[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cyberpope schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ik weet het juist niet, ik vraag het.
.
Ik zie veel pluspunten voor Ubiquiti. Centrale controller software (met backup) spreekt me aan. Goede hand-off tussen accespoints spreken me aan. De positieve berichten die ik overal hoor spreken mij aan.
Unifi heeft niets te doen met de handovers. Het is je telefoon die bepaald of en waneer hij overstapt naar een ander acces point. dat alles van 1 merk is voegt daar technische niets aan toe.

Wil je goed kunnen roamen tussen wifi accespoints dan moet zorgen dat je telefoon/laptop en accespoint beschikt over de R,K,V Wifi protocolen. Die zorgen voor een snelle overdracht van de clients ongeacht merk.

Daarnaast houd de modulaire opbouw ook in dat Je echt alles zelf moet configureren. Er is dus geen vinkje wat iptv aanzet zoals in een consumenten router.

Je zal dit regel voor regel via de command line moeten instellen inclusief de routering. Dus jij moet usg gaan vertellen waar hij het tv verkeer van het kpn netwerk moet gaan halen. Dat houd ook in dat je de router moet gaan vertellen vertellen wat internet verkeer is, zo dat hij het juiste verkeer over de juiste Vlan naar buiten stuurt. Netwerk technische kan je in de controller bijna niets. De echte instelling doe je vanuit de CLI en Json input.

Het zelfde is het met wifi, heb je veel Apple devices dan wil eigenlijk een Dtim interval van 3 andere apparaten op netwerk willen eigenlijk een Dtim interval van 1, leuke dilemma!
Daarnaast komt ook de vragen, hoe ga je broadcast verkeer behandelen op je WiFi netwerk? zet je UAPSD wel of niet aan? Zend je wel of geen country beacon mee?
Waar ga je de Data Rate Control op zetten? Dus vanaf welke date rate ga je cliënts van je AP schoppen? Ga je daarbij voor een grotere dekking of voor een langere accu duur van je telefoon?

Dit zijn even wat concreet voorbeeld van waar veel consumenten die consumenten thuis netwerk beheren zich in verslikken.

Allemaal dingen waar je met bijv een Tp-link niet mee te maken krijgt. Dat is het enige waar mensen je proberen voor te waarschuwen.
Denk je dat lukt me wel dan is unifi prima.

Klein testje 🤓
code:
1
2
3
4
5
6
set interfaces ethernet eth10 vif 4 address dhcp
set interfaces ethernet eth10 vif 4 description "eth10.4"
set interfaces ethernet eth10 vif 4 dhcp-options client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
set interfaces ethernet eth10 vif 4 dhcp-options client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
set interfaces ethernet eth10 vif 4 dhcp-options default-route no-update
set interfaces ethernet eth10 vif 4 dhcp-options default-route-distance 210

Als je geen idee hebt wat je met bovenstaande CLI regels aan moet gaat het een hele lange zit en stijle leercurve worden. Zeker als geen ziggo hebt. Nogmaals niemand houd je tegen maar ik heb een klein beetje het gevoel dat je zelf overschat of ubnt onderschat.

En ja ik kreeg ook een klap in my face toen ik 6 jaar geleden even dacht mijn experiabox te vervangen voor een Edgerouter. Dat is niet erg (ik vond toen van wel😅 ) als je maar weet waar je aan begint. Je zal niet de eerste zijn bij wie een mede tweakers via een remote sessies moet helpen omdat een consumenten gebruiker al weken met zijn handen in het haar naar een iptv fout code zitten te staren.

Er zijn zelfs it managers van grote it-bedrijven waarvan zelfs hun eigen sysadmin’s het niet goed werkende krijgen. En hier hulp komen vragen (Ik Noem geen (bedrijfs)namen). Het verdient respect dat ze het vragen er zijn er helaas genoeg die daar te eigenwijs voor zijn.

Maar juist dit alles en de prijs maakt unifi tot geweldig platform/product maar je moet er wel de tijd voor nemen en het thuis front voorbereiden dat er zeker in het begin opstart Issues zullen zijn en dat iedere update kan zorgen voor nieuwe uitdaging ;-) al met al ben Je hartstikke welkom in de ubnt community. als je maar een goed overwogen beslissing neemt.

Het zonde als je naar uren prutsen je dure investering teleurgesteld op markt plaats zet.

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 15-09-2020 23:13 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-10 08:35

zeroday

There is no alternative!

iemand al de nieuwe 6.02 versie die in de stable is verschenen uitgeprobeerd?
ik geloof er nog weinig van als ik het forum mag geloven hoe stabiel die zou moeten zijn ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Cyberpope schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ik weet het juist niet, ik vraag het.
.
Ik zie veel pluspunten voor Ubiquiti. Centrale controller software (met backup) spreekt me aan. Goede hand-off tussen accespoints spreken me aan. De positieve berichten die ik overal hoor spreken mij aan. En ook de modulaire werkwijze lijkt me top. Mocht ik plots een stel legale, maar illegaal hurende polen in mijn garage huisvesten, zou ik makkelijk kunnen uitbreiden. Ik ben geen professional, maar toch aardig handig met netwerken. Overal in mijn huis ligt UTP en snap ook goed hoe een netwerk in elkaar zit. Ik werk al met netwerken toen het nog coax-kabel was. En voor de gemiddelde leek is mijn netwerk redelijk complex. (maar blijkbaar gebruik ik mijn verbinding niet serieus want anders had ik niet genoeg aan de Asus)

Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn huidige dekking (op plaatsen waar dat moet gewoon >100mbit op 5Mhz), maar zou graag ik de keuken en garage iets meer hebben. Daar merk ik dat het iets minder is. Of te wel ik heb ook daar bruikbare wifi, maar merk verschil in snelheid met mijn woonkamer. Wat ik in elk geval kan vaststellen is dat mijn muren en vloeren niet van dusdanige kwaliteit zijn dat ik daarvan blokkerende effecten mag verwachten inzake mijn wifi, gezien dat nu ook niet zo van invloed is.

Dus was mijn gedachte dat ik met een extra accespoint onder de overkapping dat wel zou kunnen fixen. Bekabeld natuurlijk (zeg 75 euro). Maar dan is het wel fijn als ze onderling een hand-off doen, dus dan maar hetzelfde merk. En toen kwam ook Ubiquiti in beeld, want laten we het goed doen en de pluspunten (eerder genoemd) spraken me aan. Dus dacht ik een accespoint op dezelfde plek als nu mijn Asus waardoor ik op alle plekken waar ik nu goede wifi heb ook goede wifi verwacht, plus een extra accespoint onder het afdak. Dat is me wel 150 euro waard met op termijn nog een investering als mijn Asus er mee ophoudt (andere router, zonder wifi. Pfsense of Ubiquiti).

Maar als me dan hier gemeld dat je niet op moet rekenen dat Ubiquiti uberhaupt de range krijgt als een consumentenrouter van >6 jaar oud, dan schrik ik. Ik krijg een beeld dat ik aan een gebed zonder einde ga beginnen, waarbij ik minimaal op 3 of meer accespoint mag gaan rekenen om fatsoenlijke dekking te krijgen. Want waar ik nu met een simpele asus mijn huis in elk geval van zolder tot beneden verdieping dekking heb (mijn router staat wel centraal omdat ik UTP heb tussen mijn glasvezelmodem (meterkast) en router (trapkast boven)), mag ik er volgens mensen in dit topic niet op rekenen dat dit met Ubiquiti ook gaan lukken. En dan slaat bij de twijfel toe. Is een verbetering van mijn huidige situatie me meer als € 300 waard? Omdat ik straks op elke verdieping een accespoint moet hangen?

Dat is wel heel fors en dan bekruipt mij de vraag of het een hype is. Maar nogmaals ik weet het niet. Ik dacht met 2 accespoint t.o.v. mijn huidige situatie een verbetering te realiseren, maar daar mag ik blijkbaar absoluut niet op rekenen.

