[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 311 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Tonne schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:31:
Welke module bedoel je dan? Want dat is niet echt duidelijk uit je verhaal.
Sorry :).

Ik heb een SFP-module van fs.com, gekocht in 2018, waar ik mijn fiber internet (Odido) op offload. In mijn Ubiquiti switch. Kostte toen € 11,- of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Dennis schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Sorry :).

Ik heb een SFP-module van fs.com, gekocht in 2018, waar ik mijn fiber internet (Odido) op offload. In mijn Ubiquiti switch. Kostte toen € 11,- of zo.
Wat bedoel je met ‘offload’?

En als je een AON aansluiting hebt, dan heb je niet zo’n dure module nodig. Heb je een XGS-PON aansluiting, dan heb je zo’n dure module nodig.

Dus heb je nu een SFP waarmee je de ONT hebt vervangen? Dan is die ook prima voor in een UCG fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Tonne schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:56:
Wat bedoel je met ‘offload’?
Nou, ik 'misbruik' mijn switch om de glasvezel om te zetten naar UTP. Vanaf mijn switch gaat de WAN naar mijn router en vanaf daar gaat de LAN trunk weer terug naar mijn switch.
En als je een AON aansluiting hebt, dan heb je niet zo’n dure module nodig. Heb je een XGS-PON aansluiting, dan heb je zo’n dure module nodig.
Dan heb ik vast een AON.
Dus heb je nu een SFP waarmee je de ONT hebt vervangen? Dan is die ook prima voor in een UCG fiber
Correct! Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 23:09
Dennis schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Nou, ik 'misbruik' mijn switch om de glasvezel om te zetten naar UTP. Vanaf mijn switch gaat de WAN naar mijn router en vanaf daar gaat de LAN trunk weer terug naar mijn switch.

[...]

Dan heb ik vast een AON.

[...]

Correct! Dank voor je reactie.
Ik begrijp het. De router heeft geen SFP. Dan is het heel gemakkelijk om een UCG fiber in werking te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Mijn iPhone 12 mini wil niet meer verbindingen met mijn Unify 6 Lite. Zowel mijn iPhone als Unify draaien de laatste firmware.

PMF en WPA 3 disbale is een vaakgenoemde oplossing, maar hij pakt hem nog steeds niet.

Update: Op mijn Odido modem de Wifi even helemaal uitgezet en nu kom ik erachter dat de iPhone 12 mini op geen enkele AP van unifi verbinding kan maken sinds dat ik IOS 18.3.2 heb.

[ Voor 29% gewijzigd door BasvanS op 30-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 17:30

nexhil

BAM!

BasvanS schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:26:
Mijn iPhone 12 mini wil niet meer verbindingen met mijn Unify 6 Lite. Zowel mijn iPhone als Unify draaien de laatste firmware.

PMF en WPA 3 disbale is een vaakgenoemde oplossing, maar hij pakt hem nog steeds niet.

Update: Op mijn Odido modem de Wifi even helemaal uitgezet en nu kom ik erachter dat de iPhone 12 mini op geen enkele AP van unifi verbinding kan maken sinds dat ik IOS 18.3.2 heb.
Maar hij kan wel op de wifi van je de Odido router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:20
nexhil schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Maar hij kan wel op de wifi van je de Odido router?
Yes! Heb nu overigens wat meer instellingen aangepast, met succes:

Fast Roaming: Aangezet.

5G --> van Auto power naar Medium Power op de 40 Hz band.

Daarnaast de Wifi instellingn van mijn thuis wifi in de settings verwijderd van IOS en opnieuw toegevoegd.

Wifi op Odido uitgezet zowel op 2.4 als 5.

Privé Wifi op de iPhone uit.

Hij lijkt het nu al 12 uur goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
BasvanS schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Yes! Heb nu overigens wat meer instellingen aangepast, met succes:

Fast Roaming: Aangezet.

5G --> van Auto power naar Medium Power op de 40 Hz band.

Daarnaast de Wifi instellingn van mijn thuis wifi in de settings verwijderd van IOS en opnieuw toegevoegd.

Wifi op Odido uitgezet zowel op 2.4 als 5.

Privé Wifi op de iPhone uit.

Hij lijkt het nu al 12 uur goed te doen.
Tip: Pas maar 1 ding tegelijk aan om een oorzaak te achterhalen. Dit is schieten met hagel

maar om een aanname te doen: Klopt het dat je unifi netwerk mixt met Odido wifi? Over het algemeen wordt dit afgeraden maar ALS je het doet weet zeker dat de security settings heftzelfde zijn. Dus niet alleen wachtwoord maar ook encryptie type. Doe je dat neit goed dan kun je of brakke roaming krijgen of dat je device met het ene ap wel kan verbinden en de andere niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 17:15
Na circa drie weken aan te hebben gestaan was gisteren mijn u7 lite spontaan offline. Geen idee wat de oorzaak was. Toen ik de netwerk stekker er uit trok en er opnieuw in deed werkte hij weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 17:14

jelbo

Hij doet het niet!

Gisteren is mijn UDM spontaan overleden, die ik heb sinds november 2019. Ik trof hem dood aan. Na een power cycle blaast hij alleen nog maar. De resetoptie via het knopje onderaan werkt niet.

Omdat ik nogal knel zit met m'n thuisnetwerk (custom IPv4 subnet, wat ik niet kan instellen op mijn KPN modem van Sagemcom) heb ik me snel verdiept in een alternatief. Bijna had ik de TP-Link Omada AX3000 (ER706W) besteld, maar na het lezen van wat kritiek t.a.v. firmware-/software-support kom ik toch terug bij Ubiquiti.

Na wat sparren met collega's heb ik zojuist de UCG Ultra besteld met een UniFi U7 Pro access point. Ik heb 1Gbit glas van KPN, dus dat past daar prima op, dacht ik zo.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 19:09
@jelbo UI support al gecontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ja, ze verwijzen me naar https://www.ui.com/support/warranty/ en https://rma.ui.com/, maar daar krijg ik uiteraard een 'Your device is out of warranty and no longer eligible for replacement.'

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Als beide kanten groen/1000FDX weergeven is het opgelost, je zou nog een topic kunnen openen op community.ui.com ik heb wel eens eerder gelezen over een buggy autonegotiate gedrag.
Heb toch een Cloud Gateway Max gehaald en gisteren geïnstalleerd. Deze doet op autonegotiate meteen 2,5 Gbps en blijft daar ook. :)

Nu heb ik die Max vooral gekocht voor Protect, inclusief een paar G6 Instant camera's en de Unifi deurbel ter vervanging van wat Eufy prullaria. Daar gaat mijn vraag eigenlijk over :)

Wat zijn nu best practices qua VLAN en Wi-Fi met deze set-up. Veel situaties gaan uit van een losse NVR, maar de Max heeft natuurlijk een dubbelrol Gateway/NVR. De camera's gewoon in main VLAN zetten dus? Zijn daarnaast allemaal WiFi dingen, dus geen 'losse eindjes' (netwerkkabels) buiten.

Het viel me tevens op dat een G6 Instant die ik gisteravond uit de doos heb gehaald, meteen op een "Unifi Wireless" netwerk zat? Wat is dat voor iets? Is het aan te raden om dat aan te passen, of juist niet?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 23:52
Erwin537 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Oke, ik heb dus gisteren ondanks de out-of-stock melding de bestelling geplaatst voor een gateway fiber en een SSD tray. Net een uur geleden krijg ik een mail dat Fedex hem maandag komt leveren.
Wellicht kijk ik over iets (simpels) heen, dus bij voorbaat excuus als ik een domme vraag stel;
Maar waar heb je de Cloud Gateway Fiber in de winkelwagen gekregen en gekocht?

P.S. Mag ook in PB beantwoorden hoor.

Edit: Yay! Zoals @hgwj1983 hieronder aangaf, er is/ was weer een beperkte voorraad, en heb er eentje weten te bemachtigen :*)

[ Voor 10% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 01-04-2025 14:50 ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 12:33
jelbo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:40:
[...]

Ja, ze verwijzen me naar https://www.ui.com/support/warranty/ en https://rma.ui.com/, maar daar krijg ik uiteraard een 'Your device is out of warranty and no longer eligible for replacement.'
Als hij geen garantie meer heeft, dan doen ze zelfs geen best effort meer. erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
m3gA schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:22:
[...]

Als hij geen garantie meer heeft, dan doen ze zelfs geen best effort meer. erg jammer.
Komop.... ding is meer dan 5jr oud. Wat wil je dan nog?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 09:37
12:07 In stock Cloud Gateway Fiber (286 stuks)
13:01 Out Of Stock

13:08 In stock Cloud Gateway Fiber (911 stuks)

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

[ Voor 74% gewijzigd door hgwj1983 op 01-04-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

m3gA schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:22:
[...]

Ik ga zelf nog wel een best effort doen. Deze redditor had hetzelfde issue en voor hem was de oplossng het verwijderen van een defect C7667 condensatortje. Daarnaast heeft hij hoge temperaturen (rond de 80 graden) verholpen met een shell-commando;
code:
1
echo 255 >/sys/class/hwmon/hwmon0/pwm1
waardoor de fan altijd 100% draait en zijn temperatuur 13 graden zakte.

Mijn UDM zat ook altijd rond de 80 graden. Ik vermoed dat hitte hem heeft genekt. Misschien is hij de laatste tijd ook extra warm geworden door het switchen naar een 1Gbit internet-abo, van 400Mbit.

Op een regenachtige middag ga ik nog wel eens knutselen om te kijken of ik de Dream Machine kan ontwaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakGP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:03:
[...]

Komop.... ding is meer dan 5jr oud. Wat wil je dan nog?
Volgens het consumenten recht heb je recht op een degelijk product voor de verwachte levensduur van een apparaat. En volgens mij geldt bv voor laptops/PCs ook een jaartje of 5. En van een router zou ik verwachten dat die nog langer meer kan.
Maar uiteraard moet je dat met de verkoper uitvechten, en niet de fabrikant. Dus UI mag het gewoon afwijzen, tenzij gekocht in de store van UI uiteraard.

Maar, eerlijk is eerlijk, waarschijnlijk zou ik hem zelf ook vervangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 15:07
hgwj1983 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:19:

Bedankt, gelijk maar 1 besteld.

automation fanboy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
_Slick_Rick_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:13:
[...]

Wellicht kijk ik over iets (simpels) heen, dus bij voorbaat excuus als ik een domme vraag stel;
Maar waar heb je de Cloud Gateway Fiber in de winkelwagen gekregen en gekocht?

P.S. Mag ook in PB beantwoorden hoor.

Edit: Yay! Zoals @hgwj1983 hieronder aangaf, er is/ was weer een beperkte voorraad, en heb er eentje weten te bemachtigen :*)
Ohja, ik moest hier nog even een update over geven. Ik ben gewoon dom geweest en had niet door dat UXG fiber en UCG fiber twee verschillende dingen waren. Ik zag gateway fiber, praktisch hetzelfde uiterlijk en dezelfde prijs. En ik kwam daar dus de dag voor levering achter.

Vandaag ook de UCG Fiber kunnen bestellen. De UXG gaat retour. Eigenlijk wilde ik het pakket weigeren, maar uiteraard werd het net geleverd toen ik even weg was met de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

jelbo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:31:
Na wat sparren met collega's heb ik zojuist de UCG Ultra besteld met een UniFi U7 Pro access point. Ik heb 1Gbit glas van KPN, dus dat past daar prima op, dacht ik zo.
Wat ze me niet vertelden is dat ik hiermee ook nog een PoE+ injector nodig heb, want dat doet de UCG Ultra niet. Ik zou een 'UniFi PoE+ Adapter (30W) SKU: U-PoE+-EU' van Ubiquiti kunnen kopen, maar voor iets meer geld koop ik dan liever een kleine gigabit netwerkswitch met PoE+. Moet ik daarbij nog ergens op letten om dat compatible te laten zijn met de U7 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 23:23
Let op PoE+ en let op het totaal max vermogen wat gevraagd wordt.
En als je de volle bandbreedte wil gebruiken, wel voor 2,5Gbit switch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Theetjuh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:31:
Let op PoE+ en let op het totaal max vermogen wat gevraagd wordt.
En als je de volle bandbreedte wil gebruiken, wel voor 2,5Gbit switch gaan.
Dankjewel! De LAN poorten van de UCG Ultra zijn 1Gbit, dus ik denk dat ik die 2,5Gbit van de U7 Pro toch niet kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:21
jelbo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:36:
[...]

Dankjewel! De LAN poorten van de UCG Ultra zijn 1Gbit, dus ik denk dat ik die 2,5Gbit van de U7 Pro toch niet kan benutten.
Of je koopt het alvast voor de toekomst ... Zo'n switch gaat toch lang mee als het goed is ...
Dan hoef je in de toekomst alleen je UCG-Ultra te vervangen als je sneller gaat dan 1Gbps op je glasvezel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
JanHenk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:52:
[...]

