EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Maar dat is toch wel afhankelijk van wat je buren ingesteld hebben?Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:02:
[...]
Kanaal 9 op de 2.4 GHz band geeft bijna absolute garantie voor interferentie met zender in de omgeving. Je verstoort je eigen en dat van je buren, niet doen.
Blijf op 1, 6 of 11.
Je kan er bijna vanuit gaan dat die geen wijzigingen toegepast hebben, dan kloppen die 1,6 of 11 wel goed inderdaad.
Interferentie werkt alle kanten op met de zender(s) waarmee je overlap hebt, dus ook voor jouw zender...THE_BASE schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:05:
[...]
Dan hebben de buren nu pech, want ik heb geweldige dekking en bereik. Haal op elke plek maximaal 200 Mbps in huis, zonder uitzonderingen.
Los daarvan fronst mijn voorhoofd van je reactie, je lijkt geen rekening met je omgeving te willen houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Henno Keers op 13-02-2024 10:18 ]
Klopt. Je ziet andere zenders ook wel eens op kanaal 4 7 of 9 zitten, meestal door onbekendheid met het fenomeen interferentie (vertaal WiFi AP's naar stereo installaties en men begrijpt het opeens weer) en dat WiFi oplossingen van sommige providers (KPN!?) ook naar de tussenliggende kanalen gaan.Ruben279 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:12:
[...]
Maar dat is toch wel afhankelijk van wat je buren ingesteld hebben?
Je kan er bijna vanuit gaan dat die geen wijzigingen toegepast hebben, dan kloppen die 1,6 of 11 wel goed inderdaad.
Ik kan bovenstaande helemaal onderschrijven. HIer in de woonwijk is het een losgeslagen bende qua kanalen. Buren die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn (ja ik heb ze inmiddels van advies voorzien en meegedacht, lees: 1-6-11 ingesteld). Los van de internetboeren die alles op ‘auto’ zetten en ‘succes ermee’. Buren die klagen over dat hun babyfoon/ring apparatuur niet meer te bereiken is en dat ‘het internet langzaam is’.Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Interferentie werkt alle kanten op met de zender(s) waarmee je overlap hebt, dus ook voor jouw zender...
Los daarvan fronst mijn voorhoofd van je reactie, je lijkt geen rekening met je omgeving te willen houden.
Wat dat aangaat blij als ik over enkele jaren alle ubi schoteltjes ga upgraden naar wifi 7. Weer iets meer marge in de elkaar overschreeuwende accesspoints.
Als je het bij je buren hebt aangepast moet je naar de buren van de buren etc. Een foldertje in de bus helpt wellicht ook.austin_77 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:32:
[...]
Ik kan bovenstaande helemaal onderschrijven. HIer in de woonwijk is het een losgeslagen bende qua kanalen. Buren die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn (ja ik heb ze inmiddels van advies voorzien en meegedacht, lees: 1-6-11 ingesteld). Los van de internetboeren die alles op ‘auto’ zetten en ‘succes ermee’. Buren die klagen over dat hun babyfoon/ring apparatuur niet meer te bereiken is en dat ‘het internet langzaam is’.
Wat dat aangaat blij als ik over enkele jaren alle ubi schoteltjes ga upgraden naar wifi 7. Weer iets meer marge in de elkaar overschreeuwende accesspoints.
Bij WiFi 7 is de congestie over een paar jaar er ook. Wellicht minder erg omdat die zenders minder ver komen.
Bij WiFi 7 zal er op de 6GHz band vrijwel geen congestie zijn. Het bereik van de 5GHz band is al vrij beperkt (en daarmee de congestie), maar bij 6GHz wordt het signaal al heel snel gedempt door muren en plafonds.Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Als je het bij je buren hebt aangepast moet je naar de buren van de buren etc. Een foldertje in de bus helpt wellicht ook.
Bij WiFi 7 is de congestie over een paar jaar er ook. Wellicht minder erg omdat die zenders minder ver komen.
Mijn ervaring is dat 6GHz vooral goed bereik heeft in de ruimte waar het AP hangt en dat de volgende ruimte de hardware al snel terugvalt op 5Ghz.
http://www.deyterra.com
Voor IoT uiteraard weer niet, maar voor netwerk met moderne clients wel?
Dank je, die had ik nog niet gevonden. Ik heb admin account veranderd in ubnt, maar lijkt nog niet zo simpel te zijn. Ik heb de express nu zowel bedraad als onbedraad aan laten staan om te zien of hij ontdekt wordt, maar helaas. Moet ik hem dan eerst configureren als router en dan later terugstellen naar AP? Ga ik nog even proberen.Behoorlijk Leek schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:18:
[...]
Zoals ik het lees is het enkel via een omweg mogelijk naar een self hosted controller.
https://community.ui.com/...ee-4205-bd71-c57de0c3be35
Wat mij wel opvalt is dat de netwerk software op de RPi aangeeft dat hij op versie Network 6.5.55 draait. Op de UI site zie ik dat 8.0.28 de meest recente versie is. Als ik echter de software zelf naar updates laat zoeken komt er niets nieuws naar boven.
:strip_exif()/f/image/K9yr0v43DsSDYdwbdKtybhSW.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je buren met 3 accesspoints ook op 1, 6 en 11 zitten?Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:02:
[...]
Kanaal 9 op de 2.4 GHz band geeft bijna absolute garantie voor interferentie met zenders in de omgeving. Je verstoort je eigen signaa; en dat van je buren, niet doen.
Blijf op 1, 6 of 11.
Ik denk dat je het versienummer moet ophogen in de apt.list waarin UI geconfigureerd is.Jerry33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:30:
[...]
Dank je, die had ik nog niet gevonden. Ik heb admin account veranderd in ubnt, maar lijkt nog niet zo simpel te zijn. Ik heb de express nu zowel bedraad als onbedraad aan laten staan om te zien of hij ontdekt wordt, maar helaas. Moet ik hem dan eerst configureren als router en dan later terugstellen naar AP? Ga ik nog even proberen.
Wat mij wel opvalt is dat de netwerk software op de RPi aangeeft dat hij op versie Network 6.5.55 draait. Op de UI site zie ik dat 8.0.28 de meest recente versie is. Als ik echter de software zelf naar updates laat zoeken komt er niets nieuws naar boven.![]()
[Afbeelding]
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 04:51
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Dan geldt hetzelfde. Als de buurman kanaal 1 gebruikt en jij ook kunnen jij en je buurman prima zenden op kanaal 1 als de ander dat niet doet. Kies je vervolgens zelf ervoor om kanaal 4 te gebruiken dan kun je noch (clean) zenden als de buurman op kanaal 1 aan het zenden is noch (clean) zenden als de buurman op kanaal 6 aan het zenden is. Waardoor het resultaat dus beduidend slechter zal zijn.ASS-Ware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:40:
[...]
En als je buren met 3 accesspoints ook op 1, 6 en 11 zitten?
De enige reden om af te wijken van 1, 6 en 11 zou dus kunnen zijn als je één (of twee) ander BSSID ziet én die op zo een afwijkend kanaal zit. Als je in heinde en verre één buurman hebt die op 4 en 8 zit bv dan ben je f*cked want dan zul je met 1, 6, 11 altijd overlap hebben. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om zelf ook maar voor 4 en 8 te gaan. Maar de kans is bijzonder groot dat er meer buren zijn, die ook "netjes" op 1, 6 en 11 zitten waardoor het etiquette is om daar zelf ook maar voor te kiezen. Immers vergroot je het storibgsbereik dan in ieder geval niet.
En daarnaast natuurlijk de transmit power zetten op de minimale sterkte. Dus niet op auto of high maar het liefst op low, en als dat niet werkt medium. Zodat je dus niet verder zend (en dus niet verder interferentie geeft) dan nodig.
[ Voor 98% gewijzigd door stormfly op 13-02-2024 12:20 ]
Zyxel Nederland teste in het duister qua documentatie en het product is vrij nieuw. Ze hebben het het in hun eigen LAB getest, hij forward tagged frames.Sandburger schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:53:
We zijn echt net onze tenen aan het dippen in de wereld van Ubiquiti. Ik kwam er helaas achter dat de interne switch van de UDM SE maar 1 Gb totaal aan kan. Nu zit ik er over te denken om een andere switch via de sfp+ aan te sluiten. Omdat we het eerst willen testen met 2.5gb (en ik er meerdere POE devices aan wil hangen) zit ik aan deze te denken: uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink
Werkt dit gewoon goed samen met de UDM? Het lijkt me wel aangezien het unmanaged is? En kan iemand mij adviseren met een juiste kabel/connector (Bijvoorbeeld https://www.routershop.nl...er-tl-sm5220-1m/pid=79735 )?
Geweldig! Ik ben benieuwd. Hij komt snel binnen =)stormfly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Zyxel Nederland teste in het duister qua documentatie en het product is vrij nieuw. Ze hebben het het in hun eigen LAB getest, hij forward tagged frames.
Heel erg bedankt dat je het ook hebt uitgezocht met ze!!!!
[ Voor 8% gewijzigd door Sandburger op 13-02-2024 13:50 ]
Pff, dan ga ik die express wel direct inzetten als router. Kost mij nu iets meer tijd, maar dan ben ik ook klaar.stormfly schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:41:
[...]
Ik denk dat je het versienummer moet ophogen in de apt.list waarin UI geconfigureerd is.
Moet ik dan mijn Ziggo router in bridge modus zetten? Of volstaat het uitzetten van de DHCP?
In bridge is geeft op meerdere fronten een fijner resultaat.Jerry33 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Pff, dan ga ik die express wel direct inzetten als router. Kost mij nu iets meer tijd, maar dan ben ik ook klaar.
Moet ik dan mijn Ziggo router in bridge modus zetten? Of volstaat het uitzetten van de DHCP?
Dat is hetzelfde als op 5 Ghz: je zet het kanaal op waar je de meeste afstand qua signaalsterkte hebt tot de andere zender op hetzelfde kanaal, bijvoorbeeld:ASS-Ware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:40:
[...]
En als je buren met 3 accesspoints ook op 1, 6 en 11 zitten?
Linker kant van je huis met AP:
Buurman 1 = -85 dBm
Buurman 6 = -70 dBm
Buurman 11 = 60 dBm
Dan zet je hier je AP op kanaal 1
Rechter kant van je huis:
Buurman 1 = -65 dBm
Buurman 6 = -75 dBm
Buurman 11 = 90 dBm
Dan zet je hier je AP op kanaal 11
Ook hier geld hoe minder herrie jezelf in de ether bengt hoe beter, in het bovenstaande voorbeeld heb je wellicht geen 3 kanalen op 2.4 GHz nodig maar wel 2 AP's.
Zet dan bij die middelste 2.4 GHz uit en laat die alleen 5 en / of 6 GHz uitzenden.
Belangrijk: eerst meten, kijken en dan pas aanpassen, gebruik een WiFi scanner zoals https://vremsoftwaredevelopment.github.io/WiFiAnalyzer/
Moet je voor 2.4 GHz niet ook rekening houden met Zigbee signalen? En kan je die dan ook zien via zo'n WiFi scanner?Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Dat is hetzelfde als op 5 Ghz: je zet het kanaal op waar je de meeste afstand qua signaalsterkte hebt tot de andere zender op hetzelfde kanaal, bijvoorbeeld:
Buurman 1 = -85 dBm
Buurman 6 = -70 dBm
Buurman 11 = 60 dBm
Rechter kant van je huis:
Buurman 1 = -65 dBm
Buurman 6 = -75 dBm
Buurman 11 = 90 dBm
Dan zet je hier je AP op kanaal 11
Ook hier geld hoe minder herrie jezelf in de ether bengt hoe beter, in het bovenstaande voorbeeld heb je wellicht geen 3 kanalen op 2.4 GHz nodig maar wel 2 AP's.
Zet dan bij die middelste 2.4 GHz uit en laat die alleen 5 en / of 6 GHz uitzenden.
Belangrijk: eerst meten, kijken en dan pas aanpassen, gebruik een WiFi scanner zoals https://vremsoftwaredevelopment.github.io/WiFiAnalyzer/
Goed stukje: https://community.home-as...-wifi-interference/112945Phoolie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:33:
[...]
Moet je voor 2.4 GHz niet ook rekening houden met Zigbee signalen? En kan je die dan ook zien via zo'n WiFi scanner?
VLAN doorgeven werkt inderdaad!! Dus dat is top =)
Alleen gaat het volgens mij toch allemaal niet zo soepel als verwacht....
Zoals nu aangesloten:
1. Vanuit de Odido ONT in de 2.5 Gb WAN van de UDM SE
2. Van de UDM SE via SFP+ naar de zyxel switch (UDM SE speedtest is zo ongeveer de volledige 2 Gbps)
3. Vanuit de Zyxel switch gaat ieder een Gbit lijn naar iedere verdieping ( 2 lijjnen per verdieping, voor een switch en AP peer verdieping) + extra in de meterkast
Zodra ik een download aan heb op mijn server (540 Mbps), speedtest draai op mijn telefoon ( 733 Mbps), dan klapt de speedtest van de Playstation terug naar ongeveer tussen de 400 en 200 Mbps en zie ik de snelheid van de server ook met 40% teruglopen.
Doe ik geen speedtest op mijn telefoon, dan loopt de download ietsjes terug van de server, zit de playstation rond 700Mbps.
Staat er geen download aan, dan haalt de Playstation consistent boven de 800 Mbps.
Bovenstaande is het maximum wat ik gelijktijdig heb gehaald. De gemiddelden van de testen liggen lager.
Alles bij elkaar haal ik op de piek bijna1.5 Gbs. Dat is een verlies van 25% op het beste moment.
Is dat te verwachten? Dat lijkt me niet toch? Of ik zie iets over het hoofd
Edit: zojuist een 2.5 Gbps device aangesloten op de switch. Die als speedtest download net wat boven de Gbps en upload 1780 Mbps.
Zodra de server download, en ik zet die speedtest aan op het 2.5 Gbps apparaat , dan klapt de server download snelheid van 570 terug naar bijna 160 Mbps. Beide devices zijn met Cat6a op de Zyxel aangesloten.
Als ik met datzelfde apparaat een speedtest doe terwijl die in de Gb aansluiting van de UDM SE zit, dan gebeurd er hetzelfde maar minder extreem.
[ Voor 17% gewijzigd door Sandburger op 13-02-2024 19:13 ]
Maar ik zou m op auto laten staan want dat doen je buren wss ook dus hun kanaal wisselt ook.
Maar op 2.4 ghz is storing wifi beperkt, vaker zit het hem in nonwifi 2.4ghz spul wat de band onbruikbaar maakt. Beter zoveel mogelijk 5/6ghz gebruiken, daar is de storing veel minder
[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2024 18:40 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Probleem is vaak veel groter dan dat je nu even (heel simpel) beschrijft en waarbij het 'probleem' vaak ook nog door de fabrikanten van 'moderne apparatuur' bewust in stand gehouden wordt. Je hoeft jezelf er tegenwoordig écht niet over te verbazen dat gloednieuwe huishoudelijke apparaten nog steeds met alléén 2,4Ghz. Wifi modules uitgerust worden vanwege o.a "IOT functies" (al dan niet nuttig). De 2.4Ghz. frequentieband heeft juist vanwege de bij 2,4Ghz behorende sinus / karakterestiek een groter bereik qua afstand in o.a. gebouwen.laurens0619 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:38:
Signaalsterkte van ssid buren is minder relevant dan hoeveelheid verkeer op dat kanaal
Maar ik zou m op auto laten staan want dat doen je buren wss ook dus hun kanaal wisselt ook.
Maar op 2.4 ghz is storing wifi beperkt, vaker zit het hem in nonwifi 2.4ghz spul wat de band onbruikbaar maakt. Beter zoveel mogelijk 5/6ghz gebruiken, daar is de storing veel minder
Bij o.a. Ubiquiti kun je de 2.4Ghz band ook met 40Mhz. brede kanalen laten uitstralen...... Ik vrees echter met vrezen dat "de buren" dan nóg meer zendvermogen gaan instellen (al dan niet middels de 'AUTO' instellingen van d'r apparatuur).
