PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Ben voordien 12km gaan lopen met de dochter, en na de marathon nog 6km met mevrouw Hartloper.
Programma was 70 minuten Z2 en daarna nog 20 minuten in Z4... Blijf het toch maar niks vinden om een hele tijd op een lager tempo te lopen om daarna aan te moeten zetten. Ben meer een vlakke loper. Ook (groten)deels wind tegen bij die 20 in Z4 wat ook niet bij het gevoel helpt
Maar verder geen klagen, heerlijk hardloopweer en het is weer gelukt!
https://www.strava.com/activities/18077415634
Zo even lunchen, douchen, rondje lopen met de viervoeter en dan lekker ontspannen.
Hopelijk ziijn alle marathonners (en andere lopers) ook lekker bezig!
[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 12-04-2026 12:56 ]
Ja zoveel drinken doe ik persoonlijk niet - ik drink tot een uur voor de start. Dan nog 10 minuten voor start naar de wc om zo leeg mogelijke blaas te hebben.zimmert schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:27:
[...]
Je drinkt dus 500 ml eleltrokyten in startvak?
Is dat niet kort voor de start vervelend met volle maag en moet je dan niet vlot een plasstop doen erna?
En wanneer kiezen jullie voor gels met of zonder cafeïne?
Gels met cafeïne is best persoonlijk; toen ik nog geen koffie dronk, gaf het meer boost dan nu. Nu neem ik er twee mee. Elke 6km een gel, op 18km eentje met cafeïne en rond 30km de tweede met cafeïne. 7 gels totaal; 1 zo’n half uurtje voor de start, 6 onderweg. 0km, 6km, 12km, 18km (cafeïne), 24km, 30km (cafeïne), 36km.
Er zit alleen wel flink verschil in hoeveel geld je onderweg ‘nodig’ hebt, afhankelijk van hoe lang je over de marathon doet (zelf 2:45 ~ 3:00). Dit is wel een mooie video daarover: YouTube: How Many Carbs Do You Really Need? (Lab Test Results!)
[ Voor 19% gewijzigd door Slickk op 12-04-2026 13:20 ]
Komende weken kan ik door vakanties sowieso al minder hardlopen, maar ik ga toch even de snellere interval/tempoloopjes skippen komende weken. Hopelijk herstelt het dan weer. Ik ga waarschijnlijk sowieso 1x hardlopen inleveren voor krachttraining (al dan niet samen met de fysio/voedingscoach) want ik loop nog steeds te kwakkelen met mijn afvalproces. Valt me zeer zwaar dus ik ga daarvoor hulp inschakelen. Dinsdag gesprek en grote kans dat er ook iets van krachttraining bij komt kijken en dat moet ik dan voor 1 of misschien wel 2 hardloopsessies inruilen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Maargoed, conditioneel ging het vandaag wel ok. 33,5k, gemiddeld 4.43, en tempo blokken van 5+5+3km.
Zeker het laatste blok (van 27 naar 30k) haalde ik de 4.15 niet meer, dus ik heb sub3 zo langzamerhand wel uit mijn hoofd gezet. Daarvoor heb ik toch wat teveel tegenslag gehad de afgelopen weken denk ik.
PR zit er alsnog wel in denk ik. Pacen op 3u05 en misschien heb ik genoeg wind mee om per ongeluk toch onder de 3 te lopen
Hoezo stoppen om te plassen? Denk in mogelijkheden en houd die toptijd voor ogen. En je gaat toch douchen...zimmert schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:27:
[...] en moet je dan niet vlot een plasstop doen erna?
Ik had iets soortgelijks in mijn enkel eerder dit jaar. Ik heb wat enkelversterkende oefeningen gedaan, en nu is het weg. Voor de knie zijn ook vast wel dergelijke oefeningen te vinden online. Tijdens je vakantie een paar keer per week vijf minuten oefeningen doen, dat lukt vast wel. Kun je daarna weer lekker lopen.Juancho schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:59:
prompt voelde ik het weer in die knie. Geen steken ofzo, beetje het gevoel van een kneuzing. Dat zakt na afloop dan gelijk ook wel weer weg
Ik ging weg op PR tempo (4.48 de km), maar ik voelde eigenlijk al wel relatief snel dat het pittig ging worden. Tot km 35 heb ik heb netjes op dat tempo kunnen houden, maar toen werd het wel echt moeilijk. Ik kon gewoon het tempo niet meer volhouden en moest 10/20s vertragen. Ook mn hartslag zakte iets terug daardoor
Halverwege kwam ik door op precies PR schema, dus had al bedacht dat het krap zou worden. Toch geprobeerd, maar bij km 35 overgeschakeld naar het B-doel, onder de 3.30. Dat is ruimschoots gelukt.
Ik had aan het begin van de taper week wat last van een stijve knie na het lopen, dus in de taper week echt heel weinig gelopen. Maar dat heeft gelukkig geholpen, want ik heb geen pijntjes/blessure.
Volgend jaar weer! Maar nu eerst nog mijn hoofddoel van dit jaar, een ultratrail in juli in Zwitserland
Edit: mijn langste afstand dit schema was de CPC, en paar keer net de 18. Langzaam toewerken naar wat langere trainingen (als de agenda het toe laat) en dan moet een PR wel lukken.
