http://www.deyterra.com
2x2 ? dus niet eens 3x3 ?LightStar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:41:
Voor de geintresseerden, de UniFi 6 lite staat in de eu beta store !
[Afbeelding]
Dusssss .. uhm.. om de prijs hoef je het niet te laten maar hoe verhoud deze zich tot de LR en de AC Pro?
There are no secrets, only information you do not yet have
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 22:22
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
De oude Lite is natuurlijk ook maar 2x2. En voordeel van hogere snelheid (uit wifi 6)heb je natuurlijk alsnog. Voor mij is maar 2x2 dan ook een non-issue.zeroday schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:40:
[...]
2x2 ? dus niet eens 3x3 ?
Dusssss .. uhm.. om de prijs hoef je het niet te laten maar hoe verhoud deze zich tot de LR en de AC Pro?
Nu alleen nog even kijken of ik er een ga kopen
ik heb hier alleen LRs en 1 Pro en 1AP die buiten hangt. Maar dan zou ik hem alleen bijv. vervangen voor het apparaat op zolder want mijn nieuwe DELL heeft wel Wifi 6 geloof ik .. maar tsja. wat schiet je ermee opRobertMe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:50:
[...]
De oude Lite is natuurlijk ook maar 2x2. En voordeel van hogere snelheid (uit wifi 6)heb je natuurlijk alsnog. Voor mij is maar 2x2 dan ook een non-issue.
Nu alleen nog even kijken of ik er een ga kopenVan de ene kant heb ik altijd zo snel mogelijk willen upgraden omdat ik nog passive modellen heb (AC Lite & AC LR). Maar deze UAP6 is dan nog "beta", en ik heb nog 0 wifi 6 clients.
69 euri lichter
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
€84? Of je moet hem zakelijk kunnen aanschaffen. Dn mezelf zie ik niet zo snel voor nogmaals een LR, of Pro, gaan. Dus het zal of 2x een Lite of misschien één IW met Lite worden. Wachten op de andere modellen hoef ik dus niet en nu kopen vs nog een half jaar of jaar wachten maakt dan ook niet uit (behalve misschien prijs fluctuaties).zeroday schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:52:
[...]
ik heb hier alleen LRs en 1 Pro en 1AP die buiten hangt. Maar dan zou ik hem alleen bijv. vervangen voor het apparaat op zolder want mijn nieuwe DELL heeft wel Wifi 6 geloof ik .. maar tsja. wat schiet je ermee op
69 euri lichter
https://help.ui.com/hc/en...18506997-UniFi-Ports-Used ?Dracula schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:48:
Ik wil mijn AP’s en switches in een apart management netwerk hangen. Nu zag ik dat ik dit inderdaad kan doen alleen wat moet ik dan toestaan in de firewall als ik ze dus ook in ander VLAN heb zitten om wel met de USG en de cloudkey (draaiende op een NAS) te kunnen communiceren.
Of is het genoeg als de USG en de cloudkey bij de devices kunnen? Maar niet andersom, dus vanuit device vlan naar het default vlan waar de USG en cloudkey in leven?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Precies maar het is niet sip gebonden.MdBruin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:12:
@xbeam Ja daar komt het wel op neer. Het probleem is eigenlijk al in het begin van SIP en ondersteuning van routers hiervoor ontstaan. Er wordt vanuit gegaan (zover ik heb terug kunnen vinden) dat een SIP pakket altijd als trusted wordt behandeld. Hierdoor wordt deze niet meer door de firewall bekeken en kan de NAT er gelijk mee aan de gang. Gelukkig is voor ons nog de mogelijkheid om de ondersteuning uit te zetten waardoor al het verkeer door de firewall heen moet. Het nadeel is alleen wel dat de meeste gebruikers gewoon alles naar buiten toe open hebben staan en dat het alsnog kan. Bij gebruik makend van strikte uitgaande regels van LAN naar WAN wordt het wel opgemerkt en geblokkeerd (mits uiteraard de SIP ondersteuning uit staat). Voor de USG zal je dit dus ook moeten gaan doen. Zal een kijken of ik het originele rapport van de onderzoeker (Samy Kamkar) kan vinden en zal er dan een link naar toe in deze post plaatsen. Ben er nieuwsgierig naar geworden na het lezen van het Hackernews artikel
Wat betreft de frontpage, ja ik weet ook niet waarom dit niet opgepakt is. Heb wel net een tip de redactie gedaan en hopelijk wordt het nu wel opgepakt.
edit:
https://samy.pl/slipstream/
which are mandatory for protocols that can use multiple ports (control channel + data channel) such as SIP and H323 (VoIP protocols), FTP, IRC DCC, etc.
Lesdictische is mijn hash#
Dan heb je waarschijnlijk de management vlan verandert en niet de vlans op de eth ;-)jgsr schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:41:
Iemand het volgende al eens meegemaakt? Ik heb een inwall-hd ap met op poort 1 een PoE camera aangesloten. Nu wilde ik op deze poort een vlan aanzetten, dit leek te gaan echter kreeg de ap in ene de status adopting.... en vervolgens steeds disconnect en adopting.
De ap krijgt wel een ip toegewezen, de camera werkt ook pima. Via ssh in ap zie ik via info de status: server rejected.... na wat googlen een tip gevonden op het unifi forum. Uiteindelijk de ap naar de fabrieks instellingen gezet waarna het adopt proces weer normaal werkte.
Kan dit nu komen door mijn poging een vlan in te stellen??
oeh die BTW mistte ik effeRobertMe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:55:
[...]
€84? Of je moet hem zakelijk kunnen aanschaffen. Dn mezelf zie ik niet zo snel voor nogmaals een LR, of Pro, gaan. Dus het zal of 2x een Lite of misschien één IW met Lite worden. Wachten op de andere modellen hoef ik dus niet en nu kopen vs nog een half jaar of jaar wachten maakt dan ook niet uit (behalve misschien prijs fluctuaties).
Ik had ook inderdaad de link gevonden, interessante info wat daarin vermeld staan (wat in het eerste artikel niet naar boven kwam)xbeam schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:13:
Precies maar het is niet sip gebonden.
Elk protocol welke in de firewall connection tracking doet is een mogelijk doelwit.
Gelukkig bestaat in de EdgeRouter serie de mogelijkheid om deze allemaal uit te schakelen.
Het komt er op neer dat de aanvaller door een verborgen script een vals connection tracking aanmeld in de firewall waardoor de nieuwe verbinding langs de firewall gaat omdat er een connection tracking aanwezig is (en dus gelijk naar de NAT toegaat).
Ben nog niet helemaal door het rapport heen, morgen maar eens verder bestuderen.
Dit begon eigenlijk met een UAP-AC-M welke aan de schuur hangt. Omdat deze in regen en wind hing dacht ik iets met de kabels. Doorgemeten niks aan de hand. Voor de zekerheid opnieuw stekkers eraan gezet. Niks.
Toen een laptop in de werkkamer die aan een (thunderbolt) dock hangt en ook opeens op 100Mbit draait.
Vervolgens gaat mijn Flex mini bij de tv offline en komt ook met 100Mbit online!
srsly wtf!
Drie totaal uiteenlopende producten. Andere kabels. Andere switch poorten. Staan allemaal op auto nego.
Ik heb controller 6.0.28.0 en deze firmwares:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cafWb4WRPm6KgOIk2UJfQvG7.png?f=user_large)
Alles loopt via een patchkast in de meterkast. Kan het zijn dat deze langzaam sterft....?
Dat moet het geweest zijn... 2e poging nu wel goedgegaan. vlan werkt nu primaxbeam schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:17:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk de management vlan verandert en niet de vlans op de eth ;-)
Heb niks aangepast aan m’n netwerk, enig idee hoe dit kan en wat hier aan te doen is?
M’n Dream Machine functioneert gewoon prima.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat voor kabel heb je? Dergelijk gedrag heb ik eerder gezien bij gebruik van CCS/CCA kabel.lowfi schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:16:
Iets heel bizars de laatste tijd.... Sommige devies welke al langere tijd (sommige 2 jaar plus) op 1000Mbit zitten gaan langzaam over op 100Mbit.
Dit begon eigenlijk met een UAP-AC-M welke aan de schuur hangt. Omdat deze in regen en wind hing dacht ik iets met de kabels. Doorgemeten niks aan de hand. Voor de zekerheid opnieuw stekkers eraan gezet. Niks.
Toen een laptop in de werkkamer die aan een (thunderbolt) dock hangt en ook opeens op 100Mbit draait.
Vervolgens gaat mijn Flex mini bij de tv offline en komt ook met 100Mbit online!
srsly wtf!
Drie totaal uiteenlopende producten. Andere kabels. Andere switch poorten. Staan allemaal op auto nego.
[Afbeelding]
Alles loopt via een patchkast in de meterkast. Kan het zijn dat deze langzaam sterft....?
Soms gaat het beter als ze een stukje (2-3cm) gestript worden en weer afgemonteerd worden (LSA of nieuwe RJ45 stekker)
Kabels die buiten hangen (of een schuur) gebeurt dit vaak sneller mee dan die binnen hangen.
http://www.deyterra.com
Hoe is deze anders dan dit model https://store.ui.com/coll...6-long-range-access-point
Bij de LR noemen ze 4 streams en bij de Lite 2x2 (wat ook 4 is
LR
Hardware Improvements:
1.3 GHz dual-core processor (now upgraded to support full-duplex 1 Gbps TCP/IP performance)
2.4 GHz 4x4 MIMO radios
Features:
Four-stream high-efficiency Wi-Fi 6 technology
5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 4x4 MIMO with radio rate of 600 Mbps
Powered with 802.3at PoE
LITE
2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket
huidige nanoHD
Four-Stream 802.11ac Wave 2 Technology
Simultaneous Dual-Band Radios
Supports 200+ Concurrent Users
5 GHz Band 4x4 Multi-User MIMO with Radio Rate of 1.733 Gbps
2.4 GHz Band 2x2 MIMO with Radio Rate of 300 Mbps
Powered by Gigabit 802.3af PoE+
[ Voor 103% gewijzigd door stormfly op 13-11-2020 09:57 ]
4x4 is het dubbele van 2x2 toch?stormfly schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:46:
5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 4x4 MIMO with radio rate of 600 Mbps
LITE
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
huidige nanoHD
5 GHz Band 4x4 Multi-User MIMO with Radio Rate of 1.733 Gbps
2.4 GHz Band 2x2 MIMO with Radio Rate of 300 Mbps
Wat zijn de ervaringen met die LR APs? Ik wil een WiFi 6 AP voor de begane grond + tuin. Heb nu een "gewone" AP Lite beneden, dat signaal komt slecht door naar de tuin. De AP heeft wel vrij zicht naar de achtergevel, achtergevel grotendeels raam. Ik vraag me af of de LR dan het verschil gaat maken...
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Waarschijnlijk niet. Als je HR++ hebt zit er een coating of folie tussen die signalen gewoon heel sterk blokkeert. Wifi in de tuin moet je gewoon een outdoor AP voor ophangen. Geen idee eigenlijk of er al een UniFi6 Mesh is in early access.DFKT schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:09:
[...]
4x4 is het dubbele van 2x2 toch?![]()
Wat zijn de ervaringen met die LR APs? Ik wil een WiFi 6 AP voor de begane grond + tuin. Heb nu een "gewone" AP Lite beneden, dat signaal komt slecht door naar de tuin. De AP heeft wel vrij zicht naar de achtergevel, achtergevel grotendeels raam. Ik vraag me af of de LR dan het verschil gaat maken...
Ehm...4x4 = 16 en 2x2 = 4, toch
Niet doen! Daar ga je echt niets mee opschieten (voordeel van de LR zit op de 2.4GHz radio en die band is echt verzadigd). Als je buiten goed Wifi wil hebben, dan zal je buiten een accespoint moeten plaatsen. En ik kan je vertellen dat dat echt heel fijn is!Wat zijn de ervaringen met die LR APs? Ik wil een WiFi 6 AP voor de begane grond + tuin. Heb nu een "gewone" AP Lite beneden, dat signaal komt slecht door naar de tuin. De AP heeft wel vrij zicht naar de achtergevel, achtergevel grotendeels raam. Ik vraag me af of de LR dan het verschil gaat maken...
Eerst het probleem, dan de oplossing
Helemaal waar! Dubbel in het kwadraatlier schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:58:
[...]
Ehm...4x4 = 16 en 2x2 = 4, toch![]()
[...]
Niet doen! Daar ga je echt niets mee opschieten (voordeel van de LR zit op de 2.4GHz radio en die band is echt verzadigd). Als je buiten goed Wifi wil hebben, dan zal je buiten een accespoint moeten plaatsen. En ik kan je vertellen dat dat echt heel fijn is!
En bedankt voor de terugkoppeling. Gaan we daar ons geld niet aan uitgeven
Jammer dat de Unifi 6 AP alweer is uitverkocht...
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Nu de deurbel nogLightStar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:32:
Nog een update uit de Beta store (EU) de U6 LR staat er en de nieuwe UniFi Switch Aggregation PRO
En de niet-EA apparatuur. Ik wil een 16 poorts lite switch maar die is al een tijdje uitverkocht. Zelfde geldt voor de AC-IW HD. Navraag bij UBNT werd ik niet wijzer van; zij weten niet wanneer ze nieuwe leveringen krijgen.....
Betekend dit dat ik hem aan me buitenmuur kan hangen? Of dient deze onder een overkapping gehangen te worden.
IP54 betekend meen ik bestand tegen spat (regen) water toch?
betreft: https://eu.store.ui.com/c...6-long-range-access-point
IP54 is 'plenswaterdicht'. "Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek"werffje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:54:
The U6-LR seamlessly blends into any environment, and is capable of being mounted in indoor and semi-outdoor environments (IP54 rated).
Betekend dit dat ik hem aan me buitenmuur kan hangen? Of dient deze onder een overkapping gehangen te worden.
IP54 betekend meen ik bestand tegen spat (regen) water toch?
betreft: https://eu.store.ui.com/c...6-long-range-access-point
Er zit een wifi6 colablikje in EA. Weet niet of er nog speciaal voor outdoor een vervanger komt.RobertMe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:53:
[...]
Waarschijnlijk niet. Als je HR++ hebt zit er een coating of folie tussen die signalen gewoon heel sterk blokkeert. Wifi in de tuin moet je gewoon een outdoor AP voor ophangen. Geen idee eigenlijk of er al een UniFi6 Mesh is in early access.
Op dit moment US EA only.
Even kijken dit zit er in mijn nieuwe notebookRobertMe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:50:
[...]
De oude Lite is natuurlijk ook maar 2x2. En voordeel van hogere snelheid (uit wifi 6)heb je natuurlijk alsnog. Voor mij is maar 2x2 dan ook een non-issue.
Nu alleen nog even kijken of ik er een ga kopenVan de ene kant heb ik altijd zo snel mogelijk willen upgraden omdat ik nog passive modellen heb (AC Lite & AC LR). Maar deze UAP6 is dan nog "beta", en ik heb nog 0 wifi 6 clients.
Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz
maar momenteel ben ik de enige die op deze LR zit met 866Mbps
Beneden heb ik een D-LINK DWA-192 en die zit op 1300Mbps naar de AC Pro toe ..
Leuk dat de AC lite 1.3Gbps kan en de nano zelfs 1.733, maar dan is de ethernet aansluiting op 1Gbps toch gewoon de bottleneck?
Zijn deze snelheden dan alleen te bereiken wanneer twee apparaten met hetzelfde access point verbonden zijn en onderling bestanden uitwisselen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Laatst heb ik die vraag al beantwoord. Wifi en ethernet kun je niet vergelijken. Ten eerste al omdat wifi de maximale snelheid onder perfecte omstandigheden is "en je het dus toch niet haalt". Daarnaast is wifi half duplex en ethernet full duplex. In andere woorden, bij ethernet kun je tegelijkertijd met 1Gbit/s downloaden en met 1Gbit/s uploaden. Bij wifi is die 1,3Gbit/s echter de maximale totale snelheid. En aangezien elk pakketje in de ene richting ook een ACK in de andere richting geeft zou 1Gbit/s download (bv) best wel eens een X aantal Mbit/s aan upload kunnen genereren. Dus waar je op wifi dan meer dan 1Gbit/s gebruikt kan dat nog steeds perfect over de 1Gbit/s ethernetverbinding.Mystic_Vamp schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:23:
Wat is de use case eigenlijk voor die WiFi snelheden boven de 1000Mbps?
Leuk dat de AC lite 1.3Gbps kan en de nano zelfs 1.733, maar dan is de ethernet aansluiting op 1Gbps toch gewoon de bottleneck?
Zijn deze snelheden dan alleen te bereiken wanneer twee apparaten met hetzelfde access point verbonden zijn en onderling bestanden uitwisselen?
Owh dat krijg je als je ff snel wat post als je klant niet meekijkt, #epicfail.
2 gastennetwerk met eigen portal bleek nog niet zo belangrijk, 1 gezamenlijk gastennetwerk met/zonder portal was al afdoende.._JGC_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:02:
@DaRoot Ik denk dat je heel erg in de goede richting zit te denken. Of je 2 guest wifi's met portal kunt maken weet ik overigens niet. Untagged poortje waar ze zelf met switches op aan kunnen sluiten is ook mogelijk, mooier is nog als je die ook voor ze regelt en dan integreert in het unifi systeem.
Ik werkte voorheen altijd met HP Procurve switches, maar sinds een installatiebedrijf bij een klant van me Unifi switches heeft geleverd ben ik om. Ik zie vanuit de controller in één oogopslag waar de problemen zitten, welke poort van welke switch een apparaat is aangesloten en welke aap nu weer een extra DHCP server heeft aangesloten op het netwerk.
Ik snap wat je bedoeld met alle switches unifi maken, maar het is verder weinig spannend wat ze daar doen. 1 bedrijf is een IT bedrijf (developers), de anderen zitten in de bouw.
De developers zullen voornamelijk met vaste werkplekken werken, bekabeld aangesloten, en paar wifi devices, het bouwbedrijf met 2 wifi laptops en 2 smartphones, that's it..
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
2gasten netwerk met 2 verschillende portals is gewoon mogelijk.DaRoot schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:49:
[...]
2 gastennetwerk met eigen portal bleek nog niet zo belangrijk, 1 gezamenlijk gastennetwerk met/zonder portal was al afdoende..
Ik snap wat je bedoeld met alle switches unifi maken, maar het is verder weinig spannend wat ze daar doen. 1 bedrijf is een IT bedrijf (developers), de anderen zitten in de bouw.
De developers zullen voornamelijk met vaste werkplekken werken, bekabeld aangesloten, en paar wifi devices, het bouwbedrijf met 2 wifi laptops en 2 smartphones, that's it..
Ah perfect.. was geen showstopper, maar wel prettig dat dat kan..xbeam schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:12:
[...]
2gasten netwerk met 2 verschillende portals is gewoon mogelijk.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Dat colablikje schijnt maar matig te presteren. Ben benieuwd. De form factor is wel heel fijn.ed1703 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:23:
[...]
Er zit een wifi6 colablikje in EA. Weet niet of er nog speciaal voor outdoor een vervanger komt.
Op dit moment US EA only.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Bedoel je dat in het algemeen, of alleen de UAP6 variant? Want als het alleen voor de UAP6 is en nu in EA bekend zouden ze het natuurlijk kunnen fixen voor GA.m3gA schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:55:
[...]
Dat colablikje schijnt maar matig te presteren. Ben benieuwd. De form factor is wel heel fijn.
Ik heb recent een beetje een zelfde ervaring. Recent een Flex mini in m'n netwerk gehangen, handig voor bij de tv: klein en PoE gevoed. Daarop aangesloten: Apple TV 4K, Denon Receiver en Philips Hue Bridge.lowfi schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:16:
Iets heel bizars de laatste tijd.... Sommige devies welke al langere tijd (sommige 2 jaar plus) op 1000Mbit zitten gaan langzaam over op 100Mbit.
srsly wtf!
[Afbeelding]
Al deze devices connecten om de een of andere reden allemaal op 100 Mbit met de flex mini. Andere, nieuwe kabels geprobeerd, geen resultaat. Geprobeerd om ze geforceerd op 1000Mbit te laten connecten, maar dan dropped de hele verbinding op die port.
Voorheen was dit spul aangesloten op een oude TP link switch en zonder probleem alles op 1Gbit. De flex mini is zelf wel gewoon op 1Gbit verbonden met een andere switch. Ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.
De formfactor. Maar mogelijk hebben ze de antenne geoptimaliseerd.RobertMe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:22:
[...]
Bedoel je dat in het algemeen, of alleen de UAP6 variant? Want als het alleen voor de UAP6 is en nu in EA bekend zouden ze het natuurlijk kunnen fixen voor GA.
Nog verder gekomen hiermee? Ik heb precies dezelfde ervaring, maar tijdje geen aandacht meer aan geschonken. Wel jammer/irritant. Zit zelf nog op USG 4.4.50.5272479 en controller 5.13.32.0.Bastiaan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:20:
Ik heb met de laatste twee firmwares (huidig: 4.4.51.5287926) van mijn USG met regelmaat dat de statistieken niet lekker worden weggeschreven naar de controller (5.14.23):
[Afbeelding]
Memory strak op 31%, CPU op 5%, terwijl er gisteren en vandaag handelingen zijn geweest waardoor het zeker beter belast is geweest. Los daarvan: zo lang zo strakke lijn klopt sowieso al niet.
Als ik 'm een herstart of provision geef is er niets meer aan de hand. Althans: voor bepaalde tijd. Dat kan de ene keer 3 dagen zijn, een andere keer een week. Ook op verschillende tijdstippen. Ik zie het ook pas als ik naar de stats kijk, want bij het netwerkgebruik merk ik geen rare dingen. Ik heb ook kort getest met versie 6 van de controller, maar los van dat die eerste versie daarvan puin was en ik liever nog even op de laatste blijf speelde dit probleem daar ook bij.
