[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-01 15:27
Ik heb twee AC-Lites die als backup wireless uplink hebben. Eén van de twee hangt namelijk aan een powerline adapter die heel af en toe kuren heeft. De AP blijft dan in ieder geval werken, maar stukje langzamer. Apparaten zoals wasmachine en inverter zonnepanelen houden dan in ieder geval hun verbinding met het netwerk. Bij mij werkt het dus prima en ik heb er geen omkijken naar. Na een herstart van de powerline vervalt de wireless uplink weer en kan ik weer bedraad verder.

Ik ben bezig mijn netwerk een upgrade te geven. Er hangen nu drie Unifi AP's en ik heb een CloudKey gen1. Als ik ook de wired clients wil zien in de controller, volstaat dan 1 Unifi switch vlak na de router?

Qua aantal poorten moet ik eigenlijk aan een 16-poorts switch, maar de Lite-versie heeft een onbekende levertijd of is via andere winkels fors duurder (>€50). Dus ik overweeg een Lite 8 poorts switch zodat ik verder kan. Dan blijven er 2-3 clients via de Zyxel router verbonden. En zijn er al switches als EoL aangekondigd en moet ik deze niet meer aanschaffen?

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 08:49
Will_M schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:34:
[...]

Als je het niet gebruikt dan moet je het UIT zetten. Op het moment dat je de Wireless-Uplink aan laat staan terwijl 't apparaatje ook bekabeld aangesloten zit verhoog je alleen maar de kans op een Spanning-Tree en daar kan een netwerk zonder (r)stp awareness niet mee overweg... Levert qua LED's op switches vaak wel een mooie kerstboom op als 't eenmaal fout gelopen is >:)

Alléén op te lossen door kabels los te gaan trekken....
Lacht in een Cisco Catalyst 2960X met RPVSTP 8)

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-01 20:45
daanb14 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:35:
[...]

De nanoHD is wel een stuk kleiner. Die is 16 cm diameter en de 6 LR is 22 cm. De nanoHD is dus nog steeds om een reden "nano".

http://dl-origin.ubnt.com/ds/u6-lr_ds.pdf

https://eu.store.ui.com/c...nts/products/unifi-nanohd
Formaat vind ik dan niet zo belangrijk :+ prijs is ook het zelfde.

Ik moet al een tijdje een extra AP hebben voor thuis maar wou geen nanoHD kopen omdat ik wist dat WiFi 6 eraan kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyrus The Virus op 16-11-2020 15:43 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:25
Will_M schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:34:

@GioStyle Ik heb hier zojuist even gekeken naar het PoE+ verbruik van m'n Nano-HD AP's en die pakken hier maar iets van 4.3W / Stuk (heb er hier thuis 4 hangen).
Precies, dat is in mijn ogen een prima verbruik.

Ik verwacht echter dat de UniFi 6 LR toch het dubbele gaat verbruiken. Vind ik niet echt een vooruitgang.
Leuk detail uit de laatste beta releasenotes.

[U6-LR] Enable DFS and 160 MHz for U6-LR. This does not apply to older U6-LR-EA units.*

* To improve performance, U6-LR device hardware has been updated since the early access model. We will continue to support both products with separate firmware versions.

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 16-11-2020 16:48 ]

stormfly schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:04:
Leuk detail uit de laatste beta releasenotes.

* To improve performance, U6-LR device hardware has been updated since the early access model. We will continue to support both products with separate firmware versions.
Leuker detail is waar het sterretje bij hoort. En dat is de insinuatie dat de LR-EA geen DFS en 160MHz heeft.

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 20:50
Die u6-lite (beta) hier vanmiddag ontvangen. Eens kijken wat het doet, zal ervaringen hier wel delen.

[ Voor 3% gewijzigd door jgsr op 16-11-2020 17:46 ]

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Heeft iemand ervaring met de Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall? Ik wil graag achter deze unit Caiway tv aan gaan sluiten in een complex met te verhuren kamers.

is dit mogelijk en gaat Caiway tv prima over de Unifi switches?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:59

backupdevice

No Risk , Full Push

TinusNectar schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:52:
Heeft iemand ervaring met de Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall? Ik wil graag achter deze unit Caiway tv aan gaan sluiten in een complex met te verhuren kamers.

is dit mogelijk en gaat Caiway tv prima over de Unifi switches?
Zolang de Caiway kastjes via UTP signaal krijgen kan dat gewoon

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-01 20:01

Geckoo

Good news, everyone!

eventueel icm met een vlan.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01 22:02
Promy schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:11:
Kan je een unifi UAP-AC-LITE ook "buiten" monteren? weliswaar in een tuinhuis, maar het kan er binnenvriezen en er is soms wat vochtig (waait wat motregen binnen bij hevige wind)
Bij mij werkt de “inwall” prima “buiten”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdSu8_twQqeX6yAYJRSaBZXaZtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL9FZoT8g2KjTZlSikmif5aj.jpg?f=fotoalbum_large
newtastyland schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]
Is dat metaal rond de in-wall?

En G3- flex is niet bedoeld om zo buiten te hangen ze zijn niet water dicht. Voor buiten montage heb je speciale covers
https://store.ui.com/coll...ts/uvc-g3-flex-wall-mount
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1439/1668/products/UVC-G3-Flex-PWM-191217_v01_font-angle_wall_parts_91388065-00cf-4b9d-9807-75025291e50b_grande.png?v=1598883777

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 17-11-2020 09:06 ]

Lesdictische is mijn hash#

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 10:01
jgsr schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:51:
Die u6-lite (beta) hier vanmiddag ontvangen. Eens kijken wat het doet, zal ervaringen hier wel delen.
Ik ben erg benieuwd naar het idle verbruik

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou als ik dat zo zie toch vedraaid handig zijn als UI met een camera met ingebouwd AP kwam / een AP met ingebouwde camera kwam. Of is dat er al en heb ik iets gemist?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-01 16:59
xbeam schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:05:
[...]

En G3- flex is niet bedoeld om zo buiten te hangen ze zijn niet water dicht. Voor buiten montage heb je speciale covers
[Afbeelding]
En dat maar voor € 9,- _/-\o_

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 20:07

zeroday

There is no alternative!

[...]

[Afbeelding]
Zolang ze geen regen te verduren krijgen lukt het wel, Ik heb er ook 1 maar die heeft inderdaad een giga sloot water gehad in februari en kreeg veel vocht binnen. Met als resultaat een defecte microfoon. Dus die camera vervangen voor een G3 en dat werkt tip top. Deze G3-flex hangt nu bij de deur onder een afdak en krijgt dus geen regen en werkt inmiddels alweer 8 maand naar tevredenheid,welliswaar zonder geluid, maar dat had ik toch al uitstaan.

There are no secrets, only information you do not yet have

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-01 19:17
Momenteel ook aan het rondkijken voor een eigen vps voor de unifi controller.
Echter kan ik geen antwoord vinden om deze op een Windows VPS ook geschikt is.
Ik wil ernaast ook meer applicaties misschien gaan draaien.

PSN: McMillan0984

• newtastyland
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, wist niet van het bestaan af. Zal cover zeker gaan bestellen.
Eea is overigens wel in tegenstelling wat in de quick start guide van de camera staat:
IMPORTANT: When installed outdoors, the camera must be installed in the upright postion only.

De lamp heeft inderdaad een metalen behuizing. Binnenkort ga ik het AP ergens anders installeren omdat ik de buis naar de meterkast ergens anders voor nodig heb.

[ Voor 9% gewijzigd door newtastyland op 17-11-2020 12:36 ]

• newtastyland
Had ik van het bestaan afgeweten, had ik het zeker gekocht.

STaat nl niet in de quick start guide vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgPQuDyVbGL1l1CPTmASvHqOvO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zed6pz0o6khfzhopdlXlDkzh.jpg?f=user_large
Clavat schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:19:
Momenteel ook aan het rondkijken voor een eigen vps voor de unifi controller.
Echter kan ik geen antwoord vinden om deze op een Windows VPS ook geschikt is.
Ik wil ernaast ook meer applicaties misschien gaan draaien.
De UniFi Controller werkt ook op Windows (is immers "gewoon" een Java applicatie en werkt dus op elk platform waar Java op draait). Dus ik neem dan ook aan dat het net zo goed op een Windows (Server) based VPS werkt. Zolang je dus maar Java kunt draaien.

