Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
influenza schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:44:
Mijn schoenen halen zelden meer dan 700-800 kilometer. Dan is het bovenwerk echt volledig versleten/vallen de gaten erin.

huidige stand:
Adidas Adios 499 KM
Adidas Boston 9 330KM
Brooks Ricochet 835 KM

Conclusie is wel dat de Brooks een stevig bovenwerk hebben :P. Al beginnen die wel serieus slijtage te vertonen.

[...]
Hier gaan bij al mijn schoenen de grote teen door het bovenwerk na een paar 100 km, dus laat er nu uit voorzorg een lapje in zetten bij de schoenmaker. Hier merk en zie je niks van en zo gaan ze veel langer mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-02-2021 13:54 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:40
m-vw schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:45:
@rutgergron Die percentages vul je toch zelf in? Bij mij staan ze standaard gewoon op 60-70-80-90-100.
Klopt, standaard. Als je HRR% gebruikt veranderd dit dus. Vandaar dat ik mij ook afvraag waarom dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:40
Poekie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:35:
@rutgergron een percentage an sich zegt weinig, 60-70% van je HRmax of 66-77% van je HRR kunnen technisch gezien prima op hetzelfde stuk HR uitkomen.
Wat heb je zelf al uitgezocht?
Ik heb al het één en ander uitgezocht maar het was mij nog niet helemaal duidelijk. Als ik %Max HR vergelijk met %HRR scheelt dit zo 10 slagen. Met trainen heeft dit zeker invloed lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

rutgergron schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Klopt, standaard. Als je HRR% gebruikt veranderd dit dus. Vandaar dat ik mij ook afvraag waarom dit zo is.
Bij mij veranderd er niets. Of ik nu voor %Max of %HRR kies, de percentage blijven gelijk.

Of ben je de waardes op basis van %HRR aan het terugrekenen naar %HRM? Dan ben je gewoon twee verschillende zienswijze aan het vergelijken en dan raad ik je aan om de literatuur in te duiken. Er zijn vast wel experts (coaches/artsen etc.) die kunnen uitleggen waarom ze voor HRR of HRM kiezen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Voor een ieder die het leuk vindt om eens te spelen met de effecten van de verschillende benaderingswijzen, is dit een mooi spreadsheetje: https://docs.google.com/s...ZAdY4/edit#gid=1664285567

In mijn beleving: LT > HRR > Hrmax. HRR geeft ten opzichte van de Hrmax beter rekenschap van jouw persoonlijke fitheid. En LT (lactate treshold = anaerobe drempel) voegt hier nog een daadwerkelijk metabolisch ijkpunt aan toe.

Om het nog een stapje complexer te maken zijn er ook weer verschillende "scholen" in hoeveel en bij welke % je vervolgens de zonegrenzen legt. Dit kan je deels ondervangen door domweg meer te meten. Het exacte percentage interesseert mij niet zo heel veel, gezien ik zowel de aerobe drempel (bovenkant zone 2) als de anaerobe drempel vastgesteld heb. Dat geeft mij dus 2 ankerpunten, waar ik idealiter oftewel onder of boven wil trainen. Stephen Seller is trouwens een prima startpunt laagdrempelige ingang voor verdieping.

Als ik e.e.a. inklop in bovenstaande spreadsheet, dan liggen de zones op basis van HRmax overal veel te laag (denk ~20 slagen), maar ook HRR zit in de middenzones ook te laag (niet zoveel dat het echt een probleem is, maar 6 slagen meer in zone 3 helpt wel). Kortom, probeer zoveel mogelijk data te verkrijgen die voor jou specifiek is en werk vanaf daar.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
@rutgergron Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te doen, maar als je zoiets aanpast is het vooral belangrijk om goed te begrijpen wat je waarom doet, anders blijf je op dezelfde manier naar je data kijken als voorheen en denk je dat je bijv. vooruitgaat (of juist niet). Nu heb je al iets aangepast zonder helemaal te begrijpen wat je waarom hebt veranderd. Ik vraag me af wat dan de toegevoegde aarde is? Ik zie hier wat meer informatie over HRR: https://fellrnr.com/wiki/Heart_Rate_Reserve. Ik denk dat de HRR minder gebruik wordt omdat je rusthartslag bij veel training normaal gesproken zal zakken. Dan moet je dus "continu" je HRR opnieuw berekenen.
Edit: dat gaat dus ook op n.a.v. bovenstaande post. Leuk om allerlei waarden in te vullen en verschillen te zien, maar wat betekent dit dan voor jezelf en voor je training. Blijf daar vooral goed bij stilstaan.

@Tinusvolkel Ben je al stiekem aan het kijken naar een Garmin? :+ Ik moest gelijk aan jou denken, haha!
Ook hebben de horloges aangepaste software voor duursporters, waaronder een functie om de VO2 max te berekenen bij trailrunactiviteiten. De ClimbPro Trail-functie geeft realtime informatie over beklimmingen en afdelingen waar sporters zich bevinden. Daarbij zijn details zoals helling, afstand en hoogtewinst.
nieuws: Garmin brengt Enduro-sporthorloges met transparant zonnepaneel uit

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 16-02-2021 15:07 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Gewoon een Fenix 6 met extra lange accuduur dus. Vond ze al zoveel op de Fenix klokjes lijken.

Garmin vond zeker dat er al genoeg Fenix 6 varianten waren en daarom hebben ze deze variant maar 'Enduro' genoemd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Ah dat is wel een slimme oplossing idd. Weer een smoes minder om nieuwe schoenen te kopen :P
Tinusvolkel schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Hier gaan bij al mijn schoenen de grote teen door het bovenwerk na een paar 100 km, dus laat er nu uit voorzorg een lapje in zetten bij de schoenmaker. Hier merk en zie je niks van en zo gaan ze veel langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

rutgergron schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Ik gebruik zelf HRR voor activiteiten buiten hardlopen en heb daar als percentages 50-60-70-80-90. Als ik m'n zones bij hardlopen ook op %HRR zet krijg ik ook gewoon 50-60-70-80-90 bij de percentages (ik had ze op LT staan en die percentages zijn heel anders). Je zult ze dus waarschijnlijk zelf hebben aangepast.

Je moet denk ik ook even van het idee af dat zone1HRR = zone1HRmax. Dat is exact de reden waarom er verschillende modellen zijn, de een preciezer dan de andere. Alles is een benadering van waarden zonder in een labsetting te hoeven meten, zoals @Roozzz ook probeert duidelijk te maken.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
rutgergron schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:25:
Dit is een crosspost vanuit gps sporthorloge topic. Misschien dat jullie ook nog insights hebben.
--------------------------------------------
Vraagje,

Ik loop nu al enige tijd op hartslag en gebruik, zone 1 - 50/60%, zone 2 - 60/70% etc.

Nu ben ik overgestapt op %HRR omdat dit accurater zou zijn en persoonlijker omdat het je rusthartslag meeneemt. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom de zones kwa percentages omhoog zijn gegaan, bijv. Zone 2 wat nu 66% - 77% is.

Ga ik dan niet te ver uit de 'traditionele' Zone 2 -60/70%??

Zie foto:

[Afbeelding]
Crossposten is juist niet de bedoeling. Zou je daar voorts op willen letten? :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Arjan90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:06:
@rutgergron Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te doen, maar als je zoiets aanpast is het vooral belangrijk om goed te begrijpen wat je waarom doet, anders blijf je op dezelfde manier naar je data kijken als voorheen en denk je dat je bijv. vooruitgaat (of juist niet). Nu heb je al iets aangepast zonder helemaal te begrijpen wat je waarom hebt veranderd. Ik vraag me af wat dan de toegevoegde aarde is? Ik zie hier wat meer informatie over HRR: https://fellrnr.com/wiki/Heart_Rate_Reserve. Ik denk dat de HRR minder gebruik wordt omdat je rusthartslag bij veel training normaal gesproken zal zakken. Dan moet je dus "continu" je HRR opnieuw berekenen.
Edit: dat gaat dus ook op n.a.v. bovenstaande post. Leuk om allerlei waarden in te vullen en verschillen te zien, maar wat betekent dit dan voor jezelf en voor je training. Blijf daar vooral goed bij stilstaan.
[...]
Eens. Mogelijk vond ik dit te leuk vanaf mijn eigen perspectief :P Begrijpen waar verschillende methodes op gebaseerd zijn en wat de implicaties voor jezelf en de trainingen zijn, helpt ontzettend. Maar dat vergt tijd. Ik vind het wel vermakelijk om me van tijd tot tijd te verdiepen in trainingsleer. Maar mocht je dat niet willen/kunnen investeren, onthoud: LT > HRR > HRmax en toets aan je eigen gevoel. De omslagpunten herken je echt wel als geoefende sporter; tot waar kan je nog gewoon een gesprek voeren/liedje zingen? Waar begin je te hijgen? En wanneer ben je blij als je er nog net een JA uit krijgt? :>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:06:
@Tinusvolkel Ben je al stiekem aan het kijken naar een Garmin? :+ Ik moest gelijk aan jou denken, haha!

[...]

nieuws: Garmin brengt Enduro-sporthorloges met transparant zonnepaneel uit
Haha gare gps chips, trainingsplannen die niet snel genoeg kunnen, running statistieken die van geen meter kloppen, schermen die inbranden, lang wachten op een GPS fix, hartslag zones die default met de meest slechte methode bepaald worden... nee ik begin er niet aan. >:) :9
influenza schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:38:
Ah dat is wel een slimme oplossing idd. Weer een smoes minder om nieuwe schoenen te kopen :P

[...]
Gebruik nog steeds gewoon 4 paar :P

Net weer een heerlijk 5km tempo loopje gehad met zo goed als geen sneeuw en een graad of 15 warmen dus heerlijk in een shirt en korte broek. Ook was het fijn om m'n 221g zware boston 9 schoenen aan te hebben ipv de 326 gram zware Adidas Terrex.

Maar had dus even zin om het tempo erin te gooien dus even m'n derde snelste tijd op de 5km gelopen. 8)

spoiler: info over het apparaatje wat niet genoemd mag worden >:) .
Had dus mooi een schema gemaakt op "final Surge" en het was nu weer alleen op vermogen lopen, dus geen hartslag of tempo te zien :) in het begin een beetje kijken welk vermogen wel fijn aanvoelde en dat was zo rond de 365w dus dat maar proberen vast te houden. Verder zie je in de onderstaande tabel dat ik steeds iets minder net ben gaan lopen want de parameters zoals Cadence GCT en VO verslechteren een beetje.

Maar de sneeuw had wel wat impact op mijn critical power aka rFTPw, kreeg na afloop meteen de melding dat m'n critical power was gestegen van 324w naar 355w *O* en dit is volgens de race calculator een marathontijd van 3:00:21 dus het gaat al de goede kant op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEcVhFn9bXmASr5gwjO3AJCKe_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhPBUhymQenPLfkOqpNyYQQy.png?f=fotoalbum_large

@Arjan90 Heb met de aankoop van de Stryd en het plan om eind dit jaar mee te doen met asr vitality de keuze gemaakt om sowieso geen Garmin horloge te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Na een weekend vol schaatsen vandaag weer een rustig loopje van (bijna) 6 kilometer. Onderweg nog een paar oefeningen gedaan voor de afwisseling.

Trouwens, geen idee of het al eens gepost is, maar over het lopen op power heeft de Running Crew Podcast nog een aflevering gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
Valorian schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:19:
[...]

300 vind ik wel een hele snelle afschrijving. Merk je nu al dat ze minder worden? Ik loop meestal toch wel 500-600 op de kinvara's. Maar misschien wacht ik dan ook wel te lang met wisselen. Je kan kijken of je online nog ergens goedkope #10's in je maat kan vinden. Ik heb er de laatste keer bewust nog 2 paar gekocht terwijl 11 al uit was: deels omdat ze in de sale waren en half zo duur als nieuwe 11's, maar ook omdat ik het de fijnste Kinvara's vond tot nu toe (heb ze vanaf #5 gehad). En last but not least: ze zijn volgens mij ook nog een paar gram lichter dan de 11's ;)
Het wisselt, maar de Ride Iso's zijn aan de zool inmiddels wel redelijk versleten ja. Het is bij mij ook de onderkant die maakt dat een schoen aan vervanging nodig is. Land blijkbaar nogal vooraan op de buitenkant van mijn linkervoet, waardoor daar schoenen relatief snel slijten. Zit voor nu nog goed met wat ik heb, maar vind het ook wel prettig om verschillende soorten naast elkaar te hebben. Gebruik de Kinvara bijvoorbeeld voor snelle en korte intervals, de Freedom 3 voor snelle loopjes en langere, snelle intervals, de Ride en Freedom 2 voor wat rustiger loopjes en extensieve intervals en de Triumph voor écht rustige duurlopen. Als de Ride eruit gaan, dan past daar dus een nieuwe allrounder (de Ride 13 wellicht) in.
Overigens wordt de Kinvara 11 minder beoordeeld vanwege de wat nauwere pasvorm zo las ik, maar ik vind dat juist (ondanks mijn brede voeten met hoge wreef) wel prettig. Maakt ze wat meer responsive heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@mefjoew Ik ben ook Saucony-liefhebber (en een beetje bijgelovig, dus durfde lang ook geen ander merk aan). Mijn eerste marathon ging op Ride (#7), daarna kort op de #8 gelopen en vervolgens de Kinvara's ontdekt en jaren niets anders gedragen (#5 + #7 + #9). Ik liep alle wedstrijden ook op Kinvara's, tot aan 21.1KM. Maar die laatste afstand was wel een beetje op de rand qua comfort, dat voelde ik altijd wel aan de voeten.. Bij tweede marathon wilde ik een iets meer voor lange afstanden geschikte schoen maar wel met zelfde drop (4mm) als Kinvara en kwam ik bij de Freedoms (#2). Daarna weer Kinvara's (4x #10, waarvan de laatste twee net nieuw zijn). O ja, en voor bos nog de Peregrine (#8).

Overigens in 2020 wel een paar uitstapjes toegevoegd: Nike Zoom Fly 3 en Vaporfly. En heb nog ergens North Face schoenen liggen voor op trails in het buitenland met veel rotsen/steen ondergrond.

Bij mij geldt overigens ook dat ik slijtage van schoenen alleen aan de zolen ervaar. Nog nooit gaten in bovenkant gehad gelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Over schoenen gesproken. Bij all4running.nl diverse kortingen op Adidas schoenen en kleding.

Verder 15% korting op de Nike zoomx vaporfly next%.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Hier mijn schoenelijstje.

Nike air max 90.

Ben dus nog "groen" op schoenen gebied en wil snel een goed paar hardloopschoenen aanschaffen.
Ik wacht even tot de lokale hardloop shop weer open is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

m-vw schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:59:
Over schoenen gesproken. Bij all4running.nl diverse kortingen op Adidas schoenen en kleding.

Blijkbaar is er toch een grens aan de kleur van de schoenen die mensen aan hun voeten willen doen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

VinnyAMS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:18:

Nike air max 90.

Ben dus nog "groen" op schoenen gebied en wil snel een goed paar hardloopschoenen aanschaffen.
De meeste hebben nu ook een service aan huis :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:12
Valorian schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:00:
@mefjoew Ik ben ook Saucony-liefhebber (en een beetje bijgelovig, dus durfde lang ook geen ander merk aan). Mijn eerste marathon ging op Ride (#7), daarna kort op de #8 gelopen en vervolgens de Kinvara's ontdekt en jaren niets anders gedragen (#5 + #7 + #9). Ik liep alle wedstrijden ook op Kinvara's, tot aan 21.1KM. Maar die laatste afstand was wel een beetje op de rand qua comfort, dat voelde ik altijd wel aan de voeten.. Bij tweede marathon wilde ik een iets meer voor lange afstanden geschikte schoen maar wel met zelfde drop (4mm) als Kinvara en kwam ik bij de Freedoms (#2). Daarna weer Kinvara's (4x #10, waarvan de laatste twee net nieuw zijn). O ja, en voor bos nog de Peregrine (#8).

Overigens in 2020 wel een paar uitstapjes toegevoegd: Nike Zoom Fly 3 en Vaporfly. En heb nog ergens North Face schoenen liggen voor op trails in het buitenland met veel rotsen/steen ondergrond.

Bij mij geldt overigens ook dat ik slijtage van schoenen alleen aan de zolen ervaar. Nog nooit gaten in bovenkant gehad gelukkig.
Nog een Saucony liefhebber hier. Gelopen op alle Echelons van 3 t/m 6 als ik mij niet vergis (toen ik ruim > 90kg woog). In de afgelopen periode zijn toegevoegd de Triumph 18's en de Ride 13's. Zit nog steeds te dubben in hoeverre ik een setje Endorphin Speeds of Pro's erbij ga regelen voor als het voor het eggie kan :)

Ik heb afgelopen zondag een lekkere halve marathon gelopen via een nieuwe route door een stuk "buitengebied". Het was erg lekker weer overdag, zonnebril op en gaan maar door de kou. Goede tijd gelopen, 3 seconden sneller dan mijn vorige PR, alleen had ik nog voldoende over voor mijn gevoel om er echt een goede tijd uit te persen. Had eigenlijk niet goed opgelet tijdens het lopen of het qua tijd nog een beetje schappelijk was. Had denk ik de laatste paar km's zeker 10 tot 30 seconden sneller kunnen lopen als het echt had gemoeten.

Wel iets vreemds trouwens. De dag erna werd ik wakker met pijn in mijn rechtervoet, rondom het middenvoetsbeentje. Bij sommige bewegingen voelde het net alsof er een mes in mijn voet werd gestoken. Het ene moment was lopen een pijnlijke aangelegenheid, het volgende moment totaal niet. Het lijkt nu na 2 dagen weggezakt, maar door al dat "geprobeer" voelt de voet nog steeds wat vreemd aan... Even een rustig rondje dus morgen... Iemand zoiets als dit eerder meegemaakt? Las op internet allemaal enge dingen over stressfracturen :? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
VinnyAMS schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:18:

Nike air max 90.

Mijn schoenenlijstje stopt bij:

Nike "Outlet"

Maar voor die 130 km die ik totaal in mijn leven aan hardlopen heb gedaan gaat het prima.
Ik heb mijzelf belooft om voor andere schoenen te gaan kijken als ik "Evy" heb uitgelopen (en de winkels weer open zijn). Als iemand nog een goede winkel weet ten zuiden van Rotterdam, let me know.

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 16-02-2021 21:56 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Mijn huidige schoenen in rotatie zijn de Saucony Ride Iso, de Saucony Ride Iso 2, de Salomon Speedcross Vario en de Brooks Launch 6. Hiervan zijn de eerste een laatste al redelijk op weg qua kilometers en ik denk eraan om als nieuwste schoen een keer de Kinvara te proberen.

Heb verder gelopen op één van de eerste Adidas Boost schoenen (niet stabiel genoeg), Asics Cumulus 16 (te klomperig), Asics Nimbus 20 (aardig voor rustige duurlopen), Nike Vomero (niet meer dan prima) en de Asics DynaFlyte (erg fijne schoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Mvd1981 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Wel iets vreemds trouwens. De dag erna werd ik wakker met pijn in mijn rechtervoet, rondom het middenvoetsbeentje. Bij sommige bewegingen voelde het net alsof er een mes in mijn voet werd gestoken. Het ene moment was lopen een pijnlijke aangelegenheid, het volgende moment totaal niet. Het lijkt nu na 2 dagen weggezakt, maar door al dat "geprobeer" voelt de voet nog steeds wat vreemd aan... Even een rustig rondje dus morgen... Iemand zoiets als dit eerder meegemaakt? Las op internet allemaal enge dingen over stressfracturen :? :o
Waarom niet allebei de endorphins, er zijn meer die dat doen ;)

Van een afstand valt vanzelfsprekend weinig te zeggen over pijn in voeten en je voeten hebben een shitload aan botjes en spieren en pezen. Het kan ook zijn dat er daarin wat 'beweging' is ontstaan. Bij stevige belasting ontstaan er ook microfracturen, die zorgen er uiteindelijk voor dat je botten steviger worden, maar het helen en herstellen moet dan uiteraard wel sneller blijven gaan dan het beschadigen. Dat is overigens het punt wat bij veel mensen fout gaat die op minimaal schoeisel gaan lopen en te snel opbouwen. En voor uiteindelijk ieders gestel van mensen die gaan hardlopen. Maar wat bij jou in dit specifieke geval van toepassing is: geen idee uiteraard. Rust is het woord wat geen hardloper wil horen, proberen het goed aan te voelen bij komende belasting is dus denk ik het beste.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@Mvd1981 ik sluit mij aan bij @Rudedadude wat betreft belasting.

En verder: niet teveel afgaan op de internet-resultaten bij zoeken op symptomen, daar kan je je echt heel ellendig van gaan voelen. Als ik alles had wat ik kon vinden na bepaalde pijntjes dan zat ik inmiddels met hielspoor, shin splints, lopersknieen, whiplash kuiten, etc. Zou gewoon even rust houden of licht belasten naar wat goed voelt en bij eventueel te lang of te zorgelijk (serieuze pijn, ook bij niet hardlopen) eventueel even lngs een arts of sportfysio etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
mhr-zip schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:31:
[...]

Mijn schoenenlijstje stopt bij:

Nike "Outlet"
Jij hebt niet zoveel met materiaal hè :+

Tijdens Evy kan je niet zoveel verkl*ten, maar doe jezelf een plezier en geef honderd piek uit voor een echte neutrale loopschoen. Zitten ze niet lekker, hup terug (willekeurig voorbeeldje: Nike Pegasus 37 heb je zelfs voor minder).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Rudedadude schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Blijkbaar is er toch een grens aan de kleur van de schoenen die mensen aan hun voeten willen doen :P
Haha, volgens ontstaat die grens pas als er óók normale kleuren (voldoende) beschikbaar zijn. Zo getuige ook alle mannen op de knalroze vaporfly variant afgelopen jaren:

Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/eliud-kipchoge-sub2-1571833295.jpg?crop=1.00xw:0.834xh;0,0.0865xh&resize=1600:*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier een bescheiden lijstje van mijn kant:

Adidas Adizero Boston 9 - 270 km
NB Fuel Cell Impulse (Groen) 486 km
NB Fuel Cell Impulse (Rood) - 845 km
Nike Flyknit 2 - 523 km
Nike Pegasus 35 - 1203 km
Nike Pegasus 37 (Wit) - 171 km
Nike Pegasus 37 (Zwart) - 0 km (nog nieuw in doos)

@m-vw, hmm.. deze schoenen heb ik altijd al een keer willen hebben om een keer een "echte" wedstrijd mee te lopen. Maar € 233 is gewoon serieus veel geld voor een schoen die na ongeveer 300 km op is. € 0,77 k/m.. Het blijven toch Amerikaanse schoenen hé, dat zie je wel terug in het verbruik ;). Daarnaast kan ik ze nu wel kopen, maar wie zegt dat ik ze dit jaar al bij een wedstrijd kan gebruiken :)

Overigens is er nog één maatje 8.5 voor € 215 beschikbaar.

