[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 316 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:57:
[...]

Kijkende naar de video (want foto's staan niet alle kanten op) lijken er geen ventilatie gaten in te zitten. Dat die actief gekoeld is lijkt mij dan ook sterk (want dan zaten er wel gaten in om lucht aan te zuigen / uit te blazen).
Aan de de voor en achterkant zitten ventilatie gleuven, aan de voorkant net als de andere XG switches.
De Enterprise 8 PoE heeft geen (zichtbare) ventilatie maar die is wél actief.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:04:
Even een vraagje voordat ik met een bek vol tanden sta:

Ik heb een oude Gen 1 controller, welke al een jaar of drie in een doos ligt te verstoffen, en een Ubiquiti UniFi AP-AC Lite die ik cadeau wil doen aan een vriend van mij die geen goede WiFi heeft. Voor het verbinden daarvan wil ik graag een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE erbij doen.

Gaat die controller dat zonder problemen de switch adopteren?
Hoe dan ook zou ik eerst even die oude controller eens even aanslingeren, dan kijken of die nog wat recente firmware krijgt, dan de Lite zelfde verhaal.

Werkt dat, dan zal de lite 8 ook wel adopten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:04:
Even een vraagje voordat ik met een bek vol tanden sta:

Ik heb een oude Gen 1 controller, welke al een jaar of drie in een doos ligt te verstoffen, en een Ubiquiti UniFi AP-AC Lite die ik cadeau wil doen aan een vriend van mij die geen goede WiFi heeft. Voor het verbinden daarvan wil ik graag een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE erbij doen.

Gaat die controller dat zonder problemen de switch adopteren?
https://eu.store.ui.com/e...flagship/products/u6-lite :
Application Requirements
UniFi Network Version 6.0.45 and later
https://community.ui.com/...66-4588-9e03-fd5fd1fdd08a (laatste firmware volgens https://www.ui.com/download/software/uc-ck)
Bundled Controller(s)
UniFi Network 6.0.45.
Het kan dus wel. Maar de minimaal vereiste controller versie is dus ook meteen de nieuwste controller die op de UCK draait. Ik persoonlijk zou het dus niet doen. Al is het maar omdat de UCK een onding is (met een onbetrouwbaar SD kaartje etc).
En je hebt dan mogelijk ook nog een kans dat nieuwere firmwares niet werken of nieuwe software features dus niet werken.

Edit / aanvulling:
Nee, gaat niet werken.
https://eu.store.ui.com/e...p/products/usw-lite-8-poe
Application Requirements
UniFi Network Version 7.2.94 and later
Of je moet dus voor een andere (oudere) switch gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 28-05-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RobertMe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:12:
[...]

https://eu.store.ui.com/e...flagship/products/u6-lite :

[...]

https://community.ui.com/...66-4588-9e03-fd5fd1fdd08a (laatste firmware volgens https://www.ui.com/download/software/uc-ck)

[...]

Het kan dus wel. Maar de minimaal vereiste controller versie is dus ook meteen de nieuwste controller die op de UCK draait. Ik persoonlijk zou het dus niet doen. Al is het maar omdat de UCK een onding is (met een onbetrouwbaar SD kaartje etc).
En je hebt dan mogelijk ook nog een kans dat nieuwere firmwares niet werken of nieuwe software features dus niet werken.
Is er een alternatief dat wel/beter zou werken zonder dat dit geld kost? Want ik heb eerlijk gezegd geen zin om naast die switch nog meer spul te gaan kopen om dit rond te krijgen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Is er een alternatief dat wel/beter zou werken zonder dat dit geld kost? Want ik heb eerlijk gezegd geen zin om naast die switch nog meer spul te gaan kopen om dit rond te krijgen.
Zonder hardware controller werken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:14:
[...]

Is er een alternatief dat wel zou werken zonder dat dit geld kost? Want ik heb eerlijk gezegd geen zin om naast die switch nog meer spul te gaan kopen om dit rond te krijgen.
De controller kun je op elk x86 en ARM (v8?) apparaat draaien. Heb je nog een oude RPi die je er bij kunt doen bv? Of heeft hij al iets van een NAS / server waar het op kan? Of heb je een VPS waar je de controller op kunt draaien? Of desnoods jouw eigen controller remote beschikbaar maken? (Als dat kan / werkt. Ik weet niet of bv de controllers in een Cloud Gateway een tweede site ondersteunen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RobertMe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:16:
[...]

De controller kun je op elk x86 en ARM (v8?) apparaat draaien. Heb je nog een oude RPi die je er bij kunt doen bv? Of heeft hij al iets van een NAS / server waar het op kan? Of heb je een VPS waar je de controller op kunt draaien? Of desnoods jouw eigen controller remote beschikbaar maken? (Als dat kan / werkt. Ik weet niet of bv de controllers in een Cloud Gateway een tweede site ondersteunen).
Hij ging nog een RPi kopen voor het hosten van een router. Wellicht dat daar dan ook een controller naast kan. ik zal eens vragen of ie al een idee heeft wat hij op dat vlak wil doen. Is 4GB genoeg om jet voor elkaar te krijgen om OpenWRT naast de controller te draaien, of zit je dan op 8GB aan RAM?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:20:
Hij ging nog een RPi kopen voor het hosten van een router.
Ben benieuwd wat.. je loopt al snel tegen de beperkte aantal NIC's/PCIe lanes aan. Een Cloud Gateway Ultra performt gegarandeerd beter en je hebt dan meteen je controller. En die is niet eens veel duurder dan een Pi (+voeding, storage, case etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

DukeBox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Ben benieuwd wat.. je loopt al snel tegen de beperkte aantal NIC's/PCIe lanes aan. Een Cloud Gateway Ultra performt gegarandeerd beter en je hebt dan meteen je controller. En die is niet eens veel duurder dan een Pi (+voeding, storage, case etc)
Die zou hij dan moeten kopen. Hij wil er ook nog PiHole naast draaien. Dat wordt op een Cloud Gateway Ultra lastig. Dus het wordt denk ik een RPi. De RPi moet ook via PoE worden voorzien van prik volgens het huidige plan, dat ik overigens niet helemaal zelf heb bedacht. Ik heb alleen maar aangeboden om de WiFi en CK plus een nieuwe switch erbij te doen, wat in eerste instantie een US-8-60W zou worden, maar deze bleek niet leverbaar. Ik was even vergeten dat de contoller versie een dingetje was, maar het schoot mij dus net voor het stellen van de vraag in mijn hoofd dat dit mogelijk dus een ongelukkige combinatie zou kunnen zijn. De bestelling is inmiddels al wel op de post, dus dan moet ik even nadenken hoe ik daar dan mee omga.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ocf81 wat wil die vriend nu met zijn netwerk? Ke begint met betere WiFi met een oude controller en een POE switch zonder verdere duiding. Ben he/zijn we het niet aan het overdenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

franssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:49:
@ocf81 wat wil die vriend nu met zijn netwerk? Je begint met betere WiFi met een oude controller en een POE switch zonder verdere duiding. Ben je/zijn we het niet aan het overdenken?
Hij heeft zijn woning via onderhuur en het internet komt via de WiFi van de huisbaas, van ergens relatief ver. Het WiFi signaal is nu zo zwak dat het vaak wegvalt. Hij had bedacht dat hij een RPi dan een verdieping lager aan de muur zou plakken om zo een betere ontvangst op zijn apparaten te krijgen. Ik heb toen aangekaart dat een RPi geen MIMO heeft en dat dit dan niet zo maar gaat werken. Ik heb toen de suggestie gedaan om daar een PoE opstelling van te maken en een AP er bij te doen, wat mij dan weer een excuus voor een upgrade voor mijzelf gaf. ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ocf81 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:54:
[...]

Hij heeft zijn woning via onderhuur en het internet komt via de WiFi van de huisbaas, van ergens relatief ver. Het WiFi signaal is nu zo zwak dat het vaak wegvalt. Hij had bedacht dat hij een RPi dan een verdieping lager aan de muur zou plakken om zo een betere ontvangst op zijn apparaten te krijgen. Ik heb toen aangekaart dat een RPi geen MIMO heeft en dat dit dan niet zo maar gaat werken. Ik heb toen de suggestie gedaan om daar een PoE opstelling van te maken en een AP er bij te doen, wat mij dan weer een excuus voor een upgrade voor mijzelf gaf. ;)
Dan https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar

en je UC lite daaraan hangen. Even via de laptop of app instellen (SSID etc) en de wifi van de Odido uitzetten, dus kabel ertussen.

Als ie met VLANS etc wil gaan spelen belt ie maar :P

Ik heb jaren prima met een 2,4 ghz schoteltje wifi gehad zonder controller of wat dan ook. Ik het is als het kan, maar het moet niet altijd.

Voor een brak wifi signaal van de huisbaas gaat geen enekele technische oplossing - een oplossing brengen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

franssie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:04:
[...]

Dan https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar

en je UC lite daaraan hangen. Even via de laptop of app instellen (SSID etc) en de wifi van de Odido uitzetten, dus kabel ertussen.

Als ie met VLANS etc wil gaan spelen belt ie maar :P

Ik heb jaren prima met een 2,4 ghz schoteltje wifi gehad zonder controller of wat dan ook. Ik het is als het kan, maar het moet niet altijd.

Voor een brak wifi signaal van de huisbaas gaat geen enekele technische oplossing - een oplossing brengen helaas.
Sorry, maar je doet wel erg weinig onderzoek naar de haalbaarheid van je oplossing voordat je die neerplempt. Het gaat de wifi van de huisbaas worden. Dat is gewoon een gegeven. Binnen dat systeem kan er wellicht het een en ander. Klik en klaar levert maandelijkse kostenpost op. Dat is voor hem minder goed te behappen dan een eenmalige uitgave.

En een brak wifi signaal is een kwestie van afstand in dit geval. Daar gaat zeker wel een oplossing voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 29-05-2025 00:07 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ocf81 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:03:
[...]

Sorry, maar je doet wel erg weinig onderzoek naar de haalbaarheid voordat je je oplossing neerplempt. Het gaat de wifi van de huisbaas worden. Dat is gewoon een gegeven. Binnen dat systeem kan er wellicht het een en ander. Klik en klaar levert maandelijkse kostenpost op. Dat is voor hem minder goed te behappen dan een eenmalige uitgave.
WTF? Hoe kon ik en anderen dat ruiken?
Echt, ik probeer te helpen door mee te denken en verwacht zo een reactie gewoon niet. Post dan gewoon de hele situatie ipv achteraf te gaan zeuren en zeiken. Desnoods in MO tags, maar je kost mij en mijn glazen bol zo gewoon teveel energie.

Alle geboden oplossingen kunnen werken, als jij ook deelt wat er aan de hand is ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

franssie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:08:
[...]

WTF? Hoe kon ik en anderen dat ruiken?
Echt, ik probeer te helpen door mee te denken en verwacht zo een reactie gewoon niet. Post dan gewoon de hele situatie ipv achteraf te gaan zeuren en zeiken. Desnoods in MO tags, maar je kost mij en mijn glazen bol zo gewoon teveel energie.

Alle geboden oplossingen kunnen werken, als jij ook deelt wat er aan de hand is ;w
Zucht. Echt waar? Waar ik dan op mijn beurt over val is hoe jij dit verhaal benadert. Een overmatige hoeveelheid aplomb, geen onderzoek doen en nogal boude uitspraken doen zonder onderbouwing maar dan wel verrast zijn als iemand daar wat van vindt.

Overigens hoef ik niet alles te delen. De relevante informatie is voor 90% gegeven. Dat het de WiFi van de huisbaas de oplossingsrichting is, is al aangegeven. Ik moet toegeven dat ik niet aangeef waarom, maar dat zou ook niet moeten uitmaken. Als je daar van wil afwijken is een vraag omtrent de haalbaarheid daarvan stellen natuurlijk stap één.

Ik deel een algemene situatie om zo de privacy van mijn vriend in stand te houden. Dat is heel normaal, wat mij betreft. MO-tags zijn wat geen haar beter om de privacy van iemand af te schermen, dus daar doe ik niet aan.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 29-05-2025 00:59 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:31
Gisteren en update van mijn netwerk gedaan en nu lijkt een AP gebricked te zijn.

Reageert nergens meer op. Als ik hem aansluit knippert de led een keer wit en dan niks. Ik zie wel communicatie op de poort van de switch.

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

DukeBox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:41:
[...]

Niet als het kpn glasvezel is :) pppoe, kan hij beter voor de ucg-fiber gaan.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

CrankyGamerOG schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:19:
Niet als het kpn glasvezel is :) pppoe, kan hij beter voor de ucg-fiber gaan.
De reactie was t.o.v. een Pi, met PPPoE doet een Pi het nog slechter, de onboard NIC ondersteund weinig qua offload engine en belast de CPU voornamelijk. Dit in tegenstelling tot de NICs in de unifi routers. Op de Pi moet je dan iets van een intel nic op de PCIe interface aansluiten om enigszins performance eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Zojuist een teamviewer sessie gehad met iemand van Ubiquiti. Die kwam al snel tot de conclusie dat het gewoon een hardware failure is, dus voor RMA aanmelden. Ben benieuwd hoe snel dat dan weer gaat.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
Ophidian schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:31:
Zojuist een teamviewer sessie gehad met iemand van Ubiquiti. Die kwam al snel tot de conclusie dat het gewoon een hardware failure is, dus voor RMA aanmelden. Ben benieuwd hoe snel dat dan weer gaat.
Ik heb 2 x gebruik moeten maken van de RMA van Ubiquiti en dat ging snel en soepel.
Ik mocht de oude spullen zelfs nog gebruiken tot de nieuwe binnen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ASS-Ware schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Ik heb 2 x gebruik moeten maken van de RMA van Ubiquiti en dat ging snel en soepel.
Ik mocht de oude spullen zelfs nog gebruiken tot de nieuwe binnen waren.
Scheelt in mijn geval dat het niet werkt :+ Maar zou wel fijn zijn als ze het alvast versturen en niet wachten tot het binnen is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80fk8Ugp129Wrg7hE9sZYsPvPBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RorBMoJGiEtKk5xzCQnC9bTW.png?f=user_large

Ik heb in de meterkast een USW-lite-8-PoE welke via een patch panel alles verdeeld in huis.
Op 1 poort (poort 3) blijf ik echter maar FE houden.
Deze ging naar de televisiehoek en die heeft maar 100mbit dus heb dat maar even zo gelaten.

Nu kwam ik echter poorten te kort in de meterkast en heb een flex mini erbij gezet, deze wilde ik via PoE voeden dus moest die op poort 3 dus die heb ik even verwisseld met poort 6.
Deze is nu wel ineens GbE.
Maar nu is de uplink naar de flex mini 100mbit.
Op 1 of andere manier blijft poort 3 steken op 100mbit.
Iemand een idee?
De kabel is gewoon goed heb meerdere geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Je hebt niet (per ongeluk) de poort vast gezet op 100mbit/s in de instellingen?

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 29-05-2025 18:58 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:58:
Je hebt niet (per ongeluk) de poort vast gezet op 100mbit/s in de instellingen?
Niet bewust want ik zou niet weten waar je die instelling kan vinden.
Het lijkt er wel op want ik heb hem even gewisseld met P2 en daar krijg ik wel gewoon GbE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
ComTech schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:10:
Niet bewust want ik zou niet weten waar je die instelling kan vinden.
Daarvoor klik je op de port en dan rechts in beeld naar beneden scrollen.
Onder Advanced staat "Link Speed". Die moet op "Automatically Negotiate" staan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
FredvZ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:29:
[...]

