• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:30
Toch fijn dat ze iets gevonden hebben wat makkelijk te verhelpen is @Arjan90!

In ieder geval een hele goede reden om nieuwe schoenen te kopen. Nu alleen nog even je vrouw lief aankijken en uitleggen dat je natuurlijk minimaal 3 paar in de roulatie nodig hebt. 8)

Strava Garmin 265

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tim_W schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:30:
Toch fijn dat ze iets gevonden hebben wat makkelijk te verhelpen is @Arjan90!

In ieder geval een hele goede reden om nieuwe schoenen te kopen. Nu alleen nog even je vrouw lief aankijken en uitleggen dat je natuurlijk minimaal 3 paar in de roulatie nodig hebt. 8)
Sinds wanneer moet je 'n goede reden hebben om nieuwe schoenen te kopen? :? :+

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tim_W
Niet! @Calitomnication

Het is wat dat betreft hooguit een melding voor de vorm richting de wederhelft. :+

Strava Garmin 265

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Een goede reden om nog meer dan gepland nieuwe schoenen te kopen dan :D

Net lekker in de regen door de plassen gestampt. Note to self: sommige plassen zijn dieper dan ze er uit zien. Geen ongelukjes gehad met enkels oid maar was een keer wel even schrikken :D

Wat betreft de Strava-club; ja we zijn een nieuwe begonnen omdat de oude vol met mensen zat die duidelijk geen Tweaker waren maar gewoon van zoveel mogelijk clubs lid wilden zijn en een hoop mensen die niet meer actief posten. Mocht de huidige groep te groot worden kunnen we altijd wat lurkers uit de groep zetten }) er staat niet voor niets *actieve* posters in de groepsbeschrijving >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Poekie op 28-01-2021 16:33 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:40:
[...]

QFT. En mijn vrouwlief heb ik inmiddels ook 4 paar hardloopschoenen om op te lopen gegeven (en ze heeft 2 paar trailschoenen). En dat bij de max 25km per week die ze loopt. Zelfs m'n dochter heeft nieuwe Altra Escalantes gekregen, omdat ze de vorige die ze had superfijn vond lopen (als in: niet hardlopen). Beetje jammere is dat het meest recente paar wat ik voor mijn vrouw besteld heb (New Balance Fuelcell Prism) vandaag binnenkomt, terwijl ik het vrolijke bericht van Futurumshop kreeg dat de schoenen die ik besteld heb (Brook Hyperion Tempo) niet de op de website aangegeven 2-6 dagen levertijd hadden, maar bijna 2 maanden. Hebben ze me eerder geflikt toen ik afgelopen zomer trailschoenen nodig had (sort of). Maar goed, dit was ook een breedte investering, meer Pratto dan Haller.

edit: zo, ik heb mijn Strava groepslidmaatschap weer met een paar dagen verlengd :+ Ik ben al een tijd terug uit die andere gestapt ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 28-01-2021 16:35 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-01 22:04
Vandaag 45 min langzaam aan loopje in de stromende regen.
Moet er wel enorm aan wennen om bewust langzamer te lopen.
Voor mij is dat dan bij HS +/- 140 iets meer dan 6 min/km.
Zal me benieuwen of dat op den duur minder vreemd aanvoelt.

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
BastiaanN schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:27:
@FEIJ_87 Je hartslag gaat ook gewoon omhoog bij inspanning in de regen hoor :p

@Calitomnication heeft al eens een keer een mooie methode omschreven: Calitomnication in "Hardlopen - deel 9"
Danku!

Met regen gaat mijn hartslag meestal enkel omhoog van lopen richting het koffiezetapparaat ;)

Inmiddels toch geweest, kwam zelf op 194, garmin op 192, dus ergens in die richting zal het wel zijn dan

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 23:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb een vraag over schoenen. Ik ben een casual hardloper: twee keer per week een rondje van 40 minuten en dan vind ik het wel leuk. Ik fiets ook al genoeg :)

Ik heb nu Asics GT-2000 schoenen, die heb ik ca 3 jaar geleden laten fitten bij een hardloopwinkel. Daarna ben ik vrij snel gestopt met hardlopen, dus deze waren nog als nieuw. Nu ik weer wat meer loop, beginnen ze te slijten en wil ik graag nieuwe. Het probleem: ik kan natuurlijk nergens heen nu. Dus online dan maar.

Kan iemand hier iets zeggen over pasvorm die vergelijkbaar is met deze schoenen? Ik wil ook graag meer demping, ik vind dat belangrijker dan prestaties. Ik merk dat ik de gewrichten iets beter begin te voelen dan vroeger :) Qua loopstijl heb ik eigenlijk geen idee, maar ik slijt wel altijd de binnenkant van de hiel als eerste bij mijn al schoenen. Ik zal dus wel iets naar binnen 'vallen' denk ik.

Ik heb zelf de Nike Pegasus op het oog, die kwam zeer goed uit enkele recensies, en is niet al te duur. Asics maakt ze ook nog steeds, maar die zijn ca 180 euro. Ik zou graag iets goedkoper uit zijn.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
Rudedadude schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:13:

@stefijn formeel kan het van alles zijn wat een verminderde doorbloeding tot gevolg heeft. Kan ook gewichtsverlies zijn. Ik loop tegenwoordig al met (dunne) handschoenen als het nog een graad of 10 is, want kou komt meestal vanaf het uiteinde. Terwijl ik dan nog wel een shirt of zelfs een singlet aan heb.
Ik ben wel een paar kilo minder zwaar dan van toen ik het vergelijk met de laatste keer dat ik met vorst in de sneeuw liep in alleen een shirt, maar ik had toen ook dunne handschoenen aan.
Of misschien de leeftijd (49 in mei)

Zojuist ook weer wezen lopen, en weer last van, ondanks dat ik mouwtjes aan had. Niet zo erg, maar ik ben dan gewoon mijn knijp en polskracht kwijt, vooral links. Veters lostrekken, voordeursleutel omdraaien, mouwtjes uittrekken, allemaal problematisch met links. Na de douche geen last meer van.
Maar toch ook weer niet dat ik nou zo'n onderkoelde armen heb.

Misschien moet ik juist met handschoentjes lopen idd ook als ik denk dat t niet echt nodig is

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

Dus?

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:31:
Ik heb een vraag over schoenen. Ik ben een casual hardloper: twee keer per week een rondje van 40 minuten en dan vind ik het wel leuk. Ik fiets ook al genoeg :)

Ik heb nu Asics GT-2000 schoenen, die heb ik ca 3 jaar geleden laten fitten bij een hardloopwinkel. Daarna ben ik vrij snel gestopt met hardlopen, dus deze waren nog als nieuw. Nu ik weer wat meer loop, beginnen ze te slijten en wil ik graag nieuwe. Het probleem: ik kan natuurlijk nergens heen nu. Dus online dan maar.

Kan iemand hier iets zeggen over pasvorm die vergelijkbaar is met deze schoenen? Ik wil ook graag meer demping, ik vind dat belangrijker dan prestaties. Ik merk dat ik de gewrichten iets beter begin te voelen dan vroeger :) Qua loopstijl heb ik eigenlijk geen idee, maar ik slijt wel altijd de binnenkant van de hiel als eerste bij mijn al schoenen. Ik zal dus wel iets naar binnen 'vallen' denk ik.

Ik heb zelf de Nike Pegasus op het oog, die kwam zeer goed uit enkele recensies, en is niet al te duur. Asics maakt ze ook nog steeds, maar die zijn ca 180 euro. Ik zou graag iets goedkoper uit zijn.
Weet niet waar je woont, maar er zijn speciaalzaken waar je toch een afsptaak kan maken. Sommige komen zelfs naar je toe.

Ben zelf overigens ooit van de GT-2000 naar de New Balance 860 gegaan. Nu 3 paar van versie 10 in bezit, maar met mijn v6 paar heb ik meer dan 1100km gelopen.

[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 28-01-2021 18:30 ]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:23
Arjan90 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:55:
Zo, net terug van de podotherapeut. Links heeft vrij veel behoefte aan correctie/ondersteuning omdat mijn enkel doorzakt, rechts niet. Rechts heb ik blessures doordat ik juist door de antipronatie in "supinatie" wordt geduwd. Daardoor heb je veel behoefte aan demping in je schoenen en is de levensduur van de schoenen dus ook veel korter. Al met al dus iets waar ik al bijna twee jaar mee rondloop en waar ik bij mijn eerste paar schoenen al het idee had dat het niet klopte. De GT-4000 en Omni Iso 2 hadden meer demping, mogelijk heb ik daardoor minder klachten op rechts gehad (want bij supinatie is goede demping belangrijk) ondanks dat ze in theorie meer corrigeerden (wat voor links ook nodig was).

Terugkijkend hebben ze in elke hardloopwinkel zich ook gefocust op links corrigeren en zolang rechts goed bleef, niets aan de hand. Dat was prima voor links (want daar heb ik nooit last van gehad), maar rechts geeft mij continu klachten (zoals nu dus ook). Het is niet uniek wat ik heb, maar het komt kennelijk ook niet dagelijks voor. Ze hadden me volgens de podotherapeut dus eigenlijk gewoon op een neutrale schoen moeten zetten met een generiek zooltje op links om te corrigeren, dan was ik waarschijnlijk beter af geweest. Hoe dan ook: ik moet mijn gevoel meer volgen. Mijn vrouw zei gelijk: dan had je dus toch gelijk toen je dat anderhalf jaar geleden zei! Nu maar hopen dat het ook echt beter is, zal best even wennen zijn omdat ik heel anders op de schoenen ga staan.

TL;DR: Sportsteunzolen besteld. Volgende week donderdag zijn ze klaar. En ik mag dus op zoek naar nieuwe schoenen.
Goed om te horen en mooi dat ik je aan het denken heb kunnen zetten :)
Met neutrale schoenen heb je ook meteen veel meer keus (y)
Verder is een collega van mij ook op steunzolen gaan lopen en die moest in het begin flink wennen, dus het kan even duren voordat je weer lekker loopt.

Verder hier net de nieuwe trailschoenen getest aangezien het er prima weer voor was. Ze zitten en lopen prima maar moet vooral aan het gewicht wennen. (kan er ook aan liggen dat ik al 2 dagen hiervoor heb gelopen)

Hieronder even een overzicht, dus toch een 25% extra met waar ik normaal mee loop.

Adidas Terrex Agravic Flow (nieuwe trail schoen) 326g
Adidas Boston 8 (heb die het vaakst aan) 255g
Adidas Boston 9 (moet toch nog best aan deze schoen wennen dus daarom nog vaak de 8 aan) 221g
NB 1080V10 (heeft z'n beste tijd gehad dus voor de langzame korte loopjes) 269g
Adizero Adios pro (toekomstige marathon schoen (als ie goed zit en loopt)) 227g

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• BastiaanN
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:31:

Die Asics GT-2000 is een milde anti-pronatieschoen terwijl de Pegasus een neutrale schoen is. Opzicht is die laatste wel een vrij stabiele schoen dus misschien kom je er wel mee weg maar voor hetzelfde geldt krijg je er toch klachten van. Ik heb ze allebei en op de Pegasus kan ik denk ik max een rondje van 10km lopen voordat ik toch wat pijntjes krijg her en der terwijl ik bijv. op mijn Brooks Adrenaline GTS 20 makkelijk een HM loop (mijn GT-2000 zijn nog zgan dus daar heb ik nog niet zo ver mee gelopen :)).

De GT-2000 heeft overigens een reguliere prijs van 140 euro maar is ook wel regelmatig in de aanbieding. Ik geloof dat @Arjan90 een paar dagen terug nog een aanbieding had gedeeld bij ik dacht Perry Sport waar je ze voor 105 euro kan/kon krijgen.

