[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-10 12:24
Ik heb 2 sonos speakers aangesloten via (nieuwe) bekabeling naar de US-8-60W in de meterkast. Echter komt slechts 1 van de 2 speakers zichtbaar naar boven in het Client overzicht. Echter de Sonos app geeft netjes aan dat de speaker die ik niet in Unifi zie wel bedraad verbonden is, en netjes een IP krijgt.

Als ik echter mijn laptop in die poort plug komt deze wel netjes in het overzicht naar boven in Unifi. Ik weet echter niet zo goed waar ik dit nu moet zoeken.

De switch geeft netjes aan dat deze verbonden is.

Alles functioneert echter prima. Of dat dit een probleem is in deze specifieke speaker. Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken? Als ik google op de combinatie Sonos met Unifi gaat het voornamelijk over draadloze oplossingen. Ik heb juist voor een bedraade oplossing gekozen omdat ik die mogelijkheid had, en daarmee dit soort issues wilde voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jurgen schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:38:
Ik heb 2 sonos speakers aangesloten via (nieuwe) bekabeling naar de US-8-60W in de meterkast. Echter komt slechts 1 van de 2 speakers zichtbaar naar boven in het Client overzicht. Echter de Sonos app geeft netjes aan dat de speaker die ik niet in Unifi zie wel bedraad verbonden is, en netjes een IP krijgt.

Als ik echter mijn laptop in die poort plug komt deze wel netjes in het overzicht naar boven in Unifi. Ik weet echter niet zo goed waar ik dit nu moet zoeken.

De switch geeft netjes aan dat deze verbonden is.

Alles functioneert echter prima. Of dat dit een probleem is in deze specifieke speaker. Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken? Als ik google op de combinatie Sonos met Unifi gaat het voornamelijk over draadloze oplossingen. Ik heb juist voor een bedraade oplossing gekozen omdat ik die mogelijkheid had, en daarmee dit soort issues wilde voorkomen.
Lopen ze naar dezelfde switch? En weet je zeker dat SonosNet uit staat? (Je kan Wifi per device uitzetten in de Sonos app)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
DennusB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:42:
[...]

Lopen ze naar dezelfde switch? En weet je zeker dat SonosNet uit staat? (Je kan Wifi per device uitzetten in de Sonos app)
Jep, het is dezelfde switch.

Ik heb inderdaad in de Sonos app WiFi uitgezet op alle Sonos devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jurgen schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:47:
[...]

Jep, het is dezelfde switch.

Ik heb inderdaad in de Sonos app WiFi uitgezet op alle Sonos devices.
Oke, dan is het in ieder geval niet je RSTP instelling. Heb je al eens geprobeerd de Sonos speaker met issues te resetten en opnieuw toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:40

TheNephilim

Wtfuzzle

nero355 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:16:
[...]

Begin eens met overal 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High and take it from there... ;)

[...]
Dat heb ik hier ook een tijdje zo ingesteld gehad, maar zelfs in de woonkamer (waar het AP aan het plafond hangt in de trapkast) blijft hij dan steeds schakelen. Simpel gezegd; koop een AP van AVM ofzo, die zit netjes op 5 Ghz, volle mep... die AP van Ubiquiti heeft het een stuk moeilijker. Misschien sinds enkele updates geleden, heb in ieder geval het idee dat het voorheen beter was.

Nu staat alles weer op auto/auto, zit hij eigenlijk constant op 2.4 Ghz, maar ben ik het hinderlijke wisselen kwijt. Je raakt namelijk tijdens het wisselen je verbinding kwijt, niet handig in sommige apps bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
DennusB schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:48:
[...]

Oke, dan is het in ieder geval niet je RSTP instelling. Heb je al eens geprobeerd de Sonos speaker met issues te resetten en opnieuw toe te voegen?
Jep, ik ga zo eens de speakers omwisselen en kijken wat er gebeurt. Dat had ik nog niet gedaan.

Ik had ook geprobeerd die RSTP om te zetten naar STP, maar dat maakte ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jurgen schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:55:
[...]

Jep, ik ga zo eens de speakers omwisselen en kijken wat er gebeurt. Dat had ik nog niet gedaan.

Ik had ook geprobeerd die RSTP om te zetten naar STP, maar dat maakte ook niet uit.
RSTP en STP hebben alleen invloed op verkeer tussen switches, maar als ze dus beide op dezelfde switch zitten doet dat niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14

lier

MikroTik nerd

Welke waarden meet je op je wireless devices (RSSI en snelheid van de verbinding), @TheNephilim ? Automatisch als instelling is de minst geoptimaliseerde instelling, maar wel fijn om als uitgangspunt te gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:40

TheNephilim

Wtfuzzle

lier schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:56:
Welke waarden meet je op je wireless devices (RSSI en snelheid van de verbinding), @TheNephilim ? Automatisch als instelling is de minst geoptimaliseerde instelling, maar wel fijn om als uitgangspunt te gebruiken.
Geen idee eigenlijk, zou ik eens moeten kijken als ik met m'n telefoon door het huis heen loop. Ik moet sowieso nog eens met dat kaartje in de weer in de Unifi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
[...]

Oke, de beide one's even omgewisseld. De juiste (LA) komt netjes naar boven in de Client list op de juiste switch poort, echter de niet werkende (RA) niet.

De RA speaker ook direct op een andere switch laat hem niet zien in de client view. Dit lijkt me meer en meer een Sonos-isssue te zijn dan dat dat aan mijn Unifi setup ligt.

Edit: Na iets verder prutsen, ergens in de history stond de speaker wel (gevonden op basis van MAC). Deze vergeten, en even de LAN kabel los, en er weer in. Tada, kwam ineens online.

Ergens een bitje omgevallen in de controller ofzo 8)7 :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jurgen op 23-12-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bruzski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:55:
[...]

mijn bestaande hpe 560 ap’s hebben geen enkele latency, alleen zodra ik een ac pro aansluit die ik hier nog heb liggen, met mijn netwerk is niets mis ;)

https://community.ui.com/...6c-40e3-a687-d57f2b57cfda

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=58178
Vaag verhaal. De WLAN-controllers en CPU zijn in zowel de Lite, LR en Pro exact hetzelfde.
De afwijkingen zitten in de antennes en eventueel een extra nic. (pro)
Daarentegen zou je een stroom aan klachten verwachten als dit een duidelijk pro probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54
nero355 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:16:
[...]

Zoals al heel vaak is uitgelegd : Je moet wel een omgeving creëeren waarin je Clients het interessant vinden om naar 5 GHz om te schakelen! B)

Dus...

Begin eens met overal 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High and take it from there... ;)
Reeds gedaan. En op de meest recente versie van de firmware blijft toch heel veel hangen op 2.4 ghz. Net maar eens de oude firmware teruggezet en alles direct stabiel op 5ghz. Misschien hebben anderen er wat aan, maar het lijkt of de meest recente firmware niet echt lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:17
Ze zijn nog lekker bezig zo voor de kerst.

UniFi Dream Machine Firmware 1.8.4
https://community.ui.com/...4c-4c9d-8b7d-88830463bf67

Bugfixes
Fix wireless uplink isolation issues.
Fix issues with obtaining WAN IP.
Fix issue which might have affected LAN port speed setting.
Fix issue with WAN IP address not assigned intermittently on UDM-Base.
Correctly reset setup timer.

