Merk je ook minder performance?gazzzman61 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:45:
ik ben mijn energieverbruik aan het checken en kom het volgende tegen.
Mijn UDM SE lijkt elke twee uur te throttlen, zie bijgevoegde afbeelding.
aangesloten zijn twee USW lite 8 POE switches en 1 flex mini switch (POE)
daarnaast 2 G4 flex camera's en 1 G5 Bullet en 1 G4 Doorbell.
ook zijn 3 AP's U6 Pro POE aangesloten.
Er zit een 2 terabyte HD in voor protect.
Ik zi geen instellingen voor energiebeheer dus ik weet niet hoe ik het kan aanpassen
weet iemand hoe dit gedrag wordt veroorzaakt?[
Ik zie geen instellingen voor energiebeheer dus ik weet niet hoe ik het kan aanpassen.[Afbeelding]
Weet je zeker dat je inverters wifi gebruiken en niet zigbee om te communiceren met een monitorkastje die je vervolgens via wifi of bedraad aansluit?Uberprutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:18:
Ik ga zonnepanelen op het dak leggen en de inverters hebben wifi nodig (lees, ik wil wifi ontvangst op het dak). Ik heb een apart SSID op mijn Unifi (U6 Pro) op de 2.4Ghz en zoek naar een oplossing om deze draadloos met een Unifi device te vergroten.
Kan je zoiets met een AP AC Pro een draadloze mesh aanmaken en alleen 1 SSID gebruiken op die AP? Heb alleen ervaring met volledig bedraad en repeaters/mesh krijg ik jeuk. Maar in dit geval de enige manier om wifi op m'n dak te krijgen zonder kabels te trekken.
Rapporteren de inverters allen apart over het internet ofzo?
Ja, allemaal wifi. En verbinding is niet noodzakelijk (kan ook individueel op het AP inloggen van elke inverter als ik achterin de tuin sta) maar is wel makkelijker als er eens iets is en om performance per paneel te kunnen zien.ASS-Ware schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:05:
[...]
Weet je zeker dat je inverters wifi gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 08-04-2025 17:32 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik zie dat de UCG Fiber uitverkocht is en de voorraad bij de verschillende webshops verder afneemt. Is er een probleem met het apparaat? zijn ze vanwege de warmte misschien het apparaat aan het herontwerpen?
Wie weet waarom de voorraad op is? of moet ik gewoon snel een versie bestellen?
Er lijken steeds maar kleine batches beschikbaar te komen. Dan is hij heel even beschikbaar waarna hij weer uitverkocht raakt. Volgens mij is een paar berichten terug al iets over een stock bot via discord geroepen. Daarmee lijk je iets meer kans te maken om er 1 te bemachtigen. Temperatuur lijkt (bij mij) iig geen issueJavah schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:48:
Ik zie dat de UCG Fiber uitverkocht is en de voorraad bij de verschillende webshops verder afneemt. Is er een probleem met het apparaat? zijn ze vanwege de warmte misschien het apparaat aan het herontwerpen?
Thanks, ik kan hem online nog wel vinden. Maar als er nu een structureel probleem zou zijn dan had ik nog even gewacht.Stubby schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:52:
[...]
Er lijken steeds maar kleine batches beschikbaar te komen. Dan is hij heel even beschikbaar waarna hij weer uitverkocht raakt. Volgens mij is een paar berichten terug al iets over een stock bot via discord geroepen. Daarmee lijk je iets meer kans te maken om er 1 te bemachtigen. Temperatuur lijkt (bij mij) iig geen issue
Een week geleden waren er 800 stuks geleverd voor de EU shop. Die waren op binnen een dag.Javah schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:48:
In de US store komen ze ook in dat soort aantallen per batch, maar ook steeds op binnen een dag.
Het is simpelweg een zeer gewild product voor de prijs/performance verhouding.
Probleem is wel dat de normale webshops ook inkopen via de UI store, dus dat kan ineens hard gaan in aantallen als een van de normale shops wat opkoopt. Dat is überhaupt een probleem van Unifi tegenover andere merken, dat ze geen distributie kanalen hebben voor de normale webshops.
[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2025 19:59 ]
Hier een aantal jaren 2x een Unifi AP-AC lite.
-Beide zijn op een switch met POE aangesloten.
-Hebben beide en vast ip-adres.
-De controller draai ik lokaal in een docker container (9.0.114).
-Ik gebruik een eigen router met OpnSense.
Als mijn internet verbinding uitvalt, dan valt ook de wifi weg.
Deze week per ongeluk de adapter van glasvezelconverter (ont?) uit de wcd getrokken, toen viel me ook op dat de wifi uitviel.
Nu weet ik dat het een bekend probleem is, maar zaken als Wireless meshing en uplink monitor staan uit.
Die laatste heb ik via de legacy interface kunnen controleren, maar staat uit.
Iemand nog een idee hoe ik ervoor zorg dat de wifi niet meer uitvalt indien internet niet voorhanden is?
Of waar een instelling hiervoor in de laatste controller zit?
Deze week per ongeluk de adapter van glasvezelconverter (ont?) uit de wcd getrokken, toen viel me ook op dat de wifi uitviel.
Nu weet ik dat het een bekend probleem is, maar zaken als Wireless meshing en uplink monitor staan uit.
Iemand nog een idee hoe ik ervoor zorg dat de wifi niet meer uitvalt indien internet niet voorhanden is?
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 14:20
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Weet je heel zeker dat wifi echt uitvalt? In mijn ervaring (met een AC LR + AC Lite en selfhosted controller) blijft wifi an zich in de lucht. Alleen als de client besluit opnieuw te verbinden heb ik een probleem als de (zelfbouw) router er uit ligt omdat er natuurlijk geen DHCP server (/ IPv6 RA "server") meer is. En daarnaast zullen in ieder geval telefoons vrij snel constateren dat "internet het niet doet" en overschakelen op mobiele data, ondanks dat er wel nog verbinding met wifi is (/kan zijn).henkNL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:06:
Hier een aantal jaren 2x een Unifi AP-AC lite.
Oei, dat is eigenlijk wel een goede.RobertMe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:08:
[...]
Weet je heel zeker dat wifi echt uitvalt? In mijn ervaring (met een AC LR + AC Lite en selfhosted controller) blijft wifi an zich in de lucht. Alleen als de client besluit opnieuw te verbinden heb ik een probleem als de (zelfbouw) router er uit ligt omdat er natuurlijk geen DHCP server (/ IPv6 RA "server") meer is. En daarnaast zullen in ieder geval telefoons vrij snel constateren dat "internet het niet doet" en overschakelen op mobiele data, ondanks dat er wel nog verbinding met wifi is (/kan zijn).
Diverse devices disconnecten (telefoons, HomeWizard P1 dongel enz.)
Maar misschien is die wifi er nog wel.
Het gebeurd als mijn WAN weg is, terwijl de DHCP server voor de LAN nog beschikbaar is.
Ik zal eerst controleren of de wifi echt weg gaat. Tnx!
[ Voor 18% gewijzigd door henkNL op 09-04-2025 07:29 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Is er een indicatie over wanneer die batches binnenkomen? Of is het echt afwachten?BiG-GuY schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:57:
[...]
Een week geleden waren er 800 stuks geleverd voor de EU shop. Die waren op binnen een dag.
In de US store komen ze ook in dat soort aantallen per batch, maar ook steeds op binnen een dag.
Het is simpelweg een zeer gewild product voor de prijs/performance verhouding.
Probleem is wel dat de normale webshops ook inkopen via de UI store, dus dat kan ineens hard gaan in aantallen als een van de normale shops wat opkoopt. Dat is überhaupt een probleem van Unifi tegenover andere merken, dat ze geen distributie kanalen hebben voor de normale webshops.
Ik wil er ook graag een hebben en kan die wel bij een andere shop bestellen, maar ik doe het liever rechtstreeks bij Ubiquiti. Er is geen acute haast bij, maar als de voorraden bij andere shops opraken en het duurt weken voordat er weer nieuwe zijn, dan wordt het wel een beetje vervelend.
Dit was toch altijd de "Uplink Connectivity Monitor" setting? Geen uplink meer = SSID ook foetsie?henkNL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:11:
[...]
Oei, dat is eigenlijk wel een goede.
Diverse devices disconnecten (telefoons, HomeWizard P1 dongel enz.)
Maar misschien is die wifi er nog wel.
Het gebeurd als mijn WAN weg is, terwijl de DHCP server voor de LAN nog beschikbaar is.
Ik zal eerst controleren of de wifi echt weg gaat. Tnx!
Althans, dat meen ik me te herinneren. Kan het mis hebben, maar volgens mij was het dat.
Hoi.
Helaas niks over te zeggen. Er is geen enkele logica in wanneer ze voorraden toevoegen. Soms gebeurd het meerdere keren in de week en soms maanden niet.PhilipsFan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:19:
[...]
Is er een indicatie over wanneer die batches binnenkomen? Of is het echt afwachten?
Ik wil er ook graag een hebben en kan die wel bij een andere shop bestellen, maar ik doe het liever rechtstreeks bij Ubiquiti. Er is geen acute haast bij, maar als de voorraden bij andere shops opraken en het duurt weken voordat er weer nieuwe zijn, dan wordt het wel een beetje vervelend.
Nu heb ik zelf al een tijdje de UDM-SE en wacht nog op een echte opvolger daarvan voor ik de Gateway ga vervangen, dus heb niet actief in de gaten gehouden hoe de voorraden zich ontwikkelen van de nieuwe UCG lineup.
Vorige week de UGX-Fiber besteld en deze week afgelopen maandag binnen gekregen.
Vervangt hier een OPNSense routertje die het prima deed hoor, maar wilde volledig Unifi hebben
Gister geïnstalleerd (KPN 1Gbit Glas met TV), IPS/IDS aan, verschillende vlans voor prive, iot, gasten en tv, en loopt als een trein.
Was wel ffies zoeken waar alle instellingen staan tov OPNSense maar dat is gewenning.
Liep alleen nog tegen het probleem aan dat, ondanks port forwards, mijn Xbox Series X bleef volhouden dat nat type "strict" was. Waarschijnlijk kijk ik over iets heel simpels heen maar iemand daar ervaring mee?
Vervangt hier een OPNSense routertje die het prima deed hoor, maar wilde volledig Unifi hebben
Gister geïnstalleerd (KPN 1Gbit Glas met TV), IPS/IDS aan, verschillende vlans voor prive, iot, gasten en tv, en loopt als een trein.
Was wel ffies zoeken waar alle instellingen staan tov OPNSense maar dat is gewenning.