Daarnaast worden alle andere stats van zowel de USG, de switch en het AP gewoon netjes weggeschreven. Alléén de Usage van de USG niet altijd.
Waar kan ik nog verder kijken om dit probleem aan te pakken?
Heb dit paar maanden geleden eens gemeld bij Unifi maar kwam niet heel veel verder. Laatste opmerking van Unifi was de suggestie om de USG naar een andere site op mijn controller te verplaatsen, maar dat heb ik nooit geprobeerd aangezien ik dalijk uren bezig ben om alles weer werkend te krijgen.
Was die oude TP-link managed dan dat je dat kon zien dat alles op 1Gbit verbond?FilthyViper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:33:
[...]
Ik heb recent een beetje een zelfde ervaring. Recent een Flex mini in m'n netwerk gehangen, handig voor bij de tv: klein en PoE gevoed. Daarop aangesloten: Apple TV 4K, Denon Receiver en Philips Hue Bridge.
Al deze devices connecten om de een of andere reden allemaal op 100 Mbit met de flex mini. Andere, nieuwe kabels geprobeerd, geen resultaat. Geprobeerd om ze geforceerd op 1000Mbit te laten connecten, maar dan dropped de hele verbinding op die port.
Voorheen was dit spul aangesloten op een oude TP link switch en zonder probleem alles op 1Gbit. De flex mini is zelf wel gewoon op 1Gbit verbonden met een andere switch. Ik krijg het op de een of andere manier niet voor elkaar.
Want bij mijn weten zijn veel dergelijke devices uitgerust met een 100mbit poort ipv een gbit poort.
Zo zag ik ook vanuit m'n us24 een 1gbit connectie tussen smart tv en de tv-ontvanger omdat daar een simpele TP-link tussen zat. Nu rechtstreeks verbonden maar een 100mbit link, en dat klopt ook want die devices zijn ook daarmee uitgerust
Ofwel je ziet nu doordat het rechtstreeks op een unifi device is aangesloten dat het toch echt 100mbit aansluitingen zijn.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Whahahaha hou het netjes bij Cat6... denk dat het eerder tijd is om de devices te vervangen voor iets met 10Gbit poorten of SFP+Will_M schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:59:
@Annuk Ik denk dat je CAT9 UTP kabels moet gaan trekken?
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Mijn ouders klagen over slechte wifi en ik had dit op het oog voor ze. Is deze voor iemand met geen ervaring hiermee (maar wel technisch inzicht) gemakkelijk te installeren? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Ze hebben nu een Ziggo-modem in de meterkast met een door mij aangelegde kabel naar de woonkamer, met daar een D-Link DIR-655. Dat kan natuurlijk echt niet meer anno 2020...
[ Voor 8% gewijzigd door Brad op 14-11-2020 03:04 ]
https://community.ui.com/...-9e51-0f4a113e7a7e?page=1
Ik volg nauwkeurig de 5.x branch, maar het lijkt echt op dat Ubiquiti niet voor elkaar krijgt om een stable versie te maken. Ik denk dat ze niet de zelfde fout maken als bij de Unifi controller 6.x. Deze versie was niet klaar, maar werd toch al stable aangemerkt. Dat heeft ze hoop gedoe opgeleverd, want de 6.x is nog steeds niet bug vrij. Wellicht hebben ze te veel hooi op hun fork genomen?Improvements
[U6-LR] Enable DFS and 160 MHz for U6-LR. This does not apply to older U6-LR-EA units.*
[UAP-MTK] Improve 2.4 GHz WiFi driver stability.
[UAP/USW] Log system process output at ‘notice’ log level instead of ‘error’.
* To improve performance, U6-LR device hardware has been updated since the early access model. We will continue to support both products with separate firmware versions.
[ Voor 32% gewijzigd door Xieoxer op 14-11-2020 09:31 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dat staat er niet? Waarschijnlijk zijn er twee EA revisies, en ik vermoed dan ook dat die wat in de EU store staat de nieuwe is, gezien ook specs van de SoC erbij staan incl. "1.3 GHz dual-core processor (now upgraded to support full-duplex 1 Gbps TCP/IP performance)".Xieoxer schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:23:
Er weer een nieuwe beta software uitkomen, maar dit keer met interessant nieuws! De U6-LR die nu te koop is in de EA store, krijgt niet de 160 Mhz feature. Best raar, want je koopt juist de U6-LR voor de WiFi 6 features zoals 160 MHz.
https://community.ui.com/...-9e51-0f4a113e7a7e?page=1
[...]
En als je een EA product koopt weet je dat je dit risico loopt. Hetzelfde ook met de Flex Mini die eerst in EA kwam waarbij die alleen via USB-C gevoed kon worden en na veel vragen/klagen er een geüpgrade revisie kwam met PoE in support.
Dlinkjes heb ik inmiddels slechte ervaringen mee. Ik dacht een DIR-825 (mijn oude main router) in te zetten bij mijn ouders als vervanger van een nog oudere sitecom, maar onwijs veel problemen icm Ziggo en huidige wireless devices.Brad schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 03:02:
Hallo
Mijn ouders klagen over slechte wifi en ik had dit op het oog voor ze. Is deze voor iemand met geen ervaring hiermee (maar wel technisch inzicht) gemakkelijk te installeren? pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Ze hebben nu een Ziggo-modem in de meterkast met een door mij aangelegde kabel naar de woonkamer, met daar een D-Link DIR-655. Dat kan natuurlijk echt niet meer anno 2020...
Als je ziggo modem in router modus staat kan het, de vraag is alleen hoe je dan verder in het huis je AP's op wilt hangen. Want eigenlijk wil je de ziggo wifi uit als je ubnt neerzet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ook geen iPhone / Apple apparaten van de afgelopen 2 jaar?zeroday schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:40:
[...]
Even kijken dit zit er in mijn nieuwe notebook
Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz
maar momenteel ben ik de enige die op deze LR zit met 866Mbps
Beneden heb ik een D-LINK DWA-192 en die zit op 1300Mbps naar de AC Pro toe ..
Mag ik vragen waar je Hebt die gekocht? Ik ben er namelijk een stuk of 15 kwijt waarbij de klant alleen nog maar de mounting plaat in zijn bussen heeft zittenTuskermalt schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:22:
Ik heb een vraagje ik ben opzoek naar 2 mounting plate voor een ap ac lite. Heb er 2 gekocht via marktplaats maar er zitten geen bevestigings plaatsjes bij. Weet iemand of die makkelijk los te koop zijn of dat iemand ze voor mij kan printen want dat ben ik tijdens de speur tocht op google wel tegen gekomen.
Voor de 3d print:Tuskermalt schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:22:
Ik heb een vraagje ik ben opzoek naar 2 mounting plate voor een ap ac lite. Heb er 2 gekocht via marktplaats maar er zitten geen bevestigings plaatsjes bij. Weet iemand of die makkelijk los te koop zijn of dat iemand ze voor mij kan printen want dat ben ik tijdens de speur tocht op google wel tegen gekomen.
https://www.thingiverse.com/thing:2196922
op VA staan een aantal mensen die voor je kunnen printen, ik heb zelf goede ervaringen met @BlazeMuis
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
@xbeam ik heb je een dm gestuurd.
Wat zouden jullie kizen de nanoHD of de unifi 6 lite/lr?
