[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 239 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:40
servies schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:04:
[...]

Als je dit vanuit security oogpunt doet is het een onzin methode: schakel in de configuratie de ongebruikte poorten uit en je hebt hetzelfde effect...
Nee niet echt, qua security is het inderdaad niet zinvol. Het gaat me meer om het feit dat ais ik een apparaat inprik, ik ook echt even nagedacht moet hebben over hoe het in het netwerk moet gaan passen.

Qua security is het natuurlijk een wassen neus, want eenieder die de switch kan vinden kan er gewoon een kabel uittrekken en dan inprikken. 8)7

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
bebopper schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:26:
[...]

Als jij, of iemand anders, zelf de connectors op de kabel heb gemonteerd zou ik zeker ook, als je dat nog niet gedaan hebt, even de kabel testen met een kabeltester. Kan de connectie in het wandpaneel zijn maar zou ook de connectie in de connector aan de andere kant kunnen zijn.
Heb even tijd gevonden om het te controleren. En heb het issue gevonden. Op een of andere manier had de Unifi Switch de poort van de zolder geen POE actief staan. Tja... dan is het logisch dat die dan geen POE krijgt. Actief gezet en hupsakee de AC AP PRO heeft verbinding. Nu in de settings de poorten waarop POE noodzakelijk zijn geforceerd dat die actief moeten zijn. Andere poorten hoeven geen POE, en zo ook ingesteld.

Hopelijk blijft dit nu goed staan.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:22
servies schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:04:
[...]

Als je dit vanuit security oogpunt doet is het een onzin methode: schakel in de configuratie de ongebruikte poorten uit en je hebt hetzelfde effect...
Dan nog, haal een bestaande kabel uit de switch en plug daar je nieuwe apparaat in en je bent binnen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
802.1X :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
Ben bezig met de overstap van USG + CKG2+ naar UDM Pro SE. Alles is goed gegaan via de backup/restore methode voor zowel Network als Protect _/-\o_

In mijn USG had ik config staan voor een OpenVPN server op poort 443 (want dat blocken ze niet op mijn werk), maar als ik op de UDM een OpenVPN server wil maken, mag de poort niet < 1024 zijn :-(
Iemand een idee of ik hier iets aan kan doen?

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
loyske schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:30:
In mijn USG had ik config staan voor een OpenVPN server op poort 443 (want dat blocken ze niet op mijn werk), maar als ik op de UDM een OpenVPN server wil maken, mag de poort niet < 1024 zijn :-(
Als ik het me goed herinner zijn de poorten lager dan 1024 zijn onder Linux enkel voor root services...
En alles tussen poort 1 tot 1024 zijn well-known ports, dan kan je beter een poort in de registered of dynamic port list pakken.

Well-known -> 0 tot 1023
Registered -> 1024 tot 49151
Dynamic -> 49152 tot 65535

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Ruben279 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:40:
[...]

Als ik het me goed herinner zijn de poorten lager dan 1024 zijn onder Linux enkel voor root services...
En alles tussen poort 1 tot 1024 zijn well-known ports, dan kan je beter een poort in de registered of dynamic port list pakken.

Well-known -> 0 tot 1023
Registered -> 1024 tot 49151
Dynamic -> 49152 tot 65535
Dikke kans dat die hogere poorten zoals aangegeven naar buiten geblokkeerd worden: daarom probeert hij 443 te misbruiken hiervoor.

Je zou kunnen proberen of je setcap beschikbaar hebt op je UDM. Zo ja dan zou je met
Bash:
1
setcap 'cap_net_bind_service=+ep' /path/to/program

je openVPN binary de bind capability kunnen geven op de known port range.

Als dat niet beschikbaar is of niet werkt (ik weet niet vanaf welke kernel versie dat sowieso beschikbaar is) dan moet je denk ik even creatief gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
loyske schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:30:
Ben bezig met de overstap van USG + CKG2+ naar UDM Pro SE. Alles is goed gegaan via de backup/restore methode voor zowel Network als Protect _/-\o_

Om er nog even zelf op terug te komen. Blijkt dat ze dit een paar maanden geleden hebben aangepast.
443 wordt door de UDM zelf gebruikt en daarom mag je deze niet meer gebruiken voor VPN sessies.
Tip die iemand op Unifi forum gaf, is een port forward aan te maken die 443 forward naar de standaard OpenVPN poort en het interne IP van de UDM. Dit ga ik maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 18:10
Iemand nog last van een stotterende Sonos?
Sinds een paar weken ervaar ik problemen met Sonos.
Radiostream begint te stotteren na een tijdje, soms na 1 uur soms 2 uur, soms langer.
Probleem doet zich voor met verschillende zenders.
De stream opnieuw starten lost het probleem direct op, Sonos luisterd goed en is direct.
Sonos is verbonden met WiFi, en Unifi zegt me Excellent 99% :)
Deze verbind met een AC-Pro met updates up to date.
Zoals gewoonlijk, niets veranderd in netwerk, probleem plots ontstaan.
Is enige apparaat met problemen

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
RedPas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:34:
Radiostream begint te stotteren na een tijdje, soms na 1 uur soms 2 uur, soms langer.
De stream opnieuw starten lost het probleem direct op, Sonos luisterd goed en is direct.
Hoeveel speakers heb je? Zijn er speakers bedraad aangesloten? Wat is je STP instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Het is semi-off-topic. Maar ik heb 1 KPN modem en 2 Ubiquiti switches. 1 staat in de schuur met daarop 4 PoE camera aangesloten en een 2e in de technische ruimte, naast het modem. Ik had altijd de switch in de schuur op m’n andere Ubiquiti switch aangesloten, maar door verplaatsen van wat apparatuur is deze nu niet meer lang genoeg (zodra ik onder de vloer ga wel weer, daar ligt nog wat meters).

Kan ik nu de 2e switch uit de schuur gewoon op de Experiabox aansluiten? En wat is de beste oplossing? Niet dat ik niet onder de vloer wil, maar als aansluiten op modem net zoveel effect heeft als op de 2e switch..

De oude situatie is dus: modem -> switch -> switch.

[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 15-09-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

rscheper schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:55:
Het is semi-off-topic. Maar ik heb 1 KPN modem en 2 Ubiquiti switches. 1 staat in de schuur met daarop 4 PoE camera aangesloten en een 2e in de technische ruimte, naast het modem. Ik had altijd de switch in de schuur op m’n andere Ubiquiti switch aangesloten, maar door verplaatsen van wat apparatuur is deze nu niet meer lang genoeg (zodra ik onder de vloer ga wel weer, daar ligt nog wat meters).

Kan ik nu de 2e switch uit de schuur gewoon op de Experiabox aansluiten? En wat is de beste oplossing? Niet dat ik niet onder de vloer wil, maar als aansluiten op modem net zoveel effect heeft als op de 2e switch..

De oude situatie is dus: modem -> switch -> switch.
Ja hoor. Geen enkel probleem.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 00:27

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb dit probleem ook! Al een oplossing gevonden?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

BoGu5

hmmmz

Erhnam schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:19:
[...]

1 Sonos of meerdere?

request.getCookies();

• RedPas
Erhnam schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:19:
[...]

Neen

• RedPas
1Sonos One Wifi verbonden

• BoGu5
  • Laatst online: 22:55

BoGu5

hmmmz

Ik heb hier 3 sonos units die de hele dag probleemloos streamen.

Wel heeft mijn play 5 uit 2014 begin dit jaar de geest gegeven met vergelijkbare vage klachten. Bleek dat intern de nodige elcos kapot waren. Probeer eens een tijdje bedraad aan te sluiten om het uit te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door BoGu5 op 16-09-2023 09:39 ]

request.getCookies();

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Yep hier ook sinds kort haperingen met radiostreams en ook nooit eerder gehad. En opnieuw starten lost het op, precies zoals je zegt. Alles via SonosNet (Boost bekabeld) behalve een Era300, die kan alleen Wifi (via Unifi AP).

[ Voor 5% gewijzigd door Roy Batty op 16-09-2023 23:26 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:23
Roy Batty schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:23:
[...]

Yep hier ook sinds kort haperingen met radiostreams en ook nooit eerder gehad. En opnieuw starten lost het op, precies zoals je zegt. Alles via SonosNet (Boost bekabeld) behalve een Era300, die kan alleen Wifi (via Unifi AP).
Niks bekabeld doen van Sonos, alles op wifi is hier stabiel met ca 12 speakers door het huis.

Hebben jullie dat sinds laatste Unifi update of?

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 17-09-2023 07:22 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 00:27

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

7 apparaten. Boost is bekabeld. Rest staat los.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:23:
[...]

Jeps 1 Sonos apparaat aan de kabel en de rest via Sonosnet laten verbinden. Dat geeft de meest stabiele omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik heb sinds de laatste Unifi updates veel gezeur met Sonos.
Diverse speakers vallen weg uit de app.
Reset network settings (iPhone) en herinstalleren van de app lost het op voor een dag, maar daarna komt het probleem weer terug.
Het heeft jaren zorgeloos gewerkt.

Alle speakers op wifi, ze werken allemaal op zich prima, want als ik ze met de knop bovenop aanzet, dan spelen ze muziek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
stormfly schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:10:
[...]

Jeps 1 Sonos apparaat aan de kabel en de rest via Sonosnet laten verbinden. Dat geeft de meest stabiele omgeving.
Ja, als alle apparaten een andere kunnen vinden, dan wel.
Ik heb er 2 in de garage en die kunnen niet connecten met de speakers in huis, te ver weg.
Als ik Sonosnet gebruik, dan doen die 2 in de garage het niet.
Alles op wifi gaat dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
tcviper schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:21:
[...]

Niks bekabeld doen van Sonos, alles op wifi is hier stabiel met ca 12 speakers door het huis.

Hebben jullie dat sinds laatste Unifi update of?
Tja; het valt op sinds een paar dagen, ik heb geen recente Unifi update gedaan, Sonos gaat automatisch. Ik heb alleen de Boost bekabeld, dat werkt al jaren stabiel (SonosNet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:03
Ik heb sinds enige tijd af en toe ook last van happerende sonos radiostreams.
Ik heb een five bedraad aangesloten de 2e Five een amp en een one via sonos-net.
Sonos en Unifi zijn up to date wat software betreft.
Roy Batty schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:06:
[...]

Tja; het valt op sinds een paar dagen, ik heb geen recente Unifi update gedaan, Sonos gaat automatisch. Ik heb alleen de Boost bekabeld, dat werkt al jaren stabiel (SonosNet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Piebas schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:19:
Ik heb sinds enige tijd af en toe ook last van happerende sonos radiostreams.
Ik heb een five bedraad aangesloten de 2e Five een amp en een one via sonos-net.
Sonos en Unifi zijn up to date wat software betreft.

[...]
Typerend is net zoals bij @RedPas dat het pas na een uur, soms 2 uur gebeurt. Lijkt wel of er ergens iets vol loopt. Kort uitschakelen en het is weer verholpen voor een tijd. Verbindingen zijn uitstekend, ook is het probleem pas sinds kort en bij meerdere (lees eigenlijk alle) radiostreams. Ik heb even gekeken op de Sonos forums NL & INT maar kan niks ontdekken van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:29
Roy Batty schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:27:
[...]

Typerend is net zoals bij @RedPas dat het pas na een uur, soms 2 uur gebeurt. Lijkt wel of er ergens iets vol loopt. Kort uitschakelen en het is weer verholpen voor een tijd. Verbindingen zijn uitstekend, ook is het probleem pas sinds kort en bij meerdere (lees eigenlijk alle) radiostreams. Ik heb even gekeken op de Sonos forums NL & INT maar kan niks ontdekken van anderen.
Misschien off topic, ik heb geen ubiquiti en heb sinds kort dezelfde problemen. Ik kwam net hier omdat ik dacht misschien toch eens op ubiquiti over te stappen, precies daarom. Ook al vanalles geprobeerd (bedraad, Wifi, volledige reset, etc.). Soms gaat het dagenlang goed, deze morgen weer niet.

In mijn geval luister ik Belgische radio en die zouden bezig zijn met een migratie: https://www.vrt.be/nl/aan...en/streamingslinks-radio/ sinds juli. Het zou ook daaraan kunnen liggen maar wat ze voorstellen, helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:59
Hier de laatste tijd ook heel af en toe dat een radio stream na een paar uur ineens begint te stotteren. Heel eventjes pauze en direct daarna weer play lost het al op. Maar voorheen eigenlijk nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Iemand een idee wat nu de beste optie is om een UDMP SE met een US-16-150 te verbinden met elkaar? DAC of SFP's?

En ik merk dat de fans van de USW of UDM aangaan, nu deze 2 tegen elkaar hangen in het rack. Opbouw van boven naar beneden:

-patchpanel
-US-16-150
-UDMP SE

Beter om er ruimte tussen te laten misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:32:
Iemand een idee wat nu de beste optie is om een UDMP SE met een US-16-150 te verbinden met elkaar? DAC of SFP's?
Wat bedoel je met DAC of SFP? De laatste is een connector, de eerste is een kabel, waar (direct) die connector aan zit. In een rack zoals jij het hebt kan een DAC, of gewoon via RJ45 op de bestaande poorten. Glasvezel via een SFP module is nergens voor nodig, en hetzelfde geldt voor RJ45 via SFP. Zelf zou ik waarschijnlijk voor een DAC gaan "omdat het kan". Maar als je alleen één kabeltje van de SE naar de USW legt en verder niks op de SE aansluit zal het geen verschil maken (v.w.b. de 1Gbit/s backplane van de SE). En de SE heeft dan wel SFP+, maar de USW maar SFP dus daar zit je ook met een maximale snelheid van 1Gbit/s.
En ik merk dat de fans van de USW of UDM aangaan, nu deze 2 tegen elkaar hangen in het rack. Opbouw van boven naar beneden:

-patchpanel
-US-16-150
-UDMP SE

AFAIK adviseert Ubiquiti een lege plek erboven ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas

-patchpanel
-US-16-150
-UDMP SE

Een DAC kabel is wat je nodig hebt.
Sfp gebruik je als je buiten je rack moet, bv naar kast op andere locatie.
Daarom vind je ook geen lange +10m DAC kabels.
En de latency van DAC ligt ietwat lager dan SFP, omdat er een conversie minder nodig is.

En telkens een plaats tussen laten in het rack.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igcxi7NWr67RLVy0MzKo76D-I5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJpTWtUtprDO8lQux7p5shXI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RedPas op 18-09-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 16:54

-patchpanel
-US-16-150
-UDMP SE

Ik heb dezelfde hardware, ik heb de DAC SFP kabel liggen maar nog niet aangesloten. Gebruik nu gewoon Rj45. Betreft snelheid win je dus niets, maar omdat het kan ga ik ook de SFP DAC gebruiken, ook omdat ik dan weer een RJ45 poort vrij heb op de switch.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Ik ben benieuwd naar de idle verbruikswaarden van de twee volgende apparaten:

Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition

Heeft iemand deze apparaten aan het stopcontact gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Mimiix

Professioneel Prutser

GioStyle schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:18:

Die van de UDMP heb ik wel voor je. Zonder HDD zit die tussen de 35 en de 55 watt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:25:
[...]

Die van de UDMP heb ik wel voor je. Zonder HDD zit die tussen de 35 en de 55 watt.
Weet je dit zeker? Dat is de variant zonder POE toch? Wat meet je met dezelfde meter bij een provider modem?

Het voelt alsof je een stekker meet waar ook een NAS of POE switch bij geprikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
ASS-Ware schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:51:
[...]

Ik heb sinds de laatste Unifi updates veel gezeur met Sonos.
Diverse speakers vallen weg uit de app.
Reset network settings (iPhone) en herinstalleren van de app lost het op voor een dag, maar daarna komt het probleem weer terug.
Het heeft jaren zorgeloos gewerkt.

Alle speakers op wifi, ze werken allemaal op zich prima, want als ik ze met de knop bovenop aanzet, dan spelen ze muziek af.
Ik heb via de Unifi portal de Sonos speaker een fixed IP Address gegeven en deze opnieuw laten reconnecten op het netwerk.

Mijn probleem was dat ik in Spotify de speakers niet meer kon zien, ongeacht welk apparaat ik gebruikte (laptop, tablet of iPhone).
Dat heeft mij geholpen maar bedraad aansluiten kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Mimiix

Professioneel Prutser

stormfly schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:29:
[...]

Weet je dit zeker? Dat is de variant zonder POE toch? Wat meet je met dezelfde meter bij een provider modem?

Het voelt alsof je een stekker meet waar ook een NAS of POE switch bij geprikt is.
Klopt . Ik stel mijn schatting naar beneden bij, ik denk dat tussen de 20 en 40 logischer is. Ik heb totaal tussen de 40 en 60 watt op de stekkerdoos. Nas zit tussen de 10 en 20.

Er zit ook een aantal losse dingen op die doos, dus zodoende.

Ik heb geen meting van de KPN router.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:18:

Ik heb de UDM-SE met 18GB WD Purple HDD onlangs als vervanging voor de CKG2+ met 5TB HDD én USG-3P opgetuigd waarbij ik momenteel nog geen gebruik maak van de (180W) PoE+ capaciteit van dat apparaat. Ik zou het spel volledig down moeten gaan brengen om er een W/h meter op de WCD tussen te kunnen gaan zetten maar m'n P1 / S0 meter registreert sinds het omzetten van de set geen grote veranderingen qua verbruik dus ik ga daar nu even liever niet aan beginnen. Verbruik zit nu rond de 20 á 25W, dus.

Technisch gezien kan ik eventueel nog een USW8-150 in de meterkast volledig vrij gaan spelen om het stroom verbruik verder te gaan drukken, alle LAN poorten van de UDM-SE zijn, op één na, nog leeg..... 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:12:
[...]

Technisch gezien kan ik eventueel nog een USW8-150 in de meterkast volledig vrij gaan spelen om het stroom verbruik verder te gaan drukken, alle LAN poorten van de UDM-SE zijn, op één na, nog leeg..... 8)
Zou ik wel doen die 8-150 was een enorme warmtebron bij mij. Echt een vorige generatie hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Een CKG2+ verbruikt rond de 6W en een USG-3P zit op 8,5W, dus 14,5W in totaal. Ik denk dat 20W wel aardig in de buurt komt, maar ben nog steeds op zoek naar specifieke cijfers. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:36:
Een CKG2+ verbruikt rond de 6W en een USG-3P zit op 8,5W, dus 14,5W in totaal. Ik denk dat 20W wel aardig in de buurt komt, maar ben nog steeds op zoek naar specifieke cijfers. :P
Witte gai wel wâ downtime mèn hier nouw kost...... >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Houston3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:56:
Ik hoop dat iemand hier kan zeggen wat er mis gaat:
Ik heb een ziggo modem/router met ip adres 192.168.2.1
Daarachter zit een USG die krijgt via DHCP het adres 192.168.2.12
Voor de rest van het netwerk geeft de USG adressen uit in de range 192.168.0.x

Ik wil graag dat als er iets binnen komt op het WAN adres 94.x.x.x op poort 80 dat het geforward wordt naar 192.168.0.53.

