• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 06:24
Hoe doen jullie het eigenlijk met een pacing plan tijdens de race?

Hoe op een Garmin. Wat zijn de methodes?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 20:02
zimmert schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:05:

Hoe je het instelt of hoe je het aanmaakt of wat bedoel je? Dan kan heel simpel namelijk:

https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=svpm2I38YB2sU5CiqFXyfA

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:31
Juancho schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:22:
[...]

Hoe je het instelt of hoe je het aanmaakt of wat bedoel je? Dan kan heel simpel namelijk:

https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=svpm2I38YB2sU5CiqFXyfA
Ligt wel een beetje aan of je horloge dat ondersteund, de lower end devices hebben dat niet volgens mij.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:30
@cyclofosfamide bedankt voor de mooie link.
Zoals gewoonlijk worden conclusies overtrokken door journalisten.
Ik begin met de eerste zin van het artikel:

Habitual physical activity and regular exercise training reduce the risk of cardiovascular disease and all-cause mortality.
Of in het Nederlands: regelmatig bewegen en sporten zorgt ervoor dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten, en het zorgt ervoor dat je (gemiddeld) langer leeft.

Dat kan al iedereen hier geruststellen 😀

Op 2 punten kort ingaan.

1. Het risico op VKF/voorkamerfibrillatie/boezemfibrilleren/boezemfladderen (of hoe je het ook wil noemen) is 2 x hoger bij duursporters. Dat is een feit. Maar het risico op klonters (het grootste risico bij VKF) lijkt lager te zijn bij sporters. En VKF kan goed behandeld worden met ablatie.

2. Verkalking van de kransslagaders lijkt frequenter te zijn bij duursporters. Maar het zijn vooral verkalkte plaques die stabieler zijn. In de globale populatie betekent meer verkalking meer risico op infarcten. Of dit ook voor duursporters geldt is nog onduidelijk.
En bij eenzelfde niveau van kransslagaderverkalking heeft de fitste persoon het laagste risico.
Wat betekent dat men zelfs bij vaststellen van kransslagaderverkalking meestal de persoon in kwestie mag laten sporten.

Laat ons niet vergeten dat 95% van de bevolking te weinig beweegt. Overmatig focussen op de al bij al beperkte cardiale risico’s van té veel sporten kan hierbij contraproductief zijn !

Ik ben de referentie vergeten, maar laatst zag ik een studie waarbij men het risico op cardiale gevolgen zag stijgen vanaf >6 uur per week. Dat zijn al hoge volumes voor een pure hardloper.

Edit: we spreken hier over hart- en vaatziekten, maar laat ons kanker niet vergeten: https://jamanetwork.com/j...icine/fullarticle/2521826
Lichaamsbeweging zorgt voor een lager risico op heel veel types kanker. Waaronder zeer frequente kankers als longkanker, borstkanker en dikkedarmkanker.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 08-04-2026 23:08 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:46

Ik heb de laatste keer de 5k doorkomsttijden als indicatie op een heel klein briefje geprint en dit briefje “geplastificeerd” (gewoon met plakband stripjes). De bedoeling was om deze los in mijn zak te doen, maar achteraf heb ik hem achterop mijn telefoon geplakt.

• Shinji
Wyke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:43:
[...]

Ik heb de laatste keer de 5k doorkomsttijden als indicatie op een heel klein briefje geprint en dit briefje “geplastificeerd” (gewoon met plakband stripjes). De bedoeling was om deze los in mijn zak te doen, maar achteraf heb ik hem achterop mijn telefoon geplakt.
Je kan hem ook plakken op degene voor je ;)

• Wyke
Hartloper schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:42:
@cyclofosfamide bedankt voor de mooie link.
Zoals gewoonlijk worden conclusies overtrokken.
Ik begin met de eerste zin van het artikel:

Habitual physical activity and regular exercise training reduce the risk of cardiovascular disease and all-cause mortality.

Ik ben de referentie vergeten, maar laatst zag ik een studie waarbij men het risico op cardiale gevolgen zag stijgen vanaf >6 uur per week. Dat zijn al hoge volumes voor een pure hardloper.
6 uur intensief of 6 uur ongeacht intensiteit? Want dat laatste halen velen hier wel denk ik.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 18:26
Shinji schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:37:
[...]

Ligt wel een beetje aan of je horloge dat ondersteund, de lower end devices hebben dat niet volgens mij.
Klopt, volgens mij moet je dan wel minimaal een Forerunner of Fenix hebben.

Ik vind PacePro altijd wel goed werken voor mij. Het liefst stel ik 'm in op een lichte negatieve split, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

• Hartloper
Ikzelf liep vorig jaar 60 km/week of 5 à 5,5 uur per week.

@Wyke Je punt is wel heel terecht. Hardlopen beschouwt men sowieso als intensief.
Terwijl (maar dat is een persoonlijk idee, ik kan dat niet hard maken) een rustig duurloopje wellicht heel weinig belastend is. Dat wordt allemaal op 1 hoop gegooid. Hardlopen is hardlopen.

Je moet het zo zien.
Stel het risico van een bankzitter (0 lichaamsbeweging) is 10.
Voor iemand die 2 uur week sport is het 7, voor iemand die 5 uur per week sport is het 5. Dus duidelijk lager risico. Voor iemand die 10u per week sport is het 6, die heeft een wat hoger risico omdat-ie veel sport. Maar het risico is nog altijd veel lager dan van de bankzitter.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sport_Life schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:01:
Ik heb gisteren op de een of andere manier mijn enkel geblesseerd bij de parkrun (5km rondje <19min).
Na afloop voelde ik al wel pijn , maar dacht dat het wel mee zou vallen dus heb daarna nog even een rondje van 13km gedaan. Sindsdien stevige pijn bij het lopen, wandelen gaat ook niet echt meer.
Natuurlijk rust houden maar ik wil zsm weer gaan lopen. Iemand hier ervaring mee ?

Het voelt alsof ik mijn enkel verzwikt heb, normaal gaat het dan na een dag over maar nu blijft de pijn.

Ik word er een klein beetje chagrijnig van (en dat is een understatement).
Vanmiddag gelukkig weer zonder pijn kunnen lopen *O* , eerst 10km alleen en daarna wilde mijn dochter (9) nog een rondje meerennen om te trainen voor haar eerste (jeugd)loop komend voorjaar O+ .
Ik ga een 'trainingsplan' maken om te trainen naar een podiumplaats (<9 min 2km) , dat moet volgens mij wel lukken d:)b .
Uiteraard gaat het om het plezier :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-05 08:21
Dank voor de toelichting @Hartloper. Geen zin om als middle-aged man tijdens de marathon aan mogelijke hartproblemen te denken.

Nog twee nachtjes slapen, het weerbericht voor zaterdag vliegt alle kanten uit en ik ben lekker verkouden, het is weer genieten in de taperfase. Benen voelen er wel al helemaal klaar voor. Ik heb om mezelf kalm te houden nog maar eens de verhalen gelezen van mensen die zich via Norwegian Singles (de methode, niet de vrouwen) hebben voorbereid op de marathon, hier meerdere verhalen te lezen: https://sites.google.com/view/sub-threshold/testimonials

Moet gaan lukken!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:42

Ik heb een datascherm met daarin de gemiddelde pace. En ik krijg elke km een melding wat de gemiddelde pace en hartslag was die km.

Ik weet ook welk tempo ik zou willen lopen, en met behulp van bovenstaande hou ik het in de gaten. Naast mn gevoel natuurlijk :P

• Burning_Tyre
  • Nu online
Ik heb PacePro nu 2x gebruikt in een race (HM en 10km) en daarvoor 1-malig getest op een testloopje van 5km.

Ik vind het ook heel fijn werken. Je ziet heel duidelijk hoeveel je voor of achter je doeltijd loopt.
Hierdoor hoef je tijdens het lopen niet zelf te gaan rekenen en wordt je de eerste kilometers duidelijk gemaakt om niet te snel te gaan.