ESET software nodig? Let me know 😄
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik zag op het community forum wat robbels langs komen met 14 december als pre-order datum (verder geen bron erbij). Zelfs als het dan nog een paar weken duurt voordat ze in de EU store zouden staan zou ik nog even afwachten. De NanoHD is leuk voor zijn MU-MIMO en zo, maar dat werkt bij AC maar in één richting (meen AP naar client), bij AX werkt dat wel beide kanten op. Daarnaast dat AX sowieso hogere snelheden aan kan, in combinatie met dat de U6 Lite ook 4x4 heeft op 5GHz (i.t.t. de AC Lite die maar 2x2 heeft). Zou ik dus gewoon even wachten. Zelfs de U6 LR lijkt dan niet zoveel duurder te worden als een NanoHD, dus die kan dan ook een optie zijn, als je toch al €150 wou uitgeven maakt €180 ook niet meer veel uit. Of je gaat dus voor de helft van het geld voor de U6 Lite.TPA schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:57:
Voor vervanging van mijn ap ac lite kijk ik naar de nanoHD maar zie dat binnenkort de unifi 6 varianten uitgaan komen.
Wat zouden jullie kizen de nanoHD of de unifi 6 lite/lr?
Die datum staat in de ui store netjes vermeld. Ik wacht daar wel op.RobertMe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:12:
[...]
Ik zag op het community forum wat robbels langs komen met 14 december als pre-order datum (verder geen bron erbij). Zelfs als het dan nog een paar weken duurt voordat ze in de EU store zouden staan zou ik nog even afwachten. De NanoHD is leuk voor zijn MU-MIMO en zo, maar dat werkt bij AC maar in één richting (meen AP naar client), bij AX werkt dat wel beide kanten op. Daarnaast dat AX sowieso hogere snelheden aan kan, in combinatie met dat de U6 Lite ook 4x4 heeft op 5GHz (i.t.t. de AC Lite die maar 2x2 heeft). Zou ik dus gewoon even wachten. Zelfs de U6 LR lijkt dan niet zoveel duurder te worden als een NanoHD, dus die kan dan ook een optie zijn, als je toch al €150 wou uitgeven maakt €180 ook niet meer veel uit. Of je gaat dus voor de helft van het geld voor de U6 Lite.
Ze doen het nu nog al haperen ze naar mijn idee soms wat.
En 1 lite van 1,5 oud op mijn kantoor heeft opeens een up/download van 1 en soms 8mb. Maar daar heb ik tijdelijk een mesh neer gelegd en toen ging ie netjes naar de 294 up/down. Lag dus niet aan mij switch en/of usg.
Thuis soms het issue dat mijn tv blijft hangen. Heb de 2 flex mini switchen al naar de us8 omgezet maar dat scheelt wel een hoop maar gisteren ging de tv toch hangen. Beetje raar.
Misschien ook mijn er4 eens upgraden naar de 2.x versie. Die draait nog op de laatste 1.x versie
Of nog andere tips hiervoor.
Had dat tv probleem eerder niet
[ Voor 25% gewijzigd door TPA op 14-11-2020 12:19 ]
Hm, true.Annuk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:41:
[...]
Was die oude TP-link managed dan dat je dat kon zien dat alles op 1Gbit verbond?
Want bij mijn weten zijn veel dergelijke devices uitgerust met een 100mbit poort ipv een gbit poort.
Zo zag ik ook vanuit m'n us24 een 1gbit connectie tussen smart tv en de tv-ontvanger omdat daar een simpele TP-link tussen zat. Nu rechtstreeks verbonden maar een 100mbit link, en dat klopt ook want die devices zijn ook daarmee uitgerust
Ofwel je ziet nu doordat het rechtstreeks op een unifi device is aangesloten dat het toch echt 100mbit aansluitingen zijn.
Eigenlijk alleen van de Apple TV weet ik zeker dat die een gigabit poort heeft.
Cloud Key Gen2+
2x USW-Flex
1x USW-Flex-Mini
2x AP-AC-LR
1x AP-AC-Lite
2x AP-AC-IW
2x G3 Bullet
1x G3 Flex
1x G3 Dome
:strip_exif()/f/image/kxpudplrQcYDymxg6rsAeTt3.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkort verhuizen en dan alles netjes wegwerken. Op de AP-AC-LR na alles tweedehands gekocht via onder meer Tweakers
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Nope, de AppleTV heeft geen gigabit aansluiting.FilthyViper schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:48:
Hm, true.
Eigenlijk alleen van de Apple TV weet ik zeker dat die een gigabit poort heeft.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of met een POE-ethernet adapter van Ali voor 5€jgsr schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:24:
Die raspberry pi kan met een poe hat ook op PoE , scheelt weer een voedingskabeltje ;-)
De 4K zeker welGonadan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:23:
[...]
Nope, de AppleTV heeft geen gigabit aansluiting.
De 4K versie wel.Gonadan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:23:
[...]
Nope, de AppleTV heeft geen gigabit aansluiting.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu heb ik wat Ubiquiti apparatuur gekocht om even mee te experimenteren, uiteindelijk is het de bedoeling om hier volledig op over te gaan.
Ik heb nu een USG, AP-AC Lite en een PoE adapter.
Nu vroeg ik me alleen af hoe kan ik dit het beste configureren, de uitdaging is dat ik op dit moment geen PC of laptop heb met een ethernet aansluiting (alleen wifi), dus hoe krijg ik nu verbinding met het nieuwe netwerk?
Heb ik onderstaande op de juiste manier aangesloten?
USG (WAN) > UTP > Ziggo Modem/Router
USG (LAN1) > UTP > LAN poort van de PoE adapter
PoE Adapter (PoE poort) > UTP > AP-AC Lite
Verder heb ik UniFi Network Controller 6.0.28 for macOS gedownload als software maar alles is nu natuurlijk nog verbonden met het “Ziggo” (WiFi) netwerk.
Mis ik nog iets?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als je geen apparaten met ethernet hebt moet je beginnen met alleen de AP. Die rechtstreeks (/met tussenkomst van de PoE injector) op het Ziggo modem aansluiten. Je laptop en AP bevinden zich dan in hetzelfde netwerk / LAN. Met de controller op je Mac kun je vervolgens het AP adopteren en configureren. Tijdens de setup wel een ander SSID kiezen voor het WLAN (dus niet dat van Ziggo over nemen). Vervolgens verbind je alles zoals je zelf noemt, zorgen dat je Mac is verbonden met het AP, en dan zie je de USG ook.Greatsword schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:27:
Ik heb momenteel een Ziggo Modem/Router die zorgt voor het bedrade en WiFi netwerk.
Nu heb ik wat Ubiquiti apparatuur gekocht om even mee te experimenteren, uiteindelijk is het de bedoeling om hier volledig op over te gaan.
Ik heb nu een USG, AP-AC Lite en een PoE adapter.
Nu vroeg ik me alleen af hoe kan ik dit het beste configureren, de uitdaging is dat ik op dit moment geen PC of laptop heb met een ethernet aansluiting (alleen wifi), dus hoe krijg ik nu verbinding met het nieuwe netwerk?
Heb ik onderstaande op de juiste manier aangesloten?
USG (WAN) > UTP > Ziggo Modem/Router
USG (LAN1) > UTP > LAN poort van de PoE adapter
PoE Adapter (PoE poort) > UTP > AP-AC Lite
Verder heb ik UniFi Network Controller 6.0.28 for macOS gedownload als software maar alles is nu natuurlijk nog verbonden met het “Ziggo” (WiFi) netwerk.