• jgsr
U6-Lite zojuist aangesloten, moet nog even testen. Versie is 5.38.2.12298

Load average: 0.59 / 0.70 / 0.64
Vergeleken met ap-ac lite die hier nu 12 dagen draait: 0.01 / 0.02 / 0.00

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXLs3CLBA6XG0_rD9alp3LfqHGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocOSQUyDzksQr9wIhEsxWc4o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door jgsr op 17-11-2020 13:26 ]

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 17:18
newtastyland schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]
Hoe is de beeldkwaliteit van de G3 flex? Volgens jaar ga ik mijn ubiquiti netwerk verhuizen naar onze nieuwe woning en deze wil ik dan meteen uitbreiden met een goede, niet te dure camera('s) voor buiten. Wil dan vooral de oprit en achtertuin in de gaten kunnen houden.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:04
Rohem schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
[...]

Hoe is de beeldkwaliteit van de G3 flex? Volgens jaar ga ik mijn ubiquiti netwerk verhuizen naar onze nieuwe woning en deze wil ik dan meteen uitbreiden met een goede, niet te dure camera('s) voor buiten. Wil dan vooral de oprit en achtertuin in de gaten kunnen houden.
Ik heb er sinds een week eentje, binnen voor het raam, naar mijn oprit kijkend. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit overdag en 's nachts, als het IR-filter actief is. Ik gebruik de IR-leds niet, want dan heb ik voor het raam een blinde vlek van de reflecties :*) Verwacht geen wonderen, het is 'maar' 1080p, maar ik heb zelfs reviews (op YouTube, van crosstalk solutions, en anderen) gezien, waarbij men enthousiaster over de G3 Flex is, dan over de prestaties van de duurdere camera's, op basis van prijs/kwaliteit-verhouding :)

[ Voor 5% gewijzigd door Polyphemus op 17-11-2020 14:50 ]

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb al een paar jaar Orbi RBK50, gekocht omdat in mijn nieuwbouw huis andere (mesh) routers geen fatsoenlijk bereik hadden. Toen had ik geen kabel boven dus heb ik met backhaul Orbi gebruikt. Orbi heeft op papier gekke specs, alleen in de praktijk valt het soms tegen. Vooral als ik op de 1ste verdieping zit, tussen twee AP's (op begane grond en op 2de verdieping), dan begint Orbi moeilijk te doen, vergeet ook soms 2.4Ghz wachtword. Ik dacht dat het wordt gefixt door satelliet ook aan kabel te zetten, dus dit jaar naar boven een CAT6e kabeltje getrokken. Het lijkt iets beter, maar ik ben nog steeds niet tevreden, ook bereik buiten is heel slecht. Daarnaast kwam ik erachter dat ik Orbi router met satelliet niet via een switch kan connecten, daar doet Orbi ook moeilijk over.

Ik ben nu op zoek naar een vervanger voor Orbi RBK50, het liefst gewoon access points met POE (ik heb een netgear switch met POE).Is Ubiquiti UniFi AP AC PRO een goed alternatief voor Orbi? Het lijkt een oude model en snelheid wat minder, maar misschien performt het toch beter? Liever een wifi 6 AP's, maar die zijn nu nogal duur. Ik heb een 1 Gigabit internet. Budget max €500 voor 2-3 AP's (3 in het geval op elke verdieping een AP)

Orbi performance, 5 meter vanaf satelliet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_I4jNWH0PTSmaIcTXw7c0UaVDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jWPJ1A9XSBLm4SC2NlJZDbvK.png?f=user_large
dimk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:05:
Ik heb al een paar jaar Orbi RBK50, gekocht omdat in mijn nieuwbouw huis andere (mesh) routers geen fatsoenlijk bereik hadden. Toen had ik geen kabel boven dus heb ik met backhaul Orbi gebruikt. Orbi heeft op papier gekke specs, alleen in de praktijk valt het soms tegen. Vooral als ik op de 1ste verdieping zit, tussen twee AP's (op begane grond en op 2de verdieping), dan begint Orbi moeilijk te doen, vergeet ook soms 2.4Ghz wachtword. Ik dacht dat het wordt gefixt door satelliet ook aan kabel te zetten, dus dit jaar naar boven een CAT6e kabeltje getrokken. Het lijkt iets beter, maar ik ben nog steeds niet tevreden, ook bereik buiten is heel slecht. Daarnaast kwam ik erachter dat ik Orbi router met satelliet niet via een switch kan connecten, daar doet Orbi ook moeilijk over.

Ik ben nu op zoek naar een vervanger voor Orbi RBK50, het liefst gewoon access points met POE (ik heb een netgear switch met POE).Is Ubiquiti UniFi AP AC PRO een goed alternatief voor Orbi? Het lijkt een oude model en snelheid wat minder, maar misschien performt het toch beter? Liever een wifi 6 AP's, maar die zijn nu nogal duur. Ik heb een 1 Gigabit internet. Budget max €500 voor 2-3 AP's (3 in het geval op elke verdieping een AP)

Orbi performance, 5 meter vanaf satelliet:
[Afbeelding]
De UAP AC Pro kost schat ik een €130? De UniFi 6 Lite die nu te pre-orderen is (in de wwbshop van Ubiquiti zelf) kost €96 uit mijn hoofd. Ik zou het dus wel weten hoor. Gewoon lekker voor dat "hele dure" wifi 6 AP gaan. En voor iets meer als €500 heb je zelfs al 3x de U6 LR. Zou ik je die perse aanraden? Neen.

V.w.b. nieuwbouwhuis en slecht bereik buiten. Dat ga je maar op één manier kunnen oplossen, en dat is buiten een AP plaatsen. Modern HR++ glas zit een coating / folie in die extreem hard draadloze signalen dempt. Oplossing is dus zorgen dat je er niet doorheen hoeft. Als startpunt zou je dus bv 2x de U6 Lite kunnen nemen, eventueel aangevuld met een UAP AC Mesh voor buiten. Alternatief zou de U6 LR kunnen zijn. Die vele malen betere specs heeft, maar het is afwachten hoeveel je daar aan hebt. Want als je alleen maar 1x1 of 2x2 clients hebt ga je die hoge snelheden wat de LR kan halen middels 4x4 toch niet halen.

En over een compleet andere boeg. De In-Wall switches kunnen ook een interessante optie zijn. Dan heb je meteen 2 of 4 extra netwerkpoorten. Maar helaas is de U6 In-Wall nog niet te pre-orderen (staat wel al een tijd in de Early Access store als "beta").

Overigens v.w.b. PoE, even goed opletten met de standaard en het (maximale) vermogen. De U6 Lite bv vraagt voor 802.3at (max 30W per poort). De meeste budget consumenten switches ondersteunen echter alleen 802.3af (max 15W per poort). Mogelijk dat je Netgear switch dus niet voldoende stroom kan leveren voor bv een U6 LR. En daarnaast zit je meestal met een maximaal totaal budget, bv maximaal 40W in totaal. Dan kun je bv wel 2x(+) een 802.3at poort hebben maar als beide apparaten tezamen alsnog over het maximum van 40W gaan ben je nog nergens.

• pandit
  • Laatst online: 06-01 11:05
In mijn onlangs betrokken woning heb ik een basis ubiquiti netwerk aangelegd waar ik later nog wat advies over wil vragen. Nu heb ik een korte vraag. Op de begane grond en de eerste etage heb ik aan het plafond UAP-AC-Lite acces points hangen die via een US-8-60W aan de router van de provider geknoopt zijn. In het hele huis heb ik goede dekking. op zolder (waar ik (nog) geen AP heb krijg ik op mijn Android device (Samsung Note10lite) geen verbinding terwijl ik fysiek nog geen 3 meter (door een betonnen vloer) van een AP zit. Wel voldoende signaal maar krijg steeds de melding "couldn't authenticate connection", loop ik naar beneden direct een connectie, loop ik weer terug naar zolder valt de verbinding weer snel weg. Heb alle Android trucs al uitgehaald, maar zonder resultaat.

Ik weet niet of dit een ubiquiti of een Android probleem is, maar in mijn vorige woning met een houtje touwtje oplossing had ik nooit dergelijke problemen.

op mijn Windows laptop heb ik het probleem overigens niet.

Iemand een idee of suggestie, ja ja er komt op zolder over een poosje ook een AP. ;)
pandit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:41:
In mijn onlangs betrokken woning heb ik een basis ubiquiti netwerk aangelegd waar ik later nog wat advies over wil vragen. Nu heb ik een korte vraag. Op de begane grond en de eerste etage heb ik aan het plafond UAP-AC-Lite acces points hangen die via een US-8-60W aan de router van de provider geknoopt zijn. In het hele huis heb ik goede dekking. op zolder (waar ik (nog) geen AP heb krijg ik op mijn Android device (Samsung Note10lite) geen verbinding terwijl ik fysiek nog geen 3 meter (door een betonnen vloer) van een AP zit. Wel voldoende signaal maar krijg steeds de melding "couldn't authenticate connection", loop ik naar beneden direct een connectie, loop ik weer terug naar zolder valt de verbinding weer snel weg. Heb alle Android trucs al uitgehaald, maar zonder resultaat.

