Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:26
InZane schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:37:
[...]

Met 181 en 72kg val ik denk ik ook wel in dezelfde categorie, maar ik loop toch regelmatig wel 10 a 11km vroeg in de ochtend zonder ontbijt.
Is toch per persoon anders denk ik dan.

Ben alleen deze week (klusvakantie) niet zo best voor mijn lichaam aan het zorgen. Zijn druk aan het klussen op 1 van de zolderkamers. Verlaagd plafond eruit, steiger erin (hoge nok), afwerken, schilderen, sauzen.
Door al dat geklim enzo kwam afgelopen weekend mijn kuitblessure weer opzetten. Heb er zelfs een paar nachten slecht van geslapen, want zodra ik mijn been optrok werd ik getrakteerd op een scherpe steek. Was dus om de haverklap wakker.
In de avonden wel veel met het been omhoog, maar verder gaat het werk toch door.
Het gaat gelukkig alweer iets beter, maar hardlopen zit er nog even niet in.
Het ligt echt aan het type loop, ik kan ook 10 kilometer lopen op een nuchtere maag, daarnaast kan ik ook wel rondes van 80 km fietsen op een nuchtere maag. Wat ik niet kan ik proberen een PR te lopen op de 10km dan zit mijn energie er echt te snel doorheen. Dus als ik bijvoorbeeld een interval training wil doen moet ik gewoon zorgen dat ik wat gegeven heb dan voelt mijn lichaam zich toch wat lekkerder.

Deze week na wat rust liep ik gisteren weer redelijk rustig en dat was ook wel weer lekker. Vandaag iets wat stijve benen maar dat rek ik er in de loop van de dag wel weer uit

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik ben niet te zwaar, ben gewoon 10cm te kort.

Twintig jaar geleden woog ik een kleine 20kg minder, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat nu zonder hele extreme aanpassingen zou kunnen realiseren.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:20:
Ojee ik zie een tabel met gewicht / lengte / bmi aankomen (toepasselijk woord :+ ) in de topic start :P

Hier toevallig nu een week op de gezondere tour, ben een beetje alle ongezonde tussendoortjes aan het vervangen voor fruit en groente, ben al een tijd stabiel rond de 76kg met 187cm maar kijken of dat nog iets kan zakken aangezien ik mij tijdens het verdiepen in lopen op vermogen overal gewicht zie terug komen, wist natuurlijk dat dit al een belangrijke factor is maar zo word je er wel meer bewust van.

Verder heb ik een lagere rusthartslag dan verwacht, zit nu op 38 en heb dit normaal als ik een dag niet getraind heb, vind dit een beetje raar aangezien gisteren de training een stuk zwaarder aanvoelde ivm (denk ik) het fietsen van een dag eerder. Dus kan het ook zijn dat vooral de benen moeten herstellen en dat de conditie (hart) gisteren het niet zo zwaar heeft gehad?
Wow wat een mooie lage rusthartslag zeg. Heb je naast hardlopen nog structureel jaren aan duursport (wielrennen?) gedaan? Mijn rust HR komt niet onder de +/-55. Een prima hartslag voor een volwassen man maar toch hoopte ik dat ik het verder naar beneden kon trainen. Gelukkig ook een hoge max (205) dus een prima 'delta'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:20:Hier toevallig nu een week op de gezondere tour, ben een beetje alle ongezonde tussendoortjes aan het vervangen voor fruit en groente, ben al een tijd stabiel rond de 76kg met 187cm maar kijken of dat nog iets kan zakken aangezien ik mij tijdens het verdiepen in lopen op vermogen overal gewicht zie terug komen, wist natuurlijk dat dit al een belangrijke factor is maar zo word je er wel meer bewust van.
Prima bezig. Vooral die bewustwording is erg belangrijk! Das echt een win-win situatie.

Tuurlijk zou het theoretisch aangezien de VO2-max nu eenmaal per kg (in de noemer...) gaat... dat minder wegen "beter" zou moeten zijn... maar dat geldt alleen als "all else being equal..."
Tja... en dat kan in het hoofd wel zo zijn maar fysiek e.d. blijkt dat vaak toch niet te kloppen.... maar dat moet je wel door hebben/van bewust zijn en er mee om kunnen gaan.

En dat is al heel lang bekend. Toen ik in '95 met hardlopen begon, sprak men er al over en leek het toen al niet iets nieuws.

En op een lege maag gaan trainen werd destijds ook al afgeraden. Er zijn meer cons dan pros
https://www.verywellfit.c...-an-empty-stomach-2911553
https://www.bodybuilding....ain-on-empty-stomach.html

En ik heb het om mij heen ook gezien dat zo een aanpak ook, het streven naar erg veel minder kilo's, en zeker met een verhoogd risico bij vrouwen, tot annorexia kan leiden. Heb met een spaarzame enkele die er over wilde/kon praten ook over gesproken.

Ze zeiden: Telkens als je een kilootje minder weegt word je beloond dat het sporten beter gaat.... je wordt een fuik in getrokken waar je mogelijk niet meer uit kunt komen tot dat op een bepaald moment zoveel spieren verloren hebt, omdat het lichaam die "op gaat eten" bij gebrek aan normaal voedsel..... dat je haast letterlijk door je hoeven gaat... Maar omdat je zo lang geconditioneerd bent om het zo te doen, is het uit die fuik komen ontzettend moeilijk. De persoon die ik sprak kwam er nog net op tijd uit, maar vertelde dat het wel een punt van aandacht blijft... de pre-conditioning van je mind ben je niet zo maar kwijt... (lees ... verslaving aan dat effect..)

Ben dus erg voor wat @Tinusvolkel beschrijft... je (nog meer) bewust worden van wat je eet. _/-\o_ en daar mee heel geleidelijk wat kilo's kwijt raakt maar nooit teveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
route99 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Prima bezig. Vooral die bewustwording is erg belangrijk! Das echt een win-win situatie.

Tuurlijk zou het theoretisch aangezien de VO2-max nu eenmaal per kg (in de noemer...) gaat... dat minder wegen "beter" zou moeten zijn... maar dat geldt alleen als "all else being equal..."
Tja... en dat kan in het hoofd wel zo zijn maar fysiek e.d. blijkt dat vaak toch niet te kloppen.... maar dat moet je wel door hebben/van bewust zijn en er mee om kunnen gaan.

En dat is al heel lang bekend. Toen ik in '95 met hardlopen begon, sprak men er al over en leek het toen al niet iets nieuws.

En op een lege maag gaan trainen werd destijds ook al afgeraden. Er zijn meer cons dan pros

En ik heb het om mij heen ook gezien dat zo een aanpak ook, het streven naar erg veel minder kilo's, en zeker met een verhoogd risico bij vrouwen, tot annorexia kan leiden. Heb met een spaarzame enkele die er over wilde/kon praten ook over gesproken.

Ze zeiden: Telkens als je een kilootje minder weegt word je beloond dat het sporten beter gaat.... je wordt een fuik in getrokken waar je mogelijk niet meer uit kunt komen tot dat op een bepaald moment zoveel spieren verloren hebt, omdat het lichaam die "op gaat eten" bij gebrek aan normaal voedsel..... dat je haast letterlijk door je hoeven gaat... Maar omdat je zo lang geconditioneerd bent om het zo te doen, is het uit die fuik komen ontzettend moeilijk. De persoon die ik sprak kwam er nog net op tijd uit, maar vertelde dat het wel een punt van aandacht blijft... de pre-conditioning van je mind ben je niet zo maar kwijt... (lees ... verslaving aan dat effect..)

Ben dus erg voor wat @Tinusvolkel beschrijft... je (nog meer) bewust worden van wat je eet. _/-\o_ en daar mee heel geleidelijk wat kilo's kwijt raakt maar nooit teveel.
Eens.

Dat ik 's ochtends een keer vroeg zonder ontbijt de deur uitga voor een rustig rondje heeft niks te maken met het willen verliezen van gewicht, maar is meer vanwege praktische redenen, zoals het niet 2 uur eerder de wekker hoeven zetten om eerst te ontbijten.
Het eerste wat ik doe is eten als ik terugkom van het lopen en daarna pas douchen (en aan het werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Valorian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Wow wat een mooie lage rusthartslag zeg. Heb je naast hardlopen nog structureel jaren aan duursport (wielrennen?) gedaan? Mijn rust HR komt niet onder de +/-55. Een prima hartslag voor een volwassen man maar toch hoopte ik dat ik het verder naar beneden kon trainen. Gelukkig ook een hoge max (205) dus een prima 'delta'.
Is vooral door het hardlopen gezakt, dit doe ik nu pakweg 2 jaar, daarvoor gevoetbald op het aller laagste niveau, en fiets nu een half jaartje, dus dat kan het ook niet zijn. Hij zal dus altijd al aan de lage kant geweest zijn. Mijn max zit op 170 dus mijn delta is een stuk kleiner.
[...]

Interessant verhaal (y) ik ben ook niet echt minder aan het eten, maar vooral gezonder. Dus eerst pakte ik savonds regelmatig chips, want sport toch genoeg dus komt toch niks aan, nu pak ik savonds nog wat yogurt of kwark met "verse" kiwi en banaan (als ik die overdag niet al 1 op heb) Hierdoor hoop ik dat ik wat vet inwissel voor spieren of een beetje afval.

Verder lunch ik nu meer met salades (bijvoorbeeld sla komkommer stukjes kip ei crackers en een beetje dressing) maar meestal eet ik er naast ook nog gewoon een boterham bij.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

[...]

...
Als ik bij de eerste link de nadelen bekijk:
Makes High-Intensity Workouts Hard, intervallen nuchter doen is voor de meeste inderdaad niet handig en voegt niets toe aan de training. Bij duurlopen wel.
Can Cause Overeating, hebben we het over een afval clubje of prestatie gerichte groep?
Doesn't Promote Fat-Burning, in de uitleg richten ze zich op het feit dat de absolute hoeveelheid die je verbrand minder is maar bij een duurloop wil je vooral dat je lichaam de verhouding vet/cal verbeterd.
May Lead to Muscle Loss, begint al met 'When you run fasted' waarbij je eerst al je calorieen op moet maken voordat je pas je spiereiwitten aanspreekt.

Ik zou dus zeggen ligt aan het doel van de training; intervallen niet nuttig. Duurlopen nuttig indien je je vetverbranding wilt verbeteren, zoals voor een marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Er zijn er die lopen even 24 mijl op een lege maag....
https://twitter.com/deankarnazes/status/1000142953786982400
I sometimes do this because then when I run with proper food and hydration it seems to work twofold.
Maar ja, da's Dean Karnazes, die heeft toch al een fysiologie die anders is dan anders :9

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Hallo iedereen,

Ik ben onlangs weer begonnen met hardlopen (en fietsen) en heb toen weer runkeeper aangezwengeld.
Ik vind runkeeper fijn vanwege de workouts die je er zelf in kan zetten (bijvoorbeeld 3 min steady 1 min slow x8). Ook vind ik het instellen van de announcements (x min of x km - en dan instellen wat je wil horen x min/km of x km/h gemiddeld) heel erg fijn.

Wat ik mis is dat je niet direct kan syncen met Strava.
Ik doe nu eigenlijk alles als groep exporteren en dan importeren in strava.
maar dan raak ik wat data kwijt (bijvoorbeeld naam van de run, etc.).

Weten jullie of er een app is die dit wel kan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

@Awaken1 https://tapiriik.com al geprobeerd?

edit: voor het syncen dan, dan kun je je huidige app misschien gewoon blijven gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Tazzios op 25-02-2021 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
Awaken1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:03:
Weten jullie of er een app is die dit wel kan?
Tapiriik (web) of SyncMyTracks (app)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Zo dat was snel.
SyncMyTracks is helaas alleen voor Android (sorry had ik er niet bijgezet dat ik iOS gebruik).
Tapiriik lijkt perfect! Site is wel erg traag op het moment.

• TheOmen
Awaken1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:09:
Zo dat was snel.
SyncMyTracks is helaas alleen voor Android (sorry had ik er niet bijgezet dat ik iOS gebruik).
Tapiriik lijkt perfect! Site is wel erg traag op het moment.
Ja, je moet niet verwachten dat je upload direct is gesynct, daar gaan soms wat uren overheen, helaas.
(in mijn ervaring wisselt het nogal, van bijna direct tot 'we zien morgenochtend wel of het over is')

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:20:
Ojee ik zie een tabel met gewicht / lengte / bmi aankomen (toepasselijk woord :+ ) in de topic start :P
Dan mag je wel beginnen aan een integratie met Runalyze/Garmin/etc. om al die data automatisch te syncen, anders blijf je bezig :+ Misschien kun je dan ook gelijk die PR's syncen... Jouw rusthartslag is heel laag (maar zoals je al zegt ligt je max ook een stuk lager). Grappig, ik haal jouw hartslag wel eens als voorbeeld aan bij vrienden als ze beginnen over "lopen op een hartslag van 150bpm". Het zegt simpelweg niets. Ik vergis me daar ook weleens in als ik bijv. op Strava kijk. Ik ben daardoor echt voorstander dat Strava dat systeem overboord gooit en veel meer in HR% gaat tonen. Dat zegt simpelweg zoveel meer dan alleen een absoluut hartslaggetal. Mensen gaan getallen toch onderling vergelijken, zorg dan dat je een vergelijkbaar getal gebruikt. En dan kun je natuurlijk weer discussiëren of je dan HRR% of HR% moet gaan tonen, maar ga in ieder geval iets met % doen.

Mijn rusthartslag was de afgelopen maanden 49 (november t/m januari). Inmiddels weer 47 in februari (net als vóór november). Toch gek, ik doe echt niets anders dan toen. Maar mijn max ligt ook iets boven de 200, dus ik heb wel een vrij groot bereik. Maar als ik 200 heb, dan is het echt afzien dus dat trek ik echt niet lang :X

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Enige tijd geleden ging het hier over tempo voor rustige dagen / hersteldagen. Ik kwam vandaag dit artikel tegen van Greg McMillan.

https://www.mcmillanrunni...gA3SuMkJhmkGexv49sZvNU%3D

Sorry voor de lelijke link, lukte nu niet om het mooier te maken.

• route99

route99

InZane schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:32:
[...]Eens.D.....vroeg zonder ontbijt de deur uitga voor een rustig rondje .............is meer vanwege praktische redenen....
Snap ik helemaal. Wat ik vaak doe is een halve banaan eten voor dat ik ga duurlopen. Dat voelt iig bij mij prettiger aan dan een lege maag en eenmaal gewend heb je er geen last van. Wordt ook tijdens marathons onderweg gebruikt, mits je je er aan went, prima te doen. Tis een alternatieve optie ipv niks eten.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
[...]......En op een lege maag gaan trainen werd destijds ook al afgeraden........
Destijds had je ook een schijf van 5 die volledig achterhaald is. Ik combineer periodiek vasten en een low carb dieet (nee, geen dieet als in "afvallen", maar eetgewoonte) als sinds september. Ik eet 's middags en 's avonds en voel me daar erg goed bij. ja, ik zondig wel eens, een occasional frietje oid en ik snack wel eens noten en/of fruit buiten die twee maaltijden, maar overall is het een heerlijk gevoel dat die bloedsuikerspiegel zwabbering helemaal weg is. Die veroorzaakt de graasbehoefte.

Resultaat? Gewicht binnen 2 maanden van 91 naar 86 kg (bij 1.98mtr) en stabiel sinds 4 maanden, buikomvang ongeveer 8 centimeter afgenomen.

Disclaimer, voor iedereen werkt het anders, ik kon altijd al goed sporten op een lege maag, nu fiets ik probleemloos 2 uur plus zonder eten, op vetverbranding dus. Eet ik spieren op? Geen idee, ik eet veel eiwitten en vetten. Het hardlopen is pas sinds kort weer begonnen en met hogere tempo's heb ik nog weinig ervaring, daar zal ik toch brandstof voor moeten hebben.

Maar ik kan het iedereen aanraden eens te proberen, ik slaap significant beter dan voorheen en ben overdag energieker. Moet er wel bij vermelden dat ik het samen met mijn vriendin doe en dat scheelt ook behoorlijk om je (eet)gedrag te veranderen. Door corona en thuiswerken kun je makkelijker iets koken tussen de middag, want de snelle bammetjes zijn verleden tijd. Je geeft meer tijd en aandacht aan je wat je eet en dat is sowieso winst.

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Dan mag je wel beginnen aan een integratie met Runalyze/Garmin/etc. om al die data automatisch te syncen, anders blijf je bezig :+ Misschien kun je dan ook gelijk die PR's syncen... Jouw rusthartslag is heel laag (maar zoals je al zegt ligt je max ook een stuk lager). Grappig, ik haal jouw hartslag wel eens als voorbeeld aan bij vrienden als ze beginnen over "lopen op een hartslag van 150bpm". Het zegt simpelweg niets. Ik vergis me daar ook weleens in als ik bijv. op Strava kijk. Ik ben daardoor echt voorstander dat Strava dat systeem overboord gooit en veel meer in HR% gaat tonen. Dat zegt simpelweg zoveel meer dan alleen een absoluut hartslaggetal. Mensen gaan getallen toch onderling vergelijken, zorg dan dat je een vergelijkbaar getal gebruikt. En dan kun je natuurlijk weer discussiëren of je dan HRR% of HR% moet gaan tonen, maar ga in ieder geval iets met % doen.

Mijn rusthartslag was de afgelopen maanden 49 (november t/m januari). Inmiddels weer 47 in februari (net als vóór november). Toch gek, ik doe echt niets anders dan toen. Maar mijn max ligt ook iets boven de 200, dus ik heb wel een vrij groot bereik. Maar als ik 200 heb, dan is het echt afzien dus dat trek ik echt niet lang :X
Haha, was destijds al bezig geweest met wat automatiseren via google forms en sheets, maar heb toch maar besloten om het in een normaal excel bestand te gooien die meteen de UBB tabellen maakt.

Verder denk ik dat er hier best veel zullen zijn met een rust hartslag van rond de 40 is voor sporters dacht ik niet heel vreemd. Maar ik word dus gebruikt als voorbeeld voor aparte gevallen :P

En idd hartslag vergelijken gaat niet, 150 zit bij mij rond een 4:16 /km (beoogt marathon tempo :P) maar voor sommige zal het misschien LSD loop hartslag zijn op pakweg 5:30 /km

En de betaalde Strava doet op zich al in procenten bij de hartslagzones.

• route99

route99

Tazzios schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:49:
[...]......May Lead to Muscle Loss, begint al met 'When you run fasted' waarbij je eerst al je calorieen op moet maken voordat je pas je spiereiwitten aanspreekt.
Het lichaam pakt waar de energie het snelst beschikbaar is. Bij een duurloop zal er minder kans zijn op energie van de spieren zelf opeten.
.bij een duurloop wil je vooral dat je lichaam de verhouding vet/cal verbeterd.
Ik zou dus zeggen ligt aan het doel van de training; intervallen niet nuttig. Duurlopen nuttig indien je je vetverbranding wilt verbeteren, zoals voor een marathon.
Tuurlijk heb ik niet alle cases besproken, mijn antwoord is vooral indicatief dat je over je eigen situatie nadenkt. Ik snap waar je heen wilt maar het is imho daarmee niet onderbouwd dat een echt lege maag daar bij helpt. Ik vermoed dat een half banaantje je niet van je doel afhoudt waar je naar streeft...
Trainers waar ik mee werkte waren er iig niet voor om met een compleet lege maag ook een duurloop te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Frenz64 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:51:
[...]Resultaat? Gewicht binnen 2 maanden van 91 naar 86 kg (bij 1.98mtr) en stabiel sinds 4 maanden, buikomvang ongeveer 8 centimeter afgenomen.
Fijn dat het bij jou iig lijkt te werken..
Disclaimer, voor iedereen werkt het anders
Een bekende en deskundige op dit gebied in mijn omgeving denkt daar anders over. Dat het idd vaak anders werkt. Relatief extreme aanpakken en bijna alle diëten werken alleen maar op korte termijn. Zijn vaak ook niet vol te houden en (zeer) eenzijdig qua voedingstype/waarde.
De pro's zijn vooral van de benadering zoals @Tinusvolkel vertelde, bij hem niet eens gericht op echt afvallen, maar als je daar wel wat meer op let, is bewust eten een hele belangrijk kernpunt.
En er zijn de nodig tips als je (lekkere) trek krijgt... ga wat doen en het verdwijnt meestal als sneeuw voor de zon.
Uiteindelijk zal iedereen zelf het liefst een duurzame aanpak moeten uitvinden. De meeste andere zaken, zijn vaak een hype. Vaak niet vol te houden.

