• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net terug van een 10km waar niet ik maar de regen een trappetje deed; elke zoveel minuten ging het harder regenen. Ik had niets aan dat echt waterdicht was (weerbericht checken? Naaaaah niet nodig :') ), maar wel iets dat winddicht was als toplaag. Ik heb t geen moment koud gehad (ook qua voeten niet, voelde wel echt water in m'n schoenen maar voeten bleven warm).
Zo zie je maar weer, laagjes (waar lucht in kan die je opwarmt met je lichaamswarmte) icm winddichte bovenlaag (zodat het laagje lucht binnen niet afkoelt) helpen toch echt goed om je warm te houden!
En goede sokken doen daar ook een hoop bij want met warme voeten voel je jezelf vaak ook warm(er).

@Krylinck wat zie je dat goed positief in zeg! Succes met het herstel *O*.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:36

m-vw

Dus?

@Gonadan ik heb als ondershirt een lingsleeve van Craft en een hemd van Fusion. Beide zitten goed strak en geven net even wat extra bescherming dan lopen in enkel een gewone longsleeve of een t-shirt.

Bij Craft moet je je even inlezen. Ze hebben diverse gradaties in thermokleding. Geschikt voor onze winter, maar ook voor plaatsen waar meer dan 5cm sneeuw valt.

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01 09:08

pdavie2311

Live life to the fullest..

Damn! Schiet het vandaag weer in mijn rug! Staat mijn romp weer scheef op het onderstel! 2 jaar geleden ook al man. Was net zo lekker bezig met hardlopen! Donderdag fysio, maar hoop echt wel vrijdag weer te kunnen hardlopen, als is het sjokken..Moet toch meer in mijn lage hartslagzones lopen, komt dat goed uit...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• VinnyAMS
  • Laatst online: 12-01 22:08
Bedankt voor de tip ook. Heb de Craft besteld.ben benieuw.
Roozzz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Volgens mij zit je op het goede spoor. Ik gebruik een groot deel van de winter enkele ondershirts van Craft, de Active Extreme. Daar zijn tal van varianten van te vinden, evt met een windstoppende laagje op de borst als je dat fijn vindt. Neem niet de Craft be-active, die is mij te los zittend. Daar draag ik meestal een T-shirtje over en als het kouder is een lang laagje. Echte thermo's zijn al snel te warm denk ik; dat heb ik nog nooit aangedurfd :+

Als tussenvorm gebruik ik ook nog wel eens een kort ondershirt in combi met oftewel een hele dunne longsleeve (voor relatief warm weer), of met een dikke longsleeve (maar dat is typisch wat zweteriger dan een lang ondershirt).

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Krylinck schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]

[Afbeelding]

De operatie ging goed. Flink wat gehak en gebeitel, de orthopeed is tevreden en het was blijkbaar geen overbodige ingreep, haha. Ik hoop op een goede nacht, we gaan het zien. Twee weken op krukken, maar ik mag belasten. Daarna een maand of twee fietsen en dan weer rustig opbouwen. Aankijken!

Maar... Als je alles meerekent zit ik al op de helft van het herstel. Afgelopen twee maanden al nauwelijks kunnen hardlopen en dan de komende twee maanden nog.
Zag al een foto voorbijkomen op Strava (kudo voor de orthopeed :+ ) maar grappig om mijn oude werkgever (die kans acht ik groot gezien het meubilair) weer eens te zien. Succes met het herstel! Loop (figuurlijk gezien dus :+) je daar ook nog bij de sportarts?

Strava

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
vhal schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:12:
[...]

Zag al een foto voorbijkomen op Strava (kudo voor de orthopeed :+ ) maar grappig om mijn oude werkgever (die kans acht ik groot gezien het meubilair) weer eens te zien. Succes met het herstel! Loop (figuurlijk gezien dus :+) je daar ook nog bij de sportarts?
Bij het Alrijne gewerkt ja? Ik kom niet bij de sportarts, ben letterlijk een keer bij de orthopeed geweest en over twee weken nog een keer een telefonisch consult. That’s it :)

Strava

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

@Krylinck ja, klopt. Ik ben er nu 5 maanden weg maar ik was werkzaam bij een ondersteunende dienst en niet zo zeer aan het bed. Wat betreft de sportarts, ze werken best nauw samen met de orthopeden maar wellicht was dit in jouw geval niet noodzakelijk. Waarschijnlijk ligt de electieve zorg ook redelijk op z'n gat zoals in menig ziekenhuis. Wel fijn dat je desondanks snel terecht kon

Strava

• Krylinck
@vhal klopt wel ja. Meestal is het natuurlijk meer dan 1,5 week wachten op OK maar dit was een gelukje omdat sommige mensen dus niet durven tijdens deze situatie. Het was nu of over minstens drie maanden.

Sportarts zou trouwens idd de normale route zijn, maar ik had m'n diagnose en behandelplan al bedacht dus kon in één keer naar de orthopeed haha

Strava

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Man, wat een kleding opties allemaal, ik heb twee korte broeken, twee lange broeken en twee shirts.

Deze shirts dus:
https://www.decathlon.nl/...?mc=8544264&c=GRIJS_BLAUW

Alleen eergister even een vest geleend uit mijn fiets garderobe maar had het eigenlijk al snel te warm.

Voor de rest, om de dag wordt er wel een wasje gedraaid dus dan gaan ze om en om mee (loop in principe om de dag ongeveer).

Vandaag voor het eerst eens een keer billat geprobeerd, 10 setjes 30-30. Eerste ging in 3:36 en liep langzaam op tot 4:10 dus mag nog wel iets constanter maar beviel opzich prima.

https://strava.app.link/sAv2DE3N9cb

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:21
Idd wat heeft iedereen hier veel kleding (aan).

Hier altijd 1 laag, en loop meestal nog kort kort, rond het vriespunt doe ik lang lang maar dan gaan de mouwen meestal ook nog wel omhoog als ik het wat warmer krijg.

Heb vooral de broeken met veel zakken aan van de decathlon en dit shirt met lange mouwen is voor mij warm genoeg.

Verder nog een set van het werk waardoor ik pakweg 1x per week een sport wasje draai.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:58
Qua kleding had ik het gisteren ook wel warm. Maar merk met rustpauzes e.d. wel dat ik anders teveel afkoel. Gelukkig kan ik de longsleeve gewoon opstropen en het ritsje kan open. Het ligt er ook een beetje aan of je beschut loopt, in de stad of midden door het weiland. Gisteren eerst door het weiland, toen was het nog wat fris, toen door het bos, toen was het warm, toen weer door het weiland: fris! Wind tegen/wind mee scheelt natuurlijk ook flink. Toen het begon te regenen (hele koude druppels) heb ik de mouwen weer teruggedaan.

@Tinusvolkel Ik heb dat shirt inderdaad ook, zit prima! Goedkoop shirtje, maar prima. Merk wel dat hij op mijn buik nu minder wordt, twee seizoenen gebruikt. Maar goed, het is ook een goedkoper shirt.

Heb dit jaar nog geen thermoshirts- of broeken gebruikt, dit wordt zoals het er nu naar uit ziet het tweede jaar dat ik ze voor niets in de kast heb liggen. Hoewel, mijn schoonbroertje heeft mijn thermoshirt van de week gebruikt. Toch nog iemand die het gebruikt.

Grappig, hoe iedereen zo toch zijn eigen "temperatuur huishouding" heeft. Zoveel mensen, zoveel wensen!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:33
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:56:
Idd wat heeft iedereen hier veel kleding (aan).

Hier altijd 1 laag, en loop meestal nog kort kort, rond het vriespunt doe ik lang lang maar dan gaan de mouwen meestal ook nog wel omhoog als ik het wat warmer krijg.

Heb vooral de broeken met veel zakken aan van de decathlon en dit shirt met lange mouwen is voor mij warm genoeg.

Verder nog een set van het werk waardoor ik pakweg 1x per week een sport wasje draai.
Dat shirt heb ik ook, maar die heb ik niet vaak aan, want te warm.
Doe liever een dunne(!) longsleeve aan met daarover een gewoon shirtje met korte mouwen.

Heb trouwens ook veel Decathlon spul in de kast liggen, naast wat AV kleding (Craft) en wat gekregen shirtjes. Bevalt mij prima!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik draag rond het vriespunt een lange mouwen fietsthermo van Decathlon van rond de 15 euro. Bevalt goed, lekker lang rond de taille (geen tocht - kun je instoppen). Na 3km is alles op temperatuur en kan eea los. Nu met een lange tight van Fusion. Nu ook met dunne handschoentjes van Nike en een buff; ook die gaan na 3km uit.

In geval van veel wind of (kans op) regen - dan ook m'n Gore shakedry 5 jasje. Wind en waterdicht. Maar ook afhankelijk van de lengte van de loop en het veld. Een open-weiland op de wind is altijd kouder dan een trail in het bos, dus daar ook zeker naar kijken.

Uiteindelijk meestal te warm gekleed...

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Gisteren tijdens een wandelingetje mijn zoon van bijna 14 uitgedaagd voor een sprintje...

Mijn zoon liep in de zomer een klein beetje hard, ca. 10km in de week, veel snelheid en uithouding zat er toen nog niet in, bovendien is hij er in de herfst mee gestopt.

Maar goed, tijdens het eerste sprintje (tempo 4:00 - 4:30) liep hij dus sneller dan ik... Pas bij het tweede sprintje liep ik hem aan het eind voorbij doordat ik de inhoud had om vol te houden en hij moe werd.