Ik kijk nog even verder naar andere merken en wellicht ga ik het gewoon proberen. Ze kunnen toch retour (koop of afstand) en de kabels liggen er al.
Voor wat het waard is: ik ben van een Asus RT-AX88U en Asus RT-AX58U in Aimesh naar 2x AP-AC-Pro gegaan en dat bevalt me stukken beter. De overgang van AP naar AP ervaar ik veel beter dan bij de Asussen. Nu is de plaatsing van de Ubiquiti AP's optimaler maar die mogelijkheid was er ook doordat ze via POE gevoed kunnen worden. Al met al is deze setup en stuk stabieler, geen wegvallend signaal op de hoeken van het huis en kan ik alleen maar blij zijn dat ik van Asus af ben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
Iemand ervaring met onderstaande :P

Ik heb een usw 16 Port G2 welke ik een fixed ip wil geven. Ik doe dit via de controller dit lijkt goed te gaan op het schermpje zie ik dat het ip is veranderd. Echter springt de controller dan op adoption failed...

Ik kan op mijn switch inloggen met de ssh maar adopteren wil die niet meer... een forget in de controller resulteerde in een managed bij een ander,,, de juiste ssh gegevens ingeven bij adopteren via de gui blijft mislukken,

Uiteindelijk doe ik maar een sudo syswrapper.sh restore-default daarna is dat ding wel te adopteren in de controller maar met een dhcp adres.. en begint het feest opnieuw als ik een fixed ip geef.

Iemand een gouden tip :P

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 15-09-2020 20:28 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:27:
Iemand ervaring met onderstaande :P

Ik heb een usw 16 Port G2 welke ik een fixed ip wil geven. Ik doe dit via de controller dit lijkt goed te gaan op het schermpje zie ik dat het ip is veranderd. Echter springt de controller dan op adoption failed...

Ik kan op mijn switch inloggen met de ssh maar adopteren wil die niet meer... een forget in de controller resulteerde in een managed bij een ander,,, de juiste ssh gegevens ingeven bij adopteren via de gui blijft mislukken,

Uiteindelijk doe ik maar een sudo syswrapper.sh restore-default daarna is dat ding wel te adopteren in de controller maar met een dhcp adres.. en begint het feest opnieuw als ik een fixed ip geef.

Iemand een gouden tip :P
Welke firmware? mijn 24P liet in korte tijd na gewoon adopted te zijn geweest ook 2x een adoption failed zien. Een reboot liet hem meteen weer provisionen en ploep .. alles werkte weer. Firmware was dus niet stabiel op verschillende fronten. Ik heb nu een andere beta erin hangen en is nu weer stabiel, alleen mis ik nog wat functies in de snmp wat ze uit hebben gezet ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
zeroday schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:36:
[...]

Welke firmware? mijn 24P liet in korte tijd na gewoon adopted te zijn geweest ook 2x een adoption failed zien. Een reboot liet hem meteen weer provisionen en ploep .. alles werkte weer. Firmware was dus niet stabiel op verschillende fronten. Ik heb nu een andere beta erin hangen en is nu weer stabiel, alleen mis ik nog wat functies in de snmp wat ze uit hebben gezet ..
Ik draai 4.3.20.11298 op de switch. Een ip charge van de switch zou toch niet zo moeizaam moeten gaan :+
Morgen avond nog maar een keer proberen met die reboot erachter aan, vrouw kijkt nu via de stream maar SBS6 :X dus reboot is verboden :P

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 15-09-2020 20:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:38:
[...]

Ik draai 4.3.20.11298 op de switch. Een ip charge van de switch zou toch niet zo moeizaam moeten gaan :+
mja.. ik zie ubi wel iedereen pushen om naar de 5.x range te gaan ..
ikzelf had problemen met mijn 24p gen2 op de 5.20 en zit nu op 5.35 daar ben ik op zich nu dus tevreden mee omdat daar geen memory leaks meer te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:23:
[...]

Voor wat het waard is: ik ben van een Asus RT-AX88U en Asus RT-AX58U in Aimesh naar 2x AP-AC-Pro gegaan en dat bevalt me stukken beter. De overgang van AP naar AP ervaar ik veel beter dan bij de Asussen. Nu is de plaatsing van de Ubiquiti AP's optimaler maar die mogelijkheid was er ook doordat ze via POE gevoed kunnen worden. Al met al is deze setup en stuk stabieler, geen wegvallend signaal op de hoeken van het huis en kan ik alleen maar blij zijn dat ik van Asus af ben.
Precies, Dit komt mede omdat je hebt geïnvesteerd in het belangrijkste, het beter plaatsen van AP’s en niet door de controller of unifi AP’s. Unifi bevat namelijk alleen de R en K protocolen en niet de V.

Hier wat uitleg dat dit geen unifi maar RKV magic is en ook zou moeten kunnen bijv Tp-link of asus.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202628
Met de 802.11 Working Group-standaarden k, r en v kunnen clients nog soepeler roamen tussen toegangspunten binnen hetzelfde netwerk.
802.11k

Door het gebruik van de 802.11k-standaard kunnen apparaten snel toegangspunten in de buurt vinden die beschikbaar zijn als roamingdoel door een geoptimaliseerde lijst van kanalen aan te leggen. Als het signaal van het huidige toegangspunt zwakker wordt, zoekt uw apparaat naar doeltoegangspunten uit die lijst.

802.11r
Wanneer een apparaat roamt van het ene naar het andere toegangspunt binnen hetzelfde netwerk, gebruikt 802.11r de functie Fast Basic Service Set Transition (FT) om de identiteitscontrole sneller uit te voeren. FT werkt met zowel een vooraf gedeelde sleutel (PSK) als een 802.1X-identiteitscontrole.
iOS 10 en nieuwer en iPadOS ondersteunen adaptive 802.11r op draadloze Cisco-netwerken. Adaptive 802.11r maakt FT mogelijk zonder dat daarvoor 802.11r ingeschakeld hoeft te zijn op het geconfigureerde draadloze Cisco-netwerk.

802.11v
iOS en iPadOS ondersteunen de volgende 802.11v-functies op bepaalde apparaten:

BSS-transitiebeheer (Basic Service Set)
Disassociation Imminent (Kan op elk moment worden losgekoppeld)
Directed Multicast Service (DMS)
BSS Max Idle Service

Met BSS-transitiebeheer en 'Disassociation Imminent' kan de controlelaag van het netwerk de clientroaming sturen door informatie door te geven over hoe zwaar de toegangspunten in de buurt worden belast. Het apparaat houdt rekening met deze informatie wanneer tussen de mogelijke roamingdoelen moet worden gekozen.
DMS optimaliseert de transmissie van multicast-verkeer op draadloze netwerken. Het apparaat gebruikt deze informatie om de multicast-transmissie te verbeteren en de gebruiksduur van de batterij van het apparaat te verlengen.

Dankzij de BSS Max Idle Service kunnen clients en toegangspunten op efficiënte wijze bepalen hoelang ze gekoppeld moeten blijven wanneer er geen transmissie van verkeer plaatsvindt. Het apparaat gebruikt deze informatie om de gebruiksduur van de batterij van het apparaat te verlengen.

De combinatie van snellere identificatie van het beste doeltoegangspunt door 802.11k en 802.11v en de snellere koppelingsmethode voor toegangspunten van FT zorgt voor beter presterende apps en een betere wifi-ervaring in iOS en iPadOS.

Meer informatie
De meeste leveranciers van hardware voor wifinetwerken bieden ondersteuning voor 802.11k, 802.11v en 802.11r (FT). U moet deze functies op de wifirouter inschakelen en configureren zodat het netwerk deze kan gebruiken. De configuratie verschilt; raadpleeg dus de gebruikershandleiding van de wifirouter voor informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
zeroday schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:42:
[...]

ikzelf had problemen met mijn 24p gen2 op de 5.20 en zit nu op 5.35 daar ben ik op zich nu dus tevreden mee omdat daar geen memory leaks meer te zien zijn.
5.x is dan nog in beta toch? Ben wat voorzichtiger geworden net die bèta’s van ubnt :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:42
HKLM_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:38:
[...]

Morgen avond nog maar een keer proberen met die reboot erachter aan, vrouw kijkt nu via de stream maar SBS6 :X dus reboot is verboden :P
Omdat het een Gen 2 switch is, zou ik toch eens een beta gaan proberen. Moet eigenlijk niets uit kunnen maken, maar geheid dat er toch issues beter opgelost zijn voor de Gen 2 switches op 5.xx.

Maar je kan ook de switch op DHCP laten staan, en op MAC adres een vast IP adres geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dan ga ik dat van het weekend toch maar eens proberen. Thx :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

xbeam schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:10:
[...]

Unifi heeft niets te doen met de handovers. Het is je telefoon die bepaald of en waneer hij overstapt naar een ander acces point. dat alles van 1 merk is voegt daar technische niets aan toe. Wil goed kunnen roamen tussen wifi accespoints dan moet zorgen dat je telefoon/laptop en accespoint beschikt over de R,K,V Wifi protocolen. Die zorgen voor een snelle overdracht van de clients.
:?

Dus ik kan een willekeurig los accespoint erbij hangen en als ik dan hetzelfde SIDD instel zouden al mijn devices zo moeten roamen tussen de accesspoints? Dan is die techniek verbeterd, want dat is niet mijn ervaring een paar jaar geleden.
[b]xbeam schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:10:
Dat is allemaal niet erg als je maar een wel overwogen beslissing neemt.
Ik durf wel wat aan. Toen ik met mijn Asus en IPTV begon was dat zeker geen vinkje zetten hoor. Dat was ook nogal puzzelen en ja, daarbij ook de hulp van T-net nodig gehad. Ik weet zeker niet alles, maar als ik maar elke keer een stapje verder kom is het aardig goed te doen. En volgens mij heb ik hier al handleiding gezien in combinatie met KPN en Ubiquiti. Al hoewel het zeker niet zeker is dat ik dan ook een router van hen neem. En zoals mijn Asus router werkt, blijft die staan. Te veel werk om dat netwerk om te zetten, met sommige devices waarbij ik echt niet meer weet hoe ik het IP-adres zou moeten aanpassen (moet dat nog wel ergens hebben).
breinonline schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:23:
[...]

Dank daar heb ik wat aan. Ik ga wel kijken.

[ Voor 49% gewijzigd door Cyberpope op 15-09-2020 21:02 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:43:
[...]

5.x is dan nog in beta toch? Ben wat voorzichtiger geworden net die bèta’s van ubnt :P
ja klopt, maar de 5.x voor mijn APs waren een verademing .. (5.20 in dit geval) maar voor mijn 24P switch gen2 niet, en voor mijn 8p 150W weer wel ..

dus soms heb je ook gewoon pech ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:56:
[...]

Dus ik kan een willekeurig los accespoint erbij hangen en als ik dan hetzelfde SIDD instel zouden al mijn devices zo moeten roamen tussen de accesspoints? Dan is die techniek verbeterd, want dat is niet mijn ervaring een paar jaar geleden.

[...]

Ik durf wel wat aan. Toen ik met mijn Asus en IPTV begon was dat zeker geen vinkje zetten hoor. Dat was ook nogal puzzelen en ja, daarbij ook de hulp van T-net nodig gehad. Ik weet zeker niet alles, maar als ik maar elke keer een stapje verder kom is het aardig goed te doen. En volgens mij heb ik hier al handleiding gezien in combinatie met KPN en Ubiquiti. Al hoewel het zeker niet zeker is dat ik dan ook een router van hen neem. En zoals mijn Asus router werkt, blijft die staan. Te veel werk om dat netwerk om te zetten, met sommige devices waarbij ik echt niet meer weet hoe ik het IP-adres zou moeten aanpassen (moet dat nog wel ergens hebben).

[...]

Dank daar heb ik wat aan. Ik ga wel kijken.
Kijk dat is de spirit, Welkom ;-)

Volgens de specs zou dat met de RKV protocolen moeten kunnen.

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-10 08:56
Iemand de controller 6.0.20 al geüpdated via Synology Docker? Ik zie dat de builds gewijzigd werden:
https://registry.hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/tags
Na het downloaden van de image en het wissen van mijn container blijft die op 5.14.23 staan. Geen idee wat ik verkeerd doe, de vorige updates lukten wel op die manier.

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-10 09:00
briecht schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:39:
Iemand de controller 6.0.20 al geüpdated via Synology Docker? Ik zie dat de builds gewijzigd werden:
https://registry.hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/tags
Na het downloaden van de image en het wissen van mijn container blijft die op 5.14.23 staan. Geen idee wat ik verkeerd doe, de vorige updates lukten wel op die manier.
latest blijft voorlopig de 5.x branch en als je wilt testen met de 6.x versies dan moet je de tag stable-6 gebruiken bijv:

docker pull jacobalberty/unifi:stable-6

en natuurlijk ook :stable-6 in je run command.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:43:
[...]

Precies, Dit komt mede omdat je hebt geïnvesteerd in het belangrijkste, het beter plaatsen van AP’s en niet door de controller of unifi AP’s. Unifi bevat namelijk alleen de R en K protocolen en niet de V.

Hier wat uitleg dat dit geen unifi maar RKV magic is en ook zou moeten kunnen bijv Tp-link of asus.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

[...]
Ik ben geen protocol specialist, maar weet wel dat als ik 2 losse wifi punten heb met dezelfde SSID dat deze ook door een device als 2 losse netwerken gezien wordt. En roamen naar AP2 gaat pas goed als ik vrijwel geen verbinding meer heb met AP1

Als ik 2 accesspoints heb via een controller, dan zie ik SSID en 2 losse BSSIDs die samen een netwerk vormen: de ESSID. Roamen gaat dan al veel meer op basis van de betere signaalsterkte.
Thuis zijn vrijwel alle apparaten verbonden met het dichtsbijzijnde AP, ook al is er een redelijke overlap tussen de etages.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Netwerk Controller Software op m'n CK Gen2+ net ook kunnen updaten naar versie 6.0.20-14236-1

Ik kan m'n 2.4 en 5Ghz WiFi netwerken nog gewoon scheiden in tegenstelling tot dat wat hier eerder gemeld werd... ??

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:55:
De Netwerk Controller Software op m'n CK Gen2+ net ook kunnen updaten naar versie 6.0.20-14236-1

Ik kan m'n 2.4 en 5Ghz WiFi netwerken nog gewoon scheiden in tegenstelling tot dat wat hier eerder gemeld werd... ??
Aan die settings is ook niets aangepast. Wat nu wel aangepast is:

Redesign and move Wireless Networks configuration to Wi-Fi page.
Replace WLAN Groups with new AP Groups feature.

Kortom: Als je nu (indien van toepassing) niet meer wilt dat een bepaald Wifi-Netwerk op een set van access-points actief is, dan moet je dus aan de gang met WLAN groups. Op de access-points zelf is dit niet meer in te stellen. Standaard is er een "default" .. duh :)

• Will_M
  • Niet online
@ed1703 Ooohw... :o

Ik kom vanuit de Cisco hoek en werk daar eigenlijk alléén maar met WLAN / AP-Groups incl. Flex-Connect ;) UI is die 'richting' dus ook gewoon op aan 't gaan :P

4 AP's thuis.... Dat 'Flex-Connect' nog al indrukwekkend. Op 't werk heb ik klanten met +10K aan AP's en dan wordt 't wel leuk.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 16-09-2020 11:26 ]

Ethirty schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:53:
[...]

Ik ben geen protocol specialist, maar weet wel dat als ik 2 losse wifi punten heb met dezelfde SSID dat deze ook door een device als 2 losse netwerken gezien wordt. En roamen naar AP2 gaat pas goed als ik vrijwel geen verbinding meer heb met AP1

Als ik 2 accesspoints heb via een controller, dan zie ik SSID en 2 losse BSSIDs die samen een netwerk vormen: de ESSID. Roamen gaat dan al veel meer op basis van de betere signaalsterkte.
Thuis zijn vrijwel alle apparaten verbonden met het dichtsbijzijnde AP, ook al is er een redelijke overlap tussen de etages.
Wat jij volgens mij omschrijft is Zero-Handoff Roaming en wordt sinds de komst van rkv ook door ubnt afgeraden . Ik ben ook geen expert maar rkv is er volgens mij gekomen om al die custom oplossing van fabrikanten te voorkomen.
https://help.ui.com/hc/en...662107-UniFi-Fast-Roaming
ATTENTION:Zero-Handoff is not recommended for use in UniFi deployments
En volgens Apple
Adaptive 802.11r maakt FT mogelijk zonder dat daarvoor 802.11r ingeschakeld hoeft te zijn op het geconfigureerde draadloze netwerk
Als er iemand is die hier is die een duidelijke diepgang op rkv kan geven zou het mooie toevoeging zijn Voorde topic start.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 16-09-2020 11:37 ]

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-10 08:56
glenn456 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:52:
[...]

latest blijft voorlopig de 5.x branch en als je wilt testen met de 6.x versies dan moet je de tag stable-6 gebruiken bijv:

docker pull jacobalberty/unifi:stable-6

en natuurlijk ook :stable-6 in je run command.
Bedankt voor de info! Waar kan ik dan checken of volgen welke controller versie in de /latest image opgenomen is?

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 15:47
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
[...]

Aan die settings is ook niets aangepast. Wat nu wel aangepast is:

Redesign and move Wireless Networks configuration to Wi-Fi page.
Replace WLAN Groups with new AP Groups feature.

Kortom: Als je nu (indien van toepassing) niet meer wilt dat een bepaald Wifi-Netwerk op een set van access-points actief is, dan moet je dus aan de gang met WLAN groups. Op de access-points zelf is dit niet meer in te stellen. Standaard is er een "default" .. duh :)
Kort gezegd dus als je een override gebruikt voor het 2.4 GHz moet er een extra Wifi Netwerk worden aangemaakt welke je apart zet op de band 2.4 GHz.

Zal eens kijken of mijn UDM-P 6.0.20 leuk gaat vinden...

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
briecht schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:31:
[...]

Bedankt voor de info! Waar kan ik dan checken of volgen welke controller versie in de /latest image opgenomen is?
Via jouw eerder geposte link. Op het Overview tabblad zie je waar de tags naar verwijzen.
Latest idd nog steeds naar versie 5.14.x omdat de upgrade naar 6 mogelijk zaken stuk maakt vanwege de grote hoeveelheid veranderingen.
Een upgrade die je in ieder geval gecontroleerd wilt doen. (Backup maken, enz.)

[ Voor 8% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 16-09-2020 11:45 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:24:
@ed1703 Ooohw... :o

Ik kom vanuit de Cisco hoek en werk daar eigenlijk alléén maar met WLAN / AP-Groups incl. Flex-Connect ;) UI is die 'richting' dus ook gewoon op aan 't gaan :P

4 AP's thuis.... Dat 'Flex-Connect' nog al indrukwekkend. Op 't werk heb ik klanten met +10K aan AP's en dan wordt 't wel leuk.
Dit is ook niet iets wat velen thuis zullen gebruiken, maar dat is met wel meer zaken in de controller-software.
Ik ken er ook zat die alleen maar het default vlan binnen unifi gebruiken en verder niets.

@ work hebben we 5000+ cisco switches, maar helaas nog niet met dat soort wifi oplossingen mogen spelen.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 16-09-2020 12:11 ]

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Iemand een idee hoe ik de disconnected devices weer connected kan krijgen in de controller?
Gaat dan om mijn USG / Switch / AP

versie : 6.0.20

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:07:
[...]

Dit is ook niet iets wat velen thuis zullen gebruiken, maar dat is met wel meer zaken in de controller-software.
Ik ken er ook zat die alleen maar het default vlan binnen unifi gebruiken en verder niets.

@ work hebben we 5000+ cisco switches, maar helaas nog niet met dat soort wifi oplossingen mogen spelen.
Ik kom ze met alle liefde voor unifi switches en AP’s vervangen 🤑🤑🤑. Als dat helpt dat je er wel mee mag spelen O-)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
mits112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:09:
Iemand een idee hoe ik de disconnected devices weer connected kan krijgen in de controller?

controller nogmaals herstart? Apparatuur herstart?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• MED-iC-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:42
mits112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:09:

Wat mij opviel is dat na de upgrade naar 6 het verkeerde netwerk gekoppeld stond op mijn wifi. (vlan only ipv default). Nadat ik die had aangepast via een vaste machine die wel het juiste netwerk had, kregen mijn wifi clients ook weer verbinding met internet. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:56:
[...]

Ik kom ze met alle liefde voor unifi switches en AP’s vervangen 🤑🤑🤑. Als dat helpt dat je er wel mee mag spelen O-)
Helaas is het overheid en 500k+ is aanbesteden. Bovendien is de support (fixtime SLA 4 uur) van andere vendors niet op orde (waaronder UI). Ook is stackwise of soortgelijks een harde eis.
MED-iC- schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:04:
[...]

Wat mij opviel is dat na de upgrade naar 6 het verkeerde netwerk gekoppeld stond op mijn wifi. (vlan only ipv default). Nadat ik die had aangepast via een vaste machine die wel het juiste netwerk had, kregen mijn wifi clients ook weer verbinding met internet. 8)7
Ik verbaas mij soms echt welke vage issues er met nieuwe controller-versies naar boven komen.
geenwindows schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:00:
[...]
controller nogmaals herstart? Apparatuur herstart?
En kijk op z'n minst op je USG met ssh of de inform-url nog wel klopt via het commando info

[ Voor 48% gewijzigd door ed1703 op 16-09-2020 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:09:
[...]

Helaas is het overheid en 500k+ is aanbesteden. Bovendien is de support (fixtime SLA 4 uur) van andere vendors niet op orde (waaronder UI). Ook is stackwise of soortgelijks een harde eis.
Het gehele project dan maar op gaan delen in meerdere deelprojecten zodat je pér afzonderlijk deelproject onder de 500K blijft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:15:
[...]

Het gehele project dan maar op gaan delen in meerdere deelprojecten zodat je pér afzonderlijk deelproject onder de 500K blijft ;)
haha, see you in court ;w

• Will_M
  • Niet online
Héle slechte omgeving om te gaan 'netwerken', that is :*)

• mits112
[...]

[...]

Ik verbaas mij soms echt welke vage issues er met nieuwe controller-versies naar boven komen.

[...]

En kijk op z'n minst op je USG met ssh of de inform-url nog wel klopt via het commando info
Deze klopt nog. Ik ga even fysieke herstart van Controller en USG doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58

Ethirty

Who...me?

[...]

Ook is stackwise of soortgelijks een harde eis.
Klinkt een beetje als in de categorie Politie: onze auto's móeten DSG hebben, in een tijd dat nog maar 1 merk dat had... :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:32:
[...]

Klinkt een beetje als in de categorie Politie: onze auto's móeten DSG hebben, in een tijd dat nog maar 1 merk dat had... :X
Beetje off-topic maar ook daar zullen de nodige andere partijen wel over procederen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:54:
[...]

