Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:18
cverkooyen schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Blijf wel goed naar je lichaam luisteren. Ik heb, toen ik de Garmin coach deed, mezelf een beetje opgeblazen. Bij lichte klachten is het verstandiger om een training over te slaan / uit te stellen dan maar door te gaan.
Doe ik! Training ging wel redelijk gemakkelijk. Ik heb het doel ook niet te extreem gezet. Doel is om de afstand wat te vergroten en het tempo wat op te drijven bij een lagere hartslag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vanmorgen naar kantoor gelopen. Met de auto is geen doen, plus ik heb zomerbanden en aangezien ik in Duitsland werk waar die dingen eigenlijk verplicht zijn lijkt het me niet verstandig om het er nu op te gokken.

Dus, vanmorgen om 8.00 op weg voor een wandeling van 6km. Klein gedeelte over de weg, die trouwens ontzettend slecht gestrooid is. Maar het grootste gedeelte door het bos. Ook daar viel het me op dat er veel ijsvorming is. Op sommige plekken is gewoon niet te lopen & glij je bijna onderuit of is het zo ongelijk en aangevroren dat je enkelbandjes op de proef worden gestelt.

Maar goed, deze wnadeling is dan meer ter vervanging van de training(en) die ik deze week niet kan (ga) doen Blijf ik iig in beweging. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik heb weer twee mooie trainingen in de pocket voor m'n marathonvoorbereiding.

Gisteren 3x3km threshold op de loopband. Volgens mij is m'n loopband alleen niet helemaal nauwkeurig: het ging echt een stuk harder dan m'n threshold-intervallen normaal gaan. Ik vind het ook wat minder saai dan een rustige duurloop op de loopband.

Vanochtend een rondje van 24km. Doel was 4:30-4:00/km, maar het was iets langzamer door de temperatuur (-11) en de omstandigheden (sneeuw en ijs). Met m'n yaxtrax ging het op zich wel prima, maar het is echt wat harder werken in de sneeuw. Ik had aan: een korte compressietight, een dikke lange tight, een merino-shirt, een dik loopshirt en een down-jas. En natuurlijk een buff, een muts en twee paar handschoenen. Oh ja, en een lamp op m'n hoofd want het was zes uur 's ochtends. Ik had ook wel wat later kunnen gaan maar ik zag 't ook als "mentale training". Over een paar maandjes gaat 't dan hopelijk vanzelf een heel stuk makkelijker: korte broek, in het licht, uitgeslapen, lekker weer en veel minder gewicht meeslepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

estorino schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:46:
@BastiaanN en @Fraggert,. Ik heb vandaag enkele uren tijdens mijn werkdag achter de computer de Aeropex uitgeprobeerd. .............Werd wederom erg licht in mijn hoofd en op een gegeven moment echt duizelig. Ik zal het nog even uitproberen, maar het zou zomaar kunnen dat het niks voor mij is........
Er worden wel meer problemen rondom headphones gemeld.
https://www.androidauthor...headphones-guide-1130166/

Mijn eigen ervaring is dat alles wat ook maar iets lijkt te knellen rondom mijn hoofd, zelfs zonder iets als de Aeropex technoloigie, wat je bij het opzetten in eerste instantie niet eens merkt en zelfs later nog niet eens, tot een vervelend gevoel in mijn hoofd kan leiden, niet zo extreem als bij jou. Als ik een normale oortelefoon gebruik, zoals standaard bij de Ipone 5s zat, heb ik daar totaal geen last van.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Het hoofd heeft heel veel bloedvaten & ook zenuwen ook heel dicht bij het oppervlak. Een klein sneetje kan al heel snel erg bloederig lijken.... zetten we dan zulke dingen op met een vorm als de Aeropex of wat er maar een beetje op lijkt... dan lopen we al heel snel het risico dat bloedvaatjes (& zenuwen) aan het oppervlak deels afgeknepen worden....
En dat los van wat de Aeropex technologie nog meer kan doen, immers de headset die ik ook geprobeerd heb waren van het basic type, dus dat kon bij mij geen rol spelen.
Bij pure oortelefoontjes met er direct een hangend snoertje er aan speelt dat niet.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 10-02-2021 10:33 . Reden: edit: uiteraard ook veel zenuwen aan het oppervlak vd huid. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13
bvsteyn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Ik ken dat gevoel alleen van het begin toen ik net mijn Sony wh-1000xm3 had en dan de actieve noise canceling aan had staan. Op èèn of andere manier is er een bepaalde druk op je oren waar ik heel erg aan moest wennen. Ik verwacht dus dat het bij jou wel gaat wennen, maar aan de andere kant je kan er ook extreem gevoelig voor zijn en dan is de Aeropex (heb m zelf ook) niks voor je.
Dat gevoel wat jij beschrijft had ik inderdaad ook met mijn Sony. Als je de noise canceling aanzet ervaar je een soort druk. Lastig uit te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ga zo weer een rondje proberen buiten, zal vandaag wel tegen gaan vallen verwacht ik. Vanochtend met de auto viel me al op dat alle bergjes sneeuw lekker zijn opgevroren dus lekker in de berm lopen met spikes zal er wel niet meer bij zijn. Dan maar hopen op fatsoenlijk gestrooide fietspaden :P
InZane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Dat gevoel wat jij beschrijft had ik inderdaad ook met mijn Sony. Als je de noise canceling aanzet ervaar je een soort druk. Lastig uit te leggen.
Eigenlijk ervaar je een gebrek aan druk. Je headset maakt een tegengeluid voor lage tonen waardoor ze als het ware worden opgeheven. Lage geluidsgolven die je normaal altijd hebt maar niet kunt horen worden daar ook mee opgeheven en dat geeft inderdaad een raar gevoel. Ik was de eerste paar dagen zelfs een beetje duizelig :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Klopt, heb ik ook met mijn gewone headset op 't werk. Dat is zo'n grote over ear met noisecancel. Tijdens teamsmeetings is dit geweldig, alle geluiden van buitenaf worden weggefilterd. Maar zodra je alleen maar stilte hebt, dus geen call of muziek, dan is het idd net of die dingen je oren vacuum trekken :P

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:37
Hier net op het werk was het net weer een rondje afzien :)
Tempo zat er ondanks de sneeuw lekker in, alleen merk het wel dat m'n trail schoenen toch een 80g zwaarder zijn, moest op het einde toen we op een redelijk schoon fietspad <4:00 /km liepen toch lossen van collega's die ik normaal wel bij kan houden op dat tempo.

Achja dan loop ik dadelijk weer extra makkelijk als ik m'n normale schoenen weer aan heb :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 06:23
Iemand hier al op een piste gaan lopen? Is het te doen met dit weer? Ik zou mijn interval training nog moeten doen :|

[ Voor 26% gewijzigd door Eärwen op 10-02-2021 14:27 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 21-09 18:01

KnOeFz

no comment...

15km 'trail' door de sneeuw vanmorgen.
Ging niet snel maar t was wel prachtig, zeker toen de zon doorkwam..Er worden niet zo vaak fotos hier gepost, maar wil toch met jullie delen waar ik blij van werd :D Sommige paadjes waren nog maar weinig mensen me voor gegaan, dat was lekker ploeteren.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/yjeehv6i3aRJHKrsxU19URb_FqAkMPOuWZz6HRWucNoNm4gbWbwFw60BObnuTAfOWnnIousVdH61nVlfPfcWG28JMynnXxkISfQ9pA96qPnGjwE6Ws8a6aPEhIvWBuS3wqKnkY19PSs=w800-h533

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/yTuDEpkNpgP2lulRjMCLoO4xnNjiQdzK1ysogl6hJ6Si6TOaRzNZ4iO0iQF_sCn__ytb4m_daxgnEM6io2uSvG7cNxbN9Nor7qql0mwscDdi8OTkyJLNQI0Fz4JRXepSJI-JRl1hGPc=w800-h533

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fd5NZDT3y5DpYjtu5pUZt7FKI9v2bKIUcfJREUx6YDBYzLhscwjaarb4Nc8MVzIvlEV-dKOGQ8tr-nwFJgpPDP7_FuElFhhM8Z-ZVYZXG-lyDn61GSTrydu6_7KdgsRC15KvFZiJGa8=w800-h533

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Vooruit dan maar......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO-1QilQtD3BgU0t5a5Vq2B_bxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TpuFV7newp2FaHgU0hvZdOeu.jpg?f=user_large

(Strava met extra plaatjes)
Heerlijke lunchrun met nog genoeg sneeuw onderweg *O*

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
De hond vond het ook wel leuk :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpMCvNh2_axwwlOIFC02r8vNNYM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWx7ZPjZovyXV3IV4ctGS9NK.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ga vanavond weer een poging doen om een rondje te hardlopen, maar denk dat ik het intervallen maar even laat zitten en gewoon ga genieten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 21:00
Sessie 8 van start to run 5k nog een keer gedaan. Had vanwege het weer niet gelopen, maar vandaag moest wel kunnen.

https://strava.app.link/5Vf9TlDILdb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmqMg0zm28mA8BcxRboe27qVOIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwPvbeVcfr9l4w2SImzN13xN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-02-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Zijn er meer mensen met gps problemen garmin horloges gisteren/vandaag
Ik zie op Strava meerdere mensen met gelijke problemen die zeer veel lijken op de januari bug. De eerste zoveel kilometer een verschoven positie en daarna wel op de goede plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Bigm1990 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:51:
Ik zie op Strava meerdere mensen met gelijke problemen die zeer veel lijken op de januari bug. De eerste zoveel kilometer een verschoven positie en daarna wel op de goede plek.
Hier hetzelfde. Mijn kilometerpunten kwamen in werkelijkheid en op mijn Fenix 6xPro niet met elkaar overeen. Thuis zag ik dat de vorm van mijn rondje wel klopte, het lag alleen verkeerd op de kaart.. Dacht, tot dit berichtje, dat ik geen goede fix had voor ik begon maar blijkbaar toch een ander 'probleem'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
Bigm1990 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:51:
DrAMetElfeNd schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Hier hetzelfde. Mijn kilometerpunten kwamen in werkelijkheid en op mijn Fenix 6xPro niet met elkaar overeen. Thuis zag ik dat de vorm van mijn rondje wel klopte, het lag alleen verkeerd op de kaart.. Dacht, tot dit berichtje, dat ik geen goede fix had voor ik begon maar blijkbaar toch een ander 'probleem'.
Jup, Garmin fucked up again...
https://www.dcrainmaker.c...p-units-discontinued.html

-edit- hier trouwens wel correct.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 10-02-2021 21:40 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij is het niet persé Garmin who fucked up again, maar Sony. In januari trof het alle devices met een bepaalde Sony chipset, niet alleen Garmin toestellen.

