[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:00:
[...]

En dit is dus onzin. Er komen hele posts met complete indeling van verdieping en kamers, welke f*cking muren er tussen zitten en zelfs nog de apparatuur die ze zitten te overwegen.
Prima als men van mening is dat het hier kan en mag, dan schik ik mijzelf daar ook in, maar dan of gaat het weg uit de waarschuwing, of we laten het zo, maar niet in de waarschuwing en dan toch toelaten.

[...]
Maar dat is precies mijn punt. Dat die vragen hier altijd zijn geweest is en nu in eens niet meer mag.
Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit dat ze hier staan, vandaar dat ik de discussie die er nu in eens over is niet zo snap.

Prima als we een aankoop topic maken maar laten we dan wel zorgen dat intro post voldoende aankoop hulp geeft zodat ze niets als nog hier heen komen. En laten dan duidelijk uitzetten wat wel en geen aankoop hulp.

Want is dan bijv een vraag wat de beste sfp module voor oplossing x is Dan aankoop hulp of ervarings discussie?

Lesdictische is mijn hash#

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-01 16:02
xbeam schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:51:
[...]

Het is in de EU verboden om te prijzen zonder btw waneer er ook consumenten direct kunnen kopen.
Waneer een shop niet exclusief als groothandel functioneert en bedrijven levert is de getoonde prijs automatisch de inclusief btw prijs en is zelfs strafbaar om daar bij het afrekenen nog btw over te rekening zoals de ubnt shop doet Deze verkoop techniek wordt gezien als misleiding.

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden

[...]

Aangezien ubnt EU en webshop op papier gevestigd zijn in Nederland (anders mogen ze officieel niet zelf direct aan eu burgers handelen ) gaat wat sommige mensen roepen Amerikaanse bedrijf niet op
Deze discussie is inmiddels achterhaald omdat de UBNT shop nu prijzen incl en excl BTW toont, ook voordat je producten aan je winkelmandje toevoegt.
loeberce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:54:
[...]

Deze discussie is inmiddels achterhaald omdat de UBNT shop nu prijzen incl en excl BTW toont, ook voordat je producten aan je winkelmandje toevoegt.
Mooi. Dan heeft mijn discussie een paar weken terug toch ergens effect en nut gehad.
Alleen moet nu nog anders om. De gepresenteerde prijs naar consumenten is de btw prijs je mag dan de ex btw prijs er onder zetten. Nu doe ze het precies andersom nog niet heel fraai. Maar dan voorheen.

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 15-12-2020 18:41 ]

Ik vind het prachtig dat we hier in de toekomst hopelijk alleen nog maar problemen en nieuwe producten gaan bespreken! d:)b

Als je na !! 4 !! delen aan Ubiquiti geouwehoer nog steeds niet kan bepalen wat je nodig hebt i.c.m. wat Search queries dan moet je toch echt jezelf af gaan vragen of je wel aan Ubiquiti apparatuur moet beginnen, want dan heb je simpelweg te weinig kennis over de materie!

En dan ben je IMHO ook gewoon een nepTweaker! :P >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:24

Falcon10

Hit it i would !

nero355 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:48:
Ik vind het prachtig dat we hier in de toekomst hopelijk alleen nog maar problemen en nieuwe producten gaan bespreken! d:)b

Als je na !! 4 !! delen aan Ubiquiti geouwehoer nog steeds niet kan bepalen wat je nodig hebt i.c.m. wat Search queries dan moet je toch echt jezelf af gaan vragen of je wel aan Ubiquiti apparatuur moet beginnen, want dan heb je simpelweg te weinig kennis over de materie!

En dan ben je IMHO ook gewoon een nepTweaker! :P >:) :+
En problemen en Ubiquiti gaan hand in hand, dus er is een gezegende toekomst gegarandeerd voor deze draadjes ! >:)

-| Hit it i would ! |-

xbeam schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:47:
[...]

Maar dat is precies mijn punt. Dat die vragen hier altijd zijn geweest is en nu in eens niet meer mag.
Ik vind het irritant als het tussendoor een andere discussie gaat.
Ik vind de vraag over "welke module moet ik kopen?" een heel ander verhaal dan een compleet aankoop-advies.

Voorbeeld hoe het dus niet moet:

talkatoo in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Noxa in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Jordyz in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Overigens is het niet zoeken in topics nog veel irritanter.
Hoe vaak moet @RobertMe dit nog voorkauwen terwijl het al meerdere keren is aangegeven?
RobertMe in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Prima als we aankoop topic maken maar laten we dan wel zorgen dat intro post voldoende aankoop hulp geeft zodat ze niets als nog hier heen komen. En laten dan duidelijk uitzetten wat wel en geen aankoop hulp.

Want is dan bijv een vraag wat de beste sfp module voor oplossing x is Dan aankoop hulp of ervarings discussie?
De waarschuwing is en was gewoon te algemeen, omschrijf het dan als
"Ben je op zoek naar een uitgebreid aankoopadvies voor je netwerk, open dan een eigen topic"
Het doorlopende topic vind ik een misser. Of je dat nu aanpast of niet.

In ander nieuws: De Lite 16 is inmiddels online en ik had hoop dat deze bij het wijzigen van het ipadres eindelijk z'n default-route opnieuw zou toevoegen.. die hoop is vervlogen. Toch maar eens een bug-melding van maken.
nero355 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:03:
[...]

Volgens mij heeft hij dat soort dingen stiekem ergens in zijn Copy -> Pasta History of een Kladblokje staan of zo! >:) :+
Lang Leve Notepad++ :P :P :P

• David82
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
Kr7Br schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:45:
[...]

Bij dit soort constructies vraag ik me altijd af waarom je niet de digiboxen rechtstreeks in de Telenet router steekt. Hou die buiten je netwerk en laat Telenet z'n plan er mee trekken. Of is er een voordeel om die binnen je systeem te hebben?
ik heb niet de nodige bekabeling liggen voor digiboxen en digicorders. met powerplugs krijg ik geen stabiele verbinding opgebouwd. voor mij was dit de oplossing.

het enige dat ik me blijf afvragen zou dat via de wan2 poort van de usg ook gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door David82 op 15-12-2020 19:06 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
David82 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:05:
[...]

ik heb niet de nodige bekabeling liggen voor digiboxen en digicorders. met powerplugs krijg ik geen stabiele verbinding opgebouwd. voor mij was dit de oplossing.

het enige dat ik me blijf afvragen zou dat via de wan2 poort van de usg ook gaan?
Probeer het "WAN/LAN 2" Interface eens bereikbaar te maken op L3 vanop iets wat op LAN1 leeft en je hebt je antwoord 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 19:53
Ik moet een Unifi punt op gaan hangen in de woonkamer
Echter wordt deze ongeveer op 50cm hoogte gehangen vanaf de grond.

Echter kan ik nergens vinden of dit een probleem is.
Aan het plafond is geen optie. vanwege de kabel die dan midden over de muur naar boven moet lopen.

PSN: McMillan0984

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Clavat schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:38:

Aan het plafond is geen optie. vanwege de kabel die dan midden over de muur naar boven moet lopen.
En waarom zou dat wel/geen probleem zijn ?
Als je een vul-hier-merk-in access point ofzo op een kastje zet in je woonkamer, dat 70 cm hoog is ofzo, dan gaat je wifi toch ook gewoon even goed dan als het bakje op de grond staat of aan het plafond hangt ?

-| Hit it i would ! |-

• Will_M
  • Niet online

Je kunt een AP (ongeacht 't merk) altijd 'verticaal' bevestigen. Je hebt in dat soort situaties vaak alleen wat méér AP's nodig om een volledige WiFi dekking voor 't gewenste aantal vierkante meters te kunnen krijgen.

Is een 'In-Wall' AP niet beter te plaatsen in jouw situatie?

