Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
Tinusvolkel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:30:
[...]

Uhh de link naar het echte triathlon topic staat in de topic warning. :P
PS kunnen alleen mods die warning aanpassen?
Misschien even een regel toevoegen dat PRs gePM kunnen worden naar mij.
Jup, maar @Outerspace wilt dat vast voor jou regelen. Anders daar even een pm'tje naar sturen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
Calitomnication schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:23:
[...]

kuch Het grote triathlon topic deel 1 }) :+
Ongeveer eens met @ArnoutV. Uiteraard niet om dat rare triathlonnen :+ Maar de batterijduur van die 245 is natuurlijk veel te kort om een fatsoenlijke ultra te lopen :D

of ik moet eens leren om door te lopen -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Roozzz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Ongeveer eens met @ArnoutV. Uiteraard niet om dat rare triathlonnen :+ Maar de batterijduur van die 245 is natuurlijk veel te kort om een fatsoenlijke ultra te lopen :D

of ik moet eens leren om door te lopen -O-
Denk dat mijn batterij eerder op is dan die van de Apple Watch :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 14:42
Aanstaande vrijdag heb ik een inspanningstest door middel van lactaatmeting en hardlopen ingepland staan. Nu heb ik me gisteren, enigszins door het weer en een verkeerde inschatting van afstand, een afstand van 25 km gelopen. Waar ik het laatste jaar niet verder dan 15 km ben gekomen. Wel gemiddeld 3 x per week getraind met altijd een 10-15 km erin. Ik heb vandaag wel wat pijntjes aan spieren en pezen, maar verwacht dat dit over twee dagen wel weg is.
Nu vroeg ik mij af, komt de inspanningstest te vroeg en moet ik kijken om te verzetten of moet het wel goed gaan komen. Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
@slvans lekker laten staan en vanaf nu supercompenseren. Behalve de paar extra kilometers die je per ongeluk extra hebt gelopen, lijkt me zelfs een redelijk ideale voorbereiding.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 14:42
Krylinck schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:27:
@slvans lekker laten staan en vanaf nu supercompenseren. Behalve de paar extra kilometers die je per ongeluk extra hebt gelopen, lijkt me zelfs een redelijk ideale voorbereiding.
Ik was niet bekend met de term supercompensatie. Maar dat klinkt interessant. daar ga ik eens wat meer over lezen. Ik ga in ieder geval lekker rustig aan doen. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Een Stryd zou ik ook best wel willen winnen 😝

Van uitstel geen afstel gemaakt en vandaag m'n training van gisteren gelopen. Volgens de workout moest ik zelf maar uitzoeken welke run walk run strategy ik ging doen... Beetje vaag, maar ach. Ik heb een mile lekker doorgelopen met ongeveer halverwege een wandelpauze genomen 👍
Ik vind het nog steeds een uitdaging om mezelf in te houden en niet meteen het dubbele te willen gaan lopen, maar ik heb absoluut een verstandige opbouw nodig. Voelde onderweg toch wel een beetje m'n zwakke plek opkomen dus het is simpelweg niet verstandig om méér te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 22:57
mefjoew schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:54:
Thanks, @Roozzz en @DKjordy ! Hebben jullie het schema tot de kilometer nauwkeurig gevolgd, of eventueel loopjes wat langer gemaakt c.q. gecombineerd met wat versnellingen of intervalletjes naar eigen inzicht? Dat laatste zou het voor mij dan wel wat leuker maken iig.
Ik doe zelf ook de 5km met Greg, met als doel 22:30. Ik houd me vrij goed aan de km's/minuten, maar ik ben dan ook (nog) niet fan van hele lange afstanden. Daarom loop ik wel aan de bovenkant van wat hij aangeeft qua tempo. Bijv. mijn lichte tempo is 5:25-6:08, dus ik loop rond 5:30 dan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:54
Vanwege het mooie weer gisteren 5 kwartier op de racefiets gezeten. Maar had vandaag zoveel zin om te gaan lopen dat ik m'n training van morgen naar vandaag geschoven ben. M'n wekelijkse rustige korte loop met wat oefeningen onderweg.

Ik ben nu zo'n 12 weken onderweg na covid en voel het de laatste weken steeds beter gaan. Vooral het feit dat ik er echt weer energie van krijg doet me goed. Qua afwisseling ben ik wel een beetje klaar en kijk ik er naar uit om weer wat intervallen te doen. Speel bv met de gedachte m'n 10km pr aan te vallen. Trek het opbouwen sowieso eerst nog even door naar 15-16 weken en ga dan kijken waar ik sta.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
* defusion meldt zich in dit topic
Ik gok 2 jaartjes geleden het hardlopen fanatiek opgepakt. Maar ik was blijkbaar een beetje té fanatiek; na een tijdje zat ik met een zeurende knieblessure die voornamelijk naar voren kwam als ik ook maar een minuutje meer deed dan lopen. Super irritant, en na 2-3 maanden ging het nog niet beter. Tijdens mijn dagelijkse leven geen last, maar zodra ik ook maar licht ging joggen kwam het terug. Nooit echt naar laten kijken, en maar opgegeven. Vervolgens vader geworden, en sowieso minder tijd.

Nu ca. 2 weken een loopband in huis om thuis wat te oefenen. O.a. omdat ik sinds corona thuiswerk en amper nog beweging krijg, en omdat ik maar beperkt in de gelegenheid ben buiten te trainen wegens diverse praktische beperkingen (vnl. weinig tijd, als ik tijd heb is dat vaak in de avond, en moet ik thuis blijven ivm. dochter van 1,5, etc) Dus loopband is perfect.

Om te voorkomen dat ik binnenkort weer met een blessure zit beperk ik mezelf dit keer tot maximaal om de dag trainen, en bewust rustig aan opbouwen. Ik volg nu het couch to 5k programma in Kinomap. Ben nu met de 2e week bezig, en ga zometeen mijn 3e rondje van week 2 doen.
Moet zeggen, is eigenlijk best leuk zo op video en met stembegeleiding rondje rennen. De training van ca. 30min vliegt voorbij!
Hopelijk blijf ik dit keer blessurevrij en kan ik het doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@defusion klinkt goed, denk ook aan het doen van buikspieroefeningen en heel specifiek voor je knieën ook heupoefeningen. Daarmee voorkom je dat soort blessures, samen met het aanleren van de juiste looptechniek en lopen op geschikte schoenen natuurlijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Wat zijn de meningen hier eigenlijk over een herstelloop?

Had vrijdag en zaterdag wat zwaardere hardloop trainingen en gisteren nog een stukje gefietst.
En voelde vandaag nog wel dat ik 2 uur op de fietst gezeten had dus dacht ga even lekker alles los lopen in een herstelloop Dus lekker m'n vaste 10km rondje gedaan in vermogens zone 1 van de Stryd (gem hartslag 126 (mijn absolute max zit op 170))
Maar dacht ga is een beetje googelen naar herstelloop en raden ze max 8km aan met 65/70% van je max hartslag dus zou voor mij 110/119 zijn. Maar dan zou ik weer zo langzaam moeten lopen dat het technisch net blijven lopen lastiger word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Krylinck Bedankt voor de tips!
Wellicht handig om te melden dat ik destijds toen ik klachten kreeg wel diverse dingen heb geprobeerd om het te verhelpen. o.a. regelmatig met de foam roller aan de slag, en diverse beenspieroefeningen die werden aangeraden ter ondersteuning/ontlasting van de knie. Weet even niet meer precies hoe/wat, maar destijds diverse youtube filmpjes op nageslagen.

Looptechniek probeer ik op te letten, hoewel ik er tijdens het lopen niet meer echt over nadenk. Probeer in elk geval de cadans goed te houden, en redelijk smooth te landen, en (met name voor de ademhaling) een goede houding aan te houden.
Schoenen zijn denk ik ook wel goed (nike epic react flyknit), hoewel ik niet echt veel heb om te vergelijken, en er geen professional naar heb laten kijken of ze voor mij 'passend' zijn.

Maar vooral ondersteunende oefeningen om problemen te voorkomen mag ik zeker wat meer doen. Fitness bands heb ik, dus zal eens die oefeningen in de TS erbij pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 22-02-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25
Ik snap echt niet hoe sommige mensen zo onregelmatig kunnen lopen. Ik heb afgelopen week een weekje rust gehad en ben daarna weer begonnen maar alles doet nu (na 2x een iets rustiger loopje van ongeveer 10k) pijn. Als ik dan sommige mensen op Strava zie, 2 weken tot 6 maanden niet gelopen en bijna weer verder gaan waar ze waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De gezipte werkbestanden van het hartslagmeter test verhaal staan publiek gedeeld vanaf mijn workupload account in het net geupdate topic.
23-02-2021 zip bestand en topic antwoord geüpdate.
Feedback blijft welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 23-02-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Shinji schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:24:
Ik snap echt niet hoe sommige mensen zo onregelmatig kunnen lopen. Ik heb afgelopen week een weekje rust gehad en ben daarna weer begonnen maar alles doet nu (na 2x een iets rustiger loopje van ongeveer 10k) pijn. Als ik dan sommige mensen op Strava zie, 2 weken tot 6 maanden niet gelopen en bijna weer verder gaan waar ze waren.
Gaan ze dan ook weer 3x in de week verder of daarna meteen weer een ‘pauze’ van 2 weken tot 6 maanden? :) Ik ken ze ook wel, maar dan gaan ze zo tot het maximale dat ze meteen weer in de rust moeten. Het onregelmatige lopen werkt voor mij ook niet, een weekje rust tussendoor prima, maar qua motivatie en ‘zin’ om te lopen gaat ook drastisch achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tinusvolkel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:56:
Toevallig net gisteren met mijn trainer over gehad omdat ik incidenteel wat meer wil trainen. Zijn advies: 45’Z0/Z1 kan altijd. Zorg dan wel dat je echt in Z0 begint en evt pas richting het eind in Z1 uitkomt. Evt 5-8 versnellingen van 100 meter aan het eind met dezelfde afstand rust. Z0 is voor mij 130-140, wat inderdaad ongeveer 65% van maxHR is. Maar dit voelt pas sinds kort als hardlopen (rond de 5:40 ongeveer), langzamer werd idd een soort van joggen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

AppieR schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:02:
[...]

