Dan kom je toch buiten of lees ik dat verkeerd?GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:52:
Ik kom zelf eigenlijk niet meer buiten, behalve dan de dagelijkse wandeling door het dorp/langs de Maas ....
Wauw een wandeling om niet gek te wordenJoStad schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:55:
[...]
Dan kom je toch buiten of lees ik dat verkeerd?
Lekker aan het trollen ben je
[ Voor 21% gewijzigd door GAIAjohan op 21-03-2020 23:07 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Tja, als ik hier (Utrecht) bekijk lijkt het meer een zomervakantie dan quarantaine... Iedereen gaat wandelen en met elkaar wat doen (want terrassen ed zijn wel dicht).
Weet ik het hoeveel groepjes die gewoon gezellig doen, de hele sfeer is "niks aan de hand."
Ik vrees ook strengere maatregelen maar dat is dan puur te danken aan de enorm laconieke instelling van velen. Ben echt heel benieuwd (en ook bevreesd) naar de ontwikkelingen de komende 2-3 weken...
Btw. Het is zeker een stuk stiller op straat en er zijn er blijkbaar genoeg die er echt wel rekening mee houden, maar het lijkt helaas ook echt alsof er ook teveel zijn die het niet serieus nemen en denken "ach, valt (voor mij) wel mee".
Een helaas moeten de goeden meestal onder de kwaden lijden
Weet ik het hoeveel groepjes die gewoon gezellig doen, de hele sfeer is "niks aan de hand."
Ik vrees ook strengere maatregelen maar dat is dan puur te danken aan de enorm laconieke instelling van velen. Ben echt heel benieuwd (en ook bevreesd) naar de ontwikkelingen de komende 2-3 weken...
Btw. Het is zeker een stuk stiller op straat en er zijn er blijkbaar genoeg die er echt wel rekening mee houden, maar het lijkt helaas ook echt alsof er ook teveel zijn die het niet serieus nemen en denken "ach, valt (voor mij) wel mee".
Een helaas moeten de goeden meestal onder de kwaden lijden
[ Voor 24% gewijzigd door m0ridin op 21-03-2020 23:35 ]
Er is een verschil tussen buiten komen of in een park hutjemutje naast elkaar gaan staan.
Verwijderd
Lijkt me toch vrij duidelijk.JoStad schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:55:
[...]
Dan kom je toch buiten of lees ik dat verkeerd?
“... eigenlijk ..., behalve ...”
als/indien het inderdaad een sterk seizoenscomponent gaat hebben dan ga je met vakanties in september in Italië weer precies hetzelfde krijgen als met mensen die een maand geleden nog op wintersport in Italië zijn geweest. Het is de vraag of dat terecht is aangezien het best kan zijn dat het hier net zo'n bende wordt, maar ik stel me zo voor dat Italië toch nog wel een tijdje een flinke smet houdt als vakantiebestemming. Al is dat midden in de zomer mogelijk wel weer even vergeten.Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Ik weet niet. Ik gok dat we naar een nieuw normaal gaan gedurende een jaar of 2.
Als je kijkt dat samenleving zijn functioneren tijden b.v. de 2de wereldoorlog, is het ook mogelijk dat we onder deze omstandigheden blijven functioneren. Hoe is is de vraag dat wel. Maar wellicht dat er senarios mogelijk worden om toch die vakantie te houden onder aangepaste omstandigheden.
Ik zit weleens te denken of de uitbraak van corona effect gaat hebben op het koopgedrag van particulieren en made in China producten of bestellingen via AliExpress. Tegelijkertijd denk ik weer van niet want als prijzen laag zijn worden mensen snel beïnvloed. En reden om niet meer te kopen kan zijn dat mensen een soort nare herrinering hebben, of dat ze boos zijn etc.
Bensimpel
Positieve meneer
Wat is cruciaal en hoe bewijs je dat is dan de vraag, bijvoorbeeld in de ICT werken wordt wel redelijk als cruciaal gezien, maar als je een dev bent voor candy crush, lijkt me niet echt cruciaal. Straks heeft NL 17 miljoen cruciale banen..Denzis schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:53:
Gaan ze bij een lockdown ook hanteren dat als je geen cruciaal beroep hebt dat je niet naar je werk gaat?
😆 - Denk ook eens om ;)
Als mensen niet meer naar de action ed. kunnen, gaan ze alleen maar meer bestellen bij Ali lijkt mij.THxZ0NE schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:58:
Ik zit weleens te denken of de uitbraak van corona effect gaat hebben op het koopgedrag van particulieren en made in China producten of bestellingen via AliExpress. Tegelijkertijd denk ik weer van niet want als prijzen laag zijn worden mensen snel beïnvloed. En reden om niet meer te kopen kan zijn dat mensen een soort nare herrinering hebben, of dat ze boos zijn etc.
Denk het niet, wel van bedrijven die niet meer alles in China/op een plek gaan laten maken.THxZ0NE schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:58:
Afgelopen woensdag bij de Jumbo boodschappen besteld voor a.s. dinsdag, nu wilde ik wat bijvoegen en blik/pot groenten zijn niet ineens niet leverbaar en van m'n bestelling verwijderd. Heb er ook verder geen melding of iets van gekregen, had een mooie verrassing geweest dinsdag. Handig ook als je zelf ziek thuis zit
Ik had toen ik vanochtend wakker werd ook totaal geen weekend gevoel. Het thuiswerken zorgt ervoor dat ik na het douchen het ontbijt gedisciplineerd naar binnen werk, om daarna door te gaan met de orde van de dag.. alleen bedacht ik me toen pas echt dat het weekend was.. immers mijn huis is nu ook mijn werkplek..
Weet niet hoe andere nu thuiswerkers dat ervaren?
Groot vraagstuk bij dat 'nieuwe normaal' is de financiën. Het kabinet laat nu de staatsschuld oplopen. Als ik het goed heb begrepen, is dat om de komende 2 maanden door te komen. Maar hoe doen we het met die andere 22 maanden? Dat wordt best wel een uitdaging.Cyberpope schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Ik weet niet. Ik gok dat we naar een nieuw normaal gaan gedurende een jaar of 2.
Als je kijkt dat samenleving zijn functioneren tijden b.v. de 2de wereldoorlog, is het ook mogelijk dat we onder deze omstandigheden blijven functioneren. Hoe is is de vraag dat wel. Maar wellicht dat er senarios mogelijk worden om toch die vakantie te houden onder aangepaste omstandigheden.
Bensimpel
Positieve meneer
Een ommetje lopen (max 2 personen), moet gewoon kunnen, idd. Maar juist masaal de trein nemen om lekker erop uit te gaan?horizon1978 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:57:
Er is een verschil tussen buiten komen of in een park hutjemutje naast elkaar gaan staan.
Dan kunnen we net zo goed de horeca, bioscopen, efteling enzo weer open gaan doen, dan weten we zeker dat de IC's het niet meer aankunnen en nog veel meer mensen overlijden dan nodig is. Well done.
😆 - Denk ook eens om ;)
Controles bij bedrijven uitvoeren op naleving maatregelen. Daar waar mensen op kantoor werken en dat ook thuis kunnen -> afdwingen.Bensimpel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Wat is cruciaal en hoe bewijs je dat is dan de vraag, bijvoorbeeld in de ICT werken wordt wel redelijk als cruciaal gezien, maar als je een dev bent voor candy crush, lijkt me niet echt cruciaal. Straks heeft NL 17 miljoen cruciale banen..
Ik kan mijn werk prima thuis doen maar... klanten moeten natuurlijk wel telefonisch te woord gestaan kunnen worden. Moet dat?... is dat cruciaal? In ons geval (IMHO); NEE.. hooguit vervelend maar dan stuur je maar een e-mail.
Ik werk de aankomende week overigens thuis. Ik hoop dat het RIVM dat gaat afdwingen want mijn werkgever wilt me liever op het kantoor hebben (want telefoontjes.....)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Die kunnen ze niet doorschakelen?Thalaron schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:04:
[...]
Ik werk de aankomende week overigens thuis. Ik hoop dat het RIVM dat gaat afdwingen want mijn werkgever wilt me liever op het kantoor hebben (want telefoontjes.....)
Of vanaf thuis inloggen op VOIP-dienst?
Hoop dat we die les na deze crisis niet te snel vergeten. Als het echt spannend wordt kiest elk land toch voor zichzelf en verdwijnt alle zogenaamde solidariteit als sneeuw voor de zon.Phusebox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:21:
[...]
