Ik heb een Huawei ONT met 2gbit Odido abbo en haal altijd 2300 down en 1700 up in de unifi UI maar 2100/2100 bij speedtest.net.duderuud schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:05:
Sinds kort een Odido/Delta 2G/2G verbinding icm een Zaram SFP ONT via een Cloud Gateway Fiber.
Probleem is, in de speedtest is de download altijd de volle 2G maar de upload schommelt tussen de 300 en 1600 mbit.
Dacht dat het aan de Zaram stick of kabel lag maar als ik een iperf3 test doe (bijv iperf3 -c a204.speedtest.wobcom.de -P 32) dan haal ik wel de 2000mbit.
Lijkt er dus op de de GUI variant gewoon niet lekker is. Weet iemand of het mogelijk is om de configuratie van de grafische speedtest aan te passen?
Meer mensen die dit probleem herkennen?
Edit: Lijkt er op dat het te maken heeft met het aantal parallelle connecties dat de speedtest maakt. iperf3 download test met één connectie (iperf3 -c a204.speedtest.wobcom.de -P 1 -R -t 5):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Connecting to host a204.speedtest.wobcom.de, port 5201 Reverse mode, remote host a204.speedtest.wobcom.de is sending [ 5] local 87.210.57.232 port 44306 connected to 62.176.247.4 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 230 MBytes 1.93 Gbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 242 MBytes 2.03 Gbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 251 MBytes 2.11 Gbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 241 MBytes 2.03 Gbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 248 MBytes 2.08 Gbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr [ 5] 0.00-5.01 sec 1.23 GBytes 2.11 Gbits/sec 51965 sender [ 5] 0.00-5.00 sec 1.18 GBytes 2.03 Gbits/sec receiver
iperf3 upload test met één connectie (iperf3 -c a204.speedtest.wobcom.de -P 1 -t 5):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Connecting to host a204.speedtest.wobcom.de, port 5201 [ 5] local 87.210.57.232 port 52980 connected to 62.176.247.4 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr Cwnd [ 5] 0.00-1.00 sec 42.0 MBytes 352 Mbits/sec 13 515 KBytes [ 5] 1.00-2.00 sec 47.9 MBytes 402 Mbits/sec 0 571 KBytes [ 5] 2.00-3.00 sec 52.2 MBytes 438 Mbits/sec 0 636 KBytes [ 5] 3.00-4.00 sec 59.8 MBytes 501 Mbits/sec 0 706 KBytes [ 5] 4.00-5.00 sec 65.0 MBytes 545 Mbits/sec 0 772 KBytes - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr [ 5] 0.00-5.00 sec 267 MBytes 448 Mbits/sec 13 sender [ 5] 0.00-5.01 sec 264 MBytes 443 Mbits/sec receiver
Is dat standaard gedrag (van de Zaram ONT)?
Met de standaard Nokia ONT haal ik ook de normale snelheden. Probleem lijkt de Zaram te zijn icm met de Fiber.Furfoot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:01:
[...]
Ik heb een Huawei ONT met 2gbit Odido abbo en haal altijd 2300 down en 1700 up in de unifi UI maar 2100/2100 bij speedtest.net.
Las dezelfde verhalen over de Zaram met Odido en de UDM-SE. Dus is niet iets specifiek voor de UCG-Fiber.duderuud schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:51:
[...]
Met de standaard Nokia ONT haal ik ook de normale snelheden. Probleem lijkt de Zaram te zijn icm met de Fiber.
Gebruik daarom zelf gewoon de Huawei ONT die met 10Gbps is aangesloten aan mn UCG-Fiber en voorheen de UDM-SE.
Ik ben mijn meterkast een beetje aan het opruimen.
Daar komt glasvezel van Delta binnen op het Delta modem. Daaraan hangt een USG Ultra en daaraan 2x Switch Flex Mini met 2x AP-AC Lite.
Die 2 Switch Flex Mini's wil ik vervangen voor een 8-poorts switch met PoE voor de AP's (6,5W per stuk) en een Reolink PoE Doorbell (12W).
De Switch Lite 8 PoE (52W) of de Switch Ultra (42W) zouden beide voldoende moeten kunnen leveren en ze zijn beide ongeveer even duur.
Ik zie dat de Switch Lite wat extra features heeft die ik waarschijnlijk niet gebruik.
Ik gebruik UniFi vooral omdat het fijn werkt in één interface. Ik maak wel gebruik van wat firewallregels voor het scheiden van mijn IoT-devices en ik maak gebruik van VLAN's. Uiteraard moet hij ook managed zijn.
Is het dan voor mij verstandiger om voor de Ultra te gaan, aangezien deze 3 extra PoE-poorten heeft? Wellicht komt er in de toekomst nog iets wat daarop aangesloten kan worden. Een camera of extra switch(es).
Daar komt glasvezel van Delta binnen op het Delta modem. Daaraan hangt een USG Ultra en daaraan 2x Switch Flex Mini met 2x AP-AC Lite.
Die 2 Switch Flex Mini's wil ik vervangen voor een 8-poorts switch met PoE voor de AP's (6,5W per stuk) en een Reolink PoE Doorbell (12W).
De Switch Lite 8 PoE (52W) of de Switch Ultra (42W) zouden beide voldoende moeten kunnen leveren en ze zijn beide ongeveer even duur.
Ik zie dat de Switch Lite wat extra features heeft die ik waarschijnlijk niet gebruik.
Ik gebruik UniFi vooral omdat het fijn werkt in één interface. Ik maak wel gebruik van wat firewallregels voor het scheiden van mijn IoT-devices en ik maak gebruik van VLAN's. Uiteraard moet hij ook managed zijn.
Is het dan voor mij verstandiger om voor de Ultra te gaan, aangezien deze 3 extra PoE-poorten heeft? Wellicht komt er in de toekomst nog iets wat daarop aangesloten kan worden. Een camera of extra switch(es).
Er zijn 2 soorten ac lite's die verschillend gevoed worden, kijk daar even naar welke je hebt. 24 volt passive of poe af.Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:17:
Ik ben mijn meterkast een beetje aan het opruimen.
Ik heb dezeBehoorlijk Leek schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Er zijn 2 soorten ac lite's die verschillend gevoed worden, kijk daar even naar welke je hebt. 24 volt passive of poe af.
uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Ik voed ze nu met deze injector
:strip_exif()/f/image/Vp5kp86RJvJxvndGscmXrtFp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou voor beide switches geen probleem moeten zijn toch?
Waarschijnlijk wel .. dit ziet er uit als de "oude" static 24V variant .. en niet de variant met ondersteuning voor een officiële PoE versie.Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:26:
[...]
Ik heb deze
[Afbeelding]
Dus je moet echt ff opletten.. want moderne switches ondersteunen dat dus niet.
Ben daar niet zeker over, volgens mij is poe af meer da 24v volt. Beter even achterop de ac lite kijken. Ik heb hier nog een oud type liggen en daar staat 24 v 0,5A Gige poe achterop en die werkt niet op een usw ultra of usw lite 8 poe.Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:26:
[...]
Ik heb deze
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/kavt0oHsA1ctSdF38B5YRVbH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 17-05-2025 19:52 ]
@Kitser / @Behoorlijk Leek ... Je kan deze converter gebruiken.
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ins-3af-i-g
Dan kan een moderne switch gewoon standaard PoE gebruiken.. en komt er static 24V uit de andere kant (dit werkt dus anders dan die inserter die je eerder liet zien)
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ins-3af-i-g
Dan kan een moderne switch gewoon standaard PoE gebruiken.. en komt er static 24V uit de andere kant (dit werkt dus anders dan die inserter die je eerder liet zien)
Er is een serie AC-lites die gewoon beiden ondersteund (ik heb er een).. werd geleverd met passieve inserters maar werkt ook gewoon met POE Af
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 15:22
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
De injector doet geen PoE volgens 802.3af (= 48V, en op die van jouw staat 24V) maar alleen passive 24V. Echter..., zoals @mfransen aangeeft doet de "nieuwe" versie zowel 802.3af als passive 24V, en werd die bij mijn weten initieel geleverd met nog steeds een passive 24V adapter (immers werkte dat nog steeds prima).Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:26:
[...]
Ik heb deze
[Afbeelding]
Je moet dus naar het serienr / productie code / ... kijken. Daarin zit een weeknummer en jaartal. Alles van na september 2016 ondersteund beiden, alles van voor september 2016 alleen passive 24V. En als je nu eentje hebt waarvan de week net in september is moet je het goed nakijken
Oh echt? Dat zou wel vervelend zijn.Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:47:
[...]
Ben daar niet zeker over, volgens mij is poe af meer da 24v volt. Beter even achterop de ac lite kijken. Ik heb hier nog een oud type liggen en daar staat 24 v 0,5A Gige poe achterop en die werkt niet op een usw ultra of usw lite 8 poe.
[Afbeelding]
Dat staat inderdaad ook bij mij achterop:
:strip_exif()/f/image/z2w4VHegQbLnhdra7tsVcJEU.jpg?f=fotoalbum_large)
@RobertMe is dat in mijn geval dus 2016 week 29?
En dus alleen voeden met de injectors? Of zijn er nog andere switches die deze wel kunnen voeden?
[ Voor 6% gewijzigd door Kitser op 17-05-2025 20:22 ]
Ik denk dat andere switches die het eventueel kunnen waarschijnlijk duurder zijn .. dus dan is die losse injector kopen waarschijnlijk gecombineerd met de Switch Lite 8 PoE of de Switch Ultra waar je naar aan het kijken was goedkoper in totaal.Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:59:
[...]
Oh echt? Dat zou wel vervelend zijn.
[Afbeelding]
En dus alleen voeden met de injectors? Of zijn er nog andere switches die deze wel kunnen voeden?
De injectors had ik al.duvekot schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Ik denk dat andere switches die het eventueel kunnen waarschijnlijk duurder zijn .. dus dan is die losse injector kopen waarschijnlijk gecombineerd met de Switch Lite 8 PoE of de Switch Ultra waar je naar aan het kijken was goedkoper in totaal.
Ik wilde daar eigenlijk vanaf zodat ik wat minder kabels hoef weg te werken.
Maar waarschijnlijk heb ik dus pech met m'n accesspoints.
Op zich stonden die ook wel op de nominatie lijst om een keer te vervangen voor de WiFi 7 Lite Access Points.
Dus voor nu nog maar even de injectors gebruiken icm de Flex Mini switches.
En dan in de loop van de tijd langzaam upgraden.
Ik heb een ander soort injector gelinkt .. de injector die je nu hebt kan alleen werken met een switch poort zonder PoE .. de injector die ik had gelinkt ..die accepteert dus gewoon PoE aan de ene kant .. en stuurt 24v static uit aan de andere kant. En dat voor slechts 18 euro .. en dus ook geen extra stekker ... Gewoon "inline" ..Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:48:
[...]
De injectors had ik al.
Ik wilde daar eigenlijk vanaf zodat ik wat minder kabels hoef weg te werken.
Maar waarschijnlijk heb ik dus pech met m'n accesspoints.
Op zich stonden die ook wel op de nominatie lijst om een keer te vervangen voor de WiFi 7 Lite Access Points.
Dus voor nu nog maar even de injectors gebruiken icm de Flex Mini switches.
En dan in de loop van de tijd langzaam upgraden.
Ik heb die ook nog. Maar met die converter (die hierboven werd getoond) werkt het gewoon op de moderne poe switches.Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:59:
[...]
Oh echt? Dat zou wel vervelend zijn.
[Afbeelding]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ah dat is top!duvekot schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:06:
[...]
Ik heb een ander soort injector gelinkt .. de injector die je nu hebt kan alleen werken met een switch poort zonder PoE .. de injector die ik had gelinkt ..die accepteert dus gewoon PoE aan de ene kant .. en stuurt 24v static uit aan de andere kant. En dat voor slechts 18 euro .. en dus ook geen extra stekker ... Gewoon "inline" ..
Ik ga daar even naar kijken. Dank je!
Nu blijft m'n initiële vraag nog wel staan.
Wat zou je in mijn geval beter kunnen doen? De nieuwe ultra met 7 PoE poorten of de 8 Lite met 4 PoE poorten?
Of ontlopen ze elkaar niet veel en is de nieuwere beter als je de wat meer geavanceerde features niet nodig hebt?
De grootste vraag is .. heb je meer PoE poorten nodig .. en dus ook meer gecombineerde vermogen dat de switch uit kan sturen?Kitser schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Ah dat is top!
Ik ga daar even naar kijken. Dank je!
Nu blijft m'n initiële vraag nog wel staan.
Wat zou je in mijn geval beter kunnen doen? De nieuwe ultra met 7 PoE poorten of de 8 Lite met 4 PoE poorten?
Of ontlopen ze elkaar niet veel en is de nieuwere beter als je de wat meer geavanceerde features niet nodig hebt?
Vergis je niet in de prijs .. want er staat bij de Ultra een "vanaf prijs" .. maar die is 100 euro duurder als je de 210W voeding er bij neemt.
Dus als je niet meer dan 4 apparaten met een bescheiden PoE vermogen gebruikt ... gewoon de lite nemen. En van het prijsverschil lekker iemand uit eten nemen
Op dit moment heb ik die extra PoE poorten niet nodig.duvekot schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:00:
[...]
De grootste vraag is .. heb je meer PoE poorten nodig .. en dus ook meer gecombineerde vermogen dat de switch uit kan sturen?
Vergis je niet in de prijs .. want er staat bij de Ultra een "vanaf prijs" .. maar die is 100 euro duurder als je de 210W voeding er bij neemt.
Dus als je niet meer dan 4 apparaten met een bescheiden PoE vermogen gebruikt ... gewoon de lite nemen. En van het prijsverschil lekker iemand uit eten nemen
Ik zie nu indd dat er geen voeding mee geleverd wordt bij de Ultra.
Dat maakt de keuze voor de Lite wat makkelijker 😊
Hah eh korte vage vraag voor hier.
Mijn USG maakt een hoog frequent geluid maar doet het nog prima, dacht ik.
Ik heb nu opeens allerlei DNS issues, en het lijkt erop dat de USG aan het overlijden is? Zou dat kunnen?
De USG reset de DNS vaak naar 127.0.0.1. Ik kan vanaf mijn macbook geen DNS requests doen naar andere DNS'en zoals 1.1.1.1 en 8.8.8.8 via het dig commando.
Android apparaten blijven het goed doen, maar mijn Unraid server, tv, en macbook geven vaak aan geen internet te hebben.
Als ik inlog op de USG zie ik ook vaak een banner met "Internet connection lost". Terwijl mijn android dan gewoon internet heeft via de wifi (ja zonder fallback naar 4g).
Kan dit dus liggen aan een oude USG waar misschien iets stuk aan het gaan is? Zoals degraderend flash geheugen?
Ik heb nu opeens allerlei DNS issues, en het lijkt erop dat de USG aan het overlijden is? Zou dat kunnen?
De USG reset de DNS vaak naar 127.0.0.1. Ik kan vanaf mijn macbook geen DNS requests doen naar andere DNS'en zoals 1.1.1.1 en 8.8.8.8 via het dig commando.
Android apparaten blijven het goed doen, maar mijn Unraid server, tv, en macbook geven vaak aan geen internet te hebben.
Als ik inlog op de USG zie ik ook vaak een banner met "Internet connection lost". Terwijl mijn android dan gewoon internet heeft via de wifi (ja zonder fallback naar 4g).
Kan dit dus liggen aan een oude USG waar misschien iets stuk aan het gaan is? Zoals degraderend flash geheugen?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Meestal is het een voeding die niet meer volledig werkt. Je kan het proberen met een nieuwe voeding. Maar het enige juiste advies hier is een andere console. De USG wordt officieel niet meer ondersteund door UI. Velen zijn overgestapt naar een Cloud Gateway Ultra of zelfs een Cloud Gateway FiberKodess schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:44:
@Kodess je had toch al een UniFi Fiber?Kodess schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:44:
Kodess in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Of had je deze ergens anders in gebruik? ...dan die ook maar gaan vervangen idd .. afhankelijk van de benodigde snelheid een Ultra of een Fiber.
Dat is de UFiber, dat is gewoon een fiber naar koper converter.duvekot schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:31:
[...]
@Kodess je had toch al een UniFi Fiber?
