Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Toch wel erg, twee dagen geleden geopereerd aan mijn oog en ik ben nu al hyper de hyper om een ronde te gaan hardlopen :+ En dan wetende dat ik komende donderdag weer in de stoel mag liggen voor mijn andere oog.

Maar ik ben verstandig en zo...

Strava

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ach @vhal ik zie regelmatig van die Running Blind mensen wedstrijden doen met een buddy dus dat kan altijd nog ;P
Lijkt me trouwens best raar, blind hardlopen. Respect voor die mensen en hun buddies.

Net m'n "wedstrijd" gelopen. Als ik 23s sneller was geweest had ik een nieuw PR, dus ik heb er redelijk vertrouwen in dat ik zodra de wedstrijden weer mogen ik dat PR ook wel ga lopen. Voelt goed :*)
24:21 is alsnog geen slecht resultaat!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-07 22:54
@Poekie Mooie tijd hoor! Lekker gevoel als je dat al solo loopt, laat staan in wedstrijden als we weer mogen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-07 22:46

Fisico

by Fabian

Dirk0s schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
"slechte" dag vandaag, normaal loop ik Z2 ongeveer met tempo 5:10- 5:20, vandaag was dat dus ineens 6:20. Soms snap ik mijn lichaam/hartslag echt niet! Vaak op zaterdag een stuk hoger dan op een doordeweekse avond.
Ik ben absoluut geen ochtendloper en moet anderhalf tot twee uur wakker zijn en gegeten hebben om te kunnen lopen. Ik kan mijn voorstellen dat als jij altijd in de avond loopt je lichaam wat moeite heeft in de ochtend. Bijvoorbeeld met de hoeveelheid brandstof voor handen. In de avond zit er al heel wat meer eten in dan in de ochtend. Ik baal daarom ook nogal van al die wedstrijden die in de ochtend starten, dan moet ik echt tegen heug en meug voedsel erin stoppen terwijl ik liever zou slapen.

Wat mij betreft lekker een marathon om 12:00 en dan finish op borreltijd.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:43
Toch leuk als Garmin zegt dat ik nu al bijna ben hersteld van mijn (rustige) halve marathon van vanochtend.
Een paar jaar geleden moest ik nog 72 uur herstellen van een 10km :+

Morgen maar weer aan de bak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

InZane schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:42:
Toch leuk als Garmin zegt dat ik nu al bijna ben hersteld van mijn (rustige) halve marathon van vanochtend.
Een paar jaar geleden moest ik nog 72 uur herstellen van een 10km :+

Morgen maar weer aan de bak dus.
Dat deed ik ook altijd als de Garmin het geen goed idee vond. Het werd wat beter met de hersteltijd toen ik de hartslagzones eens in ging stellen. Ik heb hem jarenlang alleen gebruikt voor de data richting Strava en informatie tijdens het lopen.

Maar klinkt als een fijne vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 00:29
Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met hardlopen na een COVID-19 besmetting? Ik ben 4 weken geleden positief getest. Eerste week vrijwel geen last, de weer erna wel wat milde klachten (hoofdpijn was nog het vervelendste). Precies twee weken na de eerste klachten weer wezen hardlopen (voelde me goed) en i.p.v. de standaard 15km weekendloop maar 7km gedaan. Ging redelijk goed (5:15 ipv 5:05 daarvoor), maar na 7km helemaal gesloopt. Wou echt niet wandelen en op karakter door. De rest van de dag helemaal kapot en op de bank/bed gelegen.

Daarom besloten twee weken niet te lopen. Vandaag toch weer rustig 7km gelopen, maar toch wat kortademig en af en toe kort gewandeld (wou me niet weer over de kling lopen). Toch nog gemiddeld 5:25 (incl. wandelen), dus dat valt wel mee, maar daarna toch weer het gevoel of ik minimaal 20km had gelopen.

Ik weet dat ik helemaal niet mag klagen met hoe ik er door ben gekomen (het kan heel wat ernstiger), maar ben wel even benieuwd hoe anderen dit ervaren.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@BugBoy ik zou veel korter en langzamer lopen, en zeker niet "op karakter" doorgaan ipv wandelen als m'n lichaam er om vraagt. Je hebt een ziekte in je longen gehad, waarvan de langetermijnconsequenties nog niet bekend zijn. Pas alsjeblieft op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

@BugBoy ik heb geen corona gehad maar heb wel longklachten en ik zou vooral niet gaan forceren, zeker niet als je niet helemaal weet hoe je lichaam gaat reageren. Compleet gesloopt zijn na 7km als je normaal het dubbelel loopt is natuurlijk wel een duidelijk signaal. Dus luister naar je lichaam en probeer over een tijdje eens door die muur te gaan, maar voorlopig echt niet.

Ik weet na al die jaren dat een rondje rennen op een dag als vandaag geen succes gaat worden. Ik kan helemaal niets met een hoge luchtvochtigheidsgraad. En wilde eerst 10 en dat werd al snel 8 en uiteindelijk maar 7. Nou kan je denken wat maakt die ene km extra uit, maar mijn ervaring is dat het precies het verschil is tussen naar de vaantjes zijn en morgen een rondje kunnen wielrennen. Dus luister goed naar je zelf en loop liever minder dan meer, dan loop je waarschijnlijk in januari een stuk beter dan als je telkens de grens over gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
BugBoy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:41:
Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met hardlopen na een COVID-19 besmetting? Ik ben 4 weken geleden positief getest. Eerste week vrijwel geen last, de weer erna wel wat milde klachten (hoofdpijn was nog het vervelendste). Precies twee weken na de eerste klachten weer wezen hardlopen (voelde me goed) en i.p.v. de standaard 15km weekendloop maar 7km gedaan. Ging redelijk goed (5:15 ipv 5:05 daarvoor), maar na 7km helemaal gesloopt. Wou echt niet wandelen en op karakter door. De rest van de dag helemaal kapot en op de bank/bed gelegen.

Daarom besloten twee weken niet te lopen. Vandaag toch weer rustig 7km gelopen, maar toch wat kortademig en af en toe kort gewandeld (wou me niet weer over de kling lopen). Toch nog gemiddeld 5:25 (incl. wandelen), dus dat valt wel mee, maar daarna toch weer het gevoel of ik minimaal 20km had gelopen.

Ik weet dat ik helemaal niet mag klagen met hoe ik er door ben gekomen (het kan heel wat ernstiger), maar ben wel even benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Hier moet je mee naar de huisarts. Ik heb geen uitgebreide ervaring met de nazorg van COVID-patiënten, enkel met de klinische behandeling. In dit geval zou ik echter wel willen weten hoe je longfunctie is. Als huisarts zou ik waarschijnlijk een longfoto laten maken en je eventueel een spirometrie laten doen, mocht je thuis de ziekte hebben doorgemaakt.

NIET hardlopen tot je geweest bent ajb.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ook gehad, hoewel ik wel pas net weer begonnen was met hardlopen. Ben gewoon iets rustiger en korter gaan lopen. Ook wat minder vaak, als ik slomer loop is het toch wat frisser. Nu al wel weer hersteld naar mijn gevoel, ben al weer op oude tijden zonder echt moe te zijn na de tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Poekie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:43:
Ach @vhal ik zie regelmatig van die Running Blind mensen wedstrijden doen met een buddy dus dat kan altijd nog ;P
Lijkt me trouwens best raar, blind hardlopen. Respect voor die mensen en hun buddies.

[...]
Toen ik in Lancaster(VK) woonde organiseerde de lokale stichting voor slechtzienden af en toe een 'wedstrijd' om wat geld binnen te halen waarbij je met zijn 2-en gaat lopen, waarvan 1 geblinddoekt. Vooraf organiseerden ze ook een trainingssessie (dat was wel nodig).
Ik heb geblinddoekt gelopen... en dat was raar, bijzonder, en echt leerzaam over wat je wel kan zonder zicht op die manier. Ruwweg de helft van de route heb ik zonder me dat op het moment te realiseren mijn ogen gewoon 'uitgeschakeld'.

Naderhand een aantal keren een slechtziende geleid over het parcours van Lancaster parkrun (Gravel, gaten, verkeersdrempels, heuvels). Een van de meest voldoening gevende dingen die ik daar gedaan heb.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:32

Ik ben zelf sinds een goede week weer hersteld van covid. Zijnde dat ik weer de deur uit mag. Loop nu korter(5-6km ipv trainingen richting een HM) en veel rustiger hard(echt heel rustig). Ook minder vaak dan daarvoor (van 4-5 naar 2-3 keer per week) naar gelang hoe ik me voel. Verder houd ik m'n hartslag goed in de gaten. Heb zelf na het lopen nog niet ervaren dat ik helemaal kapot was, maar de impact is voor iedereen anders natuurlijk.

Verder is in dit topic al eens een Volkskrant artikel geplaatst over mogelijke gevolgen voor je hartspier. Misschien ook wel interessant om even te lezen.

Maar zoals door andere al aangegeven: schroef de intensiteit drastisch terug en ga eventueel naar een huisarts als je echt klachten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:18
Fisico schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:29:
[...]

Ik ben absoluut geen ochtendloper en moet anderhalf tot twee uur wakker zijn en gegeten hebben om te kunnen lopen. Ik kan mijn voorstellen dat als jij altijd in de avond loopt je lichaam wat moeite heeft in de ochtend. Bijvoorbeeld met de hoeveelheid brandstof voor handen. In de avond zit er al heel wat meer eten in dan in de ochtend. Ik baal daarom ook nogal van al die wedstrijden die in de ochtend starten, dan moet ik echt tegen heug en meug voedsel erin stoppen terwijl ik liever zou slapen.

Wat mij betreft lekker een marathon om 12:00 en dan finish op borreltijd.
Ik denk inderdaad dat het hier mee te maken heeft, op een werkdag ben je al 10 uur wakker en is je lichaam helemaal op gang.
In het weekend lig je wat langer in bed, staat rustig op, rustig ontbijten doet was huishoudelijke taken en gaat lopen.
Denk dat het verschil gewoon is dat mijn lichaam dan niet helemaal opgestart is en daarom hogere hartslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58
Poekie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:06:
[...]
kan de anti-spiegellaag en anti-kraslaag van brillenglazen aantasten.
Heb je hier een bron van?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

En toen waren ze met vier!