Toevallig net gisteren met mijn trainer over gehad omdat ik incidenteel wat meer wil trainen. Zijn advies: 45’Z0/Z1 kan altijd. Zorg dan wel dat je echt in Z0 begint en evt pas richting het eind in Z1 uitkomt. Evt 5-8 versnellingen van 100 meter aan het eind met dezelfde afstand rust. Z0 is voor mij 130-140, wat inderdaad ongeveer 65% van maxHR is. Maar dit voelt pas sinds kort als hardlopen (rond de 5:40 ongeveer), langzamer werd idd een soort van joggen.
Nu houd ik mij eigenlijk totaal niet bezig met zones, maar Z0 is toch wel een nieuwe voor mij.
Zeker als ik dan 130-140bpm zie. Dat is bij mij toch wel Z2 of Z3, afhankelijk van welke meetmethode je gebruikt (HRR of HRM).

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
De herstelloop, ik heb er wat ruzie mee. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om ze op het juiste tempo te lopen. Gisteren ook voorgenomen om een herstelloop te gaan lopen, maar ik merk dat ik het moeilijk vind om langzaam te lopen (niet vervelend bedoeld voor degenen die dat tempo "gewoon" lopen). Ik heb afgelopen week veel gelopen (55km) en gisteren dus een herstelloop gedaan van uiteindelijk een te grote afstand (10km): de tank was na 7km leeg (en ik kreeg wat wind tegen). Dat zag je aan een flink stijgende hartslag aan het einde van het loopje (naar 85% van mijn max). Dan loop ik zo'n 6:00 min/km (dat is gevoelsmatig zo ongeveer het langzaamste wat ik nu kan lopen dat het technisch ook nog iets lijkt) en is mijn hartslag tussen de 70% en 75% van mijn max. Gisteren ging het verder overigens wel goed, maar ik had het tempo nog verder moeten laten terugzakken (naar 6:15 a 6:30, dus meer joggen dan).

Hoe doen jullie dat? Ik vind het gewoon erg lastig om alleen langzamer dan 6:00 min/km te lopen. Als ik met mijn vrouw loop, dan lukt het wel, maar heb ik ook het gevoel alsof ik me constant inhoud (ook qua houding), dat ik mijn knieën niet meer goed optrek, etc. Ik moet volgens mij vooral leren mijn cadans dan wat af te zwakken naar <170, maar dat vind ik toch knap lastig. Ik blijk niet heel gevoelig voor muziek en de "beat" volgen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
m-vw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Nu houd ik mij eigenlijk totaal niet bezig met zones, maar Z0 is toch wel een nieuwe voor mij.
Zeker als ik dan 130-140bpm zie. Dat is bij mij toch wel Z2 of Z3, afhankelijk van welke meetmethode je gebruikt (HRR of HRM).
Zones zijn gebaseerd op je maxHR of omslagpunt. Aangezien beide volledig persoonlijk zijn, zijn de daarop gebaseerde zones dat dus ook. Overigens werkt mijn trainer met de zones van zoladz: omslagpunt is de grens tussen Z3 en Z4, in mijn geval 172. Zones zijn dan steeds stappen van 10:
Z1: 142-152
Z2: 152-162
Z3: 162-172
Z4: 172-182
Z5: 182-192

Z0, dus nog 10 slagen onder Z1, zit pas sinds het begin van mijn marathon schema als herstelloop na de langere blokken (15, 20, 25km) marathontempo.

Dit zijn dus wel iets andere zones dan dat Garmin ze berekend. Ik meen dat ‘mijn’ Z0 deels onderin Z1 van Garmin zit.
Arjan90 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:26:

Hoe doen jullie dat? Ik vind het gewoon erg lastig om alleen langzamer dan 6:00 min/km te lopen. Als ik met mijn vrouw loop, dan lukt het wel, maar heb ik ook het gevoel alsof ik me constant inhoud (ook qua houding), dat ik mijn knieën niet meer goed optrek, etc. Ik moet volgens mij vooral leren mijn cadans dan wat af te zwakken naar <170, maar dat vind ik toch knap lastig. Ik blijk niet heel gevoelig voor muziek en de "beat" volgen.
Als je veel langzame duurlopen doet (om de hartslagzoneverwarring te voorkomen), ontwikkel je vanzelf wat meer snelheid waardoor er een tempo onder je langzame duurlooptempo ontstaat :+. Ik train nu een jaar bij RunningMovements waarbij de nadruk, zeker in het begin, heel veel op volume op lage hartslag ligt. Begin vorig jaar liep ik mijn duurlopen in 5:45 ongeveer. Sinds het begin van mijn marathonschema (begin januari) is dit best hard gestegen (5:25-5:30) en loop ik herstelloopjes in 5:40 ongeveer. Maar ga vooral niet lopen sloffen om het maar een herstelloop te kunnen noemen...

[ Voor 37% gewijzigd door AppieR op 23-02-2021 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

AppieR schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Zones zijn gebaseerd op je maxHR of omslagpunt. Aangezien beide volledig persoonlijk zijn, zijn de daarop gebaseerde zones dat dus ook. Overigens werkt mijn trainer met de zones van zoladz: omslagpunt is de grens tussen Z3 en Z4, in mijn geval 172. Zones zijn dan steeds stappen van 10:
Z1: 142-152
Z2: 152-162
Z3: 162-172
Z4: 172-182
Z5: 182-192

Z0, dus nog 10 slagen onder Z1, zit pas sinds het begin van mijn marathon schema als herstelloop na de langere blokken (15, 20, 25km) marathontempo.

Dit zijn dus wel iets andere zones dan dat Garmin ze berekend. Ik meen dat ‘mijn’ Z0 deels onderin Z1 van Garmin zit.
Duidelijke uitleg, enkel bestaan die zones van Zoladz niet. Dat heb ik je in maart 2020 al verteld. :+

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m-vw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Bij HRR liggen de zones ook weer wat lager zie ik en komt dan toch weer overeen met een hartslag van gem 115. Misschien toch een keer testen op wat voor tempo ik dan loop, maar denk dat het plezier in lopen dan zo weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Bij HRR liggen de zones ook weer wat lager zie ik en komt dan toch weer overeen met een hartslag van gem 115. Misschien toch een keer testen op wat voor tempo ik dan loop, maar denk dat het plezier in lopen dan zo weg is.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je je vasthoud aan één manier van meten. Zeker als je in een traject, bijvoorbeeld richting een marathon, zit.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
m-vw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:33:
[...]

Duidelijke uitleg, enkel bestaan die zones van Zoladz niet. Dat heb ik je in maart 2020 al verteld. :+
Hahaha, ik wist de reactie nog, alleen niet dat die van jou kwam _/-\o_ . Het zijn inderdaad niet de zones van Zoladz (die in stappen van 10 aftelt vanaf maxHR, toch?), maar wel gebaseerd op (alleen dan gemeten lactaatdrempel als uitgangspunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m-vw schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:37:
[...]

Denk dat het vooral belangrijk is dat je je vasthoud aan één manier van meten. Zeker als je in een traject, bijvoorbeeld richting een marathon, zit.
Ow normaal ben ik ook niet zo bezig met hartslag, vond dat ik met m'n 125 al best laag zat dus was is op onderzoek uit gegaan.

Ik wil de volgende methode meer gaan gebruiken :)
CP 349w
Z1 227-279w
Z2 279-314w
Z3 314-349w
Z4 349-401w
Z5 401+w

Zat gisteren gemiddeld op 245w dus mooi midden in Z1 maar herstelloop zou volgens het voorbeeld nog onder Z1 komen, dus dan zou ik <227w moeten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://support.stryd.com/hc/article_attachments/360055015934/mceclip0.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@AppieR Dat was ook een beetje mijn uitgangspunt, gisteren ging nog prima rond de 6:00 min/km (waarbij ik tegelijkertijd mezelf wel heb uitgelachen dat ik zoveel moeite had met het tempo, anderhalf jaar geleden liep ik de 5km zwoegend en puffend op dat tempo :9 ). Ik moet zeggen dat ik de afgelopen tijd natuurlijk alleen maar duurlopen heb gedaan tot max. 5:30 min/km, dus daar zit het "snelheidsgevoel" ook wel, ik heb bijna uitsluitend op dat tempo gelopen. Ik wil ook zeker niet geforceerd op dat tempo lopen, heb ik één keer gedaan in de zomervakantie vorig jaar en toen kon ik een paar dagen amper lopen omdat het kennelijk toch een hele andere belasting was omdat ik, veronderstel ik, ging sloffen/de techniek onbewust losliet.