Accespoints én WiFi Clients.... Het zijn ooit nét mensen. Als je fluisterd dan bereik je precies de doelgroep welke je aan wenst te spreken, ga je hard schreeuwen dan hoort of begrijpt niemand je meer (goed).
[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 13-02-2024 19:13 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Meeste huishoud apparatuur op de 2.4 praat geen wifi maar een eigen protocol. Dat eigen protocol kent vaak maar 1 modus en dat is zenden.
Wifi apparatuur houdt nog wel rekening met een ander wifi signaal en geeft dus relatker minder verstoring
Zet maar eens een 2.4 ghz babyfoon aan of een 2e 2.4ghz ap op hetzelrde kanaal en bekijk het resultaat in een spectrum analyzer.
Hier leuk artikel over: https://www.acrylicwifi.c...a-interference-and-noise/
[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 13-02-2024 19:14 ]
Ik had het over 'moderne apparatuur'.... M'n hele keuken hier in huis is qua apparatuur direct (zonder bridge) op afstand aan te sturen en te bedienen middels WiFi. M'n stofzuiger, robotmaaier......... Noem het spul maar op.laurens0619 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:13:
@Will_M
Meeste huishoud apparatuur op de 2.4 praat geen wifi maar een eigen protocol. Dat eigen protocol kent vaak maar 1 modus en dat is zenden.
Wifi apparatuur houdt nog wel rekening met een ander wifi signaal en geeft dus relatker minder verstoring
Zet maar eens een 2.4 ghz babyfoon aan of een 2e 2.4ghz ap op hetzelrde kanaal en bekijk het resultaat in een spectrum analyzer.
Een 'Babyfoon' kan tegenwoordig overigens ook veel meer dan dat het simpele 'RF' bedrade Alecto setje van vroeger deed
Stofzuiger,robotmaaiers ga je echt geen last van hebben van die paar bytes door de lucht hoorWill_M schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:17:
[...]
Ik had het over 'moderne apparatuur'.... M'n hele keuken hier in huis is qua apparatuur direct (zonder bridge) op afstand aan te sturen en te bedienen middels WiFi. M'n stofzuiger, robotmaaier......... Noem het spul maar op.
Een 'Babyfoon' kan tegenwoordig overigens ook veel meer dan dat het simpele bedrade Alecto setje van vroeger deed
Maar punt is dat mensen vaak met ssid channel scanners aan de gang gaan terwijl dat echt minimale info geeft. Wil je iets bruikbaars, pak dan een spectrum analyser zodat je weet hoeveel verkeer er door de lucht gaat inclusief non wifi verkeer
Een ouwe nanostation icm airview geeft al mooie inzichten
Je gaat daar met je laptop inderdaad geen echte hinder van ondervinden, die machientjes ansich hebben echter wél last van alle overige 2,4Ghz. netwerken welke steeds harder gaan schreeuwen om zo toch maar "bereik" te hebben.laurens0619 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:26:
[...]
Stofzuiger,robotmaaiers ga je echt geen last van hebben van die paar bytes door de lucht hoor
Maar punt is dat mensen vaak met ssid channel scanners aan de gang gaan terwijl dat echt minimale info geeft. Wil je iets bruikbaars, pak dan een spectrum analyser zodat je weet hoeveel verkeer er door de lucht gaat inclusief non wifi verkeer
Een ouwe nanostation icm airview geeft al mooie inzichten
De Robot Maaier 'stopt' met maaien als 'ie buiten WiFi bereik komt en gaat dan op basis van GPS terug naar 'HUIS' .... Terwijl 't ding niet eens klaar is met maaien.....
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 13-02-2024 19:37 ]
Zendsterkte is allemaal gewoon wettelijk beperkt.Will_M schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:31:
[...]
Je gaat er met je laptop inderdaad geen echte hinder van ondervinden, die machientjes ansich hebben echter wél last van alle overige 2,4Ghz. netwerken welke steeds harder gaan schreeuwen om zo toch maar "bereik" te hebben.
Waar je wel last van kan hebben bij iot 2.4 spul is dat ze met een lage linkrate verbinden en hierna veel airtime in beslag nemen.
Afijn ik denk dat mn punt wel duidelijk is dat je je niet moet blindstaren op ssid scanners
Wát probeer jij hier nu weer aan te praten? Wie begon er over SSID scanners.....laurens0619 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:34:
[...]
Zendsterkte is allemaal gewoon wettelijk beperkt.
Waar je wel last van kan hebben bij iot 2.4 spul is dat ze met een lage linkrate verbinden en hierna veel airtime in beslag nemen.
Afijn ik denk dat mn punt wel duidelijk is dat je je niet moet blindstaren op ssid scanners
En als je zelf 3 AP’s hebt?Henno Keers schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Dat is hetzelfde als op 5 Ghz: je zet het kanaal op waar je de meeste afstand qua signaalsterkte hebt tot de andere zender op hetzelfde kanaal, bijvoorbeeld:
Buurman 1 = -85 dBm
Buurman 6 = -70 dBm
Buurman 11 = 60 dBm
Dan gaat dit niet op.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Tuurlijk wel. Of plaats je die 3 APs op dezelfde plek?ASS-Ware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:02:
[...]
En als je zelf 3 AP’s hebt?
Dan gaat dit niet op.
Als de buurman 1 op de beneden verdieping heeft, 1 op de eerste verdieping, en 1 op zolder, en jij doet hetzelfde dan zul je ook zien dat de verschillende BSSIDs van de buurman ook verschillende signaalsterktes hebben "bij jou". Het kanaal dat jij op zolder gebruikt gebruik jij op de beneden verdieping en andersom, bij wijze van spreken.
Hoe moet ik nou weten wat hij boven, midden en beneden gebruikt?RobertMe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:20:
[...]
Tuurlijk wel. Of plaats je die 3 APs op dezelfde plek?
Als de buurman 1 op de beneden verdieping heeft, 1 op de eerste verdieping, en 1 op zolder, en jij doet hetzelfde dan zul je ook zien dat de verschillende BSSIDs van de buurman ook verschillende signaalsterktes hebben "bij jou". Het kanaal dat jij op zolder gebruikt gebruik jij op de beneden verdieping en andersom, bij wijze van spreken.
Als ze in het zicht hangen ff kijken als je er ben. En anders als je er voor een bakje koffie ben ff vragen.ASS-Ware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Hoe moet ik nou weten wat hij boven, midden en beneden gebruikt?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Op al jouw drie APs een RF scan doen en naar het resultaat daarvan kijken?ASS-Ware schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Hoe moet ik nou weten wat hij boven, midden en beneden gebruikt?
Ben dus begonnen met een complete nieuwe container om daar even te testen of de autobackup wel werkt.
Dan zou ik deze kunnen gebruiken om opnieuw mijn site op te bouwen.
Maar ook die nieuwe container gaat niet goed. Alles werkt behalve de (auto) backup functie.
Ik vraag mij nu echt af of ik iets verkeerd doe met de instellingen van de container.
Wie draait er hier ook de docker van jacoalberty op een Synology?
https://github.com/jacobalberty/unifi-docker
Bij de environment variables gebruik ik dit:
1
2
3
4
| BIND_PRIV = false RUNAS_UID0 = false UNIFI_GID = 101 -> dit is administrators group op Synology UNIFI_UID = 1040 -> dit is een synology user "unifi" in de administrators group |
Ik zet alle logging op debug incl de debug aangevinkt.
Na starten en handmatig een backup maken (waarbij de popup "fetching..." oneindig in beeld blijft staan zie ik nergens de tekst "autobackup" in de logs. Nergens.
Zelfs als ik de folder autobackup weg haal en de functie start geen warning of foutmelding.
Het lijkt wel of deze functie compleet weg is uit de laatste release.
Wie heeft er een stap-voor-stap guide om deze docker container initieel goed te installeren?
PS
Trouwens als ik deze instellingen gebruik:
1
2
3
4
| BIND_PRIV = false RUNAS_UID0 = false UNIFI_GID = 999 UNIFI_UID = 999 |
dan exact hetzelfde. Niets in de logs en geen backup wordt gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Xymox op 14-02-2024 13:23 ]
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
>> Signature?