Heb toch een Cloud Gateway Max gehaald en gisteren geïnstalleerd. Deze doet op autonegotiate meteen 2,5 Gbps en blijft daar ook. :)

Nu heb ik die Max vooral gekocht voor Protect, inclusief een paar G6 Instant camera's en de Unifi deurbel ter vervanging van wat Eufy prullaria. Daar gaat mijn vraag eigenlijk over :)

Wat zijn nu best practices qua VLAN en Wi-Fi met deze set-up. Veel situaties gaan uit van een losse NVR, maar de Max heeft natuurlijk een dubbelrol Gateway/NVR. De camera's gewoon in main VLAN zetten dus? Zijn daarnaast allemaal WiFi dingen, dus geen 'losse eindjes' (netwerkkabels) buiten.

Het viel me tevens op dat een G6 Instant die ik gisteravond uit de doos heb gehaald, meteen op een "Unifi Wireless" netwerk zat? Wat is dat voor iets? Is het aan te raden om dat aan te passen, of juist niet?
De Unifi Wireless is een verborgen SSID die helpt met het automatisch koppelen van nieuwe Unifi apparaten. Heb het zelf uitgezet, omdat het er ook voor kan zorgen dat een apparaat van de buren die ze willen koppelen automatisch in jouw Controller zichtbaar wordt :+ wanneer ze hem nog niet adopted hebben.

Zit in Network onder Settings -> System -> Advanced
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMX5kuxpOes1_kuaTUe4Mclh7uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9vwcpw1dZWGXTT782Cqa6JB.png?f=fotoalbum_large

Let op dat het na het aanpassen ervoor zorgt dat je apparaten die er gebruik van maken offline zullen gaan en deze zul je dan opnieuw moeten pairen. Bij sommige apparaten kan je het SSID eerst aanpassen door in Protect op het Device te klikken dan naar Settings te gaan en dan bij WiFi settings het juiste SSID en wachtwoord invullen.

Overigens kan je geen VLANs gebruiken voor Protect wanneer je een UCG/UDM gebruikt als Protect Controller, maar dat vond ik zelf ook niet nuttig. Als je dat echt wilt, moet je een UNVR serie hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 01-04-2025 19:51 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jelbo Niet voor internet, maar eventueel dan wel voor intern als je nog iets met een 2.5Gbit nic hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:48:
[...]

De Unifi Wireless is een verborgen SSID die helpt met het automatisch koppelen van nieuwe Unifi apparaten. Heb het zelf uitgezet, omdat het er ook voor kan zorgen dat een apparaat van de buren die ze willen koppelen automatisch in jouw Controller zichtbaar wordt :+ wanneer ze hem nog niet adopted hebben.

Zit in Network onder Settings -> System -> Advanced
[Afbeelding]

Let op dat het na het aanpassen ervoor zorgt dat je apparaten die er gebruik van maken offline zullen gaan en deze zul je dan opnieuw moeten pairen. Bij sommige apparaten kan je het SSID eerst aanpassen door in Protect op het Device te klikken dan naar Settings te gaan en dan bij WiFi settings het juiste SSID en wachtwoord invullen.

Overigens kan je geen VLANs gebruiken voor Protect wanneer je een UCG/UDM gebruikt als Protect Controller, maar dat vond ik zelf ook niet nuttig. Als je dat echt wilt, moet je een UNVR serie hebben.
Bleek bij mij op beide sites uit te staan. Gok i.v.m. migratie vanaf oudere versie (komt origineel nog van een 5.x of 6.x af die steeds geupdate is). En dat lijkt mij een prima migratie pad en is ook wat ik wilde hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
hgwj1983 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:19:

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber
Dank, besteld! Maar zul je altijd zien, nu is de SSD tray out of stock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Twijfel nog wel eens over aanschaf van de fiber versie, zouden ze niet met een rack-mounthed versie komen met deze nieuwe hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

True, vraag is ook wat het uitmaakt want ik lus toch alles door naar een 24 poorts switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Tja ik twijfel of ik een UDM SE of een UCG Fiber zal kopen.
Ik kan ze persoonlijk krijgen voor dezelfde prijs.
Neig naar de UCG Fiber want nieuwer dus langer ondersteuning.

Of gewoon een UCG Ultra, heb die fiber helemaal niet nodig. (Mijn USG is toe aan vervanging. Ik heb een UFiber Loco als fiber naar ethernet converter)

[ Voor 49% gewijzigd door Kodess op 02-04-2025 15:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Laatst online: 17-06 09:37
Ik heb zojuist bij een maatje van me de UCG Ultra vervangen voor de UCG Fiber ik kan mededelen dat de UCG Fiber ook magnetisch is en dus werkt met de Ultra Mount. (weet niet of dit al eerder medegedeeld is maar bij deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 16:10
Overspark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:43:
[...]

had ik ook last van.. toch maar de fiber besteld en wachten tot de SSD tray weer beschikbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 23:23
hgwj1983 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:19:
Ik heb zojuist bij een maatje van me de UCG Ultra vervangen voor de UCG Fiber ik kan mededelen dat de UCG Fiber ook magnetisch is en dus werkt met de Ultra Mount. (weet niet of dit al eerder medegedeeld is maar bij deze)
Was hier volgens mij nog niet benoemd, maar heb em ook zo hangen idd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Net beide kleine 52W PoE switches van Unifi (Lite en Ultra) in ontvangst genomen voor een paar 'zijtakjes' aan het netwerk. Beide worden tot in het overdrevene geschikt voor ophangen geleverd; er zit zelfs een waterpasje bij.

Maar tegelijkertijd komen ze beide met hetzelfde gladde, vierkante 60W voedingsblokje dat nog serieus creativiteit vereist om op te hangen. Tja, show dus i.p.v. doordacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Overspark schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:43:
[...]

uitvoering: Ubiquiti M.2 SSD Tray

.-)

Wel iets duurder maar heeft ook de UCG Fiber op voorraad.

[ Voor 18% gewijzigd door Tasminos op 02-04-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
Tasminos schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:05:
[...]

uitvoering: Ubiquiti M.2 SSD Tray

.-)

Wel iets duurder maar heeft ook de UCG Fiber op voorraad.
Hij is inmiddels ook weer op voorraad bij Ubiquiti zelf, maar de UCG Fiber komt morgen al binnen... Ach, in heb inmiddels hier geleerd dat ik ook een floating mount nodig heb, en ik moet ook nog een Flex 2.5 PoE er bij, dus zo blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 16:10
@Overspark Lees nu je opmerking over de floating mount, beetje jammer had net de SSD tray besteld. Vandaag komt de Fiber binnen ben benieuwd ten opzicht van mijn usg-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik krijg hem vandaag ook binnen, even zien hoe ik slim over kan stappen van mijn UDM-SE. Loop wel eens met het idee glas er direct in te stoppen, maar moet nog eens uitzoeken wat ik daarvoor exact nodig heb.
(zit in het oude AON systeem van KPN, geen XGS-PON).
hgwj1983 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:19:
Is er geen mooie optie om de UCG-fiber in rack te monteren?
https://www.reddit.com/r/...nch_rack_mount_3d_models/
beste wat ik zo 123 kon vinden.

