Gear-reviewtje 
Hierbij een mini-reviewtje van mijn bevindingen met de :
Aftershokz Aeropex
De oplettende lezer weet dat ik mij deze beengeleidende koptelefoon eigenlijk zelf had beloofd als beloning voor het uitlopen van mijn eerste trainingsschema voor beginners
Maar........Fraggertje was zondag jarig en zijn lieve echtgenote

had blijkbaar goed opgelet en tot mijn grote verbazing scheurde ik dus gister het kadopapier af van een zwarte Aeropex
Enkele van jullie hebben jullie bevindingen gedeeld dus ik dacht ik ga mijn steentje ook bijdragen aan de volgende loper die op zoek is voor muziek onderweg en Aftershokz overweegt.
Voordelen:
*niks in je oren, ik heb een hekel aan In Ear Monitoren die in je gehoorgang moeten
*superlicht (26 gram)
*blijft goed zitten, je voelt amper dat je de pads op je slapen hebt zitten
*de flexibele beugel zit niet in de weg
*bij beweging blijven de pads goed zitten en merk je niks aan de muziek
*prima geluid (ik heb voor de kantoortuin de over-ear sony WH-1000XM3, die zijn vele malen beter natuurlijk)
*waterdicht IP67 (in de ijzige regen mee gelopen)
*Pairing en koppelen met je phone is eenvoudig
*Volumetoetsen zijn makkelijk te gebruiken
*vrij neutraal klankkarakter
*voorzien van mics om te bellen (niet gebruikt nog)
Omgevingsgeluid
En hoe zit dat nu met het horen van omgevingsgeluid, want dat is natuurlijk 1 van de grootste redenen om deze koptelefoon te overwegen..........
Ja, je hoort omgevingsgeluid

. Hoe goed je dit hoort is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard je muziek luistert, want die achteropkomende auto moet natuurlijk wel je muziek overstemmen.
Wat ik gemerkt heb is dat je omgevingsgeluid/verkeer zeker opmerkt, je kunt je mede-hardlopers groeten en horen, een eventuele vriendelijke aanmoediging van een wandelaar versta je en kun je op reageren.
Een groot voordeel vind ik ook dat je echter toch meer mee krijgt, met andere woorden: ik voel me oplettender (lees: minder afgesloten) tijdens het lopen. Ik vind dat erg prettig.
Ik luister op de openbare weg niet naar hele harde muziek, ik krijg verkeer dus prima mee, maar wel iets later als zonder muziekgeluid maar zoals gezegd is dat logisch.
De eerste keer de Aeropexxen opdoen en muziek horen via beengeleiding voelt 1 seconde heel vreemd en daarna is het alsof je gewoon normaal geluid waarneemt.
De Aeropexxen klinken verder vrij neutraal (
Er zit een EQ-functie op maar die heb ik nog niet getest)en dat bevalt mij omdat ik eigenlijk van alles luister van pop, dance, rock maar meestal luister ik naar black- en deathmetal (ja, daar kun je prima op rennen

).
Minpuntjes?
Lastig.....goedkoop zijn ze niet natuurlijk....verwacht dus geen geluidkwaliteit van een vergelijkbare IEM of over-ear koptelefoon maar daarbij wil ik wel opmerken dat ik persoonlijk ze veel beter vind klinken dan ik had durven denken. Je luistert op een andere manier naar geluid en zeker wat betreft de bas hoor je die wel maar op een andere manier dan met een reguliere speaker, je mist de druk die je ervaart met lage tonen.
Het laag loopt minder diep door, maar gelukkig klinkt de bass wel netjes strak en wordt het geen rommeltje in de onderste registers.
Waarom dan toch een "minpuntje"? Omdat een koptelefoon nu eenmaal primair bedoeld is om naar muziek te luisteren en deze manier (iets) minder presteren dan andere soorten.
Let wel: ik vergelijk even met midrange (+/-150 euro) over-ear noise-canceling headphones voor op kantoor (voor de volledigheid: ik verkoos later de duurdere XM3's vanwege de betere noisecancelling die ik nodig had in een overvolle en drukke kantoortuin pre-COVID. Ik weet niet hoe andere running-headsets presteren maar ik heb wel reguliere oordopjes gebruikt die in het laag beter klinken)
Conclusie:
Heerlijk comfortabel en veilig, goede muziekkwaliteit om lekker tijdens je training te genieten.
Ik ben er superblij mee en hoop er nog vele kilometers plezier van te hebben!
Vragen Stel ze gerust
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison