ik gebruik het hier voor kleine lanparties, eigen vlan enzovoort. daarnaast loopt de cat feeder op PoE passthrough, scheelt weer een usb adapter in een stopcontact. kan natuurlijk ook met andere switches, dus voor deze usecases niet specifiek de in-wall modellen gekocht destijds, maar het kan best waarde toevoegen.Phoolie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:58:
[...]
Idd, ik dacht eerst ook wat raar. Maar waarom zou je een switch toevoegen aan iets wat je in de muur wegwerkt? Dan heb je straks alles netjes weggewerkt, komen er nog 4 losse kabels onder te hangen.
Maar als je er een switch in wil hebben, dan koop je toch gewoon de variant die dat heeft? Die is alleen wat minder diep in je muur weggewerkt, maar als er toch kabels uitkomen aan de onderkant, dan lijkt mij dat geen probleem.djbarney schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:46:
[...]
ik gebruik het hier voor kleine lanparties, eigen vlan enzovoort. daarnaast loopt de cat feeder op PoE passthrough, scheelt weer een usb adapter in een stopcontact. kan natuurlijk ook met andere switches, dus voor deze usecases niet specifiek de in-wall modellen gekocht destijds, maar het kan best waarde toevoegen.
Ik snap de use case van die switch dus ook wel, heb zelf ook een in-wall met switch. Maar dit nieuwe model is dus voor mensen die hem zo min mogelijk zichtbaar willen hebben.
Heeft UI dat geschreven welk topic?BiG-GuY schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:35:
Erg raar dat ze de U7 Pro Wall geen ingebouwde switch hebben gegeven. Er schijnen nog meerdere modellen voor wandmontage specifiek te komen, ook wel met switch erin.
https://community.ui.com/...04-42df-be82-7804376b4ee9 Deze denk ik
[ Voor 20% gewijzigd door stormfly op 31-05-2024 16:39 ]
Ik heb nu een inwall met switch maar ik maak er geen gebruik van dus deze nieuwe u7 is precies wat ik zocht. Ik ben benieuwd. Het is jaren geleden dat ik een nieuwe ap gekocht heb (zit nog op wifi5 dat toen ik mijn ap's kocht nog geen wifi5 heette) maar ik ga ervan uit dat de aansluiting zonder al te veel problemen zal gaan. Is het toch allemaal anders geworden, ik ben deze week vrij dus dan kan ik lekker gaan hobbyen 🙃
Zul je altijd zien dat als het ding er eenmaal hangt, je in die ruimte toch een switch nodig hebt (want er komt een Playstation te staan oid )Laagheim schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:35:
Ik heb nu een inwall met switch maar ik maak er geen gebruik van dus deze nieuwe u7 is precies wat ik zocht. Ik ben benieuwd. Het is jaren geleden dat ik een nieuwe ap gekocht heb (zit nog op wifi5 dat toen ik mijn ap's kocht nog geen wifi5 heette) maar ik ga ervan uit dat de aansluiting zonder al te veel problemen zal gaan. Is het toch allemaal anders geworden, ik ben deze week vrij dus dan kan ik lekker gaan hobbyen 🙃
Maar zonder gekheid: welk voordeel biedt wifi6 of 7 dan tov een 5Ghz AP in een thuissituatie?
Bedoel, hier hangen ook drie AP pro's en die dingen doen 450Mbit doorvoer per stuk. Ik ben nog geen enkele situatie tegengekomen waarin ik ook maar in de buurt kwam van dat voltrekken danwel een bottleneck.
Als je geld weg wilt gooien wil ik je ook mijn bankrekening nummer wel geven
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 06:34
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Naast ruwe snelheid kan het nog wel wat voordelen hebben. MU-MIMO zit pas in AC wave 2 (dat alleen de (AC) "HD" modellen hebben, dus de NanoHD, HD, IW HD, FlexHD) dus ontbreekt op de AC Pro (Lite, LR, IW, IW Pro, Mesh). En mogelijk dat 6 & 7 ook wat v.w.b. stabiliteit en/of interferentie doen (vooral wifi 6e & 7 dan met 6GHz).The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Zul je altijd zien dat als het ding er eenmaal hangt, je in die ruimte toch een switch nodig hebt (want er komt een Playstation te staan oid )
Maar zonder gekheid: welk voordeel biedt wifi6 of 7 dan tov een 5Ghz AP in een thuissituatie?
Bedoel, hier hangen ook drie AP pro's en die dingen doen 450Mbit doorvoer per stuk. Ik ben nog geen enkele situatie tegengekomen waarin ik ook maar in de buurt kwam van dat voltrekken danwel een bottleneck.
Als je geld weg wilt gooien wil ik je ook mijn bankrekening nummer wel geven
Maar... ik heb zelf zelfs nog een AC Lite en AC LR die op 24V passive werken. Zo oud zijn die al. Gekocht januari 2017 denk ik (en fabricage datum van paar weken voordat ze 802.11af toevoegde

@The Eagle Ja ik had inderdaad nog wat geld over van de vakantie en dat moet toch op 😋 Regenweer in de Ardennen is goedkoop 👍En zo kan ik er weer voor een paar jaar tegenaan. De oude ap gaat naar familie dus het wordt geen e waste. Iedereen blij.
Mja. Mu-mimo even nagezocht. Maar met su-mimo heb je al meerdere kanalen voor clients, en verder is er ook nog gewoon het tcp/op protocol dat gewoon helpt in de dan wat ansynchronere communicatie.RobertMe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Naast ruwe snelheid kan het nog wel wat voordelen hebben. MU-MIMO zit pas in AC wave 2 (dat alleen de (AC) "HD" modellen hebben, dus de NanoHD, HD, IW HD, FlexHD) dus ontbreekt op de AC Pro (Lite, LR, IW, IW Pro, Mesh). En mogelijk dat 6 & 7 ook wat v.w.b. stabiliteit en/of interferentie doen (vooral wifi 6e & 7 dan met 6GHz).
Dus wat dat toevoegt of voordeel heeft in een thuissituatie is me nog niet duidelijk. Zoveel clients heb je daar niet, en voordeel met streamen is misschien fijn maar zelfs dan is er nog client side buffering. Lijkt me genoeg mechanismen om geen last te hebben van issues zonder MU Mimo.
Heb hier drie AP AC Pro staan en totaal geen issues.
Dat is het natuurlijk: spul is rock stable, zelfs het oudere spul. Draait hier ook alweer een jaar of 9, geen gebrek aan snelheid of bandbreedte of whatever.Maar... ik heb zelf zelfs nog een AC Lite en AC LR die op 24V passive werken. Zo oud zijn die al. Gekocht januari 2017 denk ik (en fabricage datum van paar weken voordat ze 802.11af toevoegde). En zie zelf dus ook niet perse de noodzaak om te upgraden. Maar dat zal wel moeten als ik eens de switches wil vervangen (net zo oud, extreem onzuinig, en geen 2,5Gbit/s). Of ik moet dan nog zo'n 802.3af naar passive 24V adapter vandaan weten te toveren. Of dan de bijgeleverde injector gebruiken. En als ik ze dan moet vervangen is een wifi 6 of wifi 7 model natuurlijk logischer dan weer een AC model.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Belangrijkste reden voor mij om de overstap te maken, 6Ghz Wifi is essentieel voor gamestreaming. Heb nog geen wifi 7 apparaten in huis, maar wel meerdere met 6E.
Kan nu op de bank beneden via Moonlight gamen op mijn SteamDeck, AppleTV of MacBook alsof ik lokaal speel, terwijl de game PC op de tweede verdieping staat. Zelfs in 4K60/4K120. Hiervoor heb je een stabiele stream nodig van minimaal 75Mbps en kan zelfs tot 150Mbps aan.
Voorheen via GeforceNOW gegamed met 75Mbps via internet en dat werkte ook goed via 6Ghz wifi.
Als ik dit probeer op 5Ghz wifi, begint het al te haperen als ik voorbij de 10-15Mbps ga. Terwijl je met een speedtest wel gewoon 750-850Mbps haalt op 5Ghz. De speedtest performance zegt niet zoveel over constante performance.
Met het streamen van normale video content wordt het constant gebufferd en heb je hier veel minder last van, maar game streamen is een heel ander ding.
Ben erg blij met de 3x U7 Pro (op elke verdieping 1) en werkt voor mij stabiel.