[ Voor 50% gewijzigd door Tortelli op 03-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:50:
(zit in het oude AON systeem van KPN, geen XGS-PON).
Dan heb je aan een SFP+ module van een paar tientjes voldoende. Uiteraard wel even kijken welke golflengtes KPN gebruikt en de juiste module daarbij uitzoeken. Waarbij je nog eens extra moet opletten op dat de golflengtes ook juist gebruikt worden. Er is een golflengte voor RX en een golflengte voor TX, als KPN vanuit hun PoP dus RX A en TX B gebruikt dan moet jii RX B en TX A hebben (hun RX is immers jou TX). Maar volgens mij staan die specificaties bij KPN gewoon direct benoemd in wat jij moet hebben, dus hoef je ze niet meer om te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 16-06 16:18
Echt super hoe soepel die failover gaat; zat in een Teams meeting en niet bewust meegekregen dat m'n primaire verbinding weg viel. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlAkMXgIJ1CczOOAxKD8Ai3fti4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdr8IrDDkEjqWRjc0evfDH7E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 03-04-2025 12:53 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:07

pinda powerrr

Slow down...

Met die discussies over modellen kijk je hier en daar ook maar eens mee in de webshop. Die UCG Fiber is natuurlijk een mooi apparaat, maar ik zou het wel weer zonde vinden van mijn 6TB HDD die ik dan niet meer kan gebruiken voor Protect (in een UDM-Pro). Want waarom een SSD met max 2TB capaciteit? Juist nu er 4K camera's worden uitgebracht.

Ik snap het niet....of is er al een workaround gevonden die ik gemist heb? En dan bedoel ik niet een UNVR kopen :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

pinda powerrr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:05:
Ik snap het niet....of is er al een workaround gevonden die ik gemist heb? En dan bedoel ik niet een UNVR kopen :+
Met 4K 30fps streams wil je hoe dan ook niet meer het verkeer via je router laten gaan, dat snoept best wat van je interne bandbreedte weg als niet alles 2.5Gbit+ is. Het grootste nadeel van de unifi routers is dat de interne switches allemaal 'flex' zijn en dus geen L3 functies ondersteunen zoals LAG's.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 03-04-2025 13:11 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
pinda powerrr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:05:
Met die discussies over modellen kijk je hier en daar ook maar eens mee in de webshop. Die UCG Fiber is natuurlijk een mooi apparaat, maar ik zou het wel weer zonde vinden van mijn 6TB HDD die ik dan niet meer kan gebruiken voor Protect (in een UDM-Pro). Want waarom een SSD met max 2TB capaciteit? Juist nu er 4K camera's worden uitgebracht.

4TB is toch ook gesupport? Er zijn er voldoende te koop tegenwoordig

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Punkbuster schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:08:
[...]

4TB is toch ook gesupport? Er zijn er voldoende te koop tegenwoordig
Ja, dat klopt wel, maar ik vind het een beetje kapitaalvernietiging van een goede WD Purple. Nu heb ik maar twee camera's en zal er hooguit eentje bijkomen, maar heb nu wel 60+ dagen aan opslagruimte en dat is wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Maar dan is je vraag toch niet waarom er een SSD met max 2tb in kan.... je wil helemaal geen SSD. En dat past gewoon niet....

Schat dat zelfs een 8tb NVME ook gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Uberprutser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:52:
Echt super hoe soepel die failover gaat; zat in een Teams meeting en niet bewust meegekregen dat m'n primaire verbinding weg viel. :)

[Afbeelding]
Op welke wijze heb je een failover? Extra wan met 4g modem of tweede glasvezel aansluiting?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uberprutser
Odido 1Gbit en Ziggo Internet Only Start.

Had hiervoor als tweede verbinding KPN glas maar de kortingsperiode was afgelopen dus nu even een paar maanden Ziggo voor ik weer terug ga naar KPN of andere provider via de tweede verbinding. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agOmIB5zUHX1r_vvDbMw4BCIg2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djCxBjeZ7rbIRCHR204RVFQm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Uberprutser op 03-04-2025 15:36 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 18:23

Har

Is er al iemand met Delta 8Gbps glasvezel die een snelheidstest met de UCG Fiber heeft kunnen doen? Liefst met dpi ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Har schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:49:
Is er al iemand met Delta 8Gbps glasvezel die een snelheidstest met de UCG Fiber heeft kunnen doen? Liefst met dpi ingeschakeld.
Op het UI forum had iemand een lab test gedaan met een eigen PPPoE server aan de "WAN" kant en die haalde met PPPoE + DPI + IDS/IPS 8,xx Gbit/s, en dat was met 100% CPU load op zijn server met de PPPoE server. Dus die 8,xx Gbit/s was waarschijnlijk eerder het max van de PPPoE server dan van de UCG Fiber. En dat was met PPPoE aan, dat je bij Delta helemaal niet nodig hebt, en (ook) een zware belasting op het systeem geeft.

Overigens ga ik er vanuit dat je niet DPI maar IDS/IPS bedoelt. Want DPI is peanuts en zijn nog nooit performance klachten over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

RobertMe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:38:
[...]

Overigens ga ik er vanuit dat je niet DPI maar IDS/IPS bedoelt. Want DPI is peanuts en zijn nog nooit performance klachten over geweest.
Correct! Dank voor je oplettendheid.

Ik heb de test die je noemt ook gezien. Er is ook nog ergens een Youtube-filmpje van een Italiaan met hetzelfde Sagemcom-modem dat Delta levert. Die haalde 8Gbps down en 2Gbps up. Maar ik wil graag nog een test van een van de mensen hier zien voordat ik de overstap naar Ubiquiti waag. Met switches, APs etc erbij is het een behoorlijke investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Har schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:49:
Wel 8Gbit ODIDO en haal daarmee met IDS aan ongeveer 6300Mbps up/down. IDS uit de volle 8000Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har

Har

DukeBox schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:54:
[...]

Wel 8Gbit ODIDO en haal daarmee met IDS aan ongeveer 6300Mbps up/down. IDS uit de volle 8000Mbps.
Top, bedankt! Tja, hoe belangrijk is IDS dan? Waar heb jij voor gekozen? maximale snelheid of IDS aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Har schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:52:
Top, bedankt! Tja, hoe belangrijk is IDS dan? Waar heb jij voor gekozen? maximale snelheid of IDS aan?
Ik heb IDS aangepast voor wat ik nodig acht en de systemen welke vertrouwt zijn uitgesloten. Zo was er volle snelheid waar nodig én extra controle over IoT devices e.d.
Is overigens niet mijn eigen aansluiting (helaas) maar die van een familie lid, ik zit met de Unifi Fiber op 1Gbit glas (gebruik daar de 2.5Gbit aansluiting voor zodat ik voor intern LAN 3x10Gbit vrij heb)

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 03-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Gisteravond (veel te laat natuurlijk..) de UCG-Fiber nog even aangeslingerd. Protect backup nam hij bij mij niet goed mee, dus de camera’s moest ik handmatig weer instellen. Daar zal ik nog wel een paar dagen mee aan het prutsen zijn voordat dit echt goed is.

CPU load is enorm gedaald met downloads, merk dat de wifi ook sneller lijkt te zijn, haal zo'n 860Mbit op een U6 pro (up en down).

Zit nog wel in twijfel of ik de connectie naar mijn switches ga aanpassen. Heb nu volgende hardware draaien:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
uitvoering: ZyXEL XS1930-10Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUXnSPCSHQ0Tg5DAOYei3zva6Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HxaA1AJM5WbQLvT3Jr3jrJ0.jpg?f=fotoalbum_large

De ZyXel is mijn 10Gbit switch waar mijn desktop, NAS en Promox bak op hangen. Mocht mijn internet ooit > 1Gbit gaan moet ik de UCG-Fiber direct op de Zyxel aansluiten om daar profijt van te hebben. Alleen mis je wel netwerkinzicht dan verwacht ik?
Kortom wat is slim om te doen? Dacht eerst over optie 1 maar er ook nog een alternatief en dat is om natuurlijk alles via de UCG-Fiber te laten lopen en beide switches daar direct op aan te sluiten? Poorten van de UCG-Fiber heb ik functioneel niet nodig, mogelijk dat ik de 1x 2,5Gbit PoE poort ooit ga gebruiken.
Wat zouden jullie doen?

Het is jammer dat er vanuit Unifi geen echt alternatief voor de Zyxel is ook. Je zou verwachten dat er wel behoefte is aan een switch met een aantal 10Gbit RJ45 poorten?
Pro HD 24 PoE is wel een leuk apparaat maar die is erg prijzig en te diep voor in mijn meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 04-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Tortelli schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:34:
Gisteravond (veel te laat natuurlijk..) de UCG-Fiber nog even aangeslingerd. Protect backup nam hij bij mij niet goed mee, dus de camera’s moest ik handmatig weer instellen. Daar zal ik nog wel een paar dagen mee aan het prutsen zijn voordat dit echt goed is.

CPU load is enorm gedaald met downloads, merk dat de wifi ook sneller lijkt te zijn, haal zo'n 860Mbit op een U6 pro (up en down).

Zit nog wel in twijfel of ik de connectie naar mijn switches ga aanpassen. Heb nu volgende hardware draaien:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
uitvoering: ZyXEL XS1930-10[Afbeelding]

De ZyXel is mijn 10Gbit switch waar mijn desktop, NAS en Promox bak op hangen. Mocht mijn internet ooit > 1Gbit gaan moet ik de UCG-Fiber direct op de Zyxel aansluiten om daar profijt van te hebben. Alleen mis je wel netwerkinzicht dan verwacht ik?
Kortom wat is slim om te doen? Dacht eerst over optie 1 maar er ook nog een alternatief en dat is om natuurlijk alles via de UCG-Fiber te laten lopen en beide switches daar direct op aan te sluiten? Poorten van de UCG-Fiber heb ik functioneel niet nodig, mogelijk dat ik de 1x 2,5Gbit PoE poort ooit ga gebruiken.
Wat zouden jullie doen?
ik vond de "oplossing" die hierboven al eens vermeld was wel een mooie. Maak van 1 2.5Gbit rj-45 je WAN link voor je internet .. en gebruik de 3 10Gbit/s SFP+/rj-45 voor je internet netwerk.

Dan zit je voorlopig met je internet snelheid wel goed .. tot dat je boven de 2.5 Gbit/s uit gaat komen .. en intern kan alles zo snel als je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Heb daaraan gedacht, alleen kom ik sowieso poorten tekort met alleen de 24 poorts PoE switch :D. Daarnaast heb ik een “issue” dat mijn desktop op 5Gbit draait, 10Gbit pakt hij niet altijd stabiel. Die zou ik op de RJ45 poorten kunnen knopen, en een sfp+ naar rj45 transceiver kunnen gebruiken voor de NAS.

Zou alles eens opnieuw moeten aansluiten maar ben daar al een paar jaar te lui voor 😉.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 04-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Tortelli schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
Daarnaast heb ik een “issue” dat mijn desktop op 5Gbit draait, 10Gbit pakt hij niet altijd stabiel.
Je kan de poort ook fixed op 5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 23:31
Tortelli schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:34:
Het is jammer dat er vanuit Unifi geen echt alternatief voor de Zyxel is ook. Je zou verwachten dat er wel behoefte is aan een switch met een aantal 10Gbit RJ45 poorten?
Pro HD 24 PoE is wel een leuk apparaat maar die is erg prijzig en te diep voor in mijn meterkast.
En deze dan? Pro XG 10 PoE

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@DutchCrownNL das wel een mooi ding, alleen heb ik voor dit doel de PoE niet zo hard nodig. Nadeel is dat je veel warmte toevoeg aan de toch al matig geventileerde meterkast denk ik?
(of zou verbruik meevallen zolang je PoE niet gebruik?)