En dat een schijf van 5 die volledig achterhaald is... maar dat geldt toch ook voor de periode die hieraan vooraf ging aan kennis.... die achterhaald is... Dat kun je niet zo maar als argument gebruiken.
Dat feit dat die" schijf van 5 die volledig achterhaald is"..... dat heet "gewoon" voortschrijdend inzicht .... alles voor niks op tegen....

Eigenlijk hoop ik dus ook dat jouw aanpak daar aan meedoet.... dat er ook voortschrijdend inzicht is of die methode wel de beste is...

Immers stilstand is achteruitgang, ongeacht welke methode... inzichten gaan hopelijk altijd vooruit.
Toch?

• Frenz64
Ik denk dat (vrijwel) elke vorm van bewust met je voeding bezig zijn positief is @route99 . Met achterhaald bedoel ik eigenlijk dat de voedingsindustrie ons nou niet bepaald de goede kant op stuurt. Is hier niet de plek om daar met het vingertje te gaan wijzen.

Stilstand is idd achteruitgang, dat weten wij hardlopers maar al te goed :+ . Ik merk dat ik met het klimmen der jaren (lees: ik word oud) me meer bezig houd met wat ik wel en niet wil. Voeding is daar een veel belangrijker component in geworden. Sporten kun je afhankelijk van je fitheid en tijd beperkt doen, eten doe je elke dag (minimaal twee keer in mijn geval) en je stopt het in je eigen lijf, hoe belangrijk wil je het hebben?

• route99

route99

@Frenz64 Het zijn prim punten die je nu aanstipt.
De de voedingsindustrie ....??
Die bepalen niet wat ik eet...
Mijn achtergrond is wel van het platteland.. we eten wat ons land aan producten biedt.
Het echte besef van het bestaan van een echte voedingsindustrie kwam dus veel later.
Onze biologie leraar op het collega en had er in 1968 in mijn brugpieperjaar er over dat kinderen uit zijn stad niet wisten dat de melk van de koe oid kwam maar alleen uit de fabriek....
Dat kwam wel even vreemd binnen, stond je bij gebrek aan media tov er nu is niet bij stil....

En daar moeten we nog veel meer naar terug: Waar komt alles vandaan?
En weet dat een kilo vlees zeker 9x zoveel energie kost dan een kilo groente.
Toen ik als zaterdag en vakantiehulp bij de boer aan de slag ging, zag ik ze worstelen met de adviezen van de landbouwconsulenten...dat het maar groter moest... maar het werd niet beter.... :(
Dat een boerenfamilie toen van 25 koeien en een gemengd bedrijf zonder mestoverschotten.., mooi kon bestaan... werd al ras verleden tijd...
We weten nu wat de gevolgen zijn. De boer waar ik toen werkte voorspelde het al dat dit de verkeerde kant uit ging...

Ergo: Blijf zelf nadenken en laat die de voedingsindustrie maar eens flink tegen de wal aan knallen .... die het schip doet keren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:58:
[...]

Verder denk ik dat er hier best veel zullen zijn met een rust hartslag van rond de 40 is voor sporters dacht ik niet heel vreemd. Maar ik word dus gebruikt als voorbeeld voor aparte gevallen :P
Ik heb het ook. Maar het zegt helemaal niks over je max hartslag, want dat is gewoon een heel ander mechanisme.

Het is niet zo dat rusthartslag laag = groot hart = meer slagvolume = lagere max hartslag nodig.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 18-09 14:31
m-vw schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:38:
Ik ben niet te zwaar, ben gewoon 10cm te kort.
:)
Twintig jaar geleden woog ik een kleine 20kg minder, maar ik zou echt niet weten hoe ik dat nu zonder hele extreme aanpassingen zou kunnen realiseren.
Hangt van je huidige voedingspatroon af. Ik ben ook met de jaren steeds een paar kilo aangegroeid, totdat ergens vorig jaar de weegschaal opeens 90 kilo aansloeg. Was wel even een wakeup.
Sinds die tijd bezig geweest met beter opletten wat/hoe je eet; in mijn geval ben ik naar een vrij strak 3x eten per dag teruggegaan; ontbijt, lunch en avondeten.

Tussendoor probeer ik niet te eten/snacken. Tuurlijk zitten daar best wat zondigmomenten bij, zeker na het avond eten een koekje bij de koffie, in het weekend soms wat chips, maar al met al ben ik in zo'n 10 maanden 13 kilo kwijtgeraakt, zonder echt drastisch te lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:38:
[...]

Ik heb het ook. Maar het zegt helemaal niks over je max hartslag, want dat is gewoon een heel ander mechanisme.

Het is niet zo dat rusthartslag laag = groot hart = meer slagvolume = lagere max hartslag nodig.
Had eigenlijk wel zoiets verwacht, maar is het dan meer:

Beter "getraind" = groter hart = meer slagvolume = lagere rusthartslag. Dus dat je dan sneller kan lopen aangezien je op je max hartslag meer bloed naar je spieren kan pompen.

Verder gebruik ik m'n rusthartslag vooral om te kijken of ik weer uitgerust ben.

Maar om meteen een nieuwe discussie aan te slingeren, kan ik dan beter naar de HRV kijken?

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 25-02-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

De lagere rusthartslag geeft je over het algemeen een groter hartslag trainingsbereik... door nl effectief te trainen icm een goede rust zoals @Tinusvolkel ook schreef kun je die rust hartslag beïnvloedden. dus lager maken. De HF-max kun je zover mijn kennis rijkt niet beïnvloeden.
Dus bij het in vorm komen is er meer ruimte aan de onderkant om bij lagere hartslag dezelfde snelheid te behalen en kun je bij een hogere hartslag dus meestal harder gaan lopen.
Als je regelmatig een hartslag meter test doet ga je dat in vorm komen heel vaak op die manier het net beschreven effect daarin terug zien.
In combinatie daarmee zijn dan mogelijk de omstandigheden om profijt te hebben van supercompensatie ook aanwezig en kun je daar echt profijt van hebben. Naar mij nazelf kijkend werd dat effect vooral versterkt door regelmatig wedstrijden te lopen die passen in het trainingsschema. Na de virtuele trial cross ruim 4 weken geleden zag ik de HF naar 34 zakken, dat effect duurde een weekje en ging de HF weer naar 40-41. Er kwam nl sneeuw/gladheid en geen vervolg cross..... Nu duik ik af en toe weer onder de 40.

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 08:10
Potverdikkie, vandaag weer een tegenvaller. Ik had gisteren met het mooi weer lekker weer kunnen lopen in mijn opbouwschema (8 x 1 min met 3 minuten lopen) en hoewel ik vooraf wel wat pijntjes had in mijn voet ging het tijdens het lopen heel goed. Alleen tijdens het laatste interval merkte ik wel dat ik iets moeite had om netjes mijn voet af te rollen maar daar dacht ik eigenlijk niet zoveel van. Echter kreeg ik in de loop van de dag wel echt serieus veel meer pijn in mijn voet en dat straalde uit naar mijn been. Vanmorgen ook wakker geworden met veel pijn, echt serieus mank lopen, dus ik ben even bij de dokter langs geweest (ik vreesde voor een stress-fractuur).
De dokter denkt aan een overbelasting van de banden rond mijn enkel omdat ik behoorlijk pronerende voeten heb, de hoop is dat de orthopeed nog iets kan helpen met steunzolen maar op de korte termijn zal het waarschijnlijk wel een beetje lastiger worden om op te bouwen met het lopen. Ik kan voorzichtig nog wel een beetje wat doen mogelijk maar aangezien ik zo vroeg in het schema al veel last heb gekregen weet ik niet heel goed waar ik goed aan doe. Ook wat andere sport (boksen/fitness) betreft wordt het waarschijnlijk even lastig de komende tijd.
Nou ja, dat was even mijn rant, ik blijf vrolijk meelezen over de mensen die wel met dit mooie weer aan de slag kunnen blijven en hoop binnenkort wel weer mee te kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben bezig met Evy om via interval naar de 5Km te gaan.
Nu had ik 6 februari lekker de gang erin zitten maar toen ging het sneeuwen en de polderwegen waren niet beloopbaar.
Dus ben nu de 19e weer verder gegaan met mijn programma en weer 3 trainingen afgerond Nu les 20.

Nu zie ik echter op mijn horloge dat ik "niet productief" ben.
VO2 max is goed (47)
Trainingsbelasting is Hoog (387).

Nu heb ik sinds 6 februari ook nieuwe schoenen en de laatste 2 trainingen mijn hartslagband aangehad.

Kan het zijn omdat ik een 2 weken niet getraind heb mijn belasting nu te zwaar is en dit vanzelf weer stabiel wordt?
Of komt het door mijn hartslagband dat hij nu nauwkeuriger meet mijn waardes niet kloppen?

Ik wil vanavond weer een training doen, maar wil mij liever niet overbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
ik denk dat je van sommige dingen van garmin niet al te veel moet aantrekken. het 'niet productief' gaat volgens mij op basis van de door garmin berekende vo2max waarde, als die naar beneden gaat bij je volgens mij al snel niet productief.

De belasting klopt volgens mij wel redelijk, die kun je beste wel beetje in het groene gebied houden wat garmin aangeeft. Als je 2 weken niets gedaan heeft, is het groene gebied wat naar beneden verschoven

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Beter "getraind" = groter hart = meer slagvolume = lagere rusthartslag. Dus dat je dan sneller kan lopen aangezien je op je max hartslag meer bloed naar je spieren kan pompen.

Verder gebruik ik m'n rusthartslag vooral om te kijken of ik weer uitgerust ben.

Maar om meteen een nieuwe discussie aan te slingeren, kan ik dan beter naar de HRV kijken?
De vraag is hoe ver ik met mijn beroepsdeformatie moet gaan. "Groter hart" is voor mij altijd een beetje een trigger, omdat het hart van een sporter niet groter is dat van een willekeurig individu. Een groot hart heb je, afhankelijk van je definitie van groot, als je een dilaterende of een hypertrofische cardiomyopathie hebt. Als mensen spreken over het 'grote sporthart' heb ik altijd het idee dat men denkt dat sporters een afwijkend hart hebben, terwijl dat absoluut niet het geval is.