Je kunt vantevoren instellen of je vlak, negatief of positief split wilt lopen en hoeveel rekening er met heuvels gehouden wordt (als je een .gpx koers van het parcours ingeeft)
Je krijgt dan elke kilometer een doelpace (voor de komende km) tijdens het lopen.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

Aangezien ik meestal vlakke races (zowel qua hoogte als qua tempo :+ Ben niet zo van de negatieve split) loop is het voor mij vrij makkelijk. Ik weet welk tempo ik gemiddeld moet lopen voor mijn doel en probeer daar IETS (zeg max 2-5 seconden) onder te zitten gemiddeld als buffer. Dit komt trouwens bovenop het rekening houden met extra meters die je altijd hebt.

Ik hou dus mijn rondetijden en het gemiddelde tempo in de gaten en doe niks inprogrammeren of wat dan ook.
Wyke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:48:
[...]

6 uur intensief of 6 uur ongeacht intensiteit? Want dat laatste halen velen hier wel denk ik.
Eh, denk je? Of bedoel je dan ook wandelen met de hond, even op de fiets naar de stad, boodschappen doen.

Want als ik terugkijk, en ik denk dat velen me toch best als een fanatiek hardloper beschouwen, kom ik echt haast nooit boven de 6u qua hardlopen.

Verder... Tja, ik maak me er niet zo druk om hoor. Net als met hitte-beroertes. Ik ontken het niet en ik ga het niet opzoeken, maar van leven ga je dood.

Ik loop lekker hard en drink mijn biertje, netto ben ik best gezond bezig maar ik vind genieten ook belangrijk. Leef ik liever iets korter met lol in het leven dan sober en alles ontziend maar langer. (Sinpel gezegd).

En alles goed doen is ook geen garantie, je hebt niet alles in de hand.

Ga trouwens een hardloopstokken-gebruiken-trail clinic iets doen vanavond :)

Ben wel benieuwd, heb stokken en ze een paar keer gebruikt tijdens ultras maar eigenlijk meer 'op gevoel'. Hopelijk heb ik er wat aan, anders sowieso hopelijk leuk om te doen en zo niet allemaal ach... Hebben we het in ieder geval geprobeerd en weten we dat ook weer!

[ Voor 48% gewijzigd door m0ridin op 09-04-2026 11:40 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Burning_Tyre schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:03:
Ik heb PacePro nu 2x gebruikt in een race (HM en 10km) en daarvoor 1-malig getest op een testloopje van 5km.

Ik vind het ook heel fijn werken. Je ziet heel duidelijk hoeveel je voor of achter je doeltijd loopt.
Hierdoor hoef je tijdens het lopen niet zelf te gaan rekenen en wordt je de eerste kilometers duidelijk gemaakt om niet te snel te gaan.

Je kunt vantevoren instellen of je vlak, negatief of positief split wilt lopen en hoeveel rekening er met heuvels gehouden wordt (als je een .gpx koers van het parcours ingeeft)
Je krijgt dan elke kilometer een doelpace (voor de komende km) tijdens het lopen.
ja, het wordt alleen vervelend als de kilometerborden en/of 5k splits beginnen af te wijken bij een wat langere afstand. Maar daar heb je ook wel weer een oplossing voor met een andere app voor een Garmin.

Strava

• Wyke
m0ridin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:32:
[...]

Eh, denk je? Of bedoel je dan ook wandelen met de hond, even op de fiets naar de stad, boodschappen doen.

Want als ik terugkijk, en ik denk dat velen me toch best als een fanatiek hardloper beschouwen, kom ik echt haast nooit boven de 6u qua hardlopen.
Ok, misschien gebruik ik mezelf teveel als referentie. Ik loop bijna alles max Z2 (om medische redenen waar aan gewerkt wordt ;)) en dat doe ik dan voornamelijk op trails. Ik had afgelopen week bijv 60km in ruim 7 uur. Omdat ik hier veel hogere week-kms voorbij zie komen dacht ik dat men dan ook wel boven de 6 uur zou zitten 😏

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 18:48
Als dat de voorwaarde is ben ik zeker wel zwaar de klos als triatleet. ik train ongeveer 8-12 uur per week. Maar dat is niet allemaal zwaar er zitten ook gewoon veel zone 2 trainingen bij.

Heel eerlijk, ja ik weet dat ik intensief sport en dat ik relatief veel eet en ook wel gewoon zaken als volle melk drink om een beetje aan mijn energie te komen. Maar eerlijk is eerlijk ik heb me nog nooit zo fit gevoeld als de afgelopen jaren. Alles loopt qua gezondheid gewoon lekker.

Ik wandel al veel op mijn werk ongeveer 15k stappen per dag voor training. Dus ik kom wel aan mijn beweging. Als ik kijk waar al mijn 38 jarige leeftijdsgenoten en vrienden mee kampen. Veel daarvan zijn te zwaar of veel te zwaar. Geen conditie en die sporten dan een paar keer in de week.

Ten opzichte van het perfecte leven zal het wel niet goed zijn. Maar we zitten denk ik wel aan de goede kant.

Nickname KasPlantje.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Nu online

Mocht je geen PacePro hebben (ik heb bijvoorbeeld nog een 645 die die functie niet ondersteund) kan je ook gewoon een workout maken met hartslag of pace doelen (ranges) en dan press-lap aanzetten. Dit werkte voor mijn halve marathon perfect. In de notities en uit mijn hoofd wist ik bij welke kilometers ik naar de volgende moest klikken.

Er is ook: https://apps.garmin.com/a...c6-4c33-b4ef-63e2b5394e76 peter's race pacer

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:34

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Wyke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:15:
[...]

Het moet vast wel kunnen, maar ze moet er rekening mee houden dat het zo ontzettend druk is dat ze op sommige punten niet lekker door kan fietsen. Meefietsen op het parcours is sowieso een no-go uiteraard. Ze zal ook af en toe het parcours moeten kruisen om het niet al te ingewikkeld te maken, maar juist dat oversteken is een onwenselijke actie. Ik heb bij menig race, en ook in Rotterdam, mensen de raarste toeren zien uithalen bij oversteken. Als je oversteekt, lijkt het mij het slimst dat je schuin met de looprichting mee oversteekt, zodat je als het ware met de meute meebeweegt. Want ook hardlopers gaan sneller dan je denkt ;)
Met de Metro is het ook prima te doen, ook druk, maar in principe is ze altijd sneller dan de loper.
Mijn supporters stonden toentertijd :
- op Slinge (is nu 1 straat noordelijker verplaatst)
- en daarna aan de andere kant van Slinge
- daarna bij de sportvelden van SV Charlois (maar de lus om Ahoy is eruit, dus dat is geen optie meer)
- daarna na de tunnelbak
- daarna op de laaste km van de Kralingse Plas
- daarna 1 km voor de finish
en dat allemaal met de metro.

Als ik op de fiets zou gaan op het huidige parcours zou ik zelf waarschiijnlijk iets doen als:
- Beginnen bij de Kuip aan de binnenkant van het parcours
- daarna de andere kant van de Kuip en daar kom je twee keer langs
- dan naar Oldegaarde en daar niet op het uiterste puntje gaan staan, zodat je twee keer langs komt
- dan ongeveer bij metrostation Maashaven
- dan de Erasmusbrug over (linkerkant is volgens mij vrij voor publiek, maar ik vermoed dat fietsen niet gaat lukken en dat je dan moet lopen)
- naar de kubuswoningen fietsen, aan de zuidkant van het parcours blijven (als dat lukt met oversteken, en anders hetzelfde als hieronder doen, maar noord-om fietsen)
- als je echt enthousiast bent, naar de ingang van Kralingsebos fietsen, maar die kun je ook overslaan en in een keer door naar:
- het noordelijkste puntje van de Kralingse plas fietsen
- om de sportvelden heen en ergens ten zuiden van de Kralingse plas
- en tenslotte een poging doen om zo dicht mogelijk bij het finishgebied te komen (fiets stallen en lopen dus)
Dat zijn tips waar we wat mee kunnen. Ze kan altijd overwegen om met de metro te gaan want met de fiets lijkt het mij best moeilijk om door de drukte te manoeuvreren en het parcours te kruisen. Kreeg van iemand anders al de tip om de fiets op de Kop van Zuid te parkeren en die na de start te pakken. Volgens mij het het voor een supporter bijna nog zwaarder dan voor de lopers :D .

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:42
[...]

