• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:33
redwing schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
[...]

Garmin gaat simpelweg uit van 220-leeftijd als max en dan 10% er af per zone. En dat zegt dus nogal weinig omdat dat iets te generiek is. En dan krijg je dus getallen zoals dit :
[Afbeelding]

Waarbij ik tijdens mijn laatste halve marathon dus zo'n 8km in zone 5 heb gelopen en de rest in zone 4 :+ Gewoon goed laten meten dus en anders zeker niet als meer dan een richtlijn zien. Zoals hierboven al gezegd zegt kun je de zones beter bepalen door te kijken of je nog normaal kunt praten/korte zinnen kunt zeggen/bekaf bent.
Ik kijk dus ook niet naar mijn Garmin-zones en weet dat ik bij mijn rustige loopjes zo rond de 125 hartslagen per minuut mag lopen.
Uhm, das wel grappig dan, want mijn max hartslag wordt regelmatig door Garmin aangepast. En ik ben dan niet jarig geweest ;)

Ofwel, Garmin berekend het op basis van je prestaties en hartslag. Wellicht wel alleen pas in hogere segment horloges (heb zelf een FR965)

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:11
redwing schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
[...]

Garmin gaat simpelweg uit van 220-leeftijd als max en dan 10% er af per zone. En dat zegt dus nogal weinig omdat dat iets te generiek is. En dan krijg je dus getallen zoals dit :
[Afbeelding]

Waarbij ik tijdens mijn laatste halve marathon dus zo'n 8km in zone 5 heb gelopen en de rest in zone 4 :+ Gewoon goed laten meten dus en anders zeker niet als meer dan een richtlijn zien. Zoals hierboven al gezegd zegt kun je de zones beter bepalen door te kijken of je nog normaal kunt praten/korte zinnen kunt zeggen/bekaf bent.
Ik kijk dus ook niet naar mijn Garmin-zones en weet dat ik bij mijn rustige loopjes zo rond de 125 hartslagen per minuut mag lopen.
Het lijkt me sterk dat Garmin, een horloge met hartslagmeter, je max hartslag berekent op basis van je leeftijd terwijl hij het gewoon kan meten. Bij mij blijkt hij dat keurig gedaan te hebben. De zones heb ik daarna wel aangepast adhv een percentage tabelletje hier op het forum ooit. Bij de sportmedische keuring bleek dat allemaal vrijwel overeen te komen (maar ik wil wel benadrukken dat de percentages voor iedere persoon anders kunnen zijn, waardoor de sportmedische keuring m.i. wel een toegevoegde waarde heeft)

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 06:24
Mij Garmin noemt nu Max van 175 bpm

Ben 43…

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 20:54
InZane schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:35:
[...]

Pff, ik deed afgelopen weekend de IJsselloop, helemaal gecrepeerd op dat klote parcours met maar liefs 4 bruggen, een keerpunt (lekker met die stabiele Vaporfly's) en een stuk onverhard, krijg je bij de finish zo'n plastic ding :X
Haha, je zou de medaille van aardappelzetmeel zelfs op kunnen eten: https://ijsselloop.nl/blog/2023/duurzame-medailles
Sla zelf vaak de medailles over, maar voor een marathon maak ik een uitzondering.

Vond het wel een leuke wedstrijd. Beide bruggen, veel toeschouwers, finish op de Brink. Geen snel parcours en stond stiekem best wat wind. Toch tevreden met m'n tijd onder de 19 o0p de 5 km.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:08
Shinji schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:51:
[...]

Uhm, das wel grappig dan, want mijn max hartslag wordt regelmatig door Garmin aangepast. En ik ben dan niet jarig geweest ;)

Ofwel, Garmin berekend het op basis van je prestaties en hartslag. Wellicht wel alleen pas in hogere segment horloges (heb zelf een FR965)
Hier net zo en ook een FR965 trouwens. Mijn vastgestelde hartslag door Garmin ligt een stuk hoger dan het standaard rekenregeltje waar geen zak van klopt.

• InZane
Virton schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:04:
[...]

Haha, je zou de medaille van aardappelzetmeel zelfs op kunnen eten: https://ijsselloop.nl/blog/2023/duurzame-medailles
Sla zelf vaak de medailles over, maar voor een marathon maak ik een uitzondering.

Vond het wel een leuke wedstrijd. Beide bruggen, veel toeschouwers, finish op de Brink. Geen snel parcours en stond stiekem best wat wind. Toch tevreden met m'n tijd onder de 19 o0p de 5 km.
Het was ook wel een leuke wedstrijd en de sfeer was dikke prima! Na die tijd ook nog even heerlijk op het terras gezeten met een biertje. Was toch met de trein vanaf Apeldoorn Osseveld.

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
zimmert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:00:
Mij Garmin noemt nu Max van 175 bpm

Ben 43…
Hier 41 jaar en Garmin geeft momenteel 197 als max en omslagpunt op 177. Klopt naar mijn gevoel wel. Afgelopen weekend nog 10km met gemiddeld 176 waarvan laatste 3km met 180+.

• zimmert
Is t een idee om die 175 miss wat op te krikken naar 185-190?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:58
zimmert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:51:
Is t een idee om die 175 miss wat op te krikken naar 185-190?
Waar op gebaseerd?

Ter info: 38 jaar, LT2 158, Max ongeveer 172. (Het is dus heel persoonlijk!!!)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sorry @zimmert, je denkt er echt veel te veel over na. Begrijpelijk met al die apps die helemaal de rage zijn, en met contextloze adagiums als "je moet in zone 2 lopen".

Om sneller te worden in het langeafstandslopen (en fysiologisch is alles vanaf 3000 meter al lange afstand, want overwegend aeroob) geldt er vooral één ding: je moet veel, heel veel lopen.

Maar als je heel veel loopt, raak je toch geblesseerd?

Precies. Dus wat doen we? Zo langzaam lopen dat we het snelst weer herstellen, maar wel zo vlot dat er natuurlijk wel een trainingsprikkel is. Dát is het hele punt van zone 2. Het maximale resultaat uit minimale inspanning.

Als je helemaal niet veel loopt (2-3 keer per week) dan herstel je toch wel, ook al loop je iets te snel volgens het boekje. Gewoon lekker hollen en genieten.

Loop je wel bijna elke dag, dan loop je, zoals hierboven heel mooi beschreven, zo langzaam dat je nog met een (denkbeeldig :p) loopmaatje een gesprek kunt voeren. Af en toe wat snelheid (denk aan strides, korte heuvelsprints, of vijf keer 10" hard met een paar minuten rustig joggen tussendoor), en je hebt het grootste gedeelte van de winst te pakken. Daarna wordt het interessant met trainingsfilosofie, periodisering, lactaat, en weet ik het.

Die op maat gemaakte intervallen van zogenaamd slimme apps en uitgewerkte schema's zijn indrukwekkend, maar zijn echt de kers op de taart. Eerst moet je fit worden.

Loop veel. Meestal rustig, soms hard.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• zimmert
Thanx. Ik ga maar gewoon verder met 3 x per week. Over een paar maanden ga ik dan inzetten op 4 x per week. Doel is hele Amsterdam dat duurt nog half jaar

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:22
Wyke schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:55:
[...]

Het lijkt me sterk dat Garmin, een horloge met hartslagmeter, je max hartslag berekent op basis van je leeftijd terwijl hij het gewoon kan meten. Bij mij blijkt hij dat keurig gedaan te hebben. De zones heb ik daarna wel aangepast adhv een percentage tabelletje hier op het forum ooit. Bij de sportmedische keuring bleek dat allemaal vrijwel overeen te komen (maar ik wil wel benadrukken dat de percentages voor iedere persoon anders kunnen zijn, waardoor de sportmedische keuring m.i. wel een toegevoegde waarde heeft)
Hij meet je max hartslag wel, maar de zones worden simpelweg berekend door iedere keer zo'n 10% per zone er af te halen. Maar het kan zijn dat de duurdere horloges tegenwoordig wat meer doen, mijn ervaring bij mij en mijn omgeving is echter dat de meeste horloges weinig zelf bijstellen tenzij je dat actief zelf doet/instelt. Bij mij (FR245) past ie trouwens zelfs de max hartslag niet aan, alhoewel die wel op te vragen is. Mijn zones zijn echter gebaseerd op de originele berekende max hartslag.

En die medische keuring is inderdaad altijd een toegevoegde waarde. De waardes van Garmin zijn natuurlijk echt wel op iets gebaseerd (gemiddeldes), dus zal ook regelmatig wel kloppen. Maar er kunnen ook grote afwijkingen zijn, dus als je op zones wil trainen is het toch wel handig om te weten dat de waardes ook echt kloppen.

[removed]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinds begin dit jaar vrij constant gelopen in totaal ruim 700km en dat is kennelijk teveel geweest, enkele weken geleden een pijnlijke enkel en nu al een week een heup blessure.
Alle plannen pas ik hierop aan, meer op de racefiets en voorlopig geen pr op de (halve) marathon. Hopelijk kan ik dan wel in relaxed tempo de marathon rennen :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Stewie!
  • Laatst online: 08:14

Stewie!

Keen must die!

Gisteren en vandaag weer lekker gelopen. Herstel na Rotterdam duurde deze keer wat langer. Maar het begint alweer te kriebelen om de volgende loop te doen.

Werd in de week voor de Rotterdamse marathon geïnterviewd door krant en regionale omroep. Eerste interview kwam vandaag uit (op L1.nl), het tweede en uitgebreidere interview volgende week in de krant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faiji3hZv3sn2OrKafpLkqCwZug=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MnEi9W3C9C3CgUBITPSteluG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU1UltpzhXqNJzlauuxKaXesPE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki4e6x5rR56N5xflz2uYliua.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:16
Wow! In september heb ik een 10K gelopen, was toen erg teleurgesteld. Ruim 53 minuten, was gewoon niet getraind genoeg.

Toen meer (vrijwel alleen) op Z2 gaan trainen. Laatste maanden heel wat keren in de sneeuw gezeten dus heel structureel was het niet, maar zo goed en kwaad als het ging blijven lopen.