Het sporthart is dus iets anders dan groot. Het heeft namelijk een toegenomen elastische (diastolische) functie. Er zijn nog meer veranderingen die onder andere leiden tot een verbeterde contractiliteit, die je in het boek ook besproken ziet worden.

Over hartritmevariabiliteit... heb je even? Haha. Ik heb me de afgelopen jaren natuurlijk meer gericht op ziekte dan op gezonde condities, waarmee ik maar wil zeggen dat ik vooral heel veel slechte oorzaken van een toegenomen HRV voorbij heb zien komen. Denk aan verscheidene ritmestoornissen. Daarnaast heb ik zelf een sinusaritmie, iets wat veel voorkomt en geen probleem is verder. En vooral jonge mensen hebben een toegenomen HRV omdat tijdens de inademing de hartslag iets versnelt t.o.v. het gemiddelde, omdat de negatieve druk in de borstkas een aanzuigende werking heeft en er dus meer bloed de rechter boezem bereikt. Vanwege de seriële schakeling van onze bloedsomloop versnelt die hele omloop dus even.

Maar ja, HRV is verder inderdaad een redelijk betrouwbare maat. Een mooi overzichtsartikel heb ik hier gevonden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5624990/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:25
Crxtreem schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:32:
Ik ben bezig met Evy om via interval naar de 5Km te gaan.
Nu had ik 6 februari lekker de gang erin zitten maar toen ging het sneeuwen en de polderwegen waren niet beloopbaar.
Dus ben nu de 19e weer verder gegaan met mijn programma en weer 3 trainingen afgerond Nu les 20.

Nu zie ik echter op mijn horloge dat ik "niet productief" ben.
VO2 max is goed (47)
Trainingsbelasting is Hoog (387).

Kan het zijn omdat ik een 2 weken niet getraind heb mijn belasting nu te zwaar is en dit vanzelf weer stabiel wordt?
Of komt het door mijn hartslagband dat hij nu nauwkeuriger meet mijn waardes niet kloppen?

Ik wil vanavond weer een training doen, maar wil mij liever niet overbelasten.
Ik had hetzelfde. In de week van de sneeuw niet gelopen. Risico op glijden en vallen leek me te groot.

Vorige week wilde ik weer verder waar ik gebleven was, maar dat vond Garmin niet goed. Niet productief en 2 punten omlaag met de vo2max. Mijn hartslag was ook hoger dan eerder. Maar deze week is de balk weer groen en voelt het ook beter. Volgens mij komt het dus vanzelf weer goed, maar het kan vast geen kwaad om de eerste paar keren wat rustiger aan te doen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Frenz64
Krylinck schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:01:
[...]
.....Het sporthart is dus iets anders dan groot. Het heeft namelijk een toegenomen elastische (diastolische) functie. Er zijn nog meer veranderingen die onder andere leiden tot een verbeterde contractiliteit, die je in het boek ook besproken ziet worden.........
Zonder het woordenboek erbij te pakken, toegenomen elastische functie en verbeterde contractiliteit betekent toch simpelweg (!) een hartwand die beter uitrekt en intrekt? Dan is in de volksmond "een groter hart" niet helemaal incorrect? Oké, een 'kleiner hart" klopt dan ook (pun intented).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Frenz64 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Zonder het woordenboek erbij te pakken, toegenomen elastische functie en verbeterde contractiliteit betekent toch simpelweg (!) een hartwand die beter uitrekt en intrekt? Dan is in de volksmond "een groter hart" niet helemaal incorrect? Oké, een 'kleiner hart" klopt dan ook (pun intented).
Een groter hart als het nodig is :+

Maar ja, dat andere is sowieso helemaal waar. Als er bloed het hart binnen komt, is het hart een elastiek. Als het bloed het hart moet verlaten, is het een knijpende vuist die met een wringende beweging zo'n 60% van de inhoud de hartkamers uitperst.

Strava

• Tinusvolkel
@Krylinck Volgens mij begon jij als eerst over een groter hart :P

Ik had vanmorgen alleen deze vraag en we zijn inmiddels een beetje afgedwaald :)
Verder heb ik een lagere rusthartslag dan verwacht, zit nu op 38 en heb dit normaal als ik een dag niet getraind heb, vind dit een beetje raar aangezien gisteren de training een stuk zwaarder aanvoelde ivm (denk ik) het fietsen van een dag eerder. Dus kan het ook zijn dat vooral de benen moeten herstellen en dat de conditie (hart) gisteren het niet zo zwaar heeft gehad?
Maar zullen we dan maar spreken over een efficiënter hart? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
Of is het effectiever...? In dit topic hebben we in ieder geval allemaal een groot hart O+

Gisteren trouwens voor de afwisseling een leuke training gelopen: 3 kilometer duurlooptempo en daarna 1 kilometer vlot, uiteindelijk drie keer herhaald. Leuke afwisseling en check hoe de conditie is, mijn hartslag zakte elke keer weer vrij vlot terug naar de hartslag voor de vlotte kilometer, dus dat zat wel snor. Eigenlijk wilde ik elke "snelle" kilometer wat sneller lopen, maar mijn benen waren nog zo zwaar van een stevige wandeling 's middags en de vele activiteiten afgelopen week, dat het mij wel dierbaar was :z Soms moet je ook weten waar je eigen grenzen liggen, merk dat ik ook wel wat moet wennen aan de temperatuur. Morgen weer lekker de hort op als het een beetje lukt met werk.

Is #teamzweet bij jullie trouwens ook weer terug? ;( Het gutste gisteren weer van mijn voorhoofd af.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Arjan90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:34:
Of is het effectiever...? In dit topic hebben we in ieder geval allemaal een groot hart O+

Gisteren trouwens voor de afwisseling een leuke training gelopen: 3 kilometer duurlooptempo en daarna 1 kilometer vlot, uiteindelijk drie keer herhaald. Leuke afwisseling en check hoe de conditie is, mijn hartslag zakte elke keer weer vrij vlot terug naar de hartslag voor de vlotte kilometer, dus dat zat wel snor. Eigenlijk wilde ik elke "snelle" kilometer wat sneller lopen, maar mijn benen waren nog zo zwaar van een stevige wandeling 's middags en de vele activiteiten afgelopen week, dat het mij wel dierbaar was :z Soms moet je ook weten waar je eigen grenzen liggen, merk dat ik ook wel wat moet wennen aan de temperatuur. Morgen weer lekker de hort op als het een beetje lukt met werk.

Is #teamzweet bij jullie trouwens ook weer terug? ;( Het gutste gisteren weer van mijn voorhoofd af.
Ja team zweet helemaal terug. En erger: team muggen zijn ineens als kolonie weer aanwezig bij de atletiekbaan. Lijkt erop dat ze ergens onder het ijs overleefd hebben én ontdekt hebben dat 18:00-20:00 nu happy hour is op de baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:01:

Volgens mij begon jij als eerst over een groter hart :P
Dat klopt, met een statement hoe het niet zit xD

Zijn de muggen nu al terug trouwens :o

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Krylinck schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ja joh, eergister al de eerste slaapkamersluipers verschalkt hier.

Status report: vanochtend de training gedaan die gisteravond stond ingepland. Ging me eigenlijk wel soepeltjes af. Ik heb nog steeds erg het gevoel dat ik geen klap doe nu. Maar ja, dat is ook de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:41:
[...]

Ja team zweet helemaal terug. En erger: team muggen zijn ineens als kolonie weer aanwezig bij de atletiekbaan. Lijkt erop dat ze ergens onder het ijs overleefd hebben én ontdekt hebben dat 18:00-20:00 nu happy hour is op de baan.
En de paddentrek is schijnbaar ook al begonnen. Heb er gisteravond 2 keer eentje van het wandelpad afgehaald en bij het water neergezet. Waren flinke jongens trouwens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Vanochtend een heerlijk, rustige 10km gedaan.
Nog steeds flink aan het zweten; liep in kort/kort, maar had het gevoel prima in een singlet te hebben kunnen lopen en dan nog steeds warm genoeg te hebben. Even schakelen weer na de afgelopen weken/maanden.

Je hoort me verder niet klagen, vind 't heerlijk om zo in 't zonnetje de deur uit te gaan!

Strava

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:27:
[...]

En de paddentrek is schijnbaar ook al begonnen. Heb er gisteravond 2 keer eentje van het wandelpad afgehaald en bij het water neergezet. Waren flinke jongens trouwens.
Ja, door corona zijn die dikke padden dit jaar extra groot. Hele jaar binnen gezeten en weinig beweging. :p

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Krylinck schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ik ben sinds afgelopen zaterdag al weer een de hooikoortstabletten, om in die hoek te blijven. Na afloop van elke run heb ik last en zonder zonnebril krijg ik geheid last van m'n ogen.

Deze week verder een soort van rustweek. M'n benen hebben ineens genoeg van de 80+ km/week die ik ze tot nu toe dit jaar heb gegeven. Misschien iets icm de temperaturen en de hooikoorts. Deze week alleen maar hersteltempo's. Zaterdag nog wel een 40+ km in de planning staan, dus nog even kijken hoe dat gaat lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Iemand hier al eens gewerkt aan zijn 'Ground Contact Time Balance (links-rechtsverhouding) en daar nuttige tips voor? Mijn garmin geeft aan dat deze niet echt in balans ligt... Hoe meer ik mijn snelheid opvoer, hoe minder evenwichtig ik blijkbaar loop (threshold/intervallen zijn zelfs 46.5% - 53.5%). Dat lijkt me niet heel efficiënt en vraag me af of je daar specifieke drills/oefeningen voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb vanmiddag 10+7+5min @4:30 gelopen (doeltempo, was tegen de drempel aan) met 5:00 dribbel ertussen, dan zit ik eigenlijk continue rond de 51,5/48,5, en ik zie geen verschil met de langzamere dribbels, weinig uitschieters naar slechter of beter. Alleen bij een minuutje wandel zit ik in t "groen"

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 25-02-2021 19:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
minimaLL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:43:
Iemand hier al eens gewerkt aan zijn 'Ground Contact Time Balance (links-rechtsverhouding) en daar nuttige tips voor? Mijn garmin geeft aan dat deze niet echt in balans ligt... Hoe meer ik mijn snelheid opvoer, hoe minder evenwichtig ik blijkbaar loop (threshold/intervallen zijn zelfs 46.5% - 53.5%). Dat lijkt me niet heel efficiënt en vraag me af of je daar specifieke drills/oefeningen voor hebt.
Krachttraining en dan vooral bilspieren! Bij mij kan je aan de GCT-balans zien of ik mijn krachttrainingen een beetje trouw doe: zonder (veel) meer rechts dan links, met nagenoeg gelijk.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12
Rudedadude schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Ik ben sinds afgelopen zaterdag al weer een de hooikoortstabletten, om in die hoek te blijven. Na afloop van elke run heb ik last en zonder zonnebril krijg ik geheid last van m'n ogen.
Ik ook, nou ja, ik heb jeukende ogen sinds zondag en slik pilletjes vanaf maandag, want ik had er thuis geen meer en moest nog even langs een drogisterij. Ik heb er dit keer oogdruppeltjes bijgekocht en dan werkt bij mij tot nu toe erg prettig.

