[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 252 ... 336 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-12 22:45
Atomic2005 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:12:
Ik krijg op mijn telefoon steeds de push berichten als één van de admin accounts inlogt.

Heb dat recent aan gezet, maar kan het niet meer terugvinden om uit te zetten? 8)7
System log -> Push Notification Settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NpOWqPt3B_v4adlFHoWJOwRLqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b37CizhJt3Zz2iBEDRGZA7Ao.png?f=user_large

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
Stefke schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:39:
@Tonne nee, dat had ik geprobeerd. Ook admin/administrator met bekende ww kom ik er niet op

[...]

Voor zover ik weet heb ik geen ssh key ingesteld.

Ik had zowel een siteexport gemaakt als een backup, beide geven dit probleem terwijl mijn oude en nieuwe controller allebei 8.0.24 zijn

Als ik op mijn oude controler de backup terugzet krijg ik ook adoption failed voor de USG

Het enige wat ik kan doen met de USG vanuit de controller is "remove", dan krijg ik een melding dat hij naar factorysettings terug gaat.
Of advanced adopt, maar dan moet ik de login hebben
Wat is het subnet van jouw netwerk? Is dat 192.168.1.x?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12 21:24
@Tonne correct dat is het netwerk dat thuis gebruik. Mijn usg zit op mijn modem op 192.168.2.x
mrdemc schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:52:
[...]

Welke normale login bedoel je precies? Die van de controller of de ingestelde gebruikersnaam/wachtwoord onder system>advanced?
Zijn dat verschillende?
Als ik naar het ipadres van de usb ga dan kan ik daarop inloggen, maar ik weet niet welke login daar werkt helaas. Dat lijkt me de login die ik moet ingeven als ik een "advanced adoption" wil doen
Ik weet ook niet meer wat je op die usg pagina kunt zien, ik ben er destijds wel op geweest maar dat is 3 jaar geleden

Ik kan m wel naar factory resetten maar omdat ik dhcp heb ingesteld met best een serie vaste ips (domotica) weet ik niet of dat problemen oplevert (als in: alles opnieuw instellen)
Ik kan m wel direct bereiken denk ik via de usw-lite? Mijn pc zit op ethernet

edit: ik keek nog eens - op de nieuwe controller - bij Device Authentication en daar stond een admin + wachtwoord. Daarmee kon ik de USG opnieuw adopten!
Vaag, in mijn oude controller stond daar volgens mij niks (kan dat? Misschien heb ik er totaal overheen gekeken.)
Bedankt je tip heeft dus toch gewerkt!

[ Voor 48% gewijzigd door Stefke op 30-12-2023 09:19 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:35
Hulliee schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:30:
[...]

Ja heb ik ook bij sommige devices. Ik dacht eigenlijk dat het aan versie 6.6.55 v/d AP's ligt.
Ja het is de versie van de AP's inderdaad. Had eerst geupdate naar 3.2.9 in de controller. Hierop geen verschil. Heb de NanoHD gedowngrade naar de vorige software versie en sindsdien is het over. Nu de U6-Lite en AC lite downgraden want die laten hetzelfde zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0tOr4pKuVaew5sjFjSLGEH6XNI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RRd8ohCQyYEMRyKqEPhyvxyH.png?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So5y6Jq_8mM2iVo0gwZPBCq3efo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWilP8exyWZ5MGoTZLfM70Ql.jpg?f=fotoalbum_medium

Na de downgrade
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgm1r-Knnl-TPK_kVcvkNZxpAOo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/howU9hMTtuTScN5Paj0Wnru6.png?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oS7hlbft4TicX26pZDnbuhH2eM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JITxolrcUOCwJbw9eLcj2nYC.jpg?f=fotoalbum_medium

Je ziet precies waar de downgrade gedaan is, sindsdien blijven de TX retries laag en geen probleem meer met de G4 voordeur bel.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Stefke
Iets anders wat me opvalt; ik heb enkele Reolink camera's hangen, die zijn allemaal bekabeld. In mijn Unify controller zie ik er twee echter op een AP "wireless" gekoppeld?
Hetzelfde geldt voor de Growatt omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5a8UMuDBE16mBVnT2tQqW18q0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIeGlTeqmK90qYKVKljauk3C.png?f=user_large
Dat AP (POE LR) zit op een 5-poort TP-link (*) POE switch in de schuur (die weer bekabeld is naar mijn USW-lite) en daar zitten ook deze twee camera's en de omvormer bekabeld op. Unify controller in de war?

(*) gekocht toen er maanden nergens een Unify switch te krijgen was een jaar geleden of zo

• Roy Batty
  • Laatst online: 13-12 13:36
Nee, alleen die controller gokt maar wat omdat je geen Unifi switch gebruikt die elke minuut alle verbindingen doorgeeft.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Roy Batty schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:09:
[...]

Nee, alleen die controller gokt maar wat omdat je geen Unifi switch gebruikt die elke minuut alle verbindingen doorgeeft.
Zijn er geen alternatieven voor zoiets die ondersteuning bieden voor verschillende implementaties/fabrikanten m.b.t. topologiën e.d.?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Stefke
Roy Batty schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:09:
[...]

Ik zie op de poort van de USW-lite daar daar de AP POE LR op aangesloten is, dat klopt dus niet want daar zit die 5p switch tussen

• Roy Batty
Stefke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik zie op de poort van de USW-lite daar daar de AP POE LR op aangesloten is, dat klopt dus niet want daar zit die 5p switch tussen
Inderdaad, de USW-Lite weet niks zeker want die ziet die TP-Link switch niet eens, is een unmanaged ding neem ik aan. Dus USW-Lite kan niks of onjuiste info doorgeven en de controller gokt maar wat. Met een Unifi switch ipv de TP-Link is het opgelost. Die controller gaat nu eenmaal uit van een Unifi ecosysteem.

• Roy Batty
Raven schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:11:
[...]

Zijn er geen alternatieven voor zoiets die ondersteuning bieden voor verschillende implementaties/fabrikanten m.b.t. topologiën e.d.?
Goeie vraag; er zijn wel netwerk monitoring systeem maar geen ervaring mee, dus geen idee hoe ver die kunnen gaan hier mee.

Roy Batty schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:35:
[...]

Goeie vraag; er zijn wel netwerk monitoring systeem maar geen ervaring mee, dus geen idee hoe ver die kunnen gaan hier mee.
Er is een standaard, LLDP: Wikipedia: Link Layer Discovery Protocol . En als ik op mijn zelfbouw router networkd lldp uitvoer geeft die ook netjes aan dat op (lokale) poort "lan" een apparaat met naam "SwitchKelder" zit met de capabiliy "Bridge" en dat het op dat apparaat poort ID "Port 1" is met omschrijving "Port 1" (als ik in de UniFi controller de naam van de poort aanpas zie ik dat vast ook terug in de omschrijving).

Alleen is dit dus blijkbaar niet recursief? (Als in: de apparaten achter de switch vind die niet, noch de overige switches, noch de APs, noch de end devices).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:03:
[...]

Er is een standaard, LLDP: Wikipedia: Link Layer Discovery Protocol . En als ik op mijn zelfbouw router networkd lldp uitvoer
Ah balls, mijn managed switch (SG3216) is daar te oud voor :/ , SNMP doet ie zo te zien wel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Roy Batty
RobertMe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:03:
[...]

Er is een standaard, LLDP: Wikipedia: Link Layer Discovery Protocol . En als ik op mijn zelfbouw router networkd lldp uitvoer geeft die ook netjes aan dat op (lokale) poort "lan" een apparaat met naam "SwitchKelder" zit met de capabiliy "Bridge" en dat het op dat apparaat poort ID "Port 1" is met omschrijving "Port 1" (als ik in de UniFi controller de naam van de poort aanpas zie ik dat vast ook terug in de omschrijving).