Gisteren weer kunnen lopen *O* Lekker een interval gedaan, het waaide best nog wel hard eigenlijk. Toch heerlijk gelopen. Op sommige punten lag nog wat aangereden sneeuw, dus daar ging het tempo automatisch iets terug, toch bang om weer onderuit te gaan :P. Maar, ben rechtop blijven staan en het beste van alles, ik schat nog een kleine 2 weken en dan kunnen we rond 19 uur weer met schemering gaan lopen *O* *O*

[ Voor 25% gewijzigd door Calitomnication op 17-02-2021 09:04 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel

En bedankt >:) ... nu weer aan het twijfelen over de Adidas Adizero Pro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Frenz64 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:05:
[...]

Jij hebt niet zoveel met materiaal hè :+

Tijdens Evy kan je niet zoveel verkl*ten, maar doe jezelf een plezier en geef honderd piek uit voor een echte neutrale loopschoen. Zitten ze niet lekker, hup terug (willekeurig voorbeeldje: Nike Pegasus 37 heb je zelfs voor minder).
Dat wisselt.

In mijn ogen kan je niet zomaar "goede" schoenen gaan kopen, als je niet weet wat er aan de oude niet bevalt.

Het zijn trouwens deze in een andere kleur.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:04:
Voor een ieder die het leuk vindt om eens te spelen met de effecten van de verschillende benaderingswijzen, is dit een mooi spreadsheetje: https://docs.google.com/s...ZAdY4/edit#gid=1664285567

In mijn beleving: LT > HRR > Hrmax. HRR geeft ten opzichte van de Hrmax beter rekenschap van jouw persoonlijke fitheid. En LT (lactate treshold = anaerobe drempel) voegt hier nog een daadwerkelijk metabolisch ijkpunt aan toe.

Om het nog een stapje complexer te maken zijn er ook weer verschillende "scholen" in hoeveel en bij welke % je vervolgens de zonegrenzen legt. Dit kan je deels ondervangen door domweg meer te meten. Het exacte percentage interesseert mij niet zo heel veel, gezien ik zowel de aerobe drempel (bovenkant zone 2) als de anaerobe drempel vastgesteld heb. Dat geeft mij dus 2 ankerpunten, waar ik idealiter oftewel onder of boven wil trainen. Stephen Seller is trouwens een prima startpunt laagdrempelige ingang voor verdieping.

Als ik e.e.a. inklop in bovenstaande spreadsheet, dan liggen de zones op basis van HRmax overal veel te laag (denk ~20 slagen), maar ook HRR zit in de middenzones ook te laag (niet zoveel dat het echt een probleem is, maar 6 slagen meer in zone 3 helpt wel). Kortom, probeer zoveel mogelijk data te verkrijgen die voor jou specifiek is en werk vanaf daar.
als aanvulling: ik ren nu een 3tal weken met een stryd als 'hoofdmeting' voor mijn inspanning en merk een significant verschil tov. wat garmin meent te weten qua zones. Met de stryd heb ik toch nu wel gevonden dat mijn omslagpunt een fiks stukje hoger ligt dan wat garmin dacht (de facto ren ik mijn trainingen wat sneller).

Garmin's LT meting klopt ook niet heel erg als je niet regelmatig de meting van garmin zelf doet. Vermoeidheid, hoe hard je getrained hebt, terrein, weer, enz. speelt allemaal mee met die continumeting en als je standaard route wat zwaarder is dan vlak (zegge rennen in zuid-limburg vs. rennen in omgeving almere, heuvels vs. hoogtemeters maken op drempels ;) ) dan vertekent het meteen heel erg.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ah schoenen. Meestal heb ik één paar voor op de weg totdat het vervangen dichterbij komt en twee voor in de natuur.
Mizuno Wave Rider 34 (320km)
La Sportiva Bushido II (bijna afgelopen, 1146km)
La Sportiva Bushido II (nieuw paar, 28km)
Salomon S/LAB Ultra 2 (723km)

Qua wegschoenen liep ik hoofdzakelijk in het verleden op Saucony, Saucony Ride ISO & 2, Triumph ISO, Ride 9 & 10 bijvoorbeeld wat ik terug zie op Strava.

Die Mizuno Wave Rider was een probeersel maar loopt prima. Ooit de Wave Ultima gehad en die was voor mij na 500km al op wat ik veel te vroeg vond.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

mhr-zip schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Dat wisselt.

In mijn ogen kan je niet zomaar "goede" schoenen gaan kopen, als je niet weet wat er aan de oude niet bevalt.

Ligt eraan hoe je bekijkt, in mijn (& onze) ogen kun je geen goede schoenen kopen als je niet waar je op moet letten. Voorbeeld; een collega had afgelopen jaar ook een paar (goedkope) Asics gekocht bij een willkeurige sportzaak waar het personeel schoenen aanbeveelt op basis van kleur & commisse ipv kennis. Na verloop van tijd kreeg hij toch last van z'n voeten, kniëen en andere bewegende onderdelen waar mannen van rond de 35 last van krijgen. :P.

Heb 'm geadviseerd langs te gaan bij de Run2Day, even naar z'n houding te laten kijken en iets meer geld aan een schoen uit te geven. Achteraf blijkt dat zijn schoenen te klein, te smal en gewoon niet goed voor zijn loopstijl waren. Heeft nu iets meer geld uitgegeven (ook voor het advies en de tijd die ze erin hebben gestoken) en loopt véél makkelijker en minder last van z'n gewrichten.

Laat je houdig eens checken, dan krijg je een schoen aangemeten, die neem je af. Vervolgens kun je bij het Outlet blijven shoppen of die schoen ergens met korting nog eens oppikken, maar je weet wat je moet hebben :).

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 17-02-2021 09:26 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
Xaverius schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:23:
Ah schoenen. Meestal heb ik één paar voor op de weg totdat het vervangen dichterbij komt en twee voor in de natuur.
Mizuno Wave Rider 34 (320km)
La Sportiva Bushido II (bijna afgelopen, 1146km)
La Sportiva Bushido II (nieuw paar, 28km)
Salomon S/LAB Ultra 2 (723km)

Qua wegschoenen liep ik hoofdzakelijk in het verleden op Saucony, Saucony Ride ISO & 2, Triumph ISO, Ride 9 & 10 bijvoorbeeld wat ik terug zie op Strava.

Die Mizuno Wave Rider was een probeersel maar loopt prima. Ooit de Wave Ultima gehad en die was voor mij na 500km al op wat ik veel te vroeg vond.
Hoe bedoel je dat dat de ultima's opvoelden? Heb nu een beetje dat ik tegen, denk ik, hetzelfde gevoel aanloop met de wave rider 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Op een gegeven ogenblik merk je dat de schoenen minder lekker voelen @Cranzai en ik had dat gevoel bij de Ultima heel snel terwijl bij Saucony dat meestal rond de 700km begint te spelen bij mij.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Xaverius schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:29:
Op een gegeven ogenblik merk je dat de schoenen minder lekker voelen @Cranzai en ik had dat gevoel bij de Ultima heel snel terwijl bij Saucony dat meestal rond de 700km begint te spelen bij mij.
Had dat gevoel bij new balance ook maar m'n Adidas Boston 8 schoenen lijken eeuwig mee te gaan.
Staat nu 1135km op de teller en lopen nog steeds prima en hebben nog niks geleden (op een lapje bij m'n grote teen na...) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10

Mocht je eventueel bij de ING een rekening hebben(of iemand kennen met een ING rekening) dan kun je met rentepunten tot 35% korting krijgen op alle Adidas schoenen en kleding en zelfs nog 20% op de outlet.
Een en ander bij Adidas rechtstreeks.

Verder mijn schoenenlijstje:
Brooks Ghost 12 (ca 600 km)
ON Cloudstratus (ca 200 km)
Innov-8 Parkclaw (bos/trail)
Innov-8 Mudclaw (cross)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
@Xaverius check, dan gok ik dat ik ze afschrijf haha

@Tinusvolkel nou moet ik ook wel zeggen dat de Boston 8 veel harder voelt dan een new balance dus lijkt mij ook wel dat er minder "plushyness" weg gaat. Desalniettemin een prachtig schoentje die boston 8, gisteren een rustig rondje op gelopen voor de lol (de schoen komt m.i. meer tot zijn recht in een baantraining).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
polthemol schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:19:
[...]

als aanvulling: ik ren nu een 3tal weken met een stryd als 'hoofdmeting' voor mijn inspanning en merk een significant verschil tov. wat garmin meent te weten qua zones. Met de stryd heb ik toch nu wel gevonden dat mijn omslagpunt een fiks stukje hoger ligt dan wat garmin dacht (de facto ren ik mijn trainingen wat sneller).

Garmin's LT meting klopt ook niet heel erg als je niet regelmatig de meting van garmin zelf doet. Vermoeidheid, hoe hard je getrained hebt, terrein, weer, enz. speelt allemaal mee met die continumeting en als je standaard route wat zwaarder is dan vlak (zegge rennen in zuid-limburg vs. rennen in omgeving almere, heuvels vs. hoogtemeters maken op drempels ;) ) dan vertekent het meteen heel erg.
En als aanvulling daarop voor de echte gadget-nerds: je kan ook gewoon een lactaatmeter aanschaffen en jezelf testen O-)

Een sportmedisch onderzoek werkt uiteraard ook maar gezien wij met zijn 2en drie verschillende metingen wilden hebben én dit eigenlijk met enige regelmaat wilden toetsen/bijsturen, hebben we er maar gewoon eentje aangeschaft. Geeft je ook meteen de mogelijkheid om de aerobe drempel te bepalen, want dat kan Garmin en Stryd (?) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
TR1969 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:42:
[...]

Mocht je eventueel bij de ING een rekening hebben(of iemand kennen met een ING rekening) dan kun je met rentepunten tot 35% korting krijgen op alle Adidas schoenen en kleding en zelfs nog 20% op de outlet.
Een en ander bij Adidas rechtstreeks.

Verder mijn schoenenlijstje:
Brooks Ghost 12 (ca 600 km)
ON Cloudstratus (ca 200 km)
Innov-8 Parkclaw (bos/trail)
Innov-8 Mudclaw (cross)
De Adizero pro was eerst uitgesloten voor kortingsacties maar staat er nu niet meer bij, dus dan zou ik hem voor 118 kunnen kopen ipv de 135 bij all4running.
.
Cranzai schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:43:
@Xaverius check, dan gok ik dat ik ze afschrijf haha

@Tinusvolkel nou moet ik ook wel zeggen dat de Boston 8 veel harder voelt dan een new balance dus lijkt mij ook wel dat er minder "plushyness" weg gaat. Desalniettemin een prachtig schoentje die boston 8, gisteren een rustig rondje op gelopen voor de lol (de schoen komt m.i. meer tot zijn recht in een baantraining).
Die is een stuk harder maar ik heb voor m'n gevoel een stuk minder demping nodig.
Verder gebruik ik de schoen overal voor, heel af en toe wat rondjes op de baan maar ook interval en tempo trainingen, laatst zelfs nog 37km rustig op gelopen zonder dat m'n benen echt vermoeid waren.

