KPN - Vodafone Ziggo Partner
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
4.3.9 idd.Mirabis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:01:
@CrankyGamerOG Nee geen last van. Maar wat is "laatste firmware"? Op welke release channel zit je. Version 4.3.9 ondervind ik in ieder geval geen problemen mee.
Ik wou antwoorden nergens last van, en toen wou ik inloggen via de unifi app.. en lukte dat ook niet.CrankyGamerOG schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:56:
Iemand ook last dat met de laatste firmware de UCG Fiber soms gewoon totaal niet reageert?
nu al de 2e keer in 4 dagen dat ik smorgens op sta, en merk dat ik bijna niets kan bereiken, incl de Fiber zelf.
Na een reboot is alles weer ok.
Dit is voor het eerst in maanden dat ik de UCG fiber heb.
Ik zit nu te kijken hoe ik hiervan de througput een beetje correct zou kunnen testen. Er zitten een aantal 2.5Gb AP's op aangesloten en een Flex 2.5Gb POE switch, dus die gaan allemaal niet echt lukken. Ik heb wel een PC met een 10gbit kaart, en een 10gbit interface op Synology, maar geen eenvoudige test software (behalve misschien met FTP gewoon proberen).
Hebben jullie een idee hoe dit eenvoudig te testen? Ik ben geïnteresseerd in 2 scenario's:
1) PC -> core switch -> Synology
2) PC -> core switch -> DMSE -> core switch -> Synology
en dan latency en throughput. (onder load)
Ik houd het even in de gaten, als het een 3e keer gebeurt ga ik op onderzoek uit.Valkyre schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:29:
[...]
Ik wou antwoorden nergens last van, en toen wou ik inloggen via de unifi app.. en lukte dat ook niet.
Dit is voor het eerst in maanden dat ik de UCG fiber heb.
Staat je issue hier ook bij: https://community.ui.com/...74-4f63-b878-a3b44119d589
De laatste firmware voor de switches is iig al terug gegaan naar RC vanwege issues.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 19:52
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
iperf3 gebruiken. Dat is de enige fatsoenlijke "speedtest" tool die ik ken.Beer070 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:43:
Ik heb een paar weken geleden een Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE gekocht als core 10Gb POE+++ switch achter een DMSE. Hiervoor had ik een ZyXEL XS1930-12HP waar ik wat irritatie had met de configuratie van VLAN's.
Ik zit nu te kijken hoe ik hiervan de througput een beetje correct zou kunnen testen. Er zitten een aantal 2.5Gb AP's op aangesloten en een Flex 2.5Gb POE switch, dus die gaan allemaal niet echt lukken. Ik heb wel een PC met een 10gbit kaart, en een 10gbit interface op Synology, maar geen eenvoudige test software (behalve misschien met FTP gewoon proberen).
Hebben jullie een idee hoe dit eenvoudig te testen? Ik ben geïnteresseerd in 2 scenario's:
1) PC -> core switch -> Synology
2) PC -> core switch -> DMSE -> core switch -> Synology
en dan latency en throughput. (onder load)
Heb je toevallig ook een verbruiksmeter? Ik ben heel benieuwd wat deze switch aan stroomverbruik heeft. (En in dat geval, vermeld ook even hoeveel PoE die levert, maakt het wel zo duidelijk hoeveel die ongeveer in de basis verbruikt zonder PoE te leveren). De specs geven IIRC 64W maximaal aan (zonder PoE), maar dat is wel heel erg fors. Maar zal dus zijn als er ook 12x 10Gbit/s doorheen gejaagd wordt in combinatie met layer 3 switching en/of firewalling. En als je wilt ben ik ook wel benieuwd naar een echt basis verbruik, met 0 poorten aangesloten.
Ik heb een Voltcraft verbruiksmeter die ik er wel een keer tussen kan zetten. Dat geeft in ieder geval een indicatieRobertMe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:03:
[...]
iperf3 gebruiken. Dat is de enige fatsoenlijke "speedtest" tool die ik ken.