Alleen is dit dus blijkbaar niet recursief? (Als in: de apparaten achter de switch vind die niet, noch de overige switches, noch de APs, noch de end devices).
Ik weet er bitter weinig van maar je leest wel eens over een unpoller-toepassing, bv deze die dan Unifi uitleest en dat weer hapklaar aan kan bieden aan bv Grafana of Prometheus. Zelf heb ik hier een Nagios server draaien die het Ziggo modem elke paar minuten uitleest, die kan ook zoiets maar was erg technisch allemaal; was me niet gelukt zonder idiot`s guide.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gaat het werken om met de POE poorten van de ubiquiti-unifi-switch-gen-2-16-poorts-42w-poe switch 5 unifi in-wall wifi 6 te voeden? Ik lees dat ze 13,5w nodig hebben. En hoe werkt deze switch met de UDM SE? Ik lees hier en daar wat over een "aggregation switch" maar ik snap het verschil niet met deze switch.

En gaat dit voeden van de In-wall AP niet ten koste van de bandbreedte van de UTP kabel?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:52
Ferra schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:01:
Gaat het werken om met de POE poorten van de ubiquiti-unifi-switch-gen-2-16-poorts-42w-poe switch 5 unifi in-wall wifi 6 te voeden? Ik lees dat ze 13,5w nodig hebben. En hoe werkt deze switch met de UDM SE? Ik lees hier en daar wat over een "aggregation switch" maar ik snap het verschil niet met deze switch.

En gaat dit voeden van de In-wall AP niet ten koste van de bandbreedte van de UTP kabel?
De aggregatie swtch heeft acht (8 ) 10 GbE poorten en is dus handig als backbone voor een 10 GbE netwerk.

De UDM SE heeft naast de switch functionaliteit ook nog routing en FW functionaliteit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Ferra schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:01:
Gaat het werken om met de POE poorten van de ubiquiti-unifi-switch-gen-2-16-poorts-42w-poe switch 5 unifi in-wall wifi 6 te voeden? Ik lees dat ze 13,5w nodig hebben.
5x13,5=67,5.67,5 is groter dan 42W. So you'll do the math I did the math for you. Geen idee of die 13,5W per stuk klopt. Ik weet wel dat de U6 modellen potentieel power hungry zijn. En zeker als je de 4 switch poorten ook nog wilt gebruiken zal het fors oplopen. Daarnaast zit je ook nog met het opstarten. Tijdens opstarten zullen ze ook wel veel verbruiken. Dus als ze allemaal tegelijkertijd opstarten... (Bv nadat de switch van de stroom os geweest)
En hoe werkt deze switch met de UDM SE? Ik lees hier en daar wat over een "aggregation switch" maar ik snap het verschil niet met deze switch.
De aggregation switch is een totaal ander apparaat. Heeft AFAIK ook geen PoE dus die wil je waarschijnlijk niet. En het aantal RJ45 poorten daarop is ook beperkt.
Aansluiten van de USW 16 POE kun je gewoon doen via RJ45 uiteraard. Of als alternatief via SFP met een DAC kabel. Spaart een RJ45 poort uit op de switch.
Nee, PoE gaat niet ten koste van de beschikbare bandbreedte. PoE en data worden gecombineerd in het elektrische signaal over de 8 aders. Het is dus niet dat aders worden ingeleverd om ze alleen voor stroom te gebruiken waardoor er minder aders voor data over blijven.

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-12 23:15
Ik heb sinds een maand problemen in het unifi dashboard, meer bepaald de internet activity grafiek.
Hier kan je zien dat er om de x aantal tijd een piek is in mijn upload, die steeds hoger en hoger wordt.
Na een reboot van mijn console (UDM) begint dat terug op te bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_wCUOccjTl2drkAJ9Fl-wXp22A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSybAtayS7bToWTHXpi333VM.png?f=fotoalbum_large

Als ik in het legacy dashboard ga zien, lijkt alles wel normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fo1eSjdykQGrhT457BFSpNyp64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SE8DoF5dPvnwEQxpcBBiferE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook al eens de traffiek per client bekeken en die pieken kwamen zogezegd van een VM op mijn NUC, maar als ik via libreNMS de traffiek op die switchpoort bekeek, zag ik ook geen rare zaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTM7XnLW6qWqzIrZNtGPBw2d7T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/auExRbn1tLTN9w1kWaFQ4dEt.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit een bug van unifi (maar ik vind weinig zaken online).

GW is een UDM, draait op v3.2.7 en network app draait op 8.0.24 (laatste builds).

Heb IDS en IPS al eens uit gezet en terug aan, zonder veel resultaat.

Iemand zelfde ervaring of enig idee?

[ Voor 3% gewijzigd door briecht op 31-12-2023 08:11 ]

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:40:
[...]

Ja het is de versie van de AP's inderdaad. Had eerst geupdate naar 3.2.9 in de controller. Hierop geen verschil. Heb de NanoHD gedowngrade naar de vorige software versie en sindsdien is het over. Nu de U6-Lite en AC lite downgraden want die laten hetzelfde zien.

[Afbeelding][Afbeelding]

Na de downgrade
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je ziet precies waar de downgrade gedaan is, sindsdien blijven de TX retries laag en geen probleem meer met de G4 voordeur bel.
Ik heb ook een downgrade gedaan van mijn nanoHD en qua TX-retries grafiek is het opgelost zoals bij jou. Maar daaronder bij de Air Stats staat bij de 2.4 GHz data nog steeds een hoge TX-retry en TX-dropped.

Dus moet ik nog even verder op zoek waarom deze zo hoog sinds de laatste weken. Er zijn wat oude devices die een hoge TX-retry hebben maar die zijn niet zo hoog als het percentage TX-retries bij de AirStats van de nanoHD.

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:42
Hulliee schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb ook een downgrade gedaan van mijn nanoHD en qua TX-retries grafiek is het opgelost zoals bij jou. Maar daaronder bij de Air Stats staat bij de 2.4 GHz data nog steeds een hoge TX-retry en TX-dropped.

Dus moet ik nog even verder op zoek waarom deze zo hoog sinds de laatste weken. Er zijn wat oude devices die een hoge TX-retry hebben maar die zijn niet zo hoog als het percentage TX-retries bij de AirStats van de nanoHD.
Hier zelfde gedaan, netwerk is weer stabiel, percentage is laag, maar de grafiek kleurt nog veel oranje

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:07
JBS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:38:
Als gebruiker van UniFi AP's op zoek naar een PoE switch, kwam ik al snel op een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE.
Is dit, los van de beheerbaarheid in de UniFi Controller, de meerprijs waard ten opzichte van bijvoorbeeld een uitvoering: TP-Link TL-SG108PE?
Ik heb zelfs de USW flex mini gekocht.
Had op een plek in huis wat meer RJ45 bekabeling nodig en heb daardoor deze POE switch er tussen gezet.
Werkt echt prima.
kevertje1977 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb zelfs de USW flex mini gekocht.
Had op een plek in huis wat meer RJ45 bekabeling nodig en heb daardoor deze POE switch er tussen gezet.
Werkt echt prima.
Ik denk dat jij PoE switch anders gelezen hebt dan hoe in ieder geval ik de vraag van @JBS gelezen heb?

Jij verwijst naar een switch die via PoE gevoed kan worden, @JBS naar 2 switches die PoE kunnen leveren.,

• kevertje1977
  • Laatst online: 10:07
RobertMe schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat jij PoE switch anders gelezen hebt dan hoe in ieder geval ik de vraag van @JBS gelezen heb?

Jij verwijst naar een switch die via PoE gevoed kan worden, @JBS naar 2 switches die PoE kunnen leveren.,
Denk dat je gelijk hebt ;-) Anyway. iedereen blij en het werkt :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb glasvezel van KPN, daarbij heb ik een kastje gekregen, de https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html.

Nou zat ik me af te vragen of ik die glasvezel niet rechtstreeks in de UDM-Pro kan prikken (met de juiste SFP module)? Zo ja, weet iemand dan toevallig welke SFP module daar voor nodig is?
Scheelt weer een kastje.. :)
RvdH schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:30:
Ik heb glasvezel van KPN, daarbij heb ik een kastje gekregen, de https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html.

Nou zat ik me af te vragen of ik die glasvezel niet rechtstreeks in de UDM-Pro kan prikken (met de juiste SFP module)? Zo ja, weet iemand dan toevallig welke SFP module daar voor nodig is?
Ik denk dat je dit beter in een KPN topic kunt vragen. Maar ja, als je een SFP(+) module vindt zou dat prima moeten werken. Maar... afgaande op dat je nu een "kastje" hebt met XGS in de naam zal het gaan om een XGS-PON aansluiting. En ik meen eens begrepen te hebben dat er (nog) geen XGS-PON SFP(+) modules zijn die werken op het KPN netwerk.

Bij AON is het simpel: iedereen heeft een directe glasvezel van zijn huis naar een switch in het POP. Die switch is vervolgens een doodnormale switch met X glasvezelaansluitingen (/SFP modules). Elke klant gebruikt 1 poort, en het signaal is gewoon ethernet zoals je ook binnenshuis twee switches via glasvezel kunt verbinden.
Bij XGS-PON is het echter geen normale switch en geen gewoon ethernet verkeer over de kabel. Bij XGS-PON kan het signaal van tot wel 128 aansluitingen op 1 vezel en dus poort gaan. Daarvoor is dus ook een speciale ontvanger nodig die alleen het signaal van die specifieke klant "door laat" (XGS-PON gebruikt verschillende kleuren / frequenties om meerdere signalen over 1 vezel te sturen, dus jij ontvangt ook het signaal van de buren etc). En zo'n geschikte ontvanger is er meen ik niet voor KPN (buiten dan wat KPN levert).

Maar ik heb zelf uberhaupt geen glasvezel, laat staan van KPN. Dus voor de meest actuele informatie kun je het best in een KPN topic vragen.

[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

Volg dit topic maar, tot op heden lijkt het niet te kunnen bij KPN. Heb nog niet helder of het Zaram SFP (firmware) gerelateerd is, mijn onderbuik gevoel zegt van wel. Je zou de XGSPON sfp van fs.com kunnen proberen, die heeft 14-30dagen retourtermijn meen ik.

Bij Delta lukt het (door een handmatige provider aanpassing) wel om aan jouw wens te voldoen met de Zaram.

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 11:43
Hi allen! Ik ben bezig om mijn USW-24-POE en UDM SE te rackmounten, maar nu kom ik erachter dat ik de rack-ears van de USW nergens meer kan vinden. Heeft iemand toevallig een setje dat ik kan overnemen, of een gouden tip over waar ik een setje op de kop kan tikken? Ubiquiti zelf lijkt ze niet los te verkopen.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:03
Ik heb misschien een vreemde vraag maar wil het even zeker weten. Ik heb een Ubiquiti PoE switch (8) gekocht. Nu heb je daar 4 PoE poorten en 4 "normale".
Op dit moment heb ik maar één PoE poort nodig voor mijn AC U6+.

Kan het kwaad dat ik nu één van de apparaten die wel normale stroom krijgt verbonden heb met een PoE poort? (Ik heb in dit geval gekozen voor de Next van Ziggo) die nu via die poort internet krijgt maar misschien dus ook stroom?

De rest van de "normale" poorten zijn al in gebruik en zodoende zit de Next nu in één van die PoE poorten. Kan dit kwaad?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• Roy Batty
RevellNL schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:43:
Hi allen! Ik ben bezig om mijn USW-24-POE en UDM SE te rackmounten, maar nu kom ik erachter dat ik de rack-ears van de USW nergens meer kan vinden. Heeft iemand toevallig een setje dat ik kan overnemen, of een gouden tip over waar ik een setje op de kop kan tikken? Ubiquiti zelf lijkt ze niet los te verkopen.
Zonder garanties maar ik heb wel eens gelezen dat UI niet de beroerdste is en je wel een setje doet toekomen als je contact opneemt.

eu.store@ui.com

• Roy Batty
martin484 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:25:
Ik heb misschien een vreemde vraag maar wil het even zeker weten. Ik heb een Ubiquiti PoE switch (8) gekocht. Nu heb je daar 4 PoE poorten en 4 "normale".

Kan het kwaad dat ik nu één van de apparaten die wel normale stroom krijgt verbonden heb met een PoE poort? (Ik heb in dit geval gekozen voor de Next van Ziggo) die nu via die poort internet krijgt maar misschien dus ook stroom?

De rest van de "normale" poorten zijn al in gebruik en zodoende zit de Next nu in één van die PoE poorten. Kan dit kwaad?
Kan geen kwaad, zit een beveiliging op. Tenzij je een hele oude switch hebt maar zo te zien heb je een moderne USW-Lite-8-PoE. Je kunt PoE trouwens ook nog uitschakelen per poort.

[ Voor 6% gewijzigd door Roy Batty op 31-12-2023 13:36 ]

• martin484
Roy Batty schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:28:
[...]

Kan geen kwaad, zit een beveiliging op. Tenzij je een hele oude switch hebt maar zo te zien heb je een moderne USW-Lite-8-PoE. Je kunt PoE trouwens ook nog uitschakelen per poort.
Bedankt voor je snelle antwoord! Ah dat is helemaal handig, dan ga ik even kijken hoe ik dit PoE van die poort kan uitschakelen! gevonden, via de controller kan dit regelen. Top!

[ Voor 6% gewijzigd door martin484 op 31-12-2023 13:43 ]

• Roy Batty
martin484 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! Ah dat is helemaal handig, dan ga ik even kijken hoe ik dit PoE van die poort kan uitschakelen! gevonden, via de controller kan dit regelen. Top!
in de poortmanager - al gevonden zie ik

[ Voor 36% gewijzigd door Roy Batty op 31-12-2023 13:51 ]

martin484 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:25:

PoE via de standaard (802.3af / 802.3at / 802.3bt) is een "actieve" variant waarbij er "onderhandeld" wordt of er stroom geleverd moet worden. Als je een apparaat aansluit dat geen stroom nodig heeft wordt er dus ook geen stroom geleverd. Aan laten staan is in principe dus prima (scheelt je ook afvragen waarom het op een later moment niet werkt).

Voornamelijk vroeger, voor de standaard, had je ook varianten met "passieve" PoE. Dat was meestal ook merk specifiek en is iets dat Ubiquiti ook gedaan heeft. Daarbij stond er daadwerkelijk altijd stroom op de poort, en apparatuur die daar niet mee overweg kan/kon (zeg maar: alles behalve apparaten die specifiek deze variant van PoE ondersteunen) werd dan ook gefrituurd. Dus als je daarop bv de Next van Ziggo zou aansluiten kon je contact met Ziggo opnemen dat de netwerkpoort of zelfs het hele apparaat het niet deed :P

De switch die jij hebt doet dan ook alleen PoE via de standaard. Dus helemaal prima om lekker aan te laten. De Ubiquiti switches die (ook) passive PoE doen zijn de oude USW 8-150W, 16-150W, 24-250W? en 48-250W?. De intussen zogenaamde "gen 1" switches (de 16, 24 & 48 poorts varianten zijn 19" modellen, zonder display, de 8 poorts variant is die met 2 SFP poorten van metaal / metalic kleur). Maar ook die ondersteunen 802.3af / 802.3at en dat is wat (standaard) aan staat. Passive PoE moet je op die switches expliciet per poort aan zetten. Uiteraard dus vanwege het feit dat apparatuur die er niet tegen kan kapot van gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2023 13:55 ]

• martin484
RobertMe schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:53:
[...]

PoE via de standaard (802.3af / 802.3at / 802.3bt) is een "actieve" variant waarbij er "onderhandeld" wordt of er stroom geleverd moet worden. Als je een apparaat aansluit dat geen stroom nodig heeft wordt er dus ook geen stroom geleverd. Aan laten staan is in principe dus prima (scheelt je ook afvragen waarom het op een later moment niet werkt).

Voornamelijk vroeger, voor de standaard, had je ook varianten met "passieve" PoE. Dat was meestal ook merk specifiek en is iets dat Ubiquiti ook gedaan heeft. Daarbij stond er daadwerkelijk altijd stroom op de poort, en apparatuur die daar niet mee overweg kan/kon (zeg maar: alles behalve apparaten die specifiek deze variant van PoE ondersteunen) werd dan ook gefrituurd. Dus als je daarop bv de Next van Ziggo zou aansluiten kon je contact met Ziggo opnemen dat de netwerkpoort of zelfs het hele apparaat het niet deed :P

De switch die jij hebt doet dan ook alleen PoE via de standaard. Dus helemaal prima om lekker aan te laten. De Ubiquiti switches die (ook) passive PoE doen zijn de oude USW 8-150W, 16-150W, 24-250W? en 48-250W?. De intussen zogenaamde "gen 1" switches (de 16, 24 & 48 poorts varianten zijn 19" modellen, zonder display, de 8 poorts variant is die met 2 SFP poorten van metaal / metalic kleur). Maar ook die ondersteunen 802.3af / 802.3at en dat is wat (standaard) aan staat. Passive PoE moet je op die switches expliciet per poort aan zetten. Uiteraard dus vanwege het feit dat apparatuur die er niet tegen kan kapot van gaat.
Bedankt Robert voor je uitgebreide antwoord! erg duidelijk en weer iets geleerd ;-)
Ik heb er voor gekozen om de poort uit te schakelen voor PoE maar ben het met je eens dat dit later vragen zou kunnen oproepen waarom hij dan niet doet. Anderzijds verwacht ik niet snel wijzigingen qua apparatuur aan deze switch voor de komende tijd.

• Roy Batty
RobertMe schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:53:
[...]

Als je een apparaat aansluit dat geen stroom nodig heeft wordt er dus ook geen stroom geleverd.
Dat geldt dus ook voor (oudere) apparaten die wel stroom nodig hebben maar slechts op de Passive variant werken. Door schade en schande moeten leren waarom mijn AP-AC-LR van 2016 maar niet wilde aanspringen, behalve op de meegeleverde 24V passive injector.

[ Voor 5% gewijzigd door Roy Batty op 31-12-2023 14:28 ]

Roy Batty schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:28:
[...]

Dat geldt dus ook voor (oudere) apparaten die wel stroom nodig hebben maar slechts op de Passive variant werken. Door schade en schande moeten leren waarom mijn AP-AC-LR van 2016 maar niet wilde aanspringen, behalve op de meegeleverde 24V passive injector.
Let me rephrase that: als je een apparaat aansluit dat niet communiceert dat die stroom nodig heeft of een apparaat aansluit dat communiceert dat die geen stroom nodig heeft ;)

* RobertMe heeft er 2 van die, 1 AC LR en 1 AC Lite, beide nog geproduceerd in 2016 net voordat ze ook ondersteuning voor 802.3af krijgen. Als ik switch(es) wil vervangen moet ik dus ook nieuwe APs of de injector gaan gebruiken.

• Tonne
RobertMe schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:43:
[...]
* RobertMe heeft er 2 van die, 1 AC LR en 1 AC Lite, beide nog geproduceerd in 2016 net voordat ze ook ondersteuning voor 802.3af krijgen. Als ik switch(es) wil vervangen moet ik dus ook nieuwe APs of de injector gaan gebruiken.
Er is ook nog een optie.
https://dl.ubnt.com/datas...bit_PoE_Converters_DS.pdf
Een convertor van 802.3af naar passive.

Maar in elk geval moet er iets gebeuren.
Tonne schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:08:
[...]

Er is ook nog een optie.
https://dl.ubnt.com/datas...bit_PoE_Converters_DS.pdf
Een convertor van 802.3af naar passive.

Maar in elk geval moet er iets gebeuren.
Die optie was ik even vergeten ja. Maar kans is groter dat ik ze dan beide vervang. Spul is nu bijna 7 jaar oud. Niet dat het vervangen moet worden, maar is natuurlijk wel "op leeftijd". En voor die €25 van converter heb je toch alweer 1/4e U6+ :+.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:15

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:46:
[...]

Die optie was ik even vergeten ja. Maar kans is groter dat ik ze dan beide vervang. Spul is nu bijna 7 jaar oud. Niet dat het vervangen moet worden, maar is natuurlijk wel "op leeftijd". En voor die €25 van converter heb je toch alweer 1/4e U6+ :+.
Er is altijd wel een workaround te vinden om nieuwe gear te verantwoorden! *O* :+

Waiting on the world to change

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:14
pinda powerrr schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:57:
[...]

Er is altijd wel een workaround te vinden om nieuwe gear te verantwoorden! *O* :+
Precies! Zoals de dames dat doen met kleding, doen wij dat met gadgets :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topic doorgelezen over VPN maar toch een vraag :)

Ik wil voor de rest van de familie eigenlijk een telefoon hebben die standaard naar mijn netwerk verbindt..met name voor de kids, kan ik als ze buiten de deur zijn iig een hoop ads en ander ongedierte blocken.
Moet dus low level zijn, en eigenlijk altijd aan staan zonder dat ze daar zelf iets van merken of zelf aan hoeven zetten.

Ik lees iets over een app, maar zelfs dat lijkt me al onhandig, zeker voor die twee guppen van me.

Dus wat is handig / wijsheid?

Heb een USG draaien

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

The Eagle schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:47:

Ik wil voor de rest van de familie eigenlijk een telefoon hebben die standaard naar mijn netwerk verbindt..met name voor de kids, kan ik als ze buiten de deur zijn iig een hoop ads en ander ongedierte blocken.
Moet dus low level zijn, en eigenlijk altijd aan staan zonder dat ze daar zelf iets van merken of zelf aan hoeven zetten.

Ik lees iets over een app, maar zelfs dat lijkt me al onhandig, zeker voor die twee guppen van me.

Heb een USG draaien
IPSEC dat als enige optie beschikbaar is werkt niet binnenshuis AFAIK, en roaming was volgens mij ook niet mogelijk of op zijn minst lastig.

Beste is waarschijnlijk Wireguard. Maar... dat is officieel niet beschikbaar. Vanuit Wireguard is er wel een package voor Vyatta / EdgeOS en daarmee de USG. Ik heb het werkende gehad, maar ben intussen geheel van de USG afgestapt. Dua het is te doen. Maar je moet er wel goed induiken om het aan de praat te krijgen. En waarschijnlijk wat avonden of een weekend voor opofferen.

Edit:
De UniFi OS routers (dus UDM, UDR, UXG, ...) hebben AFAIK wel allemaal Wireguard ingebakken. Dus dan is de antieke USG vervangen waarschijnlijk een betere optie.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2023 20:54 ]

• Ophidian
  • Laatst online: 07:35
@The Eagle Is een lokale oplossing zoals Adguard Pro niks daarvoor? Die zet een nep VPN op waarmee hij alle zooi afvangt, werkt goed imo.

De VPN van mijn UDM Pro werkt prima, maar volgens mij verlies hij uiteindelijk toch wel eens verbinding en dan moet ik hem weer handmatig aanzetten.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb een USG draaien
Als je ze supervised (mdm) maakt kan je always on vpn activeren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb een USG draaien
https://play.google.com/s...dinglisch.android.taskerm gebruiken om automatisch VPN aan/uit te zetten n.a.v. niet/wel verbonden zijn met wifi.