Kortom: ik wordt oud, volgende maand 47...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@bert74 En.. moet je nu nog trakteren... nu hij je iig 1x voorbij is gegaan... 8)

PS: Volgens mij wachten de kids hier tot ik stokoud ben... :? tis ze iig nog niet gelukt... 8)

• Arjan90
@bert74 Haha, leuk is dat! Ik doe dat met zoonlief (7) die op de fiets dan wil racen. Dan moet ik inderdaad echt sprinten, hij gaat wel 20kmpu op de fiets, dat houd ik hardlopend echt niet lang vol :D Mooi is dat hij met de fiets bijv. langzaam start en dat ik bijna meteen op snelheid ben, maar langzaam gaat hij me dan inhalen en dan moet ik echt gas geven om hem voor te blijven. Op kleine stukjes win ik het nog wel, maar anders niet. En een 7-jarige kun je ook met gewoon hardlopen nog "laten winnen". Dat hoef je bij een 14-jarige ook niet meer te doen :+ Die hebben dat wel door...

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:39
Over de kleding discussie: is het ook niet belangrijk wat te koud kan zijn voor je gewrichten en spieren? Of het nu nog comfortabel voelt of niet.
Ik kan me herinneren dat ik vroeger bij voetbal bij een trainer verplicht bij temperatuur X met een lange broek moest trainen wegens bovenstaande reden. Geen idee of dat onderzoekmatig onderbouwd is of niet.

• Arjan90
Er vanuit gaande dat we in Nederland ook een avondklok gaan krijgen... Kunnen we hier alvast wat tips verzamelen voor ochtendsporters? :+ Ik heb 's ochtends wel eens een duurloop gelopen en in de zomer toen het zo heet was ook wel eens een interval, maar bij een interval training liep ik dan wel kortere afstanden (< 10 km). Merkte ook dat ik wat flauw was daarna. Mogelijk word ik straks toch wel enigszins "verplicht" om 's ochtends vroeg te gaan lopen (en dus vroeg op bed). Vooral voor intervallen ben ik wat zoekend hoe ik dat wil gaan doen. Ik kan overdag alleen sporten (rond 16 uur bijv. uit werk) als vrouwlief thuis is. Verder zit ik met de kinderen, vrouwlief is laat thuis (want die rent haar benen uit haar lijf in de zorg, lekker dan :+ ), dus dat is toch wat lastig om dan te lopen. Of zij kan niet lopen en ik wel, of vice versa.

Ze gaan me nu toch geen stress geven die ik nog niet had, puur omdat ik me in allerlei bochten moet wringen voor wat ontspanning :+ Overigens is deze post nadrukkelijk niet bedoeld om de zin of onzin van de avondklok te bediscussieren, daar hebben we wel andere topics voor. Mijn insteek is vooral: #hoedan?!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

OK ik ga me vastleggen.

Van de week een artikeltje gelezen over de "opkomst van de fake commute" en ik vond het een geniaal idee. Meteen uitgeprobeerd door na mijn werk even een kwartiertje buiten te lopen en dat beviel me prima!

Dus mijn plannetje om weer aan het hardlopen toe te komen:

's ochtends voor het werk een kwartiertje wandelen
's avonds na het werk 2x in de week een kwartiertje hardlopen en de andere dagen wandelen

Ik heb het echt nodig om gewoon te beginnen, met een klein stukje. Dus dat gaat gebeuren. Ik denk standaard op de maandag en de donderdag.

• Blomminator
  • Niet online
@Arjan90
Ik werk als ontwikkelaar vanuit huis. Erg flexibel. Ik heb al gezegd dat ik overdag dan ga buitenspelen - wat het ook is; lopen/fietsen - en dan in de avond wel 2 of 3 uurtjes pak. Ook boodschappen doen etc moet allemaal gewoon gebeuren. De baas had t liever anders, maar 'als we allebei flexibel zijn, is het wat mij betreft prima'.

Voor werk nu is nog tikje lastig ivm de duisternis. Hoef ook geen enkel te kneuzen. En ik wil wel om 0845 gewassen voor de cam, niet met een rood bezweet hoofd...

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Bij mij is het gelukkig ook allemaal erg flexibel en meestal loop ik al overdag onder de ´normale´ werktijd. Dan inderdaad in de avond de gemiste uurtjes weer inhalen. Even kijken of dat de komende weken ook nog kan, mijn opdrachtgever heeft bedacht om per 1 februari ALLE ontwikkelteams van de afdeling (100+ man) te shuffelen qua mensen in het kader van kennisdeling 7(8)7 dus dat wordt dan wel een paar weken passen en meten vrees ik, helemaal omdat mijn nieuwe team volgende week al start. Alternatief is dan om gewoon gelijk vroeg in de ochtend te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 19-01-2021 16:19 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:36

m-vw

Dus?

Ben tussen 6:15 en 17:00 onderweg voor de baas, dus dat wordt waarschijnlijk direct na het werk lopen ipv ruim na het avondeten.

Snap best dat op de schaal van NL regionale avondklokken onbegonnen werk zijn, maar als ik 's avonds tijdens mijn ronde 4 personen tegenkom dan zijn het er veel.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
De kinderen meenemen is wel leuk idd hier zijn ze 6 en 9 (bijna 10) dus die fietsen me er wel uit. Met de jongste ga ik wel eens naar een calisthenics veld in de buurt zodat we samen kracht training kunnen doen. Deed ik met de oudste ook maar die gaat nu vaker met vriendinnen en vriendjes spelen in de wijk.
Maar nu in de winter is dat samen buiten sporten minder helaas.

Over de avondklok ik hoop dat die na 21 of 22 in gaat maar zal wel 20 uur worden. Die 20uur haal ik net met op tijd eten en nog een avond rondje lopen zeker nu de kinderen niet naar zwemles of dansles mogen.....
Gelukkig werk ik ook vanuit huis vanachter een bureau en kan ik flexibel zijn met pauzes. Maar de meetings gaan wel door dus dat is nu al soms passen en meten. Ochtendloper ben ik nooit echt geweest kan ik wel maar is echt niet mijn ding HR is vaak ook hoger dan later op de dag 8)7
Duurlopen doe ik toch meestal in de weekenden maar had wel bedacht om zo nu en dan een fartlek op de Gulberg te gaan doen en dan is de avond beter in te plannen met werk ivm op en neer rijden..... Ik ga het wel zien ik heb ook nog een hond, die ik 2 á 3 keer per week meeneem op m'n rondje dus wie weet kan ik die als excuus meenemen als de avondklok in is gegaan :o

net nog een mooie interval met de hond gelopen de laatste 2 me een beetje laten voorttrekken aan de riem met wind mee scheelde wel in tempo en HR :9

• InZane
Blomminator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:07:
@Arjan90
Ik werk als ontwikkelaar vanuit huis. Erg flexibel. Ik heb al gezegd dat ik overdag dan ga buitenspelen - wat het ook is; lopen/fietsen - en dan in de avond wel 2 of 3 uurtjes pak. Ook boodschappen doen etc moet allemaal gewoon gebeuren. De baas had t liever anders, maar 'als we allebei flexibel zijn, is het wat mij betreft prima'.

Voor werk nu is nog tikje lastig ivm de duisternis. Hoef ook geen enkel te kneuzen. En ik wil wel om 0845 gewassen voor de cam, niet met een rood bezweet hoofd...
Hier zit ik een beetje in hetzelfde schuitje. Als ik voor het werk wil lopen, dan moet ik echt vroeg van huis, want om 9.00 moet ik achter de webcam zitten. Op vrijdag doe ik het zo af en toe weleens, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Denk dat ik op de dagen dat mijn vrouw vroege dienst heeft ook maar extra vroeg ga beginnen zodat ik voor het eten kan lopen.

Aan de andere kant vind ik die avondklok maar onzin. Ben gisteravond tegen 20.00 vertrokken voor een duurloop dwars door Apeldoorn, maar ik ben echt amper iemand tegengekomen onderweg.

Kan natuurlijk ook met de hond gaan hardlopen, maar hoe ik dat met intervallen op ga lossen weet ik niet :+

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:39
Bij de huisarts geweest mbt hardlopen na covid. De beste man ook voor het eerst gezien, bleek zelf triathlons te doen en het een interessant vraagstuk te vinden. Hij heeft vooral veel vragen gesteld en een blik op m'n sportdata geworpen. Zag niet veel problemen met hardlopen nu voor mij, mits rustig en vooralsnog niet meer dan 10km. Sowieso minimaal één dag rust tussendoor. Daarnaast gaf hij aan me vooral op m'n rusthartslag overdag te concentreren en minder tijdens de activiteit omdat andere aspecten daar invloed op hebben, mits niet buitenproportioneel hoog.

Net m'n rustige 5km gelopen met wat looptraining tussendoor. Heb trouwens wel het gevoel dat m'n hartslag lager is als ik harder loop. Denk dat het met loopefficientie te maken heeft. Aan m'n efficiëntie bij een lager tempo werken dus.

• Tinusvolkel
InZane schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Hier zit ik een beetje in hetzelfde schuitje. Als ik voor het werk wil lopen, dan moet ik echt vroeg van huis, want om 9.00 moet ik achter de webcam zitten. Op vrijdag doe ik het zo af en toe weleens, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Denk dat ik op de dagen dat mijn vrouw vroege dienst heeft ook maar extra vroeg ga beginnen zodat ik voor het eten kan lopen.

Aan de andere kant vind ik die avondklok maar onzin. Ben gisteravond tegen 20.00 vertrokken voor een duurloop dwars door Apeldoorn, maar ik ben echt amper iemand tegengekomen onderweg.

Kan natuurlijk ook met de hond gaan hardlopen, maar hoe ik dat met intervallen op ga lossen weet ik niet :+
Morgenvroeg om half 6 vertrekken om om 6 uur te gaan lopen met een collega en tussen 7 a half 8 zit ik weer te werken met 12 kilometers in de benen :)

Maar baal ook wel als die avondklok er komt, want merk dat ik echt pas laat moet gaan lopen om geen last te krijgen van het avondeten. Hier eten wij meestal vrij vroeg (rond 17:00) maar was afgelopen vrijdag om 20:00 gaan lopen en had er veel last van. Meestal gaat rond 21:00 prima dan mooi een uur lopen en daarna douchen en naar bed.

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-01-2021 17:03 ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:40

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Morgenvroeg om half 6 vertrekken om om 6 uur te gaan lopen met een collega en tussen 7 a half 8 zit ik weer te werken met 12 kilometers in de benen :)

Maar baal ook wel als die avondklok er komt, want merk dat ik echt pas laat moet gaan lopen om geen last te krijgen van het avondeten. Hier eten wij meestal vrij vroeg (rond 17:00) maar was afgelopen vrijdag om 20:00 gaan lopen en had er veel last van. Meestal gaat rond 21:00 prima dan mooi een uur lopen en daarna douchen en naar bed.
Gewoon een briefje van je werk meenemen en zeggen dat je runcommute ;) :+

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Gewoon een briefje van je werk meenemen en zeggen dat je runcommute ;) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOiRp2foja5hSccJuxZEcAoBIKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xV2omt0irA7akgOIUmzkNoAj.jpg?f=fotoalbum_large

• InZane
Zat er al aan te denken om mijn hond te verhuren :+

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Roozzz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:21:
Volgens mij zit je op het goede spoor. Ik gebruik een groot deel van de winter enkele ondershirts van Craft, de Active Extreme. Daar zijn tal van varianten van te vinden, evt met een windstoppende laagje op de borst als je dat fijn vindt. Neem niet de Craft be-active, die is mij te los zittend. Daar draag ik meestal een T-shirtje over en als het kouder is een lang laagje. Echte thermo's zijn al snel te warm denk ik; dat heb ik nog nooit aangedurfd :+

Als tussenvorm gebruik ik ook nog wel eens een kort ondershirt in combi met oftewel een hele dunne longsleeve (voor relatief warm weer), of met een dikke longsleeve (maar dat is typisch wat zweteriger dan een lang ondershirt).
Mijn gevoel zegt dat de ondershirts gewoon met korte mouwen houden het lekkerst is, dat vind ik sowieso altijd wel fijn om eronder te hebben voor de vochtafvoer. Laag twee kan dan een gewoon shirt zijn als het nog niet vriest en gaat het daadwerkelijk kouder worden dan een 'longsleeve' die bedoeld is als middenlaag, maar niet meteen een jasje of vrij dik is. In webshops vind ik het onderscheid niet altijd even duidelijk. Soms wordt iets als 'middle layer' gepositioneerd maar vind ik het aan de plaatjes te zien gewoon een jas-achtig iets.

Bijv: https://www.odlo.com/nl/n..._313252_color=20742&cgid=

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

m-vw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:06:
@Gonadan ik heb als ondershirt een lingsleeve van Craft en een hemd van Fusion. Beide zitten goed strak en geven net even wat extra bescherming dan lopen in enkel een gewone longsleeve of een t-shirt.

Bij Craft moet je je even inlezen. Ze hebben diverse gradaties in thermokleding. Geschikt voor onze winter, maar ook voor plaatsen waar meer dan 5cm sneeuw valt.
Ik ga inderdaad wel even de verschillende websites van de fabrikanten langs, al moet ik zeggen dat die lang niet altijd duidelijk zijn over hun producten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Arjan90 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:13:
Je denkt verkeerd. Je kan nu gewoon veel bestellen en per ongeluk eea niet retour sturen O-)
"Sorry schat, het kan nu echt niet meer terug. Nee, ik heb gebeld, natuurlijk! De 30 dagen zijn voorbij, balen zeg..."
Hoe lost dat het probleem op dat ik niet vooraf kan voelen wat voor materiaal en dikte het is? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Mijn ochtendtips: leg van tevoren je spullen klaar zodat je meteen op pad kan. Ik drink graag koffie dus vul m’n apparaat de avond ervoor. Ik heb een lekker sterke lamp op m’n hoofd, best zwaar maar zie heel veel en gaat uren mee. Ik loop op t moment meestal voor t ontbijt, maar als je dat wel wilt dan bereid t ook voor. Zonder ontbijt is echt goed te doen, zelfs lange duurloopjes, maar ik moest er wel ff aan wennen.

Heb laatst zelfs een keer harde intervallen gedaan om 6 uur (in t donker, met lamp en in de regen), dat ging verbazingwekkend goed. Heb wel wat langer warmgelopen om ook goed wakker te worden.

Ik moest vandaag intervallen in de sneeuw doen (terwijl het verder sneeuwde). Heb oude schoenen aan gedaan, Yaktrax eronder en gaan. Wel best een stuk langzamer dan normaal (3:35/km ipv 3:25). Gelukkig hoefde dat niet in t donker 😁.

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:59
chris schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:27:
Ik moest vandaag intervallen in de sneeuw doen (terwijl het verder sneeuwde). Heb oude schoenen aan gedaan, Yaktrax eronder en gaan. Wel best een stuk langzamer dan normaal (3:35/km ipv 3:25). Gelukkig hoefde dat niet in t donker 😁.
Welke Yaktrax heb je? De run neem ik aan?

[ Voor 7% gewijzigd door elastiek op 19-01-2021 20:44 ]

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vandaag vanuit werk (kantoordag dus pas rond 17.30) gaan hardlopen met de mrs. Zij ging een pyramideloop doen en ik ben gaan aanhaken, perfecte training om samen te doen IMHO.

Eerst een kwartiertje inlopen, daarna 1-2-3-4-3-2-1, met evenveel rustminuten na de tempo's. Daar ging ik dan, in een korte tight, shirtje met korte mouwen en jasje. Maar na de tweede tempo ging het jasje uit want inmiddels hadden we wind mee en ik was opgewarmd door de eerste twee tempo's. Leuk om terug te zien dat ik op de tweede tempo na telkens sneller ben gaan lopen met als knaller, bij mij gewoonlijk, de laatste versnelling met een gemiddelde van 3:15.

Het ziet er uit dat mijn tempo wat sneller terug is gekomen dan ik verwachtte. En daarbij probeer ik tegenwoordig alle trainingen met hartslagband te lopen. Ook de iets langere (dit weekend 2 uur). Ik zie mijn VO2 sneller dan anders stijgen en heb inmiddels mijn record gehaald van 50. En ja, het zegt niks maar ik vind het gewoon een graadmeter van mijn conditie in zijn totaliteit.
Strava

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
[...]

Avondklok is ook niet bedoeld om mensen van straat te houden (er zijn al nauwelijks mensen op straat s avonds met dit weer), maar om samenkomsten binnen te voorkomen. Als mensen niet naar buiten mogen dan kunnen ze ook niet bij elkaar op bezoek. Dus op basis van die redenatie zal het ongetwijfeld samenkomsten binnen verminderen en daarmee besmetting omlaag brengen.

Maar dat gezegd hebbende: ik vind het ook onzin als dat ook betekent dat je niet meer alleen savonds mag sporten, wandelen of hond uitlaten en ga mij er ook niet aan houden. Ik ga niet expres in de verboden tijd lopen, maar als het zo uitkomt dan so be it. Als hardloper in mijn eentje tusssen 21:00 en 22:00 langs een kanaal ben ik echt letterlijk 0 gevaar qua besmetting avonds op straat, dus in de geest van de wet handelend voel ik mij dan ook niet moreel bezwaard.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 19-01-2021 22:42 ]

• Blomminator
  • Niet online
Toch maar eens voor werk omdat Mw. Blom gisteren niet meer wilde. (En kwam mij ook goed uit..;) )

Eerst, jeetje wat was het "heet". Vanwege de wind toch een dikker laagje aan maar we liepen allebei te puffen en zweten en te klagen. Had t niet verwacht...

Tevens allebei beroerd geslapen en na 5km zei Mw. Blom.. *burp*.. tijd om te stoppen.

Lang geleden dat ik in de ochtend gelopen heb maar t viel mij niet tegen! Maar even wennen aan de omstandigheden en de maag die leeg is/dorst.

• pdavie2311

pdavie2311

Gisteren Fysio geweest ivm rug. Sowieso deze hele week/weekend niet sporten. Max 15 min wandelen. Verdorie. Liep zaterdag net mijn PR op de 10km...Hoop maandag weer in slakkengang rondje van 5km op te kunnen pakken dan maar....

• Arjan90
@pdavie2311 Balen zeg! Heb je samen ook de oorzaak weten te vinden? Dat lijkt me het belangrijkste bij elke klacht om te kijken of het herleidbaar is naar houding, bepaalde spanning, etc. anders zit je er over een paar weken natuurlijk weer. Of heb je bijvoorbeeld oefeningen meegekregen om krachttraining te doen? Maar vergeet niet, bij elke sport raak je wel een keer geblesseerd dus houd je motivatie vol!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:22
Valorian schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:41:
[...]
Maar dat gezegd hebbende: ik vind het ook onzin als dat ook betekent dat je niet meer alleen savonds mag sporten, wandelen of hond uitlaten en ga mij er ook niet aan houden. Ik ga niet expres in de verboden tijd lopen, maar als het zo uitkomt dan so be it. Als hardloper in mijn eentje tusssen 21:00 en 22:00 langs een kanaal ben ik echt letterlijk 0 gevaar qua besmetting avonds op straat, dus in de geest van de wet handelend voel ik mij dan ook niet moreel bezwaard.
Weet niet of ik het helemaal eens ben met je redenatie om de regels te negeren, maar .....ga dan rennen in een Thuisbezorgd-jasje .... :P
https://www.nu.nl/coronav...ndklok-aanstaande-is.html

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
[...]

Avondklok is ook niet bedoeld om mensen van straat te houden (er zijn al nauwelijks mensen op straat s avonds met dit weer), maar om samenkomsten binnen te voorkomen. Als mensen niet naar buiten mogen dan kunnen ze ook niet bij elkaar op bezoek. Dus op basis van die redenatie zal het ongetwijfeld samenkomsten binnen verminderen en daarmee besmetting omlaag brengen.

Het is inderdaad bedoeld om samenkomsten te voorkomen. Wat dat betreft snap ik het ook wel.

