https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Wanneer je zelf wil gaan sleutelen aan schema's of gewoon verlekkerd wil kijken naar iemand die hardloopt in de bergen, Seth James Demoor maakt wel aardige video's
Wedstrijd ziet er goed uit en als ik even gluur naar het terrein en hoogteprofiel dan lijkt het me er eentje die uitstekend is om kennis te maken met trailrunning de bergen!
Qua voorbereiding is het vooral zaak om je te realiseren hoe lang je onderweg gaat zijn. Dat vergt een gedegen aerobe basis. Ik zou zeker ook de nodige hoogtemeters proberen te vinden. Ardennen/Eiffel is ideaal, maar ook binnen NL is stiekem nog best wat mogelijk, maar dat vergt soms wel wat creativiteit. Hou hierbij ook even in gedachten op welke intensiteit hierbij past. In de wedstrijd ga je allicht niet alle hellingen op rennen, zoals je rond de Veluwezoom wel doet. Vergeet ook vooral de downhills niet te trainen. Dat is namelijk het deel dat zeer gaat doen
Naast heuvels en duur, zou ik je ook van harte aanbevelen om na te denken over krachttraining. Ik weet jouw achtergrond niet ed, maar ik durf zo wel te stellen dat je met 2x in de week krachttraining het jezelf ontzettend veel makkelijker maakt. Door simpelweg allround sterk te zijn krijg je veel minder last van pijntjes ed en de kracht die je in je benen kan trainen is rennend in NL eigenlijk niet te bereiken. Denk aan core/buikspieren en zaken als squats & deadlifts (weinig reps, flink gewicht).
Stokken zou ik zeker meenemen voor de langere klimmen: >500hm in een klim. Dat brengt je hier wel bij een interessant dilemma, gezien de opbouw in het eerste deel waar dit niet voorkomt. Mogelijk is hierna een post waar je ze kan krijgen van iemand, want ik zou ze altijd willen hebben bij die klim op 40k waar je al 6(?) uur onderweg bent. Ik weet dat ik er veel profijt van heb in zo'n lange klim gecombineerd met vermoeidheid.
Maar goed, niets moet en het is wel belangrijk om hier wat mee te oefenen. Het vergt toch enige techniek en handigheid om ze goed te gebruiken. Bevalt het je niet, dan moet je ze niet meenemen. Maar ik ben van mening dat iedere Nederlander er profijt van heeft bij ultratrails in de bergen bij de lange klimmen.
Stel vooral vragen als je die hebt, ik zie zojuist dat ik mijn eerste bergmarathon deed in 2013 alweer (
If you can see, look. If you can look, observe
Die helling uit je link had ik ook aan gedacht om te delen maar ik ken het daar niet meer uit mijn hoofd of je daar een effectieve training kon doen omdat het ook zo'n klein gebied is. Maar kort afzien is natuurlijk ook altijd goed.
Ik gebruik Mariëndaal daarvoor overigens.
Edit: Dat is een trap toch bij de Grebbeberg? Een traptraining vind ik wel anders dan een "vlakke" ondergrond. Tijdens mij training voor de Great Wall Marathon heb ik hoofdzakelijk hoogtemeters getraind en geen trappen (of oefeningen). Daar kwam ik op de tweede keer trap omhoog flink achter dat trappen handiger waren geweest. Of het andersom ook zo is, geen idee.
[ Voor 35% gewijzigd door Xaverius op 15-01-2021 11:45 ]
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Klopt, trappen zijn anders. Wel typisch iets dat je ook gaat tegenkomen in de Alpen. Heel vaak is het niet een pad waarvan de ondergrond een beetje oploopt, zoals in Nederland, maar gaat het meer stapsgewijs met rotsen ed. Dus andere belasting, dus ook goed om af en toe mee te nemen.Xaverius schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:41:
Ik had het profiel nog niet eens bekeken @Roozzz![]()
Die helling uit je link had ik ook aan gedacht om te delen maar ik ken het daar niet meer uit mijn hoofd of je daar een effectieve training kon doen omdat het ook zo'n klein gebied is. Maar kort afzien is natuurlijk ook altijd goed.![]()
Ik gebruik Mariëndaal daarvoor overigens.
Edit: Dat is een trap toch bij de Grebbeberg? Een traptraining vind ik wel anders dan een "vlakke" ondergrond. Tijdens mij training voor de Great Wall Marathon heb ik hoofdzakelijk hoogtemeters getraind en geen trappen (of oefeningen). Daar kwam ik op de tweede keer trap omhoog flink achter dat trappen handiger waren geweest. Of het andersom ook zo is, geen idee.
Ik zou zeker op een combinatie mikken. Wat mij betreft is voor het trainingseffect de trap op de Grebbeberg eigenlijk te regelmatig en te slecht naar beneden te rennen. Het wordt meer een veredelde step-up training. Zeker voor de downhill impact kan je beter de trap in Kwintelooijen of op/rond de Duivelsberg keer op keer volgas naar beneden rennen...
Stop de verwelking!
Ja, eens. Zie/doe ik ook liever. Wat mij betreft graag zo technisch mogelijk. Maar dat is vaak vanuit een trainingsoogpunt gezien niet optimaal. Om je in Nederland voor te bereiden op een technische afdaling van ~1000hm, zijn juist dit soort herhalingen erg effectiefXaverius schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:06:
Geef mij maar meer wat technische afdalingen, scherpe bochten, schuin er door heen vliegen, kijken waar je je voeten neer kan zetten, snel omlaag duiken voordat je tegen een tak aan loopt. Dat soort spul.
Een paar ultra lopers hier uit buurt gebruiken die maar gaan ook vaak naar de Ardennen/Eiffel om wat specifieker te trainen.
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
Heb in het noorden van Zweden gewoond, was daar heerlijk 's avonds hardlopen (of toch langlaufen..) in de sneeuw... Hoop dat dit vandaag hier ook kan, de eerste vlokken vallen.hefaistos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:31:
Heel de wereld op Strava de 'gauw voordat de sneeuw komt' loop gedaan![]()
Op speciale schoenen dan? Of valt het wel mee met 'glijden' op normale hardlopers?Lordp! schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Heb in het noorden van Zweden gewoond, was daar heerlijk 's avonds hardlopen (of toch langlaufen..) in de sneeuw... Hoop dat dit vandaag hier ook kan, de eerste vlokken vallen.
Ik vind maar weinig mooier dan door verse sneeuw hardlopen...hefaistos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:31:
Zo is dat!Roozzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:00:
[...]
Ik vind maar weinig mooier dan door verse sneeuw hardlopen...
Ik zit alleen wel te bedenken dat ik morgenochtend een intervaltraining (3x1000m) heb staan en vanochtend reeds een duurloop (https://strava.app.link/FQz7XQG25cb) heb gedaan. Wellicht was het handiger geweest om het andersom te doen
Nou ja, we gaan wel zien hoe het er morgenochtend bij ligt
Eens!Roozzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:00:
[...]
Ik vind maar weinig mooier dan door verse sneeuw hardlopen...
Ik liep twee jaar geleden bij de Kroondomein Het Loo Marathontrail in Apeldoorn voorop terwijl het sneeuwde. Was fantastisch om over de nog niet belopen verse sneeuw te rennen
:strip_exif()/f/image/jXo7NJG0QVjKfCygLkJhh0lp.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet veel later werd het toen helemaal wit... zie ook de sfeerfilm van de organisatie
Morgenochtend lekker weer
[ Voor 41% gewijzigd door elastiek op 16-01-2021 18:00 . Reden: Foto toegevoegd ]
Beetje een n00b vraag wellicht, maar loop je op je normale hardloopschoenen door de sneeuw? Volgens mij wordt dat met mijn Saucony Triumph 18 meer schaatsen dan iets anders. Had ik tijdens mijn "lange duurloop". van 10.5km vanochtend al nog voordat het überhaupt had gesneeuwd.elastiek schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Eens!