Oscar Wilde

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 09:46

Louw Post

Cerenas

Heb een USG draaien
Een DNS instellen is het makkelijkste als het om puur adblocker gaat en heeft een stuk minder impact op de snelheid (van internet via een vpn bijv.) en batterijduur van een telefoon.

Selfhosted AdGuard Home/PiHole of AdGuard's online DNS service (daar kun je zelf ook block lists op instellen).

• Romius
  • Laatst online: 29-12 16:01

Ik heb deze besteld voor m’n UDM SE, dus zal op een pro ook wel werken: https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Had een iets andere mediaconverter die al in ons nieuwe huis zat, maar ook die in jouw link gekregen bij de uiteindelijke kpn bestelling. Deze sfp module werkt prima overigens. Moest nog wel 2 kleine dingetjes aanpassen in de UDM.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:17
Romius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Ik heb deze besteld voor m’n UDM SE, dus zal op een pro ook wel werken: https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Had een iets andere mediaconverter die al in ons nieuwe huis zat, maar ook die in jouw link gekregen bij de uiteindelijke kpn bestelling. Deze sfp module werkt prima overigens. Moest nog wel 2 kleine dingetjes aanpassen in de UDM.
Het lijkt me niet dat jij dezelfde mediaconverter hebt gekregen, want die waarheen hij linkt is XGS PON, terwijl de SFP waarheen jij linkt voor AON is. Die gaat bij hem echt niet werken.

• Romius
wvanommen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:22:
[...]

Het lijkt me niet dat jij dezelfde mediaconverter hebt gekregen, want die waarheen hij linkt is XGS PON, terwijl de SFP waarheen jij linkt voor AON is. Die gaat bij hem echt niet werken.
Dan heeft KPN kennelijk achteraf de verkeerde converter gestuurd, ik ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat nieuwe wijken op XGS PON werden gezet, maar ik lees net dat dit niet perse zo hoeft te zijn. Dan heb ik kennelijk toch een AON gekregen.

• Tonne
Romius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Dan heeft KPN kennelijk achteraf de verkeerde converter gestuurd, ik ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat nieuwe wijken op XGS PON werden gezet, maar ik lees net dat dit niet perse zo hoeft te zijn. Dan heb ik kennelijk toch een AON gekregen.
Je zegt zelf dat je al een mediaconvertor had. Dus jij hebt geen nieuwe aansluiting toch, maar een bestaande? Of lees ik dat verkeerd?

• Romius
Tonne schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Je zegt zelf dat je al een mediaconvertor had. Dus jij hebt geen nieuwe aansluiting toch, maar een bestaande? Of lees ik dat verkeerd?
Ja, het is beetje verwarrend, vanaf de oplevering van het nieuwe huis zat er al een mediaconverter in, waarschijnlijk heeft KPN in 1 keer de hele straat voorzien van die dingen.

Nadat ik KPN glasvezel had besteld, kreeg ik door dat het nog niet opgeleverd kon worden, ook tijdelijk nog met een noodpakket gezeten, maar na een administratieve correctie, kreeg ik opnieuw een compleet pakket, met weer een nieuw ONT kastje. Dit was dat XGS PON kastje.

• martin484
Goedemiddag, ik heb een vraag over de instellingen m.b.t. de SSID's .

Is het verstandig/raadzaam om de AC's dezelfde SSID naam te geven?
Ik heb nu 3 AC's in huis en ze hebben alle drie verschillende namen (hal / zolder / woonkamer).

Het functioneert op zich allemaal wel, heb een prima WIFI maar met het onlangs toevoegen van de 3e (u6+) is deze vraag bij mij ontstaan.

• AlexvK
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb 2 access points LITE in gebruik. Werkt allemaal goed, alleen het plastic wordt zacht en plakkerig.

Iemand tips hiervoor?

En als ik nieuwe covers zou bestellen. Zouden deze dan passen op een oudere LITE?

https://eu.store.ui.com/e...radable-casing-for-nanohd

[ Voor 42% gewijzigd door AlexvK op 02-01-2024 13:25 ]

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12 09:01

Kek

3flix

AlexvK schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
Ik heb 2 access points LITE in gebruik. Werkt allemaal goed, alleen het plastic wordt zacht en plakkerig.

Iemand tips hiervoor?
dat is helaas een bekend probleem, ik heb de AP AC LR en die hebben het ook, niet veel tegen te doen helaas..

Heb eens geprobeerd om het schoon te maken, maar alles wat ik probeerde verergerde de boel.. Wegstoppen en niet in het zicht hangen was voor mij de beste optie :(
martin484 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:

Ik heb nu 3 AC's in huis en ze hebben alle drie verschillende namen (hal / zolder / woonkamer).

Het functioneert op zich allemaal wel, heb een prima WIFI maar met het onlangs toevoegen van de 3e (u6+) is deze vraag bij mij ontstaan.
Als je elk AP een uniek SSID geeft werkt roaming helemaal niet meer. Als je dat niet wilt is het een prima idee.

Hint: de meeste mensen willen juist seamless roamen, en niet als ze van de woonkamer naar de zolder gaan een belabberde wifi verbinding hebben omdat de telefoon / tablet met pijn en moeite probeert on niet te verbinden met dat access point met 100% bereik, omdat die nog verbonden is met het access point met 1% bereik.
Want for all intents & purposes is het voor die telefoon / tablet een volledig ander netwerk. Wat betekent dat het wisselen naar een ander SSID alle bestaande verbindingen zal verbreken en dat nog harder de gebruikerservaring beinvloed dan dan maar blijven aanmodderen met een zwak bereik.

• martin484
RobertMe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Als je elk AP een uniek SSID geeft werkt roaming helemaal niet meer. Als je dat niet wilt is het een prima idee.

Hint: de meeste mensen willen juist seamless roamen, en niet als ze van de woonkamer naar de zolder gaan een belabberde wifi verbinding hebben omdat de telefoon / tablet met pijn en moeite probeert on niet te verbinden met dat access point met 100% bereik, omdat die nog verbonden is met het access point met 1% bereik.
Want for all intents & purposes is het voor die telefoon / tablet een volledig ander netwerk. Wat betekent dat het wisselen naar een ander SSID alle bestaande verbindingen zal verbreken en dat nog harder de gebruikerservaring beinvloed dan dan maar blijven aanmodderen met een zwak bereik.
Bedankt Robert voor de uitleg, duidelijk. Ik ga vanavond de AP's één SSID naam geven!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-12 22:11

servies

Veni Vidi Servici

martin484 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Bedankt Robert voor de uitleg, duidelijk. Ik ga vanavond de AP's één SSID naam geven!
Volgens mij heb je voor dat wireless roamen ook een controller nodig. En zoals ik het lees heb jij die niet in gebruik.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:18
Nee hoor, roamen is iets wat de client (telefoon/laptop etc.) zelf doet. Daar heb je dus geen controller voor nodig.
servies schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Volgens mij heb je voor dat wireless roamen ook een controller nodig. En zoals ik het lees heb jij die niet in gebruik.
Die heb je helemaal niet nodig ;)
De client bepaald zelf welk BSSID (lees "access point") het best gebruikt kan worden, en op het moment dat een ander BSSID (met hetzelfde SSID) een veel beter bereik heeft / ... dan zal de client zelf opnieuw verbinding maken.

Mogelijk dat zaken als 802.11k/r/v de seamless roaming ervaring (een beetje) verbeteren en daarvoor de controller nodig is. Maar voor roaming an zich is zeer zeker de controller niet nodig.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:11
Voor 802.11krv is ook geen controller nodig :)
@martin484
Configureer je ze afzonderlijk via de smartphone app?
Ik zou het via, tijdelijke, controller doen dan kun je namelijk een multi ap setup het makkelijkste instellen

CISSP! Drop your encryption keys!

