Als iemand de oplossing heeft (en het kan uitleggen in Jip en Janneke taal) is mijn Superhero.
Wat is het probleem. Net een nieuwe PC gekocht met daarin een MSI z790 Tomahawk WIFI moederbord met Intel i225-v ethernet controller. Ik plug de utp kabel in mijn Ubiquiti In-wall en ... er gebeurd niets.. Sterker nog .. alle internet gaat plat. Wifi ook. Er branden geen ledjes achterop de pc waar de utp kabel in zit, het lijkt dood. Windows 11 zegt ook dat er geen netwerkkabel aangesloten is terwijl deze er gewoon in zit (en het ligt niet aan de kabel, want via de andere (oude) PC op dezelfde aansluiting krijg ik wel gewoon internet (daar zit een i217-v controller op).
Dus ik hem rechtstreeks aansluiten op de modem. Werkt perfect. Bij mij zit de USG aan het modem, vanuit de USG gaan de kabels naar een switch en vanuit de switch naar een patch paneel. Alles (behalve het patch paneel) is van Ubiquiti.
Ik sluit hem aan op een andere aansluiting dat uit de muur komt (vanaf de slaapkamer, waar toevallig geen In wall hangt) en hij doet ook niets. Zoeken op internet leert mij dat 100 Mbps full duplex het maximale haalbare is. En ja hoor, ik heb internet. Maar als ik de kabel dan weer in de In wall steek gaat weer alles plat.
Ik heb de drivers in device manager verwijderd, computer een paar minuten van het stroom gehad, Windows opnieuw opgestart en behold.. Heb verbinding (hij staat nu op auto negotiation) en trek de volle snelheid, maar wel op de aansluiting vanuit de andere slaapkamer.
Mijn In wall lijkt niet samen te gaan icm met deze netwerk controller? Op deze inwall (2e poort) zit overigens ook een Synology Nas aangesloten (weet niet of het relevant is te melden).
Het gezeik met deze controller begon al bij Windows installeren (Windows herkende de lan en wifi drivers niet).
Ik hoop met deze post dat iemand mij eens zou willen helpen. Het mooiste zou zijn als iemand in de buurt Zwolle woont en eens langs zou kunnen komen, want ik heb ook problemen met de Unifi controller op de Nas te zetten (heet dat tegenwoordig UniFi Network Server?) en reversed proxies icm beveiligingscertificaten nadat ik ooit eens de controller opnieuw geinstalleerd heb en ik bij God niet meer wist welke DHCP range ik ingevoerd had. Heb het idee dat alles nu houtje touwtje aan elkaar vastgeknoopt is. Home Assistant kan ik al niet meer bereiken en weet ook niet meer hoe.
En als ik de Unifi controller zou willen installeren op mijn nieuwe PC, kan dat of moet Unifi weten dat de andere controller obsolete is (die eerst verwijderen denk ik?).
Maar het belangrijkste is de gouden tip waarom mijn internet eruit klapt als ik de utp kabel van de In wall aansluit op de i225-v ethernet poort van mijn moederbord.
[
Voor 3% gewijzigd door
JoeZuCK op 25-09-2023 19:09
]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK