Hieronder vind je een veel te uitgebreid verslag van mijn eerste marathon die ik dit weekend liep in Leuven.
Eerst even wat achtergrond schetsen: mijn grote liefde is de fiets, maar ik verafschuw het rijden op de rollen in de winter. Daarom heb ik ook het hardlopen opgenomen: voornamelijk om ook in de winter mijn conditie te onderhouden. Beiden gecombineerd kwam ik in de afgelopen jaren steeds aan 300u sporten. Om mij gemotiveerd te houden neem ik telkens een hardloopdoel in het voorjaar: zo liep ik al enkele keren de Antwerp 10 Miles en vorig jaar de ERC Half Marathon. Met mijn 36 levensjaren op de teller vond ik het een "nu of nooit" moment om nog een echt goede tijd op de marathon-afstand neer te zetten, dus besloot ik afgelopen najaar om die uitdaging aan te gaan.
Sinds midden oktober ben ik volop aan de slag gegaan, en gebruikte ik Trenara met 4 loopjes per week. Dat kwam in totaal op 108 keer lopen op 27 weken tijd voor een totaal van 1360km aan trainingsarbeid. Als tussendoel liep ik op 8 maart de Bahir's run HM waar ik mijn PR 7 minuten scherper kon zetten: 1:31 werd 1:24 (oa. dankzij het veel snellere parcours).
Door die goede HM tijd waren alle voorspellingen voor mijn marathon-tijd zeer optimistisch geworden: Trenara schatte 2:55, Garmin 2:54, Strava 3:03. Aangezien de Leuven Marathon allesbehalve een snel parcours is met 243hm vond ik die tijden wel heel ambitieus, maar de magische grens van 3u leek zo wel bereikbaar als ik een heel goede dag had. Daarom had ik mezelf als meest optimistische A-doel een sub-3, gezet, en als realistisch B-doel een sub-3:15.
Aan de start was het droog en zonnig en 9 graden. Gedurende de voormiddag zou temperatuur geleidelijk verder oplopen tot zo'n 15 graden. Ik had besloten om de 2:59 pacers te volgen en vervolgens te zien waar het schip zou stranden. Het parcours bestond uit 3 lussen: een lus door het centrum (met "beklimming" van de 23m hoge Keizerberg), een glooiende lus door Heverleebos en een vlakke lus langs het kanaal. Elke lus is grofweg 10km. De lus door het centrum loop je eigenlijk twee keer: 1 maal volledig in het begin, dan de eerste helft opnieuw wanneer je van Heverleebos naar de kanaalzone loopt, en de tweede helft om te finishen. De eerste 21km gingen volledig volgens plan: op 1:29:25 passeerde ik het 21km bord. Met de meeste hoogtemeters achter de rug leek een sub-3 nog steeds goed haalbaar.
Maar een kilometer verder, toen het weer wat bergop ging om het centrum van Leuven in te lopen kwamen de eerste alarmsignalen: ik voelde de eerste krampen zich aandienen in mijn onderbenen, en nog een kilometer later schoten die er ook volledig in. Ik kon niet anders dan een paar meter wandelen om de ergste krampen te laten passeren, en zag daarmee ook de pacers definitief van mij weg lopen. De tweede helft van de wedstrijd was het een constant de fijne grens opzoeken van hoe snel ik nog kon lopen zonder terug in een kramp te schieten. Waar ik in de eerste helft splits liep van gemiddeld 4:16 liep ik op mijn "dieptepunt" tussen 34-39 tussen de 5:10 en 5:20. In de laatste paar kilometer (waar het weer lichtjes omhoog loopt) toch nog terug wat kunnen versnellen om zo nog krap mijn B-doel te halen met een finishtijd van 3:14:42 .
Ondanks dat ik op beter had gehoopt, ben ik toch blij met dit resultaat voor een eerste marathon. Het is niet velen gegeven om bij een eerste wedstrijd direct een tijd neer te zetten in het top percentiel van het deelnemersveld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Moest ik nog een marathon overwegen, dan zijn mijn take-aways:
- mijn motor is dik in orde (hartslag was ook aan de helft nog enkele slagen onder mijn LT2), maar aan de carosserie is er nog wat werk: de impact op de spieren zal ik nog wat meer moeten trainen met meer loop-kilometers ipv fiets-kilometers.
- ik had geen gebrek aan energie tijdens de marathon: het carb-loaden in de dagen voordien ging goed. De banaan + 500ml ISO drank een half uur voor de start en de 6 SIS beta-fuel gels (1 elke 6km) kon mijn maag prima verteren.
- ik moet meer aandacht hebben dat ik voldoende water en elektrolyten binnen krijg. Behalve de bevoorradingen onderweg waarbij ik telkens enkele slokken water probeerde te drinken had ik ook een 250ml soft-flask met gewoon water mee. Die kon ik rond km 24 en 38 kon ik die nog eens ruilen voor een volle dankzij de familie langs de kant van de weg. Ik had dat ook rond km 8 al eens kunnen doen, maar toen had ik nauwelijks al van mijn water gedronken: dat had ik beter wel gedaan. Op een bevoorrading rond km 30 nam ik 2 TUC-koekjes aan. Een kilometer later zat ik nog altijd op die twee koekjes te
sjieken: ik had niet genoeg speeksel om ze op te lossen en door te slikken.
- De volgende keer de electrolyten-tabletten oplossen in deze soft-flasks? Of zelfs met een trailrugzak met 1l waterzak vertrekken? En ipv 500ml gewone ISO-drink voor de start kiezen voor iets met meer elektrolyten. Een collega raadt rode bietensap aan?
- voor een sub-3 poging zoek ik best een marathon uit met een snel parcours. Behalve de vele hoogtemeters was het ook echt opletten geblazen vanwege de putten, boomwortels en gewoon matige "wegdek" in Heverleebos.
- Trenara gaf een schema met voldoende afwisseling, maar de piekweken waren zeer uitdagend. De tapering naar de HM en het herstel erna kwamen juist voor die piekweken, waardoor de opbouw naar die piekweken wat onderbroken was en ze daardoor zwaarder binnenkwamen.
- In een volgend schema wil ik wat meer loopjes die voorbij de 1u30 gaan om daarin wat vertrouwen te kweken.
- de impact op het gezinsleven is niet te onderschatten, zeker in de piek-weken van de trainingsblok. Ik ga eerst thuis weer wat punten moeten scoren/sparen vooraleer ik dit nog eens overweeg.
Met de zomer in aantocht ga ik mij nu weer wat meer op de fiets richten. De huidige loopconditie ga ik ook nog wat proberen verzilveren de komende weken op de kortere afstanden. Over 2 weken kan ik deelnemen aan een 5km wedstrijd met het werk, maar dat lijkt me te vroeg om al terug op niveau te presteren. Ik ben nu vooral met een schuin oog aan het kijken naar het BK op de 10km: dat gaat door op vrijdagavond 19 juni in Torhout. Misschien dat ik in aanloop daar naartoe enkele weken de NSM aanpak uitprobeer (en uitzoek hoe ik dat met 2x per week fietsen combineer).