Ha serieus? Ik zie/zag namelijk allemaal manuals en op internet ook dat om in te loggen op je solax omvormer je 5.8.8.8 moet hanteren….Mitssz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:54:
[...]
5.8.8.8 is geen intern IP. Dat is een (publiek)russisch datacenter IP welke die webinterface open heeft staan.
Zo te zien moet je hiervoor eerst met het SSID van de omvormer verbinden. En dan gebruiken ze vervolgens een publiek IP intern. Chinese troep ten top

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Ons huis heeft binnenmuren van 10cm dik cellenbeton, maar ik zie ik het UniFi Design Center helaas niet iets dat hier direct op lijkt. Welk materiaal zou ik het beste kunnen gebruiken om dit te simuleren?
:strip_exif()/f/image/brh2FvDdn2WFw9oQc0pkRrZ4.png?f=user_large)
Ik zou 5dB aanhouden. (brick)TNThomas schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:10:
Ons huis heeft binnenmuren van 10cm dik cellenbeton, maar ik zie ik het UniFi Design Center helaas niet iets dat hier direct op lijkt. Welk materiaal zou ik het beste kunnen gebruiken om dit te simuleren?
[Afbeelding]
Blijkbaar hebben ze dat aangepast en moest ik een andere adres hebben. Maar blijft wel troep, moet een aparte gastennetwerk hebben voor mijn omvormer omdat het continue een ssid blijft uitzenden en het niet beveiligd is.Mitssz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:05:
Zo te zien moet je hiervoor eerst met het SSID van de omvormer verbinden. En dan gebruiken ze vervolgens een publiek IP intern. Chinese troep ten top
Hier draait ie met een 1 TB Samsung 970 EVO Plus.makooy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:45:
Weet er iemand welke NVMe SSD‘s er in de UCG-Fiber kunnen?
Zijn er access points van ubiquiti die hun signaal goed door buitenmuren heen kunnen laten gaan? Ik wil graag een POE camera in de achtertuin ophangen via een device bridge. Het AP komt dan zo dicht mogelijk binnenshuis, maar er zit dan wel een buitenmuur tussen. Iemand een idee?
Ik heb buiten en binnen een AC Pro hangen en binnen wordt toch regelmatig de buiten AP gepakt dus in mijn ervaring zijn (spouw)muren geen probleem. Isolatieglas(++/+++) des te meer.Ferra schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:01:
Zijn er access points van ubiquiti die hun signaal goed door buitenmuren heen kunnen laten gaan? Ik wil graag een POE camera in de achtertuin ophangen via een device bridge. Het AP komt dan zo dicht mogelijk binnenshuis, maar er zit dan wel een buitenmuur tussen. Iemand een idee?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik weet niet hoe oud jou huis is maar ik kom zo goed als niet naar buiten door mijn muren (huis is nu 4,5 jaar oud). Vandaar ook een AP in de veranda in de tuin.Boeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:06:
[...]
Ik heb buiten en binnen een AC Pro hangen en binnen wordt toch regelmatig de buiten AP gepakt dus in mijn ervaring zijn (spouw)muren geen probleem. Isolatieglas(++/+++) des te meer.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
1978 🤗 maar een stenen muur is een stenen muur dus wat houdt het signaal dan tegen?Tylen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:24:
[...]
Ik weet niet hoe oud jou huis is maar ik kom zo goed als niet naar buiten door mijn muren (huis is nu 4,5 jaar oud). Vandaar ook een AP in de veranda in de tuin.
[ Voor 11% gewijzigd door Boeryepes op 18-03-2025 07:29 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ander soort steenBoeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:
[...]
1978 🤗 maar een stenen muur is een stenen muur dus wat houdt het signaal dan tegen?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Meestal waait er wel ergens en reflectie via een raam naar buiten. Met drievoudig geïsoleerd en warmtewerend glas is die optie er ook niet meer.Boeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:
[...]
1978 🤗 maar een stenen muur is een stenen muur dus wat houdt het signaal dan tegen?
@Ferra Er is geen AP die beter door muren heen gaat, ze doen allemaal hetzelfde.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 14:44
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Het zijn twee stenen muren, niet één. En de vraag is vervolgens ook wat er tussen die twee muren zit. In 1978 was men vast nog niet van de spouwmuurisolatie. Vraag is vervolgens of je dat zelf hebt (laten) plaatsen en hoeveel effect dat weer heeft op de radiosignalen. En bij nieuwbouw kan het zomaar zijn dat de isolatie platen zijn afgewerkt met aluminiumfolie, terwijl bij isolatie achteraf dat niet het geval zal zijn, tenzij je binnen of buiten isoleert en niet in de spouw natuurlijk. Nog naast dat de ene steen de andere steen niet is.Boeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:
[...]
Die alu folie is wel aannemelijk. Mijn spouwen zijn geïsoleerd en dat had geen effect op wifi. Plaatsen van HR++ des te meer.RobertMe schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Het zijn twee stenen muren, niet één. En de vraag is vervolgens ook wat er tussen die twee muren zit. In 1978 was men vast nog niet van de spouwmuurisolatie. Vraag is vervolgens of je dat zelf hebt (laten) plaatsen en hoeveel effect dat weer heeft op de radiosignalen. En bij nieuwbouw kan het zomaar zijn dat de isolatie platen zijn afgewerkt met aluminiumfolie, terwijl bij isolatie achteraf dat niet het geval zal zijn, tenzij je binnen of buiten isoleert en niet in de spouw natuurlijk. Nog naast dat de ene steen de andere steen niet is.
Alu folie in de muren, hr++ ramen en alu ondervloer onder de laminaat voor de bovenverdieping en we zijn al een eind op weg voor een kooi van faraday.Boeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:11:
[...]
Die alu folie is wel aannemelijk. Mijn spouwen zijn geïsoleerd en dat had geen effect op wifi. Plaatsen van HR++ des te meer.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Als je de SSD hebt voor Protect zou ik niet voor de eerder genoemde SSD's gaan maar voor de Lexar NM790 uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TBmakooy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:45:
Weet er iemand welke NVMe SSD‘s er in de UCG-Fiber kunnen?
Deze heeft een TBW van 1.5PB (voor de 2TB versie, de 4TB versie doet logischerwijs 3PB) in tegenstelling tot de 320TB van de genoemde Kingston. 320TB is zo weg na een tijdje met wat camera's. De genoemde Samsung 790 Evo Plus van 1TB doet 600TB aan TBW en de 2TB versie dan uiteraard 1.2PB. De Lexar is op veel fronten een goede keuze in de UCG (of je nou de Max of de Fiber hebt).
Weer een reden om je VLANs goed in te richten...xminator schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:00:
[...]
Ha serieus? Ik zie/zag namelijk allemaal manuals en op internet ook dat om in te loggen op je solax omvormer je 5.8.8.8 moet hanteren….