• Xanderwufu
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-12 18:12
Nieuw product van ubiquiti
Lijkt op een In Wall AP maar dan zonder extra poorten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADdlMoGAL_CCmBHK-IM-ZqjvRTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WkcBBiKjegRxVm3L8PZpI47t.png?f=fotoalbum_large
Xanderwufu schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:50:

[Afbeelding]
Lijkt meer op een AC Mesh Pro :+

Maar een outdoor model hadden ze ook niet meer echt. Alleen de U6 Mesh? (Pepsi blokje, gelijk aan de oude AC Flex). Maar daarvoor mag je volgens mij ruim het dubbele aftikken en die was denk ik niet zo uitgebreid in (outdoor) installatie mogelijkheden.

• Tonne
Xanderwufu schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:50:

[Afbeelding]
Van die benamingen snap ik soms weinig. Wat is er ‘ultra’ aan een wifi 5 AP. Maar dit is ook prijstechnisch best een leuk ding.

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
Vandaag is mijn Unifi Express geleverd als vervanger van mijn antieke Cloud Key Gen1.
Kan iemand me op weg helpen hoe ik deze bestaande configuratie naar de Express krijg? Kan ik de Express er gewoon bijprikken in het netwerk zodat ik de configuratie van de bestaande Cloud Key kan adopteren/overzetten? Aangezien de Gen1 niet meer wordt ondersteund is dit vermoedelijk niet meer de meest recente versie.

Is het belangrijk dat ik - voor ik hiermee begin - de routerfunctionaliteit in mijn Zyxel Modem/Router (Online Internet via KPN Glasvezel) alvast uitschakel of kan dit ook nog nadat alles is geadopteerd?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Romius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Ik heb inmiddels wel https://www.fs.com/de-en/products/185594.html gevonden, maar 250,- vind ik wel een beetje groot risico om het even te proberen..

En http://xbest.pl/index.php...tx1310-rx1490-ddm-class-b - schijnt wat goedkoper te zijn (70,- dacht ik ergens gezien te hebben) maar voelt ook niet echt betrouwbaar ofzo.

• wvanommen
RvdH schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:34:
[...]

Ik heb inmiddels wel https://www.fs.com/de-en/products/185594.html gevonden, maar 250,- vind ik wel een beetje groot risico om het even te proberen..

En http://xbest.pl/index.php...tx1310-rx1490-ddm-class-b - schijnt wat goedkoper te zijn (70,- dacht ik ergens gezien te hebben) maar voelt ook niet echt betrouwbaar ofzo.
Maar die onderste is GPON geen XS GPON als je XS GPON krijgt heb je daar dus niets aan. Voor zover ik begrepen heb moet je bij XS GPON ook echt je provider overtuigen om mee te werken. Bij GPON kon je blijkbaar een serienummer klonen.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16

Iemand tips hiervoor?

En als ik nieuwe covers zou bestellen. Zouden deze dan passen op een oudere LITE?

Met schoonmaak-alcohol (flesje van Kruidvat bv) kun je de plakkerige laag eraf krijgen. Gaat vrij makkelijk in mijn herinnering.
Je haalt dan dus wel de hele ‘softtouch’ laag eraf maar is m.i. beter dan die plakkerige zooi.

AP blijft vervolgens wel heel gevoelig voor vlekken. Als je ze weer terug hangt na het schoonmaken heb je er zo weer zwarte vegen op. Maar ook dat is met een doekje met wat alcohol zo weg gepoetst :)

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:15

pinda powerrr

Slow down...

Tonne schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Van die benamingen snap ik soms weinig. Wat is er ‘ultra’ aan een wifi 5 AP. Maar dit is ook prijstechnisch best een leuk ding.
En daarnaast, waarom blijven ze anno 2024 WiFi 5 uitbrengen? Of blijft WiFi 6 exclusief voor de Enterprise apparaten ofzo? Soms zijn ze niet te volgen...

Waiting on the world to change

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:59
martin484 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:

Gewoon 1 SSID gebruiken voor alle AP’s en alle frequenties.

• martin484
ASS-Ware schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Gewoon 1 SSID gebruiken voor alle AP’s en alle frequenties.
Ik heb ze nu zo staan : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSZAXwREtexRQyttO88dfzigPI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VVHo0BUXu6EU0JkqcYytble.jpg?f=user_large

En deze 3 zijn verbonden met één netwerk. Of is het de bedoeling dat ik de 3 AC's allemaal dezelfde naam geef?

• ASS-Ware
martin484 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:05:
[...]

Ik heb ze nu zo staan : [Afbeelding]

En deze 3 zijn verbonden met één netwerk. Of is het de bedoeling dat ik de 3 AC's allemaal dezelfde naam geef?
Nee, de devices niet, alleen de SSID’s.

• martin484
ASS-Ware schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:10:
[...]

Nee, de devices niet, alleen de SSID’s.
Dan heb ik het goed staan. De devices hebben verschillende namen maar zijn verbonden met één SSID.
Bedankt voor je antwoord!

• Ruben279
martin484 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:12:
[...]

Dan heb ik het goed staan. De devices hebben verschillende namen maar zijn verbonden met één SSID.
Bedankt voor je antwoord!
Hoe bedoel je verbonden met 1 SSID?
In het kopje “WiFi” onder de instellingen geef je per SSID (maximum 4 SSID’s sterk aanbevolen) aan welke AP’s deze uit moeten zenden.

Standaard wordt een SSID volgens mij over alle AP’s uitgerold als je niks aangeeft.

• martin484
Ruben279 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:21:
[...]

Hoe bedoel je verbonden met 1 SSID?
In het kopje “WiFi” onder de instellingen geef je per SSID (maximum 4 SSID’s sterk aanbevolen) aan welke AP’s deze uit moeten zenden.

Standaard wordt een SSID volgens mij over alle AP’s uitgerold als je niks aangeeft.
Dan is dit laatste bij mij het geval want ik heb niets aangegeven.
Dus het is aan te raden om in mijn geval er twee SSiD’s bij te maken? (Aangezien ik 3 devices heb)

(Excuus voor mijn vragen, mijn kennis wat betreft Ubi apparatuur is nog niet zo heel groot)

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:12
martin484 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:31:
[...]

Dus het is aan te raden om in mijn geval er twee SSiD’s bij te maken? (Aangezien ik 3 devices heb)

(Excuus voor mijn vragen, mijn kennis wat betreft Ubi apparatuur is nog niet zo heel groot)
Houd het gewoon bij 1 SSID zodat je clients kunnen roamen. Een extra SSID kan je later aanmaken voor je gasten, IoT-apparatuur. Op die manier kan je het verkeer scheiden.

• ASS-Ware
[...]

Nee. Maak aan wat je nodig hebt, maar beperk dat tot max 4 SSID’s.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:10
Tonne schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Idd weinig 'ultra'. Wil zelf nog een AP aanschaffen voor buiten, nou heeft hij geen wifi 6 en ziet er iets minder mooi uit dan de U6 Mesh, maar is wel meer dan de helft goedkoper.

• Ruben279
[...]

Wat ik bedoelde was, gebruik niet meer dan 4 SSID's.
Anders zit je met veel beacons die continu uitgezonden worden, en dat kost air-time.
Ruben279 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Wat ik bedoelde was, gebruik niet meer dan 4 SSID's.
Anders zit je met veel beacons die continu uitgezonden worden, en dat kost air-time.
Niet meer dan 4 per radio al. En dat is sowieso al standaard de limiet bij mijn weten. 8 kan als wireless uplink is uitgeschakeld, die reserveert er namelijk ook 4. En per radio dan omdat 2,4GHz en 5GHz natuurlijk gescheiden zijn. Dus in principe "maak niet meer dan 4 wireless networks aan". Maar 8 kan zonder problemen (4 op 2,4GHz en 4 op 5GHz met unieke naam). En 16 per AP kan zelfs ook.