Kan nu op de bank beneden via Moonlight gamen op mijn SteamDeck, AppleTV of MacBook alsof ik lokaal speel, terwijl de game PC op de tweede verdieping staat. Zelfs in 4K60/4K120. Hiervoor heb je een stabiele stream nodig van minimaal 75Mbps en kan zelfs tot 150Mbps aan.
Voorheen via GeforceNOW gegamed met 75Mbps via internet en dat werkte ook goed via 6Ghz wifi.
Als ik dit probeer op 5Ghz wifi, begint het al te haperen als ik voorbij de 10-15Mbps ga. Terwijl je met een speedtest wel gewoon 750-850Mbps haalt op 5Ghz. De speedtest performance zegt niet zoveel over constante performance.
Met het streamen van normale video content wordt het constant gebufferd en heb je hier veel minder last van, maar game streamen is een heel ander ding.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 01-06-2024 11:59 ]
@The Eagle je behoort nu officieel tot de ouwe lullen die zeggen "dat heb je toch niet nodig jongen......".

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Weet iemand toevallig of je een UAP AC LR via SNMP kunt uitlezen?
Er staat wel een vinkje bij de device-instellingen in de controller om SNMP aan te zetten, met locatie en contact als enige in te vullen velden, maar that's it. In de instellingen van de controller (die niet 24/7 draait) staan meer instellingen (manage/default/settings/system -> advanced), maar ik zou de AP graag rechtstreeks willen uitlezen. Kan dat?
Er staat wel een vinkje bij de device-instellingen in de controller om SNMP aan te zetten, met locatie en contact als enige in te vullen velden, maar that's it. In de instellingen van de controller (die niet 24/7 draait) staan meer instellingen (manage/default/settings/system -> advanced), maar ik zou de AP graag rechtstreeks willen uitlezen. Kan dat?
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 01-06-2024 17:49 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ben ook wel benieuwd, juist es 1 AP in WhatsUp Gold geduwd. Reageert voorlopig enkel op ping...Raven schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:47:
Weet iemand toevallig of je een UAP AC LR via SNMP kunt uitlezen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/cPo0bvEyUgPzom8Rollw0dZK.png?f=user_large)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Wist ik al, maar fijn dat je het even collegiaal meldtCyberpope schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:22:
@The Eagle je behoort nu officieel tot de ouwe lullen die zeggen "dat heb je toch niet nodig jongen......".
Heb hier ook nog een paar passive 24V ac lite draaien. Krijgt nog steeds voeding van de edgerouter poe(als ik het goed heb)RobertMe schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Maar... ik heb zelf zelfs nog een AC Lite en AC LR die op 24V passive werken. Zo oud zijn die al. Gekocht januari 2017 denk ik (en fabricage datum van paar weken voordat ze 802.11af toevoegde). En zie zelf dus ook niet perse de noodzaak om te upgraden. Maar dat zal wel moeten als ik eens de switches wil vervangen (net zo oud, extreem onzuinig, en geen 2,5Gbit/s). Of ik moet dan nog zo'n 802.3af naar passive 24V adapter vandaan weten te toveren. Of dan de bijgeleverde injector gebruiken. En als ik ze dan moet vervangen is een wifi 6 of wifi 7 model natuurlijk logischer dan weer een AC model.
Echt al jaren zonder problemen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Oh nee, ik heb er zeker ook geen problemen mee. Behalve dat zowel de USW 8-150W als USW 16-150W bijzonder onzuinig lijken te zijn. Laatstgenoemde hangt los aan een slimme stekker en verbruikt continu 20W. Terwijl die op zolder geplaatst is en er niet bijzonder veel apparaten op aangesloten zijn / continu aan staan (AC Lite + omvormer PV). De 8 poorts is wel redelijk vol 7x RJ45 en 1x SFP glas, met de AC LR, USW Flex, "mini servertje", Tado bridge als continu verbruikers) en op een slimme stekker met het Ziggo modem (Ubee UBC1318) en zelfboiw router gebruikt die continu 40W. Ziggo modem gebruikt volgens anderen iets onder de 10W, zelfbouw router gebruikte kaal iets van 7W of 8W, dus laat die ook 10W gebruiken ingericht. Blijft dus ook daar 20W over voor de USW.The Fatal schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:59:
[...]
Heb hier ook nog een paar passive 24V ac lite draaien. Krijgt nog steeds voeding van de edgerouter poe(als ik het goed heb)
Echt al jaren zonder problemen.
Bij de nieuwere switches ligt het verbruik schijnbaar veel lager (onder de 10W). En 2,5Gbit/s zou ik ook wel interessant vinden (interessanter dan wifi 6/7). Maar bij vervangen zal dan dus ook iets met de UAPs gedaan moeten worden (of aan PoE injector hangen, of met zo'n 802.11af naar passive converter, of geheel vervangen).
@Raven @RedPas Wat uitlezen over SNMP betreft, misschien hebben jullie hier wat aan: ThinkPad in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Ik weet alleen niet of ik die data uit de controller of rechtstreeks uit de APs. Ben nu niet thuis dus kan het niet nakijken
Ik weet alleen niet of ik die data uit de controller of rechtstreeks uit de APs. Ben nu niet thuis dus kan het niet nakijken
Snmpwalk geprobeerd, rechtstreeks op AP, krijg timeouts. Bij mijn oude SG3216 switch van TPLink werkt dat prima, inmiddels lijstje met MAC-adressen met poort en VLAN erbij.ThinkPad schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:40:
@Raven @RedPas Wat uitlezen over SNMP betreft, misschien hebben jullie hier wat aan: ThinkPad in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 02-06-2024 09:21 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even hier m'n licht opsteken. Ik heb vandaag het Huawei-modem van Odido vervangen door een Cloud Gateway Ultra. Dankzij de tips hier mbt VLAN 300 vrij naadloos aan de praat gekregen, maar de snelheid (via Speedtest en de test op de CGU) is om te janken. Ik heb een 1GB verbinding, ik haal nog geen 100 up en down. Met de Huawei zat ik niet heel hoog (300), dacht dat dat kwam door gare bekabeling en een goedkope switch. Maar nu met alleen de CGU is het dus nog veel erger.
Iemand een tip waar ik nog naar kan kijken? Config is verder standaard, ik ben er nog niet aan toegekomen om bv met eigen VLANs te gaan rommelen ofzo.
Iemand een tip waar ik nog naar kan kijken? Config is verder standaard, ik ben er nog niet aan toegekomen om bv met eigen VLANs te gaan rommelen ofzo.
Nomen nescio
Probeer hem eens aan te sluiten op de WAN2 (de 4de poort) en zorg dat je je UCGu ff goed configureert daarvoor ..Bra-Jo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:14:
Draai je de stable of de EA software? Als je de stable draait kan je nog proberen om de smartqueues op 0 Mbps in te stellen, ja dat voelt onnatuurlijkBra-Jo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:14:
Even hier m'n licht opsteken. Ik heb vandaag het Huawei-modem van Odido vervangen door een Cloud Gateway Ultra. Dankzij de tips hier mbt VLAN 300 vrij naadloos aan de praat gekregen, maar de snelheid (via Speedtest en de test op de CGU) is om te janken. Ik heb een 1GB verbinding, ik haal nog geen 100 up en down. Met de Huawei zat ik niet heel hoog (300), dacht dat dat kwam door gare bekabeling en een goedkope switch. Maar nu met alleen de CGU is het dus nog veel erger.
@duvekot Tnx, straks ff kijken wat ik daarvoor moet aanpassen.
@stormfly Ik draai gewoon de stabiele, ben niet zo'n fan van bèta-achtig spul. Dus ik ga ff testen met die instelling, tnx.
Edit: schiet mij maar lek. Smartqueues deed niks. Kabel eruit en op wan2 gezet, geen verschil. Kabel terug op wan1, hop en zo door naar 980 Mbit.
@stormfly Ik draai gewoon de stabiele, ben niet zo'n fan van bèta-achtig spul. Dus ik ga ff testen met die instelling, tnx.
Edit: schiet mij maar lek. Smartqueues deed niks. Kabel eruit en op wan2 gezet, geen verschil. Kabel terug op wan1, hop en zo door naar 980 Mbit.

[ Voor 29% gewijzigd door Bra-Jo op 02-06-2024 22:17 ]
Nomen nescio
Het Unifi Protect topic lijkt helaas niet heel actief bezocht te worden dus vandaar een ping hier of mensen er wat over kunnen zeggen:
Vliegvlug in "[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies"
De harddisken heb ik inmiddels gekocht en wat info over Protect icm local accounts gevonden maar de rest staat nog open.
Vliegvlug in "[UniFi Protect] Ervaringen en Discussies"
De harddisken heb ik inmiddels gekocht en wat info over Protect icm local accounts gevonden maar de rest staat nog open.
Heb je dan wifi 7 op de game pc?BiG-GuY schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:56:
Belangrijkste reden voor mij om de overstap te maken, 6Ghz Wifi is essentieel voor gamestreaming. Heb nog geen wifi 7 apparaten in huis, maar wel meerdere met 6E.
Iemand hier een idee of je die nieuwe On Wall 7 AP op of over een standaard loze leiding (met blinde afdekplaat/klemdeksel) kun monteren ?
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Als ik het rechter plaatje bekijk denk ik dat dat wel moet kunnen.Roy Batty schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:11:
Iemand hier een idee of je die nieuwe On Wall 7 AP op of over een standaard loze leiding (met blinde afdekplaat/klemdeksel) kun monteren ?
https://eu.store.ui.com/e...wifi/products/u7-pro-wall
PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151.215-V153.215 / CT003 V117 / L&G E350 1P DSMR4.2
Als ik even de specs van de U7 Wall en U7 Pro naast elkaar leg, dan zijn die identiek. Met waarschijnlijk als enige verschil uiteindelijk het stralingspatroon.
Interessant, want moet nog steeds een nieuwe kopen nadat een AC Pro overleden is. Nu hangt het hele huis aan een Nano HD (wat eigenlijk verrassend goed werkt!) Maar upgraden is altijd leuk
In mijn geval hangt de Nano HD aan een muur, dus de U7 Wall is dan de meer logische opvolging.
Interessant, want moet nog steeds een nieuwe kopen nadat een AC Pro overleden is. Nu hangt het hele huis aan een Nano HD (wat eigenlijk verrassend goed werkt!) Maar upgraden is altijd leuk
In mijn geval hangt de Nano HD aan een muur, dus de U7 Wall is dan de meer logische opvolging.
Waiting on the world to change
Nee, die is op 2.5GbE bedraad netwerk aangesloten van de USW-Enterprise-8-PoE.
Dus heb momenteel nog 0 apparaten in huis met wifi 7. Maar wel meerdere apparaten met 6E, dus 6Ghz ondersteuning.
De U7-Pro is dan de goedkoopste optie om ook 6Ghz te hebben op elke verdieping.
Zojuist een tweetal U7 Pro Walls besteld voor mijn nieuwe appartement. Dwars door het midden van het appartement loopt een flinke gewapend betonnen muur, dus het plan is om aan beide kanten een U7 Pro Wall op te hangen. Die bedienen dan elk een gebied van ~40m². Denk dat ik ze allebei zo ver mogelijk van de betonnen muur ophang, zodat ze ook zo ver mogelijk bij elkaar vandaan hangen. Heel benieuwd naar de 6GHz dekking door metalstud wanden.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Lastig in te schatten zonder de maten.blavlaa schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Als ik het rechter plaatje bekijk denk ik dat dat wel moet kunnen.
https://eu.store.ui.com/e...wifi/products/u7-pro-wall
Zou je evt eens de afmetingen van het achterplaatje hier kunnen posten, dus de afstand tussen de 2 boorgaten ?BeefHazard schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:34:
Zojuist een tweetal U7 Pro Walls besteld voor mijn nieuwe appartement. Dwars door het midden van het appartement loopt een flinke gewapend betonnen muur, dus het plan is om aan beide kanten een U7 Pro Wall op te hangen. Die bedienen dan elk een gebied van ~40m². Denk dat ik ze allebei zo ver mogelijk van de betonnen muur ophang, zodat ze ook zo ver mogelijk bij elkaar vandaan hangen. Heel benieuwd naar de 6GHz dekking door metalstud wanden.
Is me soms niet helemaal duidelijk, heb de U6 Long-Range die ook 802.11ax (WiFi 6) heeft maar als je ziet bij:BiG-GuY schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Nee, die is op 2.5GbE bedraad netwerk aangesloten van de USW-Enterprise-8-PoE.
Dus heb momenteel nog 0 apparaten in huis met wifi 7. Maar wel meerdere apparaten met 6E, dus 6Ghz ondersteuning.
De U7-Pro is dan de goedkoopste optie om ook 6Ghz te hebben op elke verdieping.
Antenna gain
2.4 GHz. 4 dBi
5 GHz. 5.5dBi
6 GHz. -
Betekend dat hij wel of niet op de 6GHz band kan?
De AC Long Range = Wifi 5 (AC). De U6 Long Range = Wifi 6 (AX)boomer21 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Is me soms niet helemaal duidelijk, heb de AC Long-Range die ook 802.11ax (WiFi 6) heeft maar als je ziet bij:
Antenna gain
2.4 GHz. 4 dBi
5 GHz. 5.5dBi
6 GHz. -
Betekend dat hij wel of niet op de 6GHz band kan?
6Ghz is Wifi 6E, een uitbreiding op Wifi 6 (AX). Dat zit enkel in de U6-Enterprise of de U6-Enterprise-IW.
Alle Wifi 7 modellen m.u.v. de Outdoor hebben ook 6Ghz en zijn backwards compatible met 6E.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 04-06-2024 10:08 ]
Ja sorry bedoel de U6 long-range maar er staat dit bij:*WiFi 6 for 5 GHz. WiFi 4 for 2.4 GHz. En volgens mij kan deze alleen maar op de 5Ghz band .BiG-GuY schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:04:
[...]
De AC Long Range = Wifi 5 (AC). De U6 Long Range = Wifi 6 (AX)
6Ghz is Wifi 6E, een uitbreiding op Wifi 6 (AX). Dat zit enkel in de U6-Enterprise of de U6-Enterprise-IW.
Alle Wifi 7 modellen m.u.v. de Outdoor hebben ook 6Ghz en zijn backwards compatible met 6E.
Dat klopt. De U6 Long Range heeft een oudere chip, waardoor enkel de 5Ghz Wifi 6 ondersteund. Op 2.4Ghz kan hij enkel Wifi 4 aan en geheel geen 6Ghz, zoals ik ook al zei.boomer21 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Ja sorry bedoel de U6 long-range maar er staat dit bij:*WiFi 6 for 5 GHz. WiFi 4 for 2.4 GHz. En volgens mij kan deze alleen maar op de 5Ghz band .
Dank je zijn we helemaal op de hoogte.BiG-GuY schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:18:
[...]
Dat klopt. De U6 Long Range heeft een oudere chip, waardoor enkel de 5Ghz Wifi 6 ondersteund. Op 2.4Ghz kan hij enkel Wifi 4 aan en geheel geen 6Ghz, zoals ik ook al zei.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Is dat niet altijd zo? Dat op 2,4GHz 802.11n de nieuwste standaard is. Waarbij de enige ontwikkelingen op dat vlak meer antennes binnen de bestaande SU-MIMO specificatie zijn?BiG-GuY schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:18:
Op 2.4Ghz kan hij enkel Wifi 4 aan
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, wellicht hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen.
Opzet die ik heb is als volgt:
Waar ik nu tegenaan loop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| glas > NTU > Fritzbox > 24 poorts Switch |> U6 mesh Pro (1) |> U6 lite (1) |> 8-poorts switch (TV enzo) |> 16 poorts PoE (boven) |> U6 mesh Pro (2) |> U6 lite (2) |> Cloud Key |
Waar ik nu tegenaan loop:
- Als ik de "U6 mesh Pro (1)" aansluit gaat mijn hele systeem over de pis. Die zit nu op een losse PoE adapter en heeft meshed contact met "U6 lite (1)"
- als ik de "16 poorts PoE" aansluit op de 24-poort gaat mijn hele systeem over de pis. Ik heb er nu provosorisch een 8-poorts PoE+ switch tussen gezet en dat werkt.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik krijg port forwarding bij mijn cloud gateway ultra niet voor elkaar. Voorheen een edgerouter 4 achter de glasvezel van kpn en geen enkel probleem. De kpn box 12b is er tussenuit voor de duidelijkheid.
Hier wat screenshots van de configuratie
/f/image/iI0Q9pJMbGSfWUUg5Bol1oDS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5DGwHbk6D1S745tTbKKUvbGn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iI0Q9pJMbGSfWUUg5Bol1oDS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5DGwHbk6D1S745tTbKKUvbGn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JjKVAivYDUl4QdfTOt7Y19xJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door corrado20vt op 04-06-2024 12:16 ]
Ik zou je WAN-IP even blurren..corrado20vt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:54:
Ik krijg port forwarding bij mijn cloud gateway ultra niet voor elkaar. Voorheen een edgerouter 4 achter de glasvezel van kpn en geen enkel probleem. De kpn box 12b is er tussenuit voor de duidelijkheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar wat krijg je niet voor elkaar? Krijg je een foutmelding of?
