Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik denk niet dat, als het dan nog steeds beter gaat dan eerst, ze direct de maatregelen zullen versoepelen. Waarom versoepelen als het nu beheersbaar is. Better safe than sorry. Ik vermoed dat ze de maatregelen zullen verlengen tot 1 mei.Geert1976 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:24:
Aanstaande dinsdag gaat Rutte bekend maken wat vanaf 6 april er qua maatregelen verder genomen gaan worden.
Denk zelf een verlenging van de huidige maatregelen tot 20 april.
Wat denken jullie?
Scholen zullen als een van de eerste open gaan, maar ik verwacht nog niet direct 6 april. Dit zou veel gezeur opleveren omdat Slob net met het RIVM onderzoekje e.e.a. heeft geroepen.
volgens mij is corona voor de gamme, karwei, praxis wel een positief iets. die zijn normaal uitgestorven...XWB schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:04:
[...]
Bij de Gamma ben je verplicht een winkelwagentje te nemen, om zogenaamd automatisch afstand te houden.
Dat werkt, tot wanneer iedereen bij hetzelfde schap staat
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dan kwam je gevoel sterker op mij over dan je het bedoelde. Dat laatste verwacht ik ook nog wel inderdaad. Men zal wat losser worden met elkaar bezoeken en vriendengroepen elkaar weer makkelijker opzoeken. Dat soort feestjes zie ik ook nog wel gebeuren, maar ik vermoed dat het nu ook al is als je kijkt hoe moeilijk sommigen kunnen accepteren dat ze wat moeten opgeven.Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:11:
Ik verwacht ook geen Malieveld vol met rellende hooligans. Maar ik denk wel dat de GGZ het nog druk gaat krijgen en de politie best veel tijd kwijt is aan het opruimen van illegale feestjes of "café's" bij iemand in de kelder.
Toch vind ik dat soort uitspanningen nog relatief onschuldig, afhankelijk van de intensiteit en hoeveelheid voorkomen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
.
Dat zal ook de eerste maatregel zijn die weer teruggedraaid wordt denk ik, daarna kleine gelegenheden zoals horeca voor minder dan 100 man. En dan middelgrote horeca, kleine theaters, bioscopen, enzovoort.Gonadan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:15:
[...]
Men zal wat losser worden met elkaar bezoeken en vriendengroepen elkaar weer makkelijker opzoeken. Dat soort feestjes zie ik ook nog wel gebeuren, maar ik vermoed dat het nu ook al is als je kijkt hoe moeilijk sommigen kunnen accepteren dat ze wat moeten opgeven.
Toch vind ik dat soort uitspanningen nog relatief onschuldig, afhankelijk van de intensiteit en hoeveelheid voorkomen.
[ Voor 61% gewijzigd door Stoney3K op 28-03-2020 18:18 ]
Ik denk/hoop juist de scholen en opvang. Een school is zoveel meer dan een lesprogramma en eindexamen. Elke dag is sociale interactie en ontwikkeling van vaardigheden. In die zin is elke dag die je kan pakken goed voor de ontwikkeling.Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:15:
Ergens weet ik ook niet of scholen weer open gooien nu heel veel zin heeft, want je bent al een behoorlijk deel van je onderwijsprogramma kwijt. Dat kun je niet na 2 maanden weer eventjes oppakken alsof er niks is gebeurd
.
[...]
Dat zal ook de eerste maatregel zijn die weer teruggedraaid wordt denk ik, daarna kleine gelegenheden zoals horeca voor minder dan 100 man. En dan middelgrote horeca, kleine theaters, bioscopen, enzovoort.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar heb je wel een punt, ze zullen dan wel het onderwijsprogramma waarschijnlijk aanpassen.Gonadan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:24:
[...]
Ik denk/hoop juist de scholen en opvang. Een school is zoveel meer dan een lesprogramma en eindexamen. Elke dag is sociale interactie en ontwikkeling van vaardigheden. In die zin is elke dag die je kan pakken goed voor de ontwikkeling.
Denk dat dat nog het meeste huiselijk geweld scheelt.7o9 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:28:
Scholen openen (als het verantwoord is) is ook een serieuze verlichting voor ouders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met name dat samen spelen en de interactie (doen andere dieren ook) is nogal belangrijk. Grenzen verkennen etc, wat dat betreft is deze uitbraak en de nodige maatregelen nogal belemmerend voor veel jongeren in hun ontwikkeling ben ik bang, en het is al een iPad generatie ... Ik hoop echt dat scholen en speelpleinen weer snel open kunnen.Gonadan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:24:
[...]
Ik denk/hoop juist de scholen en opvang. Een school is zoveel meer dan een lesprogramma en eindexamen. Elke dag is sociale interactie en ontwikkeling van vaardigheden. In die zin is elke dag die je kan pakken goed voor de ontwikkeling.
Als de extra testen een beter beeld gaan geven over verspreiding en resistentie kunnen we gaan nadenken ove de maatregelen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
We hebben meerdere ouders gesproken en het blijkt dat de kinderen a) achterlopen op de stof en b) stof raar krijgen aangeboden waardoor het niet beklijft. Zo wordt de context bijvoorbeeld niet gegeven en worden or versimpelingen toegepast die het ingewikkelder maken. Wat dat betreft mogen de scholen nog even dicht blijven zodat we de achterstand kunnen inhalen.
Hopelijk is een gevolg van de crisis dat er significant meer geld naar het onderwijs gaat en de methoden radicaal worden aangepast.
Ouders die beweren dat ze het thuis beter kunnen? Sorry, maar dat kan ik maar moeilijk serieus nemen.Erapaz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:30:
@Gonadan Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een volle klas werkt verre van optimaal. De manier van leren in de klas is ook niet hoe je natuurlijk vaardigheden oppakt.
We hebben meerdere ouders gesproken en het blijkt dat de kinderen a) achterlopen op de stof en b) stof raar krijgen aangeboden waardoor het niet beklijft. Zo wordt de context bijvoorbeeld niet gegeven en worden or versimpelingen toegepast die het ingewikkelder maken. Wat dat betreft mogen de scholen nog even dicht blijven zodat we de achterstand kunnen inhalen.
Hopelijk is een gevolg van de crisis dat er significant meer geld naar het onderwijs gaat en de methoden radicaal worden aangepast.
Daarnaast zie ik nog het meeste baat in het open stellen van basisscholen, dat is veel moeilijker thuis ontwikkelen.
Volle klassen zijn inderdaad verre van optimaal, maar dat is een losstaand probleem. Naast de zorg wordt ook het onderwijs steevast gekort, daar stemmen 'we' zelf voor dus moeten we nu niet gaan klagen dat het niet optimaal is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar als we hier van leren dat onderwijs deels on-line kan (zoals op universiteiten en LOI ook gedaan wordt) kan er ook meer tijd overblijven voor doceren waar dat echt nodig is.
Niet dat het zo gaat gebeuren, maar bij de evaluatie zouden er best wel eens positieve leerpunten kunnen komen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 28-03-2020 23:18 ]
Wuhan gaat nu langzaam weer open. Eerst maar eens zien of er een 2e golf komt.Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:46:
Zo'n idee heb ik ook, maar ik denk niet dat dat 1 januari 2021 gaat worden, ook als je de tijdlijn van Wuhan nu volgt.
Idd basisscholen zullen pas op z'n vroegst maandag 3 mei weer van start gaan, dus ná de mei vakantie.CyberMania schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:13:
[...]
Ik denk niet dat, als het dan nog steeds beter gaat dan eerst, ze direct de maatregelen zullen versoepelen. Waarom versoepelen als het nu beheersbaar is. Better safe than sorry. Ik vermoed dat ze de maatregelen zullen verlengen tot 1 mei.
Scholen zullen als een van de eerste open gaan, maar ik verwacht nog niet direct 6 april. Dit zou veel gezeur opleveren omdat Slob net met het RIVM onderzoekje e.e.a. heeft geroepen.
Inderdaad, en zelfs dat vind ik nog vrij optimistisch eerlijk gezegd. Ik denk dat het niet voor 1 juni zal zijn.Matadores schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Idd basisscholen zullen pas op z'n vroegst maandag 3 mei weer van start gaan, dus ná de mei vakantie.
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb ook zulke ouders gehad.Erapaz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:39:
[...]
Sorry hoor maar als cum laude gepromoveerde pedagoog en psycholoog 1 op 1 lesgeven, daar kan geen hbo jufje met een volle klas tegen op hoor. Ik ben bang dat je school schromelijk overschat en ouders schromelijk onderschat.