Voor wat betreft demping; Hardloopschoenen van drie jaar oud zullen niet zo heel veel demping meer hebben omdat de zool uitdroogt. Dus ik denk dat je met een nieuw paar schoenen al heel wat meer demping gaat hebben dan met je oude.

Kijk eens in de buurt rond of er geen hardloopwinkel is die aan huis langs wil komen. Hier in Twente doen de meeste hardloopzaken dat wel en daar heb ik zelf naar volle tevredenheid gebruik van gemaakt. Geeft je toch de kans om meerdere schoenen uit te proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 28-01-2021 19:48 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Oi! ik kende dit topic nog niet, nahgoed ook maar een postje:

Na vorig jaar januari een 26k @ 4:58 gelopen te hebben (met daarin PR's over bijna alle afstanden onder de 26k) als hoogte punt, in maart 2x 29k's niet veel langzamer, uit voorzorg bij de afgelastingen ook maar rust genomen.

Helaas daarna niet echt motivatie kunnen vinden om weer te beginnen is die vorm ver weg gezakt... Heel ver weg... Mijn ambitie om ultra te gaan lopen is werkelijkheid geworden, ik loop nu ultra-langzaam! :o

Nu vanuit stilstand, als experiment, omdat ik met 4x in de week geen respect op kan brengen voor zone1-zone 2 runs, omdat ik de discipline verder ook wel kan gebruiken, en wat geinspireerd door dingen die meneer goggins zei, sinds afgelopen maandag een stryd - marathon - schema aangeslingerd.

High volume low intensity, 6x in de week, waarvaan 3x easy, 1x easy + strides 1x milde tempo training en natuurlijk 1 longrun (opbouwend richting 3 u). Ik loop nu dus op power en moet onder de 200 watt blijven waar ik als ik muscle-memory tempo's aanhoud daar ver over heen ga.. Hell ff een powerhike licht heuveltje op is al 190 watt.. Maargoed ik ben niet aan wandelen dus dan maar laag cadans hardloop pasjes.. dat is joggen i guess. Maar met 200 watt zit ik op 7:30 .. pfoe das echt wennen. volges mij liep ik in het allereerste begin al sneller dan dat

Maar zoals verwacht heb ik nu wel het geduld om gewoon te wachten tot die conditie verbeterd en in zone 2 te blijven (dat moet eigenlijk zone 1... maargoed dan moet ik echt wandelen.. dat doen we wel als de pijntjes opkomen)

Ben 4 runs in en rondom run 1 en 2 (met time trial) wel aardig wat spierpijn opgebouwd en ook wat pijntjes her en der.. M'n linker IT bandje klaagt wel wat. Maar na run 3 en 4 lijkt toch die easy runs wel recoverend te werken. Vanmorgen "zelfs" 4 stuks 30 sec strides gedaan (dan wel voluit op 3:45 ofzo) maar beentjes voelen best ok. 4 dagen back to back zoals ik vorig jaar "in topvorm" liep had ik niet getrokken.

Ook morgen weer ff uurtje easy en dan zondag anderhalf easy.. maar heb daar nog best vertrouwen in daar ik me tot noch toe na de run beter voel dan ervoor.

Dan de tijd vinden, is best makkelijk hoor. Gewoon dat wat je nodig hebt, eerder naar bed, en ook eerder opstaan. Hier gaat de wekker om 6:00 en er wordt niet gesnoozed. Ik ben ruim op tijd terug om de rest van gezin op te starten, en zit op tijd (thuis) achter de pc voor het werk. Heb hele dag profijt van goed gevoel dat ik gegaan ben (en overleefd heb) ipv hele dag op zoek naar goed moment om de run nog tussen te kunnen passen. <zelfspot>O en niemand ziet je zulke belachelijke tempo's lopen... das ook een voordeel </zelfspot>

Het is afwachten hoe het op lange termijn gaat, maargoed ik ken mn beentjes inmiddels wel een beetje, ik kan altijd nog enkele van die runs gaan (power-)wandelen. En ik moet dus zeggen dat het me tot noch toe niet tegen valt.

Dan nog over die strides.. Hoe lopen jullie die? ik merk dat ik vooral ga sprinten om zo hoog tempo te halen.. maar ga dan ver over ideale 180 cadans heen.. ik zie soms 240 zelfs... Ik heb ze voorheen ook juist bultop gedaan (maar bult is niet langer dan 10 sec) en heb ook welles gelezen dat ze vooral voor de vorm zijn...

Dus kan ik beter proberen zo hard mogelijk te gaan.. maar wel bij cadans 180ish te houden.. dus eigenlijk staplengte / efficiëntie verhogen? of is gewoon tot je max gaan de bedoeling ?

• Rudedadude

Rudedadude

Giordino schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:50:

Dan nog over die strides.. Hoe lopen jullie die? ik merk dat ik vooral ga sprinten om zo hoog tempo te halen.. maar ga dan ver over ideale 180 cadans heen.. ik zie soms 240 zelfs... Ik heb ze voorheen ook juist bultop gedaan (maar bult is niet langer dan 10 sec) en heb ook welles gelezen dat ze vooral voor de vorm zijn...

Dus kan ik beter proberen zo hard mogelijk te gaan.. maar wel bij cadans 180ish te houden.. dus eigenlijk staplengte / efficiëntie verhogen? of is gewoon tot je max gaan de bedoeling ?
Ik focus bij strides met name op techniek, waarbij het de kunst is zo gecontroleerd mogelijk hard te blijven lopen zonder in een soort wilde galop op m'n tenen vooruit te klauwen. Als het goed is voel je dan op hoog tempo veel beter het nut van een goede arm inzet (met name goed naar achteren doorhalen), een goede kniehef, het belang van al je buikspieren en kun je gericht je paslengte vergroten. Wat mij betreft is controle dus het woord, waarbij ik zelf dan nog wel eens speel met het lager bij de grond (en dus hogere pasfrequent / versus het 'hoog' lopen, met dus veel meer zweefmoment)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Als je echt snelheid wilt maken, hoort je pasfrequentie omhoog te gaan. Die 180 is niet een kernwaarde die je moet aanhouden of zo.

Looptempo wordt bepaald door stapgrootte keer pasfrequentie. Om van snel lopen naar sprinten te gaan, kun je niet ineens je passen enorm veel langer maken. Dat zou ook enorm ten koste gaan van je efficiëntie. Een frequentie van 240 is dan ook niet ongewoon.

Strava

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Strides op een goede techniek deed me even denken aan de 400m's in estafettes na een competitie dag.

Soms loop je dan zo heerlijk tegen een muur aan dat je hoofd heen en weer gaat bewegen (oren naar schouders zeg maar). Zoals een clubgenoot het noemt: "lekker metselen" _O-

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
Ik heb ook een code voor Adidas gekocht van mijn rentepunten. De bedoeling was om die te gebruiken voor 35% op de nieuwe Ultraboosts 21 voor mijn vrouw, maar helaas kan je hem daar dan weer niet voor gebruiken (ook niet voor de eerdere versies). Dus up for grabs (geef wel ff een seintje als je hem gebruikt hebt):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door AppieR op 18-02-2021 07:42 ]

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

MaydayQ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:59:
Vandaag 45 min langzaam aan loopje in de stromende regen.
Moet er wel enorm aan wennen om bewust langzamer te lopen.
Voor mij is dat dan bij HS +/- 140 iets meer dan 6 min/km.
Zal me benieuwen of dat op den duur minder vreemd aanvoelt.
Het gaat op den duur wel beter/makkelijker is mijn ervaring, al moet ik de eerste kilometer(s) ook echt goed op mijn tempo letten (of de intensiteit instellen op zone 2 o.i.d. op het horloge) zodat je er vriendelijk aan herinnerd wordt dat je te hard gaat. Ik liep gister 50 min in zone 2. Dan moet ik onder de 130 blijven en dat is toch altijd in het begin met de handrem er op voor je gevoel. Maar eenmaal onderweg is het lekker lopen, focus op de techniek en de tijd volmaken :)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:11
Nou, de bestelling is eruit :) 5 paar schoenen bestellen, het voelt toch wat overdreven, haha! Maar goed, twee van Saucony (de Ride 13 en Triumph 18), de Brooks Hyperion Tempo, Asics GlideRide en Nike React Infinity Run. Ben benieuwd waar ik op uit kom... Ik heb de Nike maar een maat groter besteld en de Asics een halve maat groter. Allemaal verschillende schoenen, eens kijken waar ik op uitkom. Ze zijn allemaal direct leverbaar, dus dan kan ik ze volgende week gelijk proberen met de steunzolen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• BastiaanN
  • Niet online
Arjan90 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:04:
Allemaal verschillende schoenen, eens kijken waar ik op uitkom.
Allemaal? :P Qua maat las ik hier ooit ergens dat je naar de US maat moet kijken (en de lokale hardloopzaak bevestigde dat). Ik heb van alle sportschoenen die ik heb US 11 terwijl de EU maat verschillend is. Lijkt tot dusver altijd te kloppen :)

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 29-01-2021 07:36 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
@Arjan90 deel vooral je ervaringen met alle schoenen, heel graag zelfs! Ben vooral benieuwd wat je van de brooks hyperion tempo vindt.

Mijn roulatie krijgt binnenkort een paar gepensioneerden en zat eerst te kijken naar de ghost vanwege zijn hoge drop maar misschien is de hyperion tempo ook wel wat.

• Arjan90
Ga ik vooral doen! Eigenlijk zouden we hier ook zo'n "review generator" moeten hebben zoals in het "Welke film(s) heb je gekeken..." topic, kan @Rudedadude de database vullen met al zijn ervaringen :+ En de rest ook, vooral met "true to size". Goede tip van @BastiaanN mbt de maat, daar heb ik eigenlijk niet zo opgelet.
Volgende keer even op letten dan! Heb de Ghost 13 laten staan omdat ik die al eens in de winkel aan heb gehad en last had van een randje aan de voorkant.

Ik heb wel op precies het juiste moment de afspraak gemaakt, want de training van afgelopen maandag is niet echt lekker gevallen. Zou eigenlijk woensdag alweer lopen, maar die had ik uit voorzorg overgeslagen. Gisteren voelde het wel goed dus ik zou 's avonds weer, maar ergens op de trap zette ik een verkeerde stap en dat was funest. Nu gaat het weer goed, soms voel ik het wat, maar niet overdreven. Heb me daarom maar voorgenomen de tempotrainingen even over te slaan en nu alleen te duurlopen. Dan komen er minder zware schokken op mijn benen en als ik echt moet zwoegen wordt het technisch ook wat minder en daar zal de blessure niet beter van worden. En ik heb de 7-minute workout maar even opgepakt gisteren, dank voor de tip hier!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• GSX-MAN
  • Laatst online: 13:31

GSX-MAN

de/het/een

Tof, zondag een afspraak voor een rondje trail. Zin in, ook om eens weg te zijn uit de vaste omgeving.

Slecht idee... Hoe laat?

• Tim_W
Ben benieuwd hoe de Gliderides je gaan bevallen @Arjan90!

Ik heb ze een week of 2 geleden gehad en teruggestuurd... Ik had verwacht dat deze schoen relatief veel demping zou hebben en daarmee ideaal zou zijn voor rustige herstel (duur) loopjes, maar ik vond ze toch wel behoorlijk wat harder dan verwacht.