Bjorn Koreman heeft ook de limiet gelopen. Hij heeft Wenen gewonnen met een tijd van 2:11:07.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Vanochtend een van die eerder genoemde rustige rondjes gelopen. Aangezien ik nog niet echt kan variëren in afstand en snelheid, heb ik het maar in de omgeving gezocht met een rondje door het bos vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Dat gaf de opticien aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54

Mijn vrouw is aan het herstellen van Corona, ze mag inmiddels weer naar buiten. Ze liep 2 keer per week hard ca. 10 km in de week en zat veel op de fiets. Ze heeft net 1km gewandeld en heeft moet een half uur gaan zitten om even bij te komen....

Kennisje van mij in mijn loopgroepje, eind dertig liep HM in 1:50, kreeg Corona in april. Kon pas na de zomer hardlopen weer opbouwen, loopt nu weer 10km in 6:00/km.

Ergo, bij velen, ook "fitte" mensen enorm conditieverlies en hersteltijd. Serieus nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk eens of je ochtendpols en je hartslag tijdens hardlopen anders is dan voor de corona infectie.
Wandelen is een prima begin. Want anders ga je al snel te veel doen.

Ik sluit me aan bij @bert74
Ergo, bij velen, ook "fitte" mensen enorm conditieverlies en hersteltijd. Serieus nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54
Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met hardlopen na een COVID-19 besmetting?
Ja, in maart besmet en daarna zo'n 6 weken last gehad. Niet heel ziek, maar wel irritant.
Daarna mijn langzaamste 10KM ooit moeten lopen. Meerdere keren heb ik moeten wandelen omdat mijn hartslag omhoog schoot.
Daarna voorzichtig blijven doen en het duurde wel een paar weken voor ik weer 10KM aan een stuk liep.
Uiteindelijk goed hersteld. Daar heb ik geluk mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:07

sebasd

loopt op espresso

Vandaag was het weer eens tijd voor een tempoloopje.. Ben veel meer van langzaam en wat verder maar het is nu eenmaal goed voor me. 8,5km ofzo met 5km tempo erin. Ging eigenlijk best lekker, ik zie altijd een beetje op tegen deze trainingen maar achteraf is het gevoel van voldoening wel erg lekker.

Het gevoel dat ik nog steeds had van te veel pizza de avond ervoor daarentegen..

Ergens deze week maar eens proberen een nieuwe mijlpaal te slechten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 10:46

GSX-MAN

de/het/een

20 kilometer gelopen vandaag. Eerst vanmorgen 10 + 2 km hard, daarna 5,5 gewandeld tijdens de skiles van onze oudste en net 2,5 met de vrouw gewandeld, waarvan een halve kilometer te laat de GPS aangezet.

Voelt goed, maar ik begin wel trek te krijgen. Die 1.400 calorieën wegen blijkbaar niet op tegen wat ik verstookt heb. Mooi, want ik moet nog wat kwijt.

En passant mijn PR op de 10 km scherper gezet: 51:17. En 25:07 op de 5 km is ook erg dicht bij mijn snelste tijd ooit.

[ Voor 14% gewijzigd door GSX-MAN op 13-12-2020 19:18 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
GSX-MAN schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:16:
20 kilometer gelopen vandaag. Eerst vanmorgen 10 + 2 km hard, daarna 5,5 gewandeld tijdens de skiles van onze oudste en net 2,5 met de vrouw gewandeld, waarvan een halve kilometer te laat de GPS aangezet.

Voelt goed, maar ik begin wel trek te krijgen. Die 1.400 calorieën wegen blijkbaar niet op tegen wat ik verstookt heb. Mooi, want ik moet nog wat kwijt.

En passant mijn PR op de 10 km scherper gezet: 51:17. En 25:07 op de 5 km is ook erg dicht bij mijn snelste tijd ooit.
Als jouw 10km tijd 51.17 is, dan moet die 5km nog wel wat sneller kunnen :)
sebasd schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:44:
Vandaag was het weer eens tijd voor een tempoloopje.. Ben veel meer van langzaam en wat verder maar het is nu eenmaal goed voor me. 8,5km ofzo met 5km tempo erin. Ging eigenlijk best lekker, ik zie altijd een beetje op tegen deze trainingen maar achteraf is het gevoel van voldoening wel erg lekker.
Ik zie er ook altijd tegenop, maar achteraf ben je dan toch blij en voldaan.

De AV heeft deze maand een 5km competitie georganiseerd nota bene op het rondje waar ik vaak interval hier in de buurt. Die móet ik natuurlijk doen, maar stel het nu al uit onder het mom van dat de maand nog lang niet om is :+

Dus ik ben vanochtend op datzelfde rondje gaan intervallen met een paar anderen. Heerlijk als het allemaal vanzelf lijkt te gaan, zelfs na die halve marathon van gisteren.
Had in plaats van de Pegasus eens een keer de Zoom Fly 3 gepakt. Heb wel gemerkt dat die op nat asfalt echt veul meer grip hebben.

Strava: https://strava.app.link/FcN3ieaPbcb

[ Voor 44% gewijzigd door InZane op 13-12-2020 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

InZane schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:23:
[...]

Als jouw 10km tijd 51.17 is, dan moet die 5km nog wel wat sneller kunnen :)
Ik werk eraan. De snelste tot nu toe was in september 2009, toen deed ik 'm in 24:57. Ik had vandaag ook geen snelle 10 kilometer in de planning, ik wilde eigenlijk de afstand gaan vergroten naar 12. Maar gaandeweg merkte ik dat een scherpere tijd op de 10 zou gaan lukken, dus heb ik die laatste 2 kilometer na een korte pauze gelopen.

Volgens de calculator van Prorun betekent die 51:17:

Afstand Haalbare tijd
800 m 00:03:26
1000 m 00:04:22
1500 m 00:06:44
3 km 00:14:08
5 km 00:24:26
10 km 00:51:17
15 km 01:19:08
16,1 km 01:25:22
20 km 01:47:40
21,1 km 01:54:01
25 km 02:16:42
30 km 02:46:09
42,195 km 03:59:20

[ Voor 21% gewijzigd door GSX-MAN op 13-12-2020 19:45 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

GSX-MAN schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:16:
Eens met @InZane - je 5k kan waarschijnlijk een stuk sneller. Mijn 10k pr staat op 51:00 en m'n 5k op 23:59 maar ik weet ook hoe moeilijk het is om sneller te gaan op 'korte' afstanden. Het vermogen om die laatste km op je tandvlees te lopen is wel iets dat je in verloop van tijd oppikt hoor! En een wedstrijd maakt dat ook nog eens zo veel makkelijker....
Ben zelfs een beetje jaloers op je 10k tijd *O* - ik ben nog niet weer in de buurt gekomen van m'n inmiddels 3 jaar oude PR de laatste tijd!

Hier genoten van het prima weer vandaag, en m'n geplande afstand van ongeveer 13-15km per ongeluk naar 22km uitgebreid omdat ik even de weg kwijt was.... Naja, zonder water en tegen zonsondergang (dus laatste stuk ongepland in toch wel redelijke schemering) zonder verlichting/reflectie, de laatste 7 km op het fietspad gelopen ipv binnendoor over plattelandswegen waar men 60 mag en 80 rijdt. Dus dat was niet al te handig maar ach, overleefd :D eind was beetje saai maar wel veilig. En volgende keer beter opletten waar ik ben 8)7 als ik geen veiligheidsspullen aan heb....

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:57

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

LANG VERHAAL, HOU VOL ;)
Zo, ik kom ook weer even buurten. Eigenlijk nog het enige topic op het forum dat ik nog bezoek. :)

Geen idee of ik het al had gezegd maar ik en mrs. Xaverius doen mee aan de Duivelse Uitdaging maar dan het instapmodel. Specifieke afstanden met een totaal van 444 km tussen 7 november en 31 december. Eén run per dag en je mag een kortere afstand wegstrepen met een langere activiteit. (nog duidelijk?)

De afstanden zijn 1 t/m 21, 25, 30, 42, 50 en 66 km. Nu heb ik de marathonafstand gelopen met de MST trail Zutphen - Ruurlo met een tussenstop bij de AH in Vorden voor wat extra drinken en wat eten. Leuk loopje.

Maar gisteren was het tijd voor de 66 kilometer. Wellicht dat sommige het kunnen herinneren dat ik vorig jaar maart bij 52 km ben uitgestapt bij de Vuurtorentrail 64km dus het is wel een dingetje. Goed, gezien er geen wedstrijden zijn heb ik het bos bij Loenen als basis gepakt en daar drie ronden gemaakt op "afstandmeten" want zo kan ik in één activiteit toch navigatie gebruiken tot het einde. In één ronde van 66km lukt mijn FR935 dat niet want dan zijn het te veel punten. Gelukkig kan je tijdens een activiteit een nieuwe navigatie starten.

Ronde 1: ik startte met mrs. Xaverius, dat wilde ze graag omdat het nog iets donker was. Maar mijn lichaam vertelde me al bij het opstaan dat het een zware dag zou worden en dat bleek want ik vond haar tempo wel comfortabel, normaal wil ik altijd ietsje sneller. We hebben de hele ronde samen uitgelopen en kwamen weer terug bij de auto die als VP diende.

Ronde 2: na 3 kilometer wilde ik toch versnellen dus daar ging ik. Een tijd liepen we niet zover uit elkaar maar mijn benen voelden wel soepeler aan op dat iets hogere tempo. Mijn voeten voelden alleen niet zo lekker in mijn schoenen. De eerste keer dat mijn La Sportiva Bushido me niet lekker zaten. En na 45km kwam ik zo weer uit bij de VP/auto en ben ik mijn schoenen gaan wisselen met mijn Salomon S/LAB2.

Ronde 3: de frisse Salomons voelden direct goed. Het is een voor mij problematisch model want vaak krijg ik na 15-20km last van mijn hak in dit model. Maar deze keer liepen ze geweldig, juist de support die ik nodig had. Onderweg nog even gekletst met een hondeneigenaar die wat moeite had zijn beestjes rustig te krijgen. Ze mochten even aan mij ruiken (zal lekker fris geweest zijn) en we kletsten wat. Hij loopt tot 20km en had wel interesse in een racevest dus ik gaf mijn ervaring hierover en ging daarna weer op pad.