Daarvoor klik je op de port en dan rechts in beeld naar beneden scrollen.
Onder Advanced staat "Link Speed". Die moet op "Automatically Negotiate" staan.
De Advanced settings staan op auto maar Automatically Negotiate staat wel geselecteerd (alleen greyed out).
Ik moet een keer herstarten proberen maar als ik dat nu doe krijg ik ruzie :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
ComTech schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:48:
[...]

De Advanced settings staan op auto maar Automatically Negotiate staat wel geselecteerd (alleen greyed out).
Ik moet een keer herstarten proberen maar als ik dat nu doe krijg ik ruzie :X
Who's the boss.....

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 15:21

servies

Veni Vidi Servici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:26
ComTech schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:56:
[Afbeelding]

Ik heb in de meterkast een USW-lite-8-PoE welke via een patch panel alles verdeeld in huis.
Op 1 poort (poort 3) blijf ik echter maar FE houden.
Deze ging naar de televisiehoek en die heeft maar 100mbit dus heb dat maar even zo gelaten.

Nu kwam ik echter poorten te kort in de meterkast en heb een flex mini erbij gezet, deze wilde ik via PoE voeden dus moest die op poort 3 dus die heb ik even verwisseld met poort 6.
Deze is nu wel ineens GbE.
Maar nu is de uplink naar de flex mini 100mbit.
Op 1 of andere manier blijft poort 3 steken op 100mbit.
Iemand een idee?
De kabel is gewoon goed heb meerdere geprobeerd.
Wellicht heb je dezelfde kabel gebruiker en heeft die niet alle 8 draden (of zijn ze niet goed aangesloten)? Als je een kabel hebt met alleen 1,2,3 en 6 dan wordt het ook nooit meer dan 100Mbit. Oftwel heb je de kabel al vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zit een beetje in te lezen, maar heeft het volgende te maken met de Internet Verification Server? Of zou dat opgelost moeten zijn. Iemand de gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_A0th8mugFT4c8p05mS01_37e0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZKUR7Tm3wXg0Dn3B8VIqePk.png?f=fotoalbum_large

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
JoeZuCK schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:53:
Ik zit een beetje in te lezen, maar heeft het volgende te maken met de Internet Verification Server? Of zou dat opgelost moeten zijn. Iemand de gouden tip?

[Afbeelding]
Worden je pings nu naar Unifi zelf gedaan? Of heb je hem gewijzigd naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 8.8.4.4? Zijn al meerdere mensen hier die hem gewijzigd hebben en de meldingen verdwijnen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

king006 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Worden je pings nu naar Unifi zelf gedaan? Of heb je hem gewijzigd naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 of 8.8.4.4? Zijn al meerdere mensen hier die hem gewijzigd hebben en de meldingen verdwijnen dan.
Naar Unifi (ping.ui.com), maar dat schijnt al standaard 1.1.1.1 of 8.8.8.8 te zijn? Maar goed, het is bij mij niet puur de logs, maar het internet knalt er ook daadwerkelijk uit. Een modem herstart verhielp het de laatste keer.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
JoeZuCK schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:46:
[...]

Naar Unifi (ping.ui.com), maar dat schijnt al standaard 1.1.1.1 of 8.8.8.8 te zijn? Maar goed, het is bij mij niet puur de logs, maar het internet knalt er ook daadwerkelijk uit. Een modem herstart verhielp het de laatste keer.
Ah duidelijk! Ja, dat klopt. Toch zie je dat je met 1.1.1.1 of 8.8.8.8 ineens geen meldingen meer hebt. Alsof de resolving vanuit Unifi niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
JoeZuCK schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:46:
[...]

Dan lijkt er me met die logs niets mis, maar wel iets met (je) Ziggo (modem).
Toen ik nog bij Ziggo zat had ik ook wel eens last van vergelijkbare meldingen, helaas is dat de kwaliteit die Ziggo soms gewoon levert.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:24:
[...]
Alleen draait op de EdgeRouter VyOS zonder Wireguard support ;) Die mag je zelf installeren (incl. config tree support, dat dan weer wel, en vanaf de Wireguard devs zelf, dus wel nog redelijk supported). * RobertMe vraagt zich af hoe het zit met EdgeOS 3.0, incl. Wireguard support vanuit het OS zelf dus.
Even hierop inhaken. Heb bij m'n ouders nog een ERX draaien (prima stabiel overigens) waar ik Wireguard op zou willen zetten. Even gekeken naar tutorials, maar de Wireguard build voor ERX is 3 jaar oud! :X

EdgeOS 3.0 is een jaar geleden uitgebracht, nog geen spoor van een public release te vinden.

Ik ga er maar OpenWRT op zetten, deze stokoude releases/OS/kernel schiet niet echt op. Wil het apparaat zelf nog niet afdanken, want doorvoersnelheid en stabiliteit is nog prima.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:45:
[...]

Even hierop inhaken. Heb bij m'n ouders nog een ERX draaien (prima stabiel overigens) waar ik Wireguard op zou willen zetten. Even gekeken naar tutorials, maar de Wireguard build voor ERX is 3 jaar oud! :X
Wireguard-windows blijkt ook voor het laatst een release in 2021 gehad te hebben. Lijkt mij dus niet perse een probleem dat die voor EdgeOS oud is. Ook gezien Wireguard gekozen heeft voor een vaste set aan encryptie gebeuren en klaar. Het is dus niet zo dat als je nieuwere code (/een nieuwere versie hebt) dat je nieuwe encryptie methode "erbij" krijgt en je daardoor "beter" beveiligd zou zijn. De hele keuze hiervoor is gebaseerd op "als er over encryptie onderhandelt kan worden kunnen ook daarin lekken zitten, en kan er ook niet gekozen worden voor een verouderde (/slechte) methode. Daarom is er een encryptie methode gekozen, die "het beste" is/was toen, en daarmee klaar.

Verder wel eens hoor. EdgeOS is toch wel een beetje "dood" en overstappen op bv OpenWRT is mogelijk een betere optie. Ook daarbij overigens geen idee hoe het bv met de kernel zit. Kan zomaar zijn dat voor een deel binary driver blobs gebruikt worden die alleen met een antieke kernel werken en OpenWRT daarom op die oude kernel blijft plakken en je dus alleen een moderne user space hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06
Hi all, ik ben eigenlijk eens benieuwd hoeveel mensen hier de Encrypted DNS (DNS over https) optie aan hebben staan in UniFi en zo ja, welke DNS servers gebruikt men dan? 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:24
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn Ubiquiti setup. Huidige setup is dodelijk eenvoudig en hieronder te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCpuYR9oeZfRMansngfaqeckses=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdzcrYES8c1jKp3wIwK9rtFI.png?f=fotoalbum_large

Meterkast
De UDM krijgt internet aangeboden op de WAN-poort vanuit de KPN media convertor via ethernet. de KPN Experia box is er al tussenuit gehaald dus die speelt geen rol meer. Ik gebruik alleen internet van KPN dus geen (digitale) TV of telefonie.

Benedenverdieping
de UDM staat in de meterkast op de begane grond en voorziet de benedenverdieping van WiFi. Belangrijkste apparaten zijn iPhones, Playstation 5 en een Apple TV. de USW-Lite-16-PoE geeft PoE+ door aan de In-Wall Controller 1 en nog twee andere apparaten.

1e verdieping
De In-wall Controller hangt op de 1e verdieping en wordt dus gevoed door de switch met PoE+. Vanuit hier vertrekt er weer een netwerkkabel richting de zolder.

Zolder
De in-wall Controller 2 (HD) krijgt PoE van de In-wall Controller 1 en voorziet de zolder zowel WiFi en ethernet. Deze gebruik ik om een PC aan te sluiten en voor een ethernet/modbus convertor om de zonnepanelen-omvormer aan te sturen.

Extra informatie
Wat nog mist in het plaatje zijn de (via WiFi verbonden) G4 doorbell en een G4 instant, en een Cloud Key 2 welke is verbonden via PoE vanaf de USW-Lite-16-PoE switch.

