[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 253 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Realtec schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:13:

[...]

Er is geen optie om wifi expliciet uit te schakelen op de shield maar als je de ethernet switch omzet dan schakelt hij automatisch wifi uit voor zover ik weet.
Waar ik aan denk is dat hij op wifi en bedraad beide een IP en een gateway ontvangt. En hij daardoor mogelijk de weg kwijt is naar het internet.

Als het apparaat slechts 1 ethernet port heeft en je ziet toch het STP logo dan kan het zijn dat de shield via wifi een link maakt met (andere shield of jouw huidige wifi). Dan kan je een loop krijgen als alles op een bridge uitkomt in de shield.

Overigens kan het ook mis gaan als de shield STP berichten stuurt naar het UI netwerk. Dan kan je in UniFi nog proberen om te finetunnen met de STP instellingen in de switch van UI. Op het UI forum schreven ze dat je naar een bepaalde STP variant moest gaan icm Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
Realtec schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Op het moment van het maken van de screenshot was hij even FE maar staat nu op GbE

[...]

Er is geen optie om wifi expliciet uit te schakelen op de shield maar als je de ethernet switch omzet dan schakelt hij automatisch wifi uit voor zover ik weet.
Zet is IPV6 uit op de Shield, en je kunt ook WiFi roaming uitzetten op de shield zelf.
Ik heb veel vreemde netwerk issue's gezien als IPV6 niet goed is geimplementeerd.

Beide opties staan in het netwerk menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:18

Realtec

Less is more

stormfly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:55:
Waar ik aan denk is dat hij op wifi en bedraad beide een IP en een gateway ontvangt. En hij daardoor mogelijk de weg kwijt is naar het internet.

Als het apparaat slechts 1 ethernet port heeft en je ziet toch het STP logo dan kan het zijn dat de shield via wifi een link maakt met (andere shield of jouw huidige wifi). Dan kan je een loop krijgen als alles op een bridge uitkomt in de shield.

Overigens kan het ook mis gaan als de shield STP berichten stuurt naar het UI netwerk. Dan kan je in UniFi nog proberen om te finetunnen met de STP instellingen in de switch van UI. Op het UI forum schreven ze dat je naar een bepaalde STP variant moest gaan icm Sonos.
Op beide een IP krijgen is onmogelijk aangezien ik al een factory reset gedaan heb op de Shield en geen wifi connectie meer gemaakt heb sinds dien.
De shields onderling kunnen ook geen connectie meer maken omdat ik 1 van het stroom gehaald heb.

Qua STP instellingen heb ik ook al STP/RSTP geprobeerd en uitzetten even geprobeerd maar dat is geen oplossing.
En ik heb verder geen Sonos apparatuur.

Zojuist nog even de UA6+ afgekoppeld en ook de NAS maar dit maakt ook geen verschil.
Ook static ip en andere dns ingesteld op de shield en lost ook niets op.
GodZZila schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:22:
Zet is IPV6 uit op de Shield, en je kunt ook WiFi roaming uitzetten op de shield zelf.
Ik heb veel vreemde netwerk issue's gezien als IPV6 niet goed is geimplementeerd.

Beide opties staan in het netwerk menu.
Beide opties had ik al uitgezet tevens handmatig tijd ingesteld ipv ntp en dat maakt ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 19:31
Behoorlijk Leek schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Zet de zendsterkte van 2,4 op low of medium en van 5g op High, eigenlijk niks op automatisch in de controller.
Er zijn er wel die terug gegaan zijn van 6.6.55 naar de vorige firmware.
Done, maar geen verschil helaas. Het verschil tussen 200 mpbs draad en 80 wifi lijkt me toch wat groot heb ik het idee. Ligt dit dan écht aan de firmware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Realtec

Realtec

Less is more

Hierbij nog even een update met mijn STP probleem.
Ben uren lang bezig geweest en geprobeerd met steeds minder devices op het netwerk tot ik alleen mn nas nog had aangesloten op de switch, ook deze kreeg geen internet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xsc9ntfrExuF4_dQHNx45b5_u0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjBHxqKlf8tSNpF0kHcRTGX7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWHS4g7rAInf8BIPLScBx6mXPI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qw5UjCr1dQNvNUMZusL1GEB.png?f=fotoalbum_large

Later ben ik weer alles gaan aansluiten en had ik geprobeerd de vlan te assignen op device niveau, en plots had ik wel verbinding op 1 Shield, vervolgens hetzelfde gedaan bij de andere Shield en ook deze kreeg ineens weer wel internet.

Ik zag nog wel in de switch log dat hij de poorten eerst blokkeerd en daarna forward.
code:
1
2
3
Jan  6 20:52:27 SwitchLite8PoE kern.notice kernel: [15300.930000] Port 5 link up
Jan  6 20:52:27 SwitchLite8PoE kern.warn kernel: [15301.090000] Port 5 moving from Disabled to Blocking
Jan  6 20:52:30 SwitchLite8PoE kern.warn kernel: [15303.840000] Port 5 moving from Blocking to Forwarding

Dus vlan assignen op de poort geeft bij sommige devices STP problemen en worden ze geblokkeerd terwijl het vlan assignen op device wel werkt... Lijkt mij op een bug?

Als ik wat meer tijd heb kan ik nog proberen om het probleem weer te reproduceren en wellicht even in het Unifi forum vragen of dit oke is.

Voor nu werkt de boel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 20:29
Ik heb twee UAP-AC-LR hangen, heb er een geüpdate van 6.5.62 naar 6.6.55 en deze start nu niet meer op. Led blijft uit, reset wil niet helpen.

De ander durf ik niet meer te updaten nu. Het apparaat werkte prima maar in het verleden hield ik ze graag up to date.

Meer mensen die dit probleem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:33:
[...]

Als Tweaker ben ik er ook niet spijtig om.. geeft weer mogelijkheid om wat nieuws te kopen. Vermoedelijk was het anders uitstel van executie geweest en was hij deze week over volgende week bij een reboot ook kapot gegaan. Ik ging naar versie 6.6.55.

Ik zal een RMA indienen, maar heb ondertussen wel wat anders nodig. Dus het wordt woensdag even op de fiets naar Azerty.
Search:

grote_oever in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus... blijkbaar kun je bij Ziggo Zakelijk gratis een Vodafone 4G data SIM krijgen. Maar de belangrijke vervolgvraag is dan: is dit aan de praat te krijgen op een EdgeRouter (4)? Er zijn wel wat 4G USB sticks te vinden, maar ik kan nu niet echt vinden of zoiets op een EdgeRouter werkt / kan werken. De eerste de beste stick (van Huawei) die ik opzocht in combinatie met "EdgeRouter" leverde wel wat resultaten op dat het niet werkt(e) met MicroTik & Cisco. Wat mij dus doet twijfelen of het wel zou werken met een EdgeRouter.

Eerste stap zou ook het proberen van USB tethering met telefoon kunnen zijn? Maar een Amazon review schreef "werkt wel op PC maar niet op mijn router". Maar uiteraard geen idee welke router en of die wel USB tethering ondersteund vanaf een/zijn telefoon en of het dus een compatibiliteit ding was of uberhaupt "feature wordt niet ondersteund".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:54
inTIMidate schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:04:
Ik heb twee UAP-AC-LR hangen, heb er een geüpdate van 6.5.62 naar 6.6.55 en deze start nu niet meer op. Led blijft uit, reset wil niet helpen.

De ander durf ik niet meer te updaten nu. Het apparaat werkte prima maar in het verleden hield ik ze graag up to date.

Meer mensen die dit probleem hebben?
Yep, exact dit probleem gehad. Bij mij is hij duidelijk dood en heb na 7 jaar een nieuwe AP gekocht. UniFi forum ook weinig hulp kunnen krijgen. Heb nog geen RMA ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
Dus... blijkbaar kun je bij Ziggo Zakelijk gratis een Vodafone 4G data SIM krijgen. Maar de belangrijke vervolgvraag is dan: is dit aan de praat te krijgen op een EdgeRouter (4)? Er zijn wel wat 4G USB sticks te vinden, maar ik kan nu niet echt vinden of zoiets op een EdgeRouter werkt / kan werken. De eerste de beste stick (van Huawei) die ik opzocht in combinatie met "EdgeRouter" leverde wel wat resultaten op dat het niet werkt(e) met MicroTik & Cisco. Wat mij dus doet twijfelen of het wel zou werken met een EdgeRouter.