Edit: Bijna 15min sneller dan vorig jaar! Langzame kms maken werkt
[ Voor 9% gewijzigd door kepler op 12-04-2026 17:02 ]
Ik drink tot ik genoeg heb. Verlies 2 liter vocht per uur rennen, kan er 1 liter bijdrinken. Dus netto ben ik 4 kilo lichter op de finish. Naar de wc ga ik meestal pas om 20:00 of later op marathon dag. Pas zodra ik voldoende vocht heb aan kunnen vullen komt dat.zimmert schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:27:
[...]
Je drinkt dus 500 ml eleltrokyten in startvak?
Is dat niet kort voor de start vervelend met volle maag en moet je dan niet vlot een plasstop doen erna?
En wanneer kiezen jullie voor gels met of zonder cafeïne?
Heb lekker gelopen, niet normaal wat een dag, verslag vanavond of morgen. 03:32:22 doordat ik de laatste 10 km het zwaar had. Was ook m'n 3e marathon en 6e wedstrijd in 6 weken. Op en top genoten. Dit is de mooiste marathon om te lopen. Wat een publiek. Tientallen bekenden gezien en honderden keren aangemoedigd. Niet normaal wat je meemaakt tussen Erasmusbrug en finish.
[ Voor 4% gewijzigd door Stewie! op 12-04-2026 17:41 ]
Mooi op tijd naar Enschede gereden om daar lekker rustig aan te kunnen doen.
Beetje warmlopen naast de startvakken en daarna in het grijze startvak gedoken, het was 10 minuten voor tijd al behoorlijk volgepakt en ook het rode startvak was al losgelaten in het startvak.
De 3-uurs pacers stonden voorin het wedstrijdvak, dat leek mij een beetje enthousiast. Maar na het startschot liep het gelukkig redelijk door, 1e kilometer ging in de gewenste 3'50, maar daarna toch te enthousiast en 2kms onder de 3'40 gelopen. De eerste 5km voelde dan ook al lekker pittig en was bang dat ik keihard zou crashen na 30km.
Na 10 kilometer probeerde ik toch wat te temporiseren en we liepen daar ook stukken met wind mee en licht dalend, hartslag zakte weer van 169 naar 162 ongeveer en tot de 30km liep et eigenlijk wel weer redelijk relaxed. Elke 8km een SIS Beta Fuel erin en bij bijna elke post wel een goede slok water.
Rudedadude ook nog gespot achter de 3 uurs pacer bij een heen-en-weertje
Bij 31km begonnen mijn kuiten helaas te trekken, alsof de kramp er elk moment in kon schieten, dus toen kon ik helemaal niet meer versnellen eigenlijk. Conditioneel liep het nog wel redelijk lekker gelukkig. Dus pasfrequentie omhoog en proberen redelijk korte pasjes te maken om de kuiten te ontzien. Tempo ging wel iets naar beneden, maar kon hem rond de 4'00/km houden met sommige stukken iets sneller. Bij 32km kwam ik er ook nog eens achter dat ik mijn laatste gel kwijt was (bleek later nog in mijn tas te zitten). Dus dat was jammer. Bij 35km werd de beker sportdrank ook nog ineens naar achter getrokken waardoor ik die miste en dat was een beetje balen. Maar gelukkig was het nog maar een klein stukje dus gewoon lekker doorbikkelen en proberen de kramp onder controle te houden. Dat lukte en ik finishte in een tijd van 2.43.44. Niet helemaal de gewenste droomtijd (<2.42), maar super tevreden met mijn 2e doel, mijn PR verbroken met bijna 3 minuten!
Nu lekker de beentjes omhoog!
https://www.strava.com/activities/18077483885
Heb genoeg mensen rond Rotterdam centraal station gezien vanmiddag met een medaille, die ook gefeliciteerd, ook leuk!
Make lovecraft not warcraft.
Zo wat een revanche is het geworden zeg. Heb me mbv Garmin voorbereid voor 1:56:00. Eindeloos veel laag tempo lopen afgewisseld met pittige intervaltrainingen die merkbaar goed deden voor mijn conditie.Homer-Simpson schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:12:
Nog anderen hier die morgen in Helmond de halve gaan lopen? Voor mij doel om hem sub 2 te lopen. Was mijn doel afgelopen oktober in Eindhoven maar die heb ik toen verprutst. Nu tijd voor revanche dus.
Benen voelde goed en ik ging zoals te doen gebruikelijk is voor me te snel van start. Ging zo lekker dat ik maar besloot dat tempo vast te houden.
Parcours bestaat uit 2 rondes. Doorkomst eerste helft in 5:12 gemiddeld en de tweede helft in 5:14 gelopen. Eindtijd 1:51:03. Kwartier sneller dan mijn gepruts in Eindhoven afgelopen oktober.
Leuk parcours met best een aantal viaducten en tunneltjes dus al met al een 70 hoogtemeters gemaakt.
Wind de eerste helft van de ronde mee en de tweede helft tegen (andersom was fijner geweest).
Garmin or it did not happen.