Zucht...
Doe jezelf een lol, pak eens een laptop met webbrowser ipv de app. App is soms wat beperkt, webbrowser werkt een stuk betercorrado20vt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nee, niet de browser op je telefoon, want dat schaalt niet goed (letters gaan door elkaar heen lopen)
Ik wil een ip camera vanaf buiten bekijken. Als ik de port forwarding rules ingeef krijg ik geen foutmelding.SgtElPotato schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:58:
[...]
Ik zou je WAN-IP even blurren..
Maar wat krijg je niet voor elkaar? Krijg je een foutmelding of?
Ik heb het ingegeven met de app en een keer Factory Reset gegaan en alles op een Windows pc gedaan.
Geen firewall rules aangemaakt oid
Ik kan die camera vanaf buiten niet bekijken. Met de edgerouter 4 wel.
[ Voor 0% gewijzigd door corrado20vt op 04-06-2024 12:17 . Reden: typo ]
Iemand die ervaring heeft met de garantie en support van Ubiquiti in geval van een defect binnen de 2 jaar?
Ik wil wat Ubiquiti spullen bestellen die ook bij Amazon verkrijgbaar zijn en aangezien Amazon heel makkelijk is met defecte spullen vervangen binnen de garantie en ook nog eens ietsjes goedkoper neig ik daar naar.
Maar mogelijk zie ik een voordeel van bestellen bij de Ubiquiti store zelf over het hoofd?
Zo ja dan hoor ik dat graag.
Ik wil wat Ubiquiti spullen bestellen die ook bij Amazon verkrijgbaar zijn en aangezien Amazon heel makkelijk is met defecte spullen vervangen binnen de garantie en ook nog eens ietsjes goedkoper neig ik daar naar.
Maar mogelijk zie ik een voordeel van bestellen bij de Ubiquiti store zelf over het hoofd?
Zo ja dan hoor ik dat graag.
Ik hoop niet dat ze verder echt indentiek zijn!pinda powerrr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:16:
Als ik even de specs van de U7 Wall en U7 Pro naast elkaar leg, dan zijn die identiek. Met waarschijnlijk als enige verschil uiteindelijk het stralingspatroon.
Van de U7 Pro kom ik er net achter dat deze een ingebouwde fan heeft die momenteel nog wel eens op hol kan slaan.
Ligt blijkbaar aan de firmware die Ubiquiti nu aan het aanpassen is of heeft aangepast.
Een actieve fan in een AP is voor mij toch een reden om 'm niet te kopen. Afgezien van het geluid vraag ik me ook af of de levensduur van die fan wel voldoende is. Een AP hang je toch meestal voor meerdere jaren op (ik wel in elk geval)
Moet tzt mijn InWall HD vervangen maar als de U7 Wall ook een fan heeft ga ik liever voor de U6 In wall
Denk dat ik daar ook mee uit de voeten kan, wifi 7 zal nog wel even duren.
Heb net een normale InWall vervangen door een U6 in wall en heb maar 1 device in huis wat wifi 6 ondersteunt.
Ik heb een uurtje geleden mijn U7 in wall binnen gekregen en meteen maar geïnstalleerd. Het is net als met fietsen, je verleert het niet: binnen een kwartiertje was alles klaar. Twee dingen om mee te nemen: het opstarten duurt erg lang, zeker een paar minuten, dus ga niet als je geen verbinding krijgt meteen alles loskoppelen maar wacht even wat langer. Tweede ding: dat gekke L vormige stukje metaal wat is de doos zit heb je nodig om de in wall van zijn backplate los te krijgen
Het lange einde stop je in het spleetje bovenaan.
Voor zover ik kan zien hebben we geen Wifi 6 of 7 apparaten in huis en de enige instelling die ik voor nu heb aangepast is de 6 Ghz radio koppelen aan het bestaande 5 Ghz netwerk. Als er apparaten komen die Wifi 7 ondersteunen maak ik denk ik een apart netwerkje aan. Voor nu werkt alles, (cams, iot dingen, tablets, laptops en telefoons)
Voor zover ik kan zien hebben we geen Wifi 6 of 7 apparaten in huis en de enige instelling die ik voor nu heb aangepast is de 6 Ghz radio koppelen aan het bestaande 5 Ghz netwerk. Als er apparaten komen die Wifi 7 ondersteunen maak ik denk ik een apart netwerkje aan. Voor nu werkt alles, (cams, iot dingen, tablets, laptops en telefoons)
Beiden hebben een fan, ze zijn identiek op het stralingspatroon na.Vliegvlug schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:56:
[...]
Ik hoop niet dat ze verder echt indentiek zijn!
Van de U7 Pro kom ik er net achter dat deze een ingebouwde fan heeft die momenteel nog wel eens op hol kan slaan.
Ligt blijkbaar aan de firmware die Ubiquiti nu aan het aanpassen is of heeft aangepast.
Wifi 6 en Wifi 7 werken ook op 2.4Ghz en bieden daadwerkelijk voordelen tegenover de 2.4Ghz van Wifi 4. Wifi 5(AC) was enkel op 5 Ghz.RobertMe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:55:
[...]
Is dat niet altijd zo? Dat op 2,4GHz 802.11n de nieuwste standaard is. Waarbij de enige ontwikkelingen op dat vlak meer antennes binnen de bestaande SU-MIMO specificatie zijn?
Op Wifi 7 is het zelfs te gebruiken met MLO waarbij je 2 (of meer) banden tegelijk kan gebruiken voor 1 connectie. Afhankelijk van de hardware en software welke combinaties mogelijk zijn, op dit moment ondersteund enkel Ruckus dit nog, Unifi is ermee bezig. Zelfde concept als Carrier Aggregation op 4G+ en 5G om meerdere banden tegelijk te kunnen gebruiken voor meer snelheid en dekking.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 04-06-2024 20:02 ]
Ai, dat is jammer zeg.stormfly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:46:
[...]
Beiden hebben een fan, ze zijn identiek op het stralingspatroon na.
Hopelijk wordt dit niet de norm.
Bij wifi 7 is het de bedoeling dat alle frequentie banden binnen hetzelfde SSiD vallen. Dus één SSiD waarin de drie frequentiebanden beschikbaar zijn. Dan kunnen de clients middels MLO de 5 én 6 GHZ tegelijkertijd gebruiken om de doorvoer te verhogen. Maar dan moet je OS dat natuurlijk ook ondersteunen. Voor Windows 11 komt wifi 7 ondersteuning pas met de 24H2 update.Laagheim schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:41:
En? Zit er een ventilator in?Laagheim schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:41:
Ik heb een uurtje geleden mijn U7 in wall binnen gekregen en meteen maar geïnstalleerd.
Heeft iemand een suggestie wat ik kan doen behalve uithuilen en volledig opnieuw beginnen?Ravhin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:53:
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom, wellicht hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 glas > NTU > Fritzbox > 24 poorts Switch |> U6 mesh Pro (1) |> U6 lite (1) |> 8-poorts switch (TV enzo) |> 16 poorts PoE (boven) |> U6 mesh Pro (2) |> U6 lite (2) |> Cloud Key
Waar ik nu tegenaan loop:Zelf heb ik het idee dat het STP mij parten speelt maar ik weet niet heel goed hoe ik uit deze clusterf**k kan komen. Heeft iemand suggesties?
- Als ik de "U6 mesh Pro (1)" aansluit gaat mijn hele systeem over de pis. Die zit nu op een losse PoE adapter en heeft meshed contact met "U6 lite (1)"
- als ik de "16 poorts PoE" aansluit op de 24-poort gaat mijn hele systeem over de pis. Ik heb er nu provosorisch een 8-poorts PoE+ switch tussen gezet en dat werkt.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Kan je uitleggen wat er gebeurt als je systeem over de pis gaat?Ravhin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Heeft iemand een suggestie wat ik kan doen behalve uithuilen en volledig opnieuw beginnen?
Hoe krijgen de switches en AP hun IP-adressen?
Zitten Mesh Pro 1 en Lite 1 beiden op de switch? Zo ja, waarom dan mesh-verbinding?
