[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijdod schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:36:
Probleem is dat de autodeploy *nog steeds* beroerd is geimplementeerd. De devices proberen unifi te resolven... maar gebruikt de met DHCP meegegeven domain name en/of search suffix niet correct. Dus unifi. ,niet unifi.<local domain>. Dat maakt de meest eenvoudige oplossing lastig te implementeren; dat zou gewoon een unifi A record in je DNS zone horen te zijn.
Ik heb gewoon dit staan in mijn "DNS Server" ook wel bekend als Pi-Hole die FTLDNS gebruikt wat weer een fork van DNSmasq is :
code:
1
192.168.1.2 unifi

Dat is het IP van mijn UniFi Controller in VLAN 1 die ik als Management VLAN gebruik dus als de poort waaraan een UniFi apparaat hangt gewoon goed is ingesteld meldt het apparaat zich meteen correct aan bij de controller :)

Althans... dat doen al mijn "pre-Flex/Mini/Lite apparaten" allen correct, waarbij het laatste voorbeeld de AC Mesh was :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 16:53
tomdh76 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb ook interesse in de bel, nu een ring die heeft wel draadloze chimes. Zelf denk ik aan een integratie in home assistant en van daaruit dan
een message naar een google home. Misschien zoiets proberen? Ik ben benieuwd hoe snel de reacite van de deurbel op je telefoon is?
Ik had ook interesse, maar vermoed dat ik nog een versie ga wachten. Paar punten die me tegen vallen:
- Kwaliteit van speaker is gewoon slecht.
- Continue streamen via WiFi en gemist van een bekabelde versie (POE).
- Ik blijf klote met Unifi Protect en de push meldingen. Bij openen vanuit pushmelding kan hij nooit connecten met protect.

Als ik de deurbel in huis haal moet ik gelijk de transformator aanpassen. Daarnaast blijft Ubiquiti ook flink kloten met de softwareupdates. Dus komende tijd komen er alleen unifi producten in huis waarvan de werking bewezen is.

Als als ze de deurbel nu scherp in de markt hadden gezet, maar tis ook best nog wel prijzig.

Wat zijn jou ervaringen @Zware Unit

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 20-09-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:15:
[...]

Ik heb gewoon dit staan in mijn "DNS Server" ook wel bekend als Pi-Hole die FTLDNS gebruikt wat weer een fork van DNSmasq is :
code:
1
192.168.1.2 unifi

Dat is het IP van mijn UniFi Controller in VLAN 1 die ik als Management VLAN gebruik dus als de poort waaraan een UniFi apparaat hangt gewoon goed is ingesteld meldt het apparaat zich meteen correct aan bij de controller :)

Althans... dat doen al mijn "pre-Flex/Mini/Lite apparaten" allen correct, waarbij het laatste voorbeeld de AC Mesh was :Y)
Het is ook niet zo heel ingewikkeld.

Het Probleem is dat ik thuis en op kantoor een udm-p heb en voor klanten een cloud controller.
Vaak wil je voor dat je gaat uitleveren (ik heb overzeese klanten, Sommige zitten om meer dan 8 uur vliegen hier vandaan) voor die klanten wil je een flex-mini al in de site van klant hebben voor geconfigureerd voordat je de hardware opstuurt.

En daar zit precies de fuck-up met de flex-mini.
Door het ontbreken van L3 adoptie mogelijkheden blijft hij zich aanbieden op de locale UDM en optie 43 negeren (misschien dat nu met nieuwe firmware beter gaat).

Voor die paar die ik geprobeerd hebt, heb ik dus een apart netwerk buiten mijn UDM om moeten opzetten. Ik heb dus geen vertrouwen in de werking en herstel mogelijkheden. en dus altijd de flex-5p of de usw-8 uitlever ook al heb ik maar 1 portje nodig. Ik denk dat ook de beleids keuze van Ubnt is geweest. Het bevatten van ssh of een andere vorm van L3 adoptie in voor mij en vele een minimale vereiste. Waardoor ze met flex-mini wel concurreren met de netgear Tp-link gs/sg105 (e) maar dat het niet zorgt voor extra kannibalisatie te kosten van de usw8 en flex5

De enige zakelijke plek waar de flex-mini thuis hoort is in de achter tuin. En dan vooral wanneer het regent of als aanmaak blokje voor je barbecue 🍖

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 20-09-2020 18:00 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ijdod schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:36:
Probleem is dat de autodeploy *nog steeds* beroerd is geimplementeerd. De devices proberen unifi te resolven... maar gebruikt de met DHCP meegegeven domain name en/of search suffix niet correct. Dus unifi. ,niet unifi.<local domain>. Dat maakt de meest eenvoudige oplossing lastig te implementeren; dat zou gewoon een unifi A record in je DNS zone horen te zijn.
Dat is default gedrag van elk unifi-device, altijd al zo geweest. Is ook nooit een issue geweest omdat iedereen dat kon rechtzetten met SSH op IP-adres, niet iedereen heeft lokaal DNS draaien en is er optie 43.
@xbeam Heeft gelijk wat betreft optie 43, wat dat doet is opdracht geven aan de dhcp-client om in /etc/hosts de regel unifi ip.ad.r.es op te nemen. Dat gaat op de flex mini blijkbaar niet goed.
En ja daarom moet je dus buiten je VLAN of een extern adres optie 43 invullen, of een record unifi opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:43:
Het is ook niet zo heel ingewikkeld.
Voor jou, mij en nog een aantal anderen hier inderdaad niet, maar dacht "Ik post effe wat mogelijk nuttigs voor anderen" :)
Het Probleem is dat ik thuis en op kantoor een udm-p heb en voor klanten een cloud controller.

Vaak wil je voor dat je gaat uitleveren (ik heb overzeese klanten, Sommige zitten om meer dan 8 uur vliegen hier vandaan) voor die klanten wil je een flex-mini al in de site van klant hebben voor geconfigureerd voordat je de hardware opstuurt.

En daar zit precies de fuck-up met de flex-mini.
Door het ontbreken van L3 adoptie mogelijkheden blijft hij zich aanbieden op de locale UDM en optie 43 negeren (misschien dat nu met nieuwe firmware beter gaat).

Voor die paar die ik geprobeerd hebt, heb ik dus een apart netwerk buiten mijn UDM moeten opzetten.
Dat was het eerst waar ik aan dacht : Een "Lab netwerk" voor zulke gevallen :)
Ik heb dus geen vertrouwen in de werking en herstel mogelijkheden.
Kan ik me voorstellen : Zie alles maar eens aan iemand uit te leggen wat die moet doen als er iets misgaat! _O- :X
Waardoor bij klanten niet eens over het bestaan praat en dus altijd de flex-5p of de usw-8 lever. ssh of een andere vorm van L3 adoptie in voor mij een minimale vereiste.
Zwijgen is goud! :+
De enige plek waar de flex-mini thuis hoort is in je achter tuin. En dan vooral wanneer het regent of als aanmaak blokje voor je barbecue.
Nog beter : Gewoon NIET kopen! :Y)

Maar ik denk dat ik het stomme ding wel op een paar plekken in huis zou durven te zetten, echter ben ik al een tijdje helemaal happy met de (helaas) twee keer zoveel kostende US 8 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:06:
[...]

Maar ik denk dat ik het stomme ding wel op een paar plekken in huis zou durven te zetten, echter ben ik al een tijdje helemaal happy met de (helaas) twee keer zoveel kostende US 8 8)
Hier als tv-meubel switch en nog 1tje in de meterkast. (daar een minimaal 10 watt-switch zag ik niet zo zitten en POE niet perse nodig) volgens mij heb ik ook dat ding zitten toevoegen in het vlan waar de controller zat. Werkte wel. De Flex-Mini heeft nog wel wat aandacht nodig qua firmware, zullen we maar zeggen. (crash beheer-software is er ook nog steeds bij die switch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
[/quote]
[quote]

Lijkt mij een perfect apparaatje voor op de slaapkamer; radio / wekker / evt. accespoint.

Ik denk alleen dat je niet met VLAN's moet gaan kloten :O .

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Comp User schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:15:
[...]
Lijkt mij een perfect apparaatje voor op de slaapkamer; radio / wekker / evt. accespoint.

Het is ook een perfect apparaat voor thuis onder een kast. Zeker omdat hij Poe gevoed is en altijd goed opduikt voor adoptie in je Local UDM/Ck2 controller.

Maar zakelijk is het ander verhaal, zodra je gebruik maakt van cloud controller. Is de configuratie erg omslachtig en is het zakelijk niet handig dat er bij bijv een reset (om wat voor rede dan ook) je fysiek op locatie moet zijn om hem via omweg weer te adopteren in de cloud controller.

Als Je 150 euro (uur) arbeid kosten moet gaan rekenen om een switchje van 21,- te adopteren in een cloud controller. Dat kan je natuurlijk nooit verantwoorden en al helemaal niet als je voor een 100 euro tot 1000 euro usw- switch maar 37,95 (15min) in rekening brengt bij de zelfde klant.
grote_oever schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:35:
[...]

Ik had ook interesse, maar vermoed dat ik nog een versie ga wachten. Paar punten die me tegen vallen:
- Kwaliteit van speaker is gewoon slecht.
- Continue streamen via WiFi en gemist van een bekabelde versie (POE).
- Ik blijf klote met Unifi Protect en de push meldingen. Bij openen vanuit pushmelding kan hij nooit connecten met protect.

Als ik de deurbel in huis haal moet ik gelijk de transformator aanpassen. Daarnaast blijft Ubiquiti ook flink kloten met de softwareupdates. Dus komende tijd komen er alleen unifi producten in huis waarvan de werking bewezen is.

Als als ze de deurbel nu scherp in de markt hadden gezet, maar tis ook best nog wel prijzig.

Wat zijn jou ervaringen @Zware Unit
Ik ben met mijn overzeese ubnt vrienden in gesprek om te kijken wat het kost om EA en dan vooral acces te versturen naar NL. De acces reader -pro bied meer mogelijkheden dan de bel
https://unifi-network.ui.com/door-access

[ Voor 49% gewijzigd door xbeam op 20-09-2020 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:31:
[...]

Het is ook een perfect apparaat voor thuis onder een kast. Zeker omdat hij Poe gevoed is en altijd goed opduikt voor adoptie in je Local UDM/Ck2 controller.

Maar zakelijk is het ander verhaal
Niet dat ik überhaupt iets zakelijk doe met Ubiquiti spul (/netwerken in het algemeen). Maar ik heb ook überhaupt niet het idee dat die Flex Mini, of Lite switches, gericht zijn op zakelijk gebruik en daarvoor zou ik ze ook per definitie links laten liggen. Of hoogstens een Lite als end switch (bv in een groter kantoorpand een Lite per kamer, met een Gen2 als core switch). Maar de Flex Mini zou ik sowieso niet overwegen voor zakelijk. Dat is gewoon een concurrent voor de TP-Link & Netgear switches van twee, drie tientjes. Waarbij waarschijnlijk voldoende UniFi gebruikers (consumenten) nog zo'n switch gebruikten voor dus bv bij de TV omdat €100 voor een USW 8 gewoon veel te duur is (voor zo'n plek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:54:
[...]

Niet dat ik überhaupt iets zakelijk doe met Ubiquiti spul (/netwerken in het algemeen). Maar ik heb ook überhaupt niet het idee dat die Flex Mini, of Lite switches, gericht zijn op zakelijk gebruik en daarvoor zou ik ze ook per definitie links laten liggen. Of hoogstens een Lite als end switch (bv in een groter kantoorpand een Lite per kamer, met een Gen2 als core switch). Maar de Flex Mini zou ik sowieso niet overwegen voor zakelijk. Dat is gewoon een concurrent voor de TP-Link & Netgear switches van twee, drie tientjes. Waarbij waarschijnlijk voldoende UniFi gebruikers (consumenten) nog zo'n switch gebruikten voor dus bv bij de TV omdat €100 voor een USW 8 gewoon veel te duur is (voor zo'n plek).
Precies, Als concurrent van de gs-105 en sg-105 daarvoor zo _/-\o_ naar ubnt. Maar dan moet hij wel goed werken met igmp vlans en cloud controller

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 20-09-2020 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:54:
[...]

Niet dat ik überhaupt iets zakelijk doe met Ubiquiti spul (/netwerken in het algemeen). Maar ik heb ook überhaupt niet het idee dat die Flex Mini, of Lite switches, gericht zijn op zakelijk gebruik en daarvoor zou ik ze ook per definitie links laten liggen.
Zou eigenlijk niet weten waarom. De support is net zo crap als een UI-switch van 400 euro en dat dit device maar een paar tientjes is, doet niets af aan het feit dat UI dat moet fixen. Als de help-site een bepaalde instructie afgeeft wat dit device niet doet.. alle reden om te klagen. En als jij nu perse zo'n el-cheapo ding wilt omdat je alleen maar een citrixverbinding opzet naar een cloud-omgeving? Er zijn genoeg MKB's waarvoor elk tientje teveel is.
xbeam schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:00:
[...]

Precies, Als concurrent van de gs-105 en sg-105 daarvoor zo _/-\o_ naar ubnt. Maar dan moet hij wel goed werken met igmp vlans en cloud controller
Zinloos zolang een proxy ontbreekt.

[ Voor 15% gewijzigd door ed1703 op 20-09-2020 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38

rally

Deyterra Consultancy

Comp User schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:15:
[/quote]
[quote]

Heb er een staging controller voor die een DNS override doet bij adoptie.

Heb er in huis 3 liggen en werken perfect. PoE voeding en afmetingen zijn ideaal.
Proviosioning en ontbreken van SSH is dan weer minder handig.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 21:54
nero355 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:15:
[...]

code:
1
192.168.1.2 unifi

Dit is ook hoe ik het in eerste instantie opgelost heb. Opvallend genoeg is dit zo'n issue wat makkelijker op te lossen is naar mate je spullen eenvoudiger worden; op wat zwaardere spullen (bv Bind) moet je een hele zone aanmaken. Of als je alleen een simpele forwarder hebt staan...

Onder de streep zou de apparatuur gewoon unifi.<configured_domain> moeten resolven.

Zeker zo'n issue vind ik eerlijk gezegd dat het volgens de documentatie gebrekkig is in het aangeven wat de concrete verschillen zijn tussen de lijnen. 'Lite' suggereert iets, maar wat lever je dan precies in? (ik wist van een aantal beperkingen; maar dat zou gewoon direct helder moeten zijn)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ijdod schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:12:
Zeker zo'n issue vind ik eerlijk gezegd dat het volgens de documentatie gebrekkig is in het aangeven wat de concrete verschillen zijn tussen de lijnen. 'Lite' suggereert iets, maar wat lever je dan precies in? (ik wist van een aantal beperkingen; maar dat zou gewoon direct helder moeten zijn)
https://unifi-network.ui.com/switching en dan onderaan de pagina, maar dan veeeel uitgebreider zou inderdaad handig zijn! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:26:
[...]

https://unifi-network.ui.com/switching en dan onderaan de pagina, maar dan veeeel uitgebreider zou inderdaad handig zijn! :)
Een compleet lijstje kun je wel vergeten. UI is op wat overijverige developers na binnen de community, niet zo heel scheutig met wat wel kan en wat niet. Vaak komt zoiets naar voren door gebruikers die alle mogelijkheden testen en dit posten op Reddit. Overigens doen andere fabrikanten dit ook niet, of er is een vermelding *not on all models.

Bij de concurrent in Letland is het ook een zoekplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@nero355 QED :D

Wellicht handig voor iemand die er tegenaan loopt:

In DNSmasq (en forks) implementaties (zoals pihole) is het makkelijk toe te voegen. Voor BIND9 heb je twee opties: of een zone toevoegen, of een responder policy. Zal kijken of ik de ISC DHCP config voor optie 43 vanavond nog even kan testen en toevoegen.

Responder policy (files op basis van Ubuntu 18.04. Andere versies zullen variaties op het thema zijn)
code: /etc/bind/named.conf.options
1
2
3
4
options {
        // other zone options here
        response-policy { zone "rpz"; };
};

code: /etc/bind/named.conf.local
1
2
3
4
zone "rpz" {
        type master;
        file "db.rpz";
};

code: /var/cache/bind/db.rpz
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$TTL    1800                  
@                       IN SOA  dns.localdomain.test. admin.localdomain.test. (
                                1          ; serial
                                3600       ; refresh (1 hour)
                                900        ; retry (15 minutes)
                                360000     ; expire (4 days 4 hours)
                                600        ; minimum (10 minutes)
                                )
                        NS      dns.localdomain.test.
unifi                   A       10.10.11.4

Functioneel vergelijkbaar, maar dan met een 'eigen' unifi zone:

code: /etc/bind/named.conf.local
1
2
3
4
zone "unifi." {
        type master;
        file "db.unifi";
};

code: /var/cache/bind/db.unifi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ORIGIN .
$TTL 86400      ; 1 day
unifi                   IN SOA  dns.unifi. admin.localdomain.test. (
                                5          ; serial
                                3600       ; refresh (1 hour)
                                900        ; retry (15 minutes)
                                360000     ; expire (4 days 4 hours)
                                600        ; minimum (10 minutes)
                                )
                        NS      dns.unifi.
                        A       10.10.11.4
$ORIGIN unifi.
dns                     A       10.10.11.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In het verleden kreeg @nero355 hoog oplopende koorts van bind :D :D
Een of andere allergie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zat al een tijdje tegen een 'probleem' aan te hikken dat ik het IP-adres van m'n Pi wilde aanpassen. Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en dit gedaan, SSH sessie opgezet naar een device.... bleek deze zelf al nieuwe IP-adres te hebben gevonden. Ik dacht dat je dit handmatig op al je apparatuur moest aanpassen met set-inform?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gunner schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:49:
Ik zat al een tijdje tegen een 'probleem' aan te hikken dat ik het IP-adres van m'n Pi wilde aanpassen. Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en dit gedaan, SSH sessie opgezet naar een device.... bleek deze zelf al nieuwe IP-adres te hebben gevonden. Ik dacht dat je dit handmatig op al je apparatuur moest aanpassen met set-inform?
Als het inform address op http://unifi:8080/inform staat zou dat gewoon goed moeten gaan ja. Volgens mij komt het er op neer dat de apparaten unifi proberen te resolven via o.a. mDNS waar je controller vervolgens op antwoord met zijn IP adres. (Zie ook bovenstaande posts over DHCP optie 43 en handmatig vastleggen van de unifi domeinnaam in bv Bind of PiHole / DNSMasq)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gunner schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:49:
Als je Override inform host with controller hostname/IP aan hebt staan en je past het ipadres/hostname aan in de unifi controller, dan krijgen alle adopted devices de opdracht om een provision te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RobertMe schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:16:
[...]