Heb je toevallig ook een verbruiksmeter? Ik ben heel benieuwd wat deze switch aan stroomverbruik heeft. (En in dat geval, vermeld ook even hoeveel PoE die levert, maakt het wel zo duidelijk hoeveel die ongeveer in de basis verbruikt zonder PoE te leveren). De specs geven IIRC 64W maximaal aan (zonder PoE), maar dat is wel heel erg fors. Maar zal dus zijn als er ook 12x 10Gbit/s doorheen gejaagd wordt in combinatie met layer 3 switching en/of firewalling. En als je wilt ben ik ook wel benieuwd naar een echt basis verbruik, met 0 poorten aangesloten.
Nu alles dikke prima, denk dat ik een goede upgrade gedaan heb die ook nog eens (20) wat(t) minder vreet.
review: Een duik in UniFi's controllerlandschap - Van Cloud Key tot Dream Wall
Nu zie ik dat de UDM Pro 2 SFP+ poorten heeft.
Kan ik mijn NAS en Macbook daar dan rechstreeks op aansluiten zodat ze over 10Gbit verlopen?
Ik zou dan 2 SFP+ to RJ45 Adapters aanschaffen en voor de mac nog een 10g Ethernet Adapter dius https://eu.store.ui.com/e...g?variant=uacc-cm-rj45-mg en https://eu.store.ui.com/e...cc-adapter-rj45-usbc-10ge
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Heb hier ook wel eens over zitten denken (meer voor wat test-setups voor werk), maar vond het te veel gedoe en verbruik voor een paar MB's meerGreatsword schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:11:
Ik heb een NAS met 10Gbit aansluiting, maar mijn Ubiquiti switch en in wall AP zijn 1Gbit.
Kan ik mijn NAS en Macbook daar dan rechstreeks op aansluiten zodat ze over 10Gbit verlopen?
Ik zou dan 2 SFP+ to RJ45 Adapters aanschaffen en voor de mac nog een 10g Ethernet Adapter dius
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 15-09-2025 11:00 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Uhm? Op de UDM Pro / SE zijn die 2 SFP+ poorten toch echt bedoeld om aan een kant de WAN en aan een poort de LAN te hangen. Met aan de LAN kant dus een switch die ook SFP+ doet. Of die switch vervolgens 10 GbE poorten heeft die tezamen 10Gbit/s over SFP+ dicht trekken of dat er 1 10GbE poort op zit die vol dicht getrokken wordt maakt dan niet uit.2Dutch schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:57:
Vraag me ook af of de beide SFP+-poorten onderling wel de maximale 10 Gbit/s uitwisselen? Het is vooral bedoeld om met een 10Gbit/s uplink zo veel mogelijk 1Gbit/s-poorten hun volledige max te kunnen laten draaien tegelijkertijd.
En als je de twee SFP+ poorten wilt bridgen wordt het er hopelijk alleen maar sneller van. Immers doet de UDM volgens mij geen hardware offloading? En bridgen zal sneller zijn dan NATen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik lees een uitstekende reden om een Pro XG switch te kopen, daar zit al 10GbE op en hoef je dus geen SFP+ RJ45 modules te kopenGreatsword schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:11:
Ik heb een NAS met 10Gbit aansluiting, maar mijn Ubiquiti switch en in wall AP zijn 1Gbit.
Ik zou dan 2 SFP+ to RJ45 Adapters aanschaffen en voor de mac nog een 10g Ethernet Adapter dius https://eu.store.ui.com/e...g?variant=uacc-cm-rj45-mg en https://eu.store.ui.com/e...cc-adapter-rj45-usbc-10ge
Nog logischer zou een NAS met SFP+ zijn zodat je gewoon direct een DAC in de NAS kunt doen, ook zuiniger.
En als die NAS mogelijk twee poorten heeft? En je voor de Mac toch al een extra adapter nodig hebt, waarom dan niet gewoon een kabel tussen beiden doen en klaar? Statisch IP toekennen aan de poort aan beide kanten en gaaan met die banaan. Rest van het netwerk / internet verkeer van de apparaten blijft dan gewoon lopen via de route die ze nu ook al gebruiken.
Ah kijk, was mij niet geheel duidelijk hoe dat nu precies zatRobertMe schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:27:
Uhm? Op de UDM Pro / SE zijn die 2 SFP+ poorten toch echt bedoeld om aan een kant de WAN en aan een poort de LAN te hangen. Met aan de LAN kant dus een switch die ook SFP+ doet. Of die switch vervolgens 10 GbE poorten heeft die tezamen 10Gbit/s over SFP+ dicht trekken of dat er 1 10GbE poort op zit die vol dicht getrokken wordt maakt dan niet uit.
En als je de twee SFP+ poorten wilt bridgen wordt het er hopelijk alleen maar sneller van. Immers doet de UDM volgens mij geen hardware offloading? En bridgen zal sneller zijn dan NATen.
Zo ben ik ook aan de Ubiquiti Flex Mini 2.5G gegaan toen ik een rappere NAS in huis kreegRobertMe schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:31:
Ik lees een uitstekende reden om een Pro XG switch te kopen, daar zit al 10GbE op en hoef je dus geen SFP+ RJ45 modules te kopen![]()
Nog logischer zou een NAS met SFP+ zijn zodat je gewoon direct een DAC in de NAS kunt doen, ook zuiniger.
En als die NAS mogelijk twee poorten heeft? En je voor de Mac toch al een extra adapter nodig hebt, waarom dan niet gewoon een kabel tussen beiden doen en klaar? Statisch IP toekennen aan de poort aan beide kanten en gaaan met die banaan. Rest van het netwerk / internet verkeer van de apparaten blijft dan gewoon lopen via de route die ze nu ook al gebruiken.
Jouw genoemde oplossing is inderdaad simpeler, gelukkig wordt 10Gbit/s al normaler op betaalbaardere NAS-apparatuur, ook met 1x 10 en 1x 2,5Gbit overleef je het wel
[ Voor 35% gewijzigd door 2Dutch op 15-09-2025 12:38 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
De UDM reeks heeft vier poort.2Dutch schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:31:
[...]
Ah kijk, was mij niet geheel duidelijk hoe dat nu precies zatDe vraag is dan alleen wat de vertragende factor gaat zijn, ik gok de NAS
Maar zelfs dat is al een enorme snelheidswinst als je van 1 Gbit/s afkomt natuurlijk. Als je eenmaal meer snelheid gewend bent
[...]
Zo ben ik ook aan de Ubiquiti Flex Mini 2.5G gegaan toen ik een rappere NAS in huis kreeg
Jouw genoemde oplossing is inderdaad simpeler, gelukkig wordt 10Gbit/s al normaler op betaalbaardere NAS-apparatuur, ook met 1x 10 en 1x 2,5Gbit overleef je het wel
2.5Gbit die dienst doet als wan1 UTP
10Gbit die dienst doet als wan2 SFP
10Gbit die dienst doet als lan1 SFP
2.5Gbit die dienst doet als lan2, alleen hangt daar dan intern een 8P switch aan met 8x1Gbit UTP.
Wanneer jij vanaf de 8 ingebouwde 1Gbit poorten naar wan of lan1 wil gaat dat nooit sneller dan 2.5Gbit gecombineerd. Bij de eerste versie UDM was dat zelfs max 1Gbit gecombineerd.
Wanneer je beide SFP als lan configureert moeten ze alsnog door de CPU heen, dat is trager dan een daadwerkelijke 10Gbit switch.
Ja ik zat al naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE te kijken ter vervanging van mijn uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) maar daar blijft het dan helaas niet bij.RobertMe schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:31:
[...]
Ik lees een uitstekende reden om een Pro XG switch te kopen, daar zit al 10GbE op en hoef je dus geen SFP+ RJ45 modules te kopen
De In Wall AP is ook maar 1Gbit er zijn nog geen 10Gbit versies zover ik kan zien, dus daar zou dan ook nog een uitvoering: Ubiquiti UniFi Flex 10 GbE moeten komen.
Doe daar de uitvoering: Ubiquiti 10G Ethernet Adapter nog bij en we hebben het over een kleine 1200,- voor een upgrade naar 10Gbit, dat is niet misselijk.
Ook dat is iets wat ik aan het overwegen ben en financieel waarschijnlijk het voordeligst. De NAS zou dan alleen niet meer in de meterkast staan maar op het bureau, op zich geen heel groot probleem.En als die NAS mogelijk twee poorten heeft? En je voor de Mac toch al een extra adapter nodig hebt, waarom dan niet gewoon een kabel tussen beiden doen en klaar? Statisch IP toekennen aan de poort aan beide kanten en gaaan met die banaan. Rest van het netwerk / internet verkeer van de apparaten blijft dan gewoon lopen via de route die ze nu ook al gebruiken.
Heb zoiets alleen nog nooit gedaan dus zal me er iets meer in moeten verdiepen. Las volgens mij ergens dat ik beide apparaten dan niet in de 192.168.1.x reeks moest vastzetten maar bijvoorbeeld in 192.168.2.x om conflicten te voorkomen.
allemaal goede suggesties in ieder geval.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zou echt afwegen vanaf welke apparaten je nu echt bij de NAS met 10Gbit/s zou moeten komen en die bandbreedte veelvuldig gaat benutten. Het is momenteel nog net niet ingeburgerd genoeg om al energiezuinig en betaalbaar volledig 10Gbit/s te gaan helaas en ook niet in elk huis kun je vrolijk even wat nieuwe kabels door leidingen trekken.Greatsword schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:49:
[...]
Ja ik zat al naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Pro XG 10 PoE te kijken ter vervanging van mijn uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) maar daar blijft het dan helaas niet bij.
De In Wall AP is ook maar 1Gbit er zijn nog geen 10Gbit versies zover ik kan zien, dus daar zou dan ook nog een uitvoering: Ubiquiti UniFi Flex 10 GbE moeten komen.
Doe daar de uitvoering: Ubiquiti 10G Ethernet Adapter nog bij en we hebben het over een kleine 1200,- voor een upgrade naar 10Gbit, dat is niet misselijk.
[...]
Ook dat is iets wat ik aan het overwegen ben en financieel waarschijnlijk het voordeligst. De NAS zou dan alleen niet meer in de meterkast staan maar op het bureau, op zich geen heel groot probleem.
Heb zoiets alleen nog nooit gedaan dus zal me er iets meer in moeten verdiepen. Las volgens mij ergens dat ik beide apparaten dan niet in de 192.168.1.x reeks moest vastzetten maar bijvoorbeeld in 192.168.2.x om conflicten te voorkomen.
allemaal goede suggesties in ieder geval.
Ik heb makkelijk praten: mijn kleine stap naar 2,5Gbit zit op 1 en dezelfde kamer, puur NAS en 3 desktops dus het kon ook nog net met een cheape Flex 2,5Gbit/s switch. Heb alleen voor de mac een usb-c adapter moeten regelen, dat was tientjeswerk.
Wel komen er zuinigere 10Gbit/s-chips aan: nieuws: Realtek toont 10GbE-netwerkkaart met 1,95W-stroomverbruik
Ach ja zo blijven we lekker bezig
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Of een langere kabel gebruikenGreatsword schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:49:
[...]
Ook dat is iets wat ik aan het overwegen ben en financieel waarschijnlijk het voordeligst. De NAS zou dan alleen niet meer in de meterkast staan maar op het bureau, op zich geen heel groot probleem.
Moet je uiteraard wel die kabel nog zien weg te werken.
een Synology 10Gbit kaartje heb ik gekocht voor 120 euro. Net mijn Zyxel 12x10Gbit POE vervangen door een Unifi XG pro. werkt allebei als een zonnetje behalve dat die Zyxel een 1992 UI heeft voor configuratie en VLANs. Als je je daar niet aan stoort is het een prima ding.2Dutch schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:31:
[...]
Ah kijk, was mij niet geheel duidelijk hoe dat nu precies zatDe vraag is dan alleen wat de vertragende factor gaat zijn, ik gok de NAS
Maar zelfs dat is al een enorme snelheidswinst als je van 1 Gbit/s afkomt natuurlijk. Als je eenmaal meer snelheid gewend bent
[...]
Zo ben ik ook aan de Ubiquiti Flex Mini 2.5G gegaan toen ik een rappere NAS in huis kreeg
De Flex 2.5G pro heeft ook een 10Gbit poort. met POE+++ input support waardoor die nu geen separate power aansluiting meer nodig heeft. Met de XG pro en een beetje moeite kan ik dalijk alle switches en AP's van stroom voorzien via ethernet.
Ik heb dus een Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra die werkt perfect.
Maar Ubiquiti UniFi U7 Lite vind hij dus niet aangesloten daarop via UbiQuiti U-POE+ en brand licht. Hij is wel zichtbaar als wifi maar in de app vind hij dus blijkbaar niks.
Lol moest updaten
[ Voor 4% gewijzigd door Amdwarrior op 15-09-2025 15:14 ]
Is er een optimalisatie oid die standaard rond die tijd wordt uitgevoerd? De wifi optimalisatie van Unifi staat op 4:00. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
edit: dank @franssie en @boswandeling , ik zal de het logbestand doorspitten en een ping laten lopen vanaf een bedraad systeem.
[ Voor 14% gewijzigd door weekend warrior op 15-09-2025 16:11 ]
Het kan zijn dat wifi andere kanalen gaat scannen ivm DFS. Maar dit kan je duidelijk terug vinden in het log van de UCG Ultra.weekend warrior schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:53:
Hier in huis heb ik glasvezel van odido de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max en per verdieping een u7 lite. Nu klaagt mijn huisgenootje dat rond 00:00 de wifi soms even weg valt. Zelf merk ik dit helaas nooit, ik slaap dan.
Is er een optimalisatie oid die standaard rond die tijd wordt uitgevoerd? De wifi optimalisatie van Unifi staat op 4:00. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is dit dagelijks? Of incidenteel?weekend warrior schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:53:
Hier in huis heb ik glasvezel van odido de Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max en per verdieping een u7 lite. Nu klaagt mijn huisgenootje dat rond 00:00 de wifi soms even weg valt. Zelf merk ik dit helaas nooit, ik slaap dan.
edit: dank @franssie en @boswandeling , ik zal de het logbestand doorspitten en een ping laten lopen vanaf een bedraad systeem.
Misschien onderhoud van Odido? Bij mijn klanten die Ziggo hebben zie ik dit gedrag regelmatig in de nachtelijke uren. Dat is te wijten aan onderhoud aan de backbone en dan begint mijn controller allemaal "devices offline" mails te spuwen naar mijn mailbox.
Of is het een kwestie van de Max unpluggen, de Fiber ervoor in de plaats, kabel aansluiten op glasvezelkastje van KPN en een andere netwerkkabel naar mijn Unifi Switch en de app starten en beginnen met setup?
Zouden jullie de switch er pas inprikken als de setup helemaal klaar is? Of maakt dat niet uit en kan ik alles gelijk aansluiten en dan de setup doen?
[ Voor 20% gewijzigd door outlandos op 15-09-2025 20:44 ]
Ik zou een backup maken van je settings en die importeren in de fiber.outlandos schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:43:
Wanneer ik mijn Gateway Max vervang voor de Fiber, moet ik dan nog ergens specifiek aan denken?
Of is het een kwestie van de Max unpluggen, de Fiber ervoor in de plaats, kabel aansluiten op glasvezelkastje van KPN en een andere netwerkkabel naar mijn Unifi Switch en de app starten en beginnen met setup?
Zouden jullie de switch er pas inprikken als de setup helemaal klaar is? Of maakt dat niet uit en kan ik alles gelijk aansluiten en dan de setup doen?
Daddy of 3 :)
Bijna dagelijks. Het is niet het geplande onderhoud van Odidio, dan zie ik inderdaad ook de gateway. In een eerste scan van de logs lijkt het te gaan om het heen en weer springen tussen AP's. Het is echter nog te vroeg om te zeggen dat dat de oorzaak is. Daarvoor moet ik er nog wat meer tijd in steken. Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat het geen setting is die ik over het hoofd heb gezien.Timmert schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:17:
[...]
Is dit dagelijks? Of incidenteel?
Misschien onderhoud van Odido? Bij mijn klanten die Ziggo hebben zie ik dit gedrag regelmatig in de nachtelijke uren. Dat is te wijten aan onderhoud aan de backbone en dan begint mijn controller allemaal "devices offline" mails te spuwen naar mijn mailbox.
Edit: @Fransie en anderen. Dat is ook het proberen waard. Dank voor de suggesties, ik ga er mee aan de slag en heb voor nu voldoende handvatten.