Wat de achtergrond van deze storing is weet ik niet, maar het is niet alleen big bad Garmin ;)

Hier was de run van vandaag (Garmin Fenix 6) wel correct trouwens

[ Voor 11% gewijzigd door mrwolf op 10-02-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik vond al dat m’n collega met zijn 945 vandaag in de flyby al zo veel afwijking had. Op het einde lijkt het al gefixed te zijn want dan loopt ie wel weer over de weg.

* Tinusvolkel vind zijn Apple Watch Stryd combi nog niet zo verkeerd >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Vanavond voor de tweede keer getraind op de Salomons. Duidelijk wel een wat smallere schoen, voelbaar aan de zijkanten van mijn grote tenen. En een stukje huid op de hielen doorgeschuurd, dat moet ik ook in de gaten houden.

Maar de grip op de aangetrapte sneeuw was weer super.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
InZane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:30:
De hond vond het ook wel leuk :D

[Afbeelding]

Ik ga vanavond weer een poging doen om een rondje te hardlopen, maar denk dat ik het intervallen maar even laat zitten en gewoon ga genieten.
Border denk ik? Hier hebben we een Australische herder, zeg maar een border collie on steroids :+

Qua lopen gisteren en vandaag weer lekker door de sneeuw gehobbeld, het is wel duidelijk te merken dat mijn onderbenen wat vermoeid raken van het constante corrigeren. De gladheid valt hier nog steeds ontzettend mee, het is vooral een afwisseling van schots en scheef, zacht en hard, diep en dun, maar niet glad.

Daarnaast had ik vandaag een soort mismatch tussen ervaren inspanning en tempo in mijn hoofd. Het voelde best wel apart om hoog Z2 te lopen en amper vooruit te komen :P gisteren een rustig hobbeltje gedaan en toen nergens last van. Uiteraard heel verklaarbaar, maar toch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Roozzz schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:02:
[...]

Border denk ik? Hier hebben we een Australische herder, zeg maar een border collie on steroids :+
Is inderdaad een border! Fantastisch ras vind ik. Veel mensen hebben ons toen afgeraden om te beginnen met een border als eerste hond. Volgende maand wordt ie 2 en we hebben er geen seconde spijt van. Hij is superlief, gehoorzaam en slim :)

Aussie staat hier ook hoog op de lijst trouwens. Ze zijn zo mooi en qua karakter hebben ze veel van een border.

Ontopic:
Vanavond op pad geweest voor een rustige intervaltraining. Aantal keer 1 minuut versneld met iedere keer 2 minuten uitloop. Rustig aan gedaan om mijn kuit nog niet teveel op z'n donder te geven. Was toch af en toe verraderlijk glad op het fietspad!

Strava: https://strava.app.link/NTeUNc8VLdb

Edit:
Zie nu pas dat mijn startpunt ook niet helemaal klopt. Fenix 6, dus ook die Sony chip.
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:53:
Ik vond al dat m’n collega met zijn 945 vandaag in de flyby al zo veel afwijking had. Op het einde lijkt het al gefixed te zijn want dan loopt ie wel weer over de weg.

Als Apple nou eens een mooi horloge gaat maken die met Android samenwerkt en ook wat langer meegaat dan 1 dag.. dan ga ik het misschien overwegen :+

[ Voor 29% gewijzigd door InZane op 10-02-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vriend van me heeft een Rhodesian Ridgeback, misschien moet ik daar een keer mee gaan hardlopen. Hij is zelf meer van het wandelen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:53:

Idem, nog nooit zo blij geweest met een GPS-apparaat, of eigenlijk combi. :) Heb vandaag ook heel wat onzin voorbij zien komen op Strava...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Dat issue met de GPS herken ik wel. Mijn startpunt lag vandaag een straat verderop.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Als Apple nou eens een mooi horloge gaat maken die met Android samenwerkt en ook wat langer meegaat dan 1 dag.. dan ga ik het misschien overwegen :+
True, ik moest in het begin ook weinig van het design hebben, dus vond ze vooral voor een horloge wat ik niet heel mooi vond te duur, echter toen had ik geluk in een ibood box. :)
Daarna snel gewend geraakt aan het design en een 2 jaar terug een Series 4 gehaald.
Zo lang de accu minimaal 1 dag mee gaat vind ik het nog geen probleem, hier gaat ie elke avond een uurtje in de lader zodat ik er 's nachts ook m'n slaap mee kan bijhouden.

En met een adroid telefoon zie ik niet snel gebeuren, maar hier ook geen probleem omdat ik op de windows laptop na helemaal in het Apple ecosysteem zit.

En ik moet toegeven dat het ook niet altijd koek en ei is bij Apple, een tijd terug bij een update was de GPS registratie van de default workout app ook kapot.

Verder heb ik niks tegen Garmin, maar omdat ik nu prima zit in het Apple eco systeem (maak vrij veel gebruik van de smart functies van de Apple watch) heb ik weinig zin om over te gaan naar het Garmin ecosysteem, want dan zou er naast een horloge ook weer een fietscomputer moeten komen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-02-2021 07:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hier was de GPS gisteren spot-on met een Fenix 6s pro.

Ik ben dus een overstapper van het Apple ecosysteem naar Garmin. Eigenlijk vond ik beide prima, ze hebben beide hun voor en nadelen. Grote voordeel van de Garmin vind ik toch echt wel de afleesbaarheid van het display in alle omstandigheden en dat je gewoon lekker fysieke knopjes hebt, vooral fijn met handschoenen aan. En natuurlijk het Garmin ecosysteem en de integraties daarmee zoals van Trenara en Strava routes.

Ontopic:

Mijn loop van gisteren viel wel tegen. Ploeteren bij een viaduct omhoog door losliggende brokken half-gesmolten sneeuw. Opzicht ook wel weer een goede training voor m’n spieren :p In de berm was niet veel meer grip dus ik verloor continu best veel energie bij het afzetten. Daarnaast merk ik ook dat ik toch onbewust wel iets verkrampter ga lopen, trek dan bijv. mijn armen weer veel te ver omhoog. Dus na 5km vond ik het wel weer prima.

Vanochtend tijdens het uitlaten van de hond mogen ervaren dat het halve fietspad nu een echte ijsbaan is doordat al die gesmolten sneeuw lekker is opgevroren, ik denk dat ik vandaag dus maar een dagje oversla :)

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 11-02-2021 07:47 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:52

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Hier was de GPS in het begin een beetje van slag, maar na de eerste afslag was alles in orde.

De meeste wegen waren goed te belopen, maar af en toe lag er toch ineens een groot plakkaat ijs. Moest vooral goed opletten als ik van de dijk af liep.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Bij mij lag het hele rondje een fractie richting het noordwesten verschoven. Vergelijkbaar met wat ik begin dit jaar heb gezien.

Verder zoals gebruikelijk leidt de Garmin HS meting weer een eigen leven wanneer het koud is. |:(

Desalniettemin, lekker gelopen. De wegen zijn hier grotendeels weer ijsvrij, heerlijk zo die paar graden onder 0 en niet al te veel wind. :)

Strava Garmin 265

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Dank allen voor de reacties wat betreft GPS nauwkeurigheid. Het lijkt inderdaad weer op de achtergrond mis te gaan bij Sony, echter nu niet bij alle horloges met nieuwe chipsets.

Vanmorgen horloge maar even 5 minuten in de vensterbank gelegd voor het lopen, dit hielp enigszins. Het was vanmorgen behoorlijk fris, maar heerlijk gelopen in het opkomende zonnetje. Intervaltraining 12x400 met 200 rust. Zelfs tijdens de rust niet heel koud gehad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Gisteren lekker 8km gelopen, voor het eerst sinds de kou/sneeuwval. Deels jaagpad langs de Krommerijn, deels fietspaden waar gestrooid was en deels stoepen met sneeuw. Was allemaal eigenlijk prima te doen, zolang je op de stoepen goed oppast en je snelheid matigt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE0HgW-MgrPaozT47W5hQCjq9eY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ6rJONPvdWuSO7Bn8y4woyi.jpg?f=fotoalbum_medium

Update mbt mijn bevindingen met Aftershokz Aeropex: hij gaat retour helaas.
Gistermorgen nog een paar uur op laag volume podcasts geluistert, maar werd wederom licht in mijn hoofd en misselijk. Hij zit erg comfortabel en ik vond de geluidskwaliteit best ok, maar is gewoon niet geschikt voor mij, kan gebeuren.

