[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 313 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:44
BiG-GuY schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:07:
[...]

Dit was op een UDM-SE overigens. QoS performance is mogelijk slechter op de nieuwe UCG modellen, omdat die vooral veel performance hebben in HW offloading en QoS niet werkt samen met HW offloading.
Ik deed het met een Cloud Gateway Max. Als ik QOS of Smart aanzet op een 1000 / 100 lijn van Ziggo, gaat de snelheid op de devices terug naar ongeveer 500 / 100. (Gateway zelf haalt wel volledige snelheid dan nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:45:
[...]

5Ghz Kanalen 149-153-157-161 zijn echter al jaren toegestaan in NL zonder DFS en nog steeds niet toegevoegd door Unifi dat ze hier ook gebruikt kunnen worden. Dus heb mijne op United States staan en opgelet dat ik enkel kanalen gebruik die hier mogen.
Beetje grijs gebied toch, alleen met heel gering vermogen mag dat?

https://d2cpnw0u24fjm4.cl...-and-2.4GHz-WLAN-Pros.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
king006 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:38:
[...]

Ik deed het met een Cloud Gateway Max. Als ik QOS of Smart aanzet op een 1000 / 100 lijn van Ziggo, gaat de snelheid op de devices terug naar ongeveer 500 / 100. (Gateway zelf haalt wel volledige snelheid dan nog)
Klopt je schakelt dan over van de HW chip naar de CPU, je merkt het ook in de DNS requests op een glasvezel lijn. Het is niet wat minder flitsend snel met QoS ingeschakeld. Waarom zou je QoS willen op je router, kan je het niet op de host beperken met throtteling op backups oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
densoft schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:46:
Wie kan mij helpen? Ik zit met een probleem dat geen enkele SFP (+) module wordt herkend in de Cloud gateway Fiber en de USW Flex 2.5G 8 PoE (2 stuks) Als ik bv een XGPON FS module plaats, dan zie ik hem niet opkomen in Cloud gateway Fiber en ook niet als ik het in de USW Flex 2.5G 8 PoE plaats. Er branden dan ook geen lampjes op de poort van de gateway en/ of switch. Heeft iemand tips of een how do stap die wellicht ik over het hoofd hebt gezien? Reboots of power circles hebben ook geen zin.
Heb je al eens gespeeld met de fixed snelheid instellingen bij sommige SFP's is dat nodig? Als dezelfde SFP niet wordt herkend is hij mogelijk defect zoals iemand al eerder schreef. De FS.com heeft ook een functie waarbij hij down gaat als hij aan de XGS-PON zijde niet up is, dat ervaar ik bij deze module.

Wat zegt de nieuwe SFP analyzer GUI?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsV8RD0TJOvdIPjvBetMvKDM9Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8sr3prR4f9fCUjoyE6JpARIJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door stormfly op 16-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ontzettend bedankt voor nog een uitgebreide reactie! :)

Toch gek, want ik haal echt daadwerkelijk hogere snelheden verder van de AP af. Maar ik heb ook met kanalen zitten klooien, dus ik zal nog wat meer testen vanavond om het zeker te weten.

Dat stuk van die kanalen is zeer interessant. Ik had zitten proberen om een 160MHz band boven 128 te gebruiken, omdat die allemaal aangaven "Excellent" te zijn, maar dat was simpelweg onmogelijk. Dat kan dus wel door het circus op de VS te zetten. Krijg je daar eigenlijk meer zendvermogen dan toegestaan van of niet?

En is dit trouwens dan alleen voor Ubiquiti / Unifi zo, of zou dat ook voor andere leveranciers gelden? Want ik zag in wifiman helemaal niks in gebruik boven kanaal 128. Dus het zou top zijn als ik die 149-153-157-161 banden helemaal alleen kan gebruiken, heb ik misschien toch nog een beetje de 6 GHz ervaring. :+
Veel merken staan die banden niet toe in EU ja. Enkel bij Aruba en Ruckus Wireless heb ik gezien dat deze ook werken.

Er zijn ook clients die die kanalen niet aan kunnen. Met name oudere of bepaalde Chinese apparaten heb ik gezien die geen connectie kunnen maken met die oneven genummerde 5Ghz kanalen.

De zendsterkte die je kan instellen, zijn ook gebaseerd op wat er in USA mag. Dus gebruik dit op eigen risico als je ze sterker instelt dan toegestaan in NL/EU.

Agentschap Telecom komt niet zomaar bij iemand thuis controleren, maar het is je eigen risico met bijbehorende boete als je het instelt en iets stoort wat in de buurt van je woning verstoort wordt erdoor.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 16-04-2025 13:02 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:45:
[...]

Klopt, maar ook met zwakker signaal kan het goed bruikbaar zijn zonder interferentie op die kanalen.

Heb het hier actief op het AP dat ik in de tuin heb hangen. Anders was er geen enkel 5Ghz kanaal te gebruiken. 2.4Ghz buiten is ook praktisch onbruikbaar als je een beetje bandbreedte wilt kunnen gebruiken.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

king006 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:38:
[...]

Daarin zie je dan dat de UDM serie nog wel qua ruwe power meer aan kan. Met 1000/1000 kon ik gewoon stabiel 920-940Mbps gebruiken op een enkele client. Wat in de buurt zit van de limiet van de Gigabit poort.

Vermoed dat enkel de UCG-Fiber meer aan kan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:45:
[...]

Misschien lees ik verkeerd, maar je mag toch juist 4 keer zo hard zenden op die banden? 128 is bijvoorbeeld maar 1000mW, terwijl de genoemde banden 4000mW mogen en daarbij geen DFS hoeven te gebruiken.

Tevens mag je in de VS maar met 1000mW zenden, en hier dus 4000mW. Dus dat valt ook nog mee.

PS. Verschillen tussen TX power en EIRP daar gelaten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:00:
[...]

Misschien lees ik verkeerd, maar je mag toch juist 4 keer zo hard zenden op die banden? 128 is bijvoorbeeld maar 1000mW, terwijl de genoemde banden 4000mW mogen en daarbij geen DFS hoeven te gebruiken.

Tevens mag je in de VS maar met 1000mW zenden, en hier dus 4000mW. Dus dat valt ook nog mee.

PS. Verschillen tussen TX power en EIRP daar gelaten. :P
De 4000mW voor die hogere kanalen is binnen EU enkel voor Outdoor wanneer het gebruikt wordt voor FWA (Fixed Wireless Access).

Overigens kan een standaard AP ook helemaal niet zo hard uitzenden, dus dat is echt voor Point-to-Point of Point-to-MultiPoint bedoeld.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:14:
[...]

De 4000mW voor die hogere kanalen is binnen EU enkel voor Outdoor wanneer het gebruikt wordt voor FWA (Fixed Wireless Access).

Overigens kan een standaard AP ook helemaal niet zo hard uitzenden, dus dat is echt voor Point-to-Point of Point-to-MultiPoint bedoeld.
Ahh oke, maar dat betekent dus wel dat ik mij niet zo'n zorgen hoef te maken over het te hard uitzenden dus? Immers is de limiet alsnog hoger in EU / NL, dan in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

dehardstyler schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:17:
[...]

Ahh oke, maar dat betekent dus wel dat ik mij niet zo'n zorgen hoef te maken over het te hard uitzenden dus? Immers is de limiet alsnog hoger in EU / NL, dan in de VS.
De 4000mW mag dus enkel als je het inzet voor het doel wat ik net beschrijf.

In alle andere situaties zou je moeten voldoen aan: 25mW - SRD - No DFS als je binnen de gestelde normen wilt blijven. Op de Aruba resulteerde dat in een zendsterkte van 13.5 dBm.

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Hard uitzenden heeft ook niet veel zin als je iphone / android / laptop dat niet kan, dan ben je alsnog beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:22:
[...]

De 4000mW mag dus enkel als je het inzet voor het doel wat ik net beschrijf.

In alle andere situaties zou je moeten voldoen aan: 25mW - SRD - No DFS als je binnen de gestelde normen wilt blijven. Op de Aruba resulteerde dat in een zendsterkte van 13.5 dBm.
Oef ja, keek verkeerd. Dan ga je dus met de setting op VS en zendvermogen High wel lekker over de limiet heen ja. :P

Ik heb weer genoeg huiswerk, dank allemaal! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:07:
[...]

Daarin zie je dan dat de UDM serie nog wel qua ruwe power meer aan kan. Met 1000/1000 kon ik gewoon stabiel 920-940Mbps gebruiken op een enkele client. Wat in de buurt zit van de limiet van de Gigabit poort.

Vermoed dat enkel de UCG-Fiber meer aan kan.
Klopt de UGC-Fiber heeft een 7X CPU, volgens mij als enige in het portfolio. Als ik het test met QoS aan, op een lijn met PPPoE(!) kom ik hierop uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN3wWC0JMckxMhYwl9SJiTKbLNo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ysn4UWrLOxsF9sKIPDJfaXS1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:45:
[...]

Klopt de UGC-Fiber heeft een 7X CPU, volgens mij als enige in het portfolio. Als ik het test met QoS aan, op een lijn met PPPoE(!) kom ik hierop uit.

[Afbeelding]
UDM-SE hier op 2Gbps Odido Glasvezel (VLAN+DHCP).

Zonder QoS aan:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17621320020.png

Met QoS aan:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/17621330638.png

Smart Queues kan ik echter niet hoger dan 1000/1000Mbps instellen, die staat bij mij dus uit. Dit is met de nieuwe QoS optie aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSO_UJIsp2_XqkCMnusapaA-Csg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hQUjkdihICDc1kxMUyeqbA4F.png?f=user_large

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heb vraag over aanschaf ubiquiti point tot point apparatuur.

Wil in de garage op circa 100meter afstand van eigen woning ook op eigen/thuis unifi netwerk zitten, voor een evt camera en losse domotica tussenstekkers etc daar. (heb Dreammachine pro, diverse ap, cam's en switches van Ubiquiti.

Heb geen direct zicht er op garage. Aantal daken/gebouwen er deels tussen, is in een stadscentrum, kan op dak woning wel over meeste andere bebouwing heen kijken. Kan op de garage op het dak wel "iets" monteren om bijv 2meter extra omhoog te komen.

