[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 317 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:12

flexje

got-father

Ik wil thuis een Unifi Talk telefoon toevoegen aan mijn unifi netwerk. We hebben thuis glasvezel internet van KPN (consumenten-abo) en zit te kijken of de unifi talk gaat werken als ik een telefonie abo toevoeg aan mijn KPN consumenten abonnement of moet ik overstappen op een zakelijk abo?. Heeft iemand hier ervaring mee?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
flexje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:58:
Ik wil thuis een Unifi Talk telefoon toevoegen aan mijn unifi netwerk. We hebben thuis glasvezel internet van KPN (consumenten-abo) en zit te kijken of de unifi talk gaat werken als ik een telefonie abo toevoeg aan mijn KPN consumenten abonnement of moet ik overstappen op een zakelijk abo?. Heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom niet gewoon VOIP afnemen via bijvoorbeeld Cheapconnect? Is ook nog eens goedkoper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een Talk telefoon aan mijn Cheapconnect abonnement gekoppeld. Enige lastige is het configureren en nummerweergave is een beetje lastig, want Talk kent het Nederlandse nummerformaat niet. Als je gebeld wordt dan plakt ie er +1 voor en met uitbellen had ik daar ook last van.

Misschien is het in recentere versies van Talk opgelost, ik heb de telefoon aangesloten staan, maar gebruik hem sinds die bovengenoemde uitdagingen niet meer eigenlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 14:19
RobertMe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat er momenteel in Nederland 2 technieken gebruikt worden. AON en XGS-PON. Wat jij nu hebt is AON, maar of je ook op AON blijft na de switch? De specs van Youfone geven in ieder geval aan dat zowel AON als XGS-PON kan, en bij XGS-PON leveren ze geen specs aan van wat je moet hebben, alleen voor AON.

En daarbij geldt ook dat alle ISPs momenteel aan het overstappen zijn van AON naar XGS-PON (en nieuwe aanleg al langer XGS-PON is). De kans is dus zeker aanwezig dat de nieuwe verbinding daarom via XGS-PON zal zijn, zelfs als het over dezelfde glasvezel gaat. (Als in: ik kan niet uit je verhaal opmaken of je 1 glasvezelaansluiting / FTU hebt, waarschijnlijk dan van KPN of Glaspoort, waar zowel Odido als Youfone over leveren, of dat je 2 aansluitingen / FTUs hebt, bv ODF en KPN of Glaspoort). Bij bv Delta (/Delta Fiber) is het in ieder geval zo dat klanten die over stappen of het abandonment aanpassen (bij dezelfde ISP dus) ook actief worden over gezet van AON naar XGS-PON. Waardoor in dat geval dus zo'n SFP module die jij aanhaalt daarvoor wel werkte, maar daarna niet meer. V.w.b. Youfone & XGS-PON denk ik dat je vervolgens uit komt bij: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken Youfone is immers een dochtermerk van KPN dus lijkt mij dat die alleen op het netwerk van KPN / Glaspoort leveren, en verdere zaken (VLAN, PPPoE) ook gelijk zijn.
Even een update van mijn kant m.b.t de overstap naar Youfone. Het werkte direct, ik hoefde alleen de VLAN aan te passen naar 6 en PPPOE in te stellen.

Had daarvoor nog wel gebeld met de helpdesk vanwege een domme fout in hun installatiehandleiding en vervolgens gevraagd of ik alleen bovenstaande hoefde aan te passen, maar zij gaven aan dat dit niet zou werken :). Blij dat ze het mis hadden.

Wil niet zeggen dat het altijd blijft werken, maar voor nu werkt het goed :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56

pinda powerrr

Slow down...

Afgelopen weekend een UCG Fiber geïnstalleerd bij familie. Ik mag daar het hele netwerk in gaan richten bij hun boerderij die ze compleet aan het verbouwen zijn. Heb dus al gezorgd voor een overload aan utp aansluitingen door het huis :P en nu ze eindelijk glasvezel hebben (moest nog aangelegd worden, KPN rekent daar €2K voor :| ) maar eens verder gaan met het netwerk.

Wat een lekker compact ding is de UCG Fiber! Heb het direct aangesloten op de ONT en geeft netjes een 10Gbit verbinding aan. Jammer dat KPN nog steeds de snelheden geeft van het "internet buitengebied via 4G" dus een 100Mbit down en ca 40Mbit up.
Maakt niet uit of ik de Experiabox gebruik of de UCG, snelheid blijft hetzelfde. Dus dat wordt een belletje naar KPN.

Volgende stap is eens kijken welke switch we gaan bestellen, nu lopen de AP's nog via aan Netgear switch met PoE, maar die is wel aan het eind van zijn latijn, dus mooie kans om te upgraden. Daarna komen de camera's.

Grootste uitdaging voor mij, wordt het als het bijgebouw klaar is. Daar wil ik met een glasvezelverbinding een connectie maken (buitengebied, dus galvanisch scheiden). Dat is voor een hobbyist zoals ik wel een nieuwe uitdaging :)

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 11:15
pinda powerrr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:04:
Afgelopen weekend een UCG Fiber geïnstalleerd bij familie. Ik mag daar het hele netwerk in gaan richten bij hun boerderij die ze compleet aan het verbouwen zijn. Heb dus al gezorgd voor een overload aan utp aansluitingen door het huis :P en nu ze eindelijk glasvezel hebben (moest nog aangelegd worden, KPN rekent daar €2K voor :| ) maar eens verder gaan met het netwerk.

Wat een lekker compact ding is de UCG Fiber! Heb het direct aangesloten op de ONT en geeft netjes een 10Gbit verbinding aan. Jammer dat KPN nog steeds de snelheden geeft van het "internet buitengebied via 4G" dus een 100Mbit down en ca 40Mbit up.
Maakt niet uit of ik de Experiabox gebruik of de UCG, snelheid blijft hetzelfde. Dus dat wordt een belletje naar KPN.

Volgende stap is eens kijken welke switch we gaan bestellen, nu lopen de AP's nog via aan Netgear switch met PoE, maar die is wel aan het eind van zijn latijn, dus mooie kans om te upgraden. Daarna komen de camera's.

Grootste uitdaging voor mij, wordt het als het bijgebouw klaar is. Daar wil ik met een glasvezelverbinding een connectie maken (buitengebied, dus galvanisch scheiden). Dat is voor een hobbyist zoals ik wel een nieuwe uitdaging :)
Klinkt als een leuke klus, succes!

Wanneer ze ook TV via KPN hebben kan het nog eens een uitdaging worden, zie ook het IPTV draadje onderaan dit topic. Kort samengevat, er moet na elke update een script worden gedraait om TV weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

nielsn schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Klinkt als een leuke klus, succes!

Wanneer ze ook TV via KPN hebben kan het nog eens een uitdaging worden, zie ook het IPTV draadje onderaan dit topic. Kort samengevat, er moet na elke update een script worden gedraait om TV weer werkend te krijgen.
Gezien ze heel weinig tv kijken en ze het absoluut niet belangrijk vinden, heb ik bewust niet dat script erin gezet. Nu kijken ze via unicast op die ene tv en dat gaat prima.

Ze zitten nu nog vast aan KPN omdat die de enige was die internet kon bieden in buitengebied via 4G (een maand daarna kwam Odido met klik en klaar |:( ) en KPN is duur voor weinig, dus in 2026 gaan ze naar Odido over.

De glasvezel lag eigenlijk al voor de deur (langs de weg), maar moest dus nog naar het huis gebracht worden. Dat geintje voor vijf meter kostte €2000 Er was een loze belofte gedaan dat ze die wel gratis kregen, zolang ze maar bij KPN een abbo zouden nemen. Niet dus, die rekening is alsnog gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:24
pinda powerrr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Gezien ze heel weinig tv kijken en ze het absoluut niet belangrijk vinden, heb ik bewust niet dat script erin gezet. Nu kijken ze via unicast op die ene tv en dat gaat prima.

Ze zitten nu nog vast aan KPN omdat die de enige was die internet kon bieden in buitengebied via 4G (een maand daarna kwam Odido met klik en klaar |:( ) en KPN is duur voor weinig, dus in 2026 gaan ze naar Odido over.

De glasvezel lag eigenlijk al voor de deur (langs de weg), maar moest dus nog naar het huis gebracht worden. Dat geintje voor vijf meter kostte €2000 Er was een loze belofte gedaan dat ze die wel gratis kregen, zolang ze maar bij KPN een abbo zouden nemen. Niet dus, die rekening is alsnog gekomen.
Ik zou er altijd een belletje aan wagen .. nee heb je. Ja kan je krijgen .. al is het maar de helft. En als het de enige glasvezel is .. dan weten ze toch wel dat je geen andere keuze hebt .. dus langer blijft zitten .. (en anders stappen ze over op Starlink :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

duvekot schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]
<> (en anders stappen ze over op Starlink :+ )
Of dus Odido Klik en Klaar, voor minder hogere snelheden op veel plekken (maar niet overal).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

duvekot schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Ik zou er altijd een belletje aan wagen .. nee heb je. Ja kan je krijgen .. al is het maar de helft. En als het de enige glasvezel is .. dan weten ze toch wel dat je geen andere keuze hebt .. dus langer blijft zitten .. (en anders stappen ze over op Starlink :+ )
Ik lees even terug en zie dat ik het niet duidelijk heb verwoord.

KPN moest de glasvezel aanleggen en dus zouden ze ook gelijk KPN abbo moeten nemen. Nu blijkt dat Odido ook gewoon over die lijn levert, dus gaan ze volgend jaar switchen.

En omdat het abbo gelijk in werking ging bij het "internet via 4G" hebben ze al een tijdje van de twee jaar erop zitten.

Om het nog even ontopic te houden: ik zit dus al te kijken naar 19" racks om een UCG Fiber in te hangen als vervanging van de UDM Pro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
pinda powerrr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:38:
[...]

Ik lees even terug en zie dat ik het niet duidelijk heb verwoord.
Misschien doelt duvekot op "Dat geintje voor vijf meter kostte €2000 Er was een loze belofte gedaan dat ze die wel gratis kregen, zolang ze maar bij KPN een abbo zouden nemen. Niet dus, die rekening is alsnog gekomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
ASS-Ware schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Misschien doelt duvekot op "Dat geintje voor vijf meter kostte €2000 Er was een loze belofte gedaan dat ze die wel gratis kregen, zolang ze maar bij KPN een abbo zouden nemen. Niet dus, die rekening is alsnog gekomen".
What he ⬆️ said.
@pinda powerrr ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_bVhBAWzmXtR-FMrH_qVijP5xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMCo6InOQ8CQemCw7TaBPUIL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit nu al een week of twee, via Android kan ik met de Unifi app bijna nooit meer mij netwerk beheren. Via de laptop en web interface lukt het wel zij het enorm traag. Heb twee sites en zowel direct als via internet doet dit zich voor.
Beide sites hebben een Unifi Express als router/AP/controller

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:40
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:19:
[Afbeelding]

Heb dit nu al een week of twee, via Android kan ik met de Unifi app bijna nooit meer mij netwerk beheren. Via de laptop en web interface lukt het wel zij het enorm traag. Heb twee sites en zowel direct als via internet doet dit zich voor.
Bij mij is dat ook niet heel snel. De Express is een leuk beestje, maar niet heel vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:19:
[Afbeelding]

idem maar al een maand of 4.

ik kan wel het netwerk en cliënten zien.
Maar bv wifi wachtwoord bekijken of instellingen wijzigen doet ie niet.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 15:47
ik heb zojuist mijn USG vervangen voor een Cloud Gateway Fiber (met kpn).
Internet functioneerd prima.
Ik wil echter mijn controller-software draaien op de gateway-fiber en dus overzetten vanaf cloudkey gen2 (en ook unifi protect).
De stappen zou nu volgens mij moeten zijn om de unifi controller software actief te maken op de gateway, echter kan ik niet inloggen op de gateway (ip = 192.168.2.254). Connectie geweigerd.
Wat moet ik doen om deze stappen voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

KPN particuliere telefonie is gewoon SIP voip (zakelijk trouwens ook), je kan het account gewoon configureren in een dect basisstation of vast toestel, of in Talk als die sip accounts kan gebruiken.

Je moet in mijn kpn aangeven dat je het zelf gaat inrichten en dan kun je je gegevens hier opvragen :
https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-06-2025 15:37 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
pitchdown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:30:
Ik wil echter mijn controller-software draaien op de gateway-fiber en dus overzetten vanaf cloudkey gen2 (en ook unifi protect).
De stappen zou nu volgens mij moeten zijn om de unifi controller software actief te maken op de gateway, echter kan ik niet inloggen op de gateway (ip = 192.168.2.254). Connectie geweigerd.
Heb je wel de UCG-Fiber gekocht en niet de UXG-Fiber waar je een losse controller moet draaien? De UCG-Fiber kan niet beheerd worden door een externe controller.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pitchdown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:30:
Weet je zeker dat de UCG-Fiber op 192.168.2.254 zit, ip van de UCG-Fiber was bij mij gewoon 192.168.1.1 bij 3 verschillende pas opgeleverde UCG-Fibers.

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-06-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
BiG-GuY schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:32:
[...]

Heb je wel de UCG-Fiber gekocht en niet de UXG-Fiber waar je een losse controller moet draaien? De UCG-Fiber kan niet beheerd worden door een externe controller.
UXG :-)
Dus hier kan de controller software niet op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

pitchdown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Nee, dan moet je de UCG hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Voor alle mensen hier die meedere gateways beheren voor wellicht familie etc.
Zet ze NIET in een organization, als je dat doet raak je de mogelijkheid kwijt om local accounts aan te maken per gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
CrankyGamerOG schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:35:
[...]