:strip_exif()/f/image/xVqXDic2SRChtPmxdFPo6g4c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TQyZ42SQwan8kEsFSvqyf4Mu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JvLz4gEOFLhjyhIPIkxqkTTS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7D3DQr5eR2cUsL5SL0V3M5Ds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Smuol5Y42yap5ECAAE54x8Td.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet hier de binnenzijde van een Unifi AC-Pro Gen2 die enkele jaren buiten heeft gehangen. Helaas is er ondanks mijn maatregelen toch water in gelopen. Hij hing ondersteboven (dus bolle kant naar beneden) en de printplaat is dus in principe niet onder water komen te staan, al zijn de antennes wel iets geraakt, die hebben wat kleine roestpuntjes.
De enige echte schade, voorzover ik kan beoordelen, is de LAN poort. Die heeft flink wat roest en daar lijkt het water dan ook naar binnen te zijn gelekt. De controller had het AP al uitgeschakeld - dit is een vermoeden omdat er verder niks geks is gebeurd, ding ging gewoon offline.
Nu zijn AC-Pro's niet de goedkoopste, maar ik heb op dit moment ook niet echt noodzaak aan de dekking die dit punt verstrekte. Aan de andere kant, zonde om weg te smijten.
Heb ik goeie kans als ik een nieuwe lan poort op het boord soldeer, dat het weer OK werkt? De andere lan poort (de passthrough) is helemaal in orde dus waarschijnlijk kan ik die dan opofferen.
alles van netwerkapp dat met kabel is aangesloten, spuit ik speciale gel in rj45 poort, zorgt dat er geen water of vuil in kan komen. Merk ontgaat me effe, maar tis niet goedkoopHTT-Thalan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
U ziet hier de binnenzijde van een Unifi AC-Pro Gen2 die enkele jaren buiten heeft gehangen. Helaas is er ondanks mijn maatregelen toch water in gelopen. Hij hing ondersteboven (dus bolle kant naar beneden) en de printplaat is dus in principe niet onder water komen te staan, al zijn de antennes wel iets geraakt, die hebben wat kleine roestpuntjes.
De enige echte schade, voorzover ik kan beoordelen, is de LAN poort. Die heeft flink wat roest en daar lijkt het water dan ook naar binnen te zijn gelekt. De controller had het AP al uitgeschakeld - dit is een vermoeden omdat er verder niks geks is gebeurd, ding ging gewoon offline.
Nu zijn AC-Pro's niet de goedkoopste, maar ik heb op dit moment ook niet echt noodzaak aan de dekking die dit punt verstrekte. Aan de andere kant, zonde om weg te smijten.
Heb ik goeie kans als ik een nieuwe lan poort op het boord soldeer, dat het weer OK werkt? De andere lan poort (de passthrough) is helemaal in orde dus waarschijnlijk kan ik die dan opofferen.
Goeie tip, ik geef hem door aan mijzelf 3 jaar geledenRedPas schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:41:
[...]
alles van netwerkapp dat met kabel is aangesloten, spuit ik speciale gel in rj45 poort, zorgt dat er geen water of vuil in kan komen. Merk ontgaat me effe, maar tis niet goedkoop
loeberce schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:36:
[...]
Kan je uitleggen wat er gebeurt als je systeem over de pis gaat?
Hoe krijgen de switches en AP hun IP-adressen?
Zitten Mesh Pro 1 en Lite 1 beiden op de switch? Zo ja, waarom dan mesh-verbinding?
- "over de pis" - het netwerk wordt non-responsive en ik kan via de app / browser / apps niet meer een antwoord krijgen van de cloud key, of data binnenkrijgen. Er gebeurt dus echt helemaal niks meer en ik krijg geen error melding.
- De IP adressen worden via de Fritzbox geregeld (DHCP)
- Lite1 zit op de switch, maar als ik Mesh Pro 1 ook op de switch aansluit wordt de boel non-responsive. Nu heeft de cloud key / Mesh Pro 1 in zijn wijsheid besloten om een mesh aan te gaan met Lite 1 en dat werkt OK maar is niet de gewenste situatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 05-06-2024 11:46 ]
Ik zou het gewoon proberen, ik geef het wel grote kans dat het gaat werken, en hij is nu toch al stuk.HTT-Thalan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:38:
@RedPas Bedoel je soms dit goedje?
Vaste locatie, vast netwerk.
Er was al een soortgelijk antwoord gegeven.
[ Voor 85% gewijzigd door PluueeR op 05-06-2024 13:04 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het bekende euvel. Of ja, euvel. Het AP mag buiten hangen, maar niet nat worden / .... Maar je hebt vele voorgangers die dit ook hebben gedaan / geprobeerd en iedereen loopt dan tegen issues met de LAN poort aan, dat die gaat roesten.HTT-Thalan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Trouwens kan de controller helemaal niks uitschakelen. Het ding zal gewoon stuk zijn gegaan. Roest in de RJ45 poort waardoor PoE niet meer door komt is daarbij een aannemelijke oorzaak/reden. Gewoon de stekker die geen goed contact meer maakt dus waardoor er geen stroom meer overheen gaat.
Ah, dat wist ik niet
. Nou, dan ga ik binnenkort maar eens kijken of ik nog kan (de)solderen...
Nee hoor brrrrrr Laat me effe zoeken
goedendag heren en dames,
Even een vraagje (of vraagjes) van mijn kant.
Mag/moet voor familie een netwerkje gaan opzetten, opzich geen bijzonders, maar heb thuis een proxmox systeempje draaien waar ik voor hun de unifi controller op wil/ga draaien.
Deze is al extern bereikbaar op unifi.mijndomein.nl waar deze intern verwijst naar 192.168.x.x:8443
Nu ben ik dus alleen even heel erg benieuwd hoe we dat met de inform/stun poort doen (ietsje te weinig kennis hiervan).
kan ik als inform-adres gewoon invoeren: unifi.mijndomein.nl:8080/inform of moet ik hierin nog iets wijzigen?
of kan ik beter als inform adres invullen [extern-ip]:8080/inform (ben (nog) in het bezit van een vast IPv4 adres).
Mogelijk gaat de boel later wijzigen maar dat is nu nog niet (direct) aan de orde, ze willen mogelijk nog camera's etc. en dan mogelijk eens kijken naar Unifi camera's en dan direct een Cloudkey G2+, maar zolang dat (nog) niet aan de orde is zal ik hun unifi zolang "hosten"
Mag/moet voor familie een netwerkje gaan opzetten, opzich geen bijzonders, maar heb thuis een proxmox systeempje draaien waar ik voor hun de unifi controller op wil/ga draaien.
Deze is al extern bereikbaar op unifi.mijndomein.nl waar deze intern verwijst naar 192.168.x.x:8443
Nu ben ik dus alleen even heel erg benieuwd hoe we dat met de inform/stun poort doen (ietsje te weinig kennis hiervan).
kan ik als inform-adres gewoon invoeren: unifi.mijndomein.nl:8080/inform of moet ik hierin nog iets wijzigen?
of kan ik beter als inform adres invullen [extern-ip]:8080/inform (ben (nog) in het bezit van een vast IPv4 adres).
Mogelijk gaat de boel later wijzigen maar dat is nu nog niet (direct) aan de orde, ze willen mogelijk nog camera's etc. en dan mogelijk eens kijken naar Unifi camera's en dan direct een Cloudkey G2+, maar zolang dat (nog) niet aan de orde is zal ik hun unifi zolang "hosten"
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als je poort 8080 op je eigen netwerk van buitenaf beschikbaar maakt dan gaat dat wel werken zo, maar..... Ik zou persoonlijk en security-wise eigenlijk toch liever zien dat je even 'terug naar de tekentafel' gaat met je design...Annuk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Is inderdaad misschien niet helemaal ideaal, maar kan wel instellen dat het alleen bereikt kan/mag worden vanaf IP-adres XXX (het adres v/d familie).Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:42:
[...]
Als je poort 8080 op je eigen netwerk van buitenaf beschikbaar maakt dan gaat dat wel werken zo, maar..... Ik zou security-wise eigenlijk toch liever zien dat je even 'terug naar de tekentafel' gaat met je design...
![]()
Of moet evt. een inform-unifi.mijndomein.nl aanmaken waar deze direct intern verwijst naar [intern-ip]:8080/inform
Neem aan dat dat voor de inform wel werkt toch? of moet er in het inform adres daadwerkelijk de verwijzing poortnummer/inform staan?
En wat ik hierboven al schreef vermoedelijk komen er camera's (voorbereidingen zijn/worden in ieder geval getroffen). En wil ze dan min of meer wel sturen naar UI camera's + cloudkey o.i.d.
@Annuk Als ze toch al met camera's aan de slag willen kun je toch beter een https://eu.store.ui.com/e...ways/products/uck-g2-plus kopen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat kan prima werken. Standaard werkt die ook met http://unifi:8080/inform waarbij het voldoende is als de DNS server unifi resolved naar het juiste IP adres.Annuk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Bijkomend voordeel in deze situatie is dan uiteraard ook dat je voldoende hebt aan dynamic DNS (/DNS handmatig updaten na IP wijziging) en niet "op de koffie" hoeft te gaan om op de apparaten een nieuwe set-inform te doen.
Maar uiteraard verder wat @Will_M aanhaalt. Ik zou het anders doen (VPN tussen beide locaties en met controller verbinden over de VPN tunnel).
Zo is er lang geleden een lek gepubliceerd in het adopt verhaal. Als je een device adopt dan kan een man-in-the-middle meekijken. Waarbij dd initiële communicatie versleuteld is met een algemene (/bekende) sleutel waardoor die MitM dus de inhoud van het verkeer kan afluisteren. Tijdens het adopteren wordt dan wel een nieuwe (meen controller specifieke, maar kan ook device specifieke) sleutel uitgewisseld die voor de verdere communicatie gebruikt wordt. Maarja, die sleutel ligt dus op straat als het adopt proces op straat ligt.
Persoonlijk zou ik een Site-2-Site VPN tussen jouw netwerk en het netwerk van je ouders op gaan zetten middels bijvoorbeeld Wireguard / OpenVPN.Annuk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Is inderdaad misschien niet helemaal ideaal, maar kan wel instellen dat het alleen bereikt kan/mag worden vanaf IP-adres XXX (het adres v/d familie).
Of moet evt. een inform-unifi.mijndomein.nl aanmaken waar deze direct intern verwijst naar [intern-ip]:8080/inform
Neem aan dat dat voor de inform wel werkt toch? of moet er in het inform adres daadwerkelijk de verwijzing poortnummer/inform staan?
En wat ik hierboven al schreef vermoedelijk komen er camera's (voorbereidingen zijn/worden in ieder geval getroffen). En wil ze dan min of meer wel sturen naar UI camera's + cloudkey o.i.d.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
En voor UniFi camera's moet je UniFi hardware hebben. UniFi Protect kan namelijk niet geselfhost worden. Dus dan kun je zoals @jongetje aangeeft net zo goed gaan voor een UCK Gen2+. Of een UDM (SE/Pro) met UniFi Protect. En dan heb je ook meteen de netwerk controller lokaal.Annuk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:52:
Dit is tzt inderdaad de bedoeling, eerst moet in ieder geval de wifi daar gaan werken.jongetje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:54:
@Annuk Als ze toch al met camera's aan de slag willen kun je toch beter een https://eu.store.ui.com/e...ways/products/uck-g2-plus kopen?
Volgens mij noemde ik die ook al in de intieële post
iets met eigen woning bouwen en budgetten, camera's zijn nog geen prio in eerste instantie
Dan ben ik aan hun kant alsnog een extra device nodig die de site-2-site opzet (heb OpenVPN server wel draaien op m'n proxmox). (ben het er opzich wel mee eens hoor, maar ik weet dat het aan hun zijde eerst kwa €€€ ook eventjes ophoudt.RobertMe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:54:
[...]
Dat kan prima werken. Standaard werkt die ook met http://unifi:8080/inform waarbij het voldoende is als de DNS server unifi resolved naar het juiste IP adres.
Bijkomend voordeel in deze situatie is dan uiteraard ook dat je voldoende hebt aan dynamic DNS (/DNS handmatig updaten na IP wijziging) en niet "op de koffie" hoeft te gaan om op de apparaten een nieuwe set-inform te doen.
Maar uiteraard verder wat @Will_M aanhaalt. Ik zou het anders doen (VPN tussen beide locaties en met controller verbinden over de VPN tunnel).
Zo is er lang geleden een lek gepubliceerd in het adopt verhaal. Als je een device adopt dan kan een man-in-the-middle meekijken. Waarbij dd initiële communicatie versleuteld is met een algemene (/bekende) sleutel waardoor die MitM dus de inhoud van het verkeer kan afluisteren. Tijdens het adopteren wordt dan wel een nieuwe (meen controller specifieke, maar kan ook device specifieke) sleutel uitgewisseld die voor de verdere communicatie gebruikt wordt. Maarja, die sleutel ligt dus op straat als het adopt proces op straat ligt.
En okee, inderdaad een MitM is opzich gevaarlijk, maar hoe actief wordt daar op "geluisterd".
Is het een veiliger idee, om al thuis (met een hairpin-nat) de set-inform comando's door te voeren met de url, (waarbij hij mogelijk direct intern verwijst) en dat ze al ge-adopt zijn in de controller?
zie hierboven, in dit geval nog weer extra device en €€€...Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:55:
[...]
Persoonlijk zou ik een Site-2-Site VPN tussen jouw netwerk en het netwerk van je ouders op gaan zetten middels bijvoorbeeld Wireguard / OpenVPN.
Daar ben ik me inderdaad van bewust (er schijnt ergens iets rond te hobbelen op het internet om het zelf te hosten, maar dat wilde ik sws. niet gaan doen).RobertMe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:57:
[...]
En voor UniFi camera's moet je UniFi hardware hebben. UniFi Protect kan namelijk niet geselfhost worden. Dus dan kun je zoals @jongetje aangeeft net zo goed gaan voor een UCK Gen2+. Of een UDM (SE/Pro) met UniFi Protect. En dan heb je ook meteen de netwerk controller lokaal.
Heb er namelijk ook wel over gedacht om direct een UCG-Ultra of een UX (Unifi Express) bij te plaatsen, maar omdat ze wel serieus zijn over de camera's wacht ik daar nog even mee wat ze willen/doen (en wil inderdaad actief sturen op UI hardware incl. cloudkey.
Waarom zou je dat allemaal doen, en waarom zo moeilijk?Annuk schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:36:
Dat netwerk draait op afstand. Het is Ubiquiti, dus eenmaal ingesteld is het rock stable. Alleen bij onderhoud heb je een controller nodig. Aan metrics heb je niks - want daar heeft je familie geen behoefte aan. Immers zouden ze anders niet bij jou uit komen
Bovendien idd security risk tov je eigen setup.
Wat ik zou doen: gewoon lekker een setup met network applicatie op je laptop doen, de bende configureren en done. En als je er een keer onderhoud moet doen, simpelweg naar die locatie gaan en doen wat nodig is. Klaar.
Ik draai wel verschillende setups (familie / vrienden etc etc) op mijn eigen controller die bij mij thuis staat en wat belangrijkere sites draaien in de cloud (eigen VPS).The Eagle schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:27:
[...]
Waarom zou je dat allemaal doen, en waarom zo moeilijk?
Dat netwerk draait op afstand. Het is Ubiquiti, dus eenmaal ingesteld is het rock stable. Alleen bij onderhoud heb je een controller nodig. Aan metrics heb je niks - want daar heeft je familie geen behoefte aan. Immers zouden ze anders niet bij jou uit komen
Wat ik zou doen: gewoon lekker een setup met network applicatie op je laptop doen, de bende configureren en done. En als je er een keer onderhoud moet doen, simpelweg naar die locatie gaan en doen wat nodig is. Klaar.
Is soms toch net wat handiger qua support en hoef ik niet gelijk langs te komen. Plus je kunt in je eigen firewall natuurlijk gewoon alleen de IP's toestaan van de locaties die bij je controller willen komen, komt de rest van de wereld er niet bij.
Zucht...
Heb ik inderdaad ook wel aan zitten denken hoor, maar @SgtElPotato geeft onder je bericht eigenlijk ook direct al aan waarom het enerzijds makkelijker is om het even zo te hosten.The Eagle schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:27:
[...]
Zeker omdat het nu nog allemaal nieuw is/gaat zijn straks en we even moeten puzzelen met de instellingen, en zo kan ik makkelijker vanuit huis even met alles puzzelen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik vind het altijd wel leuk als ik familie een berichtje kan sturen met de vraag of internet het niet doet (op basis van offline devices mail), terwijl ze zelf nog niks in de gaten hebbenThe Eagle schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:27:
[...]
Controller op een VPS, waar ikzelf ook gebruik van maak. Beide locaties zetten Wireguard tunnel op naar de VPS (een vanaf een EdgeRouter 4, een vanaf een zelfbouw router).
