De AC-Pro doet volgens mij niet aan PoE-Passthrough.lolgast schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:10:
Vraagje: Ik wil een oplossing met de weg van de minste weerstand (lees: weinig werk). Ik wil een extra AP, maar geen extra kabel trekken. Situatieschets:
Ik heb nu een AC-lite tegen het plafond van de overloop hangen, de kabel daarvan komt van zolder. Ik wil een AP op zolder om de ontvangst daar te verbeteren. De AC-lite is als volgt aangesloten:
16p PoE -> Unifi 8 PoE Passthrough -> AC-lite
[Afbeelding]
Nu zit ik er aan te denken om een AC Pro te kopen en die tussen de switch en de AC-lite te hangen, aangezien de Pro 2 ethernet poorten heeft. Ga ik hier een PoE grens over of zou dat moeten werken?
Ik lees het ja. Dan zou ik de in-wall moeten hebben. Er vanuit gaande dat PoE zo veel hops kan maken zonder problemenMaster__R schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:21:
[...]
De AC-Pro doet volgens mij niet aan PoE-Passthrough.
Ik was gisteren switchen van een tijdelijke FritzBox 4040 naar de oude vertrouwde EdgeRouter + AC Lite. Vanmiddag noodgedwongen de FritzBox weer rapido aangesloten, wat een debacle. Vriendin werd vaak van het netwerk gegooid, iPhone die telkens signaal switcht tussen 4G en WiFi. Beeldbellen liep wel 3x vast op 1 ochtend. Mijn Pixel 5 had moeite met DNS lookups. Ik weet het niet hoor.. die EdgeRouter en AC Lite heb ik al 2 jaar in gebruik gehad. Weliswaar met wat issues zo nu en dan, maar zo gek is het nog nooit geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door stijnos1991 op 03-11-2020 14:24 ]
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Potentieel zou het kunnen werken. In de zin dat je een IW via 802.3af kunt voeden en daar nog een PoE device achter kunt hangen, zolang het totale verbruik van de IW + achterliggende device niet over de 15W gaat. Gezien de US 8 via 802.3at gevoed kan worden, en dat ook zal gebeuren gezien je een 16-150W ervoor hebt, zal de US 8 dus ook 802.3af met de volledige 15W kunnen doorgeven.lolgast schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:29:
[...]
Ik lees het ja. Dan zou ik de in-wall moeten hebben. Er vanuit gaande dat PoE zo veel hops kan maken zonder problemen
Het aantal hops is in die zin ook niet het probleem. Je moet alleen niet meer watt verbruiken dan dat je geleverd krijgt/kunt krijgen. En van de IW is bekend dat je die via af kunt voeden en passthrough alsnog kunt gebruiken, mits het totale verbruik dus niet over de 15W gaat. De US 8 zal daar verder bij wijze van niks van zien, die levert "gewoon" af aan de IW. En als je geluk hebt (ik heb geen idee hoe het met de US 8 in elkaar zit) kan die wellicht ook nog een paar W extra leveren als die via at gevoed wordt. Immers zal de US 8 zelf maar een paar W verbruiken, dus met 30W van 802.3at zou die theoretisch dus 20W+ moeten kunnen leveren op de passthrough poort (maar zoals gezegd, theoretisch, of het echt zo werkt / kan weet ik niet).
Bleek inderdaad een brakke kabel! deze vervangen issues opgelost.magneet schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:32:
[...]
Klinkt als een gare kabel/connector.
Vraag: ga de experiabox eindelijk vervangen, ik wil naar unify aangezien ik ook al een paar unify ap's heb(heb wel een edgerouter-x in mijn lab) dus usg of dream machine. Hoe is de firmware tegenwoordig van de UDM, nog steeds veel functies in beta wat je vaak leest of is dat niet meer zo?
Heb nog wel een ander gek dingetje.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit.
Experiabox v12(Wifi uit) > TP-Link Switc(Alle kabels zitten hierin)h > Unifi in-wall AC.
Nu zie ik in het overzicht met verbonden devices overal de naam van de experiabox terug komen. Komt dit doordat de experiabox er nog tussen zit en dit meegeeft op een of andere manier?
Deurbel is binnen. Wat een verschil in formaat ten opzichte van de eufy deurbel, mooi compact.
@Bruzski heb jij het adaptertje gebruikt om je bestaande gong aan te sluiten? Gaat dat niet rechtstreeks vanuit de beltrafo?
@Bruzski heb jij het adaptertje gebruikt om je bestaande gong aan te sluiten? Gaat dat niet rechtstreeks vanuit de beltrafo?
ik heb inderdaad het adaptertje er tussen gemonteerd, heb je wel een geschikte beltrafo, een 24v 15va werkt prima voor kleine gongs, voor mijn Friendland D117 gong heb ik een ABB 24v 25va gebruiktjgsr schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:40:
Deurbel is binnen. Wat een verschil in formaat ten opzichte van de eufy deurbel, mooi compact.
inderdaad is de bel ook mooi compact zodat deze niet teveel opvalt, ik heb hier in de straat al mensen die hun Nest Hello kwijt zijn... echter blijft er altijd een risico dat iemand je bel gapt.
[ Voor 15% gewijzigd door Bruzski op 04-11-2020 17:16 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Ik heb een 24v van eaton.. link werd hier al eerder gedeeld. Jaa met een peperclip is de bel zo los helaas...
Jaloers!!jgsr schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:40:
Zit al zo lang te wachten wanneer ik hem kan bestellen
met 24v 15va komt mijn gong niet boven de 60-70db uit, met de 25va uitvoering dreunt alles rond de 90-100db.jgsr schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:59:
Ik heb een 24v van eaton.. link werd hier al eerder gedeeld. Jaa met een peperclip is de bel zo los helaas...
Ik moet mijn ringer nog steeds een ertussen koppelen. 😂
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Kijk ook even verder in de lijst (je laat het hier niet zien in ieder geval) maar ik heb b.v. mijn Fritzbox 7590 als modem/router, en daarachter een US24 en 2x een AP AC Pro, en als ik inlog in de controller zie ik onderstaande bij de devices:xven0mxz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:48:
[...]
Bleek inderdaad een brakke kabel! deze vervangen issues opgelost.
Heb nog wel een ander gek dingetje.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit.
Experiabox v12(Wifi uit) > TP-Link Switc(Alle kabels zitten hierin)h > Unifi in-wall AC.
Nu zie ik in het overzicht met verbonden devices overal de naam van de experiabox terug komen. Komt dit doordat de experiabox er nog tussen zit en dit meegeeft op een of andere manier?
[Afbeelding]
/f/image/a5Fm8EalZjfNjRG1r2XxEcxM.png?f=fotoalbum_medium)
Waarbij poort #2 als uplink hangt tussen de US24 en de Fritz, en poort #15 hangt aan de mini switch in de slaapkamer (nu nog) en daar zie je de philips tv en een tv ontvanger aan hangen.
Dus ga er indd maar vanuit dat je in de controller dingen ziet die aan de "voorkant" zijn aangesloten, ik heb van vrijwel al m'n eigen apparaten alle MAC-adressen en evt. ip-adressen allemaal in een excel sheet staan dus heb overal al vlot weer de namen etc kunnen toevoegen in de controller.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Kort vraagje, ik heb 3 UI AP Pro (first generation) access points op de kop kunnen tikken, maar ik vroeg me af of deze nog compatibel zijn met huidige controller versie 5.14.23 en met mijn huidige UniFi Switch 8 POE-60W?
De éérste AP-AC-PRO's verwachten volgens mij nog 24V PoE zónder er over te gaan onderhandelen met de switch (Proprietary UBNT). De USW8-60 kan dat niet, de USW8-150 wel maar eigenlijk moet je het gewoon niet willen gebruiken. Als iemand per-ongeluk, met die setting actief, een kabel op je switch omprikt en de poort levert die vorm van PoE dan mag je de NIC aan de clientkant gaan vervangen.briecht schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:16:
Kort vraagje, ik heb 3 UI AP Pro (first generation) access points op de kop kunnen tikken, maar ik vroeg me af of deze nog compatibel zijn met huidige controller versie 5.14.23 en met mijn huidige UniFi Switch 8 POE-60W?