Omdat een aantal Tweakers hier goede ervaringen hadden met de "Kingston NV3 NVMe PCIe 4.0 Internal SSD 1TB M.2 2280-SNV3S/1000G" SSD heb ik die besteld en zit die nu in de UCG-Fiberrscheper schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Als je de SSD hebt voor Protect zou ik niet voor de eerder genoemde SSD's gaan maar voor de Lexar NM790 uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
Deze heeft een TBW van 1.5PB (voor de 2TB versie, de 4TB versie doet logischerwijs 3PB) in tegenstelling tot de 320TB van de genoemde Kingston. 320TB is zo weg na een tijdje met wat camera's. De genoemde Samsung 790 Evo Plus van 1TB doet 600TB aan TBW en de 2TB versie dan uiteraard 1.2PB. De Lexar is op veel fronten een goede keuze in de UCG (of je nou de Max of de Fiber hebt).
Mijn huis is van vorig jaar. +++ glas etc. Dus in die zin denk niet vergelijkbaar ;-)Boeryepes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:06:
[...]
Ik heb buiten en binnen een AC Pro hangen en binnen wordt toch regelmatig de buiten AP gepakt dus in mijn ervaring zijn (spouw)muren geen probleem. Isolatieglas(++/+++) des te meer.
Oke duidelijk. Enige optie is dus een kabel naar buiten. Duidelijk.jadjong schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:46:
[...]
Meestal waait er wel ergens en reflectie via een raam naar buiten. Met drievoudig geïsoleerd en warmtewerend glas is die optie er ook niet meer.
@Ferra Er is geen AP die beter door muren heen gaat, ze doen allemaal hetzelfde.
Soms is het ook gewoon niet logisch hoe je wifi signaal ergens wel en ergens niet goed verbindt.Tylen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:24:
[...]
Ik weet niet hoe oud jou huis is maar ik kom zo goed als niet naar buiten door mijn muren (huis is nu 4,5 jaar oud). Vandaar ook een AP in de veranda in de tuin.
Ik heb een nest cam in de living hangen op 2m50 hoogte en die verbind met de U6+ in het tuinhuis (15m afstand) die ook op +/- die hoogte hangt. Dit terwijl er op 2m afstand een u6+ in de kast onder de nest cam ligt.
Ik vermoed dat dit ook iets te maken heeft met hoeveel toestellen er al met de AP verbonden zijn.. Deze in de living heeft al een toestel of 5 en die in tuinhuis is enkel voor in de zomer met de tablet, gsm in de lounge te zitten.
connectie tussen cam en U6+ tuinhuis is ook perfect voor live beelden te bekijken en we spreken over een nieuwbouwwoning (15cm steen/18cm isolatie/1cm crepe) met hoogrendementsglas en dan nog eens een houten tuinhuis dat ook geïsoleerd is.
@Stampertjen in mijn geval met de huis isolatie. Schuifpui open = vol bereik. Schuifpui dicht = geen bereik. Oplossing is een AP buiten.
De enige garantie op goede wifi buiten is een AP buiten. Een AP is niet gemaakt om door ramen, deuren of muren te gaan. Als het buiten de ruimte waar je AP staat of hangt wel werkt, is dat mooi meegenomen
Voel me vrij onnozel maar ik kom er gewoonweg niet uit. Ik moet een AP AC PRO middels een simpele (liefst Unifi) switch voorzien van PoE. Nu staat er op die AP 48V 5.0A maar verder geen info omtrent standaard als 802.3af PoE, 802.3at PoE+ of zoals bij de USW-Ultra;
Port Layout
1 GbE RJ45
8 (7 PoE+; 1 PoE++ input)
Max. PoE Output
Up to PoE+
Total PoE Availability
PoE++ input: 42W
PoE+ input: 16W
60W PoE adapter input: 42W
60W AC adapter input: 52W
210W AC adapter input: 202
Werkt die USW-Ultra samen met de AC AP PRO om die "48V 5.0A" te geven via PoE
Port Layout
1 GbE RJ45
8 (7 PoE+; 1 PoE++ input)
Max. PoE Output
Up to PoE+
Total PoE Availability
PoE++ input: 42W
PoE+ input: 16W
60W PoE adapter input: 42W
60W AC adapter input: 52W
210W AC adapter input: 202
Werkt die USW-Ultra samen met de AC AP PRO om die "48V 5.0A" te geven via PoE
Mijn boefje is liev!
@JB USW-Ultra = PoE+ en de AC AP PRO = PoE
Dat gaat gewoon werken. PoE is een standaard en PoE op een PoE+ betekend voldoende. De 42watt is de totale capaciteit, waarbij ik vermoed dat de AC Pro 5-9 watt gebruikt.
Dat gaat gewoon werken. PoE is een standaard en PoE op een PoE+ betekend voldoende. De 42watt is de totale capaciteit, waarbij ik vermoed dat de AC Pro 5-9 watt gebruikt.
Super bedankt, ik zag door de PoE de AP niet meer zeg maar... Er hoeft maar 1 AP op die switch, dus dat moet ruim voldoende zijn.Cardinal schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:07:
@JB USW-Ultra = PoE+ en de AC AP PRO = PoE
Mijn boefje is liev!
Ik heb een raar probleempje.
Sinds kort staat 1 van unifi-sites offline in het overview-portal (zie foto).
Alle devices staan gewoon online, en sterker nog...dit is de site waar de Unifi Cloud Key staat.
Ik heb de Cloudkey al herstart, maar dit heeft niks opgeleverd.
Iemand die weet hoe dit op te lossen?
Alle devices staan gewoon online, en sterker nog...dit is de site waar de Unifi Cloud Key staat.
:strip_exif()/f/image/DEjaFrAe0GTNwtj9kWahtAEn.jpg?f=fotoalbum_large)
Als antwoord op mijn eigen vraag een paar dagen terug. Zojuist de Odido (2gb xgspon) glasvezel aangesloten op de nieuwe UCG Fiber van Unifi. De ONT heb ik ertussen uit gehaald. Glasvezel kabel zit dus direct aangesloten op de UCG Fiber en het werkt. Voor wie zich misschien ook afvroeg of het kan.
[ Voor 10% gewijzigd door Tasminos op 19-03-2025 16:11 ]
Ah mooi.Tasminos schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:08:
Als antwoord op mijn eigen vraag een paar dagen terug. Zojuist de Odido (2gb xgspon) glasvezel aangesloten op de nieuwe UCG Fiber van Unifi. De ONT heb ik ertussen uit gehaald. Glasvezel kabel zit dus direct aangesloten op de UCG Fiber en het werkt. Voor wie zich misschien ook afvroeg of het kan.
Enne welke sfp heb je gebruikt?
Wil eigenlijk ook de ont er tussen uit hebben als ik naar andere (ubiquiti) apparatuur ga (nú mikrotik).
Wij moeten eind deze week het elektraplan voor ons nieuwbouwhuis opsturen en het enige waarover we twijfelen is de locatie van het AP op de begane grond. Een compromis tussen een centrale plek, maar toch uit het zicht blijkt lastig. We twijfelen tussen onderstaande opties, maar staan ook open voor andere ideeën. Waar zouden jullie een AP plaatsen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Achter je gordijnen aan de muur waar je mogelijk al een inbouwdoos heb zitten met utp, als je een "open woonkamer" hebt is het een fabel (mijns inziens) dat je AP aan het plafond moet in het midden. Tenzij je in een grote villa woont merk je er niks van op consumentenapparatuur of de AP aan de wand onderaan of in het midden bovenaan hangt, staat of ligt. Iedereen die anders beweert zou dat moeten onderbouwen met fysieke testen waarbij je ziet dat je snelheid en/of latency drastisch inkakt op beide meetresultaten. Dat het stralingspatroon dan niet optimaal is, is logisch maar daar merk je niks van. Mijn plafond AP (ac lite) hangt al jaren in de hoek achter het gordijn aan de muur, nooit problemen in een courante hoekwoning.TNThomas schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:11:
Wij moeten eind deze week het elektraplan voor ons nieuwbouwhuis opsturen en het enige waarover we twijfelen is de locatie van het AP op de begane grond. Een compromis tussen een centrale plek, maar toch uit het zicht blijkt lastig. We twijfelen tussen onderstaande opties, maar staan ook open voor andere ideeën. Waar zouden jullie een AP plaatsen?
***members only***
Als het echt een spouwmuur is tussen de hal en woonkamer dan is het wellicht wat minder...
Maar ik had voorheen gewoon een Unifi InWall AP op het bovenlicht van mijn deur naar de meterkast in de hal hangen..... prima ontvangst in een huis van vergelijkbare indeling. Dat was met 5Ghz.
Maar heel druk zou ik me er niet om maken ALS je genoeg bedrade/loze leidingen hebt. Ik heb hier nu Unifi U6 mesh op een kast staan in de woonkamer en heb ook gewoon prima bereik. Je hoeft niet persé een AP aan je plafond te hangen.
Zorg gewoon voor een UTP punt of loze leiding op wat logische plekken in je woonkamer/keuken/eetkamer en het gaat altijd werken.
Maar ik had voorheen gewoon een Unifi InWall AP op het bovenlicht van mijn deur naar de meterkast in de hal hangen..... prima ontvangst in een huis van vergelijkbare indeling. Dat was met 5Ghz.
Maar heel druk zou ik me er niet om maken ALS je genoeg bedrade/loze leidingen hebt. Ik heb hier nu Unifi U6 mesh op een kast staan in de woonkamer en heb ook gewoon prima bereik. Je hoeft niet persé een AP aan je plafond te hangen.
Zorg gewoon voor een UTP punt of loze leiding op wat logische plekken in je woonkamer/keuken/eetkamer en het gaat altijd werken.
[ Voor 39% gewijzigd door TweakGP op 19-03-2025 18:33 ]
Ze zijn wel prijzig:SpikeHome schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Ah mooi.
Enne welke sfp heb je gebruikt?
Wil eigenlijk ook de ont er tussen uit hebben als ik naar andere (ubiquiti) apparatuur ga (nú mikrotik).
https://www.fs.com/products/185594.html
Let wel op dat het een XGSPON aansluting moet zijn. GPON werkt niet.
Hoe is de temperatuur met deze sfp in de ucg-fiber?Tasminos schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:32:
[...]
Ze zijn wel prijzig:
Eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Waar kan je dat het snelst zien?qwasd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:14:
[...]
Hoe is de temperatuur met deze sfp in de ucg-fiber?
Edit: Even snel op mijn telefoon via de app dit kunnen vinden:
/f/image/1SpSBSNJwR60eyTIZTLWO8zh.png?f=fotoalbum_large)
Zo te zien dus prima binnen de door fs geleverde specs:
:strip_exif()/f/image/mAaVmUTIvdPHAjdNLDjZJPyL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had met de vorige Nokia module dat deze telkens na een paar minuten uitviel. Dat heb ik met deze (nog) niet ervaren.
ps. Ik moet je eerlijk zeggen dat het een fijn opgeruimd gevoel geeft. Geen ONT en geen modem van Odido. En geen grote UDM SE aan de muur hangen. Allee nog maar de UCG Fiber.-)
[ Voor 91% gewijzigd door Tasminos op 19-03-2025 20:58 ]
Onder het aanrechtblad van je kookeiland in een keukenkastje is misschien ook een optie? Wel afhankelijk van de inbouw keuken apparatuur die je daar plaatst natuurlijk....TNThomas schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:11:
***members only***
Als je niets onthoud kan je ook niks vergeten
Bedankt voor het meedenken! Hier gaat onze voorkeur nu ook naar uit. Dan is het AP volledig uit het zicht en zeer centraal gepositioneerd. Ik vermoed dat het signaal makkelijker door keukenkastjes gaat dan door 10cm dikke Ytong-muren, zoals in het halletje bij de trap.Sundog schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:49:
[...]
Onder het aanrechtblad van je kookeiland in een keukenkastje is misschien ook een optie? Wel afhankelijk van de inbouw keuken apparatuur die je daar plaatst natuurlijk....
We hebben gewoon aan plafon hangen niks mis mee wel de ideale opstelling, maar ja is beide wit valt niet echt op wel blauwe licht uit.TNThomas schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:11:
***members only***
Lijlkt me eerlijk gezegd helemaal geen goed plan. Een AP werkt beter bij een plaatsing in de hoogte en omgeven door keuken apparatuur zonder fatsoenlijke koeling is helemaal niet ideaal. Genoeg manieren om het ding uit het zicht te krijgen, en het is niet met ventilatiekanalen en rookmelders dat er verder niets gaat hangen.TNThomas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Bedankt voor het meedenken! Hier gaat onze voorkeur nu ook naar uit. Dan is het AP volledig uit het zicht en zeer centraal gepositioneerd. Ik vermoed dat het signaal makkelijker door keukenkastjes gaat dan door 10cm dikke Ytong-muren, zoals in het halletje bij de trap.
Dan is het veel beter om iets in je TV/Audio meubel te hebben of desnoods in die keukenkastjes die je achter het werkblad plant.
Ytong is gewoon die standaard gasbeton binnenmuurtjes bij nieuwbouw?TNThomas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Bedankt voor het meedenken! Hier gaat onze voorkeur nu ook naar uit. Dan is het AP volledig uit het zicht en zeer centraal gepositioneerd. Ik vermoed dat het signaal makkelijker door keukenkastjes gaat dan door 10cm dikke Ytong-muren, zoals in het halletje bij de trap.
Ik denk dat een AP daar beter doorheenkomt dan in een kastje weggewerkt (hitte?) onder een blad (van graniet?)
Maar nog beter is inderdaad achter een gordijn oid. Heb mijn ubioquti jaren lang plat op de buffetkast gehad in de woonkamer. uit het zicht en gaf ook prima signaal.
Hij hangt hier centraal in de woning in de meterkast wat zo ongeveer de slechtste plek is, omringd door muren en koper maar ik heb gewoon een prima 5ghz verbinding in de woonkamer. Misschien niet een gigabit maar boeie
CISSP! Drop your encryption keys!
Wat is de reden dat je voor deze hebt gekozen? Ik zie ook bijv. de Zaram XGS-PONTasminos schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:32:
[...]
Ze zijn wel prijzig:
https://www.routershop.nl...-pon-onu-sfp-module-84384
Die is bijv. de helft qua prijs.
als het te maken heeft met kwaliteit en compabiliteit dan snap ik het
There are no secrets, only information you do not yet have
Als ik het achter de plint van het kookeiland leg aan de kant waar enkel kastjes zijn, dus geen apparatuur, is het dan alsnog een probleem? Het TV-meubel komt helaas niet op een centrale plaats te staan en naast een dikke(re) draagmuur, waardoor dat niet optimaal is bij ons huis.TweakGP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:03:
[...]