Ik weet niet of dit een ubiquiti of een Android probleem is, maar in mijn vorige woning met een houtje touwtje oplossing had ik nooit dergelijke problemen.

op mijn Windows laptop heb ik het probleem overigens niet.

Iemand een idee of suggestie, ja ja er komt op zolder over een poosje ook een AP. ;)
Als ik moet gokken: 5GHz komt niet door het beton heen / te zwak voor de telefoon. Dat in combinatie met dat je waarschijnlijk Auto optimize network (of hoe die setting tegenwoordig heet) aan hebt staan en je APs weigeren de verbinding te accepteren over 2,4GHz. Even Auto optimize uit zetten en dan zou het moeten werken.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Wordt wel hebberig van dit spul zeg, zeker als je een nieuw netwerk kan bedenken voor je nieuwe huis :) Maar ik ben er uit inmiddels en hopen dat ik nog wat kan besparen eventueel bij black friday. Hoewel ik het eigenlijk al had gevonden toch hier nog even verifiëren. De VOIP poort op de USG kan je toch simpelweg omzetten naar een reguliere LAN2 poort?

Default blanke hetero

Ebayzo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:54:
Wordt wel hebberig van dit spul zeg, zeker als je een nieuw netwerk kan bedenken voor je nieuwe huis :) Maar ik ben er uit inmiddels en hopen dat ik nog wat kan besparen eventueel bij black friday. Hoewel ik het eigenlijk al had gevonden toch hier nog even verifiëren. De VOIP poort op de USG kan je toch simpelweg omzetten naar een reguliere LAN2 poort?
Klopt, de tweede poort op de USG is een gewone LAN poort. Deze hebben ze jaren terug ook al gerelabeled naar LAN2. Echter, de USG is geen switch en heeft ook geen ingebouwde switch. Beide poorten werken dus onafhankelijk van elkaar met een eigen (V)LAN waarbij verkeer dus gerouteerd wordt tussen de netwerken. Wat vervolgens ook een performance impact heeft.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

RobertMe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:05:
[...]

Klopt, de tweede poort op de USG is een gewone LAN poort. Deze hebben ze jaren terug ook al gerelabeled naar LAN2. Echter, de USG is geen switch en heeft ook geen ingebouwde switch. Beide poorten werken dus onafhankelijk van elkaar met een eigen (V)LAN waarbij verkeer dus gerouteerd wordt tussen de netwerken. Wat vervolgens ook een performance impact heeft.
Ok, maar neem aan dat die impact wel verwaarloosbaar is bij een thuis netwerk?

Default blanke hetero

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 15:44
RobertMe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:05:
[...]

Dus eigenlijk kan je via de LAN2 een DMZ netwerk maken? Is er de mogelijkheid om firewall rules te voorzien tussen LAN1 en LAN2 of zijn dit volledig gescheiden netwerken?

• newtastyland
Rohem schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:
[...]

Ik ben het eens met Polyphemus. Beelden zijn voor een 1080 camera prima. Wil je kentekens kunnen acteur halen, dan zou ik een andere kiezen.

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

weet iemand hoe ik de sfp wan2 port van de dream machine pro actief krijg? op wan 0 werkt alles prima. :?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• Kopernikus.1979
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03-2023
Beste,

Setup: Ubiquiti USG 3P, POE swith, AP's, camera's, 2 RasPi PiHole DNS servers

Ik heb in iedere VLAN een alias IP draaien op mijn Pi-Hole DNS server.
Dus concreet voorbeeld, vlan10 10.10.10.0/24 heeft 10.10.10.5 als Pihole / vlan20 10.10.
20.0/24 heeft 10.10.20.5 als Pihole.
Dit werkt prima en gezien de request komen binnen de eigen VLAN moet ik geen firewall regel hebben die die VLANS toelaat de PiHole DNS te benaderen. Als laatste lijn in mijn firewall heb ik een block RFC1918 to RFC1818.
Daarnaast heb ik in mijn gateway.config.json DNAT rules die ervoor zorgen dat aparaten met hardcoded dns doorgestuurd worden naar mijn Pi-Hole, ik heb zo'n regel voor elke VLAN.
Maar nu komt het probleem, als mijn block RFC1918 to RFC1918 regel aanstaat dan werkt de dns forwared niet, nochtans gebeurt de forwared binnen dezelfde VLAN dus zou de Pi-Hole moeten bereikbaar zijn.
Nu heb ik voorlopig een regel gemaakt allow RFC1918 to PiHole DNS (IP group met alle Pihole alias IP's)

[ Voor 4% gewijzigd door Kopernikus.1979 op 17-11-2020 20:52 ]

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 20:07

zeroday

There is no alternative!

zo . dat was even schrikken vanavond.. de G2plus controller geupgraded naar de 2.x beta firmware
potdorie wel een inlogpagina maar mijn inlog niet meer hebben de f.... nu bedacht dat ik dus mijn mail adres moet gebruiken .. Wahh .. maaar wel wat mooie verbeteringen zo op het eerste gezicht..
en ook mijn 8443 poort is er niet meer, het was dat mijn apps gewoon werkte dat ik wist dat alles wel moest draaien en correct was bijgewerkt .. maar phoe .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• pandit
  • Laatst online: 06-01 11:05
RobertMe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:17:
[...]

Als ik moet gokken: 5GHz komt niet door het beton heen / te zwak voor de telefoon. Dat in combinatie met dat je waarschijnlijk Auto optimize network (of hoe die setting tegenwoordig heet) aan hebt staan en je APs weigeren de verbinding te accepteren over 2,4GHz. Even Auto optimize uit zetten en dan zou het moeten werken.
Dat was inderdaad de oplossing, bedankt voor de snelle reactie. d:)b

• dimk
RobertMe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:16:
[...]

De UAP AC Pro kost schat ik een €130? De UniFi 6 Lite die nu te pre-orderen is (in de wwbshop van Ubiquiti zelf) kost €96 uit mijn hoofd. Ik zou het dus wel weten hoor. Gewoon lekker voor dat "hele dure" wifi 6 AP gaan. En voor iets meer als €500 heb je zelfs al 3x de U6 LR. Zou ik je die perse aanraden? Neen.

V.w.b. nieuwbouwhuis en slecht bereik buiten. Dat ga je maar op één manier kunnen oplossen, en dat is buiten een AP plaatsen. Modern HR++ glas zit een coating / folie in die extreem hard draadloze signalen dempt. Oplossing is dus zorgen dat je er niet doorheen hoeft. Als startpunt zou je dus bv 2x de U6 Lite kunnen nemen, eventueel aangevuld met een UAP AC Mesh voor buiten. Alternatief zou de U6 LR kunnen zijn. Die vele malen betere specs heeft, maar het is afwachten hoeveel je daar aan hebt. Want als je alleen maar 1x1 of 2x2 clients hebt ga je die hoge snelheden wat de LR kan halen middels 4x4 toch niet halen.

En over een compleet andere boeg. De In-Wall switches kunnen ook een interessante optie zijn. Dan heb je meteen 2 of 4 extra netwerkpoorten. Maar helaas is de U6 In-Wall nog niet te pre-orderen (staat wel al een tijd in de Early Access store als "beta").

Overigens v.w.b. PoE, even goed opletten met de standaard en het (maximale) vermogen. De U6 Lite bv vraagt voor 802.3at (max 30W per poort). De meeste budget consumenten switches ondersteunen echter alleen 802.3af (max 15W per poort). Mogelijk dat je Netgear switch dus niet voldoende stroom kan leveren voor bv een U6 LR. En daarnaast zit je meestal met een maximaal totaal budget, bv maximaal 40W in totaal. Dan kun je bv wel 2x(+) een 802.3at poort hebben maar als beide apparaten tezamen alsnog over het maximum van 40W gaan ben je nog nergens.
bedankt voor je waardevolle reactie! Die U6 LR zien er goed uit. Denk je dat zulke 2 AP's genoeg is voor een nieuwbouw huis (dus 1 op begane grond en 1 op de 2de verdieping)? of is het noodzakelijk op elke verdieping 1 AP? Kun je U6 LR combineren met UniFi 6 Lite of moeten alle AC's van dezelfde type zijn?

Ik heb netgear GS108PEv3 switch, max totaal 60W, er zit al een ip camera op. Zou het voldoende vermogen bieden voor 2 AP's U6 LR? En is een netgear switch sowieso geen issue voor UniFi? 8)7

P.S. over HR++ gesproken, wat houd signalen hardst: HR++ of de muur (max geïsoleerd volgends de laatste standaarden)?