We zien nu al betere resultaten dan op school, dus voor ons is het bewijs dat wij het beter doen we al.
Ik zal maar niet zeggen wat ik met ze gedaan heb en wat er van mij terecht is gekomen.
Ik hoop dat het goed gekomen is maar wat ik weet van de meeste pedagogen is dat ze zelf ook wel een rugzakje hebben dus een vervormd wereld beeld. cSoldaatje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:01:
[...]
Ik heb ook zulke ouders gehad.
Ik zal maar niet zeggen wat ik met ze gedaan heb en wat er van mij terecht is gekomen.
Zoals youp van het hek ooit schreef, elke vader is een mislukte voetballer en alles moet terug in dat kind.
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met bestellen van ffp2 (kn95) maskers op ali?
Met ervaring bedoel ik, kwaliteit. Gaat het wel degelijk over ffp2 klasse of is het nep.
bron: NOS
Wel als dit de enige groep is die het blijkbaar negeert. Toevallig kwamen mijn buren even langs, die hebben gisteren hetzelfde ervaren. Misschien is het wel erbarmelijke communicatie, waardoor het hen niet goed bereikt.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Het slaat nergens op om één groep er uit te lichten bij dit soort crises.
Slecht een aannamen noemen we dat.reemprive schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:35:
[...]
Wel als dit de enige groep is die het blijkbaar negeert. Toevallig kwamen mijn buren even langs, die hebben gisteren hetzelfde ervaren. Misschien is het wel erbarmelijke communicatie, waardoor het hen niet goed bereikt.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
In het kader van overdrijven is ook een vak. Spoort deze meneer wel?’Olympische legende Michael Phelps: Ik hoop dat het aantal zelfmoorden bij atleten niet stijgt’
De intussen 34-jarige Amerikaanse zwemmer werd opgebeld voor NBC Sports naar aanleiding van het uitstel van de Spelen naar maximaal de zomer van 2021. Volgens de man met 28 (!) olympische medailles is het voor topsporters mentaal geen gemakkelijke opgave om hiermee om te gaan.
„Je hele leven is gericht op dat ene moment”, aldus Phelps, die tijdens zijn carrière zelf kampte met mentale problemen. „En dan krijg je te maken met deze mokerslag. ’Nee, je moet nog een jaar langer wachten’. Als dit gebeurd was in mijn tijd, ik zou compleet gek geworden zijn van onzekerheid. Ik bedoel…Sprakeloos zou ik geweest zijn. Als in: is dit een slechte droom?”
„Het is ook moeilijk om dit verwerkt te krijgen”, vindt de Amerikaan. „Ik vind het gewoon heel erg voor alle atleten die al zover gekomen waren. Aan de andere kant ben ik ook opgelucht dat iedereen nog een jaar extra krijgt, en terecht. Maar het wachten maakt het gewoon heel moeilijk. Ik hoop echt dat we geen stijging in zelfmoorden bij atleten gaan meemaken hierdoor. De mentale gezondheid is het belangrijkste vandaag. Dit uitstel is ongezien. Het was de juiste beslissing, maar het heeft de harten van atleten wel gebroken.”
Elect a clown, expect a circus.
Wel een beetje jammer dat je dan niet even alles er neerzet en vooral dat stukje wat ik zwart heb gemarkeerd weg laat.Geert1976 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:23:
Spanje legt vanaf maandag de economie voor ten minste twee weken helemaal stil. Tot nu toe moesten mensen thuisblijven, maar waren winkels en bedrijven nog open. Dat houdt dus op: de komende tijd mogen alleen mensen met een vitaal beroep nog op pad.
Spanje vanaf maandag helemaal op slot, alleen mensen met vitaal beroep mogen nog werken
Spanje legt vanaf maandag de economie voor ten minste twee weken helemaal stil. Tot nu toe moesten mensen thuisblijven, maar waren winkels en bedrijven nog open. Dat houdt dus op: tot 9 april mogen alleen mensen met een vitaal beroep nog op pad.
Degenen die niet kunnen werken krijgen hun salaris gewoon doorbetaald, heeft premier Sánchez gezegd in een tv-toespraak. Ze moeten later de gemiste uren wel inhalen.
https://nos.nl/liveblog/2...anaf-maandag-op-slot.html
Echt ronduit belachelijk dat ze de gemiste uren moeten inhalen.
[ Voor 8% gewijzigd door michael3 op 28-03-2020 19:39 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Helaas lastig in te schatten. De overheid heeft zelf aangegeven dat er een hoop troep tussen de aanbieders uit China zit. Het kan dus ook dat ze gewoon op deze manier zijn geproduceerd: https://www.dumpert.nl/item/7877385_9f9e9c84Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:20:
Gezien de schaarste:
Met ervaring bedoel ik, kwaliteit. Gaat het wel degelijk over ffp2 klasse of is het nep.
Maar dat is het dus niet, de enige groep. Die communicatie, dat is absoluut een probleem - maar zelfs daar waar mensen prima bereikt worden is het niet perfect. Of dat nu om jongeren gaan die zich nergens aan storen, een dronken gek met 100km/uur die corona schreeuwt, weer een ander waar de gemeente niet happy mee is vanwege voornemen tot feestje, supermarkt bezoekers die voordringen als babyboomer (ook al voorbij gekomen), toeristen die met de bus op tour gaan - talloze voorbeelden.reemprive schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:35:
[...]
Wel als dit de enige groep is die het blijkbaar negeert. Toevallig kwamen mijn buren even langs, die hebben gisteren hetzelfde ervaren. Misschien is het wel erbarmelijke communicatie, waardoor het hen niet goed bereikt.
Cruciaal beroep. Dat het nu gepusht wordt om het - voor effecten na de crisis - een ander label te geven blijft wel iets frappant
[ Voor 14% gewijzigd door Virtuozzo op 28-03-2020 19:42 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dus als straks blijkt dat de economie 2 maanden wordt stilgelegd omdat dat nodig is, dan mag half Spanje 2 maanden onbetaald overwerken om die uren in te halen?michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:38:
[...]
Degenen die niet kunnen werken krijgen hun salaris gewoon doorbetaald, heeft premier Sánchez gezegd in een tv-toespraak. Ze moeten later de gemiste uren wel inhalen.
https://nos.nl/liveblog/2...anaf-maandag-op-slot.html
Echt ronduit belachelijk dat ze de gemiste uren moeten inhalen.
Niet onbetaald. Ze hebben ze al eerder betaald gekregen. Tijd voor tijd maar dan omgekeerd.Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:44:
[...]
Dus als straks blijkt dat de economie 2 maanden wordt stilgelegd omdat dat nodig is, dan mag half Spanje 2 maanden onbetaald overwerken om die uren in te halen?
Iedereen zal offers moeten brengen in deze tijd. Het kan niet alleen op overheid, bedrijven en/of medewerkes terecht komen.
2 maanden betaald thuis zitten op kosten van bedrijven en overheid kan namelijk ook niet. Zal dus oplossing gevonden moet worden. Zal aan beide kanten pijn doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 28-03-2020 19:49 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De overheid roept ze terug, dus zal (as usual) rotzooi zijnVerwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:20:
Gezien de schaarste:
https://nos.nl/l/2328673
Onbetaald is het in principe niet want het is dan al voorgeschoten, maar ze zouden het zoals ik het nu lees dan wel moeten inhalen.Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:44:
[...]
Dus als straks blijkt dat de economie 2 maanden wordt stilgelegd omdat dat nodig is, dan mag half Spanje 2 maanden onbetaald overwerken om die uren in te halen?
Meteen ook duidelijk waarom je al die ondernemers die roepen dat de overheid niets met hun aanbieding doet, niet direct op hun blauwe ogen moet geloven. Goed onderzoek is nodig en kost tijd.shoombak schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:49:
[...]
De overheid roept ze terug, dus zal (as usual) rotzooi zijn
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is vrij logisch. Voor China is dit nu één grote toepassing van zogeheten soft power instrumentatie. China leidt de wereld in herstel, waarheid is niet relevant, kijk naar het beeld, herhaal het beeld. Dat de Chinese overheid nota bene in vol besef van potentieel van bredere controle heel nuchter de coördinatie van leveringen verzorgde en nog eens extra prikkelde is wel een signaal.shoombak schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:49:
[...]
De overheid roept ze terug, dus zal (as usual) rotzooi zijn
Ik hoop dat er nagedacht gaat worden over de hoge prijs van afhankelijk worden van externe productie en het breken van de correlaties tussen MKB, onderzoek en lokale productie. Maar goed, ik heb zo mijn twijfels.
Ondertussen zitten steeds meer zorgmedewerkers zonder fatsoenlijke beschermingsmiddelen, moet men het doen met chirurgische maskers en schorten, of nog minder. Op sommige plekken is het beter, op veel plekken is het botweg ronduit veel slechter.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Je realiseert je ook dat 'overwerken' niet altijd werkt? Als iemand in een winkel staat bijvoorbeeld, dan kun je niet overwerken, alleen maar dezelfde uren maken zonder salaris. Dus dat zou betekenen dat iemand fulltime in de winkel zou moeten staan, omdat ze (op last van de overheid!) 2 maanden niet mochten werken, en daar nu geen salaris voor krijgen.michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Onbetaald is het in principe niet want het is dan al voorgeschoten, maar ze zouden het zoals ik het nu lees dan wel moeten inhalen.
Dat is niet de economie "stil leggen", dat is gewoon op de pof doordraaien en de bevolking daar debiteur van maken.
Zeker waar.Cyberpope schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:51:
[...]
Meteen ook duidelijk waarom je al die ondernemers die roepen dat de overheid niets met hun aanbieding doet, niet direct op hun blauwe ogen moet geloven. Goed onderzoek is nodig en kost tijd.
omgekeerd denk ik ook dat er werkelijk ondernemers zijn die uit overtuiging dingen aanboden om bij te dragen.
Daar zullen boeven tussen gezeten hebben maar ook mensen die uit overtuiging willen bijdragen aan onze maatschappij/samenleving.
2 maanden heb je niet zo ingehaald, dat is ongeveer 40 dagen. Zouden ze in Spanje geen regeling hebben zoals in Belgie en Nederland?michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:50:
[...]
Onbetaald is het in principe niet want het is dan al voorgeschoten, maar ze zouden het zoals ik het nu lees dan wel moeten inhalen.
Denk niet dat Spanje daar het geld voor heeft.harrytasker schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:54:
[...]
2 maanden heb je niet zo ingehaald, dat is ongeveer 40 dagen. Zouden ze in Spanje geen regeling hebben zoals in Belgie en Nederland?
Elect a clown, expect a circus.
Ja dat realiseer ik?Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:54:
[...]
Je realiseert je ook dat 'overwerken' niet altijd werkt? Als iemand in een winkel staat bijvoorbeeld, dan kun je niet overwerken, alleen maar dezelfde uren maken zonder salaris. Dus dat zou betekenen dat iemand fulltime in de winkel zou moeten staan, omdat ze (op last van de overheid!) 2 maanden niet mochten werken, en daar nu geen salaris voor krijgen.
Dat is niet de economie "stil leggen", dat is gewoon op de pof doordraaien en de bevolking daar debiteur van maken.
Snap even niet die aanvallende stijl, ik had toch al in me eerdere bericht al neergezet dat ik het ronduit belachelijk vind.
Sowieso is het al een kromme bedoeling op zich, de bedrijven die worden al gesteund zowel van de Spaanse overheid als de EU, dus de burger gaat het al via de Belastingen betalen en dan moeten ze ook nog de uren inhalen.
ook al zal het grootste gedeelde uit de EU pot komen.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
/f/image/0PjMbAEdhpDDJ0sufEXjlirY.png?f=fotoalbum_large)
bron : VRT
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Gaat nu om 14 dagen.harrytasker schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:54:
[...]
2 maanden heb je niet zo ingehaald, dat is ongeveer 40 dagen. Zouden ze in Spanje geen regeling hebben zoals in Belgie en Nederland?
Klopt, met 14 dagen kan ik me nog voorstellen dat het in te halen valt (of in te ruilen met vakantiedagen). Alleen als het langer duurt krijg je een beetje absurde situaties.
Precies. En dan wordt EU weer aangesproken om bij te springen en komt er weer tweespalt tussen de noordelijke en zuidelijke helft van Europa, laat staan het oostelijke deel.Slasher schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:56:
[...]
Denk niet dat Spanje daar het geld voor heeft.
Totaal dystopisch economisch draconisch gestuurd toekomst scenario. Met een zwik persoonlijk leed als slachtoffer.
De politiek mag nu eens laten zien waar ze van gemaakt zijn.
Wel heel kort door de bocht hoor.Cyberpope schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:51:
[...]
Meteen ook duidelijk waarom je al die ondernemers die roepen dat de overheid niets met hun aanbieding doet, niet direct op hun blauwe ogen moet geloven. Goed onderzoek is nodig en kost tijd.
De ondernemers zeggen gecertificeerde maskers te hebben, willen ze importeren (doen ze inmiddels) en/of maken ze zelf ,en daarna leveren. Geen risico voor de overheid, ze betalen bij levering en kunnen ze ook hier testen.
Maar zeker geen scam zoals je eerder las van een stelletje #*^%#%.
De overheid importeert zelf maskers en die blijken ondeugdelijk, jammer dat ze al rondgedeeld waren.
Vervolgens geef je de ondernemers een kat???????
Heb je bronnen dat hun maskers ondeugdelijk zijn? Of alleen die welke de overheid met bloedspoed geimporteerd had omdat ze een tijdje zaten te slapen, en pas toen ze wakker werden begrepen dat medische hulpmiddelen op waren. Iets dat je in februari al aan kon zien komen? (Als het op is worden we zuinig wakker)
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nu.nl luveblogHonderdduizenden mondmaskers die pas zijn geleverd aan Nederlandse ziekenhuizen, zijn ondeugdelijk en kunnen niet worden gebruikt. Het ministerie van Volksgezondheid is een terugroepactie gestart, bevestigt een woordvoerder aan NU.nl na berichtgeving van de NOS.
Het zou gaan om 1,3 miljoen zogeheten FFP2-maskers die niet aan de veiligheidseisen voldoen. Daardoor is het voor medisch personeel riskant om ze te gebruiken als ze met het coronavirus besmette patiënten behandelen.
Virussen? Scan ze hier!
Ik vraag mij af of ze voedsel voor de export ook tot essentieel iets benoemen.Geert1976 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:23:
Spanje legt vanaf maandag de economie voor ten minste twee weken helemaal stil. Tot nu toe moesten mensen thuisblijven, maar waren winkels en bedrijven nog open. Dat houdt dus op: de komende tijd mogen alleen mensen met een vitaal beroep nog op pad.
Veel van ons voedsel komt uit de kassenbouw in zuid Spanje, wanneer dat 2 weken stil ligt gaat de rest van Europa dat ook wel een tijdje merken.
Niet voor niets de helft in Nederland afgekeurd...Resistor schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:58:
Jammer dat ik dit niet kan embedden.
https://imgur.com/gallery/UEzInUR
Maskertjes zijn onderweg
Ik weet nog niet exact hoe die lock down te werk zal gaan in Spanje.PalingDrone schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:02:
[...]
Ik vraag mij af of ze voedsel voor de export ook tot essentieel iets benoemen.
Veel van ons voedsel komt uit de kassenbouw in zuid Spanje, wanneer dat 2 weken stil ligt gaat de rest van Europa dat ook wel een tijdje merken.
Maar ik als ik gewoon even mijn verstand gebruik dan lijkt het me dat ten alle tijden de voedselverziening op peil moet blijven.
Hoe zou je 't anders op willen lossen?Stoney3K schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:54:
[...]
Je realiseert je ook dat 'overwerken' niet altijd werkt? Als iemand in een winkel staat bijvoorbeeld, dan kun je niet overwerken, alleen maar dezelfde uren maken zonder salaris. Dus dat zou betekenen dat iemand fulltime in de winkel zou moeten staan, omdat ze (op last van de overheid!) 2 maanden niet mochten werken, en daar nu geen salaris voor krijgen.
Heel zwart/wit: De overheid kan 't niet betalen, want die hebben al een hoge staatsschuld, de bedrijven kunnen 't niet betalen want die gaan dan failliet, dus dan blijft de bevolking over.
En die koos telkens een regering die niet, zoals in Nederland, voldoende zuinig met 't geld omging en dus voldoende reserves heeft.
Is de huidige oplossing goed? Ik vraag 't me af, je zou 't ergens moeten verdelen, maar vergeet niet, uiteindelijk komt ook als de overheid 't betaalt uiteindelijk weer bij de burger terecht en als bedrijven 't moeten betalen, door hogere belastingen bijv, komt 't ook bij de burger terecht. Want de overheid kiezen we toch zelf en bedrijven bestaan toch grotendeels bij de gratie van ons consumentengedrag.
Kijk uit, exact dezelfde kanalen van import. We mogen het dus wel even ietwat scherper stellen. Bij beide paden blijkt een hoog gehalte ondeugdelijk. Daarbij, inderdaad, alles blijft complex.Teijgetje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:01:
[...]
Wel heel kort door de bocht hoor.
De ondernemers zeggen gecertificeerde maskers te hebben, willen ze importeren (doen ze inmiddels) en/of maken ze zelf ,en daarna leveren. Geen risico voor de overheid, ze betalen bij levering en kunnen ze ook hier testen.
De overheid importeert zelf maskers en die blijken ondeugdelijk, jammer dat ze al rondgedeeld waren.
Intentie van scam / misbruik e.d. is bij de discussie overheid / ondernemers een aparte discussie. De crux hier is dat de Chinese overheid dit nu juist beleidsmatig heeft zitten triggeren. Als we al ergens naar intentie zouden moeten kijken, dan is het meer daar.
Laat het vooral een les voor Europa zijn om productie weer meer lokaal te gaan doen...Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:09:
[...]
Kijk uit, exact dezelfde kanalen van import. We mogen het dus wel even ietwat scherper stellen. Bij beide paden blijkt een hoog gehalte ondeugdelijk. Daarbij, inderdaad, alles blijft complex.
Intentie van scam / misbruik e.d. is bij de discussie overheid / ondernemers een aparte discussie. De crux hier is dat de Chinese overheid dit nu juist beleidsmatig heeft zitten triggeren. Als we al ergens naar intentie zouden moeten kijken, dan is het meer daar.
Voedselvoorziening voor eigen land ja. Ik kan mijzelf indenken dat wanneer ze alles plat leggen, dat de voedselvoorziening voor export ook plat gaat.michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:07:
Ik weet nog niet exact hoe die lock down te werk zal gaan in Spanje.
Maar ik als ik gewoon even mijn verstand gebruik dan lijkt het me dat ten alle tijden de voedselverziening op peil moet blijven.
Spanje krijgt nu de totale lockdown waar veel Nederlanders al even om roepen. Ik hoop dat deze mensen nu gaan inzien dat je dat als land helemaal niet moet willen.
Spanje gaat failliet, Italië idem. Als ze het al niet zijn.TheBrut3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:17:
[...]
Spanje krijgt nu de totale lockdown waar veel Nederlanders al even om roepen. Ik hoop dat deze mensen nu gaan inzien dat je dat als land helemaal niet moet willen.

Ja voor eigen land, prima toch.TheBrut3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:17:
[...]
Voedselvoorziening voor eigen land ja. Ik kan mijzelf indenken dat wanneer ze alles plat leggen, dat de voedselvoorziening voor export ook plat gaat.
De andere landen overleven het wel als ze even geen producten uit Spanje krijgen en wij in Nederland al helemaal.
Van mij mag die Lock down in Nederland heel ver weg blijven.
Ik vind dit al Lock Down genoeg wat we nu hebben.
We zitten in een gelukkige periode, dat heel veel groenten nu gewoon uit de volle grond gaan komen uit Nederland. Tenminste, dat is normaal zo rond deze periode. Denk aan sla, komkommers, tomaten, asperges, maar ook aardbeien.PalingDrone schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:02:
[...]
Ik vraag mij af of ze voedsel voor de export ook tot essentieel iets benoemen.
Sidenote: Al die groenten moeten natuurlijk wel geoogst worden en dat doen meestal Polen en die zijn massaal naar huis toe. Dus aan groenten de komende maanden weinig gebrek, we moeten ze misschien alleen wel zelf gaan oogsten dan.
Waiting on the world to change
... Of horeca personeel vragen dat nu thuis zit?pinda powerrr schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:22:
[...]
We zitten in een gelukkige periode, dat heel veel groenten nu gewoon uit de volle grond gaan komen uit Nederland. Tenminste, dat is normaal zo rond deze periode. Denk aan sla, komkommers, tomaten, asperges, maar ook aardbeien.
Sidenote: Al die groenten moeten natuurlijk wel geoogst worden en dat doen meestal Polen en die zijn massaal naar huis toe. Dus aan groenten de komende maanden weinig gebrek, we moeten ze misschien alleen wel zelf gaan oogsten dan.
Maar niet te lokaal, Copan in Brescia... Er wordt op zich wel van alles gemaakt in Europa (beademingsapparaten, filtermaskers, allerlei geneesmiddelen, chemicalien en materialen), maar wel beperkt inderdaad, en veel is ook ontzettend verweven en productiematerialen zijn weer een ander vehaal...horizon1978 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Laat het vooral een les voor Europa zijn om productie weer meer lokaal te gaan doen...
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 28-03-2020 20:31 ]
Dus de overheid van China zorgt dat de helft ondeugdelijk is?Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:09:
De crux hier is dat de Chinese overheid dit nu juist beleidsmatig heeft zitten triggeren. Als we al ergens naar intentie zouden moeten kijken, dan is het meer daar.
Persoonlijk denk ik, met de "soft power" die @Virtuozzo aanhaalt, dat die overheid woedend is op de leveranciers door China`s goodwill te grabbel te gooien.
Deze wereldwijde crisis kan het westen/de wereld China doen laten omarmen vanwege goede hulp, of China laten vallen vanwege gevaarlijke rotzooi.
China is dus helemaal niet gebaat bij slechte maskers (of testen, handschoenen, whatever).
En wat is "via dezelfde kanalen"? Heb je daar info over? Zelfde fabrieken als waar de ondernemers afnemen?
Lijkt me eerder een productieprobleem gezien de hele wereld maskers wil. Ik ga daar verder niet op in want maskers via de ondernemers hadden gewoon hier getest kunnen worden vóór aanschaf. Ondernemersrisico.
Enige wat ik kan bedenken voor "in the blind" bestellen is dat je dan FFP3 bestelt en FFP2 krijgt/hoopt.
Maar het zou me niets verbazen als China dit razendsnel rechtzet.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2020 20:35 ]
Da fuck
Ja. Volmondig.horizon1978 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Laat het vooral een les voor Europa zijn om productie weer meer lokaal te gaan doen...
We hebben tegenwoordig allerlei aannames ten aanzien van economie, ondernemen, groei, innovatie en zo meer. Corona drukt ons als crisis eigenlijk met de neus op de realiteit achter die aannames. Niet enkel hebben we onze inrichting en prioriteiten gebaseerd op veel zaken die meer aangeleerd geloof zijn dan valide wetenschap (valstrikken econometrie en politieke economie bijvoorbeeld, het is mooi rekenen binnen een model, maar wat als het een model in dienst van doelstellingen is - om maar iets te noemen). Belangrijker nog, we zitten eigenlijk bijna aan een wendingspunt zoals al geruime tijd zichtbaar is in de VS, in iets mindere mate in het VK.
Dat wendingspunt heeft te maken met stabiliteit van sociaal-economische ordening en ontwikkeling, de intrinsieke relatie tussen MKB (wat in Nederland voor het overgrote deel de "echte multinational" is), publiek-wetenschappelijk onderzoek en lokale productie.
Eenvoudiger gezegd, de correlatie die de motor vormt van innovatie, groei, welvaart en verdeling (aandachtspunt dat laatste, we vergeten nog wel eens de rol van reële en consumptieve economie). De motor dus die alles mogelijk maakt voor ons om te doen, te willen, te hebben en te kunnen.
Onderwijs is trouwens daar een enorme hoeksteen in, en dan met name vormen van onderwijs die breed én diep zijn, ook weer iets wat van groter belang buiten beeld is dan we ons vaak willen realiseren. Zo is het gestoord dat het bijvoorbeeld voor het invullen van teams hier extreem moeilijk is geworden om Nederlanders te vinden die hun talen spreken én gedegen opleiding achter de rug hebben voor expertisegebied. Engels ja, maar dat is een drama van perverse prikkels voor financieringen universiteiten. Maar Engels is niet Europees, en is steeds minder mondiaal. Maar goed, dit terzijde.
Het is misschien wat koud om zo op tafel te leggen, maar we mogen ergens blij zijn dat een crisis als deze er nu is, en niet over tien jaar.
We mogen ook heel erg blij zijn dat er een Europees experiment is, immers, ongeacht de discussies rond dat onderwerp, het is
a) iets wat ons als rechtsstaat zekert (en zekerheid is cruciaal voor bedrijf en burger gelijk),
b) iets wat reële economie nog steeds (ongeacht de Nederlandse en nu niet meer aanwezige Britse lobby ten faveure van virtuele economie) als prioriteit stelt (vanuit historische lessen) maar
c) ook de mogelijkheden voor schaal en volume geeft om enig gewicht te hebben in een wereld die vele malen groter is dan welk land dan ook.
En als punt d) waar we zowel de ervaring als de prikkel hebben om samen te werken op basis van concepten als open samenleving, democratisch bestel en balans in ontwikkeling.
[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 28-03-2020 20:48 ]
Zitten wat haken en ogen aan (dit was op NOS ook al besproken) dat je moeilijk wat bussen personeel uit Amsterdam kan laten komen.horizon1978 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:23:
[...]
... Of horeca personeel vragen dat nu thuis zit?
Daarnaast (eigen ervaring van een lange carrière in de horeca) het bedienend personeel is vaak jong, student en dus niet te vergelijken met een stevige Pool met veel spierkracht.
Waiting on the world to change
Nee, wij komen er nu achter, omdat we bij Instellingen het materiaal zijn gaan controleren. Dezelfde kanalen is trouwens dezelfde fabrikanten en suppliers. Of je nu als ondernemer inkoopt bij bedrijf A of als Overheid, of dat nu via de lokale Overheid loopt of direct (in China is er nogal wat moeras van allerlei staatsbedrijven, shells, publieke zakelijke entiteiten, commercieel-militaire zakelijke activiteit en zo meer), je koopt het van dezelfde plek waar het gemaakt wordt.Teijgetje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Dus de overheid van China zorgt dat de helft ondeugdelijk is?
Persoonlijk denk ik, met de "soft power" die @Virtuozzo aanhaalt, die overheid woedend is op de leveranciers door China`s goodwill te grabbel te gooien. China is helemaal niet gebaat bij slechte maskers.
En wat is "via dezelfde kanalen"? Heb je daar info over? Zelfde fabrieken als waar de ondernemers afnemen?
Lijkt me eerder een productieprobleem gezien de hele wereld maskers wil. Ik ga daar verder niet op in want maskers via de ondernemers hadden gewoon hier getest kunnen worden vóór aanschaf. Ondernemersrisico.
Enige wat ik kan bedenken voor "in the blind" bestellen is dat je dan FFP3 bestelt en FFP2 krijgt/hoopt.
Maar het zou me niets verbazen als China dit razendsnel rechtzet.
Het interesseert China niet of er een deugdelijk resultaat is. Het interesseert enkel of er een narrative gestimuleerd kan worden van China als leider van herstel - in vol besef dat deze crisis er ook een is van geopolitiek. Daarbij komen oude maar belangrijke lessen op tafel. De speler die leidend in beeld staat, ongeacht of dat ook echt zo is, in een trend waarbij de rest van de spelers er achter aan loopt is de speler die de regels maakt voor de anderen.
Dat heet een toepassing van soft power. De Chinese overheid had, vanuit volledige inzage in productieprocessen, handelsactiviteiten en beheersing over elke economische activiteit tot op detail niveau ook kunnen besluiten om niet de onderhandelingen aan te jagen via Overheden maar ze over te laten aan niet-Chinese zakelijke activiteit met lokale Chinese bedrijven.
Nu heb je dus een beeld, op nogal wat plekken, van Overheden die niet betrouwbaar zijn omdat er ondeugdelijk materiaal is terwijl ondernemers het beter konden! Klinkt misschien ietwat vreemd, maar neem een perspectief van vogelvlucht. Dit is zoals het werkt. Mensen, zeker groepsdynamica van mensen hebben beperkt geheugen, enorme bias, zijn makkelijk stuurbaar en de menselijke sociale psychologie slikt heel makkelijk manipulatie voor zoete koek.
Dit is niets nieuws. Dit is integraal beleid. Maar goed, neem het niet van mij aan, dit is al heel snel een topic op zich zelf. China is anders dan de rest van de wereld. De mentaliteit van de staat die de vader is daar is volledig ongekend en onvoorstelbaar hier. Men maalt niet om dit soort trucjes, it's just another toolbox. En het is er een die niet veel anders is dan Rusland wat schone schijn maakt met militair konvooi in beeld in Italië terwijl de realiteit van ondeugdelijkheid en afwezigheid volledig anders in elkaar zit.
Ja, men kan en zal dat rechtzetten. En ook daar neemt men dan de ruimte van het voortouw. De schade in frames en aanwezigheid van verstoring in memes is al lang geschied. Waar wij pas sinds een paar jaar weer in publiek-wetenschappelijk onderzoek van sociale psychologie en memetic engineering duiken (omdat we keihard tegen beïnvloedingen en struikelen aanlopen) zijn dat soort domeinen daar al meer dan dertig jaar verfijnd ontwikkeld en inmiddels gefundeerd in beleid, bestuur en infrastructuur.
Enfin, heel topic op zich. Ik hou het wat meer eenvoudig, er zitten ook op dit punt bij de Corona crisis hele grote lessen te leren ten aanzien van onze relaties met China en andere totalitaire staten.
[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 28-03-2020 20:39 ]
Maar hier rijden de treinen toch ook door het hele land? Mijn buurman (machinist) draait overuren vanwege de vele zieken.horizon1978 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:39:
Zegt genoeg dat stillegging van Wuhan nog geen half uur is opgeheven en de eerste goederentrein is al op weg naar Europa.
Oh, er bleef heel veel op weg. Zie Rusland, grenzen dicht. Oh nee, transport gaat gewoon door.horizon1978 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:39:
Zegt genoeg dat stillegging van Wuhan nog geen half uur is opgeheven en de eerste goederentrein is al op weg naar Europa.
China heeft het voordeel dat men het zich kan veroorloven om een regio weg te gooien, omdat zowel in demografie als ordening als economie alles strategisch in redundantie gepland wordt. 2025 en 2050 agenda's van China zijn opmerkelijk gestructureerd in dat soort pijlers van buitenlands en militair beleid (ook zo'n verschil met elders, men maakt geen onderscheid tussen wat wij als verschillende domeinen zien, men zet het onder de centrale planning en die is en blijft militair-cultureel). En ik heb het idee dat mensen nog wel eens vergeten hoe groot het land en de bevolking is ...
Men heeft best in moeten grijpen, iets wat heel goed zichtbaar is op satellietbeelden, maar het gegeven dat de transporten door bleven gaan is indicatief voor continuïteit van productie. De getroffen regio was voor een best frappant aantal sectoren van economische activiteit opvallend, maar de show ging elders verder.
En ja, meteen ook weer die coördinatie van positioneren en verhaallijnen. Blockade! Cured! Productive! Here's your stuff guys!
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 28-03-2020 20:45 ]
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Daar valt iets voor te zeggen, maar er is iets mafs met ons mensenTsjipmanz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:47:
Misschien wat onnozel van mijn kant, maar ik vraag me het volgende af: er wordt aangeraden om vaak je handen te wassen op een dag. Ik snap wel dat het verstandig is om te doen als je je huis uitgaat en wanneer je thuis komt, maar als je pakweg een hele middag en avond binnen bent en je woont bovendien alleen, in hoeverre heeft extra handen wassen dan nog nut? Je komt niet met de 'buitenwereld' in aanraking en mocht het virus toch al in je huis zijn, dan ben je vroeg of laat toch wel de sigaar. Iemand die dit kan toelichten?
We zijn gewoontedieren die op onbewust niveau heel vatbaar zijn voor prikkels. Onze patronen passen we maar heel moeilijk aan. Daarom wordt er toch ook in scenario's van alleen zitten aandacht gelegd op herhaling en uitvoering.
Hoe vaker we even bewust iets doen, des te groter de prikkel en lager de drempel om a) het aanwezige patroon aan te passen en b) het aan anderen door te geven.
Met als resultaat dat als we dan toch vanuit isolatie interactie hebben ineens, we makkelijker toch een mate van bescherming hebben opgebouwd - vanuit reflex om de handjes te wassen. En als we het doen, dan hebben we het er over met anderen, en zo geven we de reflex door. Het is best opmerkelijk eigenlijk hoe vanzelfsprekend we onszelf als individu beschouwen, terwijl in realiteit we eerst component van groep zijn, die ook eigen gedrag en besluitvorming en patronen kent, pas daarna individu.
Distributie binnenshuis is trouwens een kwestie van direct contact, directe blootstelling aan zogeheten droplets, maar meer gewoon - zoals familiekringen - is het contactoppervlak waar overdracht een rol speelt. Denk aan de deurklink, om maar iets te noemen. Handen wassen als meer aanwezige reflex is weer een niveau van bescherming daarbij, zeker omdat de concentratie van virusdeeltjes op moet hopen voor ziekteverschijnselen.
Eerder had ik begrepen dat 2 meter een logischere veilige afstand was maar zelfs dat is te krap.
https://www.hln.be/wetens...-niet-voldoende~a0ace739/
Ben ik de enige die het ontzettend vreemd vindt dat er schijnbaar geen enkele industrie in Nederland meer over is die zulke dingen op korte termijn op grote schaal kan gaan produceren? Ik vind dat behoorlijk schokkend eigenlijk.Teijgetje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:01:
[...]
Wel heel kort door de bocht hoor.
Vervolgens geef je de ondernemers een kat???????
Heb je bronnen dat hun maskers ondeugdelijk zijn? Of alleen die welke de overheid met bloedspoed geimporteerd had omdat ze een tijdje zaten te slapen, en pas toen ze wakker werden begrepen dat medische hulpmiddelen op waren. Iets dat je in februari al aan kon zien komen? (Als het op is worden we zuinig wakker)
Wat ik bij deze cijfers en ook die van de levensduur van het virus op bepaalde oppervlakte mis is wat context. Want het is echt niet zo dat alle virusdeeltjes precies 24 uur op karton overleven of precies na 2 meter onschadelijk zijn. Daar zal een geleidelijke schaal inzitten. En het scheelt nogal of 1 1/2 meter nog 1% kans en 2 meter 0,5% kans op besmetting is of 10 en 1. Etc.Teijgetje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:54:
Deze is wel leuk..........
Eerder had ik begrepen dat 2 meter een logischere veilige afstand was maar zelfs dat is te krap.
Ik wijs er al een decennium op. MKB Nederland al langer. Maar, dat laatste ressorteert onder VNO-NCW. De burger zit gewoon al veel te lang consumerend te slapen.CyberMania schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:56:
[...]
Ben ik de enige die het ontzettend vreemd vindt dat er schijnbaar geen enkele industrie in Nederland meer over is die zulke dingen op korte termijn op grote schaal kan gaan produceren? Ik vind dat behoorlijk schokken eigenlijk.
Let wel, we zitten nog niet op het omslagpunt. Er is best flink lokale productie in Nederland, maar de correlatie van de grote motor van stabiliteit en ontwikkeling die ik eerder noemde, die hebben we flink zitten ondermijnen. Daar zitten we er wel dicht bij.
Daarom dat ik eerder opmerkte dat, hoe hard ook, Corona net op tijd is. In die zin, het had niet over tien jaar moeten komen. Ik besef dat dit heel hard is om zo te zeggen, maar dit is wel zo. Tjeenk Willink waarschuwde nog geen luttele maanden geleden voor precies die ondermijning van die correlatie, en ja, als we een beetje moeite doen om door de mistbanken van corona nieuws heen te kijken, het is de realiteit.
Ik denk dat je dat correct hebt. De enige reden die ik kan bedenken is wat @Virtuozzo ook aanhaalt en dat is het creëren van een gewoonte, zodat je ook in andere situaties beter beschermd bent.Tsjipmanz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:47:
Misschien wat onnozel van mijn kant, maar ik vraag me het volgende af: er wordt aangeraden om vaak je handen te wassen op een dag. Ik snap wel dat het verstandig is om te doen als je je huis uitgaat en wanneer je thuis komt, maar als je pakweg een hele middag en avond binnen bent en je woont bovendien alleen, in hoeverre heeft extra handen wassen dan nog nut? Je komt niet met de 'buitenwereld' in aanraking en mocht het virus toch al in je huis zijn, dan ben je vroeg of laat toch wel de sigaar. Iemand die dit kan toelichten?
Ik zit in dezelfde situatie als jij en was eigenlijk niet anders dan anders m'n handen, hooguit wat langer. Na toiletbezoek, na buitenshuis geweest te zijn en na niezen (binnenshuis gewoon in m'n handen) , zie ik als normale momenten.
Distributie van virus partikels kan inderdaad ruimer, er zijn al oudere studies die afstanden tot zelfs meer dan 5m rapporteren. Maar zonder ook maar enig fysiek contact, is de kans op besmetting wat meer beperkt op kortere afstand.Teijgetje schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:54:
Deze is wel leuk..........
Deze kans is niet 0, gezien ook het eenvoudigweg uitademen virus mee kan brengen, hoewel de afstand van dit beperkt is, eventuele luchtstromen binnen de omgeving hebben we echter slechte invloed op. Maar daarnaast kunnen we niet controleren wanneer een ander niest of hoest.
Maar all in all is het doel van social distancing met op zijn minst 1.5m afstand natuurlijk niet dat we met 1000 man op 1.5m afstand van elkaar gaan staan op een voetbalveld. Die 1.5m afstand is totaal arbitrair op basis van werkbaarheid. Een getal waarmee je langs de kassa kunt om af te rekenen. Een getal waarmee je iemand kunt passeren op het trottoir. Een getal waarbij 2 collega's langs elkaar kunnen lopen in een gang.
De insteek is uiteraard dat indien het even kan, je helemaal niet bij elkaar in de buurt komt.
Het bediscussiëren van deze afstand is een typisch voorbeeld van Nederlands / westers gedrag. Vergelijkbaar met de houding waarbij 100 mensen binnen een locatie niet toegestaan zijn, dat we dan fijn met 99 gezamenlijk in de kroeg gaan staan. De totale strekking van dit soort richtlijnen / beleid gaat dan volkomen langs je heen.
De context is dat genoemde tijden onder ideale omstandigheden, voor het virus, in laboratoria bepaald zijn.PolarBear schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Wat ik bij deze cijfers en ook die van de levensduur van het virus op bepaalde oppervlakte mis is wat context. Want het is echt niet zo dat alle virusdeeltjes precies 24 uur op karton overleven of precies na 2 meter onschadelijk zijn. Daar zal een geleidelijke schaal inzitten. En het scheelt nogal of 1 1/2 meter nog 1% kans en 2 meter 0,5% kans op besmetting is of 10 en 1. Etc.
IRL zal dat meestal korter zijn, maar je weet dat dus niet.
De context bij de afstanden is dat de meeste besmettngen via de lucht plaatsvinden. Zolang je niet weet hoe groot de kans is op exact hoeveel afstand kan je zelf inschatten of je wel risico wil lopen.
Op Tenerife (en ik denk ook in Spanje) mag je bijvoorbeeld niet met een passagier in de auto zitten, op straffe van.
Hier zie ik gewoon 4 man instappen en lekker samen ademen in 1 m³.
Allereerst mijn complimenten voor je reacties 👌Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Ik wijs er al een decennium op. MKB Nederland al langer. Maar, dat laatste ressorteert onder VNO-NCW. De burger zit gewoon al veel te lang consumerend te slapen.
Let wel, we zitten nog niet op het omslagpunt. Er is best flink lokale productie in Nederland, maar de correlatie van de grote motor van stabiliteit en ontwikkeling die ik eerder noemde, die hebben we flink zitten ondermijnen. Daar zitten we er wel dicht bij.
Daarom dat ik eerder opmerkte dat, hoe hard ook, Corona net op tijd is. In die zin, het had niet over tien jaar moeten komen. Ik besef dat dit heel hard is om zo te zeggen, maar dit is wel zo. Tjeenk Willink waarschuwde nog geen luttele maanden geleden voor precies die ondermijning van die correlatie, en ja, als we een beetje moeite doen om door de mistbanken van corona nieuws heen te kijken, het is de realiteit.
Waarschijnlijk had je het al eerder toegelicht, geen idee.
Maar wat is de reden dat jij vindt of denkt dat Corona niet pas over 10 jaar had moeten komen, maar juist nu?
Komt erop neer dat 1.5 meter afstand niet heilig is, maar besmettingskans is lager dan direct contact.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Verwijderd
Zodat we nu inzien, voordat het te laat is, dat we niet alles maar kunnen importeren uit China(en andere landen).michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:11:
[...]