Nee, dan moet je de UCG hebben.
Dit is dus een UXG?
https://www.amazon.nl/Ubi...ifi+ucg%2Caps%2C77&sr=8-1

Waar had ik dit aan kunnen zien? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Staat er letterlijk??? En de UCG fiber is bijna niet leverbaar atm, en waar hij wel leverbaar is is hij duur.
de UCG is sws een stuk duurder dan de UXG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws5urdvm76zJdonyS3LMm7e_f9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sScUiWaDmUJOMx8hcaX3BQG2.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-06-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04
TommyL0204 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Bij mij is dat ook niet heel snel. De Express is een leuk beestje, maar niet heel vlot.
Leuk idd, bij pa en ma staat er een met twee UAP-lite (5ghz versie) eraan. Herken je opmerking over traagheid, niet vooruit te branden die dingen, snap niet dat Ubiquiti dit heeft uitgebracht met zo weinig processor capaciteit dat de UI half vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18
De ene heeft een miniatuur scherm aan de voorzijde de ander niet. Om mee te beginnen. 8)7

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Gelukkig heb je je eigen CloudKey2 nog >:) daar kan je de UXG-fiber prima in hangen nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
duvekot schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Gelukkig heb je je eigen CloudKey2 nog >:) daar kan je de UXG-fiber prima in hangen nml.
De bedoeling was om 2 apparaten uit te faseren en 1 terug te plaatsen :-)
De versie met apps is zelfs goedkoper zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:57:
[...]

De bedoeling was om 2 apparaten uit te faseren en 1 terug te plaatsen :-)
De versie met apps is zelfs goedkoper zie ik?
https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

vs

https://eu.store.ui.com/e...osting/products/uxg-fiber

Volgens mij beiden even duur (325,49 € VAT incl)... En dan nog een tray er bij voor je opslag ... Als je zelf je SSD koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

duvekot schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]

vs

Volgens mij beiden even duur (325,49 € VAT incl)... En dan nog een tray er bij voor je opslag ... Als je zelf je SSD koopt.
De UXG zag ik bij NBB voor 299: https://nl.nbb.com/nl/p/u...4x-2-5g-rj45-lan/a1079971

En ik moest dus 3x kijken, want ik had in de eerste instantie ook niet door dat het een ander product is dan de UCG. Ik dacht "waarom heeft die geen schermpje?". Op de website van Ubiquiti is het ook niet super duidelijk vind ik.

Maar goed, uiteindelijk dus gewoon op de unifi store een UCG Fiber besteld, vandaag binnen en nu zo even aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

mace schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:45:
[...]

De UXG zag ik bij NBB voor 299: https://nl.nbb.com/nl/p/u...4x-2-5g-rj45-lan/a1079971

En ik moest dus 3x kijken, want ik had in de eerste instantie ook niet door dat het een ander product is dan de UCG. Ik dacht "waarom heeft die geen schermpje?". Op de website van Ubiquiti is het ook niet super duidelijk vind ik.

Maar goed, uiteindelijk dus gewoon op de unifi store een UCG Fiber besteld, vandaag binnen en nu zo even aansluiten. :)
Wat is er niet duidelijk aan deze zin in de ui store bij de UXG: Managed with a CloudKey, Official UniFi Hosting, or UniFi Network Server ???

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 00:55

mace

Sapere Aude

TPA schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Wat is er niet duidelijk aan deze zin in de ui store bij de UXG: Managed with a CloudKey, Official UniFi Hosting, or UniFi Network Server ???
Waarom neem je dit zo persoonlijk op? Ik zeg alleen dat het toen ik aan het zoeken was naar de goedkoopste webshop, het niet direct duidelijk was wat het verschil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik heb vandaag mijn controller software gemigreerd van een cloudkey naar een UCG (deze keer wel) :-)
Ik heb echter internet nog niet werkend op de wan port.

Op de wan-port krijg ik bij het opslaan van welke configuratie dan ook de melding : "failed saving network internet 1".
Ook een andere naam geven werkt niet.
Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Bij deze het betreffend screenshot :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5wCwUnAXa1-VMkG8EU2DEulwps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQHdV1RkkOrpNJKMFEPlJxpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lastig dit met zo'n summier melding. Heb je een backup geïmporteerd, een Network applicatie backup of een Console backup? Het is even de vraag of je wel iets op een LAN netwerk kan wijzigen, of dat alle wijzigen falen?

Misschien kan je op de UCG met
code:
1
tail -f /var/log/messages
nog wat meer info achterhalen waarover hij valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Lastig dit met zo'n summier melding. Heb je een backup geïmporteerd, een Network applicatie backup of een Console backup? Het is even de vraag of je wel iets op een LAN netwerk kan wijzigen, of dat alle wijzigen falen?

code:
1
ik heb een restore gedraaid van een netwerk applicatie backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:47:
[...]

code:
1
bij deze :

flags=2 age=949 upd-interval=1000 get=155 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=14 dur-avg=1
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ips ec/site-to-site flags=2 age=949 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=8 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ope nvpn/peers flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=4 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ope nvpn/raws flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=9 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /periphe rals flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=155 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=7 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/clients flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=3 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/site-to-sites flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=4 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/servers flags=2 age=947 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=1 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:46+02:00 UCK-G2-Plus dpi-flow-stats[1311]: ubnt-dpi-util: ignor ing trace from wireless client c4:cb:76:b6:6a:3b due to stale wifi info | no inf o | FP ML on UAPs not supported
2025-06-12T14:54:38+02:00 UCK-G2-Plus dpi-flow-stats[1311]: ubnt-dpi-util: dpi m l request failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:55:
[...]

bij deze :

flags=2 age=949 upd-interval=1000 get=155 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=14 dur-avg=1
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ips ec/site-to-site flags=2 age=949 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=8 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ope nvpn/peers flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=4 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/ope nvpn/raws flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=9 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /periphe rals flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=155 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=7 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/clients flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=3 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/site-to-sites flags=2 age=948 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=0 dur-max=4 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:42+02:00 UCK-G2-Plus mcad[1919]: udapi_cache.( )(): /vpn/wir eguard/servers flags=2 age=947 upd-interval=1000 get=152 get-empty=0 upd-ok=153 upd-err=0 dur-min=1 dur-max=1 dur-avg=0
2025-06-12T14:53:46+02:00 UCK-G2-Plus dpi-flow-stats[1311]: ubnt-dpi-util: ignor ing trace from wireless client c4:cb:76:b6:6a:3b due to stale wifi info | no inf o | FP ML on UAPs not supported
2025-06-12T14:54:38+02:00 UCK-G2-Plus dpi-flow-stats[1311]: ubnt-dpi-util: dpi m l request failed
Dan zit er iets in je backup file niet lekker, de logs hebben de UCK-G2 als naam, zijn ze zeker van je UCG?

En lukte het om op een ander niveau wat te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ik ben net overgestapt van Edge naar Unifi.... moet nog erg wennen. De switches gingen eerst en dat was heel simpel: unifi controller op een vm, vlans goed installen voor de verschillende poorten, gaan.

Nu de Cloud Gateway Fiber die het over moet nemen van een oude EdgeRouter4 (want die deed even lastig met IPv6.

Nou is mijn setup enigszins ingewikkeld:

KPN Een met 8 adressen (PPPoE met 1 adres naar de verbinding, maar er worden nog 7 andere IPv4 adressen heen gestuurd door de tunnel, in totaal een /29 dus, maar de PPPoE verbinding heeft er 1), IPv4.
Door RoutIt wordt er op IPv6 een /56 heengestuurd naar de PPPoE verbinding en die kan met een DHCP6-PD verbinding opgevraagd worden en ik kies daaruit prefixes voor de verschillende VLANs.