@Tinusvolkel Was er maar een manier om met Power te trainen :Y) Runalyze doet trouwens ook een inschatting van je Power ahv dalen/klimmen en natuurlijk je snelheid, ik vind dat best wel handig om te kijken hoe constant ik heb gelopen. Het is hier allesbehalve bergachtig, maar er zijn genoeg heuvels, wallen, etc. waardoor je snelheid zelden constant is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Vandaag wakker geworden met iets wat moeheid in mijn benen. Is niet erg schuif ik hardlopen naar morgen en wordt het een rondje fietsen. Toch in beweging en iets spaarzamer voor de benen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Had vrijdag en zaterdag wat zwaardere hardloop trainingen en gisteren nog een stukje gefietst.
En voelde vandaag nog wel dat ik 2 uur op de fietst gezeten had dus dacht ga even lekker alles los lopen in een herstelloop Dus lekker m'n vaste 10km rondje gedaan in vermogens zone 1 van de Stryd (gem hartslag 126 (mijn absolute max zit op 170))
Maar dacht ga is een beetje googelen naar herstelloop en raden ze max 8km aan met 65/70% van je max hartslag dus zou voor mij 110/119 zijn. Maar dan zou ik weer zo langzaam moeten lopen dat het technisch net blijven lopen lastiger word.
Herstelloop hoort er gewoon bij, maar het is zo lastig om het tempo laag te houden. Automatisch ga je toch versnellen en voor je het weet zit je weer op een D1/D2 tempo.
En t is wat je zegt, omdat je zo langzaam gaat moet je ontzettend je best doen om op je techniek te letten. Je houding zakt in, je pasfrequentie lager, paslengte korter. Dit maakt een herstelloop wel lastig idd!

Maar toch denk ik wel dat een herstelloop een positief effect heeft op je loop, techniek & conditie Juist omdat je er op moet letten zorg je voor een verbetering.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 08:10
@defusion Als ik zo jouw klachten hoor klinken die mij heel bekend voor, zo moest ik ook telkens het lopen na een paar eerste pogingen weer afkappen met pijn in de knie. Ik heb zelf ook met Dr. Google het eea geprobeerd maar uiteindelijk ben ik bij een Fysio terecht gekomen die mij wat heel gerichte oefeningen heeft kunnen geven (anders dan ik her en der online las) en dit heeft voor mij het verschil gemaakt. Ik wil niet zeggen dat je niet zelf mag dokteren want ik denk dat uiteindelijk veel mensen er wel uitkomen zo, maar in mijn geval was dat dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Herstelloop hoort er gewoon bij, maar het is zo lastig om het tempo laag te houden. Automatisch ga je toch versnellen en voor je het weet zit je weer op een D1/D2 tempo.
En t is wat je zegt, omdat je zo langzaam gaat moet je ontzettend je best doen om op je techniek te letten. Je houding zakt in, je pasfrequentie lager, paslengte korter. Dit maakt een herstelloop wel lastig idd!

Maar toch denk ik wel dat een herstelloop een positief effect heeft op je loop, techniek & conditie Juist omdat je er op moet letten zorg je voor een verbetering.
Idd moest er wel echt op letten maar al met al ziet het er nog niet slecht uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdztLcnysnSkp7pgJMGnSvG1iuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPIvFLQQnDDhDQyCJGAY4y5v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Air Power, is dat als je een scheet laat onderweg? Dan doe je het heel netjes :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Pathogen schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:
Air Power, is dat als je een scheet laat onderweg? Dan doe je het heel netjes :Y
Dan heeft ie weinig scheten gelaten, want gemiddeld is het toch wel zo’n 2-3%. Loopt @Tinusvolkel misschien alleen met wind mee? 🤔

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Haha, heb er savonds meestal wel vaker last van ivm eten van te voren :p

Maar volgens Strava was het een windsnelheid van 10kmh maar bijna alleen maar zijwind, dus misschien gaf hij daarom veel minder aan.

Afgelopen zaterdag gaf Srtava een windsnelheid aan van 21kmh en toen maakte de Stryd er 3% van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Ik wil de volgende methode meer gaan gebruiken :)
CP 349w
Z1 227-279w
Z2 279-314w
Z3 314-349w
Z4 349-401w
Z5 401+w
Je kunt in Final Surge de 10 vermogenszones van het Paladino project selecteren. Je zones worden dan ingedeeld op basis van je CP. En bij het maken van je training, selecteer je dan de zone voor de betreffende stap.

Vind ik prettig werken. Vooral omdat de zones preciezer zijn dan de zones die je hier nu noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Je kunt in Final Surge de 10 vermogenszones van het Paladino project selecteren. Je zones worden dan ingedeeld op basis van je CP. En bij het maken van je training, selecteer je dan de zone voor de betreffende stap.

Vind ik prettig werken. Vooral omdat de zones preciezer zijn dan de zones die je hier nu noemt.
Bedankt voor de tip, had afgelopen vrijdag de zones van de Stryd overgenomen in final surge, maar die van Palandino zijn wel iets uitgebreider. De zones zijn dus wel een stuk kleiner maar is met vermogen denk ik nog prima te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Krijg je er dan ook een heads up display bij of active voice steering? Met zoveel data en kleine bandbreedte loop je anders continu naar je linkerpols te turen.....

Frenz voorziet een nieuwe trend binnenkort: free running, zonder enig device, zonder Strava, puur op gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:22:
Krijg je er dan ook een heads up display bij of active voice stearing? Met zoveel data en kleine bandbreedte loop je anders continu naar je linkerpols te turen.....

Frenz voorziet een nieuwe trend binnenkort: free running, zonder enig device, zonder Strava, puur op gevoel
Ik had gisteren voor het eerst de alert aangezet, maar bleef vanaf begin af aan netjes in de zone dus niks gezien.
Maar met vermogen heb jij eigenlijk minder data, want hou nu alleen vermogen in de gaten en kijk niet echt meer naar pace en hartslag.

En zonder logging? dat kan een Tweaker niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Dus je hebt je pace nu nauwkeuriger en je kijkt er (bijna) niet meer naar? Yeah rite

Ik zou juist serieus meer willen zien: berg(heuvel)op power constant, hoeveel minder hard loop ik dan, bergaf, wat doet de hartslag. Nee, voor ontspannen lopen zou een Stryd niks voor mij zijn (of beter gezegd, teveel)

Zonder logging is idd een behoorlijke stretch ja, maar we hebben hier er toch één die zonder device loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Krijg je er dan ook een heads up display bij of active voice steering? Met zoveel data en kleine bandbreedte loop je anders continu naar je linkerpols te turen.....

Als er een zonnebril is met ingebouwde AR, Garmin (of stryd voor de nieuwe hype;) )-integratie, lichtgewicht en een goeie accu, dan koop ik hem hoor. Lijkt me echt wel tof om live je hartslag, pace en navigatie te zien, zonder idd steeds naar je linkerpols te moeten kijken.

Ik heb wel wat protoypen gezien, voornamelijk gericht op fietsen, maar wie weet, 2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:37:
Dus je hebt je pace nu nauwkeuriger en je kijkt er (bijna) niet meer naar? Yeah rite

Ik zou juist serieus meer willen zien: berg(heuvel)op power constant, hoeveel minder hard loop ik dan, bergaf, wat doet de hartslag. Nee, voor ontspannen lopen zou een Stryd niks voor mij zijn (of beter gezegd, teveel)

Zonder logging is idd een behoorlijke stretch ja, maar we hebben hier er toch één die zonder device loopt?
Toen ik voor het eerst er mee ging intervallen kreeg ik het onderstaande scherm en had nog niet echt door dat ik naar andere schermen kon swipen. Maar alleen op power beviel wel.

Afbeeldingslocatie: https://is2-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Purple114/v4/71/a6/78/71a67801-ce63-1933-4215-ec963b166d2f/mzl.rklkzgnh.png/230x0w.webp

Achteraf bekijk ik natuurlijk wel alle data. Maar als een tijd echt belangrijk is, dan ga ik de pace natuurlijk wel in de gaten houden, echter berekend Stryd het vermogen wat nodig is om een bepaalde tijd te lopen. Maar dit moet ik nog is een keer goed testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shinji schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:24:
Wat hebben die mensen gedaan in die periode? Hebben ze wel gesport, maar iets anders en dat niet op Strava gezet?

Ik heb zelf een paar weken niet eens normaal kunnen wandelen en twee maanden totaal niet kunnen hardlopen door een blessure. En mijn conditie is ingestort, maar ook heb ik veel sneller last van mijn spieren. (Conditie lijkt minder aangetast dan spieren. Dit komt waarschijnnlijk doordat ik aan het eind van de revalidatie weer op een roeimachine zat).

tl;dr Dat er niets in Strava staat wil niet zeggen dat ze niets gedaan hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Vanochtend plotseling de hele ochtend vrij, dus spontaan bedacht een trailrondje te gaan lopen (veluwezoomtrail, is hier ook wel eens voorbij gekomen)

Wel een mooie ervaring, was m'n tweede trailrondje ooit en het viel me best zwaar :)
Grappig om te merken dat ik als loper totaal niet gewend ben aan kleine klimmetjes, en hoe vaak ik eigenlijk op m'n horloge kijk normaliter om m'n hartslag/tempo te checken. Dat had nu niet zoveel zin, dus uiteindelijk alle metertjes weggezet en alleen het totaal aantal gelopen km's laten doorkomen, totaal andere manier van lopen zo

Helaas niet genoeg tijd om het kleine rondje van 7,5k er aan vast te plakken, maar dat bewaar ik dan maar voor de volgende keer 8) (al zie ik mezelf ook nog niet direct 30/40/50k trails doen, maar wie weet komt dat nog)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39

Kan het eigenlijk alleen maar toejuichen.

Al die overkill aan data hoeft van mij niet zo. (Ik weet, we zitten hier op Twealers)Maar ik ga er echt niet harder of zachter van lopen. Even af en toe een korte blik of mijn gevoel nog overeenkomt met pace of hartslag is voor mij, persoonlijk voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 23-02-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Wat hebben die mensen gedaan in die periode? Hebben ze wel gesport, maar iets anders en dat niet op Strava gezet?