En hoort deze vraag daarmee ook niet thuis in het 'Aankoop' topic......

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:16
David82 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:05:
[...]

Ah, juist. Ik heb gelukkig de luxe van lekker veel kabels te hebben.
Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:46:
[...]

Je kunt een AP (ongeacht 't merk) altijd 'verticaal' bevestigen. Je hebt in dat soort situaties vaak alleen wat méér AP's nodig om een volledige WiFi dekking voor 't gewenste aantal vierkante meters te kunnen krijgen.

Is een 'In-Wall' AP niet beter te plaatsen in jouw situatie?

En hoort deze vraag daarmee ook niet thuis in het 'Aankoop' topic......
Why You Shouldn’t Hang APs on the Wall Like a Clock

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 15-12-2020 20:57 ]

• Will_M
  • Niet online
@xbeam Dat wil niet zeggen dan 't niet kán, hé ;)

Je kunt hier ook tot in den treuren vermelden dat 'LR' AP's niet bedoeld zijn voor.....

[ Voor 48% gewijzigd door Will_M op 15-12-2020 21:00 ]

Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:58:
@xbeam Dat wil niet zeggen dan 't niet kán, hé ;)
Klopt, je kan hem ook onder je bed leggen maar of dat de beste manier of plek is? We noemen dat soort oplossing niet voor niets quick and dirty!

Wat niet betekent dat inwall’s niet geschikt zijn voor thuis of niet goed werken maar die dienen een iets andere benadering dan gewonnen acces points wat betreft je WiFi inrichting.

[ Voor 48% gewijzigd door xbeam op 15-12-2020 22:34 ]

xbeam schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:03:
[...]

Klopt, je kan hem ook onder je bed leggen maar of verstandigste of beste manier is ?
Je bedoelt zoals mijn SSD half uit m'n computer hangt? :P
Het werkt toch.

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:04:
[...]

Het werkt toch.
Een 42U rack kun je ook helmaal vól proppen met 42 stuks 1U apparaten.... Hoelang dat 't goed gaat is schijnbaar niet belangrijk voor sommigen :*)

Ik heb mezelf hier afgelopen week in een ander topic ook maar even afzijdig gehouden. Daar wil de TS een aantal moderne 2U servers (a'la HP DL380) in een 80 Centimeter diep rack gaan hangen.... Kán: Maar de deurtjes gaan dan niet meer 'dicht' :'(

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-01 06:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hier staan ook aardige plaatjes van het bereik https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Blijft wel dat in moderne betonnen huizen waar je juist graag acces points toepast plafondmontage bijzonder omhandig is. Of er moet al rekening mee gehouden zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Mr_gadget op 15-12-2020 21:14 ]

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:11:
[...]

Een 42U rack kun je ook helmaal vól proppen met 42 stuks 1" apparaten.... Hoelang dat 't goed gaat is schijnbaar niet belangrijk voor sommigen :*)

Ik heb mezelf hier afgelopen week in een ander topic ook maar even afzijdig gehouden. Daar wil de TS een aantal moderne 2U servers (a'la HP DL380) in een 80 Centimeter diep rack gaan hangen.... Kán: Maar de deurtjes gaan dan niet meer 'dicht' :'(
Ach, is hier toch tweakers voor iets ;) >:)

-| Hit it i would ! |-

• loeberce
Vandaag mijn USW-16 Lite in het netwerk ingezet. Heeft iemand nog tips voor typische instellingen die ik moet weten? Het werkt allemaal prima op dit moment, inclusief PoE, maar ben benieuwd of er nog tweaks zijn die helpen qua snelheid etc.
nero355 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:03:
[...]

Volgens mij heeft hij dat soort dingen stiekem ergens in zijn Copy -> Pasta History of een Kladblokje staan of zo! >:) :+
Neen. Ik type gewoon graag. Denk ook dat je vrij weinig posts van me vind die op elkaar lijken / op copy / paste werk lijken.

En m.b.t. het aankoop topic. Ik vermoed dat je daarmee juist heel veel "ik plemp hier mijn vraag, krijg antwoord, koop dat, krijg het niet ingesteld, en ga dan klagen" situaties gaat krijgen. Iedereen zal zich toch echt zelf erin moeten verdiepen. En de enige manier om het goed op te zetten is te weten waar je mee bezig bent.
En daarnaast kun je waarschijnlijk dadelijk 90% van de vragen met een goede post beantwoorden. Iets over de U6 Lite vs U6 LR (die je niet nodig hebt tenzij je 4x4 wilt waar nu nog geen alternatieven voor zijn) vs dadelijk de U6 IW. Iets over verdeling over verdiepingen (overal een AP? Of voor en achter kant afwisselen en verdieping overslaan). Iets met een USW 8 Lite of 16 Lite en voor de die hards meteen een 16 Gen 2 voor in een rack en je bent echt een heel eind.

• Will_M
  • Niet online
loeberce schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:19:
Vandaag mijn USW-16 Lite in het netwerk ingezet. Heeft iemand nog tips voor typische instellingen die ik moet weten? Het werkt allemaal prima op dit moment, inclusief PoE, maar ben benieuwd of er nog tweaks zijn die helpen qua snelheid etc.
Er is weinig te 'tweaken' aan een L2 device ;)

Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:23:
[...]

Er is weinig te 'tweaken' aan een L2 device ;)
Genoeg toch via de system.cfg en config.properties
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205223330 & https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205146040

Je definieert de Mac van je switch of ap aan cmd line in de controller
code:
1
config.system_cfg.UAP_USW_MAC.1=

code:
1
2
3
4
config.system_cfg.abcd1234abcd.1=command1
config.system_cfg.abcd1234abcd.2=command2
config.system_cfg.abcd1234abcd.3=command3
etc.

En geeft de functie / commands/ settings in voor juiste line
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
config.system_cfg.1=ebtables.1.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth2 -d BGA -j DROP
config.system_cfg.2=ebtables.2.cmd=-t nat -A POSTROUTING --out-interface eth2 -d BGA -j DROP
config.system_cfg.3=ebtables.3.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth2 --proto 0x888e -j ACCEPT
config.system_cfg.4=ebtables.4.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth2 --proto 0x886c -j ACCEPT
config.system_cfg.5=ebtables.5.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth2 --proto LENGTH -j ACCEPT
config.system_cfg.6=ebtables.6.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth1 -d BGA -j DROP
config.system_cfg.7=ebtables.7.cmd=-t nat -A POSTROUTING --out-interface eth1 -d BGA -j DROP
config.system_cfg.8=ebtables.8.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth1 --proto 0x888e -j ACCEPT
config.system_cfg.9=ebtables.9.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth1 --proto 0x886c -j ACCEPT
config.system_cfg.10=ebtables.10.cmd=-t nat -A PREROUTING --in-interface eth1 --proto LENGTH -j ACCEPT
config.system_cfg.11=ebtables.11.cmd=-t broute -A BROUTING -i eth2 -p 802_1Q -j DROP

[ Voor 119% gewijzigd door xbeam op 15-12-2020 22:39 ]

• Will_M
  • Niet online
Ik zal een beetje alle AP's welke ik op L2 zie afzonderlijk gaan instellen. Daar heb ik controllers voor, toch? ;)

Cisco Prime FTW, die mág o.a. de Controllers aan sturen

Of om jezelf te redden als je controller kwijt bent of niet meer werkt dat je toch aanpassingen kunt maken en vervolgens met syswrapper.sh apply-config kunt activeren ;) Toch handig als je speed of vlan oid wilt aanpassen.
Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:54:
[...]