Als het inform address op http://unifi:8080/inform staat zou dat gewoon goed moeten gaan ja. Volgens mij komt het er op neer dat de apparaten unifi proberen te resolven via o.a. mDNS waar je controller vervolgens op antwoord met zijn IP adres. (Zie ook bovenstaande posts over DHCP optie 43 en handmatig vastleggen van de unifi domeinnaam in bv Bind of PiHole / DNSMasq)
Bij een hostname had ik me dat kunnen voorstellen. Maar overal stonden ze als hard ip adres ingesteld. op m'n DHCP-server (die gebruik ik van m'n Pi-Hole) kan je ook niet veel soeps instellen qua DHCP-opties.
ed1703 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:20:
[...]

Als je Override inform host with controller hostname/IP aan hebt staan en je past het ipadres/hostname aan in de unifi controller, dan krijgen alle adopted devices de opdracht om een provision te gaan doen.
Dat zal het zijn inderdaad.

edit: weird. dat staat dus uit zie ik op de controller .... :?

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 21-09-2020 10:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gunner schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
[...]

Bij een hostname had ik me dat kunnen voorstellen. Maar overal stonden ze als hard ip adres ingesteld. op m'n DHCP-server (die gebruik ik van m'n Pi-Hole) kan je ook niet veel soeps instellen qua DHCP-opties.
java 1083 unifi 188u IPv6 21692159 0t0 UDP *:mdns
unifi doet inderdaad iets met mdns, maar een aanpassing zelfstandig door een device op IP zonder override heb ik zelf nog niet eerder gezien. Dat was namelijk ook de krux bij ander vlan / andere site.
Nu is het wel zo dat ik mdns vanaf unifi controller niet doorlaat door m'n firewall en de controller staat in een ander vlan dan de devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:19:
In het verleden kreeg @nero355 hoog oplopende koorts van bind :D :D
Een of andere allergie :)
Nee hoor, maar ik had wel begrepen van alle kanten dat het een beetje legacy software aan het worden is/was en dat je eigenlijk wel beter iets anders kan gebruiken :)
Gunner schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:21:
Bij een hostname had ik me dat kunnen voorstellen. Maar overal stonden ze als hard ip adres ingesteld.
[...]

Dat zal het zijn inderdaad.

edit: weird. dat staat dus uit zie ik op de controller .... :?
Combineer die twee alsjeblieft niet als je een USG hebt, want die gaat dan volledig over de zeik! _O-

- IP als UniFi Controller override address : Niks aan de hand!
- DNS naam echter : Loop mode! :D
Op m'n DHCP-server (die gebruik ik van m'n Pi-Hole) kan je ook niet veel soeps instellen qua DHCP-opties.
Echt wel stamppot : https://linux.die.net/man/8/dnsmasq :P :+

FTLDNS = Pi-Hole fork van DNSmasq ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 14:49
Beste medetweakers,

Ik ben recent verhuisd en wil graag jullie advies. Zouden jullie eens mee willen denken?

Ik ben op zoek naar een oplossing voor goed en stabiel wifi (mede ook omdat ik nu via wifi bel vanwege het slechte bereik). Ik wil momenteel 1 desktop pc bedraad aansluiten alsmede 1 tv. In de toekomst wellicht meer.

Het gaat om een vrij groot nieuwbouwhuis (350 m2) . Zelf zat ik te denken dat ik met 3 accesspoints een heel eind moet kunnen komen. 1 boven, 1 beneden en 1 buiten. Indien dit onvoldoende blijkt te zijn kan ik dit later altijd nog uitbreiden.

Nu twijfel ik wat de beste combinatie is icm met mijn ziggo modem.
Als ik het goed begrijp is een AP Lite qua bereik in huis ongeveer gelijk aan een AP pro?
Dit zou dan kunnen icm met een Edgerouter PoE 5 ports. Of is het beter een USG 3 icm 8 (of 16 in de toekomst?) PoE switch? En is een cloudkey dan daarbij nodig of kan ik ook prima zonder af?

Alternatief is een DM maar lijkt me kostbaar en misschien een beetje een overshoot (ik ga geen camera's ophangen)?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Brik schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:28:
Beste medetweakers,

Ik ben recent verhuisd en wil graag jullie advies. Zouden jullie eens mee willen denken?

Ik ben op zoek naar een oplossing voor goed en stabiel wifi (mede ook omdat ik nu via wifi bel vanwege het slechte bereik). Ik wil momenteel 1 desktop pc bedraad aansluiten alsmede 1 tv. In de toekomst wellicht meer.

Het gaat om een vrij groot nieuwbouwhuis (350 m2) . Zelf zat ik te denken dat ik met 3 accesspoints een heel eind moet kunnen komen. 1 boven, 1 beneden en 1 buiten. Indien dit onvoldoende blijkt te zijn kan ik dit later altijd nog uitbreiden.

Als ik het goed begrijp is een AP Lite qua bereik in huis ongeveer gelijk aan een AP pro?
Dit zou dan kunnen icm met een Edgerouter PoE 5 ports. Of is het beter een USG 3 icm 8 (of 16 in de toekomst?) PoE switch? En is een cloudkey dan daarbij nodig of kan ik ook prima zonder af?

Alternatief is een DM maar lijkt me kostbaar en misschien een beetje een overshoot (ik ga geen camera's ophangen)?

Alvast bedankt :)
Desgewenst kun je die cloudkey vervangen door een RPi, die kan meteen ook gebruikt worden voor Pi-Hole.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:40:
Combineer die twee alsjeblieft niet als je een USG hebt, want die gaat dan volledig over de zeik! _O-

- IP als UniFi Controller override address : Niks aan de hand!
- DNS naam echter : Loop mode! :D
Die bug lijkt sinds 4.4.50 opgelost, want dat issue herken ik direct:

Bugfixes
- Do not make unifi resolve to 127.0.0.1 when USG goes into self-run. Fixes problems where USG itself, and/or other UniFi devices behind USG, end up stuck in disconnected state in certain configurations.

Ik had daarvoor met het offline gaan of reboots van de CK regelmatig loads van 3 of 4.
Nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40
Ik heb een USG Pro die het netwerk regelt. nu zie ik alleen dat verkeerde hostnames worden gebruikt voor clients.

192.168.1.18 iphonevant....
terwijl
192.168.1.18 mediabox
hoort te zijn.

Dit is voor meerdere apparaten zo en lijkt vanuit de ARP table te komen, iemand enig idee hoe ik hier de history van kan verwijderen?
Als ik in de Controller ga kijken bij clients staat bij 192.168.1.18 wel de juiste naam en is er ook geen alias ingesteld.

EDIT: dit lijkt hetzelfde probleem te zijn:
https://community.ui.com/...ac-4a7c-9f05-13f27382fe50

[ Voor 16% gewijzigd door makooy op 21-09-2020 22:45 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brik schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:28:
Dat kan met elk merk of meerdere merken door elkaar zelfs! ;)
Zelf zat ik te denken dat ik met 3 accesspoints een heel eind moet kunnen komen. 1 boven, 1 beneden en 1 buiten. Indien dit onvoldoende blijkt te zijn kan ik dit later altijd nog uitbreiden.
Verstandig! d:)b
Dat bepaal jij en niet dat stomme Ziggo ding! ;)
Bereik is niet relevant : Het aantal antennes wel!

AC Lite en AC Mesh en de goedkoopste In Wall = 2x2
AC Pro en alle andere duurdere varianten van de Mesh en In Wall = 3x3 of meer...

Als je maar geen AC LR koopt, want dat is een rare eend in het verhaal ;)
EdgeRouter heeft een eigen WebGUI en daarmee beheer je alleen de EdgeRouter zelf.
De UniFi reeks een Controller op de CloudKey of een DIY oplossing.