Liep alleen nog tegen het probleem aan dat, ondanks port forwards, mijn Xbox Series X bleef volhouden dat nat type "strict" was. Waarschijnlijk kijk ik over iets heel simpels heen maar iemand daar ervaring mee?
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Kleine update..DukeBox schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:30:
Ondanks dat ik de U7 Pro XG er netjes uitziet denk ik toch dat ik voor de UX7 ga (voor thuis) als AP.
Prijs is gelijk, de UX kan ook op 10G (WAN/LAN functie kan je wisselen) schermpje vind ik een + en op de 5Ghz iets hogere dbi wat voor mijn opstelling beter uitkomt qua radiation patern. En mocht mijn USG-MAX het begeven o.i.d. dan heb ik nog de UX7 als backup.
Heb ze nu 2 weken draaien (2 stuks), uplink via 10Gbit (al was 2.5Gbit ook voldoende geweest). Ze zijn als vervanging van mijn AC-Pro's en merkte voornamelijk op 5GHz aanzienlijk betere performance.
Alle laptops (die mobiel gebruikt worden) heb ik voorzien van een Intel BE200 module zodat daar alles netjes op 6Ghz (320MHz) zit (heb geen interferentie) vrijwel in mijn hele huis haal ik meer dan 2Gbit up/down.
De 5Ghz heb ik van 80MHz naar 40MHz gezet gezien er toch best wat interferentie is bij mij in de omgeving en merk op de paar devices (telefoons) eigenlijk alleen maar verbetering (strak 400Mbps up/down). 2.4 heb ik altijd al op 20MHz gehad gewoon omdat niets op die band meer bandbreedte nodig heeft en ik mijn buren zo het minst in de weg zit.
n.b. de 2e poort op de AP kan je gebruiken als extra switch poort echter in de config is geen aanpassing in VLAN e.d. te doen. De enige beschikbare instelling is de link snelheid (off/fixed/auto). Wat dat betreft niet anders dan de vorige express (UX) sinds 4.0.9.
[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2025 11:30 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Gisteren de AP in de tuin maar weer eens opgehangen. In de tussentijd wat aan het netwerk geknutseld, AP kwam niet online, dus een reset gedaan, geadopteerd, en klaar zou je denken, maar nu heb ik het volgende: de AP krijgt keurig power via PoE (Unifi PoE switch), maar hij krijgt geen netwerk.
Via meshing doet hij het wel, maar dat wil ik niet. Herhaalde reset biedt geen soelaas. Switch geeft ook aan dat hij wel PoE geeft, maar geen netwerk (PoE logootje op grijze poort in de app). Iemand een idee? Kabel nog niet getest overigens, maar het lijkt me sterk dat die ineens stuk is.
Via meshing doet hij het wel, maar dat wil ik niet. Herhaalde reset biedt geen soelaas. Switch geeft ook aan dat hij wel PoE geeft, maar geen netwerk (PoE logootje op grijze poort in de app). Iemand een idee? Kabel nog niet getest overigens, maar het lijkt me sterk dat die ineens stuk is.
@BigSmurf Toch zou ik dat ding binnen eens aan een andere kabel hangen puur als test voor je 'm nog 30x gaat resetten, is wel de meest voor de hand liggende verklaring namelijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat @franssie schrijft. Of corrosie van de RJ45 plug (of stekker aan de kabel). Corrosie van de plug zou dan wel niet mogen, er vanuit gaande dat het een outdoor AP model is, maar het zou wel kunnen. En als je het AP hebt weggepakt heeft de stekker aan de kabel wellicht nu juist open en bloot in weer en wind gehangen? Wat de kans dus ook nogal doet toenemen dat die wordt aangetast en dus niet meer goed werkt. Terwijl die aangesloten bij mijn weten dus droog en afgeschermd in het AP hoort te zitten.BigSmurf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:16:
Gisteren de AP in de tuin maar weer eens opgehangen. In de tussentijd wat aan het netwerk geknutseld, AP kwam niet online, dus een reset gedaan, geadopteerd, en klaar zou je denken, maar nu heb ik het volgende: de AP krijgt keurig power via PoE (Unifi PoE switch), maar hij krijgt geen netwerk.
Soms vergeet je gewoon de makkelijkste test inderdaad, dat had ik best even kunnen doen.
AP werkt met een andere kabel wel op dezelfde poort. Connector buiten seems fine (doe er altijd een sokje omheen), dus ik vermoed dat na een paar jaar de kabel het opgegeven heeft op de knik net achter de connector. Bij die FlexHD's moet de kabel praktisch direct 90 graden omlaag als je hem ophangt aan de muur en de gebruikte kabel is niet heel soepel.
Mooi klaar mee, ik háát connectors vervangen.
AP werkt met een andere kabel wel op dezelfde poort. Connector buiten seems fine (doe er altijd een sokje omheen), dus ik vermoed dat na een paar jaar de kabel het opgegeven heeft op de knik net achter de connector. Bij die FlexHD's moet de kabel praktisch direct 90 graden omlaag als je hem ophangt aan de muur en de gebruikte kabel is niet heel soepel.
Mooi klaar mee, ik háát connectors vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door BigSmurf op 09-04-2025 16:06 ]
@BigSmurf geen idee of het een optie is, maar kan je niet een 'spacer' maken zodat het AP wat verder van de muur komt? Misschien iets voor de toekomst?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Advies gevraagd: UniFi Cloud Gateway Max achter Zyxel T-50 (ADSL + DMZ-opstelling)
Beste Tweakers,
Ik wil een UniFi Cloud Gateway Max aanschaffen voor mijn thuisnetwerk. Helaas kan ik weinig informatie vinden over het plaatsen van een UCG-Max achter een Zyxel-50 met een ADSL aansluiting (meeste info gaat over glasvezel aansluitingen). Daarom wil graag jullie input.
Situatie:
Inzichten, tips en links naar eventuele handleidingen zijn erg welkom!
Beste Tweakers,
Ik wil een UniFi Cloud Gateway Max aanschaffen voor mijn thuisnetwerk. Helaas kan ik weinig informatie vinden over het plaatsen van een UCG-Max achter een Zyxel-50 met een ADSL aansluiting (meeste info gaat over glasvezel aansluitingen). Daarom wil graag jullie input.
Situatie:
- ADSL-verbinding via Odido, Zyxel T-50 is verplicht onderdeel van de verbinding (modemfunctie noodzakelijk)
- Géén bridge-modus beschikbaar op de Zyxel
- Alleen internet (géén IPTV of vaste telefonie)
- Ik maak al gebruik van een UniFi switch en UniFi access points
- Ik wil graag een UCG-Max aanschaffen om de UniFi controller te hosten en gebruik te kunnen maken van UniFi Protect met een UniFi camera
- Zyxel T-50 blijft modem + eerste router
- UCG-Max krijgt vast IP-adres in het LAN van de Zyxel
- Dit IP-adres wordt in de DMZ gezet op de Zyxel
- Alle routing, firewall, DHCP en VLANs worden vervolgens door de UCG-Max afgehandeld
- Alle devices hangen achter de UniFi stack (switch, APs, camera en ethernet punten)
- Dubbele NAT, is dit een probleem?
- Is de geplande setup geschikt voor externe toegang / push notificaties met UniFi Protect?
- Is de geplande setup geschikt voor het opzetten van een (Wireguard) VPN op de UCG-Max?
Er bestaan gewoon standalone vDSL2-modems die in bridge mode kunnen draaien:Ownwindow schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:19:
Advies gevraagd: UniFi Cloud Gateway Max achter Zyxel T-50 (ADSL + DMZ-opstelling)
Beste Tweakers,
Situatie:Geplande setup:
- ADSL-verbinding via Odido, Zyxel T-50 is verplicht onderdeel van de verbinding (modemfunctie noodzakelijk)
- Géén bridge-modus beschikbaar op de Zyxel
- Alleen internet (géén IPTV of vaste telefonie)
- Ik maak al gebruik van een UniFi switch en UniFi access points
- Ik wil graag een UCG-Max aanschaffen om de UniFi controller te hosten en gebruik te kunnen maken van UniFi Protect met een UniFi camera
Zorgen / onduidelijkheden:
- Zyxel T-50 blijft modem + eerste router
- UCG-Max krijgt vast IP-adres in het LAN van de Zyxel
- Dit IP-adres wordt in de DMZ gezet op de Zyxel
- Alle routing, firewall, DHCP en VLANs worden vervolgens door de UCG-Max afgehandeld
- Alle devices hangen achter de UniFi stack (switch, APs, camera en ethernet punten)
Heeft iemand ervaring met deze DMZ-opstelling in combinatie met een UniFi Cloud Gateway (en Protect)?
- Dubbele NAT, is dit een probleem?
- Is de geplande setup geschikt voor externe toegang / push notificaties met UniFi Protect?
- Is de geplande setup geschikt voor het opzetten van een (Wireguard) VPN op de UCG-Max?
uitvoering: ZyXEL VMG4005-B50A - VDSL2 17a Bonding and 35b Single Line Bridge...
Deze werkt prima op KPN, dus zal ook met Odido moeten werken, gezien zij een KPN dienst resellen.
Ik was een beetje huiverig aangezien ik vroeger de verhalen gelezen had over glasvezel en een UDM Pro (die van mij) maar zojuist voor het eerst in ons nieuwe huis alles aangesloten (Odido via UDM Pro) en dat was letterlijk de VLAN 300 taggen op de WAN poort en klaar. Duurde 30 lange seconden waarin ik even bibberde maar ben nu online.
Aangezien ik nog oude Wifi 5 AP's heb (NanoHD) wil ik deze gaan upgraden hier naar de UP7 Pro. Ik zag laatst wat meldingen voorbij komen dat veel IoT zaken op de 2.4Ghz band niet naar behoren werkten. Is dat inmiddels opgelost of nog steeds een issue?
:strip_exif()/f/image/IQlYq54BxvxEFW7L703JUKAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Let even niet op alle kabels en gedoe dat wordt allemaal nog netjes gemaakt. Omdat ik de server uit de meterkast heb gehaald (daar was geen ruimte) heb ik bijna 67m kabel moeten trekken die deels door de plafonds heen lopen (netjes in buizen) maar voordat ik alles kan isoleren en dichtmaken wilde ik wel even zeker weten dat er geen kabelbreuk oid was. Ligt CAT7a in dus ik verheug me om na bijna 4 maanden weer richting de Unifi setup te gaan.
Aangezien ik nog oude Wifi 5 AP's heb (NanoHD) wil ik deze gaan upgraden hier naar de UP7 Pro. Ik zag laatst wat meldingen voorbij komen dat veel IoT zaken op de 2.4Ghz band niet naar behoren werkten. Is dat inmiddels opgelost of nog steeds een issue?