Ik zal een beetje alle AP's welke ik op L2 zie afzonderlijk gaan instellen. Daar heb ik controllers voor, toch? ;)

Cisco Prime FTW, die mág o.a. de Controllers aan sturen
Dit doe je ook in de controler en niet op switch zelf dit zijn de zeg maar de advance settings zoals enable of disabled igmp headers. Zoals hier vaker gezegd unifi is eigenlijk geen consumenten maar een msp product waar de msp bijv eigen geschreven software kunnen gebruiken om tegen unifi te praten.

Daarom wordt het veel door bijv hotspot providers gebruikt omdat unifi helemaal api en script base te programmeren is. Daarom nu zit ubnt ook een beetje in een spagaat, toegeven aan de consumenten vraag of vast houden aan de msp markt met een basic controler en uitgebreider api en config scripting.

Maar jou vraag/ stelling is dat er niets te tweake valt aan een unifi switch. Nu is het het geen Cisco maar er valt zeker veel te tweaken aan unifi L2 switches via de controller. En lokaal op switch via ssh en telnet
https://dan.langille.org/...e-cli-for-a-unifi-switch/ & https://jcutrer.com/howto...ifi-switch-cli-config-ssh

Ik zou zeggen bouw je eigen koppeling er zijn tweakers die daarmee hun geld mee verdienen zoals
@slooffmaster https://artofwifi.net/portfolio/unifi-api-browser/

[ Voor 66% gewijzigd door xbeam op 15-12-2020 22:57 ]

• Raymondv.R.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01 12:22
Op zich een mooi verhaal en het is duidelijk dat het stralingspatroon wordt beïnvloed, maar dat van de polarisatie is natuurlijk onzin. Of houdt iedereen zijn smartphone en/of tablet altijd precies in een hoek van 90 graden bij gebruik?

Het gaat er denk ik om dat je je bewust bent van het effect van de manier waarop je een AP ophangt. Wanneer je hem aan een buiten muur ophangt is het bijvoorbeeld misschien helemaal niet erg dat je aan de achterkant weinig signaal hebt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymondv.R. schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:24:
[...]

Op zich een mooi verhaal en het is duidelijk dat het stralingspatroon wordt beïnvloed, maar dat van de polarisatie is natuurlijk onzin. Of houdt iedereen zijn smartphone en/of tablet altijd precies in een hoek van 90 graden bij gebruik?

Het gaat er denk ik om dat je je bewust bent van het effect van de manier waarop je een AP ophangt. Wanneer je hem aan een buiten muur ophangt is het bijvoorbeeld misschien helemaal niet erg dat je aan de achterkant weinig signaal hebt.
Dan moeten ze daar in het ontwerp ook maar rekening mee houden. AP aan het plafond is vaak niet praktisch uitvoerbaar met een betonnen plafond.

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 12:10
Ik vind dat het een beetje te politiek correct is dat dit gescheiden wordt. Maar goed, wel de vraag of er iemand in het aankoop topic wil gaan kijken O+ en mij kan vertellen of het een beetje klopt wat ik voor ogen heb en evt. van verder advies te voorzien.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Centurion183 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:53:
Ik vind dat het een beetje te politiek correct is dat dit gescheiden wordt. Maar goed, wel de vraag of er iemand in het aankoop topic wil gaan kijken O+ en mij kan vertellen of het een beetje klopt wat ik voor ogen heb en evt. van verder advies te voorzien.
Ben ik eindelijk blij dat de aankoopvragen nu hier weg zijn. Krijg je dit soort vragen.... 🤪

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 12:10
Tylen schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:55:
[...]

Ben ik eindelijk blij dat de aankoopvragen nu hier weg zijn. Krijg je dit soort vragen.... 🤪
Dat komt omdat er hier veel gepost wordt en daar niet. :)
xbeam schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:59:
[...]

Dit doe je ook in de controler en niet op switch zelf dit zijn de zeg maar de advance settings zoals enable of disabled igmp headers. Zoals hier vaker gezegd unifi is eigenlijk geen consumenten maar een msp product waar de msp bijv eigen geschreven software kunnen gebruiken om tegen unifi te praten.

Daarom wordt het veel door bijv hotspot providers gebruikt omdat unifi helemaal api en script base te programmeren is. Daarom nu zit ubnt ook een beetje in een spagaat, toegeven aan de consumenten vraag of vast houden aan de msp markt met een basic controler en uitgebreider api en config scripting.

Maar jou vraag/ stelling is dat er niets te tweake valt aan een unifi switch. Nu is het het geen Cisco maar er valt zeker veel te tweaken aan unifi L2 switches via de controller. En lokaal op switch via ssh en telnet
https://dan.langille.org/...e-cli-for-a-unifi-switch/ & https://jcutrer.com/howto...ifi-switch-cli-config-ssh

Ik zou zeggen bouw je eigen koppeling er zijn tweakers die daarmee hun geld mee verdienen zoals

Behalve het laatste is het tweaken via telnet niet mogelijk op Gen2 en de nieuwe Lite lijn. Want daar ging de originele vraag over. De workaround is /tmp/system.cfg aanpassen en deze via syswrapper.sh apply-config inladen.

Uiteraard ben je deze aanpassingen kwijt bij een provision. Show commando’s zijn ook niet mogelijk.
Raymondv.R. schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:24:
[...]

Gelukkig staan de meeste WiFi apparaten stil en wel in de juiste positie. Laptop staan op tafel tv’s niet ondersteboven en printers lopen als goed ook niet rond. Daar het vermogen verlies door verkeerde polarisatie dus zeker wel invloed op de dekking in je huis.

En het punt is niet dat het niet kan maar je er rekening mee houd. Jouw klok ap buiten aan de muur zend nu omhoog en naar de grond en niet meer richting de tuin maar door dat hij gekanteld (polarisatie) is wat er nog naar de tuin gaan ook nog eens op half vermogen. Dat is prima maar omdat veel mensen dit niet begrijpen en dan klagen dat ze het bereik van hun ap slecht vinden.

Is de ap dan schuldige of de positionering van de ap. ik ben mening dat we best duidelijk mogen zijn dat het beter is om plafond AP’s niet aan de muur te hangen. We zij hier tenslotte toch een beetje de nerds

xbeam schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:20:
[...]

Is de ap dan schuldige of de positionering van de ap. ik ben mening dat we best duidelijk mogen zijn dat het beter is om plafond AP’s niet aan de muur te hangen.
Tja, als je AP's maakt voor zowel binnen als buiten, dan weet je dat 99% 'm aan de muur hangt buiten.
Dan is je ontwerp en het ontbreken van informatie bij voorbaat al fout.
ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:26:
[...]

Tja, als je AP's maakt voor zowel binnen als buiten, dan weet je dat 99% 'm aan de muur hangt buiten.
Dan is je ontwerp en het ontbreken van informatie bij voorbaat al fout.
Dus moeten we ze maar gewoon aan de muur hangen. Nogmaals het kan allemaal wel ik poste alleen uitleg filmpje met waarom je ze niet zomaar aan de muur moet hangen en wat de gevolgen zijn waar je rekening mee moet houden als je het wel doet.

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb 2 AP-lite 6 devices nu thuis liggen, maar wegens het elke keer out of stock zijn van de 16p lite-switch, nog geen POE provider in huis. Nu moet ik sowieso nog een POE injector bestellen voor 1 AP. Maar welke moet ik nu hebben?
Ik kan alleen deze nogmaar vinden in de UI shop: https://eu.store.ui.com/c...cts/poe-injector-24-24w-1. Maar deze is maar 100Mbit volgens de beschrijving en er staat nergens dat het 802.3af of 802.3at is. In de POE injector datasheet zie ik nog wel de U‑POE‑af staan, maar die lijk ik nergens te kunnen kopen (staat ook niet bij of hij 802.3aX is.

Zie ik nu wat over het hoofd?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 19:07

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb het filmpje wel doorgestuurd naar een collega van me. Die was begonnen (voordat ik er werkte) om in ons hotel Unifi AP's op te hangen. Laag bij de grond en verticaal.
Nu was hij helemaal geïrriteerd dat twee kamers naast elkaar, geen bereik hadden van één AP, dus hing hij in de volgende kamer nog een AP op.
Ik probeerde hem uit te leggen dat het simpeler op te lossen was en met een stuk minder AP's door het pand heen, door ze aan plafonds te hangen. Helaas niet meer mogelijk, want dan moet er eea gesloopt worden in het pas gerestaureerde pand, om de bekabeling weg te werken. Dus het werkt, maar mooi is anders.

Overigens hangt de NanoHD bij mij thuis ook in de woonkamer aan de muur, ik kreeg het niet voor elkaar bij de vrouw om het aan het plafond te hangen :+ O-)
Het is dus ook vaak een praktisch probleem, om met prosumer spul thuis te werken. Het is ontworpen op horizontale plaatsing, maar bij de meeste huishoudens zal dat niet snel gebeuren.

Waiting on the world to change

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:27

Typhone

Who Dares Wins

Als we het dan over leuke N=1 ervaringen gaan hebben ;).

In mijn oude huis (drive-in woning) had ik drie lagen: begane grond, eerste verdieping, garage. Alle verdiepingen waren circa 55m2. Ik heb daar destijds 3x een AP AC Pro gehangen (verticaal) in zowel de garage/kelder, woonkamer en kantoorkamer boven.

Dat was in een huis uit 2000 afdoende om goede dekking te hebben maar veel mensen vinden zoiets hier al snel overkill. De tuin was 17m diep en daar had ik met een iPhone X, Macbook Pro (2017) en een iPad voldoende bereik. Ik noem die apparaten niet specifiek omdat het Apple apparaten zijn maar omdat je dan een idee hebt welke netwerkchip er eventueel gebruikt is.

In mijn nieuwe huis - wat gebouwd wordt as I speak - komen de NanoHD's te hangen en deze zullen wel allemaal aan het plafond gehangen worden en wederom op alle verdiepingen + eentje extra in de garage: in dat geval dus zolder, eerste verdieping, begane grond en garage. Zeer zeker zal dat beter zijn ;)

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Leuk hoor zo'n filmpje van iemand die het wel even allemaal denkt te vertellen....

Maar het begint al een beetje met het uitgangspunt. Hij roept wel tig keer dat je een AP die is ontworpen voor het plafond niet aan de muur moet hangen....... laat nu Unifi bij de AP's gewoon aangeven dat ze zijn ontworpen voor plaatsing aan zowel plafond als muur :-(.

En ja, er is van elke AP gewoon een stralingspatroon te bekijken. Maar ook zo'n stelling dat er aan de achterkant van je AP nagenoeg geen signaal is is alleen al daarop gebaseerd gewoon niet waar.

Plafond plaatsing heeft natuurlijk vaak wel als voordeel dat je een veel grotere line-of-sight hebt, en dat is altijd prima. Maar hoog aan de muur werkt in veel gevallen gewoon net zo goed. De simpele les blijft dat je ze idealiter plaatst op basis van een specifieke ruimte en gewoon meet hoe het bereik daar in de praktijk is. En dan is demping van dikke plafonds vs dunne muren vaak ook gewoon een factor.

Volgens mij is iedereen het toch wel een beetje eens met de vuistregel dat in een gemiddeld huis een AP per verdieping één van de betere uitgangspunten is. Plaatsing is dan ook al snel een stuk minder kritisch.

[ Voor 15% gewijzigd door Yowzawood op 16-12-2020 10:58 ]

• loeberce
[...]

Mooie discussie, maar dat was niet het doel van mijn oorspronkelijke vraag. Ik zie bv instellingen als jumbo frames, flow control, port isolation in de controller en vroeg me af of het waard is om hier in te duiken of dat gebruikers eigenlijk van deze instellingen afblijven.
pinda powerrr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:37:
Ik heb het filmpje wel doorgestuurd naar een collega van me. Die was begonnen (voordat ik er werkte) om in ons hotel Unifi AP's op te hangen. Laag bij de grond en verticaal.
Nu was hij helemaal geïrriteerd dat twee kamers naast elkaar, geen bereik hadden van één AP, dus hing hij in de volgende kamer nog een AP op.
Ik probeerde hem uit te leggen dat het simpeler op te lossen was en met een stuk minder AP's door het pand heen, door ze aan plafonds te hangen. Helaas niet meer mogelijk, want dan moet er eea gesloopt worden in het pas gerestaureerde pand, om de bekabeling weg te werken. Dus het werkt, maar mooi is anders.

Overigens hangt de NanoHD bij mij thuis ook in de woonkamer aan de muur, ik kreeg het niet voor elkaar bij de vrouw om het aan het plafond te hangen :+ O-)
Het is dus ook vaak een praktisch probleem, om met prosumer spul thuis te werken. Het is ontworpen op horizontale plaatsing, maar bij de meeste huishoudens zal dat niet snel gebeuren.
Dan heb ik een nog veel mooier filmpje voor je collega dit gaat over hotel en precies waarom veel hotels weinig bereik hebt in de kamers hebben. Maar nog beter pm neem even via pm contact op, hotels WiFi. Beveiliging en gasten WiFi en logins is onze specialisatie. Ook kunnen we dit groten deels oplossen zonder de afwerking te hoeven verminken.

MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:46:
Dan moeten ze daar in het ontwerp ook maar rekening mee houden. AP aan het plafond is vaak niet praktisch uitvoerbaar met een betonnen plafond.
pinda powerrr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:37:

In-Wall's jongûh! In-Wall's !!! :P

Echt jammer dat iedereen zo aan de "schotels" gewend is geraakt, want IMHO zijn ze in heel veel situaties gewoon de veel betere keuze! O+
"Why you shouldn't become an annoying YouTuber and should write documents instead!"
Zou mijn antwoord zijn op die vent! }) :P :+

Echt... vreselijk irritant die hele YouTube HowTo's and Tips hype! :F
Laatst nog een artikel vergeleken met een video : 15 minuten selectief lezen vs. 30 minuten naar een pratende vent staren... nou... dan weet ik het wel! :Y)

/rant
ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:04:
Het werkt toch.
Die dingen zijn toch bedoeld om aan je HBA te hangen en dan op een trampoline te gaan springen terwijl de benchmark loopt :? :+
Will_M schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:11:
Een 42U rack kun je ook helmaal vól proppen met 42 stuks 1U apparaten.... Hoelang dat 't goed gaat is schijnbaar niet belangrijk voor sommigen :*)

Van... beiden... genoeg... voorbeelden gezien... in... een datacenter! :X
RobertMe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:22:
Neen. Ik type gewoon graag. Denk ook dat je vrij weinig posts van me vind die op elkaar lijken / op copy / paste werk lijken.
Was ook maar een geintje joh ;)
Zoals hier vaker gezegd unifi is eigenlijk geen consumenten maar een msp product waar de msp bijv eigen geschreven software kunnen gebruiken om tegen unifi te praten.
Weet je... dat is allemaal leuk en aardig, MAAR...

Het is best wel MKB spul min of meer en als ik dan een USG naast een DrayTek 2860 zet dan valt dat ding gewoon zwaar door de mand en is de UniFi Controller een hopeloze WebGUI vergeleken met de WebGUI op de DrayTek :/

Daarom heb ik zoiets van of doe het goed of doe het helemaal niet en laat ons dan maar met een EdgeRouter en de uitgebreidere WebGUI en/of de CLI daarvan klooien :)
ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:08:
Behalve het laatste is het tweaken via telnet niet mogelijk op Gen2 en de nieuwe Lite lijn. Want daar ging de originele vraag over. De workaround is /tmp/system.cfg aanpassen en deze via syswrapper.sh apply-config inladen.

Uiteraard ben je deze aanpassingen kwijt bij een provision. Show commando’s zijn ook niet mogelijk.
Nou... dan weten we ook weer waarom het de Lite serie is! -O-
trinite_t schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:34:
Ik heb 2 AP-lite 6 devices nu thuis liggen, maar wegens het elke keer out of stock zijn van de 16p lite-switch, nog geen POE provider in huis. Nu moet ik sowieso nog een POE injector bestellen voor 1 AP. Maar welke moet ik nu hebben?
Ik kan alleen deze nogmaar vinden in de UI shop: https://eu.store.ui.com/c...cts/poe-injector-24-24w-1. Maar deze is maar 100Mbit volgens de beschrijving en er staat nergens dat het 802.3af of 802.3at is. In de POE injector datasheet zie ik nog wel de U‑POE‑af staan, maar die lijk ik nergens te kunnen kopen (staat ook niet bij of hij 802.3aX is.

Zie ik nu wat over het hoofd?
Ja :)

De veel goedkopere TP-Link en Netgear PoE switches die je tijdelijk kan inzetten! d:)b

Desnoods tweedehands aanschaffen voor nog minder geld en dan voor hetzelfde bedrag weer doorverkopen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 19:07

pinda powerrr

Slow down...

@nero355 in-walls was ook mijn antwoord... en nog een nettere oplossing ook esthetisch gezien.

Waiting on the world to change

nero355 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:07:

Het is best wel MKB spul min of meer en als ik dan een USG naast een DrayTek 2860 zet dan valt dat ding gewoon zwaar door de mand en is de UniFi Controller een hopeloze WebGUI vergeleken met de WebGUI op de DrayTek :/
Ik ken draytek als apparatuur vooral dat trager en trager begint te worden na een jaartje in dienst.
Nou... dan weten we ook weer waarom het de Lite serie is! -O-
ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:08:
[...]

Je hebt er dus met de Gen2 en ik verwacht toekomstige switches net zo goed last van.
Het is ook een heilloze weg om dat gedeelte van de CLI in stand te houden.
pinda powerrr schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:20:
@nero355 in-walls was ook mijn antwoord... en nog een nettere oplossing ook esthetisch gezien.
Ook die van ons om je afwerking niet te vernielen.
"Why you shouldn't become an annoying YouTuber and should write documents instead!"
Zou mijn antwoord zijn op die vent! }) :P :+
I know, maar dit is zomaar een YouTuber :X

[ Voor 62% gewijzigd door xbeam op 16-12-2020 17:58 ]

ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:21:
Ik ken draytek als apparatuur vooral dat trager en trager begint te worden na een jaartje in dienst.
Mijn 2820 en 2860 zijn het niet met je eens :)

Beiden jarenlang gebruikt i.c.m. mijn oude xDSL lijn en niet één moment gehad dat ik ze moest rebooten of niet kon benaderen via de WebGUI of iets dergelijks!
En ik ben echt niet de enige! ;)
Je hebt er dus met de Gen2 en ik verwacht toekomstige switches net zo goed last van.
Het is ook een heilloze weg om dat gedeelte van de CLI in stand te houden.
Dat is best wel minder, maar goed... hopelijk houdt de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) het nog flink wat jaartjes uit samen met haar pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts zusjes! :)

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

xbeam schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:05:
[...]

Dus moeten we ze maar gewoon aan de muur hangen. Nogmaals het kan allemaal wel ik poste alleen uitleg filmpje met waarom je ze niet zomaar aan de muur moet hangen en wat de gevolgen zijn waar je rekening mee moet houden als je het wel doet.
ik heb mijn hpe ap's ook op de muur hangen, werken in iedergeval beter en stabieler als de AC-Pro's, zouden die inderdaad meer voor het plafond bedoelt zijn :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImyddHykuZgA6Tt0j8tifDE8hVU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FUfoGFmFkTNdA4PO0BlSSlkl.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Kg5N6xyrDMEbFPIZWt5a-WCRhg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/K53ceKAfaYUXRAI6Cba3cEVQ.gif?f=fotoalbum_large

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:34

996

Voor iedereen die een Doorbell eerder wil hebben:
Je zou de Doorbell in de USA kunnen bestellen via Ebay, de verzending duurde bij mij ongeveer twee weken

• Polyphemus
  • Laatst online: 21:28
Voor de geïnteresseerden, er loopt een draadje over het niet meer updaten van de IPS/IDS regels op de UDM(P)'s op het community forum:

https://community.ui.com/...d6-4746-99ec-a4c55f8a5254

Sommigen krijgen errors in de event log, bij anderen, zoals bij mij, worden de regels gewoon niet meer geupdate; je krijgt dus geen error.

Aangezien het uiteraard beta functionaliteit betreft, laat de reactie nog een beetje op zich wachten.
Polyphemus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:20:
Voor de geïnteresseerden, er loopt een draadje over het niet meer updaten van de IPS/IDS regels op de UDM(P)'s op het community forum:

https://community.ui.com/...d6-4746-99ec-a4c55f8a5254

Sommigen krijgen errors in de event log, bij anderen, zoals bij mij, worden de regels gewoon niet meer geupdate; je krijgt dus geen error.

Aangezien het uiteraard beta functionaliteit betreft, laat de reactie nog een beetje op zich wachten.
Het zou geen beta functie meer mogen zijn. Helaas is ips bittere noodzaak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdXFYMgUs9xntEcSSpiSK3DNsdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/238z7szK3Xyvq6ZUn63j41kO.jpg?f=fotoalbum_large

• Polyphemus
xbeam schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:28:
[...]

Het zou geen beta functie meer mogen zijn. Helaas is ips bittere noodzaak
[Afbeelding]
Ik had een support ticket geopend bij UI om er wat vaart achter te zetten. In het ticket een link naar hun eigen community topic, en ik kreeg als antwoord dat ik maar een topic aan moest maken :?

Ze pakken het niet op omdat het naar eigen zeggen beta functionaliteit is. En dat hun engineers de topics wel in de gaten houden.

Overigens, als ik handmatig de rules update, zijn de nog steeds van de 14e bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLvRsKyC93EtbGSIZQZK9OURrqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dhMrByRQIJaqIj7EpybNcbtG.png?f=user_large

/edit: ik krijg dus geen errors te zien, ze zijn alleen wel verouderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 17-12-2020 10:17 ]

• loeberce
Weet iemand of de USGs worden uitgefaseerd qua ondersteuning? Oftewel, heeft het nog zin een nieuwe USG aan te schaffen of kan je dan beter investeren in een UDM-P?

• Polyphemus
loeberce schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:03:
Weet iemand of de USGs worden uitgefaseerd qua ondersteuning? Oftewel, heeft het nog zin een nieuwe USG aan te schaffen of kan je dan beter investeren in een UDM-P?
End-Of-Life is niet aangekondigd, maar volgens mij krijgen ze alleen nog beveiligingsupdates.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Er is al enige tijd een nieuwe USG aangekondigt, maar tot op heden is die nog niet uit.
Dus echt uitfaseren gaan ze niet doen.
Wel zal heel waarschijnlijk het instap USG'tje er uit gaan, aangezien dat het langste al in roulatie is.

-| Hit it i would ! |-

Falcon10 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:09:
Er is al enige tijd een nieuwe USG aangekondigt, maar tot op heden is die nog niet uit.
Dus echt uitfaseren gaan ze niet doen.
Wel zal heel waarschijnlijk het instap USG'tje er uit gaan, aangezien dat het langste al in roulatie is.
Als je het hebt over de UXG, dat traject loopt al sinds februari. Dat is dus een pro. Van een normale versie (niet pro dus) is nog helemaal niets bekend.

