Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

GSX-MAN schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:03:
Ik ben trouwens wel altijd gespannen als ik met anderen ga sporten. Kan ik het bijhouden, kan ik het waarmaken?
Ik vind het juist fijn. Zowel trainen in groepsverband, als een duurloop met m'n loopmaatje.
Zelf heb ik nogal vaak last van een zwak zieltje namelijk, dan is het fijn om je aan een ander te kunnen "optrekken".

In geen van beide gevallen laat ik me verleiden tot wedstrijdjes trouwens. Ik doe gewoon wat goed voelt en heb geen ambities om altijd op kop te lopen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:19
GerGio schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:18:
Net na middag even gelopen, dit keer was het misschien niet helemaal mijn middag. Het ging gewoon niet zo lekker. Ik had het onwijs koud en kreeg het maar lastig warm. Het was toch weer 5.5 kilometer. Nu zit ik weer achter mijn Pc relax te werken met het goed gevoel want ondanks dat het weer echt niet best was, ben ik toch geweest.

Onder het motto; beter een slecht rondje dan geen rondje
Het was ook best fris, heb zelf mijn eerste rondje gelopen van het nieuwe HM voorbereidingsprogramma na gisteren en vanochtend eerst wat oefeningen gedaan te hebben. 7km in de pocket, idee was dat ik 4m52 zou doen maar was vanwege de kou harder aan de slag om het warm te krijgen/houden, dus eindigde op 4m25 (met een hartslag rond de 150 - 155 in plaats van 140 - 145). Wel weer lekker gelopen uiteindelijk, geeft altijd een goed gevoel :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36
Zo, m'n 2e run zit erop! Ging echt al een stuk beter als de eerste keer.. En de elastische belt van de action werkt super. Alles past er in, schuift niet heen en weer en je voelt niet dat je hem om hebt. Als goedkope, maar goedklinkende en goedzittende oordopjes kan ik deze aanbevelen:

https://www.amazon.nl/Sou...dpeats%2Caps%2C269&sr=8-1

Hier zitten memory foam eartips bij die tijdens het rennen goed blijven zitten

En de app van Evy werkt trouwens fantastisch!

[ Voor 3% gewijzigd door powermarcel10 op 09-12-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Horla schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:13:
Nu is de age grading van de atletiek wel redelijk slecht (toch op de piste bij de meerkamp). Ik doe zelf meer dan 30 jaar aan atletiek (vroeger heel intensief, de laatste jaren maar af en toe) maar ben bij de "masters" (35+) nog altijd Belgische top. Nu is het toch zo dat vanaf er iemand met een beetje niveau meedoet bij de 45+, hij mij altijd gaat verslaan ook al ben ik naar verhouding (in mijn 35+ categorie) een stuk beter.

Een andere mogelijkheid is dat ik het/mijn niveauverlies voor binnen 10 jaar serieus onderschat :+
Het blijft een model natuurlijk, en dus zeker niet helemaal correct... Maar beter heb ik ook weer niet gevonden tot nu toe.

Als ik bij http://www.mastersathletics.net/index.php?id=2595 over 5km voor iemand van 35 16:00 minuten invoer, geeft dat 'national class' age grade 80%.
Iemand van 45 hoeft maar 17:13 te lopen voor 80%, en dat is.... Best een heel groot verschil.

Ik heb zelf een maximum van 71% gelopen (19.21 een paar jaar terug), en de stap naar 80% is best groot ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
77,35% met m'n 3km PR. Is denk ik wel reëel. Overigens heb je twee Nederlandse natuurkundigen die deze gegevens ook echt bijhouden en op basis daarvan sommige mensen adviseren om eens deel te nemen aan een NK, masters van 50+ bijvoorbeeld dus. Kan even niet zo gauw hun website terugvinden helaas.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:25
@Ronald Tja, het blijft maar een tool hé. Je hebt geen idee of er een wetenschappelijke basis achter zit. Je zou bv denken dat de punten bij een decathlon gebaseerd zijn op een bepaalde formule of vergelijking tussen de nummers. Dat is echter niet het geval. In 1984 hebben ze gewoon bepaald dat de WR's van de nummers in die tijd allemaal ongeveer 1000 punten waard waren.

Ter info: met de prestatie waarmee ik nationaal kampioen werd bij de +35 krijg ik een percentage van 77.78% en daarmee stond ik 21ste op de Europese ranking. Volgens die tool is dat echter nog niet eens national level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:36
Pathogen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:18:
Gheh, de Marathon... Daar ga ik voorlopig niet meer aan denken hoor! Ergens in mijn achterhoofd zit nog wel de wil om er voor mijn 40e eentje te lopen, maar of dat echt gaat gebeuren...
Het gevoel om duurlopen van 2u te kunnen doen was wel heerlijk. Daar zou ik graag weer komen!

Hier is het momenteel een worsteling om m'n oefeningen te blijven doen. Ik wil het zeker nog niet opgeven en doe op dit moment gewoon elke keer als ik wél aan oefenen toekom de eerstvolgende "dag" die ik nog niet gedaan heb.
En als ik weer wil gaan lopen, dan heb ik toch écht die basis nodig (vind ik zelf) dus blijven oppakken is het credo :Y
Hier het zelfde probleem. Gaat een tijdje goed en dan versloft het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Omdat ik vandaag eigenlijk niet echt een idee had wat ik wilde doen uiteindelijk maar gewoon een paar tempoblokken in mijn 10km gegooid.

Viel niet tegen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 19:38

Fisico

by Fabian

Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:55:
Met 1 gefaalde marathon krijg ik ook wel af en toe de vraag wanneer ik nu is de 42.2km ga lopen, aangezien ik met de trainingen die ik nu doe uitlopen wel mogelijk is.
Die vraag is wel herkenbaar. Ik heb er eentje gelopen en de uitkomst was niet helemaal het plan maar wel de reeële verwachting. Inmiddels ben ik twee jaar later eindelijk echt blessurevrij en nu komen die vragen dus weer terug. Mensen verwachten ergens dat je er blijkbaar meer gaat lopen als je bent begonnen. Terwijl het inderdaad een verschrikkelijke bak aan tijd kost om het goed te doen. Want als ik het half wil doen dan loop ik wel een halve. Ik zou ook liever nog eens een snelle goede halve lopen dan nog een keer een hele. Maar wie weet komt het er nog eens van.

Na de marathon was ik echt een week helemaal naar de vaantje, maar dat was meer door blaren en loszittende nagels dan door de loop zelf. Een supersnelle 10k kan harder aankomen en doet in ieder geval een deel van de tijd meer pijn. Bij de marathon is het net als bij een lange rit op de racefiets op een zeker moment gewoon op.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:38
Krylinck schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:10:
77,35% met m'n 3km PR. Is denk ik wel reëel. Overigens heb je twee Nederlandse natuurkundigen die deze gegevens ook echt bijhouden en op basis daarvan sommige mensen adviseren om eens deel te nemen aan een NK, masters van 50+ bijvoorbeeld dus. Kan even niet zo gauw hun website terugvinden helaas.
Dat zijn Ron van Megen en Hans van Dijk, van hetgeheimvanhardlopen.nl.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Mag ik tussen door even opmerken dat dit misschien wel het meest positieve forum is van heel tweakers. Ik geloof niet dat ik ooit een forum heb gezien waarbij zoveel mensen duimpjes gaven en duimpjes kregen. Wat een heerlijke sfeer

Wilde ik gewoon even gezegd hebben :)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
GerGio schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:45:
Mag ik tussen door even opmerken dat dit misschien wel het meest positieve forum is van heel tweakers. Ik geloof niet dat ik ooit een forum heb gezien waarbij zoveel mensen duimpjes gaven en duimpjes kregen. Wat een heerlijke sfeer

Hier, een duimpje voor je opmerking ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
mrwolf schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:46:
[...]