Volgens mij geef je zelf al het antwoord.ChiLLeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:35:
De laatste paar apparaten in mijn netwerk die nog geen onderdeel uitmaken van het Unifi ecosysteem zijn twee switches, een op mijn kantoor en een bij de TV. Heeft het nut om deze te vervangen voor Unifi's? Het zijn nu TP Link 8x1gbit's. Uiteraard is het cool om ook deze volledig te kunnen monitoren maar qua functionaliteit is het denk ik geen toegevoegde waarde verder? Ik heb dan een UDM Pro, USW-16-POE, Lite 8-POE, 1x U6 Lite, 2x AC-Pro.
Als je een switch puur als een domme layer 2 switch gebruikt, dan heb je 0 voordeel van een Unifi apparaat tov een ander merk.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als je hier komt vragen of je niet UniFi hardware moet vervangen door UniFi hardware zodat je alles van UniFi hebt is het antwoord op de vraag "heeft dat voordelen?" natuurlijk sowieso al "nee". Als het voordelen had dan had de vraagsteller die immers sowieso al gevonden.GarBaGe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:03:
[...]
Volgens mij geef je zelf al het antwoord.
Als je een switch puur als een domme layer 2 switch gebruikt, dan heb je 0 voordeel van een Unifi apparaat tov een ander merk.
>> Signature?
"Omdat het kan". Dat is toch een prima reden?ChiLLeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:31:
Jammer, ik zocht voor nog een reden, naast omdat het kan, om te upgraden
[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 14-02-2024 19:24 ]
Dan ja, dan heeft het zin.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Kijk even op de website van mariushosting. Daar wordt stap voor stap uitgelegd hoe je middels portainer de Unifi Controller op je Synolgy NAS installeert met een aparte mongo db.Xymox schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:20:
Nog steeds issues met mijn controller die draait op Synology NAS.
Wie heeft er een stap-voor-stap guide om deze docker container initieel goed te installeren?
Ik heb destijds ook een tijdje de jacobalberty versie van de Unifi controller op m'n NAS gedraaid. Door de trage updates van de controller versies ben ik toen overgegaan naar de portainer variant volgens de beschrijving op mariushosting.com.
Draai nu de controller software op een Windows server, wat ook heel goed werkt overigens.
Op dit moment wordt de jacobalberty versie weer regelmatig geupdate. En ik vind het handig dat ik zelf heel weinig moeite hoef te doen om te updaten. Want er is geen afhankelijkheid van een andere container.klaasvs31 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Kijk even op de website van mariushosting. Daar wordt stap voor stap uitgelegd hoe je middels portainer de Unifi Controller op je Synolgy NAS installeert met een aparte mongo db.
Ik heb destijds ook een tijdje de jacobalberty versie van de Unifi controller op m'n NAS gedraaid. Door de trage updates van de controller versies ben ik toen overgegaan naar de portainer variant volgens de beschrijving op mariushosting.com.
Draai nu de controller software op een Windows server, wat ook heel goed werkt overigens.
Probleem waar ik tegenaan loop: ETH9 is de primary WAN port. Zodra ik daar de ethernet kabel vanuit de ONT in steek heb ik een ontzettend instabiele verbinding. Regelmatig meldingen vanuit de kernel dat de poort offline gaat, vervolgens treed de failover in werking (zonder dat er een tweede verbinding is) en ben ik zo twee minuten verder totdat internet weer terug is. Dit kan gerust ook vijf keer achter elkaar optreden, maar er is geen duidelijk aanwijsbare trigger. Het gebeurt op random momenten, dus ook midden in de nacht. Op een gegeven moment heb ik voor DNS servers en UI echo server IP adressen hard ingegeven en leek dit eventjes te helpen, maar helaas. Ook de bekende MTU "fix" geimplementeerd om "KPN compatible " te zijn
Nu heb ik een glas naar koper media converter gekocht om het internet via de secondary WAN port te laten lopen. Dat werkt probleemloos met dezelfde ethernet kabel, totaal geen instabiliteit meer (zoals het was met de EdgeRouter + EdgeSwitch setup). Kan ik concluderen dat ETH9 fysiek kapot is en het apparaat terug sturen voor een RMA?
[ Voor 3% gewijzigd door Mvd1981 op 15-02-2024 08:20 ]
Zelf heb ik het wel gedaan.... omdat het kan.ChiLLeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:31:
Jammer, ik zocht voor nog een reden, naast omdat het kan, om te upgraden
In mijn mediahoek, heb ik een switch staan voor TV, versterker, BluRay speler, game console, AP.
Omdat ik hier nu een slimmere Unifi heb staan ipv een klassieke layer 2 switch, kan ik nu kiezen om diverse apparaten op een "media" VLAN te gooien, terwijl de AP alle netwerken kan doen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
zeg er vast bij dat ik nog geen problemen ervaar, dus twijfel eraan of het een bug in de software is van de UDMpro
Softwareversie: 8.1.104 OS versie 3.2.12
ik krijg regelmatig de melding dat mijn internet verbinding plat ligt
vrouw werkt elke dag thuis via citrix, en zij word er niet uitgegooid en heeft ook geen klachten.
ene keer ligt het er 3 seconde uit en soms voor 2 minuten wat eigenlijk helemaal niet kan.
zie afbeeldingen hieronder, heb net ook ik PTRG een ping + website monitor geplaatst die Tweakers monitort maar daar heb ik nog te weinig data van.
ervaart iemand hetzelfde "probleem"?
Internet health
/f/image/xV00HnIozivYVHIVKe8xKY3E.png?f=fotoalbum_medium)
Packetloss
/f/image/554FCWhMc03GAsLCWTsaiYke.png?f=fotoalbum_medium)
internet down
/f/image/28HHuVWVNjb00L2L3Rewl2ql.png?f=fotoalbum_medium)
gewoon extra plaatje van PTRG
/f/image/iAqMenme668kc8pFPBGWDpXg.png?f=fotoalbum_medium)
UDM SE op v3.2.9, Network 8.0.28 en Protect 2.11.21
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als dit nu zo’n groot probleem is, waarom vertellen ze dan niet welke firewall rules je moet instellen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wil je de injector tussen de APs zetten (AP - injector - AP)? Of voor het eerste AP al (injector - AP - AP)?Sport_Life schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:53:
Ik wil een Ubiquiti acces point doorlussen, welke injector moet ik dan hebben waar dus 2 poe op kunnen na elkaar?
En doorlussen met PoE (de tweedr optie) kan alleen met de InWall modellen. Formeel heb je daarvoor PoE+ (/802.3at) nodig, maar 802.3af werkt vaak ook, zolang het totale verbruik onder de 15W (max van 802.3af) blijft.
Dus welke APs heb je? En waar wil je de injector plaatsen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als je de specs van de U6-IW bekijkt dan is het toch niet zo moeilijk om daar een correcte PoE injector bij te vinden?Sport_Life schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:12:
Ik heb in Wall 6 en hij komt voor de 1
https://eu.store.ui.com/e...y/all-wifi/products/u6-iw
Er staat zelfs bij dat je PoE+ voeding nodig hebt om gebruik te kunnen maken van PoE Passthrough.
Is het je nog gelukt? Ik zat vandaag met precies hetzelfde.garp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:06:
Ik heb weer een ipv6 issue. USG-3P is vervangen door een UXG-lite en nu weigert ipv6 weer.
Op de WAN kant staat 'ie netjes correct aan (Ziggo, /56), maar als ik op het LAN waar ik ipv6 actief wil hebben de boel wil aanzetten wil 'ie het Prefex Delegation ID ingevuld hebben, maar ik kan niets invullen. Iemand een suggestie?
Screenshot: https://tweakers.net/i/HB...q6ypGAPu.png?f=user_large
Vandaag enkele pogingen gedaan, in de oude layout lijkt het wel goed te gaan maar kreeg ik nog geen adres. Maar het is uiteindelijk wel gelukt!
Instellingen onder Internet:

Instellingen onder Networks:

Instellingen onder mijn standaard netwerk:
(volgens mij heb ik dit via de oude layout ingesteld...en daarna terug geswitcht)

Je kunt niets wijzigen, omdat je dan een Prefix Delegation ID moet opgeven, maar dat kan inderdaad niet!