Mis ik nog iets?
Immers bevinden in de door jouw beschreven situatie de USG & UAP vs Mac zich in andere netwerken / LANs. Daardoor zien de USG/UAP de Controller niet.
Nu merk ik dat in de woonkamer het 5Ghz bereik best slecht is en ik wil bij bepaalde apparaten toch 5Ghz hebben. (Harman Kardon Citation speaker gaat haperen bij 2.4 Ghz).
Wat is nu wijsheid een AP erbij kopen voor in de woonkamer (gaan die 2 op 1 verdieping elkaar niet teveel in de weg zitten) of het AP van de meterkast verplaatsen naar de woonkamer?
Ik wil in de toekomst een slimme deurbel van unify en die heeft natuurlijk een goede wifi verbinding nodig en die zit weer dichtbij de meterkast.
Ik zou er ook één in de voorste slaapkamer kunnen plaatsen die kan dan op die verdieping de WiFi verzorgen en zit ook weer dichtbij de voordeur/deurbel.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Update op edge router geen soelaas...TPA schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:42:
[...]
Die datum staat in de ui store netjes vermeld. Ik wacht daar wel op.
Ze doen het nu nog al haperen ze naar mijn idee soms wat.
En 1 lite van 1,5 oud op mijn kantoor heeft opeens een up/download van 1 en soms 8mb. Maar daar heb ik tijdelijk een mesh neer gelegd en toen ging ie netjes naar de 294 up/down. Lag dus niet aan mij switch en/of usg.
Thuis soms het issue dat mijn tv blijft hangen. Heb de 2 flex mini switchen al naar de us8 omgezet maar dat scheelt wel een hoop maar gisteren ging de tv toch hangen. Beetje raar.
Misschien ook mijn er4 eens upgraden naar de 2.x versie. Die draait nog op de laatste 1.x versie
Of nog andere tips hiervoor.
Had dat tv probleem eerder niet
de Hue Bridge draait max op 100mbFilthyViper schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:33:
[...]
Ik heb recent een beetje een zelfde ervaring. Recent een Flex mini in m'n netwerk gehangen, handig voor bij de tv: klein en PoE gevoed. Daarop aangesloten: Apple TV 4K, Denon Receiver en Philips Hue Bridge.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
[ Voor 99% gewijzigd door TheVMaster op 15-11-2020 12:37 ]
Is gewoon los kopen niet goedkoper.insomniac schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:38:
[...]
Voor de 3d print:
https://www.thingiverse.com/thing:2196922
op VA staan een aantal mensen die voor je kunnen printen, ik heb zelf goede ervaringen met @BlazeMuis
Bel de importeur die heeft er vast wel wel paar liggen.
Contact even in PM dan kan het geven of het even voor je na vragen wat de wat de beste manier is.
in een gemiddeld huis kan die gewoon naar de woonkamer, maar zonder getallen kunnen wij toch niets zeggenComTech schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:13:
Ik heb in mijn nieuwbouw huis 2 AP lite's hangen, ééntje op zolder en één in de meterkast.
Nu merk ik dat in de woonkamer het 5Ghz bereik best slecht is en ik wil bij bepaalde apparaten toch 5Ghz hebben. (Harman Kardon Citation speaker gaat haperen bij 2.4 Ghz).
Wat is nu wijsheid een AP erbij kopen voor in de woonkamer (gaan die 2 op 1 verdieping elkaar niet teveel in de weg zitten) of het AP van de meterkast verplaatsen naar de woonkamer?
Ik wil in de toekomst een slimme deurbel van unify en die heeft natuurlijk een goede wifi verbinding nodig en die zit weer dichtbij de meterkast.
Ik zou er ook één in de voorste slaapkamer kunnen plaatsen die kan dan op die verdieping de WiFi verzorgen en zit ook weer dichtbij de voordeur/deurbel.
Of je woonkamer is 1.5meter van je meterkast / voordeur, of je woonkamer is 15 meter van je meterkast/voordeur....
Nope not yetxbeam schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:09:
[...]
Ook geen iPhone / Apple apparaten van de afgelopen 2 jaar?
iPhone XR is het jongste momenteel.
De XR is dat de 10 of 11serie?zeroday schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:20:
[...]
Nope not yet
iPhone XR is het jongste momenteel.
YouTube: WiFi 6 put to the test! 802.11ax iPhone 11 any good?
[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 15-11-2020 14:04 ]
De XR kwam samen met de XS, en dat was tussen iPhone X (10) en 11 in.
Ik ben halverwege gekomen. De controller software is geïnstalleerd op de Macbook en ik heb het AP kunnen adopteren. Er is nu ook een apart SSID aangemaakt en dit werkt naar behoren (getest op een iPhone).RobertMe schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:37:
[...]
Als je geen apparaten met ethernet hebt moet je beginnen met alleen de AP. Die rechtstreeks (/met tussenkomst van de PoE injector) op het Ziggo modem aansluiten. Je laptop en AP bevinden zich dan in hetzelfde netwerk / LAN. Met de controller op je Mac kun je vervolgens het AP adopteren en configureren. Tijdens de setup wel een ander SSID kiezen voor het WLAN (dus niet dat van Ziggo over nemen).
Vervolgens verbind je alles zoals je zelf noemt, zorgen dat je Mac is verbonden met het AP, en dan zie je de USG ook.
Immers bevinden in de door jouw beschreven situatie de USG & UAP vs Mac zich in andere netwerken / LANs. Daardoor zien de USG/UAP de Controller niet.
Maar hoe adopteer ik nu de USG, als ik die namelijk op de Ziggo Modem/Router aansluit krijg ik hem niet te zien in de controller. (De Macbook is nog wel verbonden met het Ziggo Wifi, maar ook als ik die verbind met het AP zie ik hem niet, maar dat is logisch omdat je zegt dat ze dan in 2 verschillende netwerken zitten)
Als ik de Macbook verbinding laat maken met het nieuwe SSID van het AP, valt deze natuurlijk weg op het moment dat ik hem verbind met de USG i.p.v. de Ziggo Modem/Router (deze staat overigens niet in Bridge omdat ik hiervoor Ziggo moet bellen en dit om een test opstelling gaat)
Kan het dus überhaupt wat ik wil?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Maar heb je ook al het AP aangesloten op de USG, en vervolgens de MacBook laten verbinden met het AP? Dan moet de USG gewoon zichtbaar worden in de controller. Dat zou namelijk allemaal gewoon moeten werken bij mijn weten. Het is niet handig / eenvoudig om de inrichting te doen zonder bekabelde client, maar het moet op deze manier wel mogelijk zijn.Greatsword schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:36:
[...]
Ik ben halverwege gekomen. De controller software is geïnstalleerd op de Macbook en ik heb het AP kunnen adopteren. Er is nu ook een apart SSID aangemaakt en dit werkt naar behoren (getest op een iPhone).
Maar hoe adopteer ik nu de USG, als ik die namelijk op de Ziggo Modem/Router aansluit krijg ik hem niet te zien in de controller. (De Macbook is nog wel verbonden met het Ziggo Wifi, maar ook als ik die verbind met het AP zie ik hem niet, maar dat is logisch omdat je zegt dat ze dan in 2 verschillende netwerken zitten)
Als ik de Macbook verbinding laat maken met het nieuwe SSID van het AP, valt deze natuurlijk weg op het moment dat ik hem verbind met de USG i.p.v. de Ziggo Modem/Router (deze staat overigens niet in Bridge omdat ik hiervoor Ziggo moet bellen en dit om een test opstelling gaat)
Kan het dus überhaupt wat ik wil?
Misschien kun je de beta-firmware (1.8.3) voor de UDMP proberen (als je ingelogd bent op de UI-site):MicroVAX3400 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:20:
USG+Cloudkey vervangen door een UDMpro, want er is een G4 deurbel onderweg. Tijdens de migratie mocht ik alleen een maanden oude network setting backup (unf-file) 5.12.66 terugzetten, recente 6.0.23 backup mochten niet, vond dit al vreemd maar nu blijkt de Controller versie 5.14.22 en de update knop is ook nergens te vinden. (UDM FW 1.8.0.) Van een USG naar een UDM is iig geen plug-n-play.
[Afbeelding]
1
2
3
4
| UniFi Network 6.0.34. UniFi Protect 1.16.2 UniFi Talk 1.6.4 UniFi Access 1.2.24 |
1.8.0 bevat inderdaad 5.14.22
Ja, nu gedaan en het AP blijft gelukkig werken als ik hem aansluit op de USG.RobertMe schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:45:
[...]
Maar heb je ook al het AP aangesloten op de USG, en vervolgens de MacBook laten verbinden met het AP? Dan moet de USG gewoon zichtbaar worden in de controller. Dat zou namelijk allemaal gewoon moeten werken bij mijn weten. Het is niet handig / eenvoudig om de inrichting te doen zonder bekabelde client, maar het moet op deze manier wel mogelijk zijn.
De Macbook en iPhone zijn nu dus verbonden met het SSID van het AP i.p.v. het Ziggo Modem/Router.
Rare is wel dat ik adoptie problemen blijf houden.
Als ik het AP en USG op de Ziggo Modem/Router aansluit dan adopteert de Controller alleen het AP.
Als ik het AP aansluit op de USG en de USG op de Ziggo Modem/Router dan adopteert de Controller alleen de USG.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Waarschijnlijk dat bij het adopteren het IP adres van je Macbook als inform adres is ingesteld in het AP. Als je het IP adres van het AP weet kun je via SSH er op inloggen en middela een set-inform het inform addresa bijwerken. Waarschijnlijk kan dat dan ook op basis van het standaard inform adres met het unifi domein (uit mijn hoofd http://unifi:8080/inform).Greatsword schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:59:
[...]
Ja, nu gedaan en het AP blijft gelukkig werken als ik hem aansluit op de USG.
De Macbook en iPhone zijn nu dus verbonden met het SSID van het AP i.p.v. het Ziggo Modem/Router.
Rare is wel dat ik adoptie problemen blijf houden.
Als ik het AP en USG op de Ziggo Modem/Router aansluit dan adopteert de Controller alleen het AP.
Als ik het AP aansluit op de USG en de USG op de Ziggo Modem/Router dan adopteert de Controller alleen de USG.
[Afbeelding]
AP hang je aan je usg. Je verbindt je mac aan de usg (of als het ding alleen wifi heeft aan de ap). In de controller (op je mac) verwijder je je huidige site en maakt een nieuwe aan.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ja, namelijk een USB naar Ethernet adapter!Greatsword schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:27:
Mis ik nog iets?
Zoiets : pricewatch: HP USB to Gigabit LAN Adapter Zwart
En koop de volgende keer een fatsoenlijke laptop met een RJ45 poortje erop!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zou het er niet op wagen, ze zijn er niet voor gemaakt. Betere keuze is de AC Mesh, kwa prijs scheelt dat ook niet veel.Promy schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:11:
Kan je een unifi UAP-AC-LITE ook "buiten" monteren? weliswaar in een tuinhuis, maar het kan er binnenvriezen en er is soms wat vochtig (waait wat motregen binnen bij hevige wind)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
[ Voor 13% gewijzigd door alexwel op 15-11-2020 23:17 ]
Uit de specs:Promy schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:11:
Kan je een unifi UAP-AC-LITE ook "buiten" monteren? weliswaar in een tuinhuis, maar het kan er binnenvriezen en er is soms wat vochtig (waait wat motregen binnen bij hevige wind)
Operating Temperature -10 to 70° C (14 to 158° F)
Operating Humidity 5 to 95% Noncondensing
Vooral dat "non condensing" gaat je niet lukken in een tuinhuis. En idd .. zoals hiervoor vermeld .. ze zijn er echt niet voor gemaakt. Kan je beter een outdoor variant gebruiken.
kennelijk zijn er meer klachten in het verleden geweest met de AC-Pro
https://community.ui.com/...21-4568-8b9a-dddf76995eb2
[ Voor 18% gewijzigd door Bruzski op 16-11-2020 00:01 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Zat vandaag weer is te kijken in de eu.store.ui om te zien of er al wat meer bekend is over de WiFi6 AP's van Ubiquiti.
Tot m'n verbazing staan de U6-LR (€149,-) en de U6-Lite-EU (€79,-) nu op de site. dus niet de EA pagina, maar de normale shop.
Ze staan er als pre-order met een verwachte leverdatum van 14 december 2020.
2 zaken vallen mij daar verder nog op.
#1 de LR is niet specifiek EU in de SKU, maar de Lite wel... zal de LR al WiFi 6E hebben maar nog gelocked?
#2 de aansluiting is nog steeds een 1Gbit Full-Duplex RJ45.
Wat heb je aan 3Gbit wifi als de upstream nog steeds maar 1Gbit is?
Ik had verwacht dat dit toch minstens een 2,5Gbit RJ45 zou zijn... (of een 10Gbit)
EDIT:
Tijdens dat ik dus dit bericht aan het typen was, is het ook op de FP terecht gekomen
[ Voor 6% gewijzigd door HellStorm666 op 16-11-2020 15:00 ]
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Stond ook al op de frontpage:HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:59:
Heej allemaal,
Zat vandaag weer is te kijken in de eu.store.ui om te zien of er al wat meer bekend is over de WiFi6 AP's van Ubiquiti.
Tot m'n verbazing staan de U6-LR (€149,-) en de U6-Lite-EU (€79,-) nu op de site. dus niet de EA pagina, maar de normale shop.
Ze staan er als pre-order met een verwachte leverdatum van 14 december 2020.
2 zaken vallen mij daar verder nog op.
#1 de LR is niet specifiek EU in de SKU, maar de Lite wel... zal de LR al WiFi 6E hebben maar nog gelocked?
Ik had verwacht dat dit toch minstens een 2,5Gbit RJ45 zou zijn... (of een 10Gbit)
nieuws: Ubiquiti stelt half december UniFi Wi-Fi 6-toegangpunt beschikbaar vo...
Wat betreft de snelheid, die 3Gbit is de sync-rate in meest optimale geval, en dan half-duplex via een shared medium. Ethernet is full duplex, dus kan in theorie 2Gbit/s leveren.