Hier, een duimpje voor je opmerking ;)
Idd makkelijk scoren dit. 8)
@GerGio het wordt koud buiten. We moeten elkaar een beetje motiveren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56

Slijmbal!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
elastiek schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:25:
[...]

Dat zijn Ron van Megen en Hans van Dijk, van hetgeheimvanhardlopen.nl.
Dat.... Is een interessante site!

Toen ik in Engeland woonde was ik evenementcoördinator van Lancaster parkrun. Elke week gratis 5km op tijd... In een nogal heuvelachtig park... Er zat een goede 110m klim in, bochten, mix van asfalt en gravel pad (met vaak stukken modder).
(parkrun is officieel ook in Nederland *O* , al zijn er maar 1 of 2 weken geweest -O- vrijwilligers (of gewoon info) om een evenement op te zetten omgeving Heerhugowaard, DM!)

Ik was daar 1:20-1:30 trager dan op vlak asfalt.... Ongeveer precies wat hun rekentool voor rekent... Lijkt er op dat ze weten waar ze over praten (Ook lijken ze iets wat lijkt op age grading te gebruiken... Ik denk dat we geen betere benadering gaan vinden)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krylinck
@Ronald ik gebruik een wattagemeter tijdens het hardlopen en daarmee heb ik ook het eBook van die twee. Ze weten inderdaad echt goed waar het over gaat en zoals ik al aanhaalde, zorgen sommige van hun tools er dus nog voor dat mensen - die het niet van zichzelf beseften dat ze het kunnen - ineens op een NK staan en daar super presteren. Ze hebben een age grade calculator op hun website en houden het ook van je bij als je lid bent van hun online clubje. En zo nog heel veel meer.

Ik heb veel van ze geleerd, ondanks dat ik de beginselen van het hardlopen en het menselijk lichaam al een tijdje voorbij ben, zeg maar.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:32

Secsytime

Automagisch

Martiveen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:40:
[...]

Idd makkelijk scoren dit. 8)
@GerGio het wordt koud buiten. We moeten elkaar een beetje motiveren :)
Vind de kou wel lekker, zolang het niet hard waait of ook regent :p.. makkelijk de warmte kwijt!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online

Zal wel een gewenning zijn vanuit Strava (y)
Fisico schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:59:
[...]

Die vraag is wel herkenbaar. Ik heb er eentje gelopen en de uitkomst was niet helemaal het plan maar wel de reeële verwachting. Inmiddels ben ik twee jaar later eindelijk echt blessurevrij en nu komen die vragen dus weer terug. Mensen verwachten ergens dat je er blijkbaar meer gaat lopen als je bent begonnen. Terwijl het inderdaad een verschrikkelijke bak aan tijd kost om het goed te doen. Want als ik het half wil doen dan loop ik wel een halve. Ik zou ook liever nog eens een snelle goede halve lopen dan nog een keer een hele. Maar wie weet komt het er nog eens van.

Na de marathon was ik echt een week helemaal naar de vaantje, maar dat was meer door blaren en loszittende nagels dan door de loop zelf. Een supersnelle 10k kan harder aankomen en doet in ieder geval een deel van de tijd meer pijn. Bij de marathon is het net als bij een lange rit op de racefiets op een zeker moment gewoon op.
Hier was het gelukkig niet zo erg dat ik er zolang last van heb gehad, maar mooi dat je weer hersteld bent.
Timmert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:22:
[...]

Ik vind het juist fijn. Zowel trainen in groepsverband, als een duurloop met m'n loopmaatje.
Zelf heb ik nogal vaak last van een zwak zieltje namelijk, dan is het fijn om je aan een ander te kunnen "optrekken".

In geen van beide gevallen laat ik me verleiden tot wedstrijdjes trouwens. Ik doe gewoon wat goed voelt en heb geen ambities om altijd op kop te lopen eerlijk gezegd.
Hier gisteren ook na lange tijd weer is in een groepje getraind op het werk. Door het bijna fulltime thuiswerken komt het er niet meer veel van.

Maar hier doen we er wel wat wedstrijd elementjes in aangezien we goed aan elkaar gewaagd zijn.
Dus waren naar een atletiekbaan gelopen om even 400m vol gas te doen. Na 350m aan kop te hebben gelopen komen de andere 2 mij daar net voorbij en kon niet echt meer aanhaken, maar was wel weer lekker :)

Het laatste gedeelte doen we ook altijd een tandje extra dus ik kon ze nu terugpakken omdat ze bij de 400m geen kopwerk gedaan hebben >:) dus het tempo de laatste kilometers maar is opgevoerd naar <4:00/km

Zo is de ene sneller op de kortere en de andere sneller op de langere afstanden.

Alleen balen dat ik m'n nieuwe tel nog niet ingesteld had dat ie de workout niet goed kon opslaan dus moest er nu 1tje lenen van een mede loper voor op strava :)
GerGio schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:53:
[...]

Ja mijn bucketlist dingetje bevat iets meer dan alleen die marathon 8)7 Dan komt er ook nog 3.8km zwemmen en 180km fietsen bij
Afgelopen zomer is een keer op een dagje een hm gelopen 2.5km gezwommen en 90km gefietst met wat pauzes tussendoor om goed te eten, maar aan het dubbele van dat moet ik echt nog niet denken 8)7

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 16:12
Krylinck schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:10:
Waarschijnlijk bedoel je Hans van Dijk en Rond van Megen, de auteurs van "Het Geheim van Hardlopen".

Edit: elastiek was me voor.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:23:

[...]

Afgelopen zomer is een keer op een dagje een hm gelopen 2.5km gezwommen en 90km gefietst met wat pauzes tussendoor om goed te eten, maar aan het dubbele van dat moet ik echt nog niet denken 8)7
Nou om eerlijk te zijn staat het op mijn bucketlist. Dat betekend dat het nu een doel is. Wat al meer is dan een jaar geleden want toen was het een idee. Ik ben het aan het onderzoeken wat ik hiervoor moet doen. Er zal wel onwijs veel tijd in gaan zitten maar dat is niet erg. Ik wil hem eigenlijk binnen 2 jaar doen maar dat kan ook een jaar uitgesteld worden. Ik heb ooit een kwart gedaan en dat was best leuk.

Een halve marathon is ook een doel maar wel een met een kortere die zal ik in maart doen. Ik ga er van uit dat dat wel gaat lukken alleen weet ik niet helemaal welke tijd ik ga lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hardlopers zijn gewoon hele lieve mensen *; O+ <3

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pwoh, gister eigenlijk tijd voor Interval #2 maar mijn rechterscheenbeen zegt nee |:(

De spierpijn in mijn vastus voelt een stuk normaler aan. Geen onbekend euvel in elk geval, al wel eens eerder gehad met lange wandelingen in zwaar bergachtig terrein maar wel een beetje een domper zo kort in mijn goede voornemens -O-

Gelukkig bemerk ik al wel dat de pijn wegtrekt, ik hoop zondag pijnvrij te zijn, dan begin ik met wel weer even met interval #1.

@powermarcel10 goed bezig joh d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:11:
[...]

Hardlopers zijn de enige mensen op Tweakers die wél tegen daglicht kunnen ;) :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:25:
[...]

Hardlopers zijn de enige mensen op Tweakers die wél tegen daglicht kunnen ;) :P
En anders meet hun noxgear doen alsof ze het noorderlicht zijn *O*

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:04
Poekie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:11:
[...]

Dit forum is de bevestiging van de stelling van Rutger Bregman

Maar het klopt wel dat het wederzijdse respect hier de bovenhand heeft, het maakt dat zelfs gestopte lopers nog blijven meelezen 8)

Speaking of which, er gloort een sprankje hoop aan de horizon. Scheur in de quadriceps is goed geheeld en het nieuwe spierweefsel was goed zichtbaar bij de laatste (pret)echo. Maar de artrose in de rechterknie gaat uiteraard niet meer weg. Maar dat weerhoudt me niet om de fysio te vragen of en hoe ver eventueel misschien een stukje hardlopen een toekomstige optie is. Zijn antwoord: als ik zie wat jij allemaal nog deed met die blessure, dan maakt het niet zoveel uit wat ik zeg. Maar als je enigszins verantwoord wil proberen dan wacht je tot de lunges (1 van de dagelijkse fijne oefeningen) rechts net zo stabiel gaan als links. Twee maanden geleden durfde ik rechts nog helemaal niks te doen, nu gaat het voorzichtig een stapje vooruit. Ik heb me voorgenomen naar hem te luisteren en het als motivatie te gebruiken voor die dagelijkse ellende van squat-varianten, die lunges en al die core zooi.

Mijn goede voornemen: ergens in 2021 ga ik de loopschoenen weer onderbinden, al is het incidenteel (25km+ per week gaat het sowieso niet meer worden)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Frenz64 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:40:
[...]

Dit forum is de bevestiging van de stelling van Rutger Bregman

Maar het klopt wel dat het wederzijdse respect hier de bovenhand heeft, het maakt dat zelfs gestopte lopers nog blijven meelezen 8)

Speaking of which, er gloort een sprankje hoop aan de horizon. Scheur in de quadriceps is goed geheeld en het nieuwe spierweefsel was goed zichtbaar bij de laatste (pret)echo. Maar de artrose in de rechterknie gaat uiteraard niet meer weg. Maar dat weerhoudt me niet om de fysio te vragen of en hoe ver eventueel misschien een stukje hardlopen een toekomstige optie is. Zijn antwoord: als ik zie wat jij allemaal nog deed met die blessure, dan maakt het niet zoveel uit wat ik zeg. Maar als je enigszins verantwoord wil proberen dan wacht je tot de lunges (1 van de dagelijkse fijne oefeningen) rechts net zo stabiel gaan als links. Twee maanden geleden durfde ik rechts nog helemaal niks te doen, nu gaat het voorzichtig een stapje vooruit. Ik heb me voorgenomen naar hem te luisteren en het als motivatie te gebruiken voor die dagelijkse ellende van squat-varianten, die lunges en al die core zooi.

Mijn goede voornemen: ergens in 2021 ga ik de loopschoenen weer onderbinden, al is het incidenteel (25km+ per week gaat het sowieso niet meer worden)
@Frenz64 Goed je hier weer te zien!! En tof dat je weer het vooruizicht hebt om de schoenen onder te gaan binden!! d:)b

tips voor New York

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 19:38

Fisico

by Fabian

Tinusvolkel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:23:

Hier was het gelukkig niet zo erg dat ik er zolang last van heb gehad, maar mooi dat je weer hersteld bent.
Dat is wel een heel heftig verhaal. Ik raakte ongeveer een maand voor de marathon geblesseerd aan een spier die voor de stabiliteit in je been zorgt. Deze loopt van heupbot via de bil richting je knie. Na een korte rust heb ik de singelloop in Utrecht gelopen en daar schoot het er echt in na 5 km en heb de 10km toen gelopen in een nieuw PR. Want de marathon die ging toch niet meer lukken. Alleen wonder boven wonder trok de pijn weg en heb ik hem dus wel gelopen. Alleen wel met een ruime maand amper kilometers en 27km als langste loop. Dat ging best goed tot 22 km, toen zakte ik door het schema en vanaf 25 km kwam de blessure terug en vanaf 30km had het niet echt iets meer met hardlopen te maken. Ik ging van onder de 3:30 naar net aan 3:44.

Uiteindelijk twee jaar lang op en af naar de fysio met klachten links en dan weer rechts. Ook deze zomer toch weer de overbelasting op dezelfde plek. Dus het blijft gevoelig maar ik geloof dat ik nu de balans gevonden heb. Nu de zin nog om het aantal kilometers weer richting een halve op te bouwen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36

Eens! Wat een warm bad! Ik voel me echt oprecht gemotiveerd om door te zetten nu, en het is fijn dat ik weet dat er een plek is waar ik terecht kan met vragen. Thanks guys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20

Pathogen

Shoop Da Whoop

Check, gestopte loper hier! Mijn drempel om mee te lezen en te posten hier is nooit de mentaliteit geweest, die is echt ronduit geweldig in het Hardlopen topic.
De afgelopen tijd ben ik er vooral tussenuit geweest omdat ik niet achter een PC zat :P ik ben nog steeds niet zo van het forumposten en -lezen op de telefoon al doe ik het wel af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
@Pathogen je bent niet zo van het posten, maar je hebt wel een karmabadge van dit topic? Haha.

Strava

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20

Pathogen

Shoop Da Whoop

Krylinck schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:39:
@Pathogen je bent niet zo van het posten, maar je hebt wel een karmabadge van dit topic? Haha.
Ik ben niet zo van het posten via telefoon :P die karma heb ik in de afgelopen jaren wel bij elkaar gesprokkeld ;)
Meestal check ik Tweakers op het werk, en ik heb van juni t/m oktober dit jaar thuis gezeten zonder werk dus tja...
EDIT: en niet te vergeten van augustus 2019 tot februari 2020 ongeveer.

[ Voor 7% gewijzigd door Pathogen op 10-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Krylinck schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:39:
Ik mag wel stellen dat @Pathogen de status topic-meubilair dik, dubbel en dwars heeft verdiend :P

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 10-12-2020 13:23 ]

tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:10
Ik ben nu ook al een tijd aan het hardlopen en ik lees hier af en toe ook mee. Vooral omdat ik verder wil in mijn ontwikkeling en dan is het erg leuk om de verhalen/ervaringen hier te lezen en dat motiveert weer.

