[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 254 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een UAP-AC-Pro in de garage hangen. Deze is via mesh verbonden is met een UAP-AC-M.

Probleem is dat als de stroom eraf is geweest, hij blijft staan op adopt maar hij adopteert hem niet. Ik kan ook niet op de knop adopt drukken in de interface van de controller. Bij blijft hier lang op staan (>1 uur) afgewisseld met "niet verbonden".

Hij heeft dan wel een IP-adres gekregen en ik kan er ook in via SHH.
Het commando INFO geeft dan geen enkele reactie. (en met niets bedoel ik ook niets.. na ongeveer 45 seconden krijg ik de prompt weer) maar de controller kan ik wel met ping op zijn ip-adres benaderen.

Doe via SSH het commando: set-inform http://ip.of.the.controller:8080/inform (met het juiste ip-adres natuurlijk) en binnen een aantal minuten is hij online. (nu al 3x, dus lijkt me geen toeval).

Wat heb ik fout staan in mijn config? Waar moet ik dat zoeken?
Ik heb bij "Controller hostnaam/IP" netje mijn IP staan.
Als ik info doe op de UAP-AC-M info doe (bekabeld aangesloten), zie ik hem het IP adres staan bij Inform.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 13-01-2024 15:28 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
[...]

U7-Pro ervaring na het opzetten van een separate SSID voor 6GHz:
  • Goede snelheid op mijn PC via het 6E/6GHz only netwerk.
  • Mijn primaire netwerk in mixed mode (2.4/5/6 GHz) WPA3 gezet. Kom er later echter achter dat mijn camera's en HP printer geen WPA3 ondersteunen en dus niet meer willen verbinden met WiFi.
  • Primaire SSID weer terug gezet naar WPA2/WPA3 mixed (dus zonder 6GHz). Alles werkt weer. Nu ziet mijn PC echter het 6GHz SSID niet meer, mijn iPhone echter wel?!
  • Mijn PC ziet het 6GHz SSID als hidden-network, verbinden lukt nu well maar "hide network name" staat niet aan in de Unifi config. Mijn iPhone "ziet" het SSID wel?!
  • Toen beide SSIDs ( netwerknaam & netwerknaam-6E ) op WPA3 only stonden kon mijn PC het 6E SSID wel vinden.
:(
Oef, de U7. Ik heb recentelijk wifi 6 AP's gekozen boven de "oude" maar eigenlijk gangbaardere wifi 5 ap's. Bizar dat mijn "te moderne" AP's in de tweaker community al zo snel oud zijn. :D

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen over het algemeen (niet alleen met ssid's) omtrent wifi 7 en de bijbehorende Ubiquiti features.

Ik heb de AP's een paar maanden geleden van een tweaker overgekocht (u6 pro), 4 stuks. Heb er uiteindelijk 2 in huis hangen voor overal perfect bereik. 8)7

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
[...]

U7-Pro ervaring na het opzetten van een separate SSID voor 6GHz:
  • Goede snelheid op mijn PC via het 6E/6GHz only netwerk.
  • Mijn primaire netwerk in mixed mode (2.4/5/6 GHz) WPA3 gezet. Kom er later echter achter dat mijn camera's en HP printer geen WPA3 ondersteunen en dus niet meer willen verbinden met WiFi.
  • Primaire SSID weer terug gezet naar WPA2/WPA3 mixed (dus zonder 6GHz). Alles werkt weer. Nu ziet mijn PC echter het 6GHz SSID niet meer, mijn iPhone echter wel?!
  • Mijn PC ziet het 6GHz SSID als hidden-network, verbinden lukt nu well maar "hide network name" staat niet aan in de Unifi config. Mijn iPhone "ziet" het SSID wel?!
  • Toen beide SSIDs ( netwerknaam & netwerknaam-6E ) op WPA3 only stonden kon mijn PC het 6E SSID wel vinden.
:(
Volgens mij is de tip dat je geen 6Ghz only netwerk moet uitzenden. Altijd een combinatie van 5/6Ghz (WPA3) zodat apparatuur makkelijker kan joinen en dan overschakelen en naar het snellere net. https://support.apple.com/en-us/HT213433

Apple:
To create a Wi-Fi 6E network, you need a Wi-Fi router or access point that supports Wi-Fi 6E and has its 2.4GHz or 5GHz bands also enabled, preferably using a single network name (SSID) across all bands.

Daarnaast dan nog een 2e SSID voor apparatuur die alleen WPA2 ondersteund. Wel in hetzelfde VLAN ontsloten. Zodat je laag2 devices nog kunt bedienen vanaf je laptop/App etc nog kunt bedienen.

Goede guide vandaag geschreven in de community

https://community.ui.com/...86-4bc9-8bfe-992238d4d267

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 14-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 13:54
De Sonos producten vanaf ca 2016 (Beam, Arc, Era, Sub (gen 3), Sub mini (En op S2) ondersteunen WPA3 😀 heb die zelf ook verbonden daarmee.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 14-01-2024 07:53 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcviper schreef op zondag 14 januari 2024 @ 06:36:
De Sonos producten vanaf ca 2016 (One, Beam, Arc, Era, Sub (gen 3), Sub mini (En op S2) ondersteunen WPA3 😀 heb die zelf ook verbonden daarmee.
Helaas niet, de toch wel veel verkochte Sonos One (Gen1) is bij mij in 2019 geactiveerd en doet blijkbaar geen WPA3. Een 802.11a kaartje zit erin...

Mijn Beam is bedraad aangesloten en de rest vindt elkaar via SonosNet, ik heb er verder geen omkijken naar.

https://support.sonos.com...dards-for-sonos-products#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
stormfly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Helaas niet, de toch wel veel verkochte Sonos One (Gen1) is bij mij in 2019 geactiveerd en doet blijkbaar geen WPA3. Een 802.11a kaartje zit erin...

Mijn Beam is bedraad aangesloten en de rest vindt elkaar via SonosNet, ik heb er verder geen omkijken naar.

Je hebt gelijk, de Ones bij mij zitten in een surround setup met de Arc. Die Arc zit op WiFi (WPA3) en verbind natuurlijk onderling die ones met zijn eigen 5ghz netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00

Stewie!

Keen must die!

stormfly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Is het voor de performance niet beter als ze allemaal eigen internet bereik hebben?