Lijlkt me eerlijk gezegd helemaal geen goed plan. Een AP werkt beter bij een plaatsing in de hoogte en omgeven door keuken apparatuur zonder fatsoenlijke koeling is helemaal niet ideaal. Genoeg manieren om het ding uit het zicht te krijgen, en het is niet met ventilatiekanalen en rookmelders dat er verder niets gaat hangen.
Dan is het veel beter om iets in je TV/Audio meubel te hebben of desnoods in die keukenkastjes die je achter het werkblad plant.
Ytong is inderdaad gasbeton. Meterkast is helaas echt geen optie hier, gezien de locatie daarvan (zie plattegrond). Als ik jouw situatie hoort, dan lijkt op de grond onder het kookeiland wel prima. Mogelijk niet perfect, maar zo veeleisend is ons huishouden niet.laurens0619 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:10:
[...]
Ytong is gewoon die standaard gasbeton binnenmuurtjes bij nieuwbouw?
Ik denk dat een AP daar beter doorheenkomt dan in een kastje weggewerkt (hitte?) onder een blad (van graniet?)
Maar nog beter is inderdaad achter een gordijn oid. Heb mijn ubioquti jaren lang plat op de buffetkast gehad in de woonkamer. uit het zicht en gaf ook prima signaal.
Hij hangt hier centraal in de woning in de meterkast wat zo ongeveer de slechtste plek is, omringd door muren en koper maar ik heb gewoon een prima 5ghz verbinding in de woonkamer. Misschien niet een gigabit maar boeie
Een AP plaats je niet op de grond...... hoe hoger hoe beter.TNThomas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:43:
[...]
Als ik het achter de plint van het kookeiland leg aan de kant waar enkel kastjes zijn, dus geen apparatuur, is het dan alsnog een probleem? Het TV-meubel komt helaas niet op een centrale plaats te staan en naast een dikke(re) draagmuur, waardoor dat niet optimaal is bij ons huis.
Waarom zo krampachtig met de plaatsing, zorg gewoon voor voldoende loze leidingen voor UTP en bepaal als alles staat wat handig is. Of zorg nu voor een goede plaats aan plafond of wand met daar een loze leiding/doos.
@TNThomas als je AP's niet mooi vindt (snap ik), waarom gebruik je dan geen wall-model laag boven je plint? Net als wandcontactdozen valt dat niet echt op. Of in ieder geval veel minder dan een ufo op je plafond. Helemaal wegwerken zou ik niet doen, redenen daarvoor zijn al genoemd.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik zie bij de specificaties van in-wall AP’s dat het signaal veel minder ver komt (minder m2). Ik ging er dus vanuit dat dit niet de hele begane grond zou dekken. Mijn netwerkkennis is echter zeer beperkt, dus corrigeer me als ik dit verkeerd begrijp.Gizz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:30:
@TNThomas als je AP's niet mooi vindt (snap ik), waarom gebruik je dan geen wall-model laag boven je plint? Net als wandcontactdozen valt dat niet echt op. Of in ieder geval veel minder dan een ufo op je plafond. Helemaal wegwerken zou ik niet doen, redenen daarvoor zijn al genoemd.
Ik gebruik al jaren een IW-HD voor onze begane grond. Werkt prima. Per verdieping heb ik de AP's om en om voor of achter hangen, dus als het bereik van de AP op dezelfde verdieping minder is dan van de AP een verdieping hoger/lager schakelt het apparaat vanzelf over.TNThomas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Ik zie bij de specificaties van in-wall AP’s dat het signaal veel minder ver komt (minder m2). Ik ging er dus vanuit dat dit niet de hele begane grond zou dekken. Mijn netwerkkennis is echter zeer beperkt, dus corrigeer me als ik dit verkeerd begrijp.
Zo heb ik het ook jaren gehad..... op 3 verdiepingen IW's met beneden centraal in de hal en daarna voor/achter. Eerste verdieping voor en dekking van de auto op de parkeerplaats en bovenste verdieping was prefab opbouw en daar had ik door de plaatsing van een IW aan de achterkant zelfs prima ontvangst in de tuin :-).loeberce schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:00:
[...]
Ik gebruik al jaren een IW-HD voor onze begane grond. Werkt prima. Per verdieping heb ik de AP's om en om voor of achter hangen, dus als het bereik van de AP op dezelfde verdieping minder is dan van de AP een verdieping hoger/lager schakelt het apparaat vanzelf over.
Die IW's zijn meer dan prima kwa bereik.
[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 20-03-2025 11:24 ]
Dat scheelt inderdaad behoorlijk.zeroday schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Wat is de reden dat je voor deze hebt gekozen? Ik zie ook bijv. de Zaram XGS-PON
https://www.routershop.nl...-pon-onu-sfp-module-84384
Die is bijv. de helft qua prijs.
als het te maken heeft met kwaliteit en compabiliteit dan snap ik het
Maar goed die van @Tasminos werkt blijkt dus.
Nog andere ervaringen hier?
Met de Zaram moet je je serienummer doorgeven aan Odido. Met de Fs module kun je je serienummer van je huidige ont clonen.SpikeHome schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Dat scheelt inderdaad behoorlijk.
Maar goed die van @Tasminos werkt blijkt dus.
Nog andere ervaringen hier?
Als je ze wegstopt achter/onder iets zoals nu je plan is, gaat een schotel niet echt lekker werken qua stralingspatroon. Dus dan kan die op papier sterker zijn, maar een wandmodel zal dan beter passen met waar je hem wilt plaatsen. Het signaal is sowieso zwakker door de plaatsing.TNThomas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Ik zie bij de specificaties van in-wall AP’s dat het signaal veel minder ver komt (minder m2). Ik ging er dus vanuit dat dit niet de hele begane grond zou dekken. Mijn netwerkkennis is echter zeer beperkt, dus corrigeer me als ik dit verkeerd begrijp.
De schotel straalt rondom uit, niet naar de achterkant. En als je hem aan de wand doet moet je minimaal 50cm van de grond of van het plafond af zitten. Anders heb je dat het eigen signaal kan storen op het AP.
Hoeveel je hiervan merkt in een gemiddeld Nederlands huis, is een tweede. Omdat onze verdiepingen niet heel groot zijn per verdieping kan je vaak uit met 1 per verdieping.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Die feature is bijna €100+ waardqwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Met de Zaram moet je je serienummer doorgeven aan Odido. Met de Fs module kun je je serienummer van je huidige ont clonen.
* RobertMe leest hier en daar dat meerdere ISPs maar één serienummer accepteren. En Delta (en wellicht ook anderen?) gaan zo ver dat bij aanpassingen in het profiel (bv snelheid, of in-/uitschakelen CGNAT) dit alleen gedaan wordt bij de door hun geleverde ONT. Dus als je een eigen ONT hebt moet je eerst bellen om de ONT van Delta te registreren, dan dus te wisselen en dat ONT aansluiten, vervolgens controleren dat de wijziging gedaan is, en dan weer bellen om de eigen ONT te registreren (en de Delta ONT weer afkoppelen).
Als je op die XGS-PON van FS het serienummer kunt aanpassen ben je in ieder geval niet afhankelijk van Delta om (2x) het geregistreerde serienummer aan te passen.