Op dit moment is mijn doel 10k onder de 40:00 min. 5k onder 20 min lukt al wel, maar dat extra stapje naar de 10k is op dit moment nog iets te hoog gegrepen. Waarschijnlijk loop ik te weinig per week, waardoor het meer stabiel blijft qua tempo. Dat is nu 20 km per week gemiddeld + een ultimate frisbee training.

• GSX-MAN
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Ja, viel me ook meteen op. Fijn, iedereen benadert de sport en elkaars inspanningen lekker positief.

Ik hoop zondag weer te kunnen lopen, liefst meer dan 10 km om weer wat afstand op te gaan bouwen. Het zou echt gaaf zijn als ik volgend jaar de Zevenheuvelenloop weer kan doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heb sinds gisteren toch een last van een pees aan de achterkant van mijn linkerknie. Weet totaal niet welke spier of pees dat het is. Wanneer je de voeten vlak op de grond zet met knie in een hoek van 90 graden voel je aan de onderkant van je dijbeen een pees op spanning komen (buitenkant been). Deze doet sinds gisteren pijn, vandaag alleen maar meer pijn gaan doen. Nu verwacht ik dat ik afgelopen dinsdag tijdens het lopen een verkeerde beweging heb gemaakt om misschien iets te veel heb belast.

Alleen staat er voor vanavond weer een training op het programma. Nu is het natuurlijk de vraag. thuisblijven en de spier rust geven, of toch gaan lopen met de gedachte dat het goed is om deze in beweging te houden.

Het is overigens niet zo dat 't superveel pijn doet, meer een zeurend gevoel, vooral als je opstaat en dan gaat lopen. Maar eenmaal in beweging valt het allemaal wel mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 10-12-2020 14:30 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Calitomnication schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:29:
Heb sinds gisteren toch een last van een pees aan de achterkant van mijn linkerknie. Weet totaal niet welke spier of pees dat het is. Wanneer je de voeten vlak op de grond zet met knie in een hoek van 90 graden voel je aan de onderkant van je dijbeen een pees op spanning komen (buitenkant been). Deze doet sinds gisteren pijn, vandaag alleen maar meer pijn gaan doen. Nu verwacht ik dat ik afgelopen dinsdag tijdens het lopen een verkeerde beweging heb gemaakt om misschien iets te veel heb belast.

Alleen staat er voor vanavond weer een training op het programma. Nu is het natuurlijk de vraag. thuisblijven en de spier rust geven, of toch gaan lopen met de gedachte dat het goed is om deze in beweging te houden.

Het is overigens niet zo dat 't superveel pijn doet, meer een zeurend gevoel, vooral als je opstaat en dan gaat lopen. Maar eenmaal in beweging valt het allemaal wel mee.
Vervelend. Misschien een beetje afhankelijk van het soort training of je moet gaan ja of nee? Korte, felle intervallen op de baan zou ik ff een keer overslaan maar een rustige duurloop van een uurtje zou ik gewoon proberen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krylinck
@Calitomnication is de eindpees van de biceps femoris, voor zover je iets aan die info hebt. Als je je niet kunt herinneren wanneer je hem beschadigd/verdraaid zou hebben, zou ik gewoon gaan inlopen en het vanaf daar zien. Zoals Appie zegt misschien even geen harde intervallen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@AppieR @Krylinck Dank voor het bevestigen van mijn gedachte ;). Het is inderdaad een vrij "lichte" training. We gaan een paar keer een heuvel op lopen. Lengte ongeveer 800m, gemiddelde stijgingspercentage van 3%, met een max van 6%. Tempo op 90% van wedstrijdtempo. Dus het moet te doen zijn. Als het niet gaat, dan gewoon het tempo naar 80% terugschroeven :).

@Krylinck Waarschijnlijk tijdens de interval (11x 400m) of steigerung tijdens warmlopen van afgelopen dinsdag

[ Voor 13% gewijzigd door Calitomnication op 10-12-2020 16:05 ]

tips voor New York

• Krylinck
Maar niks gemerkt dus?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Niks gemerkt nee, ook niet het gevoel dat er iets is ingeschoten. Het begon eigenlijk gisteren in de morgen een beetje te trekken. Vandaag iets meer, vandaar dat het bijna zeker een spierpijn / kleine verrekking is. Met opstaan is het ook redelijk beurs. Maar stap zo de fiets op naar huis en verwacht dat het dan niet pijn doet. Althans, vanmorgen nergens last van gehad.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Vandaag had ik het plan bedacht om mijzelf maar weer eens op de spreekwoordelijke pijnbank te leggen. 30 minuten zone 4, ook wel de drempel genoemd door Garmin.

Man, dat was toch wel wat zwaarder dan ik had verwacht. Conditie en tempo is nog niet op het oude niveau, maar ondanks dat toch een pr gelopen op de 5k (10 seconde verbeterd, maar toch) waar je dan stiekem wel voldoening uit haalt.

(PS, ik heb nooit mijn max hartslag laten meten, dit is wat Garmin zelf heeft 'berekend' vanuit mijn data)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
TheDude84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:06:
Vandaag had ik het plan bedacht om mijzelf maar weer eens op de spreekwoordelijke pijnbank te leggen. 30 minuten zone 4, ook wel de drempel genoemd door Garmin.

Man, dat was toch wel wat zwaarder dan ik had verwacht. Conditie en tempo is nog niet op het oude niveau, maar ondanks dat toch een pr gelopen op de 5k (10 seconde verbeterd, maar toch) waar je dan stiekem wel voldoening uit haalt.

(PS, ik heb nooit mijn max hartslag laten meten, dit is wat Garmin zelf heeft 'berekend' vanuit mijn data)
Goed bezig (y) maar doet Garmin niet default de 220 - leeftijd formule als max hartslag?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 16:17
@Tinusvolkel Bij mij zijn de zones opeens aangepast zonder dat ik er zelf aan heb gezeten. Alles is zo ongeveer 10 slagen omhoog opgeschoven. Zone 5 begint nu pas boven de 180 ipv boven de 170. Zone 5 begon altijd pas boven de 170, toen ik een jaar ouder werd daalde het inderdaad met 1 slag. Overigens voelt zone 4 vanaf 160 ook veel beter qua juistheid.

Toch voelt het vreemd, zei hier laatst al dat mijn hartslag ook hoger lijkt te gaan. Vorige week woensdag al flink de hoogte in gegaan en deze week ook weer. Afgelopen drie trainingen meermaals ruim boven de 180 gekomen. Eigenlijk heb ik vooral het idee dat mijn hartslag in november bijna niet meer de hoogte in kwam, zelden boven de 170 en als het gebeurde vaak kortstondig. Misschien toch iets van oververmoeid toen, hoewel ik nu merk dat mijn rusthartslag net twee slagen hoger is dan twee maanden geleden.

Mijn Effectieve VO2max daalt nu weer bij Runalyze :( Mijn VO2max is trouwens wel wel al 2 a 3 maanden stabiel bij Garmin.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Tinusvolkel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:11:
[...]