Overigens is dat geen "tip". Scheiden van 2,4GHz en 5GHz met aparte SSIDs breekt ook dan roaming. Als je dan thuis komt ziet de telefoon eerst het 2,4GHz netwerk (want dat heeft een groter bereik) en als je dan binnen bent en naast het AP staat is de kans groot dat die nog steeds op het trage storingsgevoelige 2,4GHz blijft plakken. Puur om maar niet te wisselen naar een ander SSID.

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12 11:43
Roy Batty schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:27:
[...]

Zonder garanties maar ik heb wel eens gelezen dat UI niet de beroerdste is en je wel een setje doet toekomen als je contact opneemt.

eu.store@ui.com
Dit gedaan en ik heb zojuist binnen een dag een nieuw setje van UI ontvangen via de post, zonder enige kosten!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:21
Ik heb een vraag.

Ik heb vandaag mijn KPN 1 Gbit fiber geïnstalleerd, rechtstreeks op mijn UXG lite en ik merk dat mijn upload snelheid niet goed werkt, download gaat goed 800 Mbit maar de download blijft op 20 Mbit hangen. Als ik de experia box ertussen zet is de upload goed rond de 800 Mbit.

Ik heb hier en daar al iets gelezen dat dit geen goede combi is maar wat precies het probleem is en wat ik er aan kan doen en bij wie het probleem ligt, KPN of UNIFY.

Heeft iemand hier tips?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12 10:21
Kan ik de nieuwe Unifi Express als router gebruiken en een AC lite accesspoint op zolder onbedraad naar de Unifi Express laten verbinden?

AC lite kon dit lang geleden niet. Ligt al jaren werkloos hier, maar wellicht met nieuwere firmware wel? IK wil dan op zolder weer bedraad verder gaan naar een switch met een aantal devices.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• laurens0619
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Niet meer dan 4 per radio al. En dat is sowieso al standaard de limiet bij mijn weten. 8 kan als wireless uplink is uitgeschakeld, die reserveert er namelijk ook 4. En per radio dan omdat 2,4GHz en 5GHz natuurlijk gescheiden zijn. Dus in principe "maak niet meer dan 4 wireless networks aan". Maar 8 kan zonder problemen (4 op 2,4GHz en 4 op 5GHz met unieke naam). En 16 per AP kan zelfs ook.

Overigens is dat geen "tip". Scheiden van 2,4GHz en 5GHz met aparte SSIDs breekt ook dan roaming. Als je dan thuis komt ziet de telefoon eerst het 2,4GHz netwerk (want dat heeft een groter bereik) en als je dan binnen bent en naast het AP staat is de kans groot dat die nog steeds op het trage storingsgevoelige 2,4GHz blijft plakken. Puur om maar niet te wisselen naar een ander SSID.
Als je ze gaat scheiden dan moet je het 2.4 niet meer invoeren op het apparaat wat roamt. Dan gaat die netjes roamen tussen de 5ghz accesspoints
Zelf had ik het ook zo. Ik wil gewoon nooit verbonden zijn met de 2.4 als mn apparaat 5ghz kan. Als mijn 5ghz dekking niet genoeg is, dan hang ik exta AP op of accepteer ik liever 4g :)

laurens0619 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Als je ze gaat scheiden dan moet je het 2.4 niet meer invoeren op het apparaat wat roamt. Dan gaat die netjes roamen tussen de 5ghz accesspoints
Zelf had ik het ook zo. Ik wil gewoon nooit verbonden zijn met de 2.4 als mn apparaat 5ghz kan. Als mijn 5ghz dekking niet genoeg is, dan hang ik exta AP op of accepteer ik liever 4g :)
Dat is inderdaad ook een optie. Elk apparaat maar met een van beide laten verbinden dan.
RaymondD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:25:
Kan ik de nieuwe Unifi Express als router gebruiken en een AC lite accesspoint op zolder onbedraad naar de Unifi Express laten verbinden?

AC lite kon dit lang geleden niet. Ligt al jaren werkloos hier, maar wellicht met nieuwere firmware wel? IK wil dan op zolder weer bedraad verder gaan naar een switch met een aantal devices.
Bij mijn weten is dat iets dat altijd al zou hebben moeten werken? Niet toevallig wireless uplink in de controller uit staan of iets dergelijks?

Of heb je geprobeerd de AC Lite als repeater in te zetten vanaf een non-UniFi AP? Want dat kan inderdaad niet. Maar met de Express moet dat lijkt mij gewoon kunnen. En ook een video / review van de Express gezien waarbij de reviewers iets met een los AP had gedaan. Meen ook "mesh" (/wireless uplink), weet alleen de richting niet meer. Of die nu de "schotel" draadloos achter de Express als router had gekoppeld of de Express als additioneel draadloos access point achter de schotel.

• Roy Batty
RaymondD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:25:

Het is al gezegd maar van Unifi AP naar AP was wireless meshing altijd al mogelijk, dus ook nu van de Express naar de AC-Lite. Elke Unifi AP kan meshen.

De vraag is wat voor verbinding dit gaat opleveren als de Express op de begane grond staat (ga ik gemakshalve even van uit) en de AC-Lite op zolder. Ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben.

• Tonne
Roy Batty schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Het is al gezegd maar van Unifi AP naar AP was wireless meshing altijd al mogelijk, dus ook nu van de Express naar de AC-Lite. Elke Unifi AP kan meshen.

De vraag is wat voor verbinding dit gaat opleveren als de Express op de begane grond staat (ga ik gemakshalve even van uit) en de AC-Lite op zolder. Ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben.
Ik meen ook dat de lite inderdaad niet kan meshen hoor. Maar ik weet dat even niet te onderbouwen met een spec sheet nu.

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:12
Hi all,

Ik vind het altijd leuk om me te verdiepen in techniek, maar met een grote verbouwing voor de boeg besteed ik mijn tijd momenteel liever iets efficiënter. Wellicht dat een van jullie gelijk al ziet waar het misgaat, zonder dat ik weer uren/dagen hieraan moet besteden :).

Kort verhaal:
Bedraad 200mpbs via speedtest
Wifi AC PRO 55 mpbs via speedtest en mijn computer staat letterlijk naast mijn AC in dezelfde ruimte.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb een RF scan gedaan en de juiste kanalen geselecteerd. Overigens woon ik vrijstaand met enkel mijn buren op ca. 20 meter afstand dus ik vermoed niet dat er veel stoorzenders zijn.

Bijgaand mijn gegevens/instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZGVzjUVu1VlTOvvhqvT61Hd36k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fh4d1Wm7uHFtuNMHPTZS5Xt2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW1v_sPlAPjrLVBLvWW5v6d31LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zno31z9lCJKaTmwHs3ZuZhDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPmUd4f9y9P1U2Df38-U0ZCH4pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5sGK5KUv8rpumHcO3Q1z3zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhgqEzptEMJ6rstm7CtpFY7F-nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOp3eD4p4IqYCeCsEmQEEaCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJSykTyQrz67lWdRAJG0nEFA68o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiBA5gjY44le5Mw74nXhbMHm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kromatic op 04-01-2024 18:34 ]

• laurens0619
“Firmware is up to date”
There is your problem :+

Werkte het voorheen wel snel? Ik zou oudere firmware proberen en je kanaalbreedte op 80mhz zetten

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 04-01-2024 19:04 ]

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kromatic schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:33:
Hi all,

Ik vind het altijd leuk om me te verdiepen in techniek, maar met een grote verbouwing voor de boeg besteed ik mijn tijd momenteel liever iets efficiënter. Wellicht dat een van jullie gelijk al ziet waar het misgaat, zonder dat ik weer uren/dagen hieraan moet besteden :).

Kort verhaal:
Bedraad 200mpbs via speedtest
Wifi AC PRO 55 mpbs via speedtest en mijn computer staat letterlijk naast mijn AC in dezelfde ruimte.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb een RF scan gedaan en de juiste kanalen geselecteerd. Overigens woon ik vrijstaand met enkel mijn buren op ca. 20 meter afstand dus ik vermoed niet dat er veel stoorzenders zijn.