En een nieuwe camera in pre-order. Alleen jammer van de verzendkosten die erbij komen bij zo\n goedkope camera. Ze lijken de concurrentie aan te willen gaan met de goedkope in-house camera's van Ring en Nest.

https://eu.store.ui.com/c...protect-g3-instant-camera

Mocht iemand in Amersfoort (of omstreken wonen) en de verzendkosten willen delen let me know.

[ Voor 31% gewijzigd door mr.DJ95 op 23-12-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 14:17

Bruzski

watte ??

[...]

maak je toevallig gebruik van een VLAN? zoja, het is namelijk bekend dat er Sonos App problemen geeft het vinden van de speakers of in mijn geval, mijn Sonos Amp, heb je ook de mDNS instelling actief staan op je Unifi switch? :/

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
Bruzski schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:27:
[...]

maak je toevallig gebruik van een VLAN? zoja, het is namelijk bekend dat er Sonos App problemen geeft het vinden van de speakers of in mijn geval, mijn Sonos Amp, heb je ook de mDNS instelling actief staan op je Unifi switch? :/
Ik heb de sonos's, net als de google home in hetzelfde vlan zitten als de rest van mijn netwerk. Ik durfde het niet aan om deze te scheiden, ivm de koppeling tussen telefoons en autodetect e.d.

Ik denk niet dat mijn kennis op dit moment dat mooi laat oplossen om voor al die media devices een vlan te bouwen waarbij alles nog wel (zoals het hoort, met casting enzo) met elkaar praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:30

B2

wa' seggie?

mr.DJ95 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:24:
En een nieuwe camera in pre-order. Alleen jammer van de verzendkosten die erbij komen bij zo\n goedkope camera. Ze lijken de concurrentie aan te willen gaan met de goedkope in-house camera's van Ring en Nest.

Mocht iemand in Amersfoort (of omstreken wonen) en de verzendkosten willen delen let me know.
Dat is een mooi dingetje, eentje besteld :)

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 23-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 21:38
[b]mr.DJ95 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"mr.DJ95 schreef op woensdag 23 december 2020 @i.Stijn

AFAIK mag je maar 1 camera per account bestellen. Ik heb er iig een besteld. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

Bugfixes

Als je kan wachten tot de U6 lang range bewchikbaar is dan kan ik er 1 of 2 voor je meebestellen.
Helaas max 1 inderdaad dus dat word hem niet vrees ik aangezien ik er ook 1 voor mezelf meebestel.

[ Voor 12% gewijzigd door TPA op 23-12-2020 17:40 ]

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
TPA schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:05:
[...]

Als je kan wachten tot de U6 lang range bewchikbaar is dan kan ik er 1 of 2 voor je meebestellen.
Helaas max 1 inderdaad dus dat word hem niet vrees ik aangezien ik er ook 1 voor mezelf meebestel.
LR-6 weer te bestellen als preorder met levering 19-01-21

Ik heb hem meebesteld om te testen. ik zag helaas pas je bericht na mijn order anders had ik er een voor je mee kunnen bestellen. Wellicht is de hierboven geboden optie een om te bekijken nu de LR-6 weer te bestellen is

[ Voor 49% gewijzigd door lubbertkramer op 23-12-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

pinda powerrr

Slow down...

Leuk die camera en dat voor maar €25. Zo kan het nog eens interessant worden om Unifi Protect te gaan integreren. Beetje raar dan wel dat ze een ledlamp in EA store hebben staan die €85 kost :X

Ik wacht eea geduldig af. Op termijn zou ik wel een slimme deurbel willen, maar het huidige aanbod van Ring, Nest en anderen doen net niet wat ik zou willen (gewoon opnemen op een HDD dus).

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
Ik heb de Tough switch vervangen voor een Unifi Switch Flex. Hier hangt een G3 dome, een G3 flex en een AP AC Lite aan. De switch flex kan alleen met poe gevoed worden. Dat gaat prima. Ook de twee camera’s worden gevoed, maar de AP niet. Dat zou wel moeten, beide ondersteunen 802.3af poe.
Hang ik de AP weer aan de tough switch dan wordt ie gewoon gevoed. Zie ik iets over het hoofd?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 14:41

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Bugfixes

Shiiit, net opdracht gegeven met VIABOX de deurbel op te sturen.
Had deze net zo goed meegekund. |:(

In de EU store wel te pre orderen:

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 23-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-10 22:17

rally

Deyterra Consultancy

Jammer dat er aan de UXG he-le-maal niets lijkt te gebeuren. Al maanden op 0.4.0 :(
En het is niet dat dat ding al zo perfect is dat er niets meer aan gedan moet worden....

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Ik heb trouwens mijn UCKG2 Plus vandaan geupgrade naar 2.0.24 (komende vanaf 1.1.13). Dus nu UnifiOS. Op zich kan ik er nu wel bij via unifi.ui.com, maar als ik naar het lokale IP in de browser ga krijg ik een “Something went wrong” melding. Klopt het dat er geen lokale beheermogelijkheid is? Of is de url veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-10 20:39

Falcon10

Hit it i would !

B2 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:33:
Ik heb trouwens mijn UCKG2 Plus vandaan geupgrade naar 2.0.24 (komende vanaf 1.1.13). Dus nu UnifiOS. Op zich kan ik er nu wel bij via unifi.ui.com, maar als ik naar het lokale IP in de browser ga krijg ik een “Something went wrong” melding. Klopt het dat er geen lokale beheermogelijkheid is? Of is de url veranderd?
En als je https://network.unifi.ui.com/ probeerd ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Hm, het is Safari op mn iPad. In Chrome op de iPad werkt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:29
rimave schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:35:
Ik heb de Tough switch vervangen voor een Unifi Switch Flex. Hier hangt een G3 dome, een G3 flex en een AP AC Lite aan. De switch flex kan alleen met poe gevoed worden. Dat gaat prima. Ook de twee camera’s worden gevoed, maar de AP niet. Dat zou wel moeten, beide ondersteunen 802.3af poe.
Hang ik de AP weer aan de tough switch dan wordt ie gewoon gevoed. Zie ik iets over het hoofd?
Wordt de switch gevoed via 802.3af, af of bt? Wellicht is het PoE budget te weinig voor 2 camera's en een AP als het via 802.3af van voeding wordt voorzien. Volgens mij ligt het budget ergens rond de 10 of 12 watt in dat geval. Ik ken alleen het gedrag van de USW-Flex niet wanneer het budget overschreden wordt. Denk aan compleet uitschakelen of het laatst toegevoegde apparaat niet van stroom voorzien. Dus dat zijn aannames ;)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
Peutpeut schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:21:
[...]

Wordt de switch gevoed via 802.3af, af of bt? Wellicht is het PoE budget te weinig voor 2 camera's en een AP als het via 802.3af van voeding wordt voorzien. Volgens mij ligt het budget ergens rond de 10 of 12 watt in dat geval. Ik ken alleen het gedrag van de USW-Flex niet wanneer het budget overschreden wordt. Denk aan compleet uitschakelen of het laatst toegevoegde apparaat niet van stroom voorzien. Dus dat zijn aannames ;)
Thanks voor de tip. Deze AP is wat raar. Die gebruikt PoEaf/A. Die A duid erop dat de aders net even anders zitten. Stroom gaat schijnbaar over een ander ader. De switch kan het prima aan qua PoE vermogen. De switch wordt via een Unifi Lite 16 poorts gevoed, PoE+/af als ik me niet vergis.

Ik heb echter nog een aantal PoE injectors liggen en heb ze even goed bekeken en er zit dus verschil tussen die dingen. Wat dat weet ik niet, want het vermogen is hetzelfde. Feit is wel dat de AP het met een andere PoE injector nu wel doet. _/-\o_

Dat mini switchje van Unifi is wel een lief klein dingetje. Die kun je makkelijk overal kwijt.
Ook als je hem via PoE voedt.