Qua resultaat: van 4h43 hoog in 2025 naar precies 3h55
Op zich lag ik tot ~ 36km redelijk op 3h45 schema maar vanaf zo'n 36 a 37km kwam toch die stomme man met een hamer en was het simpelweg overleven tot aan de finish. 🤷♂️ Het plan was iets te versnellen na 35km maar helaas zat dit er niet in. Wel ben ik blij met het resultaat, 48 minuten sneller is een beste verbetering van mijn PR en daarnaast ook nog eens onder de 4 uur. Naar mijn gevoel was mijn HR vanaf het begin ook wel aan de hoge kant, wellicht toch de spanning en stiekem was het nog best aan de warme kant.
Overigens had ik wel weer bijzondere dingen gezien op het parkoers. Op het Havenspoorpad had ik een frontale botsing met een medeloper die het een goed idee vond om tegen de meute in te lopen om een verloren pet te pakken. Best wel vervelend, je loopt daar min of meer op de automatische piloot en ik zag deze persoon ook net te laat. Daar had ik best wel even last van. Verder veel overstekend wild, een loper die de 'jonglerende hardloper' rechts inhaalde op een plek waar dit echt niet kon (ging net goed) en verder ook veel lopers die opeens naar links schieten om iemand een high five te geven.
Al met al heb ik wel genoten van de dag en ik hoop dat de rest hier ook een mooie dag had. 🙃
Ik denk dat de zon echt wel een rol gespeeld heeft bij veel hardlopers ...
Ik supporter voor Pim Bijl (podcast De Pacer) en Emiel Berghout (YouTube), jammer genoeg bleven ze vandaag wat onder de verwachtingen. Benieuwd naar hun reactie.
Het zou eigenlijk mijn tweede halve marathon worden, maar vorige maand was ik op de wedstrijddag van de Halve Marathon van Sint Anthonius helaas ziek, 2 weken later nogmaals ziek, dus geen optimale voorbereiding op de wedstrijd van vandaag.
Mijn originele doel was om onder de 1:45 te lopen, maar het secundaire doel was om een nieuwe PR te lopen, welke ik alleen nog maar in trainingen had gelopen. Qua waterposten was het goed georganiseerd, elke 2-3 km was er wel een waterpost. Het parcours bestond, zoals hierboven door @Homer-Simpson ook al was benoemd, uit 2 rondes, waarbij je 2x onder een weg door moest en 4x met behulp van een brug over een snelweg, waardoor je stiekem toch wat meer hoogtemeters maakte dan je van te voren dacht.
Start was wat druk en even naar je plek zoeken, helaas bleven veel mensen die wat langzamer liepen met 3 a 4 man naast elkaar lopen waardoor je er niet makkelijk langs kon. Maar eenmaal een goed tempo ging het wel lekker en waren en voldoende mensen om mij heen die ongeveer hetzelfde tempo liepen. Tot kilometer 18 ging het prima en lag ik op schema om rond de 1:45 te finishen, alleen toen moesten we de laatste keer de brug over en kwam de man met de hamer. Laatste 4 kilometer waren zwaar en liep ik uiteindelijk in 5:15, 5:14, 5:17 en 5:19, waarbij ik moest denken aan een van de borden onderweg, 'Pijn is maar voor even, Strava voor het leven'.. Het verval was dus niet gigantisch maar de eindsprint die ik in gedachten had de laatste kilometers zat er zeker niet in en het groepje waar ik lang mee liep moest ook ook definitief laten gaan. Officiele chiptijd was dan ook 1:47:25, boven het originele doel maar nog steeds een mooie PR!
Maar een mooi evenement, goed geregeld en een mooie ervaring om een halve marathon in wedstrijd verband te lopen. De volgende halve marathon is in oktober in Eindhoven, voldoende tijd om daar voor een nog mooiere tijd te gaan. Ultiem doel is om onder de 1:40 te gaan dan, maar laten we kijken of dat ook daadwerkelijk realitisch is.
Strava or it didn't happen.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
En als je iets niet probeert, dan lukt het in ieder geval niet, dus ik was vastbesloten om het te proberen. Na een leuke treinrit met drie studenten die voor het eerst een marathon gingen lopen kwam ik aan in Rotterdam, en toen ik de Erasmusbrug weer zag werd ik overspoeld door een gevoel van geluk.
De start was zoals altijd een gedoe, en in het begin was ik niet helemaal ontspannen. Ik lag een stuk achter de hazen van 3 uur, hoewel ik ze wel in beeld had. Na een kilometer of 5/6 werden we nog gepasseerd door een haas van 3 uur, die was kennelijk te laat gestart.
Dat deed ik ook, bij elke tijdmeting zat ik iets onder het schema van 4:15 per kilometer
Maar ja, de eerste 28 kilomete zijn vooral inleiding, en de beklimming van mijn geliefde Erasmusbrug deed al best pijn. Toch wist ik daarna het juiste tempo weer terug te pakken, ook dankzij goede lopers voor mij. De hazen van 3 uur kwamen steeds meer in zicht. De 30 kilometer kwam ik keurig op schema door.
Juist op het moment dat ik dacht dat ik de hazen van 3 uur kon inhalen liep de energie eruit, als een lekke fietsband. Daarna werd het afzien. Die sub-3 ging niet meer lukken, dus ging ik voor plan B, het verbeteren van mijn PR. Dat moest zeker nog kunnen, maar mijn kilometertijden gingen omhoog, van 4:14 naar 4:29, tot zelfs 4:44. Mijn hartslag daalde ook, vermoedelijk omdat mijn hart minder te doen had.