Strava Garmin 265

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-01 18:39
<offtopic> Zojuist tegen dit topic aangelopen, wat een welkome ervaring. Ik was al langer op zoek naar een goed hardloopforum en om dat nou hier tegen te komen is wel erg prettig. </offtopic>

Al weken wordt mijn hartslag steeds lager tijdens een goede hardloop sessie. Ik kan nu 8 km met een tempo van 4:50 met een max hartslag van 162 lopen. En eigenlijk wordt zowel mijn snelheid hoger als mijn hartslag gemiddeld lager. Dit geeft dus volgens mij aan dat mijn conditie beter wordt. Alleen wil ik zo nu en dan ook mijn hartslag omhoog krijgen. En daar gaat het mis. Als ik interval trainingen doe gaat mijn hartslag niet omhoog en komt hij eigenlijk niet hoger dan 165. Ondanks dat ik enkele maanden geleden eigenlijk altijd met interval over de 180 ging tot max 192. In de tussentijd ben ik wel met een hogere pasfrequentie gaan lopen en is dat een van de redenen waardoor mijn hartslag naar beneden is gegaan.
Maar als ik zoals ik wel vaker doe, een interval met 2 minuten op 90 % en dan 1 min wandelen en dit 10 keer, kom ik niet boven de 165.

Ook bij 5 km volle bak en aan het eind alles eruit persen kom ik niet boven de 165.

Soms lees ik iets over overtraindheid, maar ik heb niet het idee dat dit hier aan de orde is, aangezien ik wel nog steeds elke keer sneller ga en mijn rusthartslag in 5 maanden tijd met ongeveer 7 slagen is gezakt. Deze is niet afgelopen weken omhoog gegaan of iets dergelijks.

Nu begin ik me af te vragen of mijn Garmin 645 van een jaar oud kapot is of dat er iets met mijn hartslag is dat ik niet kan volgen.
Hebben jullie enig idee wat hier gebeurt?

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Nieuwe review op Solereview van de Soucony Ride 13 https://www.solereview.com/saucony-ride-13-review/

Conclusie sluit aan bij mijn ervaring t.o.v. van de Brooks Ghost 13. Ik vond de Ghost 13 ( ik heb ervaring met de 10,11 en 12) net wat te zacht, de Ride 13 voelt net wat lichtvoetiger, steviger aan dan de Ghost 13, vooral bij wat meer snelheid.

Ik heb er inmiddels 100km op gelopen en wissel de schoen af met de Ghost 12. Het verschil in drop, 12mm voor de Ghost t.o.v. 8mm voor de Ride merk ik niet, ook geen last van de kuiten gehad (midvoetlander)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@slvans geen last van cadence lock? Als je vertrouwt op de OHR op je pols kan het met koud weer mogelijk zijn dat je stiekem je cadans aan het meten bent - de OHR ziet dan het bewegen van je spieren beter dan vernauwde bloedvaatjes.

Ik heb het de laatste tijd bijna continu als ik met OHR loop, cadans van ~170-175 en HR loopt daar braaf achteraan (kleine vertraging).
Ook een FR645 hier trouwens, maar het is bij elk soort pols-OHR een mogelijkheid.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-01 18:39
Poekie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:51:
@slvans geen last van cadence lock? Als je vertrouwt op de OHR op je pols kan het met koud weer mogelijk zijn dat je stiekem je cadans aan het meten bent - de OHR ziet dan het bewegen van je spieren beter dan vernauwde bloedvaatjes.

Ik heb het de laatste tijd bijna continu als ik met OHR loop, cadans van ~170-175 en HR loopt daar braaf achteraan (kleine vertraging).
Ook een FR645 hier trouwens, maar het is bij elk soort pols-OHR een mogelijkheid.
Om eerlijk te zijn heb ik daar nog nooit van gehoord. Ik ben meteen eens in de cijfers gedoken en mijn training van gisteren erbij gepakt. Maar mijn cadans zit gemiddeld zo rond de 173 en mijn hartslag ergens tussen de 155 en 162 (na 2 km). Volgens mij sluit ik dan hiermee uit dat dit het is of zie ik iets over het hoofd?

• Tim_W
Ik heb ook de laatste 2/3 weken last van ontzettend slechte HS metingen @Poekie, waarschijnlijk die cadence lock die je omschrijft. Gisteren een klein loopje gedaan op gemiddeld 125 tot max 130, maar Garmin gaf achter gemiddeld 150 aan met hele stukken op 160/170+. Kan me overigens niet herinneren dat ik dit in de winter van vorig jaar ook zo had...

Door deze waardeloze metingen van de laatste tijd denkt Garmin dat het allemaal niet zo lekker gaat en zakt de Vo2 (bingo) en ben ik continu niet productief. 8)7

Strava Garmin 265

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Cadans lock heb ik nog niet van gehoord, maar heb zelf meestal ook onbetrouwbare metingen met een OHR. O.a. een flinke vertraging (irritant bij HIIT) en soms dat 'ie vast blijft zitten op een bepaalde waarde. Chest strap lost het op :)

• Tinusvolkel
Door optische ellende loop ik eigenlijk altijd met een hartslagband.
Dan blijven de brekingen nog mooi kloppen :)

Hoewel met die trail loopjes de laatste tijd moet ik Runalyze toch nog corrigeren.

PS je kan met Runalyze zien wat je moet lopen voor je maximaal haalbare tijd op de marathon, maar kan je hier ook een eigen tijd aan koppelen waaraan hij dan de trainingsafstanden aan koppelt?

• BastiaanN
  • Niet online
Ik vind het wel grappig dat mijn vo2max trend tussen runalyze en garmin totaal niet vergelijkbaar is. In Garmin ging mijn vo2max van goed naar bagger naar goed en in runalyze van bagger naar iets minder bagger :P Nouja uiteindelijk gaan ze nu allebei omhoog.. dus toch een soort van consensus: hallo conditie! :D

Runalyze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50hmH3cxEP3q3w0ubM1gTLdWzD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iCBc4JN52xgu0FSuPYx1vuik.png?f=user_large

Garmin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrX8ShqcJZC_yeySG9IBTMbeQlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pLe3nqk9cGIh6tktXVa2nBhq.png?f=user_large

• Krylinck
Vooral dat laatste, ja :P

Strava

• Arjan90
@Tim_W Je kan in bijv. Runalyze (als je dat gebruikt) wel een activiteit uitsluiten van bijv. VO2 berekeningen (ik geloof de "exlude for shape" optie, of zoiets).

@Tinusvolkel Waarom moet je corrigeren voor trailen? Kun je trailen niet als andere activiteit loggen in Garmin en zo ook op een andere manier laten binnenkomen in Runalyze om hem uit te sluiten van je VO2 berekeningen? Bijv. "Wandelen" registreerde hij bij mij als hardlopen, maar die heb ik nu apart toegevoegd aan Runalyze en nu wordt hij apart gezien en beïnvloedt het dus ook de VO2 berekeningen niet.
Wat wil je aanpassen voor de marathon? Wat houdt hij nu bijv. bij jou aan? Bij mij is het doel 73 kilometer per week en minimaal 1x 29 km of meer. Volgens mij past hij die omvang al aan op basis van je Effective VO2max potentie. Op basis van mijn Effective VO2max zou ik de marathon dan iets boven de 3,5 uur kunnen lopen. Hij denkt dat ik hem nu zou kunnen lopen in 4 uur en 23 minuten op basis van de Marathon Shape (dat is volgens mij wat te negatief belicht, 4 uur moet volgens mij al wel kunnen gezien ik dan mijn 30km tempo "gewoon" nog 12 kilometer moet volhouden, daar zou ik in de resterende 12 kilometer echt niet nog 23 minuten in gaan vervallen).

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:16:
Ik vind het wel grappig dat mijn vo2max trend tussen runalyze en garmin totaal niet vergelijkbaar is. In Garmin ging mijn vo2max van goed naar bagger naar goed en in runalyze van bagger naar iets minder bagger :P Nouja uiteindelijk gaan ze nu allebei omhoog.. dus toch een soort van consensus: hallo conditie! :D

Runalyze:
[Afbeelding]

Garmin:
[Afbeelding]
Runalyze komt aardig overeen met https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-4/ als ik jou strava PRs bekijk.
Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:20:
@Tim_W Je kan in bijv. Runalyze (als je dat gebruikt) wel een activiteit uitsluiten van bijv. VO2 berekeningen (ik geloof de "exlude for shape" optie, of zoiets).

@Tinusvolkel Waarom moet je corrigeren voor trailen? Kun je trailen niet als andere activiteit loggen in Garmin en zo ook op een andere manier laten binnenkomen in Runalyze om hem uit te sluiten van je VO2 berekeningen? Bijv. "Wandelen" registreerde hij bij mij als hardlopen, maar die heb ik nu apart toegevoegd aan Runalyze en nu wordt hij apart gezien en beïnvloedt het dus ook de VO2 berekeningen niet.
Wat wil je aanpassen voor de marathon? Wat houdt hij nu bijv. bij jou aan? Bij mij is het doel 73 kilometer per week en minimaal 1x 29 km of meer. Volgens mij past hij die omvang al aan op basis van je Effective VO2max potentie. Op basis van mijn Effective VO2max zou ik de marathon dan iets boven de 3,5 uur kunnen lopen. Hij denkt dat ik hem nu zou kunnen lopen in 4 uur en 23 minuten op basis van de Marathon Shape (dat is volgens mij wat te negatief belicht, 4 uur moet volgens mij al wel kunnen gezien ik dan mijn 30km tempo "gewoon" nog 12 kilometer moet volhouden, daar zou ik in de resterende 12 kilometer echt niet nog 23 minuten in gaan vervallen).
Heb geen Garmin ;) (die poept toch alleen maar bagger uit als ik dit topic moet geloven >:) ) dus hou het lekker bij de Apple watch, Maar op zich is het aanpassen een kleine moeite (1 vinkje)

Maar volgens Runalyze zou ik 2:45 op de marathon moeten kunnen lopen met m'n huidige Vo2max echter zou het mooi zijn als ik hem op 3:00 kan zetten. Echter komt de VO2max en de tabel van de link hierboven wel weer overeen met 3:00.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dit wordt er over Runalyze versus Garmins methode geschreven.
https://forum.runalyze.com/viewtopic.php?t=1729#p5893

Mijn inschatting in iig bij mij ook, is dat Garmin minimaal 5-6 VO2max punten te positief inschat....
Het was hier 3 weken geleden ~58-59.
Een ding is zeker dat zou wrs net onder de 40'op een 10km zijn volgens diverse bronnen en ook deze:
https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-4/
Als ik nu 46-47' loop ben ik blij.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 18:02
Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:20:..........Hij denkt dat ik hem nu zou kunnen lopen in 4 uur en 23 minuten op basis van de Marathon Shape (dat is volgens mij wat te negatief belicht, 4 uur moet volgens mij al wel kunnen gezien ik dan mijn 30km tempo "gewoon" nog 12 kilometer moet volhouden, daar zou ik in de resterende 12 kilometer echt niet nog 23 minuten in gaan vervallen).
Dat lukte mij anders best hoor, vanaf km 35 lukte me dat zelfs

• Arjan90
@Tinusvolkel Je zou in Runalyze de correctiefactor op je VO2max kunnen aanpassen zodat je Marathon eindtijd 3:00 is. Dan zou je vanuit daar zien welke omvang je moet lopen! En ik was even vergeten dat jij een AW had. Prima apparaat toch? Maar kun je daar geen andere activiteit loggen dan die je op een andere manier ontvangt via Runalyze? Je zou bijv. eens kunnen experimenteren met wandelen hoe hij de activiteit dan verwerkt, misschien kun je dan een kopie van een activiteit maken (zoals bij Garmin wel kan :> )

@Frenz64 Misschien dat ik wat overmoedig ben, jeugdigheid hè :D Ik heb ook nog niet verder gelopen dan 30 kilometer, maar dat ging wel soepel en ontspannen (terwijl ik tot dan toe niet verder was gelopen dan 21).