Bij het omzetten naar wifi 7 viel mij ook op dat de Nintendo Switch geen wpa3 ondersteunt. Tweede SSID voor oude apparatuur werkt inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stewie! schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Is het voor de performance niet beter als ze allemaal eigen internet bereik hebben?
Wat is internet bereik? Bedoel je een eigen SSID naam per band? Nee Apple is daar heel duidelijk over alles 1 naam geven dan kan het apparaat zelf de juiste band kiezen en heb je maximale performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Stewie! schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Internet bereik????

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

stormfly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Wat is internet bereik? Bedoel je een eigen SSID naam per band? Nee Apple is daar heel duidelijk over alles 1 naam geven dan kan het apparaat zelf de juiste band kiezen en heb je maximale performance.
Internet direct via wifi of bekabeld, dus zonder dat het via een ander Sonos apparaat wordt doorgestuurd. Op de kwaliteit van het signaal via Unifi devices heb je veel meer invloed dan op het interne Sonos signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 15:39
Stewie! schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Internet direct via wifi of bekabeld, dus zonder dat het via een ander Sonos apparaat wordt doorgestuurd. Op de kwaliteit van het signaal via Unifi devices heb je veel meer invloed dat op het interne Sonos signaal.
Bedoel je dan Sonosnet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

ASS-Ware schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Bedoel je dan Sonosnet uitschakelen?
Nee, in het scenario van @stormfly bedoel ik dan een 2e SSID zonder WPA3 zodat elke Sonos One op de wifi zit, zonder afhankelijk te zijn van zijn Beam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
RobertMe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Mogelijk dat je in de Controller "Override inform address" aan hebt staan en dat daar die oude / foute URL in staat? In Controller 8.0 blijkbaar te vinden bij Settings => System => Advanced tab, en dan "Inform host" met een "Override" vinkje (als je die aanvinkt verschijnt ook een adres veld). In een oudere controller (geen idee tot wanneer), en mogelijk dan ook nog de "Legacy" UI heet de optie echt "Override inform address" en is volgens mij ook het invoerveld meteen zichtbaar.
Dank voor deze suggestie, maar hier stond/staat geen vinkje aan bij deze optie.
Als ik het vinkje aanzet zie ik idd wel het lokale adres van de controller, en dus niet het adres naar waar de apparatuur moet verbinden.
Nog ander opties/ideeën O-)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stewie! schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Nee, in het scenario van @stormfly bedoel ik dan een 2e SSID zonder WPA3 zodat elke Sonos One op de wifi zit, zonder afhankelijk te zijn van zijn Beam.
Sorry ik heb zelf SonosNet in gebruik, ik begrijp de verwarring nu. Noem daar "any device" wat een laag2 verbinding nodig heeft naar de App op je laptop/mobiel. Sonos was daar slechts een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Doorbell overleden dus wil de g4 pro bestellen. Maar ik krijg de btw er niet meer vanaf in de shop. Heb unifi al gemaild maar misschien iemand hier die er onglangs nog mee te maken heeft gehad?? @xbeam toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Heeft er iemand voor mij alle benodigde netwerkinstellingen voor kpn-tv op een unify usg?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
Tylen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:27:
Doorbell overleden dus wil de g4 pro bestellen. Maar ik krijg de btw er niet meer vanaf in de shop. Heb unifi al gemaild maar misschien iemand hier die er onglangs nog mee te maken heeft gehad?? @xbeam toevallig?
Er wordt vanuit Nederland geleverd, dus de btw moet je gewoon betalen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Behalve als je namens / voor een bedrijf bestelt, dan komt het nog wel eens voor dat als je BTW-nummer opgeeft je niet de BTW hoeft te betalen. Maar je kunt de rekening ook weer zodanig in administratie opnemen om BTW terug te krijgen meen ik? Alleen is dat administratief weer meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Klopt. Alles wordt tegenwoordig vanuit Son en Breugel (Ekkersrijt) verstuurd dus je mag de BTW bon gewoon zélf in/met je eigen interne boekhouding gaan verrekenen. Magazijn staat hier een tiental kilometers van m'n huis maar ik mag de (hoge) verzendkosten ook niet voorkomen door de spullen daar 'even' op te gaan halen...

:9

@pitchdown : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 14-01-2024 20:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
RobertMe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Behalve als je namens / voor een bedrijf bestelt, dan komt het nog wel eens voor dat als je BTW-nummer opgeeft je niet de BTW hoeft te betalen. Maar je kunt de rekening ook weer zodanig in administratie opnemen om BTW terug te krijgen meen ik? Alleen is dat administratief weer meer werk.
Als je voor een bedrijf binnen europa besteld, dan kun je zonder btw bestellen. Binnen Nederland niet. Enkel in bepaalde gevallen.
https://www.belastingdien...ng/wanneer_btw_verleggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ahh check. Ze leveren vanuit nl tegenwoordig. Thanks mannen.

[ Voor 47% gewijzigd door Tylen op 14-01-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
Will_M schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Klopt. Alles wordt tegenwoordig vanuit Son en Breugel (Ekkersrijt) verstuurd dus je mag de BTW bon gewoon zélf in/met je eigen interne boekhouding gaan verrekenen. Magazijn staat hier een tiental kilometers van m'n huis maar ik mag de (hoge) verzendkosten ook niet voorkomen door de spullen daar 'even' op te gaan halen...

:9

@pitchdown : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Wat zijn de verzendkosten dan? Kan ze niet snel op de site vinden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
John245 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Wat zijn de verzendkosten dan? Kan ze niet snel op de site vinden.
Tegenwoordig, sinds ze vanuit NL versturen, €7.00 excl. 21% BTW :9 (UPS).

Maar dat had je zelf ook wel kunnen vinden door een bestelling te plaatsen zonder 'm volledig af te ronden.... >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Will_M schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Tegenwoordig, sinds ze vanuit NL versturen, €7.00 zónder BTW :9

Maar dat had je zelf ook wel kunnen vinden door een bestelling te plaatsen zonder 'm volledig af te ronden.... >:)
Dat hangt er vanaf wamt sommige shops rekenen het niet boven een bepaald bedrag.