:strip_exif()/f/image/IQlYq54BxvxEFW7L703JUKAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Let even niet op alle kabels en gedoe dat wordt allemaal nog netjes gemaakt. Omdat ik de server uit de meterkast heb gehaald (daar was geen ruimte) heb ik bijna 67m kabel moeten trekken die deels door de plafonds heen lopen (netjes in buizen) maar voordat ik alles kan isoleren en dichtmaken wilde ik wel even zeker weten dat er geen kabelbreuk oid was. Ligt CAT7a in dus ik verheug me om na bijna 4 maanden weer richting de Unifi setup te gaan.
Wie kan mij helpen? Ik zit met een probleem dat geen enkele SFP (+) module wordt herkend in de Cloud gateway Fiber en de USW Flex 2.5G 8 PoE (2 stuks) Als ik bv een XGPON FS module plaats, dan zie ik hem niet opkomen in Cloud gateway Fiber en ook niet als ik het in de USW Flex 2.5G 8 PoE plaats. Er branden dan ook geen lampjes op de poort van de gateway en/ of switch. Heeft iemand tips of een how do stap die wellicht ik over het hoofd hebt gezien? Reboots of power circles hebben ook geen zin.
Nieuwe voorraad van de UCG-Fiber: https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber
674 units beschikbaar
674 units beschikbaar
[ Voor 7% gewijzigd door Mundatin op 10-04-2025 14:12 ]
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Nu nog 673, want ik heb er eentje besteld. Ik was zo blij dat ze weer in voorraad waren, dat ik helemaal vergeten ben om de toebehoren mee te bestellen. Ik wilde namelijk ook een ssd-tray en een extra access point. Nou ja, dat komt dan later wel.Mundatin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:12:
Nieuwe voorraad van de UCG-Fiber: https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber
674 units beschikbaar
Gisteren eentje kunnen bestellen, maar nog niet verzonden. Hopelijk wel voor het weekend binnen
meesten de ssd apart bestellen of meteen met de Fiber?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Geen SSD nodig hierKees_frl schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:31:
meesten de ssd apart bestellen of meteen met de Fiber?
Alleen de UCG-Fiber besteld. DAC kabel via Amazon.
Ik denk overigens dat mijn bestelling van gisteren vandaag niet meer verzonden gaat worden vanuit Ubiquiti, hopen op begin volgende week als dat het geval is
[ Voor 24% gewijzigd door BlazeMuis op 10-04-2025 17:21 ]
Ik heb een nieuw netwerk opgezet op basis van:
Na het verbinden van de Flex en 24-poort switch komen deze direct beschikbaar voor adoptie. Adopteren en ze zijn beschikbaar onder het menu "Unifi devices".
Alle bekabelde apparaten hebben een Gb verbindingen en halen de max. Internet snelheid.
Sluit ik vervolgens mijn U7 Pro APs aan (via PoE) dan starten ze en uiteindelijk brand de led constant. Ze verschijnen alleen niet als nieuwe devices om te adopteren
Wel staan ze onder het menu "Client devices"
/f/image/nnBF1ujRwcCerNqCAal2neYL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhjCtQIA7vRbT56XeCCCI2Ox.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de U7 Pro direct aan de 24-poort switch aangesloten, direct aan de LAN poort van de Cloud Gateway Max maar ze verschijnen niet! Wel hebben ze beide een IP adres in de 192.168.0.x range gekregen en ik kan via SSH inloggen.
Wat ik zonder resultaat heb geprobeerd:
upgrade https://dl.ui.com/unifi/f....19+16619.250228.2132.bin
Upgrade wordt gedownload, installatie wordt uitgevoerd en na een herstart draait de laatste versie er goed op.
Ik zie even niet meer waar dit nu in kan zitten, iemand enig idee?
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max
- Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
- Ubiquiti UniFi Flex 2.5G
- 2x een U7 Pro XG access point
Na het verbinden van de Flex en 24-poort switch komen deze direct beschikbaar voor adoptie. Adopteren en ze zijn beschikbaar onder het menu "Unifi devices".
Alle bekabelde apparaten hebben een Gb verbindingen en halen de max. Internet snelheid.
Sluit ik vervolgens mijn U7 Pro APs aan (via PoE) dan starten ze en uiteindelijk brand de led constant. Ze verschijnen alleen niet als nieuwe devices om te adopteren
/f/image/nnBF1ujRwcCerNqCAal2neYL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhjCtQIA7vRbT56XeCCCI2Ox.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de U7 Pro direct aan de 24-poort switch aangesloten, direct aan de LAN poort van de Cloud Gateway Max maar ze verschijnen niet! Wel hebben ze beide een IP adres in de 192.168.0.x range gekregen en ik kan via SSH inloggen.
Wat ik zonder resultaat heb geprobeerd:
- Reset button op de U7 Pro
- Inloggen met ssh op de U7 Pro en commando set-default gegeven
- Power cycle van de PoE+ poort
- Alle Ubiquity apparaten herstart
- U7 Pro XG client devices verwijderd in Unifi (komen dan gelijk weer terug)
Upgrade wordt gedownload, installatie wordt uitgevoerd en na een herstart draait de laatste versie er goed op.
- Unifi OS 4.1.13
- Network 8.6.9
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
Begrijp ik goed dat ze wel werken als AP, maar alleen niet goed worden weergegeven in de controller? Wel zonde trouwens dat je die 1 Gbps switch er tussen hebt.mede schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:11:
Ik heb een nieuw netwerk opgezet op basis van:De Cloud Gateway max aangesloten via de WAN op mijn glasvezel (VLAN 6, PPoE). Ik kan inloggen in de Unifi omgeving en alle voorgestelde updates zijn geinstalleerd.
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max
- Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
- Ubiquiti UniFi Flex 2.5G
- 2x een U7 Pro XG access point
Sluit ik vervolgens mijn U7 Pro APs aan (via PoE) dan starten ze en uiteindelijk brand de led constant. Ze verschijnen alleen niet als nieuwe devices om te adopteren![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik zonder resultaat heb geprobeerd:De U7 Pro XG access point hebben wel Internet toegang via de kabel. Ik heb via SSH een upgrade naar de laatste firmware uitgevoerd op beide access points via het SSH upgrade commando:
- Reset button op de U7 Pro
- Inloggen met ssh op de U7 Pro en commando set-default gegeven
- Power cycle van de PoE+ poort
- Alle Ubiquity apparaten herstart
- U7 Pro XG client devices verwijderd in Unifi (komen dan gelijk weer terug)
- Unifi OS 4.1.13
- Network 8.6.9
Het is altijd DNS... Aparte DNS server (pihole/adguard) toevallig?
Inloggen met ssh en ping unifi, die moet uitkomen op cloud gateway.
Je kan ook set-inform gebruiken op het acces point, moet je even de exacte syntax erbij zoeken
Je kan ook set-inform gebruiken op het acces point, moet je even de exacte syntax erbij zoeken
De APs hebben een verbinding maar ik kan ze niet gebruiken als WiFi access points omdat ze niet als Device beschikbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld met SSH inloggen en ping www.google.nl doen, en dan krijg ik een reply. Ik heb nooit de optie/mogelijkheid gehad om de APs te adopten zoals bij de andere apparaten wel het geval is.loeberce schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:50:
[...]
Begrijp ik goed dat ze wel werken als AP, maar alleen niet goed worden weergegeven in de controller? Wel zonde trouwens dat je die 1 Gbps switch er tussen hebt.
Het is nog een volledig nieuw en kale installatie zonder extra toevoegingen zoals pihole. Ik heb ook het set-inform commando gebruiken, maar dit heeft niets geholpen.Domino schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:51:
Het is altijd DNS... Aparte DNS server (pihole/adguard) toevallig?
Inloggen met SSH op de AP en dan dit commando:
set-inform http://192.168.0.1:8080/inform
Wat bedoel je met ping unifi? Een ping naar 192.168.0.1 (adres van mijn cloud gateway)?
Ik gebruik Network versie 8.6.9 terwijl er ook een versie 9.0.114 uit is. Hoe kan het zijn dat deze versie niet gebruikt wordt? Zijn er andere gebruikers met een Cloud Gateway Max en welke versie gebruiken jullie?
[ Voor 11% gewijzigd door mede op 11-04-2025 11:11 ]
De vraag is of 'ping unifi' op hetzelfde uit komt als 'ping 192.168.0.1'.mede schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:00:
[...]
De APs hebben een verbinding maar ik kan ze niet gebruiken als WiFi access points omdat ze niet als Device beschikbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld met SSH inloggen en ping www.google.nl doen, en dan krijg ik een reply. Ik heb nooit de optie/mogelijkheid gehad om de APs te adopten zoals bij de andere apparaten wel het geval is.
[...]
Het is nog een volledig nieuw en kale installatie zonder extra toevoegingen zoals pihole. Ik heb ook het set-inform commando gebruiken, maar dit heeft niets geholpen.
Wat bedoel je met ping unifi? Een ping naar 192.168.0.1 (adres van mijn cloud gateway)?
Je hebt idd versie 9.0.114 nodig. Zie onderaan deze pagina: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u7-pro-xgmede schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:00:
[...]
De APs hebben een verbinding maar ik kan ze niet gebruiken als WiFi access points omdat ze niet als Device beschikbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld met SSH inloggen en ping www.google.nl doen, en dan krijg ik een reply. Ik heb nooit de optie/mogelijkheid gehad om de APs te adopten zoals bij de andere apparaten wel het geval is.
[...]
Het is nog een volledig nieuw en kale installatie zonder extra toevoegingen zoals pihole. Ik heb ook het set-inform commando gebruiken, maar dit heeft niets geholpen.
Ik gebruik Network versie 8.6.9 terwijl er ook een versie 9.0.114 uit is. Hoe kan het zijn dat deze versie niet gebruikt wordt? Zijn er andere gebruikers met een Cloud Gateway Max en welke versie gebruiken jullie?
Voor de cloud gateways is die nog niet gereleased als stable. Je kan wel deze early access er Op zetten om de nieuwe versie te hebben: https://community.ui.com/...b0-4067-9dc8-9a81454b72c9
[ Voor 9% gewijzigd door GoTman op 11-04-2025 15:08 ]
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Ah, ik zie nu pas die versie vereisten staan! Bedankt hiervoor.GoTman schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:06:
[...]
Je hebt idd versie 9.0.114 nodig. Zie onderaan deze pagina: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/u7-pro-xg
Voor de cloud gateways is die nog niet gereleased als stable. Je kan wel deze early access er Op zetten om de nieuwe versie te hebben: https://community.ui.com/...b0-4067-9dc8-9a81454b72c9
Is het dan gewoon een kwestie van aanmelden via de link die je geeft en dan kiezen voor 'enroll' in je profiel? Krijg ik hiermee dan binnen de beheeromgeving een melding dat er een update is?