Ik liep twee jaar geleden bij de Kroondomein Het Loo Marathontrail in Apeldoorn voorop terwijl het sneeuwde. Was fantastisch om over de nog niet belopen verse sneeuw te rennen![]()
Ik was even aan het bijlessen van de afgelopen pagina's en lees veel over opmerkingen die je tijdens het hardlopen krijgt. In het verlengde daarvan, wat doen jullie als jullie een collega-hardloper tegenkomen onderweg? Ik steek altijd mijn duim op, meestal levert het wel een leuke/aardige reactie op
Verse sneeuw is verder niet echt glad hoor. Gaat prima met m'n normale schoenen. Het wordt pas drama als het platgereden is, of als het opvriest.Mvd1981 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]
Beetje een n00b vraag wellicht, maar loop je op je normale hardloopschoenen door de sneeuw? Volgens mij wordt dat met mijn Saucony Triumph 18 meer schaatsen dan iets anders. Had ik tijdens mijn "lange duurloop". van 10.5km vanochtend al nog voordat het überhaupt had gesneeuwd.
Ik was even aan het bijlessen van de afgelopen pagina's en lees veel over opmerkingen die je tijdens het hardlopen krijgt. In het verlengde daarvan, wat doen jullie als jullie een collega-hardloper tegenkomen onderweg? Ik steek altijd mijn duim op, meestal levert het wel een leuke/aardige reactie op
Hardlopers groet ik altijd wel met een handje en vaak kan er ook wel een 'hoi' vanaf. Bijna iedereen groet wel terug.
Op de trails draag ik altijd trailschoenen en op de weg kies ik voor schoenen met profiel ipv gladde (race) schoenen.
Daarnaast probeer ik door de verse sneeuw te lopen waar dat kan. En waar dat niet kan, is het een kwestie van tempo aanpassen. En dan vooral in de bochten.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ligt een beetje aan mijn focus op dat moment, er zijn delen in mijn loop dat ik wel alert ben op verkeer maar me door niets laat afleiden omdat ik mijn cadans en ademhaling belangrijker vind, of als ik kapotstuk benMvd1981 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]
wat doen jullie als jullie een collega-hardloper tegenkomen onderweg? Ik steek altijd mijn duim op, meestal levert het wel een leuke/aardige reactie op
Maar als motorrijder ben ik gewend te groeten, ik steek in de meeste gevallen ff een handje uit, duim omhoog, en dat bij medelopers maar ook mountainbikers/wielrenners. De respons bij de tweewielers is wat minder frequent
Ben benieuwd hoe de weg er bij ligt morgen, ik loop in het buitengebied en heb mijn 2x10min interval.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik liep vanmiddag de laatste 10km windkracht 4 tegen terwijl het steeds iets harder ging sneeuwen en het niet van die fijne dwarrelsneeuw was. Het was geen onverdeeld genoegen als onderdeel van een 30km run (uiteindelijk nog een stukje ingekort, bedachte route was 35). Met name omdat m'n gezicht te koud werd. Normaal gesproken loop ik graag foor de sneeuw, maar nu zou het toch al donker zijn voor er een echte laag lag.hefaistos schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:31:
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ooit ga ik die trail lopen.. ooitelastiek schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Eens!
Ik liep twee jaar geleden bij de Kroondomein Het Loo Marathontrail in Apeldoorn voorop terwijl het sneeuwde. Was fantastisch om over de nog niet belopen verse sneeuw te rennen![]()
[Afbeelding]
Niet veel later werd het toen helemaal wit... zie ook de sfeerfilm van de organisatie![]()
Is wel een oud Midwinter shirtje trouwens, of ben jij dat niet?
Volgens mij is het de verwachting dat het morgen snel weg is, dus dan moet je heel vroeg gaan. En vers zal het niet meer zijn.
Ik ben vandaag gegaan na eerst in de sneeuw gespeeld te hebben. Gladheid viel erg mee, wel in de bochtjes beetje opletten.
Wel nog een thuisbezorgd scooter overeind geholpen die was uitgegleden.
https://strava.app.link/oKdpn32g6cb
De laatste kilometers wel last gekregen van m'n linkerscheenbeen, beetje zeurende pijn linksbovenaan aan de buitenkant. Ik weet nog niet helemaal waar het aan ligt, of het nog wennen is aan meer kilometers of dat ik verkeerd loop / verkeerde schoenen heb. Achja, voorlopig gewoon doorzetten. M'n doelen voor komend jaar zijn een 5km onder de 19 minuten, HM in anderhalf uur en m'n eerste hele marathon lopen, liefst wel in 3u20m ~ 3u 30m. Zo, geen weg meer terug nu.
Normaal wordt er weinig gegroet hier in de omgeving, maar vandaag bij alle 6 hardlopers die ik tegenkwam ging er een handje omhoog of een vriendelijke knikje. Weekendlopers zijn wat vriendelijker blijkbaar.
Mooi om te zien dat er veel meer mensen op de been zijn zo in het nieuwe jaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Slickk op 16-01-2021 21:05 ]
Helaas speelde mijn achillespees weer op, maandag niet, dinsdag lichtjes, gisteren wat erger en vandaag lijkt het mis
Reflecterend op de afgelopen weken heb ik niet heel gekke dingen gedaan, wel ff flink balen
edit/toevoeging:
Slaap wel al met een strassbourgsok, iets dat de klachten aanzienlijk verminderd. Deze knijpt alleen een beetje in mijn tenen dus ga een ander type brace bestellen waar ik hopelijk langer mee kan slapen.
Twijfel of ik echt de tendonitis/ontsteking heb of vooral korte achillespezen. De pijn die ik heb is niet brandend maar vaak stijf/dof. (Ooit in het begin wel brandende pijn gehad bij druk)
[ Voor 27% gewijzigd door Cranzai op 16-01-2021 22:17 ]
Cranzai schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
Strandt hier dan al mijn poging tot 2020km in 2020? Na vorige week verdwaald te zijn en onverhoopt iets meer kilometers gelopen te hebben wat last van de linker voorvoet (lag wss aan het vele pantoffel dragen) Daarom het teveel aan km's deze week in mindering gebracht, slechts 1 loopje van +10km gedaan alles op laag tempo.
Helaas speelde mijn achillespees weer op, maandag niet, dinsdag lichtjes, gisteren wat erger en vandaag lijkt het mis![]()
Reflecterend op de afgelopen weken heb ik niet heel gekke dingen gedaan, wel ff flink balen
edit/toevoeging:
Slaap wel al met een strassbourgsok, iets dat de klachten aanzienlijk verminderd. Deze knijpt alleen een beetje in mijn tenen dus ga een ander type brace bestellen waar ik hopelijk langer mee kan slapen.
Twijfel of ik echt de tendonitis/ontsteking heb of vooral korte achillespezen. De pijn die ik heb is niet brandend maar vaak stijf/dof. (Ooit in het begin wel brandende pijn gehad bij druk)
Maarliefst 2 cm lag hier in Arnhem en ik heb met opzet met trailschoenen aangedaan OMDAT HET KON!
Morgen staat een 17-18k waypointchallenge loopje bij Kroondomeinen in de planning dus het werd maar 5km genieten door de krakende sneeuw. IK WIL DIT VAKER!
Strava
Stop de verwelking!
Oh dat zou wel balen zijn, ik heb hetzelfde doel, zag dat jij dit ook wilde doen (ga er maar even van uit dat je 2021 bedoelde) en het is wel leuk als je je een beetje aan elkaar kan optrekken..Cranzai schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
Strandt hier dan al mijn poging tot 2020km in 2020? Na vorige week verdwaald te zijn en onverhoopt iets meer kilometers gelopen te hebben wat last van de linker voorvoet (lag wss aan het vele pantoffel dragen) Daarom het teveel aan km's deze week in mindering gebracht, slechts 1 loopje van +10km gedaan alles op laag tempo.
Helaas speelde mijn achillespees weer op, maandag niet, dinsdag lichtjes, gisteren wat erger en vandaag lijkt het mis![]()
Hopelijk valt het mee voor je en kun je snel weer kilometers maken.
Als je in Apeldoorn woont, moet je deze natuurlijk lopenInZane schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Ooit ga ik die trail lopen.. ooit
Is wel een oud Midwinter shirtje trouwens, of ben jij dat niet?