[ Voor 3% gewijzigd door rimave op 23-12-2020 19:35 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:29
rimave schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:34:
[...]

Thanks voor de tip. Deze AP is wat raar. Die gebruikt PoEaf/A. Die A duid erop dat de aders net even anders zitten. Stroom gaat schijnbaar over een ander ader. De switch kan het prima aan qua PoE vermogen. De switch wordt via een Unifi Lite 16 poorts gevoed, PoE+/af als ik me niet vergis.

Ik heb echter nog een aantal PoE injectors liggen en heb ze even goed bekeken en er zit dus verschil tussen die dingen. Wat dat weet ik niet, want het vermogen is hetzelfde. Feit is wel dat de AP het met een andere PoE injector nu wel doet. _/-\o_

Dat mini switchje van Unifi is wel een lief klein dingetje. Die kun je makkelijk overal kwijt.
Mee eens, ik heb er ook twee, momenteel ingepakt voor de verhuizing maar eenmaal verhuisd gaan ze weer ingezet worden :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

pinda powerrr

Slow down...

rimave schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:34:
[...]

Vooral als het via PoE voedt! Neemt nagenoeg geen ruimte in beslag.
Enige jammere is dat het geen PoE passthrough heeft. Mijn Nano HD is PoE aangesloten en mijn printer staat daar dichtbij. Die zou ik liefst bekabeld willen aansluiten, maar dan moet ik toch weer de PoE adapter tevoorschijn toveren (of de switch voeden) en dat wilde ik juist niet.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bruzski schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:46:
weet jij wat de latency is op de unifi 6 lite of LR, dit alles weerhoudt mij over te stappen naar unifi AP's, ik lees ook dat het uitschakelen van de Uplink Connectivity Monitor het probleem met high latency / loading times oplost? :/
Ik heb beiden hier niet in huis dus hoe moet ik dat weten :?

Verder heb ik die sowieso ooit uitgezet om eventuele problemen te voorkomen :)
pinda powerrr schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:29:
Ik wacht eea geduldig af.
Op termijn zou ik wel een slimme deurbel willen, maar het huidige aanbod van Ring, Nest en anderen doen net niet wat ik zou willen (gewoon opnemen op een HDD dus).
Vergeet de privacy schendende apps van die merken niet onder Android en iOS :/
giantgiantus schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:09:
Reeds gedaan. En op de meest recente versie van de firmware blijft toch heel veel hangen op 2.4 ghz. Net maar eens de oude firmware teruggezet en alles direct stabiel op 5ghz. Misschien hebben anderen er wat aan, maar het lijkt of de meest recente firmware niet echt lekker werkt.
Vermeld effe de exacte versies erbij zodat anderen er ook wat aan hebben ;)
Jurgen schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:12:
Oke, de beide one's even omgewisseld. De juiste (LA) komt netjes naar boven in de Client list op de juiste switch poort, echter de niet werkende (RA) niet.

De RA speaker ook direct op een andere switch laat hem niet zien in de client view. Dit lijkt me meer en meer een Sonos-isssue te zijn dan dat dat aan mijn Unifi setup ligt.

Edit: Na iets verder prutsen, ergens in de history stond de speaker wel (gevonden op basis van MAC). Deze vergeten, en even de LAN kabel los, en er weer in. Tada, kwam ineens online.

Ergens een bitje omgevallen in de controller ofzo 8)7 :)
Was het sowieso niet beter om maar één Sonos apparaat aan te sluiten op je netwerk en de rest lekker aan dat Sonos geneuzel over te laten :?
TheNephilim schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:52:
Dat heb ik hier ook een tijdje zo ingesteld gehad, maar zelfs in de woonkamer (waar het AP aan het plafond hangt in de trapkast) blijft hij dan steeds schakelen. Simpel gezegd; koop een AP van AVM ofzo, die zit netjes op 5 Ghz, volle mep... die AP van Ubiquiti heeft het een stuk moeilijker. Misschien sinds enkele updates geleden, heb in ieder geval het idee dat het voorheen beter was.

Nu staat alles weer op auto/auto, zit hij eigenlijk constant op 2.4 Ghz, maar ben ik het hinderlijke wisselen kwijt. Je raakt namelijk tijdens het wisselen je verbinding kwijt, niet handig in sommige apps bijv.
Dan is er echt iets flink mis met je setup, want dat hoort gewoon niet te gebeuren!

Verder ben ik niet echt fan van AVM meuk, maar als het voor jou beter werkt : Prima toch :?
pinda powerrr schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:22:
Enige jammere is dat het geen PoE passthrough heeft. Mijn Nano HD is PoE aangesloten en mijn printer staat daar dichtbij. Die zou ik liefst bekabeld willen aansluiten, maar dan moet ik toch weer de PoE adapter tevoorschijn toveren (of de switch voeden) en dat wilde ik juist niet.
Daarom zijn In Wall's zo leuk :
- Non-PoE naar de Printer.
- PoE Passthrough naar een US 8

En je hebt ook nog eens WiFi via het gekke ding! :*)

[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 23-12-2020 21:01 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
nero355 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:58:
[
[...]

Was het sowieso niet beter om maar één Sonos apparaat aan te sluiten op je netwerk en de rest lekker aan dat Sonos geneuzel over te laten :?
Mwa misschien, maar ik ben van mening dat alle apparatuur met een vaste opstelling ook bekabeld aangesloten (zou moeten) zijn. En toevallig zaten er 2 loze buizen achter de bank, dus heb ik daar direct maar een utp kabel ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 22:23
Ik ben nieuw in Unifi land en heb vandaag de spullen gekregen maar krijg een en ander niet aan de praat.. misschien kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven.

Ik had een en ander werkende als test alleen toen ik bridge modus liet inschakelen op de ziggo modem kreeg ik geen internet meer. Setup is als volgt:

Meterkast 1:
Ziggo modem
Naar Unifi 8-150 switch (hier zitten twee nano HD op)

Dit gaat naar:

Meterkast 2:

Unifi 8-150 switch
Hierop zitten een nanoHD en een keygen 2.

Bij het instellen van de keygen op de app krijg ik de melding ‘geen internet’, ook alles wat ik op de eerste switch aansluit (achter ziggo modem) krijgt geen internet.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je kan je ziggo modem niet in bridge modus zetten als je geen andere router in je netwerk hebt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:17
talkatoo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:54:
Ik ben nieuw in Unifi land en heb vandaag de spullen gekregen maar krijg een en ander niet aan de praat.. misschien kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven.

Ik had een en ander werkende als test alleen toen ik bridge modus liet inschakelen op de ziggo modem kreeg ik geen internet meer. Setup is als volgt:

Meterkast 1:
Ziggo modem
Naar Unifi 8-150 switch (hier zitten twee nano HD op)

Dit gaat naar:

Meterkast 2:

Unifi 8-150 switch
Hierop zitten een nanoHD en een keygen 2.

Bij het instellen van de keygen op de app krijg ik de melding ‘geen internet’, ook alles wat ik op de eerste switch aansluit (achter ziggo modem) krijgt geen internet.