Vandaag Fartlek Interval Run gedaan (10x 1min Fast, 1min Easy). Lekker door een wolkbreuk, dat spoelt de pollen in ieder geval voor even weg :)

https://www.strava.com/activities/4849322729

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:34:

Hier gutste het net ook van m'n voorhoofd af maar had meer met de stomende regen te maken, de eerste minuut even vervelend maar daarna geen last meer van.

Maar dus m'n herstelloop hartslag test rondje gedaan, gem hartslag was 116 ( HRR 58% )
In het begin echt even wennen aan het tempo maar na een tijdje loopt dat ook wel weer prima.
Ik kon qua techniek nog redelijk blijven lopen zoals ik normaal doe, maar merkte wel dat je cadans omhoog gaat omdat je denk ik minder zweef tijd hebt.

gemiddelde statistieken:
hr: 116 tempo 6:19/km cadans 186 GCT 254ms VO 5.5cm power 206w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
AppieR schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Krachttraining en dan vooral bilspieren! Bij mij kan je aan de GCT-balans zien of ik mijn krachttrainingen een beetje trouw doe: zonder (veel) meer rechts dan links, met nagenoeg gelijk.
En train je dan de ene kant meer dan de andere?

Ik heb me ook weer voorgenomen om standaard weer wat oefeningen te doen, na een rustige loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
minimaLL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:43:
Dat scheelt idd wel veel! Bij mij is het meestal 51/49 ongeveer en bij mij wordt de balans juist beter als ik snelheid opvoer.

Ik zou ook denken aan krachtoefeningen om eea te verbeteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AppieR
Stefke schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:31:
[...]

En train je dan de ene kant meer dan de andere?
Niet structureel, al doe ik van bepaalde oefeningen wel een paar extra herhalingen als ik merk dat ik een zwakkere kant heb.

Voor de meeste oefeningen gebruik ik ook youtube filmpjes:
Hip mobility for Runners, een keer per week voor een rustige duurloop
Core training (incl rug en billen), eens per week, soms met vooraf een herstelloop van een half uur tot 3 kwartier
Yoga for Runners met Cara Gilman O+ , eens per week. Meestal op maandag na een zwaar trainingsweekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10
jorikc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Ik ook, nou ja, ik heb jeukende ogen sinds zondag en slik pilletjes vanaf maandag, want ik had er thuis geen meer en moest nog even langs een drogisterij. Ik heb er dit keer oogdruppeltjes bijgekocht en dan werkt bij mij tot nu toe erg prettig.

Vandaag Fartlek Interval Run gedaan (10x 1min Fast, 1min Easy). Lekker door een wolkbreuk, dat spoelt de pollen in ieder geval voor even weg :)

https://www.strava.com/activities/4849322729
Was ze 2 dagen vergeten in te nemen. Gisteren vol enthousiasme een easy run gedaan tussen de bomen. Was gesloopt na afloop. Het komt ieder jaar terug, en ieder jaar heb ik weer een keer dat ik zo tegen de lamp loop bij de start van het hooikoortsseizoen. Vooral de bomen hebben een flinke impact op hetgeen ik kan lopen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is er iemand die de Dutch Mountain Trail al al (trail)runnend heeft afgelegd?

Mijn idee;
Camper erheen. Beginpunt. +- 25km hardlopen tot punt B. Dan? Fietsen terug? Rijden met de camper tot punt B. Slapen. Fiets bij C neerzetten. Starten vanaf B naaar C. Terugfietsen. Etc.

Enfin, niet supereasy qua logistiek, maar ben benieuwd of dit al gedaan is, wat wel/niet handig is. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:12
Ik moet volgende week dinsdag in mijn trainingsschema een loop van 14,5 km doen met 5min opwarming en 5min cooldown. Zal dus op ongeveer 16-17k uitkomen.
Mijn huidige looproutes beperken zich tot een goeie 10k. Iemand een idee waar ik een random looproute kan genereren?
Ik heb al routeshuffle gevonden maar die gebruikt wegjes die niet eens bestaan.
Of hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:11:
Ik moet volgende week dinsdag in mijn trainingsschema een loop van 14,5 km doen met 5min opwarming en 5min cooldown. Zal dus op ongeveer 16-17k uitkomen.
Mijn huidige looproutes beperken zich tot een goeie 10k. Iemand een idee waar ik een random looproute kan genereren?
Of hoe doen jullie dit?
Zr40 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:12:
@anandus Probeer https://trailrouter.com/ eens? Die werkt ook best aardig, mits openstreetmap data voor jouw locatie enigszins klopt :)
Ik gebruik zelf de betaalde routebouwer van strava en klik zelf meestal even snel wat in elkaar.
Dus heb hier geen ervaring mee, maar je kan altijd even wat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:51
Of hoe doen jullie dit?
Typisch ken ik de rondjes in mijn omgeving erg goed en doe ik gewoon maar wat. Maar als ik een keertje creatief wil zijn of ergens anders loop, klik nog wel eens rondje in elkaar met behulp van komoot. Vooral populair onder de fietsers, maar voor hardlopen werkt het ook prima. Met een paar klikken op de kaart (evt via wat highlights die zijn weergegeven), creëert hij een "populaire" route o.b.v. de gegevens van andere gebruikers. Voordeel is dus dat je paden hebt die zeker bestaan en meestal best goed en mooi lopen.

Mocht je willen dan kan je ook laten exporteren naar je horloge oid.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Heb je een Garmin? Dan kan je via Connect zoeken op bestaande routes of zelf (evt automatisch) een route maken. Anders via https://afstandmeten.nl/ zelf een route in elkaar klikken.

Als je een een Stryd hebt kan je die gewoon op je schoenen knuppen. Als je dan gaat hardlopen hoef je alleen maar de kant op te lopen watt het apparaatje op wijst en heb je vanzelf 17km gelopen! Superhandig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Na het werk het even heerlijk de voorjaarszon in met de hardloopschoenen aan. Het ging echt super! Gewoon een beetje rond dwalen op ontspanning tot ik het genoeg vond. Uiteindelijk op 12,4km uitgekomen. Fijn om te weten dat dit er nog in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Totrail schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:06:
Na het werk het even heerlijk de voorjaarszon in met de hardloopschoenen aan.
Het voelt met dit weer inderdaad veel 'makkelijker' om de draad weer op te pakken, ondergaande zon met goede muziek op. Heerlijk om de corona-frustratie uit je lijf te rennen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
Ik loop nu al effe m'n lange loopjes aan een lage hartslag, maar de snelheid wilt maar niet omhoog. Als ik 10 km loop aan 140 bpm dan geraak ik gemiddeld aan 7:15 / km.

Waar moet ik mij op focussen om die snelheid te verbeteren?

[ Voor 11% gewijzigd door TheMaxMan op 26-02-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
TheMaxMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
Als ik 10 km loop aan 140 bpm dan geraak ik gemiddeld aan 7:15 / km.

Domme vraag wellicht, maar waarom loop je niet harder? Vanmiddag 5:18/km over 7km gedaan maar dan zit mijn hartslag op het einde wel op 175 bpm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Even terug in de februari realiteit -O-
Vol goede moed in kort kort naar buiten want het zonnetje scheen al de hele dag uitbundig. Stap je naar buiten "o dat is wel een stuk frisser dan afgelopen dagen", maar warm zat. Dan draai je de hoek om en krijg je de wind in je bakkes: "k-k-koud"! Dat viel tegen :P gelukkig in de praktijk redelijk wat beschutting gevonden, maar echt lekker was het niet buiten.

Mag de warmte weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
hoevenpe schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Domme vraag wellicht, maar waarom loop je niet harder? Vanmiddag 5:18/km over 7km gedaan maar dan zit mijn hartslag op het einde wel op 175 bpm.
Omdat ik er van uit ga dat mijn lange loopjes aan lage hartslag horen te zijn - ik zie dat in veel schema's terugkomen alleszins. Kwestie van geen verzuring te krijgen, of die 80/20 regel ofzo? Ik probeer ook gewoon maar wat :D

Qua snelheid heb ik al 1 km < 4:00 / km, 5 km < 5:00 / km en 10 km < 6:00 / km gelopen, maar dan zit ik natuurlijk in de hogere regionen qua hartslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:06
Vandaag heb ik hetzelfde 7 km rondje gelopen als eergisteren toen in 5:30/km vandaag 5:02/km 🙂 Dik tevreden.
Inderdaad wel wat frissere wind net maar wel prima te doen in tshirt.
Polar h10 hartslag band had niet zo een zin blijkbaar of mn gevoel was onnauwkeurig.
Polar zegt 152 gem maar gevoel zei hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 22:41

KnOeFz

no comment...

Of hoe doen jullie dit?
Naast Garmin en afstandmeten.nl vind ik trailrouter.com ook wel leuk omdat ie een voorkeur heeft voor kleine paadjes en onverhard routes. Kan random genereren maar ook kun je zelf wat in elkaar klikken

https://trailrouter.com/

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Ik loop nu al effe m'n lange loopjes aan een lage hartslag, maar de snelheid wilt maar niet omhoog. Als ik 10 km loop aan 140 bpm dan geraak ik gemiddeld aan 7:15 / km.

De Nike Air Zoom Alphafly NEXT% kopen en onderbinden natuurlijk!

Nee, flauw sorry.
Maar met zo weinig informatie krijg je ook niet echt veel nuttige tips.