Wensen
Ik zou graag een consolidatieslag willen maken en tenminste WiFi 6 ondersteuning hebben op alle verdiepingen.

Tot zo ver
Ik kwam zelf uit bij het upgraden naar een Dream Router 7. Dan beide in-wall controllers vervangen door een U7 In-Wall. Eventueel kan ik de In-Wall Controller 2 (HD) ook vervangen door een U7 Pro Wall.

Feedback gevraagd
Heeft er iemand tips en/of een beter voorstel?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01
Warbringer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:49:
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn Ubiquiti setup. Huidige setup is dodelijk eenvoudig en hieronder te zien:

[Afbeelding]

Meterkast
De UDM krijgt internet aangeboden op de WAN-poort vanuit de KPN media convertor via ethernet. de KPN Experia box is er al tussenuit gehaald dus die speelt geen rol meer. Ik gebruik alleen internet van KPN dus geen (digitale) TV of telefonie.

Benedenverdieping
de UDM staat in de meterkast op de begane grond en voorziet de benedenverdieping van WiFi. Belangrijkste apparaten zijn iPhones, Playstation 5 en een Apple TV. de USW-Lite-16-PoE geeft PoE+ door aan de In-Wall Controller 1 en nog twee andere apparaten.

1e verdieping
De In-wall Controller hangt op de 1e verdieping en wordt dus gevoed door de switch met PoE+. Vanuit hier vertrekt er weer een netwerkkabel richting de zolder.

Zolder
De in-wall Controller 2 (HD) krijgt PoE van de In-wall Controller 1 en voorziet de zolder zowel WiFi en ethernet. Deze gebruik ik om een PC aan te sluiten en voor een ethernet/modbus convertor om de zonnepanelen-omvormer aan te sturen.

Extra informatie
Wat nog mist in het plaatje zijn de (via WiFi verbonden) G4 doorbell en een G4 instant, en een Cloud Key 2 welke is verbonden via PoE vanaf de USW-Lite-16-PoE switch.

Wensen
Ik zou graag een consolidatieslag willen maken en tenminste WiFi 6 ondersteuning hebben op alle verdiepingen.

Tot zo ver
Ik kwam zelf uit bij het upgraden naar een Dream Router 7. Dan beide in-wall controllers vervangen door een U7 In-Wall. Eventueel kan ik de In-Wall Controller 2 (HD) ook vervangen door een U7 Pro Wall.

Feedback gevraagd
Welke problemen ervaar je momenteel met de huidige set-up dat je nadenkt over upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 17-09 16:17
Warbringer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:49:

[Afbeelding]

Meterkast

Benedenverdieping

1e verdieping

Zolder

Extra informatie

Wensen

Tot zo ver

Feedback gevraagd
Even een algemene vraag, Waarom noem je de In-Walls "Controller" ? Het zijn APs met een switch optie, maar meer niet. De Controller zit elders in je netwerk (namelijk de UDM) en heb je er maar 1 van. Dus heb je misschien nog een andere reden om ze "Controller" te noemen?

Meterkast:
Overgaan op die nieuwe UDR 7 met SFP+ aansluiting. Dat geeft je de mogelijkheid om eventueel over te gaan naar 4Gbit lijntje van KPN en als ODIDO daar een eigen lijntje aanbied eventueel zelfs 8gbit direct glas.
Andere optie is UDM SE of PRO. Kun je ook de Cloud key weg laten en gelijk NVR op Disk doen.

benedenverdieping:
Ik ben hier zelf over gestapt op een U7 pro. Juist om die 6GHz te kunnen pakken waar straks de laptop en telefoons enzo op gaan zitten.
Ik heb 2.4GHz op mijn main SSID ook volledig uitgezet. Dat voegt eigenlijk niks meer toe gezien de dekking. Alleen voor IoT toepassingen heb ik daar nog een los SSID voor live. Die nieuwe U7 XG APs zijn aan te raden als dekking in de hoeken nog matig is. De in-walls zijn niet bijster interessant meer in de U7 line up, missen bijvoorbeeld 6GHz en/of switch poorten. Dan zou ik eerder de enterprise 6 pakken. Die heeft ook een stuk meer Radio bandbreedte (4 streams extra).

Ik heb zelf vooral gekeken naar waar capaciteit het belangrijkste is. Voor Wifi is dat beneden, voor bekabeld boven. De U7 hangt dan dus ook beneden. Hier heb ik dan ook straks profijt van (na de zomer nieuwe iPhone) en als het eens wat drukker is thuis met gasten. Ik trek op wifi met gemak de lijn dicht met wifi 7 (1 gbps), dus dat is wel lekker.

Verder ben ik zelf nog heel erg in dubio voor bijvoorbeeld ouders en grootouders. 1/2 dikke APs inclusief 6GHZ en weet ik het allemaal niet. Of gewoon meerdere goedkopere zoals de UK-ultra (swiss army knife) in iedere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Even een algemene vraag, Waarom noem je de In-Walls "Controller" ? Het zijn APs met een switch optie, maar meer niet. De Controller zit elders in je netwerk (namelijk de UDM) en heb je er maar 1 van. Dus heb je misschien nog een andere reden om ze "Controller" te noemen?
Ubiquiti noemt ze zo (zie screenshot) dus vandaar.
Meterkast:
Overgaan op die nieuwe UDR 7 met SFP+ aansluiting. Dat geeft je de mogelijkheid om eventueel over te gaan naar 4Gbit lijntje van KPN en als ODIDO daar een eigen lijntje aanbied eventueel zelfs 8gbit direct glas. Andere optie is UDM SE of PRO. Kun je ook de Cloud key weg laten en gelijk NVR op Disk doen.

benedenverdieping:
Ik ben hier zelf over gestapt op een U7 pro. Juist om die 6GHz te kunnen pakken waar straks de laptop en telefoons enzo op gaan zitten.
Ik heb 2.4GHz op mijn main SSID ook volledig uitgezet. Dat voegt eigenlijk niks meer toe gezien de dekking. Alleen voor IoT toepassingen heb ik daar nog een los SSID voor live. Die nieuwe U7 XG APs zijn aan te raden als dekking in de hoeken nog matig is. De in-walls zijn niet bijster interessant meer in de U7 line up, missen bijvoorbeeld 6GHz en/of switch poorten. Dan zou ik eerder de enterprise 6 pakken. Die heeft ook een stuk meer Radio bandbreedte (4 streams extra).
Ja, de 6Ghz mis ik wel op de U7 In-Wall maar ik heb de PoE passthrough en die heeft de U7 Pro Wall niet. Die heeft alleen PoE-in en is dus altijd het "eindstation". De U6 Enterprise is dan misschien een betere keuze inderdaad.
Ik heb zelf vooral gekeken naar waar capaciteit het belangrijkste is. Voor Wifi is dat beneden, voor bekabeld boven. De U7 hangt dan dus ook beneden. Hier heb ik dan ook straks profijt van (na de zomer nieuwe iPhone) en als het eens wat drukker is thuis met gasten. Ik trek op wifi met gemak de lijn dicht met wifi 7 (1 gbps), dus dat is wel lekker.