Na deze instellingen heb ik de UXG Lite opnieuw moeten starten en het modem, alleen de UXG Lite is niet voldoende
[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 17-02-2024 20:21 ]
Geen probleem, opnieuw instellen en gaan weer, toch? Nope. Back-up terug zetten van een werkende config van een maand terug dan? Ook niet...
Ik kan er m'n vinger niet op leggen wat er mis gaat, maar tweakers, google en een aantal andere sites kan ik zonder problemen benaderen, maar nu.nl of speedtest.net geven een time-out.
Als ik de google-speedtest uitvoer, draait die netjes de maximale snelheid en ook het ophalen van packages in m'n linux-installatie via apt werkt gewoon.
Ik heb een gevoel dat het met IPv6 samenhangt, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Als router, draai ik een USG Pro 4 (ik heb uiteraard de noodzakelijke aanpassingen aan de config.gateway.json en kpn.sh doorgevoerd), daarachter zit een Unifi Switch24.
Voor wat ik na kan gaan, staat alles correct ingesteld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| admin@ubnt:~$ show interfaces Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down Interface IP Address S/L Description --------- ---------- --- ----------- eth0 192.168.1.1/24 u/u LAN 2a02:a460:e236:1::1/64 2a02:a460:e236:1:e263:daff:fe5e:8621/64 eth0.3 192.168.3.1/24 u/u eth0.661 192.168.10.1/24 u/u eth1 - A/D eth2 - u/u WAN eth2.4 10.33.38.170/22 u/u IPTV eth2.6 - u/u WAN eth3 - u/D WAN2 lo 127.0.0.1/8 u/u ::1/128 pppoe2 77.168.xxx.xxx u/u |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| admin@ubnt:~$ show ip route Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF, I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route K>* 0.0.0.0/0 is directly connected, pppoe2 C>* 10.33.36.0/22 is directly connected, eth2.4 C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth0 C>* 192.168.3.0/24 is directly connected, eth0.3 C>* 192.168.10.0/24 is directly connected, eth0.661 C>* 195.190.228.62/32 is directly connected, pppoe2 S 213.75.112.0/21 [1/0] via 10.33.36.1 K>* 213.75.112.0/21 via 10.33.36.1, eth2.4 |
Wie heeft voor mij de gouden tip? Want ik begin knap wanhopig te raken...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heeft niet echt iets te maken met IPTV dit denk ik, maar mist je ipv6 adres niet op je pppoe2?deepbass909 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 01:26:
Ik loop vandaag echt compleet stuk op m'n unifi-netwerk. Het heeft langere tijd heel stabiel gewerkt op basis van de bekende handleiding van @Coolhva, maar omdat ik een DNS-probleempje wou oplossen, is het op z'n gat gegaan.
Geen probleem, opnieuw instellen en gaan weer, toch? Nope. Back-up terug zetten van een werkende config van een maand terug dan? Ook niet...
Ik kan er m'n vinger niet op leggen wat er mis gaat, maar tweakers, google en een aantal andere sites kan ik zonder problemen benaderen, maar nu.nl of speedtest.net geven een time-out.
Als ik de google-speedtest uitvoer, draait die netjes de maximale snelheid en ook het ophalen van packages in m'n linux-installatie via apt werkt gewoon.
Ik heb een gevoel dat het met IPv6 samenhangt, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Als router, draai ik een USG Pro 4 (ik heb uiteraard de noodzakelijke aanpassingen aan de config.gateway.json en kpn.sh doorgevoerd), daarachter zit een Unifi Switch24.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 admin@ubnt:~$ show interfaces Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down Interface IP Address S/L Description --------- ---------- --- ----------- eth0 192.168.1.1/24 u/u LAN 2a02:a460:e236:1::1/64 2a02:a460:e236:1:e263:daff:fe5e:8621/64 eth0.3 192.168.3.1/24 u/u eth0.661 192.168.10.1/24 u/u eth1 - A/D eth2 - u/u WAN eth2.4 10.33.38.170/22 u/u IPTV eth2.6 - u/u WAN eth3 - u/D WAN2 lo 127.0.0.1/8 u/u ::1/128 pppoe2 77.168.xxx.xxx u/u
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 admin@ubnt:~$ show ip route Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF, I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route K>* 0.0.0.0/0 is directly connected, pppoe2 C>* 10.33.36.0/22 is directly connected, eth2.4 C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth0 C>* 192.168.3.0/24 is directly connected, eth0.3 C>* 192.168.10.0/24 is directly connected, eth0.661 C>* 195.190.228.62/32 is directly connected, pppoe2 S 213.75.112.0/21 [1/0] via 10.33.36.1 K>* 213.75.112.0/21 via 10.33.36.1, eth2.4
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
zet mss clamping is op 1452, ik heb soortgelijke issues gehad met gedeeltelijk internet.deepbass909 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 01:26:
Ik loop vandaag echt compleet stuk op m'n unifi-netwerk. Het heeft langere tijd heel stabiel gewerkt op basis van de bekende handleiding van @Coolhva, maar omdat ik een DNS-probleempje wou oplossen, is het op z'n gat gegaan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 admin@ubnt:~$ show interfaces Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down Interface IP Address S/L Description --------- ---------- --- ----------- eth0 192.168.1.1/24 u/u LAN 2a02:a460:e236:1::1/64 2a02:a460:e236:1:e263:daff:fe5e:8621/64 eth0.3 192.168.3.1/24 u/u eth0.661 192.168.10.1/24 u/u eth1 - A/D eth2 - u/u WAN eth2.4 10.33.38.170/22 u/u IPTV eth2.6 - u/u WAN eth3 - u/D WAN2 lo 127.0.0.1/8 u/u ::1/128 pppoe2 77.168.xxx.xxx u/u
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 admin@ubnt:~$ show ip route Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF, I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route K>* 0.0.0.0/0 is directly connected, pppoe2 C>* 10.33.36.0/22 is directly connected, eth2.4 C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth0 C>* 192.168.3.0/24 is directly connected, eth0.3 C>* 192.168.10.0/24 is directly connected, eth0.661 C>* 195.190.228.62/32 is directly connected, pppoe2 S 213.75.112.0/21 [1/0] via 10.33.36.1 K>* 213.75.112.0/21 via 10.33.36.1, eth2.4
Ik moest 3 x lezen voor ik denk te begrijpen dat je een SFP module hebt gekocht en die in poort 10 hebt geprikt, klopt dat ? Ik denk dat poort 9 (1Gbps) niet kapot is maar moeite heeft met de ONT poort die waarschijnlijk 10Gbps is (?). Wat je nog kunt testen, is poort 8 WAN maken en daar de ONT op aansluiten. Tevens wordt poort 9 dan LAN en kun je daar eens een apparaat aan hangen en wat ping of Iperf testjes laten lopen via die poort.Mvd1981 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:20:
Nu heb ik een glas naar koper media converter gekocht om het internet via de secondary WAN port te laten lopen. Dat werkt probleemloos met dezelfde ethernet kabel, totaal geen instabiliteit meer (zoals het was met de EdgeRouter + EdgeSwitch setup). Kan ik concluderen dat ETH9 fysiek kapot is en het apparaat terug sturen voor een RMA?
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Dat wil ik graag proberen, maar buiten de MTU-waarden die door Coolhva in de config.gateway.json zijn gedefinieerd (en die altijd gewerkt hebben en bij anderen ook gewoon werkt), kan ik nergens vinden waar ik de MSS Clamping kan aanpassen in de KPN setupTWFpa2Vs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:50:
[...]
zet mss clamping is op 1452, ik heb soortgelijke issues gehad met gedeeltelijk internet.
Het helpt daarbij niet mee dat één van de sites die onbereikbaar is, die van Unifi zelf is
In de (werkende) setup van Coolhva heb je geen externe IPv6. Vraag me niet om de technische details (die staan wel ergens in dit topic, uitgelegd door hem zelf), maar dat zou het niet mogen zijn. IPv6 uitschakelen in de cliënt heeft ook geen effect, eerder zelfs averechts.Charlie_Root schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:08:
[...]