Ik heb zelf geen cloud gateway maar ik neem aan dat daar het zelfde voor geld als de normale gateways. Zie https://help.ui.com/hc/en...anced-Updating-Techniques
Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.
Dat is bij de U7 Pro's altijd een dingetje geweest ja. Bij mij draait het al heel lang stabiel, maar op elke nieuwe firmware release komt altijd genoeg commentaar van mensen dat het bij hen toch weer problemen oplevert. En het is voor iedereen anders welke versie de beste resultaten geeft. De laatste release schijnt ook weer een ding te zijn (met iphones o.a.) dus die draai ik nog niet.Typhone schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:32:
Oftewel, het werkt bij mij goed en bij de meeste mensen vast ook prima maar YMMV.
Waarom niet de U7 Pro XG voor twee tientjes meer?Typhone schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:32:
Ze zijn enorm vergelijkbaar qua specs, maar de XG is uiteraard nieuwer en heeft een 10Gbit poort.
Dat kan op de langere termijn wellicht nog iets schelen.
Waiting on the world to change
Ja dat is ook een mogelijkheid. Heb nu nog de oudere NanoHD’s (4x) tijdelijk in gebruik. Vraag me ook wel af op upgraden heel veel zin heeft in de zin van ‘merken’.pinda powerrr schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:11:
[...]
Waarom niet de U7 Pro XG voor twee tientjes meer?
Ze zijn enorm vergelijkbaar qua specs, maar de XG is uiteraard nieuwer en heeft een 10Gbit poort.
Dat kan op de langere termijn wellicht nog iets schelen.
Ja, die melding volgt dan gelijk. Wel even rekening houden dat je hem op twee plekken moet wijzigen. Ene is voor de gateway en de andere voor de overige apparaten van Unifi.mede schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:54:
[...]
Is het dan gewoon een kwestie van aanmelden via de link die je geeft en dan kiezen voor 'enroll' in je profiel? Krijg ik hiermee dan binnen de beheeromgeving een melding dat er een update is?
Ik heb nu in mijn Ubiquiti profiel de optie "Early Access" op "You Are Enrolled!" staan. Wat bedoel je dan met het wijzigen op twee plekken? Gaat het hier om de Unifi beheeromgeving, zoals onderstaand screenshot? Ik kan via beide drop-downs alleen maar Official kiezen.king006 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:09:
[...]
Ja, die melding volgt dan gelijk. Wel even rekening houden dat je hem op twee plekken moet wijzigen. Ene is voor de gateway en de andere voor de overige apparaten van Unifi.
:strip_exif()/f/image/rkRaQdiap46FxRM6mP9Pxzli.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/z7b8JPBTGIa4BiDWx1zjJJot.png?f=user_large)
Hier (oa) 3 U7 Pro's in huis. Met firmware 8.x.x werkt alles goed, behalve mijn Eufy Homebase 2. Wifi valt 2-5 keer per dag ineens weg.Overspark schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:27:
[...]
Dat is bij de U7 Pro's altijd een dingetje geweest ja. Bij mij draait het al heel lang stabiel, maar op elke nieuwe firmware release komt altijd genoeg commentaar van mensen dat het bij hen toch weer problemen oplevert. En het is voor iedereen anders welke versie de beste resultaten geeft. De laatste release schijnt ook weer een ding te zijn (met iphones o.a.) dus die draai ik nog niet.
Oftewel, het werkt bij mij goed en bij de meeste mensen vast ook prima maar YMMV.
Terug naar firmware 7.0.103 en alle problemen opgelost. Firmware blijft inderdaad elke keer weer een loterij

Heb je niet menu -> Control Plane -> Updates ? Daar zet ik ze beide op Release Channel Early Access. (Via de webinterface. Niet via de app)mede schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb nu in mijn Ubiquiti profiel de optie "Early Access" op "You Are Enrolled!" staan. Wat bedoel je dan met het wijzigen op twee plekken? Gaat het hier om de Unifi beheeromgeving, zoals onderstaand screenshot? Ik kan via beide drop-downs alleen maar Official kiezen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ben je ingelogd met je UI account, lokaal account kan dit namelijk niet aanzetten.mede schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb nu in mijn Ubiquiti profiel de optie "Early Access" op "You Are Enrolled!" staan. Wat bedoel je dan met het wijzigen op twee plekken? Gaat het hier om de Unifi beheeromgeving, zoals onderstaand screenshot? Ik kan via beide drop-downs alleen maar Official kiezen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jJUfPD5Lm0ZFbmhReKzdonH0.png?f=user_large)
Ik trek mijn Gbit abbo dicht met mijn telefoonTyphone schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 06:37:
[...]
Ja dat is ook een mogelijkheid. Heb nu nog de oudere NanoHD’s (4x) tijdelijk in gebruik. Vraag me ook wel af op upgraden heel veel zin heeft in de zin van ‘merken’.
Nergens voor nodig natuurlijk, maar het kan.
De XG heeft nog een voordeel tov de U7 Pro, geen fan. #nofans
Waiting on the world to change
Hoewel ik het hier in principe helemaal mee eens ben, kan ik je vertellen dat ik de fan in m'n U7 Pro werkelijk nog nooit heb gehoord, en hij hangt al een jaar in een heel stil huis (wel aan het plafond). Nou gebruikt ie meestal ook maar zo'n 8 watt (met 10-20 clients), wat ook veel minder is dan z'n theoretische maximum verbruik.pinda powerrr schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:37:
De XG heeft nog een voordeel tov de U7 Pro, geen fan. #nofans
Ik heb een probleem met een LAN-client en ik weet niet of het aan m’n UniFi set-up ligt of niet, maar ik vermoed het wel.
Het gaat om mijn laadpaal die super stabiel was op mijn vorige UCG-Ultra maar met mijn UCG-Max random disconnects heeft. Ik heb hem wel “verplaatst” van rechtstreeks in de Ultra naar een USW Ultra switch, tegelijk met de vervanging van de UCG Ultra.
In de log zie ik steeds “connected to USW port Y” (waar ie daadwerkelijk zit) en vervolgens “disconnected from UCG Max port X” (uplink naar de switch). Daar zit ie dus niet..
Ik gebruik dhcp reservering (voorheen ook al) en nu ook link speed vast gezet op FE. Maar dat mag niet baten.
Wat kan het probleem zijn?
Het gaat om mijn laadpaal die super stabiel was op mijn vorige UCG-Ultra maar met mijn UCG-Max random disconnects heeft. Ik heb hem wel “verplaatst” van rechtstreeks in de Ultra naar een USW Ultra switch, tegelijk met de vervanging van de UCG Ultra.
In de log zie ik steeds “connected to USW port Y” (waar ie daadwerkelijk zit) en vervolgens “disconnected from UCG Max port X” (uplink naar de switch). Daar zit ie dus niet..
Ik gebruik dhcp reservering (voorheen ook al) en nu ook link speed vast gezet op FE. Maar dat mag niet baten.
Wat kan het probleem zijn?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
mijn Cloudkey Gen2 z'n HDD begint het te begeven.
Dan komt de keuze om de hoek om te bepalen .. kunnen we wat anders.
De fiber klinkt leuk maar ik heb tig camera's en wil 14 tot 21 dagen terug kunnen. dat lukt met 4TB HDD's
maar ik zie voor de fiber maar 2TB en dan ook nog een SSD .. dure aangelegenheid.
Kan natuurlijk een andere HDD erin zetten, maar een nieuwe combi is dan ook mogelijk mits ik maar 4TB opslag heb. maar zou wel iets 'nieuws' willen hebben (UDM ?)
iemand in hetzelfde schuitje?
De fiber klinkt leuk maar ik heb tig camera's en wil 14 tot 21 dagen terug kunnen. dat lukt met 4TB HDD's
maar ik zie voor de fiber maar 2TB en dan ook nog een SSD .. dure aangelegenheid.
Kan natuurlijk een andere HDD erin zetten, maar een nieuwe combi is dan ook mogelijk mits ik maar 4TB opslag heb. maar zou wel iets 'nieuws' willen hebben (UDM ?)
There are no secrets, only information you do not yet have
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kopen zonder HDD (/SSD) en met de tray, en vervolgens zelf een 4TB SSD er in zetten. Dan betaal je in ieder geval niet voor een ongebruikte 2TB SSDzeroday schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
Kan natuurlijk een andere HDD erin zetten
En het enige echte alternatief is dan waarschijnlijk een standalone UNVR. Een losse recorder dus waar alleen Protect op staat. Maar waarschijnlijk betaal je dan ook de hoofdprijs voor een UNVR waar je maar 1 HDD in doet (een HDD die je dan wel al hebt
Of je moet natuurlijk naar de "verouderde" UDM Pro / SE gaan. Daar draait ook Protect op en zit een HDD tray in (geen M.2 dus maar SATA). En heb je ook weer in een keer een rojter erbij zoals bij de UCG Fiber.
In de UCG-fiber kan je "gewoon" een 4Tb SSD stoppen .. als je de "zonder storage" versie koopt kan je een losse caddy er bij kopen en daar dan een eigen SSD in stoppen. Dat is waarschijnlijk altijd goedkoper dan het inclusief storage kopen.zeroday schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
Even checken hier. Vandaag arriveert mijn Cloud Gateway Fiber. Ik wil deze gaan gebruiken in plaats van mijn huidige UDM. Ik wil dus eigenlijk de configuratie van de UDM backuppen en de backup terugzetten op de UCG Fiber. Ik heb daarvoor het volgende stappenplan opgesteld:
- Backup maken van de UDM, uiteraard. De UDM draait Unifi OS 4.1.13.
- De UCG Fiber uitpakken en met de WAN poort aansluiten op het bestaande lokale netwerk, zodat hij internettoegang heeft
- Een laptop aansluiten op een van de LAN poorten van de UCG en dan de configuratie doorlopen.
- Unifi OS upgraden naar minimaal 4.1.13. Deze is nog niet beschikbaar voor de Cloud Gateways begrijp ik, dus ik heb m'n account inmiddels ge-enrolled in het 'early access' programma. Op m'n UDM heb ik nu de keuze uit de release channels 'official', 'early access' en 'release candidate'. Die zet ik er natuurlijk niet op, maar dan weet ik dat de enrollment gelukt is.
- De backup terugzetten op de UCG
- De UDM uitschakelen en verwijderen uit het netwerk, en de UCG daarvoor in de plaats aansluiten.
