Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:03
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het vernieuwen van mijn netwerksetup. Ik woon in Nederland en heb momenteel een KPN ExperiaBox V10 aangesloten op mijn Netgear Orbi RBR350. Dat systeem begint echter kuren te vertonen; de wifi valt regelmatig weg. Ik heb een glasvezelverbinding van 1 Gbit up/down.

Belangrijk voor mij is de mogelijkheid om VLAN’s in te stellen, zodat mijn smart home apparatuur niet direct met het internet kan communiceren. Daarnaast host ik zelf een website en een mediaserver. Apparaten met WiFi 7 heb ik niet, en ik ben prima tevreden met WiFi 6, dus WiFi 7 is (voor nu) niet nodig.

Ik ben uitgekomen bij Ubiquiti, en heb twee setups samengesteld. Ik denk dat beide zouden werken, maar ik vind ze ook redelijk prijzig. Daarom ben ik benieuwd naar jullie aanbevelingen voor andere systemen die aan mijn wensen voldoen, maar mogelijk wat goedkoper zijn. De veelzijdigheid van Ubiquiti spreekt me aan, maar ik ben niet het type dat er eindeloos mee gaat tweaken.

Setup 1 (Cloud Gateway Fiber)
ProductTotaalprijs
M.2 SSD Tray17,00 €
Cloud Gateway Fiber269,00 €
2× Access Point U6 Pro290,00 €
Switch Flex 2.5G PoE179,00 €
1× Switch Flex Mini 2.5G45,00 €
AC Adapter 210W70,00 €
Totaal1047,45 €
Setup 1 (Dream Router 7)
ProductTotaalprijs
Dream Router 7250,00 €
Switch Flex Mini 2.5G90,00 €
1× Access Point U6 Pro145,00 €
Switch Flex 2.5G PoE179,00 €
AC Adapter 210W70,00 €
Totaal838,14 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je niet voornemens bent ubiquiti camera’s of een deurbel te nemen en niet meer dan 1G in de toekomst gaat gebruikem heeft een ucg max/fiber geen meerwaarde over de andere (lagere) routerproducten.

Ik zou echter wel nu gewoon U7 AP’s nemen, de meerprijs is gering en je kunt gegarandeerd sowieso 5 jaar vooruit. Plus dat je in geval van een DR7 sowieso al wifi 7 hebt dus dan alles universeel houdt. Niet gaan mixen.

Gezien je glasvezel hebt zou ik de experiabox ook weer lekker in de doos stoppen. Gebruik je Unifi router.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hier heb ik per verdieping (gewapend beton met vloerverwarming) een UniFi accespoint (via PoE injectoren)/en centraal een FritzBox router en een Raspberry Pi met de UniFi Controller software.

Dit is voor mij de ideale setup:
- Onafhankelijk van provider
- Kosten-effectief, geen dure switch of dure gateway/controller nodig.
- Performance is top.
- FritzBox userinterface is heel goed bruikbaar.
- UniFi hoef je na de initiële configuratie niet meer aan te zitten.

Zo zou ik het aanpakken:
2x U7 lite: €200,-
1x Pi: €50,-
1x Fritzbox uit pricewatch/marktplaats: €50,-

Dan heb je voor €300,- net zoveel performance als jouw opties voor €800 of €1000,-

Pro variant is alleen de moeite waard als je >50 cliënts gaat aansluiten en je kunt beter 3x U7 lite hebben dan 1x U6 pro, dat laatste geeft gewoon een betere dekking.

[ Voor 28% gewijzigd door Accretion op 21-09-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Ik heb onlangs de UCG Fiber aangeschaft en ben erg tevreden over. Werkt erg goed samen met de access points van Ubiquiti die ik al had. Ben nu net over naar glasvezel 1 Gbit up/down en merk dat dat voor mij méér dan voldoende is. Maw, ik verwacht zeker niet hoger te gaan dan dat in de toekomst. Als dat voor jou ook geldt kun je waarschijnlijk al veel besparen door switches van max 1 Gbit te nemen. En als je alleen de controller gebruikt (en geen Protect bijvoorbeeld) zijn er goedkopere routers zoals de UCG Ultra. Heb je wel Ubiquiti maar voor veel minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:03
@Miersel Is het niet zo dat mijn interne traffic (voor een mediaserver) wel meer dan 1 gbit kan zijn? In dat geval zie ik nog wel nut voor 2.5gb switches. Voor als ik ooit mn mediaserver wat serieuzer opzet met 4k streaming oid.. Maar misschien is 2.5gbit dan ook wel overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:55
Dat zou je moeten testen, daar durf ik geen antwoord op te geven. En als je nu 1Gbit switches hebt en het geen probleem is weet je het ook. Wat ik zie op de Fiber aan netwerkverkeer leert me dat het over het algemeen best wel meevalt met de hoeveelheid data. Voor IPTV is overigens 100 Mbit al meer dan genoeg, weet niet of je daar wat aan hebt.
Pagina: 1