• loeberce
In theorie heb ik hem niet nodig; de Zyxel router van T-Mobile doet zijn werk prima. Maar als ik dan de controller kijk van Unifi icm 1 switch en 3 APs zie ik nog allerlei functionaliteit die niet werkt omdat er geen USG in mijn netwerk hangt. En dan begint het toch te kriebelen. Misschien maar eens een 2e hands USG op de kop tikken. Die kan ik ook makkelijker in de meterkast kwijt dan een USG Pro.

Eerst maar een nieuw AP regelen, want mijn vierkante Pro werkt niet meer met de controller die ik nodig had om de switch in te stellen.

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-01 13:15
Ik loop tegen een probleem aan. Binnen mijn netwerk heb ik twee AP's, een Pro (die hangt beneden) en een LR (die hangt boven). Er zit zo'n 10-12 meter tussen de beide AP's, mocht dat relevant zijn. Beide AP's zijn met PoE aangesloten op een switch.

Nu zie ik in het dashboard dat de AC-Pro alleen als 'wireless' in het systeem is opgenomen en zijn signaal via de AC-LR lijkt te krijgen. Hoe kan dit? Vooral omdat de AC-Pro zijn stroom krijgt via PoE lijkt het me dat de aansluiting gewoon goed moet zijn. Of is dit dan toch een kwestie van een faulty UTP?

Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdLs1ArM9GEMNJJNL-2d6gMj7g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNDyPAazKzA5TDSpXQZFxNBz.png?f=fotoalbum_large

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
acehighhugo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
Ik loop tegen een probleem aan. Binnen mijn netwerk heb ik twee AP's, een Pro (die hangt beneden) en een LR (die hangt boven). Er zit zo'n 10-12 meter tussen de beide AP's, mocht dat relevant zijn. Beide AP's zijn met PoE aangesloten op een switch.

Nu zie ik in het dashboard dat de AC-Pro alleen als 'wireless' in het systeem is opgenomen en zijn signaal via de AC-LR lijkt te krijgen. Hoe kan dit? Vooral omdat de AC-Pro zijn stroom krijgt via PoE lijkt het me dat de aansluiting gewoon goed moet zijn. Of is dit dan toch een kwestie van een faulty UTP?

Situatie:

[Afbeelding]
misschien even met een andere kabel proberen ?

als je wireless uplink even uitzet weet je het zo :P , maar als je utp dan faulty is krijg je hem niet zo maar weer online (wireless)

• Will_M
  • Niet online
Dat een AP z'n spanning vanop een PoE(+) switch krijgt wil niet automagisch zeggen dat de switchpoort goed geconfigureerd is ;).

Wat (voor mij) het gemakkelijkst werkt, in geval Ubiquiti hardware, is het opstellen van een 'Switchport Profile' in de controller waarmee je de gewenste switchpoorten alleen maar aan dát profile hoeft toe te voegen. Alle settings qua VLAN's / PoE(+) en dergelijken staan dan meteen uniform goed (als je dat profile goed opgemaakt hebt, tenminste).

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Situatie:

[Afbeelding]
Zitten er andere apparaten doorgelust op de AP's? Het aantal aangesloten apparaten (incl USG) komt namelijk boven de 8 uit.

Life is not about specs, it is about joy!

• acehighhugo
bartvl schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:40:
[...]

Zitten er andere apparaten doorgelust op de AP's? Het aantal aangesloten apparaten (incl USG) komt namelijk boven de 8 uit.
Klopt, er hangt ergens een unmanaged switch tussen waar bijvoorbeeld de printer aan hangt.
Will_M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:31:
Dat een AP z'n spanning vanop een PoE(+) switch krijgt wil niet automagisch zeggen dat de switchpoort goed geconfigureerd is ;).

Wat (voor mij) het gemakkelijkst werkt, in geval Ubiquiti hardware, is het opstellen van een 'Switchport Profile' in de controller waarmee je de gewenste switchpoorten alleen maar aan dát profile hoeft toe te voegen. Alle settings qua VLAN's / PoE(+) en dergelijken staan dan meteen uniform goed (als je dat profile goed opgemaakt hebt, tenminste).
Ik snap niet helemaal wat hier staat maar ik ga een rondje Googlen, thanks!
Reloader schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:07:
[...]

misschien even met een andere kabel proberen ?

als je wireless uplink even uitzet weet je het zo :P , maar als je utp dan faulty is krijg je hem niet zo maar weer online (wireless)
Ja, daar was ik al bang voor want de kabel zit in de muur :|

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
acehighhugo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:17:
[...]

Klopt, er hangt ergens een unmanaged switch tussen waar bijvoorbeeld de printer aan hangt.

[...]

Ik snap niet helemaal wat hier staat maar ik ga een rondje Googlen, thanks!

[...]

Ja, daar was ik al bang voor want de kabel zit in de muur :|
heb je de optie om ff de AP af te koppelen, een losse UTP kabel te proberen op dezelfde switchport, kijken of hij dan online komt? Nee: config verkeerd van de poort : Ja, kabel fout ?

sowieso eerst ff beide stekkers nakijken als de kabel door de muur zit, misschien per abuis een paartje omgedraaid?

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 17-12-2020 14:20 ]

Naast alle genoemde oplossingen kan het ook gewoon om een bug gaan, want als je wat In Wall's had dan zag het er allemaal NOG GEKKER uit! ;) :+
loeberce schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:24:
In theorie heb ik hem niet nodig; de Zyxel router van T-Mobile doet zijn werk prima.
Nou... niet helemaal!

Enige tijd geleden wilde iemand een FTP Server achter dat ding opzetten en de Port Forward werd maar niet opgepakt! :/
Al het andere werkte wel, maar de FTP Server was hoe dan ook onbereikbaar...

Gelukkig was het tijdelijk, want nu draait er weer een andere router die daar geen moeite mee heeft :)

• acehighhugo
Reloader schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
[...]

heb je de optie om ff de AP af te koppelen, een losse UTP kabel te proberen op dezelfde switchport, kijken of hij dan online komt? Nee: config verkeerd van de poort : Ja, kabel fout ?
Goede tip! Dat kan idd wel, ga ik straks ff proberen.

• loeberce
nero355 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
Enige tijd geleden wilde iemand een FTP Server achter dat ding opzetten en de Port Forward werd maar niet opgepakt! :/
Al het andere werkte wel, maar de FTP Server was hoe dan ook onbereikbaar...

Gelukkig was het tijdelijk, want nu draait er weer een andere router die daar geen moeite mee heeft :)
Daar heb ik geen last van. Ik kan van buiten prima via FTP bij mijn Synology.

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 06:41
Cloud key firmware 2.x is uit BETA gekomen: https://community.ui.com/...42-4660-bc0b-74e0634448e8
Ik ga vanavond even kijken of ik mijn huidige cloud key kan updaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Xieoxer op 17-12-2020 15:44 ]

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-01 15:06
De LR6 is in stock en te koop -> https://eu.store.ui.com/c...long-range-access-point-1

[ Voor 63% gewijzigd door lubbertkramer op 17-12-2020 16:00 ]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 16:39

nexhil

BAM!

Xieoxer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:43:
Cloud key firmware 2.x is uit BETA gekomen: https://community.ui.com/...42-4660-bc0b-74e0634448e8
Ik ga vanavond even kijken of ik mijn huidige cloud key kan updaten.
Ik laat eerst even wat andere mensen upgraden :P

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Besteld. Alleen jammer dat die UniFi Switch Lite 16 PoE weer is uitverkocht want de US-8-60w kan dat AP niet voeden..