Uiteindelijk ben ik vlak voor de finish omgedraaid om de mrs tegemoet te lopen en zo samen naar de finish te gaan. Ik gokte er op dat ze wel op 66km uit zou komen maar bij de parkeerplaats moest ze nog 600 meter. Ik ben daarop naar de patatkraam gegaan terwijl zij die 600m liep en heb alvast twee patat besteld. Direct even beginnen met energie aanvullen toch? :+

Al met al was het een zware tocht, best hard werken en toch nog redelijk goed over de finish gekomen ondanks dat ik af en toe tussendoor gewandeld heb (grotendeels "heuvelop" enkele keer vlak in zanderige ondergrond). En vandaag gaat het eigenlijk best goed. Ja, ik voel mijn benen ietsjes maar het valt mij nog mee. Ik kwam beter uit bed dan Frank Futselaar na zijn marathon Valencia in ieder geval. }:O

Mijn afstand PR is nu van 52km naar 69km gegaan en ik ben tevreden. Gisteren dacht ik nog, is een 70k wel mijn afstand? Vandaag denk ik van, misschien gewoon nog een keer proberen!
Roadman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:35:
Ook maar eens gebruik gaan maken van een sportmasseur. Mensen hier ervaring daarmee? Hoe vaak is verstandig en wanneer? Bijvoorbeeld tijdens elke "rust" week in het schema?
Ik ga een aantal keer per jaar naar de sportmasseur en vaak is dat als er een lange afstand aan zit te komen. Liefst een weekje er voor zodat je daarna nog even kan bijkomen. Vaak merk ik het in de volgende training nog wel namelijk.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Xaverius schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:38:
LANG VERHAAL, HOU VOL ;)
Zo, ik kom ook weer even buurten. Eigenlijk nog het enige topic op het forum dat ik nog bezoek. :)

Geen idee of ik het al had gezegd maar ik en mrs. Xaverius doen mee aan de Duivelse Uitdaging maar dan het instapmodel. Specifieke afstanden met een totaal van 444 km tussen 7 november en 31 december. Eén run per dag en je mag een kortere afstand wegstrepen met een langere activiteit. (nog duidelijk?)

De afstanden zijn 1 t/m 21, 25, 30, 42, 50 en 66 km. Nu heb ik de marathonafstand gelopen met de MST trail Zutphen - Ruurlo met een tussenstop bij de AH in Vorden voor wat extra drinken en wat eten. Leuk loopje.

Maar gisteren was het tijd voor de 66 kilometer. Wellicht dat sommige het kunnen herinneren dat ik vorig jaar maart bij 52 km ben uitgestapt bij de Vuurtorentrail 64km dus het is wel een dingetje. Goed, gezien er geen wedstrijden zijn heb ik het bos bij Loenen als basis gepakt en daar drie ronden gemaakt op "afstandmeten" want zo kan ik in één activiteit toch navigatie gebruiken tot het einde. In één ronde van 66km lukt mijn FR935 dat niet want dan zijn het te veel punten. Gelukkig kan je tijdens een activiteit een nieuwe navigatie starten.

Ronde 1: ik startte met mrs. Xaverius, dat wilde ze graag omdat het nog iets donker was. Maar mijn lichaam vertelde me al bij het opstaan dat het een zware dag zou worden en dat bleek want ik vond haar tempo wel comfortabel, normaal wil ik altijd ietsje sneller. We hebben de hele ronde samen uitgelopen en kwamen weer terug bij de auto die als VP diende.

Ronde 2: na 3 kilometer wilde ik toch versnellen dus daar ging ik. Een tijd liepen we niet zover uit elkaar maar mijn benen voelden wel soepeler aan op dat iets hogere tempo. Mijn voeten voelden alleen niet zo lekker in mijn schoenen. De eerste keer dat mijn La Sportiva Bushido me niet lekker zaten. En na 45km kwam ik zo weer uit bij de VP/auto en ben ik mijn schoenen gaan wisselen met mijn Salomon S/LAB2.

Ronde 3: de frisse Salomons voelden direct goed. Het is een voor mij problematisch model want vaak krijg ik na 15-20km last van mijn hak in dit model. Maar deze keer liepen ze geweldig, juist de support die ik nodig had. Onderweg nog even gekletst met een hondeneigenaar die wat moeite had zijn beestjes rustig te krijgen. Ze mochten even aan mij ruiken (zal lekker fris geweest zijn) en we kletsten wat. Hij loopt tot 20km en had wel interesse in een racevest dus ik gaf mijn ervaring hierover en ging daarna weer op pad.

Uiteindelijk ben ik vlak voor de finish omgedraaid om de mrs tegemoet te lopen en zo samen naar de finish te gaan. Ik gokte er op dat ze wel op 66km uit zou komen maar bij de parkeerplaats moest ze nog 600 meter. Ik ben daarop naar de patatkraam gegaan terwijl zij die 600m liep en heb alvast twee patat besteld. Direct even beginnen met energie aanvullen toch? :+

Al met al was het een zware tocht, best hard werken en toch nog redelijk goed over de finish gekomen ondanks dat ik af en toe tussendoor gewandeld heb (grotendeels "heuvelop" enkele keer vlak in zanderige ondergrond). En vandaag gaat het eigenlijk best goed. Ja, ik voel mijn benen ietsjes maar het valt mij nog mee. Ik kwam beter uit bed dan Frank Futselaar na zijn marathon Valencia in ieder geval. }:O

Mijn afstand PR is nu van 52km naar 69km gegaan en ik ben tevreden. Gisteren dacht ik nog, is een 70k wel mijn afstand? Vandaag denk ik van, misschien gewoon nog een keer proberen!

[...]

Ik ga een aantal keer per jaar naar de sportmasseur en vaak is dat als er een lange afstand aan zit te komen. Liefst een weekje er voor zodat je daarna nog even kan bijkomen. Vaak merk ik het in de volgende training nog wel namelijk.
Fucking EPIC! _/-\o_

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nou, dat was me een loopje wel. Vertrokken met het idee een rustige 12/13km te doen en zo begon het ook, de route zou langs alle Schiedamse molens lopen, had die een week eerder gefietst met de kleine. De eerste km 5:20 ongeveer, misschien iets sneller als anders maar niet heel gek. Tweede km zag ik ineens 4:xx. Dat heb ik meestal niet zo snel en het liep soepel. Even kijken wat de derde km zou worden, ook weer 4:xx. Toen besloten een poging te wagen mijn 10km tijd te verbeteren en eindelijk onder de 50min uit te komen. De 4:xx kilometers bleven maar komen en heb ook kilometer 11 nog doorgelopen zodat de Strava 10km tijd vanaf de tweede km ging tellen en ben zo uitgekomen op een Strava PR van 46:54 (Garmin vindt 46:51).

Helaas zag ik bij thuiskomst dat die tweede kilometer mogelijk iets vertekend was door wat GPS rariteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv6GaUgAP-aK-8gg4CRmBc-3-eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68qm8EpywfSon3VRW5kST2bE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zeg maar het pad op de blauwe lijn gelopen. Als ik het een beetje inschat is het niet echt gek veel langer qua afstand, misschien dat het 20 seconden had uitgemaakt? Die had ik sowieso nog over aan het eind dus de tijd was wel realistisch. Maar toch jammer van dit smetje op een verder erg prettige avondloop.

https://strava.app.link/QRZxCBn2bcb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Altijd goed.... ik doe ze nu bij veel trainingen maar zou thuis ook nog ,meer moeten gaan doen.
Ook maar eens gebruik gaan maken van een sportmasseur. Mensen hier ervaring daarmee? Hoe vaak is verstandig en wanneer? Bijvoorbeeld tijdens elke "rust" week in het schema?
Heb veel preventieve massages voor wedstrijden gedaan. Zorgen dat je zonder knopen in je spieren daar aan begint voorkomt veel blessures en je haalt ook een beter niveau.
Na mijn laatste blessure (hardnekkige kramp R-kuit) laat ik me nu voorlopig nu ca 1x per maand masseren. Ook weer gericht op het vooral knopen vrij maken. Daarvoor had ik fysio met dry needling gehad: Sloeg prima aan.

Sportmassage kan ook in single cases uitstekend helpen. Had zelf ooit eens plots veel pijn aan de tractus iliotibialis pees (buitenkant knie) kon de trap amper afkomen. Heb even contact gezocht met de trainer die vermoedde dat er teveel spanning op de bovenbeenspieren stond.
Laat het losmaken door sportmassage en grote kas dat je er in een keer vanaf bent. Neem een dag rust na de massage, loop de volgende dag een duurloopje van 30-45 min max, dagje rust... en dan nog een keer zo een duurloopje.... en als je dan nergens last van hebt kun je de volgende week het trainingsprogramma zo weer oppakken.....
Zo gedaan... en.... probleem opgelost en kon de weer er na zo weer trainen. Nooit meer daar last van gehad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Vandaag voorgenomen om 15 kilometer te lopen waarbij ik blij zou zijn als ik dit met een snelheid zou doen van ongeveer 5.40 dan zou ik ongeveer gelijk lopen als vorige week. Het hoeft namelijk niet elke week harder. Dus ik begin vol goede moet aan de ronde om het dorp over de dijk om vervolgens te vertrekken naar een verbindingsdijk. Aangezien ik 15 kilometer zou lopen wilde ik iets eten op 7.5 kilometer want dat voelt toch iets beter. Tot zover ging het goed. Maar een blik op mijn horloge leerde me dat ik met een snelheid van 5.30 had gelopen tot die tijd. Prima we kijken wel hebben we iets speling. De volgende 6 kilometer gelopen kom ik erachter dat ik het rondje tot de conclusie dat het nog zeker 4 kilometer naar huis is en dat ik harder ga lopen omdat ik op deze dijk onbeschut tegen wind in loop. Eenmaal aangekomen bij het punt waar ik nog 3 kilometer moet voel ik me nog steeds prima en besluit ik het tempo nog even wat op te voeren.

Resultaat. 17.5 kilometer in een voor mijn behoorlijk goede 5.24 m/km maar zo te zien hebben veel mensen vandaag aardig stappen gezet (letterlijk en figuurlijk) Goed bezig jongens

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 00:29
Iedereen bedankt voor de feedback m.b.t. het hardlopen na COVID-19. Het lijkt er op dat je conditioneel dus inderdaad even een stapje terug moet doen. Goed te horen dat het bij de meesten van tijdelijke aard is en na een paar weken/maanden weer op het oude niveau is. Ik ga de afstand verder verminderen en rustiger lopen. Het hakt er blijkbaar toch iets meer in dan verwacht (zoveel klachten had ik namelijk niet). Ga niet meteen naar de huisarts, tenzij het echt lang blijft aanhouden...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Xaverius schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:38:
LANG VERHAAL, HOU VOL ;)

[...]

Meer van dit soort verhalen aub. Mooi om te lezen! En respect voor de prestatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
BugBoy schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:21:
Iedereen bedankt voor de feedback m.b.t. het hardlopen na COVID-19. Het lijkt er op dat je conditioneel dus inderdaad even een stapje terug moet doen. Goed te horen dat het bij de meesten van tijdelijke aard is en na een paar weken/maanden weer op het oude niveau is. Ik ga de afstand verder verminderen en rustiger lopen. Het hakt er blijkbaar toch iets meer in dan verwacht (zoveel klachten had ik namelijk niet). Ga niet meteen naar de huisarts, tenzij het echt lang blijft aanhouden...
Het advies om naar de huisarts te gaan is gebaseerd op de blijvende klachten die je tot nu toe al hebt ondervonden. Ook bij een relatief mild verloop is bekend dat er longschade op kan treden. Vanwege een bekende, mogelijk overmatig sterke reactie van het immuunsysteem tgv covid kan er verbindweefseling optreden van het longparenchym.

Last van spieren of algemeen conditieverlies is tot daaraantoe, maar je mag gewoon echt niet benauwd zijn tijdens het hardlopen, of bijvoorbeeld andere inspanningen zoals traplopen.

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:45

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prachtige loopzondag geweest.

Gelukkig hersteld van de beginnende scheenbeen-ellende (2 dagen pijnvrij) dus besloot mijn beginnersschema maar weer op dag 1 te starten.
Iets lager tempo en me braaf gehouden aan de timer-piepjes uit mijn telefoon. De vorige interval had ik me vergist in de pauze, dat moest 2 minuten zijn i.p.v. de 1 min die ik de eerste keer aanhield |:(

Ik moest me er vooral ook even van bewust worden dat zo'n eerste beginnersschema niet allen voor je conditie is maar ook om spieren, pezen etc te laten wennen aan de inspanning.

Sfeerplaatje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4fuK3TSEAUPBCinjCbPi-mwrL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dnyTOuCDorsVlOAMK2R3Es6.jpg?f=fotoalbum_large

:w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:21
Hier door een last minute verschoven planning zonder plan op pad gegaan om mijn wekelijkste HM te lopen, dus ik ga maar een tempo lopen wat comfortabel aanvoelde en dat proberen vast te houden. wat uiteindelijk een 2de snelste tijd op de HM was :)

De voorbereiding was minimaal.. broodje knakworst net van te voren en geen eten / drinken bij, dus ben benieuwd of over een paar weken met goede voorbereiding een HM onder de 1:25 mogelijk is.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:49
Tinusvolkel schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:07:
Hier door een last minute verschoven planning zonder plan op pad gegaan om mijn wekelijkste HM te lopen, dus ik ga maar een tempo lopen wat comfortabel aanvoelde en dat proberen vast te houden. wat uiteindelijk een 2de snelste tijd op de HM was :)

De voorbereiding was minimaal.. broodje knakworst net van te voren en geen eten / drinken bij, dus ben benieuwd of over een paar weken met goede voorbereiding een HM onder de 1:25 mogelijk is.
Beter, ik kon mij er gisteren niet toe zetten om de 8x 400m te doen met 1,5 minuten rust. Alle hardloopkleren lagen nog in de was, en om nou in mijn zomerkleren aan de slag te gaan :F Ter compensatie 7km gewandeld met de vrouw :> O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

FEIJ_87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:33:
[...]

Meer van dit soort verhalen aub. Mooi om te lezen! En respect voor de prestatie
Zo vaak loop ik niet dit soort extremen maar een paar keer per jaar afzien komt wel voor. Of het de afstand of de omstandigheden zijn... Ik wil best wel daar een wat langer stukje hier over plaatsen maar ben wat voorzichtig daarin dat het misschien te lang is voor een forum. Ik heb het nu nog best beknopt gehouden. :)

Ik heb me gisteren wel ingeschreven voor een trail met geld-terug-garantie. Ik heb geen zin meer in trails die afgelast en doorgeschoven worden. Hopelijk is het in mei 2021 weer allemaal wat beter want dan loop ik 42km met 1700 D+ in België in voorbereiding op de 55km met 1700 D+ in Engeland in juli volgend jaar.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54
Vorige week in de kou (1-2 graden) een aantal loopjes gedaan, waar het niet echt lekker ging, laag basistempo en relatief hoge hartslag.

Gisteren daarentegen, ging het als vanzelf, heel soepel 12 km gelopen a 5:35/km met een voor mij lage hartslag. https://www.strava.com/activities/4465989408 en gegevens het gevoel en vertrouwen dat ik dat makkelijk een HM vol houdt.

Hoe het opeens kan? Geen idee, gewoon beter in vorm of wellicht heeft het toch iets met het klimaat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 22:13
Xaverius schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:58:
[...]
Ik heb me gisteren wel ingeschreven voor een trail met geld-terug-garantie. Ik heb geen zin meer in trails die afgelast en doorgeschoven worden. Hopelijk is het in mei 2021 weer allemaal wat beter want dan loop ik 42km met 1700 D+ in België in voorbereiding op de 55km met 1700 D+ in Engeland in juli volgend jaar.
1.700 D+ klinkt goed! Voor welke trail heb je je ingeschreven in België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@elastiek De Le grand trail des lacs & châteaux.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mvd1981 schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:17:
Beter, ik kon mij er gisteren niet toe zetten om de 8x 400m te doen met 1,5 minuten rust. Alle hardloopkleren lagen nog in de was, en om nou in mijn zomerkleren aan de slag te gaan :F Ter compensatie 7km gewandeld met de vrouw :> O+
Prima oplossing toch ^) d:)b

Nou ben ik hier in mijn huishouden zowel Chef-kok als Chef-was dus ik heb het makkelijk, maar misschien is het handig je hardloopgoedje even zelf te wassen, jij hebt beter zicht op je planning wanneer 't spul droog zou moeten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Fraggert schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:15:
[...]

Nou ben ik hier in mijn huishouden zowel Chef-kok als Chef-was dus ik heb het makkelijk, maar misschien is het handig je hardloopgoedje even zelf te wassen, jij hebt beter zicht op je planning wanneer 't spul droog zou moeten zijn :)
Mijn ega is chef-was, maar gezien de staat van de sportkleding en de gevraagde frequentie heb ik na een paar weken intensief hardlopen mijn eigen sporkledingwasmand gekregen :+ .

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
[...]

Ik ben in mijn huishouden Chef-kok, Chef-was, Chef-klussen, Chef-kinderopvang, Chef-boodschappen, Chef-Vakantie, Chef-kouden-voeten-warm-maken, etcetera.

Aangezien mijn nieuwe schema dat afgelopen week is begonnen uit 5x per week hardlopen bestaat en 1x per week oefeningen (in de praktijk 4x tot 6x) moet ik het was schema even opnieuw afstellen (en meer hardloopkleren bij kopen aangezien de meeste zaken nu te groot zijn geworden O-))

[ Voor 7% gewijzigd door Mvd1981 op 14-12-2020 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

AppieR schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:29:
Mijn ega is chef-was, maar gezien de staat van de sportkleding en de gevraagde frequentie heb ik na een paar weken intensief hardlopen mijn eigen sporkledingwasmand gekregen :+ .
aahhhwww......"my-first-wasmand" <3 hoe cute :P
Mvd1981 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:32:
[...]

Ik ben in mijn huishouden ook Chef-kok en Chef-was. Kwestie van Vraag & Aanbod ;) Aangezien mijn nieuwe schema dat afgelopen week is begonnen uit 5x per week hardlopen bestaat en 1x per week oefeningen (in de praktijk 4x tot 6x) moet ik het was schema even opnieuw afstellen (en meer hardloopkleren bij kopen aangezien de meeste zaken nu te groot zijn geworden O-))
ik heb mijn looprooster ook even afgestemd met Mrs. Fraggert, anders draait hier elke dag een kort 15min sportwasje met maar 4 kledingstukken ofzo, dat is niet zo handig. Komt het niet uit dan ligt het spul hooguit 1 dagje in een apart mandje (op zolder) en niet tussen de reguliere kleding.
Mvd1981 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:32:
[...]

Ik ben in mijn huishouden Chef-kok, Chef-was, Chef-klussen, Chef-kinderopvang, Chef-boodschappen, Chef-Vakantie, Chef-kouden-voeten-warm-maken, etcetera.
Chef-opscheppen ;)

wijzigingen na quoten tellen niet he, dat weet je :P :+

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 14-12-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Ik gooi mijn loop kleding altijd direct in de machine als ik thuiskom. Binnen het uur hangt de was aan de lijn. Die zweetrommel wil je niet een aantal dagen in je wasmand hebben liggen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-vw schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:46:
[...]

Ik gooi mijn loop kleding altijd direct in de machine als ik thuiskom. Binnen het uur hangt de was aan de lijn. Die zweetrommel wil je niet een aantal dagen in je wasmand hebben liggen.
De wasmachine draait hier al voor ik goed en wel onder de douche sta :)

Ik ga wel even in de smiezen houden wat voor aanslag dat vele wassen op het materiaal is. Mijn Fusion-broek mag ik eigenlijk niet centrifugeren, dat houd ik dus op 800 toeren want zeiknat het spul ophangen (zolder), daar wordt ik een beetje flauw van. Ik ga niet heen en weer sjouwen met mijn was van buiten naar binnen, daar heb ik echt geen zin in :P

Ik las ook al alternatieven van even uitspoelen met (schoonmaak)azijn.
Allicht is dat een optie om even te bekijken, misschien beetje 50/50 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

's Zomers neem ik m'n kleren vaak mee onder de douche en hang ze daar dan te drogen naderhand zodat ik niet een meurende wasmand heb. Na drogen gewoon in de wasmand en je hoeft niet dagelijks te wassen. Houdt net de ergste geur er uit en ik heb geen natte zweetkleding in m'n wasmand met alle gevolgen van dien.
Met m'n sportbhs doe ik dat het hele jaar door, maar die moeten eigenlijk sowieso op handwas dus...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Fraggert schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:57:
Ik ga wel even in de smiezen houden wat voor aanslag dat vele wassen op het materiaal is.
Ik heb shirtjes van de Decathlon van 10 euro ofzo die zelfs na 2+ jaar nog oké zijn en die worden ook gewoon gecentrifugeerd trouwens.