Baal er gewoon van dat ik een beroep moet doen op de flexibiliteit van de klant als ik 's avonds niet meer mag lopen. Ben net zo lekker gericht aan het trainen met een nieuw schema, maar een avondklok, vrouw met wisselende diensten en kinderen maken het er allemaal niet echt makkelijker op :(

• BastiaanN
  • Niet online
[...]

Maar dat gezegd hebbende: ik vind het ook onzin als dat ook betekent dat je niet meer alleen savonds mag sporten, wandelen of hond uitlaten en ga mij er ook niet aan houden.
Nofi, maar het hele probleem in deze crisis is sowieso al dat iedereen wel weer een reden heeft waarom een bepaald regeltje niet op hem of haar van toepassing is. En een ingrijpende maatregel zoals die avondklok is natuurlijk alleen een beetje te handhaven als er niet te veel uitzonderingen zijn.

Kom op mensen, houdt je gewoon aan de klok als die er komt :) Er is dan nog steeds 16 uur per dag waarin je wel mag lopen :Y

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Zou wel lekker zijn als die klok pas telt vanaf 20.30 of 21.00 uur, dan hoef ik qua schema niets aan te passen, kan altijd pas rond 19.30 uur de deur uit ivm het bedproces van de kinderen :)
(en loop het liefste 's avonds, de dag dat ik om 06.00 uur de deur uit ga om te lopen, belt m'n vrouw de ggz ben ik bang :P )

• pdavie2311

pdavie2311

Arjan90 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:32:
@pdavie2311 Balen zeg! Heb je samen ook de oorzaak weten te vinden? Dat lijkt me het belangrijkste bij elke klacht om te kijken of het herleidbaar is naar houding, bepaalde spanning, etc. anders zit je er over een paar weken natuurlijk weer. Of heb je bijvoorbeeld oefeningen meegekregen om krachttraining te doen? Maar vergeet niet, bij elke sport raak je wel een keer geblesseerd dus houd je motivatie vol!
Thanx! In dit geval schoot het me in de rug bij een stoel naar boven tillen! Sta ook helemaal scheef, haha! Oefeningen heb ik en morgen weer fysio...

• Valorian
Edit: nevermind, eigenlijk helemaal geen zin in discussies hierover, laten we het weer lekker over lopen hebben :)

[ Voor 93% gewijzigd door Valorian op 20-01-2021 09:35 ]

• Tinusvolkel
Ben wel benieuwd of de "overtreders" het dan wel naar Strava durven te uploaden, want denk dat iedereen wel wat moraalridders in hun volgers lijst hebben staan.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hoe ik tegen de aanstaande avondklok aankijk. Stel dat de avondklok om 20u van kracht is, ga ik om 18.30 ipv 19.00 weg. Heb ik tijd genoeg om voor de deadline weer binnen te zijn. Opgelost :)

Zullen we proberen om de hele discussie rondom corona en het wel of niet volgen van de regels hier proberen te vermijden. Vroeg of laat krijg je toch dé discussie en confrontatie.

Juist het feit dat we hier zo luchtig over hardlopen praten maakt dit een mooi draadje, maar heb persoonlijk geen behoefte aan nóg een corona discussie. Als ik die wil zien ga ik wel naar Facebook, nu.nl,, twitter of tegenwoordig ook al LinkedIn. ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
[...]

......

Extensieve intervallen is wel te doen met de hond imo. Gisteren nog gedaan 5*5 minuten dus een kilometer per interval ongeveer. Vaak gaat ze los, ik loop door of langs een park met geen auto verkeer dus dat kan makkelijk.
Als ze vast moet is het ook geen probleem. Heb haar wel geleerd dat aan de riem gewoon naast en volgen is en bij hoger tempo niet stoppen om te plassen/snuffelen, adners sta je wel hel snel stil :o
Dat doen we dus in het begin en tijdens de rustigere tempo's.

De korte intervallen vind ze maar raar en doe ik liever zonder. Het kan wel want soms doe ik wat sprintjes tegen haar in de fartlek en dat is wel leuk maar meestal verlies ik ;)
Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:43:
Ben wel benieuwd of de "overtreders" het dan wel naar Strava durven te uploaden, want denk dat iedereen wel wat moraalridders in hun volgers lijst hebben staan.
Gewoon de tijd aanpassen >:)
Lees dat het 20.30 - 4.30 wordt hoop op 21 uur en dan is het 'probleem' denk ik voor de meeste mensen wel opgelost.
Voor de mensen die een mooi excuus nodig hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pN7nKyHHDokAHry-jwse6A1LYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2wzcJa5tRaUtpoNQrVEIqKX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xray79 op 20-01-2021 09:57 ]

• InZane
xray79 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Extensieve intervallen is wel te doen met de hond imo. Gisteren nog gedaan 5*5 minuten dus een kilometer per interval ongeveer. Vaak gaat ze los, ik loop door of langs een park met geen auto verkeer dus dat kan makkelijk.
Als ze vast moet is het ook geen probleem. Heb haar wel geleerd dat aan de riem gewoon naast en volgen is en bij hoger tempo niet stoppen om te plassen/snuffelen, adners sta je wel hel snel stil :o
Dat doen we dus in het begin en tijdens de rustigere tempo's.
Extensief zou inderdaad nog wel kunnen lukken, maar ik moet eerst maar weer eens gewoon een rondje gaan lopen met het beestje. Doe ik eigenlijk veel te weinig.

Vanavond heb ik 10x200m op het programma volgens mij. Dat lijkt me sowieso niet fijn met een hond :+
Niet vloeken in de kerk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door InZane op 20-01-2021 10:50 ]

• GSX-MAN
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

De afgelopen weken wat kortere afstanden gedaan, de pijn in de heup wordt gelukkig wel minder. Waar ik enorm zin in heb om meer te gaan proberen: onverhard/trail.

Verder eens met @Calitomnication. Die avondklok is nu eenmaal een gegeven, we zullen er even omheen moeten werken. Ik heb in elk geval de zondag nog en doordeweeks zie ik wel. Beetje rust kan ook geen kwaad.

Slecht idee... Hoe laat?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tinusvolkel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:43:
Ik zie al allemaal looproutes voor me die gezellig samenkomen bij de diverse politieburo's :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Blomminator
  • Niet online
Getsie; Toch voor de bijl gegaan. Een nieuwe waterdichte trailrunbroek. Salomon Bonatti nog iets. Met ritsjes aan de onderkant voor makkelijker instappen. Nieuwe Injinji teensokken om eens te zien of dat wat is (voorheen altijd laag model Falke R2). En het boekje Dutch Mountain Trail - De Seven Summits.
Misschien leuk als inspiratie of om eens te oefenen.

• Arjan90
@Calitomnication Helemaal eens, dat is ook precies waarom ik het benoemde in mijn post hierover. Goed dat je het nog even herhaalt! Wij gaan hier lekker creatief zijn in hoe we onze trainingen en ontspanning kunnen voortzetten binnen de geldende regels :D En iedereen moet verder zijn of haar eigen keuzes maken. Ik moet wel zeggen dat een eventuele verschuiving van een half uur mij wel veel meer ruimte geeft om te kunnen trainen. Vrouwlief is vaak wel rond 7 uur thuis dus dan heb ik anderhalf uur, dat red ik prima zonder training in te moeten korten. Het betekent wel dat we elkaar misschien wat minder zien omdat we op afwisselende dagen trainen. Maar daar past deze quote prima bij :+
@InZane Hoe bevalt het trainingsschema wat je nu hebt met de begeleiding? En hoe bevalt de begeleiding überhaupt? 10x200m lijkt me heel erg weinig, weet jij wat de gedachte daarachter is? Bij 10 herhalingen kom ik in de schema's niet weg met minder dan 400m per herhaling.

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
InZane schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:11:
[...]

Vanavond heb ik 10x200m op het programma volgens mij. Dat lijkt me sowieso niet fijn met een hond :+

[...]
Zeker niet voor de hond, zo'n klein stukje :P. Verder zouden het wel snelle 200-tjes worden :P

• Valorian
Ondertussen hier trouwens weer mooi op schema. Na wat aanklooien in de herfst, pijntjes, etc. vanaf december het volume weer flink omhoog gegooid. En per januari voor mijzelf een challenge gezet om de 300KM weer eens te halen. Dat is mij tot nu toe alleen in april/mei gelukt, en iets wat ik normaal niet zo snel zou doen omdat ik teveel andere leuke dingen wil doen. Maar met zo'n lockdown en weinig andere prikkels in het leven is het prima haalbaar om 5x of meer per week te lopen. Qua beschikbare tijd in ieder geval. Of het qua belastbaarheid ook lukt is even een tweede. In april/mei is het mij wel gelukt maar dat was wel echt een uitzondering, en een stuk makkelijker qua weer, daglicht, etc.

Leuke van zo'n challenge is dat het ook een soort game maakt van mijn hardloophobby. Met 300km in een maand moet ik zo'n 10km per dag lopen. Dat betekent dat ik met elke km die ik langer loop 'spaar' voor een rustdag. Drie keer 13,3km en ik heb een rustdag bij elkaar gespaard. En visa versa: besluit ik twee dagen achter elkaar niet te lopen dan weet ik dat ik keihard aan de bak moet om de schade te herstellen. Op dit moment zit ik op 170km v/d 300 en hebben we nog 12 dagen te gaan (incl. vandaag). 130km in 12 dagen betekent dat ik ergens nog 10km moet inlopen op 'bij te zijn' en daarnaast gemiddeld élke dag een 10K moet aftikken. Daar heb ik absoluut geen zin in dus denk dat er nog een aantal 13-14's gaan komen zodat ik ergensn nog wat rust kan pakken tussendoor.

Qua loopjes kies ik er voor om één zware training in stand te houden, namelijk intervallen op de baan (zo lang dat nog kan, binnen de avondklokmaatregelen). De overige dagen wissel ik van tempo's, soms vlot, soms juist heel langzaam als 'recovery run'. Gemiddeld loop ik rond de 11,5km/u.

Kortom, in het kader van geen wedstrijden maar toch doelen of challenges stellen leek dit mij wel weer een uitdaging. Vooral in een donkere koude en natte januarimaand ;)

• InZane
Arjan90 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:16:
@InZane Hoe bevalt het trainingsschema wat je nu hebt met de begeleiding? En hoe bevalt de begeleiding überhaupt? 10x200m lijkt me heel erg weinig, weet jij wat de gedachte daarachter is? Bij 10 herhalingen kom ik in de schema's niet weg met minder dan 400m per herhaling.
Ik was ook al verbaasd over die 200tjes. Zal er eens naar vragen. Ze mogen gelukkig wel op 3.45/km. Dat is een prima tempo voor mij op zo'n korte afstand. Ben bang dat ik wel weer te hard zal gaan.

Met de intervaltraining die daarna komt mag ik wel weer flink aan de bak hoor.. 3x1500m :o
Dat zijn voor mij afstanden die normaal gesproken bijna nooit aan bod komen.

Verder bevalt het mij wel goed! Heb wel aangegeven dat ik de zaterdagochtend vrij wil houden voor een zelf in te vullen duurloop. Dat is de enige dag in de week dat ik niet alleen loop. Aanstaande zaterdagochtend willen we bijvoorbeeld weer eens in het paleispark gaan spelen. Lekker onverhard, heuveltjes, wild spotten, enz. :9

Moet trouwens wel wennen aan de duurlopen en in- en uitlopen op hartslag. Dat ben ik niet gewend. Kostte me in het begin vooral moeite om zo langzaam te gaan dat je in de goeie zone blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 20-01-2021 11:32 ]

• Valorian
InZane schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Ik was ook al verbaasd over die 200tjes. Zal er eens naar vragen. Ze mogen gelukkig wel op 3.45/km. Dat is een prima tempo voor mij op zo'n korte afstand. Ben bang dat ik wel weer te hard zal gaan.

Met de intervaltraining die daarna komt mag ik wel weer flink aan de bak hoor.. 3x1500m :o
Dat zijn voor mij afstanden die normaal gesproken bijna nooit aan bod komen.

Verder bevalt het mij wel goed! Heb wel aangegeven dat ik de zaterdagochtend vrij wil houden voor een zelf in te vullen duurloop. Dat is de enige dag in de week dat ik niet alleen loop. Aanstaande zaterdagochtend willen we bijvoorbeeld weer eens in het paleispark gaan spelen. Lekker onverhard, heuveltjes, wild spotten, enz. :9

Moet trouwens wel wennen aan de duurlopen en in- en uitlopen op hartslag. Dat ben ik niet gewend. Kostte me in het begin vooral moeite om zo langzaam te gaan dat je in de goeie zone blijft.
Vooral uitlopen op (lage) hartslag na een zware intervaltraining lijkt mij lastig. Vaak is mijn hartslag flink hoog na zo'n interval en blijft 'ie toch een beetje 'hangen' ondanks dat ik mijn best doe echt langzaam uit te lopen.

Qua afstanden: 10x 200m lijkt mij inderdaad wel kort. Dan ben je meer aan het rusten dan aan het lopen. Maar goed, zit vast een reden achter icm de rest van het schema. Zelf vorige week 10x 400m gelopen op flink hoog tempo. Week ervoor hadden we 3x (200m - 400m - 600m - 400m - 200m) met verschillende snelheden (langer blok = langzamer tempo). Vanavond wordt een hele pittige volgens mij, op het schema staat "2x 800m - 3x 1200m - 2x 800m 3x 200m". En dat moet allemaal in 60 minuten (want tijdslot op de baan). Dat lijkt prima te doen, maar 10 tempblokken betekent ook 10x 200m rust tussendoor dus in praktijk vaak nog best aanpoten :)

• chris
elastiek schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Welke Yaktrax heb je? De run neem ik aan?
Ja, de run idd. Niet ideaal, en best zwaar. Maar toch een stuk beter dan zonder. Heb ook nog de pro, maar die is minder fijn vindt ik (dus heb 'm maar uitgeleend). Asfalt is niet lekker lopen met Yaktrax als er sneeuw ligt, bospaadjes zijn wel te doen. En ik voel het wel goed aan en onder m'n voeten. Als er maar een dun laagje sneeuw ligt is het ook niet ideaal... voor mensen die in de sneeuw willen zonder Yaktrax maar met wat grip is er ook nog deze oplossing (volgens mij ooit hier voorbij zien komen).

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:26
Er heeft mij een collega uitgedaagd om binnen 3 maanden een halve marathon te lopen in Gent.
Voorlopig loop ik op mijn gemak 8km aan een rustig tempo 6:30 - 7min/km en een lage hartslag.

Ik vraag mij af wat ik het beste doe om dit op te bouwen. Op internet vind ik wat trainingsschema's die je klaarstomen voor een halve marathon waar ze spreken over intervaltrainingen en dribbels. Maar dan hoor ik het in Keulen donderden.

Bij een intervaltraining kan ik me wel iets voorstellen. Alleen weet ik dan niet op welk tempo je dan best versnelt en wat je basis tempo dan is? Ook wat een dribbel is weet ik niet.

Aantal trainingen ga ik ook opdrijven van 2 naar 3 per week om sneller op te bouwen.

Iemand wat advies?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Tibs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:
Er heeft mij een collega uitgedaagd om binnen 3 maanden een halve marathon te lopen in Gent.
Voorlopig loop ik op mijn gemak 8km aan een rustig tempo 6:30 - 7min/km en een lage hartslag.

Ik vraag mij af wat ik het beste doe om dit op te bouwen. Op internet vind ik wat trainingsschema's die je klaarstomen voor een halve marathon waar ze spreken over intervaltrainingen en dribbels. Maar dan hoor ik het in Keulen donderden.

Bij een intervaltraining kan ik me wel iets voorstellen. Alleen weet ik dan niet op welk tempo je dan best versnelt en wat je basis tempo dan is? Ook wat een dribbel is weet ik niet.

Aantal trainingen ga ik ook opdrijven van 2 naar 3 per week om sneller op te bouwen.

Iemand wat advies?
Advies: niet ineens te veel gaan trainen en snelle intervallen gaan doen. Met intervallen word je sneller. In jouw geval zou ik gewoon datzelfde rustige tempo en die lage hartslag ambiëren voor die HM en rustig je duurlopen gaan verlengen. De 'uitdaging' door die collega gaat gewoon om het uitlopen en niet om de snelheid, neem ik aan?

De een is gevoeliger voor blessures dan de ander, maar als blessure-ervaringsdeskundige zie ik dit soort dingen al snel misgaan. Dan ben je over 2 maanden wel opgebouwd naar een HM op 6:00 min/km en raak je dan geblesseerd. Waardoor die HM in Gent gewoon aan je neus voorbij gaat.

Rustig aan opbouwen en duurlopen steeds wat langer maken. Daar zou ik me vooral op richten.

Punctuality is the politeness of kings

• Tibs
dreamscape schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Advies: niet ineens te veel gaan trainen en snelle intervallen gaan doen. Met intervallen word je sneller. In jouw geval zou ik gewoon datzelfde rustige tempo en die lage hartslag ambiëren voor die HM en rustig je duurlopen gaan verlengen. De 'uitdaging' door die collega gaat gewoon om het uitlopen en niet om de snelheid, neem ik aan?

De een is gevoeliger voor blessures dan de ander, maar als blessure-ervaringsdeskundige zie ik dit soort dingen al snel misgaan. Dan ben je over 2 maanden wel opgebouwd naar een HM op 6:00 min/km en raak je dan geblesseerd. Waardoor die HM in Gent gewoon aan je neus voorbij gaat.

Rustig aan opbouwen en duurlopen steeds wat langer maken. Daar zou ik me vooral op richten.
Dat dacht ik ook. Het sneller lopen zal dan waarschijnlijk vanzelf komen doordat ik het trainingsvolume verhoog.

Bedankt voor de snelle reactie!

• Arjan90
@Tibs Als stelregel houden we in dit topic vaak aan maximaal 10% uit te breiden per week, dit om blessures te voorkomen. Als je nu 8 kilometer loopt, dan moet je in drie maanden wekelijks één kilometer toevoegen aan je omvang en dan zit je om en nabij de 10% per week.

Misschien heb je wat aan onderstaand artikel? Dit lijkt wel te passen bij jouw situatie. Het schema vind ik in het begin wat conservatief qua omvang, maar hiermee leggen ze een hele mooie basis voor vaker per week trainingen ipv een enkele training uitbreiden. Ik vind het verder wel een aardig artikel, benoemt goed de valkuilen, aandachtspunten, etc.
https://www.runnersworld....in%20met%20niet...%20More

Krachttraining is in ieder geval altijd goed om eraan toe te voegen: squats, lunges, etc. In de TS staat hier wat meer informatie over met dank aan @Krylinck. Daar kun je wat inspiratie vinden. In het verleden heb ik zelf weleens gewerkt met de Nike Training app, daar heb je ook prima video's erbij met instructies, vaste sets gebaseerd op wat je wil trainen (tip: core en benen).

[ Voor 23% gewijzigd door Arjan90 op 20-01-2021 14:26 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tibs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:00:

Iemand wat advies?
Als je nu op een omvang van 8km zit dan is mijn advies om die uitdaging niet te accepteren ;). Je moet binnen 3 maanden je omvang zien te verdubbelen. Dat is een aanslag op je lichaam en de kans op overbelasting is aanwezig.

Mijn advies; verleg je focus naar een wedstrijd op de 10km en werk aan je houding, stabiliteit en techniek. In je training pak je soms een 12km, maar niet veel meer. Juist door je op de 10 te richten stel je een doel waarvan je nu al weet dat het haalbaar is. Stel als doel deze wedstrijd binnen een bepaalde tijd te lopen, als dat doel is gehaald kun je de omvang uitbouwen en je focus op de langere afstand verleggen. :)

Daarnaast kun je je vooral focussen op het opbouwen van snelheid, wat weer een voodeel is als je straks voor de 21 gaat :)

tips voor New York

• FEIJ_87
Zijn die 10x200m intervallen echt te kort?

Ik was eigenlijk van plan om de komende tijd 1 training per week aan dergelijke korte intervallen op hoog tempo te besteden (een beetje afwisselen tussen 200 en 400m of 30/30 billat) om m'n snelheid wat omhoog te krijgen.

Doe daarnaast nog wel een lange duurloop, gewone duurloop en een intervaltraining met langere intervallen

• chris
@FEIJ_87 nee hoor, 10x200m kan prima! Zeker icm met het andere wat je noemt klinkt dat als een mooi plan.

@Tibs ik vind het ook niet zo verstandig. Maar het kan prima als je regelmatig traint.

• InZane
FEIJ_87 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:18:

Ik was eigenlijk van plan om de komende tijd 1 training per week aan dergelijke korte intervallen op hoog tempo te besteden (een beetje afwisselen tussen 200 en 400m of 30/30 billat) om m'n snelheid wat omhoog te krijgen.

Doe daarnaast nog wel een lange duurloop, gewone duurloop en een intervaltraining met langere intervallen
200tjes zijn best prima, maar meestal doe ik wel wat meer herhalingen dan die 10.
Waarom ik er vanavond ineens 'maar' 10 hoef te doen weet ik niet. Zojuist aan de bevelhebber trainer gevraagd wat daar de gedachte achter is :)

(ik train voor een snelle 5000m)

• Krylinck
Vlammen dus!

Strava

• Tibs
Bedankt voor de raad! Ik dacht zelf ook al dat het wat te hoog gegrepen was maar wou mij nog niet gewonnen geven. Mijn doel was sowieso al om mijn basis eerst groot genoeg te maken en dat natuurljik op een verantwoorde wijze. Als ik het zo lees dan hou ik best vast aan 1km per week extra en dan de 2 andere trainingen wat korter om wat te varieren. Tijdens de week is het sowieso al wat moeilijker om lang te lopen na het werk dus dan kan een 6-7km prima.

Ik volg jullie raad op en bouw gewoon rustig verder op om dan eventueel in de zomer eens een HM te doen.

• Valorian
FEIJ_87 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:18:

Ik zou de 10x200m vooral een erg korte training vinden. Er vanuitgaande dat je een 200m in zo'n serie van 10x ergens tussen de 3:00/km en 5:00/km loopt ben je dan slechts 6 tot 10 minuten aan het intervallen en ongeveer net zo lang aan het wandelen/dribbelen/rusten. Maar als je er nog een 20min voor en na plakt voor goede warming up (sowieso aan te raden bij dit soort felle korte intervallen) dan ben je icm rust toch wel weer een uurtje onder de pannen :)

• InZane
Valorian schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Ik zou de 10x200m vooral een erg korte training vinden. Er vanuitgaande dat je een 200m in zo'n serie van 10x ergens tussen de 3:00/km en 5:00/km loopt ben je dan slechts 6 tot 10 minuten aan het intervallen en ongeveer net zo lang aan het wandelen/dribbelen/rusten. Maar als je er nog een 20min voor en na plakt voor goede warming up (sowieso aan te raden bij dit soort felle korte intervallen) dan ben je icm rust toch wel weer een uurtje onder de pannen :)
Mag eerst 3km inlopen en achteraf ook weer 3km uit :)

• FEIJ_87
Dank voor de reacties!

@Valorian het is inderdaad m'n kortste training van de week. Ben zo'n 40 minuten van huis en dan slechts 15 minuten bezig met intervallen, in dat opzicht niet echt efficiënt misschien.

Voor nu even prima, aangezien de focus bij mij nu vooral ligt op het opbouwen van basisconditie en afstand, maar kan me voorstellen dat je als je voor een snelle 3 of 5 aan het trainen bent misschien niet heel handig is.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
InZane schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:30:
[...]

200tjes zijn best prima, maar meestal doe ik wel wat meer herhalingen dan die 10.
Waarom ik er vanavond ineens 'maar' 10 hoef te doen weet ik niet. Zojuist aan de bevelhebber trainer gevraagd wat daar de gedachte achter is :)

(ik train voor een snelle 5000m)
Tien op een straf tempo lijkt mij niet gek, doe in de wedstrijd voorbereiding ook vaak 3*4*200m. Goed inlopen, lekker gas er op :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
10x200 is niet zo gek toch? Ik loop met regelmaat Strides 10-12x20sec en dan dus goed hard. Dat is nog best een stukje korter. Het heeft gewoon een ander trainingseffect dan als je er meer doet. @InZane Ik denk dat je ze vooral harder mag/moet lopen dan normaal (of het is een training bedoeld als introductie die gelijkelijk zal opbouwen).

Zeker in combi met diverse afstanden en bijbehorende tempo's lijkt het mij een prima plan @FEIJ_87

If you can see, look. If you can look, observe

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Als je 10x 200 doet dan mag het tempo best wel pittig zijn. Zeg 40s/ p/km onder je wedstrijdtempo. Loop je 4.40'/km op een halve marathon, dan mag je de 10x 200 best wel eens op 4'/km proberen.

tips voor New York

• InZane
Roozzz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:31:
10x200 is niet zo gek toch? Ik loop met regelmaat Strides 10-12x20sec en dan dus goed hard. Dat is nog best een stukje korter. Het heeft gewoon een ander trainingseffect dan als je er meer doet. @InZane Ik denk dat je ze vooral harder mag/moet lopen dan normaal (of het is een training bedoeld als introductie die gelijkelijk zal opbouwen).

Zeker in combi met diverse afstanden en bijbehorende tempo's lijkt het mij een prima plan @FEIJ_87
Ze mogen idd harder dan normaal. Korte prikkels en snel herstel geeft de trainer aan. Het idee is wel om de duur op te gaan bouwen. Introductie is het verder niet. Ben gewend aan dit soort korte tempo's, dus de belastbaarheid is er wel.

Bedoeling was op 3.45/km. Mijn halve marathon tempo is wel een minuut langzamer ongeveer.

Werd uiteindelijk 11km: https://strava.app.link/difcdUNTcdb

Was goed te doen :)

• VinnyAMS
Vanmiddag na de krachttraining sessie 4 van start to run 5k. Er zaten twee segmemten in het schema van elk 3 minuten achter elkaar hardlopen. Toch wel lekker gevoel als dat lukt.
https://strava.app.link/Jb1SPAqVcdb

• Blomminator
  • Niet online
Mag ik al los met vragen stellen @Roozzz ?

1) Ik heb een vrij strak jasje (Gore Shakedry) maar dit kan nét over mn buik+racevest heen. Als ik de poles in de Quiver doe, wordt het dus niks. Racevest uit, jasje aan, vest erover heen en dan accepteren dat t nat wordt? Of grotere jas scoren?
2) Ik heb deze gaiters (ooit gekregen) maar nog nooit gebruikt. Enig idee erbij?
3) Ik heb een oude Forerunner met tri hrm band ~ zit niet heel lekker. Met lange tochten nie theel comfy. Maar het is wel nuttige info soms. Wel/niet doen? (Ik overweeg een Fenix met HRM op de pols, dus dan speelt het niet)

Verder alles op orde ~ 't gaat de goede kant op!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:07
Sinds twee weken eindelijk weer begonnen met hardlopen. Na meer dan half jaar druk op het werk en uiteraard vele smoesje begon het toch weer te kriebelen.

Nu heb ik vandaag 5 km gelopen in iets minder dan 28 minuten. Hartslag stabiel zo rond de 140.

Doel is rond de zomer weer op 10 km te zitten. De 10 km moet prima te doen zijn in 45-50 minuten als conditie weer op peil is.

Nu twijfel ik hoe dit het beste aan te pakken. Langaam uitbreiden in kilometers of eerst wat snelheid opbouwen met intervallen. Tempo is nu nog te laag, maar hartslag gaat flink omhoog bij sneller tempo. Merk dat conditie nog redelijk is. Maar niet zoals voor de ingelaste pauze.

Ben dus een beetje in dubio hoe het verder weer op te bouwen.

• VinnyAMS
Ik heb hier wel heel veel aan. Ik doe de 5km versie, maar er zijn meerdere afstanden.
Of is dit net iets te beginner misschien?

Edit: is alleen voor België is niet te downloaden de app.

https://energylab.be/nl/e...art2run-hardlopen-met-evy
Highfive95 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:10:
Sinds twee weken eindelijk weer begonnen met hardlopen. Na meer dan half jaar druk op het werk en uiteraard vele smoesje begon het toch weer te kriebelen.

Nu heb ik vandaag 5 km gelopen in iets minder dan 28 minuten. Hartslag stabiel zo rond de 140.

Doel is rond de zomer weer op 10 km te zitten. De 10 km moet prima te doen zijn in 45-50 minuten als conditie weer op peil is.

Nu twijfel ik hoe dit het beste aan te pakken. Langaam uitbreiden in kilometers of eerst wat snelheid opbouwen met intervallen. Tempo is nu nog te laag, maar hartslag gaat flink omhoog bij sneller tempo. Merk dat conditie nog redelijk is. Maar niet zoals voor de ingelaste pauze.

[ Voor 5% gewijzigd door VinnyAMS op 20-01-2021 21:23 ]

• Highfive95
VinnyAMS schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:20:
Ik heb hier wel heel veel aan. Ik doe de 5km versie, maar er zijn meerdere afstanden.
Of is dit net iets te beginner misschien?
[...]
Toen ik begon met hardlopen heb ik ook schema's gevolgd, maar merk dat redelijk snel weer oude conditie naar boven komt. Wellicht is beter om aan schema te houden, maar merk dat soms te lang duurt. Althans dat was in verleden zo.

Ben gelukkig niet blessure gevoelig dus kan redelijk snel weer op oude niveau komen. Met schema loop je van 5 naar 10 km. Maar dat voelt dan te langzaam.

Kan nu ook al wel verder dan 5 km maar wil niet teveel forceren. Probleem is nu niet echt de afstand, maar meer tempo. Sneller hou ik gewoon conditioneel nog niet vol.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:13

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@Blomminator Ik heb eigenlijk meestal mijn racevest over mijn regenjas heen. Maar echt lange afstanden met regen heb ik nog niet gehad. Af en toe heb ik het vest er onder gehad wat nog net past.

Overigens pak ik wel mijn spullen in zipperbags in dat soort omstandigheden.

En ik wil je alvast waarschuwen dat met mijn FR935 ik juist een HRM RUN band heb gekocht omdat die polsmeting echt to-taal waar-de-loos is bij trainingen op hartslag. Ben je alvast gewaarschuwd. ;)
Wil ik wel zeggen dat ik met de oude Garmin HRM band (bij de FR305) ik echt uitslag kreeg (dus een mooie rode plek) maar dat ik dit nog niet bij de HRM RUN heb gehad. Wel dat het soms wat jeukt.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• pdavie2311

pdavie2311

Hier werkt polsmeting icm hardlopen op hartslag meer dan goed! Fenix 6 Titanium! Goed strak om de pols doen!

• InZane
pdavie2311 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:40:
Hier werkt polsmeting icm hardlopen op hartslag meer dan goed! Fenix 6 Titanium! Goed strak om de pols doen!
Toch krijg ik, vooral met intervallen, veel betere resultaten met een losse band. Maar goed, hier is al vaker discussie over geweest :)

Zat gisteren met een schuin oog te kijken naar een Garmin Fenix 6 Solar in de aanbieding op ibood. Mijn vrouw, stiekem als ze is, had dat wel in de gaten en die heeft hem gewoon besteld zonder mijn medeweten _/-\o_
Was eigenlijk bedoeld voor mijn verjaardag volgende maand, maar ze kon gisteravond toch d'r mond niet houden :+

Mijn FR245 gaat dus met vervroegd pensioen.

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
InZane schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:57:
[...]

Toch krijg ik, vooral met intervallen, veel betere resultaten met een losse band. Maar goed, hier is al vaker discussie over geweest :)

Zat gisteren met een schuin oog te kijken naar een Garmin Fenix 6 Solar in de aanbieding op ibood. Mijn vrouw, stiekem als ze is, had dat wel in de gaten en die heeft hem gewoon besteld zonder mijn medeweten _/-\o_
Was eigenlijk bedoeld voor mijn verjaardag volgende maand, maar ze kon gisteravond toch d'r mond niet houden :+

Das een mooie upgrade! Heb zelf de 6X Pro en ben er heel blij mee. Ik ben wel benieuwd wat de toegevoegde waarde van de solar is. Mocht je de 245 weg doen, weet ik mogelijk wel iemand.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Waar kun je zo'n vrouw vinden, doe mij er ook zo een :D ;)

Ben sinds maandag weer begonnen met mijn routine om iedere dag direct na het opstaan oefeningen te doen, niet heel spannend en niet al te lang. Ben van de 7Minute workout geswitched naar de Nike Training Club (NTC) app. Deze app is nét iets gelikter en meer aanbod van oefeningen. Vanmorgen in 5 minuten een setje verschillende plank-oefeningen afgewerkt.

Voor mijn gevoel waren mijn buikspieroefeningen en core goed op orde, maar m'n spieren toch wel moet ik bekennen. :P

tips voor New York

• BastiaanN
  • Niet online
Toevallig kreeg ik gisteren van Trenara ook een 10x200m intervaltraining in mijn schema. Echter waren de 200m blokken op mijn 'huidige wedstrijdtempo' en dus op 5:08/km en dan daar achteraan 90 seconden rust die dan afwisselend dribbelend of wandelend moest worden afgelegd.

Ik heb ze maar wat sneller gelopen want dit voelde echt veel te langzaam. Uiteindelijk heb ik de blokken in gemiddeld 4:35min/km gelopen en de meeste keren de rust gewoon gedribbeld. Volgens mij had ik ze nog wel wat sneller kunnen lopen want de hoogst gemeten hartslag was 178 aan het einde van het laatste blok waarbij mijn max 192 is.

Binnenkort maar weer eens een 5k poging doen om te kijken waar ik sta en om misschien Trenara weer een beetje mee te kunnen laten kalibreren.
[...]
Zo, toe maar, 499 euries toch? Wel een mooie deal! Mijn partner vond een paar hardloopschoenen eigenlijk al te duur :+ ( Maar ze is wel heel lief hoor O+ )

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanN op 21-01-2021 09:22 ]

• bert74
Highfive95 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:10:

Talent voor hardlopen bestaat m.i. uit 3 onderdelen: 1 Belastbaarheid (blessuregevoeligheid), 2. Snelheid, 3. Uithoudingsvermogen (conditie).

Training en opbouw moet aansluiten bij die talenten. Eigenlijk moet je vooral aandacht geven aan waar je het minst goed in bent.

Als je nu 5 km loopt in 28 min dan moet het (mits verder gezond) prima te doen zijn om in de zomer 10km te lopen.

Het algemene advies hier is dat je het beste kunt opbouwen door het aantal kilometers gestaag, met max ca. 10% per week uit te bouwen. Nog geen focus op snelheid.
Als je op je doel kilometers zit kun je je focus verleggen op snelheid, maar snelheid gaat vaak al vanzelf omhoog als het aantal kilometers omhoog gaat.

Succes.

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Loop ik hier op te scheppen dat ik vroeg ga lopen maar dan verslaap ik mij gistermorgen....
Dan maar op het werk mee met het snelle groepje mee om 11 uur ipv het "langzame" rondje om 6 uur.

Ging wel weer lekker met wat stukken los zand en bos tussendoor, echter had ik eigenlijk plannen om zondag een snelle duurloop te doen, dus even kijken of ik de plannen ga wijzigen.

• InZane
BastiaanN schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:18:
Toevallig kreeg ik gisteren van Trenara ook een 10x200m intervaltraining in mijn schema. Echter waren de 200m blokken op mijn 'huidige wedstrijdtempo' en dus op 5:08/km en dan daar achteraan 90 seconden rust die dan afwisselend dribbelend of wandelend moest worden afgelegd.

Ik heb ze maar wat sneller gelopen want dit voelde echt veel te langzaam. Uiteindelijk heb ik de blokken in gemiddeld 4:35min/km gelopen en de meeste keren de rust gewoon gedribbeld. Volgens mij had ik ze nog wel wat sneller kunnen lopen want de hoogst gemeten hartslag was 178 aan het einde van het laatste blok waarbij mijn max 192 is.

Binnenkort maar weer eens een 5k poging doen om te kijken waar ik sta en om misschien Trenara weer een beetje mee te kunnen laten kalibreren.
5.08/km lijkt me inderdaad wel wat langzaam :o
Zo, toe maar, 499 euries toch? Wel een mooie deal! Mijn partner vond een paar hardloopschoenen eigenlijk al te duur :+ ( Maar ze is wel heel lief hoor O+ )
Stond er inderdaad op voor 499 en dat leek mij ook een prima prijs. Het blijft een klap geld voor een horloge, maar hij gaat zeker goed gebruikt worden en dat weet mijn vrouw ook. Hardlopen is inmiddels een onderdeel van m'n leven.

Heb de FR245 voor 200 verkocht, dus dat verzacht de pijn iets ;)

Hardloopschoenen heb ik ooit ook wel gedoe over gehad hoor, maar ze is inmiddels zover dat ze begrijpt waarom ik op meerdere paren schoenen loop.

• bert74
Calitomnication schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Waar kun je zo'n vrouw vinden, doe mij er ook zo een :D ;)
Ik ben op een leeftijd dat veel leeftijdsgenoten aan een midlife zitten met de daarbij horende uitspattingen: cabrio, motor en in het ergste geval een nieuwe vrouw.

Daarbij vergeleken zijn een paar nieuwe schoenen, wat kleding een mooi sporthorloge peanuts. Temeer omdat het humeur ook nog eens beter wordt van het sporten.

NB: bovenstaande argumenten subtiel gebruiken ;-)

• Highfive95
bert74 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Als je nu 5 km loopt in 28 min dan moet het (mits verder gezond) prima te doen zijn om in de zomer 10km te lopen.

Het algemene advies hier is dat je het beste kunt opbouwen door het aantal kilometers gestaag, met max ca. 10% per week uit te bouwen. Nog geen focus op snelheid.
Als je op je doel kilometers zit kun je je focus verleggen op snelheid, maar snelheid gaat vaak al vanzelf omhoog als het aantal kilometers omhoog gaat.

Succes.
Het lastige is dat ik voor mijn gevoel veel te langzaam loop. En als ik naar tijden kijk voordat ik was gestopt klopt dat ook wel. Omdat het nu ook redelijk makkelijk weer gaat moet ik echt mijzelf inhouden om niet te snel te gaan lopen.

Zeker omdat ik gisteren ook niet echt moe was. Had nog wel wat verder gekund. Maar bewust gestopt omdat wellicht dan teveel wordt voor mijn lichaam.

Het is wel weer heerlijk om te lopen. Lekker koppie leegmaken. Merk ook dat ik lichamelijk weer beter in mijn vel zit. Volhouden zal dus niet zo'n probleem zijn.

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Loop ik hier op te scheppen dat ik vroeg ga lopen maar dan verslaap ik mij gistermorgen....
Dan maar op het werk mee met het snelle groepje mee om 11 uur ipv het "langzame" rondje om 6 uur.

Ging wel weer lekker met wat stukken los zand en bos tussendoor, echter had ik eigenlijk plannen om zondag een snelle duurloop te doen, dus even kijken of ik de plannen ga wijzigen.
Kroontje ook nog, lekker!

Het begint er trouwens steeds meer op te lijken dat niet alleen mijn vriend vanaf volgende maand bij jullie werkt, maar ik ook! Of ja, niet bij jouw bedrijf maar in praktisch dezelfde straat. Als dat gebeurt, keertje lopen? Of zouden we allebei zelfs eens mee mogen met het groepje? :)

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Blomminator schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:22:
Mag ik al los met vragen stellen @Roozzz ?

1) Ik heb een vrij strak jasje (Gore Shakedry) maar dit kan nét over mn buik+racevest heen. Als ik de poles in de Quiver doe, wordt het dus niks. Racevest uit, jasje aan, vest erover heen en dan accepteren dat t nat wordt? Of grotere jas scoren?
2) Ik heb deze gaiters (ooit gekregen) maar nog nooit gebruikt. Enig idee erbij?
3) Ik heb een oude Forerunner met tri hrm band ~ zit niet heel lekker. Met lange tochten nie theel comfy. Maar het is wel nuttige info soms. Wel/niet doen? (Ik overweeg een Fenix met HRM op de pols, dus dan speelt het niet)

Verder alles op orde ~ 't gaat de goede kant op!
Altijd :)
1. Ik zou het voorlopig gewoon lekker bij dit jasje houden. Je regent vanzelf een keer zeiknat en dan ontdek je wel of je een heel nat racevest prettig vindt of niet. Kan je dan altijd nog besluiten. Tip: verpak evt droge kleding in plastic zakjes en druk de lucht eruit. Neemt minder ruimte in én het blijft gegarandeerd droog (Zoals @Xaverius al zegt :+ ).
Evt extra overweging kan zijn of er slijtage optreedt bij de schouders van het jasje. Je hoort nog wel eens dat door schuring de waterdichtheid daar kan verminderen. Hangt een beetje van de fit van de rugzak, vuil en interactie tussen beiden af.

2. In mijn beleving vooral handig bij veel zand en gruis (en misschien matig passende schoenen rond de enkels?). Sommige mensen zweren erbij, ik heb ze nog nooit gemist of gebruikt :>

3. Als trainingstool vind ik een hartslagmeter erg fijn. Maar het is zeker geen must. Ik heb jaren gehad waar ik hem heel sporadisch gebruikte en gewoon op "gevoel" liep. Als je er last van hebt (of schuurplekken krijgt), zou ik hem bij langere tochtjes lekker thuis laten. Bij de meeste ultra's neem ik hem niet mee; ik ga tijdens de wedstrijd toch niet mijn inspanning op basis daarvan bijstellen. Trainingen doe ik altijd met. Soms voor specifieke zones en anders al was het maar om achteraf een degelijk beeld te hebben.
Qua polshartslag hier helaas dezelfde ervaring als @Xaverius. Soms best aardig, soms correct, regelmatig volstrekt waardeloos. :+ Voor de een werkt het kennelijk prima, voor de ander lijkt het hopeloos.

If you can see, look. If you can look, observe

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Highfive95 Opbouwen kost tijd.
Maar een schema hoeft toch niet alleen uit trage duurlopen te bestaan. Er moet echt variatie in zitten, maar bijvoorbeeld 1x per week, iets met wat intervallen en niet zo een grote omvang.
Het lijkt me sterk dat in een opstart schema niet zit? Alleen maar eentonige tempo's lopen is niet alleen ontzettend saai, maar ook voor je lichaam niet goed. Om beter te worden moet je variëren in de prikkels die het lichaam nodig heeft om beter te worden. Je moet uiteraard wel je grenzen van omvang en intensiteit bewaken, maar dat geldt op een ander niveau net zo goed voor gevorderde lopers.
Kom je daar zelf niet uit dan is het raadzaam om advies te vragen, bij een loopgroep/club te gaan of wat dan ook. Ze hebben vaak beginnersgroepen, alleen helaas nu even niet.... Misschien kun je online iets vinden of heb je al iets?

Een ding moet je zeker voorkomen: overbelasting. De kans op overtraining of blessures wordt dan supergroot. Zit niemand op te wachten.

Succes verder!

• bert74
Highfive95 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Het lastige is dat ik voor mijn gevoel veel te langzaam loop. En als ik naar tijden kijk voordat ik was gestopt klopt dat ook wel. Omdat het nu ook redelijk makkelijk weer gaat moet ik echt mijzelf inhouden om niet te snel te gaan lopen.

Zeker omdat ik gisteren ook niet echt moe was. Had nog wel wat verder gekund. Maar bewust gestopt omdat wellicht dan teveel wordt voor mijn lichaam.

Het is wel weer heerlijk om te lopen. Lekker koppie leegmaken. Merk ook dat ik lichamelijk weer beter in mijn vel zit. Volhouden zal dus niet zo'n probleem zijn.
Bij mij is belastbaarheid altijd het probleem. Ik loop 25km in de week met minimaal 1 10km loopje op basistempo, ca. 5:40/km. Qua uithouding/hartslag kan ik dit probleemloos een HM volhouden en de verleiding is dan ook groot om dat een keer te doen. Maar ik weet dat mijn benen dit nog niet trekken.

Als ik bijvoorbeeld 2 10km's kort na elkaar doe (1 dag rust er tussen), dan merk ik al wat meer spanning op de kuiten die ik zorgvuldig weg moet rekken. Voor mij is die 10% opbouw per week zelfs iets te veel.

• Tinusvolkel
Had van de route een segment gemaakt en verwacht dat we wel meerdere pogingen hadden maar lopen de routen ooit net wat anders.
Het begint er trouwens steeds meer op te lijken dat niet alleen mijn vriend vanaf volgende maand bij jullie werkt, maar ik ook! Of ja, niet bij jouw bedrijf maar in praktisch dezelfde straat. Als dat gebeurt, keertje lopen? Of zouden we allebei zelfs eens mee mogen met het groepje? :)
Aha jouw vriend wel direct bij ons? en ben wel benieuwd waar jij terecht komt zoveel "medisch" wat jij dacht ik doet hebben we niet. (mag als je het wil zeggen ook in DM)
Maar brrrr eng tweakers in real life ontmoeten :9 maar we proberen elke woensdag om 11 uur te vertrekken dus je kan altijd aansluiten en meelopen. Qua tempo voor jou doen nog rustig aan maar misschien ben je wel een mooie "concurrent" voor een Poolse collega die pakweg 1x per 2 weken loopt en die letterlijk zweeft over de weg en over elke hekje in het bos springt.

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:40
BastiaanN schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:18:
Weet je zeker dat Trenara daar je 5km wedstrijdtempo mee bedoeld? Bijv. Jack Daniels schrijft 200m's rond 1500m wedstrijdtempo voor - wat als ik jouw strava bekijk* waarschijnlijk inderdaad rond de 4:30/km zou zitten.

Dat is dus ook een "wedstrijdtempo", maar wel een heel stuk harder.

*: De 5km en 10km "beste geschatte pogingen", de 1km en 1em pogingen zijn een stuk sneller, maar ik gok dat dat meet fouten of zo zijn geweest, vooral die 1em.

• Tinusvolkel
Vraagje, wanneer "groeien" je spieren na het lopen?

Is dat tijdens het lopen al of daarna?

Want heb sinds kort een weegschaal die spieren massa meet en die geeft nu een dag na het lopen 0.4% meer spieren aan, dit zakt weer een beetje weg tot het volgende loopje tot er dan weer een beetje bij komt.

Maar is dit logisch? en zakt het zo snel weer weg in een paar dagen?
Vind het al heel wat dat ik een verband kan zien met het lopen.

• wilrub
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-12-2025
Tinusvolkel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
Vraagje, wanneer "groeien" je spieren na het lopen?

Is dat tijdens het lopen al of daarna?

Want heb sinds kort een weegschaal die spieren massa meet en die geeft nu een dag na het lopen 0.4% meer spieren aan, dit zakt weer een beetje weg tot het volgende loopje tot er dan weer een beetje bij komt.

Maar is dit logisch? en zakt het zo snel weer weg in een paar dagen?
Vind het al heel wat dat ik een verband kan zien met het lopen.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is zo'n meeting gebaseerd op het verschil in vocht (invloed op de weerstand, er gaat een stroompulsje door je heen) in vetvrije massa en vet massa . Grote kans dat je vochthuishouding vlak na het hardlopen anders is vs wanneer je in de ochtend meet. Maar nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied.

• BastiaanN
  • Niet online
Jory schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Weet je zeker dat Trenara daar je 5km wedstrijdtempo mee bedoeld? Bijv. Jack Daniels schrijft 200m's rond 1500m wedstrijdtempo voor - wat als ik jouw strava bekijk* waarschijnlijk inderdaad rond de 4:30/km zou zitten.

Dat is dus ook een "wedstrijdtempo", maar wel een heel stuk harder.

*: De 5km en 10km "beste geschatte pogingen", de 1km en 1em pogingen zijn een stuk sneller, maar ik gok dat dat meet fouten of zo zijn geweest, vooral die 1em.
Ja, dat weet ik zeker. Het tempo staat er namelijk bij en het tempo is gelijk aan het door Trenara berekende actuele niveau voor de 5km (en daar geloof ik dus niks meer van ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAEoXAQmslpaVqPJhUsZAn4UBFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQFJMAj1BXmhxf75G6ha8hxY.jpg?f=user_large

Voor wat betreft prestaties, die 1EM klopt inderdaad van geen kant, dat was blijkbaar een oud loopje met een brakke GPS, die heb ik gecorrigeerd... is nu 7:14min/mijl :) De 1KM klopt wel dat was tijdens mijn laatste 5K poging waarbij ik veel te snel was gestart.

Ik heb ze maar weer eens een mailtje gestuurd over de gedachte achter het gekozen tempo, ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 21-01-2021 12:37 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.