Gisteravond (veel te laat natuurlijk..) de UCG-Fiber nog even aangeslingerd. Protect backup nam hij bij mij niet goed mee, dus de camera’s moest ik handmatig weer instellen. Daar zal ik nog wel een paar dagen mee aan het prutsen zijn voordat dit echt goed is.
CPU load is enorm gedaald met downloads, merk dat de wifi ook sneller lijkt te zijn, haal zo'n 860Mbit op een U6 pro (up en down).
Zit nog wel in twijfel of ik de connectie naar mijn switches ga aanpassen. Heb nu volgende hardware draaien:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
uitvoering: ZyXEL XS1930-10
De ZyXel is mijn 10Gbit switch waar mijn desktop, NAS en Promox bak op hangen. Mocht mijn internet ooit > 1Gbit gaan moet ik de UCG-Fiber direct op de Zyxel aansluiten om daar profijt van te hebben. Alleen mis je wel netwerkinzicht dan verwacht ik?
Kortom wat is slim om te doen? Dacht eerst over optie 1 maar er ook nog een alternatief en dat is om natuurlijk alles via de UCG-Fiber te laten lopen en beide switches daar direct op aan te sluiten? Poorten van de UCG-Fiber heb ik functioneel niet nodig, mogelijk dat ik de 1x 2,5Gbit PoE poort ooit ga gebruiken.
Wat zouden jullie doen?
Het is jammer dat er vanuit Unifi geen echt alternatief voor de Zyxel is ook. Je zou verwachten dat er wel behoefte is aan een switch met een aantal 10Gbit RJ45 poorten?
Pro HD 24 PoE is wel een leuk apparaat maar die is erg prijzig en te diep voor in mijn meterkast.
[
Voor 6% gewijzigd door
Tortelli op 04-04-2025 10:37
]