Je Controller ondersteunt onderstaande modellen:
De Meest recente versie is overigens 6.0.28UAP, UAP-AC-EDU, UAP–AC–IW, UAP–AC–IW–PRO, UAP-AC-LITE, UAP-AC-LR, UAP-AC-M, UAP-AC-M-PRO, UAP-AC-PRO, UAP-BeaconHD, UAP-FlexHD, UAP-HD, UAP-IW, UAP-IW-HD, UAP-LR, UAP-nanoHD, UAP-Outdoor, UAP-Outdoor+, UAP-Outdoor5, UAP-PRO, UAP-SHD, UAP‑XG, UAS-XG, UBB, UC-CK, UCK-G2, UCK-G2-PLUS, US-16-150W, US‑16‑XG, US-24, US-24-250W, US-24-500W, US-48, US-48-500W, US-48-750W, US-8, US-8-150W, US-8-60W, USG, USG-PRO-4, USG-XG-8, US-L2-24-POE, US-L2-48-POE, USW-16-POE, USW-24-POE, USW-48-POE, USW-Flex, USW-Flex-Mini, USW-Industrial, USW-Lite-16-POE, USW-Pro-24-POE, USW-Pro-48-POE, US-XG-6POE, UWB‑XG, UWB‑XG‑BK
[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 04-11-2020 15:03 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Bedoel je met first generation dan een AP Pro met alleen 2,4GHz? Deze dus: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band [small]I.t.t. deze). Volgens de specs wat ik zo op internet vind werkt die gewoon met 802.3af. (En 48V passive).briecht schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:16:
@Will_M Bedoel jij niet de AC-Lite en AC-LR? Daar zijn wel meerdere revisies van, met o.a. onderscheid in 24V (en dus niet 48V) only, en 24V + 802.3af. Op basis van het serienummer / datecode kan worden gekeken of je een "nieuwe" of "oude" hebt (ergens in september 2016 is die "switch" geweest).
De Unifi AP Pro (Dualband 2,4ghz en 5ghz) is compatible met 802.3af, wat de USW-8-60 ook ondersteund.briecht schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:16:
Deze heb ik zelf ook nog hangen in mijn netwerk (zit te wachten op de nieuwe wifi-6 ap) en ook op controller versie 5.14.23. Het enige is dat de controller aangeeft dat het een long term support livecycle device op het netwerk is. Het enige is dat je wel moet opletten bij updating je controller software, na 1 maart 2021 is deze EOL en wordt niet meer ondersteund daarna bij de nieuwere versies.
Bij mij zit deze op een USW-8-150 en heeft een verbruik van 3,5W (niet heel veel aparaten verbonden en lage doorvoersnelheden)
@RobertMe Als ik me niet vergis is er maar 1 UAP-Pro welke dualband is.
[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 04-11-2020 16:22 ]
Is inderdaad deze https://tweakers.net/pric...-dual-band/specificaties/.MdBruin schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:20:
[...]
De Unifi AP Pro (Dualband 2,4ghz en 5ghz) is compatible met 802.3af, wat de USW-8-60 ook ondersteund.
Deze heb ik zelf ook nog hangen in mijn netwerk (zit te wachten op de nieuwe wifi-6 ap) en ook op controller versie 5.14.23. Het enige is dat de controller aangeeft dat het een long term support livecycle device op het netwerk is. Het enige is dat je wel moet opletten bij updating je controller software, na 1 maart 2021 is deze EOL en wordt niet meer ondersteund daarna bij de nieuwere versies.
Bij mij zit deze op een USW-8-150 en heeft een verbruik van 3,5W (niet heel veel aparaten verbonden en lage doorvoersnelheden)
@RobertMe Als ik me niet vergis is er maar 1 UAP-Pro welke dualband is.
Ik zal de controller software dus best niet meer updaten na maart 2021, dan kan ik huidige functionaliteiten allemaal gebruiken vermoed ik?
@briecht Zelf update ik momenteel niet naar v6 welke al wel beschikbaar is en de UAP-Pro wordt ook nog ondersteund. Waarom dan toch bij v5 blijven? In v6 hebben ze behoorlijk wat wijzigingen gemaakt o.a. hoe draadloze netwerken aangemaakt kunnen worden. Bij v5 is dit veel uitgebreider mogelijk (en ben ook geen fan van de nieuwe layout).
Alles wat ondersteund is door de UAP-Pro wordt ook ondersteund door de unifi controller. Het enige is dat er nu nog critical updates worden gegeven aan de firmware van de UAP-Pro, er zal geen nieuwe functionaliteit meer worden toegevoegd.
Alles wat ondersteund is door de UAP-Pro wordt ook ondersteund door de unifi controller. Het enige is dat er nu nog critical updates worden gegeven aan de firmware van de UAP-Pro, er zal geen nieuwe functionaliteit meer worden toegevoegd.
@MdBruin Het aanmaken (en beheren) van WiFi is met de V6 versie van de controller niet minder uitgebreid geworden, eerder méér uitgebreid en bovendien beter te volgen als je met andere 'merken' gewend bent te werken 
Ik zal niet zeggen dat ze een kopie aan't maken zijn van Cisco Flexconnect, maar.....
Ik zal niet zeggen dat ze een kopie aan't maken zijn van Cisco Flexconnect, maar.....
@Will_M Hebben ze het dan al terug gedraaid dat je een apart 2,4ghz als wel een 5ghz netwerk kan aanmaken? Bij v5 kan je dit namelijk wel en kan je ook bepalen welk AP welk SSID uitzend. Kon het niet meer terugvinden in de v6 controller en met mij ook anderen.
Dat het bij v5 onder verschillende menu's verstopt zit, dat klopt wel. Bij settings -> wireless networks maak je de SSID('s) aan en bij devices -> (kies het desbetreffende) AP -> config -> WLANs wat het AP mag uitzenden (en tegelijkertijd of het SSID aangepast moet worden (bijv. voor 5ghz))
Dat het bij v5 onder verschillende menu's verstopt zit, dat klopt wel. Bij settings -> wireless networks maak je de SSID('s) aan en bij devices -> (kies het desbetreffende) AP -> config -> WLANs wat het AP mag uitzenden (en tegelijkertijd of het SSID aangepast moet worden (bijv. voor 5ghz))
Ja en Ja.MdBruin schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:06:
@Will_M Hebben ze het dan al terug gedraaid dat je een apart 2,4ghz als wel een 5ghz netwerk kan aanmaken? Bij v5 kan je dit namelijk wel en kan je ook bepalen welk AP welk SSID uitzend. Kon het niet meer terugvinden in de v6 controller en met mij ook anderen.
Voor de eerste Ja: Bij de Advanced Settings is de wifi-band per SSID te selecteren.
Voor de 2e Ja: Voor het bepalen welke AP welk SSID broadcast, dien je met groups te gaan werken.
AP's kunnen in meerdere groepen zitten.
Hebben meer mensen het problemen dat hun 'map' (topology) verkeerd staat? Bij mij is het:
UDM-Switch-IW
|-IW-Switch
Maar mijn map is:
UDM-Switch-IW
|-IW-Switch
Maar mijn map is:
Ik was enorm blij met de notificatiejgsr schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:18:
Deurbel is vanaf 7 februari 2021 leverbaar... prijzen komen nu door in pricewatch
En het feit dat de 3 prijzen van één en dezelfde winkel is...Cartman! schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:34:
[...]
Ik was enorm blij met de notificatiemaar veranderde in
toen ik die datum zag...
Een van mijn UAP-AC-Lite doet moeilijk met adopten. Vervolgens wordt hij zo weergegeven: "UAP-AC-Lite:badf" (iemand een idee wat dat "badf" is?), lijkt te werken (want ik krijg clients op t apparaat), maar hij krijgt hetzelfde IP als mijn andere AP (?).