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-01 18:04
Bruzski schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:15:
weet iemand hoe ik de sfp wan2 port van de dream machine pro actief krijg? op wan 0 werkt alles prima. :?
Toen ik wilde switchen van de WAN0 port naar de WAN2 port, heb ik eerst alles aangesloten en toen de modem/router van de ISP uitgezet, en na 10 sec. Weer aan. Daarna werkte de port.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-01 19:49
dimk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:32:
[...]

Ik heb netgear GS108PEv3 switch, max totaal 60W, er zit al een ip camera op. Zou het voldoende vermogen bieden voor 2 AP's U6 LR? En is een netgear switch sowieso geen issue voor UniFi? 8)7
Ik heb ook 2 managed POE switches van Netgear en is geen enkel probleem (ook vlans). Het enige is dat je ze niet kan beheren in de unifi controller, maar ik vind dat niet zo'n probleem, je stelt ze eenmalig in en je kijkt er eigenlijk niet meer naar.

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-01 21:14
Vanaf firmware 4.3.21 werkt mijn Uptimed UP-TR-SR-CI SPF+ module niet meer. Uptimed al gemaild en geplaatst op het forum van ubiquiti maar, nog geen reactie.

Zijn er nog mensen zonder werkende spf modules na installeren van deze firmware?

Zit in een usw 48p poe 500 watt. De laatste firmware update (4.3.22) had er voor gezorgd dat de switch in een bootloop zat.

Deze is er gelukkig zelf terug doorgekomen. Op het forum lees ik ook veel problemen met deze update.

• Rohem
Polyphemus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:49:
[...]

Ik heb er sinds een week eentje, binnen voor het raam, naar mijn oprit kijkend. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit overdag en 's nachts, als het IR-filter actief is. Ik gebruik de IR-leds niet, want dan heb ik voor het raam een blinde vlek van de reflecties :*) Verwacht geen wonderen, het is 'maar' 1080p, maar ik heb zelfs reviews (op YouTube, van crosstalk solutions, en anderen) gezien, waarbij men enthousiaster over de G3 Flex is, dan over de prestaties van de duurdere camera's, op basis van prijs/kwaliteit-verhouding :)
Goed idee van die YouTube reviews, daar zal ik ook eens naar gaan kijken. Vindt het vooral lastig oordelen of de kijkhoek voldoende is.
newtastyland schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:54:
[...]

Ik ben het eens met Polyphemus. Beelden zijn voor een 1080 camera prima. Wil je kentekens kunnen acteur halen, dan zou ik een andere kiezen.
d:)b Wel goed om te weten dat eventueel kentekens achterhalen lastiger wordt. Al is dat niet het primaire doel. We wonen straks niet in een wijk en straat met niet heel veel risico. Het doel is vooral een afschrikeffect creëren en controle te hebben als we bijv. op vakantie zijn.

Dat brengt me meteen bij een andere vraag. Hoe eenvoudig is het om te zorgen dat de camera's in principe niet via het internet te benaderen zijn, tenzij we beiden van huis zijn? Zal wellicht niet te automatiseren zijn, maar het is niet erg als ik hiervoor dan even wat configuratie zou moeten doen.

• Polyphemus
Rohem schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:31:
[...]

Goed idee van die YouTube reviews, daar zal ik ook eens naar gaan kijken. Vindt het vooral lastig oordelen of de kijkhoek voldoende is.

[...]

d:)b Wel goed om te weten dat eventueel kentekens achterhalen lastiger wordt. Al is dat niet het primaire doel. We wonen straks niet in een wijk en straat met niet heel veel risico. Het doel is vooral een afschrikeffect creëren en controle te hebben als we bijv. op vakantie zijn.

Dat brengt me meteen bij een andere vraag. Hoe eenvoudig is het om te zorgen dat de camera's in principe niet via het internet te benaderen zijn, tenzij we beiden van huis zijn? Zal wellicht niet te automatiseren zijn, maar het is niet erg als ik hiervoor dan even wat configuratie zou moeten doen.
Als je ze verbonden hebt met Protect (of de uit-support-rakende Video), dan kun je ze via de cloud van Ubiquiti gewoon overal met hun apps, of via protect.ui.com/video.ui.com live bekijken, en de recordings terugzien. Je hebt hier wel extra hardware voor nodig. Ik zit nu op een vakantiepark in Drenthe, maar ik kan wel de oprit thuis in de gaten houden :P

Ik heb hiervoor niks 'open' hoeven zetten in mijn router. Het is alleen wel, dat je afhankelijk bent van een derde partij (Ubiquiti) voor de functionaliteiten, dus dat moet je wel willen vertrouwen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-01 20:48
Hmm, nog steeds de problemen met wegvallende verbinding. Gisteren het AP van beneden boven gehangen en andersom.
En waarachter, het probleem is verplaatst. Zie nu ook constant Teams en Skype een rode verbinding krijgen. Maar eens kijken hoe we dit gaan resetten om te testen en anders terugsturen om te vervangen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een wat basale vraag; maar hoe snel heb je een UDM up-and-running als beginner op een Ziggo lijn? Uurtje? Twee uur? Of dagen geknutsel?

Zou normaal geen probleem zijn; maar gezien we nu volcontinu thuis werken met zijn tweeën, en ook nog weleens in het weekend aan de slag moeten.

• Arunia
  • Laatst online: 16-01 20:48
@MikeyMan Ik heb zelf de 3p router. Maar volgens mij was dat niet zo heel veel werk om het werkend te krijgen. Finetune kan wat langer duren, maar de basis verbinding is gewoon prima te regelen.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:10:
Misschien een wat basale vraag; maar hoe snel heb je een UDM up-and-running als beginner op een Ziggo lijn? Uurtje? Twee uur? Of dagen geknutsel?

Zou normaal geen probleem zijn; maar gezien we nu volcontinu thuis werken met zijn tweeën, en ook nog weleens in het weekend aan de slag moeten.
UDM pro hier in 10 minuten draaiend. Het is echt supersimpel als er een ziggo router in bridge modus voor zit.

Ophangen en netjes aansluiten van alle kabels is nog wel het meeste werk.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• jgsr
draaiend krijgen is minuten werk. Via bluetooth op je mobiele device. Fine tunen kan een paar uur tot langer zijn.. afhankelijk van aantal apparaten en hoe je netwerk er verder uitziet.

Ik zou het gewoon doen ;-) ben hier nu een aantal maanden over op een udm-pro en geen moment spijt.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
briecht schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:20:

Dus eigenlijk kan je via de LAN2 een DMZ netwerk maken? Is er de mogelijkheid om firewall rules te voorzien tussen LAN1 en LAN2 of zijn dit volledig gescheiden netwerken?
Je kunt er inderdaad een DMZ netwerk van maken als je dat wilt. De netwerken zullen elkaar kunnen bereiken zodra deze zijn aangemaakt (net zoals bij een VLAN op LAN1). Om het verkeer te scheiden zal je met de firewall rules het inkomende en eventueel uitgaande verkeer moeten blokkeren (voor wat niet gewenst is).

• Bruzski

Bruzski

watte ??

insomniac schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:36:
[...]

Toen ik wilde switchen van de WAN0 port naar de WAN2 port, heb ik eerst alles aangesloten en toen de modem/router van de ISP uitgezet, en na 10 sec. Weer aan. Daarna werkte de port.
Ik ga dit gelijk uitproberen, bedankt voor de tip.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:12
Polyphemus schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:36:
[...]
Misschien kun je de beta-firmware (1.8.3) voor de UDMP proberen (als je ingelogd bent op de UI-site):
code:
1
2
3
4
UniFi Network 6.0.34.
UniFi Protect 1.16.2
UniFi Talk 1.6.4
UniFi Access 1.2.24

1.8.0 bevat inderdaad 5.14.22
Thanks voor je antwoord. Ik draai liever geen beta, dus zal moeten wachten op de stable release van version 1.8.3 voor de UDMP.
Wat ik niet langer begrijp is hoe de verschillende Unifi controller versies werken voor de UDMP. bv. Network version 6.0.28, daarvoor staat in de release notes dat die ook released is voor de UDMP (ik interpreteer ‘related products’ als relevant voor die release. De 6.0.28 bugfix list noemt de UDM’s ook expliciet) Maar er is schijnbaar ook een minimale UDMP FW nodig, en waarom mag Protect wel geupdate worden naar met de UDMP op FW 1.8.0, maar network controller niet.
Mogelijk heeft hier iemand een link naar een UI document die het unifi version mechanisme uitlegt.
Kopernikus.1979 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:17:
Beste,