Heeft niet echt iets te maken met IPTV dit denk ik, maar mist je ipv6 adres niet op je pppoe2?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik was vannacht aan het stoeien met een opnsense doos die wel een pppoe sessie op wilde bouwen op een mtu van 1512 en ping werkte en dns resolving ook maar toch kon ik geen enkele site openen.Mvd1981 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:59:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem (gehad) op mijn UDM PRO in de afgelopen dagen met laatste stable release. Verbinding viel op random momenten weg, alleen niet met dezelfde symptomen. Leek vooral op een niet goed werkende WAN failover watchdog.
Heb drie dingen gedaan om het hopelijk stabiel te krijgen
- mtu-fix (https://community.ui.com/...-ae00-c8ce2bf2e724?page=8)
- tweede wan interface gedisabled
- zoveel mogelijk setting van de wan interface zelf ingevuld, inclusief ipv6
Wat bleek nou standaard staat op de unifi switches jumbo frames niet aan en omdat de kabel van de mediaconvertor eerst een switch in gaat en dan via vlans en andere kabel op de wan poort terecht komt ging dit dus dood.
Mocht je dus dezelfde setup hebben en die mtu fix willen proberen, zorg dan dat jumbo frames aan staan onder global settings.
Ah sorry voor de onduidelijkheid, maar inderdaad goed begrepen. De sfp module heb ik in poort 10 geprikt, netwerkkabel van de ont aangesloten (geen idee of de ont/ntu 10Gbps is, vermoed van niet, is het standaard kastje van kpn). Zaken werken sindsdien stabiel.Roy Batty schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Ik moest 3 x lezen voor ik denk te begrijpen dat je een SFP module hebt gekocht en die in poort 10 hebt geprikt, klopt dat ? Ik denk dat poort 9 (1Gbps) niet kapot is maar moeite heeft met de ONT poort die waarschijnlijk 10Gbps is (?). Wat je nog kunt testen, is poort 8 WAN maken en daar de ONT op aansluiten. Tevens wordt poort 9 dan LAN en kun je daar eens een apparaat aan hangen en wat ping of Iperf testjes laten lopen via die poort.
Poort 9 werkte min of meer stabiel als ik de snelheid terugschroefde naar 100mbit. Er zit dus iets mis in de communicatie tussen het punt van kpn naar de udm pro indien poort 9 wordt gebruikt. Kabel zelf is dus ook uitgesloten. Ik ga na de vakantie inderdaad eens kijken wat er gebeurt als ik er wat intern verkeer overheen laat lopen.
Toen nog een keer de hele handleiding van Coolhva doorlopen, en zowaar... het werkt weer

Wat er nu precies mis ging, geen idee, maar het lijkt opgelost.
Dan heb je mogelijk een configuratie foutje gemaakt, een ethernet interface kan 1512 verwerken, een vlan 1508 en PPPoE maximaal 1500. Dat zou allemaal moeten werken zonder jumboframes, tenzij je 1512 op een vlan interface hebt staan waardoor het ethernet frame 1516 groot is geworden....dan heb je jumboframes nodig. Dat is overigens dan mogelijk weer nadelig want dan moet je router gaan fragmenteren om alles weer in 1500 te laten passen aan de WAN zijde en kost extra CPU.jimmy87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Ik was vannacht aan het stoeien met een opnsense doos die wel een pppoe sessie op wilde bouwen op een mtu van 1512 en ping werkte en dns resolving ook maar toch kon ik geen enkele site openen.
Wat bleek nou standaard staat op de unifi switches jumbo frames niet aan en omdat de kabel van de mediaconvertor eerst een switch in gaat en dan via vlans en andere kabel op de wan poort terecht komt ging dit dus dood.
Mocht je dus dezelfde setup hebben en die mtu fix willen proberen, zorg dan dat jumbo frames aan staan onder global settings.
Ik zou hem nog eens nalopen, jumboframes inschakelen geeft mij de indruk van een configuratie fout.
Dat denk ik ook, alleen vroeg jij je af of er iets kapot is in de hardware van je UDM en dat laatste betwijfel ik. Mij lijkt dat meer aan de software kant te zitten van ONT of UDM of beide.Mvd1981 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:15:
[...]
Er zit dus iets mis in de communicatie tussen het punt van kpn naar de udm pro indien poort 9 wordt gebruikt.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Ik had hier een paar maanden geleden, toen ik m'n USG-3P én CKG2 vervangen had door een UDM-SE, ook ineens de meest 'rare issues' op een L2 VLAN waarover ik het IPTV deel van een KPN VDSL2 aansluiting routeer (draai hier NAT achter NAT met twee aansluitingen/kabels vanuit m'n AVM Fritzbox 7590 waarbij die tweede kabel direct op een USW-Flex-Mini uitkomt en de UDM-SE dus eigenlijk alleen maar dat VLAN hoeft te publishen over het gehele netwerk). Had bij het vervangen de back-up van de USG-3P (incl. Jumboframes op alle Netwerken / VLANS) laten landen op de UDM-SE waar Jumboframes keurig op globaal niveau aan stond en dat leek in eerste instantie overal perfect te werken..... Totdat ik TV ging kijken waarbij er om de haverklap een 'Freeze-Frame' in de uitzendingen leek te zittenstormfly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Dan heb je mogelijk een configuratie foutje gemaakt, een ethernet interface kan 1512 verwerken, een vlan 1508 en PPPoE maximaal 1500. Dat zou allemaal moeten werken zonder jumboframes, tenzij je 1512 op een vlan interface hebt staan waardoor het ethernet frame 1516 groot is geworden....dan heb je jumboframes nodig. Dat is overigens dan mogelijk weer nadelig want dan moet je router gaan fragmenteren om alles weer in 1500 te laten passen aan de WAN zijde en kost extra CPU.
Ik zou hem nog eens nalopen, jumboframes inschakelen geeft mij de indruk van een configuratie fout.
L2 VLAN op de UDM-SE (controller) verwijderd en weer opnieuw aangemaakt.... Problem Solved
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 18-02-2024 16:56 ]
Ja dat klinkt leuk allemaal maar als je switch geen jumbo frames aan heeft staan gaat die echt niet verder dan 1500stormfly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:22:
[...]
Dan heb je mogelijk een configuratie foutje gemaakt, een ethernet interface kan 1512 verwerken, een vlan 1508 en PPPoE maximaal 1500. Dat zou allemaal moeten werken zonder jumboframes, tenzij je 1512 op een vlan interface hebt staan waardoor het ethernet frame 1516 groot is geworden....dan heb je jumboframes nodig. Dat is overigens dan mogelijk weer nadelig want dan moet je router gaan fragmenteren om alles weer in 1500 te laten passen aan de WAN zijde en kost extra CPU.
Een MTU van 1500 wordt in een ethernetframe van 1512 getransporteerd en daar heb je geen jumboframes voor nodig. Als je daar wel jumboframes voor aan moet zetten, dan is er wat anders mis waar ik eerder naar verwees.jimmy87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:12:
[...]
Ja dat klinkt leuk allemaal maar als je switch geen jumbo frames aan heeft staan gaat die echt niet verder dan 1500De kabel van de NTU zit hier op een switch, niet direct op de interface van de opnsense doos / UDM, dat is het verschil.
The network configured MTU is 1,500 and hence the frame length for each captured frame is 1,512 bytes
Hmm er zit een vlan tussen ja, dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Weet alleen dat het nu prima werkt en router uit z'n neus staat te eten, met gbit download is cpu usage 5% dus mij hoor je niet klagenstormfly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:07:
[...]
Een MTU van 1500 wordt in een ethernetframe van 1512 getransporteerd en daar heb je geen jumboframes voor nodig. Als je daar wel jumboframes voor aan moet zetten, dan is er wat anders mis waar ik eerder naar verwees.
The network configured MTU is 1,500 and hence the frame length for each captured frame is 1,512 bytes
Van die 5% CPU gaat er 4% naar PPPoE encapsulation schat ik injimmy87 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:11:
[...]
Hmm er zit een vlan tussen ja, dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Weet alleen dat het nu prima werkt en router uit z'n neus staat te eten, met gbit download is cpu usage 5% dus mij hoor je niet klagen
Ja dat vermoed ik ook lolstormfly schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:38:
[...]
