Ook wat advies gezocht:
Ik heb nu 2 Unify APs. Als router fungeert nu mijn ZTE modem van KPN, maar dat werkt niet helemaal lekker (ik wil bijv. een aantal IPs vastzetten, maar dat werkt niet op de ZTE - kan instellen wat ik wil, het wordt niet opgeslagen - )
Ik heb een 8p switchje en een oude router die als 4p switch fungeert maar dat zijn niet voldoende poorten
In ons nieuwe huis lopen naar elke kamer 2 netwerkkabels vanuit 1 centraalpunt (dat zijn er 8x2 dus minimaal al 16 kabels) Ik wil graag naar 1 switch en eventueel een nieuwe router zodat ik dat modem alleen nog als modem hoef te gebruiken.
Daarnaast 2 synology's en 4 camera's
Ik dacht aan het volgende:
-
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
- een 24p switch met POE
Controller draai ik nu op mijn laptop op een VM (die dus niet altijd aanstaat). Ik weet nog niet of ik op termijn een key neem of een VM op een (upgrade van) mijn Synology - de huidige kan geen VMs draaien.
Omdat een 24p switch met POE van Unify toch al vrij prijzig wordt (minmaal 375) lijkt het me geen probleem om voor de switch een ander merk te kiezen. Ik heb denk ik meer baat bij een goede router en een switch doet toch niet meer dan de verbindingen doorlinken (zeg ik als beperkte netwerkkenner)
Ik zou eventueel ook een 16p unify switch kunnen nemen (met POE) en dan mijn huidige 8p switch ernaast, maar dan zit ik weer met 2 apparaten (ivm netjes aansluiten). Nog steeds een flinke investering van minimaal 250 eur
Of, nog voordeliger, een 8p unify switch met POE en dan een grotere goedkoper switch ernaast met 16-24p
Wat is het voordeel van een Unify switch (behalve dat het ongetwijfeld heel soepel werkt met een eventuele Unify router)
Main reden van upgrade router: ben bezig met Homey i.c.m. Shelly devices, allemaal over Wifi maar ik moet de IPs beter kunnen managen. Dat werkt op mijn huidige router nogal slecht dus voor ik alles ingericht heb en het helemaal over moet doen koop ik nu liever een betere router.
[
Voor 15% gewijzigd door
Stefke op 01-10-2020 09:56
]