Maar..., hoe pas je dat serienummer dan aan? Kun je dat bij bestellen doorgegeven en dat zij het er eenmalig in zetten? Of heeft UI een UI (
Ok ik heb kpn dan.qwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Met de Zaram moet je je serienummer doorgeven aan Odido. Met de Fs module kun je je serienummer van je huidige ont clonen.
Maakt het daarbij nog uit?
@RobertMe weet jij dit anders?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb sowieso 0,0 ervaring met glasvezelSpikeHome schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Ok ik heb kpn dan.
Maakt het daarbij nog uit?
@RobertMe weet jij dit anders?
Volg alleen het algemene Delta topic waar ik dit opgevangen heb. En ik weet dat er een "eigen ONT bij Delta gebruiken" topic is. En tada: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken die is er ook voor KPN. Daar zal vast meer te vinden zijn.
Ow echt? Dus dan als je overstapt van odido naar kpn (op t zelfde netwerk) zou je met een simpele clone en pppoe instellingen meteen weer online kunnen? (En visa versa)qwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]
telnetRobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Die feature is bijna €100+ waard
* RobertMe leest hier en daar dat meerdere ISPs maar één serienummer accepteren. En Delta (en wellicht ook anderen?) gaan zo ver dat bij aanpassingen in het profiel (bv snelheid, of in-/uitschakelen CGNAT) dit alleen gedaan wordt bij de door hun geleverde ONT. Dus als je een eigen ONT hebt moet je eerst bellen om de ONT van Delta te registreren, dan dus te wisselen en dat ONT aansluiten, vervolgens controleren dat de wijziging gedaan is, en dan weer bellen om de eigen ONT te registreren (en de Delta ONT weer afkoppelen).
Als je op die XGS-PON van FS het serienummer kunt aanpassen ben je in ieder geval niet afhankelijk van Delta om (2x) het geregistreerde serienummer aan te passen.
Maar..., hoe pas je dat serienummer dan aan? Kun je dat bij bestellen doorgegeven en dat zij het er eenmalig in zetten? Of heeft UI een UI () waarmee je dat kunt doen terwijl de module dus in de router (/switch) zit? Of andere eigen hardware waar de module in kan en je met bepaalde software het kunt aanpassen.
zie hier of hier
[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 20-03-2025 14:01 ]
wh00ps oplossing staat boven mijn bericht ..RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Maar..., hoe pas je dat serienummer dan aan? Kun je dat bij bestellen doorgegeven en dat zij het er eenmalig in zetten? Of heeft UI een UI () waarmee je dat kunt doen terwijl de module dus in de router (/switch) zit? Of andere eigen hardware waar de module in kan en je met bepaalde software het kunt aanpassen.
[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 20-03-2025 14:13 . Reden: te snel reageren ipv eerst andere berichten te lezen ;) ]
There are no secrets, only information you do not yet have
qwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:42:
[...]
/f/image/h87JYDaRdk11Q0SokQzSvse7.png?f=fotoalbum_large)
Pas je dat zo aan, en wat doe je met het MAC?
Zo, vandaag mijn oude USG-3P vervangen voor de UXG-Lite. Ging eigenlijk vrij soepel.
Had voor de zekerheid m'n KPN IPTV VLAN (4) er even afgehaald aangezien ik (nog) niet ben begonnen aan Fabian z'n GitHub script. Wilde er eerst voor zorgen dat alles weer op Unifi draait.
USG eruit. ExperiaBox eruit. KPN WAN overgeprikt op UXG Lite. Laptopje op de LAN poort en even het LAN IP van de UXG aangepast naar het subnet waar m'n CloudKey in draait. LAN kabel overgestoken en vervolgens adopten. 5 á 10 minuutjes later draaide alles weer.
Het enige waar ik wel m'n hoofd over breek is MTU. KPN FTTH ondersteund RFC4638 (Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"). Met andere woorden: een MTU van 1500 op je WAN interface.
Nou gebruike ik op mijn USG-3P altijd de config van Coolhva. Die deed:
Als ik het volgende uit voer:
En vervolgens PPP herstart via
Dan werkt m'n Internet prima, en zijn de interfaces geconfigureerd als volgt:
Voorheen werd de fysieke interface (eth1 in dit geval) altijd op een MTU van 1512 gezet. Gek genoeg krijg ik dan geen WAN connectie meer.
In principe werkt alles nu wel, maar https://www.speedguide.net/analyzer.php rapporteert dus wel een MTU van 1492 en MSS van 1452, waar het voorheen 1500 om 1460 was.
Iemand enig idee?
Had voor de zekerheid m'n KPN IPTV VLAN (4) er even afgehaald aangezien ik (nog) niet ben begonnen aan Fabian z'n GitHub script. Wilde er eerst voor zorgen dat alles weer op Unifi draait.
USG eruit. ExperiaBox eruit. KPN WAN overgeprikt op UXG Lite. Laptopje op de LAN poort en even het LAN IP van de UXG aangepast naar het subnet waar m'n CloudKey in draait. LAN kabel overgestoken en vervolgens adopten. 5 á 10 minuutjes later draaide alles weer.
Het enige waar ik wel m'n hoofd over breek is MTU. KPN FTTH ondersteund RFC4638 (Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"). Met andere woorden: een MTU van 1500 op je WAN interface.
Nou gebruike ik op mijn USG-3P altijd de config van Coolhva. Die deed:
- Eth0 MTU naar 1512
- Eth0.6 MTU naar 1508
- PPPoE reconnecten en deze kwam dan op 1500 uit
Als ik het volgende uit voer:
code:
1
2
| ip link set dev eth1 mtu 1508 ip link set dev eth1.6 mtu 1508 |
En vervolgens PPP herstart via
code:
1
| killall pppd |
Dan werkt m'n Internet prima, en zijn de interfaces geconfigureerd als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| eth1: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1508 inet6 fe80::9e05:d6ff:fe40:1fa3 prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 9c:05:d6:40:1f:a3 txqueuelen 1000 (Ethernet) RX packets 1161896 bytes 1439034327 (1.3 GiB) RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 124 TX packets 684503 bytes 104886130 (100.0 MiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 eth1.6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1508 inet6 fe80::9e05:d6ff:fe40:1fa3 prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 9c:05:d6:40:1f:a3 txqueuelen 1000 (Ethernet) RX packets 1161452 bytes 1410043028 (1.3 GiB) RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0 TX packets 682300 bytes 104053683 (99.2 MiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 ppp0: flags=4305<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,MULTICAST> mtu 1500 inet X.X.X.X netmask 255.255.255.255 destination Y.Y.Y.Y ppp txqueuelen 1000 (Point-to-Point Protocol) RX packets 56839 bytes 43815544 (41.7 MiB) RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0 TX packets 37847 bytes 9151328 (8.7 MiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 |
Voorheen werd de fysieke interface (eth1 in dit geval) altijd op een MTU van 1512 gezet. Gek genoeg krijg ik dan geen WAN connectie meer.
In principe werkt alles nu wel, maar https://www.speedguide.net/analyzer.php rapporteert dus wel een MTU van 1492 en MSS van 1452, waar het voorheen 1500 om 1460 was.
Iemand enig idee?