Op de CGF kan ik de PPPoE verbinding opzetten en ik krijg mijn 1e adres mooi binnen. Van 2 VLANs werkt het ook prima voor IPv4.

Bij IPv6 beginnen de problemen:
Prefix Delegatie wordt niet herkend, ik heb info gezien dat static en handmatig invullen zou werken, maar daar wist ik het FE80::/10 adres even niet voor voor de default gateway aan KPN/RoutIt zijde. Nu opgezocht (edgerouter weer actief) en staat klaar in documentje om straks te proberen.

Het laatste probleem is wat groter en ik zou graag wat hulp krijgen.
In mijn DMZ heb ik dus publieke IPv6 en IPv4 adressen. Daar wil ik wel graag nog een firewall voor hebben staan, dus op de edgerouter heb ik de /29 adressen die ik krijg dus ook gewoon intern staan. Bij mijn gedwongen vertrek bij XS4ALL is me mijn "losse" IP adres ontvallen (kon niet anders volgens KPN) en ik heb nu dus niet meer /29 +/32, maar slechts /29 waarvan bruikbaar adres 1 op de PPPoE verbinding komt.

Dat werkt op zich prima met routering (want most specific wins, verkeer voor het eerste adres gaat met /32 naar de buitenkant, de rest van de /29 werkt gewoon intern), maar..... de UCG laat de IP reeks niet toe ivm overlappende IP adressen!

Nou kan ik de overige losse adressen aan de buitenkant toevoegen, maar hoe gebruik ik die?

Nog zoiets, de firmware is nog niet geupdate, dus ik heb nog geen zone firewall. Hoe stel ik in dat ik adressen heb aan de buitenkant die 1op1 mappen naar machines in mijn DMZ VLAN? Hoe bescherm ik die verder? Hoe beperk ik verkeer tussen mijn VLANs? Hoe update ik de firmware zonder Ubiquiti het beheer van mijn router laat overnemen en zonder dat ze naar binnen kunnen kijken?

Graag wat info over hoe Unifi tegen netwerken aankijkt t.o.v. Edge. Ik denk dat ik een heel end ben, maar werkend is het nog niet!

Na het routen moet ik ook nog kijken hoe ik de switches van de Unifi software naar de Cloud Gateway Fiber kan krijgen. Is dat lastig om m'n 4 switches met wat VLANs te verhuizen van beheersplek?

Had ik misschien beter een UXG Fiber kunnen kopen? Het had wat geld bespaard, maar omdat ik *niemand* er over hoor en je zelfs op de Ubiqiti site nauwelijks iets er over kan vinden terwijl de CGF je van alle kanten om de oren gegooit wordt leek me dat een veiligere keus...

[ Voor 8% gewijzigd door mediumdry op 12-06-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb een vervelend probleem.
Ik heb een unifi-controller met meerdere sites.
Nu heb ik de primaire site verwijderd waarna ook de overige sites weg zijn.

Nu heb ik de hoofsite uit een backup terug gehaald, maar de overige sites zijn niet terug.
Ik heb wel een volledige backup van en netwerk-backup van de Cloudkey gen2.

Daarnaast kan ik de hoofdsite alleen lokaal via de cloudkey benaderen...en niet via de cloud-omgeving van unifi.

Mijn vraag :
Wat is de procedure om
1) de andere sites weer terug te krijgen
2) deze ook beschikbaar te krijgen in de cloud-omgeving van unifi
3) deze sites vervolgens te migreren naar de UCG

Ik begrijp dat het een beetje wollig verhaal is.....maar dit is wel de story :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Goedemorgen,
Is er een mogelijkheid om switchpoorten via een HTTP post vanuit een ander systeem aan en uit te zetten?
Dit om bepaalde apparaten automatisch aan en uit te kunnen schakelen.
Ik gebruik een Dreammachine SE.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:23:
Ik heb een vervelend probleem.
Ik heb een unifi-controller met meerdere sites.
Nu heb ik de primaire site verwijderd waarna ook de overige sites weg zijn.

Nu heb ik de hoofsite uit een backup terug gehaald, maar de overige sites zijn niet terug.
Ik heb wel een volledige backup van en netwerk-backup van de Cloudkey gen2.

Daarnaast kan ik de hoofdsite alleen lokaal via de cloudkey benaderen...en niet via de cloud-omgeving van unifi.

Mijn vraag :
Wat is de procedure om
1) de andere sites weer terug te krijgen
2) deze ook beschikbaar te krijgen in de cloud-omgeving van unifi
3) deze sites vervolgens te migreren naar de UCG

Ik begrijp dat het een beetje wollig verhaal is.....maar dit is wel de story :-)
Iemand met een suggestie? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hi,
Is er al iemand over naar zone based firewall.
En zo ja migreerd deze alle regels.
Heb er namelijk erg veel instaan.
Zou fijn zijn als dat wel zo is en weet niet zeker of een backup het weer terug plaatst naar de oude firewall.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:58:
Hi,
Zou fijn zijn als dat wel zo is en weet niet zeker of een backup het weer terug plaatst naar de oude firewall.
Ja
Ja
Vaak gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Heb nu al mijn Sonos speakers (Arc, Sub en 2x One SL) op wifi zitten.
Werkt prima, echter Unifi Network komt nu met de melding dat meerdere devices hetzelfde IP gebruiken.
Heb alle devices nu een fixed IP gegeven, dus er is echt geen overlap.
Ik zie ook bij de Wifi clients alleen de Arc staan, die daar soms zijn eigen IP en soms het IP van de andere speakers laat zien. Waarschijnlijk doordat de andere speakers zich aanmelden bij de Arc via wifi, die de hoofdverbinding zal regelen.

Is die nu iets wat Sonos zou moeten fixen of Unifi? Liefst zou ik in Network al de Sonos devices zien, dan heb je ook dit probleem van "duplicate" IP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
loyske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:26:
Heb nu al mijn Sonos speakers (Arc, Sub en 2x One SL) op wifi zitten.
Werkt prima, echter Unifi Network komt nu met de melding dat meerdere devices hetzelfde IP gebruiken.
Heb alle devices nu een fixed IP gegeven, dus er is echt geen overlap.
Ik zie ook bij de Wifi clients alleen de Arc staan, die daar soms zijn eigen IP en soms het IP van de andere speakers laat zien. Waarschijnlijk doordat de andere speakers zich aanmelden bij de Arc via wifi, die de hoofdverbinding zal regelen.

Is die nu iets wat Sonos zou moeten fixen of Unifi? Liefst zou ik in Network al de Sonos devices zien, dan heb je ook dit probleem van "duplicate" IP niet.
Ja komt door SonosNet gok ik, zolang het prima werkt niet erg toch?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
DennusB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Ja komt door SonosNet gok ik, zolang het prima werkt niet erg toch?
Ik heb alle devices op wifi, dus SonosNet zou niet meer actief moeten zijn toch!?
Het werkt, maar iedere keer de melding van Network dat er duplicate IP's zijn is wel irritant.

