Sinds korte tijd ben ik ook in de Unifi boot gestapt vanuit Asus. Daar ben ik een paar jaar geleden naartoe gegaan vanwege de vele positieve verhalen en o.a. de Merlin software. Ik ben er ondanks vele pogingen nooit vrienden mee geworden. De eerste indruk met o.a. Asus' AiMesh was nogal beroerd. Dit systeem heb ik met twee verschillende routers nooit langer dan een week werkend kunnen houden. De interface had enorm veel instellingen om bijvoorbeeld wifi te finetunen, maar dan zonder
reset to defaults functie, waardoor het eenvoudig was te verdwalen. En dan heb ik het nog niet over beperkingen met bijvoorbeeld VLAN's, waar volgens Asus een geheel nieuw apparaat voor nodig zou zijn

.
Met dat in het achterhoofd heb ik een
UDR7 gekocht. Ik begrijp dat dit niet per se
dé Unifi route is, maar tegelijkertijd biedt dit apparaat precies wat ik zocht

.
De eerste indruk was enorm positief. De offline installatie was eenvoudig en die migratie van mijn Asus systeem naar het Unifi systeem was binnen een paar uurtjes 95% achter de kiezen. Mijn netwerk bestaat met name uit (statische) DHCP leases voor een centrale administratie. Dat was dus niets meer dan even goed opletten en correct overnemen. Daarna heb ik de UDR7 aangesloten op de KPN ONT met LAN 4. En sindsdien ben ik er eigenlijk enorm over te spreken

.
Daarbij wil ik niet zeggen dat ik niet soms tegen (vage) problemen aanloop. Een aantal keer is bijvoorbeeld al de internetsnelheid gehalveerd voor clients. Zowel bedraad als draadloos kom ik dan niet hoger dan 500-600Mbps. Een reboot lost dit op. En een aantal keer heb ik al een
random reboot gehad. Tot gisteren had ik ook geen latency monitor, maar dat werkt inmiddels nadat ik had geüpgraded naar OS 4.3.9.
Sinds de aanschaf heb ik ook een
USW-Flex-2.5G-5 en
U7 Pro erbij gekocht. Integratie en instellen was compleet pijnloos. Bijna té makkelijk

. De U7 Pro hangt momenteel op een compleet verkeerde plek wat betreft draadloze signalen. Namelijk onder een trap

. Maar zorgt er op die plek al voor dat we overal in huis 6GHz hebben, en om het huis 2.4GHz en 5GHz. Roamen gaat Wifi 7 met MLO echt compleet naadloos. Dat is echt heel fijn. En met zowat op 2.5Gbe is het bijna een teleurstelling als we geen symmetrische gigabit halen op welk apparaat dan ook

.
Daarnaast hebben wifi apparaten (bijv. IoT) geen vage issues meer zoals bij de Asus. De Unifi apparaten doen netjes een DFS check, maar die duurt geen verplichte 10 minuten zoals bij Asus. Ik hoef geen
vage gare iptables of dnsmasq regels meer te beheren en eigenlijk werkt alles gewoon. Waar ik me bijvoorbeeld eerder druk moest maken om Sonos die naar 2.4GHz ging, hoeft dat nu niet. Dat is enorm gek, maar wel lekker.
Ik wil nog verder met wat VLAN scheiding. Bijvoorbeeld van Docker containers (per host), camera's en Sonos. Daar moet ik nog eens wat verder in duiken. Maar... mooi spul

.