De LED blijft echter steady white
"If the device status LED is Solid White but the device can't be discovered on the controller, see this article: Device Adoption Methods for Remote UniFi Controllers."
Wat volgens mij niks met mijn situatie te maken heeft.
Factory reset (10 sec reset) al een paar keer geprobeerd maar hij komt dan weer in dezelfde staat terug
edit: nu wijzig ik het IP van mijn tweede AP in iets anders, en dan krijgt deze AP hetzelfde IP???
edit: dat laatste is weer "hersteld", nu beide APs met ander IP
LED van AP1 blijft echter wit branden, als ik bijv een Alias wil instellen krijg ik: There was an error saving the general changes. Invalid API request
De LED blijft echter steady white
"If the device status LED is Solid White but the device can't be discovered on the controller, see this article: Device Adoption Methods for Remote UniFi Controllers."
Wat volgens mij niks met mijn situatie te maken heeft.
Factory reset (10 sec reset) al een paar keer geprobeerd maar hij komt dan weer in dezelfde staat terug
edit: nu wijzig ik het IP van mijn tweede AP in iets anders, en dan krijgt deze AP hetzelfde IP???
edit: dat laatste is weer "hersteld", nu beide APs met ander IP
LED van AP1 blijft echter wit branden, als ik bijv een Alias wil instellen krijg ik: There was an error saving the general changes. Invalid API request
[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 05-11-2020 09:33 ]
Het G5 kanaal van mijn AP's veranderd automatisch van VHT40 naar VHT80 en van 44 naar 120. Als resultaat kunnen er dan sommige apparaten geen verbinding krijgen met het wifi/internet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C83QiVmps6xkUnFXombgHIRj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZHM3BRHR7wTamO3svlSlV3o1.jpg?f=user_large)
Hoe kan dat dit kanaal automatisch verspringt?
Edit: Ticket ingediend bij Ubiquiti.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C83QiVmps6xkUnFXombgHIRj.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door MuVo op 05-11-2020 10:07 ]
Staat Wifi AI aan?MuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:39:
Het G5 kanaal van mijn AP's veranderd automatisch van VHT40 naar VHT80 en van 44 naar 120. Als resultaat kunnen er dan sommige apparaten geen verbinding krijgen met het wifi/internet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kanaal 120 is een DFS kanaal. Misschien heeft het daar mee te maken.MuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, die functie heb ik uitstaan. Ik heb nog steeds het gevoel dat dat beta features zijn of functies zijn die leuk zijn als gimmick maar geen overzicht geven wat ze nu voor verbetering geven aan het netwerk.
Dat is ook een beta functie. Staat er ook bij heMuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:03:
[...]
Nee, die functie heb ik uitstaan. Ik heb nog steeds het gevoel dat dat beta features zijn of functies zijn die leuk zijn als gimmick maar geen overzicht geven wat ze nu voor verbetering geven aan het netwerk.
Bij de controller versie welke ik momenteel draai staat het er niet meer bij :Tylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:08:
[...]
Dat is ook een beta functie. Staat er ook bij he.
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de release date hiervan?ed1703 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:26:
[...]
Niets. Niet doen. Wacht op z’n minst op de wifi6-versies, want je gaat er niet op vooruit.
Dat is niet Wifi AI.MuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:17:
[...]
Bij de controller versie welke ik momenteel draai staat het er niet meer bij:
[Afbeelding]
[ Voor 27% gewijzigd door Tylen op 05-11-2020 11:24 ]
Aha, ik dacht dat Optimize het zelfde was als AI omdat ik de AI functie niet kon vinden. De AI is een beta functie, deze beta functie is alleen zichtbaar in de beta gui, welke ik had uit staan. Vandaar dat ik de functie niet kon vinden.
Ik heb nu de beta gui aangezet en gezocht op AI,de functie stond aan. Ik heb de functie nu uitgezet, hopelijk helpt dat. Bedankt!
Dat was het 100%MuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:35:
[...]
Aha, ik dacht dat Optimize het zelfde was als AI omdat ik de AI functie niet kon vinden. De AI is een beta functie, deze beta functie is alleen zichtbaar in de beta gui, welke ik had uit staan. Vandaar dat ik de functie niet kon vinden.
Ik heb nu de beta gui aangezet en gezocht op AI,de functie stond aan. Ik heb de functie nu uitgezet, hopelijk helpt dat. Bedankt!
Top, hopelijk heb ik dan eindelijk een stabiel netwerk!
Momenteel ben ik ook aan het mailen met Ubiquiti, hij wil dat ik als test band steering uitzet. Wat ik best wil proberen, maar ik wacht eerst de resultaten af van het uitzetten van de AI.
Maar hij wil ook dat ik een test site aanmaak om te kijken wat het effect is van band steering, maar dat ga ik nog niet meteen doen.
Ik zal hem delen (als het is opgelost) dat ik AI heb uitgezet en dat dat de oplossing is.
[ Voor 6% gewijzigd door MuVo op 05-11-2020 11:50 ]
Band steering zou ik ook uitzetten als je een stabiel netwerk wiltMuVo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:46:
[...]
Top, hopelijk heb ik dan eindelijk een stabiel netwerk!
Momenteel ben ik ook aan het mailen met Ubiquiti, hij wil dat ik als test band steering uitzet. Wat ik best wil proberen, maar ik wacht eerst de resultaten af van het uitzetten van de AI.
Maar hij wil ook dat ik een test site aanmaak om te kijken wat het effect is van band steering, maar dat ga ik nog niet meteen doen.
Ik zal hem delen (als het is opgelost) dat ik AI heb uitgezet en dat dat de oplossing is.
De eerste Wifi 6 apparaten zijn al in de beta store geweest (lite en LR) en de in-wall staat ook "klaar".Togi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:21:
[...]
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de release date hiervan?
De Wifi 6 LR heb ik nu hangen en werkt op zich prima. Laptop synced op 1.2Gbit, dus dat is netjes.
Ik denk dat het nog 3-5 maanden duurt voor ze echt beschikbaar zullen komen. Wordt nog veel aan de FW gesleuteld namelijk, hoewel ik niet mag klagen over de stabiliteit.
http://www.deyterra.com
Maar wat is je uplink van AP naar switch? Want als je wifi 1.2Gbps en je switch is maar 1Gbps dan heb je er natuurlijk niet zoveel aan. En 10Gbps switches zijn nogal duur.rally schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:42:
[...]
De eerste Wifi 6 apparaten zijn al in de beta store geweest (lite en LR) en de in-wall staat ook "klaar".
De Wifi 6 LR heb ik nu hangen en werkt op zich prima. Laptop synced op 1.2Gbit, dus dat is netjes.
Ik denk dat het nog 3-5 maanden duurt voor ze echt beschikbaar zullen komen. Wordt nog veel aan de FW gesleuteld namelijk, hoewel ik niet mag klagen over de stabiliteit.
En de prijs, die mag nog wel onder de 200 euro.Cartman! schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:34:
[...]
Ik was enorm blij met de notificatiemaar veranderde in
toen ik die datum zag...
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
DoneTylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:04:
[...]
Band steering zou ik ook uitzetten als je een stabiel netwerk wilt
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Behalve dat wifi half duplex is en ethernet full duplex. Dus als je die 1,2Gbit/s wireless gebruikt met 600Mbit/s down en 600Mbit/s up dan heb je genoeg aan je 1Gbit/s switch. Daarnaast zou je dus ook met 1,2Gbit/s kunnen communiceren met andere wifi apparaten op hetzelfde AP.Tylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:02:
[...]
Maar wat is je uplink van AP naar switch? Want als je wifi 1.2Gbps en je switch is maar 1Gbps dan heb je er natuurlijk niet zoveel aan. En 10Gbps switches zijn nogal duur.