Kodess in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Of had je deze ergens anders in gebruik? ...dan die ook maar gaan vervangen idd .. afhankelijk van de benodigde snelheid een Ultra of een Fiber.
Mijn USG draait via POE. Ik ga hem denk ik vervangen voor de zekerheid.
Ik denk niet voor de UCG Fiber, die vind ik toch te prijzig voor een thuisnetwerk waar mijn lijn naar buiten toch maar 140 up down doet en dat meer dan genoeg is. Dus de UCG Ultra it is.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ligt het aan mij, of zijn er geen zwarte covers voor een UAP-AC-IW te koop?
Tijd voor een nieuwe sig..
Ik heb de Lite 8 PoE switch besteld.Kitser schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:15:
[...]
Op dit moment heb ik die extra PoE poorten niet nodig.
Ik zie nu indd dat er geen voeding mee geleverd wordt bij de Ultra.
Dat maakt de keuze voor de Lite wat makkelijker 😊
En gelijk maar 2 nieuwe Ubiquiti Unifi U7 Lite. Deze werken volgens mij direct op de die Lite PoE zonder adapters.
Of heb ik wat over het hoofd gezien?
Qua voeding gaat dat wel werken ... Maar deze APs hebben een 2.5 Gbps netwerk aansluiting.. maar je Lite 8 PoE switch heeft "slechts" 1Gbps poorten.Kitser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:27:
[...]
Ik heb de Lite 8 PoE switch besteld.
En gelijk maar 2 nieuwe Ubiquiti Unifi U7 Lite. Deze werken volgens mij direct op de die Lite PoE zonder adapters.
Of heb ik wat over het hoofd gezien?
Dat gaat ook wel werken .. maar dus nooit op de maximale snelheid.
Dus als je in de toekomst een sneller netwerk wil .. dan heb je weer een nieuwe switch nodig.
Persoonlijk had ik gewoon de huidige APs gehouden als die voldoen, voor bijna 22 euro die adapters gekocht en de rest van het geld op mijn bankrekening gehouden...voor een toekomstige grotere upgrade van het netwerk.
Daar heb je wel een punt. Maar het voelde een beetje zonde van m'n geld om bijen 50 euro uit te geven aan 2 adapters terwijl ik voor 100 euro een nieuw accesspoint heb. Die ik toch al had willen hebben.duvekot schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 05:45:
[...]
Qua voeding gaat dat wel werken ... Maar deze APs hebben een 2.5 Gbps netwerk aansluiting.. maar je Lite 8 PoE switch heeft "slechts" 1Gbps poorten.
Dat gaat ook wel werken .. maar dus nooit op de maximale snelheid.
Dus als je in de toekomst een sneller netwerk wil .. dan heb je weer een nieuwe switch nodig.
Persoonlijk had ik gewoon de huidige APs gehouden als die voldoen, voor bijna 22 euro die adapters gekocht en de rest van het geld op mijn bankrekening gehouden...voor een toekomstige grotere upgrade van het netwerk.
Ook vanwege het wat grotere bereik (als ik het goed heb gelezen)
Ik krijg straks 1gb glasvezel van Odido. Dat zou ik toch wel moeten halen met wifi clients over die switch?
Dan denk ik voorlopig wel even goed te zitten.
Een nieuwe switch is dan wel weer een investering over een tijdje. Maar de access points heb ik dan iig vast.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Nope, eigenlijk niet. Als je 1Gbit/s glasvezel afneemt verwacht (& krijg) je vaak ook daadwerkelijk 1Gbit/s, of iets meer, te zien in een speedtest.Kitser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:21:
Ik krijg straks 1gb glasvezel van Odido. Dat zou ik toch wel moeten halen met wifi clients over die switch?
Echter is de effectieve snelheid over 1Gbit/s ethernet maar rond de 940Mbit/s. (Doordat 1Gbit/s ethernet dus 1Gbit/s aan ethernet pakketjes zijn, inclusief bitjes voor ethernet headers, en de "data" is IP, en IP heeft ook weer overhead door headers, en de "data" bij IP is TCP (of UDP) die ook weer overhead heeft door een header, en in de TCP (of UDP) pakketjes zit pas de daadwerkelijke applicatie data).
Lang verhaal kort dus. Als je een 2,5Gbit/s netwerk hebt zal 1Gbit/s internet in een speedtest normaliter ook 1,xGbit/s aan resultaat opleveren. Maar bij een 1Gbit/s netwerk is dat maximaal 940Mbit/s.
Bedankt voor de uitleg. Ik kan best wel leven met 60Mbit/s minder. Als dat 100 zou zijn ook nog wel.RobertMe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Nope, eigenlijk niet. Als je 1Gbit/s glasvezel afneemt verwacht (& krijg) je vaak ook daadwerkelijk 1Gbit/s, of iets meer, te zien in een speedtest.
Echter is de effectieve snelheid over 1Gbit/s ethernet maar rond de 940Mbit/s. (Doordat 1Gbit/s ethernet dus 1Gbit/s aan ethernet pakketjes zijn, inclusief bitjes voor ethernet headers, en de "data" is IP, en IP heeft ook weer overhead door headers, en de "data" bij IP is TCP (of UDP) die ook weer overhead heeft door een header, en in de TCP (of UDP) pakketjes zit pas de daadwerkelijke applicatie data).
Lang verhaal kort dus. Als je een 2,5Gbit/s netwerk hebt zal 1Gbit/s internet in een speedtest normaliter ook 1,xGbit/s aan resultaat opleveren. Maar bij een 1Gbit/s netwerk is dat maximaal 940Mbit/s.
Ik zie trouwens dat mijn USG Ultra ook alleen maar 1Gbit LAN poorten heeft. Wel één 2.5Gbit WAN poort.
Dus ik zit voorlopig toch nog wel met een 1Gbit netwerk.
Tenzij je die 2.5Gbit poort kan gebruiken voor LAN en dan een 1Gbit voor WAN.
Heb nog even gekeken naar een 8 port 2.5Gbit PoE switch. Dan kom je als goedkoopste volgens mij bij deze uit
uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE
Maar dan wordt het hele verhaal wel weer erg duur.
En als mijn USG Ultra die 2.5 poort niet kan gebruiken voor LAN dan heeft het sowieso geen zin.
Ik heb thuis ook Odido, en heb een UDM SE Pro. Dacht laatst, laat ik mn 1Gbit upgraden naar 2Gbit (of 8Gbit, laten we gek doen) ... Mijn UDM kan het wel aan, maar mijn switches in huis zijn allemaal Gbit en SFP, ik kan dus niet hoger dan 1Gbit (en om nou alle switches te vervangen is ook weer zo'n dure klusKitser schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:40:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik kan best wel leven met 60Mbit/s minder. Als dat 100 zou zijn ook nog wel.
Ik zie trouwens dat mijn USG Ultra ook alleen maar 1Gbit LAN poorten heeft. Wel één 2.5Gbit WAN poort.
Dus ik zit voorlopig toch nog wel met een 1Gbit netwerk.
Tenzij je die 2.5Gbit poort kan gebruiken voor LAN en dan een 1Gbit voor WAN.
Heb nog even gekeken naar een 8 port 2.5Gbit PoE switch. Dan kom je als goedkoopste volgens mij bij deze uit
uitvoering: Ubiquiti Flex 2.5G PoE
Maar dan wordt het hele verhaal wel weer erg duur.
En als mijn USG Ultra die 2.5 poort niet kan gebruiken voor LAN dan heeft het sowieso geen zin.

Ik laat het lekker voor wat het is, en als ik zo naar mijn verbruik kijk in het overzicht, gebruik ik zelden die snelheid. Het is leuk om te hebben, maar ik denk dat veel van ons nooit de volle potentie gebruiken.
Maat van me doet veel games downloaden op zijn PS en die zijn zo'n 600~900GB, en hij wil niet lang moeten wachten als er een grote update is of nieuwe game is, maar zelfs dan is 1Gbit (als je die snelheid echt krijgt) al voldoende.
En dat zeg ik als netwerk engineer die thuis ook gewoon een dikke lijn wil hebben
Haha we zitten wel een beetje op dezelfde lijn.iMars schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb thuis ook Odido, en heb een UDM SE Pro. Dacht laatst, laat ik mn 1Gbit upgraden naar 2Gbit (of 8Gbit, laten we gek doen) ... Mijn UDM kan het wel aan, maar mijn switches in huis zijn allemaal Gbit en SFP, ik kan dus niet hoger dan 1Gbit (en om nou alle switches te vervangen is ook weer zo'n dure klus).
