SideShow schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:26:
[...]
Mn hart heeft dikwijls uuurenlang een harde(re) 'pump' na het trainen.
Kan ik soms wat moeilijker van slapen, zelfs al was de loopsessie 12+ uur geleden. Voelt vreemd aan.
De laatste 2 runs heb ik mn HR (adhv nieuwe garmin smartwatch, heel blij mee) "laag" proberen te houden (7km aan 143bpm, en deze morgen 6K aan 153bpm) maar toch zit ik fysiek met een beetje een raar gevoel in de borststreek.
Ondertussen al eens aan het opsnorren hier waar ik terecht kan in de buurt voor de tests.

In aanvulling wat hier al is gezegd, heb ik even teruggekeken naar mijn eiegen waarden en ervaringen Wellicht dat je daar iets aan hebt.
- In 2015 begonnen met hardlopen (toen 41 jaar), opgebouwd met een beginners schema, in 10 weken naar 5km.
- Na 10 weken liep ik 5km in ~30 minuten, (pace: 6:00/km), met een hartslag van 180!
- Omdat ik die hoge hartslag niet vertrouwde heb ik een groot sportmedisch onderzoek laten doen. Uitslag: VO2 max van 42, omslagpunt op 185, max op 200. Verder geen abnormaliteiten, dus volledig belastbaar.
Huidige situatie:
- Gemiddelde hartslag bij een pace van 6:00/km is gezakt naar 150-155bpm (was dus 180).
- Hartslag is nog steeds relatief hoog, onder de 145bpm gebeurt is "niets"
- Ik doe mijn meeste loopjes op basistempo, 5:40/km met een hartslag van ~160
Wat je er voor jezelf zou kunnen uithalen:
- Spiegel je niet aan anderen. Talentvolle duursporters hebben vaak een hoge snelheid bij lage hartslag, maar, voor de meesten is dit heel anders
- Opbouwen en conditie verbeteren kost tijd (en geduld)
- De belangrijkste wat mij betreft: als je twijfelt en/of als je gevoel over je lijf niet goed is, dan is een groot sportmedisch onderzoek aan te raden. Dan krijg je nog een keer een check-up hoe je hart reageert onder belasting, maar krijg je daarnaast hele waardevolle informatie over je eigen unieke waarden zoals Vo2 max, omslagpunt, maximale hartslag, longinhoud, vetpercentage etc etc. Op basis hiervan kan je veel gerichter trainen en opbouwen.