En uiteraard trek je sowieso niet het maximale in één richting. Als je met 1,2Gbit/s zou downloaden heb je ook nog steeds een hele berg aan ACK pakketjes die de andere kant op moeten. Dus effectief heb je dan eerder 1,1Gbit/s down en 100Mbit/s up of zo I guess.
Er zijn gewoon teveel verschillen en variabelen om direct te zeggen "1,2Gbit haal je niet omdat je wired backbone maar 1,0Gbit/s is".
Verwijderd
Hi,
Wat heb ik allemaal nodig bij het aanschaffen van een; pricewatch: Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell ?
Wat heb ik allemaal nodig bij het aanschaffen van een; pricewatch: Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell ?
Een correcte trafo.Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:04:
Hi,
Een udm(p) of cloudkey gen2+ (Dus iets waar unifi protect op draait)
[ Voor 198% gewijzigd door Tylen op 05-11-2020 14:20 ]
Verwijderd
Ik zie dus dat ik een nieuwe trafo nodig hebt, zal dit voldoen?; https://www.conrad.nl/p/a...mator-12-vac-067-a-621941Tylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:07:
[...]
Een correcte trafo.
Een udm(p) of cloudkey gen2+ (Dus iets waar unifi protect op draait)
Wat is het probleem met Band Steering? Heb die hier aanstaan op Prefer 5Ghz (2x AC Lite) en ervaar niet echt problemen.Tylen schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:04:
[...]
Band steering zou ik ook uitzetten als je een stabiel netwerk wilt
Ik zou persoonlijk een iets zwaardere trafo gebruiken, iets als een 25VA ABB bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:31:
[...]
Ik zie dus dat ik een nieuwe trafo nodig hebt, zal dit voldoen?; https://www.conrad.nl/p/a...mator-12-vac-067-a-621941
https://www.elektramat.nl...l-en-nest-hello-systemen/
RobertMe: je haalt de woorden uit mijn mond.RobertMe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:00:
[...]
Behalve dat wifi half duplex is en ethernet full duplex. Dus als je die 1,2Gbit/s wireless gebruikt met 600Mbit/s down en 600Mbit/s up dan heb je genoeg aan je 1Gbit/s switch. Daarnaast zou je dus ook met 1,2Gbit/s kunnen communiceren met andere wifi apparaten op hetzelfde AP.
En uiteraard trek je sowieso niet het maximale in één richting. Als je met 1,2Gbit/s zou downloaden heb je ook nog steeds een hele berg aan ACK pakketjes die de andere kant op moeten. Dus effectief heb je dan eerder 1,1Gbit/s down en 100Mbit/s up of zo I guess.
Er zijn gewoon teveel verschillen en variabelen om direct te zeggen "1,2Gbit haal je niet omdat je wired backbone maar 1,0Gbit/s is".
Met de Wifi 6 LR’s kan ik iig voorlopig vooruit.
Hi, ik wil een extra AP installeren op de 1e of 2e verdieping, en eigenlijk wil ik als het kan ook iets meer range (zodat mijn GSM ook in de tuin nog een verbinding heeft.
Vanwege de range zat ik te denken aan een UniFi AP AC LR, maar ik vroeg me af hoe die extra range gerealiseerd wordt. Het maximaal uit te zenden vermogen is toch gelimiteerd?
Gebeurd dit via beam steering?
(alternatief is een AP AC Lite; is eur 18 goedkoper...)
Vanwege de range zat ik te denken aan een UniFi AP AC LR, maar ik vroeg me af hoe die extra range gerealiseerd wordt. Het maximaal uit te zenden vermogen is toch gelimiteerd?
We gaan het gewoon proberen, de InWall komt morgen binnenRobertMe schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:34:
[...]
Potentieel zou het kunnen werken. In de zin dat je een IW via 802.3af kunt voeden en daar nog een PoE device achter kunt hangen, zolang het totale verbruik van de IW + achterliggende device niet over de 15W gaat. Gezien de US 8 via 802.3at gevoed kan worden, en dat ook zal gebeuren gezien je een 16-150W ervoor hebt, zal de US 8 dus ook 802.3af met de volledige 15W kunnen doorgeven.
Het aantal hops is in die zin ook niet het probleem. Je moet alleen niet meer watt verbruiken dan dat je geleverd krijgt/kunt krijgen. En van de IW is bekend dat je die via af kunt voeden en passthrough alsnog kunt gebruiken, mits het totale verbruik dus niet over de 15W gaat. De US 8 zal daar verder bij wijze van niks van zien, die levert "gewoon" af aan de IW. En als je geluk hebt (ik heb geen idee hoe het met de US 8 in elkaar zit) kan die wellicht ook nog een paar W extra leveren als die via at gevoed wordt. Immers zal de US 8 zelf maar een paar W verbruiken, dus met 30W van 802.3at zou die theoretisch dus 20W+ moeten kunnen leveren op de passthrough poort (maar zoals gezegd, theoretisch, of het echt zo werkt / kan weet ik niet).
De unifi8 + ac-lite PoE combi verbruikt momenteel 10W via PoE+
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als je buiten bereik wilt hebben kun je het beste een AP buiten plaatsen, zoals de UAP AC Mesh.effem schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:32:
Hi, ik wil een extra AP installeren op de 1e of 2e verdieping, en eigenlijk wil ik als het kan ook iets meer range (zodat mijn GSM ook in de tuin nog een verbinding heeft.
V.w.b. de UAP AC LR: ik zou het niet doen. En dat zeg ik ondanks dat ik er zelf een heb. Zoals je zelf al zegt is het maximale zendvermogen sowieso gelimiteerd. Wat de AC LR wel heeft is een iets ander antennedesign waardoor die theoretisch iets beter kan ontvangen. Waar dat op neer komt is dat die theoretisch het signaal van bv jouw telefoon net iets beter van "ruis" kan onderscheiden dan dat een AC Lite dat kan. Maar de demping van bv muren (en zeker geïsoleerde buitenmuren), zal zo zwaar zijn dat de AC LR die strijd niet gaat winnen. De AC LR is ook voornamelijk bedoelt voor bv grote bedrijfshallen, waar het signaal ongestoord doorheen kan. Voor een huis/tuin/keuken situatie geldt dat niet, daar zit je immers met muren etc waarvan de demping veel groter zal zijn dan dat de LR compenseert. Gewoon lekker die E20 in je zak houden, en evt. later investeren in de genoemde AC Mesh.
Ah ok, Ik zou het AP evt wel bij een raam kunnen zetten, dan heb ik line of sight naar een deel van de tuin, maar dat is wel dubbel glas. Of op zolder maar dan zitten er dakpannen in de weg. Zo'n mesh buiten is waarschijnlijk inderdaad een betere oplossing.RobertMe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:41:
[...]
Als je buiten bereik wilt hebben kun je het beste een AP buiten plaatsen, zoals de UAP AC Mesh.
V.w.b. de UAP AC LR: ik zou het niet doen. En dat zeg ik ondanks dat ik er zelf een heb. Zoals je zelf al zegt is het maximale zendvermogen sowieso gelimiteerd. Wat de AC LR wel heeft is een iets ander antennedesign waardoor die theoretisch iets beter kan ontvangen. Waar dat op neer komt is dat die theoretisch het signaal van bv jouw telefoon net iets beter van "ruis" kan onderscheiden dan dat een AC Lite dat kan. Maar de demping van bv muren (en zeker geïsoleerde buitenmuren), zal zo zwaar zijn dat de AC LR die strijd niet gaat winnen. De AC LR is ook voornamelijk bedoelt voor bv grote bedrijfshallen, waar het signaal ongestoord doorheen kan. Voor een huis/tuin/keuken situatie geldt dat niet, daar zit je immers met muren etc waarvan de demping veel groter zal zijn dan dat de LR compenseert. Gewoon lekker die E20 in je zak houden, en evt. later investeren in de genoemde AC Mesh.