Maar 7 Euro valt nog mee als we dan de service van Post NL krijgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Waarom zou je de btw er af kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Dat moet je ook met leveringen vanuit alle andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ASS-Ware schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Waarom zou je de btw er af kunnen krijgen?
Kan nu niet meer. Maar vroeger kwam alles uit (geloof ik) Tjechie. En als je dan je btw nummer opgeeft ging die er al al bij bestellen. Was makkelijker voor de boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tonne schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Als je voor een bedrijf binnen europa besteld, dan kun je zonder btw bestellen.
Alleen als de leverancier de btw verlegd, dat doen niet alle bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tylen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Kan nu niet meer. Maar vroeger kwam alles uit (geloof ik) Tjechie. En als je dan je btw nummer opgeeft ging die er al al bij bestellen. Was makkelijker voor de boekhouding.
Voor alle ander betalingen moet je toch al aangifte doen, maakt het dan nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal morgen voor je kijken. Wat is er stuk en denk nog wel een Losse voeding van de bel.

Zie nieuwe prijs exbtw in je DM.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

stormfly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:21:
[...]

@robertwebbe @KRASH er lijken wat uitdagingen te zijn met een SSID met of zonder tagged VLAN. Daar lijkt een magische grens te zitten tussen 1Gbps en 1.5Gbps. Erg bijzonder, ik weet niet of KRASH daar last van heeft want hij haalt in 1 richting al 1300Mbps.

https://community.ui.com/...5f-4dc1-9e6f-677a28e99bbc

Zijn jullie SSID's ontsloten in het untagged/native VLAN?
Ik gebruik WPA3 enterprise authenticatie met radius VLAN tagging. Zou dus best kunnen dat het daar mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:13:
[...]

Zal morgen voor je kijken. Wat is er stuk en denk nog wel een Losse voeding van de bel.

Zie nieuwe prijs exbtw in je DM.
Voeding geeft nog gewoon 24V, de bel zelf gaat niet meer aan. Dus nu upgraden naar de G4 Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 21:55
Vraagje: Ik heb op mijn bovenverdieping een Unifi UAP-AC-Lite(werkt tot max Wifi 5) geinstalleerd staan. Deze heb ik aangesloten via PoE op mijn switch en gebruikt dezelfde SSID als mijn telenet router die beneden in de inkomhal hangt.

Nu heb ik voor beneden een nieuwe Unifi U6+ Accesspoint gekocht(werkt tot max WIFI 6) en ook aangesloten via PoE+. Dit omdat ik een hardware firewall achter de telenet router gehangen heb. Het Wifi signaal van de Telenet router heb ik uitgeschakeld.
De nieuwe Unifi U6+ gebruikt dezelfde SSID als dat van het Telenet router WIFI signaal voorheen en dus van mijn accesspoint boven.

Hij switchte zonder problemen fijnloos over van mijn wifi signaal beneden naar boven en omgekeerd.

Nu ik mijn nieuw accesspoint geinstalleerd heb (staat op mijn bureau vooraan mijn woning), werkt ook alles naar behoren.

ALLEEN: Als ik naast mijn accesspoint zit, heb ik een wifi speed van +380 Mbps. Ga ik naar de keuken(+- 15 meter naar achter in de woning toe - onze beneden verdieping is zo goed als volledig open, alsook een open trap naar boven toe), dan haal ik nog max rond de 100 Mbps. Mijn bureau is afgescheiden van de woning door een klein half hoog muurtje en that's it.

In de server controller software heb ik 1 default settting aangepast voor de Accesspoints, namelijk meshing afgezet. Omdat ze allebei aangesloten zijn op een ethernet poort. Voor de rest staat alles dus default.

Zijn er mensen die dit ook al ervaren hebben.
Zijn er zaken die ik zou kunnen nakijken, aanpassen?

Op de support pagina van ubiquiti zelf ivm het verbeteren van wifi speeds(https://help.ui.com/hc/en...ptimizing-Wireless-Speeds), staat dat je het channel breedte van het 5ghz kanaal eens zou kunnen aanpassen naar 80Mhz of zelfs 160 Mhz. Eens geprobeerd, maar dit lost mijn 'probleem' niet op.

Iemand wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:11
Weet je of je verbonden bent via 5GHz? Dat maakt al uit. En bandbreedte zou inderdaad een verschil moeten maken. Post ook even je instellingen qua kanalen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
loeberce schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Weet je of je verbonden bent via 5GHz? Dat maakt al uit. En bandbreedte zou inderdaad een verschil moeten maken. Post ook even je instellingen qua kanalen etc.
Ik zit op 5GHz. Ik doe de speedtest op mijn iphone en in de controller software kan ik zien dat deze verbonden is met 5Ghz. Ik zal deze avond als ik thuis ben, mijn instellingen posten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En ook met het dichtsbijzijnde AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
jadjong schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:27:
En ook met het dichtsbijzijnde AP?
Ja, als ik mijn iPhone in de keuken leg, blijf ik verbonden met het access point beneden :-)
loeberce schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Ja, ik ben met mijn iphone verbonden met mijn AC via 5Ghz (zie screnshots hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLCfEmNDuXEK6xuyBqwP4Zb8Sj8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m7i7V6U5OCqa546seuQu1QgQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcaNAgtn37H7-JhYSnaQpbCtWWw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tug9F3NDmRcPaguswFO0FHzy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXrWq6PKNkEltaP-RVJNn4jYCZ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9D7YBb809YyXtQtv3uyWMZ3E.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Redondo77 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Ja, als ik mijn iPhone in de keuken leg, blijf ik verbonden met het access point beneden :-)

[...]

Ja, ik ben met mijn iphone verbonden met mijn AC via 5Ghz (zie screnshots hieronder)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De screenshots laten niet zien hoe je iPhone verbonden is, maar dat neem ik maar van je aan. Het is gangbaar om de kanalen vast te zien ipv van op auto, en het zendvermogen van 2.4GHz op low en 5 GHz op medium/high. Alleen zou dit niet het verschil moeten maken wat je zou verwachten met 5 GHz. Maar 15m met 5 GHz zit je al een eind ten opzichte van het maximale bereik als ik het internet mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:25
@Redondo77
JE channel width zou ik sowieso op 80mhz zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/1831b9aa8082cc7d5fce07e58004e45dae02bc73/?url=https%3A%2F%2Fimages.squarespace-cdn.com%2Fcontent%2Fv1%2F5d3c73c906ac510001158d1b%2F1630923149713-Z9JSONZH5X7APODZH9FH%2FUniFi%2BSpeed%2BTests%2B-%2B5%2BGHz%2BWi-Fi%2B6.png%3Fformat%3D2500w

Post eens je
code:
1
netsh wlan show interfaces

Als je goede en slechte verbinding hebt

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2024 09:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loeberce schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:01:
[...]
Het is gangbaar om de kanalen vast te zien ipv van op auto, en het zendvermogen van 2.4GHz op low en 5 GHz op medium/high.
Er zijn anders genoeg posts en andere beschrijvingen te vinden die ook aantonen dat vaak de auto setting prima werkt en soms zelfs beter dan wanneer er zonder veel kennis dingen worden ingesteld.