Maar vanmorgen de NB180V10 weer een keer aan gehad bij een wat korter rustiger loopje omdat ze uit principe 1000km moeten halen :p
Verder lijken ze wat stugger te worden dus voelde vanmorgen ook prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:43:
[...]

En als aanvulling daarop voor de echte gadget-nerds: je kan ook gewoon een lactaatmeter aanschaffen en jezelf testen O-)

Een sportmedisch onderzoek werkt uiteraard ook maar gezien wij met zijn 2en drie verschillende metingen wilden hebben én dit eigenlijk met enige regelmaat wilden toetsen/bijsturen, hebben we er maar gewoon eentje aangeschaft. Geeft je ook meteen de mogelijkheid om de aerobe drempel te bepalen, want dat kan Garmin en Stryd (?) niet.
ik geloof dat stryd wat preciezer zou moeten zijn met de lactaatdrempel. Je krijgt nu een wattage opgeplakt wat je omslagpunt zou zijn en met wat ik voel als ik heuvelop ren klopt dat vrij aardig. Je zult natuurlijk wel op meerdere metingen moeten baseren no need saying :)

Garmin hun lactaatomslagpunt klopt bij mij voor geen ene meter (ik geloof dat garmin deze maand van mening is dat ik vanaf 5:20 pace aan het verzuren ben, wat vrij apart is, gezien ik rond de 5:00 pace een aardige tijd kan uitzingen zonder verzuring).

Maar goed: een echte lactaatmeting/sportmedisch onderzoek is natuurlijk de next step daarop qua hoe goed het klopt :D

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Tinusvolkel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Graag gedaan. :+
mhr-zip schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Dat wisselt.

Volgens mij is dat de verkeerde insteek.
Je hebt toch geen klachten nodig om goed advies te krijgen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Wat een weer, weer.❄🏃‍♂️🌥
Gisteren een korte run gedaan in korte broek en een longsleeve (met sleeveless thermo eronder) die na een paar minuten opgestroopt werd. En dat terwijl ik zondag nog goed ingepakt m'n HM door de sneeuw deed.

Ook gisteren weer eens op pad geweest met de app van TrainAsOne. Geen gedoe meer met het op het horologe zetten van workouts maar gewoon een vriendelijke dame in je oor die je waarschuwt wanneer er een nieuwe onderdeel aankomt. De uiteindelijke data van m'n horloge gebruik ik nog wel als invoer voor ToA, omdat ik dan ook hartslag, hoogte etc kan doorgeven, maar voor onderweg is het beter dan iedere keer op je horloge kijken of je toevallig een vibratie hebt gemist....

En dan staan sinds gisteren ook m'n nieuwe TrailTalons klaar om vies te worden....zal wel lukken met de ondergrond zoals ie nu is na al die sneeuw... >:)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Calitomnication schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:24:
[...]
......Laat je houdig eens checken, dan krijg je een schoen aangemeten, die neem je af. Vervolgens kun je bij het Outlet blijven shoppen of die schoen ergens met korting nog eens oppikken, maar je weet wat je moet hebben :).
Dus toch ff wachten tot de shops weer open zijn voor een "run-fit", maar dat zei je zelf ook al @mhr-zip

Zit continu naar buiten te kijken, zal ik gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 21:12
TheOmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:06:
Ook gisteren weer eens op pad geweest met de app van TrainAsOne. Geen gedoe meer met het op het horologe zetten van workouts maar gewoon een vriendelijke dame in je oor die je waarschuwt wanneer er een nieuwe onderdeel aankomt. De uiteindelijke data van m'n horloge gebruik ik nog wel als invoer voor ToA, omdat ik dan ook hartslag, hoogte etc kan doorgeven, maar voor onderweg is het beter dan iedere keer op je horloge kijken of je toevallig een vibratie hebt gemist....

En dan staan sinds gisteren ook m'n nieuwe TrailTalons klaar om vies te worden....zal wel lukken met de ondergrond zoals ie nu is na al die sneeuw... >:)
Ik gebruik sinds kort de Garmin Coach op mijn horloge en moet zeggen dat ik dat super handig vind. Normaal neem ik nooit een GSM mee als ik ga lopen dus is een training op het horloge wel handig. Wat is de meerwaarde van die TrainAsOne ten opzichte van een Garmin Coach programma?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
Tibs schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Ik gebruik sinds kort de Garmin Coach op mijn horloge en moet zeggen dat ik dat super handig vind. Normaal neem ik nooit een GSM mee als ik ga lopen dus is een training op het horloge wel handig. Wat is de meerwaarde van die TrainAsOne ten opzichte van een Garmin Coach programma?
Ik heb 0 verstand van Garmin Coach, dus als die hetzelfde kan als wat ik hier beschrijf dan excuses...
ToA past de trainingen aan naar wat het beste is om je doel te bereiken, op basis van wat je daadwerkelijk hebt gedaan.
Dus die HM van afgelopen weekend stond niet op het programma, maar wordt vervolgens wel meegenomen in de berekeningen om je volgende workouts te bepalen. Gedurende het traject naar je doel worden er op bepaalde momenten assessments gedaan (6 minuten volle bak, 3.2km volle bak, rustige loop op gevoel), waarbij je conditie wordt bepaald en aan de hand van die resultaten wordt je plan weer bijgesteld.

That reminds me....tijd om een nieuw doel te kiezen....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
TheOmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb 0 verstand van Garmin Coach, dus als die hetzelfde kan als wat ik hier beschrijf dan excuses...
ToA past de trainingen aan naar wat het beste is om je doel te bereiken, op basis van wat je daadwerkelijk hebt gedaan.
Dus die HM van afgelopen weekend stond niet op het programma, maar wordt vervolgens wel meegenomen in de berekeningen om je volgende workouts te bepalen. Gedurende het traject naar je doel worden er op bepaalde momenten assessments gedaan (6 minuten volle bak, 3.2km volle bak, rustige loop op gevoel), waarbij je conditie wordt bepaald en aan de hand van die resultaten wordt je plan weer bijgesteld.

That reminds me....tijd om een nieuw doel te kiezen....
Is ook mijn eerste trainingsplan met Garmin Coach hoor. Werkt wel een beetje gelijkaardig denk ik. Je stelt inderdaad een doel voorop (5k, 10k, HM, M wel of niet tegen een bepaalde tijd) en daarop wordt een trainingsschema gemaakt. Afhankelijk van hoe je elke training ervaart (gemakkelijk tot moeilijk) worden de volgende trainingen aangepast.

Ik zit zelf nog maar in week 2 dus ben eens benieuwd hoe het binnen 10 weken zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Tibs schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:48:
[...]
Afhankelijk van hoe je elke training ervaart (gemakkelijk tot moeilijk) worden de volgende trainingen aangepast.
Bedoel je dat je zelf moet aangeven hoe je de training voelde gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Ik vermoed dat @rutgergron probeert te zeggen dat o.b.v. welke berekening/definitie je gebruikt om je zones te bepalen, de zones qua hartslag soms wat uiteen kunnen lopen. Dit terwijl bij training vaak gezegd wordt: loop X-minuten / X-km in zone Y, of zone Z.

Neem bijv. onderstaand plaatje uit de TS: de hartslag die in de bovenste balk valt in Z1, is in onderste balk Z2. Dus dat roept verwarring op als je een herstel/duurtraining in Z1 wilt lopen: welk hartslagbereik
(in bpm) is dit effectief dan eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://www.scienceintraining.com/wp-content/uploads/Hf-zones.jpg

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
TheOmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Bedoel je dat je zelf moet aangeven hoe je de training voelde gaan?
Ja, net na de training (als je op stop duwde) krijg je de vraag hoe de training ging (Gemakkelijk - Matig - Moeilijk - Erg Moeilijk) en daarop stemt hij de verdere trainingen af. Waarschijnlijk nemen ze ook nog andere zaken in rekening hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:47:
[...]

Dus toch ff wachten tot de shops weer open zijn voor een "run-fit", maar dat zei je zelf ook al @mhr-zip

Zit continu naar buiten te kijken, zal ik gaan...
Lijkt me idd wel verstandig ja. Overigens biedt Run2Day de mogelijkheid om bij je langs te komen. Als @mhr-zip er interesse in heeft kan hij zijn lokale Run2Day bellen & afspraak maken. :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Appie76 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:17:Neem bijv. onderstaand plaatje uit de TS: de hartslag die in de bovenste balk valt in Z1, is in onderste balk Z2. Dus dat roept verwarring op als je een herstel/duurtraining in Z1 wilt lopen: welk hartslagbereik (in bpm) is dit effectief dan eigenlijk?
Als je een schema in zones hebt zit daar meestal ook een uitleg bij hoe je zones moet zien, zeker als je een schema hebt van een irl coach. De AI van TaO laat je af en toe voluit rennen om te kijken of tempo/HRzones nog kloppen, de "Garmin coach" (Greg/Amy/Jeff) heeft altijd een benchmark run en geeft een schema in (absolute of op gevoel gebaseerde) tempo's, niet HR zones. Garmin heeft wel een HR-based schema maar dat zit weggestopt op de site.

Een schema dat puur zegt "loop in Z1" zonder aan te geven hoe je je zones zou moeten hebben bepaald is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Ik had een afspraak bij de Runnersworld Eindhoven gepland voor loopanalyse en nieuwe schoenen en die moest verzet worden en toen de verzette datum ook niet kon ivm nog een verlenging van de maatregelen, gaven ze aan dat ik een video kon maken met rennen op blote voeten (moet ik nog even doen...) en foto's van de slijtage aan mijn huidige hardloopschoenen (onderkant en achterkant).

Ik heb goede ervaringen met hun adviezen, ik kwam eerst op een Saucony Guide (10 denk ik?) uit en daarna 2x op New Balance (huidige hardloopschoenen zijn van september 2019 en zijn de NB Vongo v4). Dus ik ben wel weer toe aan een nieuw setje. :)

De vorige keren konden ze ook steeds even de opnames van het vorige jaar erbij halen om te vergelijken of/hoe mijn looptechniek veranderd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Zo, weer een km'tje erbij, 6,5 km @ 6:15/km. Rustig gelopen (thermoshirt was niet echt nodig) en aan het eind dus een klein lusje toegevoegd. Benen voelen prima, knie wat last op 't eind (ik denk resultaat van de schaatspret, ff in de gaten houden).
Vrijdag of zaterdag eens kijken of er wat tempo in kan, blijft spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Wat een lekkere temperaturen buiten zeg, bij wijze van lunchpauze een easy 6km gelopen. Ik heb aardig wat schoenen geprobeerd de afgelopen jaren (Brooks Ghost, Brooks Glycerine, Mizuno Wave Rider), maar ik blijf uitkomen bij de Mizuno Wave Inspire, andere schoenen zitten vaak iets lekkerder en zijn soepel, maar de Inspire is voor mij: nooit pijntjes krijgen in knieen of pezen en nooit ook iets maar van een blaartje, ook niet na een marathon.
  • Mizuno Inspire 13, 812km
  • Mizuno Inspire 16, 395km (huidige go-to schoen)
  • Mizuno Sayonara 2 (alleen korte wedstrijden en triathlons)
Bij mij gaan ze prima mee tot 1000+ km, tegen die tijd zitten er toch zoveel gaten in het bovenwerk dat ik ze afschrijf.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
TheOmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:06:
Wat een weer, weer.❄🏃‍♂️🌥
Gisteren een korte run gedaan in korte broek en een longsleeve (met sleeveless thermo eronder) die na een paar minuten opgestroopt werd. En dat terwijl ik zondag nog goed ingepakt m'n HM door de sneeuw deed.

