Stoney3K schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:50:
[...]
Jep, die injecties en "vitamine C therapie" zijn natuurlijk complete lariekoek, want je lijf pakt niet meer van de stof dan het zelf nodig is, de rest gaat er via je urine gewoon weer uit.
Maar ik heb wel de indruk dat een gezonde inname van vitamine C op een normaal niveau best het verschil kan maken, net zoals met andere ziekten van de luchtwegen (zoals griep) het geval is.
Er liep/loopt een onderzoek in China waarbij testpersonen 24 gram Vitamine C per dag toegediend krijgen, kan de link even niet vinden. Maar inderdaad, vitamine C plas je uit in grote hoeveelheden.
Ik ben heel benieuwd aan het aantal daadwerkelijke besmettingen waar het RIVM aan denkt. Als je kijkt dat R0 op 2,5 wordt geschat en het aantal personen dat zich nog vrij heeft kunnen bewegen vooraf aan de maatregelen, dan kan ik mij niet aan het idee onttrekken dat het vele malen hoger is dan nu bekend is.
De eerste bekende Corona patient arriveerde in Nederland op 21 februari en kreeg 25 februari de eerste, milde klachten. Hij heeft in die tussenliggende periode nog 3 dagen carnaval gevierd. Inmiddels wordt gesteld dat in de eerste week van de besmetting de hoeveelheid virusdeeltjes het hoogst is. Uiteraard was hij niet de enige op dat moment die besmet was, gezien na zijn officiële besmetting al snel besmettingen volgden die het virus op andere locaties opgepakt hadden.
Met een R0 van 2,5 zijn er na 10 cycles 9500 besmettingen. In geval van griep is dit 14. Daar komt bij dat inmiddels bekend is dat veel gevallen asymptomisch verlopen en dat de gemiddelde incubatietijd ergens rond een week ligt.
Ik ben geen viroloog maar kan wel een beetje rekenen, het is niet heel ongeloofwaardig dat het daadwerkelijke aantal besmettingen al om en nabij de 350.000 ligt in Nederland alleen. Bovenstaande zou dat ook kunnen verklaren waarom maatregelen zo traag effect kijken te hebben, het is met dergelijke aantallen niet eenvoudig in te dammen.
Als je kijkt naar de definitie van een griepepidemie:
We spreken over een griepepidemie als 2 weken achter elkaar meer dan 58 op 100.000 mensen griepachtige verschijnselen hebben en minstens 10 procent van deze mensen het influenzavirus heeft.
Dat is dus >10k inwoners met simultaan griepverschijnselen.
Het lijkt er sterk op dat de piek in sterfte meer te maken heeft met het aantal personen dat gelijktijdig een infectie doorloopt dan het zoveel meer dodelijk is dan griep. Uiteraard ben ik maar een leek, daarom zou ik wel eens willen weten wat het RIVM nu schat.