Allereerst mijn complimenten voor je reacties 👌
Maar wat is de reden dat jij vindt of denkt dat Corona niet pas over 10 jaar had moeten komen, maar juist nu?
Waarschijnlijk is het wel mogelijk maar niet voor de 7 cent die er per kapje betaald werd. De productie naar het buitenland en dus afhankelijkCyberMania schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:56:
[...]
Ben ik de enige die het ontzettend vreemd vindt dat er schijnbaar geen enkele industrie in Nederland meer over is die zulke dingen op korte termijn op grote schaal kan gaan produceren? Ik vind dat behoorlijk schokkend eigenlijk.
Nu betalen we met een deel van de bevolking.
Komt nog bij (ook NOS) dat ervaring óók telt. Er was een aspergeteler op NOS die zei dat je pas na twee weken oefenen echt goed kan steken. Ik weet niet veel van asperges maar volgens mij is dat vrij laat (einde seizoen)...pinda powerrr schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Zitten wat haken en ogen aan (dit was op NOS ook al besproken) dat je moeilijk wat bussen personeel uit Amsterdam kan laten komen.
Daarnaast (eigen ervaring van een lange carrière in de horeca) het bedienend personeel is vaak jong, student en dus niet te vergelijken met een stevige Pool met veel spierkracht.
Over 10 jaar is de bevolking een stuk verder vergrijsd en komt de klap drie keer zo hard aan.michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:11:
Nu kan je maatregelen gaan treffen en dingen zeker gaan stellen voor "als".
@Indoubt
7 cent voor een FFP2 masker? (En dan klagen?maar niet voor de 7 cent die er per kapje betaald werd

Of heb jij het over heel andere kapjes?
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 28-03-2020 21:23 ]
Goed lezen (NOS Blog):Indoubt schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:15:
[...]
Waarschijnlijk is het wel mogelijk maar niet voor de 7 cent die er per kapje betaald werd. De productie naar het buitenland en dus afhankelijk
Nu betalen we met een deel van de bevolking.
Het kan prima, maar je hebt er gewoon rotte appels tussen zitten. Daarom duurt het proces ook zo lang. Het is nu alleen door de grote noodzaak nog lastiger omdat je met onbekenden te maken hebt.Het gaat om bijna de helft van een partij van 1,3 miljoen maskers van het type FFP2, 600.000 stuks.
@TsjipmanzLA-384 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Ik denk dat je dat correct hebt. De enige reden die ik kan bedenken is wat @Virtuozzo ook aanhaalt en dat is het creëren van een gewoonte, zodat je ook in andere situaties beter beschermd bent.
Ik zit in dezelfde situatie als jij en was eigenlijk niet anders dan anders m'n handen, hooguit wat langer. Na toiletbezoek, na buitenshuis geweest te zijn en na niezen (binnenshuis gewoon in m'n handen) , zie ik als normale momenten.
Daar was daarstraks een antwoord op in de persconferentie in België. Wordt het mooi in uitgelegd. Eigenlijk gewoon gezond verstand.
Iets anders dat ik van de site van de Belgische openbare omroep heb gehaald : er is momenteel al een gen in bacteriën aan het rondgaan, die de nieuwste antibiotica kan afweren. Nog even we springen een eeuw terug in ziektebestrijding
https://www.vrt.be/vrtnws...eft-zich-ongemerkt-versp/
[ Voor 17% gewijzigd door Arator op 28-03-2020 22:44 ]
Deze post laat er wat meer foto's van zien: https://imgur.com/gallery/Ays3FJf
Typo? Is dat niet wat laag. Als ik een thermometer gebruik, vind ik normaal een temperatuur tussen 36 en 37°c. Bij 37,5 begin ik gaan te denken over lichte koorts.alienfruit schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:11:
Al twee dagen 36 graden
edit:
@alienfruit Blij te horen dat het beter met je gaat. Het was me niet duidelijk uit je post, ik had ook niet eerst alle voorgaande pagina's gelezen.
[ Voor 20% gewijzigd door Arator op 29-03-2020 00:55 ]

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 28-03-2020 23:22 ]
Ligt er aan waar je meet.Arator schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:14:
[...]
Typo? Is dat niet wat laag. Als ik een thermometer gebruik, vind ik normaal een temperatuur tussen 36 en 37°c. Bij 37,5 begin ik gaan te denken over lichte koorts.
Rectaal, via de anus, is het meest betrouwbaar, onder de oksel = gemeten temp + 0.5 a 1 graad, in de mond = gemeten temp + 0,3 a 0,5 graad, oor en voorhoofd zijn nogal afhankelijk van de omstandigheden, zit je in een koud huis, op de toch of zweet je, dan koelt je huid af. Mik je in je oor niet helemaal goed of zit er wat oorsmeer in dan kan het ook onnauwkeurig zijn maar sowieso lager dan je echte "kerntemperatuur".
bron.
Probeer wel de juiste thermometer voor de juiste plek te gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 28-03-2020 23:34 ]
Dat begint overeen te komen met de analyses die eerder voorbij kwamen, week of twee geleden, van methaan uitstoot crematoria in het gebied - 80-100K.BlackMonkey schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:03:
Meer nieuws uit China: Groot aantal urnen doet vragen rijzen over dodental door coronavirus in Chinese Wuhan
Tja, China, het land waar informatie nooit vertrouwd kan worden. Zoals elk bedrijf inmiddels hoort te weten. En nu dus ook burgers.
Ik zag ook al wat voorbij komen over dat telecomaanbieders een paar miljoen mensen missen op hun netwerken, maar geen idee in hoeverre dat betrouwbaar is. Dat is ook het lastige aan China. Een zwaar gecensureerd regime waar de overheid álle touwtjes in handen heeft en dan ook nog in een taal die het lastig maakt om fatsoenlijk te vertalen. Het komt echter wel overeen met verhalen die al de rondte gingen toen het daar nog alle hens aan dek was.BlackMonkey schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:03:
Meer nieuws uit China: Groot aantal urnen doet vragen rijzen over dodental door coronavirus in Chinese Wuhan
Maar goed, ontopic en rant: vandaag was ik in de plaatselijke Jumbo om spul te halen voor 't avondeten. Wát een totale shitshow met al die nieuwe regels. De Jumbo zelf regelt het goed: winkelwagentjes worden direct schoongemaakt en die krijg je meteen eentje mee van het personeel. Geen gedoe met muntjes en die wagentjes uit de rij halen. Maar eenmaal in de winkel...

Het begon met iemand die z'n wagentje in het gangpad had laten staan en aan de wandel was gegaan door de broodafdeling. Daar dus omheen gemanoeuvreerd. Vervolgens moest ik roomkaas hebben, maar er stond zo'n trage typische kortpittige huisvrouw rustig uit te zoeken wat ze nodig had, met het winkelwagentje voor een aardig deel van dat gedeelte van de schappen. Ik dus in een hoekje gaan staan, rustig wachten. Vrouw vertrekt na een goede minuut dus ik maak aanstalten om op de roomkaas af te gaan met m'n winkelwagen. Nog geen stap gezet of iemand komt zonder winkelwagen (want die stond een paar meter verderop) naar dat schap en gaat óók uitgebreid staan te kijken wat ie nodig heeft.
Uiteindelijk de roomkaas kunnen pakken, ik ga de rij van het drinken in maar er stond iemand stil in het midden van het pad, vermoedelijk omdat ze niet 'veilig' voorbij de andere persoon in de rij kon lopen. Right... Ga dan maar niet naar buiten als je zó panisch bent. Omkeren dan maar. Wéér een random winkelwagen zonder persoon erbij. Iets later stond ik bij de visafdeling omdat ik zalm moest hebben. Komt er iemand voorbij die denkt alleen op de wereld te zijn, ramt mijn wagentje en zet haar wagentje stil om vervolgens rustig wat vlees uit te zoeken. Kijkt me niet eens aan en doet alsof ik niet besta. Een kleine sorry was méér dan voldoende geweest.
En dan heb je nog de diverse stelletjes die met twee wagentjes aan de wandel gaan en dus de hele fucking tijd zo'n 3 meter in beslag nemen. /rant
Bovenstaande gebeurde in minder dan 10 minuten. Ik ben van de kleinere boodschapjes omdat ik niet een week vooruit plan qua eten, maar wat is winkelen op die manier met de huidige maatregelen compleet kut zeg. Mensen letten in een supermarkt doorgaans al niet op wat er om hun heen gebeurt, maar nu iedereen een winkelwagentje heeft is het echt nog véél erger.