Setup: Ubiquiti USG 3P, POE swith, AP's, camera's, 2 RasPi PiHole DNS servers

Ik heb in iedere VLAN een alias IP draaien op mijn Pi-Hole DNS server.
Dus concreet voorbeeld, vlan10 10.10.10.0/24 heeft 10.10.10.5 als Pihole / vlan20 10.10.
20.0/24 heeft 10.10.20.5 als Pihole.
Dit werkt prima en gezien de request komen binnen de eigen VLAN moet ik geen firewall regel hebben die die VLANS toelaat de PiHole DNS te benaderen. Als laatste lijn in mijn firewall heb ik een block RFC1918 to RFC1818.
Daarnaast heb ik in mijn gateway.config.json DNAT rules die ervoor zorgen dat aparaten met hardcoded dns doorgestuurd worden naar mijn Pi-Hole, ik heb zo'n regel voor elke VLAN.
Maar nu komt het probleem, als mijn block RFC1918 to RFC1918 regel aanstaat dan werkt de dns forwared niet, nochtans gebeurt de forwared binnen dezelfde VLAN dus zou de Pi-Hole moeten bereikbaar zijn.
Nu heb ik voorlopig een regel gemaakt allow RFC1918 to PiHole DNS (IP group met alle Pihole alias IP's)
En daardoor gaat het ook werken ;)
Het is NIET zo dat een DNAT-regel gelijk ook een FILTER accept is.
DNAT maak je aan in de PREROUTING chain en dat gebeurt vrij direct als een pakket binnenkomt.
Daarna gaat het oa je INPUT(filter)-CHAIN in en daar heb je een RFC1918DROP/DROP-regel. Die krijgt een hit, dus dropt iptables je pakket. Je oplossing geef je zelf al in je vraag, want je hebt een allow-regel aangemaakt. Zodra hij die hit, worden de andere regels die een hoger nummer hebben binnen dezelfde chain direct overgeslagen. Je zou misschien die regel wat meer moeten verfijnen.

Een pakket die je firewall binnenkomt (en een DNAT-regel doet dat, want blijkbaar probeer je DNS-verkeer naar het internet te genereren, waarop iptables ingrijpt en dit verkeer mangled) legt ALTIJD de complete weg af, van chain naar chain.

Daarom moet je voor portforwards alsnog accept-filters maken. (wat je USG overigens weer automatisch doet, dacht ik)

Zie ook:

https://stuffphilwrites.c...owchart-v2019-04-30-1.png

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 18-11-2020 12:10 ]

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik heb een aantal AP's van Unifi en switches.
nu wil ik in mijn tuin ook een AP plaatsen alleen licht er geen ethernet kabel.
dit wil ik via poweline doen, ik zag dat Ubiqiti een poweline adapter had maar word niet meer geleverd.
welke powerline zijn goed en geschikt voor Unifi ?
Sennamph1938 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:09:
Ik heb een aantal AP's van Unifi en switches.
nu wil ik in mijn tuin ook een AP plaatsen alleen licht er geen ethernet kabel.
dit wil ik via poweline doen, ik zag dat Ubiqiti een poweline adapter had maar word niet meer geleverd.
welke powerline zijn goed en geschikt voor Unifi ?
Je zult dan ook nog ergens de POE adapter moeten plaatsen.

https://nl.hardware.info/powerline-adapters.44 Afhankelijk van je snelheid en budget kan je kiezen.

• Kopernikus.1979
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-03-2023
ed1703 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:03:
[...]

En daardoor gaat het ook werken ;)
Het is NIET zo dat een DNAT-regel gelijk ook een FILTER accept is.
DNAT maak je aan in de PREROUTING chain en dat gebeurt vrij direct als een pakket binnenkomt.
Daarna gaat het oa je INPUT(filter)-CHAIN in en daar heb je een RFC1918DROP/DROP-regel. Die krijgt een hit, dus dropt iptables je pakket. Je oplossing geef je zelf al in je vraag, want je hebt een allow-regel aangemaakt. Zodra hij die hit, worden de andere regels die een hoger nummer hebben binnen dezelfde chain direct overgeslagen. Je zou misschien die regel wat meer moeten verfijnen.

Een pakket die je firewall binnenkomt (en een DNAT-regel doet dat, want blijkbaar probeer je DNS-verkeer naar het internet te genereren, waarop iptables ingrijpt en dit verkeer mangled) legt ALTIJD de complete weg af, van chain naar chain.

Daarom moet je voor portforwards alsnog accept-filters maken. (wat je USG overigens weer automatisch doet, dacht ik)

Zie ook:

https://stuffphilwrites.c...owchart-v2019-04-30-1.png
Betreffende de regels wat te verfijnen...

In mijn config.gateway.json staan er 3 DNAT regels voor poort 53 te "forceren" naar mijn Pi-Hole's.

Regel 1 is voor mijn Trusted VLAN
Hier hoef ik niks voor te doen gezien Trusted VLAN toegang heeft tot Server VLAN (waar de PiHole's wonen :-)

Regel 2 is voor mijn IoT VLAN
Hiervoor zou ik een firewall regel maken die TCP-UDP verkeer komende van mijn IoT VLAN naar mijn Pi-Hole met alias IP in het IoT VLAN toelaat op poort 53.

Regel 3 is voor mijn Guest VLAN
Hiervoor zou ik hetzelfde doen, maar moet de regel hier in de LAN-IN of GUEST-IN?

Ook zijn er naast die 3 DNAT regels, 3 MASQUERADE regels, moet hiervoor ook nog iets gebeuren?

[ Voor 23% gewijzigd door Kopernikus.1979 op 18-11-2020 13:58 ]

• Rohem
Polyphemus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:39:
[...]

Als je ze verbonden hebt met Protect (of de uit-support-rakende Video), dan kun je ze via de cloud van Ubiquiti gewoon overal met hun apps, of via protect.ui.com/video.ui.com live bekijken, en de recordings terugzien. Je hebt hier wel extra hardware voor nodig. Ik zit nu op een vakantiepark in Drenthe, maar ik kan wel de oprit thuis in de gaten houden :P

Ik heb hiervoor niks 'open' hoeven zetten in mijn router. Het is alleen wel, dat je afhankelijk bent van een derde partij (Ubiquiti) voor de functionaliteiten, dus dat moet je wel willen vertrouwen.
Voor die recording heb ik extra hardware nodig bedoel je? Dat klopt, al zit ik te denken of ik die beelden niet op mijn oude DS211 kan laten opslaan voor een x-periode. Maar daar moet ik me eens in gaan verdiepen tzt. Ik heb meer ideeën daar kom ik hier nog wel een keer op terug.

Oke dus omdat het via Ubiquiti loopt is het standaard open zeg maar. En stel dat ik dit dicht wil zetten en zelf open wanneer nodig. Heb jij daar ervaring mee? Of iemand anders hier natuurlijk :D

• Bruzski

Bruzski

watte ??

insomniac schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:36:
[...]

hey insomniac, bedankt voor de gouden tip, na uit en aan zetten van mijn modem, werkt wan 2 inmiddels prima, grote dank!! :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLwm-ZAxEi_O8kEniw-lxvbNJGk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fFl2zk5FsWZI5IgM4t6aVb9H.gif?f=fotoalbum_large

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:00
RobertMe schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:17:
[...]

Thanx voor je tip, ik profiteer even mee :)

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01 15:21
Ik kom er gewoon weg niet uit.
Mijn G3 pro was uitgevallen en werkt inmiddels weer. Maar daardoor ben ik wel even gaan kijken en zie ik dat de huidige firmware nog op 4.26.13 zit terwijl inmiddels 4.30 te downloaden is.

Hoe krijg ik het voor elkaar om automatisch of handmatig de firmware up te daten van deze G3 pro camera?
Camera staat netjes in Unifi protect controller en bij devices in het Unifi network. Maar zelfs via mijn CloudKey G2+ vind ik geen mogelijkheid om een update van de camera te draaien of manueel te pushen.

Alvast enorm bedankt.

Edit:
Ik krijg de camera gevonden met het Ip adres maar kom dan op een inlog scherm.
Unifi Protect inlog lijkt niet te werken?

[ Voor 10% gewijzigd door UninPro op 19-11-2020 08:35 ]

• suxx
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10-2025
Hi All,

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de AC-HD access point en de nieuwe WiFi 6 LR.
Wat is wijsheid op dit moment? is de WiFi 6 LR beter dan de AC-HD op de 2.4 en 5 GHz?

of is het verstandig om toch voor de AC-HD te gaan en later wanneer WiFi 6E beschikbaar komt deze te nemen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt

• loeberce
suxx schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:56:
Hi All,

Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen de AC-HD access point en de nieuwe WiFi 6 LR.
Wat is wijsheid op dit moment? is de WiFi 6 LR beter dan de AC-HD op de 2.4 en 5 GHz?

of is het verstandig om toch voor de AC-HD te gaan en later wanneer WiFi 6E beschikbaar komt deze te nemen?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt
Daar zul je toch wat meer info moeten geven. Waarom twijfel je tussen de HD en de LR6? Wat ga je er mee doen? In thuis gebruik voldoet een Lite namelijk ook prima. Of een IW als je die makkelijker kwijt kan.