Zag de Nanobeam, Bridge Pro. AirmaxLitebeam M5, Airmax Rocketdish en meer..

Maar word er niet wijs uit wat nu verstandig is in mijn situatie.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 15:24
pOZOR jED schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:27:

De PS5 hangt aan een flex mini en geeft regelmatig aan dat de lan kabel los gekoppeld is, maar de usb-c voeding aansluiten hielp helaas ook al niet...
Ik weet niet welke PS5 je hebt maar gewoon om volledig te zijn tov al de rest. Weet dat het probleem ook bij je kabel/PS5 kan liggen. Ik had na een tijdje ook regelmatig deze melding op mijn Phat model.
De warme lucht blaast daar direct op je ethernetkabel. Met tijd was die connectie niet meer ok. Vervangen van de kabel was bij mij toen de oplossing. Is een gekend probleem.

Zal waarschijnlijk niets helpen met al de rest maar ik wou het even melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Ekfad schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:46:
[...]

Ik weet niet welke PS5 je hebt maar gewoon om volledig te zijn tov al de rest. Weet dat het probleem ook bij je kabel/PS5 kan liggen. Ik had na een tijdje ook regelmatig deze melding op mijn Phat model.
De warme lucht blaast daar direct op je ethernetkabel. Met tijd was die connectie niet meer ok. Vervangen van de kabel was bij mij toen de oplossing. Is een gekend probleem.

Zal waarschijnlijk niets helpen met al de rest maar ik wou het even melden.
Gaat om het 'orspronkelijke' model, maar hij heeft het soms al zo snel na het aanzetten dat ik het warmteprobleem niet zou vermoeden. De patchkabel al eens vervangen en de switch ligt er schuin achter, buiten de airflow. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Atomic2005 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:59:

Heb geen direct zicht er op garage. Aantal daken/gebouwen er deels tussen, is in een stadscentrum, kan op dak woning wel over meeste andere bebouwing heen kijken. Kan op de garage op het dak wel "iets" monteren om bijv 2meter extra omhoog te komen.
Eerste stap is kijken of er goede zichtlijnen te maken zijn met bv een mast of een paal. Daarna kan je via uisp Design Center apparaten selecteren en snelheden zien... Mijn tip. Als je een mast van 2 meter nodig hebt om net over een dak te komen. Neem een mast van 3 meter. Je Fresnel zone zal miniem zijn op 100meter, maar je wilt niet dat die een nok van een dak mee pakt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 15:24
pOZOR jED schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:36:
[...]

Gaat om het 'orspronkelijke' model, maar hij heeft het soms al zo snel na het aanzetten dat ik het warmteprobleem niet zou vermoeden. De patchkabel al eens vervangen en de switch ligt er schuin achter, buiten de airflow. ;)
Ok. Ik gaf het aan omdat op het originele model die problemen vaker voorkomen.

Ik heb je post nog even gelezen en vroeg mij het volgende af.
Heb jij je instelling op de default site staan of heb je een nieuwe site aangemaakt voor je setup?

In mijn geval heb ik een tijdje gelijkaardige problemen gehad met mijn setup. Ook al had ik alle toestellen gewist op de default site en geadpoteerd op de nieuwe site, toch kreeg ik regelmatig ook nog de reconnect melding (en offline melding ook al bleven de AP's wel werken). Bleek dat mijn default site zo nu en dan toch nog probeerde om de producten opnieuw te adopteren.

Eens ik alle instellingen van de default had gewist waren die problemen weg. Je kan dus best een 'lege' default hebben als je die niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

servies schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:42:
[...]

Als het de HDD is die ik denk dat het is, dan zou ik die nooit gebruiken voor jouw doel...
Ik ben huis tuin en keuken gebruiker. De data die ik echt wil bewaren heb ik wel ergens anders.
of het nu seagate, western digital, toshiba, samsung whatever is .. het is me om het even ..
alles gaat kapot en ik heb in mijn leven al zoveel HDD's in mijn vingers gehad en gebruikt ..

die camera data mag van mij na x dagen weg .. dat ubiquity begint te miepen dat met 16 bad blocks de HDD naar z'n haaien is .. tsja.. de ene gebruiker wil direct een nieuwe HDD, een andere gaat er nog een tijdje mee door.

Prijs is voor mij de factor en ja als die dan kapot gaat vervang ik hem.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

zeroday schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:32:
[...]

Ik ben huis tuin en keuken gebruiker. De data die ik echt wil bewaren heb ik wel ergens anders.
of het nu seagate, western digital, toshiba, samsung whatever is .. het is me om het even ..
alles gaat kapot en ik heb in mijn leven al zoveel HDD's in mijn vingers gehad en gebruikt ..

die camera data mag van mij na x dagen weg .. dat ubiquity begint te miepen dat met 16 bad blocks de HDD naar z'n haaien is .. tsja.. de ene gebruiker wil direct een nieuwe HDD, een andere gaat er nog een tijdje mee door.

Prijs is voor mij de factor en ja als die dan kapot gaat vervang ik hem.
Het is naar alle waarschijnlijkheid een SMR disk... daarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

servies schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:36:
[...]

Het is naar alle waarschijnlijkheid een SMR disk... daarom...
Hoge opslag 5TB met CMR is lastig te vinden als je al weet dat er een verschil is hoe er opgeslagen kan worden. En die moeite wilde ik niet nemen. Maar ik ben het met je eens hoor ;_)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

jack zomer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:56:
[...]

Eerste stap is kijken of er goede zichtlijnen te maken zijn met bv een mast of een paal. Daarna kan je via uisp Design Center apparaten selecteren en snelheden zien... Mijn tip. Als je een mast van 2 meter nodig hebt om net over een dak te komen. Neem een mast van 3 meter. Je Fresnel zone zal miniem zijn op 100meter, maar je wilt niet dat die een nok van een dak mee pakt.
Die nokken pak ik sowieso mee. Een zichtlijn is niet mogelijk helaas. Dan zou ik een mast van 6+ meter daar neer moeten zetten, en denk ik dat ik dan gedoe met buren krijg >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 17-04-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:26
Welke SSD adviseren jullie voor een UCG Fiber? Ik dacht zelf aan de Lexar NM790.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03

QuasaR

One ring to rule them all

springfield89 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:48:
Welke SSD adviseren jullie voor een UCG Fiber? Ik dacht zelf aan de Lexar NM790.
Ik heb deze in mijn max zitten : Kingston NV3 NVMe PCIe 4.0 Internal SSD 1TB M.2 2280-SNV3S/1000G

Daddy of 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoft
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 15:09
stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:49:
[...]

Heb je al eens gespeeld met de fixed snelheid instellingen bij sommige SFP's is dat nodig? Als dezelfde SFP niet wordt herkend is hij mogelijk defect zoals iemand al eerder schreef. De FS.com heeft ook een functie waarbij hij down gaat als hij aan de XGS-PON zijde niet up is, dat ervaar ik bij deze module.

Wat zegt de nieuwe SFP analyzer GUI?

[Afbeelding]
Het is inmiddels gelukt om de Module werkend te krijgen. Heb eerst nog contact gehad met Unify, maar kwam ik niet verder. Ze gaven aan dat de module niet ondersteund wordt door de gateway. Ik heb daarna eerst zelf een factory reset uitgevoerd en daarna zag de gateway de module wel. toen ik de back-up terug zette (config van mijn oude Cloud max.), toen werkte de module niet meer. Dus weer een factory reset uitgevoerd zonder back-up terug te zetten en toen werkte het weer. Ik heb daarna alle settings handmatig weer ingesteld zoals de back-up en nu werkt het zonder problemen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:48:
[...]

Die nokken pak ik sowieso mee. Een zichtlijn is niet mogelijk helaas. Dan zou ik een mast van 6+ meter daar neer moeten zetten, en denk ik dat ik dan gedoe met buren krijg >:)
dan kan je 60Ghz antennes afstrepen. die gaan in elk geval niet werken.

En of 5Ghz werkt, geen idee. iik heb hier een 600 meter 5Ghz verbinding die door een setje bomen heen gaat. En die werkt prima. Of het zou werken met daknokken in de weg, dan zal je moeten testen.. (ik vermoed van niet)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Atomic2005 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:59:

Wil in de garage op circa 100meter afstand van eigen woning ook op eigen/thuis unifi netwerk zitten, voor een evt camera en losse domotica tussenstekkers etc daar. (heb Dreammachine pro, diverse ap, cam's en switches van Ubiquiti.

Zag de Nanobeam, Bridge Pro. AirmaxLitebeam M5, Airmax Rocketdish en meer..

Maar word er niet wijs uit wat nu verstandig is in mijn situatie.
Je noemt vooral daken toch? Als de gebouwen een beetje aansluiten kun je zo een 150m (buiten)kabel langs de dakgoten leggen, hoef je ook niet te graven ofzo. Zo hadden wij super vroeger bij ons een LAN om via te gamen, want internet was toen nog te traag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51
ramonlambal schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:32:
[...]

Je noemt vooral daken toch? Als de gebouwen een beetje aansluiten kun je zo een 150m (buiten)kabel langs de dakgoten leggen, hoef je ook niet te graven ofzo. Zo hadden wij super vroeger bij ons een LAN om via te gamen, want internet was toen nog te traag :P
Snap het idee. Maar je kunt echt niet zomaar over andermans daken een kabel (al dan utp) leggen…

Anders gezegd als iemand dat bij mij zou doen zonder toestemming of het te vragen dan wordt de
kabel gewoon telkens door geknipt. :X }:|

[ Voor 13% gewijzigd door TheKerremenke op 18-04-2025 23:53 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik heb gisteren bij iemand een UCG Ultra geïnstalleerd (hij kwam vanaf een CloudKey, ik heb niets gemigreerd maar een "schone" installatie gedaan), maar nu loop ik tegen iets geks aan. Onder settings -> Routing zou ik een tabje "port forwarding" verwachten. Die staat er echter niet. Bij mijn eigen installatie staat die er wel. Is dat iets wat ik ergens moet "aanzetten"? Ik kan het niet vinden namelijk.

Allemachtig... Ik update net de Network Application en nu staat het er wel. Sorry... :X

[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 19-04-2025 11:10 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

ramonlambal schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:32:
[...]