Daarvoor heb ik in de ziggo modem/router deze forward:

Port Forwarding
Internal External
IP Address Start Port End Port IP Address Start Port End Port Protocol Description Enabled
192.168.2.12 5000 5000 0.0.0.0 80 80 BOTH Test Yes

Vervolgens heb ik in de USG de regel aangemaakt om alles binnenkomend op poort 5000 te forwarden naar 192.168.0.53
Waarom forward je extern poort 5000 naar de USG dan?
Je moet op de Ziggo router/moden poort 80 forwarden naar de USG en op de USG poort 80 forwarden naar 192.168.0.53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Houston3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:07:
[...]

De functie DMZ zit er zeker in. Alleen als je hem aan zet dan werkt het niet. Het Vlan verhaal ga ik even onderzoeken, maar als het makkelijker kan ;)
Dat werkt wel hoor, heb ik 4 jaar gebruikt van gemaakt.
Ik had de Connect Box.
Stel in dat alles naar de USG toe moet en laat de USG de port forwards doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 16:54
ChiLLeR schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb dezelfde hardware, ik heb de DAC SFP kabel liggen maar nog niet aangesloten. Gebruik nu gewoon Rj45. Betreft snelheid win je dus niets, maar omdat het kan ga ik ook de SFP DAC gebruiken, ook omdat ik dan weer een RJ45 poort vrij heb op de switch.
Gisteren even de boel opnieuw ingericht in de meterkast en de UDM Pro en USW in een rack gehangen. Daarnaast beide via SFP aangesloten, werkte meteen plug 'n play, even de poort toewijzen als LAN binnen de UDM en klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftV-_Ga9M97KzGly01S-J9_F1Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtPL4V8jBMyDKMlA4jzMZ00C.jpg?f=fotoalbum_large
SPijt dat ik niet meteen een grote rack heb gekocht, ik zie nu het voordeel en zie ook dat 4U op deze manier ook makkelijk past.
Todo: 4U paneel kopen en dan het kleine patch paneel vervangen voor een fatsoenlijke grote en netjes afwerken :)
- Dahua NVR eruit, en overstappen naar Unifi. Maar dan moet ik ook 3 camera's vervangen. Dus weer ff sparen :)

[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 20-09-2023 09:05 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Weet iemand wat de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE of uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE in idle verbruiken? Dus zonder POE apparaten. In de Unifi spec kan ik enkel het max verbruik terug vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 22-09-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een ventilator (Xiaomi Smart Mi Standing Fan 2S) die ik in een NoT netwerk heb zitten. Aangezien het een 'Smart Fan' is wil ik deze graag remote kunnen bedienen vanuit mijn Home Assistant installatie, deze server draait in een algemeen netwerk.
Blijkbaar heeft de fan de tekortkoming dat die geen berichten kan ontvangen en/of versturen uit een netwerk met een ander subnet. In het verleden had ik hiervoor een masquerade rule in mijn USG 3P zitten die berichten van het IP adres van de fan doorzetten in het subnet van me HA server.

Ik ben nu gemigreerd naar een UDMP en kan geen voorbeelden meer vinden hoe ik een goede situatie kan maken voor deze fan. Heeft iemand een goede tip? Masquerade lijkt niet mogelijk met de UDMP?
Bij voorkeur zou ik nu een oplossing instellen die ik via de UI kan beheren.

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:28
HobbeS schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:20:
Ik heb een ventilator (Xiaomi Smart Mi Standing Fan 2S) die ik in een NoT netwerk heb zitten. Aangezien het een 'Smart Fan' is wil ik deze graag remote kunnen bedienen vanuit mijn Home Assistant installatie, deze server draait in een algemeen netwerk.
Blijkbaar heeft de fan de tekortkoming dat die geen berichten kan ontvangen en/of versturen uit een netwerk met een ander subnet. In het verleden had ik hiervoor een masquerade rule in mijn USG 3P zitten die berichten van het IP adres van de fan doorzetten in het subnet van me HA server.

Ik ben nu gemigreerd naar een UDMP en kan geen voorbeelden meer vinden hoe ik een goede situatie kan maken voor deze fan. Heeft iemand een goede tip? Masquerade lijkt niet mogelijk met de UDMP?
Bij voorkeur zou ik nu een oplossing instellen die ik via de UI kan beheren.
Hier heeft HA toegang tot het NoT netwerk en andersom. Geen toevoegingen gedaan en hij werkt prima.

Ik moet alleen zeggen dat ik de functionaliteit nooit gebruik

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet Ubuntu met Unifi controller bijwerken
Bash:
1
Skipping acquire of configured file 'ubiquiti/binary-i386/Packages' as repository 'https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease' doesn't support architecture 'i386

* Raven doet apt install unifi
code:
1
2
3
4
5
The following packages have unmet dependencies:
 unifi : Depends: mongodb-server (>= 1:3.6.0) but it is not installable or
                  mongodb-10gen (>= 3.6.0) but it is not installable or
                  mongodb-org-server (>= 3.6.0) but 3.4.20 is to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

mongodb-server -> Package 'mongodb-server' has no installation candidate
mongodb-10gen -> Package 'mongodb-10gen' has no installation candidate
mongodb-org-server -> Te oud :S

Lang geleden dat ik dependency gedoe had....

De controller doet gelukkig nog wel, pfew.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 13:29
Raven schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:51:
* Raven doet Ubuntu met Unifi controller bijwerken
Bash:
1
Skipping acquire of configured file 'ubiquiti/binary-i386/Packages' as repository 'https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease' doesn't support architecture 'i386

* Raven doet apt install unifi
code:
1
2
3
4
5
The following packages have unmet dependencies:
 unifi : Depends: mongodb-server (>= 1:3.6.0) but it is not installable or
                  mongodb-10gen (>= 3.6.0) but it is not installable or
                  mongodb-org-server (>= 3.6.0) but 3.4.20 is to be installed
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

mongodb-server -> Package 'mongodb-server' has no installation candidate
mongodb-10gen -> Package 'mongodb-10gen' has no installation candidate
mongodb-org-server -> Te oud :S

Lang geleden dat ik dependency gedoe had....
Dat is voor mij precies de reden om de Unifi controller maar als docker container te draaien op m'n Debian 'stable' machine. Jammer dat de controller niet gemaakt is om zonder extra repositories gebruikt te kunnen worden.

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
bes-r schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:18:
[...]

Hier heeft HA toegang tot het NoT netwerk en andersom. Geen toevoegingen gedaan en hij werkt prima.

Ik moet alleen zeggen dat ik de functionaliteit nooit gebruik
Je hebt dan een extra (virtuele) netwerkkaart toegevoegd aan de HA server? Je server zit dan zelf in meerdere netwerken?

In de firewall heb ik wel een rule aangemaakt dat de fan & server met elkaar mogen communiceren maar dat werkt dus niet doordat die fan niet naar het andere subnet antwoord.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vanaalten schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:57:
[...]

Dat is voor mij precies de reden om de Unifi controller maar als docker container te draaien op m'n Debian 'stable' machine. Jammer dat de controller niet gemaakt is om zonder extra repositories gebruikt te kunnen worden.
Blijkt een gevalletje pebkac te zijn :P , blijkbaar ooit een howto gevolgd die specifiek mongodb 3.4 erop zet, apt-sources en key aangepast naar 3.6, en nu update Unifi weer normaal. Zojuist van 7.4.nogwat naar 7.5.nogwat gegaan. Al blijft deze melding terugkomen:
Bash:
1
N: Skipping acquire of configured file 'ubiquiti/binary-i386/Packages' as repository 'https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable InRelease' doesn't support architecture 'i386'

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:28
HobbeS schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:06:
[...]

Je hebt dan een extra (virtuele) netwerkkaart toegevoegd aan de HA server? Je server zit dan zelf in meerdere netwerken?

In de firewall heb ik wel een rule aangemaakt dat de fan & server met elkaar mogen communiceren maar dat werkt dus niet doordat die fan niet naar het andere subnet antwoord.
Nee, geen extra netwerkkaarten. Ik heb Home Assistant OS in Proxmox draaien. HA en de andere VM's verbinden via één netwerkkaart met de UDMP. Deze hebben ook een apart VLAN.

Alle servers hebben bij mij aparte firewall regels. HA is wat dat betreft 'vrij' en kan overal heen en vice versa.

Verder heb ik naar mijn idee geen relevante instellingen. De UDMP heb ik recent geüpdatet naar de laatste versie. Net even gekeken en hij werkt nog. Dus ik heb het met meerdere firmware versies werkend gekregen.

De ventilator heeft de eerste keer wel verbinding moeten maken met de Xiaomi Home app.

[ Voor 26% gewijzigd door bes-r op 23-09-2023 13:40 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik heb een UDM-Pro met de laatste software-versie. Als ik daar nu een disk aan toevoeg, gaat de HDD fan draaien. Dat geluid is behoorlijk storend, zeker omdat hij hier in de meterkast hangt (en direct grenst aan de gang/hal).

Op het scherm kan je de fanspeed aanpassen, maar zodra je het scherm loslaat springt de snelheid weer naar auto. Zoals ik heb begrepen, is dat een bewuste keuze geweest van Ubiquiti.

Zou het zin hebben om de disk te vervangen voor een SSD? Ik maak liever niet mijn UDM-Pro open om daar de fan los te koppelen en/of te vervangen voor een stiller exemplaar, maar ik wil wél graag Unifi Protect gaan gebruiken.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
SyS_ErroR schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:55:
Ik heb een UDM-Pro met de laatste software-versie. Als ik daar nu een disk aan toevoeg, gaat de HDD fan draaien. Dat geluid is behoorlijk storend, zeker omdat hij hier in de meterkast hangt (en direct grenst aan de gang/hal).

Op het scherm kan je de fanspeed aanpassen, maar zodra je het scherm loslaat springt de snelheid weer naar auto. Zoals ik heb begrepen, is dat een bewuste keuze geweest van Ubiquiti.

Zou het zin hebben om de disk te vervangen voor een SSD? Ik maak liever niet mijn UDM-Pro open om daar de fan los te koppelen en/of te vervangen voor een stiller exemplaar, maar ik wil wél graag Unifi Protect gaan gebruiken.
Met een ssd draait de fan nog steeds

Ik heb auto fan speed er op gezet. Dan kan je het beter regelen .bij mij is de HD fan uit, heb er wel een ssd in gedaan

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 23:27
Simply_jeroen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:10:
[...]

Met een ssd draait de fan nog steeds

Ik heb auto fan speed er op gezet. Dan kan je het beter regelen .bij mij is de HD fan uit, heb er wel een ssd in gedaan
Hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
Vreemd probleem, sinds vanochtend kan ik mijn Ubiquiti AP LR Gen2 niet meer bereiken.

Reboot ap, dan zie ik kort mijn SSID verschijnen in Windows, en die verdwijnt weer na een paar seconden.
Factory reset gedaan. Krijgt geen IP van DHCP. (dhcp scope is ruim genoeg)

tot zover kom ik er alleen op via SSH. Ik heb handmatig een firmware gedownload en via SSH geinstalleerd.
via info in SSH kunnen verifieren dat de firmware versie nieuwer is en degene die ik heb gedownload.
Na reboot kan ik er nog steeds enkel bij via SSH@192.168.1.20

iemand nog ideeen?

Led is momenteel static wit.

[ Voor 9% gewijzigd door Salvatore.NL op 24-09-2023 12:07 ]

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Salvatore.NL schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:06:
Vreemd probleem, sinds vanochtend kan ik mijn Ubiquiti AP LR Gen2 niet meer bereiken.

Reboot ap, dan zie ik kort mijn SSID verschijnen in Windows, en die verdwijnt weer na een paar seconden.

tot zover kom ik er alleen op via SSH. Ik heb handmatig een firmware gedownload en via SSH geinstalleerd.
via info in SSH kunnen verifieren dat de firmware versie nieuwer is en degene die ik heb gedownload.

iemand nog ideeen?

Doe t info command eens runnen via ssh, dan zie je de adoptie status enz

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Salvatore.NL schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:06:

iemand nog ideeen?

Dat klinkt alsof het AP op adoption staat.

https://help.ui.com/hc/en...ice-LED-Status-Indicators

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
DennusB schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:59:
[...]

Doe t info command eens runnen via ssh, dan zie je de adoptie status enz
UAP-AC-LR-BZ.6.5.62# info

Model: UAP-AC-LR
Version: 6.5.62.14788
MAC Address: 78:8a:20:29:16:b3
IP Address: 192.168.1.20
Hostname: UAP-AC-LR
Uptime: 257 seconds
NTP: Not synchronized

Status: Unable to resolve (http://unifi:8080/inform)

Ik zie adoption status er niet tussen.
Probleem zit hem dat ie geen IP van dhcp krijgt, en ik hem niet kan discoveren vanaf mijn Unify controller.

Update:
Ik heb mijn probleem bijna opgelost door de config van Unifi controller te backuppen.
Deze heb ik gerestored op mijn laptop, de laptop heb ik met een switch op hetzelfde subnet gezet van de AP default ip 192.168.1.0
Hiermee kon ik de AP weer zien en adopten. Ik heb deze nu een fixed / static ip gegeven in 10.0.0.0 subnet.

momenteel zijn alle clients weer geconnect, ik heb wel dat ie twee keer opnieuw ging adopten.....

[ Voor 25% gewijzigd door Salvatore.NL op 25-09-2023 14:20 ]

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:21

apt

Mag ik hier om raad vragen?

Ik heb een slechte verbinding wanneer ik via één van mijn twee Unify NanoHD's (u6-lite) wil werken.

Ik heb in de schuur een kantoor en daar hangt er één, en er hangt er één op zolder. Verder heb ik op de begane grond een fritzbox. Alles is met cat5e kabel bedraad. Ik dacht eigenlijk dat de kabel naar de schuur slecht was, en zat het vervangen van die kabel voor me uit te schuiven. Maar gisteren alles getest met een bedrade verbinding. Dan heb ik een prima verbinding. Ik heb een 100 mbit glasverbinding. Wanneer ik een goede verbinding heb zie je meteen de maximum snelheid op speedtest.net en een lage latency (< 10 ms). De kabels zijn dus wel goed.

Maar wanneer ik een speedtest doe met de Nano's krijg ik bij download dat hij langzaam naar de 90 mbit groeit, bij de upload is het rond de 50/60 soms een keer 90 mbit. Op zich haal ik de maximum soms wel, maar nooit vlot, altijd met tegenzin. De latency is ook een stuk hoger en fluctueert. Zeg 100 - 200 ms.

Ik heb dit bij beide Nano's. Zowel in huis als in de schuur. Er zit maar een klein aantal apparaten op zo'n Nano. In de schuur 3 soms 4. Waarvan meestal maar 1 of 2 op 5 GHz. Ook wanneer ik ze direct op de fritzbox aansluit met een korte kabel.

Wanneer ik naar mijn fritzbox omschakel, heb ik altijd onmiddelijk de maximum snelheid met een lage latency. Die voelt veel vlotter. Daar zitten wel veel (zeg 20) apparaten op aangemeld.

Ik heb de nano's geconfigureerd via de ios unify app, ik heb geen ubiquity server of basis station oid. Maar ik heb dit bij familie ook zo gedaan, maar daar is het zonder problemen.

Ik heb geen idee wat ik nog kan testen, maar ik mag toch meer verwachten? Ik doe de tests steeds met mijn MacBook Air M2 2022 en iPhone 13. Mijn fritzbox is een 5490.

Ik heb verder het radio spectrum bekeken op mijn fritzbox en daar zie ik niets geks. Ik woon buitenaf en zie één netwerk van een buurman.

In de praktijk merk ik echt verschil wanneer ik teams open heb staan. Wanneer mensen een presentatie doen moet ik soms lang wachten voor ik een slide zie. Ook is de videokwaliteit slechter wanneer ik op nano's zit te werken...

Lang verhaal, maar ik weet niet wat ik nog kan doen behalve ander spul kopen. (Zonde...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:41:
Mag ik hier om raad vragen?

Ik heb een slechte verbinding wanneer ik via één van mijn twee Unify NanoHD's (u6-lite) wil werken.

Ik heb in de schuur een kantoor en daar hangt er één, en er hangt er één op zolder. Verder heb ik op de begane grond een fritzbox. Alles is met cat5e kabel bedraad. Ik dacht eigenlijk dat de kabel naar de schuur slecht was, en zat het vervangen van die kabel voor me uit te schuiven. Maar gisteren alles getest met een bedrade verbinding. Dan heb ik een prima verbinding. Ik heb een 100 mbit glasverbinding. Wanneer ik een goede verbinding heb zie je meteen de maximum snelheid op speedtest.net en een lage latency (< 10 ms). De kabels zijn dus wel goed.

Maar wanneer ik een speedtest doe met de Nano's krijg ik bij download dat hij langzaam naar de 90 mbit groeit, bij de upload is het rond de 50/60 soms een keer 90 mbit. Op zich haal ik de maximum soms wel, maar nooit vlot, altijd met tegenzin. De latency is ook een stuk hoger en fluctueert. Zeg 100 - 200 ms.

Ik heb dit bij beide Nano's. Zowel in huis als in de schuur. Er zit maar een klein aantal apparaten op zo'n Nano. In de schuur 3 soms 4. Waarvan meestal maar 1 of 2 op 5 GHz. Ook wanneer ik ze direct op de fritzbox aansluit met een korte kabel.

Wanneer ik naar mijn fritzbox omschakel, heb ik altijd onmiddelijk de maximum snelheid met een lage latency. Die voelt veel vlotter. Daar zitten wel veel (zeg 20) apparaten op aangemeld.

Ik heb de nano's geconfigureerd via de ios unify app, ik heb geen ubiquity server of basis station oid. Maar ik heb dit bij familie ook zo gedaan, maar daar is het zonder problemen.

Ik heb geen idee wat ik nog kan testen, maar ik mag toch meer verwachten? Ik doe de tests steeds met mijn MacBook Air M2 2022 en iPhone 13. Mijn fritzbox is een 5490.

Ik heb verder het radio spectrum bekeken op mijn fritzbox en daar zie ik niets geks. Ik woon buitenaf en zie één netwerk van een buurman.

In de praktijk merk ik echt verschil wanneer ik teams open heb staan. Wanneer mensen een presentatie doen moet ik soms lang wachten voor ik een slide zie. Ook is de videokwaliteit slechter wanneer ik op nano's zit te werken...

Lang verhaal, maar ik weet niet wat ik nog kan doen behalve ander spul kopen. (Zonde...)
Hoe heb je je kanalen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik heb alles op auto staan. Daar had ik goede ervaring mee met de fritzbox en gezien het feit dat we hier weinig WIFI-concurrentie hebben leek me dat prima.