• smesjz
  • Niet online
Ja, maar wil die 16 poort ivm aanstaande verhuizing zodat ik 8 PoE ports heb voor APs en G4 cameras. Die 4 poorts van de lite 8 is straks niet genoeg

• smesjz
  • Niet online
Die is +/- 80 Euro duurder dan de Lite. Misschien niet zo fancy als 150w versie maar dit lijkt beetje overkill voor nu.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:14
Ik heb nu mijn glasvezel rechtstreeks aan mijn switch op die poort tagged vlan 300 gezet (tmobile internet).
Dan naar mijn USG ook tagged vlan 300 op de WAN poort. Intern heb ik ook nog wat VLANs (IOT, Gast, Intern). Als ik niets doe, kunnen de nadere poorten dan perongeluk op vlan 300?
Moet ik dan de Native Network gewoon op mijn Intern zetten.
En naar mijn AP's toe, moet ik daar dan tagged mijn eigen VLAN's naar toe zetten. De VLAN's worden toegepast op mijn Wireless Networks namelijk.

Dat is hoe ik het nu heb gedaan, maar sommige apparaten hebben nu geen verbinding meer :/

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• loeberce
Kodess schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:36:
Ik heb nu mijn glasvezel rechtstreeks aan mijn switch op die poort tagged vlan 300 gezet (tmobile internet).
Dan naar mijn USG ook tagged vlan 300 op de WAN poort. Intern heb ik ook nog wat VLANs (IOT, Gast, Intern). Als ik niets doe, kunnen de nadere poorten dan perongeluk op vlan 300?
Moet ik dan de Native Network gewoon op mijn Intern zetten.
En naar mijn AP's toe, moet ik daar dan tagged mijn eigen VLAN's naar toe zetten. De VLAN's worden toegepast op mijn Wireless Networks namelijk.

Dat is hoe ik het nu heb gedaan, maar sommige apparaten hebben nu geen verbinding meer :/
Je hoeft toch alleen maar VLAN300 te koppelen aan de WAN-zijde? Wat je op je LAN doet is dan niet meer belangrijk.

En misschien goed om aan te geven welke apparaten geen verbinding meer hebben. Allemaal, 1 bepaald VLAN? Wel IP-adres maar geen internet? Geen IP-adres? Kunnen ze elkaar onderling nog wel zien?

En waarom eerst je switch aangesloten ipv de USG?
smesjz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:31:
[...]

Die is +/- 80 Euro duurder dan de Lite. Misschien niet zo fancy als 150w versie maar dit lijkt beetje overkill voor nu.
Behalve dat is dit een G1. Grote kans dat deze ergens in 2021 in LTS terecht gaat komen.
Ik zou eerlijk gezegd niets meer kopen wat G1 is.. Voor de 8-60w is dat sowieso geen reden meer, want er is 1 op 1 vervanging beschikbaar die nieuwer is. Voor de 8-150 is die er dan niet, maar ik ken er maar weinig die met 8 poorten PoE boven de 40 watt komen. Het kan een issue zijn als je naar de nieuwe AP's gaat, om maar iets te noemen. Maar de lite is ook niet in de markt gezet om 6 AP's a max 12 watt per stuk te laten verstoken. Dan koop je de verkeerde switch ;)

[ Voor 41% gewijzigd door ed1703 op 17-12-2020 17:17 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:50
Grmbl! :(

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:14
loeberce schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:07:
[...]

Je hoeft toch alleen maar VLAN300 te koppelen aan de WAN-zijde? Wat je op je LAN doet is dan niet meer belangrijk.

En misschien goed om aan te geven welke apparaten geen verbinding meer hebben. Allemaal, 1 bepaald VLAN? Wel IP-adres maar geen internet? Geen IP-adres? Kunnen ze elkaar onderling nog wel zien?

En waarom eerst je switch aangesloten ipv de USG?
Mijn glasvezel zit in de switch, de USG zit met WAN en LAN1 beide aan de switch.
Ik heb een aantal devices op de VLAN die ik IOT noem. Deze gaan via een eigen SSID.
Op dit moment hebben die apparaten geen ipadres, ze zijn wel gekoppeld lijkt het.

Ik moet er zelf nog even goed naar kijken. Maar vroeg me dus af hoe het werkt met de VLAN's en een unifi switch. Hiervoor had ik een USG en mijn AP's en een domme switch. Ik vermoed dus dat ik het zo kan laten (alle poorten op de switch gewoon op het LAN profiel).
Nu voeg ik dus de VLAN's getagd toe voor de AP. Maar ik denk dat die ook gewoon op LAN kan.
Ik denk dat ik het in mijn hoofd complexer maak dan het is :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:09:
[...]

Behalve dat is dit een G1. Grote kans dat deze ergens in 2021 in LTS terecht gaat komen.
Ik zou eerlijk gezegd niets meer kopen wat G1 is.. Voor de 8-60w is dat sowieso geen reden meer, want er is 1 op 1 vervanging beschikbaar die nieuwer is. Voor de 8-150 is die er dan niet, maar ik ken er maar weinig die met 8 poorten PoE boven de 40 watt komen. Het kan een issue zijn als je naar de nieuwe AP's gaat, om maar iets te noemen. Maar de lite is ook niet in de markt gezet om 6 AP's a max 12 watt per stuk te laten verstoken. Dan koop je de verkeerde switch ;)
Er vanuitgaande dat Ubiquiti apparatuur meestal in MKB / Privé omgevingen draait klopt dat denk ik meestal ook wel. Ik kwam laatst bij een, voor mij / ons nieuwe, klant op locatie echter ook een USW8-60 tegen waar 4 Cisco 2702 AP's aan geknoopt waren.... Die 'krengen' pakken 15,4W op het moment dat ze 'niets' aan het doen zijn terwijl ze tijdens een cold-reboot 16,8W willen zien op het moment dat ze met een Cisco WLC gaan babbelen >:)

En dan maar bellen dat de WiFi omgeving op onverklaarbare wijze aan het stuiteren gaat op willekeurige momenten..

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 19:11
Sorry, ik heb er een kunnen kopen :)

Thank you for your purchase!
Hi Ruud, we're getting your order ready to be shipped. We will notify you when it has been sent.

Let wel op de €149 die er staat is ex BTW Shipping is Free dus totaal €180,29

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12
loeberce schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:24:
In theorie heb ik hem niet nodig; de Zyxel router van T-Mobile doet zijn werk prima. Maar als ik dan de controller kijk van Unifi icm 1 switch en 3 APs zie ik nog allerlei functionaliteit die niet werkt omdat er geen USG in mijn netwerk hangt. En dan begint het toch te kriebelen. Misschien maar eens een 2e hands USG op de kop tikken. Die kan ik ook makkelijker in de meterkast kwijt dan een USG Pro.

Eerst maar een nieuw AP regelen, want mijn vierkante Pro werkt niet meer met de controller die ik nodig had om de switch in te stellen.
Haha, zo zat ik ook. Daarom ook een 2e hands USG gekocht. 8)
En de 16 poort lite switch is ook binnen. Die hangt ook in de controller. Ding past perfect in een 10” netwerkkast.

Nu wil ik eigenlijk, stiekem ook wel mijn edge-/toughswitch door een switch vervangen die ik kan beheren in de controller. Die switch heeft trouwens zo’n rubberachtige coating die inmiddels aan het vergaan is. Het ding plakt aan alle kanten en je krijgt er zwarte klauwen van. Toch werkt ie nog prima. Gisteren firmware 2.0 erop gezet en hij heeft een mooie nette, vernieuwde, interface.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-01 08:17
Ik loop vast met het updaten van mijn UVC G3 Pro (Camera).
Deze draait in mijn protect op Firmware 4.26.13
Ik zie dat inmiddels firmware 4.30 te downloaden is.

De G3 pro hangt achter de 16 poort lite switch.
Zowel in mijn netwerk als protect omgeving zie ik nergens de mogelijkheid de camera firmware te updaten.
Het herstarten van de camera heeft ook geen soelaas geboden. Ik had gehoopt dat hij dan automatisch de nieuwe firmware zou pakken.