Ik laat het lekker voor wat het is, en als ik zo naar mijn verbruik kijk in het overzicht, gebruik ik zelden die snelheid. Het is leuk om te hebben, maar ik denk dat veel van ons nooit de volle potentie gebruiken.
Maat van me doet veel games downloaden op zijn PS en die zijn zo'n 600~900GB, en hij wil niet lang moeten wachten als er een grote update is of nieuwe game is, maar zelfs dan is 1Gbit (als je die snelheid echt krijgt) al voldoende.
En dat zeg ik als netwerk engineer die thuis ook gewoon een dikke lijn wil hebben
Ik wil ook alles wel super snel hebben. Maar het is nu nog te duur.
Tegen de tijd dat 1Gbit/s te krap wordt is 2.5Gbit/s waarschijnlijk weer wat beter te betalen.
In mijn geval heb ik dan iig vast de accesspoints klaar.
Ik belandde in deze rabbit hole doordat ik m'n meterkast een beetje op orde wilde maken. En in 1x ben ik weer 330 euro verder. Hahaha
Maar met 3 PoE injectors blijft het erg vol en rommelig in m'n relatief kleine meterkast. En dat probleem los ik iig op met een PoE switch.
Ook al is die "maar" 1Gbit/s.
Ik wil de NanoHD op onze beneden verdieping vervangen. Ben al dagen aan het nadenken of ik meteen de US-24 vervang of een Cloud Fiber neer zet voor de 2.5GbE. En toen las ik dit bericht. Ik heb die 2.5GbE idd ook echt niet nodig, dus waarom zou ikiMars schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb thuis ook Odido, en heb een UDM SE Pro. Dacht laatst, laat ik mn 1Gbit upgraden naar 2Gbit (of 8Gbit, laten we gek doen) ... Mijn UDM kan het wel aan, maar mijn switches in huis zijn allemaal Gbit en SFP, ik kan dus niet hoger dan 1Gbit (en om nou alle switches te vervangen is ook weer zo'n dure klus).
Dus de US-24 en UDM Pro blijven, wel de 1TB met 90.000 uur vervangen voor een 4TB HDD. De NanoHD gaat 1 verdieping hoger en vervangt een AC lite die nu heel ongunstig op 1 slaapkamer ligt. Met een wall mount kan ik die op de overloop hangen aan de wand tussen de trappen en kabel fatsoenlijk wegwerken
Vervelende is dat onze NanoHD nu boven de meterkast aan de muur hangt. Hierdoor is de snelheid an sich prima, maar merkt in de keuken dat het toch wel inzakt. En daar zitten we vaak, alsook op de bank.
:strip_exif()/f/image/dpXXPlDjCXROnTUA2FEmnwbd.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ideaal zou een AP aan plafond in de woonkamer zijn, maar daar heb ik geen punt. En het stucwerk is nog te mooi om het aan te leggen. Volgens de designer is de Express 7 juist perfect als deze in de woonkamer komt. Dan is 5 en 6Ghz dekking zowel op de plek van eettafel als op de bank goed. Dus de bestelling wordt wat simpeler.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Heeft iemand ervaring met de USW-Ultra. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet die power adapter nodig heb voor POE output? Er staat POE++ powered als optie.. zou dat niet voldoende zijn voor een enkele accesspoint en camera oid? Zoek een goedkope switch voor in de garage met POE output.
Het staat er vrij duidelijk onder:Workaholic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met de USW-Ultra. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet die power adapter nodig heb voor POE output?
edit: De flex kan dat wel: https://eu.store.ui.com/e...utility/products/usw-flexNote. PoE input is supported for switch operation, with PoE+/PoE++ input or AC power required for PoE output.
[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 21-05-2025 13:26 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Op welk apparaat ga je de Ultra aansluiten?Workaholic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:17:
Heeft iemand ervaring met de USW-Ultra. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet die power adapter nodig heb voor POE output? Er staat POE++ powered als optie.. zou dat niet voldoende zijn voor een enkele accesspoint en camera oid? Zoek een goedkope switch voor in de garage met POE output.
Het ding heeft sowieso stroom nodig. Dus of de power brick kopen, of op een andere PoE switch (of evt losse PoE injector) aansluiten. En vervolgens staat er bij de specs van de USW Utra netjes hoeveel vermogen die maximaal kan leveren. Als je de USW Ultra via PoE++ van stroom voorziet kan die dus nog 42W "doorgeven" effectief is dat bijna 3x 802.3af (15W maximaal, 3x 15W = 45W kom je er 3 te kort. Maar kans dat je continu 3x 15W trekt met (3) 802.3af apparaten is heel klein).
Edit:
Zelf niet 100% gelezen / nagedacht. Bovenstaande klopt wel, maar PoE++ is wel de zeer beefy PoE variant. Relatief kleine kans dat je een switch daarmee in huis hebt (en vervolgens deze vraag nog moet stellen
[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 21-05-2025 13:26 ]
Dat ligt aan de switch waar je de USW-Ultra op aan gaat sluiten, heeft die switch:Workaholic schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:17:
Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nou wel of niet die power adapter nodig heb voor POE output?
- geen POE? Dan heb je sowieso een AC adapter nodig
- POE (zonder +/++)? Dan is een AC adapter nodig om POE output te krijgen
- POE+? Dan is geen AC adapter nodig voor 16W POE output
- POE++? Dan is geen AC adapter nodig voor 42W POE+ output
Spel en typfouten voorbehouden
Thanks voor jullie feedback. Gaat om de USW-Enterprise-24-PoE. (POE+)
Dus dan zou ik in theorie zonder adapter kunnen werken met 1 camera (Turret met 2-4W) en 1 U6 accespoint (5-10 watt).
Dus dan zou ik in theorie zonder adapter kunnen werken met 1 camera (Turret met 2-4W) en 1 U6 accespoint (5-10 watt).
Vraagje, Op onze bedrijfs/prive locatie hebben wij geen mogelijkheid dan Internet via de Coax te krijgen, Glas ligt overal rond onze straat, maar door het feit dat onze straat onderbroken word door een spoorlijn leggen ze hier niet aan
(met dank NMBS)
Nu het probleem met uitvallend internet gebeurt helaas steeds vaker en hebben van onze provider daarom een 4G USB router gekregen als backup die we op de modem kunnen aansluiten als failover, echter werkt dit vaker niet dan wel. Ik zou dus op de 2e WAN port (SFP+ op de UDM pro een 2e router aan willen sluiten, maar een router met SFP+ bestaat zover ik weet niet, Is het een idee een SFP+ naar Ethernet converter in te zetten om dan zo een 2e connectie te maken als failover?
Met 2e router bedoel ik dus een 4 of 5G router
Nu het probleem met uitvallend internet gebeurt helaas steeds vaker en hebben van onze provider daarom een 4G USB router gekregen als backup die we op de modem kunnen aansluiten als failover, echter werkt dit vaker niet dan wel. Ik zou dus op de 2e WAN port (SFP+ op de UDM pro een 2e router aan willen sluiten, maar een router met SFP+ bestaat zover ik weet niet, Is het een idee een SFP+ naar Ethernet converter in te zetten om dan zo een 2e connectie te maken als failover?
Met 2e router bedoel ik dus een 4 of 5G router
[ Voor 3% gewijzigd door anpat op 21-05-2025 15:03 ]
Als je UDM firmware up-to-date is kan je ook port 8 van de UDM configureren als WAN-poort.anpat schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:57:
Is het een idee een SFP+ naar Ethernet converter in te zetten om dan zo een 2e connectie te maken als failover?
Een SFP+ naar ethernet converter werkt ook.
Volledig up2date, Maar dan moet ik nog wel een router aanschaffen, zag een Fritzbox, maar die is best prijzig. Enig advies? Het is maar internet als backup, maar mag wel betrouwbaar zijn.FredvZ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:04:
[...]
Als je UDM firmware up-to-date is kan je ook port 8 van de UDM configureren als WAN-poort.