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:57:
@Tinusvolkel Je zou in Runalyze de correctiefactor op je VO2max kunnen aanpassen zodat je Marathon eindtijd 3:00 is. Dan zou je vanuit daar zien welke omvang je moet lopen! En ik was even vergeten dat jij een AW had. Prima apparaat toch? Maar kun je daar geen andere activiteit loggen dan die je op een andere manier ontvangt via Runalyze? Je zou bijv. eens kunnen experimenteren met wandelen hoe hij de activiteit dan verwerkt, misschien kun je dan een kopie van een activiteit maken (zoals bij Garmin wel kan :> )

@Frenz64 Misschien dat ik wat overmoedig ben, jeugdigheid hè :D Ik heb ook nog niet verder gelopen dan 30 kilometer, maar dat ging wel soepel en ontspannen (terwijl ik tot dan toe niet verder was gelopen dan 21).
Voor de rest mag ie het wel meetellen in de vermoeidheid en zo, alleen V02max niet, dus zo wel prima.
Als het goed is ga ik toch nog een sportmedische test doen (als de corona maatregelen wat minder zijn) dus kan dan mooi m'n maxhartslag / vo2max vergelijken.

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04-2025
Een leuk feitje tussendoor:

Zojuist asics dynablast ontvangen van sport 2000 en ik ging ze passen. Blijken het beiden rechterschoenen te zijn 😀 ik heb rare voeten, maar toch niet zo raar...

• AppieR
Op de een of andere manier is mijn inschatting van Garmin/Runalyze juist conservatiever dan die van ProRun. Mijn PR's:
- 5km: 20:50 (als onderdeel van onderstaande 10)
- 10km: 42:18 (dec 2020)
- HM: 1:34:43 (okt 2020)
VO2max volgens ProRun (gebaseerd op deze tijden): 55
VO2max volgens Garmin: 52 (sinds gisteren, daarvoor 50-51)
(effective) VO2max volgens RunAlyze: 46

Mijn trainingstempo's en omslagpunt komen 1-op-1 overeen met de inschattingen van ProRun behorende bij een VO2max van 55. Ik loop ook structureel (veel) sneller tijdens 'wedstrijden' dan de inschattingen van Garmin. Of zou gewicht ook nog van invloed kunnen zijn?

• Krylinck
@AppieR gewicht is van invloed, ja. De eenheid van VO2-max is ml/kg/min. Milliliter zuurstof per kilogram lichaamsgewicht per minuut.

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:50:
Ga ik vooral doen! Eigenlijk zouden we hier ook zo'n "review generator" moeten hebben zoals in het "Welke film(s) heb je gekeken..." topic, kan @Rudedadude de database vullen met al zijn ervaringen :+ En de rest ook, vooral met "true to size". Goede tip van @BastiaanN mbt de maat, daar heb ik eigenlijk niet zo opgelet.
Volgende keer even op letten dan! Heb de Ghost 13 laten staan omdat ik die al eens in de winkel aan heb gehad en last had van een randje aan de voorkant.
Ik ben degene die regelmatig in dit topic heeft gezegd dat je beter op centimeter of Amerikaanse maat kunt letten bij het bestellen van hardloopschoenen, dat is een stuk consistenter dan de europese vertaling van die maten. En met schoenenervaringen blijft het een kwestie van wie is de loper en wat is zijn/haar achtergrond. Een hiellander vindt iets heel anders van schoenen dan een voorvoetlander, een snelle loper met korte grondcontacttijd merkt iets anders dan een langzame loper met langere grondcontacttijd, iemand die weinig demping en/of weinig drop gewend is, etc. Veel van mijn schoenen bevinden zich aan de snelle / minimale kant van het spectrum en los van wat ik lees in reviews heb ik weinig te vertellen over de schoenen die in een reguliere hardloopwinkel staan (deze zomer voor het laatst in een Runnersworld geweest, er stond geen een schoen die ik interessant stond) en waar veel mensen hier ook op lopen. Ik lees er meestal wel reviews over en heel soms (Reeboks, Saucony ES) koop ik iets wat redelijk regulier is. De Brook Hyperion Tempo is ook een grensgeval, al ligt die wel redelijk in mijn straatje (redelijk licht en 'superfoam'). En die is inmiddels hier vaker genoemd, dus ik ben benieuwd wat anderen gaan vinden.

• Arjan90
Alle schoenen zitten net niet goed, dus dat is snel opgelost :+ Maar even kijken wat het precies is. Ik heb alle schoenen in lengte 27,5cm (US 9,5):
  • Asics GlideRide knellen aan de buitenkant door het Asics werkje, door de dunne stof die eronder zit voelt het hard aan tegen de buitenkant van mijn voet. Voorkant lijkt prima.
  • Brooks Hyperion Tempo lijken echt heel goed qua pasvorm en heel licht bovenwerk, maar zijn aan de voorkant te kort.
  • Saucony Ride 13 is net te smal (heb ik met de Guide 13 ook en daardoor krampt het soms iets). Ik moet eigenlijk een iets bredere schoen.
  • Saucony Triumph 18 idem, lijken wel heel goed te zitten, lekkerder dan de Ride 13.
  • De Nike React Infinity Run heb ik als enige in maat 44 (US10, lengte 28cm), lijken als enige OK te zitten maar lopen onwennig, morgen nog even proberen.
Ik had de Asics GT4000 juist in maat 44 geloof ik, maar die waren te ruim aan de voorkant. Kortom, ik wil eigenlijk de Brooks Hyperion in maat 44 bestellen (even kijken waar) en ben op zoek naar tips voor en net wat bredere schoen. Morgen nog maar even de Triumph aan, even vergelijken nog een keer.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:02:
Alle schoenen zitten net niet goed, dus dat is snel opgelost :+ Maar even kijken wat het precies is. Ik heb alle schoenen in lengte 27,5cm (US 9,5):
  • Asics GlideRide
  • Saucony Ride 13
  • Saucony Triumph 18
............. ben op zoek naar tips voor en net wat bredere schoen.
Toch wel bijzonder dat er geen 2E brede schoenen bij zitten zo te zien in dat lijstje.
En er schijnt nog een maat onder te zitten?
Kijk voor inspiratie hier eens rond:
https://hardloopschoenen....rdloopschoenen-heren/?p=1

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Tinusvolkel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:11:
[...]

Dank je :) mijn gevoel zegt een schema ;) Dat pdfje (trainingsschema_marathon_streeftijd_3uur.pdf) van Paul van den Bosch wat op het forum wel eens rondslingert (maar waarvan de link helaas niet meer werkt) heb ik altijd wel interessant gevonden.
@Sport_Life heeft ook met dit schema getraind dacht ik.

Probeer daarom nu alvast de weekomvang mooi wat te vergroten zodat ik dit soort schema's beter aan kan.

Maar als jij nog tips hebt voor een goed schema als ervaren marathon op snelheid loper, graag. :)
Ik kan alleen maar zeggen wat voor mij heeft gewerkt: veel kilometers en constant trainen (dus niet de ene week 30, dan 80, dan 40, etc). Natuurlijk wel rustweken inbouwen. Ik liep de laatste twee marathons beide een PR en trainde toen stug volgens Pfitzinger. De enige andere keer sub 3 was met een soort souplessemethode.

Ik denk (maar weet t niet zeker) dat nu heel rustig volume opbouwen echt een goed idee is idd. Wat is het maximale weekvolume in t schema dat je wilt gaan doen?

En: zorg er voor dat je compleet zonder pijntjes aan je echte marathontraining begint. Liever nu een dag of twee pauze vanwege een pijntje dan tijdens de specifieke voorbereiding. Verder ook oefenen met eten en drinken, en je marathonspecifieke trainingen zoveel mogelijk op de wedstrijd laten lijken (qua drinken, gelletjes, kleding, parcours).

Na de taper ben ik meestal superfris en voelen de eerste 30km heel makkelijk. Daar moet je dus niet in trappen (zoals ik al wel een paar keer heb gedaan). De eerste dertig moet met de handrem er op. Ik heb in Berlijn de eerste helft zelfs op hartslag gelopen (sneller dan gepland, maar op hartslag “ontspannen snel”).

Ik denk dat van alle trainingen in Pfitzinger de meest effectieve (voor mij) de lange duurloop met marathontempo zijn geweest: in t begin misschien 26km met de laatste zes op marathontempo, opbouwend naar iets van 32 met meer dan 20km marathontempo. Dat is niet makkelijk maar heeft mij heel goed geholpen.

Ik mag zondag 32km met 4x12 minuten op marathontempo, dat wordt ook lekker afzien!

• Tinusvolkel
chris schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ik kan alleen maar zeggen wat voor mij heeft gewerkt: veel kilometers en constant trainen (dus niet de ene week 30, dan 80, dan 40, etc). Natuurlijk wel rustweken inbouwen. Ik liep de laatste twee marathons beide een PR en trainde toen stug volgens Pfitzinger. De enige andere keer sub 3 was met een soort souplessemethode.
Ik kijk het nu een beetje op intensiteit dus rustiger wat meer en sneller wat minder, zie bijvoorbeeld de laatste weken:
WK53 100km gem tempo 4:54 (eerste keer 100km)
WK1 50km gem tempo 4:29
WK2 63km gem tempo 4:33
WK3 55km gem tempo 4:24
WK4 85km gem tempo 5:00 (schatting is namelijk deze week :) )

Maar in pfitzinger ga ik mij ook is verdiepen.
Ik denk (maar weet t niet zeker) dat nu heel rustig volume opbouwen echt een goed idee is idd. Wat is het maximale weekvolume in t schema dat je wilt gaan doen?
Het schema staat in de post die je quote (is inmiddels bijgewerkt) maar het maximale is 100km
Verder doe ik nu ook mooi wat meer trails, zodat ik mooi wat sterker word.
En: zorg er voor dat je compleet zonder pijntjes aan je echte marathontraining begint. Liever nu een dag of twee pauze vanwege een pijntje dan tijdens de specifieke voorbereiding. Verder ook oefenen met eten en drinken, en je marathonspecifieke trainingen zoveel mogelijk op de wedstrijd laten lijken (qua drinken, gelletjes, kleding, parcours).
Pijntjes heb ik gelukkig (nog) weinig last van... * Tinusvolkel klopt af
Eten en drinken doe ik nu ook tijdens m'n lange lopen, maar moet weer is gaan testen met gelletjes.
Na de taper ben ik meestal superfris en voelen de eerste 30km heel makkelijk. Daar moet je dus niet in trappen (zoals ik al wel een paar keer heb gedaan). De eerste dertig moet met de handrem er op. Ik heb in Berlijn de eerste helft zelfs op hartslag gelopen (sneller dan gepland, maar op hartslag “ontspannen snel”).
Daarom had ik in het loopje er ook bij gezet dat de marathon pas begint bij 30km ;)
Ik denk dat van alle trainingen in Pfitzinger de meest effectieve (voor mij) de lange duurloop met marathontempo zijn geweest: in t begin misschien 26km met de laatste zes op marathontempo, opbouwend naar iets van 32 met meer dan 20km marathontempo. Dat is niet makkelijk maar heeft mij heel goed geholpen.
Wat voor mij werkt weet ik nog niet, maar lange afstanden met tempo's erin liggen mij wel :)
Ik mag zondag 32km met 4x12 minuten op marathontempo, dat wordt ook lekker afzien!
Succes d:)b voor mij is het marathon tempo nog niet echt afzien (voor totale afstanden van onder de 25km) echter zal de laatste interval hier ook wel niet meer zo comfortabel zijn :9

Gisteren het boek "looptraining van A tot Z" (waar ook het marathon schema instaat) binnengekregen en al wat doorheen gebladerd, staat al veel interessants in en qua trainings intensiteiten houdt hij de karvoren methode aan die al zo goed als overeen komt met wat ik nu doe. :)

Verder (omdat je tweaker bent) al begonnen met een excel die schema mooi vertaald naar een outlook kalander (alleen even de wedstrijddag invullen) en waarin meteen alle trainingen staan met bijbehorende hartslagen op basis van je max en rust hartslag

• Bigm1990
Solo time-trial 10km verslag:

Huidige pr: 36:20
Doel sub 35 minuten

Vooraf: sinds gisteren wat extra pijntjes zoals dat wel vaker is voor een wedstrijd. Zal wel door de spanning komen. Normaal gesproken is de nacht voor de wedstrijd erg slecht doordat de kinderen (twee stuks) rond spoken. Dat viel nu gelukkig mee. De oudste stond rond 06:00 bij ons bed. Op zich een goede nachtrust.

