LANG VERHAAL, HOU VOL 
Zo, ik kom ook weer even buurten. Eigenlijk nog het enige topic op het forum dat ik nog bezoek.
Geen idee of ik het al had gezegd maar ik en mrs. Xaverius doen mee aan de Duivelse Uitdaging maar dan het instapmodel. Specifieke afstanden met een totaal van 444 km tussen 7 november en 31 december. Eén run per dag en je mag een kortere afstand wegstrepen met een langere activiteit. (nog duidelijk?)
De afstanden zijn 1 t/m 21, 25, 30, 42, 50 en 66 km. Nu heb ik de marathonafstand gelopen met de MST trail Zutphen - Ruurlo met een tussenstop bij de AH in Vorden voor wat extra drinken en wat eten. Leuk loopje.
Maar gisteren was het tijd voor de 66 kilometer. Wellicht dat sommige het kunnen herinneren dat ik vorig jaar maart bij 52 km ben uitgestapt bij de Vuurtorentrail 64km dus het is wel een dingetje. Goed, gezien er geen wedstrijden zijn heb ik het bos bij Loenen als basis gepakt en daar drie ronden gemaakt op "afstandmeten" want zo kan ik in één activiteit toch navigatie gebruiken tot het einde. In één ronde van 66km lukt mijn FR935 dat niet want dan zijn het te veel punten. Gelukkig kan je tijdens een activiteit een nieuwe navigatie starten.
Ronde 1: ik startte met mrs. Xaverius, dat wilde ze graag omdat het nog iets donker was. Maar mijn lichaam vertelde me al bij het opstaan dat het een zware dag zou worden en dat bleek want ik vond haar tempo wel comfortabel, normaal wil ik altijd ietsje sneller. We hebben de hele ronde samen uitgelopen en kwamen weer terug bij de auto die als VP diende.
Ronde 2: na 3 kilometer wilde ik toch versnellen dus daar ging ik. Een tijd liepen we niet zover uit elkaar maar mijn benen voelden wel soepeler aan op dat iets hogere tempo. Mijn voeten voelden alleen niet zo lekker in mijn schoenen. De eerste keer dat mijn La Sportiva Bushido me niet lekker zaten. En na 45km kwam ik zo weer uit bij de VP/auto en ben ik mijn schoenen gaan wisselen met mijn Salomon S/LAB2.
Ronde 3: de frisse Salomons voelden direct goed. Het is een voor mij problematisch model want vaak krijg ik na 15-20km last van mijn hak in dit model. Maar deze keer liepen ze geweldig, juist de support die ik nodig had. Onderweg nog even gekletst met een hondeneigenaar die wat moeite had zijn beestjes rustig te krijgen. Ze mochten even aan mij ruiken (zal lekker fris geweest zijn) en we kletsten wat. Hij loopt tot 20km en had wel interesse in een racevest dus ik gaf mijn ervaring hierover en ging daarna weer op pad.
Uiteindelijk ben ik vlak voor de finish omgedraaid om de mrs tegemoet te lopen en zo samen naar de finish te gaan. Ik gokte er op dat ze wel op 66km uit zou komen maar bij de parkeerplaats moest ze nog 600 meter. Ik ben daarop naar de patatkraam gegaan terwijl zij die 600m liep en heb alvast twee patat besteld. Direct even beginnen met energie aanvullen toch?
Al met al was het een zware tocht, best hard werken en toch nog redelijk goed over de finish gekomen ondanks dat ik af en toe tussendoor gewandeld heb (grotendeels "heuvelop" enkele keer vlak in zanderige ondergrond). En vandaag gaat het eigenlijk best goed. Ja, ik voel mijn benen ietsjes maar het valt mij nog mee. Ik kwam beter uit bed dan
Frank Futselaar na zijn marathon Valencia in ieder geval.
Mijn afstand PR is nu van 52km naar 69km gegaan en ik ben tevreden. Gisteren dacht ik nog, is een 70k wel mijn afstand? Vandaag denk ik van, misschien gewoon nog een keer proberen!
Ik ga een aantal keer per jaar naar de sportmasseur en vaak is dat als er een lange afstand aan zit te komen. Liefst een weekje er voor zodat je daarna nog even kan bijkomen. Vaak merk ik het in de volgende training nog wel namelijk.