Waar ik me trouwens het meest over verbaas nu... Waar is dat één Europa sentiment nu? Alle landen doen nu 'ieder voor zich' en de hele EU kan wat mij betreft in de prullenbak.
We zullen ervoor moeten zorgen dat we essentiële zaken weer in eigen hand nemen in plaats van het steeds verder uit te besteden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Want doorschakelen naar mobiele telefoons of een voip client die met een centrale telefooncentrale werkt is nog niet uitgevonden?Thalaron schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:04:
[...]
Controles bij bedrijven uitvoeren op naleving maatregelen. Daar waar mensen op kantoor werken en dat ook thuis kunnen -> afdwingen.
Ik kan mijn werk prima thuis doen maar... klanten moeten natuurlijk wel telefonisch te woord gestaan kunnen worden. Moet dat?... is dat cruciaal? In ons geval (IMHO); NEE.. hooguit vervelend maar dan stuur je maar een e-mail.
Als dit inderdaad het nieuwe normaal gaat worden, ga er dan ook maar vanuit dat callcenters vanuit huis gaan werken. (en als het internet niet instort is het ook gewoon prima te doen. Niet ideaal, maar daar is het een crisis situatie voor.)
Precies hetzelfde... Sleep, eat, work, repeat...GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:02:
Ik had toen ik vanochtend wakker werd ook totaal geen weekend gevoel. Het thuiswerken zorgt ervoor dat ik na het douchen het ontbijt gedisciplineerd naar binnen werk, om daarna door te gaan met de orde van de dag.. alleen bedacht ik me toen pas echt dat het weekend was.. immers mijn huis is nu ook mijn werkplek..
Ben er nu al klaar mee eerlijk gezegd.
Snap die mensen bij de bouwmarkt ook echt wel. Hoe hou ik mezelf de komende maanden in godsnaam bezig
Buiten of dat kan of niet... klanten zullen er denk ik wel begrip voor hebben dat het even anders loopt. Beter volledig operationeel blijven met beperkte bereikbaarheid dan de continuïteit in gevaar brengen door met zijn alle in een kantoortuin te zitten?SvMp schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:05:
[...]
Die kunnen ze niet doorschakelen?
Of vanaf thuis inloggen op VOIP-dienst?
Het doorschakelen zal vast mogelijk zijn maar er is niets dat niet gewoon per e-mail kan in mijn werk. Kost wellicht iets meer tijd/moeite maar goed... dat is nu ook het geval bij het aanschaffen van WC papier...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Bensimpel
Positieve meneer
De overheid kan lastig even Ieder bedrijf langsgaan heThalaron schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:04:
[...]
Controles bij bedrijven uitvoeren op naleving maatregelen. Daar waar mensen op kantoor werken en dat ook thuis kunnen -> afdwingen.
Bij mij op werk (gemeente), MOET er zolang de burgerbalies en het klantcontactcentrum online zijn op kantoor zijn, tevens moet er ook altijd iemand de back up tapes verwisselen. Dat gaat lastig vanuit thuis
Echter de rest kunnen we prima thuis afhandelen, telefoontjes worden doorgeschakeld naar mobiel en we loggen gewoon remote in.
(Burgerbalies; denk aan uitgifte reisdocumenten dat altijd door moet gaan).
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik had dat minder. Normaal is mijn ritueel dat ik douche netjes aankleed laptop start koffie pak en zelf opstart met werk. Deze ochtend kwam ik in de pyjama beneden. Tuinstoel in de zon met een kop koffie radio 2 aan en genieten. Probeer een ander patroon in t weekend te hanteren. Ga nadat je op bent direct een uur wandelen bv.GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:02:
Ik heb een barretje in de keuken en een eettafel. Ik en mijn vriendin wisselen best bewust de plekken af bij ontbijt en werken (we zijn allebei sowieso thuiswerkers) en voor conference calls wijken we uit naar de slaapkamer (betere accoustiek).GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:02:
Ding is gewoon om niet alles samen te willen doen, dat is ook werk ritme. Dus we doen onafhankelijk boodschappen etc - heb je elkaar ook nog eens wat te vertellen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bensimpel
Positieve meneer
Tip: doe je schoenen (en normale kleding) aan als je gaat werken, soort kantoor simulatie. Probeer vooral niet de werken vanuit je slaapkamer anders verdwijnt de grens tussen privè en werk nog meer.MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:06:
[...]
Precies hetzelfde... Sleep, eat, work, repeat...
Snap die mensen bij de bouwmarkt ook echt wel. Hoe hou ik mezelf de komende maanden in godsnaam bezig
😆 - Denk ook eens om ;)
mijn patroon in het weekend was ook altijd anders. Lekker tot 12uur beneden blijven hangen, dan pas douchen en normaal aankleden..THxZ0NE schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:09:
[...]
Ik had dat minder. Normaal is mijn ritueel dat ik douche netjes aankleed laptop start koffie pak en zelf opstart met werk. Deze ochtend kwam ik in de pyjama beneden. Tuinstoel in de zon met een kop koffie radio 2 aan en genieten. Probeer een ander patroon in t weekend te hanteren. Ga nadat je op bent direct een uur wandelen bv.
Het feit dat ik direct uit bed niet nadenkend de douche instapte zal ook wel wat hebben gedaan..
Maar moet er gewoon goed op letten dat ik écht een ander patroon ga aanhouden idd.
En dat laatste, die wandeling, ik hoop dat dat blijft mogen..
Edit: Verplaatst.
[ Voor 97% gewijzigd door Ample Energy op 21-03-2020 23:27 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Hoeft natuurlijk niet overal. Maar wanneer het steekproefsgewijs gebeurt zou het al een motivatie zijn om anders te gaan denken/doen.Bensimpel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:09:
[...]
De overheid kan lastig even Ieder bedrijf langsgaan he![]()
Bij mij op werk (gemeente), MOET er zolang de burgerbalies en het klantcontactcentrum online zijn op kantoor zijn, tevens moet er ook altijd iemand de back up tapes verwisselen. Dat gaat lastig vanuit thuis
Echter de rest kunnen we prima thuis afhandelen, telefoontjes worden doorgeschakeld naar mobiel en we loggen gewoon remote in.
(Burgerbalies; denk aan uitgifte reisdocumenten dat altijd door moet gaan).
Waar ik werk hoeft er, voor administratieve taken, niemand op het kantoor te zijn. We zitten er puur ivm telefonie.
Ze zullen de telefoon wellicht nog wel kunnen/gaan doorschakelen maar ze zien daar nu de noodzaak (nog) niet van in, zolang men maar afstand neemt.
Dat mijn collega’s drinken voor elkaar blijven halen is blijkbaar dan weer geen bezwaar
Edit: sorry voor de dubbelpost
Dat laatste hoop ik ook man. Ik loop om de dag minimaal 5km hard. Doet me goed, ik en mijn partner zien ook al ruime tijd geen familie en vrienden. Dit geeft even het gevoel eruit te zijn. Maar als het anders moet dan moet het maar.GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:13:
[...]
mijn patroon in het weekend was ook altijd anders. Lekker tot 12uur beneden blijven hangen, dan pas douchen en normaal aankleden..
Het feit dat ik direct uit bed niet nadenkend de douche instapte zal ook wel wat hebben gedaan..
Maar moet er gewoon goed op letten dat ik écht een ander patroon ga aanhouden idd.
En dat laatste, ik hoop dat dat blijft mogen..
Vertelt ze je om de dag dat ze de barman heeft versierd... ben je mooi klaar mee zo'n vriendinfranssie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:11:
[...]
Ik heb een barretje in de keuken en een eettafel. Ik en mijn vriendin wisselen best bewust de plekken af bij ontbijt en werken (we zijn allebei sowieso thuiswerkers) en voor conference calls wijken we uit naar de slaapkamer (betere accoustiek).
Ding is gewoon om niet alles samen te willen doen, dat is ook werk ritme. Dus we doen onafhankelijk boodschappen etc - heb je elkaar ook nog eens wat te vertellen.
Hier wordt in elk geval nog flink in o.a. de tuin gewerkt.
Tussendoor vaker met de kleine wandelen, bos op 300m. Die vindt het wel dikke prima dat papa en mama thuis zijn.
We hebben genoeg voorraad liggen voor als de shit echt de ventilator raakt, maar af en toe toch nog even naar de winkel. Wonende in Duitsland zijn we al een beetje gewend aan het weinig socializen.
Vraag me overigens wel af of we, omdat we in Duitsland wonen ook aanspraak kunnen maken op die kinder opvang regeling. We gaan hier al de 4e week van geen opvang in maar wel betaald uiteraard.