Denk dat ik dit weekend eea eens als optie 2 ga configureren en zie hoe eea werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 04-04-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

PoE voegt naar verhouding niet heel veel warmte toe. De huidige 10Gb chips genereren veel meer.
De komende Pro XG 8 PoE is misschien ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
  • Laatst online: 17-06 15:15
Zouden ze nog weten hoe ze switches zonder PoE kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 10:49

Louw Post

Cerenas

revox862 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:10:
Zouden ze nog weten hoe ze switches zonder PoE kunnen maken?
Alleen als het 5 poorten max heeft :X

Een betaalbare 8 poort Flex/Lite zonder PoE zou ik wel kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Tortelli schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
Heb daaraan gedacht, alleen kom ik sowieso poorten tekort met alleen de 24 poorts PoE switch :D.
Maar je kan dan toch je beide switches met die 10Gbit SFP aansluiten op de UCG-Fiber?
Dus je optie 2 maar dan met SFP naar beiden switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Kan inderdaad, maar vind het wel fancy om aggregatie te gebruiken naar de 24 poorts switch (lees 2x1Gbit). Daar heeft de UCG-Fiber een SFP+ poort te weinig voor (1x SFP+ naar ZyXel @ 10Gbit, 2x SFP op 1Gbit). Kortom ik sluit de PoE switch aan met 2x 1Gbit op RJ45 (waar ik de SFP poorten gebruik met een RJ45 tranciever en poort 1 en 2 van de UCG-Fiber).
Heb deze gehad in het verleden, maar bewust verkocht omdat ik niet happy was met de tranciever constructie. Deze deden toen de tijd ook alleen maar 1 of 10Gbit.

Eea is vooral nerdshit natuurlijk, want functioneel zou die PoE switch prima op 1xGbit kunnen draaien denk ik. Zal niet zo 123 een bottleneck zijn omdat grootste data toch altijd via de NAS en desktop zal lopen.

[ Voor 57% gewijzigd door Tortelli op 05-04-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 05:53
duvekot schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:13:
[...]

Maar je kan dan toch je beide switches met die 10Gbit SFP aansluiten op de UCG-Fiber?
Dus je optie 2 maar dan met SFP naar beiden switches.
Als je die SFP's allemaal naar LAN verhuisd, zijn het dan allemaal switched poorten die 100% wire-speed halen of zijn het stiekem software-matig bridged interfaces die geen 10G halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@jadjong goeie vraag, die eerste 4 LAN poorten (die je ook als WAN poorten in kunt zetten) zijn sowieso 2,5Gbit dus ze als "2x1Gbit" gebruiken lijkt me functioneel geen issue. Weet niet precies hoe eea hardwarematig ontsloten zit.

Zal als ik tijd heb wel eens wat snelheidstesten doen. Gezien lage CPU load tijdens downloads etc kan ik me niet voorstellen dat je snel tegen een bottleneck aanloop.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 05-04-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
jadjong schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:00:
[...]
Als je die SFP's allemaal naar LAN verhuisd, zijn het dan allemaal switched poorten die 100% wire-speed halen of zijn het stiekem software-matig bridged interfaces die geen 10G halen?
Wat ik lees op de UI community is dat ze gewoon 10 Gbps routing kunnen doen tussen de twee SFP+ poorten .. dus zo te zien geen softwarematige bridge .. maar losse poorten.

Dit is volgens mij het enige document met wat informatie over de SoC (als die informatie klopt die ik las)

https://www.qualcomm.com/...duct-brief_87-PW327-1.pdf

Daarin staat dat er een 6 Ports switch in de SoC zit met 4x 2.5Gbit/s + 5 Gbit/s + 10Gbit/s ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-06 08:38
Tortelli schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:03:
@jadjong goeie vraag, die eerste 4 LAN poorten (die je ook als WAN poorten in kunt zetten) zijn sowieso 2,5Gbit dus ze als "2x1Gbit" gebruiken lijkt me functioneel geen issue. Weet niet precies hoe eea hardwarematig ontsloten zit.
Die 2x1Gbit van de UCG naar de switch gaat helaas niet werken. UniFi Gateways ondersteunen geen aggregation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
Ik ben dit weekend gemigreerd van een ER4 naar een UCG-Fiber. Qua opties en configuratie ben ik behoorlijk onder de indruk, veel van de opties zijn gewoon aanwezig via de UI-Controller. Enige wat ik mis, is dat ik geen geoblocking op een portforward kan maken. (Komt misschien ooit nodig. )

Ben direct met de Zone-based firewalling begonnen, dit kende de ubiquity ook in de ER reeks. De default zones buiten Internal/External/VPN zijn behoorlijk waardeloos. Zelf gebruik ik een IoT zone(vlan), maar die zit er standaard niet in.

Wel een vraagje, qua PoE op die fiber. Kan ik hier een oudere UAP AC-LR aan hangen? Of is dit een andere PoE voltage?

[ Voor 22% gewijzigd door Punkbuster op 06-04-2025 08:54 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Punkbuster schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:52:
Wel een vraagje, qua PoE op die fiber. Kan ik hier een oudere UAP AC-LR aan hangen? Of is dit een andere PoE voltage?
Ik neem aan dat de UCG Fiber 802.3af of at doet? PoE volgens de standaard dus. Dan ligt het er aan hoe oud die AC LR is. Vanaf september 2016 zijn deze geproduceerd met 802.3af ondersteuning. In ieder geval als de UCG Fiber 802.3af / 802.3at doet kun je gewoon aansluiten en zie je wel wat gebeurt. Er mag dan in ieder geval nergens rook uit komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Ik ben dit weekend gemigreerd van een ER4 naar een UCG-Fiber. Qua opties en configuratie ben ik behoorlijk onder de indruk, veel van de opties zijn gewoon aanwezig via de UI-Controller. Enige wat ik mis, is dat ik geen geoblocking op een portforward kan maken. (Komt misschien ooit nodig. )

Ben direct met de Zone-based firewalling begonnen, dit kende de ubiquity ook in de ER reeks. De default zones buiten Internal/External/VPN zijn behoorlijk waardeloos. Zelf gebruik ik een IoT zone(vlan), maar die zit er standaard niet in.

Is die AC-LR niet end of life? Ik vraag me af of die door de nieuwe Controller die op de Fiber draait wel kan worden geadopteerd.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Kodess schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:25:
[...]

Is die AC-LR niet end of life? Ik vraag me af of die door de nieuwe Controller die op de Fiber draait wel kan worden geadopteerd.
Hier een AC-LR op de UCG-ultra zonder problemen ..
En ook nog steeds niet EoL gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolphinman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 14:03
Heya, vraagje!
Ik heb/had twee U6-LR als waarvan er eentje vermoedelijk kaduuk is, als ik op de 5ghz band connecten dan sloeg de betreffende AP wild en herstartte die, telkens opnieuw en opnieuw. Tevens op de 2.4Ghz band geen problemen en stabiel!
Na zelf het een en ander geprobeerd te hebben en gezeur van de vrouw heb ik de betreffende AP inmiddels vervangen voor een U7-Pro Max.

Maar vroeg mij dus af als een RMA het mogelijk waard is en wat voor kosten hier aan verbonden zitten. De AP is aangeschaft in Augustus 2021 dus zit volgens mij geen garantie meer op.