Dat gangbaar is vaak omdat tweakers het zelf beter denken te weten dan het algoritme van Unifi, soms hebben ze gelijk soms ook niet :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Er zijn anders genoeg posts en andere beschrijvingen te vinden die ook aantonen dat vaak de auto setting prima werkt en soms zelfs beter dan wanneer er zonder veel kennis dingen worden ingesteld.

Dat gangbaar is vaak omdat tweakers het zelf beter denken te weten dan het algoritme van Unifi, soms hebben ze gelijk soms ook niet :-).
Je hebt vast gelijk maar het lijkt me het proberen waard om alles uit te sluiten. Als het geen verschil maakt kan hij altijd weer terug naar auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Dank voor deze suggestie, maar hier stond/staat geen vinkje aan bij deze optie.
Als ik het vinkje aanzet zie ik idd wel het lokale adres van de controller, en dus niet het adres naar waar de apparatuur moet verbinden.
Nog ander opties/ideeën O-)
Heeft iemand nog een tip /hint hoe of waar ik dit geregeld krijg ?
Begint irritant te worden namelijk 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 15:37
Pimmetje651 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Zet het vinkje aan en vul het adres in dat je wilt hebben? Je krijgt gewoon een invulveld namelijk...

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:03
Pimmetje651 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Niet toevallig nog de DHCP option ingesteld op het oude adres op het standaard netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Zet het vinkje aan en vul het adres in dat je wilt hebben? Je krijgt gewoon een invulveld namelijk...
done, ben benieuwd. Zal waarschijnlijk sowieso nog een keer die UXG met de hand moeten "informen":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Pq96duSy4WD3ijghC5cSZYaBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ijvWdDUWTQPrwsxwI8BKEvOW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
mrdemc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Niet toevallig nog de DHCP option ingesteld op het oude adres op het standaard netwerk?
Zover ik zie, niet :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0lLobGe8LEEzRgmiQPR3zvRf8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HyqigDJfZfOSa38Po85sal8L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:03
Je moet daar nog even op de default regel klikken om de instelling te zien die ik bedoel :)
Dan de "DHCP Service Management" uitklappen waarna de instelling als Option 43 zichtbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door mrdemc op 16-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
mrdemc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Je moet daar nog even op de default regel klikken om de instelling te zien die ik bedoel :)
Dan de "DHCP Service Management" uitklappen waarna de instelling als Option 43 zichtbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwvuDPskDkIF2TzA87l4AHav_kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3XvhjUKFfixw7buLsVyPt9Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
loeberce schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:01:
[...]

De screenshots laten niet zien hoe je iPhone verbonden is, maar dat neem ik maar van je aan. Het is gangbaar om de kanalen vast te zien ipv van op auto, en het zendvermogen van 2.4GHz op low en 5 GHz op medium/high. Alleen zou dit niet het verschil moeten maken wat je zou verwachten met 5 GHz. Maar 15m met 5 GHz zit je al een eind ten opzichte van het maximale bereik als ik het internet mag geloven.
@loeberce en @laurens0619

Situatie: iPhone op +- 16m afstand van de accesspoint.
Zoals je kan zien op de screenshots connectie met het 5Ghz kanaal.

Het linkse screenshot toont de waarden waarbij kanaalbreedte voor 5GHz op 80 staat en het zendvermogen op high.

Het rechtste screenshot toon de default waarden voor 5Ghz (kanaalbreedte 40 en auto zendvermogen).

Buiten de rx -en tx rate zie ik geen wezenlijke verschillen.

Welke setting raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMTUftCZ-DsArhylT6F_yEdTmHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x52MdtZO2dAICo8ayaNTim0U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:47
Ik heb een USG. Ik wil eigenlijk mij RPI met Home Assistant met o.a UniFi Network Application en AdGuard aansluiten op de lan 2 zodat deze doorgelust wordt naar lan1. Is het mogelijk wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:25
@Redondo77
Die mimo 1x1 is wel vreemd, ik zou 2x2 verwachten

Staat battery saver mode toevallig aan op de iPhone?

Zendvermogen zou ik op auto laten, niet high

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2024 23:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:04:
Ik heb een USG. Ik wil eigenlijk mij RPI met Home Assistant met o.a UniFi Network Application en AdGuard aansluiten op de lan 2 zodat deze doorgelust wordt naar lan1. Is het mogelijk wat ik wil?
Ja en nee. Ja, het kan; Nee, niet in de controller, en nee, je wilt dat niet doen.

Via de config.gateway.json kun je een bridge aanmaken tussen beide poorten waardoor ze zich in hetzelfde netwerk bevinden. Alleen is die bridge in software, zonder hardware offloading, dus dat maakt het (/alles?) nogal traag doordat de CPU nogal zwak is. Verkeer van LAN naar WAN wordt normaliter hardwarematig afgehandeld waardoor het snel is (lees: 1Gbit/s doet wat je mag verwachten). Door beide poorten in een bridge te plaatsen zal hardware offloading waarschijnlijk helemaal niet meer mogelijk zijn, doordat de bridge alleen in software bestaat.

Alternatief is een apart netwerk koppelen aan de LAN2 poort. Maar ook dat wil je niet. Dan bevinden al die apparaten zich in een ander netwerk en is broadcast verkeer niet mogelijk (zeg van HA, die apparaten probeert te ontdekken, of broadcasts die bekend maken dat het apparaat "online" is gekomen). Of beter gezegd, het kan evt wel, maar vereist ook weer extra software / ....,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
laurens0619 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:07:
@Redondo77
Die mimo 1x1 is wel vreemd, ik zou 2x2 verwachten

Staat battery saver mode toevallig aan op de iPhone?

Zendvermogen zou ik op auto laten, niet high
Yep, gisterenavond, bij het maken van de screenshots, stond op mijn iPhone idd energy saving mode aan.
Als ik nu check staat er effectief terug 2x2.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
Nog een vraagje: Band Steering staat voor mijn beide accesspoints OFF.
Wat is hier de meest gangbare setting? (OFF, Balanced of Prefer 5Ghz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:47
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Ja en nee. Ja, het kan; Nee, niet in de controller, en nee, je wilt dat niet doen.

Via de config.gateway.json kun je een bridge aanmaken tussen beide poorten waardoor ze zich in hetzelfde netwerk bevinden. Alleen is die bridge in software, zonder hardware offloading, dus dat maakt het (/alles?) nogal traag doordat de CPU nogal zwak is. Verkeer van LAN naar WAN wordt normaliter hardwarematig afgehandeld waardoor het snel is (lees: 1Gbit/s doet wat je mag verwachten). Door beide poorten in een bridge te plaatsen zal hardware offloading waarschijnlijk helemaal niet meer mogelijk zijn, doordat de bridge alleen in software bestaat.

Alternatief is een apart netwerk koppelen aan de LAN2 poort. Maar ook dat wil je niet. Dan bevinden al die apparaten zich in een ander netwerk en is broadcast verkeer niet mogelijk (zeg van HA, die apparaten probeert te ontdekken, of broadcasts die bekend maken dat het apparaat "online" is gekomen). Of beter gezegd, het kan evt wel, maar vereist ook weer extra software / ....,
Bedankt dan kan ik beter kiezen voor een extra switch.
En deze aansluiten op RPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:31
Voor wat meer coverage in huis zoek ik een tweede accesspoint.

Netwerk bestaat nu uit:

- Netgear R7000 Router/Wifi (Wifi voor benenden, eerste verdieping haalt deze niet i.v.m. vloer)
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
- Ubiquiti UniFi AC-AP-Pro (AP) (Zolder), haalt 1e verdieping matig ivm vloer

Nu denk ik aan twee dingen.

Of weer een AC-AP-Pro erbij, die Wifi op de 1e verdieping doet (werkkamer), en via netwerkkabel kab doorlussen naar een switch mocht je toch bedraad willen werken. Of een nieuwe U6 Pro te pakken, en dan het netwerk doorlussen laat voor wat het is.

Wat zou hierin jullie voorkeur hebben?

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
@Redondo77 Zou gaan voor 80Mhz op 5Ghz voor meeste troughput.

@Wicked-Game U6 Pro heeft maar 1 RJ45 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Klopt, de U6 en U7 hebben geen ethernetpoort inderdaad. En dat maakt de keus even wat lastiger. Ga je voor puur AP met WiF dan is de U6 natuurlijk prima, denk dat als ethernet nodig is dan is alleen AC-AP-PRO de keus.

In hoeverre loop ik een issue als ik toch voor een AC-AP-PRO ga. Geen Wifi-6 uiteraard, maar die heb ik niet nodig gezien de apparaten die ik heb. Tenzij het toch verstandiger is voor nieuwe technology te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Wicked-Game schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Klopt, de U6 en U7 hebben geen ethernetpoort inderdaad. En dat maakt de keus even wat lastiger. Ga je voor puur AP met WiF dan is de U6 natuurlijk prima, denk dat als ethernet nodig is dan is alleen AC-AP-PRO de keus.

In hoeverre loop ik een issue als ik toch voor een AC-AP-PRO ga. Geen Wifi-6 uiteraard, maar die heb ik niet nodig gezien de apparaten die ik heb. Tenzij het toch verstandiger is voor nieuwe technology te gaan.
Als je geen wifi6 devices hebt, ga je er weinig van merken. En op marktplaats kom ik nog genoeg AC Pro's tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 14:47
Wicked-Game schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:37:
Voor wat meer coverage in huis zoek ik een tweede accesspoint.

Netwerk bestaat nu uit:

- Netgear R7000 Router/Wifi (Wifi voor benenden, eerste verdieping haalt deze niet i.v.m. vloer)
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
- Ubiquiti UniFi AC-AP-Pro (AP) (Zolder), haalt 1e verdieping matig ivm vloer

Nu denk ik aan twee dingen.

Of weer een AC-AP-Pro erbij, die Wifi op de 1e verdieping doet (werkkamer), en via netwerkkabel kab doorlussen naar een switch mocht je toch bedraad willen werken. Of een nieuwe U6 Pro te pakken, en dan het netwerk doorlussen laat voor wat het is.

Wat zou hierin jullie voorkeur hebben?
Ik heb op iedere verdieping een acces point, dit met metalen systeemplafonds dikke wanden in een jaren 30 woning, alles bedraad aangesloten.
BGG U6 pro en U6 Mesh
V1 U6 Mesh
V2 U6 Mesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
loyske schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Als je geen wifi6 devices hebt, ga je er weinig van merken. En op marktplaats kom ik nog genoeg AC Pro's tegen ;)
Klopt neig dan naar een 2e hands AC-AP-PRO. Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wicked-Game schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Klopt neig dan naar een 2e hands AC-AP-PRO. Bedankt voor de input.
Een puntje van aandacht: die AC Pro heeft dan wel twee poorten, maar die werken als een ouderwetse hub. Pakketje komt op de ene poort binnen en gaat op alle andere poorten naar buiten (met effectief drie poorten, de 2 fysieke en die richting de wifi radio / CPU / ...). Dus een pakketje vanaf bv een wifi client gaat niet targetted naar waar het naar toe moet (bv dus de router als het internet verkeer is) maar gaat óók over de andere poort.

Dit i.t.t. de In Wall modellen waar daadwerkelijk een switch in zit die weet welke apparaten / MAC adressen bereikbaar zijn via welke poort en verkeer dus ook "gericht" doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:05

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

i heb net mijn u7 pro binnen en haal hele slechte snelheiden.
ik heb wel allemaal aparte wifi netwerken gekozen maar ik haal maar 200 mbit op wifi7(6ghz 160mhz wide channel ) op mijn m2 macbook m2 pro met wifi 6e die moet daar toch meer uit kunnen halen ?

ook kan ik op 5 ghz alleen 40mhz channel width kiezen in de standalone app. waarvoorheeb 80 met mijn u6 pro. dus ook hier haal ik maar de helft van mijn snelheid 400 mbit... waar ik eerst 800-900 haal. ik zit er namelijk recht onder op mijn kamer.

of doe ik totaal wat verkeerd ? ik heb dus allemaal aparte netwerken of moeten de netwerken dezelfde naam hebben op 6 en 7 ghz ?

