• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:45
Hartloper schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:19:
Mooi resultaat.
Het is uiteraard de 3:01:16 die telt.

Strava PR's don't count.

Alleen de officiële uitslag telt.
Das 1 persoonlijke mening, Hartloper. En die mag jij hebben. En uiten.

• Hazalnootpuur
vhal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 05:50:

Ik vraag me dan ook hoe anderen dit mentaal oplossen. Zijn het mantra's die je blijft herhalen of gewoon de kwestie van de knop omzetten en vooral niet kijken naar anderen die wel zijn gaan wandelen.
https://www.mariskavansprundel.nl/door-de-barriere/
Staan wel wat goeie tips in.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:49
Hoe hebben jullie de stap gemaakt van 10km > 21km en van 21km > 42km ? Via een app zoals Runna/Trenara/etc of met een schema?

En dan bijvoorbeeld beginnen met lager tempo/meer afstand en dan erna pas tempo omhoog brengen?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:10
Afgelopen zondag de marathon van Enschede gelopen, samen met en in dienst van mrs Cyclo. Wij hadden ons, net als een groter deel van de loopgroep, voor Rotterdam proberen aan te melden. Maar op 1 na iedereen uitgeloot. Dan maar met een aantal naar andere marathon(s).

Omdat we met z'n 2-en zouden gaan en de P+R Zuiderval wel 'makkelijk' leek, om 7 uur van huis vertrokken. Maar, zoals eerder al gemeld boven mij, stond er een forse file om bij de P+R te komen. Uiteindelijk bijna half uur kwijt geweest aan stapvoets rijden, stilstaan en weer optrekken. De auto op het industrieterrein kwijt gekunt ipv op de P+R en van daar uit naar het centrum gewandeld. Gaandeweg.. verdorie, drinkfles van mijn belt met sportdrank vergeten. Gelukkig nog een bidon kunnen vullen met sportdrank voor naderhand, dus dat ongemakje opgelost.

Maar na zo lang in de auto en toch lekker 'prehydreren' was een toilet voor ons beiden het eerste wat we zochten... wát een massa's rijen voor de toiletten, zo weinig waren er. Ook bij de startvakken later enorme rijen voor de paar toiletten.

Gelukkig gingen onze kluisjes allebei makkelijk open, heb inderdaad ook veel mensen om mij heen horen tieren dat ie het niet deed; heb ze moed in gesproken om het te blijven proberen, want uiteindelijk lukte het iedereen wel na tig pogingen. Uiteindelijk 2 minuten vóór 10 uur naar startvak geel gegaan.

Eenmaal aangekomen in de buurt van startvak geel, mochten we er niet naar toe lopen; wat bleek: het hele startvak stond al vol en náást het startvak stonden ook al massa's lopers die het startvak in moesten voegen. Geen idee wat daar aan de hand was, maar het (gele) startvak was véél te klein. We hebben dus ingevoegd, waarna het ook wel goed ging om de start over te gaan.

Het doel van mrs Cyclo was om nu eens die sub4 te halen; tot nu toe was het 4:08, 4:08, 4:07. Haar trainingen van afgelopen maanden logen er niet om: trainers en mede hardloopgroepleden (moi incluis) voorspelden een 3:45; daar kon ze zelf nog niet over dromen. Op verzoek vertrokken om op 3:52 aan te komen, en alles wat sneller zou zijn was pure winst.

Het eerste deel over de Gronausestraat richting Glanerbrug, was ik wel verbaasd dat er geen goede afscheiding was tussen heengaande en terugkomende lopers; dit gaf soms ongewenste bijna-botsingen en irriaties aan beide kanten zag ik.

En die winst werd het. Tot 20km samen gelopen, naast elkaar, af en toe beetje kletsen (km 9 lijkt traag, maar dat was mijn sanitaire onderbreking). Vanaf km 20 mocht ik haar wel hazen en heeft ze het grootste deel in mijn schaduw gelopen en op de stukjes met wind in de windschaduw. Heel gestructureerd gelletjes en drinken genomen (had ze vorige keren niet zo getraind).
Na de 21/42km splitsing beetje door buitengebied gelopen en alle ruimte, geen gedrang meer, heerlijk.

De km's kwamen verder vlot en eigenlijk nergens problemen gehad; natuurlijk waren laatste paar km's méér afzien dan in Rotterdam, want... publiek. Wat was het publiek mat; overal in de bochten heb ik ze proberen op te zwepen, maar dat ging maar matigjes.

Uiteindelijk dik en dik tevreden in 03:48:00 over de finish gekomen. Ik ben trots op mijn mrs Cyclo en ik vind het zooooo gaaf om haar hierin te supporten en te helpen *; . Voor mij dus een geslaagde missie en dag.

Nu op naar Petranpad Ultra (wel zonder mrs Cyclo).

Strava or.......

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:12
Cap schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:53:
[...]