Kijk maar wat je leuker vindt, want je hebt toch een UniFi Controller nodig op de een of andere manier ;)
UDM bedoel je :?

Zou ik nooit kopen, maar een ander vindt het weer een geweldig ding...

Succes met het shoppen en knutselen! :Y)
ed1703 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:26:
Die bug lijkt sinds 4.4.50 opgelost, want dat issue herken ik direct:

Bugfixes
- Do not make unifi resolve to 127.0.0.1 when USG goes into self-run. Fixes problems where USG itself, and/or other UniFi devices behind USG, end up stuck in disconnected state in certain configurations.

Ik had daarvoor met het offline gaan of reboots van de CK regelmatig loads van 3 of 4.
Nu niet meer.
:o Interessant!

Zal eens een keer testen als ik in een avontuurlijke bui ben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
EdgeRouter heeft een eigen WebGUI en daarmee beheer je alleen de EdgeRouter zelf
Waar staat UNMS eigenlijk tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier even een dubbelcheck:
Heb voor mij pa een nieuwe PC in elkaar gezet, win 10. Dongle er in met een TP Link T3U. Ding wil met geen mogelijkhei verbinden met mijn UBNT setup. Oude Dlink DIR825 gepakt, verbond het ding meteen mee :?

Kan ik ergens zien waarom die verbinding misgaat? Was al in de controller aan het snuffelen geweest, maar geen alerts / wrnings / etc.
Setup is USG + 3x AC AP Pro. WIlde niet op 5Ghz verbinden en ook niet op het speciale 2,4Ghz SSID dat ik heb draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:52:
Hier even een dubbelcheck:
Heb voor mij pa een nieuwe PC in elkaar gezet, win 10. Dongle er in met een TP Link T3U. Ding wil met geen mogelijkhei verbinden met mijn UBNT setup. Oude Dlink DIR825 gepakt, verbond het ding meteen mee :?

Kan ik ergens zien waarom die verbinding misgaat? Was al in de controller aan het snuffelen geweest, maar geen alerts / wrnings / etc.
Setup is USG + 3x AC AP Pro. WIlde niet op 5Ghz verbinden en ook niet op het speciale 2,4Ghz SSID dat ik heb draaien.
Als ik moet gokken zou ik zeggen zet auto optimize network en/of force high speed clients on 5GHz. Komt bv nogal eens voor dat UniFi meent dat een device 5GHz doet (bv op basis van de chip), maar het uiteindelijk niet werkt (voor dat specifieke device). Vervolgens weigert UniFi het device op 2,4GHz (om 5GHz te forceren) en verbind die dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staan beiden al uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-10 16:25
En de UniFi Swith Aggregation PRO is aangekondigt, (899 dollar)

28x 10GBPS
4x 25GBPS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PHU9aDjuVlaptX66Z7ZcGxD_dc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RcnahdYJRkgTAUPj2m399EA5.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door LightStar op 22-09-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@LightStar Nice. Hopelijk voorbode voor meer modellen en een neerwaardse prijsdruk op de bestaande 10G modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:18
LightStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:03:

28x 10GBPS
4x 25GBPS

[Afbeelding]
Mooi! Nu nog wat modellen met 10 GBPS RJ45 aansluitingen als tegenhanger van de Microtik pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 312-4C+8XG-RM (CRS312-4C+8XG-RM)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
afleren beta's te installeren.. sommige multicast zooi gaat stuk in 5.36.3 op switches. AP's werken feilloos.
(op mijn volspammende door de ap's remote rsyslog na dan, wat al versies lang zo is)

[ Voor 28% gewijzigd door ed1703 op 22-09-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:08
ed1703 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:56:
afleren beta's te installeren.. sommige multicast zooi gaat stuk in 5.36.3 op switches. AP's werken feilloos.
(op mijn volspammende door de ap's remote rsyslog na dan, wat al versies lang zo is)
Ik installeer alleen beta's wanneer ik een issue wil oplossen, anders blijf ik gewoon bij GA (da's soms ook alfa/beta kwaliteit bij unifi :'( zoals die 6.0.xx controller versies en dat duurt nog een tijd voordat het onder controle is)

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 22-09-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UTMachine schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:05:
[...]

Ik installeer alleen beta's wanneer ik een issue wil oplossen, anders blijf ik gewoon bij GA (da's soms ook alfa/beta kwaliteit bij unifi :'( zoals die 6.00 controller versies)
zelfs dat is bij unifi geen garantie. op de 1 of andere manier krijgen ze het om de zoveel versies voor elkaar om bugs te herintroduceren ;) (butterfingers) Daarentegen heb ik dat bij Cisco net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
ed1703 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:09:
[...]

zelfs dat is bij unifi geen garantie. op de 1 of andere manier krijgen ze het om de zoveel versies voor elkaar om bugs te herintroduceren ;) (butterfingers) Daarentegen heb ik dat bij Cisco net zo.
Klopt, elke leverancier heeft daar wel is last van. Alleen unifi de laatste tijd wel veel steken laat vallen (of er zijn gewoon teveel unifi producten verkocht ;-) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
Ander meer relevant topic, weet iemand hoe ik de invalid dates in de UniFi controller GUI (nog op v5 O+ ) kan fixen? Zoals hieronder is te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SfCt1AXXnppUpAk9OQcf850kkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8w38nF1CALM1ybJJyzUUTYvn.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook via de API wat datums uitgelezen, deze lijken in epoc/unixtime te zijn opgeslagen en geven we een valide datum terug (als ik ze omreken naar een normaal formaat O-) ) Google en andere zoekopdrachten geven geen bruikbaar resultaat.

[ Voor 20% gewijzigd door UTMachine op 22-09-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:09:
[...]

Toch maar even terug naar 5.36 omdat UI wil weten wat er aan de hand is.
code:
1
2
3
16:49:09.085013 IP lms.server.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local. (263)
16:49:09.086254 IP usg.client.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local. (263)
16:49:09.086617 IP usg.iot.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local.

USG met multicast repeater.

upgrade gedaan:
code:
1
2
3
4
5
16:54:36.636352 IP squeezebox01.iot.lan.17784 > 255.255.255.255.17784: UDP, length 27
16:54:36.637519 IP squeezebox01.iot.lan.33275 > 255.255.255.255.3483: UDP, length 37
16:55:36.690436 IP squeezebox01.iot.lan.17784 > 255.255.255.255.17784: UDP, length 27
16:55:36.691569 IP squeezebox01.iot.lan.33275 > 255.255.255.255.3483: UDP, length 37
16:56:36.726096 IP squeezebox01.iot.lan.17784 > 255.255.255.255.17784: UDP, length 27

;w ;w ;w doei multicast

2e reboot gedaan:
code:
1
2
3
17:46:54.102601 IP lms.server.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local. (263)
17:46:54.103701 IP usg.client.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local. (263)
17:46:54.103971 IP usg.iot.lan.5353 > 224.0.0.251.5353: 0*- [0q] 1/0/4 PTR 6332838CA9E7@squeezebox01._raop._tcp.local. (263)

Welcome back ;) Stable heeft precies hetzelfde probleem en het is ook niet met elke upgrade.
Lijkt er op alsof een stukje afhandeling qua software in de switch soms niet goed werkt of een crash.
Stabiel is het iig niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 22-09-2020 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-10 20:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

UTMachine schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:05:
[...]

Ik installeer alleen beta's wanneer ik een issue wil oplossen, anders blijf ik gewoon bij GA (da's soms ook alfa/beta kwaliteit bij unifi :'( zoals die 6.0.xx controller versies en dat duurt nog een tijd voordat het onder controle is)
Bij 6 was ik ook ineens genezen. Ik ben mooi gedowngraded naar 5.14.23 en blijf daar voorlopig nog maar even hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn bel is aangekomen bij mijn maat in us. Morgen gaat ie op de post naar nl. 😍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsqgaV3z6dGaaCEr8a3cgzXKsw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQi8NJ8olxEEornTyeg2Fvfi.jpg?f=fotoalbum_large

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44

Ethirty

Who...me?

LightStar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:03:

28x 10GBPS
4x 25GBPS

[Afbeelding]
Benieuwd of ze de feature set die bij zulke switches horen ook al bieden, of dat dat in een ”future update" komt (aka waarschijnlijk nooit).

Ik zoek zoiets voor mijn werk, maar voor de specifieke functie gaat er echt geen Unifi komen, al was ie €100.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:12:
[...]

Benieuwd of ze de feature set die bij zulke switches horen ook al bieden, of dat dat in een ”future update" komt (aka waarschijnlijk nooit).
- De Pro kan als het goed is ook L3-interfaces. Dat is wel een basis waar verder ook niet heel veel aan geconfigureerd kan worden. Geen ACL op switches, dus het blocken van verkeer van/naar VLAN's gaat niet, dan kom je al snel uit bij het verhuizen van L3 naar een USG of UDM.
- LACP behoeft onderhoud. Je moet de interfaces vlak naast elkaar aansluiten, anders krijg je het niet werkend.
1-5 kun je port-channelen, maar 1 naar 8 weer niet. Why? Waarom is dat anno 2020 nog steeds niet mogelijk?
Of kan dit met de Gen2's inmiddels wel?
- Roadmap naar stacking? vss? Wanneer kunnen we DHCP-snooping en STP eens echt configureren? Of zal ik mijn ciscobril maar weer afzetten? Waar blijven echte dubbele power-supply's?