Ik heb zelf een paar weken niet eens normaal kunnen wandelen en twee maanden totaal niet kunnen hardlopen door een blessure. En mijn conditie is ingestort, maar ook heb ik veel sneller last van mijn spieren. (Conditie lijkt minder aangetast dan spieren. Dit komt waarschijnnlijk doordat ik aan het eind van de revalidatie weer op een roeimachine zat).

hoho, strava or didn't happen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

FEIJ_87 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:55:
Gisteren 5x 1000 intervalletjes gedaan op m'n 10k PR tempo dat stamt uit 2017 (zeg maar m'n eerste hardloopperiode, in 45:00). Sindsdien nooit meer zo dicht bij dit tempo in de buurt geweest.
Zo.. zoveel talent dat je dat zo maar kon... _/-\o_ is mij nooit gelukt na een terugval.... :'(
Er is nog hoop voor je... 8)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:03:
Ben ik het niet mee eens, lees dit wetenschappelijke artikel er maar op na.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
Net terug mijn middagloop gedaan volgens het trainingsschema van Coach Jeff (10k aan 6:00/km).
Merk toch dat het mij goed doet om een schema te volgen. De lichte drang om te gaan sporten om toch het schema te volgen en te zien hoe snel de verbeteringen merkbaar zullen zijn.

Hoofddoel is eigenlijk om een lagere hartslag te verkrijgen bij een geljike inspanning. De vele intervaltrainingen zijn daar waarschijnlijk wel goed voor en zorgen ook voor een afleiding tijdens het lopen.

Super ook om weer in korte broek te kunnen lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
route99 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:47:
[...]
Zo.. zoveel talent dat je dat zo maar kon... _/-\o_ is mij nooit gelukt na een terugval.... :'(
Er is nog hoop voor je... 8)
Als ik jou posts lees heb ik het donkerbruine vermoeden dat we op een iets ander niveau geacteerd hebben, dat maakt het in mijn geval een stukje makkelijker ;)

Ik ben en blijf een iets te bol mannetje dat op z'n 33ste pas een klein beetje fanatiek begonnen is met sporten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022

Ik doe ze heel rustig. Ik loop m'n lange duurlopen vaak ergens rond de 4:00 tot 4:15/km. 4:30/km is voor mij redelijk rustig, maar de herstelloopjes doe ik vaak ook wel in 5:30/km. Je hoort verschillende meningen, maar ik lees vooral (en merk zelf) dat er niet echt een tempo is dat "te langzaam" is. Maar je loopt ze makkelijk te snel.... en dat gaat dan ten koste van de kwaliteit van de andere loopjes. En hoe lang ze moeten zijn ligt denk ik ook een beetje aan tempo/schema/getraindheid. Ik doe vaak ook iets van 8-10km.

TLDR: doe ze liever te kort en te langzaam dan te lang en te snel.

Ik was net intervallen doen (4x2km), en had vandaag echt moeite om ze snel te lopen. Eigenlijk moeten ze in HM-tempo, maar ze gingen juist wat langzamer. Misschien nog te moe van zaterdag, of nog even wennen aan dat het vandaag 20 graden warmer is dan vorige week.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Jazeker wel. Sessie 12 van het start to run schema. Voelde me wel erg "zwaar" vandaag, maar toch netjes de Sessie afgemaakt.

https://strava.app.link/HIHleowh7db

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 19-09 10:36
Vandaag geprofiteerd van het mooie weer en een stukkie gaan lopen. Bleek 12 km te zijn, ongeveer 5 meer dan geanticipeerd. Heel snel douchen en met natte haren nog een vergadering in :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Pnnnkk schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:07:
Vandaag geprofiteerd van het mooie weer en een stukkie gaan lopen. Bleek 12 km te zijn, ongeveer 5 meer dan geanticipeerd. Heel snel douchen en met natte haren nog een vergadering in :o
Haha, gelukkig ben ik niet de enige...vorige week ook zo'n incidentje toen ik 5min voor de start binnen gelopen kwam O-)
Zowaar heeft niemand een opmerking gemaakt dat ik in mijn hardloopkloffie voor het scherm zat :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 19-09 10:36
Roozzz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:10:
[...]

Haha, gelukkig ben ik niet de enige...vorige week ook zo'n incidentje toen ik 5min voor de start binnen gelopen kwam O-)
Zowaar heeft niemand een opmerking gemaakt dat ik in mijn hardloopkloffie voor het scherm zat :P
Ja erg fijn dat in principe alleen je hoofd te zien is :D
Ik kreeg wel de vraag waarom ik zo veel aan het drinken was ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Vanavond een rondje 12 kilometer gedaan. Lopen bij maanlicht door de weilanden is fijn.

Wel weer een dingetje: rond de 8 kilometer kreeg ik een gevoel midden bovenaan tussen mijn billen die zich het best laat omschrijven als een gevoel dat je moet poepen. Is niet zo, maar als ik dan blijf doorlopen, is het weleens voorgekomen dat ik vervolgens verging van de pijn en alleen nog maar kon strompelen. Dus toch maar even gepauzeerd, een paar rek- en strekoefeningen gedaan en toen tot de 12 pijnloos doorgelopen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Gisteren voor de derde keer een sessie gehad met een personal trainer. Ik had na vorige week al minder last van mijn knie, zo snel had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
Weer word ik geconfronteerd dat kracht en een goede core zoveel belangrijker is dan maar proberen kilometers te maken.
Dus nu eerst een hele goede basis aanleggen en deze dan ook eens onderhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 24-02-2021 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:48:
[...]

Ik doe ze heel rustig. Ik loop m'n lange duurlopen vaak ergens rond de 4:00 tot 4:15/km. 4:30/km is voor mij redelijk rustig, maar de herstelloopjes doe ik vaak ook wel in 5:30/km. Je hoort verschillende meningen, maar ik lees vooral (en merk zelf) dat er niet echt een tempo is dat "te langzaam" is. Maar je loopt ze makkelijk te snel.... en dat gaat dan ten koste van de kwaliteit van de andere loopjes. En hoe lang ze moeten zijn ligt denk ik ook een beetje aan tempo/schema/getraindheid. Ik doe vaak ook iets van 8-10km.

TLDR: doe ze liever te kort en te langzaam dan te lang en te snel.

Ik was net intervallen doen (4x2km), en had vandaag echt moeite om ze snel te lopen. Eigenlijk moeten ze in HM-tempo, maar ze gingen juist wat langzamer. Misschien nog te moe van zaterdag, of nog even wennen aan dat het vandaag 20 graden warmer is dan vorige week.
Dan hebben wij een offset van een seconden of 30 :) dus binnenkort is een kort rondje testen op een 6:00 /km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Afgelopen week begonnen met een nieuw project op het werk. Hele dag zit weer vol met meetings, blegh. Merk dat ik daardoor gelijk mijn structuur in het hardlopen een beetje kwijtraak. Of structuur... voorheen had iedereen een beetje z'n eigen werk waardoor er eigenlijk best wel veel vrijheid om op het tijdstip dat je zelf het beste uitkomt een stukje te gaan lopen.

Ik merk nu dat als ik van te voren niet met mezelf afspreek dat ik ga hardlopen dat het niet gebeurd. Voor de komende weken maar twee keer een uurtje in mijn agenda afgeblokt, kijken of dat helpt. En anders toch weer rond een uurtje of 6/7 gaan hardlopen, maar dan mis ik natuurlijk wel het mooie voorjaarsweer :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
tlpeter schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 06:08:
Weer word ik geconfronteerd dat kracht en een goede core zoveel belangrijker is dan maar proberen kilometers te maken.
Die confrontaties krijgen we allemaal zo af en toe. :)
Afgelopen jaren heb ik best wat blessures gehad en daarvan steeds weer netjes hersteld met oefeningen, zowel voor de blessure zelf als voor core training, maar daarna komt de klad erin.

Het zit gewoon niet in mijn systeem... Terwijl het zeker voor mij wel belangrijk is om er aandacht aan te besteden. Ik ben net iets te zwaar en voorzien van knieën en heupen die wat gevoelig zijn voor blessures. En daarbij na het lopen ook wel eens last van mijn rug. Allemaal heel duidelijke signalen...

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Core-oefeningen en krachttraining - en dan niet voor de six-pack op het strand, maar juist als ondersteuning voor het hardlopen - hoe doen anderen in dit topic dat? Mooie maniertjes en handige tips om het in een dagelijkse/wekelijkse routine te stoppen?

Of is het simpelweg een kwestie van: gewoon doen?
* dreamscape weet het antwoord op die laatste vraag eigenlijk al...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik snap het probleem... Het voelt voor mij als een niet essentieel onderdeel van het trainingsprogramma, als het überhaupt al voelt als een onderdeel en niet een bonus.

Ik denk dat de oplossing echt moet liggen in het beschouwen als een volwaardig onderdeel. Voor mij persoonlijk natuurlijk 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58
Sinds ik aan yoga doe, heb ik geen problemen meer gekend met blessures. (Even afkloppen) , je loopt toch vanuit je core en niet zozeer met je benen. Ik had altijd een enorme hekel aan het repeterende van krachttraining. En bij yoga komt alles ook prima aan bod alleen in meer vloeiende bewegingen.

De herhaling zit er ook gewoon in maar ik erger mij er niet aan. Ik volg ook periodes geen schema, gewoon kijken waar ik zin in heb , beetje in de gaten houden dat het niet teveel of te weinig is. Geen acht slaan op tempo's , behalve dat het niet te hard gaat. Werkt voor mij ook wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@dreamscape Ik ben er ook niet zo goed in, maar ik probeer bijv. bepaalde oefeningen te doen tijdens het tandenpoetsen (dat is dan vooral gericht op bijv. op één been staan en door je knie zakken en vervolgens weer omhoogkomen). Daarnaast heb ik een paar keer na het hardlopen de 7M workout gedaan, die richt zich vrij breed op je lichaam en duurt maar 7 minuten. Dan heb ik mijn sportkleren al aan, dus heb ik wat dat betreft geen bezwaar. Nike Training Club heeft ook hele mooie trainingsprogramma's en heel duidelijk aangegeven, maar dan ben je wel wat langer bezig. Mijn discipline is echter niet altijd even meestal niet OK en ik kan het snel laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11
Pathogen schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:01:
Ik snap het probleem... Het voelt voor mij als een niet essentieel onderdeel van het trainingsprogramma, als het überhaupt al voelt als een onderdeel en niet een bonus.