Over het zendvermogen en de antenne. Als ik het goed begrepen heb wordt, als een antenne de ene kant in versterkt, het signaal een andere kant op verzwakt. Je maakt van een bol b.v. een pannekoek (of iets elliptisch). Right?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Nee, wat ik bedoel is dat de communicatie twee weg is, en de LR maar voor een klein deel het probleem, in een richting, oplost. Je kunt het AP wel laten schreeuwen (hogere zendsterkte) zodat bv de telefoon het hoort. Maar de telefoon schreeuwt niet terug (zendsterkte blijft (te) laag), dus het AP hoort de telefoon niet. De LR met zijn drie antennes (op 2,4GHz, niet eens op 5GHz) en iets afwijkend antennedesign hoort dan wel iets beter dan een Lite. Maar je telefoon kan nog steeds niet door de muur een schreeuwen. Dus als een Lite niks hoort, vangt de LR misschien net wat ruis op / "denkt iets te horen" (maar verstaat het niet). Maar ook de LR zal niet spontaan een glashelder signaal opvangen.effem schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:57:
Over het zendvermogen en de antenne. Als ik het goed begrepen heb wordt, als een antenne de ene kant in versterkt, het signaal een andere kant op verzwakt. Je maakt van een bol b.v. een pannekoek (of iets elliptisch). Right?
Edit:
Overigens, m.b.t. het experimenteren met een AP achter het raam. In moderne (HR) ramen zit een isolerende folie. Die is waarschijnlijk nog slechter voor het signaal dan door een muur heen. Dus voor het raam plaatsen is zeker geen garantie tot succes.
[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 05-11-2020 23:19 ]
Klopt. Bij ons is alles HR++ sinds begin dit jaar. En weg wifi bereik in de tuin. Ging van vol bereik naar vaker niet dan wel.RobertMe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:17:
[...]
-knip-
Edit:
Overigens, m.b.t. het experimenteren met een AP achter het raam. In moderne (HR) ramen zit een isolerende folie. Die is waarschijnlijk nog slechter voor het signaal dan door een muur heen. Dus voor het raam plaatsen is zeker geen garantie tot succes.
Gelukkig in de garage nog enkel glas in de deur dus daar maar een AP opgehangen.
In ons nieuwbouwhuis, 180m2 heb ik begin van dit jaar 4 IW's (1 zolder, 2 eerste etage, 1 woonkamer) en 1 LITE in de meterkast opgehangen. Echter merk ik sinds een aantal dagen dat voornamelijk de verbinding hapert in de woonkamer. Hier heb ik het idee dat de IW wellicht onvoldoende sterk signaal afgeeft. Volgens Unifi is een apparaat verbonden in de woonkamer de "experience" 99%, maar zie ik tegelijkertijd 45% (-73 dBm) bij hetzelfde device.
Daarnaast heb ik problemen met de Xbox streaming vanaf mijn iPhone/iPad, ondanks dat ik nog geen 3 meter van het AP zit, blijft deze af en toe zeuren over "there might be some issues on the network", en daarbij hapert het beeld. Bedraad heb ik hier geen enkel probleem.
Daarnaast heb ik problemen met de Xbox streaming vanaf mijn iPhone/iPad, ondanks dat ik nog geen 3 meter van het AP zit, blijft deze af en toe zeuren over "there might be some issues on the network", en daarbij hapert het beeld. Bedraad heb ik hier geen enkel probleem.
Ik heb ook een in-wall lite in de woonkamer, en ervaar hetzelfde. Ik heb hem dan ook niet echt briljant geplaatst. Bij mij zit hij achter de bank (metalen veren). In de keuken en op de wc (😂) is het bereik erg laag. Dan moet het signaal toch door aardig wat muren (in het slechtste geval 4, twee keer trapkast en twee keer gang)shoombak schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:38:
In ons nieuwbouwhuis, 180m2 heb ik begin van dit jaar 4 IW's (1 zolder, 2 eerste etage, 1 woonkamer) en 1 LITE in de meterkast opgehangen. Echter merk ik sinds een aantal dagen dat voornamelijk de verbinding hapert in de woonkamer. Hier heb ik het idee dat de IW wellicht onvoldoende sterk signaal afgeeft. Volgens Unifi is een apparaat verbonden in de woonkamer de "experience" 99%, maar zie ik tegelijkertijd 45% (-73 dBm) bij hetzelfde device.
Ik zou hem kunnen verplaatsen, of nog een ap in de meterkast plaatsen (future proof voor de UniFi doorbell)
Right. ik had even niet aan de ontvangkant gedacht. Met directional antennes kun je misschien wel iets beter in een richting luisteren maar als de zender teveel gedempt wordt hoor je nog steeds niets.RobertMe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:17:
[...]
Nee, wat ik bedoel is dat de communicatie twee weg is, en de LR maar voor een klein deel het probleem, in een richting, oplost.
[...]
Edit:
Enige oplossing is dan een betere/gevoeliger ontvanger die met een slechtere signaal/ruis verhouding om kan gaan.
En ik heb inderdaad HR++ glas, daar zit inderdaad ietts van een coating in.
Ik heb nog niet het zolder experiment gedaan, misschien dat dakplaten en dakpannen wat minder dempen.
Maar waarschijnlijk kan ik ook een bedraad buiten AP realiseren op een overdekt terras. (is alleen wat meer werk)
Het werkt hoorlolgast schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:20:
[...]
We gaan het gewoon proberen, de InWall komt morgen binnen
De unifi8 + ac-lite PoE combi verbruikt momenteel 10W via PoE+
Zijn AP AC Lite's (3 x) ook gewoon prima te gebruiken zonder overige Unifi apparatuur? Ik lees in de OP dat het kan, maar is het aan te raden?
Deze AP's trekken mij wel aan maar de rest (USG + switch(es) lijken mij voor de situatie een beetje overkill (zeker qua prijs). Geen probleem om eventueel een docker met controller te draaien. Of kan je beter voor andere AP's gaan als je toch geen gebruik gaat maken van andere zaken binnen het Unify wereldje?
Deze AP's trekken mij wel aan maar de rest (USG + switch(es) lijken mij voor de situatie een beetje overkill (zeker qua prijs). Geen probleem om eventueel een docker met controller te draaien. Of kan je beter voor andere AP's gaan als je toch geen gebruik gaat maken van andere zaken binnen het Unify wereldje?
Default blanke hetero
Je kunt ze gewoon met de app configureren en er dan niet meer naar omkijken, werkt perfect.Ebayzo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:27:
Zijn AP AC Lite's (3 x) ook gewoon prima te gebruiken zonder overige Unifi apparatuur? Ik lees in de OP dat het kan, maar is het aan te raden?
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Tenzij je een gast-netwerk wilt met inlog-portaal; dan heb je een draaiende controller nodig ergens (cloudkey, op een nas, of Raspberry Pi)
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als de mogelijkheid er is om de volledige controller ergens te draaien (al dan niet 24/7) zou ik dat zeker aanraden. De app is in ieder geval beperkter in functionaliteit, en ik vraag me ook af wat er gebeurt als je een nieuwe telefoon koopt. Ik gok in ieder geval dat de kans groter is dat je de APs dan een factory reset moet geven. Van de volledige controller kun je veel makkelijker een backup migreren. Daarnaast vind ik persoonlijk in de web UI makkelijker dingen terug dan in de app.Kuusj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:28:
[...]
Je kunt ze gewoon met de app configureren en er dan niet meer naar omkijken, werkt perfect.
Toch een beetje ontgoocheld over de snelheid van die AP Pro, zelfs in die mate dat ik mijn oude Amplifi systeem terug geplaatst heb omdat het signaal niet tot op de chromecast in onze zolderkamer terecht kwam.
Ik denk dat ik ga wachten tot de lancering van de AP Lite die Wifi 6 ondersteunt!
Ik denk dat ik ga wachten tot de lancering van de AP Lite die Wifi 6 ondersteunt!