Sluiten niet aan, zijn niet van mij, en moet 2x een straat oversteken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Ik zou kortelings eens herconfiguratie van mijn Unifi netwerk moeten doen ivm verbouwingen en verplaatsing van mijn USG Pro en gebruik van VLAN's voor gebruik van Telenet digitale TV.

Ik had me al wat verdiept in de VLAN's met digitale TV van Telenet, en heb volgend uitgetekend van hoe het volgens mij moet gedaan worden:

Afbeeldingslocatie: https://falcon-its.be/baan/network.jpg

Op de USW-8 komt de telenet modem aan, waar ik de poort op deze switch ook op VLAN 2 van de digitale TV moet zetten. Vervolgens poort 2 en 3 idem, welke naar de LAN en WAN kant van de USG Pro gaan.
Porrt 4 is dan untagged en gaat naar de USW-24, waar ik weer VLAN 2 op de poort zet waar een digicorder op steekt.

Is dit correct?

En is er eigenlijk een andere oplossing dan dit? Ik zou liefst van al de USG Pro direct aan de telenet modem hangen, en dan naar de USW-8 gaan en zo verder, zodat je echt eerst : modem --- gateway --- switch hebt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is een prima oplossing, alle IPTV dingen hangen hiermee direct aan het telenet-ding en je USG maakt via een omweg ook internet voor de rest van het netwerk beschikbaar.

Alleen het tweede lijntje vanaf de USG (LAN) nog even zwart maken.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 20-04-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik lees hier veel goeie migraties naar de UCG-Fiber.
Maar ik ben hier al een ganse dag aan het sukkelen...
Even mijn situatie schetsen :

Setup:
Ik had/heb nog een oude USG 3P en heb nu een UCG Fiber gekocht. (heb nog 3 switches, 4 AP's, allemaal Unifi)

Scenario dus :
Ik heb een (self hostede) Unifi-netwerk application (in een VM op Proxmox, Ubuntu)
En ik wil mijn instellingen migreren naar de nieuwe UCG Fiber.

Ik vond op internet een paar migratiescenario's, alsook hier wat ingelezen, de meesten zeiden allemaal hetzelfde.
https://www.bitwrangler.u...g-to-cloud-gateway-ultra/
https://www.reddit.com/r/...elf_hosted_controller_to/

Dus ik dacht, laten we er maar aan beginnen, binnen een uurtje zit ik op de nieuwe :) :'(
Dus mijn self hosted UniFi-network geüpgraded naar de laatste versie. (ik gebruik Glenn R. zijn setup = https://community.ui.com/...ypt-or-UniFi-Easy-Encrypt -/ccbc7530-dd61-40a7-82ec-22b17f027776)
Dat ging helemaal makkelijk met zijn scripts dus upgrade van 7.4.162 naar 9.0.114.
Ook de nieuwe router geïnstalleerd, opgestart upgedate. (dus alleen aangesloten op de modem, mijn laptop verbonden, al de rest losgekoppeld)
Na de installatie en updates wilde ik mijn configuratiebestand herstellen, maar toen ...
Ik krijg een foutmelding: "The backup file you are trying to load includes a newer version of the unifi network application that is incompatible with this console"

Dus ik probeerde het bestand te uploaden in de UCG-Fiber interface (192.168.1.1->herstellen van bestand, maar hij accepteert geen *.unf bestand en alleen *.unifi)

Toen dacht ik, laten we mijn oudere back-up van 7.4.162 proberen, maar die komt met dezelfde fout...
Ik heb ook de release candidate op de nieuwe UCG-Fiber, 9.1.118 geactiveerd, maar zelfs hiermee kregen beide back-ups dezelfde fout.

1 ding dat ik opmerkte, is dat ik (blijkbaar in het verleden) op mijn originele controller een 'default' site en een 'my home' site heb.
Al mijn instellingen en configuraties staan op de 'my home' site, dus technisch gezien heb ik 2 sites. (maar ik kan de 'standaard' niet verwijderen en multisites niet uitschakelen.

Dus om eerlijk te zijn, ik weet niet goed wat ik nu moet doen, ik heb ongeveer 120 apparaten, veel FW-regels, ...
Om dit handmatig te migreren is bijna niet mogelijk.

enige tips, ideeën, dingen om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-08 11:49
Laatst heb ik bij een klant een UDM Pro Max geinstalleerd en de bestaande UniFi setup hier naar overgeheveld. De UDM Pro Max zelf lijkt het prima te doen, maar de speedtests laten op verschillende plekken in het netwerk nogal wat te wensen over, met name wat de download betreft.

Hieronder een overzicht van het netwerk, met in de gele hokjes een paar van de speedtest resultaten. Hiervoor is steeds dezelfde Macbook Pro met dezelfde UTP kabel gebruikt, op poortjes in de UDM en switches die op het default vlan-loze netwerk zitten. Enige uitzondering is de speedtest van switch 3, daar is een Intel NUC met Windows Server voor de speedtest gebruikt.

Korte specs:
KPN zakelijke glasvezel 4Gbit symmetrisch via PPPoE
Speedtest vanuit de UDM Pro Max zelf geeft 3,5 Gbit down en 2,5 Gbit up. I.v.m PPPoE zijn dit geen slechte waardes.
Netwerk bestaat uit ongeveer 35 vlans
QoS staat uit, evenals IPS of IDS
IoT discovery staat op 7 vlans aan
Firewall blokkeert inter-VLAN traffic en bij de meerderheid van de vlans toegang tot de UDM Pro web UI
Zoals in onderstaand overzicht aangegeven zijn switches in de hoofdruimte onderling met 10Gbit DAC kabels verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVTCb8lEl7dnqEqMqHmxgqYue6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgZqdEJ6g0hjAYmiPk7A5ha7.jpg?f=fotoalbum_large

Wat met name opvalt is dat de speedtest via een poortje direct op de UDM Pro bij KPN prima gigabit snelheden laten zien, maar via speedtest.net echt bar slechte waardes geeft.
Wat ook opvalt is dat met name de download snelheid te wensen overlaat. Upload lijkt overal best redelijk tot hoog te zijn.

Voordat ik mij helemaal suf zou staren op speedtest resultaten dacht ik om hier nog even een lijntje uit te gooien.
Heeft iemand anders toevallig ervaringen met tegenvallende speedtest resultaten bij KPN en/of met UniFi apparatuur?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JD2k3
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 11:51
Ik weet niet of de UDM Pro Max vergelijkbaar is met de Cloud Gateway Max, maar hier zijn kennelijk vergelijkbare problemen met snelheden als de uplink sneller is dan 1Gbit/s:

https://community.ui.com/...c6-4253-a7d9-d02b869abfad
https://community.ui.com/...-b6e6-762f30c91709?page=1

Kennelijk met versie 4.0.20 op de Cloud Gateway Max is dat probleem er niet, maar met de 4.1.x en 4.2.x versies wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JD2k3 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:22:
Ik weet niet of de UDM Pro Max vergelijkbaar is met de Cloud Gateway Max, maar hier zijn kennelijk vergelijkbare problemen met snelheden als de uplink sneller is dan 1Gbit/s:

https://community.ui.com/...c6-4253-a7d9-d02b869abfad
https://community.ui.com/...-b6e6-762f30c91709?page=1

Kennelijk met versie 4.0.20 op de Cloud Gateway Max is dat probleem er niet, maar met de 4.1.x en 4.2.x versies wel.
Hele andere chipset. De moeite waard om de linkspeed eens fixed op 1Gbps te zetten om het uit te sluiten.

Je kan ook nog even flow control on/off proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 22-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
Machinimush schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:12:
Hieronder een overzicht van het netwerk, met in de gele hokjes een paar van de speedtest resultaten. Hiervoor is steeds dezelfde Macbook Pro met dezelfde UTP kabel gebruikt, op poortjes in de UDM en switches die op het default vlan-loze netwerk zitten. Enige uitzondering is de speedtest van switch 3, daar is een Intel NUC met Windows Server voor de speedtest gebruikt.
Wat was er nog allemaal actief op het netwerk tijdens het testen?

Als je aan het testen bent terwijl er tientallen Windows systemen een update aan het downloaden zijn of allerlei bestanden aan het syncen zijn met de cloud an krijg je al snel een vertekend beeld in je speedtest.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:31
Falcon10 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:23:
Op de USW-8 komt de telenet modem aan, waar ik de poort op deze switch ook op VLAN 2 van de digitale TV moet zetten. Vervolgens poort 2 en 3 idem, welke naar de LAN en WAN kant van de USG Pro gaan.
Porrt 4 is dan untagged en gaat naar de USW-24, waar ik weer VLAN 2 op de poort zet waar een digicorder op steekt.

Is dit correct?
Ja, iets vergelijkbaars heb ik jarenlang in gebruik gehad met het Nederlandse KPN.

Nu niet meer in gebruik omdat bij het inrichten van ons nieuwe huis voornamelijk gebruik wordt gemaakt van apps via Google TV, Apple TV en Chromecasts.

[ Voor 12% gewijzigd door FredvZ op 22-04-2025 17:21 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-08 11:49
FredvZ schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:17:
[...]

Wat was er nog allemaal actief op het netwerk tijdens het testen?

Als je aan het testen bent terwijl er tientallen Windows systemen een update aan het downloaden zijn of allerlei bestanden aan het syncen zijn met de cloud an krijg je al snel een vertekend beeld in je speedtest.
Goed punt, daar heb ik bij deze tests niet genoteerd. Het was afgelopen donderdagmiddag tussen 16:00-18:00 uur, dus in principe al richting het einde van de werkdag... Bij volgende tests zal ik dit zeker even noteren.

Voor wat het waard is, op dit moment (21:00 's avonds, locatie is gesloten) zijn er ongeveer 52 clients actief, met name camera's, printers, voip telefoons en Sonos speakers.
Een KPN speedtest vanaf de Windows Server NUC geeft een download van 64 Mbps en upload van 943 Mbps, ongeveer gelijk aan de resultaten.
stormfly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:29:
[...]

Hele andere chipset. De moeite waard om de linkspeed eens fixed op 1Gbps te zetten om het uit te sluiten.