Vandaag een lokale wedstrijd; hoopte mijn PR van 48:28 te kunnen breken. Werd ‘gehaast’ door een sportieve collega die op voorhand bleef roepen; je kunt als je maar wilt afzien zoveel meer dan je denkt….

Klinkt allemaal leuk, maar vandaag vertrokken met het idee om 4:48 te lopen, dat zou 48:00 betekenen. Mijn haas dacht echter het ‘met afzien kun je veel meer dan je denkt’ in de praktijk te brengen. Nou dat afzien is gelukt, maar wel met een (voor mij) verbluffende 46:08 💪💪

Zelfs mijn 5K PR is onderweg nog gesneuveld.

Heel erg blij mee, nu lekker doortrekken de komende maanden. Maar het idee van ‘wie weet zit 45 minuten op de 10 er ooit in’ begint toch wel te leven 🫣

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
Stewie! schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:
Gisteren en vandaag weer lekker gelopen. Herstel na Rotterdam duurde deze keer wat langer. Maar het begint alweer te kriebelen om de volgende loop te doen.

Werd in de week voor de Rotterdamse marathon geïnterviewd door krant en regionale omroep. Eerste interview kwam vandaag uit (op L1.nl), het tweede en uitgebreidere interview volgende week in de krant.
[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk stukkie! Wist niet dat je met Roda bezig bent :*)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:04
zimmert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:23:
Thanx. Ik ga maar gewoon verder met 3 x per week. Over een paar maanden ga ik dan inzetten op 4 x per week. Doel is hele Amsterdam dat duurt nog half jaar
Om de ervaring van een "ervaren" hardloper maar even te delen; ik heb genoeg blessures gehad door overbelasting :D En altijd omdat ik teveel, te snel, wilde. Ik zou in november 2025 de Berenloop lopen, dat is een halve marathon inclusief strand, duinen, vaak pleuresweer (maar in ieder geval altijd wind). Kortom: daar moet je klaar voor zijn. Ik liep in augustus max. 5-6km en ik liep niet regelmatig - juni niets, juli 5x en augustus 4x). Amper een basis dus en dat betekendebdat ik een plan moest maken. Ik wist dat ik eigenlijk 3-4x per week moest gaan sporten om het op een fatsoenlijke manier te gaan halen. Maar zo vaak per week hardlopen zou me in de vernieling helpen, dus dat was niet verantwoord. Mijn oplossing: 2x hardlopen per week én daarnaast 2x zwemmen per week. Zwemmen is perfect voor het uitbouwen van je aerobe vermogen en als bijvangst is mijn ademhaling nu véél beter, ook tijdens het hardlopen merk ik verschil. Zwemmen was echt de "herstelprikkel", hardlopen de training. Daardoor heb ik geen pijntjes gehad, maar kon ik wel goed opbouwen. De Berenloop ging goed, ik heb het probleemloos kunnen volhouden en kon de laatste 2-3km zelfs versnellen.

Lang verhaal kort; ga er lekker bij zwemmen (of fietsen), dan ga je echt verschil zien in je aerobe vermogen waardoor je ook makkelijker gaat lopen. Maar juist dan: wees ook voorzichtig met overbelasting, want dat je aeroob verder kan lopen wil niet zeggen dat je pezen er ook aan gewend zijn. Mijn plan pakte goed uit, maar ik loop al langer en kan dus ook technisch goed / minder belastend lopen. Het had net zo goed faliekant kunnen mislukken :+

Voor je beeldvorming, zo zag oktober eruit (10 punten voor consistentie _/-\o_ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szPpzn0uH3_VIkX6lYX7Gso61mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nz9UEtOJ2BYTU3N5d90b56p5.png?f=fotoalbum_large

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:40
Stewie! schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:04:

[Afbeelding][Afbeelding]
Sjun inge Kirchroadsjer jong!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ik ga zo een 1:45u duurloopje doen en dacht laat ik eens testen met zo'n uitdeelzakje winegums ipv gel. Nu zie ik dat er in verhouding meer koolhydraten in zitten maar dat een heel groot deel suikers zijn. Bijna de helft vs bijna niks in gels.

Wat lezend zou dat een verschil in opname (snelheid) kunnen betekenen en evt een dip kunnen veroorzaken.

Hebben mensen hier dat wel eens gemerkt of nemen jullie ze op een andere manier oid?

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JV3kQHaEETE8KIqxlZ_B3e5_Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEUXjzVwxCgdPzOSDodwO5ED.jpg?f=fotoalbum_large

Bwoah.
Eerste <5:00 gemiddeld hardlooprondje, 5km PR uit februari verbeterd met een minuut en ook 6km gelopen binnen het half uur. Erg lekker.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:30
m0ridin schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:14:
Ik ga zo een 1:45u duurloopje doen en dacht laat ik eens testen met zo'n uitdeelzakje winegums ipv gel. Nu zie ik dat er in verhouding meer koolhydraten in zitten maar dat een heel groot deel suikers zijn. Bijna de helft vs bijna niks in …
Ook in gels zitten zeer snel opneembare koolhydraten. Zogezegd is bv maltodextrine wat trager dan glucose of fructose, maar dat is marketing. Maltodextrine (staat op de verpakking als KH en dus niet als suiker) heeft een heel hoge glycemische index. Maw het wordt zeer snel opgenomen en in de praktijk is het verschil met glucose of fructose (suikers) verwaarloosbaar.

Andere factor is dat tijdens inspanning het risico op een suikerdip (ten gevolge van een insulinepiek) veel kleiner is omdat suikers zonder tussenkomst van insuline kunnen opgenomen worden tijdens het sporten.

• InZane
Winegums weleens geprobeerd, maar bij mij is het probleem dat ik die handel bijna niet wegkrijg tijdens het hardlopen. Ik hou het dus liever bij gelletjes.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:19
InZane schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:38:
Winegums weleens geprobeerd, maar bij mij is het probleem dat ik die handel bijna niet wegkrijg tijdens het hardlopen. Ik hou het dus liever bij gelletjes.
Mijn probleem is dat ik ze in de eerste kilometer allemaal opvreet.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:27

vhal

ಠ_ಠ

Toch prefereer ik liever een winegum dan een halve banaan die je wel eens ziet bij een drankpost :P Ik vind het oprecht knap dat mensen dit weg kunnen krijgen tijdens een wedstrijd/evenement

Strava

• InZane
vhal schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:43:
Toch prefereer ik liever een winegum dan een halve banaan die je wel eens ziet bij een drankpost :P Ik vind het oprecht knap dat mensen dit weg kunnen krijgen tijdens een wedstrijd/evenement
Pff ja, ook weleens een stuk banaan gepakt tijdens een wedstrijd. Die was na een kilometer nog niet weg. Wat een drama.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:13
We kunnen stoppen met lopen, we zijn ingehaald door robots..

Robot wint halve marathon in Peking, sneller dan menselijk record - https://nos.nl/l/2611052
De winnende robot, ontwikkeld door de Chinese smartphonefabrikant Honor, legde de ruim 21 kilometer af in 50 minuten en 26 seconden. Ter vergelijking: de snelste tijd gelopen door een mens staat op naam van de Ugandese atleet Jacob Kiplimo. Hij deed er in Lissabon in maart ongeveer 57 minuten over.
De vooruitgang ten opzichte van vorig jaar, de eerste editie, is groot. Toen hadden veel robots moeite om überhaupt van start te gaan en haalde een groot deel de finish niet. De snelste robot deed er uiteindelijk 2 uur en 40 minuten over. Dit jaar deden meer dan honderd robots mee en meerdere kwamen in de buurt van menselijke topprestaties.

[ Voor 77% gewijzigd door Gynnad op 19-04-2026 12:50 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Arjan90
edozat1 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:42:
[...]

Ik eet ze al op in de auto onderweg naar de wedstrijd :+

Maar ik zweer ook bij gels. Ik heb wel eens van die energy gums gehad van de Decathlon en ik kon het prima verwerken, maar gels vind ik toch fijner.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjan90 op 19-04-2026 13:14 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
Gynnad schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:49:

Robot wint halve marathon in Peking, sneller dan menselijk record - https://nos.nl/l/2611052

[...]

[...]
Niet vergeten Strava aan te zetten, anders telt het niet voor je

• Shinji
[...]

Hier vergelijkbaar, maar dan is het voordat ik uberhaupt aan het hardlopen ben.

Snoep in huis is voor mij echt killing, als het er is moet het op.

• Arjan90
Welk snoep? :+

• redwing
Shinji schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:14:
[...]

Hier vergelijkbaar, maar dan is het voordat ik uberhaupt aan het hardlopen ben.

Snoep in huis is voor mij echt killing, als het er is moet het op.
Das het voordeel van pubers hebben dan weer. Snoep in huis is onmogelijk, het is zo ongeveer op voordat het in de kast ligt. En geen flauw idee hoe ze dat doen maar dan zitten ze de hele dag boven en zodra er weer wat ligt komt er wel eentje binnen 5 minuten 'toevallig' naar beneden om het op te maken :+

[removed]

• m0ridin
@Hartloper Thanks voor de uitgebreide uitleg! Interessant en goed om te weten.
[...]

Nou, bij mij met met dat soort dingen (winegums, stroopwafels voor trailen) dus net als bij @Shinji , ik kan het niet in huis hebben want dan wil ik het eten. En als iets open is, dan moet het leeg...

Maar in dit geval was het meer als bij @InZane , waren zachte snoepjes maar wel taai... Dus moeilijk op te eten en dat is gewoon totaal niet relaxed bij het hardlopen. Uiteindelijk dus maar gewoon doorgeslikt, maar niet echt voor herhaling vatbaar. Zet de zak morgen wel op mn werk neer denk ik.

Zal nog wel wat meer met alternatieven testen, want qua kosten zou het wel schelen en ook qua variatie een beetje. Al blijft het zoete meuk natuurlijk.

Nou ja, de loop zit erop in ieder geval. Al ging het moeizamer dan gehoopt en gedacht, eerste 10-15k nog wel soepel op prima hartslag maar merkte gewoon dat het lichaam wat vermoeid was en de benen ook niet heelmaal top. Tempo ging dus wat naar beneden en hartslag wat omhoog, maar ok... uiteindelijk ook niet al te extreem of dramatisch.