Van die 5% CPU gaat er 4% naar PPPoE encapsulation schat ik in
In je settings vanuit je controller direct op de gateway.deepbass909 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:15:
[...]
Dat wil ik graag proberen, maar buiten de MTU-waarden die door Coolhva in de config.gateway.json zijn gedefinieerd (en die altijd gewerkt hebben en bij anderen ook gewoon werkt), kan ik nergens vinden waar ik de MSS Clamping kan aanpassen in de KPN setup
Het helpt daarbij niet mee dat één van de sites die onbereikbaar is, die van Unifi zelf is![]()
[...]
In de (werkende) setup van Coolhva heb je geen externe IPv6. Vraag me niet om de technische details (die staan wel ergens in dit topic, uitgelegd door hem zelf), maar dat zou het niet mogen zijn. IPv6 uitschakelen in de cliënt heeft ook geen effect, eerder zelfs averechts.
Zolder ,Meterkast en 1 in de schuur (ivm wat smarthome spullen in de schuur en tuin).
Deze heeft geen vaste verbinding maar maakt verbinding via één van de andere AP's.
Dit werkte tot voor kort prima maar de AP in de schuur is nu offline sinds vrijdag.
Van het weekend de AP eens binnen aangesloten op alleen stroom en deze kwam weer online.
Weer terug de schuur in en nog steeds online.
Maar helaas vanmorgen weer offline.
Gekke is mijn hele unifi netwerk is in de war, ik kreeg op zolder ineens geen wifi op mijn iphone, verkeerde wachtwoord kreeg ik.

Gelukkig na een herstart van die AP weer opgelost maar wel vreemd.
Heb de AP van de schuur maar helemaal uitgezet en uit de controller gehaald.
Wat gaat / ging er nu mis? En wat kan ik nu het beste met die AP uit de schuur doen? Volledige reset?
Ik heb met unifi nogal eens van deze wazige dingen.
Ik zie soms, in het console, switches op andere switches aangesloten terwijl dat niet het geval is.
Ik zou eens kijken of downgraden helpt, de laatste AP firmware had een "fix" voor meshing die bij ons op de zaak allerlei narigheid gaf (ik gebruik er een aantal om printers draadloos te maken).ComTech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:05:
Ik heb 3 AP lite AP's
Zolder ,Meterkast en 1 in de schuur (ivm wat smarthome spullen in de schuur en tuin).
Deze heeft geen vaste verbinding maar maakt verbinding via één van de andere AP's.
Dit werkte tot voor kort prima maar de AP in de schuur is nu offline sinds vrijdag.
Van het weekend de AP eens binnen aangesloten op alleen stroom en deze kwam weer online.
Gekke is mijn hele unifi netwerk is in de war, ik kreeg op zolder ineens geen wifi op mijn iphone, verkeerde wachtwoord kreeg ik.![]()
Wat gaat / ging er nu mis? En wat kan ik nu het beste met die AP uit de schuur doen? Volledige reset?
Channel optimization aan staan? Dan kan het zijn dat dat de boel in de nachtelijke run verstoort.ComTech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:05:
Ik heb 3 AP lite AP's
Gekke is mijn hele unifi netwerk is in de war, ik kreeg op zolder ineens geen wifi op mijn iphone, verkeerde wachtwoord kreeg ik.![]()
Het draait al bijna 2 maanden zonder problemen wel gek dat het nu pas problemen oplevert.wvanommen schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:20:
[...]
Ik zou eens kijken of downgraden helpt, de laatste AP firmware had een "fix" voor meshing die bij ons op de zaak allerlei narigheid gaf (ik gebruik er een aantal om printers draadloos te maken).
Mijn controller staat in het Nederland dan heet het vermoed ik band sturing, maar die staat uit.pagani schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:21:
[...]
Channel optimization aan staan? Dan kan het zijn dat dat de boel in de nachtelijke run verstoort.
Wellicht een versie verschil in de controller of door de configuratie, maar ik zie het echt nergens staan. Maar maakt nu ook niet meer uit, zoals ik vanmiddag al schreef, is het probleem opgelost nadat ik eerst handmatig alleen internet had ingesteld (wat volledig werkte) en daarna de procedure van Coolhva.TWFpa2Vs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:44:
[...]
In je settings vanuit je controller direct op de gateway.
Nee, dat is de instelling voor 2.4/5gHz, je moet de instelling voor kanaalkeuze hebben onder radio's.ComTech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:29:
[...]
Het draait al bijna 2 maanden zonder problemen wel gek dat het nu pas problemen oplevert.
[...]
Mijn controller staat in het Nederland dan heet het vermoed ik band sturing, maar die staat uit.
Wel kreeg ik steeds melding vanuit de unifi console dat mijn (KPN verbinding een outage had). Dit was niet merkbaar. Teams meetings werden niet onderbroken of geen hickups gehad. Wel zag ik de bewakingscamera's even verschieten en laden.
Ook gaf homekit meerdere keren per dag de melding dat de woninghub geen verbinding meer had, dit was eigenlijk nog wel het meest irritant.
Meest bijzondere probleem had ik mijn mijn Bosch home base (smart home). Deze wilde niet meer updaten en was vastgelopen in een firmware update. Zelfs een nieuwe home base ontvangen en die werkte niet. Terwijl deze voor de update icm UXG-lite gewoon werkte.
Ik heb besloten om de UXG-lite weer terug te wisselen voor mijn USG-3p en heb nu totaal geen problemen meer.
Zelfs de Bosch home base ging spontaan weer verder met updaten en functioneert weer.
Ik heb op dit moment nog geen actief IPv6 adres (extern) en moet dit weer opnieuw regelen op de USG-3p en had dit wel werkend op de UXG-lite.
Verder geen bijzondere config. Geen IPTV.
Alleen in de unifi console zelf bij internet het vlan ID 6 ingesteld met PPPoE gegevens. Zo functioneert mijn USG-3p ook weer op dit moment.
Kan iemand zich hier in vinden of verklaren? Zou het een IPv6 probleem zijn? Steeds even switchen is er niet bij, kost even wat tijd. Maar het liefste probeer ik de UXG nog een keer natuurlijk.
Lijkt een mooie vervanger van mijn USG 3P:
Unifi Cloud Gateway Ultra
Dubbele WAN-poort.
Geschikt voor 2,5Gbps maar met IDS max van 1 Gbps.
Wel benieuwd naar het volgende:
In mijn netwerk de USG 3P vervangen door de UCG-Ultra
De CK2+ hou ik er bij omdat ik ook de Protect app wil blijven gebruiken.
Hoe werkt dat dan: als ik de netwerk-app wil gebruiken dan moet ik naar het IP_adres van de CK2+ gaan en als ik netwerkinstellingen wil veranderen moet ik naar de Network-app via het IP_adres van de UCG-Ultra?
[ Voor 60% gewijzigd door 996 op 21-02-2024 20:45 ]
Ik zag deze binnenkomen, prachtig ding. Eens uitzoeken hoe deze qua prestaties zich verhoudt met een Dream machine (non pro).996 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:34:
New stuff?
De maximale stroomcomsumptie is met 6W wel lekker laag.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Doe de LAN poorten dan ook 2.5Gbit.. Pff..Networking interface LAN:
(4) GbE RJ45 ports
WAN:
(1) 1/2.5 GbE RJ45 port
Ik heb al een Cloud Key met Unifi Protect, dus dit apparaat is dan een misfit. Want network draait al op de cloudkey en twee network instances heb je ook weer niks aan...Quad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:40:
[...]
Ik zag deze binnenkomen, prachtig ding. Eens uitzoeken hoe deze qua prestaties zich verhoudt met een Dream machine (non pro).
De maximale stroomcomsumptie is met 6W wel lekker laag.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
He huh wat? Dit apparaat voor ~110 euro? En de UXG Lite kost 144 euro? En die laatste heeft maar 2 poorten, en ook nog eens 1Gbit/s; En geen display; En geen ingebouwde controller; En...;996 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:34:
New stuff?
Dubbele WAN-poort.