Ben wel benieuwd, heb stokken en ze een paar keer gebruikt tijdens ultras maar eigenlijk meer 'op gevoel'. Hopelijk heb ik er wat aan, anders sowieso hopelijk leuk om te doen en zo niet allemaal ach... Hebben we het in ieder geval geprobeerd en weten we dat ook weer!
Hoor graag hoe dat is verlopen, heb namelijk ook wel interesse :).

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-05 16:30
GerGio schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:09:
Als dat de voorwaarde is ben ik zeker wel zwaar de klos als triatleet. ik train ongeveer 8-12 uur per week. Maar dat is niet allemaal zwaar er zitten ook gewoon veel zone 2 trainingen bij.

Heel eerlijk, ja ik weet dat ik intensief sport en dat ik relatief veel eet en ook wel gewoon zaken als volle melk drink om een beetje aan mijn energie te komen. Maar eerlijk is eerlijk ik heb me nog nooit zo fit gevoeld als de afgelopen jaren. Alles loopt qua gezondheid gewoon lekker.

Ik wandel al veel op mijn werk ongeveer 15k stappen per dag voor training. Dus ik kom wel aan mijn beweging. Als ik kijk waar al mijn 38 jarige leeftijdsgenoten en vrienden mee kampen. Veel daarvan zijn te zwaar of veel te zwaar. Geen conditie en die sporten dan een paar keer in de week.

Ten opzichte van het perfecte leven zal het wel niet goed zijn. Maar we zitten denk ik wel aan de goede kant.
Het leven is een sluipmoordenaar!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 17:54
[...]

Veel plezier! Ik heb (waarschijnlijk dezelfde, zoveel zijn er niet) een paar weken terug gedaan. Leuk en leerzaam, mooie kerel die het geeft. Voor mij vooral tot het besef gekomen dat om het goed te gebruiken je het ook moet trainen. En als je het niet wilt trainen, die stokken vooral extra gewicht zijn

• kepler

Ook ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb ze laatst ook gekocht en ga er na de marathon mee trainen in de 'bergen' in het lokale park :D

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:48

XyS

0.o.O

Nou die 5k heeft bij mij toch wat negatieve gevolgen gehad. Al dagen last van mijn linker hamstring, gelukkig alleen bij wat hoger tempo. Maar ook bij rustig lopen irritaties bij mijn linker kuit of hiel, voelt een beetje alsof het scheurt/heel strak staat. Is weer wat nieuws. Gisteren al een rustdag maar dat was duidelijk niet genoeg. Nouja even rustig aan dan maar.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 14:47
Voor degenen die komend weekend met het OV naar Rotterdam komen, het zal extra druk worden. Doordat K3 vier concerten geeft dit weekend in Ahoy (waarvan twee op zondag), zal er nog meer drukte op het metronet ontstaan. Ahoy roept concertgangers zelfs op om juist níet met het reguliere OV naar deze locatie te komen, maar met de auto of speciaal busvervoer.
Oproep Ahoy: kom niet met het openbaar vervoer naar concerten van K3

• m0ridin
@Roet en @kepler

Gisteravond dus die clinic trailstokken gehad en was wel leuk en denk ook nuttig, tegelijk komt het er op neer dat je het simpelweg heel veel moet oefenen!

Maar was bij het Amsterdamse Bos, daar heb je in de buurt een 'berg' welke dus geschikt was om ook met afdalen en minder steil tot steilere stukken.

Tips wat betreft ritme, houding, waar neer te zetten, hoe af te zetten en uiteindelijk gewoon veel doen. De groep was redelijk groot, tenminste... denk een mannetje (en vrouw) of 20-25? Met 2 begeleiders waar 1 vooral actief begeleidde. Dus wat minder persoonlijke tips, tenzij ik het natuurlijk allemaal zo goed deed :+ (En nee, dat kan ik me niet voorstellen ;) )

Maar ook af en toe wel tips of advies...

Op zich waren de tips en theorie ook wel vanaf internet enzo te halen, hoogte stokken, waar neer te zetten tov van voet, waarnaar te kijken tijdens het lopen (niet hoofd naar de grond richten maar vooruit en met alleen je ogen ook de grond in de gaten houden bijv),. Wanneer wel en niet te gebruiken, hoe te gebruiken bij afdalen vs stijgen vs evt vlakkere ondergronden.

Dat soort zaken.

Zou ik het nog een keer doen? Mwah, niet perse... Maar dat was ook omdat de moeite om er te komen en weer terug te gaan voor mij in verhouding wat te groot was. Ging namelijk met OV vanaf utrecht wat in theorie enorm simpel was. Trein van CS naar zuid en van daaruit nog ~2km rustig joggen naar de locatie.

Maar ja, de trein viel uit... Ok, volgende optie was trein naar amstel en daar overstappen op de metro. Maar de metro was al weg (trein iets verlaat en overstap krap). Prima, volgende metro stond op 4min (of misschien was dat wel degene die ik had moeten hebben). Wachten we daar op...

Dat werd +10... Ok, wordt krap, maar red ik dan nog net.

En het werd +15.... Nou, dat schiet niet op. ALternatieven? Nee... OV fiets? Kon ik niet zo snel vinden.

Dus besloten, want ik had nog maar 20-25 minuten om van Amstel naar locatie te rennen, wat alleen 6km was. En het was vies warm. Dus kwam daar al compleet bezweet aan, maar net op tijd (alleen intro gemist).

Vooral veel gedoe eromheen dus, leuk om wel een keer gedaan te hebben en nuttige info en wat kunnen oefenen dus geen spijt verder.

@abbeyrules Werd (vooral) door een vrouw gedaan, Floortje, maar was ook een man als extra begeleider (Nils). Leuke mensen inderdaad en gewoon prettige en leuke manier van alles doen. Was vanuit loopwijzer dus weet niet of dat inderdaad dezelfde was?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 18:48
Ik ga het vast vergeten, dus bij deze:

Iedereen succes die de Rotterdamse marathon loopt, geniet er vooral van. Dat onthoud je veel langer dan die tijd.

Voor alle andere mensen die alleen of in een groep verder strijden komende weekend natuurlijk ook succes.

Nickname KasPlantje.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:21
GerGio schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:09:

Hier precies hetzelfde.. Zit op minimaal 15 uur Strava beweging in de week en dat zal echt niet minder worden met de triathlons die in aantocht zijn. Ik denk dat de kans op hartfalen percentueel groter zal zijn als je niets doet dan als je veel doet. Dat risico neem ik dan maar.
EdwinW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:05:
Voor degenen die komend weekend met het OV naar Rotterdam komen, het zal extra druk worden. Doordat K3 vier concerten geeft dit weekend in Ahoy (waarvan twee op zondag), zal er nog meer drukte op het metronet ontstaan. Ahoy roept concertgangers zelfs op om juist níet met het reguliere OV naar deze locatie te komen, maar met de auto of speciaal busvervoer.
Oproep Ahoy: kom niet met het openbaar vervoer naar concerten van K3
Ik denk dat vooral de bezoekers aan K3 problemen zullen hebben.. Ik vermoed niet dat die al rond 8 uur 's ochtends in Rotterdam zullen zijn als het concert pas om 15:30 begint. En Ahoy zal toch lastiger bereikbaar zijn omdat de hele stad plat ligt.

Ga weer met auto naar Rotterdam en zet deze op een P+R om dan verder met het OV te gaan. Als je dat ook doet, let op dat er minimaal 1 persoon is met een OV kaart om van het voordelige parkeertarief gebruik te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door M@cer op 10-04-2026 09:39 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:07
Bedankt voor je verslag @m0ridin, leuk te lezen.

Toen ik net begon met hardlopen heb ik regelmatig met Nils en z'n Loopwijzer team de lange (trail) duurlopen gedaan.

Zit zelf beetje in dubio om een stokken clinic te gaan volgen met oog op een geplande trailweek in Oostenrijk in september. Misschien dat ik tijdens de Trail Summit in Mei in Papendal wat kan oefenen, dat ziet er uit als een leuk event / beurs, georganiseerd door trail-running.eu.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:16
Heb zomaar een gek idee en zodoende een vraag; is er hier iemand die bekend is met de Kaiser Marathon in Söll (https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon)?