UI schermt met de Pro op Enhanced SW features.. welke dat zijn op de L3-mogelijkheid na ontgaat mij.
De betere mogelijkheden mbt 10g uplinks en hogere POE-budget vallen daar namelijk niet onder.

Nu is deze switch ook niet zo heel erg prijzig, dus denk ik ook niet dat je qua features heel veel moet verwachten.

• Holyjoe
  • Laatst online: 12:35
Tylen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:48:
Mijn bel is aangekomen bij mijn maat in us. Morgen gaat ie op de post naar nl. 😍

[Afbeelding]
Wanneer heb je deze besteld? Ik zie alleen maar dat ie constant Sold Out is :?

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 16:05
ewoutw schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:07:
[...]

Ik heb altijd gehoord dat de Gen1 switchs niet altijd even goed waren. Dus dat je altijd voor een Gen2 moet gaan als het kan. Maar verder zelf geen ervaring mee.

De lite serie zou wat beperkingen hebben rond om de uplinks. Als je die als trunk in zou stellen zou die ook direkt alle vlans tagged doorzetten (dus ook de vlans die je niet gebruik). Bij de normale switch kan je "gewoon" de juiste vlans taggen. Hoop dit dit weekend te kunnen bevestigen. Mijn 16p lite word als het goed is vandaag bezorgd. Ik wilde ook geen 19" appratuur. dat pase niet.
Heb je nog een update wat betreft de 16p lite?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Tylen

Tylen

Holyjoe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:54:
[...]

Wanneer heb je deze besteld? Ik zie alleen maar dat ie constant Sold Out is :?
Afgelopen vrijdag. Maatje had notificatie ingesteld als ie op voorraad kwam.

• Holyjoe
  • Laatst online: 12:35
Tylen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:04:
[...]

Afgelopen vrijdag. Maatje had notificatie ingesteld als ie op voorraad kwam.
Heb ik ook ingesteld staan, werkt prima dus 8)7

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:40

Typhone

Who Dares Wins

Tylen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:48:

[Afbeelding]
Hoe "hoor" je die bel als die afgaat? Op interne belaansluiting in huis?
Op de UniFi site opent het PDF met installation manual niet bij mij dus I can't check.

[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 23-09-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
ed1703 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:52:
[...]

- De Pro kan als het goed is ook L3-interfaces. Dat is wel een basis waar verder ook niet heel veel aan geconfigureerd kan worden. Geen ACL op switches, dus het blocken van verkeer van/naar VLAN's gaat niet, dan kom je al snel uit bij het verhuizen van L3 naar een USG of UDM.
- LACP behoeft onderhoud. Je moet de interfaces vlak naast elkaar aansluiten, anders krijg je het niet werkend.
1-5 kun je port-channelen, maar 1 naar 8 weer niet. Why? Waarom is dat anno 2020 nog steeds niet mogelijk?
Of kan dit met de Gen2's inmiddels wel?
- Roadmap naar stacking? vss? Wanneer kunnen we DHCP-snooping en STP eens echt configureren? Of zal ik mijn ciscobril maar weer afzetten? Waar blijven echte dubbele power-supply's?
- Als iemand met jaren ervaring met non-Cisco enterprise spullen: ACL op switches is bij Cisco uitgebreid, maar is niet de norm. I wish...
- Zolang een vendor STP niet eens aan de praat krijgt, zou ik me niet willen wagen aan virtual-chassis techniek. Eigenlijk geldt hetzelfde voor stacking. Zelfs A-list vendors hebben daar nog steeds de nodige issues mee...
- Link aggregation zou anno 2020 geen issue mogen zijn.

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:22
trinite_t schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:56:
[...]

Heb je nog een update wat betreft de 16p lite?
Dat die in een mooie verpakking zit. Umm nee niet echt. Weekend liep ineens vol met dingen dat ik hem alleen uit de doos heb gehaald. Hoop komend weekend hem in gebruik te nemen

• Tylen

Tylen

Typhone schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:33:
[...]

Hoe "hoor" je die bel als die afgaat? Op interne belaansluiting in huis?
Op de UniFi site opent het PDF met installation manual niet bij mij dus I can't check.
Ja ik sluit hem aan op de standaard ringer welke aan de meterkast hangt. Dat is wel beter geregeld bij ring. omdat die een aparte wifi ringer heeft.

Edit: Deze bel kan je dus, net als de ring, aansluiten op een bestaande meganische bel.

[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 23-09-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ijdod schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:50:
[...]

- Als iemand met jaren ervaring met non-Cisco enterprise spullen: ACL op switches is bij Cisco uitgebreid, maar is niet de norm. I wish...
True, maar standard ACL's hebben de meeste vendors wel. Als je de L3-vlans zelfs daar niet enigzins mee kunt beveiligen? Op de edgeswitches is dit wel beschikbaar.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@ed1703 Maar wel op de grotere 19" modellen (edit en de 8-150W), op de EdgeSwitch 5 en 10 kom ik het niet tegen. (of kijk ik verkeerd?)

[ Voor 7% gewijzigd door MdBruin op 23-09-2020 14:47 ]

UTMachine schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:15:
Ander meer relevant topic, weet iemand hoe ik de invalid dates in de UniFi controller GUI (nog op v5 O+ ) kan fixen? Zoals hieronder is te zien.

[Afbeelding]

Ik heb ook via de API wat datums uitgelezen, deze lijken in epoc/unixtime te zijn opgeslagen en geven we een valide datum terug (als ik ze omreken naar een normaal formaat O-) ) Google en andere zoekopdrachten geven geen bruikbaar resultaat.
Vage bug dan... :o

Weet je zeker dat het systeem waarop het geheel draait helemaal goed staat qua tijdzone en de datum/tijd en zo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:40:
[...]

Weet je zeker dat het systeem waarop het geheel draait helemaal goed staat qua tijdzone en de datum/tijd en zo :?
Yups, dat staat goed. Op deze node draai ik ook mijn andere docker containers, en als een offset zou zijn van een paar uur, dan had de tijdzone kunnen zijn (de rest van de containers zijn goed) ... Maar ik zie niet mogelijke datums (maand boven de 12).

• UTMachine
Misschien moet ik een keertje all historie weggooien of DB proberen te fixen, zou misschien kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:40:
[...]

Maar daar krijg je toch geen hele kromme datumnotaties van die niet eens kunnen?
Over welke controllerversie gaat dit eigenlijk en waar draait dit fysiek op?
MdBruin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:25:
@ed1703 Maar wel op de grotere 19" modellen (edit en de 8-150W), op de EdgeSwitch 5 en 10 kom ik het niet tegen. (of kijk ik verkeerd?)
Die 5 en 10 zijn ook weer voorzien van andere software. Ik dacht ook niet dat die kleine modellen L3-interfaces aankunnen.. dat is de XP software.

De enhanced softwarefeatures zijn alleen beschikbaar op:

ES-48-750W
ES-48-500W
ES-24-500W
ES-24-250W
ES-48-Lite
ES-24-Lite
ES-16-150W
ES-12F
ES-8-150W
EP-S16
EdgeSwitch 10G switch (ESGH) model:

ES-16-XG

Overigens zal Edgemax naar de achtergrond verdwijnen tbv de nieuwe UNMS-lijn, met het gerucht dat je Unifi en UNMS kunt bridgen. UNMS-OS is een fork van de nieuwe UDM/UDMP/UXG.
CLI-access en/of een lokale webinterface gaat er gewoon helemaal uit.
Als je als networkvendor verder wilt moet je hier ook wel naar toe.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 23-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
ed1703 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:07:
[...]

Maar daar krijg je toch geen hele kromme datumnotaties van die niet eens kunnen?
Nog steeds 5.14.23, 6.0 komt nog niet binnen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UTMachine schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:53:
Yups, dat staat goed. Op deze node draai ik ook mijn andere docker containers, en als een offset zou zijn van een paar uur, dan had de tijdzone kunnen zijn (de rest van de containers zijn goed) ... Maar ik zie niet mogelijke datums (maand boven de 12).
Hoe sync je de tijd : Met de host of een eigen ntpd manier in de VM ?
/EDIT : Ow ja, Docker Container natuurlijk... :$
Ik heb zoiets eerder gezien, maar ik kan me de oplossing niet meer herinneren dus ik probeer ook maar een beetje mee te denken :)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 23-09-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:19:
[...]

[...]