• suxx
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10-2025
loeberce schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:00:
[...]

Daar zul je toch wat meer info moeten geven. Waarom twijfel je tussen de HD en de LR6? Wat ga je er mee doen? In thuis gebruik voldoet een Lite namelijk ook prima. Of een IW als je die makkelijker kwijt kan.
Hi loeberce,

Het is meer voor thuis gebruik. Ik heb momenteel de Netgear Orbi RBK50. Verder wel wat WiFi 6 apparaten zoals smartphones, tablets, notebook etc de rest gwn bekabeld naar de UDMP. Maar nu toch al overstappen naar de WiFi 6 of wachten tot 6E?
suxx schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:12:
[...]

Hi loeberce,

Het is meer voor thuis gebruik. Ik heb momenteel de Netgear Orbi RBK50. Verder wel wat WiFi 6 apparaten zoals smartphones, tablets, notebook etc de rest gwn bekabeld naar de UDMP. Maar nu toch al overstappen naar de WiFi 6 of wachten tot 6E?
Als het voor thuisgebruik is, en je het geld hebt, zou ik gewoon een BaseStation XG kopen :+

In all seriousness, zoals @loeberce al aangeeft, voor een beetje normaal thuisgebruik is een Lite voldoende. Wil je op zeker spelen zou je voor een NanoHD of U6 LR kunnen gaan. En gezien de NanoHD en U6 LR vrijwel net zo duur zijn en beide om en nabij dezelfde specs hebben (4x4 MU-MIMO) zou ik dan voor de U6 LR gaan. En daarmee dus ook de voorkeur voor wifi 6.

Vraag is überhaupt ook hoeveel zin het heeft om te wachten op 6e. Want als er 6e hardware uit komt is wifi 6z of 7 er misschien ook wel weer. Echt wachten op nieuwe hardware zou ik alleen doen als er ook enigszins vooruitzichten zijn op die nieuwe hardware en je kunt wachten met aankopen.
En al helemaal in de vergelijking die jij maakt "moet ik nu oude hardware kopen, of nu het nieuwste kopen wat misschien over een jaar weer verouderd is?". Als je nu het nieuwste koopt heb je tenminste nu het nieuwste en niet iets ouds wat zelfs net zo duur als niet duurder is (NanoHD is stuk duurder dan een U6 Lite, dn maar tientjeswerk goedkoper dan een U6 LR. Een AC HD zal per definitie veel duurder zijn dan een U6 LR).

Edit:
Om te benadrukken. Zelf ben ik momenteel aan het twijfelen om t.z.t. te upgraden naar een U6 Lite of U6 IW. Met de twijfel voornamelijk op basis van doel (sateliet die ik ergens moet neer leggen vs IW die meteen switch is en op muur kan plaatsen). En dus niet op basis van wifi specs (Lite is maar 2x2, IW is 4x4). Een U6 Lite (en dus maar 2x2 MU-MIMO) moet voor veel situaties qua thuisgebruik echt ruim voldoende zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 19-11-2020 10:15 ]

• dimk
suxx schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:12:
[...]

Hi loeberce,

haha, nog een met Orbi die naar Ubiquiti wilt overstappen. Zie mijn post op de vorige pagina en ook een reactie die je misschien helpt.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 17:55

Ravhin

no <root>...

Op dit moment heb ik een samensmelting van diverse netwerkspullen en ik wil graag over naar één systeem.
  • modem: FritzBox 7490
  • LAN: 2x Dell 2816 managed switch
  • WiFi: 2x UniFi UAP/AC Pro (die vierkante)
  • tuin WiFi: UAP-AC-M-Pro
  • Cloud Key gen1
Ik wil graag van de Dell switches af en heb daarvoor twee 8-poorts en één 24-poorts UniFi switches gekocht. Zoals eerder aangegeven krijg ik last met STP dat mijn netwerk stormed zodra ik één van die switches aansluit om te adopteren.

Mijn idee was om op een poort van de Fritzbox een aansluiting te maken van de drie switches, samen met de cloud key en een bekabelde PC om de boel te adopteren. Daarna kan ik de 2816's vervangen zodat de interruptie van het netwerk minimaal is (nogal belangrijk in tijden van thuiswerk).

Ga ik op deze manier STP storming voorkomen of zien jullie betere mogelijkheden?

Ik wil op termijn ook de Fritzbox vervangen voor een USG maar gezien de perikelen rond stabiliteit met XS4ALL FTTH en de USG wacht ik daar nog even mee...

[ Voor 8% gewijzigd door Ravhin op 19-11-2020 10:38 . Reden: aanvulling en aantallen kloppend gemaakt. ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
UninPro schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:15:
Ik kom er gewoon weg niet uit.
Mijn G3 pro was uitgevallen en werkt inmiddels weer. Maar daardoor ben ik wel even gaan kijken en zie ik dat de huidige firmware nog op 4.26.13 zit terwijl inmiddels 4.30 te downloaden is.

Hoe krijg ik het voor elkaar om automatisch of handmatig de firmware up te daten van deze G3 pro camera?
Camera staat netjes in Unifi protect controller en bij devices in het Unifi network. Maar zelfs via mijn CloudKey G2+ vind ik geen mogelijkheid om een update van de camera te draaien of manueel te pushen.

Alvast enorm bedankt.

Edit:
Ik krijg de camera gevonden met het Ip adres maar kom dan op een inlog scherm.
Unifi Protect inlog lijkt niet te werken?
voor zover ik weet bepaald protect welke firmware er gebruikt wordt, maar ik heb dan de unvr4 en weet niet of dit anders kan zijn dan de cloudkey. wel kun je handmatig een firmware forceren door rechtstreeks in te loggen op de camera zelf en daar de firmware te uploaden (geen idee of het ook via ssh kan...)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
EdgeMAX EdgeRouter Firmware v2.0.9 stable is uit

Wellicht belangrijkste dingetje changelog:

[Routing] Added Ethernet driver patch from Cavium that fixes packet reordering with 4.x kernel. This should improve performance of network services that are sensitive to UDP packet reordering (e.g. VoIP and Video streaming)

Voor de meeste EdgeRouters zitten de prestaties daarmee weer op v1 niveau.

[ Voor 50% gewijzigd door Chris.nl op 19-11-2020 12:30 ]

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• MdBruin
@Chris.nl Bedankt voor je melding, ik zat er al op te wachten (al even de beta eerder uitgeprobeerd). Door de problemen met de driver was ik ook weer terug gegaan naar de laatste v1 firmware, maar nu de upgrade naar v2 gedaan en nog geen problemen geconstateerd. Bij mij een EdgeRouter 4 trouwens.

De download is trouwens nog niet zichtbaar op de download pagina. Even onderaan op de pagina van Chris kijken bij de download links.

[ Voor 18% gewijzigd door MdBruin op 19-11-2020 12:40 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goed, blijkbaar vonden ze het nodig om de app te updaten en te veranderen.

Startscherm is direct nutteloss geworden, niets is bijvoorbeeld klikbaar. Veel loze informatie.

:/

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 19-11-2020 12:50 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• loeberce
In gesprek met de support-afdeling van de EU UBNT store over de levertijd van uitverkochte producten (16 poorts Lite switch en IW-HD access point) kunnen ze geen enkele indicatie geven over de verwachte levertijd/beschikbaarheid. Aangezien het de website van de fabrikant is, vind ik dat toch erg bijzonder.

Ik voel er gewoon weinig voor om bij een NL-shop €50-60 meer voor te betalen, maar lang wachten wil ik ook niet. De schaarste zal alleen maar groter worden als hun eigen shop niet eens bevoorraad wordt.

• mithras
  • Niet online
loeberce schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:48:
In gesprek met de support-afdeling van de EU UBNT store over de levertijd van uitverkochte producten (16 poorts Lite switch en IW-HD access point) kunnen ze geen enkele indicatie geven over de verwachte levertijd/beschikbaarheid. Aangezien het de website van de fabrikant is, vind ik dat toch erg bijzonder.

Ik voel er gewoon weinig voor om bij een NL-shop €50-60 meer voor te betalen, maar lang wachten wil ik ook niet. De schaarste zal alleen maar groter worden als hun eigen shop niet eens bevoorraad wordt.
Ja eens. Fijn dat jij contact hebt gezocht! Ik bekijk de EU store ook om de dag (omdat ik denk emails te missen :') ) maar het prijsverschil is me toch te groot met de "normale" webwinkels. Ik zet mijn hoop op black friday dat de webshops nog wat korting bieden die zo tegen de EU store prijzen aan komt en dan koop ik hem wel.