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Tinusvolkel
estorino schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:33:
Gisteren lekker 8km gelopen, voor het eerst sinds de kou/sneeuwval. Deels jaagpad langs de Krommerijn, deels fietspaden waar gestrooid was en deels stoepen met sneeuw. Was allemaal eigenlijk prima te doen, zolang je op de stoepen goed oppast en je snelheid matigt. :)

[Afbeelding]

Update mbt mijn bevindingen met Aftershokz Aeropex: hij gaat retour helaas.
Gistermorgen nog een paar uur op laag volume podcasts geluistert, maar werd wederom licht in mijn hoofd en misselijk. Hij zit erg comfortabel en ik vond de geluidskwaliteit best ok, maar is gewoon niet geschikt voor mij, kan gebeuren.
Jammer dat je er zoveel last van hebt... gebruik hem hier veel zonder problemen.
Net even getest of de apple watch 3 bluetooth devices (Earopex, 4iiii hartslagband en Stryd) aan kan en werkt prima :) (de sneeuw smelt spontaan weg door alle bluetooth straling >:) ) heb wel het idee dat hij met de stryd minder batterij verbruikt, maar had de combi met muziek ook nog niet gebruikt tijdens het lopen dus dat zal ook nog wel veel uitmaken.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Bigm1990 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:23:
Dank allen voor de reacties wat betreft GPS nauwkeurigheid. Het lijkt inderdaad weer op de achtergrond mis te gaan bij Sony, echter nu niet bij alle horloges met nieuwe chipsets.

Vanmorgen horloge maar even 5 minuten in de vensterbank gelegd voor het lopen, dit hielp enigszins. Het was vanmorgen behoorlijk fris, maar heerlijk gelopen in het opkomende zonnetje. Intervaltraining 12x400 met 200 rust. Zelfs tijdens de rust niet heel koud gehad.
Ik laat Garmin Connect vlak voor ik de deur uit ga altijd even synchroniseren met het horloge. Volgens mij ooit is gelezen dat hij dan ook een update meegeeft van de laatste stand van de satellieten in de 'omgeving'. Dan heb je sneller signaal als je eenmaal buiten bent op het horloge.

Weet niet helemaal zeker of het echt zo werkt, want ik kon het zo snel niet terug vinden. Alle zoek resultaten gaan nu over de error ‘s die er zijn/waren met de Sony chips... Maar mijn horloge heeft altijd snel het GPS signaal te pakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
TheDude84 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Ik laat Garmin Connect vlak voor ik de deur uit ga altijd even synchroniseren met het horloge. Volgens mij ooit is gelezen dat hij dan ook een update meegeeft van de laatste stand van de satellieten in de 'omgeving'. Dan heb je sneller signaal als je eenmaal buiten bent op het horloge.

Weet niet helemaal zeker of het echt zo werkt, want ik kon het zo snel niet terug vinden. Alle zoek resultaten gaan nu over de error ‘s die er zijn/waren met de Sony chips... Maar mijn horloge heeft altijd snel het GPS signaal te pakken :)
Je hebt dan inderdaad sneller een GPS fix, maar dat staat verder los van het bovenstaande probleem met de Sony chips.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:15
TheDude84 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Dit heeft te maken met de Garmin (combo) run power app.
Wanneer je deze hebt geïnstalleerd, en toegevoegd aan een dataveld, dan moet je 10 minuten lang de app verbonden hebben voor de locatie waardoor de wind meeberekend wordt in je activiteit.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

InZane schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Je hebt dan inderdaad sneller een GPS fix, maar dat staat verder los van het bovenstaande probleem met de Sony chips.
Klopt idd, dat had ik wat duidelijker kunnen vermelden. Maar is in het algemeen voor de GPS wel handig om te weten :)

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20
Kan het zijn dat mijn hartslag hoger is door de kou?

Ik ben begonnen met een HM training van Garmin (op basis vna hartslag zones) en merk dat ik nu in de kou sneller in een hogere zone zit dan normaal. En in mijn hoofd had ik juist dat warmte voor een hogere hartslag zorgt? Dit op basis van 2 loopjes deze week dus uitvoerig getest hehe...

Kan natuurlijk ook zijn dat er andere factoren zijn, hoewel ik niet zo snel zou weten wat dus de kou is voor mij de eerste die ik af wil kunnen strepen (of de schuld kan geven ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

m0ridin schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:35:

Ik ben begonnen met een HM training van Garmin (op basis vna hartslag zones) en merk dat ik nu in de kou sneller in een hogere zone zit dan normaal. En in mijn hoofd had ik juist dat warmte voor een hogere hartslag zorgt? Dit op basis van 2 loopjes deze week dus uitvoerig getest hehe...

Kan natuurlijk ook zijn dat er andere factoren zijn, hoewel ik niet zo snel zou weten wat dus de kou is voor mij de eerste die ik af wil kunnen strepen (of de schuld kan geven ;) )
Dat viel mijn loopgenoten ook al op.

Lijkt mij wel en wellicht verklaarbaar vanuit de noodzaak om het lichaam actief te verwarmen.

Overigens is bij ‘(zeer) fors onder nul’ zeer zware fysieke arbeid verrichten niet zomaar goed zonder extra maatregelen, zoals (zeer) diep inademen van vorstlucht. Dat is potentieel
schadelijk voor de longen.

Onder de huidige omstandigheden zal dat wel los lopen, maar bij onze club werd zware ‘intervaltraining’ in elk geval afgeraden...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• m0ridin
@Ramzzz

Zoiets kon ik me ook wel voorstellen, en iets met koude lucht inademen waardoor lichaam denkt 'WHAT?!?! Opwarmen die hap!" maar ja, kan altijd wel redenen voor iets bedenken... wil niet zeggen dat ze kloppen natuurlijk ;)

Maar in ieder geval goed te horen dat het mij niet als enige opvalt...

En zowaar vorige keer met een muts en handschoenen gelopen, dat was me echt veel te warm. Scheelt dat er een zonnetje en amper wind staat, nu dus zonder muts en handchoenen maar wel lang/lang in ieder geva. Alsnog best warm maar prima zo.

@Tinusvolkel

Zelf ontwijk ik de sneeuw eigenlijk, loop op de vrije fietspaden enzo dus dat zal het bij mij niet zien... misschien wel iets minder 'compleet ontspannen; lopen doordat je continu bewust bent van waar je je voeten neerzet en ik ook wel continue een beetje de fietsers scan.

[ Voor 49% gewijzigd door m0ridin op 11-02-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier is de hartslag ook een stuk hoger, beetje hetzelfde verschil wat ik normaal heb tussen verhard en onverhard lopen. Dus lijkt bij mij meer dat de ondergrond het verschil maakt icm zwaardere trail schoenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-02-2021 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
Mijn lunchpauze gebruikt voor een rondje van 5 kilometer. Helemaal lekker ging het niet vandaag, dat soort trainingen zitten er ook weleens bij. Het wordt nu wel gladder en gladder buiten. Was het zondag in de volle sneeuw toch beter te doen qua grip.

• BastiaanN
  • Niet online
Hangt er ook wel een beetje vanaf hoe je de hartslag laat meten. Vooral met dit koude weer heb je kans op cadence lock als je gebruik maakt van een optische hartslagmeter. Dan is de hartslag redelijk gelijk aan de cadans die je loopt. Kou zorgt er voor dat je bloedvaten vernauwen en dat is lastiger te meten door een optische sensor.

Ik merk zelf dat ik met dit weer onbewust wat anders ga lopen. Ik denk dat het komt doordat ik meer gefocust ben op de grond dan normaal. En daarnaast is het ook wat zwaarder lopen nu, vooral in de deels aangevroren sneeuw. Dat zorgt voor een wat minder efficiënte looptechniek waardoor ik meer energie gebruik dan normaal (en dus bij dezelfde snelheid een hogere hartslag heb)

[ Voor 16% gewijzigd door BastiaanN op 11-02-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@BastiaanN

Wel optich, maar de Polar OH1 welke (normaal gesproken) een stuk betrouwbaarder is voor me dan de OHR in de FR945... Maar cadence lock lijkt het niet te zijn, tenminste... hartslag is denk ik een 5-10 slagen hoger dan normaal maar komt bij lange na nog niet bij mn pasfrequentie (~180) in de buurt (max hartslag was 159, gemiddeld 146.. lichte intervaltraining deze keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Grappig, gisteren tijdens mijn wekelijkse 5km volle bak rondje had ik juist dat mijn hardslag wat lager was dan normaal. Ondanks een lastige eerste 500m omdat er nog overal sneeuw lag, liep de rest eigenlijk wel heel makkelijk. Had juist het idee dat er 'meer zuurstof in de lucht' zat.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

PaveloW schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:29:
Grappig, gisteren tijdens mijn wekelijkse 5km volle bak rondje had ik juist dat mijn hardslag wat lager was dan normaal. Ondanks een lastige eerste 500m omdat er nog overal sneeuw lag, liep de rest eigenlijk wel heel makkelijk. Had juist het idee dat er 'meer zuurstof in de lucht' zat.
Zou idd kunnen, mogelijk dat ook de latere temperaturen daar een aandeel in hebben.

Zoals het er nu uitziet ga ik het vanavond proberen. Rustig aan, niet al te gek, maar wil gewoon meters maken :).

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Vanmiddag een duurloop gedaan van 15km en het was weer een stuk beter dan dinsdag! De dijkweggetjes zijn hier helemaal sneeuwvrij, alleen op de fietspaden in de polder is het af en toe nog slingeren. Komende zaterdag staat er weer een interval op het schema (3x3km MT) dus denk dat ik de dijk maar 3 keer heen en weer ren. Heb ook piket, dus mag toch niet te ver van huis :-D

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Net een lekker loopje meegepakt. Er stond eigenlijk een lange duurloop van 16km op het schema, die doe ik dit weekend wel. In mijn werkschema kwam nu een wat korter loopje beter uit.
Gelijk mijn nieuwe schoenen (Reebok Floatride Forever energy 2, is dat btw de 'Tweakbok'?) uitgeprobeerd. Lopen heerlijk, stukje directer dan mijn adidas, kon er in ieder geval lekker op doorstomen.

Heb er maar een 9km van gemaakt met een beetje een fartlek modus; kijken waar 't lekker ging met wat tunnels bos en wisselen tussen goede fietspaden en gladdere stoepen. Fijn om er even uit te zijn op deze heerlijk zonnige dag.

Was nog steeds veel te warm gekleed met mijn lange tight, lange thermo en longsleeve erover heen.
Muts / wanten gingen al uit bij resp. 3 & 6km en daarna toch ook maar snel de mouwen opgestroopt. Volgende keer als 't zo zonnig is toch maar een korte thermo en wellicht korte tight...

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag 25km gelopen :).
De meeste duinpaden waren sneeuwvrij, wel af en toe een paar honderd meter (vertrapte) sneeuw , maar de grip was prima . Onderweg nog een paar keer gestopt om foto's te maken, zal zo wat uploaden. Had het niet koud gehad in lange broek + longsleeve (zonder thermo).

En m'n VO2MAX is weer iets omhoog gegaan naar 64. Ter referentie voor mezelf: in het voorjaar toen ik "klaar" was voor de marathon was het 65 (piek).
Piek is dus weer in zicht, jammer dat er geen echte wedstrijden zijn :P

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 11-02-2021 17:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Heerlijke dag, stralend blauwe lucht met een warm aanvoelend zonnetje d:)b

De op één na laatste training vandaag uitgelopen. Het ging de laatste keren al erg lekker en besloot de laatste loop te verhogen van 10 naar 15 min.

Dit weekend tijd voor de grote finale :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1FWzXn2f7ki1x5iSeEKGe-x6k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NR791JtpB6ksfcIYBLpLqTsY.jpg?f=fotoalbum_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Net terug van 11km in een uurtje. Lange broek en longsleeve met regen/windjack. In de zon was het ‘n beetje warm, maar er waren genoeg stukken in de schaduw en de zon ging ook onder, zo’n beetje op de helft, dus voor mij toch zeker niet te warm gekleed.

https://strava.app.link/sIfuUh2jNdb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Vandaag na het werk meteen de hardloopkleding aangetrokken en de deur uit gegaan. Vanwege last van een achillespees een week niet gelopen en daarom ook gekozen voor een kort loopje.

Wat was het mooi in de sneeuw en wat was het fijn in de zon! Echt heerlijk gelopen. En nu maar hopen dat die achillespees zich koest houdt morgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Heel eerlijk? De sneeuw mag wat mij betreft wel weer weg. De meeste paden zijn prima te lopen maar de stukken met halve ijsbanen mogen mij gestolen worden. Vanmiddag heb ik nog 15KM gelopen waarvan sommige stukken spekglad waren. Of het lag toch aan mijn oude schoenen met weinig profiel :+ :P

Strava

• Krylinck
Ja. Sneeuw weg nu! Het is niet bevorderlijk voor enige vorm van revalidatie xD

Hardlopen gaat voorlopig nog echt even op de lange baan. Kan nu eindelijk met m'n hiel landen als ik wandel, maar nog niet normaal afwikkelen. Vandaag de eerste hulp van de fysio gehad, lange weg te gaan volgens hem.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:59:
Ja. Sneeuw weg nu! Het is niet bevorderlijk voor enige vorm van revalidatie xD

Hardlopen gaat voorlopig nog echt even op de lange baan. Kan nu eindelijk met m'n hiel landen als ik wandel, maar nog niet normaal afwikkelen. Vandaag de eerste hulp van de fysio gehad, lange weg te gaan volgens hem.
Misschien dus wel bevorderlijk zodat je echt verplicht rust hebt :p

maar zo te lezen gaat het langzaam maar zeker vooruit. (y)

Hier vanavond is zitten spelen met "final Surge"
( is zo ver ik kan zien voor de sporters zelf gratis en trainers moeten betalen.)
Hierin kan ik mooi m'n intervaltrainingen aanmaken en eventuele schema's maken die hij mooi weer synct met m'n kalander op mijn telefoon.
Verder zet hij de interval trainingen meteen klaar in de stryd app die ik dan weer kan starten op de watch.

Werkt allemaal prima, maar verbaas mij dat ik hier in dit forum bijna niks over gevonden krijg. Maar de meeste zullen denk ik hetzelfde wel bereiken met garmin connect :)

Dus morgen het volgende op de planning staan, dus ben benieuwd hoe goed het werkt en hoe zwaar het gaat worden (moet het vermogen nog een beetje beter leren kennen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLI4kn92B0yQQkepHVSl96aci3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k930P80DMwJpBI4flCQDsGpR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-02-2021 22:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Gisteren met mijn werkgever aan het babbelen geweest en die hebben via een creatieve constructie een stryd voor mij besteld. Uiteindelijk kost dat ding me nu netto net geen 100 euro :*) Met een beetje geluk komt hij vanavond binnen. Meer (en betere) cijfertjes *O*
vhal schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:35:
Heel eerlijk? De sneeuw mag wat mij betreft wel weer weg. De meeste paden zijn prima te lopen maar de stukken met halve ijsbanen mogen mij gestolen worden. Vanmiddag heb ik nog 15KM gelopen waarvan sommige stukken spekglad waren. Of het lag toch aan mijn oude schoenen met weinig profiel :+ :P
Eens. Hele mooie plaatjes hoor, maar de fietspaden hier waren vanochtend nog steeds 35% sneeuw, 35% ijsbaan en 30% schoon. Maar dat schone stukje is dan ook precies een strookje van 30cm in het midden. Beetje rondgekeken maar ik heb hier in de buurt niet echt een mooi rondje gevonden wat ik kan lopen zonder een redelijk risico om flink op mn plaat te gaan. Dan maar geen ASR punten deze week hoor.... -O- en ik hoef geen dikke streak te onderhouden zoals @Poekie, dus dat scheelt ook :P
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:56:
[...]
Werkt allemaal prima, maar verbaas mij dat ik hier in dit forum bijna niks over gevonden krijg. Maar de meeste zullen denk ik hetzelfde wel bereiken met garmin connect :)
Volgens mij kun je in Garmin Connect geen schemas maken op basis van power maar alleen op basis van hartslag of tempo. Wat mij sowieso nog wel lastig lijkt aan het trainen op power is dat ik lees dat het nog niet echt gestandaardiseerd is, dus elke fabrikant geeft zijn eigen betekenis/mate van inspanning aan 1 watt bijvoorbeeld. De jongens van Trenara geven dat ook als hoofdreden waarom je vanuit hun app nog niet met power kunt trainen (naast dat het nog steeds een beetje een niche is op dit moment).

[ Voor 25% gewijzigd door BastiaanN op 12-02-2021 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:21:
Gisteren met mijn werkgever aan het babbelen geweest en die hebben via een creatieve constructie een stryd voor mij besteld. Uiteindelijk kost dat ding me nu netto net geen 100 euro :*) Met een beetje geluk komt hij vanavond binnen. Meer (en betere) cijfertjes *O*

[...]

Eens. Hele mooie plaatjes hoor, maar de fietspaden hier waren vanochtend nog steeds 35% sneeuw, 35% ijsbaan en 30% schoon. Maar dat schone stukje is dan ook precies een strookje van 30cm in het midden. Beetje rondgekeken maar ik heb hier in de buurt niet echt een mooi rondje gevonden wat ik kan lopen zonder een redelijk risico om flink op mn plaat te gaan. Dan maar geen ASR punten deze week hoor.... -O- en ik hoef geen dikke streak te onderhouden zoals @Poekie, dus dat scheelt ook :P
Haha goed bezig, benieuwd hoeveel er hier nog meer om gaan door groepsdruk :P tis wel een bingo puntje geworden :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
Ik heb gisteren ook weer mijn eerste rondje gelopen sinds de sneeuwstorm, gelukkig niet met de sneeuw gaan lopen want ik merkte met deze schoenen al dat er weinig grip op zit, de sneeuw hoopt zich gelijk op en gaat er niet vanaf dus je bent gelijk je profiel kwijt. Maar, hier kon ik gelukkig zonder problemen 11 kilometer lopen terwijl zoonlief ging atletieken (woensdagavond hebben we de baan schoongemaakt voor de jeugd met een stel ouders). Ging eigenlijk wel lekker, zeker omdat je toch wat voorzichtiger bent. Gelukkig heeft onze gemeente wel een overzicht van waar er gestrooid wordt als het glad is, daardoor kun je toch wel voorzichtig een route plotten en 's avonds is er toch weinig volk op de been, dus kun je ook wel stukjes over de weg en over het fietspad.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 07:36:
[...]

Haha goed bezig, benieuwd hoeveel er hier nog meer om gaan door groepsdruk :P tis wel een bingo puntje geworden :9
De online bedrijfsbingo was wel aanleiding voor de discussie over de aanschaf _O-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Afgelopen zaterdag heb ik bij Oostvoorne 36km hardgelopen.. Over zand, door bos en door zuigende modderige graspaden. Dus toen het zondag begon met sneeuwen had ik even niet de motivatie om te gaan want mijn benen hebben er wel iets onder geleden.