En ja, ik heb nog zo'n oud groen shirtje dat ik graag over drie weken uit de stapel had getrokken om hem weer te lopen...
Hoe dan ook moet je versterkende en rekkende oefeningen doen bij beide 'tekortkomingen'. Een achillestendinitis is meestal wel zichtbaar, overigens. En ik ga er maar even vanuit dat je niet hetzelfde hebt als ik, want dat is een vaak geziene verwarring.Cranzai schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
Als het een recidief is, kan een bezoekje sportarts geen kwaad. De huisarts en fysiotherapeut zijn vaak helaas niet afdoende.
Heb je er al naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft?
Pijn in je achillespees kan zoveel oorzaken hebben. In mijn leven heb ik al vaak last gehad van mijn achillespezen. Soms was het overbelasting, maar de manueel therapeut heeft het ook meermaals opgelost door mijn nek te kraken. De laatste keer stond mijn kuitbeen scheef. Dat heeft hij toen rechtgezet.
Ik had dit jaar de 10em weer willen doen, maar helaas..elastiek schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:29:
[...]
Als je in Apeldoorn woont, moet je deze natuurlijk lopen![]()
En ja, ik heb nog zo'n oud groen shirtje dat ik graag over drie weken uit de stapel had getrokken om hem weer te lopen...
Die trail lijkt me wel mooi, maar dan moet ik eerst maar eens een marathon hebben gelopen. Mijn verste wedstrijd afstand is de 25km van de Asselronde. Wel een mooie om door te trainen voor een marathon.
Wie weet volgend jaar. Ben op dit moment voor 5km aan het trainen.
Zo even de hond uitlaten en daarna intervaltraining. Ben heel benieuwd wat ik aantref.
[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 17-01-2021 08:26 ]
Ken je verder niet en kan zo ook niet al je eerdere posts terughalen, maar maak je het hiermee ook niet te groot voor jezelf? Nu al je mogelijke jaardoel opgeven kan heel demotiverend werken en dat zou jammer zijn. Als je het doel opsplitst in maanddoelen, dan biedt dat je wellicht ruimte om elders dit jaar te compenseren voor wat je nu niet kunt doen. Daarnaast kan je dan ook jezelf voorhouden dat je nu dan niet je maandelijkse doel haalt, maar dat je met de juiste keuzes (advies van de mensen voor mij) mogelijk vanaf april (bij wijze van) wel weer hiertoe in staat zult zijn. Voorkomt wellicht ook dat je nu de boel forceert, omdat je dat grote jaardoel voor ogen hebt.Cranzai schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
Strandt hier dan al mijn poging tot 2021km in 2021? Na vorige week verdwaald te zijn en onverhoopt iets meer kilometers gelopen te hebben wat last van de linker voorvoet (lag wss aan het vele pantoffel dragen) Daarom het teveel aan km's deze week in mindering gebracht, slechts 1 loopje van +10km gedaan alles op laag tempo.
Weet niet of het voor jou zo werkt, maar bij mij zou nu forceren een reëel gevaar zijn met de insteek waarmee jij je post opent.
Los daarvan: sterkte (en maak vooral verstandige keuzes)!
Ligt een beetje aan de leeftijd, ik doe wat dat betreft toch een soort "risico inschatting" van hoe snel ze kunnen reageren, hoe snel ze me zouden kunnen horen, etc. Heb er zelden last van, maar vaak zeg ik dan met iets luidere stem "Ik kom links voorbij, niet schrikken".InZane schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:01:
[...]
Hoe doen jullie dat trouwens als je lekker door het bos hobbelt op een smal paadje en je ziet wandelaars in de verte? Ga je dan vanaf 500m al roepen dat je eraan komt, of wacht je tot je echt vlakbij bent? Mijn ervaring met dat laatste is dat mensen nogal kunnen schrikken, maar als ik vanaf heel ver al begin te roepen voel ik me net zo'n wielrenner
Deze week een training overgeslagen, wat last onder mijn knie thv mijn scheen en aan de rechterbuitenkant van mijn onderbeen. Dat sluimert al een paar maanden zonder dat het doorzet, dus ik heb er maar weinig achting op gegeven. Ik heb het gevoel dat het ook wordt verergert door hoe ik zit, de sloffen die ik draag (van die losse sloffen - ik zocht laatst al nieuwe maar kon ze niet vinden). Dus even schoenen aan in huis en het ging vrij rap weer beter, dus gisteren weer lekker de hort op
Ach, ik heb in ieder geval heerlijk gelopen én ik heb de krachttraining van woensdag (heuveltraining) weer wat ingehaald. Wat ik er ergens ook wel lekker aan vind, is dat ik niet "krampachtig" hetzelfde tempo probeer te lopen en dat ik juist wat meer train op continu dezelfde inspanning leveren. Note to self: vaker in bos lopen, goed voor de spieren, enkelbanden, etc.
Ik groet eigenlijk altijd wel. Zoals in het bos gisteren krijgt elke passant wel een "mogge" van mij. Beetje sociaal zijn en aandacht geven, zeker in deze tijd. Dat is hier in de regio ook wel redelijk gebruikelijk hoor. Als ik heftige intervallen loop, dan is het wat meer een zucht als groet geloof ikMvd1981 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]
In het verlengde daarvan, wat doen jullie als jullie een collega-hardloper tegenkomen onderweg? Ik steek altijd mijn duim op, meestal levert het wel een leuke/aardige reactie op
[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 17-01-2021 09:40 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Balen man!Cranzai schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:04:
Strandt hier dan al mijn poging tot 2021km in 2021? Na vorige week verdwaald te zijn en onverhoopt iets meer kilometers gelopen te hebben wat last van de linker voorvoet (lag wss aan het vele pantoffel dragen) Daarom het teveel aan km's deze week in mindering gebracht, slechts 1 loopje van +10km gedaan alles op laag tempo.
edit/toevoeging:
Ik heb ook een tijdje (geprobeerd) te slapen met een strassbourgsok, maar kon er niet goed mee slapen. Wat mij iets hielp was een binnenzooltje uit m'n hardloopschoen in de strassbourgsok stoppen. Dat scheelt iets aan druk op je tenen.
Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D
Zelfs op de drielse dijk geen wind (lopers/fietsers uit Arnhem en omgeving zullen het met me eens zijn dat het daar echt altijd waait)
Ik liep altijd op mijn gewone hardloopschoenen, met mooie plaksneeuw ging het eigenlijk prima. Ze strooiden daar ook niet met zout, alleen een soort grit op de doorgaande wegen die verijsden helemaal. Je kon er ook prima fietsen bij -20, sommigen hadden spikes op de fietsbanden maar zonder ging ook wel.mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Op speciale schoenen dan? Of valt het wel mee met 'glijden' op normale hardlopers?
Gelukkig bleek de test negatief te zijn, dus hoeven we thuis niet in quarantaine..
Strava: https://www.strava.com/activities/4634255218
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
bvsteyn schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:30:
Omdat vrouwlief niet fit was heeft ze gisteren een test gedaan. Helaas was de uitslag niet bekend nog, dus met mijn vaste clubje weg met de Elliptigo ging niet. Dus maar besloten om lekker te gaan hardlopen. Man..wat een heerlijk weer zeg..heb weer genoten. Maar na 22 km was het ook wel klaar.
Gelukkig bleek de test negatief te zijn, dus hoeven we thuis niet in quarantaine..
Strava: https://www.strava.com/activities/4634255218
Uiteindelijk 17km gelopen met een nieuw PR op de 10EM. Sub 1:25u komt in de buurt.
Grappig mijn moeder komt uit Mierlo. Ben zelf al lang niet meer op de berg geweest maar merkte vorig jaar wel dat ik de Posbankloop en de heuvels in m’n vakantie lekkerder liep na een periode trainen op de bergKrylinck schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:21:
100x de gulbergen op lopen. Nee, dank uMijn vriend woont in Mierlo maar ik omzeil dat ding altijd met heel m'n hart.