Fijn nieuws weer trouwens: https://www.nu.nl/algemee...-en-theaters-sluiten.html :/
Ik hoop niet dat er mensen bij de fysio lopen (haha), want die moeten ook stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:10:

Fijn nieuws weer trouwens: https://www.nu.nl/algemee...-en-theaters-sluiten.html :/
Ik hoop niet dat er mensen bij de fysio lopen (haha), want die moeten ook stoppen.
het nieuwsartikel is aangepast vwb de fysio:

"Correctie: In een eerdere versie van dit artikel werd vermeld dat fysiotherapeuten tot de contactberoepen behoren en het werk moeten neerleggen. Dit klopt niet: fysiotherapeuten vallen onder de zorg en mogen doorwerken. Het artikel is aangepast."

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 14-12-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 17:04
Die contact beroepen zijn meer de massagesalons/sportmasseurs etc. Gelukkig komt de kapper hier vanmiddag kunnen we er weer tegen voor een paar weken.
Wel balen van de sportscholen die waarschijnlijk dicht gaan. Was ik net goed bezig met 2x in de week weer een krachttraining in mijn schema te hebben, nouja dan maar iets meer lopen en thuis (kettlebell) oefeningen doen.
Mijn ega is hier chef-was en die heeft al een tijd geleden een aparte sportmand neergezet. Die gaat vaak genoeg aan en anders een broek 2x dragen......Gelukkig komt dat zelden voor aangezien er genoeg sportkleren in huis zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ni is er mss wat tijd om hier naar te kijken?
Kreeg het via mijn Linkedin aangereikt:
"Revalidatie zou zich behalve op het herstel van de knie, ook op de aansturing van het brein moeten richten." Docent fysiotherapie en onderzoeker Eefje Roelofsen promoveert 18 december op dit onderwerp. Geïnteresseerd? Je kunt er via een livestream bij zijn.
#onderzoek #promotie #fysiotherapie
https://bit.ly/3qVFWQY

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:29
Afgelopen Zaterdagochtend de mist getrotseerd en een HM gelopen in 1:52:41 en daarmee heb ik zo'n 3 minuten van mijn vorige PR afgekregen.

Gewoon lekker ontspannen kunnen lopen dus de PR kwam als een bonus. Dit was pas mijn 5e keer dat ik een HM afstand heb gelopen. Ik verwacht dat ik deze ook wel in <1:45 kan, maar dat bewaar ik tot wel weer een keer een wedstrijd mogen lopen. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
De misses heeft regelmatig wat "ruzie" met het tempo dat haar fenix weergeeft. Met name als er een dicht bladerdek boven zit. Ze is vooral erg goed in bepaalde tempo's lopen, daar vervalt ze ook snel in. Dus als er een keer iets anders op het programma staat polst ze deze tempo's vrij regelmatig (zodat deze ook daadwerkelijk gelopen worden). Dan helpt het niet als er 7min/km staat terwijl je ergens onder de 4 zit... Levert enige frustratie op :+
Als fix overweeg ik een footpod aan te schaffen zodat het tempo wat accurater inzichtelijk is en je het niet pas weet aan het einde van de lap. Zijn er hier mensen met ervaring met een footpod? Nog do's of dont's?

Ik weet dat er hier in ieder geval enkele Stryd lopers zijn, in hoeverre biedt dit nu echt meerwaarde? En hoe werkt het samen met Garmin als je een trainingsprogramma op power zou willen volgen? Waar programmeer je deze dan in? Een Stryd is voorlopig nog niet helemaal uit mijn gedachten, maar ik worstel nog een beetje met de meerprijs en vraag me af of het voldoende oplevert. Dus zeer benieuwd naar ervaringen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 14-12-2020 19:47 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Met trainingsprogramma's icm Stryd heb ik geen ervaring. Misschien @elastiek?

Qua tempo's lopen etc... De Stryd is heel adequaat. Ook zonder kalibratie kun je er prima mee lopen. Dan klopt de afstand en dus tempo misschien niet helemaal (nauwkeurigheid), maar de precisie is wel goed. Dus tempowisselingen worden goed weergegeven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Krylinck schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:45:
Met trainingsprogramma's icm Stryd heb ik geen ervaring. Misschien @elastiek?

Qua tempo's lopen etc... De Stryd is heel adequaat. Ook zonder kalibratie kun je er prima mee lopen. Dan klopt de afstand en dus tempo misschien niet helemaal (nauwkeurigheid), maar de precisie is wel goed. Dus tempowisselingen worden goed weergegeven.
Hoe gebruik jij hem dan? Puur als accurate indicatie van de tempo's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:59
Fraggert schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:57:
[...]

De wasmachine draait hier al voor ik goed en wel onder de douche sta :)

Ik ga wel even in de smiezen houden wat voor aanslag dat vele wassen op het materiaal is. Mijn Fusion-broek mag ik eigenlijk niet centrifugeren, dat houd ik dus op 800 toeren want zeiknat het spul ophangen (zolder), daar wordt ik een beetje flauw van. Ik ga niet heen en weer sjouwen met mijn was van buiten naar binnen, daar heb ik echt geen zin in :P

Ik las ook al alternatieven van even uitspoelen met (schoonmaak)azijn.
Allicht is dat een optie om even te bekijken, misschien beetje 50/50 ofzo.
Ik gooi die van mij gewoon in de droger zelfs. Broek houd het prima.
Met survivalrun krijg voor broek meer op zijn donder dan in de wasmachine/droger O-)

[ Voor 5% gewijzigd door tlpeter op 14-12-2020 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Roozzz schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:38:
[...]

Hoe gebruik jij hem dan? Puur als accurate indicatie van de tempo's?
Ik heb 'm gekalibreerd en als ik kijk hoe goed ie presteert, is ie over de linie beter dan GPS-apparaten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@Roozzz De Fenix slechte GPS? Ik hoor mijn vrouw daarover eigenlijk nooit klagen, maar die doet niet echt snelle intervallen en zeker niet onder bladerdek. Dan is ze in duurtempo.

Wat me wel opviel is dat haar F6Pro 60% accu verloor tijdens onze 9 uur trailrun afgelopen weekend en mijn FR935 ook 60% maar die van haar zou een betere accuduur moeten hebben. We navigeerden allebei op routes overigens. Beetje teleurgesteld in haar Fenix, ik had daar meer van verwacht.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Xaverius schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:46:
@Roozzz De Fenix slechte GPS? Ik hoor mijn vrouw daarover eigenlijk nooit klagen, maar die doet niet echt snelle intervallen en zeker niet onder bladerdek. Dan is ze in duurtempo.

Wat me wel opviel is dat haar F6Pro 60% accu verloor tijdens onze 9 uur trailrun afgelopen weekend en mijn FR935 ook 60% maar die van haar zou een betere accuduur moeten hebben. We navigeerden allebei op routes overigens. Beetje teleurgesteld in haar Fenix, ik had daar meer van verwacht.
Ja, de insta-pace (3s avg geloof ik) is echt heel matig (F6 pro saphire). Mijn 945 is al veel beter en onze oude suunto ambits blazen beiden echt compleet uit het water. De grap is dat het spoor en de grafieken er achteraf prima uitzien, maar het weergegeven tempo en prompts tijdens de training zijn behoorlijk matig. Ook als je al 30s in je interval zit. Erg vreemd. Ik zie het vooral als een software issue. Maar het is naar mijn idee echt onder de maat. Alle instellingen zijn gecheckt ed, dus vandaar dat ik zoek naar iets om dit te mitigeren ;)

Qua batterij en navigatie dan weer niets te klagen. Ze liep deze zomer 12 uur op navigatie door Limburg (KVS ultra) en dat vergde zo'n 40% batterij. Dat vond ik heel goed :)
Je zou eens kunnen kijken of het helpt als je hem helemaal leeg trekt en dan weer oplaad. Dat hielp vroeger in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:40

De Fenix 6 heeft dacht ik dezelfde Sony chipset als mijn Forerunner 945 en herken wel dat deze set sne signaal kwijt is bij takken/bladerdek. Pas mijn routes er zelfs op aan omdat ik ook sjaggerijnig wordt als ik mijn tempo niet actueel en acuraat heb.

Mijn oude 735 XT was wat dat betreft een stuk mindee gevoelig voor blaadjes enz. Had eigenlijk nog niet eens aan een footpod gedacht als oplossing. Wordt het met de hartslagmeter en Flipbelt wel een flinke lading accessoires voor een stukje lopen :P

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Chocovla schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:10:
[...]

De Fenix 6 heeft dacht ik dezelfde Sony chipset als mijn Forerunner 945 en herken wel dat deze set sne signaal kwijt is bij takken/bladerdek. Pas mijn routes er zelfs op aan omdat ik ook sjaggerijnig wordt als ik mijn tempo niet actueel en acuraat heb.
Mijn 245 is ook wel gevoelig voor een bladerdek idd, maar dit is toch een issue waar alle GPS apparaten in meer of mindere mate last van hebben? Het kan inderdaad wel irritant zijn als je voor je gevoel lekker op tempo loopt en je horloge roept 6.00/km :/

Mijn horloge lijkt ook wat moeite te hebben met hartslag als het koud is. Laatst was ik een lekker fris duurloopje aan het doen en toen schrok ik dat ik ineens een hartslag van 160 had. Een stukje verder was ie ineens weer onder de 140. Dat leek er meer op.
Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er een hartslagband onder de kerstboom ligt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:11:
[...]

Mijn 245 is ook wel gevoelig voor een bladerdek idd, maar dit is toch een issue waar alle GPS apparaten in meer of mindere mate last van hebben? Het kan inderdaad wel irritant zijn als je voor je gevoel lekker op tempo loopt en je horloge roept 6.00/km :/

Mijn horloge lijkt ook wat moeite te hebben met hartslag als het koud is. Laatst was ik een lekker fris duurloopje aan het doen en toen schrok ik dat ik ineens een hartslag van 160 had. Een stukje verder was ie ineens weer onder de 140. Dat leek er meer op.
Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er een hartslagband onder de kerstboom ligt _/-\o_
Dit is iets waar GPS apparaten idd altijd last van hebben. Zelf loop ik ook met de 245 en een bladerdek kan het tempo idd negatief beïnvloeden. Toch heb ik wel het idee dat dit later in Garmin Connect weer allemaal goed staat. Dus heb wel het idee dat de horloge niet je correcte snelheid weergeeft, maar er na verloop van tijd wel achterkomt dat je weer 1km hebt weten overbruggen en alsnog je gemiddelde tijd reeël weergeeft.

Hartslagband is idd een must ;). Volgens mij is het voor mij tijd om de batterijen van de HRM run weer eens te vervangen. Afgelopen zondag zat ik tijdens een DL soms gewoon in zone 5 8)7, een paar 100 mtr verder weer netjes in zone 1.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 14-07 13:29
Calitomnication schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:34:
[...]

Dit is iets waar GPS apparaten idd altijd last van hebben. Zelf loop ik ook met de 245 en een bladerdek kan het tempo idd negatief beïnvloeden. Toch heb ik wel het idee dat dit later in Garmin Connect weer allemaal goed staat. Dus heb wel het idee dat de horloge niet je correcte snelheid weergeeft, maar er na verloop van tijd wel achterkomt dat je weer 1km hebt weten overbruggen en alsnog je gemiddelde tijd reeël weergeeft.

Hartslagband is idd een must ;). Volgens mij is het voor mij tijd om de batterijen van de HRM run weer eens te vervangen. Afgelopen zondag zat ik tijdens een DL soms gewoon in zone 5 8)7, een paar 100 mtr verder weer netjes in zone 1.
Ik heb zelf een Fenix 5X en vind de GPS prestatie behoorlijk matig. De GPS afstand zit eigenlijk altijd aan de korte kant in vergelijking met andere horloges. Zeker onder lastige omstandigheden (bomen, hoge gebouwen) presteert de GPS echt slecht. Dan zie ik bij gelijkblijvend tempo het horloge soms wel met 45 seconde per kilometer droppen. laatst bij een wedstrijdje ging mijn tempo in een bochtig stukje door het park van 3:45/km naar 6:15/km. Nu weet je wel dat dit niet klopt, maar toch slaat de twijfel een beetje toe :P. En inderdaad vaak wordt het later weer gecompenseerd en loop je opeens 3:00/km... Maar op bochtige stukken mis je vaak wel wat afstand is mijn ervaring.
Ik heb ook een Stryd gehad en die was na kalibratie een stuk nauwkeuriger en in ieder geval heb je dan niet die gekke tempo fluctuaties. Helaas ben ik die tijdens een wedstrijdje in België verloren en kon hem niet meer terugvinden. Wellicht loopt iemand anders er nu naar tevredenheid mee ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:52:
[...]

Ik heb zelf een Fenix 5X en vind de GPS prestatie behoorlijk matig. De GPS afstand zit eigenlijk altijd aan de korte kant in vergelijking met andere horloges. Zeker onder lastige omstandigheden (bomen, hoge gebouwen) presteert de GPS echt slecht. Dan zie ik bij gelijkblijvend tempo het horloge soms wel met 45 seconde per kilometer droppen. laatst bij een wedstrijdje ging mijn tempo in een bochtig stukje door het park van 3:45/km naar 6:15/km. Nu weet je wel dat dit niet klopt, maar toch slaat de twijfel een beetje toe :P. En inderdaad vaak wordt het later weer gecompenseerd en loop je opeens 3:00/km... Maar op bochtige stukken mis je vaak wel wat afstand is mijn ervaring.
Ik heb ook een Stryd gehad en die was na kalibratie een stuk nauwkeuriger en in ieder geval heb je dan niet die gekke tempo fluctuaties. Helaas ben ik die tijdens een wedstrijdje in België verloren en kon hem niet meer terugvinden. Wellicht loopt iemand anders er nu naar tevredenheid mee ;w
Precies dit dus. -O-

Maar ik denk dat ik maar zo'n stryd ga regelen, klinkt goed (y)
InZane schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:11:
[...]
Ja, hartslag band is een must. Gedurende de warme maanden werkt ohr nog best oké bij mij. Maar momenteel echt drama. Van de week een keer mijn band vergeten en de meting sloeg nergens op. Een max van 200 en gemiddelde tegen de 170. Voor een easy peasy z1 hobbeltje vond ik dat bijzondere cijfers ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 20:33

KnOeFz

no comment...

Stuur mij aub al diie onbetrouwbare 945's en Fenixen maar toe hoor... ik zal ze ver uit jullie buurt houden zodat ze geen fake info aan jullie verstrekken.
Wil niet dat jullie nog langer moeten ergeren aan onbetrouwbare GPS afstanden en tempo weergaves, te hoge hartslagmetingen, achterblijvende hartslagen, VO2 max schattingen die kant nog wal raken of omslagpunt metingen die afwijken van lab metingen...... Dat jullie überhaupt nog vooruit komen
:+

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 17:04
Staat de GPS opslag wel op 1 seconde ipv smart kan ook schelen. Ik heb op het Garmin forum een discussie gevolgd over instant pace versus average pace.
Een eventuele oplossing van een Garmin medewerker is om een echte workout te maken dus waar je in je scherm dat metertje krijgt. Ik gebruik meestal manual laps of een workout zonder target pace ingesteld dus zie soms ook wel fluctuaties maar bij intervallen van 400m en langer werkt dat voor mij best goed met mijn F5+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17

Tazzios

..

@Roozzz Ik gebruik zelf een garmin footpod als toevoeging op mijn fenix 5s bij intervallen.Deze is een stuk goedkoper dan de stryd.
Verder heb ik bij intervallen gps en glonass aanstaan en op mijn scherm altijd rondetempo staan zodat de snelheid minder fluctueert.

@Xaverius Heb je direct na het rennen de accu vergeleken? Indien ik klaar ben met rennen in deze temperaturen is mijn accu bv 20% en een half uur later, na opwarmen, 30%.
De fenixen zijn van metaal en daardoor worden de accu mogelijk kouder dan de 935.

[ Voor 32% gewijzigd door Tazzios op 15-12-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
xray79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:47:
Een eventuele oplossing van een Garmin medewerker is om een echte workout te maken dus waar je in je scherm dat metertje krijgt. Ik gebruik meestal manual laps of een workout zonder target pace ingesteld dus zie soms ook wel fluctuaties maar bij intervallen van 400m en langer werkt dat voor mij best goed met mijn F5+.
Ik gebruik de workouts van Garmin amper. Intervaltrainingen doe ik eigenlijk bijna alleen maar hier in de buurt op een ca. 3km rondje die we hebben voorzien van een streep iedere 100m en dan 'lap' ik met de hand. Er komt binnenkort een mooiere oplossing voor in de vorm van paaltjes oid, want we hebben inmiddels subsidie vanuit de gemeente rond :)
Hopelijk kan het over een tijdje ook weer eens op de baan, maar dat zal nog wel even gaan duren ;(

De Garmin workouts gebruik ik eigenlijk alleen maar op vakanties en dan neem ik de GPS onnauwkeurigheden maar voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Fraggert schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:37:
[...]

aahhhwww......"my-first-wasmand" <3 hoe cute :P

[...]

ik heb mijn looprooster ook even afgestemd met Mrs. Fraggert, anders draait hier elke dag een kort 15min sportwasje met maar 4 kledingstukken ofzo, dat is niet zo handig. Komt het niet uit dan ligt het spul hooguit 1 dagje in een apart mandje (op zolder) en niet tussen de reguliere kleding.

[...]

Chef-opscheppen ;)

wijzigingen na quoten tellen niet he, dat weet je :P :+
Hehehehe, ik verstuurde de post en begon mij te realiseren dat mijn O+ het stiekem erg goed geregeld heeft voor haarzelf hier in huis. Mag ook wel, ze houdt het met mij uit, en weet naast haar nieuwe baan als COO er ook nog even een MBA bij te doen... Gelukkig heb ik nog wat tijd over om hard te lopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:34:
Met name als er een dicht bladerdek boven zit.

Ik weet dat er hier in ieder geval enkele Stryd lopers zijn, in hoeverre biedt dit nu echt meerwaarde? En hoe werkt het samen met Garmin als je een trainingsprogramma op power zou willen volgen? Waar programmeer je deze dan in? Een Stryd is voorlopig nog niet helemaal uit mijn gedachten, maar ik worstel nog een beetje met de meerprijs en vraag me af of het voldoende oplevert. Dus zeer benieuwd naar ervaringen :)
De inaccurate tempo's onder bladerdek en tussen hoge gebouwen waren voor mij de hoofdreden om de Stryd aan te schaffen. En zoals @Krylinck aangeeft werkt dat perfect. Ik heb de Stryd niet gecalibreerd omdat je dat per set schoenen moet doen en op 5 loopjes gebruik ik vier verschillende sets schoenen. Maar ongecalibreerd is de Stryd nog altijd enorm veel preciezer dan GPS (kan even de link niet vinden naar het onderzoek).

Grappig, ik zou niet eens weten hoe de GPS van m'n Fenix 6s presteert, want ik heb die nog nooit gebruikt voor tempo :)

Wat betreft trainen op vermogen. Dat staat nog in de kinderschoenen. Vanuit Stryd bieden ze sinds kort programma's aan die je via TrainingPeaks kunt synchronizeren naar je Garmin. Zelf gebruik ik al bijna vier jaar TrainAsONE en ik heb voor mezelf een excelletje gemaakt waarin ik de tempo's die zij voorschrijven omzet naar vermogen. Deze zet ik vervolgens in het Datarun premium veld van @Frij5fd, zodat ik de TAO-training op vermogen kan afwerken.

Het is bewerkelijk, maar het werkt voor mij en ik heb er echt grote stappen door kunnen zetten. Echt nog wel een hoog tweaker-gehalte om e.e.a. werkend te krijgen dus...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• influenza
KnOeFz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:40:
Stuur mij aub al diie onbetrouwbare 945's en Fenixen maar toe hoor... ik zal ze ver uit jullie buurt houden zodat ze geen fake info aan jullie verstrekken.
Wil niet dat jullie nog langer moeten ergeren aan onbetrouwbare GPS afstanden en tempo weergaves, te hoge hartslagmetingen, achterblijvende hartslagen, VO2 max schattingen die kant nog wal raken of omslagpunt metingen die afwijken van lab metingen...... Dat jullie überhaupt nog vooruit komen
Ik ben erg tevreden hoor met mijn Fenix, super fijn horloge en zou er zo weer 1 nemen. Maar GPS accuraatheid is gewoon niet top. Was met mijn 3 ook niet, maar dat heeft me niet weerhouden een 5X te nemen.