Zowel kanaal als zendsterkte staan op auto. Bandbreedte stond op 40 MHz, ben nu met 80 aan het experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12

rally

Deyterra Consultancy

apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:
Ik heb alles op auto staan. Daar had ik goede ervaring mee met de fritzbox en gezien het feit dat we hier weinig WIFI-concurrentie hebben leek me dat prima.

Zowel kanaal als zendsterkte staan op auto. Bandbreedte stond op 40 MHz, ben nu met 80 aan het experimenteren.
5Ghz bandbreedte zou ik 80 zetten, 2.4Ghz op 20 zetten.

En welke firmware gebruik je?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Firmware heb ik gisteren geupdate: 6.5.64 maar dat maakte niets uit in de resultaten.

Die 80 MHz heb ik zojuist ingesteld, en met de kanalen gespeeld, maar ik zie nergens echt verschil.

Hoe meer ik test hoe meer ik zie dat ook de fritzbox niet helemaal stabiel is met de wifi.

Wifi: zwabbert qua snelheid tussen 20 a 30 Mbps en 90 Mbps.

Kabel er in: pats boem, altijd max snelheid (90 Mbps down, upload: 400 Mbps afnemend naar 90 Mbps, upload is blijkbaar moeilijker te throtle-en ). Onmiddelijk.

Ik dacht eigenlijk: zolang de wifi veel sneller is dan mijn glasvezel abonnement van 100 mbit zou ik geen groot verschil moeten merken tussen kabel en wifi. Maar kabel is veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
rally schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:45:
[...]

5Ghz bandbreedte zou ik 80 zetten, 2.4Ghz op 20 zetten.

En welke firmware gebruik je?
Als 'ie, zoals door 'm zelf al aangegeven is, redelijk vrij woont én dus amper 'vreemde' netwerken (op 2,4Ghz.) ziet dan kun je die band gewoon veilig op 80Mhz. kanaalbreedte zetten. De 5Ghz. band kan dan ook veilig op 160Mhz. kanaalbreedte gezet worden, maar dan moet je wel AP's hebben welke dat ondersteunen. Hij geeft aan NanoHD' ers te hebben maar noemt ook de U6-Lite in dezelfde zin..... De NanoHD kan het, de U6-Lite volgens mij niet :9

Waar de vertraging waarschijnlijk eerder in zal zitten is de manier van 'UPLINK' naar de AP's toe. Ik heb zo'n vermoeden dat 'ie het spel middels 'Wireless Uplink' (met elkaar) laat babbelen, maar..... Da's maar even een aanname van me :*)

Samen met het feit dat 'ie meerdere AP's zonder gezamelijke controller draait (waarbij ieder AP nú dus het hardst voor zichzelf gaat staan te roepen doordat ze 'domweg' geen weet van elkaar hebben) kan ik me de irritatie wel voor stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 25-09-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:

Daar had je goede ervaring mee toen je 1 accesspoint had ;-) Maar nu heb je er 3.
Zet de 2,4GHz kanalen eens op 1, 6 en 11, dan hebben ze geen last van elkaar.
Zet de 5GHz kanalen op 36, 40 en 44, dan hebben ze geen last van elkaar.
Zendvermogen allen op medium.
Meshing uit, want je AP's zijn bedraad.
Test het zo eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:08:
Firmware heb ik gisteren geupdate: 6.5.64 maar dat maakte niets uit in de resultaten.

Die 80 MHz heb ik zojuist ingesteld, en met de kanalen gespeeld, maar ik zie nergens echt verschil.

Hoe meer ik test hoe meer ik zie dat ook de fritzbox niet helemaal stabiel is met de wifi.

Wifi: zwabbert qua snelheid tussen 20 a 30 Mbps en 90 Mbps.

Kabel er in: pats boem, altijd max snelheid (90 Mbps down, upload: 400 Mbps afnemend naar 90 Mbps, upload is blijkbaar moeilijker te throtle-en ). Onmiddelijk.

Ik dacht eigenlijk: zolang de wifi veel sneller is dan mijn glasvezel abonnement van 100 mbit zou ik geen groot verschil moeten merken tussen kabel en wifi. Maar kabel is veel stabieler.
Kun je controleren of je wel met de juiste AP bent verbonden? Het *kan* zijn dat je met een ander AP bent verbonden nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Ik heb voor de gelegenheid de verschillende AP's verschillende SSID's gegeven. Ook verschillend voor 2 en 5 GHz, zo heb ik controle over de AP keuze.

Eerder kon ik het ook wel controleren aan het kanaalnummer.

Het is me inderdaad wel eens overkomen dat ik het verkeerde AP had, maar in de schuur/het kantoor is dat geen issue, daar is zonder het AP geen dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

ASS-Ware schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:26:
[...]

Daar had je goede ervaring mee toen je 1 accesspoint had ;-) Maar nu heb je er 3.
Zet de 2,4GHz kanalen eens op 1, 6 en 11, dan hebben ze geen last van elkaar.
Zet de 5GHz kanalen op 36, 40 en 44, dan hebben ze geen last van elkaar.
Zendvermogen allen op medium.
Meshing uit, want je AP's zijn bedraad.
Test het zo eens.
Ja daar kun je gelijk in hebben. Ik heb het ingesteld zoals gesuggereerd en zit naar de grafieken van de kanaal belasting te bekijken uit de fritzbox. Die laat over de laatste 10 minuten zien hoeveel verkeer er op een kanaal was. Die grafieken komen niet verder dan 10 a 20 procent.

Ik zou denken dat ik met zo weinig wifi van buren een ideale locatie heb.

Toevoeging/ edit: de link speed met de AP die ik krijg is vaak gewoon goed. Bijvoorbeeld 1200 Mbps. Maar als ik dan een speed test doe is die gewoon teleurstellend. Nu 30 Mbps download... |:(

[ Voor 10% gewijzigd door apt op 25-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Ik heb een apparaat die gebruik netwerk adres 192.168.0.111 en ik gebruik voor alles range 192.168.1.8/25

Deze apparaat kan ik niet benaderen in de netwerk.
Wel rechtstreeks op een laptop of pc

Maar hoe kan ik voor deze wel benaderen zodat deze wel 192.168.0.111 ziet?

Ik gebruik de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Evertt schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:09:
Ik heb een apparaat die gebruik netwerk adres 192.168.0.111 en ik gebruik voor alles range 192.168.1.8/25

Deze apparaat kan ik niet benaderen in de netwerk.
Wel rechtstreeks op een laptop of pc

Maar hoe kan ik voor deze wel benaderen zodat deze wel 192.168.0.111 ziet?

Ik gebruik de USG.
Dan moet je op je L3 Router een statische route in dat /25 netwerk bekend maken welke het gateway adres kent waarachter dat 192.168.0.111 adres leeft.

Je 192.168.1.8/25 netwerk kent maar 128 adressen vanaf .... 192.168.1.8 / 255.255.255.128 en 'dumpt' alles daarbuiten nu waarschijnlijk op de 'Internet NIC' (= een '0-route'). Als 'ie een 192.168.0/16 adres érgens nooit en te nimmer zal gaan vinden dan is het wel pre-cies dáár.... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 25-09-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

Als iemand de oplossing heeft (en het kan uitleggen in Jip en Janneke taal) is mijn Superhero.

Wat is het probleem. Net een nieuwe PC gekocht met daarin een MSI z790 Tomahawk WIFI moederbord met Intel i225-v ethernet controller. Ik plug de utp kabel in mijn Ubiquiti In-wall en ... er gebeurd niets.. Sterker nog .. alle internet gaat plat. Wifi ook. Er branden geen ledjes achterop de pc waar de utp kabel in zit, het lijkt dood. Windows 11 zegt ook dat er geen netwerkkabel aangesloten is terwijl deze er gewoon in zit (en het ligt niet aan de kabel, want via de andere (oude) PC op dezelfde aansluiting krijg ik wel gewoon internet (daar zit een i217-v controller op).

Dus ik hem rechtstreeks aansluiten op de modem. Werkt perfect. Bij mij zit de USG aan het modem, vanuit de USG gaan de kabels naar een switch en vanuit de switch naar een patch paneel. Alles (behalve het patch paneel) is van Ubiquiti.

Ik sluit hem aan op een andere aansluiting dat uit de muur komt (vanaf de slaapkamer, waar toevallig geen In wall hangt) en hij doet ook niets. Zoeken op internet leert mij dat 100 Mbps full duplex het maximale haalbare is. En ja hoor, ik heb internet. Maar als ik de kabel dan weer in de In wall steek gaat weer alles plat.

Ik heb de drivers in device manager verwijderd, computer een paar minuten van het stroom gehad, Windows opnieuw opgestart en behold.. Heb verbinding (hij staat nu op auto negotiation) en trek de volle snelheid, maar wel op de aansluiting vanuit de andere slaapkamer.

Mijn In wall lijkt niet samen te gaan icm met deze netwerk controller? Op deze inwall (2e poort) zit overigens ook een Synology Nas aangesloten (weet niet of het relevant is te melden).

Het gezeik met deze controller begon al bij Windows installeren (Windows herkende de lan en wifi drivers niet).

