RobertMe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:44:
[...]
Een Ubiquiti medewerker heeft hierover op hun forum eens gepost dat je hierdoor wel sneller updates voor de UCG kunt downloaden

(of dus nog ruimte over hebt om updates te downloaden terwijl een client al met 1Gbit/s bezig is).
Dat zal niet echt serieus zijn natuurlijk

Wie gaat er nu een verbinding van meer dan 1G nemen puur om je UCG sneller te kunnen updaten
Het was bij mij ook puur om er zeker van te zijn dat ik een 10G ONT zou krijgen voor mijn XGSPON glasvezelaansluiting en gezien de aanbieding kostte het ook niets meer de eerste paar maanden in vergelijking met de 400Mbps die ik nu heb.

[...]
Nah, lastig te zeggen. Als er een 2,5Gbit/s poort direct op de SoC zit en de 4 poorts switch chip extra bij is geplaatst is het onlogisch (en duurder) om nog een extra GbE poort te plaatsen. Om maar eens een zijstraat te noemen. We weten simpelweg niet hoe de off the shelf componenten in elkaar zitten / wat de specs daarvan zijn. Naast dat er potentieel nog een veelvoud aan andere redenen kan zijn (gedeeltelijk hergebruik van hardware (+ design) van een ander product dat de 2,5GbE poort wel nodig heeft bv).
Valide punten inderdaad
Ze zouden het wel wat duidelijker op de Ubiquiti store pagina van de UGC Ultra mogen zetten naar mijn idee, wordt nu alleen over IDS performance van 1G gesproken.
Maar is natuurlijk wel zo dat het mijn aanname was dat de switch een totale bandbreedte van 2,5G richting de WAN poort zou hebben, dat staat ook nergens vermeld.
En zo hebben ze wel meer van die vage dingen. Ook de veel duurdere UDM Pro / UDM SE hebben een, 8 poorts, switch ingebouwd, die maar met 1Gbit/s is aangesloten op de SoC. Ook dat is niet een heel logische keuze voor een apparaat waar wel weer (ook) 2 SFP+ (10Gbit/s) poorten op zitten. Waarbij een/het early access model zelfs een andere switch chip had die wel in ieder geval een 2,5Gbit/s was aangesloten op de SoC (ondanks dat de "uitgaande" poorten, de RJ45 poorten dus, maar 1GbE waren). Dat was dan in ieder geval iets beter.
Dat is inderdaad wel slecht zeg, zeker als het EA model het eerst wel had.
Hen zelf ook nog een UDM SE overwogen maar gezien de 19 inch formfactor en het feit dat er maar 1 harddisk voor Protect in kan gekozen voor een UGC Ultra en losse UNVR.
Bij de UDM Pro / SE kun je uiteraard wel een switch met 10Gbit/s aansluiten middels SFP+ dan. En die losse switch mag je van verwachten dat die wel de 10Gbit/s kan vol trekken over, minimaal, 10 1GbE poorten.
Dat zal hopelijk toch wel zo zijn ja!
Zou echt niet best zijn anders