Een SFP+ naar ethernet converter werkt ook.
Ik zie trouwens geen mogelijkheid port 8 om te zetten naar een internet connectie...

[ Voor 8% gewijzigd door anpat op 21-05-2025 15:13 ]
Mijn eigen UDM zit nog in een doos wegens een verhuizing, uit mijn hoofd zou het hier moeten staan:anpat schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:09:
Ik zie trouwens geen mogelijkheid port 8 om te zetten naar een internet connectie...
- Klik op Tandwiel links onder in beeld
- Klik op Internet
- Klik op Secudary WAN
- Selecteer "Port 8 bij "Port"
Volledig correctFredvZ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Mijn eigen UDM zit nog in een doos wegens een verhuizing, uit mijn hoofd zou het hier moeten staan:
- Klik op Internet
- Klik op Secudary WAN
Nu router kiezen
Gisteren toch maar die fritzbox besteld, vandaag toegekomen, sim erin aan UDM config en klaarFredvZ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:41:
[...]
Mijn eigen UDM zit nog in een doos wegens een verhuizing, uit mijn hoofd zou het hier moeten staan:
- Klik op Internet
- Klik op Secudary WAN
Ok, ik beheer een udm pro op afstand. Nu heeft iemand op de display lopen klikken en is er een update gestart o.i.d.
Gevolg geen internet meer.
Maar ik kon nog gewoon inloggen op de udm pro.
De udm draait os 4.1.13.
Er is een mislukte network update gedaan van 8. Iets naar 9. Iets.
Ik zie geen traffic en de speedtest werkt niet.
Een poging gedaan om de udm OS te updaten naar rc 4.2... Mislukt.
Een poging gedaan om de udm OS te updaten naar laatste bèta release... Mislukt
Na een herstart van de udm en of modem was er ineens weer internet gisteren maar vandaag niet meer.
Nu las ik ergens dat er problemen zijn met 4.1.13 en dual wan. Deze udm staat ingesteld op dual wan met failover. Modem zit op wan port 10 ingesteld als wan1. Wan 2 is port 9 en zit niets op aangesloten nu.
Vandaag bracht het wisselend herstarten van modem of udm geen oplossing.
Daarna heb ik in udm wan10 and failover disabled en het modem op wan9 laten zetten.
Maar nu kom ik de udm pro dus niet meer in en weet ik het ook ff niet meer.
Ik denk dat het de kant op gaat van een factory reset. Ik heb in ieder geval backups in de ui cloud staan. Maar heb nog nooit een udm hersteld en al helemaal niet op afstand.
Iemand nog ideeën?
Gevolg geen internet meer.
Maar ik kon nog gewoon inloggen op de udm pro.
De udm draait os 4.1.13.
Er is een mislukte network update gedaan van 8. Iets naar 9. Iets.
Ik zie geen traffic en de speedtest werkt niet.
Een poging gedaan om de udm OS te updaten naar rc 4.2... Mislukt.
Een poging gedaan om de udm OS te updaten naar laatste bèta release... Mislukt
Na een herstart van de udm en of modem was er ineens weer internet gisteren maar vandaag niet meer.
Nu las ik ergens dat er problemen zijn met 4.1.13 en dual wan. Deze udm staat ingesteld op dual wan met failover. Modem zit op wan port 10 ingesteld als wan1. Wan 2 is port 9 en zit niets op aangesloten nu.
Vandaag bracht het wisselend herstarten van modem of udm geen oplossing.
Daarna heb ik in udm wan10 and failover disabled en het modem op wan9 laten zetten.
Maar nu kom ik de udm pro dus niet meer in en weet ik het ook ff niet meer.
Ik denk dat het de kant op gaat van een factory reset. Ik heb in ieder geval backups in de ui cloud staan. Maar heb nog nooit een udm hersteld en al helemaal niet op afstand.
Iemand nog ideeën?
@DukeBox Kreeg jij de Express 7 zonder problemen geadopt? Ik adopt hem via mijn UDM Pro, hij doet netjes mee als AP op de 2.5GbE poort, echter de dhcp komt niet door. Dus volgens de Express 7 is er een IP adres in de juiste range, maar het apparaat geeft een 169 ip. Als ik verbind naar een ander AP is er geen enkel probleem.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Heb de vraag maar bij Ubiquiti gedeponeerd. Draai al enkele jaren met een paar VLANs om de IOT en gasten van de rest te scheiden. Maar de UX7 weigert een IP adres te geven over een VLAN. Als ik naar een ander AP switch werkt het direct weer. Als ik het omzet naar native network, werkt het wel via de UX7.
Echter nu wil hij geen SSIDs meer broadcasten. Ook niet als ik nieuw Wifi aanmaak of hem verwijder en readopt. Unifi support kwam er ook nog niet uit en gaat contact opnemen nadat ze support file bestudeert hebben. Wel beetje tegenvaller, eerder was het simpel AP toevoegen en het werkt. Valt nu wat tegen.
G6 Bullet is ook binnengekomen. Grappig dat de G4 zo gewisseld was naar de G6. Mooi ding, wel stukje groter dan de G4 was
Nu nog even spelen met de gezichtsherkenning van de kinderen, kijken of we daar wat mee kunnen koppelen met de Nuki smart lock. Vingerafdruk in de G4 doorbell pro doet het bij kinderen slecht namelijk.
Echter nu wil hij geen SSIDs meer broadcasten. Ook niet als ik nieuw Wifi aanmaak of hem verwijder en readopt. Unifi support kwam er ook nog niet uit en gaat contact opnemen nadat ze support file bestudeert hebben. Wel beetje tegenvaller, eerder was het simpel AP toevoegen en het werkt. Valt nu wat tegen.
G6 Bullet is ook binnengekomen. Grappig dat de G4 zo gewisseld was naar de G6. Mooi ding, wel stukje groter dan de G4 was
Vaak is dat te wijten aan een niet goed end-to-end doorgetrokken vlan voor dat specifieke netwerk. Of bedoel jij dat de UX7 eigen WiFi zender niet goed werkt met getagged vlans?Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:24:
Heb de vraag maar bij Ubiquiti gedeponeerd. Draai al enkele jaren met een paar VLANs om de IOT en gasten van de rest te scheiden. Maar de UX7 weigert een IP adres te geven over een VLAN. Als ik naar een ander AP switch werkt het direct weer. Als ik het omzet naar native network, werkt het wel via de UX7.
code:
wat geeft dit als output?
1
| brctl show |
Zijn eigen wifi zender werkt niet goed met. Als ik naar 1 van de andere 3 APs verbind werkt het direct. Als ik met de UX7 verbindt, laat hij in de site manager zien dat betreffende device een IP adres heeft in de Vlan range. Maar device zelf geeft een 169 ip aan.stormfly schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Vaak is dat te wijten aan een niet goed end-to-end doorgetrokken vlan voor dat specifieke netwerk. Of bedoel jij dat de UX7 eigen WiFi zender niet goed werkt met getagged vlans?
code:wat geeft dit als output?
1 brctl show
Nu heb ik een nieuw SSID alleen voor de UX7 aangemaakt met 2,4; 5 en 6Ghz. Maar alleen de 2.4Ghz radio doet het. De 5 en 6 blijven op 0.
Commando op de UDM pro bedoel je?
Met SSH kom ik de UDM pro in, de AP's, maar niet de UX7.
[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 22-05-2025 22:00 ]
Heb je de UX7 als AP of als router ingezet? Ja idd op de UX7 dat commando geven, vaak werkt het inloggen als admin of root.Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:54:
[...]
Zijn eigen wifi zender werkt niet goed met. Als ik naar 1 van de andere 3 APs verbind werkt het direct. Als ik met de UX7 verbindt, laat hij in de site manager zien dat betreffende device een IP adres heeft in de Vlan range. Maar device zelf geeft een 169 ip aan.
Nu heb ik een nieuw SSID alleen voor de UX7 aangemaakt met 2,4; 5 en 6Ghz. Maar alleen de 2.4Ghz radio doet het. De 5 en 6 blijven op 0.
Commando op de UDM pro bedoel je?
Met SSH kom ik de UDM pro in, de AP's, maar niet de UX7.
Bijzondere keuze ;-) maar het moet wel werken.