Ik heb de overstap gemaakt van een Cloud Gateway MAX naar de Cloud gateway fiber (beide dus beheerd via unifi.ui.com)PhilipsFan schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:33:
Even checken hier. Vandaag arriveert mijn Cloud Gateway Fiber. Ik wil deze gaan gebruiken in plaats van mijn huidige UDM. Ik wil dus eigenlijk de configuratie van de UDM backuppen en de backup terugzetten op de UCG Fiber. Ik heb daarvoor het volgende stappenplan opgesteld:Zo zou het toch goed moeten gaan? Of ben ik nog iets vergeten?
- De UCG Fiber uitpakken en met de WAN poort aansluiten op het bestaande lokale netwerk, zodat hij internettoegang heeft
- Een laptop aansluiten op een van de LAN poorten van de UCG en dan de configuratie doorlopen.
- Unifi OS upgraden naar minimaal 4.1.13. Deze is nog niet beschikbaar voor de Cloud Gateways begrijp ik, dus ik heb m'n account inmiddels ge-enrolled in het 'early access' programma. Op m'n UDM heb ik nu de keuze uit de release channels 'official', 'early access' en 'release candidate'. Die zet ik er natuurlijk niet op, maar dan weet ik dat de enrollment gelukt is.
- De UDM uitschakelen en verwijderen uit het netwerk, en de UCG daarvoor in de plaats aansluiten.
Dit ging werkelijk fijnloos en zonder issues via de backup die in unifi.ui.com stond. De poorten moeten natuurlijk geconfigureerd worden op je nieuwe cloud gateway maar device adoptie, settings, SSID's etc werden allemaal overgezet.
Ik heb mijn UDM-Pro via SNMP in checkmk gehangen. Nu rapporteert checkmk dat de udmp op poort4(eth3) packetloss ervaart. Hierop zit mijn werkstation. Maar ik ervaar helemaal geen rariteiten. Een check op https://packetlosstest.com/ geeft ook aan dat er geen issues zijn. Ook binnen de unifi interface geen meldingen ofzo. In hoeverre moet ik deze snmp meldingen over packetloss serieus nemen?
Het probleem was dat de Unifi OS versie van het nieuwe apparaat, lager is dan van het oude apparaat, en dat daarom een backup niet ingelezen kan worden. Maar inmiddels heb ik uitgevonden dat voor de Cloud Gateway Fiber Unifi Os 4.1.16 uit is. Dus dan is er geen probleem en hoef ik geen beta-firmwares te gebruiken.bakvis schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:39:
[...]
Ik heb de overstap gemaakt van een Cloud Gateway MAX naar de Cloud gateway fiber (beide dus beheerd via unifi.ui.com)
Dit ging werkelijk fijnloos en zonder issues via de backup die in unifi.ui.com stond. De poorten moeten natuurlijk geconfigureerd worden op je nieuwe cloud gateway maar device adoptie, settings, SSID's etc werden allemaal overgezet.
ik zal hier laten weten hoe het verloopt, maar ik verwacht geen problemen. Het enige waar ik nog een beetje mee zit, is hoe ik de oude UDM kan resetten naar fabrieksinstellingen. Overal wordt namelijk aangeraden om na de migratie het oude apparaat niet meer aan te sluiten, om te voorkomen dat de Access Points door het verkeerde apparaat worden geadopt.
Nadat alles achter de rug is aansuiten met de WAN poort op het nieuwe netwerk en dan kijken of ik er met de app of ui website bij kan om een reset uit te voeren?
Alle ubiquity apparatuur heeft een reset-button. Volgens de quick start guide van de UDM zit deze onderop:PhilipsFan schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:24:
[...]
Het probleem was dat de Unifi OS versie van het nieuwe apparaat, lager is dan van het oude apparaat, en dat daarom een backup niet ingelezen kan worden. Maar inmiddels heb ik uitgevonden dat voor de Cloud Gateway Fiber Unifi Os 4.1.16 uit is. Dus dan is er geen probleem en hoef ik geen beta-firmwares te gebruiken.
ik zal hier laten weten hoe het verloopt, maar ik verwacht geen problemen. Het enige waar ik nog een beetje mee zit, is hoe ik de oude UDM kan resetten naar fabrieksinstellingen. Overal wordt namelijk aangeraden om na de migratie het oude apparaat niet meer aan te sluiten, om te voorkomen dat de Access Points door het verkeerde apparaat worden geadopt.
Nadat alles achter de rug is aansuiten met de WAN poort op het nieuwe netwerk en dan kijken of ik er met de app of ui website bij kan om een reset uit te voeren?
http://dl-origin.ubnt.com/qsg/udm/UDM_EN.html
UNVR?zeroday schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
Ik kom tot de conclusie dat ik zo langzaamaan te weinig poortjes heb in de trapkast, waar de meeste van mijn apparatuur staat. Dus ik was mezelf eens aan het orienteren op een grotere switch, met 24 poortjes. Er hangt nu een Lite 16 PoE, die dus vol zit.
Dus ik zat zo eens te kijken naar de Pro Max 24 (502 euro bij UI store) en de Pro Max 24 PoE (894 euro). Ik vind etherlighting leuk en ik wil ook een aantal poortjes met 2,5Gb, daarom kijk ik niet naar oudere modellen. Het enige verschil tussen deze 2 lijkt PoE te zijn. Maar het prijsverschil bedraagt 392 euro. Dat is een dure netvoeding!
Wat is dan nog precies de use case voor PoE? Want voor dat bedrag kan ik ook een aparte Flex PoE 2,5G kopen inclusief bijbehorende adapter. Dan ben ik een paar tientjes goedkoper uit EN heb ik nog 8 extra poortjes van 2,5Gb.
Op dit moment heb ik welgeteld 6 PoE apparaten, 2 AP's, een SLZB zigbee stick en 3 Flex mini switches. Laat er nog eens een extra AP bijkomen, dan ben ik toch gek als ik voor een peperdure switch ga, wat in feite niet meer dan een flinke netvoeding met fancy poortjes is?
Dus ik zat zo eens te kijken naar de Pro Max 24 (502 euro bij UI store) en de Pro Max 24 PoE (894 euro). Ik vind etherlighting leuk en ik wil ook een aantal poortjes met 2,5Gb, daarom kijk ik niet naar oudere modellen. Het enige verschil tussen deze 2 lijkt PoE te zijn. Maar het prijsverschil bedraagt 392 euro. Dat is een dure netvoeding!
Wat is dan nog precies de use case voor PoE? Want voor dat bedrag kan ik ook een aparte Flex PoE 2,5G kopen inclusief bijbehorende adapter. Dan ben ik een paar tientjes goedkoper uit EN heb ik nog 8 extra poortjes van 2,5Gb.
Op dit moment heb ik welgeteld 6 PoE apparaten, 2 AP's, een SLZB zigbee stick en 3 Flex mini switches. Laat er nog eens een extra AP bijkomen, dan ben ik toch gek als ik voor een peperdure switch ga, wat in feite niet meer dan een flinke netvoeding met fancy poortjes is?
de enige use case voor PoE is het voeden van je aangesloten apparatuur; dus correct. Misschien dat het deels te rechtvaardigen is dat je niet hoeft na te denken in welke poort je je PoE devices stopt 
Maar anders dan dat; koop idd een Flex PoE 2.5G en misschien in combinatie met een Pro Max 16
Maar anders dan dat; koop idd een Flex PoE 2.5G en misschien in combinatie met een Pro Max 16
tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN
Ik ging even kijken op welke versie mijn UCG-Fiber zit, maar die zit op 4.1.16. En ik kreeg net een notificatie dat hij wilt updaten naar 4.1.22. Early access zou volgens mij dus niet nodig moeten zijn - ik zit er niet in.PhilipsFan schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:33:
Even checken hier. Vandaag arriveert mijn Cloud Gateway Fiber. Ik wil deze gaan gebruiken in plaats van mijn huidige UDM. Ik wil dus eigenlijk de configuratie van de UDM backuppen en de backup terugzetten op de UCG Fiber. Ik heb daarvoor het volgende stappenplan opgesteld:Zo zou het toch goed moeten gaan? Of ben ik nog iets vergeten?
Het is zojuist gelukt, het was nog eenvoudiger dan ik dacht. Ik heb het apparaat gewoon aangesloten op de plek van de oude, wel eerst een backup gemaakt in de UI cloud. Het duurde even voor hij opstartte, maar toen kon ik 'm in de app toevoegen en kreeg meteen de optie om een backup terug te zetten. Dat duurde iets van 15 minuten, hij heeft ook nog de firmware geupdate van de UCG-Fiber, maar daarna was m'n netwerk terug. Toen duurde het nog even voordat alle devices weer adopted waren, ik heb 1 access point gepowercycled omdat deze steeds op 'isolated' kwam nadat de UCG vond dat deze poort een netwerk loop veroorzaakte, maar daarna kwam deze toch op.Erwin537 schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:56:
[...]
Ik ging even kijken op welke versie mijn UCG-Fiber zit, maar die zit op 4.1.16. En ik kreeg net een notificatie dat hij wilt updaten naar 4.1.22. Early access zou volgens mij dus niet nodig moeten zijn - ik zit er niet in.
Het enige wat een beetje raar is, is dat de 'site' niet is meegenomen. Hij heeft de nieuwe router geconfigureerd als een nieuwe 'site', dus in mijn site manager heb ik nu zowel de oude als de nieuwe router als verschillende sites. Is er nog een manier waarop ik die 2 kan samenvoegen?
O ja en dan nog een dingetje, mijn ISP gaf de nieuwe router een nieuw IP-nummer, waardoor mijn Wireguard-verbindingen van mijn telefoon naar thuis niet meer werkten. Heeft UniFi daar ook iets voor?
[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 14-04-2025 18:52 ]
@PhilipsFan
Je kan MAC Address Clone gebruiken op de WAN om hetzelfde MAC adres in te stellen als je oude router had. Dan kan het zijn dat je provider je hetzelfde IP-adres geeft als je hiervoor had gebruikt. Als je niet te lang wacht met dit instellen.
Je kan per WAN ook een Dynamic DNS instellen, zodat je op domeinnaam kan aanroepen i.p.v. op IP-adres. Die dien je dan ook in je Wireguard Server in te stellen die in de Unifi ingebouwd is.
Je kan MAC Address Clone gebruiken op de WAN om hetzelfde MAC adres in te stellen als je oude router had. Dan kan het zijn dat je provider je hetzelfde IP-adres geeft als je hiervoor had gebruikt. Als je niet te lang wacht met dit instellen.
Je kan per WAN ook een Dynamic DNS instellen, zodat je op domeinnaam kan aanroepen i.p.v. op IP-adres. Die dien je dan ook in je Wireguard Server in te stellen die in de Unifi ingebouwd is.
O, dat geeft verder niks, ik moet alleen op al mijn devices even het nieuwe ip-nummer invoeren.BiG-GuY schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:06:
@PhilipsFan
Ja, maar ik bedoelde: heeft UniFi ook een Dynamic DNS service? Ik had ooit wel een dyndns account, maar daarvan ben ik het wachtwoord kwijt. Aangezien alle consoles al via ui.com bereikbaar zijn, dacht ik dat het voor Ubiquiti een heel kleine moeite zou zijn om er zo'n service bij te leveren...Je kan per WAN ook een Dynamic DNS instellen, zodat je op domeinnaam kan aanroepen i.p.v. op IP-adres. Die dien je dan ook in je Wireguard Server in te stellen die in de Unifi ingebouwd is.
hier een UNVR4 (met 3x 1TB, 1x 2TB hdd's, 1.95TB bruikbaar) met 2 G3 flex en 1 G5 flex camera's welke continue opnemen, heb 'm ingesteld op 14 dagen HD opnames, wordt tot +/- 45 dagen aan 'minder kwaliteit' opnames bewaard...zeroday schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
[...]
[...]
:strip_exif()/f/image/QMXqgEISDBqbVIkyK2N3OUth.png?f=user_large)
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Unifi heeft zelf geen eigen Dynamic DNS nee. Maar er worden wel vele providers ondersteund.PhilipsFan schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:11:
Ja, maar ik bedoelde: heeft UniFi ook een Dynamic DNS service? Ik had ooit wel een dyndns account, maar daarvan ben ik het wachtwoord kwijt. Aangezien alle consoles al via ui.com bereikbaar zijn, dacht ik dat het voor Ubiquiti een heel kleine moeite zou zijn om er zo'n service bij te leveren...
Heb mijn eigen domein bij OVH draaien en die werkt ook gewoon prima. Sinds recente update kan ik nu ook op meerdere WANs dezelfde DDNS provider instellen, voorheen kon je dezelfde provider maar op 1 WAN tegelijk gebruiken.
Bij uploaden naar YouTube knalt mijn internet eruit. Chrome gebruikt blijkbaar mijn volle upload (60 Mbit ps). Nu las ik iets over QoS. Dat is aan te raden? Of moet ik iets anders doen dat als ik upload mijn internetverbinding het nog wel doet? Ik heb namelijk een Synology NAS waarbij PiHole op een Docker spam filtert. Vraag me niet meer hoe ik dat allemaal geconfigureerd heb..
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Smart Queues aanzetten op je WAN op de snelheid die het zou moeten zijn. Dan zorgt de QoS ervoor dat hij er net onder gaat zitten als het goed is.JoeZuCK schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:31:
Bij uploaden naar YouTube knalt mijn internet eruit. Chrome gebruikt blijkbaar mijn volle upload (60 Mbit ps). Nu las ik iets over QoS. Dat is aan te raden? Of moet ik iets anders doen dat als ik upload mijn internetverbinding het nog wel doet? Ik heb namelijk een Synology NAS waarbij PiHole op een Docker spam filtert. Vraag me niet meer hoe ik dat allemaal geconfigureerd heb..
Je moet even een paar dagen (drie, meen ik me te herinneren) geduld hebben voordat je de oude site kan verwijderen via de site manager.PhilipsFan schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:48:
[...]
....
Het enige wat een beetje raar is, is dat de 'site' niet is meegenomen. Hij heeft de nieuwe router geconfigureerd als een nieuwe 'site', dus in mijn site manager heb ik nu zowel de oude als de nieuwe router als verschillende sites. Is er nog een manier waarop ik die 2 kan samenvoegen?
....
Dat is blijkbaar een ingebouwde fail-safe.
Werkt niet heel betrouwbaar. Je krijg dan op je device veel minder snelheid omdat die het verdeeld onder alle aangemelde devices.BiG-GuY schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:35:
[...]
Smart Queues aanzetten op je WAN op de snelheid die het zou moeten zijn. Dan zorgt de QoS ervoor dat hij er net onder gaat zitten als het goed is.
Ah, vandaar. Ik had gehoopt dat de site behouden kon blijven zodat ook m'n statistics mee gaan, maar okee. Zo erg is dat nu ook weer niet.Masimo schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:25:
[...]
Je moet even een paar dagen (drie, meen ik me te herinneren) geduld hebben voordat je de oude site kan verwijderen via de site manager.
Dat is blijkbaar een ingebouwde fail-safe.
Al eens de UNAS bekeken? Dan heb je je voorlopig geen zorgen te maken over of je voldoende opslag hebt.zeroday schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:24:
DS1817+& DS923+ DX513 & DX517
Wat zou jij dan voorstellen?king006 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:09:
[...]
Werkt niet heel betrouwbaar. Je krijg dan op je device veel minder snelheid omdat die het verdeeld onder alle aangemelde devices.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Heb ik geen last van gehad toen ik het nog aan had. Maar sinds ik 2/2Gbps glas heb, heb ik het niet meer nodig gehad en is het ook niet bruikbaar, want kan max 1/1Gbps snelheid aan. Het loste ook buffer bloat problemen op bij mn 1/1Gbps glasvezel vroeger.king006 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:09:
[...]
Werkt niet heel betrouwbaar. Je krijg dan op je device veel minder snelheid omdat die het verdeeld onder alle aangemelde devices.
Dit was op een UDM-SE overigens. QoS performance is mogelijk slechter op de nieuwe UCG modellen, omdat die vooral veel performance hebben in HW offloading en QoS niet werkt samen met HW offloading.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 14-04-2025 22:11 ]
UNAS draait geen Protect, enkel Drive.Mk23 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:41:
[...]
Al eens de UNAS bekeken? Dan heb je je voorlopig geen zorgen te maken over of je voldoende opslag hebt.
Voor Protect kan je kijken naar de UNVR/UNVR-PRO als je het los van de Gateway wilt en met meerdere 3.5" HDD's.
Herkent 1 van jullie dit? liefst met oplossing...
Ik had altijd een Mikrotik netwerk, een 4011, een PoE switch met daar achter de AP's gevoed over ethernet.
Maar omdat de AX modellen van Mikrotik maar uitgesteld bleven worden, alles losgehaald en een Ubiquity netwerk aangelegd.
Ik heb een cloud gateway ultra, een PoE Lite 16, 3 U6 pro's en een Swiss army knife voor in de tuin. mijn bureau en tv meubel een flex mini, netjes weer over ethernet gevoed. Maar regelmatig krijg ik meldingen van AP's en switches die een reconnect doen. Ik dacht nog dat de PoE Lite 16 misschien net te krap was, dus een PoE lite 8 er bij gezet en de boel verdeeld, had ook nog een flex mini nodig, maar de problemen blijven.
De PS5 hangt aan een flex mini en geeft regelmatig aan dat de lan kabel los gekoppeld is, maar de usb-c voeding aansluiten hielp helaas ook al niet...
Het zijn hele korte hikjes die alleen hun app lijkt op te merken, naast de PS5. Alles in mijn netwerk hangt aan Zabbix ter monitoring en hier zie ik het niet in terug, de hikjes zijn ook zo kort dat zelfs gamende pubers ze zelden lijken op te merken.
Iemand ENIG idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik had altijd een Mikrotik netwerk, een 4011, een PoE switch met daar achter de AP's gevoed over ethernet.
Maar omdat de AX modellen van Mikrotik maar uitgesteld bleven worden, alles losgehaald en een Ubiquity netwerk aangelegd.
Ik heb een cloud gateway ultra, een PoE Lite 16, 3 U6 pro's en een Swiss army knife voor in de tuin. mijn bureau en tv meubel een flex mini, netjes weer over ethernet gevoed. Maar regelmatig krijg ik meldingen van AP's en switches die een reconnect doen. Ik dacht nog dat de PoE Lite 16 misschien net te krap was, dus een PoE lite 8 er bij gezet en de boel verdeeld, had ook nog een flex mini nodig, maar de problemen blijven.
De PS5 hangt aan een flex mini en geeft regelmatig aan dat de lan kabel los gekoppeld is, maar de usb-c voeding aansluiten hielp helaas ook al niet...
Het zijn hele korte hikjes die alleen hun app lijkt op te merken, naast de PS5. Alles in mijn netwerk hangt aan Zabbix ter monitoring en hier zie ik het niet in terug, de hikjes zijn ook zo kort dat zelfs gamende pubers ze zelden lijken op te merken.
Iemand ENIG idee wat dit zou kunnen zijn?
Heeft er hier ook iemand clients aan de ethernet connectie van een AP hangen? Dus: het AP verbindt via mesh én biedt netwerk aan bedraad aangesloten clients.
Zo ja: werkt het 'n beetje stabiel? Of, als je het tevergeefs probeerde: waar ging het mis?
Niets zo permanent als tijdelijk wil ik graag begrenzen, maar gezien het benodigde breekwerk, is de (definitieve) netwerkkabel nabij dat AP (een UAP-AC-Pro) nog wel een jaartje weg. En als dit (redelijk stabiel) werkt, is het wellicht een hele snelle, makkelijke oplossing.
Zo ja: werkt het 'n beetje stabiel? Of, als je het tevergeefs probeerde: waar ging het mis?
Niets zo permanent als tijdelijk wil ik graag begrenzen, maar gezien het benodigde breekwerk, is de (definitieve) netwerkkabel nabij dat AP (een UAP-AC-Pro) nog wel een jaartje weg. En als dit (redelijk stabiel) werkt, is het wellicht een hele snelle, makkelijke oplossing.
Ik heb dit ooit zo gebruikt naar het tuin huisje. Opzich werkte dit prima, maar af en toen ging de AP even offline omdat hij dacht dat hij weer een verbinding via het lan kon opzetten. Na een paar minuten kwam hij weer terug online. (Dit is wel al een jaartje of 5 terug).Gwaihir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:54:
Heeft er hier ook iemand clients aan de ethernet connectie van een AP hangen? Dus: het AP verbindt via mesh én biedt netwerk aan bedraad aangesloten clients.
Is nu opgelost met een poweline adapter naar het tuinhuis, is stabieler en haal daar nog 170 Mbit wireless op het AP
Yep, heb hier een FlexHD die voor een squeezebox radio de verbinding verzorgt. Het werkt hier probleemloos, al een hele tijd. Heb de FlexHD wel uitgesloten van het serveren van draadloze netwerken, dus deze hoeft verder niks te doen.Gwaihir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:54:
Uplink meshing overigens alleen voor deze AP, uitgeschakeld op de andere AP’s (alleen downlink)
[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 15-04-2025 10:41 ]
AP eerst bedraad aansluiten en dan global mesh/wireless uplink disablen. Daarna enkel voor het AP wat draadloos moet zijn weer mesh/wireless uplink enablen in de settings van het AP zelf. Daarna AP verplaatsen naar de plek waar hij draadloos moet functioneren.Gwaihir schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:54:
Als je global mesh/wireless uplink aan laat staan kan het zijn dat soms de bedrade AP's client worden van het ding in de schuur.