Klopt hoor, het gaat mij niet zozeer om de discussie of de organisatie centen binnensleept of niet. Het gaat meer om persoonlijke afwegingen, "moet je hier nou 45 euro voor uitgeven of loop je zelf gewoon een rondje zonder dat startnummer op de borst"?

UTMB punten maal ik niet om. Kleedruimte / tassenopslag heb ik ook nooit als ik daar voor mezelf een rondje in de duinen ga lopen, dus waarom zou ik dat nu wel nodig hebben. Verzorgingsposten met de kanttekening 'gelimiteerd' aldus het inschrijfformulier, zelf beker/bidon meenemen, semi-self supporting, openbare watertappunten. De 'verrassing van de chef' na de finish biedt natuurlijk weinig aanknopingspunten voor wat het voorstelt, het kan ook een broodje of ijsje zijn.

De omgeving en routes ken ik wel, ik kom daar maandelijks / wekelijks. In mijn eigen geval betaal ik dus 45 euro voor 2 of 3 verzorgingsposten (wat ga ik daar doen, toch echt niet meer dan wat vocht en een banaan) plus de beleving / het idee dat met een grotere groep mensen te doen... en dan is 45 euro net wel wat veel naar mijn smaak. Vandaar de twijfel... wat trekt me over de streep.
Ik heb de afgelopen wintereditie gedaan en dacht achteraf letterlijk bovenstaande. Ik ken wel wat mensen die deze editie weer gaan doen, blijkbaar vinden zij het het waard. Ik ga het iig niet meer doen. Ik vind het gebodene max 10/15 waard

• Hazalnootpuur
makooy schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:13:
Hoe hebben jullie de stap gemaakt van 10km > 21km en van 21km > 42km ? Via een app zoals Runna/Trenara/etc of met een schema?

En dan bijvoorbeeld beginnen met lager tempo/meer afstand en dan erna pas tempo omhoog brengen?
Consistentie is het toverwoord. Liefst 4 x per week. Langzaam uitbreiden in afstand (niet meer dan 10% per week), 80% langzame duurloopjes, rest interval en tempo. En dat dan maand in maand uit, jaar in jaar uit. Komen de pr's vanzelf.
En dan train je dit jaar of volgend jaar voor de halve, jaar erop voor de hele. Langzaam uitbreiden. Vooral genieten van het lopen zelf. Ik loop altijd, ook als ik geen zin heb (komt zelden voor, maar toch). Ik weet dat ik me na mijn loopje beter voel dan ervoor. Als je dat voor ogen houdt, is er geen reden om niet te lopen.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:06:
[...]

Das 1 persoonlijke mening, Hartloper. En die mag jij hebben. En uiten.
Is niet helemaal een persoonlijke mening; GPS van horloges is simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Daarbij is een evenement zoals Rotterdam officieel gemeten en dan ga je uit van chiptijd.

Ja het blijft een 'mening' als in interpretatie van feiten. Maar voor de gemoedsrust en om discussies te voorkomen, gaan we hier eigenlijk altijd uit van chiptijd.

Dat neemt niet weg dat er ook evenementen zijn die niet officieel uitgemeten zijn en je soms meer of minder loopt (9,5 bij een 10km wedstrijd...), maar in de regel kun je ervan uit gaan dat er meer meters op je horloge staan dan de officiële afstand.

Verder kun je het jezelf makkelijk maken door zoveel mogelijk op de blauwe lijn te lopen (als die er is), zo weinig te slalommen om mensen heen, en de binnenbocht te nemen.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Gaargod schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:59:
@Cap puur speculaas dit maar hou er rekening mee dat de organisatie dit jaar ook weer een ander event op poten probeert te zetten en waar mogelijk ook wat funding naar toe moet. En mss rekent de nieuwe locatie ook een soort huur.

Voor mij is het mooie kneuterige houtje touwtje gevoel er wel af bij de Pierewaai (geen oordeel naar anderen, puur voor mezelf), sinds ze helaas de originele startlocatie niet meer mogen / kunnen gebruiken.

Ik liep er in 2022 m'n eerste ultra(tje) van 45km voor de schappelijke prijs van €22,- met een lekker ontbijt na afloop. Top herinnering :)
En 2 tientjes, dat is dus precies het bedrag waarvan ik denk: leuk en dan steun je de organisatie en ik hoef zelf geen extra's. Bij meer dan het dubbele slaat de twijfel toch wel toe. Wat is het allemaal toch duur geworden... ook de low-profile evenementen als dit, lijkt het wel.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:51

L23

Ik ben zelf juist niet zo van apps en trainingsschema's. Ik zou ook zeggen dat consistentie het toverwoord is. Ik heb uiteraard wel gekeken naar bestaande trainingsschema's en onder andere hier ervaringen opgedaan. Fouten maken mag en ook weer van geleerd, maar al die tijd blijven lopen. Langzaam/verantwoord opbouwen en zo was voor mij de ervaring van 10 km naar 21 km niet heel anders dan 21 km naar 42 km.