Eerste stap zou ook het proberen van USB tethering met telefoon kunnen zijn? Maar een Amazon review schreef "werkt wel op PC maar niet op mijn router". Maar uiteraard geen idee welke router en of die wel USB tethering ondersteund vanaf een/zijn telefoon en of het dus een compatibiliteit ding was of uberhaupt "feature wordt niet ondersteund".
Laatste stap zou zoiets kunnen zijn met DUAL wan failover oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris.nl schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Laatste stap zou zoiets kunnen zijn met DUAL wan failover oid.
Da's dan weer een volwaardige 4G router? Met eigen wifi, en (/alleen) 1 uitgaande LAN poort (waarbij ze ook aangeven dat je er een switch aan kan hangen).

Terwijl puur brainstormende ik zou zeggen dat een USB stick voldoende is, of eventueel een "bridged" apparaat. Zodat de ER gewoon een publiek IP heeft via 4G, i.p.v. NAT achter NAT. En voorkeur zou dan een sick zijn i.p.v. weer een semi volwaardig apparaat dat geplaatst moet worden met eigen stekker, etc.. En een stick zou je evt nog even snel kunnen loskoppelen en meenemen voor met een laptop of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
Realtec schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:07:
Hierbij nog even een update met mijn STP probleem.
Ben uren lang bezig geweest en geprobeerd met steeds minder devices op het netwerk tot ik alleen mn nas nog had aangesloten op de switch, ook deze kreeg geen internet meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Later ben ik weer alles gaan aansluiten en had ik geprobeerd de vlan te assignen op device niveau, en plots had ik wel verbinding op 1 Shield, vervolgens hetzelfde gedaan bij de andere Shield en ook deze kreeg ineens weer wel internet.

Ik zag nog wel in de switch log dat hij de poorten eerst blokkeerd en daarna forward.
code:
1
2
3
Jan  6 20:52:27 SwitchLite8PoE kern.notice kernel: [15300.930000] Port 5 link up
Jan  6 20:52:27 SwitchLite8PoE kern.warn kernel: [15301.090000] Port 5 moving from Disabled to Blocking
Jan  6 20:52:30 SwitchLite8PoE kern.warn kernel: [15303.840000] Port 5 moving from Blocking to Forwarding

Dus vlan assignen op de poort geeft bij sommige devices STP problemen en worden ze geblokkeerd terwijl het vlan assignen op device wel werkt... Lijkt mij op een bug?

Als ik wat meer tijd heb kan ik nog proberen om het probleem weer te reproduceren en wellicht even in het Unifi forum vragen of dit oke is.

Voor nu werkt de boel :)
Doet zich dit alleen voor op de Switch of ook op de Dream Machine als je het daarop aansluit?

Welke fimware versies en controller versie van unifi draai je ?
Welke instellingen gebruik je verder opde switch? Gebruik je daar Global Switch settings of heb je handmatig alles zelf ingesteld?

Wat heb je anders bij Global Network Settings ingesteld staan?

[ Voor 4% gewijzigd door GodZZila op 07-01-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Da's dan weer een volwaardige 4G router? Met eigen wifi, en (/alleen) 1 uitgaande LAN poort (waarbij ze ook aangeven dat je er een switch aan kan hangen).

Terwijl puur brainstormende ik zou zeggen dat een USB stick voldoende is, of eventueel een "bridged" apparaat. Zodat de ER gewoon een publiek IP heeft via 4G, i.p.v. NAT achter NAT. En voorkeur zou dan een sick zijn i.p.v. weer een semi volwaardig apparaat dat geplaatst moet worden met eigen stekker, etc.. En een stick zou je evt nog even snel kunnen loskoppelen en meenemen voor met een laptop of zo.
Ik zou die 4G router pakken en voor backup de dubbele NAT accepteren. USB tethering met Andrioid zou kunnen werken als er een NDIS driver in de router zit, maar het los halen van de USB stekker of het uit zetten van tethering zorgt er voor dat je fysiek de interface verwijdert alsof je een netwerkkaart uit het systeem haalt. Reboot tussendoor en eth9 is opeens eth13 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 21:58
Ik heb de U6+ besteld om uit te breiden.

Op dit moment bestaat mijn setup uit:
USG
Cloudkey V1
2x AP Lite
1x AP AC Pro

Bij het koppelen van de U6+ vind de cloudkey interface op het web deze niet om te adopten. De mobiele app vind deze wel, echter het adopten lukt niet, meer mensen hier last van, ik lees wel dat de Cloudkey V1 op een oudere versie zit, maar is dat het probleem dat ik deze niet meer in mijn netwerk krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ik zou die 4G router pakken en voor backup de dubbele NAT accepteren. USB tethering met Andrioid zou kunnen werken als er een NDIS driver in de router zit, maar het los halen van de USB stekker of het uit zetten van tethering zorgt er voor dat je fysiek de interface verwijdert alsof je een netwerkkaart uit het systeem haalt. Reboot tussendoor en eth9 is opeens eth13 geworden.
Ik bedoelde ook niet tetheren met telefoon, maar iets als uitvoering: Huawei E3372h-320 . Dus puur een USB stick met SIM en LTE modem. Dat zal potentieel dezelfde (USB) protocollen gebruiken (als dat je telefoon aansluit). En zou dan uiteraard vast zijn aangesloten (/altijd insteken). Dus het wisselen van device namen zou dan niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rickvandermey schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:30:
Ik heb de U6+ besteld om uit te breiden.

Op dit moment bestaat mijn setup uit:
USG
Cloudkey V1
2x AP Lite
1x AP AC Pro

Bij het koppelen van de U6+ vind de cloudkey interface op het web deze niet om te adopten. De mobiele app vind deze wel, echter het adopten lukt niet, meer mensen hier last van, ik lees wel dat de Cloudkey V1 op een oudere versie zit, maar is dat het probleem dat ik deze niet meer in mijn netwerk krijg?
Volgens de productpagina is UniFi Controller 7.3.76 vereist: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u6-plus . Geen idee welke versie je op de CK1 hebt, maar het kan dus zeker dat die "te oud" is. Niet omdat die versie daadwerkelijk never nooit in staat zou zijn om deze te ondersteunen (denk ik) maar waarschijnlijk gewoon omdat het model(nummer) niet bekend is en de Controller daardoor niet weet welk product het is wat je allemaal kunt instellen, hoe firmware updates te doen (/waar te downloaden) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 21:58
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Volgens de productpagina is UniFi Controller 7.3.76 vereist: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/u6-plus . Geen idee welke versie je op de CK1 hebt, maar het kan dus zeker dat die "te oud" is. Niet omdat die versie daadwerkelijk never nooit in staat zou zijn om deze te ondersteunen (denk ik) maar waarschijnlijk gewoon omdat het model(nummer) niet bekend is en de Controller daardoor niet weet welk product het is wat je allemaal kunt instellen, hoe firmware updates te doen (/waar te downloaden) etc.
CloudKey V1 is support tot 7.2.97 helaas. Dan gaat het product retour en ga ik voor een extra AC PRO. Ik heb geen zin nu allerlei andere fratsen uit te moeten halen voor support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realtec

Realtec

Less is more

GodZZila schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:59:
Doet zich dit alleen voor op de Switch of ook op de Dream Machine als je het daarop aansluit?

Welke fimware versies en controller versie van unifi draai je ?
Welke instellingen gebruik je verder opde switch? Gebruik je daar Global Switch settings of heb je handmatig alles zelf ingesteld?

Wat heb je anders bij Global Network Settings ingesteld staan?
Het doet zich alleen voor op de switch, zodra ik de vlan override op device niveau weg haal dan geen internet.
Aangesloten op de UDM werkt de vlan assignment op de poort prima.