Had woensdag ook een interval van 5 x 5' op Z4 en vrijdag fartlek wat ook een 5 keer 2' op Z4 en 6x100m sprinten werd... Dat zal gewoon wat te intensief zijn geweest gok ik (icm niet ideale nachten).

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-05 16:30
m0ridin schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:45:
@Hartloper Thanks voor de uitgebreide uitleg! Interessant en goed om te weten.

[...]

Nou, bij mij met met dat soort dingen (winegums, stroopwafels voor trailen) dus net als bij @Shinji , ik kan het niet in huis hebben want dan wil ik het eten. En als iets open is, dan moet het leeg...

Maar in dit geval was het meer als bij @InZane , waren zachte snoepjes maar wel taai... Dus moeilijk op te eten en dat is gewoon totaal niet relaxed bij het hardlopen. Uiteindelijk dus maar gewoon doorgeslikt, maar niet echt voor herhaling vatbaar. Zet de zak morgen wel op mn werk neer denk ik.

Zal nog wel wat meer met alternatieven testen, want qua kosten zou het wel schelen en ook qua variatie een beetje. Al blijft het zoete meuk natuurlijk.

Nou ja, de loop zit erop in ieder geval. Al ging het moeizamer dan gehoopt en gedacht, eerste 10-15k nog wel soepel op prima hartslag maar merkte gewoon dat het lichaam wat vermoeid was en de benen ook niet heelmaal top. Tempo ging dus wat naar beneden en hartslag wat omhoog, maar ok... uiteindelijk ook niet al te extreem of dramatisch.

Had woensdag ook een interval van 5 x 5' op Z4 en vrijdag fartlek wat ook een 5 keer 2' op Z4 en 6x100m sprinten werd... Dat zal gewoon wat te intensief zijn geweest gok ik (icm niet ideale nachten).
G`ewoon zelf maken. Is heel makkelijk. Binnen 15 minuten heb je je gels tegen een 1/10 van de winkelprijs. En je kunt de dikte aanpassen. Van vloeibaar tot dikke pap. Scheelt op jaarbasis behoorlijk veel. En je kunt fijn experimenteren met smaakjes. Zo heb ik al grapefruit, espresso, sinaasappel en cola gemaakt. Yummie! Vandaag had ik cola. Iets te dik, maar in een 500ml flask draai je zo de dop eraf en kun je het toch binnen krijgen. Wel plakhanden! Ga de komende marathon 1 500ml flask meenemen. Gewoon in de handen. Vandaag geoefend en das goed te doen. Beter dan 10 gelletjes op allemaal plekken wegproppen.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:25
Hazalnootpuur schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:57:
[...]

G`ewoon zelf maken. Is heel makkelijk. Binnen 15 minuten heb je je gels tegen een 1/10 van de winkelprijs. En je kunt de dikte aanpassen. Van vloeibaar tot dikke pap. Scheelt op jaarbasis behoorlijk veel. En je kunt fijn experimenteren met smaakjes. Zo heb ik al grapefruit, espresso, sinaasappel en cola gemaakt. Yummie! Vandaag had ik cola. Iets te dik, maar in een 500ml flask draai je zo de dop eraf en kun je het toch binnen krijgen. Wel plakhanden! Ga de komende marathon 1 500ml flask meenemen. Gewoon in de handen. Vandaag geoefend en das goed te doen. Beter dan 10 gelletjes op allemaal plekken wegproppen.
Welk recept volg je daar voor dan?

• m0ridin
@Hazalnootpuur

Onderstaande vraag dus ook :)

En daarnaast, hoe/waar verpak je ze in? Is het dan weer veel gedoe met schoonmaken van verpakkingen oid? Of veel wegwerp (en blijf het dan net zo goedkoop)?
Mania-92 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:44:
[...]

• Edy
  • Nu online

Edy

Na de Venloop en Halve van Helmond (vorige week), was het vandaag de beurt aan de Leenderbos Ultra. 50 K, benieuwd hoe dat zou gaan na mijn toch-niet-zo-rustige halve marathon van vorige week.

Vanmorgen dus op weg naar Leende. In totaal waren er 250 inschrijvingen, dus met een dikke 200 lopers stonden we aan de start. Afgelopen jaar was deze Ultra in januari, en toen was het parcours nat. Zeer nat: op sommige plaatsen kwam het water tot aan de knieën, en dat bij een temperatuur net boven het vriespunt. Zo "erg" zou het dit jaar vast niet zijn. En dat klopte: er was vandaag amper natte grond te bekennen, en met een temperatuur van 10-15 graden, zon en een paar druppels regen was het vergeleken met vorig jaar een stuk gemakkelijker - uitgaande van hetzelfde tempo althans... De omgeving was in de lente nu een stuk fleuriger dan in januari (al had het grauwe weer toen ook haar charme), dus een goede zet van de organisatie om bepaalde evenementen in een wisselende maand te organiseren.

Om 9:05 van start, lekker koel nog. Aangezien ik me in het begin verrassend goed voelde, ben ik wat sneller van start gegaan dan gepland. Met de WZWWHSS strategie als uitgangspunt zou het vast goed komen. Tot kilometer 42 was dat het geval en kon ik regelmatig met een aantal anderen optrekken. Daarna was het hard werken. En wat kan 8 kilometer dan nog gruwelijk ver zijn, en het voelde bovendien toch warmer dan verwacht. Nog maar een gel erin voor wat laatste energie, want een reepje ging niet meer lukken. De scherpte was er af, en dus ook een keer als een lemming verkeerd gelopen achter een ander aan ipv even zelf te checken op mijn horloge... Met af en toe een 100 meter wandelen (helaas) en weer herpakken door naar de finish, en geprobeerd om nog wat tempo te houden om de 50 K onder de 5 uur vol te maken. Uiteindelijk 4:55:04 over 50 K (GPS, inclusief verzorgingsposten) en binnen na 50,81 K in 5:00:48.

Uiteindelijk compleet leeg aan de finish. Tevreden, maar ook mezelf afvragend waarom ik zo diep ben willen gaan om een paar minuten sneller te zijn gedurende wat een relatief comfortabel laatste uur had kunnen zijn. Nu, een paar uur later, is dat laatste gevoel al verdwenen. Gelukkig staat de volgende Ultra pas voor eind juni gepland, maar aangezien dat mijn eerste 75 K wordt zal ik daar een iets behoudender strategie moeten aanhouden dan vandaag. WZWWHSS gaat daar niet werken :)

Anyway, nu nagenieten en herstellen. En dan dus door naar de volgende...

Strava: https://strava.app.link/E9f34Wsmt2b

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:42
Edy schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:38:
Na de Venloop en Halve van Helmond (vorige week), was het vandaag de beurt aan de Leenderbos Ultra. 50 K, benieuwd hoe dat zou gaan na mijn toch-niet-zo-rustige halve marathon van vorige week.

Vanmorgen dus op weg naar Leende. In totaal waren er 250 inschrijvingen, dus met een dikke 200 lopers stonden we aan de start. Afgelopen jaar was deze Ultra in januari, en toen was het parcours nat. Zeer nat: op sommige plaatsen kwam het water tot aan de knieën, en dat bij een temperatuur net boven het vriespunt. Zo "erg" zou het dit jaar vast niet zijn. En dat klopte: er was vandaag amper natte grond te bekennen, en met een temperatuur van 10-15 graden, zon en een paar druppels regen was het vergeleken met vorig jaar een stuk gemakkelijker - uitgaande van hetzelfde tempo althans... De omgeving was in de lente nu een stuk fleuriger dan in januari (al had het grauwe weer toen ook haar charme), dus een goede zet van de organisatie om bepaalde evenementen in een wisselende maand te organiseren.

Om 9:05 van start, lekker koel nog. Aangezien ik me in het begin verrassend goed voelde, ben ik wat sneller van start gegaan dan gepland. Met de WZWWHSS strategie als uitgangspunt zou het vast goed komen. Tot kilometer 42 was dat het geval en kon ik regelmatig met een aantal anderen optrekken. Daarna was het hard werken. En wat kan 8 kilometer dan nog gruwelijk ver zijn, en het voelde bovendien toch warmer dan verwacht. Nog maar een gel erin voor wat laatste energie, want een reepje ging niet meer lukken. De scherpte was er af, en dus ook een keer als een lemming verkeerd gelopen achter een ander aan ipv even zelf te checken op mijn horloge... Met af en toe een 100 meter wandelen (helaas) en weer herpakken door naar de finish, en geprobeerd om nog wat tempo te houden om de 50 K onder de 5 uur vol te maken. Uiteindelijk 4:55:04 over 50 K (GPS, inclusief verzorgingsposten) en binnen na 50,81 K in 5:00:48.

Uiteindelijk compleet leeg aan de finish. Tevreden, maar ook mezelf afvragend waarom ik zo diep ben willen gaan om een paar minuten sneller te zijn gedurende wat een relatief comfortabel laatste uur had kunnen zijn. Nu, een paar uur later, is dat laatste gevoel al verdwenen. Gelukkig staat de volgende Ultra pas voor eind juni gepland, maar aangezien dat mijn eerste 75 K wordt zal ik daar een iets behoudender strategie moeten aanhouden dan vandaag. WZWWHSS gaat daar niet werken :)

Anyway, nu nagenieten en herstellen. En dan dus door naar de volgende...

Strava: https://strava.app.link/E9f34Wsmt2b
Haha ik heb die van vorig jaar ook gelopen, was wel ander weertje inderdaad :D
Gefeliciteerd!

En dat verkeerd lopen herken ik wel, ondanks een kaart op mn horloge gaat het toch af en toe nog fout... Ach ja, deel van de charme ;)

• WizzlerNL
Ik heb me aangemeld voor het Dutch Pacing Team voor de Amsterdam Marathon. In juli bericht of ik er bij zit! Ben benieuwd, gaat een hele andere ervaring worden dan mijn marathons tot nu toe.

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 13:50
Gister meegedaan aan Rondje Bussloo, een loop om de lokale recreatieplas van de Stedendriehoek. Terug van weggeweest, laatste editie was volgens mij in 2019. Ik ben blij dat het terug is, want het is een heerlijk rondje. Er stonden twee afstanden op het programma: 7,5 km (1 rondje om de plas) en 15 km (2 rondjes).

Ik had me ingeschreven voor de 7,5 km. Mijn doel was om voor het eerst een sub 20 minuten 5 kilometer te lopen. Eigenlijk doe ik dat liever op een 'echte' 5K loop, maar kon in de buurt geen geschikte loop vinden die aansloot op mijn trainingsschema. De IJsselloop van vorige week was een week te vroeg helaas, want dat is ook een mooie loop.

Desalniettemin met veel zin, maar weinig vertrouwen naar de loop toe gereden. Ik had 8 weken hiervoor getraind en moest wel bijna 1 minuut van mijn PR afsnijden. Mijn laatste interval training viel zwaar, dus wist niet zeker of ik er echt klaar voor was. Maar ik voelde me lichamelijk goed en had er wel zin in. Het is een kleinschalig evenement, georganiseerd door een Zutphense hardloopwinkel en het strandhuis, dus de sfeer was gemoedelijk en casual. Vrouw- en kindlief konden er niet bij zijn voor support, vanwege het slaapje van laatst genoemde, maar gelukkig waren mijn vader, zus en zwager om mij aan te moedigen,

Ben al veel te lang aan typen, dus naar de race. We gingen van start en kon meteen mijn tempo goed vinden, normaal gesproken heb ik daar wel moeite mee door zenuwen of drukte, maar ik zat er meteen goed in. Eerste kilometer op 3:56/km, dus ik zat op schema. Kon ook aansluiten bij 2 andere lopers met hetzelfde tempo. Even achter gelopen, tot ik merkte dat het tempo iets zakte en dus maar de leiding nam. 1 loper haakte al snel af, dus door met z'n tweeën. Helaas bleef ik aan kop, had gehoopt dat mijn medeloper even wilde wisselen, maar hij vond het wel prima volgens mij.

Bij 2 km ook weer netjes 3:56/km, maar het begon zwaar te worden. Bij 2,5 km merkte ik dat het eigenlijk een mentaal spelletje was. Ik heb hiervoor 8 weken getraind. Elke training ging goed. Ik ga toch niet weer zo veel training voor geen resultaat? Ik ben al op de helft, dus ik moet dit nog één keertje doen. Die gedachten hielpen me vooruit en voor ik het wist was mijn laatste kilometer aangebroken. Hier wel de fout gemaakt om vaker op mijn horloge te kijken. Elke meter duurde te lang. Nog 500 meter. Oké, even kijken. Wat? 400 meter? Was dat maar 100 meter? Vast herkenbaar hier.

Toen maar proberen in te houden en niet meer gekeken totdat mijn horloge begon te trillen om mij te vertellen dat ik mijn workout had voltooid. En ja hoor, daar stond het: 5k in 19:42!!!

Die 8 weken trainen heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik moest nog wel 2,5 km lopen, dus ik besloot om die enigszins rustig uit te lopen, dus ik liet mijn medeloper inhalen en gaan. Even weer hartslag laten zakken, terwijl andere lopers mij weer inhaalde. Eenmaal weer 'hersteld' kon ik weer op een goed tempo doorlopen met nog een lekker eindsprintje naar de finish. Uiteindelijk gefinisht in 32:34 met een 9e plek. Dat is het leuke aan de kleine evenementen, de kans om hoog te eindigen haha.

De hele dag met een high rondgelopen dat de sub 20 5K was gelukt :D En ook blij dat er weer een leuke wedstrijd in de buurt bij is gekomen. Bussloo is heerlijk lopen in een mooie omgeving en een mooie route.

• redwing
Hier gisteren de halve van Veldhoven gelopen. Dit jaar in tegenstelling tot vorig jaar een wel volledig verharde route. En ondanks dat ik niet echt gebouwd ben voor snel en lang (ook in mijn jonge jaren was ik vooral goed in rustig en lang of snel en kort) , wil ik nog steeds die halve weer een keer onder de 1:50 uitlopen. Trenara en Garmin geven beide aan dat het al onder de 1:40 moet kunnen, maar die zijn daarin echt veel te optimistisch. Daarom heb ik de trainingen gebaseerd op 1:50 en ben ik op 5:15 van start gegaan. Helaas blijf ik bij wedstrijden houden dat mijn hartslag al veel te hoog begint en ook veel te snel door blijft stijgen. En of dat nu spanning is of simpelweg de drukte weet ik niet, maar het blijft irritant. Want waar ik normaal gesproken bij trainingen mijn hartslag zonder problemen de 1e 10 km onder de 150 kan houden, zat ik nu binnen 5 minuten boven de 140 en zat ik binnen 15 minuten al boven de 150. Het tempo wat terug laten zakken hielp iets maar ook niet genoeg, dus daarom maar doorgelopen totdat ik rond de 15km toch echt even een paar minuten moest wandelen om te voorkomen dat het echt zwart werd. Daarna wel weer het tempo enigszins op kunnen pakken om uiteindelijk net rond de 2 uur binnen te komen.

Aangezien ik deze vorig jaar in 1:54 liep en ik nu meer getraind heb had ik wat sneller gehoopt, maar het was wel weer een mooie loop. Wel de laatste weken wat ziek geweest, dus misschien dat dat nog wat meespeelt, maar naar mijn idee is het vooral de wedstrijd zelf waar ik problemen mee heb. Want die hartslag blijft iedere keer toch een dingetje bij wedstrijden.

De volgende run wordt een obstacle run, dus dat is sowieso al heel anders en daarna volgt er nog een nieuwe poging bij de halve van Eindhoven. Dus eens kijken of die wat soepeler verloopt.

[removed]

• InZane
klaps schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:20:
Gister meegedaan aan Rondje Bussloo, een loop om de lokale recreatieplas van de Stedendriehoek. Terug van weggeweest, laatste editie was volgens mij in 2019. Ik ben blij dat het terug is, want het is een heerlijk rondje. Er stonden twee afstanden op het programma: 7,5 km (1 rondje om de plas) en 15 km (2 rondjes).

Ik had me ingeschreven voor de 7,5 km. Mijn doel was om voor het eerst een sub 20 minuten 5 kilometer te lopen. Eigenlijk doe ik dat liever op een 'echte' 5K loop, maar kon in de buurt geen geschikte loop vinden die aansloot op mijn trainingsschema. De IJsselloop van vorige week was een week te vroeg helaas, want dat is ook een mooie loop.

Desalniettemin met veel zin, maar weinig vertrouwen naar de loop toe gereden. Ik had 8 weken hiervoor getraind en moest wel bijna 1 minuut van mijn PR afsnijden. Mijn laatste interval training viel zwaar, dus wist niet zeker of ik er echt klaar voor was. Maar ik voelde me lichamelijk goed en had er wel zin in. Het is een kleinschalig evenement, georganiseerd door een Zutphense hardloopwinkel en het strandhuis, dus de sfeer was gemoedelijk en casual. Vrouw- en kindlief konden er niet bij zijn voor support, vanwege het slaapje van laatst genoemde, maar gelukkig waren mijn vader, zus en zwager om mij aan te moedigen,

Ben al veel te lang aan typen, dus naar de race. We gingen van start en kon meteen mijn tempo goed vinden, normaal gesproken heb ik daar wel moeite mee door zenuwen of drukte, maar ik zat er meteen goed in. Eerste kilometer op 3:56/km, dus ik zat op schema. Kon ook aansluiten bij 2 andere lopers met hetzelfde tempo. Even achter gelopen, tot ik merkte dat het tempo iets zakte en dus maar de leiding nam. 1 loper haakte al snel af, dus door met z'n tweeën. Helaas bleef ik aan kop, had gehoopt dat mijn medeloper even wilde wisselen, maar hij vond het wel prima volgens mij.

Bij 2 km ook weer netjes 3:56/km, maar het begon zwaar te worden. Bij 2,5 km merkte ik dat het eigenlijk een mentaal spelletje was. Ik heb hiervoor 8 weken getraind. Elke training ging goed. Ik ga toch niet weer zo veel training voor geen resultaat? Ik ben al op de helft, dus ik moet dit nog één keertje doen. Die gedachten hielpen me vooruit en voor ik het wist was mijn laatste kilometer aangebroken. Hier wel de fout gemaakt om vaker op mijn horloge te kijken. Elke meter duurde te lang. Nog 500 meter. Oké, even kijken. Wat? 400 meter? Was dat maar 100 meter? Vast herkenbaar hier.

Toen maar proberen in te houden en niet meer gekeken totdat mijn horloge begon te trillen om mij te vertellen dat ik mijn workout had voldaan. En ja hoor, daar stond het: 5k in 19:42!!!

Die 8 weken trainen heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik moest nog wel 2,5 km lopen, dus ik besloot om die enigszins rustig uit te lopen, dus ik liet mijn medeloper inhalen en gaan. Even weer hartslag laten zakken, terwijl andere lopers mij weer inhaalde. Eenmaal weer 'hersteld' kon ik weer op een goed tempo doorlopen met nog een lekker eindsprintje naar de finish. Uiteindelijk gefinisht in 32:34 met een 9e plek. Dat is het leuke aan de kleine evenementen, de kans om hoog te eindigen haha.

De hele dag met een high rondgelopen dat de sub 20 5K was gelukt :D En ook blij dat er weer een leuke wedstrijd in de buurt bij is gekomen. Bussloo is heerlijk lopen in een mooie omgeving en een mooie route.
Mooie prestatie!

Had inderdaad gezien dat ie weer terug was, maar ik zag eigenlijk te laat dat 't gisteren al was! Had anders ook wel willen lopen! Bussloo is voor mij om de hoek ook. Zaterdag nog lekker gewandeld daar met de honden.

De laatste keer was trouwens niet in 2019. Heb in 2021 namelijk nog een dame naar de 3e plek gehaasd (32:47) en een andere dame - mede AV genoot - heeft daar ook van geprofiteerd, want die werd 2e :)

• klaps
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 13:50
InZane schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:58:
[...]

Mooie prestatie!