Ik heb een AC Pro in de woonkamer hangen (naast de oprit) en had een AC Lite in de garage (achter de oprit) hangen. De auto wilde altijd met de Lite verbinden, omdat die blijkbaar hinder ondervond van de muur en HR++ glas van de woonkamer, het bereik was dus beperkt. De Lite in de garage (met enkelsteensmuur) vervangen door een LR en nu kan de auto netjes met goed bereik verbindeneffem schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:32:
Dit zal per situatie verschillen, maar voor mij was de LR in de garage ten koste van de Lite een uitkomst, maar, uiteraard alleen voor de auto die bijv. een firmware wil downloaden, niet voor het dagelijks afspelen van media.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Beste,
Ik vroeg me iets af... ik forceer DNS requests uit sommige van mijn VLANS (via DNAT/SNAT in gateway.config.json) naar mijn Pi-Hole DNS, werkt prima.
Nu dacht ik om voor de overige VLANS die deze regels niet nodig hebben, in de WAN-out sectie van de firewall een regel aan te maken om alle DNS verkeerd niet komend van de Pi-Hole te blokkeren.
Maar nu mijn vraag is, gaat dat interfereren op de rules in mijn gateway.config.json? M.a.w welke regels worden eerst verwerkt?
Ik vroeg me iets af... ik forceer DNS requests uit sommige van mijn VLANS (via DNAT/SNAT in gateway.config.json) naar mijn Pi-Hole DNS, werkt prima.
Nu dacht ik om voor de overige VLANS die deze regels niet nodig hebben, in de WAN-out sectie van de firewall een regel aan te maken om alle DNS verkeerd niet komend van de Pi-Hole te blokkeren.
Maar nu mijn vraag is, gaat dat interfereren op de rules in mijn gateway.config.json? M.a.w welke regels worden eerst verwerkt?
De USG is qua software gebaseerd op de ER lijn. Alleen bij de Unifi is er een controller welke de instellingen bepaald (vandaar ook de extra opties van de json file). Voor de ER lijn is er een packet flow gemaakt waarvan ik aanneem dat deze ook zo werkt bij de Unifi lijn. linkje
Hierin staat dat de DNAT voor de firewall komt en hierdoor is het mogelijk om eerst je pakketje te laten redirecten en daarna pas de firewall (m.a.w. het pakketje wordt doorverwezen en afgehandeld door de Pi-Hole en gaat vanuit daar naar de firewall toe).
Hierin staat dat de DNAT voor de firewall komt en hierdoor is het mogelijk om eerst je pakketje te laten redirecten en daarna pas de firewall (m.a.w. het pakketje wordt doorverwezen en afgehandeld door de Pi-Hole en gaat vanuit daar naar de firewall toe).
Er is een qualified HDD list voor de UDM-PRO. Hebben andere ervaringen met het afwijken van de lijst?
En in het kader van lekker creatief doen, heeft iemand dit al gedaan ? ( Heb het op fb wel gezien maar ben benieuwd naar ervaringen)

https://www.startech.com/nl-nl/hdd/35sat225s3r
En in het kader van lekker creatief doen, heeft iemand dit al gedaan ? ( Heb het op fb wel gezien maar ben benieuwd naar ervaringen)

[ Voor 65% gewijzigd door Geckoo op 10-11-2020 00:17 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Nee, dat is al vaker geschreven.... minimaal 16V met 20VA, een goede is een 24V met 25VAVerwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:31:
[...]
Ik zie dus dat ik een nieuwe trafo nodig hebt, zal dit voldoen?; https://www.conrad.nl/p/a...mator-12-vac-067-a-621941
Legrand transformator 12/24 V 25 VA bijv.
[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 10-11-2020 08:26 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ik heb altijd al andere disken erin gehad zonder issuesGeckoo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:10:
Er is een qualified HDD list voor de UDM-PRO. Hebben andere ervaringen met het afwijken van de lijst?
[Afbeelding]
Mijn Linksys WRT320N met DD-WRT (firmware 2019) was gecrashed (Blauw power ledje knipperde). De router gebruikte ik als switch in het tv-meubel, gebruikt als:
- 2 LAN poorten, 1 poort voor het XS4all tv kastje en 1 als trunk poort.
- 2 vlan poorten.
Ik zocht niet om de router te herstellen/unbricken. Dus ik heb de router vervangen voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts).
In eerste instantie twijfelde ik over de switch, want vlan wordt beperkt ondersteund en STP wordt niet ondersteund, STP wordt alleen geforward. Maar toch de switch aangeschaft, inmiddels werkt de switch perfect in mijn tv meubel met XS4all tv en de twee vlans. De switch heeft exact de zelfde rol van de Linksys WRT320N kunnen overnemen en zit aangesloten op een 8 poorts Unifi switch met PoE.
Daarnaast heb ik gelijk een tweede pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) aangeschaft om een Asus N66U te vervangen. Deze router gebruikte ik als switch, direct verbonden met Pfsense. De Unifi Flex Mini werkt prima als vervanger van de Asus N66U. Op deze locatie kon ik geen gebruik maken van PoE, maar het stroomverbruik van de Unifi Flex Mini is drastisch lager als de Asus N66U ( +- 10 tot 15 watt, dit zie ik terug op de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)).
Edit:
Adopteren is bagger met dit apparaat omdat het geen SSH heeft. Gelukkig met een DHCP rule in Pfsense kunnen oplossen.
- 2 LAN poorten, 1 poort voor het XS4all tv kastje en 1 als trunk poort.
- 2 vlan poorten.
Ik zocht niet om de router te herstellen/unbricken. Dus ik heb de router vervangen voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts).
In eerste instantie twijfelde ik over de switch, want vlan wordt beperkt ondersteund en STP wordt niet ondersteund, STP wordt alleen geforward. Maar toch de switch aangeschaft, inmiddels werkt de switch perfect in mijn tv meubel met XS4all tv en de twee vlans. De switch heeft exact de zelfde rol van de Linksys WRT320N kunnen overnemen en zit aangesloten op een 8 poorts Unifi switch met PoE.
Daarnaast heb ik gelijk een tweede pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts) aangeschaft om een Asus N66U te vervangen. Deze router gebruikte ik als switch, direct verbonden met Pfsense. De Unifi Flex Mini werkt prima als vervanger van de Asus N66U. Op deze locatie kon ik geen gebruik maken van PoE, maar het stroomverbruik van de Unifi Flex Mini is drastisch lager als de Asus N66U ( +- 10 tot 15 watt, dit zie ik terug op de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 (NL-stekker)).
Edit:
Adopteren is bagger met dit apparaat omdat het geen SSH heeft. Gelukkig met een DHCP rule in Pfsense kunnen oplossen.
[ Voor 3% gewijzigd door MuVo op 10-11-2020 10:36 ]
Reken maar dat die lijst samengesteld is uit feedback van de community. Denk dat de meeste schijven prima werken.Geckoo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:10:
[Afbeelding]
Ik denk dat de uitdaging de dubbele disk is in zijn geval. Enkele 3.5inch schijven wissel ik gewoon onderling, nooit problemen gehad ondanks de QVL waar ze vast niet allemaal op staan.
Ik heb sinds kort twee ap-acpro's, een in de woonkamer en een op zolder. En de wifi van de Connectbox uitgezet.
Nu krijg ik aardig wat meldingen in de unifi controller met hoge wifi retries, en hoge TCP latency.
Hoe los ik dit op?
Nu krijg ik aardig wat meldingen in de unifi controller met hoge wifi retries, en hoge TCP latency.
Hoe los ik dit op?
Iemand op reddit had het ook, daar staat wat meer info: https://reddit.com/r/Ubiq...c/udmpro_hard_drive_raid/Geckoo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 00:10:
[Afbeelding]
Ik heb zelf een ABB 24v 25VA beltrafo in gebruik, deze geeft enorm veel punch aan mechanische gongs.Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:31:
[...]
:strip_exif()/f/image/jXcahyHOLveEwUzxn0GxYDxp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OabC16x2VAAaXzYfig5c52Ug.jpg?f=fotoalbum_large)
Unifi CloudKey G2 Plus met Kingston SSD schijf
:strip_exif()/f/image/2u6c0JA3aJmoGOfVKzrp3z2G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UZiVqgdfST3KKRVymNJ884RM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het nog steeds jammer dat je geen twee regels tekst kan doen. Terwijl het display het wel aan kan. Heb nu deze tekst erin: ♫ Sinte Maarten ♫Bruzski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:37:
[...]
Ik heb zelf een ABB 24v 25VA beltrafo in gebruik, deze geeft enorm veel punch aan mechanische gongs.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ascii karakters doet ie wel. (Logisch natuurlijk)
\n\r Pakt ie ook niet als line break.
Drommels drommels, duizend ...... en granaten.Bruzski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:37:
[...]
Ik heb zelf een ABB 24v 25VA beltrafo in gebruik, deze geeft enorm veel punch aan mechanische gongs.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor een banaal deurbel gebruik....
:strip_exif()/f/image/6jU0LVdD9mqDISFebr0IEYQ6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zet dan dit in het schermpje https://66[.]254[.]114[.]41
[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 11-11-2020 08:08 ]
Lesdictische is mijn hash#
Mooi netwerkkastje.
Is dat een Aruba FW of switch dat je hebt steken ?
-| Hit it i would ! |-
Weet jij veel wat zijn echte achternaam is?xbeam schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:50:
[...]
Drommels drommels, duizend ...... en granaten.
Wat voor een banaal deurbel gebruik....
[Afbeelding]
Zet dan dit in het schermpje https://66[.]254[.]114[.]41
En om nou "certificate error" in je deurbel te zetten...ook weer zoiets
En ja, ik weet waar ie uitkomt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zo, G4 Doorbell is binnen. Amerikanen zijn de beroerdste niet om dat te bestellen.

Trafo en gongs nog even bespreken met de elektriciën en dan vanaf volgend jaar weer genieten.

Trafo en gongs nog even bespreken met de elektriciën en dan vanaf volgend jaar weer genieten.
Super tevreden met de deurbel. Had overigens het tussenstukje nodig, gong ging brommen. Gelukkig snel verholpen.Typhone schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:48:
Zo, G4 Doorbell is binnen. Amerikanen zijn de beroerdste niet om dat te bestellen.
[Afbeelding]
UXG is hier binnen. Echter 120V 
Kan met niet voorstellen dat het alleen 120V is en niet 110-230v 50/60hz, maar ik ga het risico niet nemen.
Dus nu afwachten tot mijn omvormer geleverd word....
Kan met niet voorstellen dat het alleen 120V is en niet 110-230v 50/60hz, maar ik ga het risico niet nemen.
Dus nu afwachten tot mijn omvormer geleverd word....
inderdaad een Aruba L3 switch met wat vlans omdat Unifi geen Sonos over Vlan ondersteund begreep ik.Falcon10 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:56:
Mooi netwerkkastje.
[ Voor 21% gewijzigd door Bruzski op 21-11-2020 23:58 ]
De ssl error is bewust als een extra nsfw buffer voor de nieuwsgierig daredevil hier.The Eagle schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:27:
[...]
Weet jij veel wat zijn echte achternaam is?
En om nou "certificate error" in je deurbel te zetten...ook weer zoiets
En ja, ik weet waar ie uitkomt
Maar het zou toch geweldig zijn als de lokale jahova iedereen week een nieuw ip adress komt over tikken 😎
Nieuwsgierige daredevil hier 😂😂xbeam schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:31:
[...]
De ssl error is bewust als een extra nsfw buffer voor de nieuwsgierig daredevil hier.
Maar het zou toch geweldig zijn als de lokale jahova iedereen week een nieuw ip adress komt over tikken 😎
ik heb al nu twee keer gehad dat mijn CloudKey G2+ plotseling kort disconnect raakt in de vroege ochtend, weet iemand waar dit door veroorzaakt wordt
na een paar seconden komt ie weer online
[ Voor 13% gewijzigd door Bruzski op 11-11-2020 23:10 ]
Exht Disconnect van je netwerk of de cloud.Bruzski schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:09:
ik heb al nu twee keer gehad dat mijn CloudKey G2+ plotseling kort disconnect raakt in de vroege ochtend, weet iemand waar dit door veroorzaakt wordtna een paar seconden komt ie weer online
De cloud gebeurd wel vaker Ubnt werkt constant aan stabiliteit van de verbinding met de cloud.
Je kan unifi-os voor je cloud Key proberen. dat is ander/nieuw platform voor de cloud Key misschien dat verbetering brengt.
Upgrade instructions
UI
Login to the UCK UI, go to settings and choose the option to update manually.
SSH
SSH into your UCK-G2/UCK-G2-Plus and execute the following in it's shell:
ubnt-systool fwupdate https://fw-download.ubnt.com/data/unifi-cloudkey/c9a5-UCKP-2.0.18-72935c28824f47a8b52e4b77efa8fbf4.bin
thxxbeam schreef op donderdag 12 november 2020 @ 01:10:
[...]
Je kan unifi-os voor je cloud Key proberen. dat is ander/nieuw platform voor de cloud Key misschien dat verbetering brengt.
Even een heads up voor Edgerouter gebruikers, ik kwam het zelf net tegen.
Er is een slipstream vulnerability gevonden in de sip module welke op de router draait.
Hier is er meer informatie over te vinden.
De module zet je uit door of via de cli het volgende uit te zetten
configure
set system conntrack modules sip disable
commit; save
In hoeverre dit effect heeft op de USG (welke op een EdgeRouter os draait) durf ik niet te zeggen.
[/s]Misschien dat iemand met een USG naar kan kijken?[/s]
Edit:
Heeft hetzelfde probleem omdat SIP ondersteuning ook in de firmware wordt ondersteund.
Er is een slipstream vulnerability gevonden in de sip module welke op de router draait.
configure
commit; save
In hoeverre dit effect heeft op de USG (welke op een EdgeRouter os draait) durf ik niet te zeggen.
[/s]Misschien dat iemand met een USG naar kan kijken?[/s]
Edit:
Heeft hetzelfde probleem omdat SIP ondersteuning ook in de firmware wordt ondersteund.
[ Voor 8% gewijzigd door MdBruin op 12-11-2020 18:14 ]
Iemand het volgende al eens meegemaakt? Ik heb een inwall-hd ap met op poort 1 een PoE camera aangesloten. Nu wilde ik op deze poort een vlan aanzetten, dit leek te gaan echter kreeg de ap in ene de status adopting.... en vervolgens steeds disconnect en adopting.
De ap krijgt wel een ip toegewezen, de camera werkt ook pima. Via ssh in ap zie ik via info de status: server rejected.... na wat googlen een tip gevonden op het unifi forum. Uiteindelijk de ap naar de fabrieks instellingen gezet waarna het adopt proces weer normaal werkte.
Kan dit nu komen door mijn poging een vlan in te stellen??
De ap krijgt wel een ip toegewezen, de camera werkt ook pima. Via ssh in ap zie ik via info de status: server rejected.... na wat googlen een tip gevonden op het unifi forum. Uiteindelijk de ap naar de fabrieks instellingen gezet waarna het adopt proces weer normaal werkte.
Ik had hen vorige week al gezien had hier over trouwens wel een artikel op de front page verwacht.MdBruin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:26:
Even een heads up voor Edgerouter gebruikers, ik kwam het zelf net tegen.
configure
commit; save
Misschien dat iemand met een USG naar kan kijken?