Ik denk dat de oplossing echt moet liggen in het beschouwen als een volwaardig onderdeel. Voor mij persoonlijk natuurlijk 😁
Zijn er ook (YouTube) video’s die je er doorheen slepen?

Als ik het moet doen vanaf een A4-tje dan haak ik snel weer af.
Op Videoland heeft iets van sporten met Gaby. Het idee is perfect. Alleen mijn Gaby tolerantie level is niet hoog genoeg O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
dreamscape schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:54:
[...]

Afgelopen jaren heb ik best wat blessures gehad en daarvan steeds weer netjes hersteld met oefeningen, zowel voor de blessure zelf als voor core training, maar daarna komt de klad erin.

Het zit gewoon niet in mijn systeem... Terwijl het zeker voor mij wel belangrijk is om er aandacht aan te besteden. Ik ben net iets te zwaar en voorzien van knieën en heupen die wat gevoelig zijn voor blessures. En daarbij na het lopen ook wel eens last van mijn rug. Allemaal heel duidelijke signalen...

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Core-oefeningen en krachttraining - en dan niet voor de six-pack op het strand, maar juist als ondersteuning voor het hardlopen - hoe doen anderen in dit topic dat? Mooie maniertjes en handige tips om het in een dagelijkse/wekelijkse routine te stoppen?

Ik heb wel wat tips voor het aanleren van gewoontes;

Belangrijk is dat je weet waarom je het doet. Als je zelf niet de motivatie vind om het te doen dan wordt het lastig. Want wij kunnen je die motivatie niet geven.

Beslis hoeveel tijd je er aan wilt besteden? Als het nu niet te lang is is het misschien gewoon iets wat je in je ochtendritueel kunt stoppen. Ga dan niet zeggen ik ga dit een half uur per dag doen als dat niet realistisch is.
Dan wordt het een drempel, dat gaat ten koste van de motivatie en dan verdwijnt het weer.
Je kunt het dus beter 5 minuten doen dan niet. Beslis ook welke dagen je het wilt doen. bijvoorbeeld ik doe het alleen doordeweeks en dan sla ik het weekend over. Dan heb je geen schuldgevoel dat je het het weekend niet hebt gedaan. dat helpt dan weer je motivatie

Als laatste hou ik voor het aanleren van gewoontes altijd de twee dagen regel aan. Die betekend dat ik best een keer iets mag missen maar dat wordt dan altijd gevolgd door 2 dagen waarbij ik het wel doe.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:58
Vindt een manier die het leuk voor je maakt, als krachttraining vervelend is, zoek een alternatieve manier waar je lol in hebt. Dan hou je het makkelijk vol. Klimmen, bokstraining, yoga.

Of gewoon de tactiek van het inbranden van de gewoonte. Dat je het niet meer ervaart als vervelend of leuk maar het gewoon doet uit gewoonte. Een andere manier om er tegenaan te kijken is dat ook de vervelende kanten van een training ervoor zorgen dat het lopen zelf makkelijker en beter gaat. Dat PR dat in beeld komt of de wedstrijd die eraan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

[...]
hoe doen anderen in dit topic dat? Mooie maniertjes en handige tips om het in een dagelijkse/wekelijkse routine te stoppen?
Ik probeer het in ieder geval 1x per week in mijn training toe te voegen. Soms er voor, soms er na. Meestal doe ik dit bij de wat kortere training van die week. Tijdens de training heb ik ook geprobeerd maar vond ik niet prettig.

Vaker is waarschijnlijk beter, maar ik heb nog geen routine gevonden om dat vast te houden. Misschien toch de vaak genoemde 7min. workout is proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
TheDude84 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Ik probeer het in ieder geval 1x per week in mijn training toe te voegen. Soms er voor, soms er na. Meestal doe ik dit bij de wat kortere training van die week. Tijdens de training heb ik ook geprobeerd maar vond ik niet prettig.

Vaker is waarschijnlijk beter, maar ik heb nog geen routine gevonden om dat vast te houden. Misschien toch de vaak genoemde 7min. workout is proberen :+
De vaak genoemde 7 minuten workout?????

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik denk vooral dat het heel lastig is omdat je het vanuit thuis moet doen. Normaal heb je met de loopgroep al tenminste 1x in de week in elk geval wat loopscholing met oefeningen, dat is al beter dan niets. Dat mis je nu ook. Ik doe wel pilates, dat is eigenlijk best relaxed en ik merk dat het mij wel helpt. Dat kun je ook makkelijk voor de TV doen i.p.v. op de bank zitten ;)

Als de sportscholen weer open mogen dan ga ik denk ik 1 of 2 dagen in de week naar de sportschool. Mij helpt het altijd wel omdat ik in zo'n setting weinig andere afleiding heb.

@TheDude84 Gefeliciteerd! ;)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
BastiaanN schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:42:
Ik denk vooral dat het heel lastig is omdat je het vanuit thuis moet doen. Normaal heb je met de loopgroep al tenminste 1x in de week in elk geval wat loopscholing met oefeningen, dat is al beter dan niets.
Ik geef als invaller ook trainingen aan loopgroepen, dus heb de oefeningen wel goed in mijn hoofd zitten. Als ik solo loop (of de laatste tijd af en toe met een goede vriendin), dan doe ik ook wel wat oefeningen erbij. Soms zelfs wat loopscholing, al besef ik me terdege dat ik een van de weinige lopers ben die zoiets doet. ;)

Ook dank aan de anderen voor de tips. Het is inderdaad gewoon een kwestie van 'zorgen dat het in je systeem zit'. Op één been staan (ooievaarstand) tijdens het tandenpoetsen, dat deed ik al regelmatig. Kost geen enkele moeite, want je staat daar toch maar. Misschien moet ik me op thuiswerkdagen gewoon aanwennen om in de ochtend even een paar minuten wat oefeningen te doen. Er vervalt zoveel reistijd dat ik best even een oefeningetje erbij kan doen. En inderdaad: al is het maar een paar minuten, dat is beter dan niks.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• route99

route99

TheDude84 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:35:[...]Misschien toch de vaak genoemde 7min. workout is proberen :+
Prima voornemen.
We doen hem bij de club redelijk standaard, dus ik heb hem sinds afgelopen zomer ook in mijn eigen trainingen ingebouwd.
Zondag liep ik nog een DL van ruim 90 min en dan halverwege ff dit doen.... daar deed ik eerder vnl al extra rek oefeningen en dit is er bij gekomen. Heb hier geen app voor nodig.... teveel gedoe om of mijn mobiel te pakken of de smart watch een tool te installeren en die dan tussendoor te starten. Een paar keer en je weet het toch?

In de verdere opbouw probeer ik thuis nog een krachttraining van 30-40min te gaan opnemen, maar aangezien ik "van ver kwam" leek me een stappenplan wel beter om geen blessure risico te nemen. Die krachttraining is puur body werk amper gewichten erbij, 1x bij de arminzet (1-2kg haltertjes). Voor langere afstandswerk is dit prima, sprinters zullen meer aan de kilo's gaan.... andere categorie. Ik kick ook niet specifiek op deze training zelf, tis vooral functioneel, klinkt niet spannend.. tja.... Ik hoop dat weer wel te er op te kicken dat mijn lopen (nog) beter gaat.

"Ons" programma is vrijwel gelijk aan deze:
Bij de wall-sit is het wel de bedoeling dat je de streeftijd echt blijft zitten en aan het einde pas op staat. Kan me voorstellen dat de "continue" animatie mogelijk verwarrend is op dit punt? Het pure planken is wel duidelijk statisch weergegeven.
Bron: https://www.insider.com/7...ut-to-get-in-shape-2016-7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N2bmivk4-6leC1fYHIOF-JdO8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/BiC3mIZFxnyMrL6NSoxJO5ip.gif?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 24-02-2021 09:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Ja, dat dus. Gewoon een manier vinden zodat je het doet. Voor mij werkt het goed om de krachttrainingen gewoon in te passen in mijn "sportschema" en op te schrijven in de agenda. Als het op papier staat, is voor mij de drempel om ze niet te doen zoveel hoger. Daarnaast proberen we het zo te organiseren dat de misses en ik samen ons rondje krachttraining doen. Helpt ook :)

Persoonlijk helpt het mij ook als ik meetbare progressie zie. Deels kan je dat zien tijdens het lopen, maar ook bij de oefeningen kan het allicht steeds langer/zwaarder/moeilijkere variant. Ik gooi er dan ook graag een paar grote compound oefeningen bij (deadlift, squat, boxjumps), dan voel je jezelf van training tot training sterker worden :+ Die directe feedback heb ik met iets als core-werk veel minder, dus dat motiveert minder. Beter dus de combi zoeken, dat werkt voor mij goed.

Vergelijkbaar vind ik trouwens zaken als een dynamische warming-up en evt wat drills. Dat zijn gewoon zaken waar je een gewoonte van moet maken. Voor de rustige loopjes blijkt dat voor mij lastig, maar voor al het snelle/zware werk doe ik dit trouw. Het helpt (en naarmate ik meer krachttraining doe, helpt het meer :) ).

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 24-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

TheDude84 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Ben ook erg te spreken over Nike Training Club. Die hebben een serie workouts van rond de 5 minuten. Goede instructievideos. Heb 7 minute gehad, ben overgestapt naar Nike, die laatstgenoemde is (in mijn ogen) beter.

De "5 minute plank finisher" heb ik dagelijks gedaan, maar ben ermee gestopt omdat ik merkte dat het toch een iets te hoge belasting was. Heb besloten om nu op de rustdagen géén oefeningen meer te doen om m'n spieren rust te geven :)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
tja, oefeningen. Ik heb natuurlijk een "voorsprong": als je revalideert en onder begeleiding van een fysio een programmaatje krijgt (met een app voor thuis) waar een opbouw in zit en waar je progressie boekt, dan hou je dat makkelijker vol. Zeker als gedurende dat traject de worst van "je mag mss weer gaan lopen" voor je neus verschijnt.
Maar wat ik gedurende die periode van ca. 6 maanden wel gemerkt heb, is dat op een bepaald punt je het aftellen van de oefening loslaat. Ik realiseerde me steeds meer dat het niet gaat om die serie van oefeningen an dik drie kwartier per dag was, maar dat ik bijna een uur aan mezelf werkte en dat ik me fitter en sterker ging voelen. Niet alleen qua knie, waar het mee begon, maar totaal. Ik doe geen yoga, maar dat zal een beetje hetzelfde voelen.

Zodra het teveel blijft voelen als een motje, gaat het niet werken. Maar wees ook niet te streng voor jezelf als het wat moeilijekr gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

mhr-zip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:12:
[...]

Op Videoland heeft iets van sporten met Gaby. Het idee is perfect. Alleen mijn Gaby tolerantie level is niet hoog genoeg O-)
Er zijn zo veel video's te vinden.
Waar ik goede geluiden over hoor zijn Pamela Reif en YouTube: YouTube. Volgens mij komt die laatste ook voor in de podcast van Laurens ten Dam.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Die nike app moet ik ook eens bekijken.

Voor bodyweight oefeningen pakte ik meestal een app van runtastic. Tegenwoordig heet die "adidas Training by runtastic".
En daar gebruikte ik dan de workout creator in, die kun je gratis gebruiken.
En dan kies je gewoon de spiergroepen die je wilt trainen "legs" en "abs and core" bijvoorbeeld, en hoe lang je wilt trainen (van 7 tot 45min). Dan maakt ie vanzelf een wisselend schema met video's van hoe je het moet doen.
De afwisseling maakt het alweer een stuk minder saai. En als je wilt kun je ook het willekeurig gegenereerde schema zelf naar wens aanpassen.

Moet ik ook weer eens gaan doen...

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 24-02-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
https://podcastluisteren....en-college-met-onze-Errol

Er komt ook een Australisch YouTube kanaal in voor, maar heb nu even geen tijd om te luisteren welke dat precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Tinusvolkel schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:28:
https://podcastluisteren....en-college-met-onze-Errol

Er komt ook een Australisch YouTube kanaal in voor, maar heb nu even geen tijd om te luisteren welke dat precies is.
Dat is Vlad Ixel. Toevallig had ik hem nav de podcast opgezocht.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

mhr-zip schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:12:
[...]

Ik heb een paar pogingen gedaan met James Dunne's 30 day challenge, maar elke dag oefeningen doen is me echt teveel om het goed vol te kunnen houden.
Ik denk dat voor mij de ideale frequentie rond de 2 keer per week ligt, misschien 3 als ik acute klachten moet ondersteunen. Maar doe ik dan iets op dagen dat ik wél, of juist níet loop?
Als ik het doe op dagen dat ik niet loop, dan heb ik met 3x lopen en 2x oefenen 5 dagen per week een moment nodig om te sporten. Dat is een behoorlijke drempel, helemaal als je bedenkt dat ik sowieso pas net weer begonnen ben met lopen.
Als ik het toevoeg aan de momenten dat ik wél loop, dan is de training misschien wel wat zwaarder, maar misschien is dat juist wel een voordeel en zorgt het ervoor dat ik de training zelf niet te zwaar maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
[...]

Doen, doen en doen.
De personal trainer pushed mij net wat verder dan dat is zelf zou gaan. Ik zit dan nu ook met lekker spierpijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Krylinck
Ik kom ook even m'n plasje doen over krachttraining en oefeningen. Ze worden stelselmatig te weinig uitgevoerd en met erg weinig inzet. Dat geldt voor vrijwel alle hardlopers, ook voor de toppers zoals Kipchoge. Die doet 1x per week aan core stability. Nu is het natuurlijk lastig spiermassa aan te zetten als je 200km per week loopt, maar het is wel belangrijk om je te beseffen dat dat ons doel niet is. En dat wij recreanten wel kunnen focussen op dat stukje extra gezondheid. Want dat is het.

In de 25 jaar die ik nu bijna hardloop, ben ik eigenlijk nooit zo bezig geweest met krachttraining. Daarom weeg ik 59 kilo bij 1m80. Maar sinds ik het lopen serieuzer ben gaan nemen, deed ik minstens twee krachttrainingen per week. Nu ik niet meer kan lopen, doe ik er vier tot zes per week en focus ik op kracht en zelfs op het aankomen van wat spiermassa. Dat gaat niet met de high-intensity intervaltrainingen die hierboven genoemd worden. Die zijn wel goed voor de algemene conditie, maar doen vrij weinig op de kracht.

Voor de mensen die zich erin herkennen... zwakke armen helpen niet mee tijdens de loopcyclus. Je verliest een paar procent per stap met een zwakke arminzet. Dat is vooral merkbaar tijdens de sprintafstanden en op een 400/800, maar dat betekent niet dat het effect anders is op de langere afstanden. Buikspieren blijven echter belangrijker en voor een geleidelijke ontwikkeling van die spieren wordt net als met hardlopen aanbevolen om ze minstens drie, vier keer per week te trainen.

Ik heb wel veel discipline nodig om het allemaal volgens schema te blijven uitvoeren. Vooral het gebrek aan een duidelijk (hardloop)doel maakt het wat lastig, maar goed trainen en goed eten is nooit weg. Ik hoor dat anderen het ook lastig vinden om de motivatie op te brengen voor krachttraining... en een goede krachttraining brandt echt als de pest.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Tja, coretraining.
Tot een jaar geleden eigenlijk nooit wat aan gedaan. Hooguit van pushup/situp/plank-oefeningen bij de volleybal. Maar nu met het vele thuiswerken er toch wat serieuzer naar gekeken.
Begonnen met de app van FitnessBuilder. Daar de core bodyweight oefeningen van gedaan, duurt 20-30 minuten per workout. Helaas stopt de app er mee in oktober, dus overgestapt naar Nike Training Club.
Ook daar de bodyweight oefeningen van geslecteerd.
In het begin verbaasd dat de duur van de workouts korter was dan bij FitnessBuilder, maar NTC geeft je een stuk minder hersteltijd tussen de verschillende oefeningen, en dat hakt er behoorlijk in....
Ik probeer nog steeds dit drie keer per week te doen (op de dagen dat ik niet hardloop), en daar kan ik me redelijk aan houden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Krylinck schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:45:
Ik kom ook even m'n plasje doen over krachttraining en oefeningen. Ze worden stelselmatig te weinig uitgevoerd en met erg weinig inzet. Dat geldt voor vrijwel alle hardlopers, ook voor de toppers zoals Kipchoge. Die doet 1x per week aan core stability. Nu is het natuurlijk lastig spiermassa aan te zetten als je 200km per week loopt, maar het is wel belangrijk om je te beseffen dat dat ons doel niet is. En dat wij recreanten wel kunnen focussen op dat stukje extra gezondheid. Want dat is het.

In de 25 jaar die ik nu bijna hardloop, ben ik eigenlijk nooit zo bezig geweest met krachttraining. Daarom weeg ik 59 kilo bij 1m80. Maar sinds ik het lopen serieuzer ben gaan nemen, deed ik minstens twee krachttrainingen per week. Nu ik niet meer kan lopen, doe ik er vier tot zes per week en focus ik op kracht en zelfs op het aankomen van wat spiermassa. Dat gaat niet met de high-intensity intervaltrainingen die hierboven genoemd worden. Die zijn wel goed voor de algemene conditie, maar doen vrij weinig op de kracht.

Voor de mensen die zich erin herkennen... zwakke armen helpen niet mee tijdens de loopcyclus. Je verliest een paar procent per stap met een zwakke arminzet. Dat is vooral merkbaar tijdens de sprintafstanden en op een 400/800, maar dat betekent niet dat het effect anders is op de langere afstanden. Buikspieren blijven echter belangrijker en voor een geleidelijke ontwikkeling van die spieren wordt net als met hardlopen aanbevolen om ze minstens drie, vier keer per week te trainen.

Ik heb wel veel discipline nodig om het allemaal volgens schema te blijven uitvoeren. Vooral het gebrek aan een duidelijk (hardloop)doel maakt het wat lastig, maar goed trainen en goed eten is nooit weg. Ik hoor dat anderen het ook lastig vinden om de motivatie op te brengen voor krachttraining... en een goede krachttraining brandt echt als de pest.
Eens en herkenbaar! Als ik naar mezelf kijk dan verwaarloos ook ik deze aspecten van het hardlopen. Doe wel krachtoefeningen en warming up, maar als je naar het totaal kijkt dan valt het allemaal te verwaarlozen.

De training van gisteren was 2km (10' totaal) inlopen. daarna meteen over naar de kern - interval van 6x 5' met een hertel van 2.30" (30' kern). Daarna 1km (5') uitlopen en klaar. Maar eigenlijk zou de warming up iets langer en langzamer moeten en bestaan uit oefeningen, kracht, stukje loopscholing & een stetje steigerungen om de hartslag hoog te krijgen en daarna pas aan de kern beginnen.