Ik hoop met deze post dat iemand mij eens zou willen helpen. Het mooiste zou zijn als iemand in de buurt Zwolle woont en eens langs zou kunnen komen, want ik heb ook problemen met de Unifi controller op de Nas te zetten (heet dat tegenwoordig UniFi Network Server?) en reversed proxies icm beveiligingscertificaten nadat ik ooit eens de controller opnieuw geinstalleerd heb en ik bij God niet meer wist welke DHCP range ik ingevoerd had. Heb het idee dat alles nu houtje touwtje aan elkaar vastgeknoopt is. Home Assistant kan ik al niet meer bereiken en weet ook niet meer hoe.

En als ik de Unifi controller zou willen installeren op mijn nieuwe PC, kan dat of moet Unifi weten dat de andere controller obsolete is (die eerst verwijderen denk ik?).

Maar het belangrijkste is de gouden tip waarom mijn internet eruit klapt als ik de utp kabel van de In wall aansluit op de i225-v ethernet poort van mijn moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door JoeZuCK op 25-09-2023 19:09 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

JoeZuCK schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:07:
Als iemand de oplossing heeft (en het kan uitleggen in Jip en Janneke taal) is mijn Superhero.

Wat is het probleem. Net een nieuwe PC gekocht met daarin een MSI z790 Tomahawk WIFI moederbord met Intel i225-v ethernet controller. Ik plug de utp kabel in mijn Ubiquiti In-wall en ... er gebeurd niets.. Sterker nog .. alle internet gaat plat. Wifi ook. Er branden geen ledjes achterop de pc waar de utp kabel in zit, het lijkt dood. Windows 11 zegt ook dat er geen netwerkkabel aangesloten is terwijl deze er gewoon in zit (en het ligt niet aan de kabel, want via de andere (oude) PC op dezelfde aansluiting krijg ik wel gewoon internet (daar zit een i217-v controller op).

Dus ik hem rechtstreeks aansluiten op de modem. Werkt perfect. Bij mij zit de USG aan het modem, vanuit de USG gaan de kabels naar een switch en vanuit de switch naar een patch paneel. Alles (behalve het patch paneel) is van Ubiquiti.

Ik sluit hem aan op een andere aansluiting dat uit de muur komt (vanaf de slaapkamer, waar toevallig geen In wall hangt) en hij doet ook niets. Zoeken op internet leert mij dat 100 Mbps full duplex het maximale haalbare is. En ja hoor, ik heb internet. Maar als ik de kabel dan weer in de In wall steek gaat weer alles plat.

Ik heb de drivers in device manager verwijderd, computer een paar minuten van het stroom gehad, Windows opnieuw opgestart en behold.. Heb verbinding (hij staat nu op auto negotiation) en trek de volle snelheid, maar wel op de aansluiting vanuit de andere slaapkamer.

Mijn In wall lijkt niet samen te gaan icm met deze netwerk controller? Op deze inwall (2e poort) zit overigens ook een Synology Nas aangesloten (weet niet of het relevant is te melden).

Het gezeik met deze controller begon al bij Windows installeren (Windows herkende de lan en wifi drivers niet).

Ik hoop met deze post dat iemand mij eens zou willen helpen. Het mooiste zou zijn als iemand in de buurt Zwolle woont en eens langs zou kunnen komen, want ik heb ook problemen met de Unifi controller op de Nas te zetten (heet dat tegenwoordig UniFi Network Server?) en reversed proxies icm beveiligingscertificaten nadat ik ooit eens de controller opnieuw geinstalleerd heb en ik bij God niet meer wist welke DHCP range ik ingevoerd had. Heb het idee dat alles nu houtje touwtje aan elkaar vastgeknoopt is. Home Assistant kan ik al niet meer bereiken en weet ook niet meer hoe.

En als ik de Unifi controller zou willen installeren op mijn nieuwe PC, kan dat of moet Unifi weten dat de andere controller obsolete is (die eerst verwijderen denk ik?).

Maar het belangrijkste is de gouden tip waarom mijn internet eruit klapt als ik de utp kabel van de In wall aansluit op de i225-v ethernet poort van mijn moederbord.
Welke In-Wall heb je? De “normale” In-wall met twee poorten? En stop je hem dan in de PoE poort (links) of de non-PoE? En heb je het ook al geprobeerd als je hem in de andere poort stopt?

Ik heb dit nu nl. al met 3 klanten gehad dat als je 1 van de twee poorten gebruikt het hele internet er uit klapt. Alleen weet ik nu even niet meer uit mijn hoofd of dat de PoE of non-PoE poort was. Bij die klanten heb ik uiteindelijk een In-Wall HD of een In-Wall 6 moeten plaatsen omdat ze alle poorten nodig hadden en ik het niet opgelost kreeg. Het *leek* op te treden na een bepaalde firmware versie, maar omdat ze het pas heel laat meldde was dat voor mij niet meer te achterhalen :(

Dus…. Probeer het eens in de andere poort en kijkt of alles dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

Will_M schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:23:
[...]
Als 'ie, zoals door 'm zelf al aangegeven is, redelijk vrij woont én dus amper 'vreemde' netwerken (op 2,4Ghz.) ziet dan kun je die band gewoon veilig op 80Mhz. kanaalbreedte zetten. De 5Ghz. band kan dan ook veilig op 160Mhz. kanaalbreedte gezet worden, maar dan moet je wel AP's hebben welke dat ondersteunen. Hij geeft aan NanoHD' ers te hebben maar noemt ook de U6-Lite in dezelfde zin..... De NanoHD kan het, de U6-Lite volgens mij niet :9
Ik had je bericht eerst over het hoofd gezien, nu wel gelukkig.
Ik heb ze gekocht als een duo-pack NanoHD, maar in de configuratie software UniFi staan ze vermeld als U6-lite.

80 MHz is dus de max.
Waar de vertraging waarschijnlijk eerder in zal zitten is de manier van 'UPLINK' naar de AP's toe. Ik heb zo'n vermoeden dat 'ie het spel middels 'Wireless Uplink' (met elkaar) laat babbelen, maar..... Da's maar even een aanname van me :*)
Ik had me niet gerealiseerd dat dat uberhaupt mogelijk is met deze units. Ze zijn bedraad aangesloten, en ik ging er eigenlijk vanuit dat de slechte verbinding werd veroorzaakt door te veel matige kabel. Ik had cat5 kabel meegelegd toen ik 10 jaar terug een keer de stoep naar de schuur open had. Ik had die kabel nog liggen. Achteraf spijt dat ik geen betere kabel had gekocht. Maar het blijkt dat ik op de kabel gewoon gigabit netwerk kan draaien. En er hoeft ook niet heel veel verkeer over heen 1000 mbit is zat. Maar na het testen van de kabel kwam ik er dus achter dat ik gewoon lage latency heb, geen packet drops, gewoon goed. Dus AP's zijn bedraad aangesloten, met kabel waarvan ik dacht dat die slecht was, maar goed genoeg blijkt.

Ik zit nu te testen met korte nieuwe kabels direct op de fritzbox met glasvezel. Helpt dus niets.
Samen met het feit dat 'ie meerdere AP's zonder gezamelijke controller draait (waarbij ieder AP nú dus het hardst voor zichzelf gaat staan te roepen doordat ze 'domweg' geen weet van elkaar hebben) kan ik me de irritatie wel voor stellen.
Klopt: ik heb me geprobeerd te verdiepen in het nut van een controller, maar zag het niet direct.
Ik heb weinig overlap tussen de AP's. Ik had het zo ingesteld dat de juiste AP altijd wel geselecteerd is.
In de schuur is er gewoon bijna geen bereik van het huis. En de verdiepingsvloer is zo dik dat we boven bijna geen signaal hebben van beneden.

Ik erger me letterlijk aan het feit dat ik op 2 meter afstand in dezelfde kamer zonder veel concurrerende netwerken geen fatsoenlijke verbinding weet te krijgen.

Voorlopig is mijn conclusie dat ik bedraad ga werken op kantoor. Omdat ik lang geen 100 Mbps haal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:54:
[...]

Ja daar kun je gelijk in hebben. Ik heb het ingesteld zoals gesuggereerd en zit naar de grafieken van de kanaal belasting te bekijken uit de fritzbox. Die laat over de laatste 10 minuten zien hoeveel verkeer er op een kanaal was. Die grafieken komen niet verder dan 10 a 20 procent.

Ik zou denken dat ik met zo weinig wifi van buren een ideale locatie heb.

Toevoeging/ edit: de link speed met de AP die ik krijg is vaak gewoon goed. Bijvoorbeeld 1200 Mbps. Maar als ik dan een speed test doe is die gewoon teleurstellend. Nu 30 Mbps download... |:(
Heb je muren/wandjes tussen je device en ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 10:12

Mr-D.

interpunctie? no hero here

apt schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:05:
[...]

.

Voorlopig is mijn conclusie dat ik bedraad ga werken op kantoor. Omdat ik lang geen 100 Mbps haal 8)7
Even je quote ingekort.

misschien iets heel stoms hoor, maar je gebruikt als hoofd een Fritzbox.
staan die lanpoorten wel op 1GB ingesteld ipv 100Mbit?

dat is een "groene"instelling van die unit.

voor de rest een heel vreemd verhaal.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt

apt

ASS-Ware schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:53:
[...]

Heb je muren/wandjes tussen je device en ap?
Soms wel natuurlijk, maar tijdens het testen niet. Mijn AP hangt hoog aan de muur bij het plafond, ik zit twee meter verder. Lijkt me ideaal.

De Fritzbox in huis staat in de gang, dus daar zit altijd wel een deur / muur tussen. Maar dat geeft niet echt problemen.
Mr-D. schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:54:
[...]