[ Voor 19% gewijzigd door BruceLee op 17-01-2024 16:12 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
BruceLee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:07:
i heb net mijn u7 pro binnen en haal hele slechte snelheiden.
ik heb wel allemaal aparte wifi netwerken gekozen maar ik haal maar 200 mbit op wifi7(6ghz 160mhz wide channel ) op mijn m2 macbook m2 pro met wifi 6e die moet daar toch meer uit kunnen halen ?

ook kan ik op 5 ghz alleen 40mhz channel width kiezen in de standalone app. waarvoorheeb 80 met mijn u6 pro. dus ook hier haal ik maar de helft van mijn snelheid 400 mbit... waar ik eerst 800-900 haal. ik zit er namelijk recht onder op mijn kamer.

of doe ik totaal wat verkeerd ? ik heb dus allemaal aparte netwerken of moeten de netwerken dezelfde naam hebben op 6 en 7 ghz ?
Ik heb de U6-IW-Enterprise, die dus ook 6Ghz kan, verbonden aan de USW-8-Enterprise welke verbonden is aan de UDM-SE, waar ook de controller op draait.

Heb twee wifi netwerken met zelfde SSID en zelfde wachtwoord.
  • WPA2/WPA3 hybrid aan voor 2.4 (20Mhz) en 5Ghz (80Mhz)
  • WPA3 only aan voor 6Ghz (160Mhz)
Apparaten die 6Ghz kunnen switchen vanzelf. En haal op mijn iPhone 15 Pro Max 850-930Mbps download en 800-850Mbps upload op 6Ghz 160Mhz.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/i/5945313450.png

Overigens heb ik op 6Ghz ook hogere snelheiden getest op de download, maar dat was lokaal naar mn NUC die ook 2,5GbE heeft, net als de U6-IW-Enterprise. Kwam tot iets van 1300-1400Mbps down.

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 17-01-2024 16:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ik heb hem gefactory reset nu. en 5 en 6 ghz op een naam en 2.4 ghz uit.

nog steeds maar net een goede 400 mbit.
telefoon en laptop gebruiken die 6 ghz dus niet ? ondanks beide wifi 6e hebben

de 5ghz is geknepen op 40 mhz channel width in de u7 (in standalone mode) en haal dus maar halve snelheid vergeleken met vroeger.....
meer kan je ook niet kiezen in standalone mode in de app op mijn telefoon dik gelimiteerd dus.....
is dit in de unifi app op de pc anders?

[ Voor 6% gewijzigd door BruceLee op 17-01-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

BruceLee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:39:
ik heb hem gefactory reset nu. en 5 en 6 ghz op een naam en 2.4 ghz uit.

nog steeds maar net een goede 400 mbit.
telefoon en laptop gebruiken die 6 ghz dus niet ? ondanks beide wifi 6e hebben

de 5ghz is geknepen op 40 mhz channel width in de u7 (in standalone mode) en haal dus maar halve snelheid vergeleken met vroeger.....
meer kan je ook niet kiezen in standalone mode in de app op mijn telefoon dik gelimiteerd dus.....
is dit in de unifi app op de pc anders?
Wel WPA3 only aan? 6Ghz werkt enkel met WPA3 only netwerken.

Heb nog nooit Unifi Standalone gebruikt, bij veel andere merken is een standalone versie beperkt in opties.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 17-01-2024 16:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

ik weet niet hoe u hem ingesteld heeft maar heb nu op een oude windows install waar ik die java plus unifi c controller nog had staan ff ge-update en adopted en haal nu 900+ mbit op de 15 pm en Macbook m2 Pro 16 inch

er is dus iets goed mis nog met standalone... managen of is gelimiteerder
bij de u 6 pro kon je wel 80 channel width kiezen maar in de echte console 160.... jmmr dat standalone managen verpest word.

zo de app / web unifi controller nu maar op mijn macbook gezet.
en hoppa reconfigured en
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/265216113372037130/1197362246888734740/image.png de 1 gigabit van mijn isp word de bottleneck nu ;)

wat mij op valt is dat het ding echt heet word ook helemaal.

ook zie ik in de controller dat hij alleen 5 ghz gebruikt en nooit 6 ghz. ondanks een wifi 6e laptop en telefoon

[ Voor 69% gewijzigd door BruceLee op 18-01-2024 03:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
even een controlevraagje hier:

vanwege de mogelijke wijzigingen binnen Philips Hue (accounts nodig, access van buitenaf, who knows wat nog meer) wil ik graag mijn Hue bridge helemaal afsluiten van de buitenwereld. Ik gebruik toch alleen maar lokale toegang voor het bedienen van mijn lichten.

betreft bedraadde connectie (via switch) naar USG3

wat ik gedaan heb:
- nieuw Hue netwerk aangemaakt met nieuw vlan nummer / ip-reeks
- poort op switch op dit nieuwe netwerk gezet
- Hue Bridge vast ip gegeven in de nieuwe range

en in de firewall regels toegevoegd:
- WAN IN: drop all destination Hue netwerk
- WAN OUT: drop all source Hue netwerk
- LAN IN: Allow related/established van Hue netwerk naar mijn hoofd netwerk (zodat Hue nog te bedienen is via app)
- LAN IN: drop all source Hue netwerk
- LAN IN: en nog een paar regels die drop all doen van alle andere vlans dan mijn hoofd netwerk naar Hue netwerk toe

De Hue bridge kan niet eens meer bij mijn pi-hole/dns komen (dat scheelt meteen heel wat calls richting china / aliyun)

dus als ik het goed heb kan ik nu alleen vanaf mijn gewone hoofd netwerk wel bij de Hue bridge komen voor de bediening van mijn lichten en is het Hue netwerk verder helemaal geisoleerd en kan niet naar buiten toe ontvangen/zenden.

is dit zo voldoende of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Leipo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:24:
even een controlevraagje hier:

vanwege de mogelijke wijzigingen binnen Philips Hue (accounts nodig, access van buitenaf, who knows wat nog meer) wil ik graag mijn Hue bridge helemaal afsluiten van de buitenwereld. Ik gebruik toch alleen maar lokale toegang voor het bedienen van mijn lichten.

betreft bedraadde connectie (via switch) naar USG3

wat ik gedaan heb:

- LAN IN: Allow related/established van Hue netwerk naar mijn hoofd netwerk (zodat Hue nog te bedienen is via app)
- LAN IN: en nog een paar regels die drop all doen van alle andere vlans dan mijn hoofd netwerk naar Hue netwerk toe

De Hue bridge kan niet eens meer bij mijn pi-hole/dns komen (dat scheelt meteen heel wat calls richting china / aliyun)

dus als ik het goed heb kan ik nu alleen vanaf mijn gewone hoofd netwerk wel bij de Hue bridge komen voor de bediening van mijn lichten en is het Hue netwerk verder helemaal geisoleerd en kan niet naar buiten toe ontvangen/zenden.

is dit zo voldoende of mis ik nog iets?
Anderen die dit geprobeerd hebben, rapporteren dat ze uiteindelijk geen connectie meer kunnen maken met de Hue bridge, omdat de app vanzelf update op de telefoon en dan niet meer werkt met de oude versie van de hue bridge.