Iemand enig idee?
Je mist hier het belangrijkste in je netwerk. Een ding wat routeerd en waarschijnlijk heb je niks wat IP adressen uitdeelt. Lekker je Ziggo modem uit bridge halen of een router kopen zoals de UDM (pro).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 22:23
Dank beide, ik schaam me bijna. Ik heb dan toch nu een USG besteld, omdat die past in mijn 10 inch rackje. Werkt dat ook allemaal prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
talkatoo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
Dank beide, ik schaam me bijna. Ik heb dan toch nu een USG besteld, omdat die past in mijn 10 inch rackje. Werkt dat ook allemaal prima?
USG werkt ook prima. Wel even op de juiste manier inrichten, maar daar is gelukkig genoeg over te vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
talkatoo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:31:
Tsja, de USG. Hij past in een 10" rackje, maar voor 2020 / 2021 heb je daar dan ook alles mee gezegd denk ik. Als ik even moet gokken zijn er al een jaar geen updates meer voor uitgekomen, of misschien net één of twee beveiligingsupdates. Maar feature wise wordt die niet meer ontwikkeld en is het all hands on deck v.w.b. de UniFiOS lineup, wat momenteel in principe neerkomt op "de UDM (/Pro)". Als je dan kijkt naar prjis, features, en support / toekomstbestendigheid is er echt veel betere hardware te vinden. Zou ik dan per definitie gaan voor: koop een UDM (/Pro)? Nee, zeer zeker niet. Maar uiteraard is het dan wel niet meer te beheren in de UniFi Controller.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is er iemand die ziet wat er in dit topic mis gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-10 08:46
Kwam deze toevallig tegen. Met de rustige kerst voor de deur leuke hobbyprojectjes (denk ik, nog niet geprobeerd): https://github.com/boostchicken/udm-utilities

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:40:
[...]

Tsja, de USG. Hij past in een 10" rackje, maar voor 2020 / 2021 heb je daar dan ook alles mee gezegd denk ik. Als ik even moet gokken zijn er al een jaar geen updates meer voor uitgekomen, of misschien net één of twee beveiligingsupdates. Maar feature wise wordt die niet meer ontwikkeld en is het all hands on deck v.w.b. de UniFiOS lineup, wat momenteel in principe neerkomt op "de UDM (/Pro)". Als je dan kijkt naar prjis, features, en support / toekomstbestendigheid is er echt veel betere hardware te vinden. Zou ik dan per definitie gaan voor: koop een UDM (/Pro)? Nee, zeer zeker niet. Maar uiteraard is het dan wel niet meer te beheren in de UniFi Controller.
Het is 8 maanden en als vervanging zou dan zelfs een edgerouter x beter volstaan omdat deze iig met wat nieuwere software draait dan een USG. Ik weet echter niet of iedereen die nu een USG heeft een UXG lite met open armen ontvangt, aangezien UnifiOS essentiele features mist om tot vervanging over te kunnen gaan. De of/wanneer e.d. van een UXG lite daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

nero355 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:03:
[...]

Ik ook, maar het is niet de eerste keer dat iemand allerlei rare problemen heeft met Sonos apparatuur i.c.m. UniFi apparatuur -O-
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasper
Volgens mij is het advies om max 1 Sonos device via de kabel aan te sluiten en de overige via wifi/sonosnet. Werkt bij mij goed!

• MindCtrller
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 12:45
Vraagje, wij zijn bezig met een verbouwing en nu heb ik een pvc pijp uit het plafond laten komen voor de UTP kabel voor de AC Lite. Nu wil ik hier eigenlijk een belkin cat6 met vaste kern doorheen trekken maar hoe kan ik hier dan een stekker aan maken om op de AP aan te sluiten?

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:37
MindCtrller schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:15:
Vraagje, wij zijn bezig met een verbouwing en nu heb ik een pvc pijp uit het plafond laten komen voor de UTP kabel voor de AC Lite. Nu wil ik hier eigenlijk een belkin cat6 met vaste kern doorheen trekken maar hoe kan ik hier dan een stekker aan maken om op de AP aan te sluiten?
Koop een rj45 tang en een paar stekkers.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 15:06

nexhil

BAM!

MindCtrller schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:15:
YouTube: kleurcode / UTP stekker aan kabel zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
rasper schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:56:
[...]

Volgens mij is het advies om max 1 Sonos device via de kabel aan te sluiten en de overige via wifi/sonosnet. Werkt bij mij goed!
Dat werkte hier niet omdat de wifi van Sonos niet goed genoeg is om door muren/plafonds te komen hier. Dat is de reden dat ik aan de Unifi zit en per verdieping aan AP heb :+

• MindCtrller
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 12:45
esky schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:31:
[...]

Koop een rj45 tang en een paar stekkers.
Ik had begrepen dat het niet de bedoeling is om rj45 stekkers te gebruiken wanneer je een kabel hebt met vaste kern..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:56
MindCtrller schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:58:
[...]

Ik had begrepen dat het niet de bedoeling is om rj45 stekkers te gebruiken wanneer je een kabel hebt met vaste kern..
Klopt, in dat geval heb je een keystone nodig. Je hebt ook keystones die een verloop hebben na een RJ45 stekker.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-10 22:08
https://www.netwerkproduc...tor/cat6a-rj45-connector/

De keuze is reuze, zowel solid als stranded.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
grote_oever schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:02:
[...]

Klopt, in dat geval heb je een keystone nodig. Je hebt ook keystones die een verloop hebben na een RJ45 stekker.
Uit een plafond waar je zeer beperkt ruimte hebt is dit mogelijk niet haalbaar. Ik heb RJ45 connectoren gekocht die bedoeld zijn voor stugge kabel en er aan geknepen en rechtstreeks in de APs gestoken, werkt perfect. Het erop draaien van de AP op de base is ff emmeren maar in principe hoeft t er voorlopig niet vanaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-10 21:49
Jurgen schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:02:
[...]

Mwa misschien, maar ik ben van mening dat alle apparatuur met een vaste opstelling ook bekabeld aangesloten (zou moeten) zijn. En toevallig zaten er 2 loze buizen achter de bank, dus heb ik daar direct maar een utp kabel ingetrokken.
Sonos werkt gewoon niet goed samen met managed switches. De reden hiervoor is dat Sonos nog een oude versie van STP gebruikt, met de oude path costs. Alle recente managed switches gebruiken het nieuwe RSTP protocol.

Je moet hier goed mee opletten: vermits de STP path costs een factor 1.000 tot 20.000 kleiner zijn, kan je in situaties terechtkomen waar een deel van het verkeer over de draadloze Sonos Mesh wordt gestuurd, terwijl er wel een bekabelde verbinding beschikbaar is.

Wat kan je hier nu aan doen:
- STP uitschakelen: dit is bij Unifi spijtig genoeg geen optie, want als je STP uitschakelt blokkeren de switches ook de BPDU frames, waardoor Sonos componenten elkaar niet meer gaan vinden.
- Klassieke STP gebruiken in plaats van RSTP: dit kan een oplossing zijn, maar omdat je in Unifi geen poorten als edge poort kan aanduiden duurt het een 20-tal seconden voordat een bekabeld toestel verbinding maakt met je netwerk. Lekker frustrerend
- Slechts 1 Sonos component met een netwerkkabel verbinden: dit is de makkelijkste oplossing, zo is er maar 1 pad naar het eigenlijke netwerk, en kan de STP van Sonos niet alles in de war sturen.
- Meerdere Sonos componenten bekabelen: dit is mogelijk, maar dan moet je de WiFi van alle bekabelde Sonos componenten uitschakelen. Als je Sonos componenten hebt die niet bekabeld aangesloten zijn dan moet je de WiFi van één bekabelde Sonos component aan laten staan. Vroeger moest je naar een "verborgen" pagina op elke Sonos component gaan om de WiFi uit te schakelen, nu kan je dit gewoon in de Sonos app zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurgen
mathias82 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:43:
[...]