Ik loop ook de meeste loopjes in een rustiger tempo en dan af en toe een snelle parkrun of gaan voor een nieuwe Halve Marathon PR etc. Ik zou eerst inderdaad focussen op meer afstand en daarna eventueel tempo omhoog brengen, ik merk dat ik met meer kilometers in de week vanzelf al makkelijker een hoger tempo kan lopen.

• Hazalnootpuur
Slickk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:32:
[...]

Is niet helemaal een persoonlijke mening; GPS van horloges is simpelweg niet betrouwbaar genoeg. Daarbij is een evenement zoals Rotterdam officieel gemeten en dan ga je uit van chiptijd.

Ja het blijft een 'mening' als in interpretatie van feiten. Maar voor de gemoedsrust en om discussies te voorkomen, gaan we hier eigenlijk altijd uit van chiptijd.

Dat neemt niet weg dat er ook evenementen zijn die niet officieel uitgemeten zijn en je soms meer of minder loopt (9,5 bij een 10km wedstrijd...), maar in de regel kun je ervan uit gaan dat er meer meters op je horloge staan dan de officiële afstand.

Verder kun je het jezelf makkelijk maken door zoveel mogelijk op de blauwe lijn te lopen (als die er is), zo weinig te slalommen om mensen heen, en de binnenbocht te nemen.
Ja hoor, dat is wel 1 persoonlijke mening. En die mag hij best hebben en uiten. Maar het blijft 1 persoonlijke mening. Als ik mijn Strava pr (ik heb wel geen Strava) als mijn pr erken, dan is dat gewoon mijn pr. Wat Hartloper of jij er ook van vinden. Blijft 1 persoonlijke mening. Beetje raar dat jullie daar 1 mening over moeten hebben, maar he, ik ben af en toe ook best raar. Mag ook! Iedereen zijn of haar mening.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42

Ik gebruik net waar ik op dat moment zin in heb. Ik gebruik wel altijd een schema, maar ik ben begonnen met een schema van internet, en intussen heb ik ook de Garmin-coaches gehad en loop ik momenteel met Trenara. Maar zo zijn er ook genoeg die zelf schema's maken of zelfs gewoon op pad gaan en er wekelijks een paar km bij plakken.

Naar mijn idee moet je iets zoeken dat je bij je vindt passen en daar mee verder gaan. Als je alleen al naar de Garmin-coaches kijkt zit daar heel veel verschil in (run-walk-run, juist veel langere rustigere stukken of meer intervallen). En ze werken allemaal prima, maar je moet je er wel goed bij voelen. Als ik b.v. naar Trenara kijk, geeft die schema's die vaak toch wat aan de snelle kant zijn en dat kun je juist leuk vinden of totaal niet.

[removed]

• L23

L23

Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
[...]

Ja hoor, dat is wel 1 persoonlijke mening. En die mag hij best hebben en uiten. Maar het blijft 1 persoonlijke mening. Als ik mijn Strava pr (ik heb wel geen Strava) als mijn pr erken, dan is dat gewoon mijn pr. Wat Hartloper of jij er ook van vinden. Blijft 1 persoonlijke mening. Beetje raar dat jullie daar 1 mening over moeten hebben, maar he, ik ben af en toe ook best raar. Mag ook! Iedereen zijn of haar mening.
Wat is het probleem? Helemaal prima als je dat als een PR ziet. Het is alleen wat lastig vergelijken, maar dat hoeft geen belangrijke factor voor je te zijn.

• Hazalnootpuur
L23 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:41:
[...]

Wat is het probleem? Helemaal prima als je dat als een PR ziet. Het is alleen wat lastig vergelijken, maar dat hoeft geen belangrijke factor voor je te zijn.
Wij zijn het geheel eens.

• L23

L23

Het is ook maar net hoe je het bekijkt. Persoonlijk Record. Liep vorig jaar mijn halve marathon PR bij een evenement. Daarna de tijd verbetert tijdens een training voor de marathon en dit jaar weer bij hetzelfde evenement verder aangescherpt.

Het valt me wel op dat als deze discussie ter sprake komt dat men graag de gunstige tijd (horloge/smartphone) wil benoemen. Ik pak bij een evenement altijd de officiële tijd van het evenement, ook als mijn horloge aangeeft dat het 9,99 km en geen 10 km is :P

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:24
Hazalnootpuur schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
[...]

Het verschil zit hem in een officieel erkend PR vs. een PR.
Als jij het een PR vindt, helemaal prima.
Wil jij jouw PR afmeten aan een PR van een ander, dan niet prima.

Voor de rest lekker belangrijk allemaal.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05
Roadman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:58:
[...]

Een "officieel erkend PR"? Wauw, waar kan ik die van mezelf vinden?

• L23

L23

scrappy.doo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

Bij de uitslagen van het evenement die je gelopen hebt?

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:24
scrappy.doo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

Bijvoorbeeld Atletiek.nu

Maar waar ik eigenlijk op doelde met een officieel erkend PR, wijsneus :+
Is een PR gelopen op een officieel opgemeten parcours.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:03
Net terug van mijn afspraak bij de fysio/voedingcoach en wat ik al dacht, ik moet mijn marathon plan even op de langere termijn schuiven. Feit dat ik na/sinds die 25km LSD last kreeg van mijn knie is gewoon een teken van mijn lichaam dat ik mijn max bereikt heb voor nu. Het is nu vele weken later en als ik een run doe waarbij het tempo wat omhoog gaat (bijv. een interval) dan komt die pijn terug. Bij een relaxte loopt maar dan niet zo extreem (voor mij) ver blijft de pijn weg. Ik sleep natuurlijk ook nog altijd 10+ kilo mee dus dat zal mijn gewrichten niet goed doen natuurlijk.

Focus komende maanden wat meer op voeding en het afvallen wat mij bij helaas al vele jaren zo enorm moeizaam gaat (van 88 naar 78 kilo + bijbehorende centimeters buik/borst lijkt zo simpel, maar helaas niet dus). Dus daar gaan we eerst mee aan de slag met evt. 1 a 2x krachttraining ipv hardlopen. Even andere doelen, so be it. Ik blijf wel hardlopen maar dan max 1 a 2x en meer rustig tempo. De knie wat meer tijd geven te herstellen en juist met krachttraining mijn benen meer te trainen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-04-2026 16:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
Race report Rotterdam Marathon

Bij inschrijving had ik de ambitie om te kijken of ik in de buurt van 2:55 zou kunnen komen, door hier en daar wat te tweaken aan mijn schema, wat extra (ochtend) loopjes toe te voegen en wat meer te gaan fietsen. Nog voor dat het schema begonnen was raakte ik echter geblesseerd op 30 november met als gevolg dat ik in december eigenlijk vrijwel niet gelopen had en in de week van Oud & Nieuw 3x 5km op bejaarden tempo liep met een onstabiele kuit waar ik 0 vertrouwen in had. Niet zo'n geweldige basis dus om een marathon schema mee in te gaan dus toen de ambitie bijgesteld naar: Ik hoop dat ik mee kan doen.

Aan de slag met de fysio, behandelen, oefeningen doen en warempel het voelt meteen al veel stabieler en ik loop, ook al is het nog maar weinig, wel weer met vertrouwen in mijn kuit rond. Samen met de fysio besloten om in ieder geval tot half februari geen tempo werk te doen en enkel de kilometers uit te breiden, wat opzich prima lukt met half februari een 5k test op souplesse in 19:45.

Vlak daarna op wintersport vakantie, daar nog twee loopjes gedaan en toen de laatste fase van 6 weken in. Daar wel wat marathon tempo blokken in gedaan, de duurlopen van marathon blokken voorzien en uiteindelijk 4x 30+ gelopen met een maximale week van 72km. Alles voelde stabiel en goed dus voorzichtig geopperd bij de fysio om te kijekn of 3:00 dan toch mogelijk zou zijn. "Doe maar rustig aan jongen, 3:05 en sterk eindigen is een veel fijnere strategie" was zijn reactie.

Maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet* (*Hartloper)

Het plan bleef door mijn hoofd spoken ondanks dat ik het ook behoorlijk beangstigend vond omdat mijn hartslag gewoon een paar slagen te hoog was voor 4:15 pace. Maar hey, je leeft maar 1 keer, dus ongeveer een week vooraf besloten dat ik er voor zou gaan, in de hoop dat de kracht van de groep me boven mezelf uit kon laten stijgen.

Vrijdag: Zenuwachtig. Nu al? Dat is wel snel.
Zaterdag: ZENUWACHTIG!!!
Zondag: Ik werd wakker in Rotterdam op 1,5km van de start streep en ik heb NUL honger. Echt totaal geen eetlust. Maarja een marathon in gaan zonder ontbijt lijkt me niet de beste keuze dus toch maar aan de witte broodjes vruchtenhagel. Black Flag nummer 1, ik had gewoon moeten stoppen met eten als je er geen behoefte aan hebt. Nerveus tot de max, krijg dit niet onder controle en heb moeite met de acceptatie daar van. Dus maar naar het startvak en dan gaan we het wel zien.

In het vak eigenlijk best wel tot rust gekomen, praatje met de pacer en voel me best wel goed. Dus let's go! Wakalone door de speakers, scheepshoorn en daar gaan we. Pacers hebben meteen het tempo er lekker in, ik zit bij de groep en hang lekker achter in dat peleton. Qua benen gaat het prima de eerste 15 kilometer, hartslag blijft eigenlijk ook best oke.