Goed bezig (y) maar doet Garmin niet default de 220 - leeftijd formule als max hartslag?
Ik heb geen idee hoe ze dit precies doen, maar het voelt altijd wel correct kwa intensiteit gekoppeld aan de zone voor mij iig

• Krylinck
@TheDude84 30 minuten in zone 4? Hoeveel zones hanteer je? Ik hanteer 1-5 en daarmee zou zo'n inspanning een wedstrijd zijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@Krylinck Ik werk met de default 1-5 van Garmin, geen aanpassing in gedaan. En dat is precies het gevoel waar ik mee liep inderdaad, wedstrijd tempo.

• Krylinck
TheDude84 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:04:
@Krylinck Ik werk met de default 1-5 van Garmin, geen aanpassing in gedaan. En dat is precies het gevoel waar ik mee liep inderdaad, wedstrijd tempo.
Netjes :) je hartslag valt me nog mee, heb je een relatief lage max? Je loopt trouwens in een mooi gebied, zou voor de mogelijkheden qua hardlopen bijna naar Arnhem verhuizen :p

Strava

• bert74
Arjan90 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:53:
@Tinusvolkel Bij mij zijn de zones opeens aangepast zonder dat ik er zelf aan heb gezeten. Alles is zo ongeveer 10 slagen omhoog opgeschoven. Zone 5 begint nu pas boven de 180 ipv boven de 170. Zone 5 begon altijd pas boven de 170, toen ik een jaar ouder werd daalde het inderdaad met 1 slag. Overigens voelt zone 4 vanaf 160 ook veel beter qua juistheid.

Toch voelt het vreemd, zei hier laatst al dat mijn hartslag ook hoger lijkt te gaan. Vorige week woensdag al flink de hoogte in gegaan en deze week ook weer. Afgelopen drie trainingen meermaals ruim boven de 180 gekomen. Eigenlijk heb ik vooral het idee dat mijn hartslag in november bijna niet meer de hoogte in kwam, zelden boven de 170 en als het gebeurde vaak kortstondig. Misschien toch iets van oververmoeid toen, hoewel ik nu merk dat mijn rusthartslag net twee slagen hoger is dan twee maanden geleden.

Mijn Effectieve VO2max daalt nu weer bij Runalyze :( Mijn VO2max is trouwens wel wel al 2 a 3 maanden stabiel bij Garmin.
Aangepast door Garmin omdat je hartslag naar 205 in de training vorige week?

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Krylinck schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:09:
[...]

Netjes :) je hartslag valt me nog mee, heb je een relatief lage max? Je loopt trouwens in een mooi gebied, zou voor de mogelijkheden qua hardlopen bijna naar Arnh.em verhuizen :p
Ik zou moeten opzoeken wat Garmin daar over denkt ;) Maar als ik bij de huisarts kom of ergens een hartslag meting laat doen is altijd het eerste wat ze zeggen.. Ah, een sport hart.
Momenteel zit hij in rust rond de 40/45.

En deze regio is voor met name hardlopen en fietsen wel een hele fijne ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
@TheDude84 rusthartslag zegt niks over je max :) ik heb zelf bijvoorbeeld een rusthartslag van 38-43 (thanks watch) en een maximum van 201. Het gebruik van de term 'sporthart' door medische professionals triggert me trouwens altijd een beetje, zal wel beroepsdeformatie zijn 😂 het is zo'n nikszeggende term, haha.

Strava

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@Krylinck Misschien dan toch maar eens gaan uitzoeken wat die max is :P Maar nu eerst met de beentjes omhoog op de bank ;)

• Krylinck
En terecht!

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02

sebasd

loopt op espresso

Wilde eigenlijk een lange duurloop doen vandaag maar gezien de brakke nacht daar maar niet aan begonnen.

Toch de deur uit gegaan (fantastisch loopweer vandaag!) en uiteindelijk na net geen 10km weer terug. Heerlijk dat dat weer voelt als ‘een klein stukje’.

• Arjan90
bert74 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:18:
[...]

Aangepast door Garmin omdat je hartslag naar 205 in de training vorige week?
Zoiets dacht ik ook maar dan snap ik niet waarom hij dat pas na afgelopen maandag doet. Heb even teruggekeken en maandag waren de zones nog anders. Heb in maart ook een keer rond de 200 gelopen, verder eigenlijk nooit. Het enige verschil is dat ik vorige week woensdag meerdere keren hard op weg ging naar de 200 en er dus uiteindelijk ook overheen ging. Ach, maakt verder ook niet veel uit, maar nu is het bereik opeens anders en dan zit ik bij 156 opeens in de groene ipv oranje zone.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26
Het heeft even geduurd, maar er is nu ook een streep door de Midwinter: https://www.midwintermara...-door-midwinter-marathon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
InZane schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:36:
Het heeft even geduurd, maar er is nu ook een streep door de Midwinter: https://www.midwintermara...-door-midwinter-marathon/
Balen, dan maar mijn doel in TrainAsOne aanpassen. Eens kijken of ik in de kerstvakantie een lange solo trail mag gaan doen...

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:38
InZane schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:36:
Heel erg jammer! Ik had graag voor de derde keer de Marathontrail gelopen!

(Maar dan blijf ik nog wel een jaartje op de openingsfoto van de website staan O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
sebasd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:43:
Wilde eigenlijk een lange duurloop doen vandaag maar gezien de brakke nacht daar maar niet aan begonnen.

Toch de deur uit gegaan (fantastisch loopweer vandaag!) en uiteindelijk na net geen 10km weer terug. Heerlijk dat dat weer voelt als ‘een klein stukje’.
Dit is m.i. de juiste instelling en mijn ervaring ook: juist als je geen zin hebt, brakke nacht gehad, niet helemaal lekker etc., is het toch vaak verfrissend om te gaan. Eventueel duur en intensiteit wat aanpassen.

Uitgezonderd "echt" ziek zijn met koorts etc.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mvd1981
Gisteravond met veel pijn en moeite mijzelf uiteindelijk de deur uit gekregen na de laatste call om 20.00 uur. Eerst een half uur een pittig setje oefeningen gedaan (max hartslag 145 zag ik tijdens de oefeningen), dus wel redelijk stuk gegaan.