Tussendoor vaker met de kleine wandelen, bos op 300m. Die vindt het wel dikke prima dat papa en mama thuis zijn.
We hebben genoeg voorraad liggen voor als de shit echt de ventilator raakt, maar af en toe toch nog even naar de winkel. Wonende in Duitsland zijn we al een beetje gewend aan het weinig socializen.
Vraag me overigens wel af of we, omdat we in Duitsland wonen ook aanspraak kunnen maken op die kinder opvang regeling. We gaan hier al de 4e week van geen opvang in maar wel betaald uiteraard.
Hele grote Lego doos kopen. Kan je ook bouwenMikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:06:
[...]
Gelukkig hebben we een aparte werkkamer omdat m'n vrouw zzp'er is. Die werkt tegenwoordig juist aan de eettafel, omdat voor mij een extra scherm een must is, en zij dat nooit gebruikte.Bensimpel schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:12:
[...]
Tip: doe je schoenen (en normale kleding) aan als je gaat werken, soort kantoor simulatie. Probeer vooral niet de werken vanuit je slaapkamer anders verdwijnt de grens tussen privè en werk nog meer.
Maar het is wel lastig allemaal, om alles te scheiden, ook voor haar.
Verwijderd
Voor commentaar/feedback op moderatie benader je altijd de moderator ie je post heeft gemodereerd, nooit in het topic zelf. Het is niet de bedoeling de discussie in het topic zelf voort te zetten.
[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 21-03-2020 23:24 ]
Ook leuk, maar daar raakt m'n huid niet zo snel mee af.giantgiantus schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:18:
[...]
Hele grote Lego doos kopen. Kan je ook bouwen
Op zich heb ik het nog makkelijk overigens. Geen kinderen, groot huis, grote tuin, twee kantoren met een verdieping ertussen. Dus het kon allemaal een heel stuk vervelender...
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 21-03-2020 23:29 ]
Weekend zijn de dagen dat ik mij niet bezig houdt met werkgerelateerde zakenGAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:02:
Wellicht is het een gewenning, maar ik heb er niet echt last van. In mijn hoofd plan ik alvast van alles te doen ipv werk.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Zijn er hier ook mensen met pubers thuis? Ik heb er 3 (15-19) en ik vind het soms behoorlijk lastig. Vooral als het gaat om wat je wel en niet toestaat. Ze zijn op zich wel op de hoogte van de ernst van de situatie, maar het liefst zouden ze alsnog gaan chillen met een groep vrienden. Dat vinden wij geen goed idee en ook het ene na het andere vriendje lijkt ons niet zo slim. Het liefst zou ik ze helemaal thuis houden, maar als ik dat zou voorstellen gooien ze de kont tegen de krib en gaan ze de deur uit en doen weetikwat. Dus hebben we als compromis ingesteld dat ze gedurende deze tijd af mogen spreken met 1 vaste vriend. Dat beperkt het risico behoorlijk, ook al hebben we, buiten hun woord, natuurlijk geen enkele garantie dat ze buiten de deur met anderen gaan hangen.
Zijn er anderen met soortgelijke afspraken of gaan jullie hier anders mee om?
Hij wil.
Verwijderd
Het is daar wat later op gang gekomen, maar daar gaan de doden ook wel hard nu. Tijd zal het leren wat het beste gewerkt heeft. Hindsight is 20/20.GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:47:
[...]
België.. die rijden inderdaad massaal door Nederland, terwijl ze eigenlijk thuis horen te zitten ja..
En mochten ze het hier oppikken, brengen ze het ook naar België
Ik snap echt de Nederlandse nieuwsstations niet die de Belgen fantastisch vinden..
En ondertussen denken de Belgen dat ze ons de maat moeten nemen
Tja, het hele punt is dat je besef van tijd verwatert. Er is veel minder een duidelijke scheiding tussen werkweek en weekend.... Vandaag geen last van, maar wel bewust vanBasszje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:33:
[...]
Weekend zijn de dagen dat ik mij niet bezig houdt met werkgerelateerde zaken![]()
Wellicht is het een gewenning, maar ik heb er niet echt last van. In mijn hoofd plan ik alvast van alles te doen ipv werk.
Heb thuis werken altijd zoveel mogelijk proberen te vermijden omdat thuis thuis moet blijven en omdat ik geen goede werkplek heb en daar ook geen ruimte voor wil maken in ons huis. Moet er nu helaas ook aan geloven in opdracht van de baas en het is vreselijk, snel afgeleid en thuis is geen thuis/prive meer.GAIAjohan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:02:
Heb er overigens geen last van dat ik het weekend niet herken, ik heb eerder moeite om thuis daadwerkelijk aan het werk te gaan en ik worstel dus maandag t/m vrijdag.
1 jongeling van 9 en een bijna puber van 12 hier. Met mijn ex besloten dat ze met hun beste vriend(in) mogen afspreken. Oudste wil graag ook nog met een andere vriendin. Dat is voor ons gewoon de max. Ook duidelijke instructies dat ze van en naar gaan en niet onderweg gaat lopen chillen met nog anderen die ze tegenkomt. Beperkte vrijheid dus. Wel afspreken, maar met beperkt aantal mensen. Erger me wel beetje aan vader van 1 van hun vrienden. Die is nogal van tralala en we zien wel en kom ik ga het bos in met ze, ga je mee? Gaat ook gezellig hier op de bank zitten als hij zijn zoontje ophaalt van het spelen.klaaas schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:35:
Zijn er hier ook mensen met pubers thuis? Ik heb er 3 (15-19) en ik vind het soms behoorlijk lastig. Vooral als het gaat om wat je wel en niet toestaat. Ze zijn op zich wel op de hoogte van de ernst van de situatie, maar het liefst zouden ze alsnog gaan chillen met een groep vrienden. Dat vinden wij geen goed idee en ook het ene na het andere vriendje lijkt ons niet zo slim. Het liefst zou ik ze helemaal thuis houden, maar als ik dat zou voorstellen gooien ze de kont tegen de krib en gaan ze de deur uit en doen weetikwat. Dus hebben we als compromis ingesteld dat ze gedurende deze tijd af mogen spreken met 1 vaste vriend. Dat beperkt het risico behoorlijk, ook al hebben we, buiten hun woord, natuurlijk geen enkele garantie dat ze buiten de deur met anderen gaan hangen.
Soms wordt je wat fatalistisch zo op de zaterdagavond.. Heb eens wat zitten lezen over hoe dit virus eigenlijk “overgesprongen” is op de mens. En allerlei andere achtergronden. Daar wordt je niet vrolijk van. Overigens moeten wij ons in het westen niet roomser als de Paus voordoen, we hadden wij die Q-Koorts gewoon veel mazzel dat het niet van mens naar mens kon overspringen..
Maar nu het doemdenken;
Er komt volgens mij binnen nu en 100 jaar gewoon een virus wat net zo besmettelijk is als dit virus en net zo dodelijk als Ebola (of erger).. Tot nu toe komen we ermee weg (ook Covid19 gaan we als mensheid natuurlijk prima overleven, zelfs als we niks doen), maar volgens mij houdt ons geluk een keer op. Hoe denken jullie hierover? Lost wel meteen de klimaatproblemen op Btw...
Maar nu het doemdenken;
Er komt volgens mij binnen nu en 100 jaar gewoon een virus wat net zo besmettelijk is als dit virus en net zo dodelijk als Ebola (of erger).. Tot nu toe komen we ermee weg (ook Covid19 gaan we als mensheid natuurlijk prima overleven, zelfs als we niks doen), maar volgens mij houdt ons geluk een keer op. Hoe denken jullie hierover? Lost wel meteen de klimaatproblemen op Btw...
Als je kind nu bij hem rondloopt of hij bij jou op de bank, maakt dat erg groot verschil volgens jou?ManiacsHouse schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:42:
[...]
1 jongeling van 9 en een bijna puber van 12 hier. Met mijn ex besloten dat ze met hun beste vriend(in) mogen afspreken. Oudste wil graag ook nog met een andere vriendin. Dat is voor ons gewoon de max. Ook duidelijke instructies dat ze van en naar gaan en niet onderweg gaat lopen chillen met nog anderen die ze tegenkomt. Beperkte vrijheid dus. Wel afspreken, maar met beperkt aantal mensen. Erger me wel beetje aan vader van 1 van hun vrienden. Die is nogal van tralala en we zien wel en kom ik ga het bos in met ze, ga je mee? Gaat ook gezellig hier op de bank zitten als hij zijn zoontje ophaalt van het spelen.