Even je quote ingekort.

misschien iets heel stoms hoor, maar je gebruikt als hoofd een Fritzbox.
staan die lanpoorten wel op 1GB ingesteld ipv 100Mbit?

dat is een "groene"instelling van die unit.

voor de rest een heel vreemd verhaal.
Ja lan draait op 1000 Mb/s, die eco-instelling heb ik niet benut.

Even resumerend:
- ik test met speedtest.net, niet gegarandeerd stabiel, maar wanneer ik met kabel test heb ik direct hoge snelheden.
- De wifi van mijn FritzBox is beter dan mijn Nano's.
- Ik krijg vaak wel gewoon een goede link snelheid: >500 Mbps.

Ik dacht dat ik nieuwe kabel moet gaan trekken. Maar nu weet ik het eigenlijk niet meer. Misschien een keer een ander type/merk AP proberen, maar die heb ik niet zomaar voorradig. Ik heb deze gekocht omdat we op het werk elcheapo AP's hadden vervangen door dit model en dat werkte prima.

Zou een controller zoveel kunnen uitmaken? Ik heb al problemen met het scenario van 1 apparaat met 1 wifi verbinding. Als dat al niet goed is wat voegt een controller dan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
apt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:48:
Zou een controller zoveel kunnen uitmaken? Ik heb al problemen met het scenario van 1 apparaat met 1 wifi verbinding. Als dat al niet goed is wat voegt een controller dan toe?
Een 24/7 controller kan wat automatische optimalisaties uitvieren met kanalen en je kan wat data eruit halen door het te monitoren. Maar zal je problemen niet direct helpen. Misschien kan je met de app Wifiman van Ubiquiti een aantal metingen doen. (Draait ook op je Macbook M2). Voor de duidelijkheid: Dit gaat om de U6-Lite toch?

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 26-09-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Iemand hier die OpenVPN server draait op UDMP?
Ik merk dat de VPN een full tunnel is en dus al mijn verkeer via thuis loopt.
Zou graag een split tunnel willen. Maar kan dit nergens instellen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
loyske schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:43:
Iemand hier die OpenVPN server draait op UDMP?
Ik merk dat de VPN een full tunnel is en dus al mijn verkeer via thuis loopt.
Zou graag een split tunnel willen. Maar kan dit nergens instellen. Iemand een idee?
Doorgaans geef je routes op OF via de server via de gepushede routes, of in de client config zelf.

Je kan uiteraard ook gewoon op je eigen machine routes aanmaken die niet over VPN lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

heiyu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:02:
[...]
Een 24/7 controller kan wat automatische optimalisaties uitvieren met kanalen en je kan wat data eruit halen door het te monitoren. Maar zal je problemen niet direct helpen. Misschien kan je met de app Wifiman van Ubiquiti een aantal metingen doen. (Draait ook op je Macbook M2). Voor de duidelijkheid: Dit gaat om de U6-Lite toch?
Dank voor uit uitleg van de controller, ik zat al naar een Dream Router te kijken. Maar ik heb handmatig veel kanalen en bandbreedtes geprobeerd, als dat niet helpt dan gaat een controller het dus ook niet oplossen.

Het gaat inderdaad om de U6-lite blijkt 8)7 Ik dacht echt dat ik de NanoHD besteld had, en dat is ook zo, maar dat was voor familie.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:46
Ik heb sindskort de Cloud Key gen 2 +, daarvoor draaide ik de Controller via Docker op de NAS en Protect op de UNVR. Nu draai ik beide op de UCK, maar die wordt (zoals bekend) best warm. Zou het nut hebben om de controller weer als Docker Container te draaien om de UCK enigszins te ontlasten? Of zou dat geen voordeel hebben?

• Dutchess_Nicole
rscheper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:27:
Ik heb sindskort de Cloud Key gen 2 +, daarvoor draaide ik de Controller via Docker op de NAS en Protect op de UNVR. Nu draai ik beide op de UCK, maar die wordt (zoals bekend) best warm. Zou het nut hebben om de controller weer als Docker Container te draaien om de UCK enigszins te ontlasten? Of zou dat geen voordeel hebben?
Als je geen performance problemen ziet wat duidt op oververhitting zou ik me er niet veel zorgen over maken.

Ik heb zelf net mijn Raspberry PI gehostte Controller overgezet naar een VM op een proxmoxje en de snelheid van de UI is beter, maar qua functionaliteit maakt het uiteraard niks uit.

Het is meer smaak denk ik. De raspberrry pi had problemen met updates vanweget 32b OS, dus ik moest wel, maar als het werkt, lekker zo laten?

• laurens0619
  • Laatst online: 23:00
@apt
Weet je zeker dat wireless meshing uit staat?
JE kunt ook even die AP op zolder fysiek afkoppelen, dan moet die in de schuur wel via de kabel gaan.
Puur als test en even kijken of je verschil zit

CISSP! Drop your encryption keys!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
apt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:17:
[...]

Dank voor uit uitleg van de controller, ik zat al naar een Dream Router te kijken. Maar ik heb handmatig veel kanalen en bandbreedtes geprobeerd, als dat niet helpt dan gaat een controller het dus ook niet oplossen.

Het gaat inderdaad om de U6-lite blijkt 8)7 Ik dacht echt dat ik de NanoHD besteld had, en dat is ook zo, maar dat was voor familie.
Als ik het goed begrijp heb je een fritzbox waaraan 2 Accespoints hangen zonder controller ertussen waarbij alle 3 deelnemers onafhankelijk van elkaar AP spelen?

Wie is dan de DHCP server? Of zijn ze alle 3 DHCP server?
En indien ze alle 3 DHCP server aan het spelen zijn, hebben ze dan ook 3 aparte subnetten of zijn ze alle 3 192.168.0.0/24 aan het uitdelen?

Indien het 1 DHCP server is met 1 subnet kan het nog altijd zijn dat IP's blijven plakken en de routering intern de soep inloopt. Bijvoorbeeld fritzbox zegt 192.168.0.24 zit bij mij op de wifi dus al het verkeer gaat naar de fritzbox. Vervolgens stap jij over naar AP buiten, krijg jij hetzelfde IP adres toegewezen want de lease blijft hetzelfde maar fritzbox blijft claimen dat 192.168.0.24 bij hem op de wifi zit en fritzbox probeert op zijn AP 192.168.0.24 te bereiken. Met draadloze verbindingen is het niet altijd even duidelijk dat een client effectief weg is en niet gewoon tijdelijk even niet bereikbaar is door storing.

Of anders gezegd, 3 AP's die onafhankelijk van elkaar werken, niet via een controller met elkaar communiceren in 1 netwerk in 1 subnet, beetje vragen om miserie als je het mij vraagt. Als ze alle 3 los van elkaar DHCP server spelen in hetzelfde subnet ga je uiteraard ook miserie hebben.

Zonder controller zou ik elke AP een apart subnet geven bijvoorbeeld 192.168.0.0/24, 192.168.10.0/24 en 192.168.20.0/24 waarbij telkens een gateway ingesteld staat naar de fritzbox bij de 2 AP's van Unify.

• apt

apt

laurens0619 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:51:
@apt
Weet je zeker dat wireless meshing uit staat?
JE kunt ook even die AP op zolder fysiek afkoppelen, dan moet die in de schuur wel via de kabel gaan.
Puur als test en even kijken of je verschil zit
Ja, is geen optie met deze apparaten vziw. Deze apparaten werken altijd met een bedrade (PoE) verbinding. Er is geen mesh.
sprankel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:17:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je een fritzbox waaraan 2 Accespoints hangen zonder controller ertussen waarbij alle 3 deelnemers onafhankelijk van elkaar AP spelen?

Wie is dan de DHCP server? Of zijn ze alle 3 DHCP server?
En indien ze alle 3 DHCP server aan het spelen zijn, hebben ze dan ook 3 aparte subnetten of zijn ze alle 3 192.168.0.0/24 aan het uitdelen?
Het zijn access points, geen geïntegreerde router/switch/DHCPserver/whatever. De enige router met DHCP server is de FB.

Ik heb met het programma netspot zitten spelen en daar toch twee apparaten gevonden die ook een WLAN aanmaken en zelfs steeds op een ander kanaal. Eén uit kunnen zetten (een printer). Eén is van de buurman een omvormer. Ik heb het idee dat ik nu, na het schuiven met kanalen, wel iets stabielere verbindingen heb. Maar de kabel is gewoon beter...

Iedereen bedankt voor het meedenken. Het was wel een zoektocht. Gevoeliger dan ik dacht allemaal.

• laurens0619
@apt
Nee hoor unifi 6 lite kan ook onbedoeld meshen… zelfs als de kabel erin zit
Ik zou dat toch even nalopen :)

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

rally schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:34:
[...]

Welke In-Wall heb je? De “normale” In-wall met twee poorten? En stop je hem dan in de PoE poort (links) of de non-PoE? En heb je het ook al geprobeerd als je hem in de andere poort stopt?

Ik heb dit nu nl. al met 3 klanten gehad dat als je 1 van de twee poorten gebruikt het hele internet er uit klapt. Alleen weet ik nu even niet meer uit mijn hoofd of dat de PoE of non-PoE poort was. Bij die klanten heb ik uiteindelijk een In-Wall HD of een In-Wall 6 moeten plaatsen omdat ze alle poorten nodig hadden en ik het niet opgelost kreeg. Het *leek* op te treden na een bepaalde firmware versie, maar omdat ze het pas heel laat meldde was dat voor mij niet meer te achterhalen :(

Dus…. Probeer het eens in de andere poort en kijkt of alles dan wel werkt.
Ik heb inderdaad de normale in wall.