Had inderdaad gezien dat ie weer terug was, maar ik zag eigenlijk te laat dat 't gisteren al was! Had anders ook wel willen lopen! Bussloo is voor mij om de hoek ook. Zaterdag nog lekker gewandeld daar met de honden.

De laatste keer was trouwens niet in 2019. Heb in 2021 namelijk nog een dame naar de 3e plek gehaasd (32:47) en een andere dame - mede AV genoot - heeft daar ook van geprofiteerd, want die werd 2e :)
Ah, dat had ik dan verkeerd in mijn hoofd zitten. Desalniettemin fijn dat het terug is.

• Hazalnootpuur
Mania-92 schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:44:
[...]

Ff nadenken. Heb een calculator online gevonden van een Youtubegast. Heeft een verhouding van 1:0,8
Maar werkt alleen in een spreadsheet, en dat gaat steeds mis. Nu volg ik https://gelcalculator.com/ en die heeft meer mogelijkheden. Ik gebruik Fructose/dextrose (0,8) en maltodextrine. Om de suikers goed te laten oplossen verwarmen in de magnetron of op gas. Niet te heet, gewoon dat het goed oplost. Pectine erbij om te binden. In softflasks van Salamon (de grote van 500ml voor de hele marathon) In de koelkast om af te koelen en op te stijven en klaar. Ik doe 90 gr koolhydraten per uur. Das meer dan in de meeste gels, maar als je je lichaam daaraan laat wennen gaat het goed (N=1)

• Hazalnootpuur
m0ridin schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:06:
@Hazalnootpuur

Onderstaande vraag dus ook :)

En daarnaast, hoe/waar verpak je ze in? Is het dan weer veel gedoe met schoonmaken van verpakkingen oid? Of veel wegwerp (en blijf het dan net zo goedkoop)?

[...]
Zie boven!

Verpakken gaat heel makkelijk (trechtertje), schoonmaken ook. Gewoon afspelen zoals je normaal ook met softflasks doet.

• Mania-92
  • Laatst online: 08:25
Hazalnootpuur schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:49:
[...]

Ff nadenken. Heb een calculator online gevonden van een Youtubegast. Heeft een verhouding van 1:0,8
Maar werkt alleen in een spreadsheet, en dat gaat steeds mis. Nu volg ik https://gelcalculator.com/ en die heeft meer mogelijkheden. Ik gebruik Fructose/dextrose (0,8) en maltodextrine. Om de suikers goed te laten oplossen verwarmen in de magnetron of op gas. Niet te heet, gewoon dat het goed oplost. Pectine erbij om te binden. In softflasks van Salamon (de grote van 500ml voor de hele marathon) In de koelkast om af te koelen en op te stijven en klaar. Ik doe 90 gr koolhydraten per uur. Das meer dan in de meeste gels, maar als je je lichaam daaraan laat wennen gaat het goed (N=1)
Doe je er nog een smaakstofje bij? Of gewoon zo 'puur'?

• Hazalnootpuur
Mania-92 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:51:
[...]

Doe je er nog een smaakstofje bij? Of gewoon zo 'puur'?
Lees je in mijn eerste bericht daarover. Je kunt het zo gek niet bedenken. Tot nu toe: Koffie, cola, grapefruite en sinaasappelsmaak. Ik gebruik vers geperst gezeefd sap en gewoon cola en espresso. De hoeveelheid vloeistof vervang je gewoon met het water dat je zou gebruiken. Werkt perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Hazalnootpuur op 20-04-2026 15:00 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wow, als ik dat lees denk ik alleen maar: gemak is ook een product.

Dan maar tien keer zoveel betalen :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Er is ook nog een tussen variant, Nduranz verkoopt ook een 1kg refill bottle, dan hoef je minder zelf na te denken en het enkel in de juiste hoeveelheid met water te mengen.

Hebben wij hier in de kast staan, maar zelf nog niet geprobeerd. Een voorverpakt gelletje pak je toch sneller mee opweg naar buiten…

[ Voor 28% gewijzigd door Dipsausje op 20-04-2026 17:43 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]
En ze hebben ook nooit last van blessures.. :/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]
Lissabon HM is trouwens niet helemaal fair want dat is geen ronde en bovendien is de start hoger dan de finish .
Wel hele leuke loop overigens :).

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Sport_Life schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:49:
[...]

Kijk voor de grap het filmpje eens.... Valt vies tegen 8)7

Systeem | Strava

• m0ridin
Dipsausje schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:38:
Er is ook nog een tussen variant, Nduranz verkoopt ook een 1kg refill bottle, dan hoef je minder zelf na te denken en het enkel in de juiste hoeveelheid met water te mengen.

Hebben wij hier in de kast staan, maar zelf nog niet geprobeerd. Een voorverpakt gelletje pak je toch sneller mee opweg naar buiten…
Valt me nog tegen qua prijs? Als ik via SIS 17 gelletjes zou kopen (omgerekend ook 1L) dan kom ik op 32,50 uit... Die 1kg refill is 25 euro. Natuurlijk, wel goedkoper maar niet dat grote verschil.

Ik gebruik zelf tegenwoordig High5 eneryg gel
https://www.bike24.nl/producten/45057

Dit zijn zakjes van 40ml met 23g kooljhydraten (vs zakjes van 60ml met 22g bij SIS) en daarmee veel compacter. Vind ze zelf ook goed (genoeg) smaken en prima qua consistentie/dichtheid.

Maar ja, alsnog... 1.50 a 1.70 per stuk dus bij een duurloop van 2.5u oid (als ik t goed wil doen en elke ~30 minuten een gelletje) zit je op 6 a 7 euro per loop.

Ok, ik ga toch weer even verder kijken naar alternatieven :+

• Arjan90
Sport_Life schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:49:
[...]

Dan heb je de beelden niet gezien van een paar robots die de finish niet haalden :+

• Arjan90
Zo, net even heerlijk gelopen. Uit werk, schoenen aan en gaan. Ik dacht lekker lopen, toen voelde het wel goed, dus versneld. En versneld. En versneld. Van het een kwam het ander en toen liep ik zomaar 10k in net iets onder 48min :+

Geëindigd met de laatste 2km in 4:20, tempo wat ik echt nooit loop in mijn huidige trainingen (eigenlijk heb ik geen snelle intervallen, alleen tempoloop op souplesse 4:50-5:00). Dat was natuurlijk wel werken, maar ging echt goed.

Runner's High :D

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 14:47
Het is vandaag bevestigd dat op 1 november de marathon van Den Haag wordt gehouden na jaren afwezigheid. Volgende maand start de inschrijving.

Marathon keert na elf jaar terug in Den Haag: 'Groeiende trend'

https://marathonthehague.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door EdwinW op 21-04-2026 08:57 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En voor wie zich nog de organisatie van de Vredesmarathon herinnert (of het gebrek eraan), deze keer zit Golazo erachter. Waarschijnlijk een stuk beter georganiseerd, maar wel tegen een flinke prijs.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 08:36
Morgen allen,

Inmiddels ben ik beland in week 6 van het 'Watch to 5K' programma, en... gigantisch tegen een muur aan gelopen vorige week waarbij het schema van 2x8 min hardlopen (met 3 min wandelen) ineens naar 1x 20 min hardlopen ging.

Loodzware benen, nog steeds, en na overleg met de fysiotherapeut tot de conclusie gekomen dat een 5K loop training in 9 weken, vanaf niets, wellicht toch te hoog gegrepen is.

Jammer van het startbewijs, maar ik neem even een stapje terug en luister naar de machinekamer.

Daarnaast blijf ik een zeurende pijn op de heupen houden en wil ik de training aanpassen naar 2x p/wk lopen en 2x p/wk sportschool (core, benen en een full body).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Shinji
Skyrunner schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:14:
Morgen allen,

Inmiddels ben ik beland in week 6 van het 'Watch to 5K' programma, en... gigantisch tegen een muur aan gelopen vorige week waarbij het schema van 2x8 min hardlopen (met 3 min wandelen) ineens naar 1x 20 min hardlopen ging.

Loodzware benen, nog steeds, en na overleg met de fysiotherapeut tot de conclusie gekomen dat een 5K loop training in 9 weken, vanaf niets, wellicht toch te hoog gegrepen is.

Jammer van het startbewijs, maar ik neem even een stapje terug en luister naar de machinekamer.

Daarnaast blijf ik een zeurende pijn op de heupen houden en wil ik de training aanpassen naar 2x p/wk lopen en 2x p/wk sportschool (core, benen en een full body).
Start to run (van Evy) doet bijvoorbeeld (in elk geval in het verleden) ook geen 0 naar 5km maar een opbouw van 0 naar 30min hardlopen. Als dat voor jou 4km is ook prima.

Volgens mij zat daar overigens nog wel een week tussen toen, van 8 naar 13 naar 20.

• redwing
Vanmorgen weer een loopje gedaan na de halve marathon van het weekend. De oudste moest vanmorgen om 6:30 op, dus aangezien ik dan toch wakker ben maar gelijk het hondje aangelijnd en gaan lopen. De 1e 2 km is dat vooral veel afwisselend stoppen/wandelen/rennen wat een prima opwarming is.

Het stuk erna een lekker tempo gepakt en het tempo/HR bewees wel dat wedstrijden me gewoon echt niet liggen. Totaal nog 6km gelopen in dezelfde tijd als ik de 1e 6 bij de halve marathon liep, maar dan met een hartslag die net boven de 130 uitkwam (zone 2) ipv de 150+ waar ik in de halve marathon in dezelfde tijd/afstand al op zat (en dat is hoog zone 3/begin 4)

[removed]

• Stefangrp
Hier is het lekker taper tijd. 3 mei de marathon. Afgelopen weekend nog een lekkere hm gelopen op vakantiebestemming in Italië, en verder is het vooral uitrusten en beetje bezig blijven. Ook wel aan toe want het is veel te druk geweest op werk :X

• victenn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:46
Skyrunner schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:14:
Morgen allen,

Belangrijkste is goed naar je lichaam luisteren, als je voelt dat dit een te grote stap is dan kan je beter rustig aan doen. Je kan bijvoorbeeld een week nog een keer herhalen (of meerdere keren). Je kan ook een eigen week er tussen plakken die er tussenin zit. Bijvoorbeeld eerst 10min met 3 min rust en de week erna 12min met 3min rust enz.

Krachttraining erbij doen is denk ik ook verstandig.

Beter rustig opbouwen dan snel opbouwen en door blessures moeten stoppen.

Zorg ook dat je niet op een te hoog tempo hardloopt, dit is beter vol te houden en je hersteld sneller.

Succes!

Last FM - Strava

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:11
redwing schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:45:
Vanmorgen weer een loopje gedaan na de halve marathon van het weekend. De oudste moest vanmorgen om 6:30 op, dus aangezien ik dan toch wakker ben maar gelijk het hondje aangelijnd en gaan lopen. De 1e 2 km is dat vooral veel afwisselend stoppen/wandelen/rennen wat een prima opwarming is.

Het stuk erna een lekker tempo gepakt en het tempo/HR bewees wel dat wedstrijden me gewoon echt niet liggen. Totaal nog 6km gelopen in dezelfde tijd als ik de 1e 6 bij de halve marathon liep, maar dan met een hartslag die net boven de 130 uitkwam (zone 2) ipv de 150+ waar ik in de halve marathon in dezelfde tijd/afstand al op zat (en dat is hoog zone 3/begin 4)
Heel herkenbaar. Tijdens wedstrijden ligt mijn hartslag ook altijd hoger. Dat betekent niet dat wedstrijden niks voor jou is maar heeft meer te maken met de spanning van een wedstrijd. Trainen op hartslag prima racen doe je op tempo.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 18:48

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eckIpqUZD02-P87JcN9K90j7TYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxP1QLETPOVvmGif9i9fLPCh.jpg?f=fotoalbum_large

Oi, bleef aan een tak hangen. Voetje is nog heel maar de schoen is helaas overleden, waren toch al niet mijn favorieten. 571km op gelopen dus ze konden nog wel even maar dit is wel een zielig einde zo.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQxQEfQEvnWfzxLkyh3GJBXb5nc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EXa5o8fE6tJr8FqoT0LX8iYR.png?f=user_large
Dat is minder. :/

Over een paar weken hoop ik mijn eerste HM te lopen, zou leuk zijn om 5:00/km te halen, iemand nog tips? Interval of juist nog een snelle duurloop als laatste training een week van te voren?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• WizzlerNL
Als je het van de laatste week moet hebben klopt je voorbereiding niet. Het maakt niet uit wat je dan doet want dat gaat toch geen verschil meer maken.

• Shinji
Nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door Shinji op 21-04-2026 21:27 ]

• zimmert
Hoe pakken jullie het aan met isotone drank en de marathon.

Hoeveel en wanneer drinken jullie dit. En hoe in combinatie met de gels?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

zimmert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:05:

Niet teveel suiker innemen. Te weinig en te veel is beide foute boel.

Mijn voorkeur is twee of drie keer een bidon met drank mix te pakken. Maar als dat niet mogelijk is dat gelletjes en water of gelletjes met water afwisselen met drankmix zonder gel.

Bij hoge temperaturen probeer ik wat meer te drinken, verlies dan 2 liter per uur. Bij lage temperatuur iets meer dan een liter per uur.

Goed om te meten hoeveel je nodig hebt, en te testen hoeveel je maag aankan.

• redwing
Ant Joy schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:02:
[...]

Heel herkenbaar. Tijdens wedstrijden ligt mijn hartslag ook altijd hoger. Dat betekent niet dat wedstrijden niks voor jou is maar heeft meer te maken met de spanning van een wedstrijd. Trainen op hartslag prima racen doe je op tempo.
Ik train en race op tempo, maar ik houd wel de hartslag in de gaten als controle. En dat de hartslag wat hoger is geeft ook niet, maar als ie zoals in dit geval doorschiet naar boven de 150 is dat teveel van het goede. Dan is het simpelweg te zwaar en houd ik het geen uur vol. En dat is toch echt nodig om die halve marathon uit te kunnen lopen :P

[removed]

• Skyrunner
victenn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
[...]

Belangrijkste is goed naar je lichaam luisteren, als je voelt dat dit een te grote stap is dan kan je beter rustig aan doen. Je kan bijvoorbeeld een week nog een keer herhalen (of meerdere keren). Je kan ook een eigen week er tussen plakken die er tussenin zit. Bijvoorbeeld eerst 10min met 3 min rust en de week erna 12min met 3min rust enz.

Krachttraining erbij doen is denk ik ook verstandig.

Beter rustig opbouwen dan snel opbouwen en door blessures moeten stoppen.

Zorg ook dat je niet op een te hoog tempo hardloopt, dit is beter vol te houden en je hersteld sneller.

Succes!
Dank je.

Dat luisteren doe ik zeker. Ik ben 53, het gaat niet meer zo soepeltjes als zeg een 20jr. geleden, feit.

Ik ben inderdaad teruggegaan in het schema naar gisteren nog 2x 8', volgende training 2x 10'. Blijf het overigens apart vinden dat de app in 1x van 2x 8' (5' wandelen) naar 1x 20' gaat en heb hier vragen over neergelegd bij de ontwikkelaar.

Vanmiddag core en benen krachttraining, hopelijk die heuppijn aanpakken. Betekent wel dat ik, gezien rustdagen, naar 2x p/wk lopen en 2x p/wk krachttraining ga ipv nu 3x p/wk lopen.

• Arjan90
De stap van 2x8' naar 1x20' vind ik persoonlijk niet zo gek hoor. Wel als je de 2x8' eindigt met je tong op het asfalt, maar dan ga je dus eigenlijk te hard in je trainingen.

Bij opbouw draait het om het inhoud en je lichaam laten wennen aan de belasting. Vooral je pezen zijn het meest gevoelig voor blessures.

@PD2JK Vertrouwen tanken, dus je kan eens een simulatietraining doen. 2x 4km op 5:00. Of een duurloop van 16km rustig, waarvan de laatste 4km op 5:00, dan stimuleer je wat meer de duur en aan het einde "moet" je dan dus op het tempo gaan lopen wat je eigenlijk de hele HM wil lopen.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

zimmert schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:05:

Niet. Ik neem alleen gels (één SIS betafuel ieder half uur) en ik drink alleen water bij de waterposten.

Als back-up heb ik wel een kleine flask met sportdrank waar ik van tevoren mee geoefend heb. Het verschilt nogal welke isotone drank ze geven tijdens een evenement (is nog wel na te gaan) en daarnaast krijg je regelmatig een verdunde versie waarbij het aantal koolhydraten ook minimaal is.

Strava

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Heb zin in het weekend. De marathon in Londen lopen.

Heb vorige week rustig aangedaan na Rotterdam, toch enkele extra rustdagen genomen omdat de vermoeidheid toesloeg. Merkte dat de eerste kilometer van het eerste rondje weer even doorbikkelen was en daarna de benen steeds soepeler werden. De dagen erop weer elke dag een rondje gemaakt en dat laat dan weer zien dat beweging goed doet in het herstel. Deze week doe ik dan nog driemaal een loopje voordat zondag de marathon wacht. Twijfel er alleen nog aan of ik vrijdag of zaterdag de laatste korte ronde doe.

• Stefangrp
vhal schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:30:
[...]

Niet. Ik neem alleen gels (één SIS betafuel ieder half uur) en ik drink alleen water bij de waterposten.

Als back-up heb ik wel een kleine flask met sportdrank waar ik van tevoren mee geoefend heb. Het verschilt nogal welke isotone drank ze geven tijdens een evenement (is nog wel na te gaan) en daarnaast krijg je regelmatig een verdunde versie waarbij het aantal koolhydraten ook minimaal is.
Ik heb ook ongeveer dit plan (minus de soft flask) voor volgende week. hoe regel jij je electrolyten?
Ik ga de marathon met de Sis Beta gels met electrolyten lopen om die reden.
Bij de Amsterdam marathon had ik zonder electro en dat ging goed, maar het was die dag dan ook geen zweterig weer

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:08
Hieronder vind je een veel te uitgebreid verslag van mijn eerste marathon die ik dit weekend liep in Leuven.

Eerst even wat achtergrond schetsen: mijn grote liefde is de fiets, maar ik verafschuw het rijden op de rollen in de winter. Daarom heb ik ook het hardlopen opgenomen: voornamelijk om ook in de winter mijn conditie te onderhouden. Beiden gecombineerd kwam ik in de afgelopen jaren steeds aan 300u sporten. Om mij gemotiveerd te houden neem ik telkens een hardloopdoel in het voorjaar: zo liep ik al enkele keren de Antwerp 10 Miles en vorig jaar de ERC Half Marathon. Met mijn 36 levensjaren op de teller vond ik het een "nu of nooit" moment om nog een echt goede tijd op de marathon-afstand neer te zetten, dus besloot ik afgelopen najaar om die uitdaging aan te gaan.

Sinds midden oktober ben ik volop aan de slag gegaan, en gebruikte ik Trenara met 4 loopjes per week. Dat kwam in totaal op 108 keer lopen op 27 weken tijd voor een totaal van 1360km aan trainingsarbeid. Als tussendoel liep ik op 8 maart de Bahir's run HM waar ik mijn PR 7 minuten scherper kon zetten: 1:31 werd 1:24 (oa. dankzij het veel snellere parcours).

Door die goede HM tijd waren alle voorspellingen voor mijn marathon-tijd zeer optimistisch geworden: Trenara schatte 2:55, Garmin 2:54, Strava 3:03. Aangezien de Leuven Marathon allesbehalve een snel parcours is met 243hm vond ik die tijden wel heel ambitieus, maar de magische grens van 3u leek zo wel bereikbaar als ik een heel goede dag had. Daarom had ik mezelf als meest optimistische A-doel een sub-3, gezet, en als realistisch B-doel een sub-3:15.