UDM versie: UniFi OS 3.2.7
Contoller versie: 8.0.26
Switch versie: 6.6.53

De switch gebruikt global settings met RSTP priority op 8192

Global settings:
IPv6 Support: ja
Multicast DNS: ja (alle vlans)
DHCP Snooping: ja
Spanning Tree Protocol: RSTP
De rest staat uitgevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wellicht een heel dom vraagje. Maar ik heb een AP-AC-pro van iemand overgenomen.
Ik heb ook een UAP-AC-M, zou die powerinjector ook moeten werken? Of zijn dat verschillende?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Even een vraagje en hoop dat iemand even kort wil reageren.

Sinds kort heb ik een Meta Quest 3. Deze heb ik verbonden op 5GHz (VHT80) op een In wall die weer in verbinding staat met een USG (Ziggo 500/50). Alles is aangesloten met cat5(e) naar mijn weten.

PC heeft een 4080RTX grafische kaart.

Nu heb ik soms haperingen. In Virtual Dekstop Streamer zie ik de 5GHZ van 866Mbps naar 400 nog wat gaan en alles ertussenin. Ik las dat dit verholpen zou kunnen worden door een Wifi6 router. Zou dit ook verholpen kunnen worden door een U6 in Wall? Of moet ik daar meer dingen daarvoor verwisselen zoals dat ik ipv de USG een UXG Lite of misschien een Unifi Express router aanschaf?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
Realtec schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Het doet zich alleen voor op de switch, zodra ik de vlan override op device niveau weg haal dan geen internet.
Aangesloten op de UDM werkt de vlan assignment op de poort prima.

UDM versie: UniFi OS 3.2.7
Contoller versie: 8.0.26
Switch versie: 6.6.53

De switch gebruikt global settings met RSTP priority op 8192

Global settings:
IPv6 Support: ja
Multicast DNS: ja (alle vlans)
DHCP Snooping: ja
Spanning Tree Protocol: RSTP
De rest staat uitgevinkt
Heb bij mij de Shield ook even aangesloten op een Unifi SW 8 Lite, ik ondervindt nog geen hinder. Had je er steets last van ?

Waarom heb je de switch trouwens op 8192 gezet? Standaard is 32678 heb je dit ook al geprobeerd?
Normaal gesproken als je dit configureerd doe je de hoofd switch bv 0 en daar aangekoppelde switch weer 4096.

Aangezien je maar 1 extra switch hebt aangesloten zou ik hem op de default laten 32768.
Dat zou ik eerst proberen.

Je kan eventueel ook nog Spanning Tree Protocol uit kunnen zetten op het poortje waar je het probleem ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realtec

Realtec

Less is more

GodZZila schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:37:
Heb bij mij de Shield ook even aangesloten op een Unifi SW 8 Lite, ik ondervindt nog geen hinder. Had je er steets last van ?

Waarom heb je de switch trouwens op 8192 gezet? Standaard is 32678 heb je dit ook al geprobeerd?
Normaal gesproken als je dit configureerd doe je de hoofd switch bv 0 en daar aangekoppelde switch weer 4096.

Aangezien je maar 1 extra switch hebt aangesloten zou ik hem op de default laten 32768.
Dat zou ik eerst proberen.

Je kan eventueel ook nog Spanning Tree Protocol uit kunnen zetten op het poortje waar je het probleem ervaart.
Ik had gelezen dat je de eerste laag switch beter op 8192 kon zetten maar zojuist even weer op 32678 gezet, ook STP uitgezet voor die poort maar beide lossen niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
Realtec schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik had gelezen dat je de eerste laag switch beter op 8192 kon zetten maar zojuist even weer op 32678 gezet, ook STP uitgezet voor die poort maar beide lossen niets op.
apart.

Je hebt de switch al wel een keer gereboot toch? En er zitten geen andere netwerk devices tussen behalve die 3 die je geschetst hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realtec

Realtec

Less is more

GodZZila schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:35:
apart.

Je hebt de switch al wel een keer gereboot toch? En er zitten geen andere netwerk devices tussen behalve die 3 die je geschetst hebt ?
Yep al een aantal keer net als de andere apparaten.
Had voorheen de Fritzbox er nog voor maar sinds 3 dagen zit de UDM rechtstreeks op glas.

Ik vind het ook heel vreemd. Het probleem doet zich alleen voor met de shields en m’n synology nas, zelfs nog geprobeerd met alle docker containers uit. DHCP staat ook uit op dat ding. Mn Windows bak op dezelfde switch heeft het probleem weer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:01
Realtec schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Had voorheen de Fritzbox er nog voor maar sinds 3 dagen zit de UDM rechtstreeks op glas.

Ik vind het ook heel vreemd. Het probleem doet zich alleen voor met de shields en m’n synology nas, zelfs nog geprobeerd met alle docker containers uit. DHCP staat ook uit op dat ding. Mn Windows bak op dezelfde switch heeft het probleem weer niet..
Heb je die vlans wel op untagged staan? Of wat zijn je vlan instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Realtec schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Kan je eens een cli config delen van de UniFi switch in de werkende en niet werkende Shield/NAS situatie? Het kan zomaar een provisioning bug zijn in UniFi welke je alleen kan zien dmv CLI output van de switch te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:39
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Ik bedoelde ook niet tetheren met telefoon, maar iets als uitvoering: Huawei E3372h-320 . Dus puur een USB stick met SIM en LTE modem. Dat zal potentieel dezelfde (USB) protocollen gebruiken (als dat je telefoon aansluit). En zou dan uiteraard vast zijn aangesloten (/altijd insteken). Dus het wisselen van device namen zou dan niet voorkomen.
Ik heb dit in het verleden (niet met Ubiquiti overigens) opgelost met een Teltonika RUT240, die kan in bridge modus. Bijkomen voordeel was dat de 4G router op een plek met beter bereik geplaatst kon worden, de router zelf hing daar namelijk in de kelder.

Ik snap dat je NAT achter NAT wilt voorkomen, maar tot nu toe zo’n beetje alle sim-kaartjes die ik in m’n handen heb gehad maakten gebruik ven CGNAT waarbij er eigenlijk standaard iedere 24u een nieuw IP uitgedeeld werd (en we dus de VPN voor 10 sec kwijt waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:12:
Ik snap dat je NAT achter NAT wilt voorkomen
Laat ik het dan "router achter router" noemen, met twee apparaten die beheert moeten worden.
maar tot nu toe zo’n beetje alle sim-kaartjes die ik in m’n handen heb gehad maakten gebruik ven CGNAT waarbij er eigenlijk standaard iedere 24u een nieuw IP uitgedeeld werd (en we dus de VPN voor 10 sec kwijt waren).
Vodafone deed zeker ook geen IPv6? :p (KPN lijkt dat wel te doen namelijk). Dan heb je ook geen CGNAT perikelen en waarschijnlijk ook een vast(er) IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Laat ik het dan "router achter router" noemen, met twee apparaten die beheert moeten worden.
We hebben er meer dan een jaar niet naar omgekeken, maar dat is is vast niet de oplossing die je zoekt :P
Vodafone deed zeker ook geen IPv6? :p (KPN lijkt dat wel te doen namelijk). Dan heb je ook geen CGNAT perikelen en waarschijnlijk ook een vast(er) IP adres.
Destijds niet nee, maar dat was voor ons doel (PIN verkeer in de lucht houden) ook geen noodzaak. De VPN die we hadden was om een andere reden en werd niet 24/7 gebruikt, enkel toen we nog aan het wachten waren op de oplevering van de vaste verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:12:

Ik snap dat je NAT achter NAT wilt voorkomen.
Ik moet zeggen dat dit steeds sneller een "ouderwets" gedachtengoed wordt, dmv de opmars van IPv6 zijn al deze verbindingen gewoon routed.
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:04:

Het beheer kan je wel reduceren om je tweede router in de DMZ van de eerste router te plaatsen.