Die verhalen dat kinderen niet zo veel kunnen doorgeven, de tijd zal leren of dat zo is.
Dat is kwestie van gewenning en routine opbouwen.m0ridin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:38:
[...]
Tja, het hele punt is dat je besef van tijd verwatert. Er is veel minder een duidelijke scheiding tussen werkweek en weekend.... Vandaag geen last van, maar wel bewust van
Het enige waar ik last van heb is het risico op sommige dagen uberhaupt het huis niet uit te komen. In normale tijden maak ik dan altijd een ommetje in de middag of avond richting onzinboodschap in supermarkt of gewoon een rondje.
Ik denk dat een van de dingen die nieuwe thuiswerkers missen is de gewoonte nadat je buiten bent geweest een andere fase van de dag start. Dat heb je niet thuis, maar dat kan je natuurlijk wel gewoon simuleren
Pompom, wellicht interessant artikel om erbij te lezen:FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:42:
Soms wordt je wat fatalistisch zo op de zaterdagavond.. Heb eens wat zitten lezen over hoe dit virus eigenlijk “overgesprongen” is op de mens. En allerlei andere achtergronden. Daar wordt je niet vrolijk van.
https://www.wired.com/sto...-help-us-avoid-pandemics/
[ Voor 23% gewijzigd door Basszje op 21-03-2020 23:51 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Daar heb je een punt. Tis meer zijn algemene houding. Probeerde het aan te slingeren naar hun hoe wij het hebben bedacht. Max 1-2 vaste speelkids. Maar 2 dagen terug zat de keet vol bij ze met nog een andere vriendje van speelkameraadje van mijn zoon. Het is een lastig iets... Maar verbieden dan?... We proberen het kringetje zo klein mogelijk te houden. Besmet raken is wellicht toch niet te voorkomen. Maar op deze manier (met zo klein mogelijke groep) gaat het hopelijk langzamer, in de lijn van wat men vanuit de overheid bedacht heeft.Barrycade schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:45:
[...]
Als je kind nu bij hem rondloopt of hij bij jou op de bank, maakt dat erg groot verschil volgens jou?
Die verhalen dat kinderen niet zo veel kunnen doorgeven, de tijd zal leren of dat zo is.
Het is verdomme gewoon heel lastig met kids en wat kan wel/niet en is verstandig.
Oh zeker, is toch ook één van de tips. Ga ipv reizen naar je werk een rondje lopen/fietsen om daarna te beginnen.Basszje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:49:
[...]
Dat is kwestie van gewenning en routine opbouwen.
Het enige waar ik last van heb is het risico op sommige dagen uberhaupt het huis niet uit te komen. In normale tijden maak ik dan altijd een ommetje in de middag of avond richting onzinboodschap in supermarkt of gewoon een rondje.
Ik denk dat een van de dingen die nieuwe thuiswerkers missen is de gewoonte nadat je buiten bent geweest een andere fase van de dag start. Dat heb je niet thuis, maar dat kan je natuurlijk wel gewoon simuleren
Ik heb (deels) en hond en loop graag hard dus kom over het algemeen wel buiten, maar zal alsnog er op letten dat ik wel een ritme hou en ook m'n beweging en frisse lucht
MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:06:
[...]
En dat alles uit verveling, heren, dit alles uit landerigheid; het nietsdoen drukte mij.
F.M. Dostojewski, Aantekeningen uit het ondergrondse
What shall I do now? What shall I do?
I shall rush out as I am, and walk the street
With my hair down, so. What shall we do tomorrow?
What shall we ever do?
T.S. Eliot, The Waste Land
A heretic wilt thou be to thyself, and a wizard and a sooth-sayer, and a fool, and a doubter, and a reprobate, and a villain.
Ready must thou be to burn thyself in thine own flame; how couldst thou become new if thou have not first become ashes!
F. W. Nietzsche, Thus Spoke Arathustra: A Book for All and None
Imperfectionist.
Normaal doe je niet anders toch? Behalve het reisje naar je werk wat er nu niet is.MikeyMan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:06:
[...]
14-17 in belgie is natuurlijk gewoonweg niet meer mogelijk even af te spreken met vrienden.klaaas schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:35:
Ze zijn wel eens gaan wandelen met kinderen uit de buurt voor dat inging dan zeiden we gewoon dat ze afstand moeten houden, ze beseffen alletwee wel de ernst van de zaak en zeuren eigenlijk al weken dat het niet ernstig genoeg genomen word.
Italie sluit zo ongeveer alle bedrijven. Hoelang gaan ze dat volhouden vraag ik me af. Dat betekend zo ongeveer het failliet van italie...
Minder stress is een gezonder bestaan!FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:42:
Soms wordt je wat fatalistisch zo op de zaterdagavond.. Heb eens wat zitten lezen over hoe dit virus eigenlijk “overgesprongen” is op de mens. En allerlei andere achtergronden. Daar wordt je niet vrolijk van. Overigens moeten wij ons in het westen niet roomser als de Paus voordoen, we hadden wij die Q-Koorts gewoon veel mazzel dat het niet van mens naar mens kon overspringen..
Maar nu het doemdenken;
Zet het internet ff uit qua berichten op zaterdagavond, zoek een fijn optreden op op YouTube van je favoriete artiest, ga xhamsteren voor mijn part maar doe iets anders, net zoals je normaal op een zaterdagavond zou doen, pak een Netflixje, begin te zuipen met een videoverbinding naar je matties alsof je in de kroeg staat, ga in de schuur staan te springen met een koptelefoon op en je ogen dicht alsof je keihard feest, kortom ontspan!
Dat is veel beter dan in de avond te gaan doemdenken en gaan lopen malen.
Er komen nog nare berichten genoeg de komende tijd en je gedachten even verzetten is echt geen slecht plan.
Ik slinger de Tube zelf ook nog ff aan om daarna van een ongestoorde (geen vliegtuigen, geen snelweg) nachtrust te gaan genieten.
@ManiacsHouse Gelukkig zitten we in de leeftijdscategorie dat we ouders van vriendjes niet meer over de vloer krijgen voor halen/brengen ;-) Maar dat verschil in hoe ermee wordt omgegaan herken ik wel. Natuurlijk zijn we volgens onze kinderen de strengste ouders ever, maar ook als je dat relativeert is het natuurlijk zo dat je bar weinig controle hebt over wat er buiten je eigen huis gebeurt. En soms zelfs niet heel veel over wat er in je eigen huis gebeurt....
@k995 serieuze pubers heb je. Maar denk je dat ze dit weken of maanden gaan volhouden? Ik ben zelf behoorlijk introvert en red me wel met een wijntje en een serie of boek. Maar voor pubers is dat zo ongeveer ondenkbaar. In ieder geval voor die van mij. Ik vrees dat we het daar nog het zwaarst mee gaan krijgen, mocht het tot een lange lockdown komen.
@k995 serieuze pubers heb je. Maar denk je dat ze dit weken of maanden gaan volhouden? Ik ben zelf behoorlijk introvert en red me wel met een wijntje en een serie of boek. Maar voor pubers is dat zo ongeveer ondenkbaar. In ieder geval voor die van mij. Ik vrees dat we het daar nog het zwaarst mee gaan krijgen, mocht het tot een lange lockdown komen.
Hij wil.
Het was wel met een gezonde vorm van “zelfspot” hoor! Ik pieker er verder niet over. Het is meer dat het me intrigeert! Dus geen zorgen daar!
Ik maak op uit de berichtgeving dat er ook niet veel van Italië overblijft als ze zo doorgaan. Ik denk dat ik wel weet wie voor deze enorme onderschatting gaat opdraaien. Ik zou m’n spaargeld nog maar laten waar het nu staat, kan nog wel eens nodig zijn.Magicw00b schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:57:
Italie sluit zo ongeveer alle bedrijven. Hoelang gaan ze dat volhouden vraag ik me af. Dat betekend zo ongeveer het failliet van italie...
Nee doordeweeks niet... Tenminste, los van vrijwel elke dag naar de sportschool, af en toe een concert, pubquiz, bioscoop of kroegje.ManiacsHouse schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:53:
[...]
Normaal doe je niet anders toch? Behalve het reisje naar je werk wat er nu niet is.
En dan heb je de weekends ter afwisseling. Beetje boodschappen doen, bouwmarkt of tuincentrum langs. Keertje sporten of twee. Bakkie koffie doen bij vrienden, savonds uit eten en/of kroegje.
Persoonlijk ben ik niet voor zware maatregelen, maar juist door het soort idioterie zoals te zien in de foto's van rijen mensen bij de Hornbach, grote reeksen aan mensen in polonaise door de parken... dan dwing je als bevolking de overheid er natuurlijk wel enigszins zelf toe indien de ziekenhuis / IC opname cijfers niet gaan dalen, met alle gevolgen vandien.Arrne schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:17:
[...]
Ja, ik krijg in dit topic wel een beetje het idee dat mensen die het hebben over zware maatregelen voor een hele lange periode geen idee hebben wat daarvan de gevolgen zullen zijn.
Is het echt te veel gevraagd voor dit soort mensen om dat niet te doen?
Overigens denk ik dat voor de mensen binnen dit topic de lange termijn gevolgen gemiddeld genomen vermoedelijk meer duidelijk is dan voor dit soort mensen dat toch nog de massa's opzoekt. Want zij dragen tenslotte bij aan het risicogedrag niet enkel en alleen op het gebied van de volksgezondheid, maar ook het gedrag dat het RIVM kan doen besluiten om zwaardere maatregelen te adviseren met de bijgaande economische gevolgen vandien.
Rutte heeft gesteld dat op dat moment een lockdown nog niet aan de orde was. Maar heeft ook gezegd vanaf de eerste persconferentie dat het beloop geëvalueerd zou blijven worden. Daarnaast heeft hij reeds meermaals benadrukt dat dit een strijd is waar alle 17 miljoen Nederlanders zich voor moeten inzetten, dat dit iets is dat wij als volk gezamenlijk moeten doen.Tominatie schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:35:
Rutte zei toch dat de lockdown geen zin zou hebben?
Vraag mij af of hij hierover anders begint te denken. Egoïsme regeert, zoals verwacht ofcourse. Het collectief telt hier niet.
Ook van Dissel heeft benadrukt om dit gezamenlijk te moeten doen.
En indien je de ondertoon in de oproepen hierin een beetje meepikt, dan is daarin toch enigszins te beproeven dat vanuit de overheid en RIVM er een punt bereikt lijkt te gaan worden waarin ze er klaar mee zijn met de mentaliteit van meerdere Nederlanders.
Ik hoop persoonlijk alleen wel dat men inziet dat indien het ook in Nederland tot striktere maatregelen / een lockdown-achtige situatie ligt, dat de blaam hierin toch echt niet afgeschoven dient te worden op de overheid dan wel het RIVM, maar op dit soort mensen binnen onze samenleving.
Het is imho niet per se doemdenken, het is imho juist goed als mensen meer zouden nadenken over de toekomst en mogelijke scenario's die zouden kunnen afspelen. Niet alleen qua dreigingen van pandemieën. De meeste problemen ontstaan juist doordat we niet goed nadenken over toekomstige scenario's en als een consequentie daarvan ook niet voldoende maatregelen nemen. De modus operandi van veel mensen en daardoor ook complete landen en economieën is dat de status quo en inrichting van economie onveranderd blijft (normalcy bias)FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:42:
Hoe denken jullie hierover?
Kijk bijvoorbeeld hoe in onze globaliserende economie het is gaan draaien om just-in-time manufacturing waarbij grote delen van productie en kennis inmiddels is ge-outsourced naar Azië (nog los van het feit dat er in toenemende mate geopolitieke spanningen zijn). Dat functioneert prima als er geen interrupties zijn, maar je ziet nu bijvoorbeeld de gevolgen van een strategie van gestroomlijnde productie met weinig voorraad.
Zulke scenario's zijn in het verleden vaak wel benoemd, maar er is nooit voldoende op geacteerd omdat het verankert zit in hoe men denkt over over de economische inrichting.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
US knalt diagonaal door Spanje, Italie, China heen , zou eigenlijk dezelfde grafiek naar verhouding van inwoneraantal moeten zien. Of de US per staat. Geeft nu wel vertekend beeld.
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2020 00:35 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt mij niet mogelijk om iets waar we al 100 jaar mee bezig zijn om het in enkele maanden ongedaan te maken..?FreakNL schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:42:
Lost wel meteen de klimaatproblemen op Btw...
Goed, financieel gezien kosten de klimaatdoelen ook enorm veel, mogelijk dat deze crisis wel helpt om deze doelen te halen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Tja, wederom geldt hier, hoe meer je test , hoe stijler je grafiek.
Die confirmed cases bij ons bijvoorbeeld hadden veel hoger kunnen zijn als we als een razende aan het testen waren geslagen. In de VS zijn ze daar sinds een paar dagen wel mee begonnen.
Dat betekent, stam + t .
yes, het is te veel. Als je ziet dat het terug brengen van een winkelmandje voor sommige al te veel is...psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:24:
[...]
Is het echt te veel gevraagd voor dit soort mensen om dat niet te doen?
Het gaat, denk ik, om de afweging wat lever ik in/wat levert het op/pak kans/straf.
Er is geen pak kans en geen straf. Dan is het voor mensen te veel gevraagd om uit zichzelf vrijheid in te leveren. 'Want dat is mijn grondrecht'. Veel mensen zijn zo (a)sociaal als de gelegenheid het toe laat. We zijn zo verknocht aan 'onze' vrijheid dat we onszelf maar al te graag voor de gek houden om ons ding maar te kunnen blijven doen.
Dit scenario is zo abstract en heftig, het is bijna niet verwijtbaar dat mensen het niet snappen. Men is zo verwend met vrijheden dat er sprake is van verslaving. Gezondheid riskeren terwijl dat niet hoeft - lijkt wel rook gedrag.
Team anti-scalp - wauw..
Inderdaad, kijken naar cases is eigenlijk nutteloos geworden. Ik kijk voornamelijk naar de hoeveelheid doden. En als ik daar naar kijk dan maak ik me veel zorgen om de US, Frankrijk en Spanje (Italië is al in een aparte categorie) Maar ook Nederland stijgt snel. Wat me vooral verbaasd is de lage hoeveelheid doden in Duitsland, heeft iemand een idee of een artikel gelezen wat hier verder op ingaat?
De vergelijking met de individuele Europese landen is inderdaad vrij vertekenend. De vergelijking met China echter, daarin staat de VS er toch ook echt slechter voor op dit moment dan wat China gestaan heeft.Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:31:
[...]
US knalt diagonaal door Spanje, Italie, China heen , zou eigenlijk dezelfde grafiek naar verhouding van inwoneraantal moeten zien. Of de US per staat. Geeft nu wel vertekend beeld.
De harde realiteit op dit moment is gewoonweg dat China en diverse andere landen in zuid oost Azië een veel betere grip hebben op deze uitbraak, incl. China.
Individuele vrijheid heeft een prijs. De massa laat zich minder aansturen. Met als gevolg dat er meer besmettingen zijn.psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:45:
[...]
De harde realiteit op dit moment is gewoonweg dat China en diverse andere landen in zuid oost Azië een veel betere grip hebben op deze uitbraak, incl. China.
Team anti-scalp - wauw..
https://www.merkur.de/wel...covid-19-zr-13607297.htmlwalletje-w schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:44:
Inderdaad, kijken naar cases is eigenlijk nutteloos geworden. Ik kijk voornamelijk naar de hoeveelheid doden. En als ik daar naar kijk dan maak ik me veel zorgen om de US, Frankrijk en Spanje (Italië is al in een aparte categorie) Maar ook Nederland stijgt snel. Wat me vooral verbaasd is de lage hoeveelheid doden in Duitsland, heeft iemand een idee of een artikel gelezen wat hier verder op ingaat?
~psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:45:
[...]
[...]
Er is veel wat achterwege wordt gelaten in een grafiek of een zin.
Onder andere -zoals hierboven aangegeven- het aantal tests die zijn uitgevoerd per land; test methodes; pers vrijheid; wetenschappelijke vrijheid; individuen die al dan niet melding maken van symptomen (cultuur/gevoel van schaamte); Individuen die wél melding maken en in zelf-isolement zitten zonder test (psychosomatisch of niet covid-19).
Laten we aannemen dat de grafiek klopt: Dat zou laten zien dat Nederland en het VK dezelfde lijn volgen als landen die een zeer stricter besluit hebben genomen.
Die uitzonderlijk landen in het verre-oosten moeten de huidige maatregelen volgens berekeningen wel érg lang toepassen met de verwachting van vaccin en/of medicatie of behandeling. Stel dat die toch niet komt binnen de verwachtte tijdspan.
Imperfectionist.
Bedankt voor de link! Wat ik hier dus uit opmaak is het volgende:
- Meer IC bedden beschikbaar 8,4 vs 33,9 per 100.000 mensen (Italië vs Duitsland)
- Duitsland test veel meer mensen wat komt doordat hun zorgstelsel beter ontwikkeld is en sneller met elkaar informatie deelt om zo de diagnostiek te versnellen/verbeteren.
- Duitsland heeft zich goed voor kunnen bereiden
@walletje-w elk land gaat dat meemaken. Isoleer jezelf in een kleine kring (gezin/huishouden/deurklnkgeoten) en help mee.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 22-03-2020 01:25 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tja.... Daar sta je dan met onze vrijgevochten westerse mentaliteit....psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 00:45:
[...]
De vergelijking met de individuele Europese landen is inderdaad vrij vertekenend. De vergelijking met China echter, daarin staat de VS er toch ook echt slechter voor op dit moment dan wat China gestaan heeft.
Ik zit zelf in een risicogroep, mijn gezien zit sinds donderdag 12 maart al in een soort van zelf-isolatie, mijn vrouw doet alleen de 3x per week boodschappen, thuiswerk en thuisonderwijs (na afgelopen zondag).
Ik heb geen garanties, maar zorg er echt zoveel mogelijk voor dat ik het virus niet zomaar krijg.
Ik snap de mensen die zich niet aan de adviezen houden ook echt niet, zo ontzettend dom. Ze zijn voor zichzelf misschien een klein risico, maar ze hebben geen idee wat hun daden voor gevolgen bij anderen kunnen veroorzaken.
Ik begin eigenlijk al naar een lockdown te verlangen....
Cogitationis poenam nemo patitur
De schrijver van dit veelgelezen en gedeelde medium artikel heeft een tweede artikel geschreven wat erg overzichtelijk het verschil aangeeft tussen mitigation en een complete lockdown. https://medium.com/@tomas...nd-the-dance-be9337092b56
Hier benoemt hij onder andere Nederland en hoe we een vorm van mitigation proberen maar dat het volgens hem niet de meest verstandige keuze is. Juist door nu heel hard op te treden geef je je healthcare systeem de tijd om zich gedegen voor te bereiden op de ‘oorlog’ die gaat beginnen.
Tegelijkertijd vraag ik me wel af of Nederland nu echt voor mitigation aan het voorbereiden is. Mark Rutte benoemde namelijk dat ze continue blijven monitoren welke maatregelen nodig zijn en dat lijkt heel erg op de ‘dance’ die besproken wordt in dit artikel. De ‘Dance’ is het continue aanpassen van de maatregelen in de komende maanden om de ‘R’ value (hoe snel het virus zich vermeerderd) onder de 1 te krijgen en dat ook zo te houden totdat er een vaccinatie is. Dit kun je enkel doen nadat je de ongecontroleerde verspreiding en exponentiële groei hebt gestopt, en dat is nu de vraag of dat met de huidige maatregelen gelukt is.
Side note: ik merk in mijn persoonlijke omgeving dat social distancing zeer goed in acht genomen is. En ook al gaan mensen nog wel steeds naar buiten en de natuur in, de vraag is hoeveel cases dat extra oplevert in vergelijking met het boodschappen doen, in de lift staan en de hond uitlaten.
Hier benoemt hij onder andere Nederland en hoe we een vorm van mitigation proberen maar dat het volgens hem niet de meest verstandige keuze is. Juist door nu heel hard op te treden geef je je healthcare systeem de tijd om zich gedegen voor te bereiden op de ‘oorlog’ die gaat beginnen.
Tegelijkertijd vraag ik me wel af of Nederland nu echt voor mitigation aan het voorbereiden is. Mark Rutte benoemde namelijk dat ze continue blijven monitoren welke maatregelen nodig zijn en dat lijkt heel erg op de ‘dance’ die besproken wordt in dit artikel. De ‘Dance’ is het continue aanpassen van de maatregelen in de komende maanden om de ‘R’ value (hoe snel het virus zich vermeerderd) onder de 1 te krijgen en dat ook zo te houden totdat er een vaccinatie is. Dit kun je enkel doen nadat je de ongecontroleerde verspreiding en exponentiële groei hebt gestopt, en dat is nu de vraag of dat met de huidige maatregelen gelukt is.
Side note: ik merk in mijn persoonlijke omgeving dat social distancing zeer goed in acht genomen is. En ook al gaan mensen nog wel steeds naar buiten en de natuur in, de vraag is hoeveel cases dat extra oplevert in vergelijking met het boodschappen doen, in de lift staan en de hond uitlaten.
Ik ben tegen een lockdown omdat je als alleenstaande toch wel je sociale contacten verliest.
Dat betekent niet dat ik een voorstander ben voor de huidige gang van zaken waarbij mensen net doen alsof er niks aan de hand is.
Ik kan m'n sociale contacten behouden op een veilige manier maar een lockdown maakt het voor mij lastig en ben ik bang voor een depressie, het scheelde niet veel van de week.
Ze moeten gewoon strenger optreden en bepaalde non essentiele winkels sluiten. Ervoor zorgen dat mensen niet te veel bij elkaar zijn.
Dat betekent niet dat ik een voorstander ben voor de huidige gang van zaken waarbij mensen net doen alsof er niks aan de hand is.
Ik kan m'n sociale contacten behouden op een veilige manier maar een lockdown maakt het voor mij lastig en ben ik bang voor een depressie, het scheelde niet veel van de week.
Ze moeten gewoon strenger optreden en bepaalde non essentiele winkels sluiten. Ervoor zorgen dat mensen niet te veel bij elkaar zijn.
Italië gaat in nog striktere lockdown omdat de eerdere strenge maatregelen in Lombardije niet tot het gewenste effect hebben geleid. Nu gaat alles dicht, alles behalve bedrijven in de noodzakelijke ketens van supermarkten en apotheken.
https://video.repubblica....251800357-C12-P1-S1.12-T1
@Negaiido ik ben ook voor een #groepsverbod. Ik heb het erg nodig om er even uit te kunnen, maar straks verpesten anderen het voor de rest. Hopelijk eerst een groepsverbod, niet meteen een strenge lockdown in Nederland.
@Negaiido ik ben ook voor een #groepsverbod. Ik heb het erg nodig om er even uit te kunnen, maar straks verpesten anderen het voor de rest. Hopelijk eerst een groepsverbod, niet meteen een strenge lockdown in Nederland.
[ Voor 20% gewijzigd door Sando op 22-03-2020 02:35 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Haha no worries. En inderdaad, alleen er op uit voor het noodzakelijke.mathias82 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:01:
[...]
Sorry dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik hoop echt dat de aanpak in Nederland werkt, dan zijn jullie er sneller vanaf (korte pijn).
Je hebt het natuurlijk ook voor een groot stuk zelf in de hand: niets belet je om zelf in "lockdown" te gaan en jezelf de maatregelen op te leggen die in andere landen al gelden...
Verwijderd
Toch fijn om deze reacties te lezen, voelde bijna of ik dit als enige serieus nam. Zus, maten vinden dit allemaal onzin.
Ben ook bang dat lock-down het gevolg is.
Sterkte allemaal
Ben ook bang dat lock-down het gevolg is.
Sterkte allemaal
Eigenaardig, dat is hier in Zwitserland al een week het geval. Ik dacht dat door de situatie daar men daar al veel eerder mee was gekomen.Sando schreef op zondag 22 maart 2020 @ 02:33:
Italië gaat in nog striktere lockdown omdat de eerdere strenge maatregelen in Lombardije niet tot het gewenste effect hebben geleid. Nu gaat alles dicht, alles behalve bedrijven in de noodzakelijke ketens van supermarkten en apotheken.
Dan nog even een praktisch probleem. Ik ben een van de weinige die niet is gaan hamsteren met toiletrollen. Nu kocht ik altijd een groot pak, maar die begint op te raken.
In de supermarkt is alles overal leeg, hoe doen anderen dat? Waar haal je toiletrollen?
Het staat natuurlijk in schril contrast met de problemen qua gezondheid.
In de supermarkt is alles overal leeg, hoe doen anderen dat? Waar haal je toiletrollen?
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2020 07:04 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bol.com kijken? En gewoon wat supermarkten af rijden? Dat geldt trouwens voor andere spullen, ergens in de komende week zullen we het vast over een lockdown gaan hebben en gaan mensen terecht weer inkopen...Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:03:
Dan nog even een praktisch probleem. Ik ben een van de weinige die niet is gaan hamsteren met toiletrollen. Nu kocht ik altijd een groot pak, maar die begint op te raken.
Bouwmarkten (iig de Gamma, de Praxis en Karwei weet ik niet) hebben ook vaak toiletpapier.Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:03:
Drogisterijen (iig DA) hebben het meestal ook.
Anders idd Bol.com, die hebben ook toiletpapier, duurt wel een paar dagen voor je het hebt.
Je kan eventueel ook andere supermarkten in je omgeving proberen?
Je kan ook via Marktplaats gaan, veel hamsters bieden daar hun toiletpapier nu wel aan. Kan soms tot wel 10 euro per rol kosten, dus het is een last resort.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-03-2020 07:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
“It was pretty simple: efficient testing, efficient tracing, travel bans, efficient isolating and efficient quarantining.“walletje-w schreef op zondag 22 maart 2020 @ 02:13:
De schrijver van dit veelgelezen en gedeelde medium artikel heeft een tweede artikel geschreven wat erg overzichtelijk het verschil aangeeft tussen mitigation en een complete lockdown. https://medium.com/@tomas...nd-the-dance-be9337092b56
Stel dat de eerste twee zaken geen probleem zouden zijn (en dat zijn ze wel op dit moment, er is een wereldwijd tekort aan tests en voor contact tracing is veel meer mankracht nodig dan beschikbaar en de vergaande uitleesmogelijkheden van mobiele telefoons die de genoemde landen hebben helpen ook). Dan nog zouden de methodes waarmee ze in China, Singapore en ZK de R onder 1 hebben weten te krijgen hier op dit moment niet haalbaar zijn. Het proces rondom efficient isolating en efficient quarantaining ziet er namelijk als volgt uit: er komen twee mannetjes in witte pakken aan je deur, je wordt direct meegenomen naar een facility waar je getest wordt, de uitslag moet je daar afwachten. Als na 3 tot 8 uur blijkt dat je positief bent ga je op basis van de mate waarin je symptomen vertoont ofwel naar een sporthal-achtige omgeving (geen tot milde symptomen) ofwel naar het ziekenhuis (ernstigere symptomen). In de sporthal met de vergelijkbare gevallen wordt je meerdaags gemonitord, als je achteruit gaat ga je alsnog naar het ziekenhuis. In beide gevallen wordt je dus direct gescheiden van je familie en ook al heb je geen klachten, je blijft in verwijderde quarantaine tot je bewezen virusvrij bent, zodat je ook niet je familieleden kan besmetten. Dit gebeurd dus niet alleen bij mensen met klachten, ook bij alle getracede contacten van mensen die positief testen. Je kan dus op basis van data uit je mobiel die bewijst dat je bij een positief geval in de buurt bent geweest verplicht worden getest en in quarantaine gezet zonder dat je symptomen vertoont. Vergelijk dat eens met een land waar mensen al moeite hebben twee dagen binnen te zitten met een hoestje of om met een boogje om elkaar heen te lopen op straat. In China, Singapore en ZK zijn deze methoden ontwikkeld en worden ze geaccepteerd dankzij de SARS uitbraken in het verleden. Als het dodental eenmaal gaat stijgen kan ik me voorstellen dat dat hier ook wat gemakkelijker gaat. Ook mag je hopen dat deze lessen meegenomen worden in voorbereiding op een volgende pandemie. maar op dit moment absoluut onhaalbaar.
Wakker worden en dan op instagram zien hoeveel mensen gewoon bij elkaar komen om een gezellige avond te hebben samen. Snappen ze het nou niet? Man man
Hoelang zijn de richtlijnen van het RIVM: bij lichte klachten aan de luchtwegen nog houdbaar? Straks zitten ook alle essentiële werknemers thuis, nu hooikoortsklachten weer opkomen die vergelijkbare klachten geven.
( https://hooikoortsradar.nl )
( https://hooikoortsradar.nl )
[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 22-03-2020 07:26 ]
Weet je wat het is, in Duitsland, of eigenlijk overal in de wereld, staan we nog aan het begin.walletje-w schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:10:
[...]
Maar wat ik ook uit dit artikel opmaak is dat ze er vanuit gaan dat Duitsland ook nog een grote stijging gaat zien van zieken en doden.
Italië, wat waarschijnlijk (relatief) de meeste besmettingen heeft in de wereld, had eergisteren een besmettingspercentage van 0,446%
Uitgaande van 269.000 besmettingen volgens een gerenommeerde Italiaanse statisticus.
0,446%. Laat dat even op je inwerken.
Ik weet niet wat het cijfer voor Duitsland is, iets lager, maar het is nu nog allemaal peanuts. Als de percentages oplopen komt elk land in de knel, ongeacht hoe fantastisch de zorg is, etc.
Uit de losse pols, Duitsland heeft 4 keer zoveel IC-bedden per inwoner, dus Duitsland zit bij een besmetting van 2% (tegelijk binnen een bepaalde periode) in de 'Italiaanse toestand'.
En ook dat kan nog veel erger.
Er wordt door sommigen in dit topic geklaagd over doemdenkerij en pessimisme, maar de cijfers liegen er simpelweg niet om, er komt een enorme shitshow aan. Ook in Nederland.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Is dit serieus zo?
Of zijn we middels sociale media gezellig bezig om de excessen zo veel mogelijk te delen en het idee te creeeren dat we het allemaal niet snappen?
We lijken er zelfs veel plezier in te scheppen om te roepen hoe dom we wel niet zijn.
Er wordt gesproken over “polonaise in de parken” ondersteund met een foto van een “overvol” park.
Niets is zo misleidend als een foto op
afstand genomen van een groep mensen. Alsof ze strak tegen elkaar staan. Ga je beter kijken dan is de realiteit dat je makkelijk de 1,5 meter onderling haalt en mensen zich daar over het algemeen (vanzelf) aan houden.
En natuurlijk de “feestjes” op Instagram. Niemand gaat op Instagram zetten dat ze vanavond gewoon zonder vrienden over de vloer voor de tv zitten in plaats van af te spreken met elkaar (zoals normaal). Of in ieder geval minder mensen dan de “look at me!” mensen die nu eenmaal de doelgroep zijn van Instagram.
En ik snap het, want je gal spuwen met behulp van dit soort foto’s of berichten is veel interessanter dan een foto van een maaltijdbezorger die mijn pizza voor de deur legt en van drie meter afstand eet smakelijk roept.
Of mensen die bij een schap van de supermarkt wel degelijk even wachten tot de ander wat verder weg is. Of bovengenoemde Instagram voorbeeld. Daar kunnen we niet over klagen en is derhalve minder leuk.
Hysterie is er in vele vormen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
@anandus Die getallen zijn dan eigenlijk een argument voor de China methode.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Als je google.com/trends bekijkt dan zijn ze in de USA flink bezorgd over hun inwoners, vooral Kenny Rogers toch....
https://trends.google.com/trends/?geo=US
https://trends.google.com/trends/?geo=US
[ Voor 15% gewijzigd door lukadad op 22-03-2020 07:51 . Reden: extra link ]
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Verwijderd
De China methode. Gaan we dan doden achterhouden en stiekem verbranden? Appartementencomplexen barricaderen en de mensen aan hun lot overlaten? Smerige markten met levende dieren introduceren? Ga zo maar door...boesOne schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:42:
@anandus Die getallen zijn dan eigenlijk een argument voor de China methode.
Ongelooflijk dat China als een voorbeeld wordt gebruikt van “hoe het zou moeten”. Ik hoop dat ze de consequenties gaan voelen zodra de situatie weer normaal is.
@YellowCube de berichten van mensen die op het strand of op de markt de richtlijnen van 1.5 meter afstand niet volgen, komen niet van Instagram. Die komen van commentaren van zorgverleners en burgemeesters. De richtlijn is er met een reden en niemand zou het mogen negeren. Als het zo gaat als nu moeten we naar een lockdown toe. De regering zal vast gedacht hebben dat iedereen de verstandigste beslissing maakt maar dat gebeurt niet.
Ik bedoel:Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:57:
[...]
De China methode. Gaan we dan doden achterhouden en stiekem verbranden? Appartementencomplexen barricaderen en de mensen aan hun lot overlaten? Smerige markten met levende dieren introduceren? Ga zo maar door...
Ongelooflijk dat China als een voorbeeld wordt gebruikt van “hoe het zou moeten”. Ik hoop dat ze de consequenties gaan voelen zodra de situatie weer normaal is.