Plan van aanpak:
Tijdens warm up merkte ik dat de eerste 4km wind (schuin) tegen zouden zijn. Dan 2 km wind (schuin) mee. Dan 1,5km weer tegen en dan nog 2,5km (schuin)mee. Plan was om negatief te splitten door de eerste 6 km tussen 3:27-3:30 te lopen. Dan de laatste 4 proberen te versnellen.

De race zelf:
Km 1: de eerste kilometer is altijd onwennig. Ik zoek naar tempo en ademhaling. Uiteindelijk de ontspanning kunnen vinden en gelopen in 3:26.

Km 2-4: wind tegen en lange rechte weg. Geprobeerd op de ademhaling te letten en ontspanning te zoeken. Bij benaderen spoorwegovergang gaa de lampen aan, besloten om toch over te steken met goed zicht op trein. Uiteindelijk allemaal tussen 3:26-3:30.

Km 5-6: wind mee. Het idee was om zelfde tempo te houden, maar iets op adem te komen voor de komende km wind tegen. Het op adem komen lukte goed, echter tempo zakte uiteindelijk iets te veel in 3:25 en 3:30.

Km 7-8,5 wind tegen, kon het tempo niet vast houden met ontspanning. Besloten te gaan versnellen en all in te gaan. Hartslag ging beduidend omhoog echter tempo op horloge niet... Ik dacht hier dat de poging zou mislukken maar uiteraard ging het nog goed dus vol door! Uiteindelijk piept het horloge en laat 3:25 zien, gelukkig!

Km 8,5-10: de laatste 2,5km met de wind mee. Mijn hartslag was al hoog met snakken naar lucht door het stuk tegen. Besloten niet in te zakken maar vol door te knallen. Gelukkig nu geen trein bij de overgang. De laatste bocht en nog 500 meter. De benen kunnen niet meer, maar kom op! Uiteindelijk de laatste kilometers in 3:20 en 3:10! Een eindtijd van 34:05. Wat een gelukzalig gevoel, al zegt de sporter altijd dat die 33:xx ook mogelijk was. Alweer een doel te pakken zeg maar!

Strava link:
Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/UUzNs66Tsdb

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:32
Bigm1990 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:01:

Doel sub 35 minuten

Vooraf: sinds gisteren wat extra pijntjes zoals dat wel vaker is voor een wedstrijd. Zal wel door de spanning komen. Normaal gesproken is de nacht voor de wedstrijd erg slecht doordat de kinderen (twee stuks) rond spoken. Dat viel nu gelukkig mee. De oudste stond rond 06:00 bij ons bed. Op zich een goede nachtrust.

Plan van aanpak:
Tijdens warm up merkte ik dat de eerste 4km wind (schuin) tegen zouden zijn. Dan 2 km wind (schuin) mee. Dan 1,5km weer tegen en dan nog 2,5km (schuin)mee. Plan was om negatief te splitten door de eerste 6 km tussen 3:27-3:30 te lopen. Dan de laatste 4 proberen te versnellen.

De race zelf:
Km 1: de eerste kilometer is altijd onwennig. Ik zoek naar tempo en ademhaling. Uiteindelijk de ontspanning kunnen vinden en gelopen in 3:26.

Km 2-4: wind tegen en lange rechte weg. Geprobeerd op de ademhaling te letten en ontspanning te zoeken. Bij benaderen spoorwegovergang gaa de lampen aan, besloten om toch over te steken met goed zicht op trein. Uiteindelijk allemaal tussen 3:26-3:30.

Km 5-6: wind mee. Het idee was om zelfde tempo te houden, maar iets op adem te komen voor de komende km wind tegen. Het op adem komen lukte goed, echter tempo zakte uiteindelijk iets te veel in 3:25 en 3:30.

Km 7-8,5 wind tegen, kon het tempo niet vast houden met ontspanning. Besloten te gaan versnellen en all in te gaan. Hartslag ging beduidend omhoog echter tempo op horloge niet... Ik dacht hier dat de poging zou mislukken maar uiteraard ging het nog goed dus vol door! Uiteindelijk piept het horloge en laat 3:25 zien, gelukkig!

Km 8,5-10: de laatste 2,5km met de wind mee. Mijn hartslag was al hoog met snakken naar lucht door het stuk tegen. Besloten niet in te zakken maar vol door te knallen. Gelukkig nu geen trein bij de overgang. De laatste bocht en nog 500 meter. De benen kunnen niet meer, maar kom op! Uiteindelijk de laatste kilometers in 3:20 en 3:10! Een eindtijd van 34:05. Wat een gelukzalig gevoel, al zegt de sporter altijd dat die 33:xx ook mogelijk was. Alweer een doel te pakken zeg maar!

Strava link:
Dat is een serieus snelle tijd! Leuk om je verslag te lezen. Kon het bijna voelen, klasse!

• MaydayQ
  • Laatst online: 14-01 22:04
Als beginner was er voor mij een 45min DL vanochtend.
Liep niet zo fijn geen idee, kon niet echt een tempo vinden en snelheid en hs dan ook all over the place.
Streven was om rond de 150 bpm te lopen en dat is als gemiddelde wel gered maar blehhh.

Volgende week herkansing kan niet altijd goed gaan.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
Heerlijke ronde gemaakt vanochtend. Kwam in een lekker ontspannen tempo en hield dat heel constant vol. Door een kleine navigatiefout kwam ik uiteindelijk op 11.7 km uit, wat eigenlijk net even iets verder is dan de bedoeling was (doel was 10km). Het gaat voor mijn gevoel in ieder geval weer de goede kant op.

• Krylinck
Ik heb nu net een marathon gelopen. Of zo voelde het toch 😅

Strava

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02-2025
Ik heb een vraag aan jullie. Ik loop nu sinds een jaar of 3 hard. Tussen 5 - 20KM per keer, en dat 3x per week. Nu waren mijn schoenen laatst echt "af" (Nike Pegasus) en moest ik nieuwe hebben. We zaten toen al in lockdown waardoor de winkela dicht waren (vorige schoenen bij Run2Day gekocht). Ik dacht dus; ik koop (online) de opvolgers van mijn huidige schoenen, zit je altijd wel goed...

De schoenen zitten me tot nu toe (na een week of 3) echt niet lekker. Last van mijn spieren in onderbeen, spier naast mijn scheen en het lijkt alsof ik een hele andere loophouding heb door de schoenen. Na 5KM voelen m'n benen zo zwaar en verzuurd dat k niet meer de kracht heb om door te lopen.

Komt dat door de schoenen? Is dat normaal bij nieuwe schoenen? Heb ik toch verkeerde schoenen gekocht?

Moet ik m'n oude schoenen er weer bij pakken (wel echt versleten)... Wat is jullie advies? Ik vind het erg lastig...

• Krylinck
wizzlewaxx schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:01:
Ik heb een vraag aan jullie. Ik loop nu sinds een jaar of 3 hard. Tussen 5 - 20KM per keer, en dat 3x per week. Nu waren mijn schoenen laatst echt "af" (Nike Pegasus) en moest ik nieuwe hebben. We zaten toen al in lockdown waardoor de winkela dicht waren (vorige schoenen bij Run2Day gekocht). Ik dacht dus; ik koop (online) de opvolgers van mijn huidige schoenen, zit je altijd wel goed...

De schoenen zitten me tot nu toe (na een week of 3) echt niet lekker. Last van mijn spieren in onderbeen, spier naast mijn scheen en het lijkt alsof ik een hele andere loophouding heb door de schoenen. Na 5KM voelen m'n benen zo zwaar en verzuurd dat k niet meer de kracht heb om door te lopen.

Komt dat door de schoenen? Is dat normaal bij nieuwe schoenen? Heb ik toch verkeerde schoenen gekocht?

Moet ik m'n oude schoenen er weer bij pakken (wel echt versleten)... Wat is jullie advies? Ik vind het erg lastig...
Laat me raden... je had een Pegasus 36 en nu een 37. Dat zijn hele andere schoenen die volgens solereview in niets meer lijken op de voorganger. Daarom is de 36 ook nog steeds te koop en je zou kunnen kijken of je er nog een paar van kunt bemachtigen.

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

Arjan90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:02:
Oftewel: je echtw hardloopschoenmaat is us10 en niet 9,5? Ik kom qua lengte ook altijd weg met us 11.5, maar dat vinden mijn buitenste 2 tenen nooit leuk. Daarnaast: door hardlopen verandert na verloop van tijd de vorm van je voeten. Mijn eerste schoenen waren 11-11.5, nu 11.5 en bijna altijd 12. Lengte van mijn voet is iets van 29cm of zelfs iets minder en ik koop schoenen met lengte 30cm. Niet iedereen heeft voeten als Robert de Niro die in de vorm van z'n schoenen zijn gaan staan:

Afbeeldingslocatie: https://pics.wikifeet.com/Robert-De-Niro-Feet-2928766.jpg

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo weer even 20km gelopen, dat was lang geleden. Wilde eigenlijk kort rondje doen maar van 't een kwam 't ander en voor ik het wist zat ik op 15km en moest ik nog 5 km naar huis ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• chris

Doel sub 35 minuten

[...]

Strava link:
Mooi verslag en toptijd! Ook erg knap dat je de laatste kilometers zo snel kon. Had je 't gevoel dat je harder liep door de wind (dus constante inspanning) of juist een hardere inspanning hebt geleverd? Lijkt me idd dat je bij een vlakke inspanning en geen wind onder de 34 komt!

• Krylinck

Doel sub 35 minuten

Plan van aanpak:

De race zelf:

Strava link:
Dikke tijd, collega 👍

Strava

• Bigm1990
chris schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Mooi verslag en toptijd! Ook erg knap dat je de laatste kilometers zo snel kon. Had je 't gevoel dat je harder liep door de wind (dus constante inspanning) of juist een hardere inspanning hebt geleverd? Lijkt me idd dat je bij een vlakke inspanning en geen wind onder de 34 komt!
Het kostte vooral een hardere inspanning nnde eerste kilometers waardoor ik al snel moeite moest doen om ontspannen te blijven lopen. De tweede keer wind tegen lukte dat niet en toen besloot ik er vol door heen te lopen en te hopen dat ik het vol zou houden. Het volhouden werd wel geholpen door wind mee aan het eind.

Nu eerst een sub 16 5k najagen en dan weer een snelle 10.

• Arjan90
@Bigm1990 Leuk om je verslag te lezen, wat een snelheid! Gave sololoop gelopen dan en zoals je al zei op basis van het verloop: Dat. Kan. Sneller! Bij ons op de club loopt ook iemand de 5km in 15 minuten, bizar hoe snel hij dan loopt en vooral het gemak van het lopen valt me dan altijd op. Zo licht, zo ontspannen. Die haalt mij op de 3.000 meter gewoon 2x in :'(

Mijn snellere duurloop van afgelopen vrijdag is goed gevallen, geen extra last van het been gehad en het wordt met de dag weer minder. Vandaag dus maar weer een rondje om het weektotaal nog een beetje op te vijzelen. De komende week gewoon lekker duurlopen, kennelijk is dat prima te verduren oOo

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Het vriest en ik sta ergens in een bos. We gaan zo meteen 10 kilometer lopen, is het raar dat ik nu zeg dat ik er zin in heb?