Ik heb zoiets eerder gezien, maar ik kan me de oplossing niet meer herinneren dus ik probeer ook maar een beetje mee te denken :)
ik gebruik gewoon de Ubuntu NTP manier, in Docker komt die tijd dan gewoon netjes door. Meedenken wordt altijd gewaardeerd! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:19:
/EDIT : Ow ja, Docker Container natuurlijk... :$
Met het JacobAlberty Docker-image kun je wel een veld toevoegen voor de tijdzone.
code:
1
TZ met als waarde Europe/Amsterdam

Daarmee heb je in ieder geval de tijdzone gelijk gezet met de PC-tijdzone.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
[...]

Overigens zal Edgemax naar de achtergrond verdwijnen tbv de nieuwe UNMS-lijn, met het gerucht dat je Unifi en UNMS kunt bridgen. UNMS-OS is een fork van de nieuwe UDM/UDMP/UXG.
CLI-access en/of een lokale webinterface gaat er gewoon helemaal uit.
Als je als networkvendor verder wilt moet je hier ook wel naar toe.
Ik hoop toch echt dat ze de CLI erin blijven houden, dan heb je de volledige configuratie vrijheid. De reden waarom ik naar de Edgemax lijn weer kijk is de beperkende Unifi interface (ja ik weet van de extra optie). Bijvoorbeeld de nieuwe look van Unifi ben ik ook geen fan van, vanochtend maar weer terug naar v5.
Nu weet ik niet of de UNMS lijn beter is als de Unifi, kan het binnenkort testen met een EdgeRouter 4 welke onderweg is (de USG gaat de verkoop in). Als ze toch de keuze maken dan wordt het verder kijken of niet meer upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MdBruin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:30:
[...]

Ik hoop toch echt dat ze de CLI erin blijven houden, dan heb je de volledige configuratie vrijheid.
Zolang je bij edgemax blijft is er weinig aan de hand.
De reden waarom ik naar de Edgemax lijn weer kijk is de beperkende Unifi interface (ja ik weet van de extra optie). Bijvoorbeeld de nieuwe look van Unifi ben ik ook geen fan van, vanochtend maar weer terug naar v5.
Nu weet ik niet of de UNMS lijn beter is als de Unifi, kan het binnenkort testen met een EdgeRouter 4 welke onderweg is (de USG gaat de verkoop in). Als ze toch de keuze maken dan wordt het verder kijken of niet meer upgraden.
Nu weet ik dat het voor thuis allemaal makkelijk te beheren is, maar met grotere sites en klanten die meer hardware afnemen, waar UI nu ook op lijkt te mikken, willen deze geen CLI meer als de mogelijkheden hetzelfde blijven, of ze willen zoals bij ons wel CLI-access, maar dan een web-api die tegen een CLI aan kan praten. Dat is overigens een mening van de managers, niet de beheerders ;)
De reden is dat op alle sites de config hetzelfde moet zijn en afwijkingen door software in een rapportage gezet kunnen worden. Of config mag wel afwijken, maar dan maak je een template per site waarom en op welke punten die afwijkingen er mogen zijn. Met CLI is de kans op fouten gewoon groter.

Ik was voorheen ook groot tegenstander, maar inmiddels ben ik dankzij 700+ sites en meer dan 100000+ switchpoorten met 25 man beheren, wel om. Software die kan aangeven dat er ergens iets niet klopt en je gelijk kunt nazoeken wie dat geconfigureerd heeft en waarom die afwijking er in zit, scheelt erg veel tijd.

Overigens weet ik niet of UNMS/Unifi diezelfde kant op wil, die controle zit er nu niet in.
Kans op fouten door gebruik van UNMS/Unifi is wel minder. *geeft je zelfs een waarschuwing als je gaat lopen klooien aan de trunkpoort van de switch waar je controller aan vast zit dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UTMachine schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:20:
[...]

ik gebruik gewoon de Ubuntu NTP manier, in Docker komt die tijd dan gewoon netjes door. Meedenken wordt altijd gewaardeerd! 8)
Heb al gecontroleerd of je ntp server goed bereikbaar is vanuit de controller zelf?

Ik heb namelijk zo iets vergelijkbaars meegemaakt op de BES eilanden. Alleen toen ging het mis omdat alle usg’s uap’s en switchen op een locale datum van 1970 stonden en onze controller hier met CET tijd/datum draait. telbo en flamingo (de isp daar) routeerde ntp (gewoon blokkeerde) anders dan hun eigen server niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 23-09-2020 21:52 ]

• netiul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 20:19
Sinds een jaar tevreden gebruiker van de Unifi setup. Top! Alles netjes ingeregeld en zo, met o.a. diverse vlan's (prive, zakelijk, IoT devices, guest).

Nu wil ik eigenlijk ook een DMZ met een eigen ip adres, dus een ander ip dan waar het gewone internetverkeer overheen gaat. Lijkt niet echt te kunnen met de gewone USG. Je kunt de extra port wel koppelen aan een extra WAN netwerk, maar je hebt dan alleen de optie om hem te laten functioneren als load balanced of fail over. Ik weet niet of de USG Pro deze functionaliteit extra heeft?

Eigenlijk denk ik dat er een 2e USG/router naast moet

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
netiul schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:44:
Nu wil ik eigenlijk ook een DMZ met een eigen ip adres, dus een ander ip dan waar het gewone internetverkeer overheen gaat. Lijkt niet echt te kunnen met de gewone USG. Je kunt de extra port wel koppelen aan een extra WAN netwerk, maar je hebt dan alleen de optie om hem te laten functioneren als load balanced of fail over. Ik weet niet of de USG Pro deze functionaliteit extra heeft?

Eigenlijk denk ik dat er een 2e USG/router naast moet
Wat je beschrijft is niet echt een DMZ. Want voor DMZ is de USG best wel geschikt. Daarvoor zou je LAN2 nl. kunnen gebruiken.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ferruginous Hwk schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:46:
[...]

Wat je beschrijft is niet echt een DMZ. Want voor DMZ is de USG best wel geschikt. Daarvoor zou je LAN2 nl. kunnen gebruiken.
Hoe dan? Volgens mij heeft de usg geen dmz mogelijkheid.

• netiul
Ferruginous Hwk schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:46:
[...]

Waarom is dat niet echt een DMZ? Dat is toch eigenlijk een netwerk afgeschermd van de interne netwerken met daarin servers die naar buiten (gedeeltelijk) exposed zijn?

Ik wil alleen dat het netwerk een andere extern ip adres heeft dan waar mijn zakelijk/prive internetverkeer vanaf komt.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:42
Ik weet niet of dit hier mag, maar ik heb een aankoopadvies nodig.

*knip*. Zou je even een nieuw topic willen starten? Aankoopadvies hoort niet thuis in een ervaringen topic.

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 24-09-2020 20:31 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

netiul schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:39:
[...]

Waarom is dat niet echt een DMZ? Dat is toch eigenlijk een netwerk afgeschermd van de interne netwerken met daarin servers die naar buiten (gedeeltelijk) exposed zijn?

Ik wil alleen dat het netwerk een andere extern ip adres heeft dan waar mijn zakelijk/prive internetverkeer vanaf komt.
Heb je ook meer dan 1 publiek IP adres op je internet verbinding?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• netiul
Tomba schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:42:
[...]

Heb je ook meer dan 1 publiek IP adres op je internet verbinding?
Daar moet ik nog achteraan, maar laten we er even van uitgaan dat dat het geval is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
Kijk dan hier maar eens. De interface heeft niet de mogelijkheid maar via de config.gateway.json heb je meer mogelijkheden. Hierdoor wordt het mogelijk om een tweede interface aan de WAN te verbinden. Is hetzelfde principe wat er voor de KPN setup wordt gebruikt. Bij het voorbeeld wordt alleen gebruik gemaakt van vaste ip adressen, het is ook mogelijk om dit om te zetten naar dhcp als dit nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

netiul schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:44:
[...]

Daar moet ik nog achteraan, maar laten we er even van uitgaan dat dat het geval is :)
Vooropgesteld dat ik geen Ubiquiti router heb dus ik kan niet zeggen of het daarmee kan maar normaliter heb je er minimaal 8 (een /29 Subnet) nodig om 2 /30 subnetten te creëren. Waarschijnlijk is een NAT dan handiger omdat je anders een hoop IP adressen verliest aan je GW en Broadcast adressen en das eigenlijk zonde.

Een andere optie is ExtraIP; zo te zien ondersteunt een USG wel GRE maar is het werkend krijgen van ExtraIP alleen mogelijk via CLI:
https://community.ui.com/...21-4ce1-9db3-67a73be72399

Wil je persé UBNT voor je router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 08:56
Tomba schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:56:
[...]

Vooropgesteld dat ik geen Ubiquiti router heb dus ik kan niet zeggen of het daarmee kan maar normaliter heb je er minimaal 8 (een /29 Subnet) nodig om 2 /30 subnetten te creëren. Waarschijnlijk is een NAT dan handiger omdat je anders een hoop IP adressen verliest aan je GW en Broadcast adressen en das eigenlijk zonde.