Je kan ook nog even flow control on/off proberen.
Welke linkspeed bedoel je hiermee precies? De linkspeed tussen elke switch, de linkspeed van de WAN poort op de UDM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Machinimush schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:03:

Welke linkspeed bedoel je hiermee precies? De linkspeed tussen elke switch, de linkspeed van de WAN poort op de UDM?
Goede vraag, de bug die ik wel eens gelezen heb bij de nieuwe generatie gaat over UTP porten. Je kan het op die forum link ook nalezen. Ik vraag mij bij nader inzien af of het verschil maakt, in die testen kan je het beïnvloeden door het uitschakelen van hardware offloading, maar dat heeft een UDM niet.

[ Voor 85% gewijzigd door stormfly op 22-04-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
stormfly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:38:
[...]

Goede vraag, de bug die ik wel eens gelezen heb bij de nieuwe generatie gaat over UTP porten. Je kan het op die forum link ook nalezen. Ik vraag mij bij nader inzien af of het verschil maakt, in die testen kan je het beïnvloeden door het uitschakelen van hardware offloading, maar dat heeft een UDM niet.
Bij de UDM was er toch iets met de WAN poort en hogere snelheden dan een Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYADha02aqOV0mODCwtFSjJ5Cjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvCHCUZOX7uVFptFPByNai6i.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag ik heb een Ubiquiti cloud gateway neergezet en ook bijbehorende switches neergezet en firewalling en basale VLANs neergezet. Ik heb in cloud gateway port forwarding naar het virtuele IP adres van MetalLB gezet (layer 2 modus met ARP) en zie dat werkplekken in andere VLANs (default) en ook het internet niet bij metallb virtual ip terechtkomen als ik geen static route opvoer in de cloud gateway.

Daarin staat natuurlijk altijd 1 IP van 1 van de kubernetes nodes. Nu vraag ik me af is er nog een andere methode om dit niet te hoeven doen of een rits aan IPs toe te voegen zodat het niet uitmaakt als de specifieke server voor onderhoud uitgaat.

Kan ik de static route op een andere manier configureren? Of is er nog een andere optie die ik kan instellen zodat ARP wel werkt buiten het VLAN? Of is dit een te specifieke vraag en moet ik hiervoor een eigen topic maken?

MetalLB kan ook met BGP werken maar dat ondersteunt de Ubiquit cloud gateway niet zag ik.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Repi3 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:55:
Ik lees hier veel goeie migraties naar de UCG-Fiber.
Maar ik ben hier al een ganse dag aan het sukkelen...
Even mijn situatie schetsen :

Setup:
Ik had/heb nog een oude USG 3P en heb nu een UCG Fiber gekocht. (heb nog 3 switches, 4 AP's, allemaal Unifi)

Scenario dus :
Ik heb een (self hostede) Unifi-netwerk application (in een VM op Proxmox, Ubuntu)
En ik wil mijn instellingen migreren naar de nieuwe UCG Fiber.

Ik vond op internet een paar migratiescenario's, alsook hier wat ingelezen, de meesten zeiden allemaal hetzelfde.
https://www.bitwrangler.u...g-to-cloud-gateway-ultra/
https://www.reddit.com/r/...elf_hosted_controller_to/

Dus ik dacht, laten we er maar aan beginnen, binnen een uurtje zit ik op de nieuwe :) :'(
Dus mijn self hosted UniFi-network geüpgraded naar de laatste versie. (ik gebruik Glenn R. zijn setup = https://community.ui.com/...ypt-or-UniFi-Easy-Encrypt -/ccbc7530-dd61-40a7-82ec-22b17f027776)
Dat ging helemaal makkelijk met zijn scripts dus upgrade van 7.4.162 naar 9.0.114.
Ook de nieuwe router geïnstalleerd, opgestart upgedate. (dus alleen aangesloten op de modem, mijn laptop verbonden, al de rest losgekoppeld)
Na de installatie en updates wilde ik mijn configuratiebestand herstellen, maar toen ...
Ik krijg een foutmelding: "The backup file you are trying to load includes a newer version of the unifi network application that is incompatible with this console"

Dus ik probeerde het bestand te uploaden in de UCG-Fiber interface (192.168.1.1->herstellen van bestand, maar hij accepteert geen *.unf bestand en alleen *.unifi)

Toen dacht ik, laten we mijn oudere back-up van 7.4.162 proberen, maar die komt met dezelfde fout...
Ik heb ook de release candidate op de nieuwe UCG-Fiber, 9.1.118 geactiveerd, maar zelfs hiermee kregen beide back-ups dezelfde fout.

1 ding dat ik opmerkte, is dat ik (blijkbaar in het verleden) op mijn originele controller een 'default' site en een 'my home' site heb.
Al mijn instellingen en configuraties staan op de 'my home' site, dus technisch gezien heb ik 2 sites. (maar ik kan de 'standaard' niet verwijderen en multisites niet uitschakelen.

Dus om eerlijk te zijn, ik weet niet goed wat ik nu moet doen, ik heb ongeveer 120 apparaten, veel FW-regels, ...
Om dit handmatig te migreren is bijna niet mogelijk.

enige tips, ideeën, dingen om te proberen?
Ik zit al wat stappen verder.
Heb dus gevonden dat hij enkel de 'default site' restored van de backup en niet mijn 'thuis site'. (getest met een mini switch en wat instellingen te doen op de default site, export, restore en zichtbaar in nieuwe setup...)
Voor de rest lijkt het onmogelijk om een site import te doen, want ik ken nergens 'multisite' terug actieven op de UCG-Fiber. (lijkt verdwenen)

Dus het lijkt op een site-to-site migratie, is dat makkelijk?
En dan die default importeren in de UCG-Fiber.

Of iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:35
Gister avond een mail gekregen over de release van network 9.1 waarin voor mij een hele belangerijke feature zou zitten (traffic flows)

Direct dus geinstalleerd voor mijn ucg ultra.
Nu vallen mij eigenlijk 2 dingen op. De ucg ultra wordt uberhaupt niet als supported device genoemd in de releasenotes bij de traffic flows. En daarnaast lijken deze traffic flows alleen te kunnen filteren op blocked traffic.

Voor het goed configureren van fw regels wil je natuurlijk al het traffic zien.

Zijn hier al mensen met ervaring rondom de traffic flows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 11:28
Repi3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:52:
[...]

Heb dus gevonden dat hij enkel de 'default site' restored van de backup en niet mijn 'thuis site'. (getest met een mini switch en wat instellingen te doen op de default site, export, restore en zichtbaar in nieuwe setup...)
Voor de rest lijkt het onmogelijk om een site import te doen, want ik ken nergens 'multisite' terug actieven op de UCG-Fiber. (lijkt verdwenen)

Interessant. Benieuwd naar je vorderingen.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou toch moeten lukken dat je van je gewenste site een backup draait+migreert.

Ben van plan binnenkort de migratie te doen van mijn huidige Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite + Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2, naar de Fiber.
Network v9.0.114. En UniFi OS v4.1.22.
Via Settings > Control Plane > Backups kan ik een backup downloaden van de huidige site van de Cloud Key

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

prekz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 06:38:
Gister avond een mail gekregen over de release van network 9.1 waarin voor mij een hele belangerijke feature zou zitten (traffic flows)

Direct dus geinstalleerd voor mijn ucg ultra.
Nu vallen mij eigenlijk 2 dingen op. De ucg ultra wordt uberhaupt niet als supported device genoemd in de releasenotes bij de traffic flows. En daarnaast lijken deze traffic flows alleen te kunnen filteren op blocked traffic.

Voor het goed configureren van fw regels wil je natuurlijk al het traffic zien.

Zijn hier al mensen met ervaring rondom de traffic flows?
Je hebt meer interne opslag nodig voor de volwaardige functionaliteit. De volledige Flows kunnen best wat ruimte innemen.

Dus uit de UCG serie enkel de Max of Fiber of een UDM/UDW/UDR serie.

Heb wel de volwaardige versie op m’n UDM-SE en op de UCG-Fiber die klaarligt voor de overstap.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 25-04-2025 08:14 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BombaAriba schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:23:
[Afbeelding]

Vraag ik heb een Ubiquiti cloud gateway neergezet en ook bijbehorende switches neergezet en firewalling en basale VLANs neergezet. Ik heb in cloud gateway port forwarding naar het virtuele IP adres van MetalLB gezet (layer 2 modus met ARP) en zie dat werkplekken in andere VLANs (default) en ook het internet niet bij metallb virtual ip terechtkomen als ik geen static route opvoer in de cloud gateway.

Daarin staat natuurlijk altijd 1 IP van 1 van de kubernetes nodes. Nu vraag ik me af is er nog een andere methode om dit niet te hoeven doen of een rits aan IPs toe te voegen zodat het niet uitmaakt als de specifieke server voor onderhoud uitgaat.

Kan ik de static route op een andere manier configureren? Of is er nog een andere optie die ik kan instellen zodat ARP wel werkt buiten het VLAN? Of is dit een te specifieke vraag en moet ik hiervoor een eigen topic maken?

MetalLB kan ook met BGP werken maar dat ondersteunt de Ubiquit cloud gateway niet zag ik.
Cloud Gateway is een generieke naam, welke variant heb je want BGP is sinds kort wel beter ondersteund?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nui0xzuTB-cfjRbSsnbk5NYov3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsBXYalQD5tq3YwhiQFTYZpA.png?f=fotoalbum_large

Wat ook vaak nodig is zijn SNAT rules in de LB config, daar lijkt MetalLB beperkt? ARP gaat normaliter nooit buiten het VLAN, misschien kan je zelf een proxyarp server draaien met een pootje in beide vlans? Of even naar PBR rules kijken, maar of dat het helemaal oplost voor verkeer in beide richtingen weet ik niet.
Repi3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:52:
[...]

https://help.ui.com/hc/en...ps-and-Migration-in-UniFi

Je hebt twee soorten backup, een console backup met applicaties en de inhoud van de applicaties. Of een Network backup file die alleen de netwerk backup bevat. Ze verwijzen in het artikel naar het gebruik van cloud backups, heb je dat overwogen? En zoals je zelf al hebt ervaren, de versienummers van de applicatie moet altijd gelijk zijn voor de beste migratie experience.

De UCG-Fiber bij mij heeft ook geen multisite meer, wat ook wel logisch is omdat dit device de local LAN side van je netwerk managed. Een CloudKey is meer een generiek overkoepelend devices wat meerdere sites kan managen.