Verder ben ik zelf nog heel erg in dubio voor bijvoorbeeld ouders en grootouders. 1/2 dikke APs inclusief 6GHZ en weet ik het allemaal niet. Of gewoon meerdere goedkopere zoals de UK-ultra (swiss army knife) in iedere ruimte.
Bij mijn ouders pas ik "KISS" toe, oftewel Keep It Simple, Stupid. Hoe minder er stuk kan gaan, hoe minder ze aan de telefoon hangen voor tech support ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
Superhuuper schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Welke problemen ervaar je momenteel met de huidige set-up dat je nadenkt over upgraden?
Geen serieuze problemen. De eerste verdieping heeft wat slechter bereik aan de andere kant van het huis gezien vanuit het standpunt waar de In-Wall zit. Echter heb ik niet de mogelijkheid om daar een (bedraad) AP bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 17-09 16:17
Warbringer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:31:

Ubiquiti noemt ze zo (zie screenshot) dus vandaar.
Je weet dat je dat gewoon aan kunt passen naar iets wat voor jou sense maakt?
Ja, de 6Ghz mis ik wel op de U7 In-Wall maar ik heb de PoE passthrough en die heeft de U7 Pro Wall niet. Die heeft alleen PoE-in en is dus altijd het "eindstation". De U6 Enterprise is dan misschien een betere keuze inderdaad.
Maar waar gebruik je die passthrough voor dan? Want in je post zie ik geen apparaten die daar om vragen of wat mee zouden kunnen doen.
Bij mijn ouders pas ik "KISS" toe, oftewel Keep It Simple, Stupid. Hoe minder er stuk kan gaan, hoe minder ze aan de telefoon hangen voor tech support ;)
Snap ik, maar hoe minder er hangt hoe groter de impact als het ook daadwerkelijk stuk gaat. Het hebben van een Active backup is wel handig. Als het namelijk stuk gaat krijg ik direct een melding. Vervangen kan even duren terwijl signal boost op omliggende APs zo geregeld is. Dus dat is de keerzijde van de medaille.

Maar wat vond je van het meterkast deel? Dat nog iets wat je zou overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Nieuwe UX7 gekregen van Ubiquiti, maar helaas. Zelfde probleem. Op native network geen SSID broadcast (zenders zijn disabled). Op vlan wel broadcast, maar geen DHCP mogelijk. Tijdsettings blijven op UTC staan. SSH wachtwoord wordt niet overgenomen. Kijken wat ze nu gaan doen. Anders maar ruilen voor toch een normaal AP?

Edit: Ik lijk toch niet de enige: https://community.ui.com/...-b124-def96c30ca2e?page=1

Helaas alleen geen oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Ophidian op 03-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 14:19
Inmiddels heb ik al jaren een UDM Pro naar volle tevredenheid. Destijds heb ik ook internet van Odido afgenomen en deze direct op de FTU aangesloten en in de UDM een SFP module geplaatst https://www.fs.com/nl/products/75343.html. Nu wilde ik overstappen naar Youfone en kijkende naar de specs kan ik mijzelf niet aan de indruk onttrekken dat dit nagenoeg hetzelfde is.

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
14 km range
>15 dB power budget
Class 1 laser product
Transmit power -3 ... -9 dBm
Receive power -3 ... -22 dBm
Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen).

Volgens mij moet ik alleen het VLAN veranderen naar van 300 naar 6 en PPPoE instellen.

PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).

https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze

Zie ik dat correct en heeft iemand anders dat ook inmiddels gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Veenbrandt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:51:
Inmiddels heb ik al jaren een UDM Pro naar volle tevredenheid. Destijds heb ik ook internet van Odido afgenomen en deze direct op de FTU aangesloten en in de UDM een SFP module geplaatst https://www.fs.com/nl/products/75343.html. Nu wilde ik overstappen naar Youfone en kijkende naar de specs kan ik mijzelf niet aan de indruk onttrekken dat dit nagenoeg hetzelfde is.

IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
14 km range
>15 dB power budget
Class 1 laser product
Transmit power -3 ... -9 dBm
Receive power -3 ... -22 dBm
Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen).

Volgens mij moet ik alleen het VLAN veranderen naar van 300 naar 6 en PPPoE instellen.

PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).

https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze

Zie ik dat correct en heeft iemand anders dat ook inmiddels gedaan?
Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat er momenteel in Nederland 2 technieken gebruikt worden. AON en XGS-PON. Wat jij nu hebt is AON, maar of je ook op AON blijft na de switch? De specs van Youfone geven in ieder geval aan dat zowel AON als XGS-PON kan, en bij XGS-PON leveren ze geen specs aan van wat je moet hebben, alleen voor AON.

En daarbij geldt ook dat alle ISPs momenteel aan het overstappen zijn van AON naar XGS-PON (en nieuwe aanleg al langer XGS-PON is). De kans is dus zeker aanwezig dat de nieuwe verbinding daarom via XGS-PON zal zijn, zelfs als het over dezelfde glasvezel gaat. (Als in: ik kan niet uit je verhaal opmaken of je 1 glasvezelaansluiting / FTU hebt, waarschijnlijk dan van KPN of Glaspoort, waar zowel Odido als Youfone over leveren, of dat je 2 aansluitingen / FTUs hebt, bv ODF en KPN of Glaspoort). Bij bv Delta (/Delta Fiber) is het in ieder geval zo dat klanten die over stappen of het abandonment aanpassen (bij dezelfde ISP dus) ook actief worden over gezet van AON naar XGS-PON. Waardoor in dat geval dus zo'n SFP module die jij aanhaalt daarvoor wel werkte, maar daarna niet meer. V.w.b. Youfone & XGS-PON denk ik dat je vervolgens uit komt bij: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken Youfone is immers een dochtermerk van KPN dus lijkt mij dat die alleen op het netwerk van KPN / Glaspoort leveren, en verdere zaken (VLAN, PPPoE) ook gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 14:19
RobertMe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat er momenteel in Nederland 2 technieken gebruikt worden. AON en XGS-PON. Wat jij nu hebt is AON, maar of je ook op AON blijft na de switch? De specs van Youfone geven in ieder geval aan dat zowel AON als XGS-PON kan, en bij XGS-PON leveren ze geen specs aan van wat je moet hebben, alleen voor AON.

En daarbij geldt ook dat alle ISPs momenteel aan het overstappen zijn van AON naar XGS-PON (en nieuwe aanleg al langer XGS-PON is). De kans is dus zeker aanwezig dat de nieuwe verbinding daarom via XGS-PON zal zijn, zelfs als het over dezelfde glasvezel gaat. (Als in: ik kan niet uit je verhaal opmaken of je 1 glasvezelaansluiting / FTU hebt, waarschijnlijk dan van KPN of Glaspoort, waar zowel Odido als Youfone over leveren, of dat je 2 aansluitingen / FTUs hebt, bv ODF en KPN of Glaspoort). Bij bv Delta (/Delta Fiber) is het in ieder geval zo dat klanten die over stappen of het abandonment aanpassen (bij dezelfde ISP dus) ook actief worden over gezet van AON naar XGS-PON. Waardoor in dat geval dus zo'n SFP module die jij aanhaalt daarvoor wel werkte, maar daarvoor niet meer. V.w.b. Youfone & XGS-PON denk ik dat je vervolgens uit komt bij: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken Youfone is immers een dochtermerk van KPN dus lijkt mij dat die alleen op het netwerk van KPN / Glaspoort leveren, en verdere zaken (VLAN, PPPoE) ook gelijk zijn.
Dank je voor de uitgebreide toelichting _/-\o_ . Ik heb op dit moment inderdaad maar 1 aansluiting (KPN)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt6ZpaZjnTgmdRBOjnt9t9ysGQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UnfAgmy2BqaK6XY42O569PVb.jpg?f=user_large

Dan zullen we het gauw genoeg merken als het niet werkt ;-). Zou zonde zijn, maar ach dan moet ik maar weer ouderwets een UTP kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:52
Toch een vraag over de SPF module. Ik heb een UCG Fibre gekocht en was onder de indruk dat ik daarmee direct glas op glas kon verbinden. Maar begrijp ik dat ik daar een speciale SPF module moet kopen? (Delta)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
utbone schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:25:
Toch een vraag over de SPF module. Ik heb een UCG Fibre gekocht en was onder de indruk dat ik daarmee direct glas op glas kon verbinden. Maar begrijp ik dat ik daar een speciale SPF module moet kopen? (Delta)
Delta is hun hele netwerk aan omzetten naar XGS-PON, dan heb je een XGS-PON module nodig.