Een andere optie is ExtraIP; zo te zien ondersteunt een USG wel GRE maar is het werkend krijgen van ExtraIP alleen mogelijk via CLI:

ExtraIP heeft nu wat nieuws, waardoor je niet meer afhankelijk bent van je eigen router om extra IP's te krijgen;

https://xs-anywhere.com/

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Kavaa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:59:
[...]

ExtraIP heeft nu wat nieuws, waardoor je niet meer afhankelijk bent van je eigen router om extra IP's te krijgen;

https://xs-anywhere.com/
Wauw, goeie! (En slim want tis af en toe een crime om ExtraIP fatsoenlijk werkend te krijgen)
Wel best dure oplossing, voor 19.50€ Voor 1 IP adres... (maar mogelijk idd een oplossing voor @netiul )

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 08:56
Tomba schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:03:
[...]

Wauw, goeie! (En slim want tis af en toe een crime om ExtraIP fatsoenlijk werkend te krijgen)
Wel best dure oplossing, voor 19.50€ Voor 1 IP adres... (maar mogelijk idd een oplossing voor @netiul )
Maar wel geen gezeik meer :-D

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:14
Ozzie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:41:

Ik woon in een nieuwbouwhuis (sinds 2017) en de wifi is daar natuurlijk belabberd. Ik heb nu 3 verschillende access points, van verschillende merken en die werken niet zo lekker samen altijd. Echt super is het dus niet. Daarom wil ik overstappen naar een Ubiquiti Unifi systeem, maar ik weet niet precies wat ik allemaal nodig heb.

Ik heb in ieder geval bedraad netwerk liggen dus genoeg plekken om aan te sluiten. Er zit een netwerkaansluiting in de meterkast (op de ziggo router), woonkamer en studeerkamer op de 1e verdieping en we zijn momenteel bezig met een verbouwing van de zolder waardoor dat ook een slaapkamer wordt. Hier ga ik ook nog een netwerkkabel naar toe trekken want er ligt al een loze leiding heen.

Het liefst zou ik alles via PoE voeden, dus er moet een PoE switch in de meterkast komen te hangen waar de netwerkkabels die naar de andere delen van het huis heengaan op aan worden gesloten. Ik heb (nog) geen idee welke switch ik daarvoor zou moeten aanschaffen.

Dan wil ik in de studeerkamer een accesspoint/switch combinatie zodat ik mijn desktop ook kan aansluiten en eventueel een laptop/server/iets anders. In de woonkamer is dat niet nodig en volstaat een normale access point. Op zolder kan ook een normale access point komen.

Het probleem wat ik nu heb ik dat ik 'geen' idee heb wat ik zou moeten aanschaffen. Als ik de product pagina van ubiquiti bekijk zie ik zoveel verschillende AP's dat ik door de bomen het bos niet meer zit. HD, AC LITE, AC PRO, NanoHD, AC in Wall, HD in Wall. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn.
Qua switch weet ik het al helemaal niet.

Iemand enig idee waar ik kan beginnen met uitzoeken wat ik nodig heb?
Hoeveel apparaten wil je met PoE voeden?
Hoe snel is je internetverbinding?

Unifi maakt gebruik van een zgn controller waar alles op beheerd (Ingesteld/geconfigureerd) wordt mbv een web-interface.

Even uit de losse pols kan een setup er zo uitzien:
Router: USG
controller: CloudKey gen2
swicth: 8 poorts 60w PoE. (Heeft 4 PoE poorten, de rest zijn gewone poorten)
Access Points: Ik zou gewoon de Lite nemen. Je hebt snel last van de dikke betonnen muren, en dan is het aan te raden om op elke etage er een te plaatsen. En dan is de Lite ruim voldoende.

Inmiddels verkopen ze ook de Dream Machine Pro, en dat is een combinatie van router en controller en heeft ook 8 netwerkpoorten, echter geen PoE poorten. DUs nog een 8 poorts 60w Poe erbij tbv de access points. Alternatief is nog de gewone Dream Machine, die heeft geen voorzieningen voor camera's maar heeft wel weer een access point ingebouwd.

Kan je hier al iets mee?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ozzie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:41:

Ik woon in een nieuwbouwhuis (sinds 2017) en de wifi is daar natuurlijk belabberd. Ik heb nu 3 verschillende access points, van verschillende merken en die werken niet zo lekker samen altijd. Echt super is het dus niet. Daarom wil ik overstappen naar een Ubiquiti Unifi systeem, maar ik weet niet precies wat ik allemaal nodig heb.

Ik heb in ieder geval bedraad netwerk liggen dus genoeg plekken om aan te sluiten. Er zit een netwerkaansluiting in de meterkast (op de ziggo router), woonkamer en studeerkamer op de 1e verdieping en we zijn momenteel bezig met een verbouwing van de zolder waardoor dat ook een slaapkamer wordt. Hier ga ik ook nog een netwerkkabel naar toe trekken want er ligt al een loze leiding heen.

Het liefst zou ik alles via PoE voeden, dus er moet een PoE switch in de meterkast komen te hangen waar de netwerkkabels die naar de andere delen van het huis heengaan op aan worden gesloten. Ik heb (nog) geen idee welke switch ik daarvoor zou moeten aanschaffen.

Dan wil ik in de studeerkamer een accesspoint/switch combinatie zodat ik mijn desktop ook kan aansluiten en eventueel een laptop/server/iets anders. In de woonkamer is dat niet nodig en volstaat een normale access point. Op zolder kan ook een normale access point komen.

Het probleem wat ik nu heb ik dat ik 'geen' idee heb wat ik zou moeten aanschaffen. Als ik de product pagina van ubiquiti bekijk zie ik zoveel verschillende AP's dat ik door de bomen het bos niet meer zit. HD, AC LITE, AC PRO, NanoHD, AC in Wall, HD in Wall. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn.
Qua switch weet ik het al helemaal niet.

Iemand enig idee waar ik kan beginnen met uitzoeken wat ik nodig heb?
Ik zou gewoon 2x een unifi XG’s nemen.
https://m.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-xg/pid=59144

En voor buiten zou ik lekker deze nemen.
https://m.wifishop.nl/ubi...-basestation-xg/pid=59152

Ik denk dat je er dan wel bent ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTMachine
xbeam schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:05:
[...]

Ik zou gewoon 2x een unifi XG’s nemen.
https://m.wifishop.nl/ubiquiti-unifi-xg/pid=59144

En voor buiten zou ik lekker deze nemen.
https://m.wifishop.nl/ubi...-basestation-xg/pid=59152

Ik denk dat je er dan wel bent ;-)
Ik denk dat je hier alleen nog een big smiley mist ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netiul
MdBruin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:55:
Kijk dan hier maar eens. De interface heeft niet de mogelijkheid maar via de config.gateway.json heb je meer mogelijkheden. Hierdoor wordt het mogelijk om een tweede interface aan de WAN te verbinden. Is hetzelfde principe wat er voor de KPN setup wordt gebruikt. Bij het voorbeeld wordt alleen gebruik gemaakt van vaste ip adressen, het is ook mogelijk om dit om te zetten naar dhcp als dit nodig is.
Dank! Dat ik dat topic nog niet gevonden had.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netiul
Tomba schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:56:
[...]

Ik heb me er blijkbaar niet goed genoeg in verdiept, een extra ip verkrijgen is toch wel iets ingewikkelder dan ik had gedacht O+. ExtraIP ziet er goed uit, ga ik wat uitgebreider naar kijken.
Als het nodig is om een extra (virtuele) pfsense router te draaien dan is dat wat mij betreft ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Graag jullie advies want ik lees verschillende dingen online.
Binnenkort wordt mijn nieuwbouw huis opgeleverd (met glasvezel)
Ik ben van plan overal dubbel cat 6a te trekken en ik heb 2 plafond punten voor ubiquiti APs (PoE).

Ik zit nu bij KPN met IPTV.
Mijn oog viel op de UDM-pro. Maar begrijp ik nu goed dat ik dan geen IPTV kan gebruiken?

Wat raden jullie aan? Een USG, UXG, EdgeRouter of UDM-pro?

Welke APs raden jullie aan? de AC-HD, de Pro of de nanoHD?
Ik zat aan de AC-HD te denken, omdat minder dan 500mbit op 2.4GHz mij zonde lijkt bij een internetverbinding van 500mbit. Aan de andere kant gebruiken de meeste apparaten al 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
JimSR schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:13:
Ik ben van plan overal dubbel cat 6a te trekken en ik heb 2 plafond punten voor ubiquiti APs (PoE).

Mijn oog viel op de UDM-pro. Maar begrijp ik nu goed dat ik dan geen IPTV kan gebruiken?

