poor Leno schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:13:
@
psychodude
Maar ja wat moet je dan doen? Als je milde klachten hebt.. Je kunt er toch niets aan doen. Pas als die klachten echt doorzetten, dan moet je je gaan melden..
Wat zou het voorn nut hebben dat ik nu bij het ziekenhuis aanklop? (Ik heb al een kleine 2 weekjes last van dikke keel, beetje hoofdpijn, kan vaak niet goed slikken en druk op borst/uitgeput vooral na stukje fietsen, en dat gaat nu allemaal stukken beter)
Vanaf het moment dat ik dit merkte, heb ik alles goed in de gaten gehouden.. maar geen pijn in lichaam verder, geen opgezette klieren en 0,0 koorts..
Ik blijf natuurlijk zoveel mogelijk binnen, maarja af en toe moet je even naar buiten..
Maar de vraag is: Heb ik het? Heb je het ook als je milde klachten hebt? Heb ik een gewoon griepje? Moet ik me nu gaan melden? Krijg ik dan een boete als ik niet ga?
De bedoeling is dat mensen toch wel 'aangestoken' worden.. En als je er niet echt last van hebt, dan kun je het best een beetje uitzieken en je bent daarna imuun (als t goed is.. ik neem aan dat dit ook geldt als je het 'een beetje' hebt gehad..)
Indien je als maatschappij een leven wilt behouden, dat wil zeggen open scholen, naar je werk kunnen gaan indien geen klachten, open restaurants, cafe's, bioscopen, etc. Dan betekend dat dus in het geval van symptomen, thuis blijven. Nu zit iedereen thuis voor onbepaalde periode op basis van eigenlijk geen gefundeerd bewijs, grotendeels terug te voeren op een paniek reactie voortgezet door de respons die China heeft laten zien.
Uiteraard is dat als prima te bestempelen, maar men
moet zich realiseren dat dit A: niet noodzakelijk is, B: economisch gezien erg ongunstig is en C: toch grotendeels terug te voeren is op de ontstane maatschappelijke onrust. En met name in het geval van het laatste vind ik het persoonlijk belangrijk dat daarbij niet achteraf met de vinger naar de regering gewezen wordt, maar wij als Europese samenleving ook de nodige zelfreflectie er op loslaten.
Want dat gaan we in de toekomst namelijk hard nodig hebben, SARS-CoV-2 is niet de eerste uitbraak waar we mee van doen hebben, en al zeker niet de laatste. En hoewel een duidelijk hogere mortaliteit laat zien dan H1N1pdm09, is het nog maar een zeer kleine speler wanneer je SARS-CoV-2 uitzet tegen virussen als Ebola, Nipah en andere echt dodelijke bestaande virussen, eerdere geziene virusuitbraken zoals het eerste SARS. Om nog maar niet te spreken over wat we in de toekomst mogelijk nog tegen zullen gaan komen.
Indien de westerse samenleving dusdanig reageert zoals het nu doet tijdens deze uitbraak ten tijde van een virus met de mortaliteit van bijv. Nipah, dan gaat het met onze samenleving alhier toch echt bijzonder slecht aflopen.
En indien je netjes binnen blijft met slechts reeds hele milde klachten, dan doe je eigenlijk exact wat je moet doen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor grote groepen Nederlanders die al hoestend en proestend de afgelopen weken nog in het openbaar aanwezig waren. En daar ligt hem dan ook het probleem. Het gedrag van de eigen medemens. Diverse Aziatische landen laten het westen hier momenteel flink achter zich in hun aanpak van dit virus, ondanks dat hun maatregelen niet dusdanig ingrijpend zijn. Dit alles mogelijk gemaakt door hun eigen maatschappij.