Nu bezig met een marathon schema maar ben wel weer van plan om zo nu en dan de fartlek daar te gaan doen. Vanochtend lekker door de bossen in Best gedwaald met de hond was erg mooi zo half in de sneeuw nog, en gelukkig niet druk
Met sneeuw kunnen goede wegschoenen prima. Als het aangestampt is en gladder is dan zijn trailschoenen wel fijn. In het bos waren de paden lekker modderig en was het onder trailschoenen glijden. Gelukkig had ik die wel aan en deze hebben ook wat plastic voorop de teen zitten ter bescherming en om het eerste vocht tegen te houden dus dat was wel welkom
[ Voor 25% gewijzigd door xray79 op 17-01-2021 16:56 ]
Nou... Dat weet ik zonet nog nietArjan90 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:31:
Goed bezig in ieder geval en Strava? Dat maakt toch niets uit! Zolang je zelf maar weet dat je hebt gelopen!
Lichaam verbrandt geen calorieën omdat man was vergeten Strava aan te zetten
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
De Enschede marathon is ook uitgesteld (na Hannover en Rotterdam). Ben nog steeds vast van plan om op 18 april een marathon te lopen, desnoods vanuit huis in m'n eentje. Er zijn nog wat wedstrijdjes hier die nog niet afgezegd zijn, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
[ Voor 3% gewijzigd door chris op 17-01-2021 18:16 ]
Crisis, wat een tempo. Klasse!chris schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:09:
Ik had vanochtend een "wedstrijd" (in deze tijd dus gewoon een stukje rennen in m'n eentje) van 15km... doel was op HM-intensiteit te lopen, dus niet voluit. Ging best goed, wel ietsje langzamer dan ik gehoopt had maar wel een dik PR (51:39 volgens Strava). De eerste 5km gingen best makkelijk, de tweede vijf had ik "zware benen" en de laatste 5 ging het wel weer (die waren ook weer bergaf). Ik denk dat m'n nieuwe programma wel goed werkt: geïnspireerd op Pfitzinger, maar met iets minder kilometers en veel meer kwaliteit.
De Enschede marathon is ook uitgesteld (na Hannover en Rotterdam). Ben nog steeds vast van plan om op 18 april een marathon te lopen, desnoods vanuit huis in m'n eentje. Er zijn nog wat wedstrijdjes hier die nog niet afgezegd zijn, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.
Ik was vanochtend al blij met m'n 3x1000m in gemiddeld 3.50/km met daartussen 2min herstel. Moest eigenlijk op 4.00/km, maar tempogevoel blijft moeilijk.
Nog steeds bij Gert-Jan?AppieR schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Zag al zoiets op Instagram voorbij komen. Wat een tempo man, bizar!
Ik mocht de wei in voor een duurloop van 20km (werd uiteindelijk 22,5). Gisterochtend 3x3km op marathontempo en die zat nog wel een beetje in de benen. Uiteindelijk rustig begonnen en richting het einde iets versneld. Trainer blij, ik blij. Komende week is de eerste zware week uit mijn schema: dinsdag 30’ Z3, donderdag 75’Z1, zaterdag 3x4km marathontempo en zondag 30km Z1. Zin in!
[ Voor 27% gewijzigd door InZane op 17-01-2021 19:54 ]
Zag al zoiets op Instagram voorbij komen. Wat een tempo man, bizar!chris schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:09:
Ik had vanochtend een "wedstrijd" (in deze tijd dus gewoon een stukje rennen in m'n eentje) van 15km... doel was op HM-intensiteit te lopen, dus niet voluit. Ging best goed, wel ietsje langzamer dan ik gehoopt had maar wel een dik PR (51:39 volgens Strava). De eerste 5km gingen best makkelijk, de tweede vijf had ik "zware benen" en de laatste 5 ging het wel weer (die waren ook weer bergaf). Ik denk dat m'n nieuwe programma wel goed werkt: geïnspireerd op Pfitzinger, maar met iets minder kilometers en veel meer kwaliteit.
Ik mocht de wei in voor een duurloop van 20km (werd uiteindelijk 22,5). Gisterochtend 3x3km op marathontempo en die zat nog wel een beetje in de benen. Uiteindelijk rustig begonnen en richting het einde iets versneld. Trainer blij, ik blij. Komende week is de eerste zware week uit mijn schema: dinsdag 30’ Z3, donderdag 75’Z1, zaterdag 3x4km marathontempo en zondag 30km Z1. Zin in!
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
@AppieR op Instagram? Dat was ik iig niet
Netjes! 2,5 jaar geleden toen ik weer begin met opbouwen lukte het mij niet eens 1km in 4:15 te lopen. Helaas is die progressie redelijk gelimiteerd: ik denk dat ik redelijk dicht aan m’n potentiaal zit... het kan nog wel iets harder maar heel veel sneller zal t niet worden.InZane schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:01:
[...]
Crisis, wat een tempo. Klasse!
Ik was vanochtend al blij met m'n 3x1000m in gemiddeld 3.50/km met daartussen 2min herstel. Moest eigenlijk op 4.00/km, maar tempogevoel blijft moeilijk.
[...]
Maar ik denk dat het geen schande is om je plafond op dit niveau te bereiken, @chris
---
Morgen dus operatie. Gisteren ondanks een hele forse spierpijn toch nog even wat intervallen gedaan om het af te leren, want het is zo leuk om op tempo te lopen. Dom, heel dom! Heb waarschijnlijk een scheurtje in m'n quadriceps opgelopen, krijg m'n rechter been nauwelijks meer gestrekt. Maar goed, geen man overboord, dat herstelt wel tijdens m'n algemene herstel.
@InZane Yup, bevalt goed! Ondanks dat ik inmiddels voldoende trainingen/schema’s gelopen heb om zelf iets op te stellen, vind ik het geld dubbel en dwars waard. Hij houdt me gemotiveerd en weet toch steeds weer te verrassen met leuke trainingen. En het is gewoon een stok achter de deur om te gaan als je een keer geen zin hebt.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Hier vanmiddag een poging gedaan om een virtuele 5k race te lopen maar m'n bril besloeg keihard in de kou en regen. Na 3,5 kilometer kwam ik weer wat meer in de bewoonde wereld en vond ik het toch wat eng om in de regen hard te rennen zonder goed te kunnen zien. Dat is dan weer een nadeel van virtuele races (en ik had t niet tot de laatste dag moeten wachten).
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ik heb echt kansloos veel spierpijn van gisteren. De trail loop van, met al het respect, maar 12km... Een stuk of 50 squats en een stuk of 30 lunges... En nog bijna 6km stevig wandelen hakken er goed in. Lang geleden, had ik niet verwacht. Mijn bovenbenen, mijn bilspieren, afzien vandaag haha! Ik probeer wel wat meer te investeren in wat extra krachttraining en gezien de spierpijn lukt dat in ieder geval wel. Maar als je dan vanaf de bank in de benen moet komen
Succes met de operatie joh, zal voor je duimen.Krylinck schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:13:
Kijkkkk dat wordt mijn streven als ik weer ga lopeneen kilometer op dat tempo en
Morgen dus operatie. Gisteren ondanks een hele forse spierpijn toch nog even wat intervallen gedaan om het af te leren, want het is zo leuk om op tempo te lopen. Dom, heel dom! Heb waarschijnlijk een scheurtje in m'n quadriceps opgelopen, krijg m'n rechter been nauwelijks meer gestrekt. Maar goed, geen man overboord, dat herstelt wel tijdens m'n algemene herstel.
Ik weet het niet... ik hoop 't! Dan moet wel alles mee zitten in de training en op de dag.Krylinck schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:13:
Kijkkkk dat wordt mijn streven als ik weer ga lopeneen kilometer op dat tempo en dan weer uitbouwen.
Maar ik denk dat het geen schande is om je plafond op dit niveau te bereiken, @chrisMarathon <2:30 ooit mogelijk?