Sonos werkt gewoon niet goed samen met managed switches. De reden hiervoor is dat Sonos nog een oude versie van STP gebruikt, met de oude path costs. Alle recente managed switches gebruiken het nieuwe RSTP protocol.

Je moet hier goed mee opletten: vermits de STP path costs een factor 1.000 tot 20.000 kleiner zijn, kan je in situaties terechtkomen waar een deel van het verkeer over de draadloze Sonos Mesh wordt gestuurd, terwijl er wel een bekabelde verbinding beschikbaar is.

Wat kan je hier nu aan doen:
- STP uitschakelen: dit is bij Unifi spijtig genoeg geen optie, want als je STP uitschakelt blokkeren de switches ook de BPDU frames, waardoor Sonos componenten elkaar niet meer gaan vinden.
- Klassieke STP gebruiken in plaats van RSTP: dit kan een oplossing zijn, maar omdat je in Unifi geen poorten als edge poort kan aanduiden duurt het een 20-tal seconden voordat een bekabeld toestel verbinding maakt met je netwerk. Lekker frustrerend
- Slechts 1 Sonos component met een netwerkkabel verbinden: dit is de makkelijkste oplossing, zo is er maar 1 pad naar het eigenlijke netwerk, en kan de STP van Sonos niet alles in de war sturen.
- Meerdere Sonos componenten bekabelen: dit is mogelijk, maar dan moet je de WiFi van alle bekabelde Sonos componenten uitschakelen. Als je Sonos componenten hebt die niet bekabeld aangesloten zijn dan moet je de WiFi van één bekabelde Sonos component aan laten staan. Vroeger moest je naar een "verborgen" pagina op elke Sonos component gaan om de WiFi uit te schakelen, nu kan je dit gewoon in de Sonos app zelf doen.
Ik zag een soortgelijke reactie hierboven ook al. Ik heb alle 3 de speakers (soundbar, 2x one) op dezelfde switch aangesloten. Hierbij inderdaad WiFi op alle componenten uitgezet. Dit werkt vooralsnog goed (een week in gebruik). Omdat alles werkt hou ik het voor nu wel even zo.

Ik had me niet echt ingelezen in de Sonos ervaringen bedraad, ik kende alleen van vrienden de draadloze oplossing. En naief ging ik er vanuit dat dat bedraad dan ook zou werken, alleen de reacties hier zeggen genoeg :)

Wel dank voor de reacties! mocht ik alsnog issues krijgen gaat de WiFi aan, en hou ik alleen de soundbar bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
Jurgen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:50:
[...]

Ik zag een soortgelijke reactie hierboven ook al. Ik heb alle 3 de speakers (soundbar, 2x one) op dezelfde switch aangesloten. Hierbij inderdaad WiFi op alle componenten uitgezet. Dit werkt vooralsnog goed (een week in gebruik). Omdat alles werkt hou ik het voor nu wel even zo.

Ik had me niet echt ingelezen in de Sonos ervaringen bedraad, ik kende alleen van vrienden de draadloze oplossing. En naief ging ik er vanuit dat dat bedraad dan ook zou werken, alleen de reacties hier zeggen genoeg :)

Wel dank voor de reacties! mocht ik alsnog issues krijgen gaat de WiFi aan, en hou ik alleen de soundbar bedraad.
Ah ik had niet gezien dat iemand mij al voor was geweest ;)

Als je al je Sonos componenten bedraad kan aansluiten is het ideaal. Dat is altijd de meest stabiele manier van aansluiten. Door de STP perikelen moet je dan wel de WiFi uitschakelen op de componenten, maar dan werkt het perfect. Gewoon laten zoals het nu is.

offtopic:
Het is trouwens niet enkel Sonos dat hier last van heeft, Google WiFi gebruikt bijvoorbeeld ook nog de oude STP en heeft dezelfde problemen met managed switches

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MindCtrller schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:58:
[...]

Het is niet de bedoeling in de zin dat solid kabel normaliter op de muur wordt afgewerkt in een WCD (kant en klaar of met keystone). Daarnaast is solid kabel veel stugger en kan deze door buigen etc ook sneller kapot gaan. Maar als je hem op een AP aansluit en dat AP gewoon vast zit en niet van zijn plek komt is er niet perse iets op tegen om dan direct een stekker aan de kabel te zetten. Maar uiteraard wel opletten dat je een stekker gebruikt die (ook) voor solid kabel geschikt is.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier iemand toevallig een briljant idee aangaande onderstaande:

Ik heb in 't verleden ooit een reservering in een, door de controller (CKG2+) beheerde, DHCP scope aangemaakt voor een device wat ik nú niet meer heb. Betreffende netwerk is vrij klein (/29) én ik wil het IP adres van reservering nu her-inzetten / toe kennen aan een ander device ;)

In de GUI van de Controller krijg ik nergens een overzicht van in gebruik zijnde reserveringen (actief / niet actief).

Nou kán ik dat netwerk vrij simpel afbreken en weer opnieuw aanmaken óf dat nieuwe device gewoon de reservering laten overnemen vanuit "Devices -> Edit Device -> Network -> Fixed IP" maar liever krijg ik gewoon inzicht in alle DHCP scope(s) middels de GUI.. ;)

Direct op de USG3P inloggen middels de GUI kan uiteraard ook maar dan zie je alleen de actieve verbindingen (en kun je alsnog niets aanpassen).

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 24-12-2020 16:43 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Nvmnd

[ Voor 98% gewijzigd door ed1703 op 24-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
;)

Ik heb vandaag niet veel te doen (vrij van m'n werk) en dat is 't wel weer eens leuk om met de omgeving thuis te rommelen. UBNT / UI ziet 't liefste dat je alles via een GUI doet en dan probeer ik dat dus ook maar eens een keer te respecteren.

Waarom is zo'n basale netwerk functionaliteit niet gewoon te managen vanuit een centrale GUI >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:47:
[...]

;)

Ik heb vandaag niet veel te doen (vrij van m'n werk) en dat is 't wel weer eens leuk om met de omgeving thuis te rommelen. UBNT / UI ziet 't liefste dat je alles via een GUI doet en dan probeer ik dat dus ook maar eens een keer te respecteren.

Waarom is zo'n basale netwerk functionaliteit niet gewoon te managen vanuit een centrale GUI >:)
Veel loopt toch wel via de community en waar jij op doelt ken ik niet anders. Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt, maar meestal introduceren ze een nieuwe feature en wachten dan vervolgens de ontvangst een beetje af. Het is ook wel apart dat je geen ip aan een host / device kunt plakken, bij unifi plak je idd een host aan een ip en die moet je eerst vrijgeven. De host is vrij te configureren, terwijl het voor het gemak het IP-adres zou moeten zijn.

Ik ken ook geen mooie controllers.

Waar jij op doelt kan ook alleen met nieuwe statics, dan kun je ook mac ed configureren. Daarna ben je overigens weer terug bij af. Als je de plek van statics niet weet heb je een hoop ellende, een static overschrijven gaat bv ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 24-12-2020 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:41
Hier stond een aankoop vraag, ik heb deze even verplaatst naar het juiste topic.

ppeterr in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"

[ Voor 91% gewijzigd door ppeterr op 24-12-2020 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ppeterr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:34:
Hey, even iets. In April ga ik verhuizen. In het nieuwe huisje krijg ik straks 1000/1000 van KPN. (of 500)

Mijn insteek is om gelijk het netwerk goed aan te pakken. Nou heb ik wel een beetje kennis gemaakt met Ubiquiti en mijn ervaring daarmee is wat wisselvallig. Nou is de user case die ik daar moest uitvoeren ook niet ideaal voor een beginner. Maar het IPTV gedeelte voor 6 decoders zonder de experia box werkt vervolgens wel. Dus dat neemt een beetje de twijfel weg of ik wel voor Ubiquiti moet kiezen weg.

Tevens wil ik het gewoon goed, optimaal, en klaar voor veel eisende gebruikers (pubers en papa).

Dus waar ik aan dacht om in dit blok beton een net netwerk te krijgen.

- een USG, niet de pro - (ik zie geen meerwaarde) of wel ?
- een 8 poorts 60w poe switch (waarom zou je eigenlijk 150w nodig hebben?)
- Woonkamer U6 in wall (die kan ik mooi achter het tv meubel kwijt( zal toch wel in april verkrijgbaar zijn?)
- Hal/trapgat naar 1e verdieping - U6 LR AP
- Zolder U6 in wall

De woonkamer, slaapkamer en zolder hebben allemaal een UTP aansluiting reeds.

Ga ik ergens de mist in? Is dit overkill, of juist ondermaats.
Ja, je stelt je vraag in het verkeerde topic :P
Hier moet je wezen: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ppeterr
The Eagle schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:53:
[...]

Ja, je stelt je vraag in het verkeerde topic :P
Hier moet je wezen: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
Oe.....my bad. Heb ik nog wel zitten struinen in de topic reeks.....ik cp hem even daarheen :)

Topic is vrij nieuw zie ik en loopt nou niet echt storm met de antwoorden. Maar thanks.

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 24-12-2020 18:12 ]

ppeterr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:34:
- een 8 poorts 60w poe switch (waarom zou je eigenlijk 150w nodig hebben?)
De 150W is sowieso jaren ouder. De 8-60W bestaat pas een jaar of drie en ik heb hier al 5 jaar of zo een 8-150W hangen. Daarnaast heeft de 8-150W ook twee SFP poorten waardoor je bv ook een glasvezel verbinding kunt maken tussen twee switches, of je zet er twee RJ45 SFP modules in en hebt 10 normale netwerkpoorten. En op PoE vlak: de 150W kan op alle 8 de poorten in 802.3af (max 15W) voorzien, of 5 (willekeurige) poorten in 802.3at (max 30W), of elke combinatie daarvan. De 8-60W daarentegen heeft maar 4 poorten die PoE ondersteunen, en daarnaast ook nog maar eens alleen 802.3af en geen at. En ik zal geen advies geven, maar uit mijn hoofd vereisen zowel de U6 LR als U6 IW 802.3at.
Woonkamer U6 in wall (die kan ik mooi achter het tv meubel kwijt( zal toch wel in april verkrijgbaar zijn?)
Dat moet je bij Ubiquiti navragen. Zij zijn de enigen die daar iets over kunnen zeggen. Ja, het kan zijn dat de U6 IW tussen nu en april uit komt. Maar de tijd tussen de beschikbaarheid van de U6 Lite en U6 IW in de Early Access store was volgens mij enkele dagen. De Lite is intussen al een week of twee verkrijgbaar, en was weken daarvoor al te pre-orderen. Gezien de IW dus nog niet te pre-orderen is, laat staan beschikbaar is, zou het ook zomaar kunnen zijn dat ze tegen problemen zijn aangelopen (met de hardware, of firmware, of productie, of...).

• ppeterr
Over 802.3at, dat is al goed punt waar ik mij dus moet in gaan verdiepen.

Die in wall oplossingen kan ik altijd later ook nog doen, ik ben niet echt van plan als het nog niet verkrijgbaar is om "verouderd" spul aan te gaan schaffen. Dat heb ik wel vaker mee gemaakt, koop ik iets. En dan maand later komt er een nieuwere betere versie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

mathias82 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:43:
[...]

Sonos werkt gewoon niet goed samen met managed switches.
niet helemaal waar, op goede switches zoals mijn Aruba of een Cisco kan je een ip pim-sparse commando in de config invoeren waardoor de SSDP netjes door de vlan heen en weer lopen, deze optie bied unifi helaas niet op zijn switches, mijn Sonos werkt uitstekend over meerdere vlan's

wat leesvoer.

Sonos across multiple IP subnets
https://en.community.sono...ltiple-ip-subnets-4996373

VLAN inter-accessibility for MultiCast devices (SONOS/Chromecast/Airtame/etc)
https://community.ui.com/...ea-4238-8265-38ccd6e904c7

[igmpproxy] op debian instellen met sonos en unifi

• SkyFlyer
  • Laatst online: 06-10 20:05
Omdat mijn Domotica hobby een beetje uit de hand loopt, wil ik naar VLANs toe (vanwege security), momenteel heb ik Google WiFi in huis en die ondersteunt dat helaas niet, dus ik wil mijn netwerk eens goed aanpassen. Ook ben ik niet tevreden over de snelheden op de eerste verdieping, maar ik ben er al achter dat dit in de ethernet backbone zit (Google WiFi is b.v. sneller via WiFi mesh, dan op ethernet) Via verschillende zoektochten kom ik telkens op Ubiquiti Unify uit, zodat ik geavanceerde taken kan doen, met een (relatief) eenvoudige universele interface.

Daarnaast heb ik zelf inmiddels 1000/40 Ziggo verbinding, en onze ouders zitten op 100/100 glasvezel, ik hoop hier 1 groot netwerk van te kunnen maken d.m.v. VPN. (Dreammachines bij de ouders, Dreammachine Pro bij mijzelf). Dit laatste moet ik nog allemaal uitpluizen, en ik zal in het aankoopadvies een post maken.

Alleen nu gebruik ik de UniFi designer, en ik schrik van het bereik van de APs. :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1qnUBl3UABTAf2CzzI3P9ydA-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n7tjZgy9aSlIW08XYlRJ86sZ.png?f=fotoalbum_large

Zo'n groot huis heb ik niet, en dit is de bovenverdieping, hier kan ik via de vliering nog overal in het plafond APs plaatsen, maar beneden is dat niet mogelijk, is de designer realistisch ? dan moet ik wel heel veel APs plaatsen of zeer prijzige / grote modellen.

Ik heb hierboven de AC Lite gebruikt als substitutie van de nieuwe U6 Lite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@SkyFlyer Waarschijnlijk heb je aan één AP al voldoende op die vloer tenzij je in de Bijlmerbajes óf in Vught (EBI) woont waar ook de tussenmuren 'iets' beter geïsoleerd zijn middels stalen rasters en wat extra beton ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 24-12-2020 19:40 ]

• SkyFlyer
  • Laatst online: 06-10 20:05
Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:37:
@SkyFlyer Waarschijnlijk heb je aan één AP al voldoende op die vloer tenzij je in de Bijlmerbajes óf in Vught (EBI) woont waar de muren 'iets' beter geïsoleerd zijn.
Nee, het is een jaren '60 woning, houtskelet, dus de verdieping vloeren hebben alleen "last" van de glaswoldeken die tussen het gips en de houten planken zitten.

Voordat ik de designer gebruikte, wilde ik onder de trap (rechts op de tekening) op de begaande grond een AP op de muur monteren, en boven alleen diegene in de grote slaapkamer op het plafond (links op de tekening). Dat is vergelijkbaar met de inrichting welke ik nu ook heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SkyFlyer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:42:
[...]

Nee, het is een jaren '60 woning, houtskelet, dus de verdieping vloeren hebben alleen "last" van de glaswoldeken die tussen het gips en de houten planken zitten.

Voordat ik de designer gebruikte, wilde ik onder de trap (rechts op de tekening) op de begaande grond een AP op de muur monteren, en boven alleen diegene in de grote slaapkamer op het plafond (links op de tekening). Dat is vergelijkbaar met de inrichting welke ik nu ook heb.
Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om AP's (ongeacht 't merk/type) verticaal tegen een (binnen) muur te monteren. Antennes in het AP zijn daar zelden tot nooit op gericht en ondanks dat wat een leverancier zegt: Je kunt de fysieke plaatsing van de antennes in een AP niet softwarematig positief beïnvloeden :+

Die dingen worden gebouwd om vanop een bepaalde hoogte ('t fysieke plafond) een bepaald gebied qua vierkante meters te kunnen 'bestralen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathias82
Bruzski schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:50:
[...]

niet helemaal waar, op goede switches zoals mijn Aruba of een Cisco kan je een ip pim-sparse commando in de config invoeren waardoor de SSDP netjes door de vlan heen en weer lopen, deze optie bied unifi helaas niet op zijn switches, mijn Sonos werkt uitstekend over meerdere vlan's

wat leesvoer.

Sonos across multiple IP subnets
https://en.community.sono...ltiple-ip-subnets-4996373

VLAN inter-accessibility for MultiCast devices (SONOS/Chromecast/Airtame/etc)
https://community.ui.com/...ea-4238-8265-38ccd6e904c7

[igmpproxy] op debian instellen met sonos en unifi
De problemen waar ik het over heb hebben helemaal niet met PIM of VLANs te maken. Deze doen zich ook voor wanneer je met maar 1 vlak (V)LAN werkt.

Jij hebt het over Sonos werkend krijgen tussen verschillende VLANs, dat is iets helemaal anders.

Dit is trouwens het Unifi topic. Ik heb Sonos ook op een Fortigate netwerk draaien, en daar kan ik dankzij multicast rouitng Sonos zelfs over een VPN verbinding bedienen, maar dat heeft hier helemaal niets mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een reden waarom de FlexHD opeens nauwelijks meer verkrijgbaar is? Had een tweede besteld maar hij was overal slecht leverbaar en heb hem nu na twee weken nog steeds niet. Staat in bestelling bij leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasper
rasper schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:39:
Voorheen had ik een USG achter een KPN Experia box (DMZ, double NAT) en werkte alles prima, nu heb ik een UDMP achter dezelfde Experia box. Alles werkt nog steeds prima, behalve de Netflix app op mijn LG TV. Start wel op, kan iets uitkiezen maar dit speelt vervolgens niet af (blijft hangen op 25%). Iemand nog een gouden tip (behalve van double NAT afstappen :) ).
Korte update voor wie er met hetzelfde worstelt. Ietwat dom, maar eindelijk gevonden, ik had een iets te agressieve Geo-IP blocking lijst, waardoor het land waar (een deel van) de Netflix data vandaan kwam geblocked werd en dus een timeout veroorzaakte. Dit was ook de verklaring waarom alle andere apps op de TV wel gewoon goed werkten, data uit andere landen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 16:24
Ik ben nu al 2 uur lang aan het zoeken, maar kan het niet terugvinden... voor thuis wil ik graag met meerdere nano HD’s bedraad (!) 1 groot draadloos netwerk maken met een cloud key gen2. Dus niet mesh of wireless uplink, maar bedraad. Hoe heet dit nog maar bij Ubiquiti? 8)7

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:52
_Brake_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:45:
Ik ben nu al 2 uur lang aan het zoeken, maar kan het niet terugvinden... voor thuis wil ik graag met meerdere nano HD’s bedraad (!) 1 groot draadloos netwerk maken met een cloud key gen2. Dus niet mesh of wireless uplink, maar bedraad. Hoe heet dit nog maar bij Ubiquiti? 8)7
Nou, gewoon een netwerk met meerdere accesspoints. Dit is een gewoon draadloos netwerk en hier hoef je niks anders voor te specificeren dan het netwerk zelf (IP), SSD en wachtwoord. Access points adopten en gaan met die banaan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00
Ik zou graag mijn lijst exporteren naar excel. copy pasten werkt niet helemaal lekker en ubuiquity heeft een api.
Is er iemand die dit met een api script voor elkaar heeft gekregen.

ik heb nu zoveel devices dat ik mijn ip's overzichtelijk wil rangschikken (had ik gedaan maar inmiddels heb je zoveel al vervangen dat ik hier opnieuw wil doorlopen. :)

iemand een tip?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-10 10:54
Situatie:

1x Cloud Key Gen2
1x USG Pro
1x Switch 8-60PoE
2x NanoHD

De USG Pro is defect gegaan en om toch internet te hebben de modem terug ingesteld als router. Binnenkort komt de USG pro via RMA terug, als ik deze terug er tussen zet, krijgt die dan automatisch alle config terug van de controller? Of ziet hij dat als een extra device? De USG pro staat namelijk nog tussen de devices maar dan als 'offline'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:07:
[...]

Als ik het goed zie is dit dus een soort van inruilprogramma / kortingsprogramma om de oude UNVR of XG appliance, beide met UniFi Video, te vervangen met de nieuwe UNVR4 met UniFi Protect?

Zelf heb ik geen van allen, maar alleen een plaatje droppen met een semi onduidelijk tekst schiet IMO ook niet op.
youtuber Crosstalk solutions heeft er een video over gemaakt:
YouTube: 50% Off Protect UNVR Deal!

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geenwindows schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:35:
[...]

youtuber Crosstalk solutions heeft er een video over gemaakt:
YouTube: 50% Off Protect UNVR Deal!
Is dit de nieuwe manier van social media? :+ Alleen nog communiceren in plaatjes en YouTube video's? :P

In ieder geval: ja. Je kunt op basis van MAC adres van je UniFi Video UNVR of USG XG een UNVR4 (met UniFi Protect) kopen met 50% korting. Of, als je al een UNVR4 hebt gekocht via de Ubiquiti Store, kun je ook kiezen voor $150 tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:43:
[...]

Is dit de nieuwe manier van social media? :+ Alleen nog communiceren in plaatjes en YouTube video's? :P

In ieder geval: ja. Je kunt op basis van MAC adres van je UniFi Video UNVR of USG XG een UNVR4 (met UniFi Protect) kopen met 50% korting. Of, als je al een UNVR4 hebt gekocht via de Ubiquiti Store, kun je ook kiezen voor $150 tegoed.
heb ook maar een snelle zoek gedaan :+
overigens heb ik dit jaar al een UNVR4 gekocht via de ui store en krijg geen mogelijkheid tot 150,- shoptegoed.
kan nergens op de unvr4 het mac adress vinden...

edit: blijkbaar kun je ze ook een mailtje sturen om alsnog die $150,- shoptegoed te krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door geenwindows op 26-12-2020 12:12 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@geenwindows Dat MAC Address kun je toch wel ergens in een IP/ARP tabel gevonden krijgen op je eigen netwerk? :o :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 23:20
Hey Tweakers,

Ik zit met een vraag: Ik wil namelijk dat Chromecast die op de Nvidia Shield zit gedeeld kan worden over verschillende vlans/subnets.

De reden dat ik dit wil is is dat ik mijn "gasten" die op een andere vlan zitten, toch de mogelijkheid te geven om te streamen naar Chromecast zonder ze toegang te geven tot mijn complete netwerk (besturing van verlichting etc).