Aan de start was het droog en zonnig en 9 graden. Gedurende de voormiddag zou temperatuur geleidelijk verder oplopen tot zo'n 15 graden. Ik had besloten om de 2:59 pacers te volgen en vervolgens te zien waar het schip zou stranden. Het parcours bestond uit 3 lussen: een lus door het centrum (met "beklimming" van de 23m hoge Keizerberg), een glooiende lus door Heverleebos en een vlakke lus langs het kanaal. Elke lus is grofweg 10km. De lus door het centrum loop je eigenlijk twee keer: 1 maal volledig in het begin, dan de eerste helft opnieuw wanneer je van Heverleebos naar de kanaalzone loopt, en de tweede helft om te finishen. De eerste 21km gingen volledig volgens plan: op 1:29:25 passeerde ik het 21km bord. Met de meeste hoogtemeters achter de rug leek een sub-3 nog steeds goed haalbaar.

Maar een kilometer verder, toen het weer wat bergop ging om het centrum van Leuven in te lopen kwamen de eerste alarmsignalen: ik voelde de eerste krampen zich aandienen in mijn onderbenen, en nog een kilometer later schoten die er ook volledig in. Ik kon niet anders dan een paar meter wandelen om de ergste krampen te laten passeren, en zag daarmee ook de pacers definitief van mij weg lopen. De tweede helft van de wedstrijd was het een constant de fijne grens opzoeken van hoe snel ik nog kon lopen zonder terug in een kramp te schieten. Waar ik in de eerste helft splits liep van gemiddeld 4:16 liep ik op mijn "dieptepunt" tussen 34-39 tussen de 5:10 en 5:20. In de laatste paar kilometer (waar het weer lichtjes omhoog loopt) toch nog terug wat kunnen versnellen om zo nog krap mijn B-doel te halen met een finishtijd van 3:14:42 .

Ondanks dat ik op beter had gehoopt, ben ik toch blij met dit resultaat voor een eerste marathon. Het is niet velen gegeven om bij een eerste wedstrijd direct een tijd neer te zetten in het top percentiel van het deelnemersveld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Moest ik nog een marathon overwegen, dan zijn mijn take-aways:
- mijn motor is dik in orde (hartslag was ook aan de helft nog enkele slagen onder mijn LT2), maar aan de carosserie is er nog wat werk: de impact op de spieren zal ik nog wat meer moeten trainen met meer loop-kilometers ipv fiets-kilometers.
- ik had geen gebrek aan energie tijdens de marathon: het carb-loaden in de dagen voordien ging goed. De banaan + 500ml ISO drank een half uur voor de start en de 6 SIS beta-fuel gels (1 elke 6km) kon mijn maag prima verteren.
- ik moet meer aandacht hebben dat ik voldoende water en elektrolyten binnen krijg. Behalve de bevoorradingen onderweg waarbij ik telkens enkele slokken water probeerde te drinken had ik ook een 250ml soft-flask met gewoon water mee. Die kon ik rond km 24 en 38 kon ik die nog eens ruilen voor een volle dankzij de familie langs de kant van de weg. Ik had dat ook rond km 8 al eens kunnen doen, maar toen had ik nauwelijks al van mijn water gedronken: dat had ik beter wel gedaan. Op een bevoorrading rond km 30 nam ik 2 TUC-koekjes aan. Een kilometer later zat ik nog altijd op die twee koekjes te sjieken: ik had niet genoeg speeksel om ze op te lossen en door te slikken.
- De volgende keer de electrolyten-tabletten oplossen in deze soft-flasks? Of zelfs met een trailrugzak met 1l waterzak vertrekken? En ipv 500ml gewone ISO-drink voor de start kiezen voor iets met meer elektrolyten. Een collega raadt rode bietensap aan?
- voor een sub-3 poging zoek ik best een marathon uit met een snel parcours. Behalve de vele hoogtemeters was het ook echt opletten geblazen vanwege de putten, boomwortels en gewoon matige "wegdek" in Heverleebos.
- Trenara gaf een schema met voldoende afwisseling, maar de piekweken waren zeer uitdagend. De tapering naar de HM en het herstel erna kwamen juist voor die piekweken, waardoor de opbouw naar die piekweken wat onderbroken was en ze daardoor zwaarder binnenkwamen.
- In een volgend schema wil ik wat meer loopjes die voorbij de 1u30 gaan om daarin wat vertrouwen te kweken.
- de impact op het gezinsleven is niet te onderschatten, zeker in de piek-weken van de trainingsblok. Ik ga eerst thuis weer wat punten moeten scoren/sparen vooraleer ik dit nog eens overweeg.

Met de zomer in aantocht ga ik mij nu weer wat meer op de fiets richten. De huidige loopconditie ga ik ook nog wat proberen verzilveren de komende weken op de kortere afstanden. Over 2 weken kan ik deelnemen aan een 5km wedstrijd met het werk, maar dat lijkt me te vroeg om al terug op niveau te presteren. Ik ben nu vooral met een schuin oog aan het kijken naar het BK op de 10km: dat gaat door op vrijdagavond 19 juni in Torhout. Misschien dat ik in aanloop daar naartoe enkele weken de NSM aanpak uitprobeer (en uitzoek hoe ik dat met 2x per week fietsen combineer).

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Stefangrp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:59:
[...]

Ik heb ook ongeveer dit plan (minus de soft flask) voor volgende week. hoe regel jij je electrolyten?
Ik ga de marathon met de Sis Beta gels met electrolyten lopen om die reden.
Bij de Amsterdam marathon had ik zonder electro en dat ging goed, maar het was die dag dan ook geen zweterig weer
Wat je al zegt, je zou de elektrolytenversie van de SIS betafuel gels kunnen gebruiken. Maar eerlijk gezegd heb ik met inname van elektrolyten in het algemeen eigenlijk geen ervaring mee....

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 22-04-2026 11:01 ]

Strava

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 16:09
Stewie! schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:59:
Heb zin in het weekend. De marathon in Londen lopen.

Heb vorige week rustig aangedaan na Rotterdam, toch enkele extra rustdagen genomen omdat de vermoeidheid toesloeg. Merkte dat de eerste kilometer van het eerste rondje weer even doorbikkelen was en daarna de benen steeds soepeler werden. De dagen erop weer elke dag een rondje gemaakt en dat laat dan weer zien dat beweging goed doet in het herstel. Deze week doe ik dan nog driemaal een loopje voordat zondag de marathon wacht. Twijfel er alleen nog aan of ik vrijdag of zaterdag de laatste korte ronde doe.
Ik heb net m'n startnummer opgehaald! Wordt m'n eerste marathon dus ik ben benieuwd :) Te oordelen aan jouw posts zul je wat waves verder naar voren starten. Ik start in Blue 11.

no animals were harmed during the production of this message

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:54
vhal schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:59:
[...]

Wat je al zegt, je zou de elektrolytenversie van de SIS betafuel gels kunnen gebruiken. Maar eerlijk gezegd heb ik met inname van elektrolyten in het algemeen eigenlijk geen ervaring mee....
Ik zie zelf niet zoveel noodzaak voor elektrolyten tijdens een marathon. Is ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

• Hartloper
+1. Elektrolyten lijken me een hype die geen blijvertje gaat worden. Zoiets als rode bietensap.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:11
redwing schreef op woensdag 22 april 2026 @ 00:03:
[...]

Ik train en race op tempo, maar ik houd wel de hartslag in de gaten als controle. En dat de hartslag wat hoger is geeft ook niet, maar als ie zoals in dit geval doorschiet naar boven de 150 is dat teveel van het goede. Dan is het simpelweg te zwaar en houd ik het geen uur vol. En dat is toch echt nodig om die halve marathon uit te kunnen lopen :P
In zone 3/4 moet je gewoon een halve marathon uit kunnen lopen. Vandaag een rustig loopje gedaan in zone 1 en toen ik wegging schoot mijn hartslag omhoog en na 2 km ging die zelfs richting de 150. Dit klopte niet voor mijn gevoel horloge schoongemaakt en toen zakte die al richting 125. Zo betrouwbaar is zo'n hartslagmeting ook niet.

• Hartloper
@CyberThijs ik ben al ingeschreven voor de 10km in Torhout. Hoop mijn PR van 38:41 uit 2025 een half minuutje scherper te stellen.
Wat die 36 jaar en "de tijd die begint te dringen" betreft, dat is ergens waar, na je 35ste begint het bergaf te gaan, maar er zijn genoeg laatbloeiers die 15 jaar ouder zijn dan jou en nog PR's lopen.

• redwing
Ant Joy schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:29:
[...]

In zone 3/4 moet je gewoon een halve marathon uit kunnen lopen.
Ik zat binnen 10 minuten in zone 4 ,en ik kan echt geen 2 uur in zone 4 lopen. Een uurtje lukt nog wel, maar daarna houdt het wel snel op. Wat trouwens ook aardig overeen kwam met deze halve marathon. Rond de 12km (dus na iets meer dan een uur) begon het gewoon echt te zwaar te worden.

[removed]

• Stefangrp
Slickk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:09:
[...]

Ik zie zelf niet zoveel noodzaak voor elektrolyten tijdens een marathon. Is ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor.
Oh hmm dat wist ik niet.
Cafeïne dan maar? Ben ik wel een tikje immuum voor :X

• CyberThijs
@Hartloper als ik mijn vorm van de HM weer kan halen dan zou een 38:xx op de 10k ook in de kaarten moeten zitten voor mij :D

• johansen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:26
Hartloper schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:39:
@CyberThijs ik ben al ingeschreven voor de 10km in Torhout. Hoop mijn PR van 38:41 uit 2025 een half minuutje scherper te stellen.
Wat die 36 jaar en "de tijd die begint te dringen" betreft, dat is ergens waar, na je 35ste begint het bergaf te gaan, maar er zijn genoeg laatbloeiers die 15 jaar ouder zijn dan jou en nog PR's lopen.
Ik ben 46 en liep gisteren mn PR op de 10km (35:53). Mijn loopmaatje liep in dezelfde wedstrijd ook een PR, hij is 56(!), met een tijd van 36:55. Mijn ervaring is dat als je goed voor je lijf zorgt en goed en efficiënt traint (liefst ook bij een club, met betrokken trainers), dat het verval jaar op jaar echt minimaal/non existent is na je 40e en je zelfs nog kunt verbeteren. Dus 36 jaar en de tijd begint te dringen? Welnee, het begint dan pas echt leuk te worden xD. Ik ben dus zo'n laatbloeier (en mijn loopmaatje van 56 helemaal!).