Vervolgens een tempo run van 4km met streeftijd van 4m11/km. Dat is aardig gelukt, ondanks dat ik in de lijn van een hond terecht kwam en bijna op mijn plaat ging en aan het einde van de 4km vergat de tijd uit te zetten en stil stond om even bij te komen :')

Uiteindelijk een paar records gebroken volgens Strava, 1EM in 6m00, 2EM in 12m09 en de 1km in 3m40. Volgende week staat een tempo loop van 5km op het programma, de week daarna 6km om vervolgens door te gaan naar 8x1km en 10x1km op hetzelfde streeftempo. Ik zie er nu al tegenop :{

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 13:31
Na bijna 4 maanden lopen rond ik volgende week mijn eerste trainingsprogramma van Garmin Coach Jeff Galloway af. Mijn doel voor nu was 10KM uitlopen (zonder tijdsdoelstelling), dat gaat wel lukken, al zal het wel ergens tussen de 1 uur 5 en 1 uur 10 liggen. Volgens de metingen ben ik er (qua VO2 max) niks mee opgeschoten :+ maar lijf voelt wel beter O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4jibw5GhweWGcDZDszgxvrMjQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DW1qkDmoQx5e49bivRX4sGRn.png?f=fotoalbum_large

Veel van mijn trainingen ben ik in een lagere HS zone gebleven. Wellicht heeft dat het trainingseffect wat gedrukt? Ik was bang om meteen blessures te lopen door te hard van stapel te gaan (en las dat een lage HS zone goed is voor aerobe basis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLDmcIPpZavIqfVqT8hJhhPD4r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clOiA5ts3alqz6HQ5Eb3wYsg.png?f=fotoalbum_large

Adviesvraag
Ik ben op zoek naar wat advies over welke trainingsstrategie hierna te gaan volgen. Mijn doelstelling is primair om lekker te lopen, opbouwend naar een tempo van (om te beginnen) 5:00 / KM in een lagere hartslagzone, afstand voor nu 10KM (ook om trainingstijd te beperken).

Ik moet van ver komen, gemiddelde tempo is nu 6:30 o.i.d. En pezen / gewrichten zullen ook nog niet op volle sterkte zijn. Uiteindelijk (langere termijn) zou ik ook weer willen gaan trailen (vroeger een paar keer de "start to trail" Koning van Spanje gelopen in Gulpen en dat behoort tot mijn mooiste loopervaringen).

Zijn er standaard Garmin trainingsprogramma's die geschikt zijn voor mijn trainingsdoel? En welk subdoel zouden jullie adviseren op basis van jullie ervaringen? Eerst gaan voor 10KM in 1 uur? Daarnaast sta ik natuurlijk open voor alle tips van de experts hier :)

Ik heb geen Strava, maar iedereen die in de Tweakers Garmin Connect Groep zit kan hier mijn profiel zien:
https://connect.garmin.co...d3-4b75-90a2-d4688c7061a6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
MrBasta schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:47:
Volgens de metingen ben ik er (qua VO2 max) niks mee opgeschoten :+ maar lijf voelt wel beter O+

Wellicht heeft dat het trainingseffect wat gedrukt?
Goed bezig dude en tof dat je 't effect van het hardlopen merkt. Dat is voor mezelf het hoofddoel: als ik een goed gevoel heb na een loopje, ook al was 't niet zo snel als voorgenomen, dan ben ik happy. Het is leuk om een doel te hebben en vooruit te zien, waarbij ik dan inderdaad meer waarde hecht aan tijd/snelheid dan aan VO2 max, maar blijf er van genieten (zoals je zelf al zegt, dat is je primaire doel).

Voor trainings-advies zijn andere in deze thread beter gekwalificeerd dan ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Viva Vince op 11-12-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:17
Mvd1981 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:12:
Gisteravond met veel pijn en moeite mijzelf uiteindelijk de deur uit gekregen na de laatste call om 20.00 uur. Eerst een half uur een pittig setje oefeningen gedaan (max hartslag 145 zag ik tijdens de oefeningen), dus wel redelijk stuk gegaan.

Vervolgens een tempo run van 4km met streeftijd van 4m11/km. Dat is aardig gelukt, ondanks dat ik in de lijn van een hond terecht kwam en bijna op mijn plaat ging en aan het einde van de 4km vergat de tijd uit te zetten en stil stond om even bij te komen :')

Uiteindelijk een paar records gebroken volgens Strava, 1EM in 6m00, 2EM in 12m09 en de 1km in 3m40. Volgende week staat een tempo loop van 5km op het programma, de week daarna 6km om vervolgens door te gaan naar 8x1km en 10x1km op hetzelfde streeftempo. Ik zie er nu al tegenop :{
Ik denk dat het helpt als je daadwerkelijk je streeftempo loopt :P Je loopt nu vrij consistent (te) hard van stapel, met alle records stevig onder de 4 min/km. Je mag dus gewoon 20sec per km rustiger :>

Maar de tempo's zijn gezien jouw achtergrond qua gewicht ed, behoorlijk indrukwekkend. Zeker met jouw vermogen tot "diepgaan", kan dat nog wel eens mooie dingen gaan opleveren :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bert74
[b]

Adviesvraag
Ik ben op zoek naar wat advies over welke trainingsstrategie hierna te gaan volgen. Mijn doelstelling is primair om lekker te lopen, opbouwend naar een tempo van (om te beginnen) 5:00 / KM in een lagere hartslagzone, afstand voor nu 10KM (ook om trainingstijd te beperken).

Ik moet van ver komen, gemiddelde tempo is nu 6:30 o.i.d. En pezen / gewrichten zullen ook nog niet op volle sterkte zijn. Uiteindelijk (langere termijn) zou ik ook weer willen gaan trailen (vroeger een paar keer de "start to trail" Koning van Spanje gelopen in Gulpen en dat behoort tot mijn mooiste loopervaringen).

Zijn er standaard Garmin trainingsprogramma's die geschikt zijn voor mijn trainingsdoel? En welk subdoel zouden jullie adviseren op basis van jullie ervaringen? Eerst gaan voor 10KM in 1 uur? Daarnaast sta ik natuurlijk open voor alle tips van de experts hier :)

Ik heb geen Strava, maar iedereen die in de Tweakers Garmin Connect Groep zit kan hier mijn profiel zien:
https://connect.garmin.co...d3-4b75-90a2-d4688c7061a6
Dag Bas,

Ik heb je adviesvraag en je profiel bekeken. Een aantal opmerkingen:
1. Ik denk dat je te hard van stapel loopt met je gewenste snelheid. je loopt nu 5km in 30 minuten en 10km in 1uur 7. De stap naar 5min/km is enorm vooral als je hem ook nog in een lagere zone wilt lopen.
2. Snelheid komt meestal redelijk vanzelf als de "basis" beter wordt. Dit doe je vooral door meer (rustige) kilometers te maken. Daar zou ik op focussen, met als belangrijkste doelstellingen: heel blijven.
3. Ik zag dat je in een loopje een snelle halve mijl deed tussen de 5:10 en 5:20 per km. Hartslag piek was 175. Ik vermoed dat dit redelijk max was. Ik vermoed dat jouw maximale hartslag een stukje lager is dan jouw profiel aangeeft.
4. Een Vo2 max van 48 is een stukkie te hoog voor jouw huidige conditie, dit heeft m.i. te maken door dat de max. hartslag te hoog is ingesteld.Op basis van die snelle halve mijl hierboven stel ik voor om jouw maximale hartslag op 180 te zetten in jouw Garmin. Als je die aanpast zal Garmin een reëlere Vo2 max aangeven. Ook zullen de zones herwerkend worden.

Als ik jou was zou ik me gewoon concentreren op de basis uit te bouwen, rustig het aantal kilometers op bouwen en heel blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 18:59

Rudedadude

Maybe we were born to run

Rudedadude schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:58:
[...]