Slecht idee... Hoe laat?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:55
GSX-MAN schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:27:
Het vriest en ik sta ergens in een bos. We gaan zo meteen 10 kilometer lopen, is het raar dat ik nu zeg dat ik er zin in heb?
Ja. Want het algemene sentiment hier is dat hardlopen nooit leuk is maar toch mee schijnt te vallen na de eerste drie kilometer. ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Veel plezier :).
Ik ga vanmiddag ook een rondje lopen , al eerder met iemand afgesproken dus kan niet meer terug :)

Twijfel nog wel aan de kleding, gisteren in korte broek maar nu neig ik naar een lange broek.. ook omdat het tempo wat lager ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 31-01-2021 09:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• AppieR
Sport_Life schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Veel plezier :).
Ik ga vanmiddag ook een rondje lopen , al eerder met iemand afgesproken dus kan niet meer terug :)

Twijfel nog wel aan de kleding, gisteren in korte broek maar nu neig ik naar een lange broek.. ook omdat het tempo wat lager ligt.
Gisteren in korte broek!? 😱 Ik liep me gisteren op de dijk te bedenken dat ik het nog nooit zo koud had gehad met hardlopen. En dan met lange broek, trui, handschoenen, capuchon en buff over m’n neus. Maar moest een rondje zone 0 en met die snijdende wind was het moeilijk warm worden.

Vandaag 15km MT. Denk dat ik na de warming up maar even langs huis ga om een jasje uit te doen.

Veel plezier vandaag! Geniet van het weer!

• InZane
Dat is helemaal niet raar! Het is perfect loopweer nu!

Helaas kan ik zelf nog niet ;(

Gaan vanmiddag wel een stukje wandelen in het bos met de kids en hond. Ook lekker, maar het is geen hardlopen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ff voor de zekerheid.....dat zijn de Sense Ride 3 toch? Hoe bevallen ze nu? :)

Zo ja, dan zet ik die ook op mijn shortlist naast de nieuwe Brooks Cascadia 15, beide hebben een drop/offset van 8mm zodat mijn peesjes niet zo schrikken komende vanaf de 12mm van de Ghost 13 waarmee ik op straat loop.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Frenz64
InZane schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:40:
[...]
.......Helaas kan ik zelf nog niet ;( ......
Hoe gaat het met de kuit dan? Heb 't ff gemist, was het een spierscheuring? (#onlinediagnosecheck)

Veel spanning in m'n lijf, het is vandaag een jaar geleden dat ik van de trap viel. Twee maanden geleden met m'n fysio afgesproken dat als ik links en rechts de lunges even goed kan doen, hij niet heel boos wordt dat ik ga proberen 5 km te hardlopen. Dat is eigenlijk al een paar weken zo, maar ik vond het wel mooi om deze zondag prikken.

Ik ga zo los dus, althans, mits pijnvrij en met wandelen tussendoor. Geen idee hoe dat zal gaan, maar gisteren de loopspullen van het zolder halen was al een kick........tbc

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Frenz64 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Hoe gaat het met de kuit dan? Heb 't ff gemist, was het een spierscheuring? (#onlinediagnosecheck)

Veel spanning in m'n lijf, het is vandaag een jaar geleden dat ik van de trap viel. Twee maanden geleden met m'n fysio afgesproken dat als ik links en rechts de lunges even goed kan doen, hij niet heel boos wordt dat ik ga proberen 5 km te hardlopen. Dat is eigenlijk al een paar weken zo, maar ik vond het wel mooi om deze zondag prikken.

Ik ga zo los dus, althans, mits pijnvrij en met wandelen tussendoor. Geen idee hoe dat zal gaan, maar gisteren de loopspullen van het zolder halen was al een kick........tbc
Lekker hè die kick. Ik ben zo jaloers op mensen die een 10km doen en die dan uitlopen noemen. Ik kan op het moment niet eens een 5km een misschien niet eens 1km achter elkaar. Blessures zijn echt kut en demotiverend.
Een positieve noot, ik lijk steeds minder last te hebben van mijn knie.

• InZane
Frenz64 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Ja gescheurd inderdaad, maar het valt mee. Ik mag echt niet klagen. Vorige week kon ik alleen strompelen en nu wandel ik er alweer aardig overheen. Kreeg alweer commentaar van m'n vrouw dat ik te hard liep tijdens het uitlaten van de hond, dus dat zegt genoeg :+
Lukt inmiddels ook weer om alleen met m'n slechte been op m'n tenen te staan :)

Wil morgenavond met m'n vrouw voorzichtig een rondje joggen afgewisseld met wandelen gaan proberen. Heb er wel vertrouwen in.

• Frenz64
Kijk daar mee uit @InZane, die wond is nog fragiel. Bij weinig belasting voelt dat dan prima, maar zodra er stress op komt loop je het risico dat die scheur weer optreedt.

Helaas ook weer uit eigen ervaring, ik had 4 jaar geleden ofzo last van soort van kleine zweepslagjes. Als ik dan te snel begon, omdat ik pijnvrij was, kwamen ze keihard weer terug op dezelfde plaats. Neem de rust die je fysio adviseert, bij spierscheuringen is dat minimaal 3 weken dacht ik.

• BastiaanN
  • Niet online
Vanochtend liep ik buiten met de hond en toen begon het toch gelijk al weer te kriebelen om gelijk daarna even de loopschoenen aan te trekken en een lekker rondje te doen.

Wat een fantastisch weer is het vandaag zeg! Ook een rondje van 6km dat helemaal vanzelf leek te gaan. Lekker lage hartslag voor het tempo, ook heerlijk om te zien dat er toch wel een flinke progressie in mijn conditie zit. Blijkbaar reageert mijn lichaam erg goed op wat vaker in de week lopen t.o.v. verder maar minder vaak. In Garmin zit de prestatieconditie de laatste twee weken ook bijna elke keer op +4/+5 :)

Wordt wel tijd dat alle mensen weer wat beters te doen hebben dan wandelen. Jeetje wat is het druk overal!

• chris
Hier is het min zes en sneeuw/ijs. De eerste helft van m'n lange loopje vandaag was in de sneeuw op een fietspad (hier in Duitsland worden de fietspaden als laatste geruimd, of helemaal niet). Ging lekker. Toen kwam de 4x12min marathontempo, dat was wel even afzien, ook vanwege snijdende wind, kou en ijs. Maar m'n doeltempo (ongeveer) gehaald, ik denk dat het in betere omstandigheden makkelijk doeltempo was geweest. Wel écht koud: ik had vier laagjes aan boven: een merinowolshirt, een longsleeve, een kort shirt en een (relatief) dikke loopjas. En een sjaal en een muts.

• AppieR
chris schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:38:
Hier is het min zes en sneeuw/ijs. De eerste helft van m'n lange loopje vandaag was in de sneeuw op een fietspad (hier in Duitsland worden de fietspaden als laatste geruimd, of helemaal niet). Ging lekker. Toen kwam de 4x12min marathontempo, dat was wel even afzien, ook vanwege snijdende wind, kou en ijs. Maar m'n doeltempo (ongeveer) gehaald, ik denk dat het in betere omstandigheden makkelijk doeltempo was geweest. Wel écht koud: ik had vier laagjes aan boven: een merinowolshirt, een longsleeve, een kort shirt en een (relatief) dikke loopjas. En een sjaal en een muts.
Loop je die marathontempo’s in je beoogde tempo, marathonhartslagzone of beide?

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:02
AppieR schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Marathonhartslagzone wat is dat :?

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:38
Een vraag van mijn kant aan Kinvara dragers: ben zelf een groot Saucony liefhebber en loop nu veel op de Rode ISO. Nu weet ik dat de Kinvara bekend staat als een 'snellere' schoen, maar in mijn ervaring was die ook een stuk smaller. Nu is de 11 hier en daar goedkoper doordat de 12 er aan komt. Wat is jullie ervaring met de pasvorm?

• AppieR
Roadman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Een slag of 5-10 onder je omslagpunt. Laat ik de vraag anders stellen: In welke zone lopen jullie je marathontempo’s?

@Totrail Mijn kinvara’s heb ik in US 13, Tweakerbokjes ook, Pegasus 37 ook, Ghost 12 ook.

[ Voor 14% gewijzigd door AppieR op 31-01-2021 13:14 ]

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:00
BastiaanN schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:16:
Wordt wel tijd dat alle mensen weer wat beters te doen hebben dan wandelen. Jeetje wat is het druk overal!
Viel me ook op. Dacht, zo lekker met -4 er op uit rond 9 uur, voor de drukte aan. Heb eigenlijk alleen maar 11km zitten slalommen. Uit arren moede loop ik tegenwoordig maar zelf iedere keer naar de andere kant van het pad, opzij gaan voor anderen lijkt voor velen een brug te ver.

"Better ask questions before you shoot"

• Roadman
AppieR schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Een slag of 5-10 onder je omslagpunt. Laat ik de vraag anders stellen: In welke zone lopen jullie je marathontempo’s?

@Totrail Mijn kinvara’s heb ik in US 13, Tweakerbokjes ook, Pegasus 37 ook, Ghost 12 ook.
Je tempo's kun je beter op beoogd tempo lopen. Staar je niet blind op hartslag.

Hartslagzone is daarbij van ondergeschikt belang en bovendien is je hartslag nogal aan fluctuaties onderhevig. En is hartslag persoon specifiek en niet met elkaar te vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Roadman op 31-01-2021 13:37 ]

• chris
AppieR schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Ik loop op m'n beoogd tempo, maar ook niet precies. Hier is het nooit vlak (altijd heuveltjes). Zo liep ik tegen de wind in iets van 10 sec langzamer per km, heuvelop ietsje langzamer en heuvelafwaarts weer wat sneller. Dus eigenlijk meer de intensiteit. Op dit moment gingen ze rond de 175-176 ofzo, terwijl m'n marathonhartslag ietsje lager ligt (170). Oftewel: ik moet nog even doortrainen voordat het beoogde tempo ook op een hartslag gaat die ik vol kan houden.
Roadman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Je tempo's kun je beter op beoogd tempo lopen. Staar je niet blind op hartslag.

Hartslagzone is daarbij van ondergeschikt belang en bovendien is je hartslag nogal aan fluctuaties onderhevig. En is hartslag persoon specifiek en niet met elkaar te vergelijken.
Ja... ik kijk er ook niet heel veel naar. Maar voor m'n voorlaatste marathon (de enige waarbij ik nauwelijks ben ingestort) heb ik besloten op hartslag te lopen. Ik heb gekeken naar m'n lange duurloopjes en wat ik daar aan tempo goed vol kon houden qua hartslag (170) en had besloten de eerste helft op hartslag te lopen, als een soort handrem. Dat ging juist veel sneller dan ik dacht, en de tweede helft heb ik meer op gevoel gelopen (minimaal sneller). Op zich heeft dat wel echt goed uitgepakt! (Maar kan ook toeval zijn geweest).

[ Voor 40% gewijzigd door chris op 31-01-2021 13:44 ]

• Frenz64
Roadman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Da's je hartslag bij marathon tempo :+

Maar goed, ik ben geweest yaaayyyyy!

Viel mee en viel (zwaar) tegen, zoals ik op Strava zeg.

Het absoluut goede nieuws is dat de knie het prima hield, voelde wel wat, maar verre van pijn. Nu fingers crossed dat ik geen napijn of vervelende reactie krijg.

Wat viel er zwaar tegen dan? Man man man, mijn conditie is echt met de noorderzon vertrokken zeg, begon ontspannen met joggen, 6:18 eerste km oid. Maar dat bleek als snel max tempo te zijn. Na 3 km toch iets aangezet en zowaar nèt onder de 6 min gedoken (5:59 8) ). Maar het voelde als conditioneel voluit gaan.
Anyway, goed in de gaten houden hoe belastbaar m'n knie is, maar de eerste keer geeft hoop.