Ik zat aan de AC-HD te denken, omdat minder dan 500mbit op 2.4GHz mij zonde lijkt bij een internetverbinding van 500mbit. Aan de andere kant gebruiken de meeste apparaten al 5GHz.
UXG en UDM-pro draaien beide hetzelfde OS. Met een UXG(-pro) gaat IPTV dan ook niet werken helaas. In dat geval kan je het beste voor een EdgeRouter of USG(-pro) gaan. Let wel op dat met de USG en IDS/IPS ingeschakeld de snelheid niet boven de 80Mbps en met de USG-pro niet boven de 250Mbps komt. Met de EdgeRouters heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
JimSR schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:13:

Voor welke toepassing verwacht je meer dan 300 Gbit/s op 2,4 Ghz nodig te hebben?

Voor de AP's zou ik het bij de goedkoopste houden. Heb er hier twee hangen en die werken naar volle tevredenheid. Hou je geld in je zak en upgrade tzt naar WiFi-6 AP's.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 25-09-2020 09:39 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Ik gebruik een Edgerouter (6P), Er-4 is hetzelfde apparaat alleen met minder poorten.

Weet wel dat er geen hardware switch in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdpiet
  • Laatst online: 27-10 14:51
Hallo,

Iemand ervaring met Unifi Access Points in een mesh opstelling?

Ik weet dat het bedraad aansluiten de voorkeur heeft, maar zit met volgende:

Ik zit momenteel in een huurhuis waar kabels trekken geen optie is.
Heb al een jaar of 6 Netgear R7000, sinds een jaar of 4 met EX7000 als extender wat tot voor kort keurig voldeed. Laatste tijd zie ik verbinding met steeds grotere regelmaat wegvallen. Router en Extender reboot spontaan, of heeft een harder reboot nodig om weer te werken.
Weet eigenlijk niet of dit is omdat apparatuur aan het einde levensduur komt, of omdat het aantal apparaten fors is toegenomen in de laatste jaren (nu zo'n 25-30 devices -desktops, laptops, tablets, telefoons, sonos, hue lampen, etc, (gezin van 6). Externe factoren (modem, wifi buren) zijn niet veranderd.

Nu zijn we van plan op korte termijn een huis te kopen, waar ik acces points bedraad kan aanleggen. Dit leek me ook een goed moment om de router/extender te vervangen, maar ik vrees nu dat dit moment al wat eerder
komt.

Ik verwacht in toekomst ook nog camera's etc aan te sluiten en ben wel gecharmeerd van Ubiquiti.
Ik overweeg dan ook bv een UDM Pro met een 3 tal AP's aan te schaffen. In het huidige huurhuis zou dan 1 AP bedraad worden aangesloten, en op de 2 andere verdieping een AP draadloos (mesh) komen.
Na verhuizing kan e.e.a wat degelijker (bedraad) worden aangesloten.

Ik vraag me dan ook af er ervaringen zijn met vergelijkbare setup dan wel of zo'n setup (voorlopig) goed genoeg kan werken, of dat ik beter naar een Orbi achtig oplossing kan gan kijken. Nog een maand of 6 aanmodderen met veel thuiswerken is ook geen optie.
Welke specifieke apparatuur handig is aan te schaffen komt wellicht later wel (in een aankoopadvies topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoofdpiet schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:33:

Ik verwacht in toekomst ook nog camera's etc aan te sluiten en ben wel gecharmeerd van Ubiquiti.
Ik overweeg dan ook bv een UDM Pro met een 3 tal AP's aan te schaffen. In het huidige huurhuis zou dan 1 AP bedraad worden aangesloten, en op de 2 andere verdieping een AP draadloos (mesh) komen.
Wat houdt je tegen om gewoon 3x AC Lite te kopen en Wireless Uplink aan te zetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil een aparte locatie van netwerk voorzien. Afstand is een 13tal meter.
Ik dacht er aan om een directe ptp verbinding op te zetten mbhv 2 nanostations M5. Alleen is er een niveauverschil. het ene station zou een 7-tal meter hoog hangen, het andere 2m. Beide stations zullen elkaar wel zien. Is dit een probleem of ga ik dan beter voor een nanobeam opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:18
Hallo,

Heb al een jaar of 6 Netgear R7000, sinds een jaar of 4 met EX7000 als extender wat tot voor kort keurig voldeed. Laatste tijd zie ik verbinding met steeds grotere regelmaat wegvallen. Router en Extender reboot spontaan, of heeft een harder reboot nodig om weer te werken.
Weet eigenlijk niet of dit is omdat apparatuur aan het einde levensduur komt, of omdat het aantal apparaten fors is toegenomen in de laatste jaren (nu zo'n 25-30 devices -desktops, laptops, tablets, telefoons, sonos, hue lampen, etc, (gezin van 6). Externe factoren (modem, wifi buren) zijn niet veranderd.

Nu zijn we van plan op korte termijn een huis te kopen, waar ik acces points bedraad kan aanleggen. Dit leek me ook een goed moment om de router/extender te vervangen, maar ik vrees nu dat dit moment al wat eerder
komt.

Ik vraag me dan ook af er ervaringen zijn met vergelijkbare setup dan wel of zo'n setup (voorlopig) goed genoeg kan werken, of dat ik beter naar een Orbi achtig oplossing kan gan kijken. Nog een maand of 6 aanmodderen met veel thuiswerken is ook geen optie.
Welke specifieke apparatuur handig is aan te schaffen komt wellicht later wel (in een aankoopadvies topic)
Of als je er toch binnenkort uit gaat, even tijdelijk bekabeld aansluiten met losse kabels? Die je dan gewoon langs te gang/trap laat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hallo,

komt.

Als ik het mag vragen? Waarom is kabels trekken geen optie? Soms kan dat redelijk makelijk of je legt ze gewoon langs de plinten en zet ze met van die witte spijker klemmetjes vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdpiet
nero355 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:17:
[...]

Wat houdt je tegen om gewoon 3x AC Lite te kopen en Wireless Uplink aan te zetten :?
Niet zoveel eigenlijk. Ik lees dat Wireless Uplink bestaat, alleen (nog) geen ervaring gezien van iemand die de AP's op deze manier gebruikt (of gebruikt heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoofdpiet
xbeam schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:37:
[...]

Als ik het mag vragen? Waarom is kabels trekken geen optie? Soms kan dat redelijk makelijk of je legt ze gewoon langs de plinten en zet ze met van die witte spijker klemmetjes vast
Snap je vraag. In dit geval:
- Specifiek verzoek van / afspraak met huisbaas (tijdelijke huur). Huis is afgewerkt met veel houten vloeren/lambrisering dus snap ik wel.
- Afstand modem naar trap voor andere verdiepingen
- Losse of half losse kabels niet handig met jonge kinderen.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing die tijdelijk zonder kabels goed genoeg is, en die ik over paar maanden kan gebruiken om het 'goed' te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:14
Bespreek met je huurbaas of hij niet wat kabels door het huis kan laten leggen. Daarmee wordt het huis voorde volgende huurder ook weer een stuk aantrekkelijker. Anders blijft dit punt bij elke volgende huurder terugkomen.

Mbt de 3 AC's Lite icm wireless uplink en het gebrek aan ervaring. Wees anders de eerste die het doet en deel hier de ervaring. Je krijgt hier immers vaak de optimale oplossing aangeboden, want dat willen alle Tweakers allemaal.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-10 15:25

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Vandaag m'n spul besteld voor ons nieuwe huis. Ik zie jullie binnenkort weer terug hier :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqvyx_Ax19DVOJuxdWNj5JQLFx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vSBcifVydlqDGbu1ZWY3Qcy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:51
Heeft er iemand van jullie al eens een ipsec site2site tunnel opgezet achter een USG ? (NAT)
Poh .. tunnel staat maar krijg er geen data door enkel icmp en :(

SiteA --> internet --> USG --> SiteB

Heb het idee dat het niet gaat werken |:(

[ Voor 0% gewijzigd door powerboat op 25-09-2020 19:49 . Reden: verkeerde smilie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@powerboat Het zou gewoon horen te werken. Ik heb er geen ervaring mee maar mogelijk dat het volgende YouTube video je een handje kan helpen.
YouTube: Create a manual IPSec Unifi Site-to-Site VPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Douweegbertje schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:28:
Vandaag m'n spul besteld voor ons nieuwe huis. Ik zie jullie binnenkort weer terug hier :+

[Afbeelding]
Waarom een nanoHD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:51
MdBruin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:10:
@powerboat Het zou gewoon horen te werken. Ik heb er geen ervaring mee maar mogelijk dat het volgende YouTube video je een handje kan helpen.
YouTube: Create a manual IPSec Unifi Site-to-Site VPN
Ik bedoel eigenlijk een site2site verbinding waarbij vanuit 1 punt een connectie moet plaatsvinden vanachter een USG.

Ik heb nl. een kantoor met meerdere bedijven waarbij alle verbindingen achter een USG zitten. (NAT achter NAT)
Pagina: 1 ... 50 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.