Daarna die wind, ik had totaal geen zin in hardlopen in de sneeuw terwijl ik normaal de eerste ben die op maagdelijke witte ondergronden aanwezig ben. Toen die flinke wind ophield kreeg ik ineens wel zin maar mijn vrouw wilde erg graag samen lopen, zij houd niet van sneeuw en loopt dan voorzichtig en dus rustig. Terwijl ik in het ander kamp zit, gas er op! Sneeuw of ijs/ijzel is heerlijk om op te lopen!

Dus uiteindelijk gisteren pas echt op pad gegaan, eerst de stad even door en langs Sonsbeek ipv door want daar is het druk. Bij park Zypendaal stap ik er in want anders moet ik op de weg hardlopen. Ineens is het 100% wit onder de schoenen en loopt het omhoog. Heerlijk! Een beetje crossen om wandelaars heen kom ik achterin het park uit en steek over naar het bos. Daar zijn een aantal banen getrokken over de paden en ik zie in de verte een trekker rijden. Zo doen ze dat dus daar, waarom weet ik niet. Maar het scheelt wel in het hardlopen want zo hoef ik niet perse tot de enkels in de sneeuw lopen. :)

Prachtige beelden daar gezien, een paar staan op Strava: https://www.strava.com/activities/4771089197

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel

Volgens mij kun je in Garmin Connect geen schemas maken op basis van power maar alleen op basis van hartslag of tempo. Wat mij sowieso nog wel lastig lijkt aan het trainen op power is dat ik lees dat het nog niet echt gestandaardiseerd is, dus elke fabrikant geeft zijn eigen betekenis/mate van inspanning aan 1 watt bijvoorbeeld. De jongens van Trenara geven dat ook als hoofdreden waarom je vanuit hun app nog niet met power kunt trainen (naast dat het nog steeds een beetje een niche is op dit moment).
Tja elke methode heeft zijn voor en nadelen.
Tempo is weer afhankelijk van de wind, ondergrond en de helling.
Hartslag is weer afhankelijk van de temperatuur, en op welke methode de zones zijn bepaald.

Ik ga gewoon maar wat testen en kijken wat het beste bij mij past.

Verder ben ik nu ook Hardlopen op Power aan het lezen (eerste gedeelte uit) maar daar beweren ze dat ze best nauwkeurig het vermogen kunnen berekenen met zo goed als alle omstandigheden meegenomen. Maar of de Stryd het op dezelfde manier doet weet ik niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Vanochten om 7:30 vertrokken voor een rondje. Ochtendloop doe ik nooit, maar mn vrouw moet vanmiddag en vanavond werken, dus vanochtend was de enige optie. Voor vertrek nog wel een banaan gegeten en een glas water gedronken, maar ging eigenlijk wel prima, eindstand was 14 kilometer. :) Heerlijk gelopen en genoten van de opkomende zon, het witte landschap en het hoge water in de rivier. Voor herhaling vatbaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door aerofreak op 12-02-2021 10:22 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 23:10
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:56:
[...]

Misschien dus wel bevorderlijk zodat je echt verplicht rust hebt :p

maar zo te lezen gaat het langzaam maar zeker vooruit. (y)

Hier vanavond is zitten spelen met "final Surge"
( is zo ver ik kan zien voor de sporters zelf gratis en trainers moeten betalen.)
Hierin kan ik mooi m'n intervaltrainingen aanmaken en eventuele schema's maken die hij mooi weer synct met m'n kalander op mijn telefoon.
Verder zet hij de interval trainingen meteen klaar in de stryd app die ik dan weer kan starten op de watch.

Dus morgen het volgende op de planning staan, dus ben benieuwd hoe goed het werkt en hoe zwaar het gaat worden (moet het vermogen nog een beetje beter leren kennen)

[Afbeelding]
Goed te horen dat het zo goed lijkt te werken met Final Surge
Ik wilde me er ook in gaan verdiepen en zo eens kijken of ik op deze manier voor mezelf de clubschema's wat kan ombouwen naar vermogen :)
Het boek zal ik ook nog even bestellen, lijkt me erg interessant en wellicht ook wel enigszins noodzakelijk om alle achterliggende gedachten goed te kunnen doorgronden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00

Dit is mijn ervaring ook, hoewel het effect minder is dan lopen in warmte.

Dit heeft te maken met het feit dat het lichaam op de juiste temperatuur moet blijven. In de zomer wordt er extra bloed naar de huid getransporteerd om warmte kwijt te raken. In de winter gaat het metabolisme omhoog om het lichaam om temperatuur te houden. In beide gevallen kost het extra energie wat niet naar de spieren kan, gevolg: hartslag gaat omhoog bij een bepaalde snelheid vs. een normale situatie.

Daar komt bij dat lopen in de koude extra kleding vereist, wat tot extra gewicht leidt, wat een-op-een leidt tot een lagere snelheid.

In het boek "het geheim van hardlopen" wordt onderbouwd dat de ideale temperatuur voor hardlopen op lange afstanden ca. 8 graden bedraagt voor de gemiddelde loper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@bert74 Nou ja, qua gewicht zal het wel meevallen... ik ren niet in een skipak rond ;) Maar de rest kan ik me wel in vinden idd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21-09 18:58

Trainen op (Stryd) power met Garmin kan tegenwoordig goed met FinalSurge, Trainingspeak en vast nog wel wat anderen. Naast de Stryd ICQ app (waar dit jaar dit soort features achter een paywall gaan) heb je ook nog de optie van Stryd Zones met bv PowerRun of één van de DataRun datafields. De DatuRun fields kunnen je tegenwoordig ook een alarm geven als je buiten de ingestelde waardes komt tijdens je training.
En zoals @Tinusvolkel al zei, FinalSurge is gratis voor atleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Gezellig @BernieW en @TR1969 nog meer lopers met een Stryd :)

@TR1969 hier zou je je tijden mee kunnen omzetten naar vermogen.

@BernieW Idd tot half 2021 is er een hoop gratis, hopelijk gaat er niet al te veel achter de paywall...

Maar verder net dus het met final Surge gemaakte intervalschema op vermogen getest.
Lekker 8x afzien :) had mij nog niet verdiept in het hardloopscherm bij intervallen, dus kon nu alleen het volgende zien:

Tijd
totale afstand
afstand tot volgende interval
huidig vermogen
gem vermogen
gem vermogen vorige interval

Dus geen tempo en hartslag waar ik wel even aan moest wennen maar anders ga je er denk ik toch teveel rekening mee houden dus misschien maar goed zo :)

Na afloop krijg je mooie fancy plaatjes ze zien :9 waar een schema mooi in te zien is.
(even de rest hier jaloers maken >:) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHK7SRkEJ5ScMmwGq8BapWbOl5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3q2wuozdv41YJQ03BsefuOA6.png?f=fotoalbum_large

De 100m rust stukjes moest ik toch wel wandelen ipv op het ingestelde vermogen blijven lopen...
En de eerste 4 intervals gingen over aangestampte sneeuw, de laatste 4 op een redelijke schone weg maar had (zoals je kan zien :p ) wind tegen.
Verder ging dit op m'n zware trail schoenen dus hopelijk volgende week is goed testen op lichtere schoenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:35:
Idd, weg ermee!!! Op sommige plekken is het goed te doen, maar in het bos zijn sommige paden echt in ijsbanen verandert! Wilde gisteravond eigelijk een rondje gaan doen, maar nadat ik naar huis was gelopen, een paar keer bijna onderuit was gegaan door ijsvorming onder de sneeuw besloten om toch nog maar even af te wachten.

Vandaag schijnt volop de zon en je ziet op sommige stukken alweer gras/weg erdoor komen. Hopelijk kan ik morgen weer een klein stukje gaan lopen. Volgende week krijgen we temperaturen van +10, dus weg aan meteen 20 graden de andere kant op. Binnen 1 week van 3 lagen thermo naar korte broek :D

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Calitomnication +1 en ik zie een 🎂 gefeliciteerd!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Idd, weg ermee!!! Op sommige plekken is het goed te doen, maar in het bos zijn sommige paden echt in ijsbanen verandert! Wilde gisteravond eigelijk een rondje gaan doen, maar nadat ik naar huis was gelopen, een paar keer bijna onderuit was gegaan door ijsvorming onder de sneeuw besloten om toch nog maar even af te wachten.

Vandaag schijnt volop de zon en je ziet op sommige stukken alweer gras/weg erdoor komen. Hopelijk kan ik morgen weer een klein stukje gaan lopen. Volgende week krijgen we temperaturen van +10, dus weg aan meteen 20 graden de andere kant op. Binnen 1 week van 3 lagen thermo naar korte broek :D
Gefeliciteerd :9B jezelf nog wat hardloop gear cadeau gedaan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Van harte @Calitomnication !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Tja elke methode heeft zijn voor en nadelen.
Tempo is weer afhankelijk van de wind, ondergrond en de helling.
Hartslag is weer afhankelijk van de temperatuur, en op welke methode de zones zijn bepaald.

Ik ga gewoon maar wat testen en kijken wat het beste bij mij past.

Verder ben ik nu ook Hardlopen op Power aan het lezen (eerste gedeelte uit) maar daar beweren ze dat ze best nauwkeurig het vermogen kunnen berekenen met zo goed als alle omstandigheden meegenomen. Maar of de Stryd het op dezelfde manier doet weet ik niet.
Check, ik ook hoor. Ik ga denk ik eerst het intro plan volgen van Stryd, dat schijnt gelijk de beste manier te zijn om je CP accuraat te krijgen. Dat duurt twee weken. Beetje afhankelijk van hoe flexibel ik dan ben met het aantal trainingsdagen want je mag er daarnaast blijkbaar geen extra runs bijdoen.

@Calitomnication Gefeliciteerd! *O*

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 12-02-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren in het stukje bos niks glads gemerkt, typisch.
En gefeliciteerd @Calitomnication !