Bijvoorbeeld: https://schenkict.nl/en/products/zaram-aansluitset

Als je al langer klant bent, kan het nog AON zijn.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:52
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Delta is hun hele netwerk aan omzetten naar XGS-PON, dan heb je een XGS-PON module nodig.

Bijvoorbeeld: https://schenkict.nl/en/products/zaram-aansluitset

Als je al langer klant bent, kan het nog AON zijn.
Het is nieuwbouw en ik heb de hele aansluit set (via Odido en Delta). Hoe weet ik dat ik op XGS-PON zit?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
utbone schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:32:
[...]

Het is nieuwbouw en ik heb de hele aansluit set (via Odido en Delta). Hoe weet ik dat ik op XGS-PON zit?
Als het nieuwbouw is, is de kans heel groot dat het XGS-PON is, aangezien ze geen AON meer aanleggen.

Je kan het type van je glasconverter/modem opzoeken, dan vindt je het vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 03-06-2025 21:34 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
supersnathan94 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:41:

Maar waar gebruik je die passthrough voor dan? Want in je post zie ik geen apparaten die daar om vragen of wat mee zouden kunnen doen.
De tweede In-wall krijgt zijn stroom via de eerste In-wall. Daarom heeft de eerste In-wall PoE passthrough nodig.
Maar wat vond je van het meterkast deel? Dat nog iets wat je zou overwegen?
Ik voel wel wat voor de UDR7 aangezien dat een redelijke drop-in replacement is voor de UDM die er nu staat. een UDM Pro/Max/SE kan ik niet kwijt in de meterkast helaas. Qua In-Walls denk ik dan een U6 Enterprise voor de 1e verdieping en een U7 Pro Wall voor de zolder. Dan heb ik overal 6Ghz dekking en hoef ik geen nieuwe kabel naar zolder te trekken (wat ook niet lukt, want de vorige bewoner heeft bij de bouw geen loze leidingen naar zolder aangelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

Nieuwbouw is 99.9999% XGS-PON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34
[...]

Door even te vermelden wat voor devices je gekregen hebt van Odido.
Ik heb van Odido een Nokia XS-010X-R en een Zyxel T56, dan is het XGSPON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
Geen idee of ik het hier kan/moet/mag vragen, maar ik heb een probleem.

Dinsdag een landelijke update van het Youfone modem, en sindsdien kom ik niet meer op het internet (alhoewel, dit typ ik nu bedraad vanaf mijn pc).

NT > Modem > patchpaneel > USW-LITE-16-POE (CloudKey G2+) > 2x AC Pro

Mijn telefoon maakt wel verbinding met het netwerk, echter geen internettoegang.
Google home heeft wel draadloze verbinding & internet.
Twee draadloze Nest cams hebben wel verbinding, de draadloze Nest deurbel weer niet.
De pc bedraad wel internet, de Shield bedraad niet (echter krijgt die wel de juiste datum/tijd door).

Iemand een idee waar ik moet kijken of kan proberen (los van uit/aan).

Alle lampjes van de modem branden, zojuist daar de WiFi van uitgeschakeld (maar ook geen oplossing).
In de topology van UniFi worden alle apparaten gezien en gekoppeld, maar een groot gedeelte ervan krijgt geen internet.

Enige wat ik kan vinden, is een melding:
Multiple devices are using the same IP address on 192.168.2.0/24. Please ensure they are not communicating with a rogue DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:40
Je weet zeker dat het Youfone modem (of is het ook een router?) niet stiekem ook als dhcp server zit te klieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Weer een sessie met Ubiquiti support gehad. Ze komen er nog niet achter waarom hij weigert. Vervelende is dat hij bepaalde settings niet overneemt, dus je komt er met SSH ook niet in. Hebben nog een niet uitgebrachte update geprobeerd, maar geen verschil. Dus gaat weer terug naar R&D, en hopelijk snel een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

TommyL0204 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:54:
Je weet zeker dat het Youfone modem (of is het ook een router?) niet stiekem ook als dhcp server zit te klieren?
Klinkt idd aannemelijk dat dat youfone modem van bridge-mode naar router-mode is gewisseld (terug naar de default na een update is niet zo gek), waardoor je 2 apparaten hebt die IP-adressen lopen uitdelen. Nu ben ik niet bekend met youfone-stuff en of je zelf het ding kunt omzetten naar bridged of dat moet via de support van youfone.

@RobertMe merkt idd terecht op dat er niet in de uitleg een 2e apparaat dat router kan spelen staat vermeld, ik had daar glad overheen gelezen. Dat is dan wel bijzonder: als er alleen een switch en AP's achter de moderm/router hangen, hoe krijgen ze dan ruzie over IP's, tenzij er ergens iets magisch loopt te hotspotten ofzo? Hmm.

[ Voor 23% gewijzigd door 2Dutch op 04-06-2025 21:52 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@NeutraleTeun benoemd helemaal niet dat hij een UniFi router heeft (alleen een switch, APs en cloudkey). Dus een dubbele DHCP server zou dan best lastig zijn.

In de huidige schets staat er zelfs geen een router / "DHCP server" benoemd. Waardoor er of een apparaat vergeten is, of het een modem/router is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:58
DHCP op de Youfone modem/router had ik al uitgezet en bracht ook geen verschil.

Alle apparaten worden gewoon gezien in de router en switch.

En "plots" kon mijn pc wel weer draadloos verbinden, maar de rest nog steeds niet.

Uiteindelijk maar router reset naar fabrieksinstellingen gedaan en daarna werkte alles weer (zonder daar dus settings of iets met dhcp te wijzigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ok heel raar, als ik de UX7 in een AP group zet, dan gaat hij opeens broadcasten op Default network. DHCP over VLAN werkt nog niet en hij neemt nog steeds bepaalde settings niet over. Na een reboot is het ook weer over en moet ik de AP group opnieuw aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5iIJRYX_sGOagkW32RVmXPdM3A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3CsvRHG78X0VwyMe1TMAQMJ5.png?f=fotoalbum_medium

Maar de hardware werkt iig. Bottleneck is de de UDM Pro en US-24, maar 2.5Gbps heb ik nog niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Toch even mijzelf quoten m.b.t. active/passive cooling in de Pro XG 8 PoE
DukeBox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
Ik wil er 2 bestellen maar ik kan nergens vinden of ze passief gekoeld zijn of dat er een fan in zit.
Vandaag een Youtube gezien die daar specifiek op ingaat.. ze zijn dus actief maar zijn wel vrij stil (rond de 30dB). Dat is op zich prima te doen maar toch wacht ik nog even met aanschaffen, 2 stuks zijn best een hoop geld en eigenlijk heb ik het (nog) niet nodig.
YouTube: Ubiquiti UniFi Pro XG 8 PoE: 10GbE Powerhouse Unboxed & Tested

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 04-06-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:31
DukeBox schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:04:
Toch even mijzelf quoten m.b.t. active/passive cooling in de Pro XG 8 PoE

[...]

Vandaag een Youtube gezien die daar specifiek op ingaat.. ze zijn dus actief maar zijn wel vrij stil (rond de 30dB). Dat is op zich prima te doen maar toch wacht ik nog even met aanschaffen, 2 stuks zijn best een hoop geld en eigenlijk heb ik het (nog) niet nodig.
YouTube: Ubiquiti UniFi Pro XG 8 PoE: 10GbE Powerhouse Unboxed & Tested
Ik heb er 1. Bij het starten maakt hij even wat geluid. Daarna hoor je hem niet tot nauwelijks. Ik vind de gerapporteerde warmte nog wel wat aan de hete kant met 72 graden fan snelheid 33. Verder een prima switch. Mijn XG10’geeft 47 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

hgwj1983 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 06:44:
Ik heb er 1. Bij het starten maakt hij even wat geluid. Daarna hoor je hem niet tot nauwelijks. Ik vind de gerapporteerde warmte nog wel wat aan de hete kant met 72 graden fan snelheid 33.
Hoeveel poorten heb je in gebruik (en welke snelheid)?