@Annuk kun je niet iets knutselen met bv een oude RPi of zo als je die nog hebt liggen? Daar de VPN op inregelen. Moet je alleen nog iets met de routing verzinnen. Immers zal de UniFi hardware dan nog steeds moeten weten dat verkeer naar IP X verstuurt moet worden via de RPi/.... En geen idee of je dat kunt knutselen in een modem/router van de ISP.
Krijg zelf altijd de notificaties via de app. 'He pa, weer internetstoring thuis??'. En dan pas gaan ze controleren en hebben ze het vaak door hahaRobertMe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:17:
[...]
Ik vind het altijd wel leuk als ik familie een berichtje kan sturen met de vraag of internet het niet doet (op basis van offline devices mail), terwijl ze zelf nog niks in de gaten hebben. En daarnaast uiteraard "remote support" kunnen leveren, updates doen, ....
Zucht...
@jongetje @RobertMe @Will_M @SgtElPotato @The Eagle
Is dit dan misschien een beter/veiliger idee om op te zetten ipv de poortvrijgave?
/f/image/sm5aOzY8c7s9h8nvrOaujmzw.png?f=fotoalbum_medium)
dan wordt het set-inform commando/link straks natuurlijk (neem ik aan)
Dan hoef ik volgens mij geen poortvrijgave te doen dacht ik zo voor poort 8080.. moet ik hooguit de STUN poort nog open gooien...
Ga op de achtergrond inderdaad even kijken/zoeken naar iets van een RPI ofzo waarop ik de controller kan draaien, evt. met een open-vpn servertje ofzo zodat ik makkelijk op afstand kan inloggen zonder hun cloud-acces te moeten gebruiken.
Ik kijk ook nog even of ik alles continue ga laten draaien voor hun of dat ik de controller uitzet en in kan/ga schakelen wanneer nodig
Is dit dan misschien een beter/veiliger idee om op te zetten ipv de poortvrijgave?
/f/image/sm5aOzY8c7s9h8nvrOaujmzw.png?f=fotoalbum_medium)
dan wordt het set-inform commando/link straks natuurlijk (neem ik aan)
code:
1
| set-inform http://informunifi.mijndomein.nl/inform |
Dan hoef ik volgens mij geen poortvrijgave te doen dacht ik zo voor poort 8080.. moet ik hooguit de STUN poort nog open gooien...
Ga op de achtergrond inderdaad even kijken/zoeken naar iets van een RPI ofzo waarop ik de controller kan draaien, evt. met een open-vpn servertje ofzo zodat ik makkelijk op afstand kan inloggen zonder hun cloud-acces te moeten gebruiken.
Ik kijk ook nog even of ik alles continue ga laten draaien voor hun of dat ik de controller uitzet en in kan/ga schakelen wanneer nodig
Heren,
Ik heb gisteren mijn USG3 eindelijk kunnen vervangen met de UXG-Max. Migratie ging vlekkeloos, amper downtime. Dikke prima!
Heb zelf Delta, 1 Gbit up/down, welke via een huawei ont gaat, wat nu met 2.5Gbps verbonden is met de UXG-Max. Hierachter zit een PoE-Lite-8 ports unifi switch, 1Gbps.
Voorheen haalde ik met speedtest altijd rond de ~940 Down en up. Echter met de UXG-Max, haald ik maar rond de 600Mbit down? En 940 up? (IPS/IDS/Adblocking uit)
Ik heb tot diep in de nacht liggen troubleshooten, en uiteindelijk de uplink WAN poort van de UXG-Max van auto negiotion naar 1Gbit gezet. Nu zit ik tegen de 900Mbit met download. Zelfs met IPS/IDS aan.
Iemand hier soortgelijke ervaringen? Ik zit diverse posts hierover op het ubiquitti forum, maar dacht vraag ook eens hier.
Ik heb gisteren mijn USG3 eindelijk kunnen vervangen met de UXG-Max. Migratie ging vlekkeloos, amper downtime. Dikke prima!
Heb zelf Delta, 1 Gbit up/down, welke via een huawei ont gaat, wat nu met 2.5Gbps verbonden is met de UXG-Max. Hierachter zit een PoE-Lite-8 ports unifi switch, 1Gbps.
Voorheen haalde ik met speedtest altijd rond de ~940 Down en up. Echter met de UXG-Max, haald ik maar rond de 600Mbit down? En 940 up? (IPS/IDS/Adblocking uit)
Ik heb tot diep in de nacht liggen troubleshooten, en uiteindelijk de uplink WAN poort van de UXG-Max van auto negiotion naar 1Gbit gezet. Nu zit ik tegen de 900Mbit met download. Zelfs met IPS/IDS aan.
Iemand hier soortgelijke ervaringen? Ik zit diverse posts hierover op het ubiquitti forum, maar dacht vraag ook eens hier.
Maakt Delta gebruik van PPPoE? Het is bekend dat PPPoE op de nieuwe Unifi gateways nog niet de volledige down snelheid eruit haalt. Dit is bekend bij Unifi en wordt opgelost in een toekomstige update.pnxsinned schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:00:
Heren,
Zover ik het begrijp niet.Joshua1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Maakt Delta gebruik van PPPoE? Het is bekend dat PPPoE op de nieuwe Unifi gateways nog niet de volledige down snelheid eruit haalt. Dit is bekend bij Unifi en wordt opgelost in een toekomstige update.
Ik denk zelf dat het een soort van MTU issue is in het device, wanneer je 2.5GB uplink hebt, en 1Gbit devices aansluit. Iig zoiets in die richting.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Delta (& Caiway) zelf niet. Er zijn wel andere ISPs op het netwerk van Delta Fiber Nederland die wel PPPoE toepassen. Naar het schijnt. Heb zelf alleen een DFN spriet aan de voordeur uit de grond steken, al een goed jaar.Joshua1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Maakt Delta gebruik van PPPoE? Het is bekend dat PPPoE op de nieuwe Unifi gateways nog niet de volledige down snelheid eruit haalt. Dit is bekend bij Unifi en wordt opgelost in een toekomstige update.
Ik weet niet zo goed welke twee boorgatenRoy Batty schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:58:
[...]
Zou je evt eens de afmetingen van het achterplaatje hier kunnen posten, dus de afstand tussen de 2 boorgaten ?
:strip_exif()/f/image/Hiwcx4u3idULDkuSw1FLJy8y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DjO8Tkwcntn4iOE0kHgOAmYU.jpg?f=fotoalbum_large)
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Misschien zie ik een extreem duidelijke optie over het hoofd, maar.. hoe kun je binnen de UniFi Network Application interne actuele snelheden zien? Ik zie per client alleen snelheden van de data die via WAN gaat.
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd met welke bitrate het streamen van games naar een VR-bril of Google tv (Moonlight) gaat, maar die clients laten binnen de network application een snelheid van 0bps zien omdat de data niet over WAN gaat.
Het moet toch wel ergens te zien zijn met welke snelheid een client data over mijn U7 Pro gooit? Of wat de totale snelheid is die de U7 met meerdere clients voor z'n kiezen krijgt, of het nou via WAN gaat of alleen intern verkeer is? Nu voelt het een beetje alsof het allemaal niet bestaat als het niet door de router naar/van het internet gaat
Met mijn bejaarde Netgear wifi-router met Freshtomato-firmware kon ik prima zien hoe snel clients lokaal data aan het overpompen waren.
edit: het betreft UniFi Network Application 8.1.113
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd met welke bitrate het streamen van games naar een VR-bril of Google tv (Moonlight) gaat, maar die clients laten binnen de network application een snelheid van 0bps zien omdat de data niet over WAN gaat.
Het moet toch wel ergens te zien zijn met welke snelheid een client data over mijn U7 Pro gooit? Of wat de totale snelheid is die de U7 met meerdere clients voor z'n kiezen krijgt, of het nou via WAN gaat of alleen intern verkeer is? Nu voelt het een beetje alsof het allemaal niet bestaat als het niet door de router naar/van het internet gaat
Met mijn bejaarde Netgear wifi-router met Freshtomato-firmware kon ik prima zien hoe snel clients lokaal data aan het overpompen waren.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kan het momenteel niet checken, maar bij insights kun je volgens mij wel iets van verbruik zien. Of ik weet vrij zeker dat je daar kunt zien hoeveel verkeer een switchport heeft verzonden en ontvangen. Of ook bitrates daar staan durf ik niet te zeggen.Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:40:
Misschien zie ik een extreem duidelijke optie over het hoofd, maar.. hoe kun je binnen de UniFi Network Application interne actuele snelheden zien? Ik zie per client alleen snelheden van de data die via WAN gaat.
@RobertMe even gekeken:
Onder ports/insights kan ik inderdaad de totale bitrate van mijn U7-Pro zien. Helaas niet uitgesplitst per radio, en al helemaal niet per client. Laten we het maar positief bekijken: iets is beter dan niets?
Erg vreemd dat er verder geen informatie te vinden is over wat er gebeurt binnen je Unifi-lan. Denken de mensen van Ubiquiti dat we onze netwerken alleen gebruiken om te internetten?
Onder ports/insights kan ik inderdaad de totale bitrate van mijn U7-Pro zien. Helaas niet uitgesplitst per radio, en al helemaal niet per client. Laten we het maar positief bekijken: iets is beter dan niets?
Erg vreemd dat er verder geen informatie te vinden is over wat er gebeurt binnen je Unifi-lan. Denken de mensen van Ubiquiti dat we onze netwerken alleen gebruiken om te internetten?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb een vraag. Normaal kon ik mijn muziek van mijn synology NAS selecteren via het netwerk via een app om deze te casten naar mijn receiver of bluetooth speaker. Alleen nu heb ik allemaal mooie Unifi spullen (gateway ultra en pro 6 accesspoints) en nu zie ik die NAS niet meer.
Moet ik dan uPNP in schakelen om te weer werkend te maken? En als dit moet, kan dat dan ook alleen voor mijn NAS ipv het hele netwerk?
Moet ik dan uPNP in schakelen om te weer werkend te maken? En als dit moet, kan dat dan ook alleen voor mijn NAS ipv het hele netwerk?
@jongetje uPNP heeft te maken met automatisch poorten openzetten naar het internet toe. Dit moet je ten eerste niet willen en ten tweede lijkt me je probleem niets te maken hebben met portforwarding: je wil van één apparaat binnen je netwerk bestanden gebruiken van een ander apparaat binnen je netwerk.
Welke app gebruik je? Kun je op andere manieren nog wel je nas bereiken?
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 07-06-2024 12:03 ]
Wat voor switch gebruik je?Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:59:
@RobertMe even gekeken:
@Tonne een uitvoering: ZyXEL MG-108. Maar ook als het de verbinding tussen twee clients betreft die aan dezelfde U7-Pro hangen blijft de snelheid volgens mij op 0. Als ik thuis ben zal ik dat controleren.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Klinkt als missende mDNS. Blokkeer je broadcast verkeer of zo op de UAPs? (Valt onder "Client isolation" optie bij het WLAN als ik me niet vergis).jongetje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:59:
Ik heb een vraag. Normaal kon ik mijn muziek van mijn synology NAS selecteren via het netwerk via een app om deze te casten naar mijn receiver of bluetooth speaker. Alleen nu heb ik allemaal mooie Unifi spullen (gateway ultra en pro 6 accesspoints) en nu zie ik die NAS niet meer.
Beide apparaten ook in hetzelfde VLAN? Anders moet je sowieso iets doen met een mDNS repeater / reflector. Ik ga er vanuit dat die nog steeds zit ingebakken in de router (in jouw geval dan de UCG Ultra). Inschakelen ging "vroeger" via instellingen => Services => mDNS. Maar volgens mij staat dat intussen onder Instellingen => Profiles?
(/me heeft en geen controller bij de hand en geen UniFi router meer)
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 07-06-2024 12:45 ]
Ik gebruik BubbleUPnP en normaal kan ik daar mijn Synology (daar draait een mediaserver op) benaderen en zo muziek afspelen en/of streamen naar een cast device.Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:02:
@jongetje
Sinds de nieuwe apparatuur (router en AP's) werkt dit niet meer. De switches zijn "simpele" 1Gbit switches die ik al jaren heb en niet vervangen heb.
mDNS staat aan.RobertMe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:44:
[...]
Klinkt als missende mDNS. Blokkeer je broadcast verkeer of zo op de UAPs? (Valt onder "Client isolation" optie bij het WLAN als ik me niet vergis).
Beide apparaten ook in hetzelfde VLAN? Anders moet je sowieso iets doen met een mDNS repeater / reflector. Ik ga er vanuit dat die nog steeds zit ingebakken in de router (in jouw geval dan de UCG Ultra). Inschakelen ging "vroeger" via instellingen => Services => mDNS. Maar volgens mij staat dat intussen onder Instellingen => Profiles?
(/me heeft en geen controller bij de hand en geen UniFi router meer)
Client isolation staat alleen aan op het gasten Wi-Fi, niet op die voor de "eigen" apparaten.
@jongetje ik zie hier staan dat om (o.a.) deze app op je android telefoon te gebruiken er verbinding naar het internet gemaakt moet worden. Erg vreemd voor een appje om je lokale DLNA-server aan te bieden aan een andere client binnen je lokale netwerk
@Gizz ik heb een DLNA server op de Synology draaien en niet een lokale BubblePnP server en zou niets naar internet hoeven openzetten lijkt mij.
@jongetje heb je alle punten in deze guide al gecheckt? My DLNA player cannot detect Synology NAS. What can I do?
@jongetje Welke versie SMB babbelt je NAS nog?

Als dat (nú nog steeds) SMBv1.0 is .... NIET verder gaan zoeken en dat verkeer ook NIET toe gaan staan op je netwerk, het wordt dan stilletjes aan tijd voor een firmware upgrade van je NAS.
Als dat (nú nog steeds) SMBv1.0 is .... NIET verder gaan zoeken en dat verkeer ook NIET toe gaan staan op je netwerk, het wordt dan stilletjes aan tijd voor een firmware upgrade van je NAS.
[ Voor 70% gewijzigd door Will_M op 07-06-2024 14:58 ]
Die NAS babbelt gewoon t/m 3. Heeft de laatste firmware van Synology van april 2024.Will_M schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:54:
@jongetje Welke versie SMB babbelt je NAS nog?![]()
Dat was de truc.Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:33:
@jongetje heb je alle punten in deze guide al gecheckt? My DLNA player cannot detect Synology NAS. What can I do?

Wekte het tot leven.
Zojuist getest. Telefoon en desktop via de U7-pro verbonden en een bestand van een paar GB via SMB van de desktop naar telefoon gekopieerd. In de network manager bij zowel telefoon als desktop een snelheid van 0bps.Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:28:
@Tonne een uitvoering: ZyXEL MG-108. Maar ook als het de verbinding tussen twee clients betreft die aan dezelfde U7-Pro hangen blijft de snelheid volgens mij op 0. Als ik thuis ben zal ik dat controleren.
Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen (dat Ubiquiti denkt dat we alleen WAN-snelheden interessant vinden en) dat interne netwerksnelheden gewoon niet geregistreerd of in ieder geval niet te tonen zijn..
En in dit geval komt de snelheid ook niet terug onder Ports, omdat het verkeer de U7 niet verlaat. Dus deze data is geheel onzichtbaar. Het kan best zijn dat de U7 netjes 1Gb/s up en down aan het verstouwen is, maar die info bestaat in de network manager nergens

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 07-06-2024 15:33 ]
je kun wel de actuele verbinding zien, tenminste dit is wat ik zie in de controller (welke maar 1 Acces Point heeft, rest van het netwerk is geen Ubiquiti)Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:40:
[...]
:strip_exif()/f/image/Jy5htC2ZYVaLBLCHv22lGX4G.jpg?f=fotoalbum_large)
betreffende cliënt babbelt enkel met Home Assistant MQTT, heeft geen toegang tot WAN.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
SNMP met Zabbix laat dit keurig zien.Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:29:
[...]
[...]
Zojuist getest. Telefoon en desktop via de U7-pro verbonden en een bestand van een paar GB via SMB van de desktop naar telefoon gekopieerd. In de network manager bij zowel telefoon als desktop een snelheid van 0bps.
Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen (dat Ubiquiti denkt dat we alleen WAN-snelheden interessant vinden en) dat interne netwerksnelheden gewoon niet geregistreerd of in ieder geval niet te tonen zijn..
En in dit geval komt de snelheid ook niet terug onder Ports, omdat het verkeer de U7 niet verlaat. Dus deze data is geheel onzichtbaar. Het kan best zijn dat de U7 netjes 1Gb/s up en down aan het verstouwen is, maar die info bestaat in de network manager nergens
Of hier via Ports:
/f/image/yGFTHxBeGldiaPneWfmj5TKO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 07-06-2024 17:19 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.