Beetje off-topic maar ook daar zullen de nodige andere partijen wel over procederen.
Beter hadden ze destijds een gewoon een 'PDK' geëist... Is ook 'gewoon' een DSG uit de VAG stal >:)

[...]

Niet echt.. we gebruiken het pas echt sinds 2013/2014, de apparatuur kan het al sinds 2007 oid.
Dat UI zoiets niet heeft vind ik ook niet raar, maar door allerlei missende features (stackwise dus, maar bijvoorbeeld ook VRF lite en PVST) vallen merken af die onze beheerlast teveel verhogen of zaken niet uitvoerbaar maken.
Met zoveel devices te beheren moet je kritisch zijn zodat je met alle lopende projecten met 20 man in deels beheer en projecten het nog steeds aan kan. Switches vervangen is bij ons dan ook een doorlopend project.

maargoed.. genoeg offtopic nu.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:57
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:15:
[...]

Dat heet ontduiken van de aanbestedingsregels en kan je duur komen te staan. Overeenkomsten kunnen tot 6 maanden nadat ze zijn aangegaan nietig verklaard worden :)

• Will_M
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:58:
[...]

Dat heet ontduiken van de aanbestedingsregels en kan je duur komen te staan. Overeenkomsten kunnen tot 6 maanden nadat ze zijn aangegaan nietig verklaard worden :)
Dat ontduiken moet je ook niet willen gaan doen en al helemaal niet op basis van een totaal project maar eerder door de scope van je project op voorhand 100% duidelijk te hebben én duidelijk te maken aan de diverse bevoegde partijen. Scope beperken tot de essentie is helaas niet iets wat een overheidsorgaan tot een primaire taak verheven heeft...

Hardware vervangen kán bijvoorbeeld volledig los staan van het vervangen / upgraden van een management omgeving.

In 't voorbeeld wat hierboven aangehaald is: 5000 Cisco switches vervangen gaat echt niet in één keer lukken voor €500.000,- maar het lijkt me niet dat AL die 5000 apparaten nú in ééns EOL zijn? Als dat wél zo is dan heeft er iemand ooit goed zitten slapen óf er heeft iemand anders nu een héle dikke bankrekening....

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 16-09-2020 14:19 ]

• mits112
mits112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:26:
[...]

Deze klopt nog. Ik ga even fysieke herstart van Controller en USG doen
Herstart van USG + Switch + Controller heeft geen effect gehad. Zijn er wellicht andere dingen die ik kan proberen.

set-inform http://X.X.X.10:8080/inform heb ik gedaan. op http://X.X.X.10 is mijn controller geinstalleerd

• Miki
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:03:
[...]

Dat ontduiken moet je ook niet willen gaan doen en al helemaal niet op basis van een totaal project maar eerder door de scope van je project op voorhand 100% duidelijk te hebben én duidelijk te maken aan de diverse bevoegde partijen.

Hardware vervangen kán bijvoorbeeld volledig los staan van het vervangen / upgraden van een management omgeving.
Klopt helemaal, toevallig ict inkoper?

• Will_M
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:45:
[...]

Klopt helemaal, toevallig ict inkoper?
Nope, ik werk als simpele 'engineer' voor een bedrijfje wat iets of wat aan ICT diensten kán leveren aan je en werk daarbij toevallig voor een afdeling welke 'meuk' naar zich toe geschoven krijgt op het moment dat 't (spontaan) niet meer in een standaard leverstraat past.

• Miki
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:59:
[...]

Nope, ik werk als simpele 'engineer' voor een bedrijfje wat iets of wat aan ICT diensten kán leveren aan je en werk daarbij toevallig voor een afdeling welke 'meuk' naar zich toe geschoven krijgt op het moment dat 't (spontaan) niet meer in een standaard leverstraat past.
Ah zo, in ieder geval kudos voor je kennis. Dat is bij veel van mijn collega’s totaal niet top of mind.

Anyway om even weer on-topic te raken. Ik zit zo in het UI community topic te kijken naar de controller release 6.0.20 maar de berichten zijn niet best. Ik kijk wel over een maand of 3 hoe de vlag er voor staat.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wil ook graag die 6 variant. Maar hij is er nog niet voor de UDMP :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:03:
[...]

In 't voorbeeld wat hierboven aangehaald is: 5000 Cisco switches vervangen gaat echt niet in één keer lukken voor €500.000,- maar het lijkt me niet dat AL die 5000 apparaten nú in ééns EOL zijn? Als dat wél zo is dan heeft er iemand ooit goed zitten slapen óf er heeft iemand anders nu een héle dikke bankrekening....
Nee, we vervangen zo'n 20% per jaar. Met Cisco zit je al snel aan die 500k, een beetje locatie met pak 'm beet 25 access-switches en een core-switch is toch al snel ergens bij de 100k met een complete oplevering.
In een aanbesteding zit het product "lan-switch" met feature-set a-z, niet een locatie of projectje.
Als UI kom je daar lastig tussen.

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:08:
[...]

Nee, we vervangen zo'n 20% per jaar. Met Cisco zit je al snel aan die 500k, een beetje locatie met pak 'm beet 25 access-switches en een core-switch is toch al snel ergens bij de 100k met een complete oplevering.
In een aanbesteding zit het product "lan-switch" met feature-set a-z, niet een locatie of projectje.
Misschien moet je de term 'Campus-Lan' eens gaan introduceren. Daarmee veeg je alle afzonderlijke 'Access Switches' al onder één noemer pér locatie 8)

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:56:
[...]

Dat snap ik dan niet ;) UI biedt helemaal geen oplossingen voor > MKB. Je kunt dus nooit aan de eisen voldoen denk ik dan (en das los van het feit dat je als Ubi klant halve/hele betatester bent)
[...]

Elke Enterprise fabrikant heeft stack-mogelijkheden dus dat gaat hier niet op natuurlijk :)
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:57:
[...]

Niet echt.. we gebruiken het pas echt sinds 2013/2014, de apparatuur kan het al sinds 2007 oid.
Dat UI zoiets niet heeft vind ik ook niet raar, maar door allerlei missende features (stackwise dus, maar bijvoorbeeld ook VRF lite en PVST) vallen merken af die onze beheerlast teveel verhogen of zaken niet uitvoerbaar maken.
Met zoveel devices te beheren moet je kritisch zijn zodat je met alle lopende projecten met 20 man in deels beheer en projecten het nog steeds aan kan. Switches vervangen is bij ons dan ook een doorlopend project.

maargoed.. genoeg offtopic nu.
Dat dus ;) Ubiquiti heeft geen apparatuur voor dit soort implementaties.
ed1703 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:08:
[...]

Aruba niet overwogen? Qua WiFi en NAC mijlenver voor op Cisco (qua switches begint t wat te worden sinds ze Comware en ArubaOS aan t vervangen zijn) en onder de streep veel goedkoper dan Cisco. Wij zijn volledig geswitcht and couldn’t be more happy.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:21:
[...]

Héle slechte omgeving om te gaan 'netwerken', that is :*)
Heeft Niks met slechte werk omgeving.
Maar is gewoon de Europese wet. EU Aanbesteding opdelen om onder de EU aanbestedingsprocedure grens te blijven is strafbaar. En kan word gezien als corruptie/aanbesteding fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:27:
[...]

Heeft Niks met slechte werk omgeving.
Maar is gewoon de Europese wet. EU Aanbesteding opdelen om onder de EU aanbestedingsprocedure grens te blijven is strafbaar. En kan word gezien als corruptie/aanbesteding fraude.
Ik doelde meer op 'De Rechtbank' ansich als zijnde locatie om te gaan 'Netwerken' .... :)

Tomba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:47:
[...]