Hoe ik het begrijp geld het niet alleen voor sip maar voor alle tcp/udp services die je draait. Wat er op neer komt dat iedere nat firewall (basic firewall zoals edge of experiabox) hierdoor openstaat.
https://thehackernews.com...pass-attack-lets.html?m=1
[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 12-11-2020 15:10 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik heb zelf geen IW dus weet niet precies hoe het visueel in elkaar steekt. Maar heb je niet per ongeluk de upstream poort het VLAN gegeven? Dus i.p.v. een van de poorten onderop de poort achterop. Dan heb je ook best een kans op dit soort gekke dingen.jgsr schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:41:
Iemand het volgende al eens meegemaakt? Ik heb een inwall-hd ap met op poort 1 een PoE camera aangesloten. Nu wilde ik op deze poort een vlan aanzetten, dit leek te gaan echter kreeg de ap in ene de status adopting.... en vervolgens steeds disconnect en adopting.
ik moet voor een klant (2 eigenlijk) een setup leveren voor de volgende situatie:
- 1x internet-lijn via Ethernet is aanwezig: publiek IP, vermoedelijk geen VLAN o.i.d
- 2 bedrijven die naast elkaar zitten en van bovenstaande lijn gebruik gaan maken: beiden willen eigen gescheiden netwerk, op dit netwerk zijn verder weinig eisen.
- wifi via 2 AP's (meer dan voldoende qua dekking), met op beide AP's een eigen netwerk en eigen gastnetwerk per bedrijf, dus 4 SSID's waarvan 2 als gastnewerk
- paar desktop PC's als vaste werkplek
- paar portmappings moeten mogelijk zijn van public naar 1 van de 2 bedrijfsnetwerken, het andere bedrijf heeft die eis niet.
Nu had ik het volgende bedacht:
- 1x Unifi Security Gateway als router/firewall aan die ethernet lijn met public IP
- 1x US-8-60W switch
- 2x Unifi AP AC lite
- Cloudkey voor het beheer van bovenstaand
Volgens mij kan ik hiermee 4 netwerken maken waarmee beide bedrijven van een wlan en een gasten wlan te voorzien zijn. Zijn er ook 2 gastenportals op te stellen? of gaat dat per unifi netwerk maar met 1? Dat zou overigens nog niet zo'n issue zijn denk ik.
Kan ik hiermee ook 4 DHCP pools maken zodat ook de gastennetwerken een eigen range hebben?
Verkeer tussen de netwerken onderling dient geblokkeerd te worden.
De PoE switch heb ik voornamelijk voor de AP's uitgekozen.
Kan ik daar op 1 poort het VLAN voor bedrijf1 als untagged uit laten komen, en op een andere het VLAN voor bedrijf2 als untagged? Dan kunnen ze vanaf daar met simpele switches verder werken voor hun eigen vaste werkplekken.
- 1x internet-lijn via Ethernet is aanwezig: publiek IP, vermoedelijk geen VLAN o.i.d
- 2 bedrijven die naast elkaar zitten en van bovenstaande lijn gebruik gaan maken: beiden willen eigen gescheiden netwerk, op dit netwerk zijn verder weinig eisen.
- wifi via 2 AP's (meer dan voldoende qua dekking), met op beide AP's een eigen netwerk en eigen gastnetwerk per bedrijf, dus 4 SSID's waarvan 2 als gastnewerk
- paar desktop PC's als vaste werkplek
- paar portmappings moeten mogelijk zijn van public naar 1 van de 2 bedrijfsnetwerken, het andere bedrijf heeft die eis niet.
Nu had ik het volgende bedacht:
- 1x Unifi Security Gateway als router/firewall aan die ethernet lijn met public IP
- 1x US-8-60W switch
- 2x Unifi AP AC lite
- Cloudkey voor het beheer van bovenstaand
Volgens mij kan ik hiermee 4 netwerken maken waarmee beide bedrijven van een wlan en een gasten wlan te voorzien zijn. Zijn er ook 2 gastenportals op te stellen? of gaat dat per unifi netwerk maar met 1? Dat zou overigens nog niet zo'n issue zijn denk ik.
Kan ik hiermee ook 4 DHCP pools maken zodat ook de gastennetwerken een eigen range hebben?
Verkeer tussen de netwerken onderling dient geblokkeerd te worden.
De PoE switch heb ik voornamelijk voor de AP's uitgekozen.
Kan ik daar op 1 poort het VLAN voor bedrijf1 als untagged uit laten komen, en op een andere het VLAN voor bedrijf2 als untagged? Dan kunnen ze vanaf daar met simpele switches verder werken voor hun eigen vaste werkplekken.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
@DaRoot Ik denk dat je heel erg in de goede richting zit te denken. Of je 2 guest wifi's met portal kunt maken weet ik overigens niet. Untagged poortje waar ze zelf met switches op aan kunnen sluiten is ook mogelijk, mooier is nog als je die ook voor ze regelt en dan integreert in het unifi systeem.
Ik werkte voorheen altijd met HP Procurve switches, maar sinds een installatiebedrijf bij een klant van me Unifi switches heeft geleverd ben ik om. Ik zie vanuit de controller in één oogopslag waar de problemen zitten, welke poort van welke switch een apparaat is aangesloten en welke aap nu weer een extra DHCP server heeft aangesloten op het netwerk.
Ik werkte voorheen altijd met HP Procurve switches, maar sinds een installatiebedrijf bij een klant van me Unifi switches heeft geleverd ben ik om. Ik zie vanuit de controller in één oogopslag waar de problemen zitten, welke poort van welke switch een apparaat is aangesloten en welke aap nu weer een extra DHCP server heeft aangesloten op het netwerk.
Voor de geintresseerden, de UniFi 6 lite staat in de eu beta store !
[ Voor 71% gewijzigd door LightStar op 12-11-2020 17:43 ]
Ik wil mijn AP’s en switches in een apart management netwerk hangen. Nu zag ik dat ik dit inderdaad kan doen alleen wat moet ik dan toestaan in de firewall als ik ze dus ook in ander VLAN heb zitten om wel met de USG en de cloudkey (draaiende op een NAS) te kunnen communiceren.
Of is het genoeg als de USG en de cloudkey bij de devices kunnen? Maar niet andersom, dus vanuit device vlan naar het default vlan waar de USG en cloudkey in leven?
Of is het genoeg als de USG en de cloudkey bij de devices kunnen? Maar niet andersom, dus vanuit device vlan naar het default vlan waar de USG en cloudkey in leven?
@xbeam Ja daar komt het wel op neer. Het probleem is eigenlijk al in het begin van SIP en ondersteuning van routers hiervoor ontstaan. Er wordt vanuit gegaan (zover ik heb terug kunnen vinden) dat een SIP pakket altijd als trusted wordt behandeld. Hierdoor wordt deze niet meer door de firewall bekeken en kan de NAT er gelijk mee aan de gang. Gelukkig is voor ons nog de mogelijkheid om de ondersteuning uit te zetten waardoor al het verkeer door de firewall heen moet. Het nadeel is alleen wel dat de meeste gebruikers gewoon alles naar buiten toe open hebben staan en dat het alsnog kan. Bij gebruik makend van strikte uitgaande regels van LAN naar WAN wordt het wel opgemerkt en geblokkeerd (mits uiteraard de SIP ondersteuning uit staat). Voor de USG zal je dit dus ook moeten gaan doen. Zal een kijken of ik het originele rapport van de onderzoeker (Samy Kamkar) kan vinden en zal er dan een link naar toe in deze post plaatsen. Ben er nieuwsgierig naar geworden na het lezen van het Hackernews artikel
Wat betreft de frontpage, ja ik weet ook niet waarom dit niet opgepakt is. Heb wel net een tip de redactie gedaan en hopelijk wordt het nu wel opgepakt.
edit:
https://samy.pl/slipstream/
Wat betreft de frontpage, ja ik weet ook niet waarom dit niet opgepakt is. Heb wel net een tip de redactie gedaan en hopelijk wordt het nu wel opgepakt.
edit:
https://samy.pl/slipstream/
blijkbaar is de EA Europa store ook zichtbaar zonder ingelogd te zijnLightStar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:41:
Voor de geintresseerden, de UniFi 6 lite staat in de eu beta store !
[Afbeelding]
vind de prijs ook nog wel enigszins mee vallen.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.