Ideaal blijf het niet, ik ben ook wel fan van bridge/public WAN IP's. Soms is router achter router, wel een passende oplossing, het is situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 20:29
grote_oever schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Yep, exact dit probleem gehad. Bij mij is hij duidelijk dood en heb na 7 jaar een nieuwe AP gekocht. UniFi forum ook weinig hulp kunnen krijgen. Heb nog geen RMA ingediend.
Heb RMA ingediend en deze is afgewezen. Daarna opengemaakt om via serial te te verbinden. Maar alleen J2 gaf output en J1 niet. Ik ga hem weggooien want hij is niet meer te maken, inmiddels vervangen met een U6+.

Of heeft iemand nog iets aan een kapotte UAP-AC-LR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn ze het woordje 'Draft' vergeten te vermelden? De WiFi Alliance heeft WiFi-7 nog niet tot een officiële standaard verheven waarbij de spec's (waaraan ALLE fabrikanten zich dienen te gaan houden) definitief vastgelegd zijn. Het zal beslist gaan werken maar of het ook cross-vendor gaat performen......

Hmmm.....Hangt dus, sinds vandaag, op het randje van 'Certified' 8)

Ik blijf voorlopig nog wel op AC-Wave2 spullen draaien, ook daarmee kom ik, afhankelijk van de antennes in/op de cliënt, technisch al bóven de Gbps grens middels WiFi ....

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 08-01-2024 17:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar waarschijnlijk ook de vermelding dat ze het pas ondersteunen in een upgrade vanaf februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:37:
Vandaar waarschijnlijk ook de vermelding dat ze het pas ondersteunen in een upgrade vanaf februari.
Dan kan ik de stap naar WiFI 6 overslaan :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Blijf een probleem houden met mijn UDM Pro SE, draai IPTV script van fabianishere met de ONT op de 2,5Gbit poort aangesloten. Aantal AP’s aangesloten maar niets geks verder.
KPN glas op 1Gbit. Merk dat de load tijdens downloaden op max snelheid vrij hoog is (~60% load ofzo) maar dit komt natuurlijk door het PPPoE verkeer.
Probleem welke ik echter heb is het “vastlopen” van de UDM Pro SE. Is me nu 2x gebeurd, interface en alles blijft werken maar het internet is ineens niet meer beschikbaar zonder reden.
Volgende staat in de logging:
code:
1
2
Your internet connection KPN is down. Please contact your ISP to verify if there is an outage in your area. Today at 18:14
Primary internet is experiencing packet loss. Please restart the modem or contact the ISP if this persists.

Reboot en alles werkt weer. Kans dat dit aan KPN heeft gelegen is zeer klein (meerdere mensen in de buurt met KPN glas en monitoring draaien die geen probleem hadden).
IPV6 heb ik uitgezet, wat settings doorgelopen maar niets geks kunnen vinden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:19
Ik heb een vraag m.b.t. de Unifi Express.

Is het mogelijk om een Unifi express toe te voegen aan een bestaande controller (remote cloudkey)

Ik zou deze express op 1 van mijn sites van unifi willen toevoegen als router,wifi, en gateway. Daarbij wil ik de express inclusief alle settings kunnen managen vanuit de cloudkey.

Ik hoop dat iemand dit weet en/of ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
pitchdown schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:09:
Ik heb een vraag m.b.t. de Unifi Express.

Is het mogelijk om een Unifi express toe te voegen aan een bestaande controller (remote cloudkey)

Ik zou deze express op 1 van mijn sites van unifi willen toevoegen als router,wifi, en gateway. Daarbij wil ik de express inclusief alle settings kunnen managen vanuit de cloudkey.

Ik hoop dat iemand dit weet en/of ervaring mee heeft.
Nee dat kan niet. Als je de router functie van de Unifi express wilt gebruiken moet je ook de ingebouwde controller gebruiken. Wil je een andere controller gebruiken dan kun je de express alleen als access point gebruiken. Bron, geen eigen ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door Medjai op 08-01-2024 21:55 . Reden: Bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Medjai schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:52:
[...]

Nee dat kan niet. Als je de router functie van de Unifi express wilt gebruiken moet je ook de ingebouwde controller gebruiken. Wil je een andere controller gebruiken dan kun je de express alleen als access point gebruiken. Bron, geen eigen ervaring.
Moet ik dan de next gen gateway lite nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
pitchdown schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Moet ik dan de next gen gateway lite nemen?
Ja, die past beter bij wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
Wellicht een heel dom vraagje. Maar ik heb een AP-AC-pro van iemand overgenomen.
Ik heb ook een UAP-AC-M, zou die powerinjector ook moeten werken? Of zijn dat verschillende?
ligt er aan welke PoE injector je hebt. de UAP-AC-M kan 24v passieve PoE aan, de AC Pro 48v passief.
beide werken ook met 802.3af PoE.
als je een 802.3af injector hebt, werkt het, anders niet.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
*zucht*

alles van Ubiquiti, inclusief de LTE module, werkte altijd prima. Uiteraard de melding dat KPN dat niet support, maar dat hoeft ook niet. Verder gaven ze aan dat dat allemaal kon.

Nou valt de glasvezel verbinding uit omdat het poortje kapot is 8)7 en de LTE module doet het ook niet meer (bleef op connecting staan)

Dus het simkaartje in de originele dongle van KPN gedaan, aan de originele KPN router gehangen, maar niks.. Blijkbaar missen we nu updates die dus ook niet meer binnen gehaald kunnen worden omdat dat alleen via de glasvezel module gebeurd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik heb er 2 besteld. De 6E bewust overgeslagen (te duur), maar inmiddels aardig wat 6E devices in huis. Hopelijk komt er later ook een U7 IW met 2.5GbE poorten en een nieuwe UDM met 2.5GbE en poe+.

De AP's en mijn 'server' zijn eigenlijk de enige 2.5GbE apparaten die rechtstreeks aan de UDM hangen. De andere apparaten zitten meestal achter een IW dus heb niet echt een POE Switch nodig indien ze die nieuwe UDM wat 2.5GbE poe poorten geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Jay-v schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik heb er 2 besteld. De 6E bewust overgeslagen (te duur), maar inmiddels aardig wat 6E devices in huis. Hopelijk komt er later ook een U7 IW met 2.5GbE poorten en een nieuwe UDM met 2.5GbE en poe+.

De AP's en mijn 'server' zijn eigenlijk de enige 2.5GbE apparaten die rechtstreeks aan de UDM hangen. De andere apparaten zitten meestal achter een IW dus heb niet echt een POE Switch nodig indien ze die nieuwe UDM wat 2.5GbE poe poorten geven :+
jammer dat mijn 10GB switch geen PoE heeft :(

ziet er leuk uit, maar voor mij nu te duur.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Ferra schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:42:
Is de Ubiquiti UniFi Dream Router nog ergens op voorraad? Overal waar ik kijk is er een lange levertijd...
Nu bij Unifi: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/udr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik probeer op mijn vandaag ontvangen Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite mijn glasvezel van KPN werkend te krijgen.

DHCP werkt niet en PPOE krijg ik ook niet werkend.

Welke instellingen moet ik letterlijk hiervoor gebruiken??

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALJSuQIHHZaKBFJhDjcKxavkW7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b29ybjryz6jvDvI8Wpaktban.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was snel. Blijkbaar versturen ze vanuit Eindhoven tegenwoordig. Vanavond even vergelijken met de U6 Pro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:10:
Ik probeer op mijn vandaag ontvangen Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite mijn glasvezel van KPN werkend te krijgen.

Het antwoord op je vraag is 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51

2x posten in twee verschillende topics is misschien niet heel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:19

En misschien ff de zoekfunctie gebruiken van dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Extreem vertekende foto of hebben ze nu een rond apparaat in een extreem lange rechthoekige doos gedaan?

De AC Lite, AC LR en NanoHD dozen die ik in mijn handen heb gehad waren toch een stuk vierkanter.
Leg die dozen eens op een andere zij, dan wordt het een rechthoek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
KPN Glasvezel werkt bij ons zowel via PPOE (dan sluiten we de UDM rechtstreeks op het glasvezelkastje aan) als via DHCP (dan hangen we de UDM achter de Xperia router van KPN)

Voor PPOE heb je uiteraard een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar meer dan dat volgens mij ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:29

djbarney

XBL: DeejayBarney

RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:35:
[...]