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
Na het bestellen van de FS module moet je ze mailen met het verzoek om de inloggegevens van de FS module te krijgen. Om de aanpassingen te doen kun je het beste de handleiding van Techconnect gebruiken:RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:18:
[...]
link
En ik heb zelf deze tp-link Netwerk mediaconverter gebruikt om de aanpassingen te doen op de fs module:
TP-Link MC220L
Ik begreep ook dat na het aanpassen de inloggegevens veranderen. Dus vol de stappen nauwkeurig.
Iemand?pitchdown schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:58:
Ik heb een raar probleempje.
[Afbeelding]
Heb je het zelf ook gebruikt? Als je het serial wijzigt, moet je dan ook met een ander password inloggen of blijven de login credentials a-fabric actief? @Tasminos weet jij het, je gaf aan dat je de stappen hebt uitgevoerd, wijzigde je login ook?
[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 20-03-2025 20:03 ]
Staat je DNS goed ingesteld, redundant? Is het één cloudkey die 4 sites huisvest, dan is het wel opmerkelijk ja. Je kan nog kijken of je bij die site nog specifiek de remote connectie kan verbreken en weer activeren. Weet niet of dat per site of per CK is, gebruik hem zelf als single site.
Ik heb het eerlijk gezegd niet meer gecontroleerd daarna. Na de laatste stap heb ik de sessie afgesloten en de fs module in de UCG Fiber geplaatst. Zal zodra ik weer thuis ben voor je checken.stormfly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:01:
[...]
Heb je het zelf ook gebruikt? Als je het serial wijzigt, moet je dan ook met een ander password inloggen of blijven de login credentials a-fabric actief? @Tasminos weet jij het, je gaf aan dat je de stappen hebt uitgevoerd, wijzigde je login ook?
[ Voor 8% gewijzigd door Tasminos op 20-03-2025 20:07 ]
Tnx! Dit staat in de manual:Tasminos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:06:
[...]
Ik heb het eerlijk gezegd niet meer gecontroleerd daarna. Zal zodra ik weer thuis ben voor je checken.
Keep ont series number
Please do not change the module series number, otherwise the
module password will be invalidated
Stel dat je dan via deze site weer een password kan genereren op basis van je nieuwe PON ID, kan je dan ook weer inloggen? Dan is het een closed loop en behoud je telnet toegang.
Het gaat inderdaad om 1 cloudkey voor alle sites.stormfly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:02:
[...]
Staat je DNS goed ingesteld, redundant? Is het één cloudkey die 4 sites huisvest, dan is het wel opmerkelijk ja. Je kan nog kijken of je bij die site nog specifiek de remote connectie kan verbreken en weer activeren. Weet niet of dat per site of per CK is, gebruik hem zelf als single site.
Dan kan het sowieso niet aan DNS liggen aangezien de andere sites wel online zijn?
Hoe kan ik voor 1 site reconnecten zoals jij suggereert?
Kloptpitchdown schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:10:
[...]
Het gaat inderdaad om 1 cloudkey voor alle sites.
Dan kan het sowieso niet aan DNS liggen aangezien de andere sites wel online zijn?
Normaal zit deze instelling onder console -> remote. Daar kan je de checkbox even uit en weer aan schakelen met LAN toegang.Hoe kan ik voor 1 site reconnecten zoals jij suggereert?
Nee nog niet. Ik lees verschillende verhalen m.b.t. het aanpassen van het serienummer. Zie bijvoorbeeld oli4100 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" De website van fs geeft bijvoorbeeld aan dit niet (meer) te doen maar het werkt dus nog wel steeds. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar je vraag aan @Tasminos m.b.t. de inlog/wachtwoord.stormfly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:01:
[...]
@stormfly en @qwasd zojuist getest en het lukt dus gewoon om een nieuwe username en password uit te lezen via:
site to generate login credentials
Daarmee inloggen ook getest uiteraard en het werkt. Ook ik kreeg vanuit FS de waarschuwing dat de inloggegevens veranderen na het aanpassen van de SN. Ook dat je deze alleen weer kan krijgen door de module op te sturen. Blijkbaar is dat dus niet nodig op basis van de generator op bovengenoemde site.
Daarmee inloggen ook getest uiteraard en het werkt. Ook ik kreeg vanuit FS de waarschuwing dat de inloggegevens veranderen na het aanpassen van de SN. Ook dat je deze alleen weer kan krijgen door de module op te sturen. Blijkbaar is dat dus niet nodig op basis van de generator op bovengenoemde site.
[ Voor 3% gewijzigd door Tasminos op 20-03-2025 22:51 ]
Misschien wel handig om te zorgen dat je weet wat er nodig is om die Login Credentials te maken ... Voor je het weet is die site foetsie ... En zit je dus klem.Tasminos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:44:
@stormfly en @qwasd zojuist getest en het lukt dus gewoon om een nieuwe username en password uit te lezen via:
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
offtopic:
Bizar dat zo'n module een volledig "systeem" is met een eigen OS, telnet en UART serial toegang, uboot die het booten verzorgd, ....
Bizar dat zo'n module een volledig "systeem" is met een eigen OS, telnet en UART serial toegang, uboot die het booten verzorgd, ....
Password snap ik maar je username is toch hetzelfde als je "nieuwe" serienummer (je ont serienummer) dan toch? dus HWTCXXX i.p.v. de default GPONabc12345? Als we te ver afwijken van dit topic excuses.Tasminos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:44:
Username is inderdaad hetzelfde als je nieuwe serienummer. Reden dat ik het overigens in dit topic vermeld is omdat mijn vorige glasvezel module die ik op de UDM SE had niet meer werkte op de nieuwe UCG Fiber. Dus ik hoop hiermee mensen te helpen die dezelfde switch willen maken.qwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:22:
[...]
Password snap ik maar je username is toch hetzelfde als je "nieuwe" serienummer (je ont serienummer) dan toch? dus HWTCXXX i.p.v. de default GPONabc12345? Als we te ver afwijken van dit topic excuses.
[ Voor 21% gewijzigd door Tasminos op 20-03-2025 23:29 ]
Klopt. Daar had je mij een bericht over gestuurd toen ik dit had gemeldTasminos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:25:
[...]
Username is inderdaad hetzelfde als je nieuwe serienummer. Reden dat ik het overigens in dit topic vermeld is omdat mijn vorige glasvezel module die ik op de UDM SE had niet meer werkte op de nieuwe UCG Fiber. Dus ik hoop hiermee mensen te helpen die dezelfde switch willen maken.
Fijn dat de module en je xgs-pon prima werkt nu.
Ik vind het nogal een uitgave dus ga er nog even over slapen
Is het ook. Zakelijk aanschaffen scheelt een beetje maar het blijft een flinke uitgave. Succes met je keuze.qwasd schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:57:
[...]
Klopt. Daar had je mij een bericht over gestuurd toen ik dit had gemeld
Fijn dat de module en je xgs-pon prima werkt nu.