Mijn lichaam schreeuwde om rust, maar ik liep zo goed en kwaad als het ging door. Ik hield me voor dat het geweldig was dat ik zo ver was gekomen, dat ik alleen maar door hoefde te lopen om heel blij over de finish te komen. Op 40 KM kwam ik door in 2:52, een tijd van 3:02 was dus mogelijk. Uiteindelijk kwam ik over de eindstreep. Omdat ik niet meer helemaal helder was, drukte ik de stopknop van mijn horloge niet goed in, waardoor de tijd op mijn horloge doorliep. Wat was nu mijn eindtijd? Op de app kon ik mijzelf niet vinden. Dat kwam doordat ik in de app van 2025 keek. Dus even die van 2026 downloaden, daar stond ik wel in:
Officiële tijd 3:02:36. 😀
Precies 4 minuten sneller dan in 2024. Ik ben heel blij met mijn tijd en ondanks dat het niet is gelukt ben ik heel blij dat ik heb geprobeerd om een sub-3 te lopen. Het was een nieuwe ervaring om een marathon niet op safe te lopen en nu hoef ik niet te twijfelen wat er was gebeurd als ik het had geprobeerd.
https://www.strava.com/activities/18077835000
Hè, eindelijk lopen, de hartslag kon eindelijk omlaag. Ik had dit jaar de race strategie in de horloge gezet. Dat hielp enorm om mijn tempo in het eerste half uur te reguleren. Ook verderop in de marathon trouwens. Dat ga ik er in houden.
Het was ideaal weer, koel, droog, weinig wind. Mijn tempo zat er lekker in, steeds ietsje sneller dan wat mijn horloge vertelde. Lekker de km's weglopen met rond kijken, high fives uitdelen en gelletjes eten. Dit jaar meer gelletjes genomen dan eerdere jaren en dat bleek een goede keuze.
Boven de 30km begon langzaam alles pijn te doen, maar doordat ik mijn hartslag prima onder controle had, besloten om gewoon op mijn tempo door te lopen en de pijn als een nieuwe vriend te verwelkomen.
Resultaat was uiteindelijk een mooi PR van dik 10 minuten sneller. Helemaal blij, maar ook helemaal gesloopt.
Na afloop nog gedouched in de parkeergarage: een paar hekken met zeil, waarachter je op een paar vlonders onder een soort sprinkler onder een klein straaltje kon douchen. Misschien wel mijn lekkerste douche ooit...
Inmiddels goed bijgegeten en probeer ik tot rust te komen. Door alle suikergels en indrukken ben ik nog aardig hyped up. Maar alles met een grote glimlach.
Op basis van de loopjes en de simulatietraining (4x 5,5km op +/- 5’10”/km, gemiddelde hartslag 158, onderkant zone 2) voorgenomen om bij de hazen van 3:40u te beginnen. Tot de taperweken begonnen. Wat kwam ik die twee weken slecht door. Onrustig, hogere hartslag dan normaal, zenuwen wellicht? Dus voornemen aangepast en de hazen van 3:50u gevolgd.
Dat plan verliep tot en met 40km eigenlijk goed. Continu op zo’n 200 à 300 meter achter de hazen gelopen, om zo niet in het drukke groepje eromheen te lopen, maar ze toch in het zicht te houden. Vrij vlak de kilometers kunnen lopen tussen de 5’20”-5’30”/km. Al had ik tussen de lus bij Slinge en Maashaven wel een aantal lastige kilometers. Daarna volgde de tweede keer Erasmusbrug en de tunnel richting Blaak. Die laatste had ik voorgenomen als evaluatie moment. Hoe is het gevoel, hoe is de hartslag en hoe zijn de benen?
Gevoel mwa, niet top, maar zeker niet slecht. Hartslag onder controle. Op dat moment gemiddeld zo’n 165. Benen, check! Vermoeidheid aanwezig, natuurlijk, maar niet dat gevoel wat ik in Amsterdam had na 28km toen de pijp aardig leeg was.
Toen kwam het stuk van het Kralingse bos. Door velen bestempeld als dé plek waar de man met de hamer op bezoek komt. Totaal niet gemerkt. Ergens vond ik een tweede en derde adem en geloof ik ook een nieuw paar benen. Ik kon vrij soepel versnellen en het tempo vasthouden. Op 32-35-38km de laatste drie gelletjes genomen. Toen was het de gashendel volledig opendraaien, snelheid maken en het vasthouden. Net voor kilometer 41 de hazen van 3:50u voorbij gerend en niet meer om gekeken.
Wát een muur van geluid en lawaai tussen de Erasmusbrug en de finish. Vooral die laatste kilometers. Ongelofelijk. Alsof je vanzelf naar voren werd geduwd.
Door de eindsprint uitgekomen op 3:48:19! Ruim 10,5 minuut sneller dan in Amsterdam en door de versnelling vanaf het Kralingse bos zelfs een negatieve split kunnen lopen.
Nu rustig herstellen en dan op naar Chicago in oktober
Strava or it didn’t happen:
https://www.strava.com/activities/18079458651
Vanmorgen ontspannen naar Brandevoort gereden, en op loopafstand van de start bij mijn ouders rustig voorbereid. Vrij laat (te laat... kennelijk iets te ontspannen) naar de start, en geen doorkomen meer aan in het startvak (geen tijdvakken). Dan maar erlangs en over het hek... In het vak al wat twijfel of ik niet te ver naar achteren stond, maar het was even wat het was. De omstandigheden waren goed: graad of 13, zonnig, wat wind.
De eerste halve kilometer was niet ideaal, achteraf te ver van achteren gestart. Met wat slalommen was dat snel opgelost, maar lag het tempo hoger dan de geplande 4:35-4:40 per kilometer. Vanaf 2 K lekker mijn eigen tempo kunnen lopen, en na ongeveer 11 K in een klein groepje gekomen. Uiteindelijk ging het plan van 1:37 uit het raam toen ik besefte dat een sub 1:35 goed te doen zou zijn. Tot 15 K de ontspanning kunnen houden, het laatste stuk wind tegen wat tempo teruggenomen en vanaf 17 K werd het pas echt werken. Eindtijd: 1:34:12. Boven verwachting, vooral omdat ik eens een keer niet helemaal kapot ben gegaan. Uiteindelijk meer genoten van de laatste kilometers dan bij de Venloop 😉
Wederom een mooi en goed georganiseerd evenement, en met iets minder dan duizend deelnemers op de HM gezellig druk ipv massaal.
Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/z4vrt5TSh2b
Na de splitsing met de 21km kwam ik er achter dat ik nog altijd niet bij de 3 uur pacers liep, die liepen nog een eind vooruit en die liepen dus ook iets van 4:10. Na een versnelling daar bij gekomen en rustig in die groep gelopen, totdat we de brug over gingen naar een buitengebied. Toen leken ze wat af te gaan zakken en lopers die ik al een tijdje had gevolgd gingen er vandoor. Vanaf die periode begon het oprapen van afzakkende lopers ook. Ik liep lekker en de 4:10 bleef goed te doen. Uiteindelijk kwam ik ook alleen te zitten, maar toen was het nog maar 7 kilometer. Na wat saaie kilometers door wat woonwijk / bedrijventerrein weer het centrum door, maar ook daar vond ik het allemaal vrij tam. Gelukkig waren er twee stromen, voor 10km en voor marathon, dus het liep nog wel lekker door. Laatste rechte stuk nog goed kunnen versnellen en in 2:57 was het weer gedaan
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Tijdens de trainingen merkte ik dat het moeilijk was om het beoogde tempo (4:29 / 4:30) lang vast te houden. Dat tempo is nodig om mijn PR van 1:35:37 te verbeteren die ik vorig jaar in Leuven heb gelopen. Dus ik ging deze halve marathon in met het idee dat een nieuw PR halen gewoon erg moeilijk zou worden.
Na de wat chaotische start ging de eerste ronde eigenlijk prima: het tempo zat tussen de 4:25 en 4:30 in en dat vond ik eigenlijk zelf iets te snel: er moet nog wel wat energie over zijn voor de tweede ronde. Rond kilometer 13 kreeg ik veel last van m'n buik. Ik heb daar een beetje proberen doorheen te lopen en het trok wel af en toe weg maar niet genoeg om constant op de 4:30 te blijven zitten. Wel gewoon doorgezet en de laatste kilometers gingen echt op het tandvlees (en ja, die kleine hoogteverschillen bij de viaducten zijn dan een hel). Ondertussen liep ik ook niet meer in een groepje en was de wind ook hier en daar net teveel aanwezig. Compleet gesloopt kwam ik over de finish met een tijd van 1:35:22 (chiptijd), dus alsnog een PR! Maar daar heb ik niet direct van kunnen genieten want nog steeds veel last van m'n buik gehad die dag. Veel diarree en toen ik eenmaal thuis was ook direct in bed gaan liggen, met later ook nog wat koorts. De exacte reden weet ik niet maar dit soort dingen horen wat mij betreft niet bij het hardlopen en haalt het plezier er echt uit. Achteraf had ik misschien gewoon moeten stoppen bij de eerste buikklachten maar je weet niet hoe het verder verloopt.
Vandaag gaat het weer wat beter en kan ik nu ook eindelijk weer wat goed eten. Dus blij met m'n PR? Zeker! Ik sta zelfs in de top 10 van de 45+'ers. Maar de nasleep was erg vervelend en een volgende keer ga ik gewoon vertragen of uitstappen. Ik verwacht dat dit mijn laatste PR is op de halve marathon en ik me meer wil focussen op lopen met plezier
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
En eindelijk is het mij gelukt om de marathon zonder ellende uit te lopen. Waar het de vorige keren elke keer mis ging rond de 30km, ging het nu meer dan goed. Flink wat kilo's afgevallen dit jaar en goed en verstandiger mijn trainingen gedaan.
Wilde eigenlijk met de pacers van 3:40 mee gaan (moest ook startvak naar voren sneaken, was een stuk lastiger dan voorgaande jaren), maar deze had ik voor de afdaling van de Erasmusbrug al achter me gelaten. Ander groepje opgezocht en vervolgens heerlijk met een man of 7 de eerste 27 kilometer gelopen met een tempo van rond de 5:00. Braaf elke 5,5 kilometer een gel genomen, dit deed ik ook beter dan de vorige keren.
Na 30 kilometer waren we nog met 3 over en moest ik een gaatje laten en ging mijn tempo wat naar beneden, maar de benen voelde nog wel goed. Dus met een iets lager tempo (rond 5:25) wel gewoon straks doorgelopen.