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Calitomnication Happy birthday *O* *O* *O*

d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Xaverius schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:40:
Gisteren in het stukje bos niks glads gemerkt, typisch.
En gefeliciteerd @Calitomnication !
Thanks all!!!

Ow hier wel! Een helling is compleet in een ijsbaan verandert, daar waren ze lekker omlaag aan het sleeën. Vooral het Duitse gedeelte was best erg. In Duitsland houden ze de ondergrond van het bos wat zachter lijkt het wel. Maar door de regen van de afgelopen dagen hebben de mountainbikers dikke groeven gemaakt, die zijn nu flink aangevroren en zijn serieuze enkeltesters geworden.

Door de zon begin de bovenlaag nu te smelten en 's avonds gaat dat lekker aanvriezen. Kwam onderweg nog een jongen en meid tegen, die waren gezellig aan het wandelen. Hij op Converse, zijn op hakke. Goed schoeisel om gladde hellingen te trotseren. Ze liepen ook niet heel hard overigens 8)7

tips voor New York

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gefeliciteerd @Calitomnication *O*

Ik vind de sneeuw leuk, ik heb echt genoten gisteren toen ik langs de plaatselijke schaatsplas liep en daar mensen zag schaatsen (ik ben zelf niet zo van het schaatsen, te veel gedoe XD), in het bos was het gister nog prima te doen hier (maar ik heb dingetjes onder m'n schoenen) en erg mooi.
Waar ik wel van baal is dat stukken stoep nu vrij zijn, een ijsplaat van 10cm zijn of half-hobbelige sneeuw zijn. Het continu moeten opletten is wel vermoeiend merk ik. Heb ook wel dat m'n enkels nu toch wel een beetje vermoeider zijn, al zal het op snowboots lopen op werk ook niet veel helpen.
Dus ach, dat het na het weekend weer gaat dooien vind ik geen probleem. Ik geniet van de glinstersneeuw maar die papsneeuw.. bleh. Net als op wintersport, als het te hard werken wordt door de pap is het niet leuk meer. En ik kan me voorstellen dat het voor sommigen helemaal niet leuk is, al die sneeuw.
Maar the streak continues... en het om-de-dag-10km ook (daar inmiddels 273 van de benodigde 365 dagen).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
BastiaanN schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Check, ik ook hoor. Ik ga denk ik eerst het intro plan volgen van Stryd, dat schijnt gelijk de beste manier te zijn om je CP accuraat te krijgen. Dat duurt twee weken.

Ligt eraan hoe je het doet, want pak je een 9-3 minutentest dan ben je gelijk klaar. Ik heb zelf m'n 5km-tijd ingevoerd als uitgangspunt en ben vanaf daar verder gegaan. Kalibreren voor afstand vond ik wat meer voeten in de aarde hebben.

@Calitomnication ook gefeliciteerd :)

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Poekie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:52:

Maar the streak continues... en het om-de-dag-10km ook (daar inmiddels 273 van de benodigde 365 dagen).
_/-\o_

Afgelopen week 3x gelopen, en 3x heeft het gesneeuwd tijdens mijn loop. Ik vind het heerlijk, zelfs afgelopen zondag tijdens de sneeuwstorm. Bikkelen voor gevorderden, en een enorm voldaan gevoel achteraf! Maar de huidige half sneeuw, half ijs, half verrassing is inderdaad waardeloos. Bring on the summer! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
De afgelopen dagen was hier de sneeuw nog dikke prima om door te lopen, maar je merkt inderdaad dat hier vandaag echt een omslag heeft plaatsgevonden. Nu smelt het teveel en bevriest het weer deels op, dus een soort halve sneeuw/ijs troep. Kortom, ik heb mijn sneeuwstreak vandaag maar gestopt :+

Wel grappig om te lezen hoe groot de verschillen zijn tussen de ene en de andere gemeente. Hier waren de meeste stoepen en woonerven gewoon nog steeds echte sneeuw; en waren de wegen en fietspaden keurig schoon. Als ik zou willen had je hier over het fietspad probleemloos intervalwerk kunnen doen. Maar ik heb het maar gehouden op lekker rennen over en door de sneeuw :)

@Calitomnication Gefeliciteerd!
@Tinusvolkel Ziet er tof uit, ben erg benieuwd hoe jou dit gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
@Calitomnication gefeliciteerd!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 11:42
Roozzz schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:38:

Wel grappig om te lezen hoe groot de verschillen zijn tussen de ene en de andere gemeente. Hier waren de meeste stoepen en woonerven gewoon nog steeds echte sneeuw; en waren de wegen en fietspaden keurig schoon. Als ik zou willen had je hier over het fietspad probleemloos intervalwerk kunnen doen. Maar ik heb het maar gehouden op lekker rennen over en door de sneeuw :)
Ja hier in Eindhoven zijn veel fietspaden ook goed begaanbaar, op zondag en maandag viel dat nog wat tegen, maar sinds dinsdag is het prima te doen. Ook netjes dat de gemeente gewoon kaartjes online heeft staan met de "strooiroutes" voor rijbanen en fietspaden, bijvb:
https://www.eindhoven.nl/...iroutes%202020-2021_0.pdf

En ik geloof dat die info ook allemaal verwerkt is in de fietsrouteplanner van de fietsersbond, daar heb je een navigatie-optie om de strooiroutes te volgen:
https://routeplanner.fietsersbond.nl/

Hoewel allemaal gericht op fietsen, kan dit ook nuttig zijn voor het hardlopen in de winter :)

En, @Calitomnication van harte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik doe mee met de hype en bij deze gefeliciteerd @Calitomnication :P

Even een rant op Futurumshop. Voor de tweede keer in 2 keer hebben ze het voor elkaar gekregen een schoen die als snel leverbaar op hun website stond niet te kunnen leveren. Ik ben bij deze wel een beetje klaar met ze. Schoenen uit Italie had ik binnen 48 uur binnen, maar even iets van de ene kant van de Veluwe naar de andere kant van de Veluwe krijgen is blijkbaar wel erg moeilijk. Ook tweede strava kortingscode die daarmee nutteloos is geworden. En hoe moet het nu verder met mij, nu ik niet op Hyperion Tempo's kan lopen, nu heb ik niks om onder te binden ok, dat is net niet helemaal waar

Ook volg ik wel een beetje wat @vhal schreef. Ik stond afgelopen zondag om 8:30 buiten en heb toen heerlijk door de sneeuw geploegd, maar nu geloof ik het wel weer. Ik heb mijn rondjes deze week gelopen en ben daarbij nog over de nodige besneeuwde wegen en stoepen heen gelopen. Heb ik niet zoveel moeite mee, ik ben nergens geglipt. Ik had daarbij deze video in mijn achterhoofd:

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
@Calitomnication van harte

Met sneeuw geen problemen. Verder m'n weekendloopje vandaag alvast gedaan zodat ik van het weekend lekker het ijs op kan met de schaatsen. Elf kilometer gelopen uiteindelijk. Koude wind tegen heen, lekker windje een zonnetje terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Morgenochtend een duurloop gepland van ca. 16km. Gelukkig is het dan maar -10 ofzo :+
Ben benieuwd wat we tegen gaan komen. Begin steeds meer ijs in plaats van sneeuw te zien en daar zit ik niet zo op te wachten.
Van mij mag die troep wel weer weg.

Gefeliciteerd @Calitomnication !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Check, ik ook hoor. Ik ga denk ik eerst het intro plan volgen van Stryd, dat schijnt gelijk de beste manier te zijn om je CP accuraat te krijgen. Dat duurt twee weken. Beetje afhankelijk van hoe flexibel ik dan ben met het aantal trainingsdagen want je mag er daarnaast blijkbaar geen extra runs bijdoen.

Ik ben nog aan het twijfelen om dat te doen, (er zit geen hm in dat schema :9)
Ben sowieso benieuwd of hij geen verkeerd beeld van mij krijgt met het lopen in de sneeuw, maar we zien wel.

ik kwam ook nog het volgende tegen:
A long run over an hour in duration

A medium distance run of 10-20 minutes at race intensity (a pace that is sustainable but leaves you empty at the end)

And, short-distance sprints or strides at max effort (10-30 seconds in duration). Make sure to warm up first!
En dat doe ik nu al zo'n beetje.
Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Ligt eraan hoe je het doet, want pak je een 9-3 minutentest dan ben je gelijk klaar. Ik heb zelf m'n 5km-tijd ingevoerd als uitgangspunt en ben vanaf daar verder gegaan. Kalibreren voor afstand vond ik wat meer voeten in de aarde hebben.