Zat net even op je Strava profiel te gluren, grappig :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzkPkg61f38bYAtX0BTKqEH8n5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WeAJj5gETvL4ozQE80DAWLCJ.png?f=user_large

Normaal loop ik trouwens 4 a 5 keer in de week, maar vanwege m'n blessure en het weer was het de laatste tijd wat minder.

Wat schoenen betreft:

Nike Air Zoom Pegasus 37 Blue/Lime - 803km
Nike Air Zoom Pegasus 37 Black/White - 526km
Nike Air Zoom Pegasus 37 Grey/Yellow - 106km
Nike Zoom Fly 3 - 113km
Asics GT-2000 8 Electric blue/Black - 452km

Trailschoenen heb ik verder niet. Heb 't tot nu toe prima gered met 'gewone' schoenen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Pff, ik vind het intussen wel een beetje moeilijk worden om wéér een post te maken dat ik ergens aan wil beginnen. Maar, ik denk wel dat ik nu een verstandige stap heb genomen.

Ik heb weer even meegelurkt de afgelopen dagen en vanochtend Garmin Coach Jeff opgeroepen om een 0-5km schema voor me te maken. Ik kan wel leuk vinden dat ik zonder moeite 5km moet kunnen lopen, maar het is nu gewoon niet zo. Dan kan ik beter rustig en verstandig opbouwen.

M'n "race-doel" na 14 weken is een conservatieve 25 minuten, dat is op het niveau-2015, een jaar waarin ik nog maar heel onregelmatig liep en een jaartotaal van 200km heb vergaard. Lijkt mij redelijk realistisch en zo niet, dan moet ik me aanpassen.

Mentaal gaat het behoorlijk klote de laatste tijd. De instelling van de avondklok heeft me een tik gegeven waar ik nu pas van aan het herstellen ben. Gelukkig komen uit dit soort situaties ook weer leermomenten, onder andere over hardlopen dus.
Overigens is mijn mentale staat sowieso chronisch minder, zeg maar gerust zo'n 25 jaar, al heb ik dat nog nooit zo serieus genomen als nu. Hopelijk betekent dit dat ik er niet alleen in de pieken, maar ook gemiddeld gezien eens op vooruit zal gaan.

Ik wil weer hardlopen en kan het me gewoon niet veroorloven te veel te snel te doen.
Ik heb hier blijkbaar structuur bij nodig maar heb niet de capaciteit om zelf m'n programma in elkaar te draaien.
Genoeg reden om dan mijn vertrouwen maar in een coachingprogramma te leggen dus. WZWWHSS™

[ Voor 8% gewijzigd door Pathogen op 17-02-2021 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
InZane schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:23:
[...]
Zat net even op je Strava profiel te gluren, grappig :+
[Afbeelding]
Hahaha, krijgen nu een extra Strava-medaille voor synchroon rennen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
TheOmen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Hahaha, krijgen nu een extra Strava-medaille voor synchroon rennen?
Goed bezig heren :)

Zoiets hadden @nokie en ik een 1.5 jaar geleden ook.
Tinusvolkel schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:45:
[...]

Dan kunnen we dus samen lopen over 2 weken :) (als je tenminste in Eindhoven gaat lopen) echter heb ik mij inschreven voor het 3:30 vak.

Ik ben er ook al klaar voor, heb ruim 1400 km gelopen dit jaar (in het begin van het jaar nog relatief weinig aangezien ik toen aan het opbouwen was vanaf 0 km 8) ) en heb volgens mij ook genoeg lange afstanden gelopen. (20x meer dan 20km waarvan 4x boven de 30)

Verder ben ik al wat meer rust aan het pakken wat ik afgelopen zaterdag al resulteerde in nog makkelijker loopje.

* Tinusvolkel denk er nu niet te makkelijk over... het is en blijft een marathon.

Edit: we lopen idd heel vergelijkbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jzSI1mV.jpg

Moet mijn 5 en 10km tijd maar is gaan verbeteren >:)
Aj de rode text doet wel pijn... aangezien ik nog steeds geen marathon uitgelopen heb...

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-02-2021 14:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Laatst online: 22:01
Vanmiddag stond een tempoloop op het programma bij coach Greg, wk 12/13 voor de halve marathon. Het weer is echt een verademing, net zoals gisteren terug genieten in t-shirt en korte broek. 8)

De work-out was 30’ tempo aan 4:08-4:21, maar rekening houdend met mijn pr op de 10 op 42:54 dacht ik dat een mooie gelegenheid was om dat eens te verbeteren. En dus uiteindelijk op training 41:45 gelopen op 10 km. *O*

Die halve marathon op 1:34 komt dus ook wel goed. Tot dusver ben ik heel enthousiast over het schema van coach Greg (op tempo), alleen jammer dat de tijden voor 5k en 10k een stuk minder scherp zijn, en voor de halve is de beste tijd 1:32. Daarna ga ik eens kijken wat Trenara geeft qua training, de loop van vandaag is alvast goed om te hercalibreren. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Pathogen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:25:

Ik wil weer hardlopen en kan het me gewoon niet veroorloven te veel te snel te doen.
Ik heb hier blijkbaar structuur bij nodig maar heb niet de capaciteit om zelf m'n programma in elkaar te draaien.
Genoeg reden om dan mijn vertrouwen maar in een coachingprogramma te leggen dus. WZWWHSS™
Ik vermoed dat het dan inderdaad goed is om zo'n Coach programma op te starten. Op die manier heb je wat begeleiding en een klein beetje "druk" om te gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pff, ik vind het intussen wel een beetje moeilijk worden om wéér een post te maken dat ik ergens aan wil beginnen. Maar, ik denk wel dat ik nu een verstandige stap heb genomen.

Ik heb weer even meegelurkt de afgelopen dagen en vanochtend Garmin Coach Jeff opgeroepen om een 0-5km schema voor me te maken. Ik kan wel leuk vinden dat ik zonder moeite 5km moet kunnen lopen, maar het is nu gewoon niet zo. Dan kan ik beter rustig en verstandig opbouwen.

M'n "race-doel" na 14 weken is een conservatieve 25 minuten, dat is op het niveau-2015, een jaar waarin ik nog maar heel onregelmatig liep en een jaartotaal van 200km heb vergaard. Lijkt mij redelijk realistisch en zo niet, dan moet ik me aanpassen.

Mentaal gaat het behoorlijk klote de laatste tijd. De instelling van de avondklok heeft me een tik gegeven waar ik nu pas van aan het herstellen ben. Gelukkig komen uit dit soort situaties ook weer leermomenten, onder andere over hardlopen dus.
Overigens is mijn mentale staat sowieso chronisch minder, zeg maar gerust zo'n 25 jaar, al heb ik dat nog nooit zo serieus genomen als nu. Hopelijk betekent dit dat ik er niet alleen in de pieken, maar ook gemiddeld gezien eens op vooruit zal gaan.

Mooi doel om weer op te starten in ieder geval. Maar is zo'n digitale coach voor jou nu wel echt het beste middel? Als ik je post zo lees (ook over avondklok en mentale uitdagingen) dan vraag ik mij af of je er misschien niet meer aan hebt om bijvoorbeeld een (of enkele) looptmaatjes te zoeken zodat je samen op kan trekken en gewoon weer plezier krijgt in het lopen. Dan is die 5k ook zo terug. Ik weet niet of je stedelijk woont, in dat geval zijn er vaak tientallen initiatieven van "in het park"-lopen tot atletiekverenigingen (begint al heel laagdrempelig, daar hoef je echt nog geen ervaren loper voor te zijn) of wijk-initiatiefjes via sites als Next Door enzo. Nu iets lastiger met corona, maar het meeste gaat op de achtergrond gewoon door. Alleen groepslessen liggen er even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
Poekie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Als je een schema in zones hebt zit daar meestal ook een uitleg bij hoe je zones moet zien, zeker als je een schema hebt van een irl coach. De AI van TaO laat je af en toe voluit rennen om te kijken of tempo/HRzones nog kloppen, de "Garmin coach" (Greg/Amy/Jeff) heeft altijd een benchmark run en geeft een schema in (absolute of op gevoel gebaseerde) tempo's, niet HR zones. Garmin heeft wel een HR-based schema maar dat zit weggestopt op de site.

Een schema dat puur zegt "loop in Z1" zonder aan te geven hoe je je zones zou moeten hebben bepaald is nutteloos.
Zeker waar, en het geeft wel aan dat er niet echt een eenduidige "functiedefinitie" aan een zone toe te kennen is, zoals het plaatje in de TS dus wel doet: Z0 = herstel, Z1 = duurloop, etc., want dat verschilt dus per rekenmethode.

Enneh: niet iedereen heeft Garmin heh, of zit bij een AV? Er zijn genoeg online resources (youtube, websites etc) die simpelweg schema's obv zones gebruiken. Je zou alle hobbyisten de kost moeten geven die daar hun eigen "trainingsschema" mee opbouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie76 op 17-02-2021 15:31 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:07:
[...]

Mooi doel om weer op te starten in ieder geval. Maar is zo'n digitale coach voor jou nu wel echt het beste middel? Als ik je post zo lees (ook over avondklok en mentale uitdagingen) dan vraag ik mij af of je er misschien niet meer aan hebt om bijvoorbeeld een (of enkele) looptmaatjes te zoeken zodat je samen op kan trekken en gewoon weer plezier krijgt in het lopen. Dan is die 5k ook zo terug. Ik weet niet of je stedelijk woont, in dat geval zijn er vaak tientallen initiatieven van "in het park"-lopen tot atletiekverenigingen (begint al heel laagdrempelig, daar hoef je echt nog geen ervaren loper voor te zijn) of wijk-initiatiefjes via sites als Next Door enzo. Nu iets lastiger met corona, maar het meeste gaat op de achtergrond gewoon door. Alleen groepslessen liggen er even uit.
Ik denk en-en :Y ben altijd al gewend alleen te lopen, maar ik stond op het punt om me in te schrijven voor een groep toen samen sporten ineens niet meer mocht :P

Ben het zó zat dat ik compleet ben afgegleden van prima halve marathonvorm tot 0,0.. Maar blijven denken dat ik in die vorm hoor te zijn is niet goed! Eerst maar eens geduldig terug naar een stabiele 5km komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Succes @Pathogen!

Toen ik m'n eerste trainingschema individueel ging volgen, gebruikte ik een app/schema van Runtastic. Is al een tijd geleden, maar bij mij werkte de regelmatige emails vanuit Runtastic met overzicht van welke trainings ik wel/niet gedaan had behoorlijk motiverend.