- onder contole brengen met maatregelen die noodzakelijk zijn
- testcapaciteit enorm opschalen
- maatregelen laten vieren en zorgen dat je de ziekte in beeld houdt.
Misschien meer de Hong Kong/Zuid Korea methode.
[ Voor 3% gewijzigd door boesOne op 22-03-2020 08:01 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Gedacht... Of gehoopt... Of ingezien dat de haalbaarheid en handhaafbaarheid van een echte lockdown ongeveer 0 is.Plasma_Wolf schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:57:
@YellowCube de berichten van mensen die op het strand of op de markt de richtlijnen van 1.5 meter afstand niet volgen, komen niet van Instagram. Die komen van commentaren van zorgverleners en burgemeesters. De richtlijn is er met een reden en niemand zou het mogen negeren. Als het zo gaat als nu moeten we naar een lockdown toe. De regering zal vast gedacht hebben dat iedereen de verstandigste beslissing maakt maar dat gebeurt niet.
tsja....wat zeuren al die verpleegkundigen ook die afgelopen dagen in diverse media worden geïnterviewd en hun duidelijke zorgen delen?YellowCube schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:39:
[...]
Is dit serieus zo?
Of zijn we middels sociale media gezellig bezig om de excessen zo veel mogelijk te delen en het idee te creeeren dat we het allemaal niet snappen?
We lijken er zelfs veel plezier in te scheppen om te roepen hoe dom we wel niet zijn.
Er wordt gesproken over “polonaise in de parken” ondersteund met een foto van een “overvol” park.
Niets is zo misleidend als een foto op
afstand genomen van een groep mensen. Alsof ze strak tegen elkaar staan. Ga je beter kijken dan is de realiteit dat je makkelijk de 1,5 meter onderling haalt en mensen zich daar over het algemeen (vanzelf) aan houden.
En natuurlijk de “feestjes” op Instagram. Niemand gaat op Instagram zetten dat ze vanavond gewoon zonder vrienden over de vloer voor de tv zitten in plaats van af te spreken met elkaar (zoals normaal). Of in ieder geval minder mensen dan de “look at me!” mensen die nu eenmaal de doelgroep zijn van Instagram.
En ik snap het, want je gal spuwen met behulp van dit soort foto’s of berichten is veel interessanter dan een foto van een maaltijdbezorger die mijn pizza voor de deur legt en van drie meter afstand eet smakelijk roept.
Of mensen die bij een schap van de supermarkt wel degelijk even wachten tot de ander wat verder weg is. Of bovengenoemde Instagram voorbeeld. Daar kunnen we niet over klagen en is derhalve minder leuk.
Hysterie is er in vele vormen.
Niks aan de hand, gewoon doorlopen...
@YellowCube helemaal met je eens. Het wordt allemaal flink aangegrepen om eens even lekker online af te geven op andere mensen.
En al die strand burgemeesters snap ik ook niet. Het waait hardstikke hard aan de kust, daar wordt weinig verspreid hoor. Van de weinige dingen die nog mogen, laat mensen a.u.b. lekker even uitwaaien op het strand. In de zomer staan ze weer te roepen dat Nederlanders in eigen land naar de kust moeten komen.
En al die strand burgemeesters snap ik ook niet. Het waait hardstikke hard aan de kust, daar wordt weinig verspreid hoor. Van de weinige dingen die nog mogen, laat mensen a.u.b. lekker even uitwaaien op het strand. In de zomer staan ze weer te roepen dat Nederlanders in eigen land naar de kust moeten komen.
Je gelooft het niet maar AH heeft komende week in de bonus toiletpapier 2e gratis. Was zowaar vandaag nog online te bestellen ook https://www.ah.nl/product...ineel-schoon-toiletpapier maar een bezorgslot vinden is misschien een grotere uitdaging. 2e gratis bij een pak van 24 rollen dus 48 rollen voel me gelijk een hamsteraar.Sport_Life schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:03:
Bron? Hoe weet jij dit?Erapaz schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:02:
En al die strand burgemeesters snap ik ook niet. Het waait hardstikke hard aan de kust, daar wordt weinig verspreid hoor.
Dat mag, maar ook daar heb je de adviezen op te volgen. Dus niet in groepen, en minimaal 1.5 meter onderlinge afstand houden.Van de weinige dingen die nog mogen, laat mensen a.u.b. lekker even uitwaaien op het strand
Maargoed, men kan ook gewoon doorgaan. Dan weet je in ieder geval zeker dat er op zeer korte termijn een lockdown komt.
Dat is toch wat we als volk blijkbaar willen? Wel, dan zullen we het krijgen ook,.
Virussen? Scan ze hier!
Wat is daar ongeloofelijk aan? Ze roepen al vanaf het begin dat er meer dan genoeg voorraden zijn en dat hamsteren nergens op slaat.Skidmarks schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:03:
[...]
Je gelooft het niet maar AH heeft komende week in de bonus toiletpapier 2e gratis. Was zowaar vandaag nog online te bestellen ook https://www.ah.nl/product...ineel-schoon-toiletpapier maar een bezorgslot vinden is misschien een grotere uitdaging. 2e gratis bij een pak van 24 rollen dus 48 rollen voel me gelijk een hamsteraar.
Voordeel van nu 2 pakken kopen is dat je voorlopig niet terug hoeft naar de supermarkt.
Houd er wel rekening mee dat AH een grote technische storing in hun distributiecentra heeft. De kans is dus vrij aanwezig dat de AH het binnenkort ook niet meer kan leveren, er wordt namelijk nog steeds volop gehamsterd.Skidmarks schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:03:
[...]
Je gelooft het niet maar AH heeft komende week in de bonus toiletpapier 2e gratis. Was zowaar vandaag nog online te bestellen ook https://www.ah.nl/product...ineel-schoon-toiletpapier maar een bezorgslot vinden is misschien een grotere uitdaging. 2e gratis bij een pak van 24 rollen dus 48 rollen voel me gelijk een hamsteraar.
Zie Komende dagen legere schappen bij Albert Heijn door distributiestoring
Virussen? Scan ze hier!
Je hoeft geen woorden in mijn mond te leggen.Geert1976 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:02:
[...]
tsja....wat zeuren al die verpleegkundigen ook die afgelopen dagen in diverse media worden geïnterviewd en hun duidelijke zorgen delen?
Niks aan de hand, gewoon doorlopen...
Dat heeft geen zin. Ik zeg nergens dat mensen zeuren, dat kun je prima zelf lezen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik heb eindelijk weer een slot te pakken bij picnic. Maar moet ik nu meteen de bestelling afronden, weet iemand dat? Of kan in dat vanavond ook doen?
/edit
Was nog niet wakker, heb nu gewoon dingen besteld die we altijd bestellen en daarmee slot bevestigd. EN vanavond met vriendin (is nu werken) gaan we kijken wat we nog meer willen... je kan gewoon dingen toevoegen:)
/edit
Was nog niet wakker, heb nu gewoon dingen besteld die we altijd bestellen en daarmee slot bevestigd. EN vanavond met vriendin (is nu werken) gaan we kijken wat we nog meer willen... je kan gewoon dingen toevoegen:)
[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2020 08:22 ]
@wildhagen het volk bestaat niet als individu, dus je kunt niet zeggen: “ dit wil het volk toch”. Als ze willen dat je afstand houdt, dan moeten ze daar op hameren: “kom gerust uitwaaien op deze mooie zondag, houdt alleen afstand.” Nu is het net of ze alle leuke dingen verbieden. Het is crisis, dus je mag niet meer genieten. Terwijl dat juist belangrijk is om dit lang vol te houden.
Het begint mode te worden om constant af te geven op anderen omdat ze onverstandig zijn. Wat mij betreft mag er een topicwarning komen dat dat hier niet meer gewenst is.
Reacties als:”ik zag op Instagram allemaal mensen samenkomen, ze leren het ook nooit” voegen helemaal niks toe.
Het begint mode te worden om constant af te geven op anderen omdat ze onverstandig zijn. Wat mij betreft mag er een topicwarning komen dat dat hier niet meer gewenst is.
Reacties als:”ik zag op Instagram allemaal mensen samenkomen, ze leren het ook nooit” voegen helemaal niks toe.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]
Dit topic is bedoeld voor het praten over het Coronavirus met een minder serieuze insteek dan wel slowchat.
Let op: GoT is niet de plek voor medische advies.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school
~[html]<span style="font-size: 2em;">Er wordt hier, net zoals elders niet zonder enige fatsoenlijke bronvermelding gespeculeerd over 'lockdowns' etc.</span>~[/]