@Calitomnication ook gefeliciteerd :)
Volgens hun zou het automatische systeem voor 95% van de lopers beter zijn, dus kijk dat maar even aan. Maar jij doelt op het onderstaande test schema? want die kan ik wel is een keer doen als de sneeuw weg is.
- 15 to 20min warm up with various strides and dynamic drills (we recommend doing 2x30sec @ 3k intensity + 4x15sec @ mile intensity all with 60sec recovery, and dynamic drills of your choosing to prepare for a race effort)

9/3minute test
- 9min time trial
- 30min active recovery (light jogging or walking)
- 3min time trial
- 10 to 15min cooldown of light jogging

6/3 lap test
- 2 laps at a medium effort (record duration)
- 5min easy jog
- 6 Lap Time Trial (record duration)
- 30min active recovery (light jogging or walking)
- 3 lap Time Trial (record Duration)
- 10 to 15min cooldown of light jogging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hier is de Stryd gisteren binnengekomen dus die moet vandaag nog wel even getest worden! :9 Het boek "Hardlopen met Power" zat er gratis bij. Prorun mailde overigens nog dat er volgende maand een nieuwe boek uitkomt over hardlopen op vermogen en deze zou wat toegankelijker zijn dan het huidige e-book. Geen idee of die gratis is, maar dat zal wel niet :)

Voor de Garmin heeft Stryd een IQ dataveld wat je kunt gebruiken om power weer te geven in een van de bestaande activiteiten (en als het goed is wordt power dan ook automagisch opgenomen in de fit file) maar daarnaast hebben ze ook een IQ app "Stryd Workout" die je kunt gebruiken voor je trainingen. Ik moet maar even uitzoeken hoe het allemaal werkt, wel weer een shitload aan nieuwe informatie :D

Ik heb de Garmin in elk geval zo ingesteld dat hij de pace en distance altijd van de Stryd gaat gebruiken. Dat kan ook zonder überhaupt dat power dataveld te gebruiken.
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:36:
[...]
Ik ben nog aan het twijfelen om dat te doen, (er zit geen hm in dat schema :9)
Ben sowieso benieuwd of hij geen verkeerd beeld van mij krijgt met het lopen in de sneeuw, maar we zien wel.
Het leuke aan het intro schema is dat er (als ik het goed begrijp) ook een soort tutorial/lessen in zitten waardoor je de concepten beter leert beheersen. Nu kun je dat uiteraard ook zelf uitpuzzelen als je dat leuk vind maar ik denk dat het wel helpt om van een tempo/hartslag mindset af te komen mocht je echt willen trainen op power.

Ik heb Trenara in elk geval stopgezet en ga gewoon eens de intro volgen. Het is wel 14 dagen elke dag lopen. Gek genoeg zit er geen enkel loopje in dat langer is dan een uur, terwijl ze dat wel adviseren. Je CP is toch het vermogen dat je 60 minuten kunt volhouden? Achja, kom ik ook nog eens aan een langere streak dan 3 dagen en waarschijnlijk worden de loopjes in het weekend wel 'per ongeluk' wat langer :+
InZane schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:51:
Morgenochtend een duurloop gepland van ca. 16km. Gelukkig is het dan maar -10 ofzo :+
Ben benieuwd wat we tegen gaan komen. Begin steeds meer ijs in plaats van sneeuw te zien en daar zit ik niet zo op te wachten.
Van mij mag die troep wel weer weg.
Ligt er aan waar je loopt denk ik. Ik denk dat je op de Veluwe nog wel goed kan lopen als je het bos opzoekt toch? Ik wilde gisteren oorspronkelijk niet lopen maar het zag er zo lekker uit dat ik toch nog maar even de schoenen aangedaan heb. Ik heb bewust naar de strooiroutes van de gemeente gekeken en stukjes opgezocht waar ze juist niet strooien :P enfin, dat werd dus een rondje van 10km door het buitengebied. Paar kleine stukjes glibberen maar het grootste deel was echt goed te doen.

en -10 levert trouwens wel hele mooie plaatjes op O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9KhG5iUfA8BHtWK92V97-qrEiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v82OrQqab0oMJWMfl9b6B5SX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door BastiaanN op 13-02-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
BastiaanN schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:56:
Hier is de Stryd gisteren binnengekomen dus die moet vandaag nog wel even getest worden! :9 Het boek "Hardlopen met Power" zat er gratis bij. Prorun mailde overigens nog dat er volgende maand een nieuwe boek uitkomt over hardlopen op vermogen en deze zou wat toegankelijker zijn dan het huidige e-book. Geen idee of die gratis is, maar dat zal wel niet :)
Het nieuwe boek is deze keer gratis en wordt volgende maand verwacht.

https://hetgeheimvanhardl...-snelste-weg-naar-een-pr/

Perfecte service/promotie dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:36:
[...]

Volgens hun zou het automatische systeem voor 95% van de lopers beter zijn, dus kijk dat maar even aan. Maar jij doelt op het onderstaande test schema? want die kan ik wel is een keer doen als de sneeuw weg is.
Jep, dat bedoelde ik. Als je snel een waarde nodig hebt is dat een optie. Maar ik gebruik zelf dus ook het automatische schema.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
@Tinusvolkel ik ben ook bezig met het intro programma van Stryd. Na de 3e training heb ik mijn eerste CP waarde al gekregen dus dat gaat best snel.
Ik vertrouw er maar op dat hun algoritmes een redelijk betrouwbare inschatting geven (alhoewel zij geen rekening met sneeuw en ijs houden)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ben ik nu trouwens de enige die door z’n Strava feed aan het scrollen is en elke keer denkt “haha, jouw gps track klopt echt voor geen me... oh, je bent aan het schaatsen”? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:56:
Succes, en het boek is gratis, ik heb mij gisteren iig ook al aangemeld via deze link :)
Voor de Garmin heeft Stryd een IQ dataveld wat je kunt gebruiken om power weer te geven in een van de bestaande activiteiten (en als het goed is wordt power dan ook automagisch opgenomen in de fit file) maar daarnaast hebben ze ook een IQ app "Stryd Workout" die je kunt gebruiken voor je trainingen. Ik moet maar even uitzoeken hoe het allemaal werkt, wel weer een shitload aan nieuwe informatie :D

Ik heb de Garmin in elk geval zo ingesteld dat hij de pace en distance altijd van de Stryd gaat gebruiken. Dat kan ook zonder überhaupt dat power dataveld te gebruiken.
Op de apple watch heb je een dedicated app van Stryd, en hier bevat de fit file iig vermogen.
Maar probeer is ook een keer gaan te lopen zonder dat je je hartslag en pace ziet, dat heeft ook wel iets heb ik gisteren gemerkt, want stiekem ga je toch reageren op de pace of hartslag.
[...]

Het leuke aan het intro schema is dat er (als ik het goed begrijp) ook een soort tutorial/lessen in zitten waardoor je de concepten beter leert beheersen. Nu kun je dat uiteraard ook zelf uitpuzzelen als je dat leuk vind maar ik denk dat het wel helpt om van een tempo/hartslag mindset af te komen mocht je echt willen trainen op power.

Ik heb Trenara in elk geval stopgezet en ga gewoon eens de intro volgen. Het is wel 14 dagen elke dag lopen. Gek genoeg zit er geen enkel loopje in dat langer is dan een uur, terwijl ze dat wel adviseren. Je CP is toch het vermogen dat je 60 minuten kunt volhouden? Achja, kom ik ook nog eens aan een langere streak dan 3 dagen en waarschijnlijk worden de loopjes in het weekend wel 'per ongeluk' wat langer :+
Klopt daarom twijfel ik nog.
TR1969 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Het nieuwe boek is deze keer gratis en wordt volgende maand verwacht.

https://hetgeheimvanhardl...-snelste-weg-naar-een-pr/

Perfecte service/promotie dus!
Oh zie dat de link al netjes gedeeld was (y)

@Krylinck / @TR1969

Aha ok na 3 loopjes had ik ook een waarde, die met de huidige omstandigheden (sneeuw / zwaarder schoenen) wel redelijk overeen komt met de 1 uur /15km tijd in onderstaande tabel.

CP = 324W = bij 76kg 4.26 w/kg
Maar mijn huidige 15km pr is net iets sneller.

Afbeeldingslocatie: https://blog.stryd.com/content/images/2020/01/image4.png

Verder gisteren deze interessante podcast nog geluisterd, ergerde mij wel continu aan de term wattage...
Je zegt toch ook geen meterage, celciusage of literage..
Gelukkig ben ik wattage nog niet tegen gekomen in het boek "hardlopen met power"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AppieR
Kan er iemand een topic aanmaken voor de stryd fanboys? 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Vandaag met -7 vertrokken (gevoelstemperatuur -12) voor een ochtendloopje, totaal niet koud behalve een paar kleine stukjes open veld met wind tegen. Was van plan rond de 12km te doen, maar het zonnetje kwam door dus heb er 16,5 van gemaakt

Merk wel dat ik het niet gewend ben om in de ochtend te lopen, en zeker niet op weinig ontbijt (beetje yoghurt en 2 beschuiten). Kreeg toch wel trek na zo'n 12k ongeveer.

Voor degenen die vaker lopen met een praktisch lege maag; is dit een kwestie van gewenning en moet je daar even 'doorheen' komen in het begin, of went dat nooit? (Het idee van een stevig ontbijt en dan meteen de deur uit trekt me ook niet echt :) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
AppieR schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:10:
Kan er iemand een topic aanmaken voor de stryd fanboys? 8)7
Had deze opmerking al veel eerder verwacht :p
Maar er komt hier ook genoeg Garmin gerelateerde berichten voorbij en die hebben zelfs al een “eigen” topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
FEIJ_87 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:31:
Vandaag met -7 vertrokken (gevoelstemperatuur -12) voor een ochtendloopje, totaal niet koud behalve een paar kleine stukjes open veld met wind tegen. Was van plan rond de 12km te doen, maar het zonnetje kwam door dus heb er 16,5 van gemaakt

Merk wel dat ik het niet gewend ben om in de ochtend te lopen, en zeker niet op weinig ontbijt (beetje yoghurt en 2 beschuiten). Kreeg toch wel trek na zo'n 12k ongeveer.

