TheMaxMan schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:21:
Ik loop nu al effe m'n lange loopjes aan een lage hartslag, maar de snelheid wilt maar niet omhoog. Als ik 10 km loop aan 140 bpm dan geraak ik gemiddeld aan 7:15 / km.
Waar moet ik mij op focussen om die snelheid te verbeteren?
Het is volgens mij al gezegd, maar goed om in het vervolg ook even je max hartslag te benoemen. Dan hebben we ook wat beter een beeld of je "langzame" training wel echt langzaam is ;-) Voor sommigen is 7:15/km ook nog een flinke inspanning. Snelheid verbeteren kun je doen met intervallen, het meest makkelijke daarvoor in het begin zijn minutenlopen. Bijv.:
- 4 minuut hardlopen (op je 10km wedstrijd snelheid) - 2 minuten dribbelen (zorg ervoor dat je ook echt even tot rust kan komen)
- 2 minuten hardlopen - 1 minuut dribbelen
Daardoor went je lichaam langzaam aan het 10km wedstrijd tempo en zal dit steeds gemakkelijker afgaan, dat zijn dan vooral je spieren en hart en longen. Door rustige opbouw ga je ook je pezen laten wennen aan de zwaardere belasting (immers, bij een hogere snelheid moet je gestel meer op vangen), je kan dit ook heel goed afwisselen door bijv. een variant hierop te gaan lopen:
- 3 minuten hardlopen (110% van je 10km wedstrijd snelheid) - 1 minuut rust (= stilstaan) of 2 minuten wandelen (dan kun je echt even goed tot rust komen)
Het is zéker niet hoe hoger het tempo hoe beter, dat is een recept voor blessures! Focus je eerst op de afstand goed kunnen lopen, eigenlijk is alles qua tempo dan goed zolang je de kilometers maar in je benen gaat krijgen. Tempo volgt dan vanzelf wel. Probeer je niets aan te trekken van andere hardlopers, je moet je eigen plan volgen. Je weet niet hoelang ze al lopen, je weet niet of ze onderweg zijn naar een blessure

en je weet niet wat hun training is. Jouw duurloop kan hun tempoloop zijn en vice versa.
chris schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:39:
Ik denk ook dat op gevoel prima is. Als ik me niet vergis adviseerde Lydiard om “aangenaam moe” thuis te komen, en er daarnaast voor te zorgen dat de tweede helft van je loopje niet langzamer is dan de eerste helft. Volgens mij is dat heel goed advies voor zowel de beginnende als vergevorderde loper. Daar heb je geen hartslagmeters en Stryds voor nodig 😉.
Data, more data and gadgets. Lopen wij hier met al onze gadgets, zeg jij dat het niet nodig is... Jij maakt je wel populair zeg

Ik kan me wel vinden in wat je zegt, ik kom zelden kapot terug van een training. Dat is echt één keer in de maand maximaal, wel regelmatig lekker moe, zware benen, etc. maar als ik echt kapotga dan heb ik het wat mij betreft gewoon verkeerd gedaan. Kapotgaan mag tijdens wedstrijden, dan geef je alles en dan houd je als het goed is ook rekening met wat extra rust.
Roozzz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:18:
Vol goede moed in kort kort naar buiten want het zonnetje scheen al de hele dag uitbundig. Stap je naar buiten "o dat is wel een stuk frisser dan afgelopen dagen", maar warm zat. Dan draai je de hoek om en krijg je de wind in je bakkes: "k-k-koud"! Dat viel tegen

Dit beschrijft precies mijn loopje van gistermiddag

Ik moest echt even warm lopen en had de eerste 7 kilometer of wat ook de wind tegen. Wel verbazing bij mezelf hoe gemakkelijk het ging: het voelde echt als een relaxte duurloop terwijl mijn tempo met wind tegen gelijk lag aan het duurlooptempo (plm. 5:30) van de afgelopen weken en op de weg terug ging het juist nog wat omhoog (naar plm. 5:05). Hartslag was niet heel hoog (gemiddeld rond de 75% van HRmax), ik kwam bijna ontspannen thuis en wilde nog wel een rondje

Hartslag blijft toch een gek iets, geen dag is hetzelfde. Runalyze vond het ook een goede loop, de VO2max scoorde lekker hoog. Afgelopen woensdag ook al wat hoger dan gemiddeld, ik blijf de komende tijd lekker veel duurlopen doen en wat minder intervallen denk ik om juist die lange afstand wat meer te ontwikkelen. Het kan niet anders dan dat daarmee mijn 10km PR ook dichterbij gaat komen.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."