Ergens is er ook een wiki artikel dat je via de DB de default site kan verwijderen en je huidige site naar default site kan hernoemen. Ik denk dat dit voor jou de oplossing gaat worden als je vastloopt op het officiële artikel van UI.

[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 25-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
stormfly schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:32:
[...]

Je hebt twee soorten backup, een console backup met applicaties en de inhoud van de applicaties. Of een Network backup file die alleen de netwerk backup bevat. Ze verwijzen in het artikel naar het gebruik van cloud backups, heb je dat overwogen? En zoals je zelf al hebt ervaren, de versienummers van de applicatie moet altijd gelijk zijn voor de beste migratie experience.

De UCG-Fiber bij mij heeft ook geen multisite meer, wat ook wel logisch is omdat dit device de local LAN side van je netwerk managed. Een CloudKey is meer een generiek overkoepelend devices wat meerdere sites kan managen.
Bedankt voor je reactie (ook relevant voor mijn situatie).
[...]
Ergens is er ook een wiki artikel dat je via de DB de default site kan verwijderen en je huidige site naar default site kan hernoemen. Ik denk dat dit voor jou de oplossing gaat worden als je vastloopt op het officiële artikel van UI.
Ik meen dat er sinds een tijd terug de mogelijkheid bestaat om niet gebruikte sites via de site manager te verwijderen. Ik gebruik er namelijk ook maar 1. Had nog 2 oude staan, die ik nu heb verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:56:
Ik meen dat er sinds een tijd terug de mogelijkheid bestaat om niet gebruikte sites via de site manager te verwijderen. Ik gebruik er namelijk ook maar 1. Had nog 2 oude staan, die ik nu heb verwijderd.
Kan je ze ook hernoemen, volgens mij is het woord default key in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
stormfly schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:57:
[...]
Kan je ze ook hernoemen, volgens mij is het woord default key in deze situatie.
Mmh dat kon wel.
Kan het zo snel niet vinden.
Onder [Settings]>[System]>[General] staat geen naam invulveld.
Onder [Settings]>[System]>[Backups] staat wel een link naar de Console Cloud Backups die je eerder noemde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgIAsS32k7IlaS_8wxJXFI4GD8w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UfvO0ia53qxDufoNUkDxqemc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyiAGWtgtB2iWgazapm9bzo0skE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhKHua8e3nSaLZk51R6oGCzW.png?f=fotoalbum_large

Btw: to remove a site.

[ Voor 20% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 25-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:16

BombaAriba

Ondertitel

[...]

Cloud Gateway is een generieke naam, welke variant heb je want BGP is sinds kort wel beter ondersteund?

[Afbeelding]

Wat ook vaak nodig is zijn SNAT rules in de LB config, daar lijkt MetalLB beperkt? ARP gaat normaliter nooit buiten het VLAN, misschien kan je zelf een proxyarp server draaien met een pootje in beide vlans? Of even naar PBR rules kijken, maar of dat het helemaal oplost voor verkeer in beide richtingen weet ik niet.
Ja ik had zelf nog even doorgeprutst en kwam er ook op uit dat het zo 123 zonder extra proxy server niet mogelijk was i.c.m. metallb (of dus metallb + BGP). Ik heb Ubiquiti website er op nageslagen en mijn variant ondersteunt geen BGP.

Ik heb het nu opgelost door metallb te vervangen met purelb (ondersteunt ook direct ipv6) en deze het virtuele IP dynamisch laten binden aan 1 van de nodes. Hierdoor is het wel direct zichtbaar voor de router zonder static routes.

Bedankt voor het meedenken ieder geval :)

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:45:
[...]

Mmh dat kon wel.
Kan het zo snel niet vinden.
Onder [Settings]>[System]>[General] staat geen naam invulveld.
Onder [Settings]>[System]>[Backups] staat wel een link naar de Console Cloud Backups die je eerder noemde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Btw: to remove a site.
Ik denk dat ik deze toen gebruikt heb http://www.wiki.sharewiz....e:change_the_default_site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:01:
[...]

Interessant. Benieuwd naar je vorderingen.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou toch moeten lukken dat je van je gewenste site een backup draait+migreert.

Ben van plan binnenkort de migratie te doen van mijn huidige Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite + Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2, naar de Fiber.
Network v9.0.114. En UniFi OS v4.1.22.
Via Settings > Control Plane > Backups kan ik een backup downloaden van de huidige site van de Cloud Key
eerlijk gezegd, nog niet gelukt en volgens forum(s) en AI lijkt het een zeer moelijke bedoening.
Heb in het verleden een extra site aan gemaakt en dit nekt me nu...
Ik kijk dit weekend verder maar ik vrees dat ik mogelijks toch wat zaken manueel ga moeten doen.
[...]

[Afbeelding]

[...]

Inderdaad van die 2 backups, snap ik en met mijn selfhosted controller kan ik dus enkel een 'application network backup' maken.
Wat op zich geen probleem is. Maar er zijn 2 zaken:
Ik kan de site manager niet activeren op die nieuwe UCG-Fiber/unifi OS. Lijkt erop dat ze die functie verwijderd hebben ofzo. (ook het * in artikel werkt niet meer)
Maar heel wat mensen zeggen, als je niets in default hebt (wat ik idd niet heb) gaat hij standaard de 2de site importeren als default.
Maar dit doet hij dus niet bij mij.

Ik begrijp inderdaad dat een CK bv overkoppeld is.

Maar in de 'first install' of bij de restore krijg ik dus mijn 2de site niet actief.
Op mijn huidige controller, die site omzetten naar de eerste is dus ook niet makkelijk.
De database oplossing zou ik nog kunnen proberen, het is een VM in proxmox, dus ik zou nog 'eenvoudig' een backup moeten kunnen terugzetten als er iets niet werkt.
Eenmaal het in de default zit, lijkt het wel 'standaard' goed te werken. (dit heb ik in tests al kunnen zien.)

Bedankt voor de tip, ik kijk morgen hier eens naar!
bedankt voor de link!

[ Voor 68% gewijzigd door Repi3 op 25-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
Had gisteren de UDM Pro op het werk naar Network Application 9.1.119 bijgewerkt. Maar die uitrol was vanochtend weer gestopt. 9.1.120 is nu wel Official. 119 had blijkbaar een bug dat de Network Application soms niet wou starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:44
TommyL0204 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:32:
119 had blijkbaar een bug dat de Network Application soms niet wou starten
Klopt! Speelde vooral bij de UDM pro’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
Ik weet niet of de vraag hier al eens gesteld is, maar verwachten we over enkele maanden nog een update van de UDM Pro lijn? Het lijkt (voor mij althans) dat de UCG Fiber meer power heeft dan een UDM Pro SE bv (los van de POE) icm glasvezel.
Over een tijdje wil ik 2x G4's hangen en de deurbel pro. Zou het graag een beetje futureproof willen inregelen, waarbij ik voorkeur voor de UDM-lijn heb ivm rackmountable en HDD opslag ipv nvme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Repi3 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:37:
[...]

eerlijk gezegd, nog niet gelukt en volgens forum(s) en AI lijkt het een zeer moelijke bedoening.
Heb in het verleden een extra site aan gemaakt en dit nekt me nu...
Ik kijk dit weekend verder maar ik vrees dat ik mogelijks toch wat zaken manueel ga moeten doen.

[...]

Inderdaad van die 2 backups, snap ik en met mijn selfhosted controller kan ik dus enkel een 'application network backup' maken.
Wat op zich geen probleem is. Maar er zijn 2 zaken:
Ik kan de site manager niet activeren op die nieuwe UCG-Fiber/unifi OS. Lijkt erop dat ze die functie verwijderd hebben ofzo. (ook het * in artikel werkt niet meer)
Maar heel wat mensen zeggen, als je niets in default hebt (wat ik idd niet heb) gaat hij standaard de 2de site importeren als default.
Maar dit doet hij dus niet bij mij.

Ik begrijp inderdaad dat een CK bv overkoppeld is.

Maar in de 'first install' of bij de restore krijg ik dus mijn 2de site niet actief.
Op mijn huidige controller, die site omzetten naar de eerste is dus ook niet makkelijk.
De database oplossing zou ik nog kunnen proberen, het is een VM in proxmox, dus ik zou nog 'eenvoudig' een backup moeten kunnen terugzetten als er iets niet werkt.
Eenmaal het in de default zit, lijkt het wel 'standaard' goed te werken. (dit heb ik in tests al kunnen zien.)

Bedankt voor de tip, ik kijk morgen hier eens naar!

[...]

bedankt voor de link!
Ik kan dus bevesitgen dat de Database 'hack' ook voor mij werkte.
Ik heb de instructies gevolgd, zo was mijn config de default geworden.
En dan werkte de backup/restore gewoon zoals het zou moeten werken.
Ik heb een nieuw IP dus even via inform snel alles in de nieuwe setup geduwd en eigenlijk op een klein uurtje volledig klaar.

Dus vooral dank voor de link!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Even mijn lijstje van eerder erbij halen, prijzen zijn bijgewerkt, alles inmiddels uitgebracht op de XG 8 na.
Prijs is inmiddels bekend van de XG 8 PoE en staat voor volgende maand op de planning.
Alle prijzen in de EU store:

U7 Pro XG - € 228 214,80
1x 1/2.5/5/10 GbE RJ45 port, 2X2 MIMO, PoE+
U7 Pro XGS - € 342 322,80
1x 1/2.5/5/10 GbE RJ45 port, 2X2 MIMO 2.4GHz / 6GHz, 4X4 MIMO 5GHz, PoE++

Pro XG 8 PoE - € 538,80
8x 10/5/2.5/1 GbE, PoE++ RJ45 ports, 2x 10/1G SFP+ ports
Pro XG 10 PoE - € 798 754,80
10x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 2x 10/1G SFP+ ports
Pro XG 24 PoE - € 2178 1942,80
16x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 8x 2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 2x 25/10/1G SFP28 ports
Pro XG 48 PoE - € 3438 2697,80
32x 10/5/2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 16x 2.5/1 GbE, PoE+++ RJ45 ports, 4x 25/10/1G SFP28 ports

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Pro XG 10 PoE is wel een mooie vervanger van mijn Zyxel 10Gbit switch, alleen heb ik de PoE niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29
Tijd geleden heb ik deze antennes gekocht voor mijn mesh m aangezien de originele gaten in zaten.
https://www.amazon.nl/dp/B0B6B6MTFN

Alleen vind ik het ontvangst een stuk slechter, antenne is wel 8dbi terwijl origineel 3 is.
Is dit een probleem? Kan gain niet aanpassen in 8 wel naar 10 als ik de andere UniFi antenne kies in de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TheMystery schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:24:
Tijd geleden heb ik deze antennes gekocht voor mijn mesh m aangezien de originele gaten in zaten.
https://www.amazon.nl/dp/B0B6B6MTFN

Alleen vind ik het ontvangst een stuk slechter, antenne is wel 8dbi terwijl origineel 3 is.
Is dit een probleem? Kan gain niet aanpassen in 8 wel naar 10 als ik de andere UniFi antenne kies in de instellingen.
+5dBi extra doet nogal wat met de uitstraling van een antenne, de antenne dient daarmee veel gerichter aangestuurd te worden (bereik wordt dus wel groter maar over een smaller oppervlak).

Even vlug een simpel plaatje er bij gezocht voor je:

https://www.wifiweb.nl/be...ne/#meer-dbi--meer-bereik

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 28-04-2025 22:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Will_M schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:33:
[...]

+5dBi extra doet nogal wat met de uitstraling van een antenne, de antenne dient daarmee veel gerichter aangestuurd te worden (bereik wordt dus groter over een smaller oppervlak).
Oké dus beter om 3dbi antenne te kopen.
Iemand een tip welke ik het beste kan aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 16:03
Heb een nieuwbouwhuis.
Alle wanden zijn beton.

Heb dit besteld (zie hieronder), is dit een goede fundering om op door te bouwen mochten de 2 access points niet voldoende zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkLeB73nH7K2gz6AIs3WsJkf-E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwQsfBE14M3sh7VRNpGR39yw.jpg?f=fotoalbum_large

ChatGPT raadde eigenlijk een dream machine aan maar vond ik overkill plus de ruimte in de meterkast is twijfelachtig voor zo’n ding.
Dus vandaar de switch erbij.

Heb overigens in de meeste ruimtes een Cat6 kabel en aansluiting in de muur (vandaar de wall pro ipv een plafond versie) laten leggen door de bouwer.
Ik wil de router en de switch in de meterkast zetten. Beetje in het midden van het huis.
En de accesspoints aan allebei de uiterste kanten van het huis.

[ Voor 3% gewijzigd door nils7 op 29-04-2025 09:56 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
nils7 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:52:
Heb een nieuwbouwhuis.
Alle wanden zijn beton.

Heb dit besteld (zie hieronder), is dit een goede fundering om op door te bouwen mochten de 2 access points niet voldoende zijn?

[Afbeelding]

ChatGPT raadde eigenlijk een dream machine aan maar vond ik overkill plus de ruimte in de meterkast is twijfelachtig voor zo’n ding.

Heb overigens in de meeste ruimtes een Cat6 kabel en aansluiting in de muur (vandaar de wall pro ipv een plafond versie) laten leggen door de bouwer.
Ik wil de router en de switch in de meterkast zetten. Beetje in het midden van het huis.
Alles op 1 verdieping? Dan is 3x AP een beetje overkill lijkt me, maar bij standaard begane grond + 2 verdiepingen is 1 AP per verdieping prima. Zeker als je voor/achter afwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
loeberce schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:59:
[...]

Alles op 1 verdieping? Dan is 3x AP een beetje overkill lijkt me, maar bij standaard begane grond + 2 verdiepingen is 1 AP per verdieping prima. Zeker als je voor/achter afwisselt.
Yes sorry
3 verdiepingen: BG, eerste en zolder.

Goed om te horen dat dit voldoende is.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
nils7 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:52:
Heb een nieuwbouwhuis.
Alle wanden zijn beton.

[Afbeelding]

Waarom die Dream Router? En niet een UCG-fiber bijvoorbeeld? Als je toch al losse APs hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
duvekot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:03:
[...]

Waarom die Dream Router? En niet een UCG-fiber bijvoorbeeld? Als je toch al losse APs hebt?
Advies kwam van ChatGPT om de Dream Machine te vervangen voor de Dream Router.
Een derde wifi punt in de router zelf is denk ik niet verkeerd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 15:36

Valkyre

Kitesurf FTW!

duvekot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:03:
[...]

mee eens, en dan spreek je met iemand die vorige week dinsdagavond een UCG-Fiber gekocht heeft, en deze donderdag gelijk geplaatst heeft :)

ik heb zelf ook een nieuwbouwhuis (vloerverwarming op elke verdieping), in de meterkast was mijn keuze enkel een router (Opnsense -> naar vorige week UCG-fiber)
En op elke verdieping heb ik een AC-Lite hangen in de gang op dezelfde plek boven elkaar. en de praktijk is dat ik het AP op de 1e verdieping wel had kunnen skippen. Sterker nog ik zag laatst dat de watermeterkit vanuit de meterkast op het AP op de 2e verdieping verbonden was.

Voor het mooie zou ik denk ik nog steeds wel per verdieping een AP ophangen (aan het plafond als je toch loze leidingen kan kiezen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het zal er ook aan liggen of je genoegen neemt met 2.4Ghz of dat je goede dekking van 5Ghz en/of 6Ghz wilt.

Voor mij was 6Ghz essentieel, dus heb 1x U7-Pro per verdieping in een nieuwbouwwoning met 3 verdiepingen. 5Ghz en 6Ghz slaan compleet dood per verdieping, door de vloerverwarming en gewapend beton tussen de verdiepingen. 2.4Ghz kan ik nog vangen van twee verdiepingen hoger, dus heb ik allemaal op Low signal strength ingesteld, helpt ook met de interferentie.

Op de verdiepingen zelf zijn de binnenwanden van kalkzandsteen gemaakt, daar komt het signaal prima doorheen, dus 1 AP per verdieping is zat, zelfs voor 6Ghz als je het AP redelijk centraal kan plaatsen.

Had het AP beneden eerst in de meterkast hangen aan het plafond, nu verplaatst naar aan het plafond net voor de meterkast. Scheelde op 6Ghz meer dan 10dB in signaal en daarmee veel in snelheid.

U7-Pro aan de 'muur' boven de deur aan de voorkant van de meterkast was trouwens nog het slechtste resultaat voor 6Ghz. Was 20dB zwakker dan in de meterkast aan het plafond op een afstand van 3-4m van de client. Nu hebben de Wandmodellen een anders stralingspatroon, die juist wel zijn ontworpen voor wandmontage.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 29-04-2025 11:59 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
nils7 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:11:
[...]

Advies kwam van ChatGPT om de Dream Machine te vervangen voor de Dream Router.
Een derde wifi punt in de router zelf is denk ik niet verkeerd overigens.
Niet verkeerd .. maar waarschijnlijk wel op een verkeerde plek met veel verstoring (kabels) en muren er om heen in de meterkast. Mijn advies is altijd om de WiFi en Router los te halen van elkaar tenzij je in een studio of zeer kleine woning woont.

Welke internet snelheid ga je nemen van je provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
duvekot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:02:
[...]

Niet verkeerd .. maar waarschijnlijk wel op een verkeerde plek met veel verstoring (kabels) en muren er om heen in de meterkast. Mijn advies is altijd om de WiFi en Router los te halen van elkaar tenzij je in een studio of zeer kleine woning woont.

Welke internet snelheid ga je nemen van je provider?
Neem aan dat de accesspoints de set up met de router juist versterken?

Ik heb Ziggo genomen; modem staat er al en haal 680mbps op de wifi van het modem, met het 1000mbps abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
nils7 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:45:
[...]

Neem aan dat de accesspoints de set up met de router juist versterken?

Ik heb Ziggo genomen; modem staat er al en haal 680mbps op de wifi van het modem, met het 1000mbps abonnement.
Accesspoints versterken niet .. die bieden alleen dekking ... En je cliënt probeert te verbinden naar het accesspoint met het sterkste signaal (versimpeld gezegd) ... Maar wat andere ook zeggen zullen je vloeren wel het signaal van de boven verdieping tegenhouden .. en de muren rondom je meterkast waarschijnlijk ook . Dus minder dekking op de benedenverdieping waarschijnlijk. Met een AP ergens op een strategische hoge kast in de woonkamer heb je waarschijnlijk beter bereik vermoed ik.

Als je toch bij Ziggo blijft dan had je ook uit de voeten gekund met een UCG-ultra van 108 plus een losse extra AP voor de benedenverdieping. Zo te zien heb je geen cameras dus Protect heb je ook niet nodig.

Je had ipv ChatGPT ook hier een advies kunnen vragen (en er staan er ook al een boel in dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Even een vraagje, wellicht dat iemand dit herkent.

Ik heb, op een andere locatie, een UDM pro staan met een klein unifi netwerk. KPN glasvezel internet met door hun geleverde modem+router voor de UDM pro. Altijd stabiel gedraaid op een storing van KPN hier en daar na.
Nu heb ik sinds een tijdje last van problemen. Vooral als ik een update draai op de UDM, dat deze daarna onbereikbaar is. Als het KPN modem/router wordt gereboot komt de verbinding terug. Voorheen dit probleem nooit ervaren en altijd remote de UDM geupdate, maar dat zit er nu niet meer in...

Iemand een oplossing of een richting waar ik in kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
RobertMe schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:40:
[...]

En anders staan er nog 55 pagina's aan adviezen in: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Had to do it. Die hele vraag was hier natuurlijk al offtopic.
Was al aangekocht O-)
Vroeg alleen of er nog een AP bij moest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
TheMystery schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:45:
[...]