Voor degenen die vaker lopen met een praktisch lege maag; is dit een kwestie van gewenning en moet je daar even 'doorheen' komen in het begin, of went dat nooit? (Het idee van een stevig ontbijt en dan meteen de deur uit trekt me ook niet echt :) )
Bij mij komt de honger pas achteraf. Loop regelmatig 10 a 11 km op een nuchtere maag.
Vanochtend bijna 17 km gelopen op een krentenbol, een beker melk en een kop koffie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hmm ging net een loopje doen om een niet-nader-te-noemen apparaatje uit te proberen :P, kom ik er achter dat mijn kiprun tight kapot is. Versleten rond het kruis. Mijn vier shirtjes van de kiprun lijn van Decathlon laten ook allemaal al slijtage plekken zien. Alles wat ik van ze heb van Kalenji is nog helemaal perfect.... Ik ben benieuwd of die evadict lijn van ze een beetje duurzaam is (lees: gaat tenminste een seizoen mee) dan ga ik daar wellicht een tight van aanschaffen, kiprun laat maar zitten ;) Of misschien is dit het het moment om een Fusion C3 tight aan te schaffen. Aan de andere kant wordt het eind volgende week 13 graden 8)7
Kan een kwestie van wennen zijn. Vooral omdat je waarschijnlijk normaal gewend bent om in de ochtend wat meer te eten. Dikke kans dat je dan na een tijdje sowieso dat hongergevoel had gekregen, beetje hetzelfde als wanneer je begint met een dieet :P In het begin had ik daar nog wel eens last van, maar nu eigenlijk niet meer.

Vooral lange duurloopjes van rond de 10 a 11km gaan hier erg goed op een banaan en een kop koffie :)

[ Voor 28% gewijzigd door BastiaanN op 13-02-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022

Ik ben er aan gewend geraakt, gaat prima. Ik heb ook een tijdje op zondagavond haverrepen gemaakt, die ik dan doordeweeks samen met een kop koffie snel naar binnen werk terwijl ik me klaar maak. Maar de laatste paar maanden loop ik alleen op een kop zwarte koffie en een glas water. Ik heb ook wel eens trek onderweg maar dat gaat eigenlijk prima. Na de training heb ik dan wel extra veel trek...

Ik moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat ik sneller herstel van een heftige training als ik tijdens de training eet/drink. Laatst deed ik m'n 3km-intervallen op de loopband met een grote bidon sportdrank en dat ging echt veel makkelijker en ik was minder moe na de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Dank voor de reacties!

Het is gelukkig niet zo dat ik om kom van de honger, maar loop meestal in de avond, dan heb je dat probleem nooit :)

Komende tijd maar eens wat vaker in de ochtend lopen om er een beetje aan te wennen en een beetje te proberen, want qua planning bevalt het de rest van de familie in ieder geval een stuk beter. En dat draagvlak komt dan straks wel weer goed uit als de duurlopen allemaal wat langer gaan worden :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:38:
Hmm ging net een loopje doen om een niet-nader-te-noemen apparaatje uit te proberen :P, kom ik er achter dat mijn kiprun tight kapot is. Versleten rond het kruis. Mijn vier shirtjes van de kiprun lijn van Decathlon laten ook allemaal al slijtage plekken zien. Alles wat ik van ze heb van Kalenji is nog helemaal perfect.... Ik ben benieuwd of die evadict lijn van ze een beetje duurzaam is (lees: gaat tenminste een seizoen mee) dan ga ik daar wellicht een tight van aanschaffen, kiprun laat maar zitten ;) Of misschien is dit het het moment om een Fusion C3 tight aan te schaffen. Aan de andere kant wordt het eind volgende week 13 graden 8)7

[...]

Kan een kwestie van wennen zijn. Vooral omdat je waarschijnlijk normaal gewend bent om in de ochtend wat meer te eten. Dikke kans dat je dan na een tijdje sowieso dat hongergevoel had gekregen, beetje hetzelfde als wanneer je begint met een dieet :P In het begin had ik daar nog wel eens last van, maar nu eigenlijk niet meer.

Vooral lange duurloopjes van rond de 10 a 11km gaan hier erg goed op een banaan en een kop koffie :)
Had je eerste ervaringen met het niet nader te noemen apparaatje interessanter gevonden dan je slijtage bij je kruis :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Had je eerste ervaringen met het niet nader te noemen apparaatje interessanter gevonden dan je slijtage bij je kruis :P
Mijn vriendin zit naast me, leest dit en denkt... wait... what? :D

Vanmiddag gepland om een van mijn vaste rondjes te gaan doen, omdat ik weet hoe lang die ronde ongeveer is en welke snelheid ik (volgens mijn horloge) daar vaak automatisch loop als ik gewoon lekker ga lopen op gevoel. Apparaatje aan mijn schoen geklikt (wat is dat ding licht trouwens!) en zodra je beweegt wordt deze gelijk opgepikt door het horloge.

Het viel me op dat ik vanaf het moment dat ik begon met lopen vrijwel direct een pace kreeg die ik goed kon staven met mijn gevoel. Bovenal viel me op dat deze heel erg stabiel bleef gedurende de hele run terwijl normaal mijn horloge het nog wel eens moeilijk heeft als ik weer onder een paar bomen doorloop. Ben daar wel heel erg blij mee. Ik ben wel nieuwsgierig of ik misschien nog ergens de pace kan vergelijken met de pace die berekend zou zijn wanneer ik niet een hip apparaatje aan mijn schoen zou hebben zitten.

Deze run niet volledig ontspannen kunnen lopen, het was erg veel opletten. Heel heel heel! veel wandelaars op de been en daarnaast nog redelijk wat stukken fietspad met smeltsneeuw. Het was zeg maar meer een oefening slalommen... Desondanks heb ik blijkbaar een PR gelopen op de 10KM ook al was deze niet voluit. Tja... waar ligt dat dan aan he :P Mijn gemiddelde tempo was 5:33/km terwijl ik normaal met deze hartslag zo rond de 5:44min/km zit.

Met een gemiddeld wattage ( O-) ) gelopen van rond de 261 en aan het eind nog even een vol sprintje waar ik op een max van 387 uitkwam. Natuurlijk nog geen CP berekend, daarvoor is het ding nog wat extra loopjes nodig. Ik mis nog een beetje het kunnen vergelijken van getallen zoals Form Power. Wat ik er van begrijp is dat 'verloren energie' die door een suboptimale looptechniek komt. Bij mij is dat gemiddeld 80 watt en dat vind ik nog best fors op 261 watt! betekend dat nu dat ik 30% energie verlies doordat ik blijkbaar inefficiënt loop?

Ik ben er blij mee! :)

Edit, nog even lopen klooien in Strava. Ik heb de activiteit als GPX geexporteerd en vervolgens opnieuw geimporteerd in Strava. Daarmee blijft vrijwel alleen de GPS track over. Die heb ik weer opnieuw geimporteerd waardoor in de geïmporteerde activeit de GPS gebruikt wordt om de afstand en de tempo's te bepalen. Dat levert het volgende plaatje op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4aSf7X38i-hmZ_WelEW1H3uAx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5gKHyx3LSsPRMk17KJ9f4vF.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de tempowisselingen van de footpod een veel stabieler beeld geven. Op basis van GPS is de afstand 11,35KM met een gemiddeld tempo van 5:32min/km vs. 11,30KM met een gemiddeld tempo van 5:33min/km voor de footpod.

[ Voor 17% gewijzigd door BastiaanN op 13-02-2021 22:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

chris schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Ik ben er aan gewend geraakt, gaat prima. Ik heb ook een tijdje op zondagavond haverrepen gemaakt, die ik dan doordeweeks samen met een kop koffie snel naar binnen werk terwijl ik me klaar maak. Maar de laatste paar maanden loop ik alleen op een kop zwarte koffie en een glas water. Ik heb ook wel eens trek onderweg maar dat gaat eigenlijk prima. Na de training heb ik dan wel extra veel trek...

Ik moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat ik sneller herstel van een heftige training als ik tijdens de training eet/drink. Laatst deed ik m'n 3km-intervallen op de loopband met een grote bidon sportdrank en dat ging echt veel makkelijker en ik was minder moe na de tijd.
Als ik voor het ontbijt iets meer wil doen dan gewoon lopen (boven de 15km of intervallen) dan neem ik altijd een paar cracotte crackers met appelstroop en anders alleen espresso en water.

Ik neem ook redelijk standaard bij afstanden van 20+ km wat drinken mee, meestal iets van sportdrank of bijv. vandaag aangelengde energy gel (heb ik als fles ipv losse verpakkingen) of Perpetuem (werkt bij mij heel goed bij duurinspanningen). Inderdaad vanuit de overweging dat ik er niks aan heb om met een langere hersteltijd te zitten dan nodig.

Vandaag mijn eerste rondje op de Saucony Endorphin Pro's gelopen. Uiteindelijk 25km met gemiddeld 4:13 gelopen. Had nog wat sneller kunnen zijn, maar er waren toch nog wel iets meer besneeuwde / opgevroren wegen dan ik had verwacht. Toen merkte ik dat ik op deze schoen toch hoger en instabieler sta dan mijn doorsnee schoenen, het voelde iets minder safe. Ik moet eigenlijk morgen nog een rondje met de Speeds lopen ter vergelijking, maar de eerste indruk is dat ik ze beter / sneller vind. Ze zijn wat stijver en daardoor wikkel ik beter/sneller af op een manier die net wat natuurlijker aanvoelt dan bij de Speeds. En het tempo loop je redelijk vanzelf. Ik zag na 2 kilometer dat ik 4:05/km liep en dat voelde zeker nog niet zo.

Het andere waar redelijk schot in lijkt te zitten is de jaarlijkse afvalpoging om 'lean' het voorjaar in te gaan. Sinds ik 1 januari alle overtollige calorieen heb geschrapt ben ik weer 2-2,5 kg kwijt (73 -> 70.5-71 kg). Ik lijk daarbij een modus gevonden te hebben die goed werkt zonder dat het me veel moeite kost, dus ik ben benieuwd waar ik eind maart sta.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 94 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.