[ Voor 8% gewijzigd door weekend warrior op 15-09-2025 21:40 ]
wellicht tijdelijk een toegewijd SSID maken voor het apparaat van je huisgenoot op enkel dat AP op die vloer? Dan zou het overspringen niet moeten/kunnen gebeuren lijkt mij. Als dat een PC of laptop is die in de eigen ruimte gebruikt wordt zou dat verder geen problemen moeten opleveren mits diegene het andere SSID "vergeet" in dat apparaat.weekend warrior schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:25:
[...]
Bijna dagelijks. Het is niet het geplande onderhoud van Odidio, dan zie ik inderdaad ook de gateway. In een eerste scan van de logs lijkt het te gaan om het heen en weer springen tussen AP's. Het is echter nog te vroeg om te zeggen dat dat de oorzaak is. Daarvoor moet ik er nog wat meer tijd in steken. Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat het geen setting is die ik over het hoofd heb gezien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Goeie thanks.QuasaR schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:06:
[...]
Ik zou een backup maken van je settings en die importeren in de fiber.
/f/image/71ITE2nXmvqpZy6UC2kLMuTE.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een backup gemaakt (via de Android app op mijn telefoon) en op download gedrukt, maar waar vind ik dan de backup? Op mijn telefoon kan ik het bestand niet vinden. Staat hij in de cloud?
Heb je ook gekeken of je NAS voldoende power / vrije PCIE lanes heeft om die 10Gbps vol te trekken? Een TerraMaster F8 full 8x NVMe NAS met N95 CPU komt niet boven de 5Gbps uit van de 10Gbps port. Een F4 SSD nas met een 5Gbps port haalt dezelfde snelheden. Even een headsup voordat je je blind staart op de fysieke snelheid van de netwerkpoort.Greatsword schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:11:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik neem aan dat je het dan over de UDM Pro / SE hebt?CyBeR schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 05:22:
Een groter probleem is dat die 10GbE poorten niet op de switch chip lijken te zitten (aldus enigszins onofficiële informatie maar ok).
En dat zou an zich natuurlijk geen probleem hoeven te zijn zolang ze maar snel/efficiënt te bridgen zijn.
En als de SFP+ poorten wel op de switch chip zaten was het helemaal waardeloos. Gezien de switch chip maar met 1Gbit/s met de CPU verbonden is. Zaten de SFP+ poorten op de switch chip zou je wellicht wel snel kunnen switchen tussen beiden. Maar voor LAN <-> WAN verkeer moet het verkeer toch echt door iets anders verwerkt worden en loop je dus tegen die 1Gbit/s limiet tussen switch chip en SoC aan.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb hier net zelf de update gedaan (ref: EdgeOS op een ER4 upgraden van v2 naar v3) en het bleef bijna alles werken, incl. Wireguard. Het enige dat niet werkte (en ik nog niet helemaal snap) is Wireguard naar mij thuis.ThinkPad schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:21:
[...]
Haha je zocht gewoon een goed excuus voor nieuwe hardware
ERX staat bij mijn ouders, dus ik wil niet perse investeren in wat nieuws zolang het nog werkt met hun 100/100 lijntje(mits nog secure, als het EOL is gooi ik er OpenWRT op).
Net nog even wat tijd in gestoken en WG werkt weer op de ERX
Ik kwam vanuit hier uiteindelijk hier terecht, waar werd aangegeven dat de GUI gewoon niet lekker werkt voor het instellen van WG.
Heb daarom gedeeltelijk de instructies van hier gebruikt via CLI en toen had ik het zo aan de praat. Ik heb de WG interface verwijderd en opnieuw aangemaakt, de peer(s) weer ingesteld, nieuwe key etc. De firewall regels waren nog van de pre-upgrade.