Bij mijn Intel X550T2 heeft de snelheid flink wat invloed op de warmte (gemeten op het koelblok, 10G is 400% warmer dan 2.5G). Ik heb ook een paar SFP's in gebruik en zoals verwacht is het verschil tussen 1G en 10G heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
DukeBox schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Bij mijn Intel X550T2 heeft de snelheid flink wat invloed op de warmte (gemeten op het koelblok, 10G is 400% warmer dan 2.5G). Ik heb ook een paar SFP's in gebruik en zoals verwacht is het verschil tussen 1G en 10G heel weinig.
SFP's altijd koeler?

Heb wel veel gelezen dat je die SFP+ naar UTP niet moet gebruiken qua warmte en energie gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, zolang je glas of DAC blijft.
Heb wel veel gelezen dat je die SFP+ naar UTP niet moet gebruiken qua warmte en energie gebruik.
Dat is juist het hele probleem, zodra je overgaat naar 10GBASE-T (RJ45) krijg je met extra warmte te maken, dus zowel met een SFP+ naar RJ45 module als ook direct RJ45 waar de conversie intern plaatsvind.
Vandaar ook mijn vraag hoeveel er verbonden zijn en op welke snelheid gezien dat een grote invloed kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:31
[...]

5 poorten op dit moment

4x 1Gbit
1x 10Gbit

Mn XG10 die veel cooler is heeft:

6x 10Gbit
1x 1Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor maar 1x 10G is dat toch best flink.. of het zo weinig dat de fans nagenoeg niet aangaan (zoals ook in de youtube staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:58
CrankyGamerOG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Als het om een compleet nieuwe wijk met nieuwe nummercentrale gaat wel, maar als het nieuwbouw in een bestaande wijk is krijg je gewoon wat de rest van de wijk al gebruikt. Ik ben vorig jaar in een gloednieuw appartementencomplex getrokken en heb gewoon AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

CrankyGamerOG schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:23:
[...]

Nieuwbouw hier. En ik heb ook geen XGS-PON.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Tylen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Overspark schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:25:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Als het om een compleet nieuwe wijk met nieuwe nummercentrale gaat wel, maar als het nieuwbouw in een bestaande wijk is krijg je gewoon wat de rest van de wijk al gebruikt. Ik ben vorig jaar in een gloednieuw appartementencomplex getrokken en heb gewoon AON.
ok ok , 90% dan :+

[ Voor 53% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik heb dus mijn usw24 gen2 (geen POE) (iemand interesse voor leuke prijs?) vervangen met een Pro Max 24 POE (met etherlighting _/-\o_ ) en ik ben helemaal happy, de Pro Max 24 zit met een DAC(10GBE) op de ucg-fiber.

Etherlighting heb ik in principe weinig aan want ik zie hem niet op zolder, maar het is leuk om te hebben :+

[ Voor 34% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-06-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ik heb een vraag m.b.t. een unifi netwerk en Sonos.

Hardware Unifi :
Cloud key Gen2 laatste versie
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

In de sonos-app zijn 3 kamers geconfigureerd. Deze kamers zijn onregelmatig (en vaak zelfs niet) beschikbaar in de spotify-app. Ik heb het hele sonos-systeem gereset, IGMP en Multicast gechecked op de controller, maar dit probleem krijg ik niet opgelost.
De controller, telefoons en Sonos-speakers zitten op hetzelfde wifi-netwerk. Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
pitchdown schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:49:

Hardware Unifi :
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

In de sonos-app zijn 3 kamers geconfigureerd. Deze kamers zijn onregelmatig (en vaak zelfs niet) beschikbaar in de spotify-app. Ik heb het hele sonos-systeem gereset, IGMP en Multicast gechecked op de controller, maar dit probleem krijg ik niet opgelost.
De controller, telefoons en Sonos-speakers zitten op hetzelfde wifi-netwerk. Iemand die hier een oplossing voor weet?
Is de wifi op de plekken van de speakers wel in orde?
Ik heb hier 3 AP's en 9 Sonos speakers en ook een Unifi netwerk zonder enige netwerkproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:32:
[...]

AON? Of toch al wel (gewoon) GPON / XGPON?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:24

Hardware Unifi :
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

Dit document al helemaal door gelezen:

https://help.ui.com/hc/en...actices-for-Sonos-Devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Will_M schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:02:
[...]

AON? Of toch al wel (gewoon) GPON / XGPON?
Ik heb AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:13

Hardware Unifi :
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

Maak je ook soms gebruik van een vpn op je telefoon?
Daar heb ik last van als ik NordVPN aan heb op mijn telefoon.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
[...]

een beetje warmte kan geen kwaad: ik heb Cisco (Q)SFP's gehad die te heet waren om vast te pakken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SniperGuy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:24:
[...]

een beetje warmte kan geen kwaad: ik heb Cisco (Q)SFP's gehad die te heet waren om vast te pakken :P
Warmte is wel ook een teken van iets anders: dat er nog al veel energie verloren gaat.

Als ik een 10Gbit/s netwerk zou optuigen (gewoon prive/thuis) zou ik toch wel willen dat dat relatief zuinig is. En als je dan veel met 10GBE gaat klooien is het niet meer zuinig to say the least. Zeker als dat gepaard gaat met "veel warmte".

Dus in dat opzicht ben ik ook wel benieuwd naar wat zo'n Pro XG 8 POE uit het stopcontact trekt (excl wat er dan middels PoE weer uit gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hardware Unifi :
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

Zet stp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Waarom?
Ik heb er geen last van met stp aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Check in :1400/support/review de network-matrix van elke player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ASS-Ware schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 01:13:
[...]

Waarom?
Ik heb er geen last van met stp aan.
Ik wel. Daarnaast heb ik nog een scheduled task staan die elke zondag ochtend mijn access points herstart.

Dus met spanning tree uit (oo de switches uiteraard niet in sonos) en de scheduled task werkt mijn sonos helemaal goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 07-06-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hey dat is gaaf. Ik heb overigens alles op wifi en geen enkel device via een kabel. Ik wil geen extra mesh wifi door het huis wat de andere wifi weer kan verstoren.

Maar wel nuttig dit 👍👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tylen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:13:
[...]

Hey dat is gaaf. Ik heb overigens alles op wifi en geen enkel device via een kabel. Ik wil geen extra mesh wifi door het huis wat de andere wifi weer kan verstoren.

Maar wel nuttig dit 👍👍
Hier moet ik even op reageren, Sonos gebruikt een lage rate 2.4Ghz WiFi als je hier in de praktijk last van zou hebben dan ben je nodig toe aan een hardware upgrade op je clients. 8)
Tylen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Ik wel. Daarnaast heb ik nog een scheduled task staan die elke zondag ochtend mijn access points herstart.

Dus met spanning tree uit (oo de switches uiteraard niet in sonos) en de scheduled task werkt mijn sonos helemaal goed.
Daar zou ik heel slecht op gaan, een workarround om apparatuur te rebooten omdat je weigert een kabel in een Sonos te steken :+ ik heb het in vele posts al aangeven en ook vele positieve reacties gekregen. Bij een UniFi netwerk heb je de fijnste Sonos ervaring als je slechts één (1) device met UTP aansluit. De overige Sonos apparaten gaan dan idd via mesh verbinden en het is 100% stabiel, zowel je WiFi als je stream ervaring en het gebruik van STP ingeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:48:
[...]

Hier moet ik even op reageren, Sonos gebruikt een lage rate 2.4Ghz WiFi als je hier in de praktijk last van zou hebben dan ben je nodig toe aan een hardware upgrade op je clients. 8)
Genoeg iot devices die op 2.4Ghz werken. Sterker nog ik heb sommige devices express op 2,4 gezet ivm nieuwbouwhuis en goede isolatie. En die devices kunnen buiten hangen bijvoorbeeld. Dus ieder huisje zijn eigen kruisje (setup)

Overigens door het hele huis 2,4 t/m Wifi 7.