Ik vind het nogal een uitgave dus ga er nog even over slapen
Super dus het wachtwoord is inderdaad afgeleid van het PON ID en wijzigt mee. Doordat we de site hebben kunnen we een backup account genereren en weer toegang verkrijgen met het gekloonde PON id al username. En je kan altijd terug de originele PON id omdat je hiervoor het wachtwoord etc ook weet.Tasminos schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:44:
Zo groot als je pink ;-)RobertMe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:08:
offtopic:
Exact, daarom tracht ik ook over te brengen in mijn vorige post: Doe dit alleen als je vooraf nieuwe login credentials kan aanmaken, en save die naast je huidige login credentials in je password vault. Ik zou hier nooit, never, aan beginnen als ik niet meer zou kunnen inloggen.duvekot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:59:
[...]
Misschien wel handig om te zorgen dat je weet wat er nodig is om die Login Credentials te maken ... Voor je het weet is die site foetsie ... En zit je dus klem.
Als is het alleen maar omdat mijn zelf gebouwde script wat elke dag draait om 00:00 dan niet meer werkt ;-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| === XGS-PON ONU SFP Analysis Report === Uptime calculated on last MEC log entry: 19d 6h 18m 46s Current Transceiver State: Power: 3V3 (3.5) Temperature: 50.192 C Data Rx Power: -14.1 dBm APD Prot: No Data Tx bias: 17.2 mA Data Tx Power: 6.0 dBm Current Link Status: OPERATION (O5) Link Events (timestamps relative to SFP boot time): [0s] PON Link UP [0.004s] Network Link UP State Transitions: [0s] Unknown -> O1 (Initial) [1m 26.788s] O1 (Initial) -> O3 (Profile Learning) [1m 26.789s] O1 (Initial) -> Preparing [1m 40.114s] O3 (Profile Learning) -> O4 (Profile Complete) [1m 40.545s] O4 (Profile Complete) -> O5 (Operation) [1m 40.549s] Preparing -> O5 (Operation) Error Status: No ethernet errors detected GEM Port Statistics: Active GEM Ports: 0 ALU Statistics: Summary: Total Link Flaps: 0 Link State Changes: 2 |
Ik heb lokaal de verbinding disconnect en weer verbonden.stormfly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:12:
[...]
Klopt
[...]
Normaal zit deze instelling onder console -> remote. Daar kan je de checkbox even uit en weer aan schakelen met LAN toegang.
Het lijkt alsof nu alle sites offline zijn :
:strip_exif()/f/image/W7gw98WWRL1OQZk9Odzs2rk9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een interessant artikel, en past ook wel in dit topic.
https://tweakers.net/revi...iteit-boven-snelheid.html
Ik heb met mijn controller het probleem dat ik op al mijn netwerken de volgende fout krijg:
IP conflict detected. Please change gateway subnet IP.
Dit issue word ook hier besproken : https://community.ui.com/...-84b9-56f4905eecbe?page=2
Als ik op mijn clients kijk, lijkt het alsof mijn USG nu de DHCP-server is...terwijl er alleen een DHCP-server actief is vanaf de controller.
Iemand die ook dit probleem heeft en/of een oplossing weet?
Dit issue word ook hier besproken : https://community.ui.com/...-84b9-56f4905eecbe?page=2
Als ik op mijn clients kijk, lijkt het alsof mijn USG nu de DHCP-server is...terwijl er alleen een DHCP-server actief is vanaf de controller.
[ Voor 15% gewijzigd door pitchdown op 21-03-2025 09:21 ]
Maar zoals ik daar ook reageer lijkt het of ze hem hebben getest met alle threat management opties aan, dan lever je sowieso wat snelheid in. Met IDS en IPS aan is de dream router die gebruikt wordt gelimiteerd op 850mbps.Mr-D. schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:13:
Wel een interessant artikel, en past ook wel in dit topic.
[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 21-03-2025 09:23 ]
Ik zou toch eens DNS wijzigen naar 1.1.1.1 en 9.9.9.9pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb lokaal de verbinding disconnect en weer verbonden.
Het lijkt alsof nu alle sites offline zijn :
[Afbeelding]
Maar is de code ergens beschikbaar .. zodat je ook zonder die site het nieuwe user/password kan genereren?stormfly schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:44:
[...]
Exact, daarom tracht ik ook over te brengen in mijn vorige post: Doe dit alleen als je vooraf nieuwe login credentials kan aanmaken, en save die naast je huidige login credentials in je password vault. Ik zou hier nooit, never, aan beginnen als ik niet meer zou kunnen inloggen.
En is dit nieuwe password dan ook te veranderen daarna? Want als via wat anders je serial number lekt ..kan iedereen er bij
Voor de zekerheid dit gewijzigd voor de Cloudkey.stormfly schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Ik zou toch eens DNS wijzigen naar 1.1.1.1 en 9.9.9.9
Dit heeft echter niks opgeleverd.
Het lijkt erop dat Ubiquiti de USG in deze setup niet ondersteund.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:20:
Ik heb met mijn controller het probleem dat ik op al mijn netwerken de volgende fout krijg:
Ik heb zelf altijd de upgrade naar een andere gateway tegen gehouden omdat er veel berichten waren dat KPN de maximale snelheid niet haalt + de problemen m.b.t. TV-ontvangers in een separaat net werk.
Is er iemand met KPN 1 GB die kan bevestigen dat bovenstaande inmiddels goed werkt?
En ook de tv-ontvangers, en welke setup/manual heb je hiervoor gebruikt?
Ik heb exact hetzelfde probleem, en als ik ga kijken is er geen ip conflict, en er is ook niets wat statisch is ingesteld met dat ippitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:20:
Ik heb geleerd die melding te negeren.
Edit :
Heb jij toevallig een PS5 in je netwerk? Want ik vermoed namelijk dat het telkens gebeurd als mijn zoon zijn ps5 aanzet. Maar dat heb ik nog niet kunnen bewijzen (en zijn ps5 heeft dat ip uiteindelijk niet)
[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-03-2025 10:02 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Nee, wel een USG. Wellicht dat dit ook meespeelt?CrankyGamerOG schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:01:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem, en als ik ga kijken is er geen ip conflict, en er is ook niets wat statisch is ingesteld met dat ip
Ik heb geleerd die melding te negeren.
Edit :
Heb jij toevallig een PS5 in je netwerk? Want ik vermoed namelijk dat het telkens gebeurd als mijn zoon zijn ps5 aanzet. Maar dat heb ik nog niet kunnen bewijzen (en zijn ps5 heeft dat ip uiteindelijk niet)
Ik heb een Edgerouter 4, dus lijkt mij niet, het lijkt wel op een apparaat wat op meerdere manieren verbonden kan worden, eerst aangaat op wifi, en hierna overspringt op lan oid.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Nee, wel een USG. Wellicht dat dit ook meespeelt?
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Het is LAN access, geen internet access. Dus iedereen = de gebruikers op je LAN. En op je eerste vraag, dat blijft hetzelfde, als je het fabrieks SN invoert krijg je ook je huidige password.duvekot schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Maar is de code ergens beschikbaar .. zodat je ook zonder die site het nieuwe user/password kan genereren?
En is dit nieuwe password dan ook te veranderen daarna? Want als via wat anders je serial number lekt ..kan iedereen er bij
Heb met AI geprobeerd de hashing te decrypten maar deze tools blijven aangegeven dat FS.com een unieke ID gebruikt om deze HASH samen te stellen en die is onbekend.
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 21-03-2025 10:07 ]
Dan is mijn ideeën bus leeg, reboot heb je denk ik al gedaan?pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Voor de zekerheid dit gewijzigd voor de Cloudkey.