Hoe lang loop je bijvoorbeeld al?
Hoeveel keer per week loop je?
Doe je elke training hetzelfde?
Hoe zit het sowieso met je belastbaarheid. Overgewicht?

Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
TheMaxMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Omdat ik er van uit ga dat mijn lange loopjes aan lage hartslag horen te zijn - ik zie dat in veel schema's terugkomen alleszins. Kwestie van geen verzuring te krijgen, of die 80/20 regel ofzo? Ik probeer ook gewoon maar wat :D

Qua snelheid heb ik al 1 km < 4:00 / km, 5 km < 5:00 / km en 10 km < 6:00 / km gelopen, maar dan zit ik natuurlijk in de hogere regionen qua hartslag.
Tja, lastig met de gegeven informatie. Maar als je alleen maar langzaam loopt, wordt je ook niet snel sneller. Dus voornaamste tip zou zijn om af en toe (bijv 1x in de week) een interval of tempo training te gaan doen, waarbij je hartslag een flink stuk omhoog mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
en welk doel heb je @TheMaxMan ? Meer snelheid obvious, maar op welke afstand.

Het staat hier boordevol met tips over soorten trainingen, duurloop idd, maar ook interval, wedstrijdtempo HM, 10km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
Roadman schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:38:
[...]

De Nike Air Zoom Alphafly NEXT% kopen en onderbinden natuurlijk!

Nee, flauw sorry.
Maar met zo weinig informatie krijg je ook niet echt veel nuttige tips.

Hoe lang loop je bijvoorbeeld al?
Hoeveel keer per week loop je?
Doe je elke training hetzelfde?
Hoe zit het sowieso met je belastbaarheid. Overgewicht?

Etc.
Vorig jaar rond april beginnen lopen (coronaverveling), met af en toe een paar weken "pauze". Sinds december loop ik om de dag.

Trainingen wissel ik normaal gezien af (lange trage loopjes afgewisseld met korte trainingen met korte of lange intervallen), maar sinds 3 weken effe alles op lage hartslag / snelheid omdat ik m'n maximumafstand van 15 km wil vergroten naar een halve marathon.
Roozzz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:52:
[...]

Tja, lastig met de gegeven informatie. Maar als je alleen maar langzaam loopt, wordt je ook niet snel sneller. Dus voornaamste tip zou zijn om af en toe (bijv 1x in de week) een interval of tempo training te gaan doen, waarbij je hartslag een flink stuk omhoog mag.
Daar zal ik dan dus weer mee moeten beginnen :)
Frenz64 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:53:
en welk doel heb je @TheMaxMan ? Meer snelheid obvious, maar op welke afstand.

Het staat hier boordevol met tips over soorten trainingen, duurloop idd, maar ook interval, wedstrijdtempo HM, 10km.
Hogere snelheid aan lagere hartslag vooral, wanneer ik volgens een loopschema recuperatie of lange afstand moet doen, vind ik het enorm lastig om niet met een te hoge hartslag te lopen zonder te moeten stappen om de hartslag omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
TheMaxMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:24:

Ik ben ook maar een leek, 10 maanden geleden met 20 kg meer voor het eerst begonnen, maar hartslag zegt imo niet zoveel. Het gaat erom hoe je je erbij voelt, als je de dag erop nogmaals dezelfde afstand/snelheid kunt lopen doe je het toch goed?

(laat me graag corrigeren door ervaren hardlopers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@TheMaxMan
Een getal zegt sowieso niet zoveel zonder je max te weten. Iedereen heeft een andere hartcapaciteit en een andere max hartslag.
140 bpm is vet relaxed als je max op 210 ligt, maar als 160 je bovengrens is ben je aardig aan het doorstampen.

220-leeftijd mag je meteen vergeten, dat is gebaseerd op een gemiddelde en totaal niet individueel toepasbaar

[ Voor 18% gewijzigd door Pathogen op 26-02-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

hoevenpe schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Ik ben ook maar een leek, 10 maanden geleden met 20 kg meer voor het eerst begonnen, maar hartslag zegt imo niet zoveel. Het gaat erom hoe je je erbij voelt, als je de dag erop nogmaals dezelfde afstand/snelheid kunt lopen doe je het toch goed?

Vast al heel vaak voorbijgekomen, maar hartslag is een proxy voor intensiteit die ik wel gebruik (bij relatief korte inspanningen), maar niet als heilige graal en met alle voorbehouden die erbij horen. Je hartslag is op ieder moment zo afhankelijk van allerlei vormen van stress. Of het nu gaat om lichte hooikoortsverschijnselen, een korte nacht, mentale stress op het werk of andere spanningen, allemaal heeft het effect op je hartslag. Dat kan relatief significant zijn en het heeft dan inderdaad weinig zin om op enkele slagen per minuut precies te focussen. Bij langere inspanningen telt cardiac drift ook heftig mee. Ook enkel je max is niet interessant, omdat dat weinig zegt over waar omslagpunten kunnen liggen.

Veel interessanter, mijns inziens, is om op basis van RPE trainingen in te richten. Deels subjectief en daarom juist preciezer per persoon. Wel belangrijk om dan goed te luisteren naar je lijf en je te houden aan de indicaties.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik denk ook dat op gevoel prima is. Als ik me niet vergis adviseerde Lydiard om “aangenaam moe” thuis te komen, en er daarnaast voor te zorgen dat de tweede helft van je loopje niet langzamer is dan de eerste helft. Volgens mij is dat heel goed advies voor zowel de beginnende als vergevorderde loper. Daar heb je geen hartslagmeters en Stryds voor nodig 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
[...]

Het is met momenten een handige indicator, bijvoorbeeld om gemakkelijker te kunnen inschatten dat ik niet té hard ga tijdens een middagloop wanneer ik nog een avondshift met veel fysieke arbeid moet doen.

(Ik loop vaker zonder target voor mijn hartslag dan met, dus no worries, het is niet het enige waar ik naar zit te kijken.)

[ Voor 16% gewijzigd door TheMaxMan op 26-02-2021 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Als je de dag erop dezelfde afstand en snelheid kan lopen dan doe je het zeker goed! Dat heeft mij persoonlijk jaren gekost, als leek begin je meestal met zoveel mogelijk dagen tussen je loopjes dis pas als je op 4+ loopjes per week zit krijg je pas echt te maken met dagen achter elkaar lopen. En zelfs dan moet je het alleen doen als het hoed voelt anders wordt het roofbouw 😬.

PS: wow, 20kg in 10 maanden is wel iets om trots op te zijn. Heb je daar ook je inkomende calorieen voor aangepast of levensstijl gelijk gehouden en letterlijk alles eraf gelopen? 😀

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
@hoevenpe Heel erg goed!

Jazeker. Gister sessie nummer 13 van het start to run 5k. Even een vraag over het tempo. Andere (alle)hardlopers gaan me voorbij. Op zich prima ik ben net begonnen. Wat is op de 5km bijvoorbeeld een goed tempo voor een mooie tijd? Hoe hoger het tempo hoe beter?
https://strava.app.link/rKPkEwBadeb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
VinnyAMS schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:07:
@hoevenpe Wat is op de 5km bijvoorbeeld een goed tempo voor een mooie tijd?
Als je nog aan het opbouwen bent, dan ligt je snelheid (voor de loopgedeeltes) best tussen 6:00-7:00/km. Je pezen en gewrichten zijn immers nog aan het wennen aan de hoge schokbelastingen van het lopen. Ga je sneller, dan heb je meer kans op blessures.

Als je Start to Run helemaal hebt afgewerkt, dan is het kwestie van je conditie te onderhouden door regelmatig te lopen, de snelheid komt dan wel vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@CyberThijs dank je.
CyberThijs schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Als je nog aan het opbouwen bent, dan ligt je snelheid (voor de loopgedeeltes) best tussen 6:00-7:00/km. Je pezen en gewrichten zijn immers nog aan het wennen aan de hoge schokbelastingen van het lopen. Ga je sneller, dan heb je meer kans op blessures.

Als je Start to Run helemaal hebt afgewerkt, dan is het kwestie van je conditie te onderhouden door regelmatig te lopen, de snelheid komt dan wel vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:06
@VinnyAMS
Niet gehinderd door enige kennis is het toch al goed en mooi dat je begonnen bent met start to run 5k.
Nog niet lang geleden kon ik de 5k echt niet achter elkaar lopen laat staan dat het op een tempo ging dat op hardlopen leek.
Progressie gaat best snel dus laat de tijd voor wat het is.
Als motivatie las ik op pagina 1 dat 17 min over 5k wel een mooi streven is 🤣

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
@hoevenpe Heel erg goed!

Jazeker. Gister sessie nummer 13 van het start to run 5k. Even een vraag over het tempo. Andere (alle)hardlopers gaan me voorbij. Op zich prima ik ben net begonnen. Wat is op de 5km bijvoorbeeld een goed tempo voor een mooie tijd? Hoe hoger het tempo hoe beter?
https://strava.app.link/rKPkEwBadeb
Ik zou me niet te veel aantrekken van anderen die je inhalen. Als beginner denk je vaak dat je elke keer zo snel mogelijk moet, terwijl voor de langere termijn is het voor je lichaam beter om af te wisselen tussen bijv een snelle 5km (tempoloop), intervaltraining (bijv 4 min sneller, 2 min traag joggen en dat 6-8x), en een langzame 7km (oftewel een duurloop).

Dan is er nog een handige 80/20 vuistregel: 80% van je lopen zijn langzaam, 20% snel. Daarmee kan je lichaam op allerlei manieren wennen; spieren opbouwen, brandstof (lactaat) vergroten, etc. Dan herstel je beter en minder kans op blessures. Stel je loopt 3x per week, zou je op maandag en woensdag een duurloop kunnen doen en op vrijdag wat sneller, een tempoloop of intervaltraining. Heb je dankzij het weekend een dag extra om te herstellen. Met een duurloop kun je bijv 5,5km gaan lopen en elke week 500 meter meer, terwijl je met de tempoloop eerst op 5km blijft.

Bovenstaande is een korte samenvatting van de tips die ik afgelopen half jaar in dit topic voorbij heb zien komen. Ieder mens is verschillend en als je doel bijv een marathon is dan is je training weer anders dan als je doel is om een 5km binnen 25 minuten te lopen.