Ik denk dat er wat mis gaat met de vlan to interface/ssid mapping, dat kan je voor een deel inzichtelijk maken met het commando.
Ja, volgens de design center de beste dekking in onze woonkamer (tov 7 Pro XG of U7 wall pro) En nav ervaringen eerder in dit topic en met de andere APs dacht ik dat het zo gepiept was, maar dat valt wat tegen. Maar feit dat hij ook niet meer wil broadcasten op 5Ghz en 6Ghz is ook vreemd.stormfly schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:08:
[...]
Bijzondere keuze ;-) maar het moet wel werken.
Ik denk dat er wat mis gaat met de vlan to interface/ssid mapping, dat kan je voor een deel inzichtelijk maken met het commando.
Gekke is verder dat SSH wachtwoord en inlog van de UDM-pro niet pakt op de UX7. De inlog en wachtwoord van SSH toegang in de site manager accepteert hij ook niet.
Ja, eigenlijk geen enkel probleem. Ik heb mesh wel uitstaan, daar had ik met mijn oude express wel een issue mee met de eerste keer adopten.Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:58:
@DukeBox Kreeg jij de Express 7 zonder problemen geadopt?
Ho.. wacht.. een soortgelijk probleem had ik ook maar dat lag niet aan de UX7 (had ik ook op een oudere AC Pro) maar aan de network upgrade naar 9.1.120. Ik moest het VLAN even uit de hotspot zone halen (mijn guest VLAN, ik gebruik de hotspot niet) en er weer in om DHCP én alle rules naar mijn andere VLANs weer te activeren. Daarna werkte dat weer.Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:24:
Draai al enkele jaren met een paar VLANs om de IOT en gasten van de rest te scheiden. Maar de UX7 weigert een IP adres te geven over een VLAN.
b.t.w. brctl show werkt bij mij gewoon, overzicht is niet anders dan mijn oude ac pro met 1 extra wifi (6GHz) erbij. Ik heb ze overigens via de 10Gbit interface aangesloten.
Waarom?stormfly schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:08:
Bijzondere keuze ;-)
[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2025 22:32 ]
Je controller is wel up-to-date?Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:39:
Hij zendt gewoon geen SSIDs meer uit, dus voor nu geef ik het op.
Ik zit op 4.1.22 en UniFi Network 8.6.9 mogelijk maakt dat wat uit?Ophidian schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:44:
4.2.12 zit ie op, 9.1.120 voor site manager.
En voor de volledigheid, mijn UX7 zit ook op 4.1.22
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2025 22:50 ]
Het is een router met wifi @DukeBox ik denk dat de antennes van betere kwaliteit zijn in een “echt” AP. Het zit nu allemaal vrij dicht op elkaar wat niet altijd ten goede komt voor radio signalen.Waarom?
Je hebt nu toch nog een losse controller nodig, je geeft eigenlijk alle extra’s op wat de UX7 te bieden heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 22-05-2025 23:00 ]
Nee, in vergelijking met de U7-Pro-XG, op 5GHz zelfs ietsje beter (1dB) en de radiation patern is voor mijn gebruik ook gunstiger (ik kan de U7-Pro-XG niet horizontaal kwijt). Specs geven ook aan 1750ft (UX7) vs. 1500ft (U7-Pro-XG) coveragestormfly schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:58:
Het is een router met wifi @DukeBox ik denk dat de antennes van betere kwaliteit zijn in een “echt” AP.
Die begrijp ik niet helemaal? Wat geef ik op dan? Zover ik zie krijg ik zelfs meer voor dezelfde prijs.Je hebt nu toch nog een losse controller nodig, je geeft eigenlijk alle extra’s op wat de UX7 te bieden heeft.
DukeBox schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:22:
Ik heb ook 2x de UX7 genomen, mijn alternatief had de U7 Pro XG geweest, voor/tegen waren:
+ Betere 5GHz gain en algehele radiation patern bij verticale plaatsing.
+ Je hebt een 2.5G poort extra (t.o.v. de U7 Pro XG) waar je eventueel nog iets op kan aansluiten.
+ Het schermpje is en leuke toevoeging.. verder niet echt boeiend.
+ staat nu midden in de woonkamer en ziet er wel ff strakker uit dan die schotel en makkelijker te verplaatsen.
+ in geval mijn gateway het begeeft heb ik een backup gateway
- Geen PoE dus remote power cycle is niet mogelijk (losse voeding bij de UX7 kan ook een voordeel zijn).
[ Voor 61% gewijzigd door DukeBox op 22-05-2025 23:24 ]
@DukeBox interessante uitleg.
Ik bedoelde dat je nu nog een extra UDM/CK2 moet draaien, in gateway mode is de UX7 toch al een controller?
Ik bedoelde dat je nu nog een extra UDM/CK2 moet draaien, in gateway mode is de UX7 toch al een controller?
Heb even gekeken en inderdaad die antennes zijn voor een woonkamer eigenlijk beter ontworpenDukeBox schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:10:
[...]
Nee, in vergelijking met de U7-Pro-XG, op 5GHz zelfs ietsje beter (1dB) en de radiation patern is voor mijn gebruik ook gunstiger (ik kan de U7-Pro-XG niet horizontaal kwijt). Specs geven ook aan 1750ft (UX7) vs. 1500ft (U7-Pro-XG) coverage
Ik denk wel dat in de praktijk het verschil te verwaarlozen is. De maximale snelheid op de 6GHz band WiFi 7 is ook 100Mbit lager zag ik toevallig, geen idee waarom maar ook daar weer is het verschil zo klein en de theoretische snelheid heb ik überhaupt nog nooit gehaald.stormfly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:06:
Heb even gekeken en inderdaad die antennes zijn voor een woonkamer eigenlijk beter ontworpen
Via de debug geluktstormfly schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Vaak is dat te wijten aan een niet goed end-to-end doorgetrokken vlan voor dat specifieke netwerk. Of bedoel jij dat de UX7 eigen WiFi zender niet goed werkt met getagged vlans?
code:wat geeft dit als output?
1 brctl show
:strip_exif()/f/image/T7OfX2MJooLoH7JmqW8zfFXw.png?f=user_large)
Ik heb sinds een paar week mijn thuisnetwerk opgezet met unifi apparatuur, wat bestaat uit een Cloud Gateway Fiber, een U7 Pro XG, een U7 Pro Wall en een stapeltje switches. Werkt allemaal prima.
Vandaag heb ik een Unifi U6 Mesh buiten opgehangen die van stroom wordt voorzien d.m.v. een PoE-injector. Het apparaat bouwt een mesh-connectie op met de U7 Pro Wall die een meter of 5 verderop in de kamer hangt. Ook dat werkt verder prima.
Aangezien het apparaat buiten hangt, zou hij in principe in outdoor mode moeten staan. Echter, zodra ik de outdoor mode inschakel, dan blijft het apparaat offline. De upstream AP maakt geen gebruik van DFS-channels, maar het kiezen van de channel staat in auto-mode. Zelfs als ik de U6 Mesh pal naast de upstream AP zet, dan blijft hij in offline mode staan.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het overigens verplicht om een AP in outdoor mode te zetten zodra deze buiten hangt? Ik lees alleen dat er restricties zijn op DFS-channels, maar die gebruik ik niet.
Vandaag heb ik een Unifi U6 Mesh buiten opgehangen die van stroom wordt voorzien d.m.v. een PoE-injector. Het apparaat bouwt een mesh-connectie op met de U7 Pro Wall die een meter of 5 verderop in de kamer hangt. Ook dat werkt verder prima.
Aangezien het apparaat buiten hangt, zou hij in principe in outdoor mode moeten staan. Echter, zodra ik de outdoor mode inschakel, dan blijft het apparaat offline. De upstream AP maakt geen gebruik van DFS-channels, maar het kiezen van de channel staat in auto-mode. Zelfs als ik de U6 Mesh pal naast de upstream AP zet, dan blijft hij in offline mode staan.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het overigens verplicht om een AP in outdoor mode te zetten zodra deze buiten hangt? Ik lees alleen dat er restricties zijn op DFS-channels, maar die gebruik ik niet.
Ik heb ook een AP buiten hangen en niet in outdoor mode, maar ik gebruik ook geen DFS kanalen.JeroenTheStig schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:27:
Ik heb sinds een paar week mijn thuisnetwerk opgezet met unifi apparatuur, wat bestaat uit een Cloud Gateway Fiber, een U7 Pro XG, een U7 Pro Wall en een stapeltje switches. Werkt allemaal prima.