Dit heeft echter niks opgeleverd.
Jazeker....helaasstormfly schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Dan is mijn ideeën bus leeg, reboot heb je denk ik al gedaan?
het word alleen steeds gekker. Ik had de unifi-controller open staan, en krijg ineens dit scherm:
:strip_exif()/f/image/7mzHFSulDzTwleZSOuEVIZoq.jpg?f=fotoalbum_large)
ik kom ook niet meer na inloggen op mijn eigen site-overview terecht....
[ Voor 56% gewijzigd door pitchdown op 21-03-2025 10:10 ]
De info over de XSGPON module met how-to om in te stellen mag van mij wel in de topic start. Gezien het zeer nuttige info is om je glasvezel direct aan te sluiten in je Unifi omgeving en steeds meer gebruikers dit in de praktijk tegen gaan komen.
Maar kijkende naar de topic start, die is al een tijdje niet meer bijgewerkt.
Waiting on the world to change
De uitdaging is dat er twee andere specifieke topics via Delta/KPN zijn aangaande die onderwerp.pinda powerrr schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:20:
De info over de XSGPON module met how-to om in te stellen mag van mij wel in de topic start. Gezien het zeer nuttige info is om je glasvezel direct aan te sluiten in je Unifi omgeving en steeds meer gebruikers dit in de praktijk tegen gaan komen.
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 21-03-2025 11:02 ]
Heb je niet een LAN/Internet probleem in je huis waarvan je het effect waarneemt via unifi.ui.com vanuit de CK2 en je browser? Ad filtering etc, dns issues?pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:08:
[...]
Jazeker....helaas
het word alleen steeds gekker. Ik had de unifi-controller open staan, en krijg ineens dit scherm:
[Afbeelding]
ik kom ook niet meer na inloggen op mijn eigen site-overview terecht....
Na het terugzetten van de dns-servers en een reboot van de cloudkey is alles weer in de lucht.stormfly schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:28:
[...]
Heb je niet een LAN/Internet probleem in je huis waarvan je het effect waarneemt via unifi.ui.com vanuit de CK2 en je browser? Ad filtering etc, dns issues?
Blijft staan dat de site waar de Cloudkey staat nog steeds in het portal als offline word weergegeven.
Zou dit ook eventueel te maken kunnen hebben met de ondersteuning van de USG en het issue met duplicate gateway zoals eerder vermeld?
Bij mij lag net ook de remote connection naar de cloudkey er uit. Lijkt op iets bij unify. Ik heb niets gedaan en het werkt weer.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Na het terugzetten van de dns-servers en een reboot van de cloudkey is alles weer in de lucht.
Blijft staan dat de site waar de Cloudkey staat nog steeds in het portal als offline word weergegeven.
Zou dit ook eventueel te maken kunnen hebben met de ondersteuning van de USG en het issue met duplicate gateway zoals eerder vermeld?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het heeft natuurlijk niks met UniFi te maken, het is gewoon een universele module die toevallig in een UniFi router wordt geplaatst.pinda powerrr schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:20:
En dat configuratie stukje is ook nog eens iets heel specifiek van die module van fs.com.
En zoals @stormfly al aangaf zijn er al specifieke topics voor eigen XGS-PON ONT gebruiken voor zowel KPN als Delta. Daar past die informatie in de basis echt veel beter.
Ik draai op dit moment voor 4 sites een Cloudkey Gen2 en een USG.
Omdat de USG al behoorlijk oud is, ben ik aan het kijken voor een alternatief.
Ik gebruik over de sites heen verschillende accespoints, switches en 1 Unifi Camera.
Mijn vraag hierin is het volgende:
Zowel de cloud gateway max , als de gateway ultra beschikken over Unifi Network.
Unifi Network en Unifi Protect draaien op dit moment op mijn Cloud Key Gen2 met storage.
Is de gateway ultra geschikt om alleen als gateway te draaien waardoor Unifi Network en Protect op mijn cloudkey gen2 blijft draaien?
Of is het dan handiger om zowel mijn cloudkey, als mijn usg uit te faseren en te kiezen voor de Gateway Max? is dit makkelijk te migreren?
En werkt de Gateway max out ot the box met 1 GB internet van KPN , en ook samen met de tv-ontvangers van KPN?
Ik hoor graag de mening/ervaringen.
Omdat de USG al behoorlijk oud is, ben ik aan het kijken voor een alternatief.
Ik gebruik over de sites heen verschillende accespoints, switches en 1 Unifi Camera.
Mijn vraag hierin is het volgende:
Zowel de cloud gateway max , als de gateway ultra beschikken over Unifi Network.
Unifi Network en Unifi Protect draaien op dit moment op mijn Cloud Key Gen2 met storage.
Is de gateway ultra geschikt om alleen als gateway te draaien waardoor Unifi Network en Protect op mijn cloudkey gen2 blijft draaien?
Of is het dan handiger om zowel mijn cloudkey, als mijn usg uit te faseren en te kiezen voor de Gateway Max? is dit makkelijk te migreren?
En werkt de Gateway max out ot the box met 1 GB internet van KPN , en ook samen met de tv-ontvangers van KPN?
Ik hoor graag de mening/ervaringen.
Nee. Je kunt wel je huidige camera op je Cloud Key blijven draaien, maar de Ultra heeft zijn eigen ingebouwde Network en die wil hij gebruiken. Je kunt wel overwegen om dan de UXG Lite of UXG Max te gaan gebruiken als je graag jouw Cloud Key wil blijven gebruiken.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:17:
Persoonlijk heb ik mijn USG 3P en de Cloud Key Gen2+ deur uit gedaan en vervangen door de UCG Max. Als later dit jaar hier ook glasvezel beschikbaar komt kan het zijn dat ik die zelfs alweer ga inwisselen voor de UCG Fiber.
Ja, en nee. Standaard out-of-the-box zullen de ontvangers werken, maar zal je videostream dan unicast zijn. Als gevolg is de kwaliteit iets minder en zal 'zappen' wat langzamer gaan. Je zult wat werk moeten verrichten via SSH om multicast via een IGMP Proxy mogelijk te maken, zodat het allemaal in de beste kwaliteit te zien is en schakelen van zender ook weer snel(ler) gaat.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:17:
[ Voor 22% gewijzigd door Prx op 21-03-2025 14:06 ]
Het lijkt mij dan inderdaad beschikter om zowel de USG als de Cloudkey uit te faseren.Prx schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:02:
[...]
Nee. Je kunt wel je huidige camera op je Cloud Key blijven draaien, maar de Ultra heeft zijn eigen ingebouwde Network en die wil hij gebruiken. Je kunt wel overwegen om dan de UXG Lite of UXG Max te gaan gebruiken als je graag jouw Cloud Key wil blijven gebruiken.
Persoonlijk heb ik mijn USG 3P en de Cloud Key Gen2+ deur uit gedaan en vervangen door de UCG Max. Als later dit jaar hier ook glasvezel beschikbaar komt kan het zijn dat ik die zelfs alweer ga inwisselen voor de UCG Fiber.
Gebruik jij de Max icm KPN en hoe werkt in dit met de 1 GB en tv-receivers?
De Gateway fiber heeft geen unifi network en protect toch?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.