Wil je er echt vanaf, moet je je hue apparaten via een ander Zigbee netwerk gaan draaien, zoals via ZHA of Z2M.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Iemand een idee waarom er zoveel nieuw Unifi spul, als in gesealde verpakking, voorbij komt op Marktplaats tegen goedkope prijzen? Lijkt wel een handeltje wat er ontstaan is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dat zou inderdaad uiteindelijk het geval kunnen zijn. Nu heb ik wel ook in de app de automatische updates uit staan, maar er komt inderdaad vast een moment dat er iets niet meer gaat werken :(

Maar tot die tijd wil ik hem wel zo geisoleerd mogelijk hebben staan in mijn netwerk omdat ik Signify/Hue een stuk minder ben gaan vertrouwen met al die fratsen + chinese servers die gebruikt worden.

parallel daar aan zal ik inderdaad op zoek moeten naar een alternatief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:06

jurroen

Security en privacy geek

Leipo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:16:
dat zou inderdaad uiteindelijk het geval kunnen zijn. Nu heb ik wel ook in de app de automatische updates uit staan, maar er komt inderdaad vast een moment dat er iets niet meer gaat werken :(

Maar tot die tijd wil ik hem wel zo geisoleerd mogelijk hebben staan in mijn netwerk omdat ik Signify/Hue een stuk minder ben gaan vertrouwen met al die fratsen + chinese servers die gebruikt worden.

ZHA / Z2M werkt hiervoor uitstekend. Geen externe calls meer. Kweenie of het kwam omdat ik de Hue had geblokkeerd om outbound verkeer te maken, maar toen waren er 10K DNS requests per 24 uur. Stelletje mafklappers.

Heb zelf een Sonoff stikkie in een RPi (3b geloof ik) met Z2M. Werkt ook nog eens sneller dan die Hue bridge.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

loyske schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:16:
Iemand een idee waarom er zoveel nieuw Unifi spul, als in gesealde verpakking, voorbij komt op Marktplaats tegen goedkope prijzen? Lijkt wel een handeltje wat er ontstaan is!
Dat zou prima kunnen. Inkopen bij Ubiquiti zelf, eventueel nog met BTW verleggen en met een redelijke marge in Nederland verkopen. Die Express ging hier geloof ik voor 180 euro, terwijl ie bij UI zelf 120 was (om een voorbeeldje te geven).

Een wholesaler zou t niet zijn. Dan moet je "even" voor 100K inkopen (vertelde ze mij toen ik erom vroeg wegens oprechte interesse).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
stormfly schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:53:
[...]

Wat ook nog een optie is: smartqueues op 0 instellen. Daar halen sommige ook andere snelheden mee. Gaat helemaal tegen je gevoel in dat laatste. Maar men zegt: het lost soms zaken op.
Dat heeft de upload limiet bij mij opgelost :P Wat erg dit :P
Ga daar toch ff bij UI over babbelen.

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 19-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 15-09 11:25
Hallo,

Ik zou camera AI 360 daarop willen plaatsen. (op blauwe of zwarte plek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8A3fDCejK7jleRsyVuM2rge14w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou3m1dWsFTfSmKfxsm50uHtO.jpg?f=fotoalbum_large

Link: https://eu.store.ui.com/e...-nvrs/products/uvc-ai-360

Kan dat? Of zit ik ermee dat het niet voldoende beschermd is tegen regen? (gebaseerd op eisen uit de handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:52
tcviper schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:12:
[...]

Dat heeft de upload limiet bij mij opgelost :P Wat erg dit :P
Ga daar toch ff bij UI over babbelen.
Zelfde verhaal bij mij.... zakelijk odido aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Is er eigenlijk al meer bekend over de Unifi 7 lijn, we hebben natuurlijk dat AP wat onlangs is aangekondigd (meteen gekocht overigens...), maar wil ook de core van m'n netwerk upgraden naar 2,5Gb spul, dat is met de huidige lijn/producten nog niet echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:52
Silver7 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:25:
Hallo,

[Afbeelding]

Kan dat? Of zit ik ermee dat het niet voldoende beschermd is tegen regen? (gebaseerd op eisen uit de handleiding)
Volgens de handleiding moet je 60CM uit de kant blijven, anders krijg je waarschijnlijk ook heel veel "false positives", bij regen en/of sneeuw. Waarom wil je de AI gebruiken ipv dome of bullet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Hallo,

[Afbeelding]

Ik heb een G4 Dome ook gewoon fully exposed hangen aan de garage. Het gaat op zich goed, maar soms met flinke wind en regen, valt hij uit. Komt dan wel vanzelf weer online als hij is opgedroogd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Leipo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:24:
wat ik gedaan heb:

En waar bevindt zich de smartphone waarmee je alles gaat bedienen?
Of gebruik je alleen Hue schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Leipo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:16:

Ik heb gewoon een iot netwerk voor Hue, Thermostaat, versterker, Apple TV, alarmcentrale etc en mijn iPhone zit er ook in.
Dat iot netwerk kan niet bij mijn andere netwerken, maar wel het internet op.
Zo kan ik probleemloos alles bedienen en is alles gescheiden van o.a. mijn Windows netwerk.
En als een bedrijf als Philips / Google / Apple binnen kan komen in dat iot netwerk, dan kunnen ze alleen daar dingen doen en niet in de andere netwerken (zei hij hoopvol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hallo,

[Afbeelding]

Als het een buitencamera is, dan gaat dat wel werken.
Waar je je alleen wel even over moet buigen is wat je gaat filmen.
Het ziet er uit als een garage en het lijkt er op dat de publiek terrein wilt filmen en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:52:
[...]
En als een bedrijf als Philips / Google / Apple binnen kan komen in dat iot netwerk, dan kunnen ze alleen daar dingen doen en niet in de andere netwerken (zei hij hoopvol).
Je vertrouwt je Windows bak veel meer dan een AppleTV? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
jurroen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:56:
[...]