Voorheen was alleen de Arc via utp aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door loyske op 13-06-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
loyske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb alle devices op wifi, dus SonosNet zou niet meer actief moeten zijn toch!?
Het werkt, maar iedere keer de melding van Network dat er duplicate IP's zijn is wel irritant.

Voorheen was alleen de Arc via utp aangesloten.
En welk apparaten zou dat duplicate IP adres dan hebben? Zie je MAC adressen daar bij staan? En is het wel een Sonos die de melding veroorzaakt?

En heb je alle Sonos apparaten al een keer helemaal uit gezet . En dan een voor een aan ..om te kijken of ze allemaal via WiFi verbinden?

[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 13-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Het is inmiddels gelukt om vanaf een USG en Cloudkey te migreren naar naar UCG.
De internetlijn werkt en vanuit een backup is de controller online.

Ik heb echter nog 1 lastig probleem. Ik heb binnen mijn unifi-controller meerdere sites actief. De overige sites zijn allemaal offline en komen niet online. Is er een mogelijkheid om deze sites alsnog online te krijgen? Kan het zijn dat de overige sites offline staan omdat deze aan de "default" hangen welke inmiddels gemigreerd is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:46:
Het is inmiddels gelukt om vanaf een USG en Cloudkey te migreren naar naar UCG.
De internetlijn werkt en vanuit een backup is de controller online.
Fijn .. ook weer opgelost ..
Ik heb echter nog 1 lastig probleem. Ik heb binnen mijn unifi-controller meerdere sites actief. De overige sites zijn allemaal offline en komen niet online. Is er een mogelijkheid om deze sites alsnog online te krijgen? Kan het zijn dat de overige sites offline staan omdat deze aan de "default" hangen welke inmiddels gemigreerd is ?
Nope ...zo ver ik weet staan de Cloud Gateways niet meerdere sites toe ...zoals de CloudKey2 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:50:
[...]

[...]

Nope ...zo ver ik weet staan de Cloud Gateways niet meerdere sites toe ...zoals de CloudKey2 kan.
dat zou wel raar zijn? aangezien je ook een nieuwe site kan aanmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:29:
[...]

En welk apparaten zou dat duplicate IP adres dan hebben? Zie je MAC adressen daar bij staan? En is het wel een Sonos die de melding veroorzaakt?

En heb je alle Sonos apparaten al een keer helemaal uit gezet . En dan een voor een aan ..om te kijken of ze allemaal via WiFi verbinden?
Ik zie in Network dat de Arc vaak het IP laat zien van 1 van de speakers die "gepaired" zijn. Dus de Arc heeft bijv het IP van de Sub. Dit is iets wat niet lekker in Network zit, want de Arc en de Sub hebben beiden een ander IP Fixed. Kijk ik in de Sonos app, dan zie ik dat alle speakers online zijn via hun eigen IP.

Mijn Sonos systeem gaat dagelijk uit. Bij aanzetten heb ik dan ook wel dagelijks die melding van Network.

Het lijkt er eigenlijk op dat SonosNet nog gebruikt wordt terwijl alles wireless is aangesloten!

Edit: Net de web interface van de speakers bekeken. De Arc is dus inderdaad draadloos verbonden met mijn Wifi, maar de Sub en 2x One SL zijn dus via SonosNet verbonden :?
Die zouden dus ook via eigen wifi moeten gaan 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door loyske op 13-06-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:58:
Hi,
Ik ben over, maar heb alles opnieuw opgezet.
Was wel een klusje, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Ik ben over, maar heb alles opnieuw opgezet.
Was wel een klusje, maar goed.
Tja dat wil ik dus vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:50:
[...]

[...]

In de cloud kun je prima meedere sites instellen, maar dan moet je gewoon dus met de site manager werken in de cloud.

LET WEL OP : als je de sites onder een organisation hangt verlies je de mogelijkheid om per Cloud Gateway local accounts te maken, wellicht dat je die wilde gaan gebruiken voor bijv Unifi te integreren in HA.

(Kan altijd nog maar dan met SNMP ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Met unifi is het klusje in principe zo geklaard? ik zet een compleet vers netwerk op met meerdere vlans in 30-60 min?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:22:
[...]

Met unifi is het klusje in principe zo geklaard? ik zet een compleet vers netwerk op met meerdere vlans in 30-60 min?
Ik heb meerdere servers draaien sommige direct via internet benaderbaar, sommige alleen via vpn en 2 op IP nivo, mailservers, ik draai backups naar mijn servers toe van 3 kleine hostings en die hebben alleen toegang op IP nivo.
Meerdere VPN 's en een stuk of 5 vlans.

Bepaalde units op mijn normale netwerk hebben geen toegang tot het netwerk.
Heb ook 40+ iot devices die geen toegang tot internet, en al die apps voor instellen staan op mijn vorige telefoon.
Dus ik gok dat 3 dagen eerder komt.

En ik zal vast nu ook alweer wat vergeten.

Kan zijn dat ik iets door sla in de hobby.
Nb ik werk niet in de IT of ITC wereld, alles wat aan de company laptop moet gebeuren laat ik doen door IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb meerdere servers draaien sommige direct via internet benaderbaar, sommige alleen via vpn en 2 op IP nivo, mailservers, ik draai backups naar mijn servers toe van 3 kleine hostings en die hebben alleen toegang op IP nivo.
Meerdere VPN 's en een stuk of 5 vlans.

Bepaalde units op mijn normale netwerk hebben geen toegang tot het netwerk.
Heb ook 40+ iot devices die geen toegang tot internet, en al die apps voor instellen staan op mijn vorige telefoon.
Dus ik gok dat 3 dagen eerder komt.

En ik zal vast nu ook alweer wat vergeten.

Kan zijn dat ik iets door sla in de hobby.
Nb ik werk niet in de IT of ITC wereld, alles wat aan de company laptop moet gebeuren laat ik doen door IT.
Ik heb exact hetzelfde hier (20+ vm's) , ik draai mijn eigen web, mail, dingen alleen via vpn, dingen in een vlan, iot 30+ apparaten die ook niet naar internet kunnen ivm china phone home, etc etc.
Toen ik 3 weken terug omging naar de ucg fiber en een nieuwe pro switch was ik in een uur klaar. Maar ok ik snap je punt dat het niet je dagelijkse werk is. point taken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Waarom?
Ik had 20 rules, was te doen.
Af en toe is het tijd om alles weer eens goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Heb sinds ongeveer 1 week de Cloud Gateway Ultra ter vervanging van Edgerouter X SFP die zover ik weet officieel nog niet EOL is maar de laatste firmware update dateert van 1 augustus 2023.
Eerst geprobeerd om OpenWRT er op te flashen maar dat is echt een ramp en krijg het niet werkend.

Eerste indruk is zeer goed.
De software is heel anders opgebouwd dan van die van Edgerouter dus dat is wel even wennen en zoeken waar bepaalde instellingen zich bevinden. Maar alles werkt nu prima. Groot voordeel van de Cloud Gateways is dat de unifi controller is ingebouwd hierdoor is het niet meer nodig om unifi lokaal op een pc of in een docker container te draaien.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Waarom?
Ik had 20 rules, was te doen.
Af en toe is het tijd om alles weer eens goed te bekijken.
Scroll er net doorheen maar bleef scrolled Ongeveer 100+ regels.