Heb 0,0 ervaring met trailrunnen e.d. en woon ook niet echt ergens waar ik dat veel kan doen. Toch trekt deze mij immens, wegens het feit dat ik best wat dagen per jaar naar de berg mag kijken waar deze over heen gaat.

Heb nog nooit verder gelopen dan een HM, maar elke keer dat ik het bordje van deze marathon zie begint het te kriebelen...

Iemand een idee wat er bij komt kijken om deze uitdaging aan te kunnen gaan? Qua training e.d.... Let op; ik hoef niet vooraan te eindigen, het gaat me puur om de uitdaging in een voor mij heel bijzondere omgeving en ik denk dat uitlopen al uitdagend genoeg gaat zijn...

Ps; het kan ook in 2027 :)

[ Voor 3% gewijzigd door MiKeZZa op 10-04-2026 10:23 ]

• m0ridin
@MiKeZZa Ziet er mooi uit! Dank voor de tip ook meteen want heb hem ook op de lijst kanshebbers gezet ;)

Maar van een halve naar deze (als je het over de 77km met 3500 hoogtemeters hebt) is wel echt een enorme stap. Dus ik zou inderdaad eerder aan 2027 denken eerlijk gezegd. Ze zeggen dat je elke 100hm als een extra km kan rekenen, dus dan zou je op een 112km uitkomen omgerekend om een idee te geven.

Qua training... Hoogtemeters, heuvels, stairmaster bijv, dat soort dingen. Onderschat het klimmen en dalen niet. Ik doe het beide meestal op hetzelfde tempo (klimmen al powerhikend omdat rennen vaak niet enorm veel winst oplevert en veel meer moeite kost, dalend voorzichtig op technischere ondergrond omdat ik een kluns ben) maar de impact op vooral je quads is echt fors.

Eten, voeding is enorm belangrijk dus oefen dat ook. Kijk wat werkt voor jou, vooral als je langer onderweg bent.

En verder vooral veel kilometers maken, grotendeels rustig en als mogelijk dus ook op minder vlak terrein.

Wat mij tijdens mijn eerste ultra geruststelde was dat de cutoffs zo waren dat je ze kon halen als je stevig doorwandelde. Natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk met steile stukken, maar alsnog gaf dat wel een rust.

En verder, genieten! (als je er eenmaal mee bezig bent en voordat het overleven wordt ;) ), Ultratrails zijn een prachtige manier om enorm mooie omgevingen te kunnen zien en ervaren...

• MiKeZZa
  • Laatst online: 07:16
m0ridin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:20:
@MiKeZZa Ziet er mooi uit! Dank voor de tip ook meteen want heb hem ook op de lijst kanshebbers gezet ;)

Maar van een halve naar deze (als je het over de 77km met 3500 hoogtemeters hebt) is wel echt een enorme stap. Dus ik zou inderdaad eerder aan 2027 denken eerlijk gezegd. Ze zeggen dat je elke 100hm als een extra km kan rekenen, dus dan zou je op een 112km uitkomen omgerekend om een idee te geven.

Qua training... Hoogtemeters, heuvels, stairmaster bijv, dat soort dingen. Onderschat het klimmen en dalen niet. Ik doe het beide meestal op hetzelfde tempo (klimmen al powerhikend omdat rennen vaak niet enorm veel winst oplevert en veel meer moeite kost, dalend voorzichtig op technischere ondergrond omdat ik een kluns ben) maar de impact op vooral je quads is echt fors.

Eten, voeding is enorm belangrijk dus oefen dat ook. Kijk wat werkt voor jou, vooral als je langer onderweg bent.

En verder vooral veel kilometers maken, grotendeels rustig en als mogelijk dus ook op minder vlak terrein.

Wat mij tijdens mijn eerste ultra geruststelde was dat de cutoffs zo waren dat je ze kon halen als je stevig doorwandelde. Natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk met steile stukken, maar alsnog gaf dat wel een rust.

En verder, genieten! (als je er eenmaal mee bezig bent en voordat het overleven wordt ;) ), Ultratrails zijn een prachtige manier om enorm mooie omgevingen te kunnen zien en ervaren...
Nee ik doelde op de 'gewone' marathon. Voor de duidelijkheid even de link toegevoegd; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon

• zimmert
Startnummers, kiezen jullie voor magneten of veiligheid spelden.

En welke shorts raden jullie aan of af. Er moeten flink wat gelletjes mee voor een HM of M. En die moeten prettig mee kunnen in een short in de run. Ik zie een riem of hardloop vestje niet zitten.
Ik vind rennen met een LED lichthesje in de avond uren al vervelend rennen..

Rennen jullie bijvoorbeeld ook met telefoon of sleutels zo'n afstand?

[ Voor 20% gewijzigd door zimmert op 10-04-2026 10:30 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
zimmert schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:29:

En welke shorts raden jullie aan of af. Er moeten flink wat gelletjes mee voor een HM of M. En die moeten prettig mee kunnen in een short in de run. Ik zie een riem of hardloop vestje niet zitten.

Ik heb met de amsterdam marathon afgelopen jaar met magneetjes gelopen. Voelde prima. En voelde nog beter dat ik mijn nieuwe wollen shirt niet "kapot" prikte.

FUsion shorts, sleutels in achterzak. 3 gelletjes rechter been, 3 gelletjes linker been. Was prima.
Wollen shirtje. Geen rugzak of andere tierelantijntjes of telefoon.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:21

Gebruik altijd de speltjes bij hardlopen, bij triathlons een startband, maar dit vind ik niet fijn met hardlopen omdat dat altijd begint te schuren omdat je los shirt en broek aan hebt.

Mijn telefoon gaat altijd mee en voor een HM heb ik aan 2 gels wel genoeg.
Zondag bij Rotterdam start ik met 3 gels en deze worden onderweg (als het goed is) aangevuld door mijn vrouw.

Wat betreft short gebruik heb ik Fusion, daar zitten handige zakjes aan de zijkant van de binnenbroek waar telefoon en gels in kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 10-04-2026 10:38 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:27
Afgelopen Midwintermarathon had ik mijn bibits meegenomen maar mijn longsleeve was denk ik te dik om goede grip te krijgen, dus uiteindelijk bij de helpdesk een setje spelden gehaald.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• m0ridin
MiKeZZa schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:23:
[...]

Nee ik doelde op de 'gewone' marathon. Voor de duidelijkheid even de link toegevoegd; https://www.tourdetirol.com/en/kaisermarathon
Ah ok! Dat wordt al een stuk realistischer voor dit jaar dan... Maar de rest mbt hoogtemeters en voeding blijft wel staan alsnog :)

Sinds kort vaker met magneetjes en dat gaat en bevalt eigenlijk best prima. Heb ze al jaaaaaaaaaren maar nog nooit gebruikt, stoorde me echter ook aan het kapotprikken van mijn hemdjes en shirts steeds dus toch eens geprobeerd en dat ging eigenlijk goed.

Wat gepriegel met goed opkrijgen van nr, maar dat is ook een wkestie van wennen en ben ik met spelden niet heel veel handiger mee.

Heb ook wel eens een startnr band die om je heup kan welke ook wel prima werkt. MAar ging mijn shirt/singlet toch snel overheen hangen of ik moest hem eromheen aandoen wat ook niet altijd even ideaal voelde.

Verder neem ik mijn sleutels mee en heb ik een oud compacter telefoontje (Galaxy S10) die ik voor het hardlopen ed had aangeschaft. Tegenwoordig een fold 5 die ook prima in een zakje te frutsen is.

Vind het niet prettig telefoon, pasjes, etc achter te laten bij een kledingpunt dus neem zo min mgoelijk mee wat die dingen betreft en hou ze bij me tijdens het rennen.

Heb een kort trail broekje van de decathlon (evadict geloof ik) met veel ruimte voor gelletjes ed due die gebruik ik meestal. Ook wel eens een softflask gevuld met gel, wat op zich heel fijn was alleen niet handig qua dosering.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

1. Speltjes. Werkt altijd.
2. Fusion TEMPO! Run Tights Unisex , tight die wat compressie geeft en snel droogt en ook nog eens behoorlijk wat opberruimte heeft.
3. Ik neem nooit extra onnodig gewicht mee.