De finish uiteindelijk gehaald in 3:35:27, maar de marathonafstand volgens mijn Garmin in 03:33:46.. Ruim 20 minuten sneller dan mijn vorige PR van mijn eerste marathon in 2018... Blij en trots.
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 13-04-2026 11:25 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zelf de hele marathon op TV (terug)gekeken. Kriebelt heel erg om er zelf ook aan mee te doen, ik word er heel enthousiast van.
Voor mij geen wedstrijden dit weekend. Wel afgelopen week weer voldoende km's kunnen maken, totaal deze week 67.5 km. De week ervoor liep niet lekker door verkoudheid. Deze week nog niet helemaal fit, maar kon gelukkig wel de km's weer maken.
Gisteren een lange afstand gedaan van 22.5 km. Deze gelopen met een gemiddelde van 6:23/km en geheel in zone 2. Heerlijk weer, voor het mooie net iets teveel wind. Het voelde goed en ook voor het eerst na een dergelijk afstand nog niet moe. Training zat erop, maar voelde alsof ik nog een tijd door kon gaan.
En eenmaal thuis lekker de energie weer bijvullen voor de TV met marathon van Rotterdam!
De eerste keer dat ik een halve marathon of langer loop en aan het einde nog energie over heb.
Heel de run het tempo laag gehouden. Voldoende gegeten voorafgaand aan de training. Ook tijdens het lopen elk half uur drinken en een dextrootje.
Geeft een goed gevoel voor volgend jaar, wanneer ik een hele marathon wil gaan lopen.
Vorige maand liep ik 1u38 op de halve, dus een iets mooiere tijd zou leuk zijn.. 1u35 ofzo. Dat was eigenlijk het enige plan. Zoals hierboven door anderen die 'm ook gelopen hebben al eerder gezegd.. de start verliep wat chaotisch. Dat is niet nieuw bij deze wedstrijd. Twee jaar geleden was het nog chaotischer, naar mijn idee, dus vooraan starten was wel een pré deze keer. De eerste 1 a 2 kilometer is het dringen geblazen. Ik begon redelijk sterk, meer omdat we doorgaans redelijk wat wind mee hadden. Het grote viaduct op de heenweg ging ook nog wel goed, maar ik wist dat deze na een paar keer (je pakt 'm 4x in 2 rondes) erg gaat tegenvallen. En dat deed hij uiteraard.. vooral op de terugweg met een bak wind tegen is het bikkelen naar boven. Ook in de laatste helft van de ronde ga je nog wat irritante op- en neerstukjes onder het spoor en fietspad om de veste heen.
Ik kwam met 1:35:54 chiptime over de finish.. precies volgens plan! Heel fijn! Ik zit nog maar 5 minuten van mijn PR vandaan. Maar fysiek wel redelijk door heen. Ik heb wat last van mijn linkerheup gekregen, en heb een opkomende hielspoor(?) ook links. Ik merk dat ik weer wat hardheid moet kweken. De belastbaarheid is nog lang niet top.. die blessure (dat was de rechterhamstring) heeft een flinke knauw op mijn fysieke gesteldheid opgeleverd, merk ik..
Het is nu even rustig.. over vier weken de Koning van Spanje trail 30K, maar dat is vooral genieten en rustig lopen, wat de belastbaarheid alleen maar ten goede komt. Dan langzaam bouwen naar Eindhoven Marathon.
straaavaaaa!
Hmm Thanks! Ik heb morgen een afspraak bij een club waar fysios, trainers en diëtisten bij elkaar zitten. Zal eens checken of er een fysio is die even naar de knie kan kijken want het speelt steeds weer op. Afgelopen weken zoals gezegd door veel tennis amper hardgelopen dus de knie heeft op dat gebied wel wat extra rust gehad. Maar is het tempo flink versnellen en het kwam weer terug.marana schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:37:
[...]
Ik had iets soortgelijks in mijn enkel eerder dit jaar. Ik heb wat enkelversterkende oefeningen gedaan, en nu is het weg. Voor de knie zijn ook vast wel dergelijke oefeningen te vinden online. Tijdens je vakantie een paar keer per week vijf minuten oefeningen doen, dat lukt vast wel. Kun je daarna weer lekker lopen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
In navolging van mijn bericht van vorige maand stond er gisteren een lang rondje (12,5 km) op de planning volgens mijn Garmin ( ja het is een Forerunner 265 geworden). Dat is nu mijn nieuwe gadget om het hardlopen naar een hoger niveau te brengen en dat gaat beter dan verwacht.
Nu ben ik niet zo goed dat er een marathon op de planning staat, maar ik zie de 10k al wel zitten na gisteren want ik heb namelijk een PR gelopen van 1:01:15! Iets wat ik 6 maanden geleden niet eens van durfde te dromen en was ik al lang blij dat ik de 4EM kon doen in 45min. Nu is de prognose van Garmin dat 4EM zelfs onder de 33min moet gaan lukken en ik heb nog 7 weken om daar naar toe te werken
Het mooiste vind ik eigenlijk nog dat ik er zoveel voldoening en ontspanning uit haal. Bijkomend voordeel is dat mijn zoon nu ook de 4EM gaat lopen via school en hij is ook 'druk' met trainen maar loopt niet met mij mee omdat ik de ver en te hard ga.
Strava or ...