Maar die voeding, ik volg mijn standaard plan van elke 20 minuten, ik heb twee flesjes bij me dus net voor de 15 heb ik 2 flesjes en een gel gehad. Die vallen wel zwaar dus ik besluit om wat extra tijd te nemen om de volgende gel van minuut 80 te nemen op 85 a 90. Daar aangekomen, half slurpje en ik weet dit gaat niet lukken. Dus weg gegooid met de gedachte dan maar op 100 minuten weer kijken wat gaat. Maar vanaf dat moment begint de misselijkheid en de onrust in mijn maag eigenlijk alleen maar te verergeren, zelfs een slokje water van de posten komt direct weer omhoog. Ik kijk vertwijfeld rond waar je moet gaan kotsen als er 5 rijen dik publiek staat en je in een peleton sub 3 lopers zit. Gelukkig blijkt dat niet nodig te zijn.

Afijn, ergens bij 25 is het wat druk rond het waterpunt op een smalle weg en ontstaat er een wat groter gat naar de pacers. Ik besluit dan om toe te geven aan de stem die ik al een tijdje hoor dat het zelfmoord is om er bij te blijven, al probeer ik op 26 nog één keer bij te trekken. Kansloos. Op 26,5 wissel ik onder aan de Erasmus nog wel mijn lege flesjes voor twee volle en ik weet het tempo nog wel redelijk vast te houden tot 30 maar daarna begint de misselijkheid het steeds meer over te nemen en kakt het tempo langzaam in via 4:30, 4:45 naar 5:00 en zelfs 5:20.

Ik moet me enorm focussen op ademhaling om die maag onder controle te houden dat het geweldige publiek voor mij juist mega overprikkelend is. De Kralingseplas is wat dat betreft een zege, groen en rustig. Wel begint de scherpte er af te raken, ik raak in de war met de kilometers (Ik moet nog maar 6 en dan even later het bordje 35 tegen komen) en heb sterk de behoefte om te gaan wandelen als ik anderen dat zie doen maar de gedachte dan duurt het nog langer houd me in een dribbel. Bij 41 zie ik de familie en vriendin gelukkig nog even, probeer iets aan te zetten richting het einde maar voel dat dit in de hamstring niet gaat lukken. Dus hobbelend door en uiteindelijk in 3:08;56 over de finish.

Wonderbaarlijk dat die tijd er nog in zit zonder eten en drinken vanaf 18km, maar ik heb wel zo ver in mijn reserves gehakt dat ik gister en vandaag helemaal leeg ben. Fysiek gaat het best oke maar mijn hoofd is een soort mistbank waar ik niet uit kom. Kids hadden gister even ruzie voor het slapen gaan en ik zat gewoon jankend boven aan de trap. Geen focus, geen blijdschap, geen trots. Niets.

Het zal nog wel komen, maar dit was voor mij tot nu toe echt #Dezwaarste.

Strava: https://www.strava.com/activities/18077923148/overview

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Roadman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:58:
[...]

Maar als je het zo strikt wil bekijken zul je ook alleen een PR moeten erkennen die officieel is opgemeten met een Jones-teller. En dan vallen er stiekem toch best al wat evenementen af.

Ik neem het iig niet zo strikt en pak bij een wedstrijd de daadwerkelijke eind-tijd, maar als ik tijdens een training een keer een PR zet telt die voor mij net zo goed mee. Waarbij die PR dan eigenlijk ook wel standaard bij het eerstvolgende evenement wel scherper wordt gezet.

[removed]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36

pietje63

RTFM

@WizzlerNL dank voor het delen, knap resultaat! Gewoon trots op zijn!!
Ik heb één marathon gelopen (3u44), maar had juist de tegenovergestelde ervaring -> te weinig gegeten. Nooit eerder wit brood op "hoeveel moet ik hier van hebben voor energie"? En de laatste paar KM door je energie heen zitten en onderkoeld (35 graden) over de finish komen. Wat ik wil zeggen: ik snap helemaal de gedachte dat je wel bent gaan eten en denk ook dat het een goede keuze was.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:32
WizzlerNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:22:
Race report Rotterdam Marathon
...
Kids hadden gister even ruzie voor het slapen gaan en ik zat gewoon jankend boven aan de trap. Geen focus, geen blijdschap, geen trots. Niets.

Het zal nog wel komen, maar dit was voor mij tot nu toe echt #Dezwaarste.
Ik snap wel dat je voor de beste versie van jezelf gaat (en dat mag best pijn doen), maar ik snap ook heel goed het advies van je fysio dat je beter lachend in 03:05 over de finish kan komen. Want het is -uiteindelijk- een hobby en niet een noodzaak om jezelf helemaal af te breken. Maar ach, zonder af en toe een grens over te gaan weet je ook niet waar die ligt. Geen spijt van hebben, volgende keer een andere aanpak en kijken hoe het dan uitpakt. Goed herstel!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:54
redwing schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:33:
[...]

Maar als je het zo strikt wil bekijken zul je ook alleen een PR moeten erkennen die officieel is opgemeten met een Jones-teller. En dan vallen er stiekem toch best al wat evenementen af.