Maar goed, voor de meeste amateurs maken deze oefeningen een klein verschil en is niet meetbaar welke tijd je kunt lopen als je wél alles doet. Mijn verwachte tijd op de halve is nu 1.25', maar als ik alle oefeningen strak uitvoer, kracht erbij, op de voeding letten.. Loop ik dan meteen 1.15? Of 1.23 laag. In het van het eerste is dat natuurlijk een echte progressie. Een 1.23 zou ook mooi zijn, maar staat het in verhouding tot de tijd, energie en de daarbij behorende aanpassing van je levensstijl?

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Nja, dat weet je natuurlijk nooit. Vorm is ook zo'n ontastbaar ding en heeft volgens mij nog meer effect op de wedstrijduitslag. Maar als je zou moeten gaan prioriteren, lijkt het me dat je eerst concepten als 80/20 trainen en 50+ kilometer per week zou moeten doorvoeren. Daarna goede core stability, dan evt verder ophogen van het aantal kilometers en dan goede krachttraining. Geen idee of dat een wetenschappelijke basis heeft, maar zo klopt het een beetje voor m'n gevoel. Maar dat is puur vanuit 'de hardloper' beredeneerd.

Kijkend naar gezondheid, vind ik helemaal niet dat je meer dan 50km per week moet lopen. De nadelen op de gewrichten maar ook op de kans op goedaardige ritmestoornissen wordt dan behoorlijk veel groter. Krachttraining heeft juist een positief effect. Om een voorbeeld te noemen: een grotere knijpkracht op latere leeftijd is sterk geassocieerd met een langere overleving. Mensen met meer spiermassa overleven langer in het ziekenhuis en in de periode erna. Etc.

Ik vind het vaak moeilijk om de keuze te maken tussen wat goed is voor hardlopers en wat goed is voor 'het leven'.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat het ook goed is een onderscheid te maken in het doel van de krachtoefeningen.
Ik lees hier eigenlijk twee doelen: het voorkomen van blessures en het verbeteren van resultaat.

De eerste is eigenlijk voor iedere loper noodzaak. Je wil geen blessure oplopen door mis- of overbelasting, want naast irritant zijn die ook gewoon voorkombaar.

De tweede vloeit natuurlijk wel voort uit de eerste. Je maakt je gehele systeem sterker om beter belastbaar te worden en uiteindelijk ook beter te kunnen presteren. Ook efficiënt lopen wordt beter te realiseren als je over de volledige breedte bent getraind.

Voor mij geldt in ieder geval vooral het eerste.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Krylinck schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:46:
Nja, dat weet je natuurlijk nooit. Vorm is ook zo'n ontastbaar ding en heeft volgens mij nog meer effect op de wedstrijduitslag. Maar als je zou moeten gaan prioriteren, lijkt het me dat je eerst concepten als 80/20 trainen en 50+ kilometer per week zou moeten doorvoeren. Daarna goede core stability, dan evt verder ophogen van het aantal kilometers en dan goede krachttraining. Geen idee of dat een wetenschappelijke basis heeft, maar zo klopt het een beetje voor m'n gevoel. Maar dat is puur vanuit 'de hardloper' beredeneerd.
[...]
Eens denk ik, als je het aanvliegt vanuit invloed resultaat / bang for your buck. Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat je om die 80/20 en 50+km in de week te verteren en heel te blijven, juist grote baat hebt bij een sterk lichaam. Dan kan je namelijk die trainingen verteren zonder vormverlies en de evt daaropvolgende blessures.
Ik ben nu weer goed 2 maanden serieus bezig met krachttraining (naast ~50k in de week) en ik merk dat ik makkelijker tempo's kan lopen, mijn vorm is beter en ik kan deze langer vasthouden, zaken als strides, versnellingen e.d. gaan domweg makkelijker en harder. Zeker bij de /20 trainingen merk ik verbetering. Het doel van krachttraining is wat mij betreft niet zozeer harder te lopen, maar wel om de belastbaarheid te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Krylinck De WUR vond dat van kracht/ouderen ook en ook dat aanvullend eiwit (uiteraard voor de opbouw vd spieren) nog extra helpt.
https://weblog.wur.nl/uitgelicht/vitaal-ouder-worden/

Ik sluit me aan bij jouw verhaal over het zoeken van de balans wat je als loper kunt doen aan invulling van wat er nodig is versus wat er kan.
Toen ik echt over de top heen was vertelde de trainer me: Een krachttraining voegt meer toe bij jou dan een extra looptraining. Puur omdat je ouder wordt.. en kracht dan zo belangrijk is.

Gerichte adviezen geven blijft op afstand, dus ook hier echt lastig. Het is imho echt maatwerk en daar moet je de persoon voor kennen. En de persoon heeft het inzicht nodig om te leren/weten wat voor hem/haar het meeste voordeel oplevert (balans kwaliteit/plezier van hardlopen <=>leven/niet overbelast raken), waarbij een stuk motivatie ontzettend belangrijk is. Wordt het programma te saai dan werkt het niet bij een bepaalde groep mensen. Af en toe echt uit je bol gaan met het hardlopen kan zeer motiverend werken maar als je er telkens van geblesseerd raakt is het wrs toch tijd voor een handigere strategie.... Aangezien de beste strategie vooral werkt als je hem zelf opstelt... (eventueel mbv anderen), ben je dus zelf aan zet.... _/-\o_ 8)
Ik merk het zelf ook, ik snak onderhand echt naar wedstrijden, maar ze zijn er niet... :'( tja, tis nu eenmaal de realiteit. Een deel oplossing die anderen hier allang uitvoerden is een virtuele wedstrijd. Een (bescheiden) trial heb ik 4 weken geleden gehad als crossje en ik ben inmiddels weer toe aan een nieuwe. Wordt weer een virtuele cross dankzij een initiatief van een clubgenoot. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
Calitomnication schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:12:
[...]

De training van gisteren was 2km (10' totaal) inlopen. daarna meteen over naar de kern - interval van 6x 5' met een hertel van 2.30" (30' kern). Daarna 1km (5') uitlopen en klaar. Maar eigenlijk zou de warming up iets langer en langzamer moeten en bestaan uit oefeningen, kracht, stukje loopscholing & een stetje steigerungen om de hartslag hoog te krijgen en daarna pas aan de kern beginnen.
Laatst een filmpje gezien over een survivalrun clupje (allemaal toppers) en daar bestaat de warming-up alleen maar uit oefeningen. Hardlopen als warming-up slaat nergens op met een groep, ieder heeft zijn eigen snelheid en dat kan niet met meerdere. Er is altijd iemand te hard aan het gaan en iemand te langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@tlpeter Sterker nog .... ik ken wedstrijdgroepen waar het inlopen bijna een wedstrijd was... als je dan niet sterk genoeg in je schoenen staat... das een recipe for a disaster...
Je eigen tempo lopen geldt ook voor het inlopen...dus hoort zo'n groep zich als een lint te gedragen vanwege de onvermijdelijke verschillen die je noemt.
Ik vind zelf de volgorde.. rustig... inlopen en dan wat oefeningen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Tinusvolkel schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 06:54:
[...]

Dan hebben wij een offset van een seconden of 30 :) dus binnenkort is een kort rondje testen op een 6:00 /km
Ja, maar het zou ook kunnen dat 5:30/km prima is hoor. Ik denk dat je echt naar je gevoel moet luisteren. Maar 4:30/km is te snel voor een herstelloopje (dan moet je 't gewoon anders gaan noemen :p).

Qua krachttraining: ik doe het sinds een jaar of twee onder begeleiding van een personal trainer. Niet goedkoop maar wel heel goed. En nu ik niet naar 'm toe mag vanwege de lockdown, doe ik het thuis. Ik kon me nooit echt motiveren maar de laatste maanden lukt het wel om het te doen. Voor mij helpt het dat het in m'n trainingsprogramma staat en dat er voor de training zelf een duidelijk plan is. Vanochtend toevallig gedaan. Hopelijk mag 't binnenkort weer gewoon bij de trainer, daar kan ik altijd net wat dieper gaan, en hij let op m'n vorm. Met gewichten is het wel een beetje uitkijken, als je daar geen ervaring mee hebt zou ik er zeker een trainer / iemand met ervaring erbij halen om er naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Ja, maar het zou ook kunnen dat 5:30/km prima is hoor. Ik denk dat je echt naar je gevoel moet luisteren. Maar 4:30/km is te snel voor een herstelloopje (dan moet je 't gewoon anders gaan noemen :p).
Ow zat nu nog op 5:22/km voor 10km, dus even kijken of wat langzamer lopen nog goed voelt en het aantal km naar beneden.

Maar merk dat ik toch wat meer rust moet pakken, gisteren heerlijk gefietst op een lekker tempo, maar net een tempoloopje gedaan met collega's en had (denk ik) door het fietsen echt zware benen... het koste iig veel meer moeite om vooruit te komen maar kan ook aan de hogere temperaturen liggen. (of de combinatie)

Dus nu de rest van de week maar niet te gek meer doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tlpeter schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Laatst een filmpje gezien over een survivalrun clupje (allemaal toppers) en daar bestaat de warming-up alleen maar uit oefeningen. Hardlopen als warming-up slaat nergens op met een groep, ieder heeft zijn eigen snelheid en dat kan niet met meerdere. Er is altijd iemand te hard aan het gaan en iemand te langzaam.
Eens, warmlopen met een groepje is ook meer een sociaal iets dan dat het werkelijk zin heeft. Ben ook van mening dat je bij het gezamelijk in-/uitlopen ook de langzaamste voorop moet laten lopen. Merk bij onze groep dat er jongens zijn die op 4.45 willen in-/uitlopen, dat terwijl 4.45 voor sommige lopers van onze groep 90% is. Dat zou dus betekenen dat deze harder moeten inlopen, dan wat ze in de kern moeten lopen.