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Ik maak zelf shakes voor direct na trainingen. Kan ik daarna op het gemak eten maken, maar zijn er wel direct eiwitten binnen voor herstel. En het drinkt makkelijk weg. Of het veel verschil maakt weet ik niet. Vooral gevoel.zimmert schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:56:
Hebben jullie ervaring met extra eiwit producten in repen of shakes in de weken van 3 a 4 x per week trainen voor de marathon voor t herstel van al deze trainingen?
En soms als het makkelijker is ook een shake. Maar de meeste eiwitten haal ik prima uit normale voeding.
De paar keren dat ik een eiwitreep heb gegeten, waren mijn darmen het niet mee eens. Veel borrels, veel gassen en weinig vertrouwen in de werking van mijn sluitspier
Trainingen allemaal zonder al te veel problemen kunnen doorlopen en Runna gaf mij een finishprognose van 3:06-3:16 mee. Beoogd tempo 4:30min/km. Dat wetende en de ervaring van de 3 eerdere keren Rotterdam (3:59, 3:41 en 3:28) mij voorgenomen om bij de pacers van 3:10 te blijven, zo zou ik niet in de val van te snel starten trappen.
Lang getwijfeld over de kleding. Over het algemeen ben ik een beetje een koukleum, maar toch besloten in singlet te gaan. In het startvak in een oud vest was het prima te doen, maar toen het uit moest bij de recyclestand was het toch wel fris. Helemaal toen op de Erasmusbrug de spetters van de blusboten overwaaide, vroeg ik me echt af of dit nu de beste keuze was. Nou, de beste keuze is het gebleken. De eerdere keren snapte ik niets van die spons-posten, maar nu toch dankbaar gebruik van gemaakt. De eerste keer om een half bekertje plakkende AA van mijn gezicht te sponzen, maar alle volgende posten toch vooral voor de koeling. Ik had niet verwacht dat het zo warm zou zijn/voelen.
Qua race ging het tot de Erasmusbrug (wel de 2e keer Erasmusbrug natuurlijk
Met een eindtijd van 3:16:25 niet helemaal waar kunnen maken waar ik voor ging, maar toch 12 minuten van het PR af gehaald, dus zeker niet ontevreden. Was het de warmte en de soms best aanwezige wind (al heb je die in een rondje net zo vaak mee als tegen), of het mentale aspect dat ik volgens mijn horloge toch weer te hard startte? Voor een volgende marathon toch eens beter werk maken van een pacing-strategie.
Dankje. Waar maak je de shakes mee?-LS- schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:25:
[...]
Ik maak zelf shakes voor direct na trainingen. Kan ik daarna op het gemak eten maken, maar zijn er wel direct eiwitten binnen voor herstel. En het drinkt makkelijk weg. Of het veel verschil maakt weet ik niet. Vooral gevoel.
En soms als het makkelijker is ook een shake. Maar de meeste eiwitten haal ik prima uit normale voeding.
De paar keren dat ik een eiwitreep heb gegeten, waren mijn darmen het niet mee eens. Veel borrels, veel gassen en weinig vertrouwen in de werking van mijn sluitspier-. geen succes dus.
ik pak vaak een herstel shake na een intensieve training. Sis Recovery om precies te zijn, of een proteine-shake van mijn vriendin (die doet vooral krachttraining).zimmert schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:56:
Hebben jullie ervaring met extra eiwit producten in repen of shakes in de weken van 3 a 4 x per week trainen voor de marathon voor t herstel van al deze trainingen?
Ik herstel in de regel vrij snel. Geen idee of het door die shakes komt, maar ik zeg altijd "placebo-effect is ook een effect"
Whey Delicious van XXL. Ze hebben bijna alle smaken wel, maar gewoon vanille vind ik de lekkerste.
Kan met water of melk. Melk vind ik lekkerder, net iets dikker.
Begonnen met de Whey van de Action, deze vond ik zeer goed te doen. Laatst een zak van 2,5 kilo op iBood besteld, daarmee kan ik voorlopig wel ff vooruit.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Eerst moest je ingeloot worden en was er geen overschrijving mogelijk, vervolgens was er toch weer wel overschrijving mogelijk.
En dan moet je je startbewijs halen en je legitimatie laten zien, maar vervolgens krijg je geen bandje ofzo, dus kan je alsnog zo je startbewijs aan iemand anders geven nadat je het hebt opgehaald. Waarom dan in hemelsnaam zo ingewikkeld?
Ik denk ontmoedigingsbeleid voor mensen die er op willen verdienen, ticket reserveren met nooit de intentie te hebben om hem zelf te gaan lopen. Al is dat meer onderbuik gevoel dan realiteit denk ik, overal zie ik vooral dat als iemand iets verkoopt het gewoon voor 'kostprijs' is. Maar in elk geval wil je niet zo'n situatie als met concertkaartjes bijvoorbeeld aan de gang is met van die tussenpartijen die opkopen en voor nog meer verkopen. Op zich een nobel streven, maar het is wel een beetje een wassen neus zo inderdaad. En als je een blessure hebt wil je hem gewoon over kunnen dragen.M@cer schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:58:
Dat hele startbewijsdrama van Rotterdam was trouwens ook grote onzin.
Eerst moest je ingeloot worden en was er geen overschrijving mogelijk, vervolgens was er toch weer wel overschrijving mogelijk.