Oké dus beter om 3dbi antenne te kopen.
Iemand een tip welke ik het beste kan aanschaffen?
Vandaag eens verder gezocht naar antennes die te vergelijkbaar zijn met de originele (2.4ghz 3dbi, 5ghz 4dbi)
Maar vind deze eigenlijk nergens, vind genoeg topics van gebruikers waarvan de standaard antennes ook gaten inzitten maar nergens een een goede suggestie voor vervanging helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuilnaam85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 12:44
Hi All,

Vraagje.
Stel ik heb een odido abo en plaats een ucg max.
M’n naast buren hebben een abo bij een andere provider en plaatsten ook een ucg max. Kan je beide netwerken aan elkaar knopen (draadloos) en een failover situatie creëeren voor beide partijen voor een nog betere uptime ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 21:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Schuilnaam85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:48:
Kan je beide netwerken aan elkaar knopen (draadloos) en een failover situatie creëeren voor beide partijen voor een nog betere uptime ?
Je kan op beide netwerken een device bridge toevoegen een deze als 2e (failover) wan aansluiten op de beide max-en. Of natuurlijk een gat in de muur boren naar je buren en 2 kabeltjes doortrekken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 29-04-2025 22:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuilnaam85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 12:44
DukeBox schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:03:
[...]

Je kan op beide netwerken een device bridge toevoegen een deze als 2e (failover) wan aansluiten op de beide max-en. Of natuurlijk een gat in de muur boren naar je buren en 2 kabeltjes doortrekken ;)
Thx, zit wel een huis tussen dus draadloos moet wel lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Schuilnaam85 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:43:
Thx, zit wel een huis tussen dus draadloos moet wel lukken
Kruipruimte? Zo had ik vroeger een coax 10Mbit (10BASE2) ethernet kabel lopen naar mijn buurjongen via een ventilatie gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Om het advies van 1 AP per verdieping toch wat te ontkrachten; ik merk dat de AP 6 Pro bijv. hangend in de kamer van m’n dochter, niet voor top bereik zorgt in onze slaapkamer op dezelfde verdieping (andere kant verdieping, zit alleen een badkamer tussen en is verbonden via een gang). De Shelly achter de verste lichtknop zeurt ook over een slecht wifi signaal. Dit terwijl ik de 2.4ghz op 40mhz heb staan en de 5ghz op 80mhz.

Waar ligt dit nou aan? Het lijkt soms alsof de pro slechter werkt dan de lite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:35:
Dit terwijl ik de 2.4ghz op 40mhz heb staan en de 5ghz op 80mhz.

Dit. Tenzij je geen buren hebt in een straal van tientallen meters. De 2,4GHz band is al (over)vol over het algemeen en vervolgens gebruik je ook nog eens de dubbele kanaalbreedte waarmee je nog veel meer ruis hebt. Daarom nooit de kanaalbreedte op 2,4GHz op 40MHz zetten, maar lekker op 20MHz laten staan. En die theoretisch dubbele snelheid op een dubbel zo brede kanaalbreedte haal je toch niet (door de toegenomen ruis / interferentie). En 2,4GHz moet je niet eens willen gebruiken "voor de snelheid". Het is dat IoT spul vaak alleen 2,4GHz doet, maar telefoons, tablets etc horen op 5GHz te zitten.

En daarnaast geef je niet aan hoe groot de woning is. Als er alsnog tientallen meters tussen zit verklaard dat ook het een en ander :p. En met een badkamer ertussen kan het AFAIK ook killing zijn als die betegeld is. Keramische tegels dempen het signaal meen ik ook nogal (/"meer" dan een stenen muur, als je al stenen muren hebt).

offtopic:
Nog los van dat ik wifi voor IoT mijd. Zigbee en Z-Wave werken als een mesh netwerk. Waarbij elk apparaat op de netstroom automatisch/verplicht als repeater dienst doet. Het signaal hoeft dan geen meters af te leggen naar een AP op die afstand. Maar bv maar tot een module aan de andere kant van de kamer, en die module aan de andere kant van de kamer hoeft maar door een muur heen omdat in de naastgelegen kamer een andere module ook dicht bij de muur is. En doordat Zigbee & Z-Wave vele malen minder data versturen is de signaalkwaliteit ook minder van belang. Immers hoeven er maar enkele bytes door de lucht te gaan, i.p.v. tientallen tot honderden bytes bij wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:35:
Om het advies van 1 AP per verdieping toch wat te ontkrachten; ik merk dat de AP 6 Pro bijv. hangend in de kamer van m’n dochter, niet voor top bereik zorgt in onze slaapkamer op dezelfde verdieping (andere kant verdieping, zit alleen een badkamer tussen en is verbonden via een gang). De Shelly achter de verste lichtknop zeurt ook over een slecht wifi signaal. Dit terwijl ik de 2.4ghz op 40mhz heb staan en de 5ghz op 80mhz.

Hoe groot zijn je verdiepingen? Onze woning is grofweg 7,5x7,5m per verdieping en de tweede verdieping 7,5x3m met een dakterras van nog een keer zo’n maat.

Sowieso 2.4Ghz nooit op 40Mhz gebruiken, tenzij je een vrijstaande woning hebt met de eerste buur op paar 100m, maar zelfs dan verzwakt het je signaal enorm en krijg je meer ruis, dus is het het meestal niet waard.

Shelly’s staan er niet bekend om dat ze een sterke ontvanger hebben, afhankelijk van het type muur veroorzaakt dat ook demping. Heb zelf Relays van Bosch (via Zigbee) voor aansturing van verwarming in gebruik en lampknoppen (Zigbee) van Hue samen met lampen (Zigbee) van Hue.

Hoe hangt je AP, aan plafond of aan een muur? Ik heb een tijd de U6-IW in een slaapkamer gehangen in een kast, hiermee lukte het toen niet om de hele verdieping van stabiele dekking te voorzien op 5Ghz, 2.4Ghz was niet echt een probleem. Nu met de U7-Pro en vroeger ook een tijd de U6-Pro aan het plafond midden op de verdieping geen problemen met bereik, ook met 5 en 6Ghz. Verste punt vanaf het AP is daarmee dus iets van 4,6m hier op de eerste verdieping.

Op de begane grond hangt hij in de entree aan het plafond voor de meterkast, dat is niet het midden van de verdieping. Vanaf dat punt zal het verste punt iets van 8,5m zijn, op dat specifieke punt is de 6Ghz nog net te gebruiken, de lagere banden zijn nog steeds sterk genoeg. Als ik hem in de entree aan de muur had hangen kwam hij op 6Ghz sowieso niet ver genoeg voor datzelfde punt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
BiG-GuY schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:52:
[...]

Hoe groot zijn je verdiepingen? Onze woning is grofweg 7,5x7,5m per verdieping en de tweede verdieping 7,5x3m met een dakterras van nog een keer zo’n maat.

Sowieso 2.4Ghz nooit op 40Mhz gebruiken, tenzij je een vrijstaande woning hebt met de eerste buur op paar 100m, maar zelfs dan verzwakt het je signaal enorm en krijg je meer ruis, dus is het het meestal niet waard.

Shelly’s staan er niet bekend om dat ze een sterke ontvanger hebben, afhankelijk van het type muur veroorzaakt dat ook demping. Heb zelf Relays van Bosch (via Zigbee) voor aansturing van verwarming in gebruik en lampknoppen (Zigbee) van Hue samen met lampen (Zigbee) van Hue.

Hoe hangt je AP, aan plafond of aan een muur? Ik heb een tijd de U6-IW in een slaapkamer gehangen in een kast, hiermee lukte het toen niet om de hele verdieping van stabiele dekking te voorzien op 5Ghz, 2.4Ghz was niet echt een probleem. Nu met de U7-Pro en vroeger ook een tijd de U6-Pro aan het plafond midden op de verdieping geen problemen met bereik, ook met 5 en 6Ghz. Verste punt vanaf het AP is daarmee dus iets van 4,6m hier op de eerste verdieping.

Op de begane grond hangt hij in de entree aan het plafond voor de meterkast, dat is niet het midden van de verdieping. Vanaf dat punt zal het verste punt iets van 8,5m zijn, op dat specifieke punt is de 6Ghz nog net te gebruiken, de lagere banden zijn nog steeds sterk genoeg. Als ik hem in de entree aan de muur had hangen kwam hij op 6Ghz sowieso niet ver genoeg voor datzelfde punt.
Ik heb gisteren m'n spullen binnen gekregen en getest.
Volgens mij is de originele reactie van 1 AP per verdieping ook als advies aan mij.

Maar ik heb dus zo'n vrijstaand huis, buren moeten nog beginnen met bouwen (waar ze blijven is een goede vraag) en heb 1 overbuurman aan de overkant van de straat (op zo'n 12 meter afstand).

Mijn huis is per verdieping 8 x 12 meter (buiten maten).
De meterkast waar alles zit, zit zo'n beetje in het midden aan 1 kant van de woning (want die moet naast de voordeur).
Ik heb nog niet alles netjes opgehangen maar gewoon snel even aangesloten om te testen (want ze zijn nog overal bezig dus het moest er ook weer uit na de test).

Maar als ik in mijn huis het verste weg ga staan (op de Begane Grond als ook op de eerste verdieping) van de meterkast verliest die het signaal van mijn Dream Router 7.
Op dezelfde plek verlies ik ook Wifi van het Ziggo modem.
Uiteraard een AP aangesloten op de eerste verdieping, wel aan de andere kant van het huis en op dezelfde plek valt de wifi nog steeds weg.
Ik heb de instellingen op automatisch gezet omdat ik geen idee heb waar ze op moeten staan.

Al mijn wanden zijn echt beton en op advies van de bouwer heb ik op de eerste verdieping twee Cat6 aansluitingen in de muur waarvan ik er dus 1 een AP heb gestoken die niet sterk genoeg lijkt om de straling aan de andere kant te laten komen.

Zo ook beneden dus ik vrees dat ik nog minimaal 2 AP's moet gebruiken of hebben mensen hier andere tips om het te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Beton heeft een demping van 15dB. Als je dus door meerdere binnenmuren moet heb je teveel demping om naar de andere kant van de verdieping te komen.

Vandaar dat ik aangaf dat het met 1 AP per verdieping wel lukt als hij aan het plafond hangt en centraal in het midden van de verdieping kan hangen. Maar je bent dus wel afhankelijk van het materiaal van je binnen muren. Als je gebonden bent aan muur punten, heb je samen met het grotere oppervlak waarschijnlijk wel aan weerszijden een AP nodig ja. De Wall modellen zijn theoretisch 'ontworpen' voor een enkele kamer, maar de huizen in NL zijn niet zo groot als in USA, daarentegen zijn de meeste woningen daar van hout gemaakt, dus komt het signaal verder.