Voordeel aan het coronavirus is wel dat het lekker rustig is op straat. Net buiten was er letterlijk niks te horen en gisteren om 5 uur tijdens de spits van Eindhoven naar huis gereden (N2 + A67), maar ik had als ik had gewild constant 130+ kunnen rijden. Geen kip op de weg. Moet je normaal op een vrijdag rond 5 uur niet proberen
Dan ben ik bang dat de cijfers hier nog wel eens flink tegen kunnen gaan vallen. De mensen die zich rijk rekenen met de grafiekjes uit Wuhan lopen zich te spiegelen aan fictieve getallen.Virtuozzo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:34:
[...]
Dat begint overeen te komen met de analyses die eerder voorbij kwamen, week of twee geleden, van methaan uitstoot crematoria in het gebied - 80-100K.
Tja, China, het land waar informatie nooit vertrouwd kan worden. Zoals elk bedrijf inmiddels hoort te weten. En nu dus ook burgers.
Ik snap dat mensen graag zekerheid willen en de hele goednieuwsshow uit China geloven dat ze boel nu al weer opengaat en blokkades die opgeheven worden, dat komt nu uitgebreid in de media. Maar waarom ze eerst de cijfers wantrouwen en nu alles opeens gaan geloven blijf ik een heel vreemd proces vinden.
De huidige omstandigheden staan ons nu nog toe omgang te vinden met de uitdagingen bij de crisis, waar onze lijnen van ontwikkeling de randvoorwaarden daarvan flink gecompromitteerd hebben, met als resultaat inmiddels behoorlijke termijneffecten van ondermijning.michael3 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:11:
[...]
Allereerst mijn complimenten voor je reacties 👌
Ik kan nu even niet het volledige verhaal opnieuw typen, batterij is wat leeg hier, maar als je mijn recente berichten in het themaforum op een rij zet zijn de stukken vrij snel zichtbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 28-03-2020 23:47 ]
Italië en de VS zijn China al voorbij qua besmettingen. Spanje en Italië zijn China al voorbij qua doden. Italië heeft zelfs drie keer het aantal doden van China, met maar 10k meer besmettingen. Als je dat ziet dan kan het aantal in China bijna niet kloppen. Het duurde even voordat de lockdown er was en er zijn miljoenen mensen in en uit Wuhan gegaan. Verder is vooral Wuhan getroffen en de overige gebieden nauwelijks. Dat is gewoon bijna onmogelijk.PalingDrone schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:42:
[...]
Dan ben ik bang dat de cijfers hier nog wel eens flink tegen kunnen gaan vallen. De mensen die zich rijk rekenen met de grafiekjes uit Wuhan lopen zich te spiegelen aan fictieve getallen.
Ik snap dat mensen graag zekerheid willen en de hele goednieuwsshow uit China geloven dat ze boel nu al weer opengaat en blokkades die opgeheven worden, dat komt nu uitgebreid in de media. Maar waarom ze eerst de cijfers wantrouwen en nu alles opeens gaan geloven blijf ik heel vreemd vinden.
China. Het is niet nieuw, informatiestromen kunnen daar op geen enkele wijze vertrouwd worden. Integraal onderdeel van beleid aldaar. Totalitaire samenleving.SomerenV schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:47:
[...]
Italië en de VS zijn China al voorbij qua besmettingen. Spanje en Italië zijn China al voorbij qua doden. Italië heeft zelfs drie keer het aantal doden van China, met maar 10k meer besmettingen. Als je dat ziet dan kan het aantal in China bijna niet kloppen. Het duurde even voordat de lockdown er was en er zijn miljoenen mensen in en uit Wuhan gegaan. Verder is vooral Wuhan getroffen en de overige gebieden nauwelijks. Dat is gewoon bijna onmogelijk.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Het cringe gevoel binnen zo'n supermarkt is echt enorm. Mensen overal die maar wat doen, en je dan aankijken "ja ook geen idee man, doe maar wat.... ". Er heerst toch wel een heel apart gevoel / sfeertje binnen onze supermarkt (met ons bedoel ik natuurlijk niet "ons" maar het is een vrij lokale supermarkt dus denk dat de meeste wel begrijpen wat ik bedoel).
Voelt allemaal heel erg ongemakkelijk aan (en die 1,5 meter wordt vaker overschreden dan het aantal meters begin tot eind dat je moet lopen naar de kassa, en ik begrijp het ook wel, hoe vaak ik aangekeken word van "ja, dit is best wel awkward toch" is echt wel groot).
Hele nieuwe ervaring voor mij
Je hebt naast de "beetje ongemakkelijk toch?" mensen ook nog de die-hard ik geef geen fuck, iedereen aan de kant, ik kom al hoestend jouw kant op, want ben bang dat je iets gaat pakken wat ik ook wil hebben mensen tegen, maar dat is echt 1 op de 50 ofzo. Maar dat is op een volle supermarkt eigenlijk ook best wel veel
[ Voor 16% gewijzigd door RedHat op 29-03-2020 00:20 ]
Dat lijkt me niet echt nu, gezien de aanwezige beperkingen / maatregelen. In die zin, de persoon zelf kan bewegen, maar of de inboedel dat ook kan ...PM_Petrol schreef op zondag 29 maart 2020 @ 00:00:
Is het mogelijk om over de grens naar België te rijden om iemand op te halen die daar stage heeft gelopen? Diegene is nu klaar met stage (in een ziekenhuis) en moet weer verhuisd worden naar NL.
Het zou kunnen dat er veel meer urnen worden geleverd. Tenslotte gaan er ook nog heel veel mensen dood door andere oorzaken. Of je dat aan de urnen kunt zien of er meer corona doden zijn vraag ik me daarom wel af. Het hoofd niet noodzakelijk zo te zijn.BlackMonkey schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:03:
Dat laat onverlet dat het misschien, in samenhang met andere tekenen/signalen, wel een minder rooskleurig beeld kan geven als tot nu toe door de Chinese overheid is geschetst. Het geringe aantal doden in China begint langzamerhand wel op te vallen. Tuurlijk hebben ze daar een heel stevige lockdown gehad maar van sommige maatregelen weten we ook dat ze veel minder effectief zijn als men wil doen voorkomen. Bovendien heeft het eigenlijk best lang geduurd voordat de lockdown er was en iedereen die wel eens in een Chineze miljoenenstad is geweest weet wat voor mierenhoop dat soms is.
Ik denk dat we daar de komende tijd nog wel meer van zullen ervaren. Het lijkt er wel steeds meer op dat het aantal mensen met vragen daaromtrent toeneemt. Gelukkig maar.
Volgens de site nederlandwereldwijd.nl is een verhuizig een uitzondering. Ik ben alleen niet degene die moet verhuizen, maar m'n vriendin. Ik zie het volgende week wel of het lukt. Anders moet ze met de trein en daarna zelf de inboedel ophalen.Virtuozzo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 00:21:
[...]
Dat lijkt me niet echt nu, gezien de aanwezige beperkingen / maatregelen. In die zin, de persoon zelf kan bewegen, maar of de inboedel dat ook kan ...
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Voor personenvervoer over de grens is er een vignet nodig. De zorgsector valt onder vitale beroepen. Best dat ze misschien ook nog een attest vraagt van haar (oude) werkgever/stageplaats.
Nederlandse grensarbeiders
Grensarbeiders in vitale sectoren en met cruciale beroepen kunnen een vignet gebruiken om sneller de grens tussen België en Nederland te passeren. Het vignet dient om te voorkomen dat grensarbeiders in vitale sectoren en met cruciale beroepen worden opgehouden bij de grens en kan enkel door hen worden gebruikt. Op de keerzijde van het vignet moet wel een stempel komen van uw werkgever of de instelling waar u uw opdracht uitvoert.
U kunt het vignet downloaden op de website van het Nationaal Crisiscentrum. Op die pagina vindt u ook links naar de Belgische lijst en de Nederlandse lijst met vitale sectoren en cruciale beroepen.
Opgelet: Het is niet toegestaan om via België te rijden bij reisbewegingen van punt A naar B in Nederland, ook niet voor woon-werkverkeer. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor personen in vitale sectoren en met cruciale beroepen die een werk gerelateerde reisbeweging maken en in het bezit zijn van een vignet.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]