2 5 packs(?) dan? Wist niet dat ze die hadden (maar ook niet gekeken of ze die hadden :p).
nee, op de foto staan ze op hun korte kant vermoed ik :D dus wel gewoon platte ronde schotels, maar op hun rand gezet zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• touzani
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 09:09
RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Zelf geen KPN klant. Maar je hebt niet echt een gebruikersnaam en wachtwoord nodig bij mijn weten? Je moet ze wel invullen, maar je kunt gewoon willekeurig wat inrammen en dat werkt dan gewoon.
https://forum.kpn.com/mod...ng-kpn-pon-eof-gof-598147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

djbarney schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:59:
[...]

nee, op de foto staan ze op hun korte kant vermoed ik :D dus wel gewoon platte ronde schotels, maar op hun rand gezet zeg maar
Dit ja ;-).

Anyway. Inmiddels aangesloten. Snelheid valt vooralsnog tegen.

Op mijn Windows 11 PC met WiFi 6E adapter haal ik zo'n 350mbps, terwijl ik naar mijn U6 Lite zon 450mbps haalde. Waarschijnlijk nog het een en ander wat ik anders moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19

KRASH

Juist ja...

Jay-v schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Dit ja ;-).

Anyway. Inmiddels aangesloten. Snelheid valt vooralsnog tegen.

Op mijn Windows 11 PC met WiFi 6E adapter haal ik zo'n 350mbps, terwijl ik naar mijn U6 Lite zon 450mbps haalde. Waarschijnlijk nog het een en ander wat ik anders moet instellen.
Merk hier hetzelfde ten opzichte van een U6-Enterprise, zelfde afstand en locatie op een 160mhz 6Ghz kanaal, om de beurt aangesloten. Heb het een paar keer gedaan, resultaten waren redelijk consistent. Ik heb hem weer in de doos gedaan, voorlopig laat ik de U6-Enterprises nog even hangen.

U7-Pro speedtest: https://www.speedtest.net/result/d/617017460
U6-Enterprise speedtest: https://www.speedtest.net/result/d/617018216

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik loop toch nog een beetje vast met mijn WireGuard config op een ER-X. Ik heb na aanleiding van mijn iedere post in dit topic succesvol een tunnel lopen naar een remote WG host (HomeAssistant Server & NAS). Meteen besloten om een 2e interface te maken om mijn IPsec site-to-site te vervangen en ook dat werkt prima. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de performance van de ER-X met WG korte test liep tegen de 100 mbit aan (limiet van de verbinding), meer dan prima voor mijn doel.

Als laatste dacht ik ook mijn Client devices (iPad, iPhone) om te zetten zodat ik remote aan mijn eigen devices kan incl AdGuard DNS filtering. 3e interface aangemaakt (wg2)) en 4 clients toegevoegd. Dit heeft heel even gewerkt, maar nu loop ik vast. De verbinding komt tot stand, maar ik krijg geen verkeer (meer) over de tunnel heen.

Mijn FW config is (zo goed als) leeg, ik wilde eerst dat alles werkte voor ik met de FW aan de slag ging. Waar kan ik dit nog in zoeken? De config is gelijk aan wg0 en wg1 op de subnetten na en deze werken wel goed.

wg0 172.27.66.2/24 (externe host is .1)
wg1 172.27.67.1/24 (site-to-site naar een andere ER-X, werkt, verkeer is in 2 richtingen mogelijk
wg2 172.27.68.1/24 (client VPN, hier heb ik de issues mee)

Op de client staat allowed IPs op 0.0.0.0/0 om alle verkeer via de tunnel te laten lopen.

Waar kan ik nog zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:21:
Ik loop toch nog een beetje vast met mijn WireGuard config op een ER-X. Ik heb na aanleiding van mijn iedere post in dit topic succesvol een tunnel lopen naar een remote WG host (HomeAssistant Server & NAS). Meteen besloten om een 2e interface te maken om mijn IPsec site-to-site te vervangen en ook dat werkt prima. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de performance van de ER-X met WG korte test liep tegen de 100 mbit aan (limiet van de verbinding), meer dan prima voor mijn doel.

Als laatste dacht ik ook mijn Client devices (iPad, iPhone) om te zetten zodat ik remote aan mijn eigen devices kan incl AdGuard DNS filtering. 3e interface aangemaakt (wg2)) en 4 clients toegevoegd. Dit heeft heel even gewerkt, maar nu loop ik vast. De verbinding komt tot stand, maar ik krijg geen verkeer (meer) over de tunnel heen.

Mijn FW config is (zo goed als) leeg, ik wilde eerst dat alles werkte voor ik met de FW aan de slag ging. Waar kan ik dit nog in zoeken? De config is gelijk aan wg0 en wg1 op de subnetten na en deze werken wel goed.

wg0 172.27.66.2/24 (externe host is .1)
wg1 172.27.67.1/24 (site-to-site naar een andere ER-X, werkt, verkeer is in 2 richtingen mogelijk
wg2 172.27.68.1/24 (client VPN, hier heb ik de issues mee)

Op de client staat allowed IPs op 0.0.0.0/0 om alle verkeer via de tunnel te laten lopen.

Waar kan ik nog zoeken?
Kun je:
$ configure
$ show interfaces wireguard wg2

posten? Dat maakt een stuk duidelijker wat je hebt :)

Edit: keys uiteraard weghalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik gebruik een UXG Lite.

ik heb met de UXG ook het probleem dat de upload (1 GB) niet boven de 100 uitkomt.
Iemand die weet hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 20:01
pitchdown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:46:
ik gebruik een UXG Lite.

ik heb met de UXG ook het probleem dat de upload (1 GB) niet boven de 100 uitkomt.
Iemand die weet hoe dit op te lossen?
Niet zonder dat je je setup post en bijv welke internet provider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Tonne schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Niet zonder dat je je setup post en bijv welke internet provider ;)
KPN - 1 GB
PPOE - IPV4 - VLAN6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Kun je:
$ configure
$ show interfaces wireguard wg2

posten? Dat maakt een stuk duidelijker wat je hebt :)

Edit: keys uiteraard weghalen ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 address 172.27.68.1/24
 description Client-VPN
 listen-port 52820
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.2/24
     description Laptop
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.5/24
     description iPad2
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.3/24
     description iPhone
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.4/24
     description iPad
 }
 private-key <key)=
 route-allowed-ips true

Dit is de config, gelijk aan wg0 en wg1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

KRASH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Merk hier hetzelfde ten opzichte van een U6-Enterprise, zelfde afstand en locatie op een 160mhz 6Ghz kanaal, om de beurt aangesloten. Heb het een paar keer gedaan, resultaten waren redelijk consistent. Ik heb hem weer in de doos gedaan, voorlopig laat ik de U6-Enterprises nog even hangen.

Op de een of andere manier blijft mijn Windows machine op 2.4 of 5GHz verbinden. Ik heb voor nu een extra SSID aangemaakt met enkel 6GHz. Dan verbind mijn PC wel netjes en heb ik ook een iets hogere snelheid dan bij de U6 Lite. Momenteel zo'n ~800Mbps met enkel een tv-meubel tussen PC en AP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjmzMkxl8POB_c6THUSblhTL9RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLQu1yscWxJKgY8iAGVKuhW6.png?f=fotoalbum_large

Mijn iPhone verbind automatisch op 6GHz (op mijn mixed SSID). Ga ik daar naast het AP zitten haal ik ook makkelijk 1Gbit/s (nog geen 2.5GbE net PoE+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
RobertMe schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Zelf geen KPN klant. Maar je hebt niet echt een gebruikersnaam en wachtwoord nodig bij mijn weten? Je moet ze wel invullen, maar je kunt gewoon willekeurig wat inrammen en dat werkt dan gewoon.
Geen idee, ik kreeg een gebruikersnaam en wachtwoord, dat heb ik maar ingevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:51:
[...]

KPN - 1 GB
PPOE - IPV4 - VLAN6
Iemand die ook de USX draait en ook een lage upload-snelheid behaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
pitchdown schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:00:
[...]

