Tinusvolkel schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:22:
[...]
Mooi dat je dat kan kan vergelijken

en was idd benieuwd of je al met het intro programma bezig was.
Hier vanmorgen is een klaarstoom programma aan laten maken voor de virtuele hm die ik van plan ben.
Echter weet ik niet wat ik er van moet vinden, vind de vrijheid van trainen nu ook wel wat hebben. Ben een beetje bang voor schema's

Ja, ik hik er nog een beetje tegenaan.

Ik mis de lange duurlopen in dat schema. De langste run is er eentje van 45 minuten, de rest is allemaal rond de 30 minuten inclusief warming-up en cooling-down. De andere kant is dat het wel twee keer de gehele week lopen is terwijl ik nu ongeveer 4 a 5 dagen in de week loop.
Ik gok dus dat ik het niet ga doen

Ik wil wel een schema blijven volgen, is voor mij een makkelijke manier om gepolariseerd te trainen zonder dat ik er al te veel bij na hoef te denken. Grote voordeel van zoiets als Trenara vind ik dat het heel flexibel is, je kunt trainingen verplaatsen en je kunt een duurloopje ook gewoon korter of langer maken, het algoritme gaat er gewoon mee aan het rekenen en belangrijker nog, het past de overige trainingen van de week aan in intensiteit of afstand. Je krijgt dan af en toe wel een afkeurend berichtje van je virtuele coach maar soit

Zo negeerde ik de intervaltrainingen vaak en deed ik de trainingen van de loopgroep, meestal vond hij dat prima. Als je maximaal progressie wilt boeken zonder stuk te gaan, denk ik wel dat je een schema zou moeten willen volgen dat goed bij je huidige fitheid past.
De week dat er veel sneeuw lag heb ik ook alleen maar duurloopjes gedaan en verder geen schema gevolgd. Merk dat dan de eentonigheid van de trainingen best wel omhoog schiet. In runalyze werd de "monotony" balk op gegeven moment ook oranje. Als ik gewoon braaf het schema van Trenara volg blijft deze waarde vrijwel altijd onder de 1.
Maar goed, als ik met Trenara blijf trainen dan blijf ik dus trainen op tempo en niet op power... keuzes.... keuzes. Wat ik gisteren wel heb gedaan is kijken hoeveel watt ik gebruik bij mijn interval tempo's op vlak terrein zonder al te veel wind, en vervolgens heuvelop op dat vermogen proberen te lopen i.p.v. het in de gaten houden van het tempo. Denk dat dat wellicht ook wel een werkbare combi is
Ander alternatief waar ik aan zit te denken is om nog een poosje met Trenara te blijven trainen en over een paar weken weer een 5K time trail te doen. Vervolgens zou ik dan met een goede CP kunnen starten aan een 5 of 10K plan van Stryd. Zag dat daar wel veel flexibiliteit in zit. (o.a. hoeveel dagen en hoeveel uur per week wil je trainen en op welke dag wil je je lange duurloop doen etc.)
Ik zag op Strava dat @
TR1969 de training van Stryd wel lijkt te volgen. Ben benieuwd wat hij er van vind.
[
Voor 10% gewijzigd door
BastiaanN op 18-02-2021 10:44
]