Ik neem het iig niet zo strikt en pak bij een wedstrijd de daadwerkelijke eind-tijd, maar als ik tijdens een training een keer een PR zet telt die voor mij net zo goed mee. Waarbij die PR dan eigenlijk ook wel standaard bij het eerstvolgende evenement wel scherper wordt gezet.
Ik begrijp deze hele discussie niet helemaal.

Volgens mij ging het hier om dat iemand hier een wedstrijd/evenement had gelopen waarvan de officiele gemeten tijd in de uitslag afweek van wat is gemeten op zijn/haar horloge/Strava. Er wordt enkel terecht aangegeven dat dit niet telt. Zal ook wel bizar zijn als dit wel zo was.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik ga de stelling van Hartloper wat verfijnen:

Strava PR's don't count when the course has been certified.

Ofte, een geldige PR heb je door (in afnemende volgorde van nauwkeurigheid):
- je officiële tijd van een gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- je officiële tijd van een niet-gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- de tijd van je GPS-horloge te nemen.

De volgorde van die laatste twee mogen jullie vrolijk verder over discussiëren, want dat hangt volledig af van hoeveel moeite de organisatie in dat geval heeft gedaan om de correcte afstand te bepalen natuurlijk.

Als ik op een training een PR loop op een afstand, dan ben ik daar wel fier op, maar neem ik dat voor mezelf niet als mijn "echte" PR tijd op die afstand. Aangezien Garmin zelf aangeeft dat de GPS maar tot 5~10 meter nauwkeurig is, dan vertrouw ik liever op een officieel uitgemeten parcours dan op mijn horloge voor mijn "echte" PR-tijden. Het staat iedereen natuurlijk vrij om voor zichzelf een andere benchmark te hanteren.

• L23

L23

CyberThijs schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
De volgorde van die laatste twee mogen jullie vrolijk verder over discussiëren, want dat hangt volledig af van hoeveel moeite de organisatie in dat geval heeft gedaan om de correcte afstand te bepalen natuurlijk.
Waarom zou je dan niet gewoon zelf lekker een rondje gaan lopen als je de tijdregistratie van een evenement toch gaat negeren? :P

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:10
@WizzlerNL Mooi en eerlijk verhaal, knappe prestatie man :) En dan niet alleen de marathon finishen zonder te wandelen, maar met name die laatste alinea hier delen.

Om eerlijk te zijn, klinkt je voorbereiding niet optimaal. Ja de laatste 6 weken helemaal goed, maar die basis voor een sub 3 lag er door blessures gewoon niet helemaal. Die basis die je anders in november/december had gelegd, had uiteindelijk wel kunnen zorgen dat je het tempo beter aan zou kunnen. Tegelijk leer je hier meer van dan van een vlekkeloze marathon.

Heb je eerder geoefend met hetzelfde ontbijt en gels en dergelijke onderweg? Ik heb tijdens marathons ook wel eens een gel geskipt of dat in een mentale waas ik alweer 8km verder was terwijl ik bij elke 6km een gel neem.

Omdat je hartslag hoger ligt, moet je lichaam ook meer werken. Dan heeft je lichaam simpelweg ook meer moeite om eten/drinken te verteren.

Die leegte is ook een teken dat je echt alles wel gegeven hebt, zowel fysiek als mentaal. Wees niet te streng voor jezelf; je reserves zijn op, je brein en lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dat komt allemaal echt wel goed.

Eerlijk gezegd had ik nav je verhaal eerder verwacht dat er een 3u30+ tijd uit zou rollen dan een 3u08!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:50

vhal

ಠ_ಠ

...over PRs gesproken, geldt dan bijvoorbeeld een Strava snelste halve marathon, 20km of 30er tijdens een hele marathon dan ook als PR? :P

Maar goed, ieder moet maar doen waar ie zich zelf het beste bij voelt. Voor- en tegenstanders zijn er altijd. :)
Dank voor de tip, ik ga deze eens even lezen uit de online bibliotheek

[ Voor 39% gewijzigd door vhal op 14-04-2026 18:02 ]

Strava

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
Ok. Ik liep heb samen met mijn jongste dochter voor KWF Rotjeknor. Ik was goed voorbereid en ging weg voor de 04.30.
Zij had 7 weken daarvoor een kuitbeenfractuur opgelopen en sindsdien niet meer kunnen lopen, zelfs paar weken met krukken. Maar ze wilde absoluut starten. Maar haar 4.30 tijd was niet meer haalbaar. Maar ze wilde absoluut starten
Ik liep lekker tot ong 12 km, toen toch partij last van darmen. 2km verderop met spoed de bossen in gedoken. Daarmee verloor ik de aanlsuiting met de pacers. Mede omdat ik last van darmen bleef houden de paar volgende kilometers. Na km 21 begon mijn knie op te spelen. Nee, heb daar al in geen 15 jaar meer last van gehad (was oude blessure, opgelopen in de bergen tijdens een meerdaagse trekking). Ik kon nog gewoon goed door blijven lopen tot ong km of 30. En toen was het op. Knie volledig aan gort. Hardlopen ging niet meer. Vanaf dat moment besloten het anders aan te pakken. Per kilometer een stuk lopen en een stuk stevig doorwandelen (dat ging nl. nog wel goed). Maar zeker niet opgeven. En genieten van de entourage. En dat heb ik gedaan. Met volle teugen, opgeven is met die gekke menigte geen optie. En vanaf de Gele Parkiet (of hoe die kroeg dan ook heet) tot over de finish nog hard gelopen. En genoten, niet normaal. Binnen in 5.09, maar wel binnen.