Dat snap ik dan niet ;) UI biedt helemaal geen oplossingen voor > MKB. Je kunt dus nooit aan de eisen voldoen denk ik dan (en das los van het feit dat je als Ubi klant halve/hele betatester bent)
Het was ook meer een met een knip oog wat betreft de in-house expertise dat hij dan wel aan de knoppen mag zitten.

Maar wat betreft geen mkb oplossing? Ik ken ISP die hun hele core netwerk op de edge lijn hebben draaien inclusief hun border gateway controllers en OLT’s (GPON glasvezel pops)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Beste medetweakers, wacht nog even met het upgraden van je Unifi controller naar V6. Zitten nog wat bugs in, zelfs Lawrence Systems heeft er een filmpje aan geweid.
YouTube: Don't Upgrade to UniFi Controller 6.0.20!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• mits112
Skynett schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:46:
Beste medetweakers, wacht nog even met het upgraden van je Unifi controller naar V6. Zitten nog wat bugs in, zelfs Lawrence Systems heeft er een filmpje aan geweid.
Had ik ook niet moeten doen. Weer downgrade maar devices blijven disconnected

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Draai al weken op 6.0.x. En al voor stable had ik 6.0.20 RC draaien. Heb geen issues met wat ze aanhalen. Zelfs nog een fresh install omdat ik geswitched ben van CK naar RPI. Geen issues en wat hostifi in z'n tweet aanhaalt zie ik niet staan bij Network Isolation. https://twitter.com/hosti...05869246187143170/photo/1
Tomba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:47:
Aruba niet overwogen? Qua WiFi en NAC mijlenver voor op Cisco (qua switches begint t wat te worden sinds ze Comware en ArubaOS aan t vervangen zijn) en onder de streep veel goedkoper dan Cisco. Wij zijn volledig geswitcht and couldn’t be more happy.
Zou graag ook andere merken in onze werkomgeving willen, maar er spelen krachten op een ander niveau (above my paygrade) waardoor er altijd merken met de hoofdletter C uit de tender-lotto-machine rollen.

[ Voor 28% gewijzigd door ed1703 op 16-09-2020 18:26 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
mits112 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:55:
[...]

Had ik ook niet moeten doen. Weer downgrade maar devices blijven disconnected
Vervelend man, ik heb zelf gelukkig nergens last van. Kon me gisteren natuurlijk niet inhouden en gelijk op update geklikt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
[...]

Klinkt een beetje als in de categorie Politie: onze auto's móeten DSG Wikipedia: Variomatic hebben, in een tijd dat nog maar 1 merk dat had... :X
FTFY >:)

Beetje off topic, I know.

[ Voor 4% gewijzigd door Comp User op 16-09-2020 18:15 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-10 13:00

Falcon10

Hit it i would !

Lap ! They did it again !!! |:(

En dan verschieten dat ze geen toegang krijgen bij >MKB :X
Zelfs op MKB zijn dat dooddoeners.
Eigenlijk zelfs voor de doorsnee huis tuin en keuken tweakert.

Niet te geloven.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:41:
[...]

Het was ook meer een met een knip oog wat betreft de in-house expertise dat hij dan wel aan de knoppen mag zitten.

Maar wat betreft geen mkb oplossing? Ik ken ISP die hun hele core netwerk op de edge lijn hebben draaien inclusief hun border gateway controllers en OLT’s (GPON glasvezel pops)
Ah op die fiets ;) miste je grap.

Ik vind Ubi uitstekend voor MKB/thuisgebruikers vandaar het > teken. Ik was even de Edge range vergeten inderdaad(Zat puur met de UniFi tak in gedachten), maar had evengoed niet verwacht dat zoiets door ISP’s gebruikt zou worden!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:16:
[...]

Ik vind Ubi uitstekend voor MKB/thuisgebruikers vandaar het > teken. Ik was even de Edge range vergeten inderdaad(Zat puur met de UniFi tak in gedachten), maar had evengoed niet verwacht dat zoiets door ISP’s gebruikt zou worden!
Zijn ook ISP's die via een glasvezeluitrol alleen een kleiner gebied bedienen. Weet oa in Brabant waar men volledig op Mikrotik draait en met ook full BGP table routing. Inmiddels heeft Mikrotik voor dat soort oplossingen ook routers met 25 gig uplinks. Misschien dat 40 gig er ook al aan zit te komen, maar nog niet gezien. Heeft UI weer wat te doen ;)

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 20:38
Voor de liefhebbers onder ons. 6.0.22 RC is uit.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Iemand uit omgeving Utrecht die nog een USW Flex Mini wil kopen om verzendkosten te besparen? Ik ga morgen een order plaatsen bij de EU store en ik denk dat ik net niet de €120 ga halen om geen verzendkosten te hoeven te betalen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

• HKLM_
zeroday schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:42:
[...]

Ik zal vast een memo gemist hebben ofzo :P maar die switch waar ik het gister overhad die ik ip 192.168.1.2 wil geven wat niet lukt daar ben ik nu achter (gisteren zitten slapen ofzo)

Als ik in de browser naar 192.168.1.2 ga dan kom ik op de web pagina van de UDM-Pro uit. Als ik naar 192.168.1.1 ga dan kom ik daar ook op uit. Hoe de F*ck heeft dat ding twee ip adressen in gebruik 8)7

Oke laat maar is het al weekend :F ik schaam mij te diep om te bekennen wat het was :D

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 16-09-2020 19:58 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tomba schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:16:
[...]

Waarom niet? Daar zijn juist groot mee geworden

https://www.ui.com/ufiber/ufiber-olt/

En bovengronds

https://operator.ui.com/
https://www.ui.com/airfiber/airfiber/

Dit soort dingen zijn echt niet voor thuis en klein mkb?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

HKLM_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:50:
[...]
Ik zal vast een memo gemist hebben ofzo :P maar die switch waar ik het gister overhad die ik ip 192.168.1.2 wil geven wat niet lukt daar ben ik nu achter (gisteren zitten slapen ofzo)

Als ik in de browser naar 192.168.1.2 ga dan kom ik op de web pagina van de UDM-Pro uit. Als ik naar 192.168.1.1 ga dan kom ik daar ook op uit. Hoe de F*ck heeft dat ding twee ip adressen in gebruik 8)7

Oke laat maar is het al weekend :F ik schaam mij te diep om te bekennen wat het was :D
Niet Ubiquity, maar mijn modem/router heeft ook twee opeenvolgende IP-adressen in mijn netwerk (.253 & .254) met hetzelfde MAC adres, dus er zal wel een reden voor zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:43:
Unifi bevat namelijk alleen de R en K protocolen en niet de V.
:w Grote 802.11r/k/v liefhebber hier en ik kan je vertellen dat na een hoop firmware updates de UniFi lijn die eindelijk heeft gekregen iets van een jaar geleden of zo :P

Ik was namelijk stiekem heel erg fan van hun oude zelf bedachte systeem, maar dat is op een gegeven moment een onbetrouwbaar zooitje geworden ergens tussen de 3.xx en 4.xx firmware in en werkte sowieso alleen op de oude "Groene Ring" 2.4 GHz modellen ;)
xbeam schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
Wat jij volgens mij omschrijft is Zero-Handoff Roaming en wordt sinds de komst van rkv ook door ubnt afgeraden . Ik ben ook geen expert maar rkv is er volgens mij gekomen om al die custom oplossing van fabrikanten te voorkomen.
https://help.ui.com/hc/en...662107-UniFi-Fast-Roaming

Als er iemand is die hier is die een duidelijke diepgang op rkv kan geven zou het mooie toevoeging zijn Voorde topic start.
Zie het begin van deze hele lange reactie :P :+
Cyberpope schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:56:

Sterker nog : Ik vind dat jij PRECIES DAT ook gewoon moet gaan doen als je het een en ander wilt verbeteren thuis :)