Hoe kan ik dit aanpakken? Ik heb wel wat artikelen hierover gevonden maar hier kom ik niet uit.

Ik wil dus dat vanaf xxx.xxx.2.xxx (gast vlan) chromekast vindbaar is op vlan xxx.xxx.1.xxx (shield vlan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:21
Jboy1991 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:47:
Hey Tweakers,

Ik zit met een vraag: Ik wil namelijk dat Chromecast die op de Nvidia Shield zit gedeeld kan worden over verschillende vlans/subnets.

De reden dat ik dit wil is is dat ik mijn "gasten" die op een andere vlan zitten, toch de mogelijkheid te geven om te streamen naar Chromecast zonder ze toegang te geven tot mijn complete netwerk (besturing van verlichting etc).

Hoe kan ik dit aanpakken? Ik heb wel wat artikelen hierover gevonden maar hier kom ik niet uit.

Ik wil dus dat vanaf xxx.xxx.2.xxx (gast vlan) chromekast vindbaar is op vlan xxx.xxx.1.xxx (shield vlan)
Staat je Mdns aan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Jep die staat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Deze al doorgenomen?
UniFi - Best Practices for Managing Chromecast/Google Home on UniFi Network

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 26-12-2020 15:57 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
hmm nee niet doorgenomen (niet gevonden). Inmiddels wel doorgenomen en uitgevoerd. Echter loop ik tegen het probleem aan dat er een USW nodig is om IGMP Snooping te gebruiken. Helaas heb ik geen USW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Jboy1991 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:03:
[...]

hmm nee niet doorgenomen (niet gevonden). Inmiddels wel doorgenomen en uitgevoerd. Echter loop ik tegen het probleem aan dat er een USW nodig is om IGMP Snooping te gebruiken. Helaas heb ik geen USW.
Iedere andere switch met IGMP moet ook werken hoor, als je die hebt is het een ander verhaal.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Jboy1991 Voor IGMP Snooping heb je niet persé een USW nodig. Iedere fatsoenlijke L2 Switch kán dit ;)

Een USW is alleen wel handig als je 't vanuit de UI Controller wilt kunnen aanzetten / beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 26-12-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrUukelqbpy2-1nWv4UA8TO4obE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9zoFQPzZXtPEAhRSrKHfl2B.png?f=user_large

Ik zit dat idd mijn Netgear het ook ondersteund. Het rare is dat toen ik IGMP aanzette mijn wifi (test SSID) niet meer werkte, zelfs na verwijderen van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Laat me raden: Je hebt één groot PLAT netwerk met maar één VLan en dus alles in VLan1 zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
Will_M schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:17:
Laat me raden: Je hebt één groot PLAT netwerk met maar één VLan en dus alles in VLan1 zitten ;)
Deels waar inderdaad. Inmiddels probleem opgelost, had op mijn netgear Vlan's uitstaan. Na inschakelen werkt alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgnjOCOPrH3dGlqQIXqHTevT9B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rA6mmumTjEg6VUI1vcd9TjFI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

UniFi Protect iOS 1.4.6
https://community.ui.com/...aa-4853-9007-4e2281224b61

Improvements
  • Added `UP Flood Light` support.
  • Controller device setup users are redirected to the new UniFi app.
  • Improved UX of connection screen.
  • Improved section names.
Bugfixes
  • Fixed possible crash if a user opened multiple events in a row.
  • Fixed possible crash if users tried to reconnect.
Unifi Protect iOS black screen when opening notification
https://community.ui.com/...98-4d71-99d2-736281830b73

het probleem met het zwarte scherm dat ik had zodra je een deurbel en bewegings notificatie aanklikte is met app versie 1.4.6 opgelost. :*)

[ Voor 57% gewijzigd door Bruzski op 26-12-2020 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:07:
[...]

Als ik het goed zie is dit dus een soort van inruilprogramma / kortingsprogramma om de oude UNVR of XG appliance, beide met UniFi Video, te vervangen met de nieuwe UNVR4 met UniFi Protect?

Zelf heb ik geen van allen, maar alleen een plaatje droppen met een semi onduidelijk tekst schiet IMO ook niet op.
Sorry voor de drop zonder context, Maar kerst o<:) en gezellig :r doen, doe je volgens mijn familie zonder telefoon. Hierdoor kan ik alleen tijdens het kleinste kamer bezoek kortstondig toegeven aan mijn telefoon/sociale media verslaving. Tijdens deze korte blootstelling kreeg ik deze actie onder ogen en ondanks de familie druk om ze niet te lang te laten wachten, was er een stemmetje in mij die zei dat ik het niet kon maken om deze actie voor mezelf te houden en niet direct met jullie te delen.

Vandaar de quick drop, vergeef me
Hier is de link https://unifi-network.ui....rity/replace-your-old-nvr

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 26-12-2020 18:53 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:43:
:o Eindelijk iemand die het met me eens is! _O_

Het lijkt net of men is vergeten hoe je een nette HowTo schrijft of zo... -O-

Desnoods met een heleboel screenshots, maar laat me alsjeblieft niet de hele tijd naar een of andere video staren die twee keer zo lang (of zelfs langer!) duurt dan het lezen van de geschreven versie ervan! :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:30
Hier een dingetje waar ik aardig koppijn van krijg.

Netwerkje met een zut aan nog wat oudere LR-AP's, USG 3p en een Flex mini 5poort. Hier wil ik een tweede Flex Mini 5poort op aansluiten. Maar de adoption loopt spaak, download van de info JSON laat zien dat de adoption URL niet goed is. Maar de flex mini's hebben geen SSH om even een set-inform te doen. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:06:
@geenwindows Dat MAC Address kun je toch wel ergens in een IP/ARP tabel gevonden krijgen op je eigen netwerk? :o :9
jup, kwestie van even inloggen op OPNsense, of ff ssh naar de unvr4 en de command 'ifconfig' intikken, had ff een brainfart 8)7
MAC address is niet geldig, dan maar een mailtje naar gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10 21:08
Powergrim schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:06:
Hier een dingetje waar ik aardig koppijn van krijg.

Netwerkje met een zut aan nog wat oudere LR-AP's, USG 3p en een Flex mini 5poort. Hier wil ik een tweede Flex Mini 5poort op aansluiten. Maar de adoption loopt spaak, download van de info JSON laat zien dat de adoption URL niet goed is. Maar de flex mini's hebben geen SSH om even een set-inform te doen. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Misschien proberen alles even los koppelen behalve controller en dan adopten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 21:03

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

RobertMe schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:13:
[...]
t. En ik zal geen advies geven, maar uit mijn hoofd vereisen zowel de U6 LR als U6 IW 802.3at.

[...]

Dat moet je bij Ubiquiti navragen. Zij zijn de enigen die daar iets over kunnen zeggen. Ja, het kan zijn dat de U6 IW tussen nu en april uit komt. Maar de tijd tussen de beschikbaarheid van de U6 Lite en U6 IW in de Early Access store was volgens mij enkele dagen. De Lite is intussen al een week of twee verkrijgbaar, en was weken daarvoor al te pre-orderen. Gezien de IW dus nog niet te pre-orderen is, laat staan beschikbaar is, zou het ook zomaar kunnen zijn dat ze tegen problemen zijn aangelopen (met de hardware, of firmware, of productie, of...).
Volgens mij ondersteunen zowel de U6 Lite als de u6 IW .af POE. Alleen de POE out port van de U6 IW doet het alleen met .at
Pagina: 1 ... 72 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.