Bijgaand mijn gegevens/instellingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je computer verbonden is met het AP ernaast en niet met een ander AP wat elders staat ( en dezelfde ssid gebruikt)?

• wvanommen
Tonne schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik meen ook dat de lite inderdaad niet kan meshen hoor. Maar ik weet dat even niet te onderbouwen met een spec sheet nu.
Een Lite kan absoluut meshen anders zouden bij ons op de zaak een hoop printers niet werken (kon niet makkelijk een kabel op bepaalde werkbanken krijgen :) ).

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:12
Ik heb het vandaag aangeschaft. Dus nog niet eerder kunnen testen!

@Enforcer
Ik weet zeker dat ie verbonden is met deze AP. Ik heb namelijk geen andere AP's. In de screenshot met verbonden clients 0, toen had ik mijn pc even gedisconnect.

Kanaalbreedte op 80mhz geeft al een fikse verbetering van ca. 50%, maar ik vermoed dat dit nog een heel stuk hoger kan worden?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KypC4NLo14LLkzsjfA-F4pbgNuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2N2XcAwnk5oUXsZGTj2rTjxD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Kromatic op 04-01-2024 19:42 ]

• laurens0619
@Kromatic
Dan zou ik echt even gaan testen met oudere firmwares. Even inlezen welke stabiel is momenteel voor jouw situatie en downgrade doen.

Een longshot is spelen met signaalsterkte. Kwam iemand eerder hier voorbij waar hij bizzar hoge rssi had maar lage snelheid. Na transmit power lager gezet te hebben ging de snelheid omhoog.
Maar dat was wel exceptie dus lijkt mij sterk, proberen echtee kleinere moeite dan de firmware game

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Kromatic schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ik heb het vandaag aangeschaft. Dus nog niet eerder kunnen testen!

@Enforcer
Ik weet zeker dat ie verbonden is met deze AP. Ik heb namelijk geen andere AP's. In de screenshot met verbonden clients 0, toen had ik mijn pc even gedisconnect.

Kanaalbreedte op 80mhz geeft al een fikse verbetering van ca. 50%, maar ik vermoed dat dit nog een heel stuk hoger kan worden?:

[Afbeelding]
Zet de zendsterkte van 2,4 op low of medium en van 5g op High, eigenlijk niks op automatisch in de controller.
Er zijn er wel die terug gegaan zijn van 6.6.55 naar de vorige firmware.
Louw Post schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:22:
Een DNS instellen is het makkelijkste als het om puur adblocker gaat en heeft een stuk minder impact op de snelheid (van internet via een vpn bijv.) en batterijduur van een telefoon.

Selfhosted AdGuard Home/PiHole of AdGuard's online DNS service (daar kun je zelf ook block lists op instellen).
Pi-Hole als Public DNS Server gebruiken wordt zwaar afgeraden dus dat moet je sowieso NIET DOEN !!! :P

Zelfs als je een BIND of UNBOUND dan wel PowerDNS op het Internet gaat hangen loop je risico dat je het verkeerd doet en laat staan als je dat op basis van DNSmasq/FTLDNS doet B)

@The Eagle
Als je op DNS basis wilt werken dan kan je beter iets van een https://signup.opendns.com/familyshield/ achtige dienst afnemen als je toch al het geheel aan een bedrijf wilt overlaten...

Iemand tips hiervoor?

Kek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:27:
dat is helaas een bekend probleem, ik heb de AP AC LR en die hebben het ook, niet veel tegen te doen helaas..

Heb eens geprobeerd om het schoon te maken, maar alles wat ik probeerde verergerde de boel.. Wegstoppen en niet in het zicht hangen was voor mij de beste optie :(
CIF en een schuursponsje deden ook niks :?
servies schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:48:
Dat is alleen bij de concurrent zo : TP-Link Omada ;)
laurens0619 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:58:
Voor 802.11krv is ook geen controller nodig :)
Eigenlijk wel als je het goed wilt doen, maar dan ga je naar oplossingen toe waarbij alleen de Controller al € 5000 of zo kost... :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17

Iemand tips hiervoor?

Aceton/nagellak remover kan je de plakmeuk eraf poetsen :Y

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 13:36

Realtec

Less is more

Ik heb sins kort een Unifi setup geinstalleerd met een UDM SE, USW-lite-8-poe en een UA6+ AP
Echter heb ik nu een probleem op mijn 2 Nvidia Shields waar ik geen internet meer op krijg middels een bekabelde verbinding (via wifi werkt wel).
Ze krijgen wel een ip adres met link speed 1000mbit maar er is geen internet, als ik een ander apparaat aansluit op dezelfde kabel dan krijgt die wel internet.

Aangezien ik het STP icoontje soms zie verschijnen bij poorten op de USW switch in de poort manager denk ik dat dat een probleem is maar mijn setup is simpel en lijkt mij sterk dat ik ergens een loop heb zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3lby7uWoVsRziB2fpMvyPtxIw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TcoZ1ky5IOQqYMzESrpKEDka.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Od75cLAaN6z73-XMf5IYIIJ8Feg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gBLsEIdkuYHu4UaMlWHIJ7r7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 4 VLANs
1 - 192.168.1.x management waar Unifi gear op zit
2 - 192.168.10.x voor eigen apparaten
3 - 192.168.20.x voor gasten
4 - 192.168.30.x voor IoT apparaten

De Nvidia Shields werken niet als ik ze op VLAN 2 zet maar werken weer wel op VLAN 1
Mijn desktop pc op dezelfde switch werkt prima op VLAN 2

In de firewall heb ik alle inter-vlan traffic geblokkeerd behalve voor VLAN 1 en 2
Voor de USW switch staat RSTP priority op 8192.
Wireless meshing staat uit

Iemand een idee waar het probleem kan liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Realtec op 05-01-2024 20:12 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:15
@Realtec Waarom zit je Shield op 100/100 (FE)?
Realtec schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:11:
Ik heb sins kort een Unifi setup geinstalleerd met een UDM SE, USW-lite-8-poe en een UA6+ AP
Echter heb ik nu een probleem op mijn 2 Nvidia Shields waar ik geen internet meer op krijg middels een bekabelde verbinding (via wifi werkt wel).
Ze krijgen wel een ip adres met link speed 1000mbit maar er is geen internet, als ik een ander apparaat aansluit op dezelfde kabel dan krijgt die wel internet.

Aangezien ik het STP icoontje soms zie verschijnen bij poorten op de USW switch in de poort manager denk ik dat dat een probleem is maar mijn setup is simpel en lijkt mij sterk dat ik ergens een loop heb zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb 4 VLANs
1 - 192.168.1.x management waar Unifi gear op zit
2 - 192.168.10.x voor eigen apparaten
3 - 192.168.20.x voor gasten
4 - 192.168.30.x voor IoT apparaten

De Nvidia Shields werken niet als ik ze op VLAN 2 zet maar werken weer wel op VLAN 1
Mijn desktop pc op dezelfde switch werkt prima op VLAN 2

In de firewall heb ik alle inter-vlan traffic geblokkeerd behalve voor VLAN 1 en 2
Voor de USW switch staat RSTP priority op 8192.
Wireless meshing staat uit

Iemand een idee waar het probleem kan liggen?
Schakel wifi eens uit op de shield, hou je dan nog steeds STP alerts?

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 13:36

Realtec

Less is more

Cardinal schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:34:
@Realtec Waarom zit je Shield op 100/100 (FE)?
Op het moment van het maken van de screenshot was hij even FE maar staat nu op GbE
stormfly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:41:
[...]
Schakel wifi eens uit op de shield, hou je dan nog steeds STP alerts?
Er is geen optie om wifi expliciet uit te schakelen op de shield maar als je de ethernet switch omzet dan schakelt hij automatisch wifi uit voor zover ik weet.
Pagina: 1 ... 252 ... 336 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.