Sterkte! We denken hier aan je!Morgen dus operatie. Gisteren ondanks een hele forse spierpijn toch nog even wat intervallen gedaan om het af te leren, want het is zo leuk om op tempo te lopen. Dom, heel dom! Heb waarschijnlijk een scheurtje in m'n quadriceps opgelopen, krijg m'n rechter been nauwelijks meer gestrekt. Maar goed, geen man overboord, dat herstelt wel tijdens m'n algemene herstel.
Lijkt me eerder van de krachtoefeningen komen? Ik heb regelmatig op zondag nog steeds een beetje spierpijn van woensdag. En idd squats (met gewicht), split squats, lunges.... die hakken er in bij mij.Arjan90 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:20:
Sterkte @Krylinck! Op naar een goed en spoedig herstel! Spannende dag voor de boeg.
Ik heb echt kansloos veel spierpijn van gisteren. De trail loop van, met al het respect, maar 12km... Een stuk of 50 squats en een stuk of 30 lunges... En nog bijna 6km stevig wandelen hakken er goed in. Lang geleden, had ik niet verwacht. Mijn bovenbenen, mijn bilspieren, afzien vandaag haha! Ik probeer wel wat meer te investeren in wat extra krachttraining en gezien de spierpijn lukt dat in ieder geval wel. Maar als je dan vanaf de bank in de benen moet komen
Gisteren dan toch de smokkelaars trail gelopen aangezien m'n collega waar ik mee samen liep rond de kerst corona had.Tinusvolkel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:08:
Iemand ervaring hier met de Smokkelaarstrail?
Een collega vroeg of ik hem zondag mee ging lopen, echter heb ik geen trail schoenen (en kopen gaat hem ook niet worden denk ik aangezien alle winkels dicht zijn en pakketjes zie ik voor de kerst ook niet meer komen) dus zou dat goed te doen zijn met m'n boston 8 schoenen? (tijdens een 10km modderige cross lukte het nog redeljk)
Ik probeer mezelf maar even wijs te maken dat alle modder door het vele regenen alleen maar tussen kan blijven hangen bij trail schoenenverder lijken het aantal hoogte meters mee te vallen.
En met lijstjes van 2020 en voor 2021 wachten we nog wel even
Maar dit was m'n eerste echte trail ooit, en ging best lekker ondanks dat het toch wel wat glibberen was op m'n boston 8 schoenen door de modder. M'n collega had wel trail schoenen aan maar die is 3x bijna op z'n plaat gegaan terwijl ik gewoon overeind ben gebleven
Het zwaarste vond ik nog wel om 2 uur lang de focus te houden waar je je voeten neer zet, heb vooral 3 meter voor m'n voeten gezien ipv de omgeving dus waar je trails loopt maakt voor mij iig niet heel veel uit want de omgeving heb ik niet heel veel mee gekregen.
Verder ben ik nog niet meteen verliefd geworden op het trail lopen maar ga het denk ik wel vaker doen. Het is iig gezellig om met meerder door de bossen te crossen.
En omdat mijn collega en ik nogal wat competitief ingesteld zijn hadden we als doel een top 10 op het strava segment van de hele route, en zijn mooi 5e en 6e geworden dus dat was gelukt
Nu wat gezonde spierpijn maar verder nergens last van gelukkig.
PS zit er in Runalyze een knop dat het een trail was? of dat je hem niet kan meetellen voor je vo2max, want die is nu flink gezakt hierdoor.
@Krylinck Succes vandaag met de operatie en bedankt voor het toevoegen van PR van @chris die niet normaal snel is
Maar als je zeker van wil zijn dat je PR in de lijst komt dan graag een DM naar mij
Ja, als je de activiteit edit kun je ergens een vinkje weghalen bij "vo2max for shape" oid en dan wordt hij niet meegerekend.Tinusvolkel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:02:
[...]
PS zit er in Runalyze een knop dat het een trail was? of dat je hem niet kan meetellen voor je vo2max, want die is nu flink gezakt hierdoor.
@Krylinck Succes en sterkte vandaag!
BedanktBastiaanN schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:12:
[...]
Ja, als je de activiteit edit kun je ergens een vinkje weghalen bij "vo2max for shape" oid en dan wordt hij niet meegerekend.
@Krylinck Sucess en sterkte vandaag!
Kijken of ik vandaag een interval kan gaan doen.
Nickname KasPlantje.
Mede daarom besloten om een lange duurloop te gaan doen. Begonnen aan het rondje die potentieel 28,5km zou worden en halverwege eventueel ingekort kon worden naar zo'n 23. Het ging lekker, inkorten was dus niet nodig en aan het einde kon ik het ook niet laten om er nog 1,5 aan toe te voegen om er zo 30 van te maken. Een nieuw record voor mij qua afstand.
Strava: https://www.strava.com/activities/4628447580
Strava Garmin 265
@Krylinck Succes vandaag
Gisteren weer voor het eerst eens lekker gelopen. In de winter heb ik altijd moeite met de motivatie. Dat zorgt ervoor dat ik geen zin heb om de weg op te gaan, als ik al onderweg ben denk ik constant aan naar huis gaan, afkorten; '1km meer of minder maakt het verschil ook niet". Deze frustratie (als ik het zo mag noemen) zorgt er weer voor dat m'n focus er niet is, hierdoor is m'n ademhaling bagger, gaat m'n hartslag omhoog, zakt m'n tempo in, ga ik me nog meer frusteren. Dat dus.
Maar. gisteren ging het lopen verrassend lekker, wel weer bijna ondersteboven gesprongen door een st. Bernhard. Dit zorgde voor een schrikreactie waardoor ik bijna op m'n bek ging, maar zonder problemen verder kunnen lopen.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Zowel die langzame duurloop en de normale duurloop de dag erna voelden erg makkelijk aan op tempo's waar ik er normaal gesproken wat meer moeite mee zou hebben en ook met een lagere hartslag dan dat ik normaal heb. Gisteren 6KM gelopen met een gemiddeld tempo van 5:38/km en een hartslag dat bijna 10 slagen lager lag dan normaal bij dat tempo.
Deze week dus hetzelfde recept. Ben benieuwd of het zo lekker blijft gaan. Wellicht kan ik dan de conclusie trekken dat ik op dit moment meer baat heb van de trainingsprikkel van wat vaker trainen t.o.v. lange afstanden. Of ik had gewoon een goed weekend... dat kan ook
Misschien vandaag nog een herstelloopje om de 'Blue monday' badge te scoren in de Trenara app
[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 18-01-2021 08:53 ]
Ja, het zal ongekend zwaar worden; bergen en afstand in 1 loop. Maar in bijna 5 maanden kan veel gebeuren.
En bedankt voor alle tips. Ik ben vrij mobiel en flexibel met werk/privéleven (geen vrouw/kind etc) dus ik kan zonder problemen naar leuke plekjes rijden. Thnx!
@Cranzai
Ja, ik was 1 dec lid geworden van een gym om met krachtsessies sterker te worden. Die zijn uiteraard nu dicht, dus dat idee is niet gelukt. Ik doe nu elke dag pushups/planking en russian twists. Niet echt fanatiek (geen 45 min in de kamer ofzo); meer even na t opstaan en voor t slapen gaan. Ik woon zeer klein, dus thuis deadliften ofzo gaat niet lukken. Ik moet ’t van de calisthenics in de lokale speeltuin hebben dus. Maar dat kan prima!
Linkje van Seth James ken ik niet, ik heb t weekend eea gekeken; thnx!
@Roozzz
Ja, gaat het goedkomen? Ik houd je eraan hoor 😉 Maar de bemoedigende woorden zijn in elk geval fijn om te horen.
De basisconditie is echt niet gek, dus als ik nu stug doortrain en mn best doe heb ik ook echt wel vertrouwen in. De analyses op de HM en de duur – ook met eten etc – is nog een puzzel.
Keep you guys posted on the vorderingen 😊
Haha, lekker bezig! Ik denk eigenlijk dat die squats en lunges vooral het probleem zijn. Dat onverhard is gewoon een bonusjeArjan90 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:20:
Sterkte @Krylinck! Op naar een goed en spoedig herstel! Spannende dag voor de boeg.
Ik moet zeggen dat mijn billen gisteren ook wat protesteerden na de krachttraining van zaterdag (squats, deadlifts, lunges, core...). Dan bleek heuveltje op-af door het bos in sneeuw, drek, modder en ijs na een tijdje lopen toch net iets te veel van het goede. Wel grappig, want vooraf had ik eigenlijk nergens last van
@Krylinck Sterkte man!
Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl
Nou dat is voor mij in ieder geval mooi nieuws. Ik gedij beter in warmere temperaturen haha! Zal mijn korte boek alvast klaarleggenArjan90 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:09:
@MarvinG Deze week zal dan vast beter gaan, de temperaturen gaan aardig omhoogDe korte mouwen en korte broeken kunnen weer uit de kast getrokken worden. Dit is altijd zo'n overgangsmoment qua kleding, ik heb het dan of te warm of voor het lekkere lopen net iets te fris. Ligt ook aan de training trouwens, vooral veel rust/wandelen in de schema's vind ik bij deze temperaturen irritant. Dan koel je soms net wat teveel af.
Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl
Hierbij een mini-reviewtje van mijn bevindingen met de : Aftershokz Aeropex
De oplettende lezer weet dat ik mij deze beengeleidende koptelefoon eigenlijk zelf had beloofd als beloning voor het uitlopen van mijn eerste trainingsschema voor beginners
Maar........Fraggertje was zondag jarig en zijn lieve echtgenote
Enkele van jullie hebben jullie bevindingen gedeeld dus ik dacht ik ga mijn steentje ook bijdragen aan de volgende loper die op zoek is voor muziek onderweg en Aftershokz overweegt.
Voordelen:
*niks in je oren, ik heb een hekel aan In Ear Monitoren die in je gehoorgang moeten
*superlicht (26 gram)
*blijft goed zitten, je voelt amper dat je de pads op je slapen hebt zitten
*de flexibele beugel zit niet in de weg
*bij beweging blijven de pads goed zitten en merk je niks aan de muziek
*prima geluid (ik heb voor de kantoortuin de over-ear sony WH-1000XM3, die zijn vele malen beter natuurlijk)
*waterdicht IP67 (in de ijzige regen mee gelopen)
*Pairing en koppelen met je phone is eenvoudig
*Volumetoetsen zijn makkelijk te gebruiken
*vrij neutraal klankkarakter
*voorzien van mics om te bellen (niet gebruikt nog)
Omgevingsgeluid
En hoe zit dat nu met het horen van omgevingsgeluid, want dat is natuurlijk 1 van de grootste redenen om deze koptelefoon te overwegen..........
Ja, je hoort omgevingsgeluid
Wat ik gemerkt heb is dat je omgevingsgeluid/verkeer zeker opmerkt, je kunt je mede-hardlopers groeten en horen, een eventuele vriendelijke aanmoediging van een wandelaar versta je en kun je op reageren.
Een groot voordeel vind ik ook dat je echter toch meer mee krijgt, met andere woorden: ik voel me oplettender (lees: minder afgesloten) tijdens het lopen. Ik vind dat erg prettig.
Ik luister op de openbare weg niet naar hele harde muziek, ik krijg verkeer dus prima mee, maar wel iets later als zonder muziekgeluid maar zoals gezegd is dat logisch.
De eerste keer de Aeropexxen opdoen en muziek horen via beengeleiding voelt 1 seconde heel vreemd en daarna is het alsof je gewoon normaal geluid waarneemt.
De Aeropexxen klinken verder vrij neutraal (Er zit een EQ-functie op maar die heb ik nog niet getest)en dat bevalt mij omdat ik eigenlijk van alles luister van pop, dance, rock maar meestal luister ik naar black- en deathmetal (ja, daar kun je prima op rennen
Minpuntjes?
Lastig.....goedkoop zijn ze niet natuurlijk....verwacht dus geen geluidkwaliteit van een vergelijkbare IEM of over-ear koptelefoon maar daarbij wil ik wel opmerken dat ik persoonlijk ze veel beter vind klinken dan ik had durven denken. Je luistert op een andere manier naar geluid en zeker wat betreft de bas hoor je die wel maar op een andere manier dan met een reguliere speaker, je mist de druk die je ervaart met lage tonen.
Het laag loopt minder diep door, maar gelukkig klinkt de bass wel netjes strak en wordt het geen rommeltje in de onderste registers.
Waarom dan toch een "minpuntje"? Omdat een koptelefoon nu eenmaal primair bedoeld is om naar muziek te luisteren en deze manier (iets) minder presteren dan andere soorten.
Let wel: ik vergelijk even met midrange (+/-150 euro) over-ear noise-canceling headphones voor op kantoor (voor de volledigheid: ik verkoos later de duurdere XM3's vanwege de betere noisecancelling die ik nodig had in een overvolle en drukke kantoortuin pre-COVID. Ik weet niet hoe andere running-headsets presteren maar ik heb wel reguliere oordopjes gebruikt die in het laag beter klinken)
Conclusie:
Heerlijk comfortabel en veilig, goede muziekkwaliteit om lekker tijdens je training te genieten.
Ik ben er superblij mee en hoop er nog vele kilometers plezier van te hebben!
Vragen Stel ze gerust
Zelf loop ik tussen 30/40 in de week verdeeld over 3/4 trainingen.
Gemiddels gezien ziet mijn trainingsweek er zo uit:
Dinsdag Interval
Donderdag Temp
Zaterdag Duur
(Soms op Zondag duur met op zaterdag interval).
Nu is mijn vraag het volgende. Ik merk dat mijn niveau eigenlijk hetzelfde blijft net als een half jaar geleden.
Mijn Garmin Race Predictor geeft bv aan dat ik een 5km op 19.30 kan lopen maar iedere keer strand mijn poging na 3/4 km omdat ik het tempo niet vol kan houden. Op een 10km is er hetzelfde probleem. Het probleem zit hem met name in het aanhouden van het tempo over langere afstanden, de snelheid heb ik op zich wel.
Welke specifieke training(en) en/of methode zou ik mijzelf kunnen aanleren om de snelheid over een langere afstand vol te houden? Thanks!
Kleine toevoeging op jouw review: Ze zitten je bril niet in de weg.
Wordt dit de nieuwe Goodr?
Thanksm-vw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:08:
@Fraggert : Welkom bij Team Aftershokz
Kleine toevoeging op jouw review: Ze zitten je bril niet in de weg.
Wordt dit de nieuwe Goodr?
ik ben nog niet inside genoeg met krap 7 weekjes beginners-interval
De tweakers goedgekeurde zonnebril...Fraggert schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:12:
[...]
Thanks![]()
ik ben nog niet inside genoeg met krap 7 weekjes beginners-intervalwat (of wie) is Goodr?
Uit jouw verhaal kan ik zo niet halen waar jouw "beperking" zit. Ik vermoed met name in de wedstrijdspecifieke voorbereiding.
Oja, en de Garmin race predictor kan wat optimistisch (of pessimistisch) zijn
Van die 1:23 op de halve die hij nu voor mij weergeeft, weet ik zeker dat dat nu niet gaat lukken. Daarvoor zal ik eerst een hoop moeten trainen op het wedstrijdtempo en zelfs dan vraag ik het me ten zeerste af. De grap is dat mijn eindtijd dan wel steeds sneller wordt naarmate ik meer train op het wedstrijdtempo... Deze indicator met een korreltje zout nemen is verstandig.
@Fraggert Het zij je vergeven, dat is iets voor als het weer wat mooier is
Hoewel ik mij aansluit bij @Roozzz , heb ik nog een idee gebaseerd op eigen ervaringen.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:01:
Heb eens een trainingsvraag voor de pro's.
Dinsdag Interval
Donderdag Temp
Zaterdag Duur
Nu is mijn vraag het volgende. Ik merk dat mijn niveau eigenlijk hetzelfde blijft net als een half jaar geleden.
Mijn Garmin Race Predictor geeft bv aan dat ik een 5km op 19.30 kan lopen maar iedere keer strand mijn poging na 3/4 km omdat ik het tempo niet vol kan houden. Op een 10km is er hetzelfde probleem. Het probleem zit hem met name in het aanhouden van het tempo over langere afstanden, de snelheid heb ik op zich wel.