Vind het verstoffen er ook weer zonde..

P.s. de U6-LR's waren voorzien van de laatste firmware (6.6.78)

Thanks!

[ Voor 2% gewijzigd door Dolphinman op 06-04-2025 12:21 . Reden: Spellcheck! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dolphinman schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:58:
De AP komt uit 2021 dus zit volgens mij garantie meer op.
Wat bedoel je precies? Zelf denk ik dat er geen garantie meer opzit. Verstoffen hoeft hij niet he. Gewoon in de kliko ermee. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolphinman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 14:03
Tylen schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:14:
[...]

Wat bedoel je precies? Zelf denk ik dat er geen garantie meer opzit. Verstoffen hoeft hij niet he. Gewoon in de kliko ermee. ;)
Excuus voor de onduidelijkheid, bedoelde aanschaf datum was augustus 2021, wettelijke garantie zit er niet meer op.

En absoluut weggooien kan altijd nog, maar als het repareren ervan een paar tientjes is en kan er iemand anders blijf mee maken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolphinman schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:20:
[...]

Excuus voor de onduidelijkheid, bedoelde aanschaf datum was augustus 2021, wettelijke garantie zit er niet meer op.
Er zit geen fabrieksgarantie op. Wettelijk weet ik niet, want wettelijk heb je recht op garantie gedurende de verwachte levensduur. Bij computers en laptops bv ligt die meen ik rond de 5 jaar. Voor access points (/"infrastructuur") zou ik wellicht denken dat de verwachtte levensduur nog langer is. Maar dat moet je dan uiteraard met de winkel regelen. En gelijk hebben en gelijk krijgen zijn ook verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21
gelukkig zelf kunnen oplossen :)

[ Voor 100% gewijzigd door outlandos op 06-04-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:39
Tip, je kan wel per IP adres een port forward opgeven.
Plus, waarom zou je dat op je port forward willen ipv een algemene incoming geo block?
Gewoon zelf je eigen zones aanmaken joh, veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
ASS-Ware schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:51:
[...]

Tip, je kan wel per IP adres een port forward opgeven.
Plus, waarom zou je dat op je port forward willen ipv een algemene incoming geo block?

[...]

Gewoon zelf je eigen zones aanmaken joh, veel handiger.
Tja, omdat ik het blijkbaar half lees 🤣. Je hebt gewoon helemaal gelijk, waarom zou ik niet alleen Nederland Allowen als incoming.

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:39
Punkbuster schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:04:
[...]

Tja, omdat ik het blijkbaar half lees 🤣. Je hebt gewoon helemaal gelijk, waarom zou ik niet alleen Nederland Allowen als incoming.
Precies, dat heb ik thuis en bij klanten ook gedaan.
Tot ik een bericht kreeg van een medewerker die niet kon inloggen vanuit Thailand 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
ASS-Ware schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:16:
[...]

Precies, dat heb ik thuis en bij klanten ook gedaan.
Tot ik een bericht kreeg van een medewerker die niet kon inloggen vanuit Thailand 🤣
Ja en voor je op vakantie gaat even het extra land toevoegen 🤣

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostBkL
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-04 10:10
Zo even schrikken zeg.

Ik kom er net achter dat mijn Unifi U6 Pro's gewoon OpenWRT draaien.

En dan ook nog gewoon de zwaar verouderde LEDE versies :o
LEDE Reboot 17.01.6 r3979-2252731af4
Linux U6Pd 5.4.164 #0 SMP PREEMPT Thu Aug 30 12:10:54 2018 armv7l GNU/Linux
Gewoon geïntegreerd in mijn Cloud Gateway MAX.

Hopeloos verouderde software met wat services die verbinding constant maken met de amazon cloud. Het is de oude LEDE software van nog voordat het OpenWRT werd qua naam.

En als ik met root de boel bekijk binnen in de Cloud Gateway MAX zie ik geen hardening dingen. Gewoon een normale Debian Bullseye met backports.

Dit voelt niet fijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoostBkL schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:58:
Het is de oude LEDE software van nog voordat het OpenWRT werd qua naam.
LEDE is nooit van naam veranderd naar OpenWRT. OpenWRT is veel ouder. En wat ontevreden devs hebben het geforked naar LEDE. En daarna hebben ze de keutel weer terug getrokken en is alles weer verder gegaan onder de OpenWRT paraplu.
En als ik met root de boel bekijk binnen in de Cloud Gateway MAX zie ik geen hardening dingen. Gewoon een normale Debian Bullseye met backports.
Hoe zie je in een UCG Max welke software er op een AP draait? Hoogstens dat je in de Network Controller (die toevallig op de UCG draait) de firmware versie kunt zien (maar niet dat het LEDE is), of een console naar het apparaat kunt openen. Maar dat heeft dus niks met die UCG Max te maken. En in het laatste geval, je kunt gewoon SSHen naar de UAPs (en ook USWs, en ook UCGs en UXGs). Login credentials staan ergens in de Network Controller.

En v.w.b. LEDE an zich. Dit schrijven ze bij OpenWRT zelf over een eventuele port naar de U6 Pro:
Despite of what it might make you believe, that device isn't running OpenWrt/ LEDE at all, but relies on the semi-proprietary QSDK and is probably butchered up by Ubiquiti as well. ipq50xx is not supported by OpenWrt at this point, never was, isn't very likely to 'ever' will be (that 'ever' might be a bit harsh, but there's no one working on ipq5010 yet and under 512 MB RAM it's not going to work out either).
bron
Dus in hoeverre de informatie die het apparaat zelf "meld" uberhaupt klopt is ook maar de vraag.
Dit voelt niet fijn :/
Tsja, dan moet je of de boel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
JoostBkL schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:58:
Het is de oude LEDE software van nog voordat het OpenWRT werd qua naam.
RobertMe schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:12:
[...]

LEDE is nooit van naam veranderd naar OpenWRT. OpenWRT is veel ouder. En wat ontevreden devs hebben het geforked naar LEDE. En daarna hebben ze de keutel weer terug getrokken en is alles weer verder gegaan onder de OpenWRT paraplu.
Jullie hebben beiden gelijk ...

OpenWRT bestaat al heel erg lang .. sinds 2004 nadat de WRT54G makkelijk te hacken was ..

Op een gegeven moment is er idd een fork onstaan die LEDE is genoemd ..

Daarna is LEDE weer opgegaan in OpenWRT .. waarbij de codebase van LEDE de basis werd voor de toekomstige OpenWRT versies. Ook de community infrastructuur en procedures etc die LEDE had opgezet is overgenomen. Dus een soort "reverse takeover" :+

Dus niet zo raar als mensen zeggen dat LEDE van naam veranderd is naar OpenWRT.

* duvekot gebruikte OpenWRT al sinds de pre White Russian versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik lees op genoeg plekken dat het base os wat ze gebruiken op de unifi lijn idd iets met openwrt te maken heeft
A *VERY* customizated OpenWRT base system which runs proprietary code developed from Ubiquiti. Don't think it's a "regular" OpenWRT build that you could build it yourself ... they use OpenWRT just for the base system, which is a Linux system and that's a very known information :)
https://community.ui.com/...70-4f11-a71e-c17c5b985c0a

Mrja hoeveel waarde kun je hechten aan een post. Dat t in de banner staat zegt al wat meer

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2025 21:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Kriss1981 schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:45:
[...]

Die 2x1Gbit van de UCG naar de switch gaat helaas niet werken. UniFi Gateways ondersteunen geen aggregation.
Zag het inderdaad, zal er wel een keer op neerkomen dat ik een andere switch koop :D. Voor nu maakt het allemaal nog niet zoveel uit praktisch gezien, heb toch maar 1Gbit up/down.

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 07-04-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik ga zonnepanelen op het dak leggen en de inverters hebben wifi nodig (lees, ik wil wifi ontvangst op het dak). Ik heb een apart SSID op mijn Unifi (U6 Pro) op de 2.4Ghz en zoek naar een oplossing om deze draadloos met een Unifi device te vergroten.

Kan je zoiets met een AP AC Pro een draadloze mesh aanmaken en alleen 1 SSID gebruiken op die AP? Heb alleen ervaring met volledig bedraad en repeaters/mesh krijg ik jeuk. Maar in dit geval de enige manier om wifi op m'n dak te krijgen zonder kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Uberprutser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:18:
Ik ga zonnepanelen op het dak leggen en de inverters hebben wifi nodig (lees, ik wil wifi ontvangst op het dak). Ik heb een apart SSID op mijn Unifi (U6 Pro) op de 2.4Ghz en zoek naar een oplossing om deze draadloos met een Unifi device te vergroten.

Kan je zoiets met een AP AC Pro een draadloze mesh aanmaken en alleen 1 SSID gebruiken op die AP? Heb alleen ervaring met volledig bedraad en repeaters/mesh krijg ik jeuk. Maar in dit geval de enige manier om wifi op m'n dak te krijgen zonder kabels te trekken.
Als de twee AP's redelijk bij elkaar in de buurt zijn, dan is MESH geen probleem. Ik gebruik het ook bij mijn ouders van de woning naar de schuur. De inverters geef je dan toegang tot het SSID naar keuze.

Je zult ook stroom nodig hebben voor de AP, helemaal zonder kabels leggen gaat niet. Als je dan toch bezig moet, misschien dan ook een netwerkkabel er naast leggen en dan via PoE voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
_AcS_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:50:
[...]
Je zult ook stroom nodig hebben voor de AP, helemaal zonder kabels leggen gaat niet. Als je dan toch bezig moet, misschien dan ook een netwerkkabel er naast leggen en dan via PoE voeden.
Ik leg 'm in de schuur en daar heb ik nog voldoende ontvangt van het AP binnen en heb ik ook stroom. Tijdelijke oplossing om mesh te gebruiken want nieuwe schuur krijgt gewoon een extra buis voor netwerkkabel naar de meterkast.

Dit lost ook een ander probleem op met de tuinverlichting die net geen ontvangst heeft en daarom niet automatisch schakelt (allemaal Tuya) en de powerplug in de schuur die de opbrengst van de PV op het schuurdak registreert en soms de verbinding kwijt is.

TLDR: Ik ga eens V&A induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Laatst online: 17-06 15:10
Ik zou graag mijn witte U7 Pro, donker willen maken, zwart of iig 'donker', past dan beter in de stijl van de woonkamer bijv.. :D

Zijn er hier mensen die hun Unifi AP hebben gespoten / een cover hebben gegeven? Via de website zie ik dat er covers zijn voor het nano model, maar verder niet of iemand hier die zelf iets verzonnen heeft of wat moois gevonden heeft uit 'China'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:39
DennisZ88 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:10:
Ik zou graag mijn witte U7 Pro, donker willen maken, zwart of iig 'donker', past dan beter in de stijl van de woonkamer bijv.. :D

Zijn er hier mensen die hun Unifi AP hebben gespoten / een cover hebben gegeven? Via de website zie ik dat er covers zijn voor het nano model, maar verder niet of iemand hier die zelf iets verzonnen heeft of wat moois gevonden heeft uit 'China'?
Er zijn gewoon paintable covers voor de u7 pro zoals hier: https://eu.store.ui.com/e...rs/products/uacc-u7-cover
Of zoek je naar een goedkopere / 3d print oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gisteren besteld, vandaag al binnen. Een U7 Pro XG, kan eindelijk het nieuwere spul in huis op Wifi 6 (heel erg nodig natuurlijk :P )

Verder nog een USB C kabel met display besteld omdat ik het niet kon laten liggen en een ethernet surge protector. Die laatste is om het alvast te hebben. Plan is om een camera in de tuin te gaan vervangen door een G6 Turret, dus als ik dan eens tijd heb om de bekabeling aan te leggen heb ik deze alvast liggen.

Mijn Pixel 7Pro kan op Wifi 6 verbinden, maar weigert het lekker, bugje van de telefoon. Maar speedtest trekt wel de Gbit verbinding dicht, prima dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmu7XPqU6VE8hii-fREecZulAvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpKFq2gqSAzvDeSQpCec9ejL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
ik ben mijn energieverbruik aan het checken en kom het volgende tegen.
Mijn UDM SE lijkt elke twee uur te throttlen, zie bijgevoegde afbeelding.

aangesloten zijn twee USW lite 8 POE switches en 1 flex mini switch (POE)
daarnaast 2 G4 flex camera's en 1 G5 Bullet en 1 G4 Doorbell.
ook zijn 3 AP's U6 Pro POE aangesloten.
Er zit een 2 terabyte HD in voor protect.

Ik zi geen instellingen voor energiebeheer dus ik weet niet hoe ik het kan aanpassen

weet iemand hoe dit gedrag wordt veroorzaakt?[
Ik zie geen instellingen voor energiebeheer dus ik weet niet hoe ik het kan aanpassen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm7Bpdcs9E5Pu4RBqIuvIHnZP4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W6H9FeFkBn57rvRo6Cn1NkHY.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

Pagina: 1 ... 311 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.