Neemt niet weg om het eens een keer goed onder de loep te nemen.
Zal vast te veel in staan, maar ik ga er denk ik eerst maar eens een keer goed voor zitten welke rules wel en welke niet.
Moeten ook wat rules bij komen zie ik ff snel.
Want op een vpn heb ik geen enkele toegang tot het lokale netwerk, terwijl ik op die er toch 2 devices wil benaderen, de familie vpn heeft alleen toegang tot internet en dns, wel makkelijk voor openbare wifi punten, etc etc.
Dus ga daar eerst maar eens een dag aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mr-D. schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Scroll er net doorheen maar bleef scrolled Ongeveer 100+ regels.

Neemt niet weg om het eens een keer goed onder de loep te nemen.
Zal vast te veel in staan, maar ik ga er denk ik eerst maar eens een keer goed voor zitten welke rules wel en welke niet.
Moeten ook wat rules bij komen zie ik ff snel.
Want op een vpn heb ik geen enkele toegang tot het lokale netwerk, terwijl ik op die er toch 2 devices wil benaderen, de familie vpn heeft alleen toegang tot internet en dns, wel makkelijk voor openbare wifi punten, etc etc.
Dus ga daar eerst maar eens een dag aan besteden.
100+ regels ... voor een thuis situatie?
WOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Vandaag bezig geweest met zowel de UXG als de UCG.
Voor controller-intergratie heb ik gekozen voor de UXG en mijn cloud key gen2 behouden.
Hierdoor kan ik ook mijn multiple sites behouden (wat niet kan met de UCG).

Ik hou aan het einde 1 probleem over.
Wanneer de stroom van de UXG word afgehaald (geen reboot) heb ik geen internet meer (KPN).
Wanneer ik dan vervolgens ga kijken in de lokale controller op de internetlijn loop ik hier tegenaan als ik de internet-lan wil editen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5wCwUnAXa1-VMkG8EU2DEulwps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQHdV1RkkOrpNJKMFEPlJxpW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan dit eigenlijk alleen fixen door het factory default te geven, en alles weer opnieuw te configureren. Iemand een idee hoe te op te lossen?

Wat mij tijdens de setup ook was opgevallen is het feit dat de UXG niet te adopten is in mijn unifi network. Dit eindigd op een connectity-probleem.
Ik zet daarom maar een lokale DHCP-server (lan) op, waarna de UXG zichtbaar is de unifi-controller.

Ik hoop dat iemand deze ellende herkend en een oplossing weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:14:
[...]

WOW.
Ach ik sla met alles een beetje door, ben gelukkig nu in therapie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
ASS-Ware schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:14:
[...]

WOW.
Ik heb ook gewoon 180 rules, ik wist nog niet dat het zo ongewoon was :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Theetjuh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:03:
[...]
Ik heb ook gewoon 180 rules, ik wist nog niet dat het zo ongewoon was :$
Ik ben wel benieuwd wat voor soorten regels je dan gebruikt ... En welke services je allemaal draait intern .. (en ook voor @Mr-D. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 16:45
pitchdown schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:51:
[...]

dat zou wel raar zijn? aangezien je ook een nieuwe site kan aanmaken...
De andere sites kun je op je cloud key hosten. Geen enkele controller anders dan self hosted of cloud key kan meerdere sites aan. Dat is redelijk goed vindbaar in de diverse fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Tonne schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:40:
[...]

De andere sites kun je op je cloud key hosten. Geen enkele controller anders dan self hosted of cloud key kan meerdere sites aan. Dat is redelijk goed vindbaar in de diverse fora.
Voordeel van unifi is voor mij dat alles in 1 interface zit. Daarom nu gekozen voor UXG.
Ik zit alleen dus nog met het issue m.b.t. de wan-interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WayLikeMark
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:32
loyske schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Edit: Net de web interface van de speakers bekeken. De Arc is dus inderdaad draadloos verbonden met mijn Wifi, maar de Sub en 2x One SL zijn dus via SonosNet verbonden :?
Die zouden dus ook via eigen wifi moeten gaan 8)7
Dat is bij Sonos altijd zo (uitgezonderd de hele oude serie). De sub en de surrounds verbinden middels 5Ghz met de soundbar om geen delay te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat voor soorten regels je dan gebruikt ... En welke services je allemaal draait intern .. (en ook voor @Mr-D. )
Heb 77 devices, 11 VLAN’s, een proxmox cluster van 3 hosts met 1 vm en 15 lxc containers en 2 nassen.
Een DMZ, VPN Client, veel IoT, Camera en zoveel mogelijk gescheiden qua media, storage, servers en clients.
Alles op poort niveau gedefineerd in de firewall.

Dit alles op 3 AP’s en 3 Pro Max switches :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Theetjuh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:01:
[...]

Heb 77 devices, 11 VLAN’s, een proxmox cluster van 3 hosts met 1 vm en 15 lxc containers en 2 nassen.
Een DMZ, VPN Client, veel IoT, Camera en zoveel mogelijk gescheiden qua media, storage, servers en clients.
Alles op poort niveau gedefineerd in de firewall.

Dit alles op 3 AP’s en 3 Pro Max switches :)
Een echte Tweaker dus 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
duvekot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:03:
[...]

Een echte Tweaker dus 😁
Haha ja daar beschouw ik me wel onder O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je een UXG eigenlijk adopten in een remote controller over een VPN?

* RobertMe heeft zelf een zelfbouw router, en bij fam. een ER4. Beiden verbinden over Wireguard naar een VPS waarbij de UniFi Controller op de VPS staat en het connecten van de UniFi apparaten (switches & APs) dus op basis van het IP van het tunnel endpoint gaat (10.<...>). Werkt in zoverre prima. Maar stel ik zou toch weer naar een UniFi router gaan, met een UXG dan, werkt dat? Neem in ieder geval niet aan dat je in een setup van de UXG alvast een WG tunnel kunt opzetten om vervolgens het inform address in te stellen :p (Want op mijn oude USG was dat "ingebouwde" setup scherm nogal beperkt. Volgens mij kon je alleen een WAN VLAN ID en LAN subnet instellen? En wellicht nog net PPPoE voor WAN?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:16:
Kun je een UXG eigenlijk adopten in een remote controller over een VPN?