En dochter? 3 tramadol, en de laatste 2 kilometer liep er een gozer uit het publiek mee om haar naar binnen te loodsen. Kuit aan gort, maar gedaan wat we wilden. De rotjenor marathonn.

Zwakheid in het 14km schema ; oud eblessures kunnen opspelen en dat weet je pas op de dag zelf. Maar verder was het leuk, maar blij dat het voorbij is.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
Slickk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:44:
@WizzlerNL Mooi en eerlijk verhaal, knappe prestatie man :) En dan niet alleen de marathon finishen zonder te wandelen, maar met name die laatste alinea hier delen.

Om eerlijk te zijn, klinkt je voorbereiding niet optimaal. Ja de laatste 6 weken helemaal goed, maar die basis voor een sub 3 lag er door blessures gewoon niet helemaal. Die basis die je anders in november/december had gelegd, had uiteindelijk wel kunnen zorgen dat je het tempo beter aan zou kunnen. Tegelijk leer je hier meer van dan van een vlekkeloze marathon.

Heb je eerder geoefend met hetzelfde ontbijt en gels en dergelijke onderweg? Ik heb tijdens marathons ook wel eens een gel geskipt of dat in een mentale waas ik alweer 8km verder was terwijl ik bij elke 6km een gel neem.

Omdat je hartslag hoger ligt, moet je lichaam ook meer werken. Dan heeft je lichaam simpelweg ook meer moeite om eten/drinken te verteren.

Die leegte is ook een teken dat je echt alles wel gegeven hebt, zowel fysiek als mentaal. Wees niet te streng voor jezelf; je reserves zijn op, je brein en lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Dat komt allemaal echt wel goed.

Eerlijk gezegd had ik nav je verhaal eerder verwacht dat er een 3u30+ tijd uit zou rollen dan een 3u08!
Nee dat weet ik ook hoor dat de voorbereiding verre van optimaal was. Ik wilde met kerst 50km per week lopen en nu was dat 10. Maar omdat je er dan dicht bij zit wil je een poging doen. Terwijl als het tussen 3:10 en 3:15 ging had het me minder getriggerd.

Juist omdat het zo scherp en misschien onmogelijk was zat er heel veel spanning en ik denk dat daardoor de maag al geblokkeerd was in de ochtend, flight reactie en dus geen bloed naar het verteringsstelsel. Dan dingen er op gooien wat niet verwerkt wordt en er niet uit kan dan komt de reflex naar boven.

Deze strategie en voorbereiding qua eten heb ik bij 3 eerdere marathons ook gedaan en daar geen problemen, dus dat zal het niet geweest zijn.

Ik heb in Berlijn 25 ook ergens een gel gemist, daar kwam ik achteraf achter omdat ik er een over had. Maar toen was ie ook niet nodig omdat ik wat langzamer liep vanwege de warmte.

Uiteindelijk had de fysio gelijk maar ik ben eigenwijs genoeg dat ik daar zelf achter wil komen. The hard way.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:41
HenRun schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:13:
[...]

Vind je dat ook opgaan wanneer het parcours te kort is Hartloper?
Nee, als het parcours duidelijk te kort is telt het niet. Zo heb ik 18:20 op een 5km ooit gelopen, maar voor mezelf durf ik dat niet als PR te noemen omdat ik denk dat het parcours te kort was.
Ik liep ooit een halve (niet officieel opgemeten) waarbij mijn GPS 21km gaf ipv 21,1 km. Nu geeft een GPS meestal te veel. Dus dat parcours was iets te kort.
Dan zeg ik welke tijd ik liep, en ik zeg erbij dat het parcours iets te kort was.

• Hartloper
Shinji schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:50:
[...]

Is het dan wel een officiële gemeten afstand?
Is inderdaad doorgaans bij niet-opgemeten parcoursen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:46
vhal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 05:50:
Ik vraag me dan ook hoe anderen dit mentaal oplossen. Zijn het mantra's die je blijft herhalen of gewoon de kwestie van de knop omzetten en vooral niet kijken naar anderen die wel zijn gaan wandelen.
Waarom zou je niet kijken naar degenen die wel zijn gaan wandelen? Zijn zij beter af? Echt niet! Jij bent beter af, want jij rent door. Dat geeft toch een goed gevoel?

Je kunt veel beter blijven rennen. Niet alleen omdat je dan sneller bij de finish bent, maar vooral omdat het na wandelen moeilijk en pijnlijk is om weer op gang te komen. Dat is wat ik mijzelf heb voorgehouden in de laatste kilometers van mijn marathon.