Welke specifieke training(en) en/of methode zou ik mijzelf kunnen aanleren om de snelheid over een langere afstand vol te houden? Thanks!
Ik herken het moeite hebben met het langer volhouden van de tempo's. Wat ik echter wel kan is een kortere periode verder in het rood. Wellicht kan je iets voorzichtiger beginnen en richting het einde versnellen.
Ik ben geen Pro, ik heb weinig wedstrijdervaring, ik ben niet erg snel, maar ik kan mijn snelheid wel redelijk, met weinig verval vasthouden. Ik loop nu 25-30km in de week.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:01:
Dinsdag Interval
Donderdag Temp
Zaterdag Duur
Mag ik vragen wat de specifieke reden is waarom je het na 3-4km niet meer volhoudt?
- Verzuring in de benen?
- Hartslag door het plafond?
- Moeite met ademhalen?
- Heb je "pijn" die je mentaal niet vol kan houden?
Stort je totaal in? Of heb je "gewoon" verval in de kilometers?
Kortom o.b.v. hiervan zijn er meerdere oorzaken en dus antwoorden mogelijk.
Thanks,bert74 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Ik ben geen Pro, ik heb weinig wedstrijdervaring, ik ben niet erg snel, maar ik kan mijn snelheid wel redelijk, met weinig verval vasthouden. Ik loop nu 25-30km in de week.
Mag ik vragen wat de specifieke reden is waarom je het na 3-4km niet meer volhoudt?
- Verzuring in de benen?
- Hartslag door het plafond?
- Moeite met ademhalen?
- Heb je "pijn" die je mentaal niet vol kan houden?
Stort je totaal in? Of heb je "gewoon" verval in de kilometers?
Kortom o.b.v. hiervan zijn er meerdere oorzaken en dus antwoorden mogelijk.
Ik start de km1 op 3.55, km2 3.58 km 4.01 totdat ik mijzelf volledig opblaas. Mijn HR kan nog wel hoger maar heb meer last van een combi Verzuring, ademhalen en misschien is het nog een kwestie van mentale hardheid. Vraag me af hoe ik het e.e.a. meer constant kan krijgen en dit met 'gemak' op 3.55 p/km kan volhouden ook naar langere afstanden toe.
Hier ziet mijn week er pakweg hetzelfde uit alleen probeer af en toe is wat anders om het lichaam weer wat te prikkelen.
Laatst bijvoorbeeld een maandje Billat intervals gedaan wat ook wel beviel en waardoor ik ook wel wat sneller ben geworden.
Pas nog een week het tempo wat laten zakken maar de omvang verdubbeld, toen ik na een paar dagen rust een tempoloop liep ging het ook stukken makkelijker.
Gister is een trail duurloop gedaan dus kijken of ik daardoor weer wat beter ben geworden.
@Fraggert
Ik maak persoonlijk ook veel gebruik van dual channel Bluetooth voor tijdens het thuiswerken.
Gebruik hem daar nu ook veel voor, via de PC muziek luisteren of teams meetings (en kan nu de vrouw en kinders nog horen (kan ook als nadeel worden gezien
Verder prima review.
[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-01-2021 16:02 ]
Hoe zien je interval- en tempotrainingen eruit? En ik ga het vast zeggen, 30km is aan de absolute onderkant van de markt als je het in- en uitlopen ook al hebt meegerekend.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:01:
Dinsdag Interval
Donderdag Temp
Zaterdag Duur
---
En zo, ik zit met de pootjes in het verband. De ruggenprik is langzamerhand aan het uitwerken en de pijn is goed te doen.
:strip_exif()/f/image/1XdbkXlV3qy4J8tvuWPy4tGY.jpg?f=fotoalbum_large)
De operatie ging goed. Flink wat gehak en gebeitel, de orthopeed is tevreden en het was blijkbaar geen overbodige ingreep, haha. Ik hoop op een goede nacht, we gaan het zien. Twee weken op krukken, maar ik mag belasten. Daarna een maand of twee fietsen en dan weer rustig opbouwen. Aankijken!
Maar... Als je alles meerekent zit ik al op de helft van het herstel. Afgelopen twee maanden al nauwelijks kunnen hardlopen en dan de komende twee maanden nog.
MIjn intervals zijn zeer random.
Even een kijkje op mijn Strava en het volgende:
6x1200 op 4.15 tempo p200
10x400 op 3.45 tempo p200
Bilat 13x60sec - 60 sec rust tempo 3.40-3.45
10x600 op 3.58 tempo p200
8x800 op 4.15 tempo p200.
Verder ook nog regelmatie 3x2k op tempo 4.15 tempo 200.
Succes met je herstel. Je opmerking van 30km klopt ook en ik neig dan ook naar het vergroten van de omvang maar wel met efficiëntere trainingen. Dus vandaar de vraag :-)Krylinck schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Hoe zien je interval- en tempotrainingen eruit? En ik ga het vast zeggen, 30km is aan de absolute onderkant van de markt als je het in- en uitlopen ook al hebt meegerekend.
---
En zo, ik zit met de pootjes in het verband. De ruggenprik is langzamerhand aan het uitwerken en de pijn is goed te doen.
[Afbeelding]
De operatie ging goed. Flink wat gehak en gebeitel, de orthopeed is tevreden en het was blijkbaar geen overbodige ingreep, haha. Ik hoop op een goede nacht, we gaan het zien. Twee weken op krukken, maar ik mag belasten. Daarna een maand of twee fietsen en dan weer rustig opbouwen. Aankijken!
Maar... Als je alles meerekent zit ik al op de helft van het herstel. Afgelopen twee maanden al nauwelijks kunnen hardlopen en dan de komende twee maanden nog.
Voor wat het waard is ik liep in mei 2019 mijn eerste 5km wedstrijd met toen gemiddeld 15km per week in de benen.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Thanks,
Ik start de km1 op 3.55, km2 3.58 km 4.01 totdat ik mijzelf volledig opblaas. Mijn HR kan nog wel hoger maar heb meer last van een combi Verzuring, ademhalen en misschien is het nog een kwestie van mentale hardheid. Vraag me af hoe ik het e.e.a. meer constant kan krijgen en dit met 'gemak' op 3.55 p/km kan volhouden ook naar langere afstanden toe.
1. 4:31 HS 179
2. 4:46 HS 185
3. 4:48 HS 189
4. 4:48 HS 192
5. 4:45 HS 194
Max hartslag was toen een kleine 200, omslagpunt op ca. 185.
Na mijn eerste km dacht ik, oei, dat ga ik geen 5km volhouden en heb toen iets ingehouden. Maar makkelijk was het niet, alles deed pijn en ik smeekte om de finish. Gelukkig kwam na de finish de euforie en de endorfines.
Met 30-40km in de week moet je basis op an sich op orde zijn om een 5km vlot te kunnen lopen. Waarschijnlijk iets minder snel vertrekken en gericht trainen op tempo hardheid.
Lijkt mij een vreemde ervaring, gehak aan je lichaam terwijl je bij kennis bent.Krylinck schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Hoe zien je interval- en tempotrainingen eruit? En ik ga het vast zeggen, 30km is aan de absolute onderkant van de markt als je het in- en uitlopen ook al hebt meegerekend.
---
[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met 'gericht trainen op tempo hardheid'?bert74 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:28:
[...]
Voor wat het waard is ik liep in mei 2019 mijn eerste 5km wedstrijd met toen gemiddeld 15km per week in de benen.
1. 4:31 HS 179
2. 4:46 HS 185
3. 4:48 HS 189
4. 4:48 HS 192
5. 4:45 HS 194
Max hartslag was toen een kleine 200, omslagpunt op ca. 185.
Na mijn eerste km dacht ik, oei, dat ga ik geen 5km volhouden en heb toen iets ingehouden. Maar makkelijk was het niet, alles deed pijn en ik smeekte om de finish. Gelukkig kwam na de finish de euforie en de endorfines.