Werkt al jaren prima.
Ik snap er even niks meer van. Als ik de SSID die de UX7 broadcast zet op native network, dan broadcast hij geen SSID. Als ik de SSID aan een Vlan hang, dan broadcast hij wel de SSID, kan ik ermee verbinden, maar krijg ik geen IP adres van de UDM Pro. Heel vaag allemaal. Hopelijk komt Ubiquiti er wel uit

Native network?Ophidian schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:53:
Ik snap er even niks meer van. Als ik de SSID die de UX7 broadcast zet op native network, dan broadcast hij geen SSID. Als ik de SSID aan een Vlan hang, dan broadcast hij wel de SSID, kan ik ermee verbinden, maar krijg ik geen IP adres van de UDM Pro. Heel vaag allemaal. Hopelijk komt Ubiquiti er wel uit
Wat is dat?
In Outdoor mode binnen zone EU mag een 5Ghz AP enkel kanaal 100 of hoger gebruiken. Als je AP binnen dan niet op kanaal 100 of hoger staat, gaat je buiten AP niet meer online komen via Mesh.JeroenTheStig schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:27:
Officieel mag je niet in NL uitzenden onder kanaal 100 buiten. Gebruik zelf USA qua regio en gebruik buiten kanaal 149, omdat die in verhouding vrij schoon is. Omdat de meeste AP's daar niet op uitzenden in NL wat wel mag op een lager vermogen.
Je hebt hem niet onderin afgeknipt het screenshot? Dan mist je eth0.10 of eth1.10 interface?
Het zou een mix moeten zijn zoals hieronder, tussen een fysieke interface en een wifi interface. Bij jou mist de fysieke eth interface x.10.
Heb je hem wel eens gereboot? Als je het netwerk helemaal verwijdert en weer toevoegt zie je hem dan wel?
code:
1
2
3
4
| br7 8000.942a no eth0.7 eth1.7 wifi0ap2.7 wifi1ap6.7 |
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 23-05-2025 21:56 ]
Nee niet afgeknipt. Heb netwerk verwijderd, nieuwe aangemaakt, Express 7 verwijderd, weer geadopteerd, van stroom af gehaald. Het maakt allemaal niks uit.stormfly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Je hebt hem niet onderin afgeknipt het screenshot? Dan mist je eth0.10 of eth1.10 interface?
Het zou een mix moeten zijn zoals hieronder, tussen een fysieke interface en een wifi interface. Bij jou mist de fysieke eth interface x.10.
Heb je hem wel eens gereboot? Als je het netwerk helemaal verwijdert en weer toevoegt zie je hem dan wel?
code:
1 2 3 4 br7 8000.942a no eth0.7 eth1.7 wifi0ap2.7 wifi1ap6.7
Als ik de SSID aan een VLAN hang, dan broadcast ie direct SSID. Zodra ik het wifi network op default network zet (untagged begrijp ik), dan gaan radios uit. In de oude interface laat ie dat ook zien.
:strip_exif()/f/image/fOsZx4WoXCFBN3OpcII5NBs5.png?f=user_large)
Andere AP laat dat wel zien idd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 ffff.18e829b67e27 no eth0 ra1 rai0 br0.20 ffff.18e829b67e27 no ra2 eth0.20 br0.30 ffff.18e829b67e27 no ra0 eth0.30 |
Een downgrade naar 1 software versie terug accepteert ie niet irritant genoeg
[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 23-05-2025 22:17 ]
Je hebt 2 problemenOphidian schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Nee niet afgeknipt. Heb netwerk verwijderd, nieuwe aangemaakt, Express 7 verwijderd, weer geadopteerd, van stroom af gehaald. Het maakt allemaal niks uit.
Als ik de SSID aan een VLAN hang, dan broadcast ie direct SSID. Zodra ik het wifi network op default network zet (untagged begrijp ik), dan gaan radios uit. In de oude interface laat ie dat ook zien.
[Afbeelding]
Andere AP laat dat wel zien idd
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 ffff.18e829b67e27 no eth0 ra1 rai0 br0.20 ffff.18e829b67e27 no ra2 eth0.20 br0.30 ffff.18e829b67e27 no ra0 eth0.30
Een downgrade naar 1 software versie terug accepteert ie niet irritant genoeg
- voor vlan 10 krijg je wel een SSID maar geen IP, daar heb je nu de oorzaak voor -> doorgeven aan support zodat ze het fixen.
- voor het uitschakelen van de SSID's dat komt volgens mij omdat hij checkt of de gateway benaderbaar, blijkbaar kan de UX7 AP ook niet lekker het netwerk op vanaf de UX7.
Welke versie draai je nu van je controller en firmware? Heb je de paperclip reset al eens gedaan?
Jammer dan is het denk ik toch een provisioning bug, je zou nog 9.2 kunnen proberen die is in beta nu. Of even support afwachten.Ophidian schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:39:
@stormfly Zojuist reset gedaan, helaas geen verschil. Heb alles gedeeld in de support chat.
Versies:
Network 9.1.120
UDM Pro 4.2.12
UX7 4.1.22
Eh, hoezo?Ophidian schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 20:40:
[...]
Default, vlan 1. Heet dan weer native om de een of andere reden bij je wifi netwerken.
Dat heet hier gewoon Default.
Welk deel begrijp ik niet?
Als je een config restored past hij de naam van vlan 1 aan, ik merkte het recent ook op.ASS-Ware schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:24:
[...]
Eh, hoezo?
Bij mijn Wifi settings:ASS-Ware schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:24:
[...]
Eh, hoezo?
:strip_exif()/f/image/XFDqZydt95x89jxu4WV6KhDV.png?f=user_large)
Bij Networks:
:strip_exif()/f/image/S9w6WPHp9eytkGJDRaHpqsnd.png?f=user_large)
Ik wacht hem even af inderdaad. Ligt nu bij de product experts zeggen ze. Dus ben benieuwd.stormfly schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:12:
[...]
Jammer dan is het denk ik toch een provisioning bug, je zou nog 9.2 kunnen proberen die is in beta nu. Of even support afwachten.
Ervaring met de G6 Bullet camera is daarentegen weer top. Beeldkwaliteit is zoveel beter dan de G4 die er hing. Kon dezelfde boorgaten gebruiken, dus was binnen 5 minuten gewisseld. Nu nog even spelen met de gezichtsherkenning icm Home assistant en de Nuki smart lock.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Native network is volgens mij dus niet, per definitie, VLAN 1. Native network bedoelen ze "untagged" mee. Maar de kans is wel weer vrij groot dat de switch ports etc ook staat op "Native: Default". En jip, de term "Native" hanteren ze ook bij de switch port configuratie.Ophidian schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:28:
[...]
Bij mijn Wifi settings:
[Afbeelding]
Bij Networks:
[Afbeelding]
Klopt inderdaad. Verwarrende is wel dat in de site manager op de 1e plek Vlan 1 staat en op de andere plek weer niet.RobertMe schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:36:
[...]
Native network is volgens mij dus niet, per definitie, VLAN 1. Native network bedoelen ze "untagged" mee. Maar de kans is wel weer vrij groot dat de switch ports etc ook staat op "Native: Default". En jip, de term "Native" hanteren ze ook bij de switch port configuratie.
Het viel mij ook al op dat bij de UX7 het scherm uitging op andere tijden dan in de app ingesteld staat. Hij blijft ook op andere tijdzone staan dan de rest van de APs. Hij wil bepaalde settings dus ook gewoon niet instellen. Is maar vaag allemaal.
NanoHD: Sat May 24 10:01:09 CEST 2025
UX7: Sat May 24 08:00:41 UTC 2025
NanoHD: Sat May 24 10:01:09 CEST 2025
UX7: Sat May 24 08:00:41 UTC 2025
[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 24-05-2025 10:06 ]
Ik heb een config gerestored, hier heet ie nog steeds hetzelfde.stormfly schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:06:
[...]
Als je een config restored past hij de naam van vlan 1 aan, ik merkte het recent ook op.