En inderdaad is het boek Door de Barriére van Mariska van Sprundel een aanrader. Ik heb er notities van gemaakt, die ik tijdens mijn training en voor de start heb doorgenomen.

• Hartloper
CyberThijs schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:57:
Ik ga de stelling van Hartloper wat verfijnen:

Strava PR's don't count when the course has been certified.

Ofte, een geldige PR heb je door (in afnemende volgorde van nauwkeurigheid):
- je officiële tijd van een gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- je officiële tijd van een niet-gecertificeerde wedstrijd te nemen;
- de tijd van je GPS-horloge te nemen.

Als ik op een training een PR loop op een afstand, dan ben ik daar wel fier op, maar neem ik dat voor mezelf niet als mijn "echte" PR tijd op die afstand. Aangezien Garmin zelf aangeeft dat de GPS maar tot 5~10 meter nauwkeurig is, dan vertrouw ik liever op een officieel uitgemeten parcours dan op mijn horloge voor mijn "echte" PR-tijden. Het staat iedereen natuurlijk vrij om voor zichzelf een andere benchmark te hanteren.
Zeer helder verwoord, ik sluit me hier volledig bij aan en ik kom er verder niet meer op terug.

@WizzlerNL dus je fysio had gelijk en ik had ongelijk. 8)7
Toch nog een mooie tijd neergezet alles in acht genomen. Als je een slechte wedstrijd loopt en dan toch nog 3:08 haalt, chapeau !
Ik ben zelf ook een paar keer niet-in-sub3-conditie-verkerend weggegaan op een eerste helft in 1:30 of sneller, en heb dat ook mogen bekopen. Zie mijn verslag van de marathon van Gent vorig jaar.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02
Oja. Marathon gedaan, niet meer. Wat is dat trainingsschema slecht voor mijn mentale gezondheid. Ben van plan niet meer dan een halve te lopen

• runnin13
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:32
maartend schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:55:
Oja. Marathon gedaan, niet meer. Wat is dat trainingsschema slecht voor mijn mentale gezondheid. Ben van plan niet meer dan een halve te lopen
Eens. Ik heb geen behoefte om de marathon te lopen.

De halve marathon is een uitstekend alternatief.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:03
maartend schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:36:
Ok. Ik liep heb samen met mijn jongste dochter voor KWF Rotjeknor. Ik was goed voorbereid en ging weg voor de 04.30.
Zij had 7 weken daarvoor een kuitbeenfractuur opgelopen en sindsdien niet meer kunnen lopen, zelfs paar weken met krukken. Maar ze wilde absoluut starten. Maar haar 4.30 tijd was niet meer haalbaar. Maar ze wilde absoluut starten
Ik liep lekker tot ong 12 km, toen toch partij last van darmen. 2km verderop met spoed de bossen in gedoken. Daarmee verloor ik de aanlsuiting met de pacers. Mede omdat ik last van darmen bleef houden de paar volgende kilometers. Na km 21 begon mijn knie op te spelen. Nee, heb daar al in geen 15 jaar meer last van gehad (was oude blessure, opgelopen in de bergen tijdens een meerdaagse trekking). Ik kon nog gewoon goed door blijven lopen tot ong km of 30. En toen was het op. Knie volledig aan gort. Hardlopen ging niet meer. Vanaf dat moment besloten het anders aan te pakken. Per kilometer een stuk lopen en een stuk stevig doorwandelen (dat ging nl. nog wel goed). Maar zeker niet opgeven. En genieten van de entourage. En dat heb ik gedaan. Met volle teugen, opgeven is met die gekke menigte geen optie. En vanaf de Gele Parkiet (of hoe die kroeg dan ook heet) tot over de finish nog hard gelopen. En genoten, niet normaal. Binnen in 5.09, maar wel binnen.

En dochter? 3 tramadol, en de laatste 2 kilometer liep er een gozer uit het publiek mee om haar naar binnen te loodsen. Kuit aan gort, maar gedaan wat we wilden. De rotjenor marathonn.

Zwakheid in het 14km schema ; oud eblessures kunnen opspelen en dat weet je pas op de dag zelf. Maar verder was het leuk, maar blij dat het voorbij is.
Oprecht respect, vooral vanwege het doel waarvoor jullie het deden en hoe belangrijk dit voor jullie is. Zo zie je maar weer dat er ergens altijd nog energie te vinden is, hoe zwaar je ook naar de kloten bent. Anderzijds is het natuurlijk redelijk onverantwoord wat jullie (vooral je dochter) hebben gedaan denk ik (maar ik ben geen expert) maar nogmaals, ik begrijp als geen ander hoe belangrijk zoiets kan zijn. Dat ze het uberhaubt gehaald heeft geeft wel veel aan over haar en jullie mentale kracht bij die run.

Ik hoop en gun jullie nu vooral een spoedig herstel en geen flinke klachten door deze run.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 441 442 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.