Welke 1TB zal jij aanraden?duvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:26:
[...]
Als je daar de kosten van een Tray af haalt (20.40) .. dan heb je dus iets van 104 euro om zelf een SSD uit te zoeken van 1Tb .. die goed geschikt is voor continue schrijven van video... Dus doe dat in de pricewatch als filter (met de andere specs van de UCG-fiber) en kijken of er wat tussen zit wat goedkoper is ...
En als je meer nodig hebt dan 1Tb .. dan kijk je naar dat prijsverschil.
Geen ..want ik heb geen kennis van SSDs ..dus daarvoor moet je echt in een specifiek SSD topic zijn ..
Daddy of 3 :)
Eentje met een zo hoog mogelijke TBW en eentje met TLC, zoals:
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB
Zo eentje kan ook maar die kan ‘maar’ 320TB schrijven voor hij mogelijk (sneller) kapot gaat en deze heeft QLC. Mogelijk is dat genoeg, maar dat hangt af van hoeveel camera’s, welke camera’s en hoe vaak/lang je op wilt nemen.QuasaR schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:37:
[...]
Ik heb deze erin zitten (in mijn max):
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Heb je dit ooit weten op te lossen.Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:08:
[...]
Iemand nog suggesties hiervoor? De enige tips die Ubiquti zelf geeft in de logs is de voeding checken:
[...]
De Max hangt gewoon aan de eigen bijgeleverde voeding en de U7 Pro heeft zijn eigen dedicated 30W PoE+ injector. Alle hardware is maximaal 5 maanden oud en ik heb geen rare spanningsdips thuis. De kans dat het in de voeding zit voor twee onafhankelijk van elkaar gevoede apparaten lijkt me wel héél klein. Voor de rest in huis 0 apparaten die gek doen of klagen dat hun voeding onvoldoende is.
Ik heb het sinds een tijdje ook met 1 AP Lite. Soms doet hij het dagen goed en ineens weer die melding.
@MikeOO bij mij zijn de meldingen verdwenen na enkele firmware-updates. Ik weet niet meer precies vanaf welke versie de meldingen niet meer verschenen.
Qua hardware is bij mij nog alles hetzelfde als toen ik nog wel meldingen had; ook dezelfde PoE-injector en voeding van de Gateway Max.
Qua hardware is bij mij nog alles hetzelfde als toen ik nog wel meldingen had; ook dezelfde PoE-injector en voeding van de Gateway Max.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb op dit moment alleen de deurbel camera gekoppeld die 24/7 opneemt.rscheper schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:12:
[...]
Zo eentje kan ook maar die kan ‘maar’ 320TB schrijven voor hij mogelijk (sneller) kapot gaat en deze heeft QLC. Mogelijk is dat genoeg, maar dat hangt af van hoeveel camera’s, welke camera’s en hoe vaak/lang je op wilt nemen.
In de toekomst komen er misschien nog 2 of 3 turret camera's bij. Is het dan verstandig om over te gaan op een andere SSD?
Als je er nu eentje in hebt zitten zou ik me niet druk maken. Helemaal niet als je die zelf aangeschaft hebt. Als je nog moet kiezen, dan zou ik een andere overwegen inderdaad.QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb op dit moment alleen de deurbel camera gekoppeld die 24/7 opneemt.
In de toekomst komen er misschien nog 2 of 3 turret camera's bij. Is het dan verstandig om over te gaan op een andere SSD?
Als die 2 of 3 turret camera's pas over een jaar komen zou ik me ook niet te druk maken.
Ja, ik heb die SSD zelf aangeschaft en deze draait al een kleine maand. De turrets komen inderdaad voorlopig nog niet (dure hobby dit spul).rscheper schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:10:
[...]
Als je er nu eentje in hebt zitten zou ik me niet druk maken. Helemaal niet als je die zelf aangeschaft hebt. Als je nog moet kiezen, dan zou ik een andere overwegen inderdaad.
Als die 2 of 3 turret camera's pas over een jaar komen zou ik me ook niet te druk maken.
Vermoed zelf ook dat er iets anders aan de hand is aangezien een ander AP ook een keer die melding heeft gegeven. En omdat het zo willekeurig is lijkt het inderdaad wel een probleem met een firmware. Alleen zou je dan meer meldingen verwachten.Gizz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:11:
@MikeOO bij mij zijn de meldingen verdwenen na enkele firmware-updates. Ik weet niet meer precies vanaf welke versie de meldingen niet meer verschenen.
Alles is al bijgewerkt naar de laatste versies dus die fix kan ik helaas niet meer proberen.
Gebruik zelf de USC Ultra.
Je kan met een AI port het een stuk goedkoper maken. Bijvoorbeeld; 3 G5 ultra turrets + AI Port = 500€. Die €500 is bijna de prijs van een AI Turret alleen al.QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Ja, ik heb die SSD zelf aangeschaft en deze draait al een kleine maand. De turrets komen inderdaad voorlopig nog niet (dure hobby dit spul).
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Maar waarvoor zou ik die AI port gebruiken dan?utbone schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:31:
[...]
Je kan met een AI port het een stuk goedkoper maken. Bijvoorbeeld; 3 G5 ultra turrets + AI Port = 500€. Die €500 is bijna de prijs van een AI Turret alleen al.
Mijn UCG-Max draait nu de protect applicatie en daarin zit de SSD. Wat is het voordeel dan van de AI port en moet je er dan niet 1 per turret hebben?
De AI port kan je gebruiken om 'domme' camera's (G4 deurbel, turrets etc) slim te maken. Je kan er op aansluiten:QuasaR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:05:
[...]
Maar waarvoor zou ik die AI port gebruiken dan?
Mijn UCG-Max draait nu de protect applicatie en daarin zit de SSD. Wat is het voordeel dan van de AI port en moet je er dan niet 1 per turret hebben?
- 5xHD
- 4x2K
- 2x4K
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ik heb een probleempje met UXG fiber.
Ik kom met SSH niet verbonden (acces denied).
Alle bekende wachtwoorden geprobeerd.
Ik heb de UXG een factory default gegeven en toegevoegd aan mijn unifi controller. Echter kom ik er nu nog steeds niet in.
Heel veel handleidingen verwijzigen naar SSH Device identification of naar DEVICES, UXG, Settings en dan SSH password. Maar beide bestaan niet in Unifi Network 9.2.87.
Iemand die hier een oplossing voor weet?
Ik heb de UXG een factory default gegeven en toegevoegd aan mijn unifi controller. Echter kom ik er nu nog steeds niet in.
Heel veel handleidingen verwijzigen naar SSH Device identification of naar DEVICES, UXG, Settings en dan SSH password. Maar beide bestaan niet in Unifi Network 9.2.87.
Settings.pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:45:
Ik heb een probleempje met UXG fiber.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?
Dat wachtwoord zou op via ash moeten werken naar de UXG Fiber?ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Settings.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?
Usename admin of root?
ja, en user is rootpitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:54:
[...]
Dat wachtwoord zou op via ash moeten werken naar de UXG Fiber?
Usename admin of root?
[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 15:59 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
zelfs na het resetten van dit wachtwoord icm root komt ik niet via ssh in de UXG fiber...
vreemd. lukt hier prima, wellicht obvious maar verbind je wel op het juiste ip?pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]
zelfs na het resetten van dit wachtwoord icm root komt ik niet via ssh in de UXG fiber...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| Firmware version: v4.2.12 ___ ___ .__________.__ | | |____ |__\_ ____/__| | | / \| || __) | | (c) 2010-2025 | | | | \ || \ | | Ubiquiti Inc. |______|___| /__||__/ |__| |_/ https://www.ui.com Welcome to UniFi Cloud Gateway Fiber! ********************************* NOTICE ********************************** * By logging in to, accessing, or using any Ubiquiti product, you are * * signifying that you have read our Terms of Service (ToS) and End User * * License Agreement (EULA), understand their terms, and agree to be * * fully bound to them. The use of CLI (Command Line Interface) can * * potentially harm Ubiquiti devices and result in lost access to them and * * their data. By proceeding, you acknowledge that the use of CLI to * * modify device(s) outside of their normal operational scope, or in any * * manner inconsistent with the ToS or EULA, will permanently and * * irrevocably void any applicable warranty. * *************************************************************************** Last login: Fri May 30 15:18:40 2025 from 10.1.1.170 |
192.168.1.1 is echt mijn UXG ja....CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:01:
[...]
vreemd. lukt hier prima, wellicht obvious maar verbind je wel op het juiste ip?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Firmware version: v4.2.12 ___ ___ .__________.__ | | |____ |__\_ ____/__| | | / \| || __) | | (c) 2010-2025 | | | | \ || \ | | Ubiquiti Inc. |______|___| /__||__/ |__| |_/ https://www.ui.com Welcome to UniFi Cloud Gateway Fiber! ********************************* NOTICE ********************************** * By logging in to, accessing, or using any Ubiquiti product, you are * * signifying that you have read our Terms of Service (ToS) and End User * * License Agreement (EULA), understand their terms, and agree to be * * fully bound to them. The use of CLI (Command Line Interface) can * * potentially harm Ubiquiti devices and result in lost access to them and * * their data. By proceeding, you acknowledge that the use of CLI to * * modify device(s) outside of their normal operational scope, or in any * * manner inconsistent with the ToS or EULA, will permanently and * * irrevocably void any applicable warranty. * *************************************************************************** Last login: Fri May 30 15:18:40 2025 from 10.1.1.170
Reset je niet hiermee het SSH wachtwoord van Cloudkey? Ik kom daar wel in met SSH met root en WW.ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Settings.
Control Plane.
Console.
Advanced.
SSH.
Die?
:strip_exif()/f/image/10upivb5RSySzoIP6rFLjBYC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 16:14 ]
Ja wacht, ik kan het nu niet zien omdat ik een cloud gateway heb, maar je kan als het goed is een username en ww instellen om met ssh op devices te kunnen. en jouw UXG is gewoon een device natuurlijk in de controller.pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:07:
[...]
Reset je niet hiermee het SSH wachtwoord van Cloudkey? Ik kom daar wel in met SSH met root en WW.
[Afbeelding]
In mijn oude controller in een vm kon ik het wel zien, nu zie ik het even niet in de ucg
Ik zie ff zo snel de optie niet bij mij.
Ik kan namelijk wel met de setting die je hierboven aanhaalt in mijn ucg, maar NIET in mijn devices, dat staat ergens anders dus.
edit:
Nu ben ik dus geirriteerd want ik kan de optie nergens meer vinden, en kan dus nu ook niet meer met ssh in mijn devices! (behalve in de ucg dan)
[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 16:21 ]
Ah ja, dat is bij mij hetzelfde apparaat.pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:07:
[...]
Reset je niet hiermee het SSH wachtwoord van Cloudkey? Ik kom daar wel in met SSH met root en WW.
[Afbeelding]
Vroeger, met een aparte cloudkey, was er een device password in de settings van de router, maar die kan ik nu niet meer vinden.
Maar waar ? :-)CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Ja wacht, ik kan het nu niet zien omdat ik een cloud gateway heb, maar je kan als het goed is een username en ww instellen om met ssh op devices te kunnen. en jouw UXG is gewoon een device natuurlijk in de controller.
In mijn oude controller in een vm kon ik het wel zien, nu zie ik het even niet in de ucg
Ik zie ff zo snel de optie niet bij mij.
Ik kan namelijk wel met de setting die je hierboven aanhaalt in mijn ucg, maar NIET in mijn devices, dat staat ergens anders dus.
edit:
Nu ben ik dus geirriteerd want ik kan de optie nergens meer vinden, en kan dus nu ook niet meer met ssh in mijn devices! (behalve in de ucg dan)
Dit is overigens mijn output mbt Putty.
Is dit ook niet een bijzondere melding?
:strip_exif()/f/image/qElUZw7I5P8rsOtdWThdgvps.jpg?f=fotoalbum_large)
ja dat dus, wat dus ook meteen veroorzaakt dat ik niet meer met SSH in mijn switch/ap's kan!ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Ah ja, dat is bij mij hetzelfde apparaat.
Vroeger, met een aparte cloudkey, was er een device password in de settings van de router, maar die kan ik nu niet meer vinden.
Heb je je lokale user account en password al geprobeerd?CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:23:
[...]
ja dat dus, wat dus ook meteen veroorzaakt dat ik niet meer met SSH in mijn switch/ap's kan!
Ik denk dat ik wat voor je heb gevonden.
https://help.ui.com/hc/en...ce%20SSH%20Authentication.
1. In UniFi Network, go to Settings > System > Advanced and turn Debug Tools On.
2. Navigate to the UniFi Devices page and select your device.
3. In the device panel, open its Settings, scroll to the bottom and select Debug.
4. The debug panel will open and connect directly to the device.
1. In UniFi Network, go to Settings > System > Advanced and turn Debug Tools On.
3. In the device panel, open its Settings, scroll to the bottom and select Debug.
Dat heb ik ook gezien.ASS-Ware schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:38:
Ik denk dat ik wat voor je heb gevonden.
Maar daar kan je volgens mij geen script e.d. draaien?
Bv. het script om KPN IPTV werkend te krijgen?
Zou dit betekenen dat SSH niet meer mogelijk is via Putty?
Werkt het ook niet via cmd? Dat zit tegenwoordig ook ssh in. Heb geen UCG dus kan het niet testen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
UCG Fiber hier. SSH enabled in de GUI en kan gewoon inloggen:
:strip_exif()/f/image/vhrN3LlyaKGtMYYZNQXaPZvn.png?f=user_large)
Dan maar even een ticket aanmaken bij Ubiquiti.
Probeer eens een andere SSH client, of update de SSH client eens. Kan zijn dat je client oud is en moderne SSH keys niet meer ondersteund.pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:00:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 17-06-2025 17:17 ]
Hierbij de oplossing ! Ik denk dat eenieder nog wel tegenaan kan lopen!stormfly schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:16:
[...]
Probeer eens een andere SSH client, of update de SSH client eens. Kan zijn dat je client oud is en moderne SSH keys niet meer ondersteund.
https://community.ui.com/...b2-429c-8b47-4b9ca01bdc97
Ja , maar je kan niet meer inloggen op je devices, daar gaat het hier om.duderuud schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:
UCG Fiber hier. SSH enabled in de GUI en kan gewoon inloggen:
[Afbeelding]
Yup daar zit het nu verstopt! thnx!pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Hierbij de oplossing ! Ik denk dat eenieder nog wel tegenaan kan lopen!
https://community.ui.com/...b2-429c-8b47-4b9ca01bdc97
https://www.zenarmor.com/...tion#installing-on-debian
https://www.zenarmor.com/roadmap
Kennen jullie zenarmor, nu er arm64 support is kan je dit ook op een UniFi device installeren
Kennen jullie zenarmor, nu er arm64 support is kan je dit ook op een UniFi device installeren
Wat ik al dacht, dat draait gewoon zonder issues, wat een gaaf dashboard.stormfly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:50:
https://www.zenarmor.com/...tion#installing-on-debian
/f/image/uORs7BpkKrYQaFQh4qetOrfQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/npz0oTHGPYKgncTYWU73hkcl.png?f=fotoalbum_large)
Ik zag wel dat je een account nodig hebt hiervoor, dan vraag ik mij meteen af wat word er gedeeld met de hun servers?stormfly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Wat ik al dacht, dat draait gewoon zonder issues, wat een gaaf dashboard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel gaaf.
Draai je dit nu rechtstreeks op je UCG-Fiber en wat is het extra voordeel ervan?stormfly schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Wat ik al dacht, dat draait gewoon zonder issues, wat een gaaf dashboard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een UXG Max en afgelopen week werd mijn Delta glasvezel opgeleverd. Ook heb ik nog een ziggo lijn.
Ziggo in poort 5 met dhcp v4 en ik dacht, delta in poort 4. Hier keurig een wan poort van gemaakt, load balancing , dhcp v4, vlan 107 (heb zakelijk internet) en gaan met die banaan......mooi niet. Poort 4 met delta geen ip adres.
Ik vervolgens alles eruit en alleen delta in poort 5 met vlan weer instellen en hoppa ik krijg een ip adres.
Ik alles er weer uit. Ziggo in poort 4, geen vlan, dhcp v4 aan geen ip adres. Ook in poort 3 geen succes.
Waarom werkt het niet zoals ik verwacht dat het werkt? Waarom kan ik niet een 2e wan poort aanmaken en hier een verbinding op krijgen (al dan niet enkel aangesloten dus alleen ziggo of alleen delta)? Wat zie ik over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/DWfRVfh9755aRNbqKdyGiY8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rLeR42ZoRsOmLfEb2g6xXL5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziggo in poort 5 met dhcp v4 en ik dacht, delta in poort 4. Hier keurig een wan poort van gemaakt, load balancing , dhcp v4, vlan 107 (heb zakelijk internet) en gaan met die banaan......mooi niet. Poort 4 met delta geen ip adres.
Ik vervolgens alles eruit en alleen delta in poort 5 met vlan weer instellen en hoppa ik krijg een ip adres.
Ik alles er weer uit. Ziggo in poort 4, geen vlan, dhcp v4 aan geen ip adres. Ook in poort 3 geen succes.
Waarom werkt het niet zoals ik verwacht dat het werkt? Waarom kan ik niet een 2e wan poort aanmaken en hier een verbinding op krijgen (al dan niet enkel aangesloten dus alleen ziggo of alleen delta)? Wat zie ik over het hoofd?
:strip_exif()/f/image/DWfRVfh9755aRNbqKdyGiY8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rLeR42ZoRsOmLfEb2g6xXL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U3002WQthDSvK8Kr47gLjiOa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat de GUI eigenlijk is zoals het bedoeld is, je kan veel beter inzoomen enzo.QuasaR schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Draai je dit nu rechtstreeks op je UCG-Fiber en wat is het extra voordeel ervan?
Moet nog ff uitzoeken of het ook werkt zonder cloud, nu manage ik het via de cloud.Mr-D. schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:50:
[...]
Ik zag wel dat je een account nodig hebt hiervoor, dan vraag ik mij meteen af wat word er gedeeld met de hun servers?
Wel gaaf.
Hoi,
Ik heb sinds gister opeens dat de wifi signaal op zolder opeens uit het niets slecht is. Het veranderen van poort in mijn switch verhielp het niet, maar na een factory reset van de AP op zolder, geeft hij daarna wel weer een "Excellent" experience in het Unifi Devices overzicht.
In de praktijk is dat niet zo, want bellen via Teams loopt bijv. de heletijd vast.
Als ik naar het dashboard ga, dan zie ik daar wel bij 2.4 GHz het volgende:
/f/image/Uy8S7TirNwFQbKInIECKW4fp.png?f=fotoalbum_large)
En bij 5 GHz zie ik:
/f/image/Wj2LrgQX3jpZ6RiP3C96cAKE.png?f=fotoalbum_large)
Daaruit maak ik op dat het waarschijnlijk aan het 5 GHz signaal ligt? Zo ja, wat kan ik daar aan doen? Of waar zou ik nog verder naar kunnen kijken? Snap ook echt niet hoe dit opeens komt, aangezien ik al jaren zo draai zonder enige aanpassing...
PS: Ik heb in principe al mijn Unifi apparatuur aangesloten en default laten staan qua instellingen. Het enige wat ik in het begin heb gedaan is 2 verschillende wifi netwerken aangemaakt.
Heb alles ook zoveel mogelijk op default instellingen laten staan, omdat ik nou ook weer niet zo'n technisch IT persoon ben (als het werkt, dan werkt het)
Ik heb sinds gister opeens dat de wifi signaal op zolder opeens uit het niets slecht is. Het veranderen van poort in mijn switch verhielp het niet, maar na een factory reset van de AP op zolder, geeft hij daarna wel weer een "Excellent" experience in het Unifi Devices overzicht.
In de praktijk is dat niet zo, want bellen via Teams loopt bijv. de heletijd vast.
/f/image/Uy8S7TirNwFQbKInIECKW4fp.png?f=fotoalbum_large)
En bij 5 GHz zie ik:
/f/image/Wj2LrgQX3jpZ6RiP3C96cAKE.png?f=fotoalbum_large)
Daaruit maak ik op dat het waarschijnlijk aan het 5 GHz signaal ligt? Zo ja, wat kan ik daar aan doen? Of waar zou ik nog verder naar kunnen kijken? Snap ook echt niet hoe dit opeens komt, aangezien ik al jaren zo draai zonder enige aanpassing...
PS: Ik heb in principe al mijn Unifi apparatuur aangesloten en default laten staan qua instellingen. Het enige wat ik in het begin heb gedaan is 2 verschillende wifi netwerken aangemaakt.
Heb alles ook zoveel mogelijk op default instellingen laten staan, omdat ik nou ook weer niet zo'n technisch IT persoon ben (als het werkt, dan werkt het)
[edit]
Verkeerde Unifi topic
Verkeerde Unifi topic
[ Voor 87% gewijzigd door duderuud op 20-06-2025 16:00 ]
Ziggo zat in poort 5, omdat je nu in poort 4 doet, krijg je wss geen dhcp omdat het mac adres wordt vastgehouden in het modem (in bridge?) Modem powercyclen zou moeten werken.caspertje19 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:33:
Ik heb een UXG Max en afgelopen week werd mijn Delta glasvezel opgeleverd. Ook heb ik nog een ziggo lijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziggo gewoon lekker in poort 5 houden dus.
Delta gewoon in poort 4 doen en nalopen waarom die het niet doet.
Bij elke wissel heb ik alle modems (ziggo, delta, ont en uxg) uit gehad.....CrankyGamerOG schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:24:
[...]
Ziggo zat in poort 5, omdat je nu in poort 4 doet, krijg je wss geen dhcp omdat het mac adres wordt vastgehouden in het modem (in bridge?) Modem powercyclen zou moeten werken.
Ziggo gewoon lekker in poort 5 houden dus.
Delta gewoon in poort 4 doen en nalopen waarom die het niet doet.
Ik zou ook gewoon poort 4 als wan poort moeten kunnen gebruiken. Maar zowel ziggo als delta werken niet alleenstaand op poort 4 (of 3).
Ik zie nu ook dat ik een melding krijg voor de poort waar de AP op zolder is aangesloten: port 17 was blocked by STP to prevent a network loop… HELP?! 🥲YinYang schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:14:
Hoi,
[Afbeelding]
En bij 5 GHz zie ik:
[Afbeelding]
Wat zit er in port 17?YinYang schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Ik zie nu ook dat ik een melding krijg voor de poort waar de AP op zolder is aangesloten: port 17 was blocked by STP to prevent a network loop… HELP?! 🥲
Op basis van die screenshots kan je niet zoveel, hoe goed is het signaal hoeveel streepjes heb je? Zijn al je AP's voorzien van een kabel en zie je kabel ook als uplink in de topologie, of staan er stippellijntjes van een draadloze (mesh) uplink?
[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 20-06-2025 21:51 ]
In port 17 zit de solid cable richting zolder, waar de AP Lite op aangesloten is.stormfly schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:46:
[...]
Wat zit er in port 17?
Op basis van die screenshots kan je niet zoveel, hoe goed is het signaal hoeveel streepjes heb je? Zijn al je AP's voorzien van een kabel en zie je kabel ook als uplink in de topologie, of staan er stippellijntjes van een draadloze (mesh) uplink?
Alle AP's zijn op deze manier aangesloten en ik zie ze in de topology inderdaad met een lijn ipv stippellijn.
Ik heb de AP op zolder nu aangesloten op een andere poort en nu werkt het wel weer goed.
Al zag ik wel op mijn telefoon dat ik maar 2 vd 3 streepjes WiFi bereik had, maar dat was nu opeens weer op de begane grond
Wat ik in het Unifi dashboard nu alleen nog zie is dat bij de 2.4 Ghz nu staat "AP Density is Good", maar bij de 5 GHz staat "AP Deployment Density Might Need Improvement".
Alles werkt nu in principe weer goed genoeg, maar is het verstandig om mijn 5 GHz WiFi optimaliseren (al heb geen geen idee hoe haha)?
Hierbij overigens nog een printscreen van mijn topology:
/f/image/xKRsqcKGL3JQMIYK13ghXUWa.png?f=fotoalbum_large)
YinYang schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:00:
[...]
In port 17 zit de solid cable richting zolder, waar de AP Lite op aangesloten is.
Alle AP's zijn op deze manier aangesloten en ik zie ze in de topology inderdaad met een lijn ipv stippellijn.
Ik heb de AP op zolder nu aangesloten op een andere poort en nu werkt het wel weer goed.
Al zag ik wel op mijn telefoon dat ik maar 2 vd 3 streepjes WiFi bereik had, maar dat was nu opeens weer op de begane grondIn principe werkt wel alles snel genoeg, want Netflix/YouTube etc gaat weer allemaal prima.
Wat ik in het Unifi dashboard nu alleen nog zie is dat bij de 2.4 Ghz nu staat "AP Density is Good", maar bij de 5 GHz staat "AP Deployment Density Might Need Improvement".
Alles werkt nu in principe weer goed genoeg, maar is het verstandig om mijn 5 GHz WiFi optimaliseren (al heb geen geen idee hoe haha)?
Hierbij overigens nog een printscreen van mijn topology:
[Afbeelding]
/f/image/qxzIvY1ooiqV9Te6fFLoRmop.png?f=fotoalbum_large)
Gezien je port 17 verhaal is misschien je kabel niet helemaal in orde dat er een loop is ontstaan via meshing op het AP. Dat zou ik uitschakelen zoals hierboven, dan voorkom je automatische magie.
Wat vaak een goed begin is:
5Ghz High power
2.4Ghz low power of medium wanneer low te laag blijkt
Zojuist de U6 Pro op de beneden verdieping spontaan overleden.
Helaas geen garantie meer. Dus nu opzoek maar een vervanger.
Twijfel zelf tussen een nieuwe u6 pro of een u7 lite.
Ik verwacht dat de u7 lite voldoende moet zijn voor beneden (open woonkamer/keuken, +-60m2, hangend aan het plafond in het midden. Een binnenmuur en dan de buitenmuur naar de g4 doorbell)
Het liefst zou ik voor een u7 pro/max gaan. Maar die worden qua prijs toch iets te gortig
Helaas geen garantie meer. Dus nu opzoek maar een vervanger.
Twijfel zelf tussen een nieuwe u6 pro of een u7 lite.
Ik verwacht dat de u7 lite voldoende moet zijn voor beneden (open woonkamer/keuken, +-60m2, hangend aan het plafond in het midden. Een binnenmuur en dan de buitenmuur naar de g4 doorbell)
Het liefst zou ik voor een u7 pro/max gaan. Maar die worden qua prijs toch iets te gortig
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Thnx! Ga er eens naar kijken!stormfly schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:47:
[...]
[Afbeelding]
Gezien je port 17 verhaal is misschien je kabel niet helemaal in orde dat er een loop is ontstaan via meshing op het AP. Dat zou ik uitschakelen zoals hierboven, dan voorkom je automatische magie.
Wat vaak een goed begin is:
5Ghz High power
2.4Ghz low power of medium wanneer low te laag blijkt
Zou zomaar kunnen dat er iets met de kabel gebeurt is toen ik de Unifi Turrets heb aangesloten en wellicht wat andere kabels (waaronder deze) heb bewogen in de meterkast.
Met high/low power bedoel je dan de Transmit Power denk ik toch die je apart voor iedere AP in moet stellen? Doe jij ook altijd nog wat met de Channel Width?
Je hebt ook een optie via radiomanager om het centraal te wijzigen ipv per AP.YinYang schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Met high/low power bedoel je dan de Transmit Power denk ik toch die je apart voor iedere AP in moet stellen? Doe jij ook altijd nog wat met de Channel Width?
2.4GHz 20 MHz
5GHz 80 MHz of 40MHz als je een lage internetsnelheid hebt onder de 500Mbps
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 23-06-2025 14:24 ]
Welke optie kan ik het beste gebruiken voor 10cm dik kalkzandsteen? Momenteel gebruik ik "Concrete 15 dB", maar mogelijk is dit te optimistisch of pessimistisch.
:strip_exif()/f/image/1gpO4FJLDFasGGIRNLQWb55z.png?f=user_large)
Is het mogelijk een backup van een cloud key gen2 te restoren inclusief apps, netwerk instellingen en ipnummer op een nieuwe cloud key gen2?
Migration & Cloud Gateway Transferspitchdown schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:16:
Is het mogelijk een backup van een cloud key gen2 te restoren inclusief apps, netwerk instellingen en ipnummer op een nieuwe cloud key gen2?
System Config Backups enable easy migration of devices and settings when when moving from an old UniFi Cloud Gateway or console to a new one - such as when upgrading from an older or smaller device (e.g., UniFi Dream Machine Pro) to a larger or newer one (e.g., Enterprise Fortress Gateway).
This process is the only way to transfer device management from one Cloud Gateway, CloudKey or UNVR to another—other than performing a factory reset, which is generally undesirable.
To migrate backups to a new device:
On the original device, go to Settings > Control Plane > Backups.
Restore or Download a local backup.
Replace the original Console or Cloud Gateway with the new one (downstream network connections should remain unchanged)
Restore the backup when prompted during the setup process, or afterwards from Settings > Control Plane > Backups
Note: If migrating to a different model Cloud Gateway, CloudKey or UNVR, the new device must be running UniFi OS 3.1 or higher.
Alle multiple sites etcetera etcetera wordn ook gerestored alsnog het gewoon de oude cloidkey is?_AcS_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Migration & Cloud Gateway Transfers
System Config Backups enable easy migration of devices and settings when when moving from an old UniFi Cloud Gateway or console to a new one - such as when upgrading from an older or smaller device (e.g., UniFi Dream Machine Pro) to a larger or newer one (e.g., Enterprise Fortress Gateway).
This process is the only way to transfer device management from one Cloud Gateway, CloudKey or UNVR to another—other than performing a factory reset, which is generally undesirable.
To migrate backups to a new device:
On the original device, go to Settings > Control Plane > Backups.
Restore or Download a local backup.
Replace the original Console or Cloud Gateway with the new one (downstream network connections should remain unchanged)
Restore the backup when prompted during the setup process, or afterwards from Settings > Control Plane > Backups
Note: If migrating to a different model Cloud Gateway, CloudKey or UNVR, the new device must be running UniFi OS 3.1 or higher.
Ik heb 3 verschillende sites en deze werden allemaal meegenomen toen ik laatst een andere UCG Max installeerde.pitchdown schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Alle multiple sites etcetera etcetera wordn ook gerestored alsnog het gewoon de oude cloidkey is?
Ik ben er even helemaal klaar mee met al dat telemetry gebeuren en de leugens van UniFi.
Ik heb allemaal UniFi devices. Switches, AP's en de UCG Max en wat niet meer allemaal.
In de UCG Max kom ik net vanochtend achter dat het apparaat nog steeds telemetry verstuurd. Ondanks dat ik al sinds verleden jaar duidelijk dacht via de UI dat het disabled was allemaal.
Version 4.2.12.
Under settings -> UCG max -> Control Plane -> Console -> Analytics & Improvements
Die staat niet aangevinkt.
In de UCG max in het bestand wat staat in:
/usr/lib/unifi/data/system.properties
Staat de value:
analytics.enabled=true
Als je die waarde aanpast naar false, en je herstart de unifi service:
systemctl restart unifi
Dan word de waarde van analytics.enabled weer teruggezet naar true
Ik heb contact gehad met support via de chat over dit. Die deden raar? verbaasd dat ik dat tegenkwam.
De chat werd afgesloten met:
https://community.ui.com/...15-49f2-8070-7b708833bb94
Ik heb allemaal UniFi devices. Switches, AP's en de UCG Max en wat niet meer allemaal.
In de UCG Max kom ik net vanochtend achter dat het apparaat nog steeds telemetry verstuurd. Ondanks dat ik al sinds verleden jaar duidelijk dacht via de UI dat het disabled was allemaal.
Version 4.2.12.
Under settings -> UCG max -> Control Plane -> Console -> Analytics & Improvements
Staat de value:
analytics.enabled=true
systemctl restart unifi
Ik heb contact gehad met support via de chat over dit. Die deden raar? verbaasd dat ik dat tegenkwam.
Heb toen een forum topic aangemaakt op het UniFi forum:If you have any further questions or concerns, you can also refer to our Privacy Policy https://www.ui.com/legal/privacypolicy/ for more details.
trace.svc.ui.com / crash-report-service.svc.ui.com / etc. op DNS niveau blokkeren?toro schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:37:
Ik ben er even helemaal klaar mee met al dat telemetry gebeuren en de leugens van UniFi.
Version 4.2.12.
Staat de value:
analytics.enabled=true
systemctl restart unifi
[...]
Heb toen een forum topic aangemaakt op het UniFi forum:
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Waaruit maak je dat die value verantwoordelijk is voor telemetry?
Ik heb een SE achter een andere firewall hangen (wordt alleen gebruikt voor wifi management), telemetry staat uit en heb nog nooit iets van/naar unify zien gaan anders dan updates wanneer manueel getriggerd.
Dit word expliciet gelogd om remote management in de gaten te houden én automatische updates te blokkeren gezien we daar 2 keer flink wat problemen mee gehad hebben.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
momenteel ben ik op zoek naar een access laag switch met 8 poort.
UDM>24 poort Distributed switch > 8 poort switch (kantoor)
de uplink tussen 24 poort sw en 8 poort is 10Gb,
op 8 poort sw worden PC (2,5Gbps kaart), AP, Printer, nog 2twee nodes aangesloten
ik kom deze onderstaande vergelijking
https://tweakers.net/pric.../1726132;2158734;1997518/
De enterprise vind ik duur
Flex heeft wel RJ45 10Gb poort maar wordt geen voeding meegeleverd
Bij pro moet ik nog SFP+ aanschaffen
wat zijn de mogelijkheden van voeding bij Flex? Is de onderstaande voeding enige optie voor Flex?
https://www.routershop.nl...usw-flex-2-5g-8-poe-88056
op 8 poort sw worden PC (2,5Gbps kaart), AP, Printer, nog 2twee nodes aangesloten
wat zijn de mogelijkheden van voeding bij Flex? Is de onderstaande voeding enige optie voor Flex?
[ Voor 4% gewijzigd door aotholland op 27-06-2025 09:23 ]
In de Ubiquiti store wordt ook deze vermeld als accessoire voor de Flex : https://eu.store.ui.com/e...ts/uacc-poe-plus-plus-10gaotholland schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:14:
Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker als je uitkomt met je PoE budget
M.b.t. de Flex 2.5G PoE staat bruikbare voeding op de pagina van het product toch? Daar zie je ook PoE optie c.q. als je al PoE switch hebt is dat wellicht optie. Afhankelijk van de benodigde PoE op de poorten (maar 1 AP?).aotholland schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:14:
momenteel ben ik op zoek naar een access laag switch met 8 poort.
Bij de Flex uitvoeringen ontbreken trouwens wat functies t.o.v. de niet Flex. Dat kan nog in de overweging worden meegenomen.
Vergelijking van 4 switches op Ubiquiti EU Store website. Geen idee of zo een link van die webpagina met filter werkt; niet eerder geprobeerd.
@aotholland
De USW-Ultra, USW-Flex-2.5G-PoE, USW-Pro-XG-8-PoE en USW-Pro-Max-16-PoE werken allemaal met dezelfde UACC-Adapter-AC-210W als je hem via een adapter wilt voeden.
Bij de Pro-XG en Pro-Max wordt die voeding meegeleverd. Bij de Ultra enkel als je de 210W versie kiest. De 60W adapter die ook bij de Ultra gekozen kan worden, is ook compatible met de Flex-2.5G-PoE, maar die wordt niet los verkocht via Unifi zelf.
De Ultra en Flex-2.5G-PoE kan je echter ook voeden via PoE/PoE+/PoE++ waarbij afhankelijk van het type PoE input, hoeveel PoE-output je nog kan leveren via die switches.
Heb nu zelf in de meterkast een USW-Flex-2.5G-PoE als 'hoofdswitch' via de 210W adapter gevoed en heb daarachter 2x USW-Flex-2.5G-PoE die ook weer andere apparaten voeden zoals de U7-Pro. Alleen voor de 'hoofdswitch' heb ik de adapter gekocht, als ze die hadden bijgesloten, was de prijs gewoon hoger geweest. Heb voor de zekerheid wel een extra adapter in huis, voor als die ene stuk zou gaan, dat niet mijn hele netwerk down is.
De USW-Ultra, USW-Flex-2.5G-PoE, USW-Pro-XG-8-PoE en USW-Pro-Max-16-PoE werken allemaal met dezelfde UACC-Adapter-AC-210W als je hem via een adapter wilt voeden.
Bij de Pro-XG en Pro-Max wordt die voeding meegeleverd. Bij de Ultra enkel als je de 210W versie kiest. De 60W adapter die ook bij de Ultra gekozen kan worden, is ook compatible met de Flex-2.5G-PoE, maar die wordt niet los verkocht via Unifi zelf.
De Ultra en Flex-2.5G-PoE kan je echter ook voeden via PoE/PoE+/PoE++ waarbij afhankelijk van het type PoE input, hoeveel PoE-output je nog kan leveren via die switches.
Heb nu zelf in de meterkast een USW-Flex-2.5G-PoE als 'hoofdswitch' via de 210W adapter gevoed en heb daarachter 2x USW-Flex-2.5G-PoE die ook weer andere apparaten voeden zoals de U7-Pro. Alleen voor de 'hoofdswitch' heb ik de adapter gekocht, als ze die hadden bijgesloten, was de prijs gewoon hoger geweest. Heb voor de zekerheid wel een extra adapter in huis, voor als die ene stuk zou gaan, dat niet mijn hele netwerk down is.
10Gb heb ik nodig voor uplink poorten tussen 24 poort sw en 8 poort sw. Alleen een poe poort heb ik nodig op 8 poort sw, het is voor AP. Maar uiteindelijk een voeding bij gekocht worden als ik goed begreep?MadDog2K schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:48:
[...]
In de Ubiquiti store wordt ook deze vermeld als accessoire voor de Flex : https://eu.store.ui.com/e...ts/uacc-poe-plus-plus-10g
Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker als je uitkomt met je PoE budget
Dat klopt. Ik heb alleen één poe poort nodig op 8 poort sw. Dat is voor AP idd. Ontbreken functies betreft laag 3 neem ik aan?The Lord schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:59:
[...]
M.b.t. de Flex 2.5G PoE staat bruikbare voeding op de pagina van het product toch? Daar zie je ook PoE optie c.q. als je al PoE switch hebt is dat wellicht optie. Afhankelijk van de benodigde PoE op de poorten (maar 1 AP?).
Bij de Flex uitvoeringen ontbreken trouwens wat functies t.o.v. de niet Flex. Dat kan nog in de overweging worden meegenomen.
Vergelijking van 4 switches op Ubiquiti EU Store website. Geen idee of zo een link van die webpagina met filter werkt; niet eerder geprobeerd.
De reden waarom ik meeneem Flex-2.5G-PoE in deze oevrweging is, koper 10Gb poort (Combo SFP). dan hoef ik geen transceiver nodig.BiG-GuY schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:44:
@aotholland
De bedoeling is idd een AP (U7-pro) aan te sluiten op Flex-2.5G-PoE. is er verder mogelijkheid om deze poort poe++ te voeden? en er is ook een voeding nodig voor switch zelf
Dan 10Gb koper of glas porten op Flex-2.5G-PoE wordt niet gebruikt om te voeden, gezien er geen poe 10Gb poorten aanwezig is op de 24 poort sw (distributed sw in dit geval). Dus ik wil 10Gb poort gebruiken alleen om data te sturen als een peer link tussen twee switch.
[ Voor 8% gewijzigd door aotholland op 27-06-2025 18:17 ]
Vraagje, wellicht een domme vraag, maar ik heb 2 APS, 1x U6 LR en 1x U7ProMax.
De LR bevind zich op zolder en de ProMax bevind zich in de meterkast. Letterlijk zo beetje alle apparatuur die zich op de begane woning bevind geeft de voorkeur om te verbinden met iets wat 2 verdiepingen hoger zit en door gewapend beton heen moet, over iets wat de kortste route zou moeten zijn en achter een dunne mdf deur zit.. Enig idee waarom?
De LR bevind zich op zolder en de ProMax bevind zich in de meterkast. Letterlijk zo beetje alle apparatuur die zich op de begane woning bevind geeft de voorkeur om te verbinden met iets wat 2 verdiepingen hoger zit en door gewapend beton heen moet, over iets wat de kortste route zou moeten zijn en achter een dunne mdf deur zit.. Enig idee waarom?
/f/image/dVCLoSgv36Xx7EcZDfRh5FIp.png?f=fotoalbum_large)
Voor dit soort vragen die al 1000x gesteld kan je prima AI gebruiken. Al die systemen moeten dit ondertussen wel kunnen. Bijv. Deepseek zegt:
Geen domme vraag hoor! Dit is een veelvoorkomend frustratiepunt bij WiFi-netwerken. Er zijn een paar mogelijke verklaringen waarom apparaten verbinden met de verder weg gelegen U6 LR in plaats van de nabije U7 ProMax:
1. **Zendvermogen (Tx-power) instellingen**
Mogelijk staat de U6 LR op een hoger zendvermogen ingesteld dan de U7 ProMax. AP's met een sterker signaal (zelfs als ze verder weg staan) kunnen apparaten aantrekken.
2. **Band steering of 5GHz voorkeur**
Als de U6 LR op 5GHz uitzendt en de U7 ProMax op 2.4GHz (of andersom), kunnen apparaten mogelijk de "verkeerde" band prefereren. Sommige devices kiezen liever voor een zwakker 5GHz-signaal dan een sterker 2.4GHz-signaal (of vice versa).
3. **WiFi-clientbeslissingen zijn raar**
Uiteindelijk bepaalt het apparaat zélf met welke AP het verbindt, niet de AP. Veel devices (vooral smartphones) houden koppig vast aan een AP tot het signaal bijna wegvalt, zelfs als er een betere optie is.
4. **Minimum RSSI instelling ontbreekt**
In UniFi kun je "Minimum RSSI" instellen, waardoor clients worden gedwongen om naar een dichterbij AP over te schakelen als het signaal te zwak wordt. Staat dit uit?
5. **Kanaalinterferentie of congestie**
Als de U7 ProMax op een druk kanaal staat (bijv. veel buren-AP's op hetzelfde kanaal), kunnen devices mogelijk liever naar een "schoner" signaal van de U6 LR gaan.
### Mogelijke oplossingen:
- **Pas de Tx-power aan** in de UniFi controller: verlaag het zendvermogen van de U6 LR en/of verhoog dat van de U7 ProMax.
- **Schakel band steering in** (als de U7 ProMax zowel 2.4GHz als 5GHz doet).
- **Stel Minimum RSSI in** voor beide AP's (bijv. -70 dBm), zodat devices worden "afgeschopt" naar een beter AP.
- **Maak aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz** (niet ideaal, maar soms helpt het voor debugging).
- **Plaats de U7 ProMax iets anders** (zelfs een paar centimeter verplaatsing kan helpen bij MDF-deuren).
Het is een kwestie van experimenteren, maar vaak lost een combinatie van Tx-power aanpassingen + Minimum RSSI het probleem op. Laat maar weten of je hulp nodig hebt met de UniFi-instellingen!
Geen domme vraag hoor! Dit is een veelvoorkomend frustratiepunt bij WiFi-netwerken. Er zijn een paar mogelijke verklaringen waarom apparaten verbinden met de verder weg gelegen U6 LR in plaats van de nabije U7 ProMax:
Mogelijk staat de U6 LR op een hoger zendvermogen ingesteld dan de U7 ProMax. AP's met een sterker signaal (zelfs als ze verder weg staan) kunnen apparaten aantrekken.
Als de U6 LR op 5GHz uitzendt en de U7 ProMax op 2.4GHz (of andersom), kunnen apparaten mogelijk de "verkeerde" band prefereren. Sommige devices kiezen liever voor een zwakker 5GHz-signaal dan een sterker 2.4GHz-signaal (of vice versa).
Uiteindelijk bepaalt het apparaat zélf met welke AP het verbindt, niet de AP. Veel devices (vooral smartphones) houden koppig vast aan een AP tot het signaal bijna wegvalt, zelfs als er een betere optie is.
In UniFi kun je "Minimum RSSI" instellen, waardoor clients worden gedwongen om naar een dichterbij AP over te schakelen als het signaal te zwak wordt. Staat dit uit?
Als de U7 ProMax op een druk kanaal staat (bijv. veel buren-AP's op hetzelfde kanaal), kunnen devices mogelijk liever naar een "schoner" signaal van de U6 LR gaan.
- **Pas de Tx-power aan** in de UniFi controller: verlaag het zendvermogen van de U6 LR en/of verhoog dat van de U7 ProMax.
- **Stel Minimum RSSI in** voor beide AP's (bijv. -70 dBm), zodat devices worden "afgeschopt" naar een beter AP.
- **Maak aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz** (niet ideaal, maar soms helpt het voor debugging).
- **Plaats de U7 ProMax iets anders** (zelfs een paar centimeter verplaatsing kan helpen bij MDF-deuren).
Het is een kwestie van experimenteren, maar vaak lost een combinatie van Tx-power aanpassingen + Minimum RSSI het probleem op. Laat maar weten of je hulp nodig hebt met de UniFi-instellingen!
Dankjewel voor je reactie, ik gebruik AI zeer zelden.. eerder dat ik alles google of rondvraag.Laagheim schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:30:
Voor dit soort vragen die al 1000x gesteld kan je prima AI gwbruiken. Al die systemen moeten dit ondertuseen wel kunnen. Bijv. Deepseek zegt:
Terug ontopic, heb een minimal RSSI van -72DB ingesteld op me zolder AP, en nog geen 2 seconden later verbond eigenlijk alles wat hier beneden op de begane grond zit, naar de meterkast AP. Bedankt!
Linkrate beperken kan soms ook helpen. Alles onder 36mbit disable en de cliënt kan niet verder terugschakelen.
Ik heb al lange tijd de USG 3p draaien en ondertussen een keer de voeding moeten vervangen. Nu is het ook zo dat deze ondertussen wel EoL is gegaan.
We hebben thuis KPN glas 1 Gbit en deze is via het converter geval in de USG 3p gestoken met de aanpassingen zodat we ook het tv gebeuren hierop hebben.
Op mijn lijstje staat eigenlijk de USG Gateway Max en is een prima prijs. Ik zag ook dat mensen voor de USG Gateway Lite of iets gaan, maar liever wat meer dan te weinig.
Mijn server draait de Cloud key en de het software gebeuren. Vind het niet erg als dit zonder nadelen op de Max zou kunnen.
Ik heb verder AP pro's en die doen hun werk prima. Moet er nog eentje op zien te hangen, dan heb ik er 3 draaien in huis.
Ga nog wel even kijken of er ondertussen wat nieuws/beters te vinden is. Telefonie gaat via een los kastje naar de router, dat was iets wat ik gemist had toen ik de overstap maakte.
Eigenlijk kom ik uit op de Unifi Gateway MAX of wellicht de Unifi Cloud Gateway MAX of de Unifi Gateway Fiber, maar weet niet eens of ik die laatste uberhaupt aan kan sluiten. Verwacht het niet namelijk.
We hebben thuis KPN glas 1 Gbit en deze is via het converter geval in de USG 3p gestoken met de aanpassingen zodat we ook het tv gebeuren hierop hebben.
Op mijn lijstje staat eigenlijk de USG Gateway Max en is een prima prijs. Ik zag ook dat mensen voor de USG Gateway Lite of iets gaan, maar liever wat meer dan te weinig.
Mijn server draait de Cloud key en de het software gebeuren. Vind het niet erg als dit zonder nadelen op de Max zou kunnen.
Ik heb verder AP pro's en die doen hun werk prima. Moet er nog eentje op zien te hangen, dan heb ik er 3 draaien in huis.
Ga nog wel even kijken of er ondertussen wat nieuws/beters te vinden is. Telefonie gaat via een los kastje naar de router, dat was iets wat ik gemist had toen ik de overstap maakte.
Eigenlijk kom ik uit op de Unifi Gateway MAX of wellicht de Unifi Cloud Gateway MAX of de Unifi Gateway Fiber, maar weet niet eens of ik die laatste uberhaupt aan kan sluiten. Verwacht het niet namelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 30-06-2025 09:46 ]
Eigenlijk stel je geen vraag maar leg je alleen maar stelling neer ...🤔Arunia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:42:
Ik heb al lange tijd de USG 3p draaien en ondertussen een keer de voeding moeten vervangen. Nu is het ook zo dat deze ondertussen wel EoL is gegaan.
Maar ik denk dat je eigenlijk wel vragen hebt .. maar daarvoor hebben we toch een aantal antwoorden nodig:
1. Verwacht je binnen nu en 5 jaar te wisselen naar een Glasvezel abonnement van meer dan 1Gbit/s?
2. Verwacht je dat je via KPN TV blijft kijken? Of wissel je misschien naar NL Ziet of een andere manier van TV kijken?
3. Loopt telefonie nog via KPN? Of heb je een VOIP provider en een VOIP gateway/ATA?
3. Heb je naast de APs nog andere UniFi producten draaien?
4. Wil je in de toekomst ook Cameras etc van UniFi gaan gebruiken?
5. Op basis van welke criteria ben je tot je "shortlist" gekomen van de mogelijke vervangers?
Nu je het zo zegt inderdaad.duvekot schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Eigenlijk stel je geen vraag maar leg je alleen maar stelling neer ...🤔
Maar ik denk dat je eigenlijk wel vragen hebt .. maar daarvoor hebben we toch een aantal antwoorden nodig:
1. Verwacht je binnen nu en 5 jaar te wisselen naar een Glasvezel abonnement van meer dan 1Gbit/s?
2. Verwacht je dat je via KPN TV blijft kijken? Of wissel je misschien naar NL Ziet of een andere manier van TV kijken?
3. Loopt telefonie nog via KPN? Of heb je een VOIP provider en een VOIP gateway/ATA?
3. Heb je naast de APs nog andere UniFi producten draaien?
4. Wil je in de toekomst ook Cameras etc van UniFi gaan gebruiken?
5. Op basis van welke criteria ben je tot je "shortlist" gekomen van de mogelijke vervangers?
Meer, wat zou een goede keuze zijn. Liever iets overpowered dan net aan. Koop eigenlijk nooit een lite model zeg maar.
1. verwacht het niet eigenlijk. Die 1Gbit is prima up/down en heb nog geen problemen ondervonden met mijn server op afstand.
2. Verwacht het eigenlijk wel. Is het meest simpele tegenover een NL Ziet of iets. We hebben ook legio streaming diensten op dit moment.
3. Telefonie loopt inderdaad via KPN en dan via een ATA kastje.
4. Camera's wellicht wel, maar op dit moment zou mijn voorkeur naar Eufy gaan vanwege de prijs. Maar Unifi staat ook wel op mijn lijstje, alleen niet bovenaan.
5. Beter dan wat ik had, want de USG 3p leek het soms wel moeilijk te hebben. Wellicht functies zoals Protect, VPN, etc zonder problemen draaien. Daarbij wat er benoemd is hier in het topic als vervanger voor tweakers voor de USG 3p.
Kan zijn dat er features zijn die ik nu nog niet gebruik, maar ineens wel interesse in heb. Dan zou het zonde zijn als het niet kan.
Zowel de Cloud Gateway Max als de Gateway Max zijn qua prijs prima te doen.
Een "Lite" model kan een prima keuze zijn als het voldoet aan je verwachtingen en eisen .. hier blijkbaar nietArunia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Nu je het zo zegt inderdaad.
Meer, wat zou een goede keuze zijn. Liever iets overpowered dan net aan. Koop eigenlijk nooit een lite model zeg maar.
Als je de komende tijd toch niet sneller gaat dan is een router/gateway die een WAN aansluiting heeft van heel veel meer dan 1Gbit/s1. verwacht het niet eigenlijk. Die 1Gbit is prima up/down en heb nog geen problemen ondervonden met mijn server op afstand.
Okee .. voor de nieuwe Cloud Gateways werkt de configuratie om IPTV te laten draaien net even wat anders ... Maar daar is een eigen aparte topic voor met instructies [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie2. Verwacht het eigenlijk wel. Is het meest simpele tegenover een NL Ziet of iets. We hebben ook legio streaming diensten op dit moment.
Dan ben je dief van je eigen portemonnee .. ik zou dan gewoon wisselen naar Cheapconnect Prepaid VOIP ... Stukken goedkoper in vaste kosten en zeker in gesprekskosten .. en omdat je al een ATA gebruikt eenvoudig te herconfigureren. En natuurlijk is daar ook een apart topic voor: [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie3. Telefonie loopt inderdaad via KPN en dan via een ATA kastje.
Als je die niet gaat gebruiken dan heb je ook geen Protect meer nodig. En Protect kan je alleen op geïntegreerde apparaten draaien.4. Camera's wellicht wel, maar op dit moment zou mijn voorkeur naar Eufy gaan vanwege de prijs. Maar Unifi staat ook wel op mijn lijstje, alleen niet bovenaan.
Ik zou in jou situatie dan gewoon voor een UCG-Ultra gaan. Dat is zonder mogelijkheid om Protect te gaan draaien in de toekomst.5. Beter dan wat ik had, want de USG 3p leek het soms wel moeilijk te hebben. Wellicht functies zoals Protect, VPN, etc zonder problemen draaien. Daarbij wat er benoemd is hier in het topic als vervanger voor tweakers voor de USG 3p.
Dat kan .. maar twee en half keer zo duur als de Ultra die ook precies kan doen wat je nodig hebt zonder Protect. Voor dat geld kan je eventueel een nieuwere AP kopen als dat nodig zou zijn.Kan zijn dat er features zijn die ik nu nog niet gebruik, maar ineens wel interesse in heb. Dan zou het zonde zijn als het niet kan.
[...]
Zowel de Cloud Gateway Max als de Gateway Max zijn qua prijs prima te doen.
En als je toch iets wil doen met Cameras dan zijn er ook genoeg mogelijkheden om open source software te draaien waarbij je niet afhankelijk bent van de nukken van een specifieke leverancier.
@duvekot Dat is best duidelijk eigenlijk.
Dus die protect is alleen nodig voor de camera's en waarschijnlijk eerder als soort NVR en de reden van de opslag die je kunt krijgen in die apparaten.
Qua camera's zijn er inderdaad zat mogelijkheden. Werk zelf nu met dat soort systemen voor het werk en heb thuis Home Assistant draaien op mijn server. Andere opties draaien op die server is zeker een goede mogelijkheid.
Die prijs is ook zeker een hele goeie. Voor onder de 100 euro ga ik daar niet op stuk zullen we maar zeggen.
Dan kan ik als ik intern naar 2.5Gb wil gaan, ook de netwerkkaarten aanpassen op mijn pc en de server, maar kan dan volgens mij net zo goed de 2.5Gb secundaire kaart en die van mijn pc aan elkaar koppelen.
Super bedankt! Denk dat het inderdaad die UCG Ultra gaat worden.
Dus die protect is alleen nodig voor de camera's en waarschijnlijk eerder als soort NVR en de reden van de opslag die je kunt krijgen in die apparaten.
Qua camera's zijn er inderdaad zat mogelijkheden. Werk zelf nu met dat soort systemen voor het werk en heb thuis Home Assistant draaien op mijn server. Andere opties draaien op die server is zeker een goede mogelijkheid.
Die prijs is ook zeker een hele goeie. Voor onder de 100 euro ga ik daar niet op stuk zullen we maar zeggen.
Dan kan ik als ik intern naar 2.5Gb wil gaan, ook de netwerkkaarten aanpassen op mijn pc en de server, maar kan dan volgens mij net zo goed de 2.5Gb secundaire kaart en die van mijn pc aan elkaar koppelen.
Dat klopt helemaal .. en die opslag is niet voor wat anders te gebruiken begreep ik (mini NAS bijvoorbeeld)Arunia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:47:
En als Tweaker ook nog eens leuker om te doen ... Wel een wat mindere WAF .. maar dat is soms geen groot probleem. En bijvoorbeeld PiHole op je server heeft wel een goede WAF.Qua camera's zijn er inderdaad zat mogelijkheden. Werk zelf nu met dat soort systemen voor het werk en heb thuis Home Assistant draaien op mijn server. Andere opties draaien op die server is zeker een goede mogelijkheid.
Let je op de BTWDie prijs is ook zeker een hele goeie. Voor onder de 100 euro ga ik daar niet op stuk zullen we maar zeggen.
Alleen de WAN van de Ultra is 2.5Gbit/s .. de 4 1Gbit/s "LAN" poorten zitten op een intern switch met ook maar 1 poort naar de SoC van 1Gbit/s (zo ver als ik me kan herinneren)Dan kan ik als ik intern naar 2.5Gb wil gaan, ook de netwerkkaarten aanpassen op mijn pc en de server, maar kan dan volgens mij net zo goed de 2.5Gb secundaire kaart en die van mijn pc aan elkaar koppelen.
Maar je kan bijvoorbeeld ook een UniFi Switch achter je Ultra neerzetten die wel 2.5Gbit/s is .. (of zelfs sneller) waardoor je interne netwerk een stapje sneller kan zonder dat je router ook direct 2.5Gbit moet gaan draaien.
Ik denk dat het een prima keuze is .. ik heb er ondertussen 3 draaien bij mij en familie.Super bedankt! Denk dat het inderdaad die UCG Ultra gaat worden.
Hier een mooi vergelijk: https://store.ui.com/us/e...g-fiber&compare=ucg-ultraArunia schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:47:
Ik heb zelf de CG Ultra en baal er achteraf van dat ik niet gewacht heeb op de Max. Dan had ik namelijk iig de optie gehad om evt cams enzo ook in het UI ecosysteem te hangen, mocht ik dat willen. Iets met future proof.
Als ik nu zou moeten kiezen zou het trouwens de Fiber worden; die heeft 1 UTP poort minder, maar ook NVR en aansluiting voor SFP, plus PoE budget en dat scheelt ook weer een PoE switch voor mijn andere devices.
Als je niet op 150 euro hoeft te kijken zou ik serieus de Fiber overwegen. Cry once, long time happy
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@duvekot Dank je wel. Hele goede tips. Ik heb op dit moment de 1Gbit switches in het netwerk opgenomen. Voor nu is dat prima. Denk niet dat ik meer nodig ga hebben voorlopig. Ergste is dat alleen mijn pc via bekabeld hoge snelheid nodig zou hebben naar de Server. En dat ding staat ernaast. Daar zat bij de betreffende winkel de btw al bij. 
@The Eagle Ik vind het altijd moeilijk. Ideeën genoeg, maar uiteindelijk is het spul aan een upgrade toe tegen de tijd dat ik er de tijd voor heb. Verwacht dat dan toch die CG Ultra de betere keuze voor ons is.
@The Eagle Ik vind het altijd moeilijk. Ideeën genoeg, maar uiteindelijk is het spul aan een upgrade toe tegen de tijd dat ik er de tijd voor heb. Verwacht dat dan toch die CG Ultra de betere keuze voor ons is.
[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 30-06-2025 13:44 ]
Ik zou Protect niet op de router willen hebben, want ik draai Protect liever in een apart vlan.The Eagle schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Hier een mooi vergelijk: https://store.ui.com/us/e...g-fiber&compare=ucg-ultra
Ik heb zelf de CG Ultra en baal er achteraf van dat ik niet gewacht heeb op de Max. Dan had ik namelijk iig de optie gehad om evt cams enzo ook in het UI ecosysteem te hangen, mocht ik dat willen.
Geen IoT iets? Hoe dan ook moet er ergens een (open)koppeling zijn, er komt niet zomaar een mac adres in het overzicht.ASS-Ware schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
Ik blijf me verbazen over deze spook clients die te pas en te onpas verschijnen in mijn Unifi netwerk.
Zijn dit niet gewoon telefoons met een random MAC adres?ASS-Ware schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
Ik blijf me verbazen over deze spook clients die te pas en te onpas verschijnen in mijn Unifi netwerk.
Ik blokkeer ze maar, maar het blijft groeien.
De case die ik hier over heb aangemaakt loopt ook al maanden.
[Afbeelding]
Oh jawel, zat over te vinden op diverse fora, ghost clients.DukeBox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Geen IoT iets? Hoe dan ook moet er ergens een (open)koppeling zijn, er komt niet zomaar een mac adres in het overzicht.
Nee, dat staat op alle telefoons en tablets uit, bovendien zijn het dan niet zulke adressen.tjanssen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Zijn dit niet gewoon telefoons met een random MAC adres?
Autolink al uitgezet?
Verklaar je nader, als je wilt.DukeBox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:39:
Autolink al uitgezet?
Edit:
Bedoel je "UniFi Auto-Link" onder Wifi settings?
Staat uit.
[ Voor 17% gewijzigd door ASS-Ware op 30-06-2025 17:57 ]
Ik heb het aan Deepseek gevraagd en die adviseert om the kijken of er een networkloop is (onder insights en dan alarm kijken naar meldingen) Als je die hebt moet je de configuratie van je netwerk controleren (ook of fysieke kabels goed aangesloten zijn).
Maar een loop genereerd geen onbekende mac adressen. En het zijn ook geen gegenereerde dus dat valt ook weg.
Er is geen network loop.Laagheim schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:01:
Ik heb het aan Deepseek gevraagd en die adviseert om the kijken of er een networkloop is (onder insights en dan alarm kijken naar meldingen) Als je die hebt moet je de configuratie van je netwerk controleren (ook of fysieke kabels goed aangesloten zijn).
Ik heb juist bewust gekozen voor een losse UNVR, juist ook vanwege future proof zijn. Ik zal mijn router eerder vervangen dan mijn UNVR verwacht ik. Daarom voor de UCG Ultra gekozen.The Eagle schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Hier een mooi vergelijk: https://store.ui.com/us/e...g-fiber&compare=ucg-ultra
Ik heb zelf de CG Ultra en baal er achteraf van dat ik niet gewacht heeb op de Max. Dan had ik namelijk iig de optie gehad om evt cams enzo ook in het UI ecosysteem te hangen, mocht ik dat willen. Iets met future proof.
Plus in zo’n max of fiber zit maar 1 storage slot, lastig uitbreiden als die vol is.
Dat geldt ook voor een UNVRAls je niet op 150 euro hoeft te kijken zou ik serieus de Fiber overwegen. Cry once, long time happy
Ik wilde graag even een snelle sanity check doen.
Mijn netwerk draait op dit moment op oa een USG 3P router en een UCK G2 Plus cloudkey (met een drive voor de cameras).