Ik word ook nog wel eens ingehaald tijdens m’n duurloop. In een wedstrijd zou ik ze er zo uitlopen ;) Het is is wat dat betreft ieder voor zich en laat je niet gek maken. Als je het goed doet loop jij over een maand nog en zit degene die jou inhaalt misschien volgende week wel met een blessure op de bank. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 27-02-2021 09:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het allerleukste is als je tijdens een wedstrijd aan het begin wordt ingehaald door mensen die je in de laatste 1 - 2 km allemaal weer tegenkomt omdat ze zich hebben opgeblazen.

Ik word eigenlijk altijd alleen maar ingehaald op m'n rondjes. Donderdag zelfs door een haas (een echte, niet iemand die ik me had om m'n snelheid te bepalen).

Geniet van je rustige loopjes, zeker nu je eigenlijk weinig buitenshuis te doen hebt. Laat die anderen maar lekker gaan. Als jij aan t eind tevreden bent is je tempo prima!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@hoevenpe Wat is op de 5km bijvoorbeeld een goed tempo voor een mooie tijd? Hoe hoger het tempo hoe beter?
Dat is het tempo dat alleen bij jou past op dat tijdstip. Die tijd kun je aan/ben je waard. Wat in de praktijk vaak inhoudt, wat er al meer geschreven werd... die tijd komt vanzelf.
Immers je hoopt nog vaker een 5 km oid hard te lopen en dan heb je ook nog wat om te verbeteren... 8)
Ga je die 5 km test aan het einde van je Start to Run programma er vanaf de start er keihard in.... op een snelheid die je nog niet eerder gevoeld hebt.. grote kans dat je ergens tussen de 2 en 4 km al geparkeerd staat..... lijkt me niet handig..
Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 27-02-2021 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieterbas99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-07 13:51
@TheMaxMan Ik ben denk ik een jaar geleden ook begonnen met lopen. Na een tijdje kon ik 10k rond de 5 min/km. Hartslag lag dan rond de 190, standaard. Wat je merkt is dat elke keer dat je die 10k daarna loopt, in om en nabij hetzelfde tempo, je hartslag daalt. Inmiddels kan ik het sneller en vooral met een veel lagere hartslag (rond de 170 in hetzelfde tempo).

Wat ik dus denk dat je moet doen is gewoon harder gaan lopen. Dit vaker herhalen, dan wordt het makkelijker voor je lichaam en gaat je hartslag vanzelf omlaag. Moet er wel bij vermelden dat ik ook geen expert ben, dit is gewoon mijn ervaring.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan90

Het is volgens mij al gezegd, maar goed om in het vervolg ook even je max hartslag te benoemen. Dan hebben we ook wat beter een beeld of je "langzame" training wel echt langzaam is ;-) Voor sommigen is 7:15/km ook nog een flinke inspanning. Snelheid verbeteren kun je doen met intervallen, het meest makkelijke daarvoor in het begin zijn minutenlopen. Bijv.:
- 4 minuut hardlopen (op je 10km wedstrijd snelheid) - 2 minuten dribbelen (zorg ervoor dat je ook echt even tot rust kan komen)
- 2 minuten hardlopen - 1 minuut dribbelen

Daardoor went je lichaam langzaam aan het 10km wedstrijd tempo en zal dit steeds gemakkelijker afgaan, dat zijn dan vooral je spieren en hart en longen. Door rustige opbouw ga je ook je pezen laten wennen aan de zwaardere belasting (immers, bij een hogere snelheid moet je gestel meer op vangen), je kan dit ook heel goed afwisselen door bijv. een variant hierop te gaan lopen:
- 3 minuten hardlopen (110% van je 10km wedstrijd snelheid) - 1 minuut rust (= stilstaan) of 2 minuten wandelen (dan kun je echt even goed tot rust komen)
[...]Even een vraag over het tempo. Andere (alle)hardlopers gaan me voorbij. Op zich prima ik ben net begonnen. Wat is op de 5km bijvoorbeeld een goed tempo voor een mooie tijd? Hoe hoger het tempo hoe beter?
Het is zéker niet hoe hoger het tempo hoe beter, dat is een recept voor blessures! Focus je eerst op de afstand goed kunnen lopen, eigenlijk is alles qua tempo dan goed zolang je de kilometers maar in je benen gaat krijgen. Tempo volgt dan vanzelf wel. Probeer je niets aan te trekken van andere hardlopers, je moet je eigen plan volgen. Je weet niet hoelang ze al lopen, je weet niet of ze onderweg zijn naar een blessure >:) en je weet niet wat hun training is. Jouw duurloop kan hun tempoloop zijn en vice versa.
chris schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:39:
Ik denk ook dat op gevoel prima is. Als ik me niet vergis adviseerde Lydiard om “aangenaam moe” thuis te komen, en er daarnaast voor te zorgen dat de tweede helft van je loopje niet langzamer is dan de eerste helft. Volgens mij is dat heel goed advies voor zowel de beginnende als vergevorderde loper. Daar heb je geen hartslagmeters en Stryds voor nodig 😉.
Data, more data and gadgets. Lopen wij hier met al onze gadgets, zeg jij dat het niet nodig is... Jij maakt je wel populair zeg ;) Ik kan me wel vinden in wat je zegt, ik kom zelden kapot terug van een training. Dat is echt één keer in de maand maximaal, wel regelmatig lekker moe, zware benen, etc. maar als ik echt kapotga dan heb ik het wat mij betreft gewoon verkeerd gedaan. Kapotgaan mag tijdens wedstrijden, dan geef je alles en dan houd je als het goed is ook rekening met wat extra rust.
Roozzz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:18:
Vol goede moed in kort kort naar buiten want het zonnetje scheen al de hele dag uitbundig. Stap je naar buiten "o dat is wel een stuk frisser dan afgelopen dagen", maar warm zat. Dan draai je de hoek om en krijg je de wind in je bakkes: "k-k-koud"! Dat viel tegen :P
Dit beschrijft precies mijn loopje van gistermiddag :D Ik moest echt even warm lopen en had de eerste 7 kilometer of wat ook de wind tegen. Wel verbazing bij mezelf hoe gemakkelijk het ging: het voelde echt als een relaxte duurloop terwijl mijn tempo met wind tegen gelijk lag aan het duurlooptempo (plm. 5:30) van de afgelopen weken en op de weg terug ging het juist nog wat omhoog (naar plm. 5:05). Hartslag was niet heel hoog (gemiddeld rond de 75% van HRmax), ik kwam bijna ontspannen thuis en wilde nog wel een rondje oOo Hartslag blijft toch een gek iets, geen dag is hetzelfde. Runalyze vond het ook een goede loop, de VO2max scoorde lekker hoog. Afgelopen woensdag ook al wat hoger dan gemiddeld, ik blijf de komende tijd lekker veel duurlopen doen en wat minder intervallen denk ik om juist die lange afstand wat meer te ontwikkelen. Het kan niet anders dan dat daarmee mijn 10km PR ook dichterbij gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@VinnyAMS een tempo waarmee je de eerste km ongeveer net zo snel loopt als de laatste maar wel zo snel mogelijk. Of een tempo waarvan je achteraf geen spijt hebt. Lekker nietszeggend hè?

Mijn eerste 5km doel was ooit "uitlopen zonder wandelen". Toen werd het "binnen een half uur". En in de loop der tijd is dat steeds met een minuutje of 30s afgenomen, maar drie jaar geleden heb ik mezelf als hoofddoel voor elke wedstrijd (ongeacht lengte) "geniet" gegeven. Dat kan van je prestatie na afloop zijn (voor de snelle 5k lopers is er tijdens het lopen weinig te genieten) maar ook van de route, de entourage (publiek, bandjes) of het weer zijn. Omdat je nu geen wedstrijd hebt zou ik gewoon kijken waar je staat. Probeer wat uit zodat je als er weer wedstrijden zijn een realistisch doel kan stellen. Dus (waarschijnlijk) niet 17 minuten, maar misschien wel 27, wie weet!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
Bedankt voor al jullie fijne en informatieve reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Volgens mij zijn er al genoeg tips voorbij gekomen maar om er nog even een cliché opmerking in te gooien :) “met blijven lopen kom je verder dan met sneller lopen”

Hier vandaag maar niks geks gedaan in m’n duurloopje aangezien er nog een interval in de benen zat en morgen weer een fietstochtje gepland staat, gewoon lekker km maken met een podcast op.

@BastiaanN en @Poekie jullie hadden met wat aanpassingen net zo goed samen kunnen lopen vandaag :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gisteren een anderzijds saai rondje opgeluisterd met nieuwe schoenen, altijd leuk!

De Altra Escalante Racer bevalt me echt precies zoals verwacht, niet te zacht, lekkere bounce maar niet zoveel dat het instabiel voelt.
Voor sommigen misschien een beetje te weinig maar voor mij is het echt heel anders om met zoveel schoen te lopen... De pasvorm en zero drop bevallen me iig perfect.

De Topos mogen iig allebei met pensioen. Het is me nu wel duidelijk dat ik er, door slijtage van de demping waarschijnlijk, scheef op sta. Met 540km op de fli-lyte en 440 op de tribute is het niet heel gek, het langst dat ik met een paar heb gedaan is 560km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Arjan90 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:24:
...Ik kan me wel vinden in wat je zegt, ik kom zelden kapot terug van een training. Dat is echt één keer in de maand maximaal, wel regelmatig lekker moe, zware benen, etc. maar als ik echt kapotga dan heb ik het wat mij betreft gewoon verkeerd gedaan. Kapotgaan mag tijdens wedstrijden, dan geef je alles en dan houd je als het goed is ook rekening met wat extra rust.....
Mwaah, dat behoeft enige nuance. Ik ben niet zo van de wedstrijden, maar op z'n tijd helemaal kapot gaan is wél mijn ding, mezelf pushen tijdens een training (op basis van hoe ik me dan voel uiteraard) en conditioneel het laatste eruit persen vind ik werelds. Geen wedstrijddruk, andere lopers of toeschouwers, alleen jezelf het snot voor de ogen lopen, héérlijk (niet elke week doen natuurlijk).

Moet me beheersen om morgen niet alweer de 10km vol te maken en overweeg stiekem toch al weer 3 trainingen per week, maar, stick to the plan en hou die knie in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Frenz64 Als je geen of amper wedstrijden loopt heb je ook een ander focus.