[ Voor 64% gewijzigd door Frenz64 op 31-01-2021 13:50 ]

• Roadman
Frenz64 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Dan maar niet hopen op een slechte nacht ervoor dan of iets warmer weer. Ligt je hartslag zo een paar slagen hoger. Wat doe je dan? Langzamer lopen? :+

• AppieR
Roadman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Dan maar niet hopen op een slechte nacht ervoor dan of iets warmer weer. Ligt je hartslag zo een paar slagen hoger. Wat doe je dan? Langzamer lopen? :+
Nou, dat was dus wel een beetje de achtergrond van mijn vraag. Bij mijn trainingen op marathontempo staat in TrainingPeaks: Loop op je streefsnelheid. Maar daarbij ook een hartslagzone van 158-166. Mijn streefsnelheid is tussen de 4:30 en 4:40, maar dan zit ik wel hoger qua hartslag. Vandaag 4:50 gelopen en dan blijf ik redelijk in die zone. Dus loop je langzamer en train je om sneller te kunnen lopen in die zone, of loop je harder en train je om dat op den duur bij een lagere hartslag te kunnen doen?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Frenz64 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Maar goed, ik ben geweest yaaayyyyy!

Viel mee en viel (zwaar) tegen, zoals ik op Strava zeg.

Het absoluut goede nieuws is dat de knie het prima hield, voelde wel wat, maar verre van pijn. Nu fingers crossed dat ik geen napijn of vervelende reactie krijg.

Wat viel er zwaar tegen dan? Man man man, mijn conditie is echt met de noorderzon vertrokken zeg, begon ontspannen met joggen, 6:18 eerste km oid. Maar dat bleek als snel max tempo te zijn. Na 3 km toch iets aangezet en zowaar nèt onder de 6 min gedoken (5:59 8) ). Maar het voelde als conditioneel voluit gaan.
Anyway, goed in de gaten houden hoe belastbaar m'n knie is, maar de eerste keer geeft hoop.
Goed nieuws! d:)b
Hopelijk de start van weer vele loopjes. Die conditie komt vanzelf wel weer, maar het is zeker confronterend (zeg ik als ervaringsdeskundige). Anderzijds gaf het mij ook heel veel voldoening om weer gaandeweg de progressie te zien. Dat motiveert echt wel om te blijven doorzetten :)

Vanochtend hier ook een lekker loopje gedaan door een stijf bevroren landschap. Er lag zelfs ijs op de eerste meter uit de kant van het lokale kanaaltje... Maar met -4 en een fris windje in het open landschap was ik erg blij met een longsleeve ondershirt en een longsleeve daar overheen. Het enige minpuntje waren een aantal ijsplaten op het fietspad dat ik afliep, met daarnaast een soort halfbevoren ijs/slush/ijswater mix in het gras waar je tot je enkels in verdwijnt. Na ( -O- ) de eerste sectie werd dat dus even wandelen bij zo'n ijsplaat en er voorzichtig overheen glibberen :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Roadman
AppieR schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Nou, dat was dus wel een beetje de achtergrond van mijn vraag. Bij mijn trainingen op marathontempo staat in TrainingPeaks: Loop op je streefsnelheid. Maar daarbij ook een hartslagzone van 158-166. Mijn streefsnelheid is tussen de 4:30 en 4:40, maar dan zit ik wel hoger qua hartslag. Vandaag 4:50 gelopen en dan blijf ik redelijk in die zone. Dus loop je langzamer en train je om sneller te kunnen lopen in die zone, of loop je harder en train je om dat op den duur bij een lagere hartslag te kunnen doen?
Je doel is om dat tempo te lopen. Dus loop je harder om op den duur dat tempo bij een lagere hartslag kunt lopen.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Uiteindelijk was het rondje met @Blomminator 12 kilometer en supergaaf. Mooie omgeving, koud, lekker gelopen, ijs in mijn baard en briljante uitzichten.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:48:
[...]

ff voor de zekerheid.....dat zijn de Sense Ride 3 toch? Hoe bevallen ze nu? :)

Zo ja, dan zet ik die ook op mijn shortlist naast de nieuwe Brooks Cascadia 15, beide hebben een drop/offset van 8mm zodat mijn peesjes niet zo schrikken komende vanaf de 12mm van de Ghost 13 waarmee ik op straat loop.
Trailster 2. En ze moeten nog binnen komen.

Slecht idee... Hoe laat?

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Brrr, het was even frisjes vanmorgen. Om 0930 @GSX-MAN opgepikt bij de parking en een lekkere ronde over de Soesterduinen gedaan. Paar mooie trailpaadjes, wat bevroren zand en een blauwe lucht. Heerlijk.

Helaas op m'n nieuwe Speedcross 5 wel twee kleine blaartjes gelopen, op de tweede teen; beetje bovenop, voor de nagel. Dat is we balen. Ongeveer een speldenknopje. Te klein?
Ze voelen niet te klein, want groter en ze slippen.

Daarnaast groeit mijn grote-teen-nagel niet rechtdoor, maar behoorlijk omhoog. (Ik heb net gegoogled maar geen vergelijkbare plaat gevonden). Hierdoor drukt de nagel (zelfs heel kort geknipt) altijd tegen 't bovenwerk aan. Bij mijn vorige Nikes zelfs er doorheen. Ook met andere schoenen 'snijden' ze door de stof heen. Hierdoor ook wel druk op de grote teen...

Al met al een beetje Hobbit-voeten, want het niet makkelijk maakt iets comfortabels te vinden want lekker trailt. Iemand tips voor schoenen met wijde/'hoge' neus? Gericht op de langere trailruns.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Totrail schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:03:
Een vraag van mijn kant aan Kinvara dragers: ben zelf een groot Saucony liefhebber en loop nu veel op de Rode ISO. Nu weet ik dat de Kinvara bekend staat als een 'snellere' schoen, maar in mijn ervaring was die ook een stuk smaller. Nu is de 11 hier en daar goedkoper doordat de 12 er aan komt. Wat is jullie ervaring met de pasvorm?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Loop nu op de Triumph 18 maar ben op zoek naar een tweede paar (en eventueel derde paar). Aangezien ik op soloreview las dat de Triumph 18's eigenlijk niet echt bedoeld zijn voor wat ik er mee doen ("snellere rondjes" van een km of 15), zat ik dus ook naar de Kinvara te kijken. Ben alleen een beetje bang dat deze schoen te weinig demping heeft, ondanks dat ik 16kg afgevallen ben zit ik nog steeds dicht bij de 90kg, wat schijnbaar weer een omslagpunt is voor veel schoenen. Eigenlijk zou ik op Saucony Echelons moeten lopen, die zijn expliciet bedoeld voor mijn gewicht.

• AppieR
Mvd1981 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Loop nu op de Triumph 18 maar ben op zoek naar een tweede paar (en eventueel derde paar). Aangezien ik op soloreview las dat de Triumph 18's eigenlijk niet echt bedoeld zijn voor wat ik er mee doen ("snellere rondjes" van een km of 15), zat ik dus ook naar de Kinvara te kijken. Ben alleen een beetje bang dat deze schoen te weinig demping heeft, ondanks dat ik 16kg afgevallen ben zit ik nog steeds dicht bij de 90kg, wat schijnbaar weer een omslagpunt is voor veel schoenen. Eigenlijk zou ik op Saucony Echelons moeten lopen, die zijn expliciet bedoeld voor mijn gewicht.
Ik weet niet wat de drop is van die Triumphs, maar bij de kinvara’s is dat maar 4mm. Dus eigenlijk minder geschikt voor haklanding en zorg dat je stevige kuiten hebt voor je er langer op gaat lopen.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Blomminator schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:41:
Brrr, het was even frisjes vanmorgen. Om 0930 @GSX-MAN opgepikt bij de parking en een lekkere ronde over de Soesterduinen gedaan. Paar mooie trailpaadjes, wat bevroren zand en een blauwe lucht. Heerlijk.

Helaas op m'n nieuwe Speedcross 5 wel twee kleine blaartjes gelopen, op de tweede teen; beetje bovenop, voor de nagel. Dat is we balen. Ongeveer een speldenknopje. Te klein?
Ze voelen niet te klein, want groter en ze slippen.

Daarnaast groeit mijn grote-teen-nagel niet rechtdoor, maar behoorlijk omhoog. (Ik heb net gegoogled maar geen vergelijkbare plaat gevonden). Hierdoor drukt de nagel (zelfs heel kort geknipt) altijd tegen 't bovenwerk aan. Bij mijn vorige Nikes zelfs er doorheen. Ook met andere schoenen 'snijden' ze door de stof heen. Hierdoor ook wel druk op de grote teen...

Al met al een beetje Hobbit-voeten, want het niet makkelijk maakt iets comfortabels te vinden want lekker trailt. Iemand tips voor schoenen met wijde/'hoge' neus? Gericht op de langere trailruns.
De (imitatie) Speedcross die ik heb, zijn vooral heel smal, waardoor mijn tenen er nogal ingepropt zitten. Maar goed, ik heb nog nooit echte gehad, dus ik kan het niet goed vergelijken.

Slecht idee... Hoe laat?

• Mvd1981
  • Nu online
AppieR schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Ik weet niet wat de drop is van die Triumphs, maar bij de kinvara’s is dat maar 4mm. Dus eigenlijk minder geschikt voor haklanding en zorg dat je stevige kuiten hebt voor je er langer op gaat lopen.
De drop van de Triumphs is 8mm, schijnbaar meer gemaakt voor een middenvoet landing, wat ik volgens de analyse van RunnersWorld van lang geleden doe. Ik zie inderdaad een lagere drop bij de Kinvara, dan maar op zoek naar een schoen van Saucony voor het snellere werk met 8mm drop (even los van de Endorphin Pro en Speeds die niet/amper verkrijgbaar zijn en meer voor het wedstrijdwerk schijnen te zijn).

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01 22:08
Vandaag ook weer een rondje. Er wou iemand ook met harlopen beginnen, dus zelf ook nog een keer sessie 1 van start to run 5k gedaan. Morgen dan maar sessie 7 doen.
https://strava.app.link/S6DNq2v1udb

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat een fantastisch loopweertje vandaag, ideaal dit _/-\o_

Heerlijk jullie verhalen te lezen hoe jullie gaan, of je nu terugkomende bent van een kwetsuur, een dikke PR hebt weten te pakken of een hoop kilo's bent weten af te vallen, chapeau allen (y)

Ik zag behoorlijk op tegen de oefening van vandaag. Mijn eerste kwartiertje, 2 weken ofzo terug, vond ik erg pittig.
De intervallen daarna (3x10min met wandelpauzes van 5, de volgende keer 4 en resp 3 minuten) liep ik een stuk makkelijker.

Blij was ik dan ook dat na ik op het eindpunt van de eerste keer 15min mijn stopwatch nog niet gehoord had en zowaar een 250 meter verder geraakte voor ik die pieptoon hoorde.
Nu kan dat natuurlijk de vorige keer door tegenwind zijn geweest maar het was erg prettig om achterom te kijken naar waar ik de vorige keer eindigde in plaats van dat ik die 250 meter te kort kwam :P
De terugweg dezelfde route en toen ging de pieper 50 meter vóór het initiële startpunt.
Niet gek vond ik zelf voor het 2de kwartier na 5 minuten intervalwandeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGU-I2kHj7mJJt05fHhYbM78QJI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f98TrfZWWBmGrPBOp8J7xBJb.jpg?f=user_large

Afgevinkt *O*

En nog even een dankjewel naar @Roozzz die een dikkere longsleeve adviseerde hier. :)

Mijn Gore shirt is een schot in de roos. Eronder loop ik met een Icebreaker Merino thermoshirtje, afwisselende met lange of korte mouw, al naar gelang de omstandigheden.

Het Gore shirt is van wat geruld materiaal en heeft binnenin een soort relief (een soort honingraat) wat zorgt voor extra lucht als isolatie. Het shirt is breed inzetbaar van vrieskou met koude wind tot +10 C, als daarbij de zon goed schijnt dan wordt het wel wat warm.