Iemand die ook de USX draait en ook een lage upload-snelheid behaald?
Heb het hier wel vaker voorbij zien komen in ieder geval. Staat wel stukje terug in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Op de een of andere manier blijft mijn Windows machine op 2.4 of 5GHz verbinden. Ik heb voor nu een extra SSID aangemaakt met enkel 6GHz. Dan verbind mijn PC wel netjes en heb ik ook een iets hogere snelheid dan bij de U6 Lite. Momenteel zo'n ~800Mbps met enkel een tv-meubel tussen PC en AP.
U7-Pro ervaring na het opzetten van een separate SSID voor 6GHz:
  • Goede snelheid op mijn PC via het 6E/6GHz only netwerk.
  • Mijn primaire netwerk in mixed mode (2.4/5/6 GHz) WPA3 gezet. Kom er later echter achter dat mijn camera's en HP printer geen WPA3 ondersteunen en dus niet meer willen verbinden met WiFi.
  • Primaire SSID weer terug gezet naar WPA2/WPA3 mixed (dus zonder 6GHz). Alles werkt weer. Nu ziet mijn PC echter het 6GHz SSID niet meer, mijn iPhone echter wel?!
  • Mijn PC ziet het 6GHz SSID als hidden-network, verbinden lukt nu well maar "hide network name" staat niet aan in de Unifi config. Mijn iPhone "ziet" het SSID wel?!
  • Toen beide SSIDs ( netwerknaam & netwerknaam-6E ) op WPA3 only stonden kon mijn PC het 6E SSID wel vinden.
:(

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-v op 11-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
The Druid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Oké dat is bijzonder want heb al meerdere users op dit forum in de DM gesproken waar de UXG lite prima werkt met KPN op een Aon verbinding. Daarnaast is de downstream prima maar zit het issue in de uptream. Je zou verwachten dat een hardware offload in beiden gevallen een issue zou opleveren. Veel variabelen en onduidelijkheid maar conclusie is dat het voor mij niet werkt en dat ik daarin teleurgesteld ben. Zeker omdat ik ontzettend fan ben van Unifi en eraan hecht om alles in het zelfde ecosysteem te hebben. Dus nu weer terug naar mijn USG3P die prima functioneert. Het kan dus wel.
Hier hetzelfde issue met de USX.
Het juiste topic bij Ubiquiti lijkt deze te zijn : https://community.ui.com/...-9f73-b02d29e81cc2?page=2

Dit issue speelt dus 100% zeker NIET met een USG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pitchdown schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Hier hetzelfde issue met de USX.
Het juiste topic bij Ubiquiti lijkt deze te zijn : https://community.ui.com/...-9f73-b02d29e81cc2?page=2

Dit issue speelt dus 100% zeker NIET met een USG?
2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik zie in de pricewatch een Unifi USG router en de USG 3P router.
Wat is in de praktijk het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
pitchdown schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:59:
Ik zie in de pricewatch een Unifi USG router en de USG 3P router.
Wat is in de praktijk het verschil?
Ik zie zelf de USG 3P nergens, maar die ik zie als USG is de USG 3P. Dus lijkt mij dezelfde te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:43
KRASH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eniB4-rQpDpAQogSqJltHlYGcqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cl2lLbvtfoVPbdPqwIHiOS55.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 12:02

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:40:
[...]

U7-Pro ervaring na het opzetten van een separate SSID voor 6GHz:
  • Goede snelheid op mijn PC via het 6E/6GHz only netwerk.
  • Mijn primaire netwerk in mixed mode (2.4/5/6 GHz) WPA3 gezet. Kom er later echter achter dat mijn camera's en HP printer geen WPA3 ondersteunen en dus niet meer willen verbinden met WiFi.
  • Primaire SSID weer terug gezet naar WPA2/WPA3 mixed (dus zonder 6GHz). Alles werkt weer. Nu ziet mijn PC echter het 6GHz SSID niet meer, mijn iPhone echter wel?!
  • Mijn PC ziet het 6GHz SSID als hidden-network, verbinden lukt nu well maar "hide network name" staat niet aan in de Unifi config. Mijn iPhone "ziet" het SSID wel?!
  • Toen beide SSIDs ( netwerknaam & netwerknaam-6E ) op WPA3 only stonden kon mijn PC het 6E SSID wel vinden.
:(
Ben er laatst achter gekomen dat je bij Unifi Wifi meerdere keren dezelfde SSID naam kan instellen.

Heb nu mijn SSID op 2.4/5Ghz met WPA2/3 Mixed ingesteld en 6Ghz met WPA3. Beiden dus met exact zelfde naam. Apparaten in huis die 6Ghz ondersteunen (iPhone 15 Pro Max, SteamDeck OLED) herkenden dit gelijk en verbinden nu automatisch op 6Ghz.

Gebruik wel de U6-IW-Enterprise, dus geen idee of de implementatie anders is met de nieuwe U7 serie, maar lijkt me dat dit vergelijkbaar moet werken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Welke app is dit? Mijn unifi app speedtest ziet er heel anders uit?
BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Ben er laatst achter gekomen dat je bij Unifi Wifi meerdere keren dezelfde SSID naam kan instellen.

Heb nu mijn SSID op 2.4/5Ghz met WPA2/3 Mixed ingesteld en 6Ghz met WPA3. Beiden dus met exact zelfde naam. Apparaten in huis die 6Ghz ondersteunen (iPhone 15 Pro Max, SteamDeck OLED) herkenden dit gelijk en verbinden nu automatisch op 6Ghz.

Gebruik wel de U6-IW-Enterprise, dus geen idee of de implementatie anders is met de nieuwe U7 serie, maar lijkt me dat dit vergelijkbaar moet werken.
Ga ik proberen, thanks!

[ Voor 43% gewijzigd door Jay-v op 11-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:01
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:47:
[...]

Welke app is dit? Mijn unifi app speedtest ziet er heel anders uit?
WiFiman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

BiG-GuY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Werkt prima op mijn Apple spul maar niet op Windows. Mijn Windows 11 machine verbind nu op het 5GHz SSID en niet op 6GHz. Ik moet dus echt 2 SSIDs aanmaken om Windows te laten werken op 6E.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

UniFi devices uitlezen over SNMP in PRTG

Een kleine handleiding hoe je UniFi apparatuur over SNMP kunt uitlezen in PRTG (Windows software, 100 sensoren gratis voor thuisgebruik _O_ ):

Met SNMP is het alleen altijd even klieren om de juiste OID's te vinden.
  1. Download UBNT-MIB en UBNT-UniFi-MIB (heb ik (hier gevonden)
  2. Hernoem de bestanden zodat ze een .mib extensie krijgen
  3. Download MIB Importer, installeer deze en open de applicatie
  4. Sleep beide(!) .mib files tegelijk in het venster
  5. Sla de geïmporteerde gegevens op als bijv. unifi.oidlib
  6. Plaats deze file in C:\Program Files (x86)\PRTG Network Monitor\snmplibs
  7. Voeg in PRTG een sensor toe voor je device, kies voor het sensortype 'SNMP Library'
  8. In het venster wat opent ("Please select a library file") kies je de .oidlib die je in stap #6 hebt aangemaakt
  9. Je krijgt nu een lijst met SNMP sensoren voor je device
Ik wil graag de uplink speed in de gaten houden. Heb wel eens gehad dat een accespoint op 100Mbit i.p.v. 1Gbit uplink draaide vanwege een rotte netwerkkabel. In de UniFi controller kun je dit in één oogopslag zien, maar ik zit daar niet dagelijks in en zo ver ik weet kun je geen notificatie instellen op dit soort events.
In mijn geval ging het om de "unifi if speed" waar ik in geïnteresseerd was. Heb hem toegevoegd en als ik op m'n switch de poortsnelheid aanpaste, ging deze sensor netjes mee.

Mocht je geen PRTG gebruiken dan kun je met de MIB-files en snmpwalk ook wel een eind komen om de juiste OID's te achterhalen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19

KRASH

Juist ja...