Het scheelt wel dat ik relatief laat met hardlopen ben begonnen (pas sinds 2013 wat fanatieker, toen was ik dus 33) en ik daardoor nog steeds PR's loop.

• Slickk
Stefangrp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:13:
[...]

Oh hmm dat wist ik niet.
Cafeïne dan maar? Ben ik wel een tikje immuum voor :X
Waar ben je naar op zoek? Wat ‘mis’ je nog? Je energie aanvullen dankzij snelle koolhydraten (zoals gels) is een bewezen manier om de “man met de hamer” te voorkomen. Cafeïne kan zorgen voor wat mentale scherpte en de inspanning kan lichter voelen dan die is. Wel het handigst als je dat paar keer traint zodat je ook weet wat het met je lichaam doet natuurlijk.

Aanvullen van elektrolyten is achteraf wel handig voor het herstel, maar ook om denken dat je je nieren niet gaat overbelasten met een overdaad aan zouten.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 22-04-2026 21:50 ]

• Stefangrp
Slickk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:49:
[...]

Waar ben je naar op zoek? Wat ‘mis’ je nog? Je energie aanvullen dankzij snelle koolhydraten (zoals gels) is een bewezen manier om de “man met de hamer” te voorkomen. Cafeïne kan zorgen voor wat mentale scherpte en de inspanning kan lichter voelen dan die is. Wel het handigst als je dat paar keer traint zodat je ook weet wat het met je lichaam doet natuurlijk.
Marginal gains en "had ik maar" dingen. Met een 3u11 marathon debuut vorig jaar mag ik niet klagen, maar ik wil komend weekend of in het najaar wel graag sub3, en gezien de trainingskm's die mijn knie aan kan en huidige pr's wordt dat geen 1-2-3tje

• Slickk
Stefangrp schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:53:
[...]

Marginal gains en "had ik maar" dingen. Met een 3u11 marathon debuut vorig jaar mag ik niet klagen, maar ik wil komend weekend of in het najaar wel graag sub3, en gezien de trainingskm's die mijn knie aan kan en huidige pr's wordt dat geen 1-2-3tje
Zo te horen heb je de snelheid wel te pakken, je zou je aerobe basis ook kunnen verbeteren door te gaan crosstrainen, oftewel andere duursporten gaan doen zoals zwemmen en fietsen. Die zijn minder belastend voor je knie.

Heb je zo voor het weekend niks meer aan, maar het zit vast wel in het verschiet. Ook is het ‘stapelen’ van marathonschema op marathonschema wel een mooie opbouw voor een nog beter uithoudingsvermogen. Zo liep ik m’n tweede marathon sneller dan de eerste, terwijl qua trainingskilometers dat niet eens echt meer waren.

• Hartloper
Er zijn altijd verbeterpunten, maar er is geen magische tip waarmee je plots 12 minuten van je tijd afhaalt.

Alleen al dezelfde training nog een keer doen gaat zorgen voor een beter resultaat.

• CyberThijs
@johansen leuk om te horen dat er nog perspectief is. 36 jaar is immers wat vroeg om al een midlife crisis te krijgen ;) . Ik hoop ten zeerste dat ik over 10 jaar nog steeds mag proberen mijn PB's scherper te zetten.

Mijn opmerking van de "tijd die begint te dringen" was ook meer bedoeld als: aan deze leeftijd is je lijf nog wat kneedbaar en zijn ouderdomskwaaltjes beperkt. In mijn fietsclub heb ik al vele veertigers weten aansluiten waarbij hardlopen/zaalvoetbal/basket/... eigenlijk niet meer in de kaarten zit vanwege kapotte knieën of andere versleten onderdelen. Aangezien een snelle marathon lopen je lijf echt wel tot de limiet drijft, mag je er niet van uitgaan dat elk lichaam dat op latere leeftijd nog aankan. Hangt er ook een beetje vanaf welk lotje je hebt getrokken in de genetische loterij.

• Stefangrp
Slickk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:15:
[...]

Zo te horen heb je de snelheid wel te pakken, je zou je aerobe basis ook kunnen verbeteren door te gaan crosstrainen, oftewel andere duursporten gaan doen zoals zwemmen en fietsen. Die zijn minder belastend voor je knie.

Heb je zo voor het weekend niks meer aan, maar het zit vast wel in het verschiet. Ook is het ‘stapelen’ van marathonschema op marathonschema wel een mooie opbouw voor een nog beter uithoudingsvermogen. Zo liep ik m’n tweede marathon sneller dan de eerste, terwijl qua trainingskilometers dat niet eens echt meer waren.
Stapelen: check
Meer km's: check
Een net zo feilloze voorbereiding: fail
Meer gut training: check
Weersconditities: waarsch wel ok.

We gaan zien wat het brengt!

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-05 08:21
En dan nog de vorm van de dag die mee moet zitten...Succes!

Ik ben nog steeds een beetje teleurgesteld over mijn 3:13 en vooral over het feit dat ik gewoon echt een slechte dag had op marathon-dag. Geeft wel moed dat het op alle niveaus voorkomt en van 3.31 naar 3:13 in een jaar is eigenlijk gewoon prima. Dus vol goede hoop verder met NSM en kijken of sub 17 erin zit de komende maanden.

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 13:33
Hier toevallig iemand op zoek naar ticket voor ten miles antwerpen?
Ik heb beslist om toch niet deel te nemen, om praktische en sportieve redenen. Ik zou normaal in wave 8 starten (rond 13u dacht ik)

• Skyrunner
Arjan90 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:44:
De stap van 2x8' naar 1x20' vind ik persoonlijk niet zo gek hoor. Wel als je de 2x8' eindigt met je tong op het asfalt, maar dan ga je dus eigenlijk te hard in je trainingen.

Bij opbouw draait het om het inhoud en je lichaam laten wennen aan de belasting. Vooral je pezen zijn het meest gevoelig voor blessures.

@PD2JK Vertrouwen tanken, dus je kan eens een simulatietraining doen. 2x 4km op 5:00. Of een duurloop van 16km rustig, waarvan de laatste 4km op 5:00, dan stimuleer je wat meer de duur en aan het einde "moet" je dan dus op het tempo gaan lopen wat je eigenlijk de hele HM wil lopen.
Vindt je?

Ik vond de sprong van 2x 8' met 5' wandelen ertussen naar 1x 20' wel flink ; dat is van 16' met pauze naar 20' zonder. Ik heb die 20' loop dan ook niet gedaan, daar ben ik nog echt niet aan toe.

Vanmiddag loop ik 2x 10' met 3' wandelen en ga vanaf daar verder.

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 11:27
Skyrunner schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:34:
[...]

Vindt je?

Ik vond de sprong van 2x 8' met 5' wandelen ertussen naar 1x 20' wel flink ; dat is van 16' met pauze naar 20' zonder. Ik heb die 20' loop dan ook niet gedaan, daar ben ik nog echt niet aan toe.

Vanmiddag loop ik 2x 10' met 3' wandelen en ga vanaf daar verder.
Ik heb die app een aantal jaren geleden ook gebruikt om het hardlopen weer op te pakken. Ik kan me ook nog goed herinneren dat het als een te grote sprong voelde vergeleken met de rest van het schema. Ik ken meer mensen die de app gebruikt hebben en bijna iedereen hoor je over die specifieke sprong. De rest van het schema is verder goed te doen. Ik heb later ook nog het 10 KM schema gedaan die je extra kunt aanschaffen. Deze was ook goed te doen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben met het gezin een paar weken in Frankrijk, dus ik dacht dan kan ik mooi even rust nemen.
Blijkt er dit weekend een halve marathon te zijn precies in het dorpje waar we zitten. Max deelnemers 300 dus het is lekker kleinschalig :D.

Zal geen hele snelle tijd worden met die hitte maar het is een mooie route langs de wijnvelden :).

• Arjan90
Wij hebben verplichte heuveltraining in de Ardennen als we willen hardlopen :+ Rondje vanaf het huis van 5km had geloof ik al 200+ hoogtemeters. Kak.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Arjan90 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:48:
Wij hebben verplichte heuveltraining in de Ardennen als we willen hardlopen :+ Rondje vanaf het huis van 5km had geloof ik al 200+ hoogtemeters. Kak.
Dat heb ik ook een paar keer gehad. Sindsdien gaan we altijd naar de kust :+.
Wel een eind rijden :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2026 19:12 ]

• Hartloper
johansen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:34:
[...]

Ik ben 46 en liep gisteren mn PR op de 10km (35:53). Mijn loopmaatje liep in dezelfde wedstrijd ook een PR, hij is 56(!), met een tijd van 36:55. Mijn ervaring is dat als je goed voor je lijf zorgt en goed en efficiënt traint (liefst ook bij een club, met betrokken trainers), dat het verval jaar op jaar echt minimaal/non existent is na je 40e en je zelfs nog kunt verbeteren. Dus 36 jaar en de tijd begint te dringen? Welnee, het begint dan pas echt leuk te worden xD. Ik ben dus zo'n laatbloeier (en mijn loopmaatje van 56 helemaal!).
Je loopmaatje is wel zeer uitzonderlijk. In Nederland zou hij in 2025 met die tijd 6de geworden zijn op het NK 10km en in België zelfs 2de.

• Hartloper
Aggo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:53:
En dan nog de vorm van de dag die mee moet zitten...Succes!

Ik ben nog steeds een beetje teleurgesteld over mijn 3:13 en vooral over het feit dat ik gewoon echt een slechte dag had op marathon-dag. Geeft wel moed dat het op alle niveaus voorkomt en van 3.31 naar 3:13 in een jaar is eigenlijk gewoon prima. Dus vol goede hoop verder met NSM en kijken of sub 17 erin zit de komende maanden.
Da's imho een deel van de uitdaging. Je loopt de marathon niet op de dag waarop je je super voelt, maar op die ene specifieke dag en dat ene specifieke uur waarop de wedstrijd start.

Dat gezegd zijnde heb je een mooie tijdsverbetering en er is nog veel marge voor verbetering bij de volgende. Op zich zijn je tijden op de kortere afstanden meer dan goed genoeg voor sub-3 maar de theorie is niet altijd gelijk aan de praktijk.
Pagina: 1 ... 443 ... 449 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.