Had ik al gezegd dat de optische hartslagmeting echt dramatisch is? ;) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Dank voor de diverse suggesties ter verbetering :)
xray79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:47:
Staat de GPS opslag wel op 1 seconde ipv smart kan ook schelen. Ik heb op het Garmin forum een discussie gevolgd over instant pace versus average pace.
Check, been there done that.
Tazzios schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:51:
Verder heb ik bij intervallen gps en glonass aanstaan en op mijn scherm altijd rondetempo staan zodat de snelheid minder fluctueert.
Check, staat zo ingesteld. Rondetempo kon de misses niet bekoren... Rondetempo is trouwens wat je te zien krijgt tijdens het gebruik van workouts zoals @xray79 suggereert. Dat maakt het beter, maar zeker als je "onbekende tempo's" loopt zit er nog steeds redelijk wat fluctuatie in.
De grap is een beetje dat ze een soort steady state heeft op 4min/km voor tempowerk. Alles daaronder kan ze ook, maar vergt specifieke aandacht. Dus zonder "cue" af en toe loopt ze alle rondes erg vlak, maar niet op het gewenste tempo :+
elastiek schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:01:
[...]
De inaccurate tempo's onder bladerdek en tussen hoge gebouwen waren voor mij de hoofdreden om de Stryd aan te schaffen. En zoals @Krylinck aangeeft werkt dat perfect. Ik heb de Stryd niet gecalibreerd omdat je dat per set schoenen moet doen en op 5 loopjes gebruik ik vier verschillende sets schoenen. Maar ongecalibreerd is de Stryd nog altijd enorm veel preciezer dan GPS (kan even de link niet vinden naar het onderzoek).

Grappig, ik zou niet eens weten hoe de GPS van m'n Fenix 6s presteert, want ik heb die nog nooit gebruikt voor tempo :)

Wat betreft trainen op vermogen. Dat staat nog in de kinderschoenen. Vanuit Stryd bieden ze sinds kort programma's aan die je via TrainingPeaks kunt synchronizeren naar je Garmin. Zelf gebruik ik al bijna vier jaar TrainAsONE en ik heb voor mezelf een excelletje gemaakt waarin ik de tempo's die zij voorschrijven omzet naar vermogen. Deze zet ik vervolgens in het Datarun premium veld van @Frij5fd, zodat ik de TAO-training op vermogen kan afwerken.

Het is bewerkelijk, maar het werkt voor mij en ik heb er echt grote stappen door kunnen zetten. Echt nog wel een hoog tweaker-gehalte om e.e.a. werkend te krijgen dus...
Thanks voor het delen van de ervaring en jouw werkwijze :) Van hun website kreeg ik de indruk dat het trainen op power en de integratie hiervan al een stukje verder was, vandaar dat ik er specifiek naar vroeg. Duidelijk dat dit nog wat ontwikkeling behoeft. Ze is redelijk handig, maar dit klinkt als een brug te ver :P

Ik google nog even op het verschil in accuraatheid tussen een "reguliere" footpod en de stryd, maar volgens mij ben ik er uit. Allen dank voor de input! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zo, nu al een weekje uit de running (pun intended) met griepklachten (gelukkig negatief getest) en begin me eindelijk weer wat beter te voelen. Wel weer deprimerend dat Trenara vanochend aangaf dat ik helaas mijn gestelde doelen niet meer ga halen. Niet dat ik een hele specifieke eindtijd voor de HM in gedachten had overigens.... dus straks maar weer een nieuw doel. Ik blaf nog steeds meer dan mijn hond dus ik wacht nog maar even met weer hardlopen. Al begint het wel weer onzettend te kriebelen... ( :+ )
Heeft de FR935 ook daadwerkelijke kaarten zoals de F6Pro of alleen breadcrumbs? Ik merk bij mijn Fenix 6s pro dat navigeren inderdaad best veel accu kost en vooral wanneer je het kaartje continue zichtbaar hebt. Bij mij lijkt dat ca. 10% per uur te zijn (maar de 6s heeft een kleinere accu dan de normale 6).
Roozzz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:44:
Check, staat zo ingesteld. Rondetempo kon de misses niet bekoren... R
Als alternatief kun je ook Rolling Average Pace uit de ConnectIQ store proberen. Daar kun je zelf ook met de afstand spelen waarover hij middeld.

Zelf neig ik overigens ook naar de Stryd want mijn tempo-gevoel is ook nog niet zo fantastisch... Misschien dat ik er eentje op marktplaats scoor, ik hoef niet perse winddetectie.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 16:44
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:05:
Heb je ze ook naast elkaar gedragen? Ik heb sinds een tijdje nu alleen een optische, (aangezien mijn oude band stuk was gegaan) en het voornaamste wat ik zie is dat het nu wat piekeriger is, waar het eerst een meer golvende lijn was.

Gisteravond wel een lekker rondje gelopen; Wel in de regen gestart maar na een paar kilometer was het wel weer droog, gelukkig niet al te koud.

Morgen weer een full blast tempo run op de 5km doen; kijken of ik dan onder de 18.00 kan uitkomen...

[ Voor 23% gewijzigd door PaveloW op 15-12-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:44:

Check, staat zo ingesteld. Rondetempo kon de misses niet bekoren... Rondetempo is trouwens wat je te zien krijgt tijdens het gebruik van workouts zoals @xray79 suggereert. Dat maakt het beter, maar zeker als je "onbekende tempo's" loopt zit er nog steeds redelijk wat fluctuatie in.
[...]

Thanks voor het delen van de ervaring en jouw werkwijze :)
Graag gedaan!

Wat betreft gelijkmatige tempo-weergave op het horloge zou je ook kunnen kijken naar het Datarun IQ-field. Daarin kan je namelijk ook instellen dat je je 3, 5 of 10 seconden gemiddelde tempo wilt zien. Zelf heb ik zowel m'n tempo als m'n vermogen op 5s staan en dat geeft een veel gelijkmatiger beeld van je tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
PaveloW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:06:
[...]

Heb je ze ook naast elkaar gedragen? Ik heb sinds een tijdje nu alleen een optische, (aangezien mijn oude band stuk was gegaan) en het voornaamste wat ik zie is dat het nu wat piekeriger is, waar het eerst een meer golvende lijn was.

Gisteravond wel een lekker rondje gelopen; Wel in de regen gestart maar na een paar kilometer was het wel weer droog, gelukkig niet al te koud.

Morgen weer een full blast tempo run op de 5km doen; kijken of ik dan onder de 18.00 kan uitkomen...
Ik draag tegenwoordig een optisch bandje op de onderarm. maar het is een wereld van verschil. Met de polsmeting ben ik bijvoorbeeld nog nooit boven de 160 uitgekomen (bij ene max van rond de 200). Sterker nog hoe sneller ik liep tijdens intervallen hoe lager mijn hartslag. Alleen bij een laag constant tempo klopte de meting enigzins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Tazzios schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:51:
@Xaverius Heb je direct na het rennen de accu vergeleken? Indien ik klaar ben met rennen in deze temperaturen is mijn accu bv 20% en een half uur later, na opwarmen, 30%.
De fenixen zijn van metaal en daardoor worden de accu mogelijk kouder dan de 935.
We waren alweer thuis, daar zat een patatje eten in de auto, 30 minuten rijden en thuis alles neerzetten bij. Ik denk dat het horloge nog niet helemaal weer op "huistemperatuur" was. Overigens gaat ze even de tip om het horloge leeg te trekken doen, ergens bij de 2-4% opladen goed genoeg?
BastiaanN schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
Heeft de FR935 ook daadwerkelijke kaarten zoals de F6Pro of alleen breadcrumbs? Ik merk bij mijn Fenix 6s pro dat navigeren inderdaad best veel accu kost en vooral wanneer je het kaartje continue zichtbaar hebt. Bij mij lijkt dat ca. 10% per uur te zijn (maar de 6s heeft een kleinere accu dan de normale 6).
De FR935 heeft breadcrumbs. Het werkt over het algemeen goed genoeg maar in uitzonderingen is een kaart wel erg handig. Oh ja, mijn vrouw heeft de F6S Pro, smalle polsen hè...

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 16:44
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:09:
[...]

Ik draag tegenwoordig een optisch bandje op de onderarm. maar het is een wereld van verschil. Met de polsmeting ben ik bijvoorbeeld nog nooit boven de 160 uitgekomen (bij ene max van rond de 200). Sterker nog hoe sneller ik liep tijdens intervallen hoe lager mijn hartslag. Alleen bij een laag constant tempo klopte de meting enigzins.
Dat is inderdaad wel erg extreem, dat heb ik gelukkig niet met mijn Forerunner 245, af en toe wel het idee dat hij wat 'achterloopt', maar ik zou eens naar mijn oudere data (met hartslagband) moeten kijken of dat niet altijd al zo was. Weer zo'n €70 voor alleen een band vind ik best wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:46
(jarig!)
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:05:
[...]

Ik ben erg tevreden hoor met mijn Fenix, super fijn horloge en zou er zo weer 1 nemen. Maar GPS accuraatheid is gewoon niet top. Was met mijn 3 ook niet, maar dat heeft me niet weerhouden een 5X te nemen.

Idd GPS is niet accuraat maar goed genoeg voor wat ie moet doen.
Wat ik voornamelijk mis is toch wel cellular. Volgens mij heeft Garmin een Vivoactive 4 uitgebracht met de functie, maar sindsdien is het alweer even stil.

Het hartslag meet je natuurlijk met een band ;)

Wat betrefd een stryd. Ik ren met een 4 paar verschillende schoenen. Is het lastig om zo'n kreng over te zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:07

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend weer een km of 15 af kunnen tikken. Smerig druilerig weer is het, maar voor hardlopen vind ik dat stiekem eigenlijk wel lekker.

Overigens allemaal zonder horloge, borstband of andere gadgets. Ik snap dat het interessant is om je vooruitgang te meten maar ik word er altijd enorm zenuwachtig van en dan ga ik mezelf alleen maar opjagen, vaak helaas met een blessure als gevolg.

Sinds een paar jaar loop ik eigenlijk altijd zonder (nou ja, voor echt lange duurlopen neem ik wel een telefoon mee maar alleen om te kunnen bellen in geval van pech of nood) en voor mij is dat de betere keuze.

Dan maar niet patsen met mijn statistieken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Martiveen schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:24:
[...]
Wat betrefd een stryd. Ik ren met een 4 paar verschillende schoenen. Is het lastig om zo'n kreng over te zetten?
Een maatje van mij heeft volgens mij de complete Nike catalogus in z'n kast staan en die hoor ik er nooit over mopperen in ieder geval :+

Filmpje:
YouTube: Clip Stryd on the Shoe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
[...]
Dat wat in dat filmpje 36 seconden duurt, doe je in werkelijkheid binnen 3 tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
[...]

Idd GPS is niet accuraat maar goed genoeg voor wat ie moet doen.
Wat ik voornamelijk mis is toch wel cellular. Volgens mij heeft Garmin een Vivoactive 4 uitgebracht met de functie, maar sindsdien is het alweer even stil.

Het hartslag meet je natuurlijk met een band ;)

4 paar maar!? Ik wissel een paar of 6 en dat wisselen duurt een tel of 10 als je onhandig bent 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 13:07
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:06:
[...]

4 paar maar!? Ik wissel een paar of 6 en dat wisselen duurt een tel of 10 als je onhandig bent 😬
Wat is het nut van zoveel schoenen?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Jampot007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:29:
[...]

Wat is het nut van zoveel schoenen?
Uhh zoiets: :9

Trail schoenen voor off road
snelle lichte schoenen
Duurloopschoenen
Spikes voor op de baan
Carbon "wedstrijd" schoenen

En dan faseer je de oude langzaam uit voordat je volledig over gaat over op nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Bestaat er zoiets als te veel schoenen? :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:41:
Bestaat er zoiets als te veel schoenen? :+
Ideale aantal is n+1 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:04
in ieder geval meer dan je fietsen hebt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-07 15:36
Ik zit aan n+1 en moet eerst nog mijn reservepaar in roulatie brengen, voordat ik de Saucony Endorphin Speed mag aanschaffen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Wederom een slakkentempo rondje. Voor de variatie wat loopscholing toegevoegd. M'n hartslag wel over de top soms terwijl het prima aanvoelde. Misschien ook wel het probleem van kou een hartslag op pols.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Mijn trainer heeft zojuist mijn schema voor de marathon in TrainingPeaks gezet! 😱 Ik loop al maanden 240km per maand maar dit is toch wel andere koek hoor. Steeds in 4 weken naar een testrun of wedstrijd toe met best veel trainingen (deels) in marathontempo. Veel flexibiliteit/lenigheid ook. Ik twijfel nog een beetje over het streeftempo. In oktober 1:34:42 gelopen op een halve (geen wedstrijd), maar had wel wat sneller gekund. Is 3:10 dan haalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
AppieR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:11:
Mijn trainer heeft zojuist mijn schema voor de marathon in TrainingPeaks gezet! 😱 Ik loop al maanden 240km per maand maar dit is toch wel andere koek hoor. Steeds in 4 weken naar een testrun of wedstrijd toe met best veel trainingen (deels) in marathontempo. Veel flexibiliteit/lenigheid ook. Ik twijfel nog een beetje over het streeftempo. In oktober 1:34:42 gelopen op een halve (geen wedstrijd), maar had wel wat sneller gekund. Is 3:10 dan haalbaar?
Ja, je hebt nog 16 seconden speling! 😉.

Lijkt me redelijk ambitieus. Volgens mij zit je gemiddeld toch al snel aan 2x je halve marathontijd + 10-20 minuten afhankelijk van hoe je het verval binnen de perken kunt houden. Ken wel wat dames die een hele in ongeveer 2x hun halve marathontijd lopen, maar die verdenk ik ervan de halve een stuk harder te kunnen lopen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:36:
[...]

Uhh zoiets: :9

Trail schoenen voor off road
snelle lichte schoenen
Duurloopschoenen
Spikes voor op de baan
Carbon "wedstrijd" schoenen

En dan faseer je de oude langzaam uit voordat je volledig over gaat over op nieuwe
Precies!

2-3 paar trailschoenen want geen enkele trailschoen doet het goed op elke ondergrond 😬
Schoenen voor wat langer werk
Schoenen voor op de baan
Lichtere trainers/wedstrijdschoenen

Denk dat ik met 6 aan de lage kant heb ingezet eigenlijk 😜.

Dit is voor veel mensen overkill natuurlijk, maar minimaal 2 paar voor de afwisseling is zeker geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Dan moet je nog wel flinke stappen maken. Het is wel een realistisch doel als je een stuk sneller wordt. Ik zou denken dat je wel rond de 1:30 moet gaan lopen. Ligt wel een beetje aan je aanleg en hoe specifiek/veel je traint. In principe moeten de eerste 30km van de marathon best makkelijk aanvoelen. Maar dat betekent niet dat t in de training ook makkelijk is, dus als je een lange duurloop met een stuk marathontempo hebt dan mag dat best pijn doen 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54
Roozzz schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:34:
Zijn er hier mensen met ervaring met een footpod? Nog do's of dont's?
Ik heb jarenlang met een footpod van Garmin gelopen en doe dat nog steeds. Een geijkte footpod is een stuk preciezer dan GPS, vooral bij tempowisselingen. Wel raad ik aan om de footpod te ijken, ook wanneer je een nieuw paar schoenen hebt. IJken doe je door een gemeten afstand te lopen, bijvoorbeeld over een atletiekbaan of langs hectometerpaaltjes van een provinciale weg. Ijk niet op basis van GPS? Als er een fout zit in die GPS-meting, dan is elke meting via de footpod ook meteen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Weinig ervaring met marathons maar neem aan dat je marathontempo toch redelijk comfortabel aan moet voelen als je het uiteindelijk 42.2 km vol moet houden. Dus dat het in trainen waarbij je het veel minder lang loopt geen probleem hoeft te zijn.

Verder vind ik net als de rest hier het tempo verschil tussen hm en m vrij klein, zelf wil ik binnenkort proberen om 1:25 op de hm te lopen maar denk dat deze tijd niet voldoende is om een hele onder de 3 uur te lopen (wat ik ook nog ooit van plan ben :) ) maar het tempo wat hierbij hoort voelt inmiddels wel comfortabel aan nu alleen nog wat langer volhouden...

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-12-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Die 1:34 op de halve was niet ideaal (2x door de modder langs een trekker, 7km stijf tegen de wind in langs de snelweg, geen andere lopers) en ik denk dat in een wedstrijd 1:30 mogelijk zou zijn geweest. Daar komt die 3:10 dus een beetje vandaan. Maar het is mijn eerste marathon ooit, dus misschien moet ik niet te hard van stapel lopen. Gelukkig heb ik nog 4 maanden, ik zie wel hoe het loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
AppieR schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:12:
Die 1:34 op de halve was niet ideaal (2x door de modder langs een trekker, 7km stijf tegen de wind in langs de snelweg, geen andere lopers) en ik denk dat in een wedstrijd 1:30 mogelijk zou zijn geweest. Daar komt die 3:10 dus een beetje vandaan. Maar het is mijn eerste marathon ooit, dus misschien moet ik niet te hard van stapel lopen. Gelukkig heb ik nog 4 maanden, ik zie wel hoe het loopt.
Ja, je kan er natuurlijk ook voor kiezen om 'm gewoon uit te lopen en de ervaring op te doen. Maar 3:10 is best een ambitieus doel!

Ik zou zeker een paar testjes inbouwen om te weten waar je staat. En als 't kan een paar keer over de 30km te gaan (ik doe dat zelf het liefst minstens 1 keer per week, maar ben 't inmiddels gewend). En oefenen met voeding tijdens je lange duurlopen. Iedereen is verschillend, sommige mensen lukt 't met vrijwel niets de marathon uit te lopen, maar de meeste mensen (inclusief ikzelf) hebben behoorlijk wat nodig. Dit moet je ook oefenen.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:02:
[...]

Weinig ervaring met marathons maar neem aan dat je marathontempo toch redelijk comfortabel aan moet voelen als je het uiteindelijk 42.2 km vol moet houden. Dus dat het in trainen waarbij je het veel minder lang loopt geen probleem hoeft te zijn.

Verder vind ik net als de rest hier het tempo verschil tussen hm en m vrij klein, zelf wil ik binnenkort proberen om 1:25 op de hm te lopen maar denk dat deze tijd niet voldoende is om een hele onder de 3 uur te lopen (wat ik ook nog ooit van plan ben :) ) maar het tempo wat hierbij hoort voelt inmiddels wel comfortabel aan nu alleen nog wat langer volhouden...
Voor mij is marathontempo meestal niet zo comfortabel behalve de eerste 10km van de marathon zelf. Mijn marathontempo ligt ergens onder de 3:40/km (denk ik) maar ik vind 4:00/km en sneller al niet meer zo heel comfortabel.

Ook hier ligt 't een beetje aan je waar je talent ligt (kortere of langere afstanden), hoe specifiek je traint, en natuurlijk heel veel andere dingen. Augustus 2015 liep ik 1:25, en in september 2:59. Een jaar later liep ik 1:22 en 3:05. Vervolgens duurte het tot vorig jaar voordat ik weer onder de drie uur kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:46
(jarig!)
influenza schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:06:
[...]

Ojee heb ik een wedstrijd ver plassen met aantal schoenen ontketent :p
Heb stiekem ook nog een wedstrijd paar liggen en ook nog 4 paar die ik eigenlijk niet meer draag.
Probeer ook wel te vermijden dat ik uiteindelijk een schoen na 3 jaar weggooi omdat ik ze te oud zijn. En bijkomend voordeel is dat ik wat vaker nieuwe schoenen kan uitzoeken.
Ben eigenlijk nog wel opzoek naar een schoen specifiek voor de wat langere afstanden.. Hebben jullie daar nog een speciaal paar voor? Of is dat meestal de dagelijkse schoen die je dan pakt?

@AppieR een heel prettige marathon training om kilometers te maken en om te kijken of het marathon tempo te doen is. Is :
* 45 minuten rustig
* 45 minuten beoogd marathon tempo
* 45 minuten rustig (Liever iets sneller dan de eerste rustig)
Heb deze training 3 keer gedaan voor m'n eerste en enige marathon en ben helemaal naar de getvers gegaan. Maar de trainingen werden wel steeds makkelijker. Hierdoor had ik uiteindelijk ook de vertrouwen om ipv 4:20 met 4:15 te openen. Als de 45 minuten blokken wel lukken kan je gaan voor 50 minuten. Het gaat er voornamelijk ook om dat je weet hoe het is om drie uur + op je poten te staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Martiveen op 16-12-2020 09:15 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 382 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.