mefjoew schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:57:
Ik heb zojuist mijn Trenara-abonnement stopgezet. Heeft me de afgelopen periode inzicht gebracht in trainen, afwisseling en het belang van echt rustig lopen soms, maar sluit nu niet meer aan bij mijn behoefte. Train graag overdag tussen het werk door en wil geen al te lange afstanden afleggen. Trenara blijft me echter stug loopjes van 10+km voorschotelen, terwijl mijn doel toch echt ligt op het verbeteren van mijn 5km tijd. Dan heb ik geen zin om viermaal per week meer dan tien kilometer te rennen.
Nu heb ik Trenara nooit gebruikt, maar met een blik op de website zou ik verwachten dat ze gebruik maken van een periodisering. Hierbij wordt teruggewerkt vanaf je race-doel om specifieke trainingsdoelen te behalen. Doorgaans begint dat met een periode
base waar vooral aan de algemene conditionele basis gewerkt wordt, gevolgd door een periode
build, waar de meer wedstrijdspecifieke trainingen een plek krijgen. Dit bouwt als het ware op de gelegde basis en zorgt dat je zo goed mogelijk voorbereid bent. Zonder een goede basis ga je nooit je volledige potentieel bereiken.
De loopjes die Trenara jou nu stug voorschotelt lijkt mij passen bij de base-periode, terwijl jij trainingen wilt doen die meer in de build-fase passen. Daar zit dus een mismatch.
Ga nu eerst eens zelf kijken waar ik toe kom. Idee is om een intervaltraining, tempotraining, duurtraining en 'hersteltraining' in te bouwen elke week. Daarbij dan zo nu en dan ook eens een heuveltraining, die een van de andere (welke het best?) vervangt. Interval, tempo en herstel zijn dan qua afstand zo rond de 8km, duur zal 10-12km zijn. Net even wat minder algemene belasting naast mijn krachttraining dan in de Trenara-variant.
[...]
Doel is een 5km onder de 21:53 (dat liep ik tweede kerstdag). Hebben jullie in dat kader nog tips? En is mijn wekelijkse omvang van vier trainingen en plm. 35km voldoende in jullie ogen?
Een beetje afhankelijk van je aanleg, maar ik zou dat niet onmogelijk achten. Wees je wel bewust dat de rustige lopen een belangrijk onderdeel zijn om progressie te boeken (en heel te blijven) met hardlopen. Je zwaartepunt ligt nu vrij intensief. Dat zou ik niet voor hele lange termijn willen doen. Als je niet binnen enkele weken (zeg max 6) een wedstrijd hebt, zou ik de tempo-training vervangen voor een duurloopje. Dat gaat je op de lange duur waarschijnlijk meer opleveren.
Spuugvuur schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:14:
@
mefjoew In de zoektocht naar een schema kwam ik op deze uit:
https://www.groenendijkwi...chema/5-km-in-20-minuten/. Heb je die toevallig bekeken? Ik vind de opbouw (6 weken) wel erg kort voor een snelheidsverbetering van (in de ogen van de schrijver) 25 min/5km naar 20min/5km. Maar de zaken als spiermassa, hoge intensiteit training, etc. sluiten wel aan bij een training voor een snelle 5km. Ik heb alleen wel het gevoel dat het traint naar een piekprestatie in plaats van gestaag opbouwen naar die prestatie ook echt regelmatig kunnen lopen. Dan ligt het er dus aan wat je doel is. Misschien dat anderen al meer ervaring hebben met trainen voor de 5km, ik loop hem in ieder geval niet zo snel. Heb ook nog niet specifiek voor de 5km getraind.
Dit schema is toevalligerwijs een hele mooie illustratie van wat ik probeer te schetsen in bovenstaande periodisering. Ik zou dit absoluut scharen als iets dat past bij de
build-fase. Dit kan prima werken voor een wedstrijdspecifieke voorbereiding, waar je in korte tijd een behoorlijke stap maakt. Maar er zitten letterlijk nul duurlopen in, dus je gaat wel een stukje van je aerobe basis verliezen.
Zoals je heel terecht opmerkt werkt dit toe toe naar een piekprestatie (de wedstrijd); dit schema kan je niet blijven herhalen en verwachten dat je progressie blijft maken.
Slickk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:26:
[...]
Ik ben zelf ook best een beginner, maar vind het wat raar dat er op woensdag een HIIT staat en op vrijdag een intervaltraining. Dat is toch hetzelfde, als in, beide een intervaltraining? Er zit wat verschil in het aantal meters, maar toch. Voor mij persoonlijk is het hetzelfde. Je lichaam krijgt dan ook niet echt rust. Misschien als je in korte tijd het voor een wedstrijd op wil bouwen dat het dan handig is. Ik zou dit schema in ieder geval niet maandenlang gebruiken.
Ja, het zijn beide interval varianten (afwisselend actief-rust). Maar het trainingseffect wat beoogt wordt met de HIIT en de 5x600m is wel anders. De HIIT zal ruimschoots boven de wedstrijdsnelheid liggen en met de korte rust, zal je zeer hoog zitten qua hartslag. Dit leert je vooral met goede vorm heel hard lopen én geeft een prikkel op je VO2max.
De 5x600 lijkt mij meer bedoeld om je te laten wennen aan het wedstrijdtempo en de belasting die daarbij hoort. De rust vind ik dan weer heel kort (30s), maar goed dat prikkelt het afvoeren van lactaat zullen we maar zeggen
Kortom, dit kan prima samengaan. Maar ik ben het helemaal met je eens dat dit niet een schema is dat je maandenlang moet gebruiken! Daarbij zie ik ook zo snel niet echt een duiding van de te lopen tempo's/intensiteiten, dat zou wel handig kunnen zijn. Nu vraagt het wel enige kennis qua trainingsleer om dit schema "volgens plan" uit te voeren.
If you can see, look. If you can look, observe