Netjes. Zou het misschien ook nog even met een 320Mhz kanaal moeten proberen ipv 160Mhz, kijken wat het verschil dan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:08:

UniFi devices uitlezen over SNMP in PRTG

Een kleine handleiding hoe je UniFi apparatuur over SNMP kunt uitlezen in PRTG (100 sensoren gratis voor thuisgebruik _O_ ):

Met SNMP is het alleen altijd even klieren om de juiste OID's te vinden.
  1. Download UBNT-MIB en UBNT-UniFi-MIB (heb ik (hier gevonden)
  2. Hernoem de bestanden zodat ze een .mib extensie krijgen
  3. Download MIB Importer, installeer deze en open de applicatie
  4. Sleep beide(!) .mib files tegelijk in het venster
  5. Sla de geïmporteerde gegevens op als bijv. unifi.oidlib
  6. Plaats deze file in C:\Program Files (x86)\PRTG Network Monitor\snmplibs
  7. Voeg in PRTG een sensor toe voor je device, kies voor het sensortype 'SNMP Library'
  8. In het venster wat opent ("Please select a library file") kies je de .oidlib die je in stap #6 hebt aangemaakt
  9. Je krijgt nu een lijst met SNMP sensoren voor je device
Ik wil graag de uplink speed in de gaten houden. Heb wel eens gehad dat een accespoint op 100Mbit i.p.v. 1Gbit uplink draaide vanwege een rotte netwerkkabel. In de UniFi controller kun je dit in één oogopslag zien, maar ik zit daar niet dagelijks in en zo ver ik weet kun je geen notificatie instellen op dit soort events.
In mijn geval ging het om de "unifi if speed" waar ik in geïnteresseerd was. Heb hem toegevoegd en als ik op m'n switch de poortsnelheid aanpaste, ging deze sensor netjes mee.

Mocht je geen PRTG gebruiken dan kun je met de MIB-files en snmpwalk ook wel een eind komen om de juiste OID's te achterhalen :)
Prima post!

Heb PRTG ook jaren gebruikt maar ik viel over de benodigde windows licentie. Ben jaren op LibreNMS overgestapt en nu sinds een maandje op Zabbix, beide via docker. Zeker Zabbix heb je vrij snel draaien en kost je geen licentiekosten voor het OS. De kwaliteit van de grafieken is bij Zabbix en PRTG gelijkwaardig, dat was de reden om van LibreNMS af te stappen de grafieken zien er ouderwets uit te "blokkerig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
offtopic:
@stormfly Ik draai Windows Server in evaluation mode. Kun je iets van 2x re-armen waardoor je er minimaal een jaar mee vooruit kan. En PRTG is heel makkelijk over te zetten aangezien het allemaal platte data is. Installeren, data kopiëren en je bent weer in de lucht.

Mooiste zou zijn als het onder Linux kon draaien in een Docker container :P

Heb je een screenshot van een leuk grafiekje in Zabbix hoe dat eruit ziet?

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:02:
[...]
Ik zie zelf de USG 3P nergens, maar die ik zie als USG is de USG 3P. Dus lijkt mij dezelfde te zijn.
Ik heb vanmiddag een USG opgehaald en aangesloten op de Glaslijn van KPN.
Geen issues m.b.t. de upload-snelheid meer.

Ik hoop dat de USX nog een keer een goede update krijgt om dit te fixen.
Zelf zie ik hele grote verbeteringen in de USX t.o.v. USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Aan de signaalsterkte te zien zit je er een meter van af.
Wat blijft van die snelheid over met een muurtje of een deur tussen client en AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
KRASH schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Netjes. Zou het misschien ook nog even met een 320Mhz kanaal moeten proberen ipv 160Mhz, kijken wat het verschil dan is.
Bij die test gebruikte ik 320 MHz. Ik heb geen client device die dit heeft en bij mijn iPhone maakte het niet uit of ik 160 of 320 MHz instel, zelfde resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 11-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Masimo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Aan de signaalsterkte te zien zit je er een meter van af.
Wat blijft van die snelheid over met een muurtje of een deur tussen client en AP?
Klopt, had hem net uitgepakt en was de eerste test. Inmiddels hangt die aan het plafond en haal ik in de ruimte snelheden tussen de 1200 en 1400 Mbps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ThinkPad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:58:
offtopic:
@stormfly Ik draai Windows Server in evaluation mode. Kun je iets van 2x re-armen waardoor je er minimaal een jaar mee vooruit kan. En PRTG is heel makkelijk over te zetten aangezien het allemaal platte data is. Installeren, data kopiëren en je bent weer in de lucht.

Mooiste zou zijn als het onder Linux kon draaien in een Docker container :P

Heb je een screenshot van een leuk grafiekje in Zabbix hoe dat eruit ziet?
Dat trekt mijn OCD slecht als er wat niet-geactiveerd is ;-)

Ontopic hier een screenshot van SNMP data van een UniFi AP, ingezoomd en wat cpu stats uitgezoomd. Zabbix in een docker container onder linux, hun dockerfile is heel erg compleet hoef je niets aan te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvdzqwJDicbHG_tktsB0Ua1dRGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOTi5wwqNvIk6lM8CabVQIrg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1_ZAXp3oD5PxsumSQwvyNRm7mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qwvDbqvD884hkTaRxoqQGEK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 11-01-2024 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gastje01 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:04:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 address 172.27.68.1/24
 description Client-VPN
 listen-port 52820
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.2/24
     description Laptop
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.5/24
     description iPad2
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.3/24
     description iPhone
 }
 peer <key>= {
     allowed-ips 172.27.68.4/24
     description iPad
 }
 private-key <key)=
 route-allowed-ips true

Dit is de config, gelijk aan wg0 en wg1
Twee verschilletjes die ik zie met de ER die ik beheer:
  • Ik heb bij de peers altijd /32 als subnet. Met een /24 stel je in de routing in dat het volledige 172.227.68..x subnet via deze peer gerouteerd moet worden. Mogelijk dat dit goed gaat? Mogelijk ook niet?
  • Ik heb een mtu 1420 ingesteld staan (op het "wg*" niveau, dus niet op de peer). Het zou zo kunnen zijn dat de client een afwijkende / verkeerde / ... MTU gebruikt en daardoor pakketjes nogal gek gefragmenteerd worden. Zelf heb ik in ieder geval eens gezien dat HTTP(S) over de tunnel naar bepaalde sites totaal mislukte. Met een ingestelde MTU ging dat goed. Maar... dat was als client VPN naar een VPN boer, en niet aan de "server" kant dus
Mocht het daarmee nog niet lukken: op de router is (waarschijnlijk) tcpdump beschikbaar. Lekker tcpdumpen dus om te kijken hoe ver je komt :*) Dat is hoe ik altijd de issues heb opgelost: beginnen met tcpdump om te zien "hoe ver" de pakketjes komen. Doe bv een ping naar 172.227.68.1 vanaf de client en draai op de router eens sudo tcpdump -ni wg2 icmp and host 172.227.68.1 (je kunt ook nog wat -v-tjes toevoegen voor uitgebreidere informatie, zelf doe ik intussen uit automatisme vaak direct -nvvvi).

Die description ga ik wel even over nemen. Wist niet dat dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Twee verschilletjes die ik zie met de ER die ik beheer:
  • Ik heb bij de peers altijd /32 als subnet. Met een /24 stel je in de routing in dat het volledige 172.227.68..x subnet via deze peer gerouteerd moet worden. Mogelijk dat dit goed gaat? Mogelijk ook niet?
  • Ik heb een mtu 1420 ingesteld staan (op het "wg*" niveau, dus niet op de peer). Het zou zo kunnen zijn dat de client een afwijkende / verkeerde / ... MTU gebruikt en daardoor pakketjes nogal gek gefragmenteerd worden. Zelf heb ik in ieder geval eens gezien dat HTTP(S) over de tunnel naar bepaalde sites totaal mislukte. Met een ingestelde MTU ging dat goed. Maar... dat was als client VPN naar een VPN boer, en niet aan de "server" kant dus
Mocht het daarmee nog niet lukken: op de router is (waarschijnlijk) tcpdump beschikbaar. Lekker tcpdumpen dus om te kijken hoe ver je komt :*) Dat is hoe ik altijd de issues heb opgelost: beginnen met tcpdump om te zien "hoe ver" de pakketjes komen. Doe bv een ping naar 172.227.68.1 vanaf de client en draai op de router eens sudo tcpdump -ni wg2 icmp and host 172.227.68.1 (je kunt ook nog wat -v-tjes toevoegen voor uitgebreidere informatie, zelf doe ik intussen uit automatisme vaak direct -nvvvi).