Je vertrouwt je Windows bak veel meer dan een AppleTV? :9
Ik begrijp niet wat je bedoelt, leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt, leg eens uit.
Je geeft aan dat de AppleTV in het IoT netwerk valt, zodat het gescheiden is van je Windows netwerk. Windows doet behoorlijk veel telemetrie, verbindingen met Microsoft etc. Dat is wat dat betreft, in mijn optiek, net zo black box

Dus als je 'bang' bent van een Google, Apple en Philips in je netwerk zou Microsoft ook in dat rijtje moeten staan in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
jurroen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:02:
[...]

Je geeft aan dat de AppleTV in het IoT netwerk valt, zodat het gescheiden is van je Windows netwerk. Windows doet behoorlijk veel telemetrie, verbindingen met Microsoft etc. Dat is wat dat betreft, in mijn optiek, net zo black box

Dus als je 'bang' bent van een Google, Apple en Philips in je netwerk zou Microsoft ook in dat rijtje moeten staan in mijn optiek.
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel.
Ik wil niet dat mijn iot devices, en de bijbehorende fabrikanten, bij mijn Windows netwerk kunnen.
In het Windows netwerk wordt gewerkt, staan de bestanden van mijn bedrijf, domain controller, etc etc.
Dat heeft niets te maken met wel of niet mijn Windows bakkies vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 15-09 11:25
iRobert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Volgens de handleiding moet je 60CM uit de kant blijven, anders krijg je waarschijnlijk ook heel veel "false positives", bij regen en/of sneeuw. Waarom wil je de AI gebruiken ipv dome of bullet?
Dus “overkapping” van 60 cm, dan is AI toch geen outdoor….?
Ik wilde AI gebruiken omdat minder dik is dan gewone camera.
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Als het een buitencamera is, dan gaat dat wel werken.
Waar je je alleen wel even over moet buigen is wat je gaat filmen.
Het ziet er uit als een garage en het lijkt er op dat de publiek terrein wilt filmen en dat mag niet.
Nee, ik heb erg grote oprit.

Vergeet niet dat je ook privacy kunt instellen.

Ik kan beter AI pro (zwart) nemen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

The_Admin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:07:
Is er eigenlijk al meer bekend over de Unifi 7 lijn, we hebben natuurlijk dat AP wat onlangs is aangekondigd (meteen gekocht overigens...), maar wil ook de core van m'n netwerk upgraden naar 2,5Gb spul, dat is met de huidige lijn/producten nog niet echt interessant.
Precies… laat ze eens met wat simpele 2,5G switches komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Volgens mij is de tip dat je geen 6Ghz only netwerk moet uitzenden. Altijd een combinatie van 5/6Ghz (WPA3) zodat apparatuur makkelijker kan joinen en dan overschakelen en naar het snellere net. https://support.apple.com/en-us/HT213433

Apple:
To create a Wi-Fi 6E network, you need a Wi-Fi router or access point that supports Wi-Fi 6E and has its 2.4GHz or 5GHz bands also enabled, preferably using a single network name (SSID) across all bands.
Mijn moderne macbook verbind niet met het WiFi 6E netwerk dat mijn S22 ultra kan maken. Ik ben benieuwd of dit een harde eis is van Apple of een implementatiekeuze daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Precies… laat ze eens met wat simpele 2,5G switches komen.
Waarom de core niet gelijk naar 10Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
stormfly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Gebruikt meer stroom dan 2,5Gbps.
Heb je cijfers? Want 10Gbps SFP+ gebruikt minder dan over koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Wel goed om eens meer inzicht hierin te kijgen.
Je bedoelt 10Gbit via SFP+ DAC kabel, want een 10Gbit SFP+ naar RJ45 module verbruikt meer.
https://wavesplitter.com/...consumption-of-10gbase-t/
https://community.fs.com/...-data-center-cabling.html

Moeilijk iets concreet te vinden.
Ik denk dat 2.5Gbit direct koper RJ45 1.5 tot 2.5 W verbruiken op de poort van de switch.
10Gbit direct koper RJ45 zou 2 tot 3 W verbruiken op de poort van de switch.
10Gbit via SFP+/RJ45 zou 2.5 W verbruiken op de poort van de switch
10Gbit via DAC SFP+ kabel zou 1W verbruiken op de poort van de switch

2.5Gbit gaat wel een stuk goedkoper zijn en veel nieuwe moederborden hebben tegenwoordig standaar 2.5Gbit LAN. Voor 10Gbit heb je weer een netwerkkaart (PCIe/USB) nodig ook extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hier veel SFP+ glasvezel.

En moederboard uit 2021 had standaard al 2x 10GbE.

Dus daarom vorig jaar naar glasvezel gegaan en dit jaar de aggregation switches.

[ Voor 40% gewijzigd door John245 op 20-01-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Waarom de core niet gelijk naar 10Gbit?
Omdat ik geen zin heb daarvoor extra te betalen :-). Die 8 poorts enterprise switch van €500 gaat me toch wat te ver..

Ze daarbij hun ap’s met 2,5G uitrusten en ik dat ook als standaard op een aantal andere apparaten heb….dus gewoon een lite versie met 2,5G graag…

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Omdat ik geen zin heb daarvoor extra te betalen :-). Die 8 poorts enterprise switch van €500 gaat me toch wat te ver..

Ze daarbij hun ap’s met 2,5G uitrusten en ik dat ook als standaard op een aantal andere apparaten heb….dus gewoon een lite versie met 2,5G graag…
Voor 239 heb je er ook een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Voor 239 heb je er ook een.
Als je de Flex-XG bedoeld… die gaat voor minimaal €300. En ik vindt het een dom product met die ene 1G POE poort…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Bron: het zuinige server topic op tweakers. Daar maken ze de vergelijking voor koper/koper.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 20-01-2024 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Als je de Flex-XG bedoeld… die gaat voor minimaal €300. En ik vindt het een dom product met die ene 1G POE poort…
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan moet je weer extra kosten maken om 2,5G te kunnen gebruiken op een 10G poort…
Pagina: 1 ... 254 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.