• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Hoe doen jullie het eigenlijk met een pacing plan tijdens de race?

Hoe op een Garmin. Wat zijn de methodes?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27
zimmert schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:05:

Hoe je het instelt of hoe je het aanmaakt of wat bedoel je? Dan kan heel simpel namelijk:

https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=svpm2I38YB2sU5CiqFXyfA

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:19
Juancho schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:22:
[...]

Hoe je het instelt of hoe je het aanmaakt of wat bedoel je? Dan kan heel simpel namelijk:

https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=svpm2I38YB2sU5CiqFXyfA
Ligt wel een beetje aan of je horloge dat ondersteund, de lower end devices hebben dat niet volgens mij.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:10
@cyclofosfamide bedankt voor de mooie link.
Zoals gewoonlijk worden conclusies overtrokken door journalisten.
Ik begin met de eerste zin van het artikel:

Habitual physical activity and regular exercise training reduce the risk of cardiovascular disease and all-cause mortality.
Of in het Nederlands: regelmatig bewegen en sporten zorgt ervoor dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten, en het zorgt ervoor dat je (gemiddeld) langer leeft.

Dat kan al iedereen hier geruststellen 😀

Op 2 punten kort ingaan.

1. Het risico op VKF/voorkamerfibrillatie/boezemfibrilleren/boezemfladderen (of hoe je het ook wil noemen) is 2 x hoger bij duursporters. Dat is een feit. Maar het risico op klonters (het grootste risico bij VKF) lijkt lager te zijn bij sporters. En VKF kan goed behandeld worden met ablatie.

2. Verkalking van de kransslagaders lijkt frequenter te zijn bij duursporters. Maar het zijn vooral verkalkte plaques die stabieler zijn. In de globale populatie betekent meer verkalking meer risico op infarcten. Of dit ook voor duursporters geldt is nog onduidelijk.
En bij eenzelfde niveau van kransslagaderverkalking heeft de fitste persoon het laagste risico.
Wat betekent dat men zelfs bij vaststellen van kransslagaderverkalking meestal de persoon in kwestie mag laten sporten.

Laat ons niet vergeten dat 95% van de bevolking te weinig beweegt. Overmatig focussen op de al bij al beperkte cardiale risico’s van tĂ© veel sporten kan hierbij contraproductief zijn !

Ik ben de referentie vergeten, maar laatst zag ik een studie waarbij men het risico op cardiale gevolgen zag stijgen vanaf >6 uur per week. Dat zijn al hoge volumes voor een pure hardloper.

Edit: we spreken hier over hart- en vaatziekten, maar laat ons kanker niet vergeten: https://jamanetwork.com/j...icine/fullarticle/2521826
Lichaamsbeweging zorgt voor een lager risico op heel veel types kanker. Waaronder zeer frequente kankers als longkanker, borstkanker en dikkedarmkanker.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 08-04-2026 23:08 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:05
zimmert schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:05:

Ik heb de laatste keer de 5k doorkomsttijden als indicatie op een heel klein briefje geprint en dit briefje “geplastificeerd” (gewoon met plakband stripjes). De bedoeling was om deze los in mijn zak te doen, maar achteraf heb ik hem achterop mijn telefoon geplakt.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:19
Wyke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb de laatste keer de 5k doorkomsttijden als indicatie op een heel klein briefje geprint en dit briefje “geplastificeerd” (gewoon met plakband stripjes). De bedoeling was om deze los in mijn zak te doen, maar achteraf heb ik hem achterop mijn telefoon geplakt.
Je kan hem ook plakken op degene voor je ;)

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:05
Hartloper schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:42:
@cyclofosfamide bedankt voor de mooie link.
Zoals gewoonlijk worden conclusies overtrokken.
Ik begin met de eerste zin van het artikel:

Habitual physical activity and regular exercise training reduce the risk of cardiovascular disease and all-cause mortality.

Ik ben de referentie vergeten, maar laatst zag ik een studie waarbij men het risico op cardiale gevolgen zag stijgen vanaf >6 uur per week. Dat zijn al hoge volumes voor een pure hardloper.
6 uur intensief of 6 uur ongeacht intensiteit? Want dat laatste halen velen hier wel denk ik.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58
Shinji schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:37:
[...]

Ligt wel een beetje aan of je horloge dat ondersteund, de lower end devices hebben dat niet volgens mij.
Klopt, volgens mij moet je dan wel minimaal een Forerunner of Fenix hebben.

Ik vind PacePro altijd wel goed werken voor mij. Het liefst stel ik 'm in op een lichte negatieve split, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:10
Ikzelf liep vorig jaar 60 km/week of 5 Ă  5,5 uur per week.

@Wyke Je punt is wel heel terecht. Hardlopen beschouwt men sowieso als intensief.
Terwijl (maar dat is een persoonlijk idee, ik kan dat niet hard maken) een rustig duurloopje wellicht heel weinig belastend is. Dat wordt allemaal op 1 hoop gegooid. Hardlopen is hardlopen.

Je moet het zo zien.
Stel het risico van een bankzitter (0 lichaamsbeweging) is 10.
Voor iemand die 2 uur week sport is het 7, voor iemand die 5 uur per week sport is het 5. Dus duidelijk lager risico. Voor iemand die 10u per week sport is het 6, die heeft een wat hoger risico omdat-ie veel sport. Maar het risico is nog altijd veel lager dan van de bankzitter.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:01:
Ik heb gisteren op de een of andere manier mijn enkel geblesseerd bij de parkrun (5km rondje <19min).
Na afloop voelde ik al wel pijn , maar dacht dat het wel mee zou vallen dus heb daarna nog even een rondje van 13km gedaan. Sindsdien stevige pijn bij het lopen, wandelen gaat ook niet echt meer.
Natuurlijk rust houden maar ik wil zsm weer gaan lopen. Iemand hier ervaring mee ?

Het voelt alsof ik mijn enkel verzwikt heb, normaal gaat het dan na een dag over maar nu blijft de pijn.

Ik word er een klein beetje chagrijnig van (en dat is een understatement).
Vanmiddag gelukkig weer zonder pijn kunnen lopen *O* , eerst 10km alleen en daarna wilde mijn dochter (9) nog een rondje meerennen om te trainen voor haar eerste (jeugd)loop komend voorjaar O+ .
Ik ga een 'trainingsplan' maken om te trainen naar een podiumplaats (<9 min 2km) , dat moet volgens mij wel lukken d:)b .
Uiteraard gaat het om het plezier :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 439 440 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.