Dat doet me eraan denken, dat ik voor mezelf ook weer een doel mag stellen. Wordt waarschijnlijk 10km in 45min.

(Overigens zou ik me niet als "Pathogen" aanmelden bij een loopgroep, zodra de Corona-maatregelen weer een beetje versoepelen :+)

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 17-02-2021 16:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Appie76 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Zeker waar, en het geeft wel aan dat er niet echt een eenduidige "functiedefinitie" aan een zone toe te kennen is, zoals het plaatje in de TS dus wel doet: Z0 = herstel, Z1 = duurloop, etc., want dat verschilt dus per rekenmethode.

Enneh: niet iedereen heeft Garmin heh, of zit bij een AV? Er zijn genoeg online resources (youtube, websites etc) die simpelweg schema's obv zones gebruiken. Je zou alle hobbyisten de kost moeten geven die daar hun eigen "trainingsschema" mee opbouwen.
Je hartslag lijkt mij sowieso te onbetrouwbaar om een trainingsschema op te baseren. Teveel variabelen die van invloed kunnen zijn op je hartslag.

Ikzelf gebruik eigenlijk alleen mijn rusthartslag, om te beoordelen of ik genoeg ben hersteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Roadman op 17-02-2021 17:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roadman schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Je hartslag lijkt mij sowieso te onbetrouwbaar om een trainingsschema op te baseren. Teveel variabelen die van invloed kunnen zijn op je hartslag.

Ikzelf gebruik eigenlijk alleen mijn rusthartslag, om te beoordelen of ik genoeg ben hersteld.
Idd maar tempo is ook lastig ivm wind / hellingen...
Was er maar een variabele die rekkelijk stabiel is en niet teveel varieert door andere invloeden :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tinusvolkel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Was er maar een variabele die rekkelijk stabiel is en niet teveel varieert door andere invloeden :p
:o :P _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
[...]

Uiteindelijk heb je een trainingschema met een doel. En dat doel zal niet zijn loop een uur in hartslagzone x :+ Dus trainen op tempo is al een hele verbetering wat mij betreft. Die variabele is er toch ook? Namelijk vermogen.

Oh wacht... hele discussie gemist.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 17-02-2021 17:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
[...]

Die variabele is er wel, maar was er maar apparaat dat het betrouwbaar kon meten 8)

@Pathogen Mss moet je niet zo hard zijn voor jezelf, je weet dat je het kan, je hebt het in het verleden gedaan. One step at the time, blijf proberen hoe je het plezier terugvindt. Koop nieuwe schoenen, wat, koop gewoon een Stryd!

Maar serieuzer, ik heb mss makkelijk praten. Tjdens m'n derde looopje vanmiddag sinds de herintreding was er weer zo'n geluksmomentje: ik loop weer! Dat gevoel moet je proberen terug te vinden

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

[knip]
Je hebt stap 1 genomen voor jezelf: Hardop zeggen dit is wat ik wil, ja het is moeilijk, maar ik wil er voor gaan.

Hulde _/-\o_

Ik heb het af en toe al geroepen, excuses voor diegenen die het al vaker gezien hebben. Ik ben betrokken bij de in de in het VK begonnen organisatie parkrun. 4 jaar als hoofdorganisator van het evenement in Lancaster, nu terug in Nederland als vertaler. parkrun is het meest succesvolle sportparticipatie project ter wereld (wereldwijd elk weekend richting 400.000 deelnemers, verdeeld over 2.200 evenementen)

Heel veel mensen die moeite hebben om fysieke of mentale redenen hebben enorm veel steun gehad van de positieve atmosfeer die bij parkrun evenementen heerst, ongeacht of je wandelt, hardloopt of het af wisselt.

Ondanks dat ze geen evenementen kunnen organiseren in de meeste van de 22 landen (Waarvan Nederland de meest recente is) proberen ze zo goed en kwaad als het kan mensen bij te staan via maillings, social media enzo.

Wellicht is het iets - zeker als de evenementen weer georganiseerd kunnen worden - waar je steun van kan ondervinden?
Kijk er eens naar ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VinnyAMS
Jazeker mede forumleden sessie 10 alweer van het start to run 5k schema. 3x4 minuten hardlopen in dit schema en dat ging best goed.

Denk dat ik me een paar Nike Air Zoom Pegasus 37 ga aanschaffen om mijn schoenenlijstje aan te vullen. Denk dat dat een goed begin is.
https://strava.app.link/skGWluviXdb

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:33
Qua schoenen doe ik het als starter ook met 1 paar.
Pegasus 37, voldoet prima voor nu.
Net voor het donker nog 7,5 km rondje gelopen met exact 11 km per uur.
Dat is voor sommige joggen dat snap ik, maar ik was er blij mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Appie76 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
Ja, die schema's zijn dus redelijk nutteloos als er niet een verduidelijking bij gegeven wordt hoe de zones zouden moeten worden ingedeeld. En dat hoeft niet op HR, want zeker bij beginners is dat ook helemaal niet nodig. Iets als "kan nog zingen" "kan nog gesprek voeren" "kan nog wat woorden uitbrengen" "geen mogelijkheid tot praten" en "hijg de longen uit je lijf" is ook een zone-indeling die voor iedereen redelijk toepasbaar is, ongeacht je relaxte tempo. Perceived effort/exertion is een redelijke indicator (zo'n schaal van 1-15 of 20 met hoe moeilijk je de training vond, tegenwoordig ook in Strava aan te geven maar met een andere schaal en al langer in Runalyze en train as one).

Het probleem is vooral dat beginners/net-klaar-met-start-to-runners die informatie niet hebben en dus van alles en nog wat suboptimaal zullen doen, al is het maar een trainingsschema bij elkaar puzzelen. En dan afhaken door te weinig vooruitgang/een 'te moeilijk' schema of juist zichzelf een blessure laten oplopen omdat ze te hard van stapel lopen. De persoon die de vraag stelde had duidelijk ergens een klok horen luiden maar de klepel was nog ver te zoeken, en dat is dus waarschijnlijk omdat hij door dergelijk pick'n'mix voor zichzelf een trainingsplan heeft gemaakt.

Iets als Trenara of train as one werkt gewoon al met een strava-link dus niet eens een horloge of HRM nodig. ProRun heeft schema's obv streeftijd, met vervolgens tempo's die daarbij passen (helaas geen enkele test of je daar ook geschikt voor bent - dus al problematisch voor mensen die hun eigen grenzen niet kennen). McMillan running (en dat is weer die Greg die ook Garmin coach is) heeft een gratis calculator online die je kan helpen, maar daar moet je maar net het bestaan van afweten. Het probleem is van die vage schema's zonder duidelijke uitleg ergens van een website geplukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 06:33
Ik heb ook een van het internet geplukt schema en nog op hs ook.
Doe ik het goed? Geen idee.
Netjes de voorgeschreven test gelopen waar polar h10 dan een max hartslag van knutselen kan.
Vervolgens kan iedereen uit zn hoofd of desnoods met een telraam de zones uitrekenen.

Maar eerlijk is eerlijk ik heb ook geen idee of dat beter kan of dat ik mezelf langzaam kapot loop of juist beter me best moet doen.

Gesprekje voeren tijdens DL lukt wel, woorden altijd wel, zingen is minder maar dat is het ook zonder DL.

Als het weer mogelijk is sluit ik me eens aan bij een loop clan met trainer.

Edit: eigenlijk vind ik het gewoon leuk, lekker stukje lopen hoofd leeg , agressie weg en niet teveel over na denken is misschien ook wel wijs ...de marathon zal ik wel nooit uitlopen voordat iedereen allang weer thuis is.
De halve zou ik wel graag een keer doen dit jaar

[ Voor 18% gewijzigd door MaydayQ op 17-02-2021 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
@Poekie Heel goed punt. Misschien goed om deze post (deels) toe te voegen aan het stukje in OP onder trainingsschema? Dat is nu nog heel erg geënt op de beginnende loper, maar zou naar mijn idee hier prima mee aangevuld kunnen worden. Kunnen we meteen het verband leggen met de daarvoor geïntroduceerde 80/20 benadering.
Ik heb al eens zitten piekeren om een stuk toe te voegen over periodisering en het trainen op verschillende intensiteiten (zowel qua gevoel als hartslag), maar uiteindelijk kan dat nog best complexe materie worden en voelde ik me net niet vertrouwd genoeg.

In ander nieuws heb ik mijn schoenencollectie maar weer een stukje vergroot O-) Vanmiddag de eerste meters gemaakt met de Nike ZoomX Invincible. Ik heb deze aangeschaft met het oog op de hele rustige hobbeltjes (Z1/Z2 werk zeg maar), daar vond ik het merendeel van mijn collectie te snel of hard voor. Daar heb je met deze geen last van in ieder geval. Wat een ontzettend bouncy-bouncy-gevoel :D Hier lijkt het prima hobbelen op te zijn, maar de paar versnellingen verteerden ze ook prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 18-09 14:31
Vanavond met het wekelijkse "ren zo hard het gaat " rondje bezig, hoor ik 'boem crash klang". Twee auto's op elkaar. Gelukkig leek het voornamelijk blikschade en wat lichte verwondingen. Wonder boven wonder reed er een auto met twee BOA's achter, kon dus wel snel weer verder lopen.

Had wel de tijd gestopt toen ik stopte en weer aangezet toen ik verder ging (zat al met al nog geen 40 seconden tussen) en ja hoor; loop ik zowaar de 5km onder de 18 (17.56). (zonder die extra 40 s natuurlijk :) ) Alleen telt hij dus niet met die pause erin... Grrrr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 15:44
Wat is dit een fijn topic, bedankt voor het delen van de informatie. Ren zelf 3 keer per week en lid van AV, maar lees hier veel nieuwe dingen :).
Poekie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:30:
[...]

Iets als Trenara of train as one werkt gewoon al met een strava-link dus niet eens een horloge of HRM nodig. ProRun heeft schema's obv streeftijd, met vervolgens tempo's die daarbij passen (helaas geen enkele test of je daar ook geschikt voor bent - dus al problematisch voor mensen die hun eigen grenzen niet kennen). McMillan running (en dat is weer die Greg die ook Garmin coach is) heeft een gratis calculator online die je kan helpen, maar daar moet je maar net het bestaan van afweten. Het probleem is van die vage schema's zonder duidelijke uitleg ergens van een website geplukt.
Bij ProRun moet je volgens mij betalen, maar schema's obv je 10 km tijd haal ik van https://www.runinfo.nl. Hier vind je ook veel info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Pathogen Succes! Ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om weer bij 0 te moeten beginnen als je in het verleden in topvorm bent geweest. Aan de andere kant zul je waarschijnlijk zien dat je weer met sprongen vooruit gaat zodra je weer (verantwoord) begint met hardlopen. Ik denk dat het daarbij helpt om jezelf realistische doelen te stellen inderdaad :) Bedenk daarnaast dat het daarna wel weer extra lekker is om jezelf die sprongen te zien maken, dat motiveert ook. d:)b En hardlopen maakt gelukkig, ook al is het maar een kwartiertje ;)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Virton schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:59:
[...]
Bij ProRun moet je volgens mij betalen, maar schema's obv je 10 km tijd haal ik van https://www.runinfo.nl. Hier vind je ook veel info.
Oh wow, dat is een trip down memory lane! Met die schema's ben ik ooit (10 jaar terug) begonnen, eerst rustig opbouwen naar de 5k en vervolgens door naar een uur hardlopen. De site blonk toen al uit qua vormgeving en is nog niets veranderd :D
Verborgen onder de lay-out staat er inderdaad heel veel prima info.

En welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 15:44
De vormgeving is inderdaad briljant :+

Bedankt en zal hier de komende tijd meer te vinden zijn en delen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vanmiddag na het werk 2 minuten inlopen, 5 minuten hardlopen en weer 2 minuten uit.. De volgende training is duidelijk een stukje langer 😝
Maar, begonnen en daar ben ik blij over.

Ja, nieuwe schoenen, stryd, allemaal aan gedacht 🤣 ik heb een nieuw bandje besteld voor m'n horloge 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
Poekie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:30:
[...]

Het probleem is vooral dat beginners/net-klaar-met-start-to-runners die informatie niet hebben en dus van alles en nog wat suboptimaal zullen doen, al is het maar een trainingsschema bij elkaar puzzelen. En dan afhaken door te weinig vooruitgang/een 'te moeilijk' schema of juist zichzelf een blessure laten oplopen omdat ze te hard van stapel lopen. De persoon die de vraag stelde had duidelijk ergens een klok horen luiden maar de klepel was nog ver te zoeken, en dat is dus waarschijnlijk omdat hij door dergelijk pick'n'mix voor zichzelf een trainingsplan heeft gemaakt.
Snap wel wat je hiermee bedoeld, maar voor mij als relatieve beginner is het momenteel wel een beetje de lol om naast het lopen zelf, dit ook via m'n eigen in elkaar geknutselde schemaatje te doen.

Na afloop van een training evalueren, de trainingen van de weken erop weer een beetje aanpassen, etc. zorgt ervoor dat ik er meer voldoening uithaal.

Heb me uiteraard vooraf wel een beetje verdiept in andere schema's, en ben in het verleden ook wel eens door schade en schande wijs geworden, dus weet wel aardig wat ik wel/niet aan kan.

Ik accepteer daarbij dat het dan misschien niet helemaal optimaal is, maar het werkt voor mij net iets leuker dan een schema printen en dat te gaan volgen.

Edit: wil hier overigens niet mee suggereren dat dit voor iedereen een goede strategie is hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FEIJ_87 op 17-02-2021 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Pathogen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:23:
Vanmiddag na het werk 2 minuten inlopen, 5 minuten hardlopen en weer 2 minuten uit.. De volgende training is duidelijk een stukje langer 😝

Ja, nieuwe schoenen, Stryd, allemaal aan gedacht 🤣 ik heb een nieuw bandje besteld voor m'n horloge 👍
Mooi dat je bent gaan lopen, maar misschien kan een beetje groepsdruk helpen? Ik verkondig mijn hardloop plan meestal hier of op Strava of met sportende collega's en dan kan ik er voor mijn gevoel al niet meer onderuit. Verder een mooi doel stellen voor de korte termijn. Hier bijvoorbeeld gisteren met een collega afgesproken om over ruim een maand een virtuele snelle halve marathon te gaan lopen.

Voor dit doel net toch weer gezwicht.....
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:55:
De Adizero pro was eerst uitgesloten voor kortingsacties maar staat er nu niet meer bij, dus dan zou ik hem voor 118 kunnen kopen ipv de 135 bij all4running.
AppieR schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:17:
Ik heb ook een code voor Adidas gekocht van mijn rentepunten. De bedoeling was om die te gebruiken voor 35% op de nieuwe Ultraboosts 21 voor mijn vrouw, maar helaas kan je hem daar dan weer niet voor gebruiken (ook niet voor de eerdere versies). Dus up for grabs (geef wel ff een seintje als je hem gebruikt hebt):
***members only***
Bedankt voor deze code _/-\o_ verbaasde mij dat hij nog steeds werkte :) was al bang dat ik @Arjan90 weer lief moest aankijken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn hardloopschoenen. Ik gebruik ze in principe nog allemaal. Sommige alleen voor bootcamp. De rest afwisselend. Bij een wedstrijd gebruik ik altijd mijn nieuwste. De afwisseling bevalt me goed. Ook de oude schoenen doen het nog prima. Vooral Asics Nimbus. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLF4e2ApfciyY7dbS1zqnyQtgOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ykwqSdS9PVNchLT7nFaXsat.png?f=fotoalbum_large

En verder: bij gewoon gebruik (alleen hardlopen) verschijnt bij mij na verloop van tijd altijd een gat in aan de voorkant. Heel vervelend. Ondanks kort houden nagels e.d. Is dit een probleem dat alleen Asics heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F64Mj5Pi0G7ioW7nUObzUQFjn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q9BvUkd1Yp4F6PMYuS1eRzvX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:30:
Hier mijn hardloopschoenen. Ik gebruik ze in principe nog allemaal. Sommige alleen voor bootcamp. De rest afwisselend. Bij een wedstrijd gebruik ik altijd mijn nieuwste. De afwisseling bevalt me goed. Ook de oude schoenen doen het nog prima. Vooral Asics Nimbus. [Afbeelding]

En verder: bij gewoon gebruik (alleen hardlopen) verschijnt bij mij na verloop van tijd altijd een gat in aan de voorkant. Heel vervelend. Ondanks kort houden nagels e.d. Is dit een probleem dat alleen Asics heeft?
[Afbeelding]
Heb hier ook last van met verschillende merken, dus laat er nu uit voorzorg een lapje inzetten bij de schoenmaker, kost nog geen 10tje en de schoenen gaan veel langer mee. Je ziet en voelt verder niets van dat lapje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 20:41
@Verwijderd Komt volgens mij vaker voor, zie het bij de Asics van mijn vrouw ook (twee paar). Bij Saucony lijkt het voorwerk wat steviger, maar volgens mij zijn er hier wel meer die het ook bij andere merken dan Asics hebben. Het is nou eenmaal een zwak stuk en volgens onze trainer is het een goed teken, omdat je met hardlopen altijd je tenen wat omhoog moet trekken. Dus als je gaten in je schoenen hebt aan de voorkant, doe je het goed volgens hem :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Gisteren nog maar gewoon een Trenara interval gedaan want ja, het abonnement loopt nog :P Heerlijk om weer gewoon volle bak grip te hebben overal. Stiekem vind ik die 200 meter intervallen toch wel erg lekker. Gewoon even lekker redelijk vol gas geven en daarna even weer bijkomen. In mijn geval was de rust ook 200 meter en dat had gevoelsmatig toch wel iets korter gemogen. Ik ben uiteindelijk elke keer maar weer gaan dribbelen zodra mijn hartslag weer terugviel naar zone 1.

Ik loop nu dus met twee gadgets (HRMRun en iets anders :P) en beide meten ze voor een deel dezelfde metrics. Wat mij opviel is dat ze beide een hele mooie consensus hebben over de pasfrequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2yoc8HId8ndQcYGPgGLTRD2cis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZoQfRS39ZyX2vAjKdEIdjxF.png?f=fotoalbum_large

Maar als je gaat kijken naar de verticale oscillatie zit er toch wel een flink verschil in (+-2cm). Nu meet de een bij de borst en de ander bij de voet dus daar zal vast het verschil in zitten. Garmin claimt dat de maximale afwijking van ongeveer 0,5cm is mits de band strak genoeg zit. En de footpod fabrikant claimt 96,82% nauwkeurigheid. De footpod kan het sowieso niet meer meten bij wandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyV_erZca4Z5x4jdcViAjlkdpE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAkR8IhhsgZP3GvPvUjqc5p7.png?f=fotoalbum_large (die grafiek leest trouwens raar omdat ze beide hun eigen schaal hebben blijkbaar 8)7, in werkelijkheid is de groen gevulde lijn dus consequent lager dan wat garmin meet. En om het extra verwarrend te maken, de groene schaal hoort bij de stipjes en niet bij de groene lijn :D )

Ben benieuwd of ik hier nu de conclusie uit kan trekken dat mijn core niet sterk genoeg aangezien er ergens tussen voet en borst 1~2cm blijkbaar een verlies van energie zit.

GCT klopt trouwens ook mooi tussen de twee, maar de grafiek is ook onleesbaar om dat Garmin blijkbaar bij wandelen de GCT er uit filtert. Gemiddeld is het verschil tussen de twee ongeveer 10ms.

Edit: Garmin roept zelf al dat de data van de borstband en hun runpod (die bij je middel zit) niet te vergelijken is. Dus dan zal dat zeker ook het geval zijn tussen footpod en borstband. :z

[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanN op 18-02-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@BastiaanN Dat bij wandelen de GTC eruit gaat is voor mij als hardloper niet interessant (de significatie ervan tijdens het wandelen lijkt me ook niet erg hoog, je wandelt immers). Of heb je daar andere gedachten bij? En welke dan? (afgezien van "het gat" in de plot").

Waar ik me wel (ook) aan stoor bij de grafiekjes is dat oa bij de GTC als er een uitschieter is... de y-as meteen opgerekt wordt naar dat niveau en je moeite hebt om de nuances in het interessante gebied te zien. Het zou prettig zijn als je zelf de min en max y-waarde zou kunnen instellen van zulke plots (geldt trouwens ook vaak voor andere parameters)

• BastiaanN
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:52:
@BastiaanN Dat bij wandelen de GTC eruit gaat is voor mij als hardloper niet interessant (de significatie ervan tijdens het wandelen lijkt me ook niet erg hoog, je wandelt immers). Of heb je daar andere gedachten bij? En welke dan? (afgezien van "het gat" in de plot").
Nee hoor, was meer als toelichting op de lege vlakken in de grafiek. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Gisteren na werktijd zijn mijn vrouw en ik even een kort stukje gaan hardlopen want ik wilde graag even kijken hoe de uiterwaarden (Meinerswijk) er bij lagen nu het Rijnwater weer weggetrokken is. Mijn vrouw is kort nadat we het gebied introkken omgekeerd want ze vond het te glibberig. (en ze vond stiekem dat ik er te veel aan het genieten was). Ik heb daarna een paar seconden gefilmd om een impressie te geven hoe het asfaltpad er nu deels bij ligt, zie Twitter-link.

Ook ben ik er achtergekomen dat als onder je schoenen een lading modder/klei/substantie zit die echt vast aan je schoen zit en je dan over het glibberige gedeelte gaat hardlopen je bijna kan schaatsen, het wordt ineens superglad omdat je schoenzool niet meer de grond raakt maar die troep. :+
https://twitter.com/hansarnhem/status/1362310586726498304

En in korte broek en shirt met korte mouwen, het was er prima weer voor.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Pathogen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:23:

Ja, nieuwe schoenen, stryd, allemaal aan gedacht 🤣 ik heb een nieuw bandje besteld voor m'n horloge 👍
Mooi dat je bescheiden begonnen bent, dan heb je nog wat op het lijstje voor als je je eerste doelen haalt: 4 weken lopen, half uur aan een stuk, schema afgerond, nieuw schema gestart, 10k gehaald, uur gelopen, etc :+

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:35:
Gisteren nog maar gewoon een Trenara interval gedaan want ja, het abonnement loopt nog :P Heerlijk om weer gewoon volle bak grip te hebben overal. Stiekem vind ik die 200 meter intervallen toch wel erg lekker. Gewoon even lekker redelijk vol gas geven en daarna even weer bijkomen. In mijn geval was de rust ook 200 meter en dat had gevoelsmatig toch wel iets korter gemogen. Ik ben uiteindelijk elke keer maar weer gaan dribbelen zodra mijn hartslag weer terugviel naar zone 1.

