• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
[...]

Garmin gaat simpelweg uit van 220-leeftijd als max en dan 10% er af per zone. En dat zegt dus nogal weinig omdat dat iets te generiek is. En dan krijg je dus getallen zoals dit :
[Afbeelding]

Waarbij ik tijdens mijn laatste halve marathon dus zo'n 8km in zone 5 heb gelopen en de rest in zone 4 :+ Gewoon goed laten meten dus en anders zeker niet als meer dan een richtlijn zien. Zoals hierboven al gezegd zegt kun je de zones beter bepalen door te kijken of je nog normaal kunt praten/korte zinnen kunt zeggen/bekaf bent.
Ik kijk dus ook niet naar mijn Garmin-zones en weet dat ik bij mijn rustige loopjes zo rond de 125 hartslagen per minuut mag lopen.
Uhm, das wel grappig dan, want mijn max hartslag wordt regelmatig door Garmin aangepast. En ik ben dan niet jarig geweest ;)

Ofwel, Garmin berekend het op basis van je prestaties en hartslag. Wellicht wel alleen pas in hogere segment horloges (heb zelf een FR965)

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:47
redwing schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:53:
[...]

Garmin gaat simpelweg uit van 220-leeftijd als max en dan 10% er af per zone. En dat zegt dus nogal weinig omdat dat iets te generiek is. En dan krijg je dus getallen zoals dit :
[Afbeelding]

Waarbij ik tijdens mijn laatste halve marathon dus zo'n 8km in zone 5 heb gelopen en de rest in zone 4 :+ Gewoon goed laten meten dus en anders zeker niet als meer dan een richtlijn zien. Zoals hierboven al gezegd zegt kun je de zones beter bepalen door te kijken of je nog normaal kunt praten/korte zinnen kunt zeggen/bekaf bent.
Ik kijk dus ook niet naar mijn Garmin-zones en weet dat ik bij mijn rustige loopjes zo rond de 125 hartslagen per minuut mag lopen.
Het lijkt me sterk dat Garmin, een horloge met hartslagmeter, je max hartslag berekent op basis van je leeftijd terwijl hij het gewoon kan meten. Bij mij blijkt hij dat keurig gedaan te hebben. De zones heb ik daarna wel aangepast adhv een percentage tabelletje hier op het forum ooit. Bij de sportmedische keuring bleek dat allemaal vrijwel overeen te komen (maar ik wil wel benadrukken dat de percentages voor iedere persoon anders kunnen zijn, waardoor de sportmedische keuring m.i. wel een toegevoegde waarde heeft)

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Mij Garmin noemt nu Max van 175 bpm

Ben 43…

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:59
InZane schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:35:
[...]

Pff, ik deed afgelopen weekend de IJsselloop, helemaal gecrepeerd op dat klote parcours met maar liefs 4 bruggen, een keerpunt (lekker met die stabiele Vaporfly's) en een stuk onverhard, krijg je bij de finish zo'n plastic ding :X
Haha, je zou de medaille van aardappelzetmeel zelfs op kunnen eten: https://ijsselloop.nl/blog/2023/duurzame-medailles
Sla zelf vaak de medailles over, maar voor een marathon maak ik een uitzondering.

Vond het wel een leuke wedstrijd. Beide bruggen, veel toeschouwers, finish op de Brink. Geen snel parcours en stond stiekem best wat wind. Toch tevreden met m'n tijd onder de 19 o0p de 5 km.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27
Shinji schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:51:
[...]

Uhm, das wel grappig dan, want mijn max hartslag wordt regelmatig door Garmin aangepast. En ik ben dan niet jarig geweest ;)

Ofwel, Garmin berekend het op basis van je prestaties en hartslag. Wellicht wel alleen pas in hogere segment horloges (heb zelf een FR965)
Hier net zo en ook een FR965 trouwens. Mijn vastgestelde hartslag door Garmin ligt een stuk hoger dan het standaard rekenregeltje waar geen zak van klopt.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27
Virton schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:04:
[...]

Haha, je zou de medaille van aardappelzetmeel zelfs op kunnen eten: https://ijsselloop.nl/blog/2023/duurzame-medailles
Sla zelf vaak de medailles over, maar voor een marathon maak ik een uitzondering.

Vond het wel een leuke wedstrijd. Beide bruggen, veel toeschouwers, finish op de Brink. Geen snel parcours en stond stiekem best wat wind. Toch tevreden met m'n tijd onder de 19 o0p de 5 km.
Het was ook wel een leuke wedstrijd en de sfeer was dikke prima! Na die tijd ook nog even heerlijk op het terras gezeten met een biertje. Was toch met de trein vanaf Apeldoorn Osseveld.

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:16
zimmert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:00:
Mij Garmin noemt nu Max van 175 bpm

Ben 43…
Hier 41 jaar en Garmin geeft momenteel 197 als max en omslagpunt op 177. Klopt naar mijn gevoel wel. Afgelopen weekend nog 10km met gemiddeld 176 waarvan laatste 3km met 180+.

• zimmert
  • Nu online
Is t een idee om die 175 miss wat op te krikken naar 185-190?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:00
zimmert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:51:
Is t een idee om die 175 miss wat op te krikken naar 185-190?
Waar op gebaseerd?

Ter info: 38 jaar, LT2 158, Max ongeveer 172. (Het is dus heel persoonlijk!!!)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sorry @zimmert, je denkt er echt veel te veel over na. Begrijpelijk met al die apps die helemaal de rage zijn, en met contextloze adagiums als "je moet in zone 2 lopen".

Om sneller te worden in het langeafstandslopen (en fysiologisch is alles vanaf 3000 meter al lange afstand, want overwegend aeroob) geldt er vooral één ding: je moet veel, heel veel lopen.

Maar als je heel veel loopt, raak je toch geblesseerd?

Precies. Dus wat doen we? Zo langzaam lopen dat we het snelst weer herstellen, maar wel zo vlot dat er natuurlijk wel een trainingsprikkel is. Dát is het hele punt van zone 2. Het maximale resultaat uit minimale inspanning.

Als je helemaal niet veel loopt (2-3 keer per week) dan herstel je toch wel, ook al loop je iets te snel volgens het boekje. Gewoon lekker hollen en genieten.

Loop je wel bijna elke dag, dan loop je, zoals hierboven heel mooi beschreven, zo langzaam dat je nog met een (denkbeeldig :p) loopmaatje een gesprek kunt voeren. Af en toe wat snelheid (denk aan strides, korte heuvelsprints, of vijf keer 10" hard met een paar minuten rustig joggen tussendoor), en je hebt het grootste gedeelte van de winst te pakken. Daarna wordt het interessant met trainingsfilosofie, periodisering, lactaat, en weet ik het.

Die op maat gemaakte intervallen van zogenaamd slimme apps en uitgewerkte schema's zijn indrukwekkend, maar zijn echt de kers op de taart. Eerst moet je fit worden.

Loop veel. Meestal rustig, soms hard.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• zimmert
  • Nu online
Thanx. Ik ga maar gewoon verder met 3 x per week. Over een paar maanden ga ik dan inzetten op 4 x per week. Doel is hele Amsterdam dat duurt nog half jaar
Pagina: 1 ... 442 443 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.