En dan moet je je startbewijs halen en je legitimatie laten zien, maar vervolgens krijg je geen bandje ofzo, dus kan je alsnog zo je startbewijs aan iemand anders geven nadat je het hebt opgehaald. Waarom dan in hemelsnaam zo ingewikkeld?
Wachten met zoeken tot de laatste week voor het evenement is mijn tactiek. Loop de meeste wedstrijden voor een fractie van de originele prijs.Shinji schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
Ik denk ontmoedigingsbeleid voor mensen die er op willen verdienen, ticket reserveren met nooit de intentie te hebben om hem zelf te gaan lopen. Al is dat meer onderbuik gevoel dan realiteit denk ik, overal zie ik vooral dat als iemand iets verkoopt het gewoon voor 'kostprijs' is. Maar in elk geval wil je niet zo'n situatie als met concertkaartjes bijvoorbeeld aan de gang is met van die tussenpartijen die opkopen en voor nog meer verkopen. Op zich een nobel streven, maar het is wel een beetje een wassen neus zo inderdaad. En als je een blessure hebt wil je hem gewoon over kunnen dragen.
Same here, al heb ik momenteel Whey Perfection van Body&Fit. Inderdaad net iets lekkkerder met melk dan met water.-LS- schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:43:
[...]
Whey Delicious van XXL. Ze hebben bijna alle smaken wel, maar gewoon vanille vind ik de lekkerste.
Kan met water of melk. Melk vind ik lekkerder, net iets dikker.
Het is niet zo dat ik dagelijks een shake neem. Vaak neem ik er eentje na een zware/lange training of wedstrijd
Gisteren eindelijk weer lekker kunnen lopen, geen last meer van mijn hamstring en kuit. Plan was 14 maar uiteindelijk 24km gelopen. Ik ga toch NSM weer proberen, toch kijken of ik die extra intensiteit nu aankan. Beginnen met 2 sessies per week, de langere aangezien die langzamer zijn.
Na een 'zware' inspanning. Zou de focus niet leggen op eiwitten overigens. Natuurlijk moet je meer eten zodra je meer gaat trainen, maar juist vooral veel koolhydraten.zimmert schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:16:
Vanaf hoeveel km hardlopen gebruiken jullie de Shakes?
Maargoed, ik neem soms een shake na mijn lange runs van 1.5 uur+. Heb daarvoor SIS rego recovery, niet perse nodig maar wel handig.
Ik doe het vooral om even iets binnen te krijgen, zelfde als -LS-. Kan ik daarna douchen en op mijn gemak eten maken. Die shake is een mix van koolhydraten eiwitten etc. Hiervoor dronk ik meestal chocomel.
Ik kijk meer naar intensiteit. 15k hobbelen pak ik geen shake voor. Na een spinning klasje van 50 minuten op hoge hartslag wel.zimmert schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:16:
En na alle long runs (20+) eigenlijk ook altijd wel.
Ik loop in de praktijk bijna nooit afstanden tussen 13 en hm. De korte loopjes zijn maximaal 12 ongeveer, longruns hm+
Meh, ik probeer tegenwoordig wel wat beter aan te vullen... Maar dat betekent een chocomelletje na een 20+k bijvoorbeeld. Daarvoor eigenlijk alleen als ik richt rchting de 30+ ging.zimmert schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:16:
En nu ook als ik een loopje op hoge intensiteit heb neem ik eerder wat (vooraf en/of achteraf).
Dit vooral naar aanleiding van een hardloop seminar waar dit aan bod kwam en het toch wel goed is voor je herstel en alles.
En/of shakes dus
[ Voor 6% gewijzigd door Stefangrp op 13-04-2026 14:23 ]
Ik ben sinds kort ook begonnen met hardlopen. Ik hou het schema wat de Garmin Coach functie van mijn horloge (Forerunner 165) aangeeft. Dat houdt 5/6 sessies per week en maar 1 of 2 dagen rust. Als ik een beetje Google op internet lees ik juist veel geadviseerd worden om na elke sessie minimaal een rustdag te hebben. De sessies van de Garmin zijn goed te doen, ik ga zelden 100% en fysiek heb ik er ook geen last van. Wat is wijsheid? Gewoon het schema van de Garmin aanhouden of meer rusten?
Lekker minimaal 24 uur rust nemen tussen 2 runs. Garmin stelt ze voor als optie, niet als verplichting. Skip dus lekker een training en Garmin past zichzelf wel aan voor je volgende run. Je kan er donder op zeggen dat je blessures gaat krijgen als je bijna elke dag gaat hardlopen.Mania-92 schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:31:
Allereerst, Proficiat aan iedereen die dit weekend een van de mooie wedstrijden heeft uitgelopen.
Ik ben sinds kort ook begonnen met hardlopen. Ik hou het schema wat de Garmin Coach functie van mijn horloge (Forerunner 165) aangeeft. Dat houdt 5/6 sessies per week en maar 1 of 2 dagen rust. Als ik een beetje Google op internet lees ik juist veel geadviseerd worden om na elke sessie minimaal een rustdag te hebben. De sessies van de Garmin zijn goed te doen, ik ga zelden 100% en fysiek heb ik er ook geen last van. Wat is wijsheid? Gewoon het schema van de Garmin aanhouden of meer rusten?
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.