Dan zit je in hetzelfde schuitje als ik. Wellicht komt er nog een UCG-Ultra maar dan inclusief Protect en wat opslagruimte voor camera/deurbel beelden?captain007 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:46:
[...]
Ik heb al een Cloud Key met Unifi Protect, dus dit apparaat is dan een misfit. Want network draait al op de cloudkey en twee network instances heb je ook weer niks aan...
(Ik vind namelijk een UDM-SE eigenlijk wat overkill, en die past ook niet in de meterkast)
[ Voor 9% gewijzigd door 996 op 21-02-2024 20:53 ]
Plus 2.5Gbit LAN poorten en een M.2 slot voor opslag en ik ben om. Wil ik wel een paar honderd voor betalen.996 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:50:
[...]
Dan zit je in hetzelfde schuitje als ik. Wellicht komt er nog een UCG-Ultra maar dan inclusief Protect en wat opslagruimte voor camera/deurbel beelden?
Volgens mij is de controller niet embedded (vandaar cloud).RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:49:
[...]
He huh wat? Dit apparaat voor ~110 euro? En de UXG Lite kost 144 euro? En die laatste heeft maar 2 poorten, en ook nog eens 1Gbit/s; En geen display; En geen ingebouwde controller; En...;
Verder eens met een eerdere reactie, 2.5Gbps op WAN zonder 2.5Gbps op LAN slaat nergens op.
Als IDS/IPS ingeschakeld is houdt je nog 1Gbps op de WAN over.
Ik ben benieuwd of deze UCG Ultra op een bestaande controller aangesloten kan worden.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Lijkt mij niet? Ze hebben een hele "cloud gateway" categorie nu in de shop: https://eu.store.ui.com/e...=all-unifi-cloud-gateways En dat is dan incl. de UDM modellen, die de controller gewoon lokaal hebben. En "Runs UniFi Network for full-stack network management" lijkt mij toch ook te duiden op dat die het lokaal draait.Quad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:54:
[...]
Volgens mij is de controller niet embedded (vandaar cloud).
Tsja, maar met 4 LAN poorten kun je theoretisch nog steeds tot 4Gbit/s gaan en dan is de WAN poort weer "te langzaam" (als je zo'n internet zou hebben). Die 1Gbit/s LAN maar 2,5Gbit/s WAN is dus "alleen" een issue als je direct een 2,5Gbit/s apparaat zou aansluiten en je op dat apparaat ook zo'n snelle verbinding wilt hebben (incl. dus zo'n snel internet).Verder eens met een eerdere reactie, 2.5Gbps op WAN zonder 2.5Gbps op LAN slaat nergens op.
Ik begrijp de "kritiek" dus zeker wel. Maar ik denk dat het probleem uiteindelijk wellicht nog wel mee valt. Zeker weer als je toch een eigen switch er op aansluit voor meer poorten etc.
Daar is een makkelijke oplossing voor. Geen IDS/IPS gebruiken. Voegt IMO toch niks toe.Als IDS/IPS ingeschakeld is houdt je nog 1Gbps op de WAN over.
Officieel lijkt mij niet? Maar de Express schijnt wel via een "hack" te kunnen? Dus hierbij waarschijnlijk dan ook?Ik ben benieuwd of deze UCG Ultra op een bestaande controller aangesloten kan worden.
Ik moet hier toch even op reageren. Exact hetzelfde is hier gebeurd met een U6-IW afgelopen week. Deze ging offline, althans, de bekabelde apparaten zoals de PS5 en de KPN iTV-box gingen offline. Na een “opnieuw opstarten” ging de U6-IW op “failed to adopt” en toen ik een kabel erin en eruit haalde, veroorzaakte dat vervolgens een volledige crash van mijn netwerk. Het volledig opnieuw opstarten van alles zorgde ervoor dat het weer werkte (de U6-IW was er dan tussenuit). Nooit eerder problemen gehad. Nadat dit 2 keer gebeurde, heb ik een factory reset gedaan van de IW en alle instellingen opnieuw handmatig geconfigureerd. Nu draait het weer als een zonnetje. ☀️ComTech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:05:
Ik heb 3 AP lite AP's
Ik snap de prijsstelling ten opzichte van de UXG Lite ook niet helemaal.. Lijkt op meer voor minder. Of zit er toch ergens een addertje onder het gras? Helaas nog geen reviews (volgens mij) op YT bij de bekende kanalenRobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:49:
[...]
He huh wat? Dit apparaat voor ~110 euro? En de UXG Lite kost 144 euro? En die laatste heeft maar 2 poorten, en ook nog eens 1Gbit/s; En geen display; En geen ingebouwde controller; En...;
996 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:34:
New stuff?
Dubbele WAN-poort.
/f/image/nrXMaRFFl8s1DJx30n7sY4pn.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk 1Gbps routing & IPS/IDS...er staat niet 2.5Gbps routing.
Als hij echt de snelheden haalt die ze adverteren en dan vooral voor WireGuard, dan is het veel bang for bucksRobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:49:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/I1iErPmZPrC6kHzQz2zwXM70.png?f=user_large)
Mijn N305 zelfbouw router met WireGuard haallt 450Mbps met OPNsense, die bovenstaande 500Mbps voor dit formaat apparatuur is een sprong voorwaarts.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kijk eens wat op het plaatje bij de WAN poort staat, op het apparaat zelfstormfly schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk 1Gbps routing & IPS/IDS...er staat niet 2.5Gbps routing.
En daarnaast van de Technical specs: "WAN: (1) 1/2.5 GbE RJ45 port"
Het koppelvak is 2.5Gbps dat ben ik volkomen met je eens. Mogelijk heb jij gelijk, en is het opmaak van het plaatje.RobertMe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:39:
[...]
Kijk eens wat op het plaatje bij de WAN poort staat, op het apparaat zelf
En daarnaast van de Technical specs: "WAN: (1) 1/2.5 GbE RJ45 port"
We gaan het zien in de eerste reviews, 2 LAN porten naar een iPerf server op de WAN port
Overigens zou voor mij de VPN performance een reden zijn om deze unit te adviseren. Wat haalt een UDMSE met WireGuard, iemand dat paraat?
[ Voor 78% gewijzigd door stormfly op 21-02-2024 22:05 ]
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
En ik ben benieuwd of de issues met PPPoE eindelijk opgelost zijn (wel fijn voor de KPN gebruikers onder ons).
Ga dus ook al mijn bekabeling aanpassen naar Cat7/8 standaard, helaas zijn de meeste keystone nog maar Cat6a.
De U7 Pro is sterker, beter bereik en ook sneller, heb aangesloten op de 24 Max switch en even een tijdelijke Zyxel 2.5Gbit PoE injector gebruikt, prima, haal nu downloadsnelheden boven de 1 Gbit, ook mijn laptop gaat eindelijk zijn WiFi 6e eens goed gebruiken en dat is te merken.
Ben ook afgestapt van de TP-Link apparatuur als switch en router en nu van Unifi de UDM SE en 24 Pro Max, geen herrie meer van fans, alleen mijn meterkast is er totaal niet voor gemaakt dus met kunst en vliegwerk alles gemonteerd.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Gemaakt voor service providers en grote bedrijven die 1 remote controller gebruiken om alle sites in te plaatsen.
Biedt heel wat schaal voordelen. Bv. slechts 1 controller te updaten en backuppen. Je kan nog perfect zien hoe een site ingesteld staat als het internet daar wegvalt voor eenvoudigere remote troubleshooting. Een alert krijgen als internet disconnected is. Is sneller om in 1 controller te werken, dan in een management paneel van controllers.
Qua pricing geldt voor beide UXG's dat het puur de prijselasticiteit is en consumenten op de all-in-one apparaten krijgen. Een consument met lokale controllers biedt upsell mogelijkheden naar de andere apps die je op de controller kan installeren.
Die nieuwe 8p ultra switch is overigens een verkapte prijsstijging. De usw 8 lite van 60w(52w) is 120 euro. Met deze ultra van 60w betaal je plots 155 euro. Een dure 3 extra poe poorten aan dezelfde wattage.
[ Voor 22% gewijzigd door SmokingCrop op 22-02-2024 00:34 ]
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.