Die description ga ik wel even over nemen. Wist niet dat dat kon.
Ik ben er nog eens verder in gedoken, even aangepast naar een /32 en alles werkte weer. Bij wijze van test weer terug naar een /24 en het werkt nu wel? 8)7 Voor de zekerheid toch maar op /32 gezet, wat ik zo lees lijkt dat een beetje best practice te zijn.

Ik heb mn resultaat bereikt, maar niets geleerd, TCPdump ga ik wel even onthouden voor een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoveel berichten over gelezen al hier maar ook de voeding van mijn USG is overleden (na 5 jaar ongeveer schat ik). Gelukkig had ik een passende voeding van een ander apparaat over die zowel past als het goede voltage had, dat scheelt weer :)

1 van m'n access points, een AC LR, heeft weer ontzettende last van coil whine ook. Dat heb ik eerder gehad en dat was toen ineens ook weer verdwenen, snap er niks van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 19:15
Kan iemand me hiermee opweg helpen: ik heb een UXG-lite aangeschaft, deze is ingesteld voor alleen KPN glasvezel en via het set inform ssh commando op de controller (externe locatie) aangemeld. Dit gaat ongeveer een dag goed of na een herstart maar dan is hij de connectie naar de controller kwijt. Als ik dan via ssh een info opvraag is hij ook de sync kwijt en is hij naar een ander adres aan het proberen te verbinden (het eerste adres waarop ik hem getest ) . Zodra ik opnieuw een set inform doe is het bijna instant weer in orde en is er een sync enz.
Hoe kan ik dat verkeerde adres waarop de uxg-lite wil verbinden aanpassen en opslaan naar het juiste en ook dat hij het blijft opslaan ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pimmetje651 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:18:
Kan iemand me hiermee opweg helpen: ik heb een UXG-lite aangeschaft, deze is ingesteld voor alleen KPN glasvezel en via het set inform ssh commando op de controller (externe locatie) aangemeld. Dit gaat ongeveer een dag goed of na een herstart maar dan is hij de connectie naar de controller kwijt. Als ik dan via ssh een info opvraag is hij ook de sync kwijt en is hij naar een ander adres aan het proberen te verbinden (het eerste adres waarop ik hem getest ) . Zodra ik opnieuw een set inform doe is het bijna instant weer in orde en is er een sync enz.
Hoe kan ik dat verkeerde adres waarop de uxg-lite wil verbinden aanpassen en opslaan naar het juiste en ook dat hij het blijft opslaan ?
Mogelijk dat je in de Controller "Override inform address" aan hebt staan en dat daar die oude / foute URL in staat? In Controller 8.0 blijkbaar te vinden bij Settings => System => Advanced tab, en dan "Inform host" met een "Override" vinkje (als je die aanvinkt verschijnt ook een adres veld). In een oudere controller (geen idee tot wanneer), en mogelijk dan ook nog de "Legacy" UI heet de optie echt "Override inform address" en is volgens mij ook het invoerveld meteen zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 11:46
Ik heb 2 UAP-AC-Lites op firmware 6.6.55 draaien. Unifi Application 7.2.97. Na allerlei firmware debacles in het verleden draaide de boel met deze firmware al weer een tijdje probleemloos.
Totdat ik besloot op mijn telefoon (Oneplus 11) te upgraden naar Android 14. Sindsdien wordt de telefoon iedere seconde van het netwerk afgegooid. Telefoon ook verbonden met een USB-LAN adapter, dan verbind hij wel stabiel met het netwerk. Ik heb hier ook nog ZyXEL AP en een TP-Link router. Daar verbind de telefoon ook probleemloos mee.
Als ik het vergelijk met andere merken dan heb ik bij Ubiquiti toch altijd het idee dat ik een laboratorium experiment meedraai. Hoe moeilijk kan het zijn om een Wifi standaard te implementeren en er daarna van af te blijven. Oudere firmwares geprobeerd maar mocht niet baten. Nu maar de oude TP-Link router speciaal voor deze telefoon laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 22:48
Strontvlieg schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:17:
Ik heb 2 UAP-AC-Lites op firmware 6.6.55 draaien. Unifi Application 7.2.97. Na allerlei firmware debacles in het verleden draaide de boel met deze firmware al weer een tijdje probleemloos.
Totdat ik besloot op mijn telefoon (Oneplus 11) te upgraden naar Android 14. Sindsdien wordt de telefoon iedere seconde van het netwerk afgegooid. Telefoon ook verbonden met een USB-LAN adapter, dan verbind hij wel stabiel met het netwerk. Ik heb hier ook nog ZyXEL AP en een TP-Link router. Daar verbind de telefoon ook probleemloos mee.
Als ik het vergelijk met andere merken dan heb ik bij Ubiquiti toch altijd het idee dat ik een laboratorium experiment meedraai. Hoe moeilijk kan het zijn om een Wifi standaard te implementeren en er daarna van af te blijven. Oudere firmwares geprobeerd maar mocht niet baten. Nu maar de oude TP-Link router speciaal voor deze telefoon laten draaien.
Ik draai hier met een AC-Lite op 6.2.44, nieuwere versies gaven destijds wat problemen en sindsdien niet meer naar omgekeken.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchCrownNL op 12-01-2024 20:49 ]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 11:46
DutchCrownNL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Ik draai hier met een AC-Lite op 6.2.44, nieuwere versies gaven destijds wat problemen en sindsdien niet meer naar omgekeken.
Bedankt. Ik heb 6.2.44 even geprobeerd. Zelfde gedrag.

Update 13/1:
Ik heb nog wat dingen uitgeprobeerd.
* getest met 4G aan en uit op telefoon -> heeft geen invloed
* getest met DHCP versus static IP op telefoon -> heeft geen invloed
* getest met een drietal firmwares van AP -> heeft geen invloed
* getest met andere merken (TP-Link en ZyXEL) routers/AP geconfigureerd als AP en verbonden met Unifi netwerk -> in alle gevallen treedt het probleem op. Probleem lijkt dus onafhankelijk van AP hardware/software implementatie
* getest met verschillende SSIDs (2.4 GHZ only / 5GHZ only / dual band) -> heeft geen invloed

* getest met TP-Link WR841N als router en met WAN verbonden met Unifi netwerk -> probleem treedt niet
* getest met USB-LAN adapter aan telefoon verbonden aan Unifi netwerk --> in dit geval treedt het probleem niet op.

Het probleem lijkt dus gerelateerd aan de Android 14 software implementatie in combinatie met mijn Unifi netwerk (hardware/software/firmware/configuratie) en treedt alleen op de WLAN adapter van de telefoon en niet op een LAN adapter.

Enkele wegen voorwaarts:
* wachten op een Android 14 update die het probleem hopelijk oplost
* wachten op Unifi firmware updates van USG router of Network Application
* iets veranderen aan de huidige configuratie (al heb ik niet heel veel trek om de huidige netwerk configuratie overhoop te gaan halen).
* verder op internet zoeken of iemand vergelijkbaar probleem en oplossing heeft

[ Voor 63% gewijzigd door Strontvlieg op 13-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@robertwebbe @KRASH er lijken wat uitdagingen te zijn met een SSID met of zonder tagged VLAN. Daar lijkt een magische grens te zitten tussen 1Gbps en 1.5Gbps. Erg bijzonder, ik weet niet of KRASH daar last van heeft want hij haalt in 1 richting al 1300Mbps.

https://community.ui.com/...5f-4dc1-9e6f-677a28e99bbc

Zijn jullie SSID's ontsloten in het untagged/native VLAN?
Pagina: 1 ... 253 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.