* RobertMe heeft zelf een zelfbouw router, en bij fam. een ER4. Beiden verbinden over Wireguard naar een VPS waarbij de UniFi Controller op de VPS staat en het connecten van de UniFi apparaten (switches & APs) dus op basis van het IP van het tunnel endpoint gaat (10.<...>). Werkt in zoverre prima. Maar stel ik zou toch weer naar een UniFi router gaan, met een UXG dan, werkt dat? Neem in ieder geval niet aan dat je in een setup van de UXG alvast een WG tunnel kunt opzetten om vervolgens het inform address in te stellen :p (Want op mijn oude USG was dat "ingebouwde" setup scherm nogal beperkt. Volgens mij kon je alleen een WAN VLAN ID en LAN subnet instellen? En wellicht nog net PPPoE voor WAN?)
Ik zou denk ik geen UXG kiezen die software ontwikkeling qua features is van ander niveau dan de UCG. That said: je zal hem thuis moeten stagen dan kan het werken. WAN instellingen goed zetten en dan een VPN configuratie laden en dan adopteren op je VPS. Op afstand uit de doos gaat het lastig worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Ik zou denk ik geen UXG kiezen die software ontwikkeling qua features is van ander niveau dan de UCG. That said: je zal hem thuis moeten stagen dan kan het werken. WAN instellingen goed zetten en dan een VPN configuratie laden en dan adopteren op je VPS. Op afstand uit de doos gaat het lastig worden:)
Zoiets was ik inderdaad ook aan het denken. Eerst achter een router/... die al "achter" de VPN zit verbinden. Dan is die te set-inform op dat VPN IP te doen. Daarna is het hopelijk mogelijk om de VPN ("client") in te stellen waardoor die zelfstandig te gebruiken is.

Maar ben ook niet concreet aan het afwegen om.... Vroeg het mij puur af. Die ER4 is wel al 6 jaar oud maar doet het in zoverre nog prima. Alleen de support dan... (Ja ik weet dat er nog hotfixes zijn geweest sinds de laatste echte update. En/maar EdgeOS 3 lijkt ook niet echt van de grond te komen). En mijn zelfbouw router heb ik nu ook pas een 2,5 jaar in gebruik. En met daarop 2,5Gbit/s poortjes moet die echt wel even vooruit kunnen (Ziggo 400/40 en geen behoefte aan meer, dus ten zij 1Gbit/s ineens voor deze prijs te krijgen is ga ik ook niet het abo aanpassen, laat staan dat deze TopTon dus 2,5Gbit/s zou moeten kunnen). Enige kansje op een nieuwe "router" is als ik mijn te krappe Intel N5105 servertje met 8GB RAM vervang. Misschien consolideer ik dan en komt er een (m)ATX systeem voor in de plaats met een normale i5 CPU of zo en dan daarop alles. De zelfbouw router draait nu ook Debian, ingericht als router, en daarnaast nog wat Docker containers. Dus ik heb wel vertrouwen in consolideren in één systeem zonder VMs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
ik draai nu een unifi controller voor mijn 4 unifi switches. Heb een UCGF (als vervanging van een ER4) gekocht (die pas over een maand weer actief komt, want de KPN config werkt niet echt en ga over naar freedom), waar ik de switches naar toe moet migreren. Ik kon toen zowel de cloud gateway als de unifi controller aanstonden niet vinden hoe ik de switches (met hun VLAN config) kon migreren, dus ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben. :)

Kan iemand me de goede kant opwijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mediumdry schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:37:
ik draai nu een unifi controller voor mijn 4 unifi switches. Heb een UCGF (als vervanging van een ER4) gekocht (die pas over een maand weer actief komt, want de KPN config werkt niet echt en ga over naar freedom), waar ik de switches naar toe moet migreren. Ik kon toen zowel de cloud gateway als de unifi controller aanstonden niet vinden hoe ik de switches (met hun VLAN config) kon migreren, dus ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben. :)

Kan iemand me de goede kant opwijzen?
Een backup exporten en importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
stormfly schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Een backup exporten en importeren.
Hoe simpel kan het zijn :)

Danks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:18:
Vandaag bezig geweest met zowel de UXG als de UCG.
Voor controller-intergratie heb ik gekozen voor de UXG en mijn cloud key gen2 behouden.
Hierdoor kan ik ook mijn multiple sites behouden (wat niet kan met de UCG).

Ik hou aan het einde 1 probleem over.
Wanneer de stroom van de UXG word afgehaald (geen reboot) heb ik geen internet meer (KPN).
Wanneer ik dan vervolgens ga kijken in de lokale controller op de internetlijn loop ik hier tegenaan als ik de internet-lan wil editen :

[Afbeelding]

Ik kan dit eigenlijk alleen fixen door het factory default te geven, en alles weer opnieuw te configureren. Iemand een idee hoe te op te lossen?

Wat mij tijdens de setup ook was opgevallen is het feit dat de UXG niet te adopten is in mijn unifi network. Dit eindigd op een connectity-probleem.
Ik zet daarom maar een lokale DHCP-server (lan) op, waarna de UXG zichtbaar is de unifi-controller.

Ik hoop dat iemand deze ellende herkend en een oplossing weet!
Iemand een suggestie hoe dit te fixen of te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Iemand een suggestie hoe dit te fixen of te troubleshooten?
Begrijp ik je goed dat als je de UXG uitschakelt je dan geen configuratie kan saven in de CK2 die nog over het LAN benaderbaar is omdat deze de UXG niet meer kan zien?
Deze begrijp ik niet? Als je niet de standaard IP reeks gebruikt moet je eerst lokaal op je UXG inloggen via de lokale webbrowser met een directe UTP kabel. Dan wijzig je je de UXG naar het LAN subnet van jouw thuisnewerk, dan geeft hij op moment X aan "ververs de website op het nieuwe IP" dat doe je dan. Dan stop je eerst de LAN port van je netwerk in de UXG en dan pas ga je verder in de wizard van de UXG. Dan zal de UXG zelf de CK2 vinden en kan je hem adopteren in je huidige IP reeks waar je CK2 al in zit.

Je verhaal mag wat technischer, IP's vlans etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Begrijp ik je goed dat als je de UXG uitschakelt je dan geen configuratie kan saven in de CK2 die nog over het LAN benaderbaar is omdat deze de UXG niet meer kan zien?

[...]

Deze begrijp ik niet? Als je niet de standaard IP reeks gebruikt moet je eerst lokaal op je UXG inloggen via de lokale webbrowser met een directe UTP kabel. Dan wijzig je je de UXG naar het LAN subnet van jouw thuisnewerk, dan geeft hij op moment X aan "ververs de website op het nieuwe IP" dat doe je dan. Dan stop je eerst de LAN port van je netwerk in de UXG en dan pas ga je verder in de wizard van de UXG. Dan zal de UXG zelf de CK2 vinden en kan je hem adopteren in je huidige IP reeks waar je CK2 al in zit.

Je verhaal mag wat technischer, IP's vlans etc etc.
Als ik de UXG van stroom af haal (dus geen reboot), heb ik geen internet meer.
Als ik dan in de configuratie van de Cloudkey kijk op de internetlijn dan is er geen verbinding en kan ik ook de informatie niet opnieuw configureren (zie printscreen)

Je stappenvolgorde m.b.t. de cloudkey klopt !
Maar ook na VERVERSEN geeft de internface aan dat de cloudkey NIET online (greyed out).

Ik heb 2 interne vlans:
1) Default
2) IPTV (Kpn)

[ Voor 32% gewijzigd door pitchdown op 15-06-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Als ik de UXG van stroom af haal (dus geen reboot), heb ik geen internet meer.
[..]
Je stappenvolgorde m.b.t. de cloudkey klopt !
Maar ook na VERVERSEN geeft de internface aan dat de cloudkey NIET online (greyed out).