Ik overweeg deze te vervangen door een Cloud Gateway Max NS.
Volgens mijn onderzoek vervangt deze zowel de router alsmede de cloudkey. Of zie ik dit verkeerd?
Mijn netwerk draait op dit moment op oa een USG 3P router en een UCK G2 Plus cloudkey (met een drive voor de cameras).
Volgens mijn onderzoek vervangt deze zowel de router alsmede de cloudkey. Of zie ik dit verkeerd?
Make Tweakers Great Again
Als je er zelf een SSD in zet .. en dus ook de losse M.2 SSD Tray (UACC-SSD-Tray) er bij koopt klopt dat. En je de komende jaren niet naar een snellere fiber aansluiting gaat omdat de WAN (en LAN) poorten 2.5Gbit/s zijn. Dus wil je naar 4Gbit of 8Gbit ( of sneller tot 10Gbit/s) in de nabije toekomst dan is de UCG Fiber een betere keuze (en meer aansluit mogelijkheden voor WAN en/of LAN)Hemingr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:54:
Ook zijn er mensen die stellen dat het beter is om je Protect software niet op je router zelf te draaien maar daar een apart device voor te houden op een geheel apart VLAN.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 19:50
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Klopt. De UCG UniFi (Cloud Gateway) draait ook de Network Controller op (die je nu op de UCK gen 2 hebt draaien). De Max & Fiber ondersteunen daarnaast ook UniFi Protect (/de Protect software draait ook op de Max / Fiber). De UCG Ultra ondersteund Protect niet.Hemingr schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:54:
De UXG ("UniFi Gateway") draait de controller software niet op en moet je dus alsnog de controller op een andere plek draaien (zij het de UCK die je al hebt of een andere manier). En Protect ontbreekt er, uiteraard, ook op.
Edit:
Whoops, ik had gemist dat je Protect al gebruikt en dus wilt behouden. Maar dan is de UCG Max idd nog steeds een prima vervanger. Alleen dan het model met SSD of een losse tray + eigen SSD kopen voor de opslag.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 01-07-2025 09:20 ]
Vandaag de UCG Ultra besteld. En zie net dat er blijkbaar een aankoop topic is. Sorry!
Normaal zou ik oudere hardware verkopen, maar omdat de USG 3P end of life is, denk ik dat die gewoon weg gaat. Wellicht resetten en dan naar de elektronica ophaal van de school van onze dochter. Daar krijgen ze punten voor en de mogelijkheid om een schoolreisje, etc van te regelen.
Zal me in ieder geval de komende tijd voorbereiden en ik zal mijn vrouw ook maar even vragen of ze de random MAC optie in haar iPhone en de beide iPads naar een vaste zet. Want ik kan er nu geen naampje aan geven. Zo vervelend. Daar krijg ik echt jeuk van met mijn lijstjes en alles.
@duvekot Ik zie dat ik op dit stukje niet gereageerd had:
Exact de reden gebeurde 3 jaar geleden toen ze op vakantie was en mijn schoonvader overleed. Zelf bellen doen we niet echt en voor die 2,50 volgens mij zit het er in.
Mochten we absoluut meer bellen, dan zouden we het zeker overwegen om het goedkoper te maken.
Voor mijn ouders eigenlijk hetzelfde alhoewel die standaard mobiel bellen. Maar mocht het echt nodig zijn, is die vaste lijn er op die manier.
Normaal zou ik oudere hardware verkopen, maar omdat de USG 3P end of life is, denk ik dat die gewoon weg gaat. Wellicht resetten en dan naar de elektronica ophaal van de school van onze dochter. Daar krijgen ze punten voor en de mogelijkheid om een schoolreisje, etc van te regelen.
Zal me in ieder geval de komende tijd voorbereiden en ik zal mijn vrouw ook maar even vragen of ze de random MAC optie in haar iPhone en de beide iPads naar een vaste zet. Want ik kan er nu geen naampje aan geven. Zo vervelend. Daar krijg ik echt jeuk van met mijn lijstjes en alles.
@duvekot Ik zie dat ik op dit stukje niet gereageerd had:
We hebben het meer voor mijn schoonmoeder zodat ze kan bellen bij problemen zonder dat we onze mobiels verplicht naast ons aan moeten hebben.Dan ben je dief van je eigen portemonnee .. ik zou dan gewoon wisselen naar Cheapconnect Prepaid VOIP ... Stukken goedkoper in vaste kosten en zeker in gesprekskosten .. en omdat je al een ATA gebruikt eenvoudig te herconfigureren. En natuurlijk is daar ook een apart topic voor: [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie
Exact de reden gebeurde 3 jaar geleden toen ze op vakantie was en mijn schoonvader overleed. Zelf bellen doen we niet echt en voor die 2,50 volgens mij zit het er in.
Mochten we absoluut meer bellen, dan zouden we het zeker overwegen om het goedkoper te maken.
Voor mijn ouders eigenlijk hetzelfde alhoewel die standaard mobiel bellen. Maar mocht het echt nodig zijn, is die vaste lijn er op die manier.
[ Voor 41% gewijzigd door Arunia op 01-07-2025 11:42 ]
De volgende keer zal ik wel een report makenArunia schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:38:
Vandaag de UCG Ultra besteld. En zie net dat er blijkbaar een aankoop topic is. Sorry!
Hier gaan ze na een reset naar de kringloopwinkel ..Normaal zou ik oudere hardware verkopen, maar omdat de USG 3P end of life is, denk ik dat die gewoon weg gaat. Wellicht resetten en dan naar de elektronica ophaal van de school van onze dochter. Daar krijgen ze punten voor en de mogelijkheid om een schoolreisje, etc van te regelen.
Zorg dat je controler op een moderne redelijk nieuwe versie draait. Dat maakt de migratie van je controler naar de UCG een stuk eenvoudiger.Zal me in ieder geval de komende tijd voorbereiden en ik zal mijn vrouw ook maar even vragen of ze de random MAC optie in haar iPhone en de beide iPads naar een vaste zet. Want ik kan er nu geen naampje aan geven. Zo vervelend. Daar krijg ik echt jeuk van met mijn lijstjes en alles.
Begrijpelijk .. en daarom had ik bijvoorbeeld mijn ouders ook op CheapConnect gezet .. want zoveel bellen doen ze ook niet. En een simpele ATA is ook zo te vinden.@duvekot Ik zie dat ik op dit stukje niet gereageerd had:
We hebben het meer voor mijn schoonmoeder zodat ze kan bellen bij problemen zonder dat we onze mobiels verplicht naast ons aan moeten hebben.
Bij KPN betaal je 3 euro per maand voor het hebben van die vaste lijn .. en bij CheapConnect Prepaid VOIP betaal je 8.95 per jaar . Dus dat is al stukken goedkoper .. en als je wel belt dan betaal je bij KPN 15.5 cent + 15.5 cent per minuut .. en bij CheapConnect betaal je 2.3 cent naar vast en 5 cent naar mobiel zonder start tarieven. En omdat je toch al een ATA hebt .. is het eenmalig migreren (eenmalig 5 euro porteringskosten) merk je er daarna niets meer van. Dus bij helemaal niet bellen ben je al na 5 maanden goedkoper uit. En als je wel belt nog iets eerder ..Exact de reden gebeurde 3 jaar geleden toen ze op vakantie was en mijn schoonvader overleed. Zelf bellen doen we niet echt en voor die 2,50 volgens mij zit het er in.
En als je ooit besluit te wisselen van ISP ...dan heb je geen gedoe met ook een nummer portering.
@duvekot Haha, daar hou ik je aan!
Je hebt ergens ook wel een punt inderdaad. Nummer meenemen en gaan dan. Ga er zeker eens over nadenken. Zeker ook vanwege die ATA. Scheelt uiteindelijk nogal wat.
Is wel fijn om te besparen waar mogelijk, al is het maar tientjeswerk.
Je hebt ergens ook wel een punt inderdaad. Nummer meenemen en gaan dan. Ga er zeker eens over nadenken. Zeker ook vanwege die ATA. Scheelt uiteindelijk nogal wat.
Is wel fijn om te besparen waar mogelijk, al is het maar tientjeswerk.
Klopt. Wel met SIP poortenduvekot schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:47:
En als je ooit besluit te wisselen van ISP ...dan heb je geen gedoe met ook een nummer portering.
Voelt wel bevrijdend. Zo in 't rijtje van provider-onafhankelijk email adres, provider-onafhankelijke router, provider-onafhankelijke telefoon.
Zomaar wat plotselinge gedachtes:ASS-Ware schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
Ik blokkeer ze maar, maar het blijft groeien.
De case die ik hier over heb aangemaakt loopt ook al maanden.
[Afbeelding]
Is je apparatuur nieuw niet 2e hand? Dus ook zelf uit een nieuwe doos gehaald?
Zeker weten dat je wifi dichtstaat, niet toevallig een open gastennetwerk?
Niet toevallig een hotspot die ergens aanstaat en (hoe het ook kan) apparaten je netwerk op helpt?
De boel al een keer middels een factory reset een schone instal gegeven?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.