Als je veel wedstrijden loopt, ik liep eerder 14-22 wedstrijden p/j dus dan is niet smart om zelf dat "niet elke week doen natuurlijk". We deden het heel gericht, 1 tot max 2 per seizoen door bijvoorbeeld 3 korte wedstrijden in een traning te doen maar alle 3 verschillend van afstand (1500m-800m-400m bijvoorbeeld) en dan op het tempo van de "wedstrijd erboven" (dus 3000m-1500m-800m) en dan meen ik max 7-10 min joggen ertussen (maar dat moet ik checken, maar zeker niet veel anders).
Das echt kicken/afzien en dat helpt je door een wedstrijd heen als je het even lastig hebt.

Helaas: Alleen voor meer ervaren lopers. Het vergt nogal wat van je belastbaarheid.

@Arjen: Prima bezig. Maar je loopt dus ook de nodige wedstrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Frenz64 ik voel me verbonden 😁 gefrustreerde opbouwbuddies?

Wat me nog het meest helpt is het idee dat ik iets aan het cultiveren ben, stapje voor stapje, een beetje op een Zen manier ernaar kijken.

Kleine stapjes zijn haalbare stapjes. Kleine stapjes maken niks kapot. Grote stappen snel thuiszitten 😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Gefrustreerd valt wel mee @Pathogen ondanks m'n leeftijd is de "jonge hond" nog sterk in me :+

Ik ben al blij dat ik de loopschoenen weer mag aantrekken en moet opnieuw balans gaan zoeken naar wat er nog wel kan.

Maar we beïnvloeden elkaar positief, altijd +1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:41:
Gisteren een anderzijds saai rondje opgeluisterd met nieuwe schoenen, altijd leuk!

De Altra Escalante Racer bevalt me echt precies zoals verwacht, niet te zacht, lekkere bounce maar niet zoveel dat het instabiel voelt.
Voor sommigen misschien een beetje te weinig maar voor mij is het echt heel anders om met zoveel schoen te lopen... De pasvorm en zero drop bevallen me iig perfect.
Niks te weinig demping, ik heb mijn eerste sub-3 marathon op Escalante Racers gelopen :P Maar idd, niet iedereen zal deze schoen kunnen waarderen.

Vandaag mijn voornemen uitgevoerd en 44km over de veluwe gebanjerd. 3:50 over gedaan, dus het relatief rustig aan gedaan. Toch schurftig hoe je altijd net voor het einde (bijna) nog op je muil gaat door een boomwortel/tak/whatever. Ik heb daar patent op geloof ik. Vandaag was het net niet, maar je spieren zijn daarna wel allemaal weer wakker.

Ik geloof dat strava alleen nog maar paginavullende links wil maken, maar he, het staat er op.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb vanmorgen vroeg mijn PR op de 10km verbroken. 48:23. Blij mee :) ik lees al langer hier mee maar post eigenlijk nooit wat. Ik merk wel dat ik wat aan jullie posts heb, ik loop al een aantal jaar hard. Geen wedstrijden maar puur voor mezelf en nooit ook met iemand anders. Altijd door boeren landschappen. Heerlijk ontspannen. Eigenlijk altijd rond de 5:15 a 5:30 per km gemiddeld. Afstanden tot 12 km. Echter de laatste jaar probeer ik bewuster mijn runs op te bouwen. Trager beginnen en altijd een eindsprint van 4:10 a 4:20. Echter doe ik dat elke run weer. Soms 2 a 3 dagen achter elkaar. Hier lees ik dat jullie bewust rustige runs hebben, ik doe dat eigenlijk nooit. Heb tot nu toe nooit blessures maar misschien toch wat voorzichtiger gaan lopen 1 a 2 runs in de week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vandaag een paar Hoka Challengers ontvangen. Nu alleen even op gewandeld met opruimen maar wat een comfort. En vanwege m'n hobbit-like feet heb ik de Wilde versie. M'n tenen jubelen nu omdat ze ruimte hebben! Wat een verschil!

En vanmorgen heerlijk rustig duurloopje gedaan. Voor t eerst met bijna alle troep die mee moet op m'n trailrun deze zomer (t doel). Dus water, buff, regenjack/broek, wat eten, etc.
Enige wat ontbrak was de EHBO en m'n hoofdlamp.

Al met al best een beetje gewicht maar 22km gesjokt en eigenlijk geen problemen mee. Het nadeel is.. t maakt geluid. Steeds .. shhs shhs shhs op je cadans. alles wat een beetje beweegt/schuurt. Dat vind ik wel irritant...

Deze week wat runs doen op de hoka, maar t voelt nu al als een new best friend!

[ Voor 0% gewijzigd door Blomminator op 27-02-2021 21:08 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Teknix1982 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:17:
Ik heb vanmorgen vroeg mijn PR op de 10km verbroken. 48:23. Blij mee :) ik lees al langer hier mee maar post eigenlijk nooit wat. Ik merk wel dat ik wat aan jullie posts heb, ik loop al een aantal jaar hard. Geen wedstrijden maar puur voor mezelf en nooit ook met iemand anders. Altijd door boeren landschappen. Heerlijk ontspannen. Eigenlijk altijd rond de 5:15 a 5:30 per km gemiddeld. Afstanden tot 12 km. Echter de laatste jaar probeer ik bewuster mijn runs op te bouwen. Trager beginnen en altijd een eindsprint van 4:10 a 4:20. Echter doe ik dat elke run weer. Soms 2 a 3 dagen achter elkaar. Hier lees ik dat jullie bewust rustige runs hebben, ik doe dat eigenlijk nooit. Heb tot nu toe nooit blessures maar misschien toch wat voorzichtiger gaan lopen 1 a 2 runs in de week.
Ineens van alles gaan veranderen is ook een risico op blessures 😋 dus als jouw methode al een lange tijd goed voor je werkt, dan is ie niet verkeerd!
Maar als je tekenen van aankomende blessures hebt zou ik zeker even goed nadenken wat je kunt doen om erger te voorkomen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bigm1990
Goede adviezen hier !!

Ik kreeg steeds meer last van schoenen koopzucht. Alphafly kriebels al langere tijd, maar gezien het gebrek aan wedstrijden in deze tijd kan ik dat niet verkopen aan de vrouw des huizes. Dus besloten de Nike zoom streak 7 voor korte intervallen / wedstrijden te kopen. In ieder geval 3 / 5km. Indien demping meevalt ook de 10km proberen denk ik. Gegaan voor een mooi kleurtje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8bY_mqV2aWVTJC-zgEQRoalBnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Uaw2IRWpIxHyjjlLigTBNse.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57
Vandaag was d-day in mijn loopschema van coach Greg van de halve marathon. Weliswaar geen wedstrijd, maar de afgelopen week had ik toch de typische pijntjes in aanloop van een wedstrijd. It’s all in the mind zeker. :+

Ik ben het schema van coach Greg gestart met als doel 1:36, maar de app gaf al snel aan dat ik kon overschakelen naar 1:34. Na de tempoloop van vorige week (10k in 41:45) heb ik mijn doel aangepast naar 1:33:30, maar met de pijntjes begon ik terug te twijfelen.

Tegen 11u naar buiten gegaan in kort-kort met het idee dat de zon ging doorbreken in de mist, maar helaas heb ik geen zon gezien. Voor de eerste keer nu met pace pro gelopen en het is op die manier echt gemakkelijk om continu te weten hoe het zit met de snelheid tov het doel. (y)

Van in het begin zat de snelheid goed, maar ik heb me toch wat proberen intomen om te vermijden dat ik kapot zou gaan. Na 11km zat ik 30’ seconden voor op schema en tot km 16 dacht ik dat ik nog wat ging kunnen versnellen. Maar vanaf km 17 ging het toch iets lastiger dan voorzien. Uiteindelijk toch kunnen volhouden en de halve marathon gelopen in 1:32:43. Strava oOo

Nu even bekomen en waarschijnlijk dan een trainingsprogramma opstarten met Trenara, en eens kijken om mijn 10k nog wat scherper te zetten en intussen wat kilometers te verzamelen voor trails te gaan lopen (mits de blessures uitblijven).

[ Voor 1% gewijzigd door Tazzie79 op 27-02-2021 18:16 . Reden: Strava 😁 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Jeetje wat een kleur @Bigm1990. Daar durf ik zelfs bij mijn vriend niet mee thuis te komen :+

Mocht je trouwens later wel voor de snelle Nikes gaan, dan kan ik de Vaporfly aanraden. Ik heb op beide schoenen gelopen en de Vaporfly voelt voor de korte afstand veel fijner. Minder tuitelig in de bochten ook. Ik zou voor de Alphafly gaan als je 80kg+ bent, van een lagere heel-drop houdt of langere afstanden (21km+) op de planning hebt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
Krylinck schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:12:
Jeetje wat een kleur @Bigm1990. Daar durf ik zelfs bij mijn vriend niet mee thuis te komen :+

Mocht je trouwens later wel voor de snelle Nikes gaan, dan kan ik de Vaporfly aanraden. Ik heb op beide schoenen gelopen en de Vaporfly voelt voor de korte afstand veel fijner. Minder tuitelig in de bochten ook. Ik zou voor de Alphafly gaan als je 80kg+ bent, van een lagere heel-drop houdt of langere afstanden (21km+) op de planning hebt.
Ja best roze...

Dank voor advies! Ik heb beiden nog niet geprobeerd jammer genoeg. Ik loop nu wel op tempo next% voor de intervallen, maar voelen net iets te zacht voor de echt snelle intervallen (<3:00) en wedstrijden/timetrials. De tempo next % is wel mijn favoriete schoen ooit en houdt mij vooralsnog blessurevrij. Wat betreft gewicht ben ik 79kg bij 185cm. Dus grens geval en ook nog ruimte om iets af te vallen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ha, ik wou dat ik 185cm was 😂

Qua gewicht is de afgelopen anderhalf jaar ook niet vriendelijk geweest, de grens van de 80 is intussen geslecht. De laatste keer dat ik daar overheen ben geweest was de aanleiding om te beginnen met hardlopen 10 jaar geleden...
Mijn gewicht vóór burnout, depressie, blessures en corona lag ergens rond 73/74 met nog wat ruimte om te zakken.
Oh well, meer te winnen!
Pagina: 1 ... 100 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.