Ik heb 2 interne vlans:
1) Default
2) IPTV (Kpn)
Doe er ook maar een tekening bij van hoe alles nu is aangesloten ... Want je had ook een UCG in de mix toch? Dus wat zit op wat aangesloten en waar zit je ISP op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
duvekot schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Doe er ook maar een tekening bij van hoe alles nu is aangesloten ... Want je had ook een UCG in de mix toch? Dus wat zit op wat aangesloten en waar zit je ISP op aangesloten.
Nee de UCG heb ik terug gestuurd omdat deze geen multi-sites ondersteuning heeft.
Dus de tekening is behoorlijk simpel :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZE-CHxM_LP8Da72ej62xSTUbos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjBYvH7pW2mAI8SyA6CiWNO6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij ook opvalt is dat mijn default site lokaal op de cloudkey online is, en in het online unifi portal Offline (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpiqbxMGOdEr_Opb_VjBz-wq_YE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HwTtbMUmalcCR4cy51mrXWf3.jpg?f=user_large

Als dan vervolgens doorklik in de offline-site dan staat de kpn-lijn wel netjes online...

[ Voor 21% gewijzigd door pitchdown op 15-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Nee de UCG heb ik terug gestuurd omdat deze geen multi-sites ondersteuning heeft.

[Afbeelding]
Dat is simpel idd .. en zonder de UCG ..maar waarom staat er dan bij "Host Device" nog wel UCG ? (In dat screenshot van je "Internet 1" configuratie op je CloudKey2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
duvekot schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Dat is simpel idd .. en zonder de UCG ..maar waarom staat er dan bij "Host Device" nog wel UCG ? (In dat screenshot van je "Internet 1" configuratie op je CloudKey2)
Dat is inmiddels UXG Fiber geworden....dus dat is inmiddels veranderd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

pitchdown schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:15:
[...]

[Afbeelding]

Wat mij ook opvalt is dat mijn default site lokaal op de cloudkey online is, en in het online unifi portal Offline (zie foto)
[Afbeelding]

Als dan vervolgens doorklik in de offline-site dan staat de kpn-lijn wel netjes online...
Kun je via ssh inloggen op het apparaat dat dat niet goed wil adoptie en dan set-inform xxx xxx xxx xxx doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Valkyre schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Kun je via ssh inloggen op het apparaat dat dat niet goed wil adoptie en dan set-inform xxx xxx xxx xxx doen?
Ik kan morgenochtend proberen een factory default te geven aan de UXG en dan handmatig deze proberen toe te voegen aan het unifi-network. Het lijkt mij sterk dat dit gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Vraagje; ik heb 20 devices om en nabij dat op WiFi zit. 3 telefoons, 2 laptops, iPad, ShieldTV (Chromecast), GoogleTV, Nest Speakers, Sonos. Zou ik Multicast Enhancement nu wel of niet aan zetten?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
JoeZuCK schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:42:
Vraagje; ik heb 20 devices om en nabij dat op WiFi zit. 3 telefoons, 2 laptops, iPad, ShieldTV (Chromecast), GoogleTV, Nest Speakers, Sonos. Zou ik Multicast Enhancement nu wel of niet aan zetten?
Waarom?
Met welk nut?
Wat is je probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 23:45
[...]

Mijn ervaring is dat bij het omzetten naar de ZBF er veel onnodige regels werden aangemaakt. Voor elk wissewasje kwam er een aparte regel. Zo bleef ik achter met dubbel aantal firewall rules.
Doordat de ZBF veel slimmer in gebruik is, heb ik alle regels weggegooid en icm profiles nieuwe regels gaan maken. Bleef iets van 20 regels in totaal over en alles werkt perfecto!
Oh ja en ik gebruik de standaard zones ook niet, behalve DMZ. Heb mijn eigen zones aangemaakt omdat dan standaard veel al dichtstaat!
Ik kom van PfSense vandaan en ben gewend dat alles dichtstaat standaard en dat je beetje bij beetje access toevoegt. Bij Unifi staat me net iets teveel standaard open en dat kon ik mooi oplossen met eigen zones + paar firewall regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yyao_lqBoC8zhQD3Kw7jzjaOSl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUjRz51VuY2rGgRGUhDSrgax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC8woO9XvwPSdbejYKS2jcNSK-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2UgizoJgxOQ7mcoFX3qyOeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn uxg gereset maar kan deze niet toevoegen aan mijn unifi netwerk. Ook niet als ik deze in dezelfde iprange heb geplaatst. Ook handmatig niet. Wat gaat hier mis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Laatst online: 20:29
pitchdown schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb mijn uxg gereset maar kan deze niet toevoegen aan mijn unifi netwerk. Ook niet als ik deze in dezelfde iprange heb geplaatst. Ook handmatig niet. Wat gaat hier mis??
Ik heb niet al jouw berichten gelezen, maar toen ik de CK2 nog had en een UXG-Lite kocht, kon ik deze gewoon adopteren in unifi network.
UXG resetten, aansluiten op de switch en in de network app van de CK2 adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

CK al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ja ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 11:36
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is de CK2 wel uptodate? Kan me voorstellen dat met een oudere versie hij de UXG niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Laatst online: 16-09 18:49
duvekot schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:05:
[...]

vs

Als je met 1TB storage koopt is het ongeveer 125euro duurder. Prijs verschil is nihil tov losse ssd. Is een losse ssd een stuk beter dan die bij eu store wordt geleverd?

[ Voor 27% gewijzigd door klopping op 16-06-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
klopping schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Als je met 1TB storage koopt is het ongeveer 125euro duurder. Prijs verschil is nihil tov losse ssd. Is een losse ssd een stuk beter dan die bij eu store wordt geleverd?
Het zijn twee verschillende soorten apparaten ... Dus denk goed na welke je voor jouw specifieke situatie precies nodig hebt ...

En over de SSD .. ik weet niet precies welke SSD ze er bij leveren ... Maar de ervaringen hier in het topic is dat je dus goedkoper uit bent in totaal als je zelf de SSD aanschaft (en die moet dus wel passen bij het gebruik .. in dit geval dus video opslag en constante opnames)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Laatst online: 16-09 18:49
duvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:09:
[...]

Het zijn twee verschillende soorten apparaten ... Dus denk goed na welke je voor jouw specifieke situatie precies nodig hebt ...

En over de SSD .. ik weet niet precies welke SSD ze er bij leveren ... Maar de ervaringen hier in het topic is dat je dus goedkoper uit bent in totaal als je zelf de SSD aanschaft (en die moet dus wel passen bij het gebruik .. in dit geval dus video opslag en constante opnames)
Ik heb het over de ucg-fiber, met ssd 1TB rond €125 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
klopping schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Ik heb het over de ucg-fiber, met ssd 1TB rond €125 duurder.
Als je daar de kosten van een Tray af haalt (20.40) .. dan heb je dus iets van 104 euro om zelf een SSD uit te zoeken van 1Tb .. die goed geschikt is voor continue schrijven van video... Dus doe dat in de pricewatch als filter (met de andere specs van de UCG-fiber) en kijken of er wat tussen zit wat goedkoper is ...

En als je meer nodig hebt dan 1Tb .. dan kijk je naar dat prijsverschil.
Pagina: 1 ... 317 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.