Verder is er met de huidige snelheden ook steeds meer wifi verkeer onderling: client1 <-> AP <-> client2, dat verkeer gaat ook niet de netwerkkabel op.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Zucht, voor de derde keer dan maar. Wifi is half duplex, ethernet is full duplex. Leuk dus dat wifi adverteerd met 1.2Gbit/s, maar gezien pakketjes beide kanten op gaan en de totale limiet daarop 1,2Gbit/s is is een 1Gbit/s full duplex ethernet verbinding nog steeds voldoende. Want vergeet niet, elk data pakketje in de ene richting geeft ook een ACK pakketje in de andere richting dat dus ook verkeer daar vanaf snoept. Daarnaast haal je die 1,2Gbit/s alleen onder perfecte omstandigheden, iets wat je thuis waarschijnlijk niet vaak gaat hebben, dus who cares? Als je wifi verbinding uiteindelijk 1Gbit/s haalt ben je denk ik al heel blij, en dat gaat dus ook perfect over die kabel heen.HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:59:
Zo te zien is de LR versie opvolger van nanohd
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
De UAP-AC-LR kon er maar 4. Dat is op kantoor toch wel fijn
Over de uplink, thnx voor de uitleg, wist niet dat wifi snelheden als half-duplex werden vermeld, stomme merketeers ook met hun fettisch voor hoge getallen.
Maar dan nog, 3Gbit -> 1,5Gbit fdx, dat is dus nog steeds meer dan 1Gbit fdx van de uplink.
Als je op kantoor dus met 20 man op laptop/tablet/mobiel bezig bent naar een server/internet toe, dan loop je stuk op 50Mbit, ondanks dat er dus qua wifi 75Mbit beschikbaar had kunnen zijn als ze die paar €€ meer hadden gevraagd voor 2,5Gbit of 10Gbit uplink.
Scientia Potentia Est
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik denk dat de LR de opvolger is van de LRCyrus The Virus schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:15:
[...]
Zo te zien is de LR versie opvolger van nanohd
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De AC modellen ondersteunen ook 8 BSSIDs. Alleen moet je wireless uplink daarvoor uitschakelen. Anders heb je er inderdaad maar 4 omdat er 4 gebruikt kunnen worden door wireless uplink.HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:22:
Zie in de datasheet dat de U6-LR 8 bssid's per radio kan.
ja . 802.11ac Wi‑Fi with 2x2 MIMO .. dus geen axRobinho96 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:16:
[...]
De XR kwam samen met de XS, en dat was tussen iPhone X (10) en 11 in.
O, zie het nu inderdaad. Is dit recentelijk dan aangepast? want voorheen stond de max op 4.RobertMe schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:25:
[...]
De AC modellen ondersteunen ook 8 BSSIDs. Alleen moet je wireless uplink daarvoor uitschakelen. Anders heb je er inderdaad maar 4 omdat er 4 gebruikt kunnen worden door wireless uplink.
Heeft die wireless uplink sowieso wel nu als je ze al bekabeld (op dezelfde switch) hebt zitten?
Of is het verstandig om dit functie uit te zetten?
Scientia Potentia Est
De nieuwe Long Range heeft een maximale verbruik van 16,5W. Dat is toch wel fors meer, ik gok dat zo'n AP 8-10W doet. Mwah, beetje jammer.
Haha jaRobertMe schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:23:
[...]
Ik denk dat de LR de opvolger is van de LRZonder gekheid: ik denk niet dat je dat zo makkelijk kunt stellen. Wat maakt de NanoHD de NanoHD en wat maakt vervolgens een opvolger van de NanoHD? Als je zegt dat de NanoHD een "nano" AP is met MU-MIMO support (voor High Density) dan voldoet de U6 Lite daar net zo goed aan. Immers heeft de U6 Lite dezelfde form factor als de NanoHD, is die compatible met de mounting plate van de NanoHD, is die compatible met de covers van de NanoHD, en, last but not least, heeft die MU-MIMO ondersteuning.
Bedoelde qua specs lijkt de LR veel op de nanoHD allebei 4x4-mu-mimo maar dan op WiFi 6 en hogere throughput. De lite is dan alleen 2x2 en iets minder througput als nanoHD
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik heb het denk ik al zeker 1 jaar beschikbaar met 8 BSSIDs per AP (als zelfs niet al 2 jaar zo draaien). Dus echt recent is het niet.HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:27:
[...]
O, zie het nu inderdaad. Is dit recentelijk dan aangepast? want voorheen stond de max op 4.
Kwaad kan het volgens mij niet echt. Theoretisch kan het een leuke feature zijn als ineens een kabel tussen twee switches eruit klapt en je op beide switches wel een AP hebt draaien met wireless uplink. Dan kan alle data over de wireless uplink heen en weer. Maar heel erg praktisch is dat natuurlijk niet. Daarnaast zijn er ook alweer een hele tijd terug wijzigingen geweest waarbij je expliciet moet aangeven of een AP via wireless uplink mag werken en met welk AP. Nu weet ik niet hoe de standaard instellingen zijn, maar wellicht "werkt het" dus niet eens totdat je dit instelt.Heeft die wireless uplink sowieso wel nu als je ze al bekabeld (op dezelfde switch) hebt zitten?
Als jij met 20 man doorelkaar schreeuwt in die 3Gbit/s ruimte gok ik dat je netto niet eens de 1Gbit/s full duplex op de kabel krijgt. Clients zullen continu elkaar onderbreken voor zendruimte, dat gaat echt niet vlekkeloos achterelkaar aan zonder pauzes of retransmits.HellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:22:
Zie in de datasheet dat de U6-LR 8 bssid's per radio kan.
Over de uplink, thnx voor de uitleg, wist niet dat wifi snelheden als half-duplex werden vermeld, stomme merketeers ook met hun fettisch voor hoge getallen.
Maar dan nog, 3Gbit -> 1,5Gbit fdx, dat is dus nog steeds meer dan 1Gbit fdx van de uplink.
Als je op kantoor dus met 20 man op laptop/tablet/mobiel bezig bent naar een server/internet toe, dan loop je stuk op 50Mbit, ondanks dat er dus qua wifi 75Mbit beschikbaar had kunnen zijn als ze die paar €€ meer hadden gevraagd voor 2,5Gbit of 10Gbit uplink.
Als je het niet gebruikt dan moet je het UIT zetten. Op het moment dat je de Wireless-Uplink aan laat staan terwijl 't apparaatje ook bekabeld aangesloten zit verhoog je alleen maar de kans op een Spanning-Tree en daar kan een netwerk zonder (r)stp awareness niet mee overweg... Levert qua LED's op switches vaak wel een mooie kerstboom op als 't eenmaal fout gelopen isHellStorm666 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:27:
[...]
O, zie het nu inderdaad. Is dit recentelijk dan aangepast? want voorheen stond de max op 4.
Heeft die wireless uplink sowieso wel nu als je ze al bekabeld (op dezelfde switch) hebt zitten?
Alléén op te lossen door kabels los te gaan trekken....
@GioStyle Ik heb hier zojuist even gekeken naar het PoE+ verbruik van m'n Nano-HD AP's en die pakken hier maar iets van 4.3W / Stuk (heb er hier thuis 4 hangen).
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 16-11-2020 15:40 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
De nanoHD is wel een stuk kleiner. Die is 16 cm diameter en de 6 LR is 22 cm. De nanoHD is dus nog steeds om een reden "nano".Cyrus The Virus schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:30:
[...]
Haha ja![]()
Bedoelde qua specs lijkt de LR veel op de nanoHD allebei 4x4-mu-mimo maar dan op WiFi 6 en hogere throughput. De lite is dan alleen 2x2 en iets minder througput als nanoHD
http://dl-origin.ubnt.com/ds/u6-lr_ds.pdf
https://eu.store.ui.com/c...nts/products/unifi-nanohd
[ Voor 13% gewijzigd door daanb14 op 16-11-2020 15:36 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.