Systeem | Strava

• zimmert
https://nl.fusionworld.co...ts?variant=47175258538309

Hebben we t over dit soort modellen?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
Ik loop in een Nike trail right, die heeft 2 zakken op de benen, een rits vak achter op en 3 vakken in de band aan de voorkant.

Tijdens de marathon heb ik dan 2x softflask mee op de benen (halverwege wisselen voor volle), gels aan de voorkant (links cafeïne, rechts normaal), ibuprofen in het middelste vak voor t geval dat, telefoon in het ritsvak achter.

Op mijn hand schrijf ik met stift mijn voedingsplan onderelkaar (20: Drink, 40 Gel, 60 Caf etc). Die veeg ik uit zodra ik hem genomen heb en daardoor heb je meteen een soort indicator die je helpt herinneren dat je er al bijna weer bent.

Op mijn armen nog wat motiverende kreten, namen van de kids etc voor de mentale fase na 30km.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb deze van Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/trailshort-voor-heren-run-900-ultra-parelgrijs/312194/c169m8609686

Gaat zeer veel in (8gels + 2x 250ml softflask + telefoon) en zit behoorlijk stabiel/goed.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 19:18
MiKeZZa schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb zelf 2x de Silvretta3000/PIUT gelopen met een vergelijkbare achtergrond, maar durfde het niet aan om voor de marathon-afstand te kiezen. Achteraf gezien had het de eerste keer wel gekund (de 2de keer was na mijn zware revalidatie & gezondheidsproblemen, dus was meer een emotioneel iets). Het lijkt me een stevige uitdaging, maar met nog 6-7 maanden te gaan ook niet onoverkomelijk.

Voor mijn eerste deelname heb ik wel een paar Ardennen-trails meegepikt van vergelijkbare afstand, dat was wel een goede voorbereiding en zou ik je wel aanraden om ook zoiets te doen als het kan. Ik heb hier in de buurt ook zeer weinig hoogtemeters (ben wel tientallen keren de Tomorrowland “stairway to heaven” gaan oprennen), maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Verder naast de tips van @m0ridin is mijn grootste tip: geniet! Die Silvretta3000 is nog altijd mijn mooiste hardloopherinnering ooit. Ik zie dat deze vooral omhoog gaat (die van mij was als ik het kan inschatten iets steiler en was een rondje, dus evenveel omhoog als omlaag) maar dat zou mij alleen maar een voordeel lijken (afdalen ligt me minder, ik heb ook hoogtevrees en dat speelt bij mij vooral als ik zie hoe diep ik kan vallen 8)7 ).

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:15

L23

Flink wat gelletjes mee voor een HM valt wel mee toch? Vorige week 30 km gelopen en toen kon ik het wel allemaal kwijt in mijn legging (was wat kouder) en short. 31 mei staat er weer een marathon op de planning en denk dat ik dan wel een hardloopvest ga dragen, kan dan ook makkelijker drinken meenemen.

Laatst bij de Vuurtoren Trail Ameland had ik wel mijn telefoon bij me, dat was verplicht. Ook wel leuk dat ik dan foto's en filmpjes kon maken, maar verder loop ik altijd zonder telefoon. Zonde van het gewicht en ben eventueel ook bereikbaar via de smartwatch.

• kepler
WizzlerNL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:14:
Ik loop in een Nike trail right, die heeft 2 zakken op de benen, een rits vak achter op en 3 vakken in de band aan de voorkant.

Tijdens de marathon heb ik dan 2x softflask mee op de benen (halverwege wisselen voor volle), gels aan de voorkant (links cafeïne, rechts normaal), ibuprofen in het middelste vak voor t geval dat, telefoon in het ritsvak achter.

Op mijn hand schrijf ik met stift mijn voedingsplan onderelkaar (20: Drink, 40 Gel, 60 Caf etc). Die veeg ik uit zodra ik hem genomen heb en daardoor heb je meteen een soort indicator die je helpt herinneren dat je er al bijna weer bent.

Op mijn armen nog wat motiverende kreten, namen van de kids etc voor de mentale fase na 30km.
Ibuprofen wordt sterk afgeraden om tijdens (lange) inspanning te gebruiken, kan allerlei problemen veroorzaken met je maag/darmen/nieren...
Als je dan toch pijnstillers wil nemen, kies dan voor paracetamol. (Maar eigenlijk helemaal niet)

https://www.rtl.nl/nieuws...%20dat%20is%20gebeurd.%22

• zimmert
WizzlerNL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:14:
Welke short is dat precies?

• Stefangrp
  • Nu online
Het klinkt als de Nike Lava Loops. ik heb die zelf in ieder geval :)
Is een korte tight trouwens (en strakke).

[ Voor 24% gewijzigd door Stefangrp op 10-04-2026 15:38 ]

• WizzlerNL
zimmert schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:49:
[...]

Welke short is dat precies?
Deze, de Lava loops inderdaad. https://all4running.nl/ni...hwRM2zlBKemAaAs7zEALw_wcB

• WizzlerNL
kepler schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:26:
[...]

Ibuprofen wordt sterk afgeraden om tijdens (lange) inspanning te gebruiken, kan allerlei problemen veroorzaken met je maag/darmen/nieren...
Als je dan toch pijnstillers wil nemen, kies dan voor paracetamol. (Maar eigenlijk helemaal niet)

https://www.rtl.nl/nieuws...%20dat%20is%20gebeurd.%22
Oh interessant. Het is mij ooit door de fysio aangeraden en was in Valencia toen ik na 5km onderuit ging blij dat ik ze mee had. Maar blijkbaar niet zo verstandig dus.

Al denk ik wel dat er een verschil zit tussen “het leken wel smarties” en 2 van die dingen wanneer je op je bek gegaan bent.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 12:42
Nou. Zo nog even 12 minuten lage hr lopen, morgenmiddag naar pension niet te ver uit buurt Rotterdam en dan zondag gaan.
Wordt nu wel spannend.

• kepler
WizzlerNL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:56:
[...]

Oh interessant. Het is mij ooit door de fysio aangeraden en was in Valencia toen ik na 5km onderuit ging blij dat ik ze mee had. Maar blijkbaar niet zo verstandig dus.

Al denk ik wel dat er een verschil zit tussen “het leken wel smarties” en 2 van die dingen wanneer je op je bek gegaan bent.
Ik ben geen medisch expert, maar ik heb heel vaak gehoord dat ibuprofen (achtige) medicijnen dus echt sterk worden afgeraden bij lange inspanning. In welke hoeveelheid dan ook. Paracetamol is wat betreft dus een stuk veiliger.

• Juancho
Ik had kort geleden deze gekocht, wel bij Nike zelf maar die kan ik daar niet meer vinden. Ik had deze ook aan tijdens mn halve marathon laatste toen het flink regende.fijne aan deze 2:1 short is dat die waterafstotend is en voor mij genoeg zakjes had. De korte extra legging eronder houdt je bovenbenen warm. Ik heb ook wel een tight van Fusion. Ook fijn maar ik ben uiteindelijk toch geen fan/voorstander van alleen zo'n strakke tight.heb er liever nog een sportbroekjes over, en dus dan liever een 2:1 short.

https://www.sportpaleis.n...NegwoxvfC7QAaAolFEALw_wcB

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 10-04-2026 16:26 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
WizzlerNL schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:56:
[...]

Ik vind 2 van die smarties al best wel veel eigenlijk. Ibu (NSAID) is gewoon hartstikke belastend voor maag/darm/nieren en heeft ook negatief effect op bloedstolling. Het zou ook echt niet in me opkomen om na een val, tijdens een wedstrijd, pijnstillers te slikken. Dan maar gewoon door op karakter en anders stoppen als het echt niet gaat.

Vreemd advies van die fysio..

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:27
InZane schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:31:
[...]

Ik vind 2 van die smarties al best wel veel eigenlijk. Ibu (NSAID) is gewoon hartstikke belastend voor maag/darm/nieren en heeft ook negatief effect op bloedstolling. Het zou ook echt niet in me opkomen om na een val, tijdens een wedstrijd, pijnstillers te slikken. Dan maar gewoon door op karakter en anders stoppen als het echt niet gaat.

Jaren geleden zat ik na een pittige operatie ook aan de pijnstillers. Luisterde toen ook een podcast waarin een adventure runner doodleuk zat te vertellen dat ze op dag twee even wat diclofenac had geslikt om door te kunnen.
3 x raden wat ik na een operatie aan het slikken was....inclusief maagbeschermer... 8)7 .
D'r zullen vast wel gradaties zijn bij pijnstillers, maar ergens moet je ook gewoon kunnen zeggen dat het klaar is. What's next, allemaal een morfinepomp in het racevest? :+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 22:04
Toch even reageren op ibuprofen/ nsaid's gebruik bij marathon of ultrarun: geen duidelijke conclusies of nadelige effecten bij 'normaal' gebruik.

Dit is trouwens een recente review, zonder dat ik uitgebreid gezocht heb.

[ Voor 15% gewijzigd door cyclofosfamide op 10-04-2026 17:29 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• kepler
cyclofosfamide schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:28:
Toch even reageren op ibuprofen/ nsaid's gebruik bij marathon of ultrarun: geen duidelijke conclusies of nadelige effecten bij 'normaal' gebruik.

Dit is trouwens een recente review, zonder dat ik uitgebreid gezocht heb.
Ah ok, dan nog zou ik niet snel pijnstillers tijdens hardlopen nemen.

Maar blijkbaar is het niet perse duidelijk dat het slecht voor je is.

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Wat ergens wel bijzonder is, de Marathon Rotterdam heeft Voltaren als sponsor en adverteert er flink op los met hun diclofinacgel wat ook valt onder de noemer NSAID's.

Overigens neem ik zelf wel paracetamol in om het 'randje' er vanaf te halen. Een ibuprofen zou minder snel doen maar ik ga niet ontkennen dat ik deze vorig jaar wel ingenomen heb bij de start van Rotterdam toen ik er minder glorieus bij stond 🤷‍♂️

[ Voor 45% gewijzigd door vhal op 10-04-2026 18:42 ]

Strava

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:35
De laatste 2 marathons die ik liep had ik een band voor mn startnummer én max. 8 gelletjes. Bevalt me uitermate goed. Daarvoor ook wel met speldjes gelopen maar was in de winter zo zonde van mn regenjas ;)

Bibbits heb ik ook gebruikt maar vorig jaar tijdens de Halve van Haren sloeg ik er eentje af blijkbaar. Toen begon het nummer te wapperen, verloor ik weer een magneet etc. etc. 8)7 uiteindelijk met mn nummer in de hand (uiteraard vooruit gestrekt) over de meet gekomen O-)

*denkt na over goede signature*

• Stefangrp
  • Nu online
PindaUnited schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:46:
De laatste 2 marathons die ik liep had ik een band voor mn startnummer én max. 8 gelletjes. Bevalt me uitermate goed. Daarvoor ook wel met speldjes gelopen maar was in de winter zo zonde van mn regenjas ;)

Bibbits heb ik ook gebruikt maar vorig jaar tijdens de Halve van Haren sloeg ik er eentje af blijkbaar. Toen begon het nummer te wapperen, verloor ik weer een magneet etc. etc. 8)7 uiteindelijk met mn nummer in de hand (uiteraard vooruit gestrekt) over de meet gekomen O-)
Maximaal marginal gains lol

• maartend
Mbt de pijnstillers.

Soms ben je van mening dat je geen keus hebt. Ik heb al ee4der gezegd dat mijn dochter en ik rotjeknor gesponserd lopen ter nagedachtenis aan mijn broertje, haar oom.
Nu heeft ze ong 2 maanden terug spontaan een fractuur in haar kuitbeen opgelopen. Sinds 2 weken loopt ze weer gewoon, zonder krukken.
Die heeft het in haar hoofd, ik ga starten en ik kijk hoe ver ik kom. Dokter zegt, terecht, proffesioneel ben ik het er niet mee eens. Maar als mens begrijp ik je.
En dus heeft ze pijnstillers. En heeft ze alvast de kleur van haar gips uitgekozen.

En ik weet wat het voor haar betekend.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:08
InZane schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:31:
[...]

Een fysio is geen apotheker of arts en zou zich verre moeten houden van het adviseren van medicatie.

• marana
vhal schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:37:
Wat ergens wel bijzonder is, de Marathon Rotterdam heeft Voltaren als sponsor en adverteert er flink op los met hun diclofinacgel wat ook valt onder de noemer NSAID's.
Die gel zou verboden mogen worden. Er komt maar 6% van de diclofenac effectief door de huid heen om in je lichaam/spieren zijn werking te doen. De rest spoel je af (of zweet je uit). Zeer belastend voor het milieu, met name voor de vissen in ons water. Heel veel vissen hebben nierproblemen dankzij de nsaid-gels.

Gewoon midalgan of spiroflor gebruiken als je perse iets op je pijnlijke spieren wilt smeren. Of neem lekker een massage (alhoewel, een sportmassage is niet perse lekker, wel heel erg goed).

• maartend
marana schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:24:
[...]

Een fysio is geen apotheker of arts en zou zich verre moeten houden van het adviseren van medicatie.
Ik ben ook geen arts, gewoon verpleegkundige. Ik durf echter soms ook wel iets te zeggen hoor over medicatie

• marana
maartend schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:31:
[...]

Ik ben ook geen arts, gewoon verpleegkundige. Ik durf echter soms ook wel iets te zeggen hoor over medicatie
Ik werk wel in één van de door mij genoemde beroepen. En ik ben van mening dat NSAID's niet geschikt zijn voor vrije verkoop. Er zijn gewoon teveel risicofactoren waarbij geen NSAID gebruikt mag worden.
Een fysiotherapeut wordt al snel als een deskundige gezien, want heeft een medische achtergrond. Maar waar ik geen advies ga geven over bijv het belasten van een pijnlijk gewricht, zou een fysiotherapeut geen medicatie moeten adviseren. Heeft de fysio die het aanraadde info over of de persoon lijdt aan hartfalen of een longaandoening of een darmziekte als m. Crohn, bloedverdunners gebruikt, een goede nierfunctie heeft, geen risico op maagbloedingen, niet bepaalde medicatie gebruikt tegen bijv reuma of psoriasis, etc.

Wellicht het grootste risico bij gebruik van een NSAID door een hardloper: dehydratie en de risico's die dat met zich meebrengt (nierschade!).

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

maartend schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:33:
Mbt de pijnstillers.

Soms ben je van mening dat je geen keus hebt. Ik heb al ee4der gezegd dat mijn dochter en ik rotjeknor gesponserd lopen ter nagedachtenis aan mijn broertje, haar oom.
Nu heeft ze ong 2 maanden terug spontaan een fractuur in haar kuitbeen opgelopen. Sinds 2 weken loopt ze weer gewoon, zonder krukken.
Die heeft het in haar hoofd, ik ga starten en ik kijk hoe ver ik kom. Dokter zegt, terecht, proffesioneel ben ik het er niet mee eens. Maar als mens begrijp ik je.
En dus heeft ze pijnstillers. En heeft ze alvast de kleur van haar gips uitgekozen.

En ik weet wat het voor haar betekend.
Als ik de vraag aan de ChatGPT dokter stel wat de gevolgen kunnen zijn van te snel weer lopen na een (stress) factuur zou ik nog wel twee keer nadenken. Maar wellicht klopt die informatie niet.

Systeem | Strava

• maartend
Brakkie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:58:
[...]

Als ik de vraag aan de ChatGPT dokter stel wat de gevolgen kunnen zijn van te snel weer lopen na een (stress) factuur zou ik nog wel twee keer nadenken. Maar wellicht klopt die informatie niet.
Ik heb geen stessfactuur. En het zal me niks verwonderen als de info klopt. Maar ik weet ook hoe belangerijk het voor haar is. En ja, mogelijk is het na 5 meter voorbij. Maar dan heeft ze het iig geprobeerd. En die begrijp ik heel goed.
Zoals een groot zanger ooit zei;
It's better to regret something you have doen, then to regret something you haven't done.

• Shinji
Shinji schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:35:
Net weer even geprobeerd hard te lopen, ik kwam tot over het bruggetje, 60m :'(

Elke stap doet pijn.