Een buitje is ook geen probleem, door de stof blijft de buitenlaag nat door de neerslag, maar slaat niet zomaar naar binnen. Die binnenzijde blijft gewoon droog, afhankelijk van je eigen transpiratie natuurlijk maar ik voelde goed verschil tussen de binnen en buitenkant na wat koude ijsregen.

Fijn shirt al met al en veel fijner dan lopen met mijn waterdichte shell, zoals gezegd wordt dat veel klammer en koel je daarbij veel te veel af door het gebrek aan isolatie.

Ik ben blij met mijn shirtje :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kDb2neJpXAMJxeToEox7dPnkbs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IxUmNolRHWPO1IWnK6vkm6hm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPNnEDsCAzQIhVfhMhe7XdkR1qM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K7Ngs2XIyN6kpkoqsz05B06G.jpg?f=user_large

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Arjan90
@Mvd1981 De Ride 13 is mogelijk ook een goed alternatief als iets vlottere schoen? Zie https://www.solereview.com/saucony-ride-13-review/. Heb je daar al eens naar gekeken? Ik ga er dan even vanuit dat je loopt in neutrale schoenen. Ik ben erg te spreken over de Guide 13 en volgens mij zijn hier wel meer liefhebbers van zowel de Guide als Ride serie. T.o.v. de Triumph duidelijk bedoeld voor wat meer snelheidswerk (maar, het is geen Kinvara).

Onderaan de review van Solereview staat ook een suggestie voor rotatie, daar zie je dat ze de Endorphin Speed noemen als "Cushioned, long-distance shoe", maar wat mij betreft zou je daar ook goed de Triumph kunnen plaatsen. In alle eerlijkheid snap ik de Speed daar niet helemaal, omdat dit volgens mij wel wat meer een wedstrijdschoen is. Volgens mij lopen een aantal mensen hier op de Shift, die dan in die rotatie de plek van de Speed inneemt.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Wow. Topdag. Met @Blomminator om 9.30 afgesproken aan een bosrand tussen Soest en Amersfoort en 12 kilometer over bospaden, heuveltjes en zandvlaktes gelopen. De Utrechtse Heuvelrug is mooi en ik maak er te weinig gebruik van. Ja, een keertje bij De Paltz laats: https://www.utrechtslandschap.nl/routes/wandelen/de-paltz , maar dit moet ik echt veel vaker doen.

Salomon trailvest van @Blomminator is top, die komt op mijn lijstje. De natuur in op gewone hardloopschoenen kan, maar die Salomons die onderweg zijn gaan goed van pas komen.

De kou, het ijs in mijn baard, het briljante uitzicht op sommige plekken en het algehele gevoel van tevredenheid tijdens het lopen waren fantastisch. Geen interesse voor gemiddelde snelheid, niet deze kilometer nog een tandje harder dan de vorige maar gewoon lekker door de natuur rennen en genieten van de ochtend. Bijna weer zoals buiten spelen.

Slecht idee... Hoe laat?

• Frenz64
GSX-MAN schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:03:
[...]
De kou, het ijs in mijn baard, het briljante uitzicht op sommige plekken en het algehele gevoel van tevredenheid tijdens het lopen waren fantastisch. Geen interesse voor gemiddelde snelheid, niet deze kilometer nog een tandje harder dan de vorige maar gewoon lekker door de natuur rennen en genieten van de ochtend. Bijna weer zoals buiten spelen.
Bijna?

Maar poëzie op de zondagavond, altijd +1

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
Vanmiddag de maand ook heerlijk afgesloten. Eerst met vrouw en de kids naar de Soesterduinen. Nadat de kinderen uit geklauterd en uitgerend waren ging vrouwlief met de kids weer naar huis en kon ik het tempo duur loopje van mijn schema naar huis terug lopen.
Beviel erg goed en gaan we vaker op die manier doen, zo kom ik nog eens wat verder van huis en de Soesterduinen als eerste kilometers is ook heerlijk lopen (maar man.. wat was t daar druk).
Viel me wel zwaar om de tempo’s vast te houden, maar wel een heerlijk gevoel aan de loop overgehouden.
Qua maand target ook een record; 133km in een maand gaat ver over mijn piek tot dusver heen en de benen en t lijf voelen nog goed ook. Op naar een eerste HM in april

Strava

• Mvd1981
  • Nu online
Arjan90 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:55:
@Mvd1981 De Ride 13 is mogelijk ook een goed alternatief als iets vlottere schoen? Zie https://www.solereview.com/saucony-ride-13-review/. Heb je daar al eens naar gekeken? Ik ga er dan even vanuit dat je loopt in neutrale schoenen. Ik ben erg te spreken over de Guide 13 en volgens mij zijn hier wel meer liefhebbers van zowel de Guide als Ride serie. T.o.v. de Triumph duidelijk bedoeld voor wat meer snelheidswerk (maar, het is geen Kinvara).

Onderaan de review van Solereview staat ook een suggestie voor rotatie, daar zie je dat ze de Endorphin Speed noemen als "Cushioned, long-distance shoe", maar wat mij betreft zou je daar ook goed de Triumph kunnen plaatsen. In alle eerlijkheid snap ik de Speed daar niet helemaal, omdat dit volgens mij wel wat meer een wedstrijdschoen is. Volgens mij lopen een aantal mensen hier op de Shift, die dan in die rotatie de plek van de Speed inneemt.
Ik heb de review inderdaad gelezen en ook de rotatie suggesties. Vandaar dat ik op de kinvara uit kwam. Ik ben inderdaad van de neutrale schoenen. Ik weet alleen niet precies wat ze bedoelen met medium paced trainings. Vandaag liep ik bijvoorbeeld rond de 4m00 voor 10,5km (na een wandeling van 9km).

De shifts heb ik hier staan maar die gaan terug (via Amazon, had gezocht op de pro’s en ff niet gezien dat er shifts als zoekresultaat werden getoond, ze lijken ook zo verdomd veel op elkaar). De speeds en de pro’s lijken nergens verkrijgbaar in us size 12, anders had ik daar nu graag op rondgelopen, alleen heb ik dezelfde terughoudendheid in verband met het element wedstrijdschoenen. Als ik op de runningshoesguru.com site kijk worden deze schoenen mij ook altijd aangeraden.

edit:

Schoenen besteld, voor 98€ kan je er haast geen buil aan vallen. Zeker in die citroen gele kleur val je voldoende op 8) Zag de Triumph 18 voor 135€ staan, ook geen gek bedrag. Misschien nog een setje erbij bestellen voor de rotatie...

[ Voor 10% gewijzigd door Mvd1981 op 31-01-2021 22:16 . Reden: En besteld ]

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-01 19:11

K-Jay

Klaas Jan

De afgelopen 17 weken heb ik een trainingsplan van Garmin Coach Amy gevolgd. Doelstelling was het lopen van de 10km binnen 45 minuten.
Zaterdag moest dan de apotheose plaats gaan vinden. Amy had er niet zo veel vertrouwen meer in en stelde voor om op vrijdag nog een pittige intervaltraining te doen. Die heb ik toch maar overgeslagen.

Het plan was om over de dijk het hele stuk in zuidwestelijke richting te lopen zodat ik nog wat kon profiteren van de wind. Tijdens het inhobbelen naar de startplek voelde ik al dat de wind niet helemaal uit de verwachte hoek waaide. Ach, we zien wel waar het schip strandt.

Kilometer 1 begint met flinke wind schuin van voren, lekker dan...toch 4:25 gelopen, sneller dan de vereiste 4:30. De tweede kilometer weer iets te rustig, in 4:33. Even in het ritme komen. De wind komt nu van opzij, soms schuin van achter en is snijdend koud.
Kilometers 3 t/m 7 gaan volgens plan, allemaal net onder de 4:30. De wind blijft, is nog steeds koud en helpt niet echt. Maar dat geeft niet, 't loopt volgens plan! KM8 doe ik buitendijks om even van de wind af te zijn. Die gaat in 4:33, hmm, dit verval kunnen we niet gebruiken. Terug op de dijk zie ik in de verte de torens van de sluis. Zo ver hoef ik gelukkig niet...toch?
De laatste twee kilometers. Ik voel dat ik het ga halen, maar ondertussen gaat het steeds zwaarder. De eindsprint stel ik uit tot de laatste 100 meter. Een groepje hardlopers komt me tegemoet, maar ik ben te gefocust om ze te groeten. Dan piept de Garmin. Het zit erop. Voor de zekerheid loop ik nog een paar meter door. Ik heb het gehaald! 44:29!

Dan zie ik dat ik vlakbij die sluis sta, wat betekent dat het nog een flink stuk lopen is naar huis. Nu is de wind echt tegen en echt koud. Het eerste stukje kan ik nog wat hobbelen, maar even later is wandelen het hoogst haalbare. Verkleumd en verstijfd kom ik thuis. Opwarmen. Eten. Douchen. De beloning die ik mezelf beloofd had is dan al besteld: een Aftershokz Aeropex. Die ga ik nodig hebben, want het trainingsschema voor de HM is al ingepland. Maar dat begint dinsdag pas. Nog even rust, nog even nagenieten.

Strava: https://www.strava.com/activities/4704067323

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

K-Jay schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:32:
De afgelopen 17 weken heb ik een trainingsplan van Garmin Coach Amy gevolgd. Doelstelling was het lopen van de 10km binnen 45 minuten.
Zaterdag moest dan de apotheose plaats gaan vinden. Amy had er niet zo veel vertrouwen meer in en stelde voor om op vrijdag nog een pittige intervaltraining te doen. Die heb ik toch maar overgeslagen.

Het plan was om over de dijk het hele stuk in zuidwestelijke richting te lopen zodat ik nog wat kon profiteren van de wind. Tijdens het inhobbelen naar de startplek voelde ik al dat de wind niet helemaal uit de verwachte hoek waaide. Ach, we zien wel waar het schip strandt.

Kilometer 1 begint met flinke wind schuin van voren, lekker dan...toch 4:25 gelopen, sneller dan de vereiste 4:30. De tweede kilometer weer iets te rustig, in 4:33. Even in het ritme komen. De wind komt nu van opzij, soms schuin van achter en is snijdend koud.
Kilometers 3 t/m 7 gaan volgens plan, allemaal net onder de 4:30. De wind blijft, is nog steeds koud en helpt niet echt. Maar dat geeft niet, 't loopt volgens plan! KM8 doe ik buitendijks om even van de wind af te zijn. Die gaat in 4:33, hmm, dit verval kunnen we niet gebruiken. Terug op de dijk zie ik in de verte de torens van de sluis. Zo ver hoef ik gelukkig niet...toch?
De laatste twee kilometers. Ik voel dat ik het ga halen, maar ondertussen gaat het steeds zwaarder. De eindsprint stel ik uit tot de laatste 100 meter. Een groepje hardlopers komt me tegemoet, maar ik ben te gefocust om ze te groeten. Dan piept de Garmin. Het zit erop. Voor de zekerheid loop ik nog een paar meter door. Ik heb het gehaald! 44:29!

Dan zie ik dat ik vlakbij die sluis sta, wat betekent dat het nog een flink stuk lopen is naar huis. Nu is de wind echt tegen en echt koud. Het eerste stukje kan ik nog wat hobbelen, maar even later is wandelen het hoogst haalbare. Verkleumd en verstijfd kom ik thuis. Opwarmen. Eten. Douchen. De beloning die ik mezelf beloofd had is dan al besteld: een Aftershokz Aeropex. Die ga ik nodig hebben, want het trainingsschema voor de HM is al ingepland. Maar dat begint dinsdag pas. Nog even rust, nog even nagenieten.

Strava: https://www.strava.com/activities/4704067323
Supervet. Wat een bazentijd! _/-\o_ _/-\o_

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1 ... 89 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.