Haal wat 802.11ac ondersteunende apparaten in huis en knutsel erop los!
De laatste tijd zie ik zelfs betaalbaar 802.11ax spul langskomen : https://nl.hardware.info/...p-link-archer-ax20.573915

Wat van die dingen aan elkaar knopen en gaan met die banaan! :Y)
Ethirty schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:53:
Niet mijn ervaring en IMHO gewoon een kwestie van alles goed afstellen! ;)
Wat je ook gebruikt : De boel zal afgesteld moeten worden en je zal daarmee een fijne omgeving voor al je Clients moeten creëren, want die bepalen tenslotte wanneer ze gaan roamen! :)
offtopic:
Die vent was omgekocht dus dat is een heel ander verhaal...
Freee!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:18:
Niet Ubiquity, maar mijn modem/router heeft ook twee opeenvolgende IP-adressen in mijn netwerk (.253 & .254) met hetzelfde MAC adres, dus er zal wel een reden voor zijn.
Dat had iets met DLNA of zo te maken... weet niet meer precies... secundaire functie in ieder geval...
Te lang geleden dat ik het heb gelezen hier op GoT ergens... :$ :X

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 16-09-2020 20:22 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Howdy sexy, your UDM is honeypotting you ;-)
nero355 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:19:
[...]

:w Grote 802.11r/k/v liefhebber hier en ik kan je vertellen dat na een hoop firmware updates de UniFi lijn die eindelijk heeft gekregen iets van een jaar geleden of zo :P
Ik lees het, V zit wel in de firmware verstopt maar wordt niet echt gebruikt door Ubnt. Begrijp ik uit het antwoord van jeff.

https://community.ui.com/...2a-411c-b264-ccda738ecbbd
myky
a year ago

@UBNT-jeff does this mean if no band-steering is enabled on SSID 11v won’t be used?
————————————————-
UI-jeff
@myky
Yes, we haven't found a need for it in most cases, though we are still investigating.

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 17-09-2020 08:00 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

rally

Deyterra Consultancy

[...]

Ja... dan zijn we wel benieuwd wat het nu was 😝

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
rally schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:46:
[...]

Ja... dan zijn we wel benieuwd wat het nu was 😝
@xbeam heef het goed met: Howdi sexy, your UDM is honeypotting you ;-)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Nou .. voor de Leering en Vermaeck, vertel .. ;)
@xbeam heef het goed met: Howdi sexy, your UDM is honeypotting you ;-)
Dat is nog niet de echte reden vertellen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 17-09-2020 07:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
zeroday schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:41:
[...]

Nou .. voor de Leering en Vermaeck, vertel .. ;)

[...]

Dat is nog niet de echte reden vertellen ;)
UDM heeft de mogelijkheid om een honeypot neer te zetten die detecteert als iemand je interne netwerk probeert te scannen etc. Als je die aanzet zal die op een ander ip adres actief worden dan 192.168.1.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

incomer schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:58:
[...]

UDM heeft de mogelijkheid om een honeypot neer te zetten die detecteert als iemand je interne netwerk probeert te scannen etc. Als je die aanzet zal die op een ander ip adres actief worden dan 192.168.1.1
Ah .. maar dan snap ik zelf nog even niet waarom hij dan problemen heeft. Of moet je dan eerste de optie van honeypot uitzetten, dan het IP adres omzetten en de functie weer aanzetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 26-10 13:56

B2

wa' seggie?

Hm, sinds gisteravond(?) is protect opeens offline op mijn Cloudkey V2+. Of tenminste, de app en website geven dat aan. Cloudkey al herstart maar dat hielp ook niet. Meer die daar last van hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zeroday schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:03:
[...]

Ah .. maar dan snap ik zelf nog even niet waarom hij dan problemen heeft. Of moet je dan eerste de optie van honeypot uitzetten, dan het IP adres omzetten en de functie weer aanzetten?
Waarschijnlijk had @HKLM_ :(:) niet gelijk door wat de gevolgen zijn van het aanzetten van een honeypot. Waardoor hij met bijv nmap in eens extra Device/client met open poorten in zijn netwerk ziet.

Het duurde even voordat door hij had dat die vreemde clients zijn UDM zelf is en dat hij daardoor op die vreemde ip adressen de UDM local portal kreeg.

Vandaar dat hij er ook liever niet over praat, niemand wil *; gehoneypot *; worden door zijn eigen UDM

Nu heb ik al gegeven bij ubnt dat natuurlijk niet handig is. Want daarmee verraad je gelijk ook dat het honeypot is. Je wil op de honeypot clients gewoon blank welkom to Apache page. En dat smb poort reageert als smb met een fake folder. En net alleen maar open staat.

[ Voor 70% gewijzigd door xbeam op 17-09-2020 08:46 ]

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-10 13:11
B2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:12:
Hm, sinds gisteravond(?) is protect opeens offline op mijn Cloudkey V2+. Of tenminste, de app en website geven dat aan. Cloudkey al herstart maar dat hielp ook niet. Meer die daar last van hebben?
Ik heb het even getest en het werkt hier naar behoren, op beide WiFi en 4G.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
B2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:12:
Ik heb ook nog steeds issues na de laatste grote protect stroring. UDM’s met protect die online ofline online gaan. Heel irritant.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 07:36
Gewoon even tussen door,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HvvnUq-RAemeOTkRQTNJgOWCKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqjEjayPPYG4cE039Ljjlcji.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
xbeam schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:15:
[...]

Waarschijnlijk had @HKLM_ niet gelijk door wat de gevolgen zijn van het aanzetten van een honeypot. Waardoor hij met bijv nmap in eens extra Device/client met open poorten in zijn netwerk ziet. Het duurde even voordat door hij had dat die vreemde clients zijn UDM zelf is en dat hij daardoor op die vreemde ip adressen de UDM local portal kreeg.

Nu heb ik al gegeven bij ubnt dat natuurlijk niet handig is. Want daarmee verraad je gelijk ook dat het honeypot is. Je wil op de honeypot clients gewoon blank welkom to Apache page. En dat smb poort reageert als smb met een fake folder. En net alleen maar open staat.
@zeroday Yes ik was vergeten dat de honeypot aanstond... deze had het ip 192.168.1.2 waardoor ik dus een dubbel ip aan het uitdelen was in mijn netwerk :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

xbeam schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:26:
[...]

Ik heb ook nog steeds issues na de laatste grote protect stroring. UDM’s met protect die online ofline online gaan. Heel irritant.
Vaag, Remote Access was opeens uit voor Protect. Ik kon lokaal op het ip wel bij Protect, in de Advanced instellingen kon ik Remote Access weer aanzetten..
Nu heb ik alleen wel 2 controllers in de app :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HKLM_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:33:
[...]

@zeroday Yes ik was vergeten dat de honeypot aanstond... deze had het ip 192.168.1.2 waardoor ik dus een dubbel ip aan het uitdelen was in mijn netwerk :P
>:) _O- :9B
CLOUD123.(honey)POT
HKLM

Systeembeheerder
-MCSA Server 2012 | MCSA Server 2016 | MCSA Windows 10

Skills
-Windows Server | Hyper-v | Office 365 | Azure
-Windows Client | Hyper-v Replica | Synology | Veeam
-Unifi SDN | Wi-Fi | Networking | WSUS | Active Director
-Unifi-UDM| Being honeypot by my own Honeypot
-Exchange Online | Yammer | Group Policy | Azure SQL | Sharepoint

Certificates |Ruckus | Cisco | Linux Basics |VMware ESXi
:9B :9B :9B :9B :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:34:
[...]

Vaag, Remote Access was opeens uit voor Protect. Ik kon lokaal op het ip wel bij Protect, in de Advanced instellingen kon ik Remote Access weer aanzetten..
Nu heb ik alleen wel 2 controllers in de app :(
Ik heb sinds de storing protect controllers in de protect app staan van UDM’s waar niet eens protect op geïnstalleerd staat 8)7 mijn eigen test UDM heb ik gewoon verwijderd (zonder problemen tot nu toe) met het verwijderen van klant UDM’s uit de protect app ben iets conservatiever omdat ik zeker wil weten dat daardoor in de nabije toekomst geen issues kunnen ontstaan.

Waarom hij bij jou in eens uit stond kan ik geen antwoord opgeven. Maar wel dat door die storing wat aparte dingen zijn gebeurd. Ik heb het onderbuik vermoede dat ubnt een corrupte (niet gehakt maar beschadigd) back-up heeft moeten herstellen. Voordat ze hem terug hebben kunnen zetten om de dienst te herstellen. En doordat herstellen zijn er dit soort foutjes ingekomen.

[ Voor 43% gewijzigd door xbeam op 17-09-2020 09:13 ]

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
Hoe dan? Uit de US laten komen?

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik vind het met afstand de mooiste deurbel op dit moment, daarna de Nest.... Gaaf ook dat de tekst nu aan te passen is... Wachten tot ie in Nederland beschikbaar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werffje

• B2

B2

wa' seggie?

werffje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:16:
[...]

Ik vind het met afstand de mooiste deurbel op dit moment, daarna de Nest.... Gaaf ook dat de tekst nu aan te passen is... Wachten tot ie in Nederland beschikbaar komt.
Ik heb al een tijdje de Nest. Grote voordeel daarvan vind ik is dat je je Google speakers als deurbel kunt gebruiken. Toevallig heb ik die door het hele huis staan, inclusief Nest Hub en Nest Hub Max waarbij je direct de videofeed van de deurbel ziet.

Dat is gewoon jammer dat Unifi niet zoiets heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://www.shipito.com/
ik heb hier laatst zitten kijken maar ik vind zo bestellen toch een beetje spannend. Mede omdat ik altijd een beetje bang dat op het moment dat ik zo iets doe de bel in EU shop verschijnt. Dat soort gebeuren mij namelijk altijd.
B2 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:22:
[...]

Ik heb al een tijdje de Nest. Grote voordeel daarvan vind ik is dat je je Google speakers als deurbel kunt gebruiken. Toevallig heb ik die door het hele huis staan, inclusief Nest Hub en Nest Hub Max waarbij je direct de videofeed van de deurbel ziet.

Dat is gewoon jammer dat Unifi niet zoiets heeft.
Moet je toch overstappen naar 🍏 😅
https://www.npmjs.com/package/homebridge-unifi-protect2
homebridge-unifi-protect is a Homebridge plugin that provides HomeKit support to the UniFi Protect device ecosystem. UniFi Protect is Ubiquiti's next-generation video security platform, with rich camera, doorbell, and NVR controller hardware options for you to choose from, as well as an app which you can use to view, configure and manage your video camera and doorbells.

[ Voor 53% gewijzigd door xbeam op 17-09-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
UniFi 6 Extender verschenen in early access.
https://eu.store.ui.com/c...cts/unifi-6-extender-beta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhGH65BsZW21rgQJX4nNpKjzLNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4txDiv2e4pvIeEeW6l9qBgV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat heeft viabox uiteindelijk aan kosten doorberekend?

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

BlazeMuis schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:18:
[...]

Ik heb het even getest en het werkt hier naar behoren, op beide WiFi en 4G.
Gisteren moest ik mijn username en wachtwoord weer eens invullen in een nieuwe beta in testflight
normaliter hoeft dat niet, maar goed, daar ging toen kort was mis, na 15 minuten of zo kon ik er weer in via mijn telefoon. Maar dat is niet echt wat jij beschrijft

• werffje
MarkyB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:44:
[...]

Wat heeft viabox uiteindelijk aan kosten doorberekend?
Geen idee zelf heb ik hem namelijk niet, tcviper heeft hem destijds besteld:
tcviper schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:04:
Zojuist G4 Doorbell besteld in de US store eindelijk, via viabox komt ie naar NL 😀 let you know my thoughts once I have it! Hier is trouwens het aansluit schema van dat ding: https://dl.ubnt.com/qig/g4-doorbell (das mooi, want is 1 op 1 vervanging van mijn nest deurbel)
Maar ik meen dat je zn 100 euro kwijt bent...

• Miki
Is dit nu de opvolger van de BeaconHD? Ik zit er over na te denken om voor mijn werkkamer een extender te kopen ivm bereik. Door dikke wanden en kasten zit ik alleen op 2,4Ghz netwerk terwijl ik graag op 5Ghz zou willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ubnt wederom _/-\o_
Een EU WiFi 6 beacon beta zonder EU WiFi 6 acces point beta.

Een vraag zijn die beacons alleen WiFi extenders of gebruiken ze het stopcontact als netwerk aansluiting.

[ Voor 56% gewijzigd door xbeam op 17-09-2020 10:01 ]

• Miki
xbeam schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:58:
[...]

Ubnt wederom _/-\o_
Een EU WiFi 6 extender beta zonder EU WiFi 6 acces point beta.
Eens kwa product placement slaat het nergens op maar deze extender zou overweg moeten kunnen met de huidige AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:01:
[...]

Eens kwa product placement slaat het nergens op maar deze extender zou overweg moeten kunnen met de huidige AP's.
Dat snap ik.
Maar hoe wil als ubnt een product beta testen als de core feature WiFi6 niet beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xbeam schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:58:
[...]

Ubnt wederom _/-\o_
Een EU WiFi 6 beacon beta zonder EU WiFi 6 acces point beta.

Een vraag zijn die beacons alleen WiFi extenders of gebruiken ze het stopcontact als netwerk aansluiting.
Sowieso geen fan van die extenders ook :X

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:05
Hoe zijn hier de ervaringen van een NanoHD vs AC Pro op gebied van dekking?

Ik heb thuis nu op de begane grond een NanoHD hangen en op de 2e etage een AC Pro.
(Binnenkort hangt er ook een NanoHD op de 1e etage)

De APs hebben ieder hun eigen kanaal, 2.4GHz staat beide op Med, 5GHz staat op BG op High en 2e etage op Med.
UI geeft aan geen interference te zien in beide segmenten.

Als ik beneden zit in een straal van 2meter bij het AP heb ik een perfecte dekking/snelheid.
Ga ik 5 meter verder zitten haal ik niet meer mijn maximale snelheid. Laptop geeft zelfs aan dat die niet een vol Wi-Fi signaal heeft.

De Google Hub op de begane grond pakt liever de 2e etage dan de begane grond..

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:19
xbeam schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:03:
[...]

Dat snap ik.

Maar hoe wil als ubnt een product beta testen als de core feature WiFi6 niet beschikbaar is.
Omdat de extender ook werkt met andere UniFi Wifi punten? (hoeft niet perse wifi6 te zijn) :)
Ik zal het wel eens even vragen of dat zo is bij UI.... kom er op terug.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 17-09-2020 10:17 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55

lier

MikroTik nerd

ro3lie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:09:
Als ik beneden zit in een straal van 2meter bij het AP heb ik een perfecte dekking/snelheid.
Is er line of sight vanaf de device naar de UAP?
Op welke kanaal werkt de Nano?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:05
lier schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:15:
[...]

Is er line of sight vanaf de device naar de UAP?
Op welke kanaal werkt de Nano?
Line of Sight niet, de AP zit net achter een (holle koof)
Overigens is het een woning uit de jaren 30, vooral hout.

Nano HD:
2G - VHT20 - Med - C13
5G - VHT80 - High - C40

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-10 09:54

EelCapone

Ik kom je halen!

Ik heb een USG Pro 4 en een Unifi Switch 16. Is iemand het al gelukt om de LAN1 en LAN2 poorten via 802.3ad LACP als trunk te koppelen met een Unifi Switch?

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

Pagina: 1 ... 48 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.