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/17988399723
Nou, vanochtend nieuwe poging gedaan. Ging prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzV-odMFj-r9OxQJZ7ghE22VbRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDxkAE04ZUuZMSXUHvhl7htT.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel is nog wel wat paars maar daar heb ik 0,0 last van (ook niet gehad).

https://www.strava.com/activities/18061719256

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Voor wie Rotterdam of Enschede loopt, de windkaartjes met de voorspelling van vandaag 👀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/catpUfKv7wUtD6HcdVBu2qSvz9w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F6TbUZZ97zNFzAB2xSxbNY2w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1cafF0vJaIiEJmb9GUHHs6O5EQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Po9SngNpubJHOjWXrYU5285j.png?f=user_large

Strava

• m0ridin
d_star schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:49:
@m0ridin benieuwd hoe de Boston 13 jou op de lange termijn bevallen, heb ze ook op het oog als vervanging van mijn desintegrerende Guide 18s
Iets langer ondertussen en ze bevallen me wel, blijven wel stugger/harder dan de Evo SL maar dat is ook niet zo gek natuurlijk. In het begin vond ik ze niet zo lekker zitten, maar ondertussen is dat ook anders en zitten en voelen ze goed. Vallen wel wat kleiner dan de Evo SL dus evt even kijken welke maat beter past.

Net terug van een 10x 100m sprint sessie (stond een fartlek in mn schema dus dit er maar van gemaakt) en met die sprintjes voelden ze eigenlijk nog het lekkerst. Daar land ik dan wel vooral op de voorvoet en valt de wat mindere demping ook minder op en wil je dat (volgens mij) ook juist minder.

Heb ze zelf voor 105 gekocht en dan zeg ik, dikke prima! Weet niet of ik ze voor 150-160 (oorspronkelijke prijs dacht ik) zou hebben gekocht.

Grootste nadeel van de Evo SL vind ik het gebrek aan grip wanneer het wat natter is, volgens mij zou dat met deze een stuk beter moeten zijn maar (gelukkig) nog niet kunnen testen ;)

• Juancho
Raar gevoel, wedstrijddag (10EM) maar geen spanning want ik ga niet voor een snelle tijd maar speel het haasje vandaag. Tempo zal rond de 6"15-6"20 liggen terwijl ik anders zelf rond de 5"00 zou gaan.

Ook wel eens leuk om zo een hardloopwedstrijd in te gaan 😎

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 11-04-2026 13:13 ]

• maartend
Juancho schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:12:
Raar gevoel, wedstrijddag (10EM) maar geen spanning want ik ga niet voor een snelle tijd maar speel het haasje vandaag. Tempo zal rond de 6"15-6"20 liggen
Kun je morgen komen pacen voor me in rotjeknor?

• Juancho
maartend schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:17:
[...]

Kun je morgen komen pacen voor me in rotjeknor?
Ik ga er vanuit dat de mensen in dit topic toch wel zelfstandig stabiel op het genoemde tempo kunnen lopen 😆😏

• Hartloper
Mooie grafieken @vhal
In Enschede is er weinig aan te doen, maar in Rotterdam lijkt het zaak om tussen 5 en 16 km in een groepje te zitten.
Succes aan alle wedstrijdlopers van dit weekend.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Welke apps gebruiken jullie om een hardloopschema te volgen? De Garmin Coach, andere apps of stellen jullie zelf het schema samen?

Ben niet op zoek naar een app voor beginners, zoals Hardlopen met Evy wat overigens wel een aanrader is wanneer je wil beginnen, maar een app waar je een goed schema in elkaar kunt zetten om jezelf te verbeteren op bijv de halve marathon.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-05 19:36
Vanmiddag de halve marathon van Nijkerk. Ik ben er nog steeds niet helemaal zeker van dat ik ga. Ben al ruim twee weken erg verkouden, al lijkt het vandaag een stuk beter. Verder door heupblessure minder lange duurlopen kunnen doen en tempolopen niet sneller dat geschat marathontempo en ook dat de laatste weken niet. Mijn hartslag is de laatste maanden ook een stuk hoger dan eerder bij vergelijkbare tempo's.

En dan lijkt het ook nog eens flink te gaan regenen met kans op onweer. Aan een snelle tijd van rond de 1:42 hoef ik niet eens te denken, maar ik ben bang dat 1:45 ook lastig wordt. Ik wil het een beetje op gevoel doen, het tempo zoeken dat ik vandaag 21 km volhou.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-05 16:30
Shinji schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:34:
[...]

Nou, vanochtend nieuwe poging gedaan. Ging prima.

[Afbeelding]

Enkel is nog wel wat paars maar daar heb ik 0,0 last van (ook niet gehad).

https://www.strava.com/activities/18061719256
Had je van te voren soms wat ibuprofens geslikt?

• Shinji
Hazalnootpuur schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:24:
[...]

Had je van te voren soms wat ibuprofens geslikt?
Haha, nee, sowieso probeer ik zo min mogelijk aan medicijnen te doen. En Ibu al helemaal niet tenzij misschien na een medische ingreep ofzo.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:20:
Mooie grafieken @vhal
In Enschede is er weinig aan te doen, maar in Rotterdam lijkt het zaak om tussen 5 en 16 km in een groepje te zitten.
Succes aan alle wedstrijdlopers van dit weekend.
Behoorlijk gunstige wind in Rotterdam, tot 16 makkelijk om in een groep te lopen en daarna tot 34 wind mee. Ik wordt hier wel gelukkig van!

• m0ridin
Gynnad schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:28:
Welke apps gebruiken jullie om een hardloopschema te volgen? De Garmin Coach, andere apps of stellen jullie zelf het schema samen?

Ben niet op zoek naar een app voor beginners, zoals Hardlopen met Evy wat overigens wel een aanrader is wanneer je wil beginnen, maar een app waar je een goed schema in elkaar kunt zetten om jezelf te verbeteren op bijv de halve marathon.
Ik gebruik zelf eigenlijk bijna altijd gewoon de standaard garmin schemas (dus niet die met coaches, maar vaste schemas op basis hartslag of tempo en x aantal trainingen per week).

Al een aantal halve en hele marathons op gedaan.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-05 08:21
Mijn marathon zit er op. 3.13.34, kan ik op dit moment moeilijk heel tevreden mee zijn. Alle cijfers wezen op sub 3, maar Zeeuws-Vlaanderen is geen gewone marathon, met 1/3 onverhard. Vanaf eerste gel maag-problemen en na 30 kilometer een krampfestijn (kuiten/hamstring). Kwam redelijk onverwachts en nooit eerder last van gehad, eerste helft heerlijk gecontroleerd in 1.29.11 doorgekomen, al zat die maag me niet helemaal lekker. Het onverharde maakt het toch wel een heel zware marathon, ik zeg nu 'nooit meer', maar de volgende wordt een asfalt-marathon :)
Als ik op Strava wat lopers bekijk zijn er veel rond hetzelfde punt in de problemen gekomen, dus dat geeft me toch een iets beter gevoel over mijn eigen prestatie.

Succes morgen voor de Rotterdam-lopers!

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 22:04
Aggo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:34:

Succes morgen voor de Rotterdam-lopers!
... en natuurlijk de Enschede, Milaan en Parijs lopers *O*

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Stefangrp
  • Nu online
Ja S6 allemaal! Zet m op

• zimmert
Nemen jullie bij de marathon naast de gels gewoon t water wat uitgedeeld wordt? Of nemen jullie voor de zekerheid bijv 2 softflesjes mee met 250 ml van Maurten drank oid mee in de broek.

• Hartloper
In principe geen extra gewicht mee tenzij gels.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31

Racing_Reporter

Contentmaker

Pfff het was leuk geweest om even wat gas te geven vandaag maar toch maar gekozen voor een tamme, lange ronde. 16.5km en dan nipt boven Z2 als ik heel eerlijk ben, 139-142. Maar man, wat een slakkegang, 10.5km/u ongeveer. Blij dat ik muziek en een podcastje mee had hoor.

Lopen jullie veel samen met mensen in jullie omgeving? Op zich ben ik wel fan van 'niet piepen en kletsen, gewoon lopen'.