Ik ga dan weer slecht op onnodige wifi signals ;).
Daar zou ik heel slecht op gaan, apparatuur rebooten omdat je weigert een kabel in een Sonos te steken :+ ik heb het in vele posts al aangeven en ook vele positieve reacties gekregen. Bij een UniFi netwerk heb je de fijnste Sonos ervaring als je slechts één (1) device met UTP aansluit. De overige Sonos apparaten gaan dan idd via mesh verbinden en het is 100% stabiel, zowel je WiFi als je stream ervaring en het gebruik van STP ingeschakeld.
Geloof best dat het stabiel werkt. Maar bij mij ook ;). En alles gewoon over het unifi netwerk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb de vervschillende opties geprobeerd. Nog steeds zijn de speakers/kamers zichtbaar in de sonos-app, maar niet in de spotify app......wat gaat hier nu mis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Ik heb de vervschillende opties geprobeerd. Nog steeds zijn de speakers/kamers zichtbaar in de sonos-app, maar niet in de spotify app......wat gaat hier nu mis??
ik heb in mijn netwerk een USG (welke niet meer door unifi ondersteund word).
Kan dit ook onderdeel van het probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 16:45
Bij bedrade Sonos is het juist verstandig om STP aan te hebben. En dan te kiezen voor STP ipv RSTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
[...]

Bij een UniFi netwerk heb je de fijnste Sonos ervaring als je slechts één (1) device met UTP aansluit. De overige Sonos apparaten gaan dan idd via mesh verbinden en het is 100% stabiel, zowel je WiFi als je stream ervaring en het gebruik van STP ingeschakeld.
Dit is niet meer helemaal waar. Bijv de Era 100 maakt geen gebruik meer van SonosNet.

STP aan met 1 Sonos device bedraad aangesloten is niet zo zinvol. Juist STP ipv RSTP zorgt ervoor dat Sonos meedoet bij het voorkomen van network loops. Die krijg je als je meer dan 1 Sonos bedraad aansluit en SonosNet gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Dit is niet meer helemaal waar. Bijv de Era 100 maakt geen gebruik meer van SonosNet.
Dit is mij niet bekend, wat gebruikt deze unit?
STP aan met 1 Sonos device bedraad aangesloten is niet zo zinvol. Juist STP ipv RSTP zorgt ervoor dat Sonos meedoet bij het voorkomen van network loops. Die krijg je als je meer dan 1 Sonos bedraad aansluit en SonosNet gebruikt wordt.
Er lijkt wat verwarring te zijn over hoe Sonos en UniFi samenwerken, dus ik licht het graag even toe.
Als je slechts één Sonos-device bekabeld aansluit op je netwerk, dan is er géén sprake van een netwerkloop. In dat geval hoef je ook niets aan te passen in UniFi—dus geen STP, RSTP of andere varianten. Alles blijft stabiel en overzichtelijk.

De problemen ontstaan pas wanneer je twee of meer Sonos-apparaten via UTP aansluit. Sonos gebruikt namelijk ook een eigen draadloos mesh-netwerk (SonosNet), en dat vormt in combinatie met bekabelde verbindingen een verborgen netwerkloop.

Bijvoorbeeld:
UniFi Switch 1 → UTP → Sonos 1 → draadloos → Sonos 2 → UTP → UniFi Switch 2

Voor het netwerk lijkt dit op een klassieke loop, en daarom grijpt STP (Spanning Tree Protocol) in om de boel te beschermen tegen een broadcast storm. Dat is precies waar STP ooit voor is ontworpen.

Sonos ondersteunt zelf ook STP, en het is goed mogelijk dat SonosNet intern al een knip zet in de loop met jouw manier van aansluiten? Alleen zie je dat niet terug in de UniFi-controller, wat verwarrend kan zijn. Door slechts één Sonos via UTP aan te sluiten, gebruik je SonosNet optimaal én voorkom je STP-conflicten in UniFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ubiquiti zegt juist .. zet SonosNet helemaal uit en verbind elke Sonos Cliënt met WiFi .. zodat er geen "concurrerende" netwerken in de lucht zijn. Of sluit alle Sonos Cliënts aan met ethernet kabels .. zodat SonosNet ook niet aan hoeft.

Door SonosNet wel te gebruiken komt er dus meer gebruik van de frequenties die WiFi gebruikt .. en dat komt je algemene draadloze netwerk niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zo wordt dit altijd een langlopende discussie, iedereen mag zijn eigen keuze maken. Ik vind mijn eigen ontwerp goed doordacht (wij van WC Eend adviseren WC Eend :+ ), heb diverse omgevingen zo opgezet en daar zijn nooit meer issues geweest die eerder wel werden ervaren.

Je hebt overal concurrerende netwerken in dorpen/steden dat voorkom je niet. Als ik naar mijn eigen netwerk kijk dan zitten de bulk verbruikers op 6GHz en ook nog een groot deel 5GHz. En device die eens per x periode iets verzenden (IOT) op 2.4Ghz. In mijn geval hebben die geen last van elkaar en merk ik daar niets van omdat het geen realtime data consumptie is wat ze op 2.4GHz versturen, behalve SonosNet en dat is juist heel stabiel op deze manier.

In het KB artikel staat dat je dan *alle* Sonos devices moet aansluiten met een kabel, dat gaat hier niet in deze betonnen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Dit is mij niet bekend, wat gebruikt deze unit?

[...]
Sonos ondersteunt zelf ook STP, en het is goed mogelijk dat SonosNet intern al een knip zet in de loop met jouw manier van aansluiten? Alleen zie je dat niet terug in de UniFi-controller, wat verwarrend kan zijn. Door slechts één Sonos via UTP aan te sluiten, gebruik je SonosNet optimaal én voorkom je STP-conflicten in UniFi.
De Era 100 zit rechtstreeks op het wifi netwerk.

Als je STP juist configureert kun je prima zien op welke manier elk sonos apparaat in jouw netwerk zit in de topology.
Stel je hebt een Sonos set staan in de woonkamer en eentje een verdieping hoger, met een betonnen vloer er tussen. Dan kunnen ze elkaar wellicht zien via SonosNet en dan proberen ze bij voorkeur op die manier verbinding te maken. De verbinding is dan slecht.
Verbind je de verdieping hoger bekabeld, dan werkt het prima.

Stel je echter de STP onjuist in, dan krijg je een netwerk loop via je SonosNet. Stel je de STP in zodat Sonos het snapt (dus geen RSTP en niet uit zetten) dan zal Sonos zelf de juiste route bepalen, daarbij gebruik makend van STP. En dus het pad via SonosNet blokkeren.

Ik heb een klant met 18 Sonossen waarbij in het verleden veel problemen zijn geweest. Nu zijn er nul problemen terwijl er 3 punten zijn waar speakers bedraad zijn aangesloten.

De eenvoudige oplossing is slechts 1 speaker bedraad aansluiten. Maar we zijn tweakers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tylen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Klinkt als een houtje-touwtje oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

[...]

Daar zou ik heel slecht op gaan, een workarround om apparatuur te rebooten omdat je weigert een kabel in een Sonos te steken :+ ik heb het in vele posts al aangeven en ook vele positieve reacties gekregen. Bij een UniFi netwerk heb je de fijnste Sonos ervaring als je slechts één (1) device met UTP aansluit. De overige Sonos apparaten gaan dan idd via mesh verbinden en het is 100% stabiel, zowel je WiFi als je stream ervaring en het gebruik van STP ingeschakeld.
Niet als er ook speakers te ver van de rest staat, dan werkt sonosnet daar niet.
Alles over wifi werkt perfect als je wifi in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Het probleem was dns!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duvekot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVCA-MEJrZ0u3YPnebJI8bP0RPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t492VT1XuZDJuxXGtsBIdGGz.webp?f=fotoalbum_large
wel benieuwd hoe DNS hier een rol in speelde ... En welke DNS setup je gebruikt
Pagina: 1 ... 316 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.