Alvast dank.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Updaten doe je normaal gesproken in de controller, maar kan ook via ssh/telnet.

edit: even voor je gegooglet. Als je gebruik maakt van protect dan zorgt de protectsoftware voor de updates.
Helaas kan je niets anders doen dan wachten totdat er voor protect een nieuwere versie is.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 17-12-2020 18:31 ]

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-01 15:06
winwiz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:46:
[...]

Sorry, ik heb er een kunnen kopen :)

Thank you for your purchase!
Hi Ruud, we're getting your order ready to be shipped. We will notify you when it has been sent.

Let wel op de €149 die er staat is ex BTW Shipping is Free dus totaal €180,29
Staat er toch ook netjes onder het inc btw bedrag ?

Grote nadeel is dat je gelijk meer besteld, hier in ieder geval. Toch maar een lite 6 vóór zolder en nog een flex mini switch naast tweemaal LR6

[ Voor 14% gewijzigd door lubbertkramer op 17-12-2020 18:30 ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:17
Mijn twijfel bij de Unifi 6 Long Range is de grote (220mm) en geen 6ghz ondersteuning.

Zou de Pro een goed alternatief zijn? Die is wat kleiner, goed leverbaar en mijn apparaten hebben nu toch maar 3x3 mimo.

Of zouden jullie de unifi 6 lite boven de pro verkiezen?
talkatoo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:42:
Mijn twijfel bij de Unifi 6 Long Range is de grote (220mm) en geen 6ghz ondersteuning.

Zou de Pro een goed alternatief zijn? Die is wat kleiner, goed leverbaar en mijn apparaten hebben nu toch maar 3x3 mimo.

Of zouden jullie de unifi 6 lite boven de pro verkiezen?
Welke usecase heb je voor elk van de types? Als dat geen is, dan is een lite voldoende.
Geen E bij Wifi6 is waar 99% van de devices voorlopig nog niet aan toe zijn.
Ik ben behalve laptops nog niet zo overtuigd qua usecases wat men in een gemiddeld huis met wifi doet.
Overigens is de lite 2x2 dus dan valt die automatisch af als minimaal 3x3 een keiharde eis is.

[ Voor 21% gewijzigd door ed1703 op 17-12-2020 19:07 ]

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 15:44
smesjz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:08:
[...]

Besteld. Alleen jammer dat die UniFi Switch Lite 16 PoE weer is uitverkocht want de US-8-60w kan dat AP niet voeden..
Kan je met de USG-8-60W de 6 lite ook niet voeden?
briecht schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:51:
[...]

Kan je met de USG-8-60W de 6 lite ook niet voeden?
Dat zou ik bijzonder vinden, want dan kloppen de specs bij de AC lite 6 niet.
Het enige wat verschilt is namelijk het voltage, maar 802.3af is 48 volt en dat komt gewoon uit de USW-8-60w.
De verandering is dat de bijgeleverde PoE-injector bij de oude AC lite niet werkt, maar dat klopt ook, want die is op basis van 24volt-passive, wat de AC lite wel heeft, maar de AC lite 6 dus niet.

• Bruzski

Bruzski

watte ??

wie van jullie heeft de G4 doorbell op een DFS kanaal draaien, zoja op welke en draait het een beetje stabiel :?

tevens heb ik een probleem dat na de protect 1.16.9 update er een zwart scherm opent zodra ik een popop melding op mijn iPhone krijg dat er iemand voor mijn deur staat of aanbeld, voorheen kreeg ik live iemand in beeld te zien nadat ik de melding op mijn scherm aanklikte :/

[ Voor 16% gewijzigd door Bruzski op 18-12-2020 08:17 ]

• Will_M
  • Niet online
Bruzski schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:42:
wie van jullie heeft de G4 doorbell op een DFS kanaal draaien, zoja op welke en draait het een beetje stabiel :?

tevens heb ik een probleem dat na de protect 1.16.9 update er een zwart scherm opent zodra ik een popop melding op mijn iPhone krijg dat er iemand voor mijn deur staat. :|
Waarom zou je je eigen spullen persé op 5Ghz DFS kanalen willen hosten? Nederland is klein genoeg om middels WiFi op DFS kanalen storingen te kunnen genereren .... Iets met Radar en o.a. Defensie?

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-01 16:42

zeroday

There is no alternative!

nexhil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:05:
[...]

Ik laat eerst even wat andere mensen upgraden :P
Dat werkt gewoon goed. Ik zit er alweer een tijdje mee te werken.
Het enige wat ' even ' spannend is / was is dat de login nu anders is. Want je spul draait op 443 en niet meer op 8443 (althans, je login) en daarmee lijk je in eerste instantie niet op de gui te kunnen komen

Daarbij: je login is dan ook ineens je mail login geworden (dat snap ik nog steeds niet, maar goed) ..
(althans hier) ..
voor SSH kun je nu een aparte username en ww instellen in de controller

Op zich ben ik tevreden en ik wacht nu af wanneer we nu eens eigen certificaten kunnen gaan uploaden ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• loeberce
rimave schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:20:
[...]

Haha, zo zat ik ook. Daarom ook een 2e hands USG gekocht. 8)
En de 16 poort lite switch is ook binnen. Die hangt ook in de controller. Ding past perfect in een 10” netwerkkast.
Dat was ook mijn plan; ik kijk voorlopig naar de kleine variant die voor best schappelijke prijzen voorbij komt in de V&A.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Will_M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:53:
[...]

Waarom zou je je eigen spullen persé op 5Ghz DFS kanalen willen hosten? Nederland is klein genoeg om middels WiFi op DFS kanalen storingen te kunnen genereren .... Iets met Radar en o.a. Defensie?
Om die reden heb ik DFS lekker uit staan. Ik woon hemelsbreed exact tussen Gilze Rijen en Volkel in, en het laagvlieggebied zit hemelsbreed op een paar kilometer, dat gaat hem niet worden :+
Heb het wel ooit aangezet...vervolgens was ik regelmatig de AP's aan het herstarten omdat ze vast zaten op een DFS kanaal en stonden te wachten op een signaal dat niet kwam oid. Dat doen we dus niet ;)
En 5Ghz band is nog meer dan genoeg vrij hier, nieuwbouwwijk dus van buren weinig last.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12
loeberce schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:22:
[...]

Dat was ook mijn plan; ik kijk voorlopig naar de kleine variant die voor best schappelijke prijzen voorbij komt in de V&A.
Hij komt af en toe weer op voorraad in de Unifi store voor een schappelijke prijs.
De winkels in de pricewatch zijn veel te duur.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Will_M
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:31:
[...]

Om die reden heb ik DFS lekker uit staan. Ik woon hemelsbreed exact tussen Gilze Rijen en Volkel in, en het laagvlieggebied zit hemelsbreed op een paar kilometer, dat gaat hem niet worden :+
Heb het wel ooit aangezet...vervolgens was ik regelmatig de AP's aan het herstarten omdat ze vast zaten op een DFS kanaal en stonden te wachten op een signaal dat niet kwam oid. Dat doen we dus niet ;)
En 5Ghz band is nog meer dan genoeg vrij hier, nieuwbouwwijk dus van buren weinig last.
We wonen niet al te ver van elkaar verwijderd.

Hier ook precies in de driehoek Gilze-Rijen / Volkel / Eindhoven ... En dan vliegen er ook nog eens regelmatig van die Boeing 707's met een grote pannenkoek op 't dak (AWACS) over als ze weer eens doorstarts op Volkel oefenen vanuit Geilenkirchen.

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Will_M schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:53:
[...]

oke duidelijk,

alleen dan raar dat na de update 1.16.9 de live beelden niet meer zichtbaar zijn zodra ik de berichtgeving op mijn iPhone ontvang, versie 1.16.8 werkte wel namelijk wel oke, weet iemand of een downgrade naar een eerder versie van protect mogelijk is? :|

Pagina: 1 ... 70 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.