ikke@edgerouter:~$ show configuration commands | grep 'interfaces wireguard wg0' set interfaces wireguard wg0 address 10.3.0.1/24 set interfaces wireguard wg0 listen-port 443 set interfaces wireguard wg0 mtu 1420 set interfaces wireguard wg0 peer xxxxxxxxxxxxxx allowed-ips 10.3.0.10/32 set interfaces wireguard wg0 peer xxxxxxxxxxxxxx description DesktopPC set interfaces wireguard wg0 private-key /config/auth/wg.key set interfaces wireguard wg0 route-allowed-ips true ikke@edgerouter:~$
Client config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 [Interface] PrivateKey = xxxxxxxxxxxx Address = 10.3.0.10/32 [Peer] PublicKey = xxxxxxxxxxx #AllowedIPs = 0.0.0.0/0,::/0 AllowedIPs = 10.3.0.0/24, 192.168.3.1/24 Endpoint = xxxxxxxxxxxxx:443
De publickey van de peer (#6) had ik niet laten wegschrijven, maar kun je achterhalen met wg pubkey < /config/auth/wg.key
Via de GUI zijn alle velden bij de WG config leeg![]()
CC @RobertMe
Ik was me net klaar aan het maken voor "een huisbezoek"
En in mijn geval werkte alles dus letterlijk nog steeds na upgrade. Reden hiervoor zal zijn dat ik de private keys al in /config/ had staan en deze dus nog gewoon gevonden werden na de upgrade (jij had ze in /home/ en AFAIK wordt alleen /config/ bewaard bij reboots). Was dus een leuke meevaller. En iets waar ik stiekem al op hoopte nadat ik jouw berichten terug las.
Edit:
Als ik in de Web UI naar VPN => Wireguard ga snapt die er wel vrij weinig van
Ik heb bij Delta al CGNAT uitgeschakkeld want wan ip en public ip zijn het zelfde, Het heeft voor 10 min gewerkt maar nu niet meer

DNS ip is van mijn adguard home
Ik heb Unifi al in DMZ gezet ,maar nog werkt het niet en endpoint is mijn ip.Dus zou dat moeten werken?
:strip_exif()/f/image/6FgDhZ1YMjyvSZeTGN8T0Bqy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BoBYTkmrj21rXX9xct3b1fIQ.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Amdwarrior op 16-09-2025 17:33 ]
Ik herken de schermpjes niet helemaal maar klopt je gateway/ subnet wel?Amdwarrior schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:32:
Waarom werkt Wireguard niet bij mij?
Ik heb bij Delta al CGNAT uitgeschakkeld want wan ip en public ip zijn het zelfde, Het heeft voor 10 min gewerkt maar nu niet meer
DNS ip is van mijn adguard home
Ik heb Unifi al in DMZ gezet ,maar nog werkt het niet en endpoint is mijn ip.Dus zou dat moeten werken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In het ene scherm gaat het om de 192.168.2.x reeks
Maar in het laatste staat er 192.168.1.77
Valkyre schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:03:
[...]
Ik herken de schermpjes niet helemaal maar klopt je gateway/ subnet wel?
In het ene scherm gaat het om de 192.168.2.x reeks
Maar in het laatste staat er 192.168.1.77
:strip_exif()/f/image/EK95SYL1DEqoyoxFgQmgSqt7.png?f=user_large)
Ik ben gewend aan QR code scannen Wireguard instellingen. Maar ik moet dus 192.168.2.77 allowed doen of gewoon leegaten?
bij Server Address moet je je PublicIP invullen.
Afhangend of je nog een modem hebt na/voor je unifi device moet je die port ook nog forwarden.
(of DMZ, dan hoef je niks te forwarden).
Nevermind, zie dat je hem inderdaad in DMZ hebt gezet.
[ Voor 11% gewijzigd door Deshmir op 16-09-2025 18:38 ]
Deshmir schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:37:
@Amdwarrior 192.168.1.77 is toch een intern IP?
bij Server Address moet je je PublicIP invullen.
Afhangend of je nog een modem hebt na/voor je unifi device moet je die port ook nog forwarden.
(of DMZ, dan hoef je niks te forwarden).
Nevermind, zie dat je hem inderdaad in DMZ hebt gezet.
Bij server adresThe IP address must be associated with a local network or WAN
Nee ook geen spactie er tussen
Waar komt dat 192.168.0.128 adres ergens vandaan? Ik vrees dus dat het fout loopt op je interne DNS instellingen
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 16-09-2025 19:00 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Die klopt namelijk is van mijn adguard homeWill_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:59:
@Amdwarrior
Waar komt dat 192.168.0.128 adres ergens vandaan? Ik vrees dus dat het fout loopt op je interne DNS instellingen
Ben zeer benieuwd hoe die gaat meeschalen met mijn netwerk etc
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.