Aha, got ya, daar staat idd bij mij ook Native Network.Ophidian schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:28:
[...]
Bij mijn Wifi settings:
[Afbeelding]
Bij Networks:
[Afbeelding]
Nav de designer toch ook maar eens de AP van de eerste verdieping verplaatst, AC Lite. Deze lag ergens in een hoek in de slaapkamer, want daar was een netwerkpoortje. Bij de laatste bestelling een wall mount meebesteld, aan het plafond is geen optie omdat er geen UTP kabel zit en wil geen gootjes in het zicht.
Met de wall mount aan de houten paal van de trap kunnen zetten en kabel uit het zicht kunnen houden. Flinke verbetering in de dekking nu
Van
:strip_exif()/f/image/MQAbPNxtS4w52W0LA1o2NRfE.png?f=user_large)
Naar
:strip_exif()/f/image/p2wnvsW2gZMTIHdF45vQAfxy.png?f=user_large)
Als de UX7 nou eindelijk fatsoenlijk gaat werken, verschuift de NanoHD naar die plek en de AC lite maar eens naar mijn ouders denk ik.
Met de wall mount aan de houten paal van de trap kunnen zetten en kabel uit het zicht kunnen houden. Flinke verbetering in de dekking nu
Van
:strip_exif()/f/image/MQAbPNxtS4w52W0LA1o2NRfE.png?f=user_large)
Naar
:strip_exif()/f/image/p2wnvsW2gZMTIHdF45vQAfxy.png?f=user_large)
Als de UX7 nou eindelijk fatsoenlijk gaat werken, verschuift de NanoHD naar die plek en de AC lite maar eens naar mijn ouders denk ik.
Interessante timestamp bij Ubiquiti support 
:strip_exif()/f/image/kzByLMbP4wGDsdI8oiOM9JEZ.png?f=user_large)
Op verzoek een firmware update gedaan via recovery mode, factory reset en weer geadopt. Dat was even lastig gezien ik eigenlijk geen computers met ethernet gebruik. Maar even een oude Mac Mini opgestart en daarmee gelukt en meteen een RJ45 adapter besteld. Helaas geen verandering, vermoed dat ze gaan aansturen op vervanging, gezien ze het zelf al over a potential hardware issue hebben. Tot dusver reageren ze snel. Niet eerder ervaring gehad met hun support.
:strip_exif()/f/image/kzByLMbP4wGDsdI8oiOM9JEZ.png?f=user_large)
Op verzoek een firmware update gedaan via recovery mode, factory reset en weer geadopt. Dat was even lastig gezien ik eigenlijk geen computers met ethernet gebruik. Maar even een oude Mac Mini opgestart en daarmee gelukt en meteen een RJ45 adapter besteld. Helaas geen verandering, vermoed dat ze gaan aansturen op vervanging, gezien ze het zelf al over a potential hardware issue hebben. Tot dusver reageren ze snel. Niet eerder ervaring gehad met hun support.
Ophidian schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:10:
Interessante timestamp bij Ubiquiti support
[Afbeelding]
offtopic:
Mislukte conversie van AM/PM naar 24h notatie?
Mislukte conversie van AM/PM naar 24h notatie?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zat eens door de firewall te kijken en ik heb al een lange tijd een regio block staan op verschillende landen:
/f/image/jZcCUA9Ker6S6KgI74CfuA21.png?f=fotoalbum_large)
Maar toen zag ik in het flow overzicht dit, dat is toch vreemd want unifi ziet dat het verkeer uit rusland is, terwijl er een regio block op zit.
:strip_exif()/f/image/JP3bkOUFsAurnQTOWvn5T8jy.png?f=user_large)
in het firewall regel overzicht, had ik eigenlijk een regel verwacht iets als regio blocks, maar die zie ik dan ook weer niet voorbij komen weet iemand hoe ze dit opzetten?
/f/image/jZcCUA9Ker6S6KgI74CfuA21.png?f=fotoalbum_large)
Maar toen zag ik in het flow overzicht dit, dat is toch vreemd want unifi ziet dat het verkeer uit rusland is, terwijl er een regio block op zit.
:strip_exif()/f/image/JP3bkOUFsAurnQTOWvn5T8jy.png?f=user_large)
in het firewall regel overzicht, had ik eigenlijk een regel verwacht iets als regio blocks, maar die zie ik dan ook weer niet voorbij komen weet iemand hoe ze dit opzetten?
[ Voor 10% gewijzigd door Valkyre op 26-05-2025 09:20 ]
Misschien niet een antwoord waar je wat aan hebt, maar ik heb gewoon alleen een Allow Incoming en heb slechts Nederland in de lijst staan.Valkyre schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:18:
Ik zat eens door de firewall te kijken en ik heb al een lange tijd een regio block staan op verschillende landen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Check ook even of het ip-adres echt uit Rusland komt. Ik heb bij mij gemerkt dat dat niet altijd goed gaat...Valkyre schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijvoorbeeld in flow:
IP Address: 104.156.84.32
Region: Colombia
Colombia staat bij de geblokkeerde landen. Ip-adres blijkt een Amerikaans ip-adres te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Hulliee op 26-05-2025 20:56 ]
sinds 2 weken een ucg-fiber, en heb nu ook een rackmount besteld 
https://www.etsy.com/de-e...875f97dd68bf%3A4305192862
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Wel meteen even zilver gespoten??CrankyGamerOG schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:03:
Staat in de planning
Ziet er netjes uit, maar hoe doe je het met fiber aansluitingen?CrankyGamerOG schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:03:
Zo te zien zijn het keystone aansluitingen, dan zou je een fiber keystone kunnen gebruiken.Donnows schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Ziet er netjes uit, maar hoe doe je het met fiber aansluitingen?
Zijn idd keystones die je apart moet kopen.svenvg93 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:17:
[...]
Zo te zien zijn het keystone aansluitingen, dan zou je een fiber keystone kunnen gebruiken.
Ik heb met de nieuwe versie van unifi OS (4.2.12) ineens allow-regels in mijn flows staan vanaf mijn honeypot ip-adressen naar het internet (google, amazon, cloudflare).
:strip_exif()/f/image/pU36LmqfdvjzbaeUpb4L8Xm9.png?f=user_large)
Enig idee wat hier gebeurt?
:strip_exif()/f/image/pU36LmqfdvjzbaeUpb4L8Xm9.png?f=user_large)
Enig idee wat hier gebeurt?
Voor wie er op zit te wachten de XG8 switch is nu te bestellen!
16.31 uur
[EU] In Stock: [Switch Pro XG 8 PoE] https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-pro-xg-8-poe (QTY 585)
16.31 uur
[EU] In Stock: [Switch Pro XG 8 PoE] https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usw-pro-xg-8-poe (QTY 585)
[ Voor 3% gewijzigd door hgwj1983 op 28-05-2025 19:12 ]
Ik wil er 2 bestellen maar ik kan nergens vinden of ze passief gekoeld zijn of dat er een fan in zit.hgwj1983 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:12:
Voor wie er op zit te wachten de XG8 switch is nu te bestellen!
[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 28-05-2025 19:53 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kijkende naar de video (want foto's staan niet alle kanten op) lijken er geen ventilatie gaten in te zitten. Dat die actief gekoeld is lijkt mij dan ook sterk (want dan zaten er wel gaten in om lucht aan te zuigen / uit te blazen).DukeBox schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
[...]
Ik wil er 2 bestellen maar ik kan nergens vinden of ze passief gekoeld zijn of dat er een fan in zit.
Even een vraagje voordat ik met een bek vol tanden sta:
Ik heb een oude Gen 1 controller, welke al een jaar of drie in een doos ligt te verstoffen, en een Ubiquiti UniFi AP-AC Lite die ik cadeau wil doen aan een vriend van mij die geen goede WiFi heeft. Voor het verbinden daarvan wil ik graag een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE erbij doen.
Gaat die controller dat zonder problemen de switch adopteren?
Ik heb een oude Gen 1 controller, welke al een jaar of drie in een doos ligt te verstoffen, en een Ubiquiti UniFi AP-AC Lite die ik cadeau wil doen aan een vriend van mij die geen goede WiFi heeft. Voor het verbinden daarvan wil ik graag een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE erbij doen.
Gaat die controller dat zonder problemen de switch adopteren?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.