Ik loop nu dus met twee gadgets (HRMRun en iets anders :P) en beide meten ze voor een deel dezelfde metrics. Wat mij opviel is dat ze beide een hele mooie consensus hebben over de pasfrequentie:
[Afbeelding]

Maar als je gaat kijken naar de verticale oscillatie zit er toch wel een flink verschil in (+-2cm). Nu meet de een bij de borst en de ander bij de voet dus daar zal vast het verschil in zitten. Garmin claimt dat de maximale afwijking van ongeveer 0,5cm is mits de band strak genoeg zit. En de footpod fabrikant claimt 96,82% nauwkeurigheid. De footpod kan het sowieso niet meer meten bij wandelen.
[Afbeelding] (die grafiek leest trouwens raar omdat ze beide hun eigen schaal hebben blijkbaar 8)7, in werkelijkheid is de groen gevulde lijn dus consequent lager dan wat garmin meet. En om het extra verwarrend te maken, de groene schaal hoort bij de stipjes en niet bij de groene lijn :D )

Ben benieuwd of ik hier nu de conclusie uit kan trekken dat mijn core niet sterk genoeg aangezien er ergens tussen voet en borst 1~2cm blijkbaar een verlies van energie zit.

GCT klopt trouwens ook mooi tussen de twee, maar de grafiek is onleesbaar om dat Garmin blijkbaar bij wandelen de GCT er uit filtert. Gemiddeld is het verschil tussen de twee ongeveer 10ms.

Edit: Garmin roept zelf al dat de data van de borstband en hun runpod (die bij je middel zit) niet te vergelijken is. Dus dan zal dat zeker ook het geval zijn tussen footpod en borstband. :z
Mooi dat je dat kan kan vergelijken :) en was idd benieuwd of je al met het intro programma bezig was.
Hier vanmorgen is een klaarstoom programma aan laten maken voor de virtuele hm die ik van plan ben.
Echter weet ik niet wat ik er van moet vinden, vind de vrijheid van trainen nu ook wel wat hebben. Ben een beetje bang voor schema's :P

• VinnyAMS
Goed bezig!

quote]Pathogen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:23:

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:22:
[...]
Mooi dat je dat kan kan vergelijken :) en was idd benieuwd of je al met het intro programma bezig was.
Hier vanmorgen is een klaarstoom programma aan laten maken voor de virtuele hm die ik van plan ben.
Echter weet ik niet wat ik er van moet vinden, vind de vrijheid van trainen nu ook wel wat hebben. Ben een beetje bang voor schema's :P
Ja, ik hik er nog een beetje tegenaan. :P Ik mis de lange duurlopen in dat schema. De langste run is er eentje van 45 minuten, de rest is allemaal rond de 30 minuten inclusief warming-up en cooling-down. De andere kant is dat het wel twee keer de gehele week lopen is terwijl ik nu ongeveer 4 a 5 dagen in de week loop.

Ik gok dus dat ik het niet ga doen :+ Ik wil wel een schema blijven volgen, is voor mij een makkelijke manier om gepolariseerd te trainen zonder dat ik er al te veel bij na hoef te denken. Grote voordeel van zoiets als Trenara vind ik dat het heel flexibel is, je kunt trainingen verplaatsen en je kunt een duurloopje ook gewoon korter of langer maken, het algoritme gaat er gewoon mee aan het rekenen en belangrijker nog, het past de overige trainingen van de week aan in intensiteit of afstand. Je krijgt dan af en toe wel een afkeurend berichtje van je virtuele coach maar soit O-) Zo negeerde ik de intervaltrainingen vaak en deed ik de trainingen van de loopgroep, meestal vond hij dat prima. Als je maximaal progressie wilt boeken zonder stuk te gaan, denk ik wel dat je een schema zou moeten willen volgen dat goed bij je huidige fitheid past.

De week dat er veel sneeuw lag heb ik ook alleen maar duurloopjes gedaan en verder geen schema gevolgd. Merk dat dan de eentonigheid van de trainingen best wel omhoog schiet. In runalyze werd de "monotony" balk op gegeven moment ook oranje. Als ik gewoon braaf het schema van Trenara volg blijft deze waarde vrijwel altijd onder de 1.

Maar goed, als ik met Trenara blijf trainen dan blijf ik dus trainen op tempo en niet op power... keuzes.... keuzes. Wat ik gisteren wel heb gedaan is kijken hoeveel watt ik gebruik bij mijn interval tempo's op vlak terrein zonder al te veel wind, en vervolgens heuvelop op dat vermogen proberen te lopen i.p.v. het in de gaten houden van het tempo. Denk dat dat wellicht ook wel een werkbare combi is :)

Ander alternatief waar ik aan zit te denken is om nog een poosje met Trenara te blijven trainen en over een paar weken weer een 5K time trail te doen. Vervolgens zou ik dan met een goede CP kunnen starten aan een 5 of 10K plan van Stryd. Zag dat daar wel veel flexibiliteit in zit. (o.a. hoeveel dagen en hoeveel uur per week wil je trainen en op welke dag wil je je lange duurloop doen etc.)

Ik zag op Strava dat @TR1969 de training van Stryd wel lijkt te volgen. Ben benieuwd wat hij er van vind.

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 18-02-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Ja, ik hik er nog een beetje tegenaan. :P Ik mis de lange duurlopen in dat schema. De langste run is er eentje van 45 minuten, de rest is allemaal rond de 30 minuten inclusief warming-up en cooling-down. De andere kant is dat het wel twee keer de gehele week lopen is terwijl ik nu ongeveer 4 a 5 dagen in de week loop.

Ik gok dus dat ik het niet ga doen :+ Ik wil wel een schema blijven volgen, is voor mij een makkelijke manier om gepolariseerd te trainen zonder dat ik er al te veel bij na hoef te denken. Grote voordeel van zoiets als Trenara vind ik dat het heel flexibel is, je kunt trainingen verplaatsen en je kunt een duurloopje ook gewoon korter of langer maken, het algoritme gaat er gewoon mee aan het rekenen en belangrijker nog, het past de overige trainingen van de week aan in intensiteit of afstand. Je krijgt dan af en toe wel een afkeurend berichtje van je virtuele coach maar soit O-) Zo negeerde ik de intervaltrainingen vaak en deed ik de trainingen van de loopgroep, meestal vond hij dat prima. Als je maximaal progressie wilt boeken zonder stuk te gaan, denk ik wel dat je een schema zou moeten willen volgen dat goed bij je huidige fitheid past.

De week dat er veel sneeuw lag heb ik ook alleen maar duurloopjes gedaan en verder geen schema gevolgd. Merk dat dan de eentonigheid van de trainingen best wel omhoog schiet. In runalyze werd de "monotony" balk op gegeven moment ook oranje. Als ik gewoon braaf het schema van Trenara volg blijft deze waarde vrijwel altijd onder de 1.

Maar goed, als ik met Trenara blijf trainen dan blijf ik dus trainen op tempo en niet op power... keuzes.... keuzes. Wat ik gisteren wel heb gedaan is kijken hoeveel watt ik gebruik bij mijn interval tempo's op vlak terrein zonder al te veel wind, en vervolgens heuvelop op dat vermogen proberen te lopen i.p.v. het in de gaten houden van het tempo. Denk dat dat wellicht ook wel een werkbare combi is :)

Ander alternatief waar ik aan zit te denken is om nog een poosje met Trenara te blijven trainen en over een paar weken weer een 5K time trail te doen. Vervolgens zou ik dan met een goede CP kunnen starten aan een 5 of 10K plan van Stryd. Zag dat daar wel veel flexibiliteit in zit. (o.a. hoeveel dagen en hoeveel uur per week wil je trainen en op welke dag wil je je lange duurloop doen etc.)

Ik zag op Strava dat @TR1969 de training van Stryd wel lijkt te volgen. Ben benieuwd wat hij er van vind.
Een hoop gedoe maar de schema's van Ternara omzetten met bijvoorbeeld https://www.prorun.nl/calculator/vermogen-bij-interval/ en dan aanmaken in Final Surge? dan zal Trenara hem achteraf ook wel goed vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
M'n lunchpauze ingeruild voor een 6km loopje. De as Saucony Ride Iso 2 blijft toch een heerlijke schoen. Niet helemaal droog gehouden en nog opvallend veel wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik heb net nieuwe Brooks Ghost 13 binnen. Mijn oude Adidas Supernova's liep de zool af na iets te veel door de bossen te rennen. Heb in het verleden ook Saucony's gehad en nu nog een paar Endorphin Speed in bestelling. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik merk amper verschil tussen de verschillende schoenen. Ze dempen allemaal goed genoeg. Zal wel aan mij liggen maar ergens denk ik ook dat wij als mannen (grotendeels dan...) die van spulletjes houden graag meer eigenschappen toekennen aan de spulletjes dan er echt in zit.

Voor de bossen nu ook maar Saucony Peregrine 10 gekocht, ietsjes steviger!

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Ik ben op zoek naar een advies.

Ik ga weer beginnen met hardlopen na een aantal jaar. Aangezien ik nog aan het herstellen ben van een covid infectie van een paar maanden geleden zal ik rustig aan moeten beginnen. Ik heb met schema's gehad van de fysio en ga vol goede moed weer rondjakkeren.

Nu is mijn vraag: Welke app kan ik het best gebruiken om die schema's in te zetten om in mijn oortjes te horen wanneer ik moet rennen en wanneer ik moet wandelen? Een zwoele dame mag natuurlijk altijd, maar een simpele audio herinnering die me even aangeeft dat mijn minuut snel rennen erop zit en ik weer 5 minuten moet slenteren zou wel fijn zijn. (als het bestaat ;) )

Dan hoef ik niet constant op de telefoon te kijken (die zit op de bovenarm)

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
LZ86 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:01:
Ik ben op zoek naar een advies.

Ik ga weer beginnen met hardlopen na een aantal jaar. Aangezien ik nog aan het herstellen ben van een covid infectie van een paar maanden geleden zal ik rustig aan moeten beginnen. Ik heb met schema's gehad van de fysio en ga vol goede moed weer rondjakkeren.

Nu is mijn vraag: Welke app kan ik het best gebruiken om die schema's in te zetten om in mijn oortjes te horen wanneer ik moet rennen en wanneer ik moet wandelen? Een zwoele dame mag natuurlijk altijd, maar een simpele audio herinnering die me even aangeeft dat mijn minuut snel rennen erop zit en ik weer 5 minuten moet slenteren zou wel fijn zijn. (als het bestaat ;) )

Dan hoef ik niet constant op de telefoon te kijken (die zit op de bovenarm)

Alvast dank!
Heb er zelf geen ervaring mee maar Google is op Evi (icm hardlopen) :)

Edit: niet goed gelezen... schema heb je al en “Evi” is zelf al een schema.

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-02-2021 20:22 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Heb er zelf geen ervaring mee maar Google is op Evi (icm hardlopen) :)
Thanks ik ga er eens naar kijken :)
Pagina: 1 ... 96 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.