[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 11-04-2026 20:02 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Juancho
Zo, net de 10EM van Zwolle gelopen. Zoals gezegd, geen PR doel maar als haas gefungeerd voor 2 dames die hun eerste 10EM liepen. Ze hebben het top gedaan en hun doel zelfs met 33n paar seconden verbetert. Voor mezelf even wennen, maar eigenlijk meer genoten van de run dan vorig jaar. Toen liep ik mezelf echt kapot door de warmte en snotverkouden te zijn. Nu oprecht lekker rond kunnen kijken, prachtige natuur gezien, genieten van een regenbuitje op de kop, de dames in de gaten houden en stabiel rond 6"15 gelopen. Viel me op alle gebieden eigenlijk mee, leuk om zo eens een run te beleven.

• InZane
Racing_Reporter schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:02:
Lopen jullie veel samen met mensen in jullie omgeving? Op zich ben ik wel fan van 'niet piepen en kletsen, gewoon lopen'.
Bij mij is het meestal 50-50. Ik loop meestal 4 keer in de week, waarvan 2 keer alleen, 1 keer met AV (baan) en 1 keer met loopgroep. Echt lange duurlopen doe ik trouwens wel vaak samen met anderen.

• kepler
zimmert schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:41:
Nemen jullie bij de marathon naast de gels gewoon t water wat uitgedeeld wordt? Of nemen jullie voor de zekerheid bijv 2 softflesjes mee met 250 ml van Maurten drank oid mee in de broek.
Nee neem geen water mee, meer dan genoeg plek om water te pakken. Misschien alleen niet de eerste post :D
Gewoon beetje doorlopen en stukje verder wat water pakken.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

Stewie!

Keen must die!

Morgen de marathon van Rotterdam. Thuiswedstrijd. Heb er zin in!
De mooiste marathon, niet zozeer de route over Zuid, wel het publiek.

Familie langs de lijn met bidonnetjes, veel bekenden die meelopen of komen kijken, gaat een mooie rit worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_EqYRp6MW_Mkg_Pr_L1A4fnsPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iNZ9LhQMF86OWPedomjMUv8.jpg?f=fotoalbum_large

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• InZane
Succes aan een ieder die in Rotterdam, Enschede, Parijs, of waar dan ook gaat lopen morgen!

Zelf sta ik morgen aan de start voor de 15 km bij de IJsselloop in Deventer.

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-05 19:36
Nou dat ging beter dan verwacht, die halve marathon van Nijkerk. Qua snelheid wel in elk geval. Ik ben wel net wat dieper gegaan dan de bedoeling was, mijn heup voelde pijnlijk en op ongeveer de helft begon vooral mijn linker voetzool pijnlijk te worden met als resultaat een flinke blaar onder het achterste deel van mijn hak.

Waar ik hoopte te starten in de buurt van 5:00 per km. Ging ik iets sneller van start: 4:54, ondanks dat ik veel lopers moest passeren. Dit tempo en net er onder kon ik redelijk ontspannen volhouden. Wel ging mijn hartslag al snel boven de 160, waar ik voorheen lang onder/rond de 150 kon lopen, dus ik verwachtte dat ik het nog wel zwaar zou gaan krijgen.

Toch lukte het me dit tempo, met enkele kilometers onder de 4:50, een hele tijd vol te houden. Tot de stevige wind na km 14 na een afslag ons recht tegemoet kwam. Ik zat een beetje te dubben tussen de snelheid flink laten zakken en proberen het tempo vast te houden. Mijn hartslag steeg tot boven de 170. Ik wist dat het restant pittig zou gaan worden. Ik heb het tempo toch redelijk vast kunnen houden, hoewel ik de meters echt aan het aftellen was. Ik eindigde nipt onder de 1:41. Het parcours was alleen 200 meter te kort. Ik vind dat ongelofelijk. Zo moeilijk hoeft dat toch niet meer te zijn om een voldoende lang parcours te maken?

Zou ik de 200 meter er bij optellen, kom ik op een zeer nette 1:42. Gemiddelde snelheid 4:50. In dit leven heb ik 1 keer een snellere halve marathon gelopen met 4:48 gemiddeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GK5SW5qvtat25w3oP6v_Ti6onM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMMUJnfVugBwGJ5OdaC7qNQf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door HenRun op 11-04-2026 21:23 ]

• zimmert
Stewie! schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:42:
Morgen de marathon van Rotterdam. Thuiswedstrijd. Heb er zin in!
De mooiste marathon, niet zozeer de route over Zuid, wel het publiek.

Familie langs de lijn met bidonnetjes, veel bekenden die meelopen of komen kijken, gaat een mooie rit worden.

[Afbeelding]
Wat heb je daar allemaal aan gels etc liggen en hoe neem je dat mee?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

Stewie!

Keen must die!

zimmert schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:46:
[...]

Wat heb je daar allemaal aan gels etc liggen en hoe neem je dat mee?
6 gelletjes van Upfront (nieuwe serie), zakdoekjes, saltstick electrolyte chews en 2 poedertjes die samen met een watertje in de bidon gaan. Gelletjes neem ik mee in de broek, bidon en electrolyte gooi ik na gebruik in het startvak weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 11-04-2026 22:06 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:56
Nog anderen hier die morgen in Helmond de halve gaan lopen? Voor mij doel om hem sub 2 te lopen. Was mijn doel afgelopen oktober in Eindhoven maar die heb ik toen verprutst. Nu tijd voor revanche dus.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:06
Twee weken geleden stond de Zandvoort run op het programma, helaas begon ik me vrijdag wat ziekjes te voelen en kon ik vanaf zaterdagavond niets meer binnenhouden. Helaas een dikke vette streep er doorheen dus. Als kers op de taart nog 2 dagen koorts erbij en weinig energie, wat niet helemaal ideaal is met een klein kind dat ook ziek is.

Enfin vorig weekend pas weer goed genoeg om rustig te lopen. Hartslag nog wel wat hoger en energie voelt nog niet top. Beetje fietsen erbij en toch nog kunnen klaarstomen voor de Rotterdam City Run vandaag.

Voor vrouwlief weer de eerste “wedstrijd”, lekker laag drempelig gezien ze nog in de opbouw zit. Dus vandaag 800 meter hardlopen en 200 meter wandelen. Gelukkig waren we niet de enige gezien ongeveer de helft aan het wandelen was. Parcours is leuk om te lopen en toch best nog wat mensen langs de kant.

Uiteindelijk net binnen 31 minuten gefinished, maar vooral beide heelhuids over de finish gekomen.

Voor alle anderen: veel succes morgen! :)F

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:36

Edy

Homer-Simpson schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:12:
Nog anderen hier die morgen in Helmond de halve gaan lopen? Voor mij doel om hem sub 2 te lopen. Was mijn doel afgelopen oktober in Eindhoven maar die heb ik toen verprutst. Nu tijd voor revanche dus.
Yup. De weersverwachting is prima - zin om morgen lekker te gaan lopen. Niet maximaal deze keer, want volgende week zondag loop ik de Leenderbos Ultra (50 K).

Veel plezier en succes!

• kepler
Iedereen veel succes vandaag bij de verschillende marathons!

• zimmert
Stewie! schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:05:
[...]

6 gelletjes van Upfront (nieuwe serie), zakdoekjes, saltstick electrolyte chews en 2 poedertjes die samen met een watertje in de bidon gaan. Gelletjes neem ik mee in de broek, bidon en electrolyte gooi ik na gebruik in het startvak weg.
Je drinkt dus 500 ml eleltrokyten in startvak?
Is dat niet kort voor de start vervelend met volle maag en moet je dan niet vlot een plasstop doen erna?

En wanneer kiezen jullie voor gels met of zonder cafeïne?

[ Voor 4% gewijzigd door zimmert op 12-04-2026 07:35 ]

• WizzlerNL
Zenuwennnnnn

• m0ridin
Rotterdam en alle andere lopers ook natuurlijk, heel veel succes en plezier vandaag! Het ziet er in ieder geval uit als een hele mooie hardloop dag! (Op eventueel de wind na dan)

• kepler
m0ridin schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:07:
Rotterdam en alle andere lopers ook natuurlijk, heel veel succes en plezier vandaag! Het ziet er in ieder geval uit als een hele mooie hardloop dag! (Op eventueel de wind na dan)
Ik heb wel eens hardere tegenwind gehad ;)
Pagina: 1 ... 440 ... 449 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.