Met 30-40km in de week moet je basis op an sich op orde zijn om een 5km vlot te kunnen lopen. Waarschijnlijk iets minder snel vertrekken en gericht trainen op tempo hardheid.
Een goed herstel gewenst!Krylinck schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Lijkt me prima, ik denk dat je intervalomvang goed is. Misschien op termijn proberen het tempo iets te tweaken, maar het ziet er niet slecht uit. Rustpauzes ook niet te lang?Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:25:
[s]
[...]
Succes met je herstel. Je opmerking van 30km klopt ook en ik neig dan ook naar het vergroten van de omvang maar wel met efficiëntere trainingen. Dus vandaar de vraag :-)
Hier ook geen pro, maar weinig langere intervals op of onder je 5km doel tempo.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:23:
Thanks al voor de adviezen.
MIjn intervals zijn zeer random.
Even een kijkje op mijn Strava en het volgende:
6x1200 op 4.15 tempo p200
10x400 op 3.45 tempo p200
Bilat 13x60sec - 60 sec rust tempo 3.40-3.45
10x600 op 3.58 tempo p200
8x800 op 4.15 tempo p200.
Verder ook nog regelmatie 3x2k op tempo 4.15 tempo 200.
Dus misschien de langere intervals net onder de 4:00 gaan lopen zodat je wat tempo hardheid kweekt.
Heb ooit is ergens gelezen dat je je doel tempo en afstand al minimaal moet kunnen lopen in een interval.
Dus zeg maar 5 x 1km op je doeltempo.
@Krylinck Mooi dat het goed gegaan is, nu een snel herstel toegewenst
[ Voor 9% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-01-2021 16:46 ]
Alles was een vreemde ervaring. Het onderlichaam niet kunnen voelen of bewegen is ook absurd 😂 Intussen heb ik het gevoel in m'n genitaal ook weer terug en ik heb geplast, dus ik ga er vandoor hierm-vw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:29:
[...]
Lijkt mij een vreemde ervaring, gehak aan je lichaam terwijl je bij kennis bent.
Als ik naar jouw intervallen kijk, dan constateer ik dat dat korte intervallen a 3:45 wel lukken, maar zodra ze langer worden dat je over de 4:00 gaan. Mijn conclusie zou dan zijn.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Wat bedoel je precies met 'gericht trainen op tempo hardheid'?
- Accepteer dat <4:00 nog niet lukt op de 5km
- Stel je zelf een realistischer doel die wel te halen is, b.v. 4:10 en probeer het verval te minimaliseren
- Als je dit haalt zonder in te storten zal dit je een boost geven en minder frustratie geven
Aangezien je de snelheid wel hebt zou je kunnen proberen om langere intervallen te doen met een snelheid die daar bij past. Tegelijkertijd ook aantal km per week uitbreiden.
Mijn collectie bestaat uit standaard sportshirts (dus korte mouwen) en één jasje. Dat jasje heb ik ooit gekocht voor als het écht guur is, dus dat de horizontale regen door je heen waait. Het is dan ook winddicht en initieel ook waterafstotend (moet hem vast opnieuw impregneren of zoiets) en voor zulke situaties wel lekker.
Het is echter maar één en als ik gelopen heb is kleding in principe _niet_ nog een keer bruikbaar dus ik wil wat meer in de kast hebben liggen.
Eigenlijk zoek ik dan iets wat er tussenin zit, want meestal is een jasje gewoon te warm. Zoals gisteren loop ik gewoon met zo'n compressieshirt (geen thermo, flinterdun, lekker strak, maar kan die dingen niet meer vinden online) met daarover een korte mouwen t-shirt. Vorige week ook zoiets maar dan ook korte broek.
Nu dacht ik aan de optie van een lange mouwen shirt met compressieshirt in plaats van meteen drie lagen. Volgens mij heb ik aan twee lagen waarvan één met lange mouwen meestal meer dan genoeg is mijn gevoel, en die ene keer dat het dan echt slecht is pak ik het jasje er wel weer bij.
Nu mijn vraag aan jullie, zijn er specifieke typen 'longsleeves' die ik zou moeten kiezen of juist niet (bijv. wel/geen thermo). Of is mijn redenatie sowieso brandhout en heb je nog een beter idee.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij zit je op het goede spoor. Ik gebruik een groot deel van de winter enkele ondershirts van Craft, de Active Extreme. Daar zijn tal van varianten van te vinden, evt met een windstoppende laagje op de borst als je dat fijn vindt. Neem niet de Craft be-active, die is mij te los zittend. Daar draag ik meestal een T-shirtje over en als het kouder is een lang laagje. Echte thermo's zijn al snel te warm denk ik; dat heb ik nog nooit aangedurfdGonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:08:
[...]
Nu mijn vraag aan jullie, zijn er specifieke typen 'longsleeves' die ik zou moeten kiezen of juist niet (bijv. wel/geen thermo). Of is mijn redenatie sowieso brandhout en heb je nog een beter idee.
Als tussenvorm gebruik ik ook nog wel eens een kort ondershirt in combi met oftewel een hele dunne longsleeve (voor relatief warm weer), of met een dikke longsleeve (maar dat is typisch wat zweteriger dan een lang ondershirt).
Hoe zien jouw duurloopjes er uit? Daar is misschien ook nog wel winst te halen. Je zou ze b.v. eens wat langer/sneller kunnen doen.Basti84 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Wat bedoel je precies met 'gericht trainen op tempo hardheid'?
@Krylinck nice! Hopelijk gaat 't herstel snel!
@shirtdiscussie: ik heb van m'n vrouw twee strakke merino-shirts gekregen, die zijn echt geniaal (heel warm). Sinds ik wat fitter (en dunner) ben ben ik een behoorlijke koukleum geworden. Ik was vanochtend met een warm merino-shirt, een dunne longsleeve en een redelijk dikke loopjas (+ handschoenen, muts, etc.) op pad. Nou was het wel -5, maar toch...
Je denkt verkeerd. Je kan nu gewoon veel bestellen en per ongeluk eea niet retour sturenGonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:08:
Best balen dat de winkels dicht zijn, nu kan ik niet gewoon even een rondje doen om hardloopkleding in het echt te bekijken. Dus maar kijken of jullie tips hebben.
"Sorry schat, het kan nu echt niet meer terug. Nee, ik heb gebeld, natuurlijk! De 30 dagen zijn voorbij, balen zeg..."
Hangt echt van training en het weer af. Dus niet alleen temperatuur. Want zon doet bij mij ook een hoop.Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:08:
Korte snelle trainingen Ik heb vaak een base layer craft shirt aan dat is een thermo maar aangezien er niks boven zit waait het door en is dat prima onder mijn winterjas met skien is het ook prima. Daarnaast heb ik een Gorewear windstopper en dat is echt een van mijn beste kopen. Omdat ik daar gewoon die base layer onder kan dragen is hij vrij breed inzetbaar. Ik begin meestal in de kou met handschoenen en een base layer. Als ik dan warm ben kunnen de handschoenen meetstal uit en kan ik eventueel de mouwen opstropen.
Op duurlopen heb ik dan vaak weer een softsheljas aan omdat ik het dan sneller koud heb. Meetal mijn MTB jas van Decathlon die is prima winddicht. Ik moet wel opmerken dat ik vaak op dijken loop en daar is de bescherming zeg maar niet aanwezig. Dus wind waait ook echt overal doorheen.
Merinowol is echt Ideaal spul.chris schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:07:
@shirtdiscussie: ik heb van m'n vrouw twee strakke merino-shirts gekregen, die zijn echt geniaal (heel warm). Sinds ik wat fitter (en dunner) ben ben ik een behoorlijke koukleum geworden. Ik was vanochtend met een warm merino-shirt, een dunne longsleeve en een redelijk dikke loopjas (+ handschoenen, muts, etc.) op pad. Nou was het wel -5, maar toch...
[ Voor 12% gewijzigd door GerGio op 18-01-2021 18:18 ]
Nickname KasPlantje.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/KxCKHg5UB9gK05u6XtVQl6Dg.jpg?f=fotoalbum_large)