De wall modellen stralen enkel naar voren/opzij uit, niet naar achteren. Net als de schotelvormige enkel opzij uitstralen en niet naar de 'onderkant' van het AP.

De Dream Router 7 komt minder ver dan de U7-Pro, het AP deel is de helft in formaat, dus de antennes zijn simpelweg kleiner. Dat is iets wat je uit de specs niet direct ziet, want de gain en signaalsterkte lijkt vergelijkbaar te zijn.

In het vorige appartement waar ik in woonde waren alle buiten muren dik beton, maar alle binnen muren voelden als karton. Resultaat: wifi was binnen mijn appartement lekker sterk en schoon, omdat de 5Ghz van de buren al weg viel door de dikke muren tussen de appartementen.

Nu is ons woonhuis volledig kalkzandsteen, daar komt veel meer signaal doorheen. Maar er zit wel een isolatielaag tussen de bakstenen buiten en de kalkzandsteen muur. Dus het signaal naar buiten valt wel dood maar inpandig geen probleem.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
BiG-GuY schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:33:
Beton heeft een demping van 15dB. Als je dus door meerdere binnenmuren moet heb je teveel demping om naar de andere kant van de verdieping te komen.

Vandaar dat ik aangaf dat het met 1 AP per verdieping wel lukt als hij aan het plafond hangt en centraal in het midden van de verdieping kan hangen. Maar je bent dus wel afhankelijk van het materiaal van je binnen muren. Als je gebonden bent aan muur punten, heb je samen met het grotere oppervlak waarschijnlijk wel aan weerszijden een AP nodig ja. De Wall modellen zijn theoretisch 'ontworpen' voor een enkele kamer, maar de huizen in NL zijn niet zo groot als in USA, daarentegen zijn de meeste woningen daar van hout gemaakt, dus komt het signaal verder.

De wall modellen stralen enkel naar voren/opzij uit, niet naar achteren. Net als de schotelvormige enkel opzij uitstralen en niet naar de 'onderkant' van het AP.

De Dream Router 7 komt minder ver dan de U7-Pro, het AP deel is de helft in formaat, dus de antennes zijn simpelweg kleiner. Dat is iets wat je uit de specs niet direct ziet, want de gain en signaalsterkte lijkt vergelijkbaar te zijn.

In het vorige appartement waar ik in woonde waren alle buiten muren dik beton, maar alle binnen muren voelden als karton. Resultaat: wifi was binnen mijn appartement lekker sterk en schoon, omdat de 5Ghz van de buren al weg viel door de dikke muren tussen de appartementen.

Nu is ons woonhuis volledig kalkzandsteen, daar komt veel meer signaal doorheen. Maar er zit wel een isolatielaag tussen de bakstenen buiten en de kalkzandsteen muur. Dus het signaal naar buiten valt wel dood maar inpandig geen probleem.
Helder dank voor het antwoord, wat kan ik gebruiken om mijn installatie uit te breiden dan?
Plafond optie gaat helaas niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:00
nils7 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:50:
[...]

Helder dank voor het antwoord, wat kan ik gebruiken om mijn installatie uit te breiden dan?
Ik zou beginnen met de juiste instellingen van de wifi op de AP's. Daar is best wat online over te vinden of in dit topic.

Bij mij hangen de AP's per verdieping om en om voor of achter. In mijn geval: bgg achter, 1e verdieping voor en 2e verdieping achter. Zo is de kortste afstand of op dezelfde verdieping, of 1 verdieping hoger/lager.

Kan je de positie van het AP op de 1e verdieping nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
nils7 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:50:
[...]

Heb je geen boekenkast in de woonkamer staan? Of een andere hoge kast ergens midden in?
Ik heb mijn oude trouwe AC-LR boven op de boekenkast liggen .. en daarmee dek ik de hele woonkamer voor en de woonkeuken achter af.

En ik heb idd de APs van de eerste en tweede verdieping wat neer naar achteren (eerste verdieping) en wat meer naar voren (tweede verdieping) gelegd.

(En ik hoop dat je wat meer dan slechts 2 UTP op elke verdieping hebt aangelegd? Bijvoorbeeld elke slaap/studeer kamer voorzien van 2UTP?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
duvekot schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:16:
[...]

Heb je geen boekenkast in de woonkamer staan? Of een andere hoge kast ergens midden in?
Ik heb mijn oude trouwe AC-LR boven op de boekenkast liggen .. en daarmee dek ik de hele woonkamer voor en de woonkeuken achter af.

En ik heb idd de APs van de eerste en tweede verdieping wat neer naar achteren (eerste verdieping) en wat meer naar voren (tweede verdieping) gelegd.

(En ik hoop dat je wat meer dan slechts 2 UTP op elke verdieping hebt aangelegd? Bijvoorbeeld elke slaap/studeer kamer voorzien van 2UTP?)
We hebben twee kinderkamers aangrenzend naast elkaar met in 1 van die kamers een UTP aansluiting.
Wilde gok dat de wifi van de ene ook wel in de andere kan komen.
En de enige andere slaapkamer (master bedroom) hebben we ook een UTP aansluiting.

Ik heb dus 1 AP getest in een kinder slaapkamer en de ene kant van het huis een metertje of 10 verder op dezelfde verdieping viel die weg. Maar dat was in de master bedroom dus daar kan er nog 1 bij.

Beneden hebben we in de library/gameroom een UTP aansluiting, in kantoor 1 en 1 de in woonkamer.
loeberce schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:56:
[...]

Ik zou beginnen met de juiste instellingen van de wifi op de AP's. Daar is best wat online over te vinden of in dit topic.

Bij mij hangen de AP's per verdieping om en om voor of achter. In mijn geval: bgg achter, 1e verdieping voor en 2e verdieping achter. Zo is de kortste afstand of op dezelfde verdieping, of 1 verdieping hoger/lager.

Kan je de positie van het AP op de 1e verdieping nog aanpassen?
Zonder kabels te trekken niet. Maar heb (zoals hierboven beschreven) nog 1 UTP optie over.

[ Voor 21% gewijzigd door nils7 op 30-04-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:52:
[...]

De verdiepingen zijn 12 bij 6. Ik heb helaas geen UTP op middelpunten zitten, dus ik moet het doen met aansluitingen in de kamers. En dan merk ik dat de binnenmuren aardig dempen. Overigens 2.4 staat op 20, dus dat zei ik niet goed. Bandsturing wel uit, gebruikt iemand dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhIG_GgCixauv6neuGv7HKQt5lY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hLLVCLqBLCREOg9EgNiE7v91.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:08:
[...]

De verdiepingen zijn 12 bij 6. Ik heb helaas geen UTP op middelpunten zitten, dus ik moet het doen met aansluitingen in de kamers. En dan merk ik dat de binnenmuren aardig dempen. Overigens 2.4 staat op 20, dus dat zei ik niet goed. Bandsturing wel uit, gebruikt iemand dat?

[Afbeelding]
Heb je Meshing nodig? Alle APs zitten toch op hun eigen aansluiting naar de router/switch? Dus dat kan je sowieso al uit zetten.
En met een lange kabel kan je natuurlijk altijd wel ergens in het midden uitkomen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
duvekot schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:11:
[...]

Heb je Meshing nodig? Alle APs zitten toch op hun eigen aansluiting naar de router/switch? Dus dat kan je sowieso al uit zetten.
En met een lange kabel kan je natuurlijk altijd wel ergens in het midden uitkomen >:)
Zeker, zijn allemaal bekabeld. Vraag is alleen of het voor- of nadelen heeft om dit uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ferra schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:14:
[...]
Zeker, zijn allemaal bekabeld. Vraag is alleen of het voor- of nadelen heeft om dit uit te zetten?
Zo ver ik weet proberen de APs dan onderling met elkaar een verbinding te leggen .. wat in jou geval dus niet nodig is .. ik weet niet of UniFi slim genoeg is om tot de conclusie te komen dat alles bedraad is .. of dat ze toch altijd aan het luisteren zijn of er ergens nog een onbedraade AP zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Zodra je Mesh aan hebt staan, zelfs als je het niet gebruikt. Zenden alle AP's een verborgen Mesh SSID uit.
Zelfde met de functie voor UniFi Auto-Link die zend ook een extra verborgen SSID uit.

Zelf zet ik die dus beiden uit, om zo de belasting op de AP's te verlagen. De Unifi AP's hebben een limiet van 8 SSID's per radio, maar in de praktijk wil je niet meer dan 4 SSID's actief hebben, inclusief deze verborgen dus. Omdat het zorgt voor onnodig verkeer van de AP's die blijven pollen of er clients voor zijn.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

duvekot schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:19:
Zo ver ik weet proberen de APs dan onderling met elkaar een verbinding te leggen ..
Niet ieder model doet het op exact dezelfde manier, maar als de WiFi verbinding sneller is dan de bekabelde verbinding dat is er een grote kans dat deze gaat meshen. Daarnaast als niet alles (tussen liggende switches) unifi is en/of er geen goede spanning tree config is gaan de poorten ook down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Wat vinden jullie 'waardige' alternatieven voor Unifi / Ubiquiti?

Heb alles op mijn en andere locaties draaien met Unifi, maar ik wil toch graag wat apparatuur wat NIET uit China of de USA komt of waar een land als deze invloed uit kan oefenen..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SgtElPotato schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:09:
Wat vinden jullie 'waardige' alternatieven voor Unifi / Ubiquiti?

Heb alles op mijn en andere locaties draaien met Unifi, maar ik wil toch graag wat apparatuur wat NIET uit China of de USA komt of waar een land als deze invloed uit kan oefenen..
Sterkte met iets vinden wat niet uit China / US komt ... bijna niet te doen. Misschien Mikrotik, maar dat is wel echt een stuk lastiger

[ Voor 6% gewijzigd door DennusB op 30-04-2025 13:14 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:14:
[...]

Sterkte met iets vinden wat niet uit China / US komt ... bijna niet te doen.
Mikrotik? Dan heb je prosumer en Europees. Maar denk niet dat het echt vergelijkbaar is met UniFi. (Geen centraal beheer etc).

Met centraal beheer etc is er denk ik alleen zwaar zakelijk (Aruba, Cisco, ..., en die zijn ook nog eens Amerikaans), of TP-Link Omada, maar dan zit je weer in China.
Pagina: 1 ... 313 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.