Heb al nieuwe apparatuur maar mijn 8P-60W zit vol :z Dus ik moet anders nog even wachten.
loeberce schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:48:
Ik denk dat Ubiquiti dat gewoon uitbesteed. Gewoon een container vol hardware ergens in het Oostblok (meen Tsjechië) droppen en laten verkopen onder hun eigen naam. Ik verwacht niet dat Ubiquiti daar verder echt veel aan doet. Dus in die zin ook niet zo gek dat "de firma die de boel verkoopt" geen info kan geven over leverdatums. Effectief zijn zij ook maar klant van Ubiquiti. Overigens verwacht ik niet dat het met de USA store veel anders is. De store draait AFAIK in ieder geval op Shopify, en wat ik zo snel uit Wikipedia op maak kunnen zij ook shipping etc regelen. Dus waarschijnlijk neemt Ubiquiti wat dat betreft gewoon het totaalplaatje bij Shopify af. Shop + shipping + waarschijnlijk ook helpdesk gebeuren.

• loeberce
Persoonlijk heb ik niet zo'n boodschap aan de manier waarop Ubiquiti het organiseert. Als je je profileert als officiële verkoopkanaal van UBNT producten is het kunnen aangeven van betrouwbare levertijden toch niet te veel gevraagd? En als hun support het al niet weet, hoe betrouwbaar zijn de levertijden in de Tweakers PW dan?

Voor de meterkast zoek ik namelijk een switch met PoE die 3 APs kan voeden en nog 6 andere UTP aansluitingen gebruikt. Net te veel voor 8 poorts switch en alles meer dan 16 is overkill. Alternatief is een USG Pro4 met een US‑8‑150W switch en die via SFP met elkaar verbinden. Maar dan zit je zo aan €450 aanschaf ipv 200-250 voor een 16 poorts Lite switch. Andere optie is een Dream Machine Pro, maar deze heeft weer geen PoE en een controller heb ik al.

In hoeverre is een gewone USG op een gigabit glasvezel abbo van T-Mobile eigenlijk een goed idee? Kan deze de snelheden wel aan? Want dan zou een USG met een 8 poorts Lite een optie zijn.

En als laatste optie een US-8-150W waarbij ik een van de SFP+ poorten gebruik met een RJ45 module.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01 09:46
Kan iemand mij in de goede richting wijzen voor een handleiding om een USG3 aan de NTU van KPN te hangen met alleen internet? Ik vind heel veel informatie over de config incluis IPTV en/of Telefonie niks voor alleen internet. Of is het zo simpel dat ik te moeilijk denk ...

[ Voor 7% gewijzigd door The Druid op 20-11-2020 11:01 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-01 21:46
The Druid schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:59:
Kan iemand mij in de goede richting wijzen voor een handleiding om een USG3 aan de NTU van KPN te hangen voor alleen internet? Vind heel veel over de config incluis IPTV en/of telefonie maar nergens een voor alleen internet. Of is het zo simpel dat ik te moeilijk denk ...
Pak dan alleen het Internet deel, vlan 6.

automation fanboy

The Druid schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:59:
Kan iemand mij in de goede richting wijzen voor een handleiding om een USG3 aan de NTU van KPN te hangen met alleen internet? Ik vind heel veel informatie over de config incluis IPTV en/of Telefonie niks voor alleen internet. Of is het zo simpel dat ik te moeilijk denk ...
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

loeberce schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:44:
Persoonlijk heb ik niet zo'n boodschap aan de manier waarop Ubiquiti het organiseert. Als je je profileert als officiële verkoopkanaal van UBNT producten is het kunnen aangeven van betrouwbare levertijden toch niet te veel gevraagd? En als hun support het al niet weet, hoe betrouwbaar zijn de levertijden in de Tweakers PW dan?

Voor de meterkast zoek ik namelijk een switch met PoE die 3 APs kan voeden en nog 6 andere UTP aansluitingen gebruikt. Net te veel voor 8 poorts switch en alles meer dan 16 is overkill. Alternatief is een USG Pro4 met een US‑8‑150W switch en die via SFP met elkaar verbinden. Maar dan zit je zo aan €450 aanschaf ipv 200-250 voor een 16 poorts Lite switch. Andere optie is een Dream Machine Pro, maar deze heeft weer geen PoE en een controller heb ik al.

In hoeverre is een gewone USG op een gigabit glasvezel abbo van T-Mobile eigenlijk een goed idee? Kan deze de snelheden wel aan? Want dan zou een USG met een 8 poorts Lite een optie zijn.

En als laatste optie een US-8-150W waarbij ik een van de SFP+ poorten gebruik met een RJ45 module.
Gewoon de usg pro met de us-16-150 en keycloud 2 nemen. Klaar :) combinatie draait al een jaar stabiel. Afgezien van dat de wan niet gekoppeld kan worden aan twee vlan. Draait het geheel rete stabiel.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• loeberce
kevinl schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:06:
[...]

Gewoon de usg pro met de us-16-150 en keycloud 2 nemen. Klaar :) combinatie draait al een jaar stabiel. Afgezien van dat de wan niet gekoppeld kan worden aan twee vlan. Draait het geheel rete stabiel.
En voor IPTV heb je dan de switch tussen de USG en de buitenwereld? Of maakt dat voor T-Mobile niet meer uit tegenwoordig? Als ik hier lees dan kan het idd FTU->USG->USW->LAN met VLAN300 op de WAN poort. Maar dan kan je toch ook in de UDM Pro alleen VLAN300 op de WAN taggen?

Dan blijft de vraag alleen nog over of een USG voldoende snel is voor 1000Mbit glasvezel, of dat je dan naar een USG Pro moet.

[ Voor 32% gewijzigd door loeberce op 20-11-2020 15:30 ]

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 09:42
loeberce schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:02:
[...]

En voor IPTV heb je dan de switch tussen de USG en de buitenwereld? Of maakt dat voor T-Mobile niet meer uit tegenwoordig? Als ik hier lees dan kan het idd FTU->USG->USW->LAN met VLAN300 op de WAN poort. Maar dan kan je toch ook in de UDM Pro alleen VLAN300 op de WAN taggen?

Dan blijft de vraag alleen nog over of een USG voldoende snel is voor 1000Mbit glasvezel, of dat je dan naar een USG Pro moet.
De USG is snel genoeg voor 1000Mbit. Alleen als je IDS/IPS inschakelt gaat de snelheid omlaag naar 85mbps, maar dit is een optie dat de doorsnee router niet eens zal hebben.
loeberce schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:02:
[...]

De usg kan prima meerde vlans op de wan hebben. Het is alleen zo dat unifi geen consumenten systeem is en dat het behoorlijk wat kennis vereist(boven gemiddeld thuis ICT kennis) om te begrijpen hoe het platform werkt.

De usg pro doet op ze gemaakt 1gbit/s internet. alleen met ips of smart que aan kan hij niet offloaden haalt een respectievelijke van 350mbit/s dat is een prima snelheid voor ips

Iptv (routed en bridged ) werkt ook gewoon en daar heb geen extra switches voor nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 20-11-2020 17:00 ]

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
xbeam schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:40:
[...]

De usg kan prima meerde vlans op de wan hebben. Het is alleen zo dat unifi geen consumenten systeem is en dat het behoorlijk wat kennis vereist(boven gemiddeld ICT kennis) om te begrijpen hoe het platform werkt.

De usg pro doet op ze gemaakt 1gbit/s internet. alleen met ips of smart que aan kan hij niet offloaden haalt een respectievelijke van 350mbit/s

Iptv (routed en bridged ) werkt ook gewoon en daar heb geen extra switches voor nodig.
De usg met meerdere vlans in de gui?
Mezkeijou schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:50:
[...]

De usg met meerdere vlans in de gui?
Unifi gebruiken met de gui?
Unifi is in de basis een api en json gestuurd platform. De gui is voor de meest basale instelling. elke consumenten router voor 3 tientjes heeft meer functies dan de unifi gui.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Is er toevallig iemand die wat dieper heeft gekeken naar de NAT functionaliteit van een USG PRO. Het lijkt er namelijk op dat deze vrij lage poorten gebruikt voor uitgaande connecties xx.xx.xx.xx:1024 bijvoorbeeld als sourcepoort, waar je normaal eigenlijk xx.xx.xx.xx:51024 zou verwachten.