Ik heb een vrij gelijke install. Heb dit lang geleden gehad en toen ALLES opnieuw ingesteld van scratch.pOZOR jED schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:27:
Herkent 1 van jullie dit? liefst met oplossing...
Ik had genoeg PoE budget over maar idd soms dat een Flex of AP zn verbinding kwijt was.
Sindsdien geen problemen meer en heb 50+ devices verbonden via WiFi en bekabeld.
En alle Unifi devices vaste IP addressen gegeven ipv via DHCP.
[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 15-04-2025 14:14 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
mooie info .. Ik heb er nu even nog een 2,5" 5TB nog ingezet.. die was 'maar' 129 euro ..geenwindows schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:16:
[...]
hier een UNVR4 (met 3x 1TB, 1x 2TB hdd's, 1.95TB bruikbaar) met 2 G3 flex en 1 G5 flex camera's welke continue opnemen, heb 'm ingesteld op 14 dagen HD opnames, wordt tot +/- 45 dagen aan 'minder kwaliteit' opnames bewaard...
[Afbeelding]
Even de enclosure eraf slopen. HDD eruit .. en hop overzetten naar de cloudkey2
ik ben op zich wel voorstander van 'alles' los dus niet zozeer alles in 1 apparaat geintegreerd ..
even afwachten of ergens nog wat geld vrijvalt van een loterij of zo
There are no secrets, only information you do not yet have
En ook net m'n U7 Pro XG ontvangen. Ik was eerst even in de war omdat hij wel werd geadopt en ook aangegeven stond als normaal werkend in Network, maar m'n telefoon er geen verbinding mee maakte. Het blijkt dat ik ooit eens heb geprobeerd om een WiFi netwerk niet te laten uitzenden door 1 van de APs. Dan moet je blijkbaar bij een nieuw AP ook weer aangeven of hij het netwerk wel of niet moet uitzenden. Maar toen dat vinkje er eenmaal stond werkte het perfect.
Dus nu een modern UniFi netwerk met Cloud Gateway Fiber, USW Lite 16 en 3 Flex Mini, U7 Pro XG en U6 Pro. Ik ben zeer tevreden.
De U7 Pro XG heeft wel een andere vormfactor dan de overige APs, waardoor ik een nieuwe plaat tegen de muur moest schroeven. De U6 Pro daarentegen klikte zo vast op de plek waar eerst een AC Pro zat.
Dus nu een modern UniFi netwerk met Cloud Gateway Fiber, USW Lite 16 en 3 Flex Mini, U7 Pro XG en U6 Pro. Ik ben zeer tevreden.
De U7 Pro XG heeft wel een andere vormfactor dan de overige APs, waardoor ik een nieuwe plaat tegen de muur moest schroeven. De U6 Pro daarentegen klikte zo vast op de plek waar eerst een AC Pro zat.
Ik vraag me wel af waarom bij de instellingen van de U6 Pro een knopje ‘band steering’ zit, maar bij de U7 Pro XG ontbreekt die? Willen we bij de U7 niet bepaalde banden een voorkeur geven? Of is dat bij WiFi 7 op een slimmere manier opgelost?
Die optie is al een paar jaar verschoven naar de SSID instellingen voor o.a. de moderne AP's.PhilipsFan schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:58:
Ik vraag me wel af waarom bij de instellingen van de U6 Pro een knopje ‘band steering’ zit, maar bij de U7 Pro XG ontbreekt die? Willen we bij de U7 niet bepaalde banden een voorkeur geven? Of is dat bij WiFi 7 op een slimmere manier opgelost?
Als het de HDD is die ik denk dat het is, dan zou ik die nooit gebruiken voor jouw doel...zeroday schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:07:
[...]
mooie info .. Ik heb er nu even nog een 2,5" 5TB nog ingezet.. die was 'maar' 129 euro ..
Even de enclosure eraf slopen. HDD eruit .. en hop overzetten naar de cloudkey2
ik ben op zich wel voorstander van 'alles' los dus niet zozeer alles in 1 apparaat geintegreerd ..
even afwachten of ergens nog wat geld vrijvalt van een loterij of zo
Ik heb sinds kort een U7 Lite, en ik moet zeggen dat de snelheden die ik haal mij echt tegenvallen in vergelijking met mijn Asus RT-AX68U. Ik heb een 1000/1000 glasvezel abonnement en hoopte die nu toch echt wel te gaan dichttrekken, ook over wifi.
Ik zit in een redelijk challenging omgeving, namelijk een wat ouder appartementen gebouw en ik woon gewoon ergens in het midden, dus heb 8 directe buren. Ik zie soms wel 40 netwerken.
Vervolgens staat mijn netwerkspul ergens in de woonkamer in de hoek, waar ook de glasvezel binnenkomt.
Als router gebruik ik de UCG Ultra sinds een maand of 2 en ben hier erg tevreden over. Als AP gebruikte ik nu nog even de Asus, maar ik wilde nu toch graag een Ubiquiti AP zodat het allemaal makkelijk te managen is in één interface.
Dan nu concreet: Met de Asus haal ik overal in huis 600/600, over een band van 80MHz. Deze is dan wel MIMO 3x3 volgens Wifiman.
Met de U7 haal ik 900/400 als ik mijn telefoon ongeveer boven op de AP leg. Loop ik naar mijn werkkamer, 1 muur verder, kan het zomaar 300/150 geworden zijn. Keuken zelfde verhaal.
Toen de AP op 160MHz gezet en dat werkt zeker beter, nu haal ik 700/300 ofzo.
Ik heb al even met Wifiman en kanalen zitten spelen, maar zelfs op een praktische lege Channel 128 blijft dit gedrag zich vertonen.
Dit is allemaal getest met een S23 Ultra. Ik heb ook nog een ander Wifi 6 device, namelijk mijn werklaptop, maar die zit onder dat vieze smerige ZScaler en is dus gecapped.
Herkent iemand dit?
Ik zit in een redelijk challenging omgeving, namelijk een wat ouder appartementen gebouw en ik woon gewoon ergens in het midden, dus heb 8 directe buren. Ik zie soms wel 40 netwerken.
Vervolgens staat mijn netwerkspul ergens in de woonkamer in de hoek, waar ook de glasvezel binnenkomt.
Als router gebruik ik de UCG Ultra sinds een maand of 2 en ben hier erg tevreden over. Als AP gebruikte ik nu nog even de Asus, maar ik wilde nu toch graag een Ubiquiti AP zodat het allemaal makkelijk te managen is in één interface.
Dan nu concreet: Met de Asus haal ik overal in huis 600/600, over een band van 80MHz. Deze is dan wel MIMO 3x3 volgens Wifiman.
Met de U7 haal ik 900/400 als ik mijn telefoon ongeveer boven op de AP leg. Loop ik naar mijn werkkamer, 1 muur verder, kan het zomaar 300/150 geworden zijn. Keuken zelfde verhaal.
Ik heb al even met Wifiman en kanalen zitten spelen, maar zelfs op een praktische lege Channel 128 blijft dit gedrag zich vertonen.
Dit is allemaal getest met een S23 Ultra. Ik heb ook nog een ander Wifi 6 device, namelijk mijn werklaptop, maar die zit onder dat vieze smerige ZScaler en is dus gecapped.
Herkent iemand dit?
Even een semi-crosspost uit het KPN glasvezeltopic:
Dit lijkt aan mijn Unifi Dream Machine te liggen, specifiek als ik Smart Queues uitschakel is het probleem er niet meer. Iemand wel eens zoiets meegemaakt?Sebazzz schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:24:
Heeft iemand wel eens gehad dat zijn glasvezelverbinding niet meer symmetrisch is? Ik heb een 200Mbit glasvezelabonnement, en dat haalde ik ook exact (zelfs iets meer).
Maar sinds kort, in ieder geval sinds 9 april, haal ik down maar 180Mbps en up nog niet eens 20Mbps.
Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt. Mijn Unifi Dream Machine zit via UTP direct op het NT. Rebooten van de UDM helpt niet, andere speedtest ook niet.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dank, gevonden. Maar wordt de U6 Pro dan niet beschouwd als een modern AP? Hij is al op de markt vanaf 2021, fair point.stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:59:
[...]
Die optie is al een paar jaar verschoven naar de SSID instellingen voor o.a. de moderne AP's.
De U7-Lite heeft geen 6Ghz. Zonder 6Ghz ga je niet echt meer halen in een drukke omgeving.dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:58:
Ik heb sinds kort een U7 Lite, en ik moet zeggen dat de snelheden die ik haal mij echt tegenvallen in vergelijking met mijn Asus RT-AX68U. Ik heb een 1000/1000 glasvezel abonnement en hoopte die nu toch echt wel te gaan dichttrekken, ook over wifi.
Dit is allemaal getest met een S23 Ultra. Ik heb ook nog een ander Wifi 6 device, namelijk mijn werklaptop, maar die zit onder dat vieze smerige ZScaler en is dus gecapped.![]()
Herkent iemand dit?
Ook is de Lite zoals de naam doet vermoeden het zwakste qua signaal. Dus verbaast me niks dat hij niet zo ver komt.
Als je je Wireless Regio op NL hebt staan, kan je kijken wat kanaal 100 doet, daarop mag in NL sterker uitgezonden worden, wat zeker voor 5Ghz een verschil zal maken. 160Mhz wordt je bereik nog zwakker overigens en kan je bijna zeker niet stabiel gebruiken in een normale woning binnen bevolkt gebied…
Hier met de U7-Pro:
2.4Ghz op 20Mhz
5Ghz op 80Mhz
6Ghz op 160Mhz
Het verschil tussen de U6-Pro en de U7-Pro is 6Ghz ik zou nu geen U6 meer kopen voor het geringe prijsverschil en het voordeel van een nagenoeg lege 6Ghz band. Of hij daarmee niet meer modern is, dat is een persoonlijk label.PhilipsFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:20:
[...]
Dank, gevonden. Maar wordt de U6 Pro dan niet beschouwd als een modern AP? Hij is al op de markt vanaf 2021, fair point.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 16-04-2025 09:35 ]
Dan nog een ander vraagje. In mijn dashboard bij 'deployment density' wordt een extra access point weergegeven. Er zitten zelfs 5 clients op. Ik kan alleen de popup zien in het dashboard (zie screenshot), ik kan er niet op klikken, dan gebeurt er niks. De naam is blijkbaar een mac-adres, dit adres komt niet overeen met een van de echte APs. Het is ook niet een van mijn clients. Het 'ghost' access point wordt niet zichtbaar in de lijst met UniFi devices, daar zijn alleen de 2 echte APs zichtbaar.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Wat kan hier aan de hand zijn?
/f/image/HK3827iCGN7HbcDQscgKqDHj.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor je reactie, ik ga zeker die Channel 100 ook nog een keer proberen dan. Ik snap alleen je verhaal over 160MHz niet, of laat ik het anders zeggen: ik zie duidelijk wat anders. Mijn snelheden worden beter op 160MHz, niet slechter.BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:29:
[...]
De U7-Lite heeft geen 6Ghz. Zonder 6Ghz ga je niet echt meer halen in een drukke omgeving.
Ook is de Lite zoals de naam doet vermoeden het zwakste qua signaal. Dus verbaast me niks dat hij niet zo ver komt.
Als je je Wireless Regio op NL hebt staan, kan je kijken wat kanaal 100 doet, daarop mag in NL sterker uitgezonden worden, wat zeker voor 5Ghz een verschil zal maken. 160Mhz wordt je bereik nog zwakker overigens en kan je bijna zeker niet stabiel gebruiken in een normale woning binnen bevolkt gebied…
Hier met de U7-Pro:
2.4Ghz op 20Mhz
5Ghz op 80Mhz
6Ghz op 160Mhz
Waar staat trouwens de Wireless regio optie? Die ben ik nog nergens tegengekomen.
Ik heb de afweging een paar maanden geleden gemaakt op basis van het energieverbruik. De aanschafprijs maakt me niet zoveel uit, maar de U7 APs gebruiken 2x zoveel stroom en dat ga je wel merken op jaarbasis. Daarbij heb ik niet zoveel WiFi7 devices in huis, dus dat ging het verschil ook niet maken. Ik heb toen niet gelet op hoe modern het AP is.stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:35:
[...]
Het verschil tussen de U6-Pro en de U7-Pro is 6Ghz ik zou nu geen U6 meer kopen voor het geringe prijsverschil en het voordeel van een nagenoeg lege 6Ghz band. Of hij daarmee niet meer modern is, dat is een persoonlijk label.
Maar nu ik een U7 Pro XG in huis heb, blijkt het verbruik wel een beetje mee te vallen. Deze verbruikt volgens de PoE 8,51W, lang niet de 22W die gespecificeerd staat (maar nog wel 2x zoveel als de AC Pro die ik eerder had). Het zal ook wel met het gebruik te maken hebben.
Overigens blijkt mijn aanname wel correct: ik heb slechts 1 WiFi7 device in huis en dat is m'n eigen iPhone 16 Pro.
Klopt die waarde die genoemd is in de datasheets is tijdens booten of firmware updates, CPU intensieve taken. In de praktijk is het verbruik veel lager.PhilipsFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:43:
[...]
Ik heb de afweging een paar maanden geleden gemaakt op basis van het energieverbruik. De aanschafprijs maakt me niet zoveel uit, maar de U7 APs gebruiken 2x zoveel stroom en dat ga je wel merken op jaarbasis. Daarbij heb ik niet zoveel WiFi7 devices in huis, dus dat ging het verschil ook niet maken. Ik heb toen niet gelet op hoe modern het AP is.
Maar nu ik een U7 Pro XG in huis heb, blijkt het verbruik wel een beetje mee te vallen. Deze verbruikt volgens de PoE 8,51W, lang niet de 22W die gespecificeerd staat (maar nog wel 2x zoveel als de AC Pro die ik eerder had). Het zal ook wel met het gebruik te maken hebben.
Overigens blijkt mijn aanname wel correct: ik heb slechts 1 WiFi7 device in huis en dat is m'n eigen iPhone 16 Pro.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Een groot deel van de U6 lineup zit op de 6.x firmware serie, dezelfde als de AC modellen. De U7 lineup (en een klein deel van U6) zit op een 7.x of zelfs 8.x firmware. Ook dat geeft dus wel enigszins een indicatie in waar een "grens" lijkt te zitten in generaties van apparaten en hoe ze mogelijk behandeld worden v.w.b. nieuwe/gewijzigde features en zo.PhilipsFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:20:
[...]
Dank, gevonden. Maar wordt de U6 Pro dan niet beschouwd als een modern AP? Hij is al op de markt vanaf 2021, fair point.
Ik ben overgestapt van de Dream Machine naar de Cloud Gateway Fiber + U7 Pro, maar ik krijg het netwerk maar niet stabiel. Als ik 3 meter van de AP verwijderd ben is het signaal als "bad" en valt het internet soms weg. Download is traag, maar met vlagen ook weer 100%. Ik heb alle instellingen van de Dream Machine bekeken en die staan hetzelfde als bij de U7 Pro. Ik heb de channel optimization gebruikt, gespeeld met de channels, frequencies aangepast, 2.4Ghz uitgezet, maar niets helpt.
Dit zie ik met WiFiMan als ik 3 meter verwijderd ben van de U7 Pro:
:strip_exif()/f/image/6SE5eUkoWxyAZgN7OgatcaEV.png?f=user_large)
Ook zie ik veel Interference op zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Ligt het aan de U7 Pro? De Dream Machine werkt perfect en ben opzoek hoe ik dit kan verbeteren. Iemand een idee?
Dit zie ik met WiFiMan als ik 3 meter verwijderd ben van de U7 Pro:
:strip_exif()/f/image/6SE5eUkoWxyAZgN7OgatcaEV.png?f=user_large)
Ook zie ik veel Interference op zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Ligt het aan de U7 Pro? De Dream Machine werkt perfect en ben opzoek hoe ik dit kan verbeteren. Iemand een idee?
Van 80Mhz naar 160Mhz wordt je noise floor met 3dB verhoogt. Wat erop neer komt dat de ruis op de verbinding verdubbelt en je bereik theoretisch halveert.dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:41:
[...]
Dank voor je reactie, ik ga zeker die Channel 100 ook nog een keer proberen dan. Ik snap alleen je verhaal over 160MHz niet, of laat ik het anders zeggen: ik zie duidelijk wat anders. Mijn snelheden worden beter op 160MHz, niet slechter.
Waar staat trouwens de Wireless regio optie? Die ben ik nog nergens tegengekomen.
In de praktijk is een halvering van het signaal niet dat je van 20m bereik naar 10m gaat, maar je zal merken dat de snelheid dichtbij het AP hoger kan zijn, terwijl als je verder weggaat deze sneller instort dan op een lagere kanaalbreedte. Waarmee je effectief een minder groot bereik krijgt.
5 en 6Ghz kunnen overigens dezelfde snelheid halen op 80/160Mhz als het signaal schoon is. Gaat er vooral om dat 6Ghz bijna altijd schoon zal zijn, omdat het bereik ervan minder ver komt.
Settings -> System -> Country/Region kan je de regio van je wifi mee aanpassen. Houdt er rekening mee dat dit op eigen risico is, want hiermee kan je technisch op banden uitzenden die niet toegestaan zijn in NL of enkel zwakker mogen uitzenden in NL.
5Ghz Kanalen 149-153-157-161 zijn echter al jaren toegestaan in NL zonder DFS en nog steeds niet toegevoegd door Unifi dat ze hier ook gebruikt kunnen worden. Dus heb mijne op United States staan en opgelet dat ik enkel kanalen gebruik die hier mogen.
Ontzettend bedankt voor nog een uitgebreide reactie!BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:45:
[...]
Van 80Mhz naar 160Mhz wordt je noise floor met 3dB verhoogt. Wat erop neer komt dat de ruis op de verbinding verdubbelt en je bereik theoretisch halveert.
In de praktijk is een halvering van het signaal niet dat je van 20m bereik naar 10m gaat, maar je zal merken dat de snelheid dichtbij het AP hoger kan zijn, terwijl als je verder weggaat deze sneller instort dan op een lagere kanaalbreedte. Waarmee je effectief een minder groot bereik krijgt.
5 en 6Ghz kunnen overigens dezelfde snelheid halen op 80/160Mhz als het signaal schoon is. Gaat er vooral om dat 6Ghz bijna altijd schoon zal zijn, omdat het bereik ervan minder ver komt.
Settings -> System -> Country/Region kan je de regio van je wifi mee aanpassen. Houdt er rekening mee dat dit op eigen risico is, want hiermee kan je technisch op banden uitzenden die niet toegestaan zijn in NL of enkel zwakker mogen uitzenden in NL.
5Ghz Kanalen 149-153-157-161 zijn echter al jaren toegestaan in NL zonder DFS en nog steeds niet toegevoegd door Unifi dat ze hier ook gebruikt kunnen worden. Dus heb mijne op United States staan en opgelet dat ik enkel kanalen gebruik die hier mogen.
Toch gek, want ik haal echt daadwerkelijk hogere snelheden verder van de AP af. Maar ik heb ook met kanalen zitten klooien, dus ik zal nog wat meer testen vanavond om het zeker te weten.
Dat stuk van die kanalen is zeer interessant. Ik had zitten proberen om een 160MHz band boven 128 te gebruiken, omdat die allemaal aangaven "Excellent" te zijn, maar dat was simpelweg onmogelijk. Dat kan dus wel door het circus op de VS te zetten. Krijg je daar eigenlijk meer zendvermogen dan toegestaan van of niet?
En is dit trouwens dan alleen voor Ubiquiti / Unifi zo, of zou dat ook voor andere leveranciers gelden? Want ik zag in wifiman helemaal niks in gebruik boven kanaal 128. Dus het zou top zijn als ik die 149-153-157-161 banden helemaal alleen kan gebruiken, heb ik misschien toch nog een beetje de 6 GHz ervaring.
Cisco antwoord: probeer eens een andere SFP module om een probleem met de module uit te sluiten.densoft schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:46:
Wie kan mij helpen? Ik zit met een probleem dat geen enkele SFP (+) module wordt herkend in de Cloud gateway Fiber en de USW Flex 2.5G 8 PoE (2 stuks) Als ik bv een XGPON FS module plaats, dan zie ik hem niet opkomen in Cloud gateway Fiber en ook niet als ik het in de USW Flex 2.5G 8 PoE plaats. Er branden dan ook geen lampjes op de poort van de gateway en/ of switch. Heeft iemand tips of een how do stap die wellicht ik over het hoofd hebt gezien? Reboots of power circles hebben ook geen zin.
Probeer de niet werkende SFP module eens in een ander device om problemen met je Unifi device uit te sluiten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.