Maar zal het er maar op houden dat de jongens die persé 4.45 willen in-/uitlopen en zich hierdoor losmaken van de groep ook op sociaal vlak niet heel sterk zijn ;)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22
tlpeter schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Klinkt logisch maar misschien net wat kort door de bocht. Als ik een warming up doe hoef ik daarin geen blokken op een bepaalde snelheid, gaat puur even om alles los te maken en hartslag even een paar keer hoog te krijgen.

Dus als ik een 10km wedstrijd wil lopen in 40 minuten en een kennis wil diezelfde 10km in 50 min afleggen dan loop ik prima samen in, dan loop ik misschien iets langzamer in dan wanneer ik in mijn eentje zou zijn, maar warmlopen betekent voor mij ook gewoon wat van die kruislingse pasjes, skips, etc. In al mijn wedstrijden met anderen van alle niveau's heb ik altijd prima samen in kunnen lopen. Soms doe je dan wat versnellingen en dan loop je even van elkaar weg maar die versnellingen zijn om de hartslag omhoog te brengen, ik ga niet als 'warming up' al 1 km op 4:00/km lopen. Als je teveel weg loopt keer je weer even om en veeg je elkaar op.

En als ik een warming up doe voor een atletiektraining dan doe ik dat vooral om ook alle spieren vast een beetje los te laten worden. Ik loop dan bijvoorbeeld 5km 'warm' voor de interval-training. Loop ik met mensen die mijn tempo lopen dan doen we dat op 5:15/km ofzo. Maar als er mensen tussen zitten waarvoor dat veel te snel is om mee op te warmen dan vind ik het ook geen probleem om 5:45 te lopen. En voor mijn interval erna maakt het ook geen drol uit.

Kortom: heel sec genomen heb je vast gelijk dat als je een optimaal schema zou hanteren een warmloop vast individueel geschikter is. Maar in praktijk als recreant kan je volgens mij echt prima samen warmlopen.

Edit: eigenlijk gewoon wat @Calitomnication ook zegt, maar die heeft er minder woorden voor nodig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat je voor een beetje hartslag opvoeren net zo goed kunt hakkebillen oid, dat kun je zo hard doen als je prettig vindt. Toch dat gevoel van aeroob opwarmen, maar niet het probleem van tempo vs bij elkaar blijven.

EDIT: maar als het er echt om gaat dat je warm genoeg bent voor een partij stevige intervallen dan is er waarschijnlijk wel daadwerkelijk warmlopen nodig. Maar in dat geval ga ik er ook wel een beetje vanuit dat de loopgroep op elkaar afgestemd is en dat het eerste deel van de training dan ook in proportie gebeurt. Dan kun je vast wel groepjes van 2-3 maken met mensen die ongeveer hetzelfde warmdraaitempo hebben en dán maakt het allemaal niet zoveel meer uit.

TL;DR:
- dynamische warming-up oefeningen helpen je hartslag ook eventjes omhoog
- voor een grondige doorbloeding en opwarming voorafgaand van een speedwork sessie moet je sowieso al meer tijd uittrekken, dat kan dus als gericht trainingsonderdeel gedaan worden na de warming-up oefeningen

[ Voor 63% gewijzigd door Pathogen op 24-02-2021 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 20-09 18:06
Ik kon vandaag nog net voor het donker het 7 km rondje lopen als langzame duurloop had eigenlijk iets langer gemoeten maar tijd dacht daar anders over.
Heerlijk weer ook zeg zo vroeg in de avond.
5:30/km was de score vandaag en mooi laag in hs dus ben er blij mee.
Eindelijk weer wat beter gevoel over mn lijf, de laatste weken was het niet zo top.
Nu nog zien dat ik op gewicht kan blijven vaak lees ik hier het omgekeerde maar ik ben de hele dag aan het eten om niet weg te waaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
MaydayQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:29:
Ik kon vandaag nog net voor het donker het 7 km rondje lopen als langzame duurloop had eigenlijk iets langer gemoeten maar tijd dacht daar anders over.
Heerlijk weer ook zeg zo vroeg in de avond.
5:30/km was de score vandaag en mooi laag in hs dus ben er blij mee.
Eindelijk weer wat beter gevoel over mn lijf, de laatste weken was het niet zo top.
Nu nog zien dat ik op gewicht kan blijven vaak lees ik hier het omgekeerde maar ik ben de hele dag aan het eten om niet weg te waaien.
Lekker man, Ik heb bijna hetzelfde na een week rust en een rustige duurloop op zondag van 12km vandaag een duurloopje gedaan van 8 km. Net als jij heb ik ook het "probleem" dat ik eigenlijk niet af wil vallen. Ik waai misschien niet weg maar met 179 en 72 kilo zit ik wel op een punt dat ik eigenlijk niet lichter wil worden omdat het dan zeker spieren zijn die verdwijnen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:54
Het 'probleem' van rustig lopen bij een hersteltraining of een langzame duurloop herken ik wel. Zo ook vanavond waar ik met m'n 7km op gemiddeld 5:30 uit kwam, terwijl dit eigenlijk rond de 5:45 zou moeten zijn. Hartslag wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 20-09 18:06
@GerGio
Weg waaien is misschien ook iets overdreven.
Ik ben een paar cm korter maar bij iets over de 70 kilo houdt het wel op.
Dat is toch 5 kilo minder dan aan het begin van mn loop avontuur.
Merk dat ik vooral bij een snelle duurloop iqm een "gewone" in 1 week toch voedsel tekort kom op 1 of andere manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:53
Na 1000km in 15 maanden zijn mijn Saucony Triumph ISO 4 echt wel aan vervanging toe. 5mm profiel bij de bal van de voeten volledig weggesleten. Ben wel erg tevreden hoe het is weggesleten, bij mijn vorige paar was het veel meer op de rand. Op deze schoenen lijk ik veel rechter te lopen, alleen de hakken zijn een beetje scheef gesleten. De binnenkant van de schoenen zijn trouwens nog als nieuw, geen stof bij de hak of tenen stuk.

Tijdje terug al de ISO 5 in de aanbieding gevonden, dus eens kijken of ik daarmee de 1000km in 12 maanden ga halen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCAw0E-7Eerz39VZPDtVgpfo7zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtM297XJ164gIzFIBdiGL5iT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
MaydayQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:09:
@GerGio
Weg waaien is misschien ook iets overdreven.
Ik ben een paar cm korter maar bij iets over de 70 kilo houdt het wel op.
Dat is toch 5 kilo minder dan aan het begin van mn loop avontuur.
Merk dat ik vooral bij een snelle duurloop iqm een "gewone" in 1 week toch voedsel tekort kom op 1 of andere manier.
Zelfde postuur dan denk ik. Ik geloof niet dat mensen mij vet gaan noemen maar ik ben nu ook niet echt mager. Daar heb ik dan net wat teveel spieren voor.

Wat betreft eten
Ik plan dat soort dingen gewoon tegenwoordig en dan zet ik een alarm 1 tot 1,5 uur voordat ik ga lopen en dan ga ik gewoon eerst wat eten anders heb ik gewoon onwijs honger en kom ik halverwege energie tekort.
Ik moet het boek eet als een atleet hardloop editie nog lezen misschien zorgt dat voor een betere basis voor mijn eten.

Nickname KasPlantje.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
GerGio schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Zelfde postuur dan denk ik. Ik geloof niet dat mensen mij vet gaan noemen maar ik ben nu ook niet echt mager. Daar heb ik dan net wat teveel spieren voor.

Wat betreft eten
Ik plan dat soort dingen gewoon tegenwoordig en dan zet ik een alarm 1 tot 1,5 uur voordat ik ga lopen en dan ga ik gewoon eerst wat eten anders heb ik gewoon onwijs honger en kom ik halverwege energie tekort.
Ik moet het boek eet als een atleet hardloop editie nog lezen misschien zorgt dat voor een betere basis voor mijn eten.
Met 181 en 72kg val ik denk ik ook wel in dezelfde categorie, maar ik loop toch regelmatig wel 10 a 11km vroeg in de ochtend zonder ontbijt.
Is toch per persoon anders denk ik dan.

Ben alleen deze week (klusvakantie) niet zo best voor mijn lichaam aan het zorgen. Zijn druk aan het klussen op 1 van de zolderkamers. Verlaagd plafond eruit, steiger erin (hoge nok), afwerken, schilderen, sauzen.
Door al dat geklim enzo kwam afgelopen weekend mijn kuitblessure weer opzetten. Heb er zelfs een paar nachten slecht van geslapen, want zodra ik mijn been optrok werd ik getrakteerd op een scherpe steek. Was dus om de haverklap wakker.
In de avonden wel veel met het been omhoog, maar verder gaat het werk toch door.
Het gaat gelukkig alweer iets beter, maar hardlopen zit er nog even niet in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ojee ik zie een tabel met gewicht / lengte / bmi aankomen (toepasselijk woord :+ ) in de topic start :P

Hier toevallig nu een week op de gezondere tour, ben een beetje alle ongezonde tussendoortjes aan het vervangen voor fruit en groente, ben al een tijd stabiel rond de 76kg met 187cm maar kijken of dat nog iets kan zakken aangezien ik mij tijdens het verdiepen in lopen op vermogen overal gewicht zie terug komen, wist natuurlijk dat dit al een belangrijke factor is maar zo word je er wel meer bewust van.

Verder heb ik een lagere rusthartslag dan verwacht, zit nu op 38 en heb dit normaal als ik een dag niet getraind heb, vind dit een beetje raar aangezien gisteren de training een stuk zwaarder aanvoelde ivm (denk ik) het fietsen van een dag eerder. Dus kan het ook zijn dat vooral de benen moeten herstellen en dat de conditie (hart) gisteren het niet zo zwaar heeft gehad?

Pagina: 1 ... 99 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.