Het zou niet moeten liggen aan een van de helper applicaties zoals b.v. SIP ALG want die staan allemaal uit. Is dit gewoon een gekke eigenschap van de USG, het lijkt in iedergeval wel problemen net SIP op te leveren.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
raymonvdm schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:38:
Is er toevallig iemand die wat dieper heeft gekeken naar de NAT functionaliteit van een USG PRO. Het lijkt er namelijk op dat deze vrij lage poorten gebruikt voor uitgaande connecties xx.xx.xx.xx:1024 bijvoorbeeld als sourcepoort, waar je normaal eigenlijk xx.xx.xx.xx:51024 zou verwachten.

Het zou niet moeten liggen aan een van de helper applicaties zoals b.v. SIP ALG want die staan allemaal uit. Is dit gewoon een gekke eigenschap van de USG, het lijkt in iedergeval wel problemen net SIP op te leveren.
Mag ik vragen waar je 't over hebt en waar je een probleem mee dénkt te hebben? NAT is een techniek om IP adressen om te kunnen zetten en dat heeft (nog) niets met poorten te maken ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

raymonvdm schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:38:

Lager porten is juist wat je wil met sip. Hogere poort nummers wijzen vaak op problemen in je eigen netwerk zoals Nat achter Nat of goedkope routers en switches.
Dat je Lager porten gebruikt geven jou juist handvaten om aan te tonen dat het aan je sip provider ligt en niet aan je eigen interne netwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 23-11-2020 11:16 ]

• Polyphemus
Ik kwam dit interessante (potentiële) beveiligings-risico tegen, met name als je een remote controller draait:

https://jade.wtf/words/unifi-l3inform-crypto/

• Dinh088
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-03-2025
Hallo,

Ook ik ben in het bezit van een wat ubiquiti en unifi spul. Ik ervaar echter wat problemen waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal eerst mijn situatie schetsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uomIWMTzwiYAvlx3k2I3fXQ3iIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HtbZ47EopEcq7hkLK5FmdBz3.png?f=fotoalbum_large

Waarbij ik mijn unifi controller op de NAS heb draaien.

Probleem: ergens botst iets met elkaar...
Solaromvormer geeft DHCP fout aan... (de andere omvormer via wifi overigens niet)
Samsung telefoon; als enige telefoon / apparaat blijft deze problemen met wifi hebben waarbij hij steeds disconnect.

Ik heb alle stappen doorlopen van resetten. Alles eruit en stap voor stap apparaat en kabel voor kabel het spul er weer in zetten. Ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dinh088 op 21-11-2020 10:47 ]

Polyphemus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:16:
Ik kwam dit interessante (potentiële) beveiligings-risico tegen, met name als je een remote controller draait:

Wat ik hier niet uit kan opmaken is of het alleen een beveilingsissue is op het moment dat een adopt gesnifft wordt, waarna vervolgens alle communicatie van dat ene apparaat onderschept en ontsleutelt kan worden. Of dat een kwaadwillende een inform / adopt kan sturen naar een willekeurige controller, en daarmee de sleutel krijgt waarmee alle verkeer van alle apparaten op die controller ontsleutelt kan worden.

In andere woorden: ik lees wel dat er tijdens het adopteren een encryptiesleutel vanuit de controller naar het apparaat wordt gestuurd. Maar ik kan er niet goed uit op maken of dit een unieke sleutel per apparaat / adopt is, of een gedeelde sleutel voor alle apparaten.
Dinh088 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:39:
Hallo,

Ook ik ben in het bezit van een wat ubiquiti en unifi spul. Ik ervaar echter wat problemen waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal eerst mijn situatie schetsen:

[Afbeelding]

Waarbij ik mijn unifi controller op de NAS heb draaien.

Probleem: ergens botst iets met elkaar...
Solaromvormer geeft DHCP fout aan... (de andere omvormer via wifi overigens niet)
Samsung telefoon; als enige telefoon / apparaat blijft deze problemen met wifi hebben waarbij hij steeds disconnect.

Ik heb alle stappen doorlopen van resetten. Alles eruit en stap voor stap apparaat en kabel voor kabel het spul er weer in zetten. Ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij helpen?
Gaat het om wifi apparaten? De Samsung telefoon natuurlijk wel, maar ook in het geval van de omvormer? Zo ja: auto optimize network al eens uit gezet? Of hoe de zoveelste incarnatie daarvan heet.

• Dinh088
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-03-2025
RobertMe schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:56:
[...]

Gaat het om wifi apparaten? De Samsung telefoon natuurlijk wel, maar ook in het geval van de omvormer? Zo ja: auto optimize network al eens uit gezet? Of hoe de zoveelste incarnatie daarvan heet.
Hi, bedankt voor je snelle reactie. De omvormer die niet reageert op het netwerk zit in dit geval met een kabel aangesloten (poort 4 switch). En nee ik heb auto optimize network nog nooit aangeraakt. Proberen?

Ik heb de link/site private gedeeld met Glenn en huang, of Marcus hiervan op de hoogte is en of het echt impact heeft en we dit bericht moeten interpeteren.

• MdBruin
@Polyphemus bedankt voor het delen, ik heb er even vluchtig doorheen gelezen en ga er later meer tijd aan besteden.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:34
Ik ben onlangs overgestapt naar Ubiquiti Unifi. Heb de USG en 3 access points. Daartussen hangt nu een Zyxel GS1900-8HP PoE switch.

Op zich werkt alles naar behoren maar ik wil met vlans (en een IoT wifi netwerk) gaan werken en het lukt me niet om de Zyxel goed in te stellen. Ik wil dus de Zyxel verkopen en die vervangen door een Unifi switch. Dan zit alles in hetzelfde eco-systeem.

Op Amazon.nl vind ik twee versies van (volgens mij) dezelfde switch. Klopt dit nu of kijk ik niet goed?Dit zijn toch dezelfde switches of niet?

• Polyphemus
La1974 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:46:
Ik ben onlangs overgestapt naar Ubiquiti Unifi. Heb de USG en 3 access points. Daartussen hangt nu een Zyxel GS1900-8HP PoE switch.

Op zich werkt alles naar behoren maar ik wil met vlans (en een IoT wifi netwerk) gaan werken en het lukt me niet om de Zyxel goed in te stellen. Ik wil dus de Zyxel verkopen en die vervangen door een Unifi switch. Dan zit alles in hetzelfde eco-systeem.

Op Amazon.nl vind ik twee versies van (volgens mij) dezelfde switch. Klopt dit nu of kijk ik niet goed?Dit zijn toch dezelfde switches of niet?
Volgens mij ook; ik zou de goedkoopste nemen :P

Beheerverkeer hoort ook ten alle tijde door een tunneltje te gaan en poorten voor bezoekers dicht te zijn.

• Polyphemus
ed1703 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:15:
[...]

Beheerverkeer hoort ook ten alle tijde door een tunneltje te gaan en poorten voor bezoekers dicht te zijn.
Mensen zoals jij en ik weten dat... ;)

• Bruzski

Bruzski

watte ??

ter info, ik zie dat Unifi Protect sinds deze week ook Smart Detections ondersteund? maakt iemand hier gebruik van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOBNrRTrdrVYVUKQ7KOIlqLF-tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xnl5ghxRcyZCUSLJcQlsNhw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 180% gewijzigd door Bruzski op 21-11-2020 17:47 ]

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
Ravhin schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:35:
Op dit moment heb ik een samensmelting van diverse netwerkspullen en ik wil graag over naar één systeem.
  • modem: FritzBox 7490
  • LAN: 2x Dell 2816 managed switch
  • WiFi: 2x UniFi UAP/AC Pro (die vierkante)
  • tuin WiFi: UAP-AC-M-Pro
  • Cloud Key gen1
Ik wil graag van de Dell switches af en heb daarvoor twee 8-poorts en één 24-poorts UniFi switches gekocht. Zoals eerder aangegeven krijg ik last met STP dat mijn netwerk stormed zodra ik één van die switches aansluit om te adopteren.

Mijn idee was om op een poort van de Fritzbox een aansluiting te maken van de drie switches, samen met de cloud key en een bekabelde PC om de boel te adopteren. Daarna kan ik de 2816's vervangen zodat de interruptie van het netwerk minimaal is (nogal belangrijk in tijden van thuiswerk).

Ga ik op deze manier STP storming voorkomen of zien jullie betere mogelijkheden?

Ik wil op termijn ook de Fritzbox vervangen voor een USG maar gezien de perikelen rond stabiliteit met XS4ALL FTTH en de USG wacht ik daar nog even mee...
Sluit je de nieuwe switch met 1 kabel aan je andere switch? Als je maar 1 fysieke uplink is, zou de Unifi switch zelf geen STP mogen veroorzakelijk. Normaliter komt STP voor als je een 2 switches (of APs in Mesh) aan elkaar knoopt.
Pagina: 1 ... 61 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.