Update: heb de kabels geswitched (de Synoloy Nas zit nu in de PoE poort en de PC in de non-PoE poort). Deed niets. Heb een andere kabel geprobeerd en lampjes gaan nu wel branden. Maar nu zegt hij : ' Can't reach DHCP server '

Ik heb de Synoloy Nas op dezelfde In wall en mijn andere PC krijgt wel verbinding met het internet met de kabel die bij de nieuwe PC niet werkt (op deze in wall).

Moet ik een instelling in de In wall ergens aanpassen dat mijn PC wel een ip adres krijgt? Mijn DHCP range is 192.168.1.6 tot 255 ofzo. En nee ik heb lang niet zoveel apparaten dat alle ip-adressen bezet zijn.

Wel heb ik ergens /24 ingevoerd maar weet niet of dit van invloed is.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• apt

apt

laurens0619 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:32:
@apt
Nee hoor unifi 6 lite kan ook onbedoeld meshen… zelfs als de kabel erin zit
Ik zou dat toch even nalopen :)
Dank voor de correctie. Ik zie echter nergens in de configuratie software een optie daarvoor. Ik heb geen server draaien met uitgebreide configuratie opties, maar gebruik de Unify app. Het enige wat ik daarin kan doen is zenders (kanaal bandbreedte en zendsterkte) configureren en WLAN's aanmaken per zender.

Als ik de netwerkkabel eruit trek (voor de PoE inject, dus hij blijft aan) dan doet ie niets meer. Ik denk dat er geen sprake is van een mesh.

• laurens0619
apt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:22:
[...]

Dank voor de correctie. Ik zie echter nergens in de configuratie software een optie daarvoor. Ik heb geen server draaien met uitgebreide configuratie opties, maar gebruik de Unify app. Het enige wat ik daarin kan doen is zenders (kanaal bandbreedte en zendsterkte) configureren en WLAN's aanmaken per zender.

Als ik de netwerkkabel eruit trek (voor de PoE inject, dus hij blijft aan) dan doet ie niets meer. Ik denk dat er geen sprake is van een mesh.
Helder

Nou dan klinkt het allemaal maar erg vaag. JE zou nog kunnen experimenteren met downgraden naar " known stable" firmware versies maar blijft beetje aanrommelen. Vooral gek dat het op beide accesspoints mis gaat.
Of verkopen en bedraad een aantal frtiz nodes ophangen

• Phoolie
  • Laatst online: 17-09 16:41
apt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:22:
[...]

Als ik hier via de app kijk, dan heb ik die optie wel staan. Als je naar je AP gaat, dan Instellingen, vervolgens Zenders en dan een stukje naar beneden scrollen, daar staat Schakel meshing in.

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 12:24
Hi allen,

Ik heb behoefte aan hulp, het mag ook een betaalde partij/service zijn of iemand anders integer.
Ben woonachtig Veghel/Eindhoven, dus mocht iemand dit lezen en kunnen helpen zou dat prettig zijn.

Ik heb nu 3 jaar een unifi netwerk draaiende, destijds veel tijd ingestopt om alles werkende te krijgen met 3 VLANS. Echter, ik doe er te weinig mee en merk dat ik zoekende ben naar hoe het moet.

Omgeving
- Dream Machine Pro
- Diverse switches en Unifi protect , alles unifi.
- 3 VLANS
- Internet provider is Delta - Caiway waarbij de SFP rechtsstreeks in de Dreammachine zit.

Vraagstuk
Ik wil graag 2 foscams tijdelijk port forwarden die zich bevinden in één van de VLANS, echter krijg ik dit niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCSe7aBc1WrC3elF3XyH8hAfoik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmUSaTLDVZDCsr3xzzDqEd5e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xeDM9E5PxKh4bEGlC2T8uzKctw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WE57rQcqkwZlp6pPDZTyJB2D.png?f=user_large

Heb vanalles geprobeerd en test het geheel met "https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports"
Ik denk dat er een firewall regel in de weg zit, maar ik zie daar eigenljk door de boven het bos niet meer.

Het lijkt er ook op dat ik geen enkele port geforward krijg, maar weet ook niet goed hoe ik dat zeker kan weten.

Hoor graag wat er meer nodig is om wat zaken uit te sluiten

Dank

• apt

apt

Phoolie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:51:
[...]

Als ik hier via de app kijk, dan heb ik die optie wel staan. Als je naar je AP gaat, dan Instellingen, vervolgens Zenders en dan een stukje naar beneden scrollen, daar staat Schakel meshing in.
Als je geen console hebt (heb ik niet) dan is mesh geen optie.

Standalone Mode should only be used when configuring a small quantity of APs because they do not support seamless roaming. Instead, you will need to manually connect to each AP as you move out of range. Also, APs must have a wired connection to your network; wireless meshing is not possible. Finally, remote management is not possible because it is done entirely through the UniFi Mobile app while locally connected to your WiFi.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:52

ChUcKiE

Dus........

Sinds een aantal dagen en ik denk sinds iOS/iPadOS 17.0(.2) update, krijgt mijn iPhone 11 en mijn iPad Pro 2017 geen wifi verbinding meer met mijn Unify netwerk.
Het stomme is, ik heb een gastennetwerk ingericht, gewoon standaard en daar kan ik dan weer wel een connectie mee maken.

Op mijn standaard Wifi netwerk krijg ik steevast de melding: Geen verbinding mogelijk met netwerk "ChUckiE" Kom dichterbij en probeer het opnieuw.

Er is aan de netwerkzijde volgens mij niets of niet veel veranderd. Ik zit op de laatste firmware voor zowel mijn UDm Pro als AP's.

Weet iemand of er meer meldingen van zijn en wat er tegen te doen valt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-07 12:24
peerke1987 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:34:
Hi allen,

Ik heb behoefte aan hulp, het mag ook een betaalde partij/service zijn of iemand anders integer.
Ben woonachtig Veghel/Eindhoven, dus mocht iemand dit lezen en kunnen helpen zou dat prettig zijn.

Ik heb nu 3 jaar een unifi netwerk draaiende, destijds veel tijd ingestopt om alles werkende te krijgen met 3 VLANS. Echter, ik doe er te weinig mee en merk dat ik zoekende ben naar hoe het moet.

Omgeving
- Dream Machine Pro
- Diverse switches en Unifi protect , alles unifi.
- 3 VLANS
- Internet provider is Delta - Caiway waarbij de SFP rechtsstreeks in de Dreammachine zit.

Vraagstuk
Ik wil graag 2 foscams tijdelijk port forwarden die zich bevinden in één van de VLANS, echter krijg ik dit niet voor elkaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb vanalles geprobeerd en test het geheel met "https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports"
Ik denk dat er een firewall regel in de weg zit, maar ik zie daar eigenljk door de boven het bos niet meer.

Het lijkt er ook op dat ik geen enkele port geforward krijg, maar weet ook niet goed hoe ik dat zeker kan weten.

Hoor graag wat er meer nodig is om wat zaken uit te sluiten

Dank
oke... WhatisMyIP geeft dus niet het juiste IP Adres, ik moet hem uit UNifi halen bij mijn Internet instellingen. Ik denk dat ik bij het algemene Delta/Caiway deurtje aan klopte in plaats van mijn eigen deur áchter die van Caiway denk ik.

nu werkt het |:( |:( |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door peerke1987 op 27-09-2023 18:50 ]

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Ik heb aantal apparaten een statische ip adres gegeven in de Unfi USG zelf.
Kan deze makkelijk verwijderen als de apparaat beschikbaar is.

Maar hoe kan ik dit verwijderen als het apparaat niet bestaat doordat deze defect is.
Ik zie nergens een lijst van alle statische ip adressn.

Edit: gevonden wel in de oude layout maar niet in de nieuwe.

[ Voor 10% gewijzigd door Evertt op 27-09-2023 21:05 ]

• Roy Batty
Evertt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:39:

Edit: gevonden wel in de oude layout maar niet in de nieuwe.
In de nieuwe zit het ook; in het Client overzicht zit rechtsboven een knopje om te filteren, daar kun je de Clients met FIxed IP`s kiezen.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 07:32
Roy Batty schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:59:
[...]

In de nieuwe zit het ook; in het Client overzicht zit rechtsboven een knopje om te filteren, daar kun je de Clients met FIxed IP`s kiezen.
Klopt ja maar je moet hem dan ook wel op All zetten bij tijdslimiet

[ Voor 22% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-09-2023 09:48 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:52

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:13:
Sinds een aantal dagen en ik denk sinds iOS/iPadOS 17.0(.2) update, krijgt mijn iPhone 11 en mijn iPad Pro 2017 geen wifi verbinding meer met mijn Unify netwerk.
Het stomme is, ik heb een gastennetwerk ingericht, gewoon standaard en daar kan ik dan weer wel een connectie mee maken.

Op mijn standaard Wifi netwerk krijg ik steevast de melding: Geen verbinding mogelijk met netwerk "ChUckiE" Kom dichterbij en probeer het opnieuw.

Er is aan de netwerkzijde volgens mij niets of niet veel veranderd. Ik zit op de laatste firmware voor zowel mijn UDm Pro als AP's.

Weet iemand of er meer meldingen van zijn en wat er tegen te doen valt?
Ondertussen wat verder onderzoek gedaan en wat acties uitgevoerd:
- Alle beta firmwares die beschikbaar waren voor AP's en UDm Pro geïnstalleerd
- iOS 17.1 beta geinstalleerd
- Zowel op de telefoon als in de Unify console aangegeven dat de iPhone een Fixed IP-adres moet krijgen

Helaas geen verschil :(

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1 ... 239 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.