Ik ben ook niet perse weggegaan om op tempo te lopen, maar van het een kwam het ander en op een gegeven moment wil je dan ook het tempo niet meer terugschroeven. Qua voorbereiding heb ik alleen gisteren en vandaag m'n routines gevolgd. Verder had ik deze week al 45km in de benen zitten en her en der wat pijntjes. Dus ja, ik ben benieuwd wat er nog meer in kan zitten net wat meer rust vooraf, al heb ik me uiteindelijk vandaag niet ingehouden. Wel tricky dat het met een drinkzak met endurance oplossing lopen zo goed ging, dat brengt me weer aan het twijfelen voor reguliere marathons. En toch heeft die kilo extra ballast ook invloed op het tempo, maar heb ik nu dus wel 42km aan een stuk door gelopen zonder oponthoud van drankposten.

Maar euhm, hoe krijg ik deze nou in de Runnersworld? :P
Om mezelf te quoten: ik heb mijn sub-3 marathon van april zonet gemaild naar de Runnersworld :) Die mogelijkheid wordt geboden. Doel is natuurlijk om zo lang mogelijk elk jaar in die ranglijst met sub-3 uur marathons te komen. Ook een soort streak :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@MrBasta De opbouwschema's van Garmin zijn qua trainingsvormen prima, maar ook vrij rechttoe rechtaan. Ik denk als je nu wisselt naar een Garmin schema met een tijdsdoel je een stuk meer diverse trainingsvormen en tempo's zal gaan lopen. Dat levert een mooie trainingsprikkel op, maar dat doet ook iets met de belasting. Dus kies niet te ambitieus qua doeltijd. Ik denk wel dat dit een prima basis legt om verder op te bouwen richting sneller, langer of trail.

Nu starten met het doel 5min/km over 10km lijkt mij wat hoog gegrepen. Misschien beter eerst focus op 60min streeftijd en een beetje in het programma wennen. Dan kan je na 3-4 weken altijd nog kijken of het doel nog 5 (of misschien wel 10) minuten scherper durft te zetten. Ik zou daar nu niet mee beginnen, want je krijgt dan ook minuutjes voorgeschoteld op 4min/km. Zeker met enige zorgen over belastbaarheid lijkt me dat geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
@bert74 Ha, ik vermoedde al dat het connectieverzoek van jou af kwam :). Dank voor de tips! 5:00 per KM is ook zeker een langere termijn doel! Op basis van jouw feedback en die van @Roozzz ga ik me eerst maar eens focussen op 6:00 per KM op een 10 KM afstand.

De maximale hartslag die ik heb ingegeven is een gemeten hartslag door mijn horloge tijdens een van de eerste trainingen. Ik kan hem handmatig weer wat lager instellen natuurlijk (al vermoed ik dat de max hoger is dan 180). Dat de VO2 Max van Garmin onrealistisch is ben ik het geheel mee eens. Gevoelsmatig zit die van Runalyze veel dichter bij de werkelijkheid.

Ik ga in elk geval rustig verder trainen met als doel 10KM in 60 minuten. Nog tips voor een bepaalde coach?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
MrBasta schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:35:
[...]

Ik ga in elk geval rustig verder trainen met als doel 10KM in 60 minuten. Nog tips voor een bepaalde coach?
Ik heb alleen maar ervaring met Greg. Die bevalt mij prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
[b]

De maximale hartslag die ik heb ingegeven is een gemeten hartslag door mijn horloge tijdens een van de eerste trainingen. Ik kan hem handmatig weer wat lager instellen natuurlijk (al vermoed ik dat de max hoger is dan 180). Dat de VO2 Max van Garmin onrealistisch is ben ik het geheel mee eens. Gevoelsmatig zit die van Runalyze veel dichter bij de werkelijkheid.
Hartslag instellen op bijvoorbeeld 185 kan natuurlijk ook. Als de maximale hartslag in Garmin daalt van bijvoorbeeld 205 naar 185, daalt de VO2 max in Garmin ~10% als andere waarden gelijkblijven. ~43 is al een stuk realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 17:26
Heb alleen ervaring met Jeff en Greg. Voorkeur gaat bij mij uit naar Greg. Vooral de tempo blokjes en target run blokken bevallen me wel. Verder had ik bij Jeff veel dingen als hill drills waar ik hier in plat Nederland weer omheen moest werken. En het walkrunwalk idee beklijfde niet echt hier.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-09 15:29

Rub3s

+3 , omdat het kan

@bert74
Ik ben nu bezig met Coach Greg om de 10km in 50 minuten te doen. Soms vind ik het best wel zwaar. Paar weken terug waren 3 van de 4 dagen eigenlijk snelle dagen (intervallen, tempo en progressief dacht ik), mag van mij wel minder.

Zelf zit ik eraan te denken om na het afronden van dat schema zelf een schema te maken. Iets meer kilometers, maar minder snelle kilometers. 4x per week lopen, waarvan 1 snelle.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Die VO2max feature van Garmin is veruit het slechtste wat ze ooit hebben toegevoegd. Waardeloos nattevingerwerk voor een metric die, zelfs als hij correct gemeten is (en dat kan alleen met een ademgasanalyse uitgevoerd door een bekwaam persoon), lang niet zo belangrijk of voorspellend is als zij (en veel trainers) suggereren.

Echt, negeer dat getal. Doe dan elke twee maanden een time trial of een Coopertest.

Volgens Garmin had ik allang 35-laag op de 10 gelopen. Misschien gaat dat ooit gebeuren maar toen mijn horloge dat beweerde was ik hooguit in vorm voor een 36-half.

VO2max = kwakzalverij.

edit:

Paula Radcliffe and Running Efficiency

The Fallacy of Vo2max and %VO2max

[ Voor 18% gewijzigd door kenneth op 11-12-2020 12:46 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
kenneth schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:35:
Die VO2max feature van Garmin is veruit het slechtste wat ze ooit hebben toegevoegd. Waardeloos nattevingerwerk voor een metric die, zelfs als hij correct gemeten is (en dat kan alleen met een ademgasanalyse uitgevoerd door een bekwaam persoon), lang niet zo belangrijk of voorspellend is als zij (en veel trainers) suggereren.

Echt, negeer dat getal. Doe dan elke twee maanden een time trial of een Coopertest.

Volgens Garmin had ik allang 35-laag op de 10 gelopen. Misschien gaat dat ooit gebeuren maar toen mijn horloge dat beweerde was ik hooguit in vorm voor een 36-half.

VO2max = kwakzalverij.

edit:

Paula Radcliffe and Running Efficiency

The Fallacy of Vo2max and %VO2max
Dank voor het delen van die bronnen ik zal ze later eens lezen!

Als (her)beginnend hardloper vind ik het wel echt heel lastig dat er zo veel conflicterende theorieën (lijken) te zijn. Maakt me heel onzeker over welke "soort" training ik moet doen. Niet alleen lijkt er weinig consensus over de waarde van bepaalde metrics. Maar er zijn ook zo veel verschillende trainingsvormen dat ik als leek door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb me ook bij de Garmin training van Jeff nu echt over een mentale drempel moeten zetten dat ik bijvoorbeeld niet wist hoe "hard" en in welke HS zone ik moet lopen tijdens de run / walk / run methodiek die hij gebruikt. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn persoonlijkheid (perfectionistisch, hoge doelen stellen, snel ontevreden als ik het gevoel heb iets niet perfect volgens plan te doen :z).

Dit topic heeft me wel geholpen om dat wat te relativeren en gewoon vast te houden aan een schema (het helpt als je leest over meerdere lopers met dezelfde uitdagingen) Wat dat betreft is het hardlopen voor mij ook letterlijk therapeutisch _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 17:26
Rub3s schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:27:
[...]

Ik ben nu bezig met Coach Greg om de 10km in 50 minuten te doen. Soms vind ik het best wel zwaar. Paar weken terug waren 3 van de 4 dagen eigenlijk snelle dagen (intervallen, tempo en progressief dacht ik), mag van mij wel minder.

Zelf zit ik eraan te denken om na het afronden van dat schema zelf een schema te maken. Iets meer kilometers, maar minder snelle kilometers. 4x per week lopen, waarvan 1 snelle.
Herkenbaar. Hij lijkt te variëren. Afgelopen week was voor mij ook zwaar met intervallen en tempo(zag zelfs de beruchte Garmin Vo2Max met een volle punt omlaag donderen) maar voor volgende week staan er wat meer rustige easy runs als compensatie.

Nog aanvullend buiten de Garmin schema’s vond ik ook de Pfitzinger schemas erg goed. Conditie maakte enorme sprongen en liep zelf zowat als een metronoom zo strak qua tijden. Lekker zen ook :-P

Grootste probleem zijn de long runs waarbij ik op den duur kriegel werd van 2/3 x per week 1,5/2 uur lopen per keer. Krijg het qua privé/werk gewoonweg niet rond.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Roozzz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat het helpt als je daadwerkelijk je streeftempo loopt :P Je loopt nu vrij consistent (te) hard van stapel, met alle records stevig onder de 4 min/km. Je mag dus gewoon 20sec per km rustiger :>

Maar de tempo's zijn gezien jouw achtergrond qua gewicht ed, behoorlijk indrukwekkend. Zeker met jouw vermogen tot "diepgaan", kan dat nog wel eens mooie dingen gaan opleveren :)
Ja klopt - ik loop met Nike Run Club op de Apple Watch, die is het niet helemaal eens met Strava op de telefoon die ook mee is. Strava vertelt om de halve km hoe snel het gaat, de watch iedere 250m. Het leuke is dus, tot de 1e km liep ik volgens beide 4m07/km. Dacht dus dat ik een prima tempo liep. Pas op de 1km bleek ik opeens veel sneller te gaan. Zo ook voor de opvolgende km's. Zo blijft het lastig om goed in te schatten hoe snel je daadwerkelijk gaat.

Ik ga de komende loopjes proberen meer aan de streeftijden te houden ;)

edit:
Vanavond 6km endurance loop gedaan. Zou in 4m52/km moeten gaan, ben redelijk netjes uitgekomen op 4m41, met de meeste km's op of rondom de 4m41.

Wel de schrik van mijn leven gehad en iemand de schrik van haar leven gegeven. Alle verkeersdeelnemers lijken echt vastgekleefd aan hun telefoon. Nog geen 500m van huis vloog ik bijna over de motorkap van iemand die op z'n telefoon zat te letten in plaats van de verkeersdeelnemers. Hij schrok zich rot, telefoon vloog door de auto. In plaats van dat hij ff ging checken of hij mij helemaal heel had gehouden begon hij te graaien naar zijn telefoon... :X Op de terugweg loop ik tegen het verkeer op het fietspad in zodat ik niet in de rug wordt gereden, ondanks dat het redelijk verlicht is wil ik toch niet het risico lopen. Dus netjes aan de rand van het fietspad van het tegemoedkomend verkeer, loopt er een jonge dame in compleet zwarte kleding over het fietspad, slingerend en wel. Zit alleen maar op haar mobiel. Ik roep naar haar "hey" en ze zet mij het toch op een gillen 8)7

Dank voor het compliment trouwens - dat diep gaan herken ik wel, veel nodig gehad in de afgelopen 10 jaar, niet alleen fysiek :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Mvd1981 op 11-12-2020 19:53 . Reden: Loopje van vanavond meegenomen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-09 22:06
Vandaag de lunchpauze gebruikt om wedstrijden een kort en rustig rondje te lopen. Weinig variatie in m'n trainingen op dit moment, helaas. Maar voorzichtigheid is even nodig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 08:58
Zal mij hier dan ook eens melden. Loop al mijn leven af en aan hard. "vroeger' (basis/middelbare school) wel eens een loopje gedaan, daarna tijdens studie en daarna eigenlijk een tijd niet, en nu zo'n dikke 15 jaar ook weer op en af. (ondertussen ergens midden in de 40...)

Ben gezegend met een redelijk goed hardloop DNA waardoor ik vrij makkelijk redelijk snel kan lopen, maar helaas door te veel gedrevenheid loop ik me meestal stuk op (wedstrijd)loopjes waardoor ik mijn hamstring opblaas.

In het verleden ook allerlei verschillende trainingsmethodes geprobeerd (veel/weinig rekken, intervallen, looppas aanpassen etc etc). Op het moment weer zo'n 6 maanden aan het lopen en gaat behoorlijk goed. Wegens (kleine) kinderen niet heel veel tijd momenteel loop ik 3x in de week;

1 keer een beetje fartlek,bruggetjes, etc of gewoon lekker rustig als ik zin heb.
1 keer een volle bak 5km (en sinds kort een rustige volle bak 10km)
1 keer lange rustige afstand zo tussen de 12km en 20km

Mijn voornaamste trainingsdoelen zijn op de 5km en 10km.
kenneth schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:35:
Die VO2max feature van Garmin is veruit het slechtste wat ze ooit hebben toegevoegd.
He he pas op, die van mij zegt op basis van die VO2max dat ik nog steeds een jonge god ben :), maar ben het volledig met je eens dat dit getal niet echt veel realiteitswaarde lijkt te hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:20
Van de week toch maar even de fysio gegaan omdat er iets vervelends bleef doen rond de heup wat maar niet weg ging. Uiteindelijk de conclusie dat de gluteus medius aan de rechterzijde wel wat extra liefde en aandacht kan gebruiken in de sportschool en met thuis oefeningen.

Ook maar eens gebruik gaan maken van een sportmasseur. Mensen hier ervaring daarmee? Hoe vaak is verstandig en wanneer? Bijvoorbeeld tijdens elke "rust" week in het schema?

Dus woensdag en gisteren braaf aan de slag gegaan met specifieke oefeningen en nu zowaar spierpijn >:) Gisteren ook nog 2,5 km op de loopband gestaan. Blijf dat toch echt dodelijk saai vinden. Daarom morgen, mits goed gevoel maar een kort rondje buiten. Verder de rest van het jaar maar rustig uit hobbelen en volgend jaar weer de kilometers oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:36
Roadman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:35:

Ook maar eens gebruik gaan maken van een sportmasseur. Mensen hier ervaring daarmee? Hoe vaak is verstandig en wanneer? Bijvoorbeeld tijdens elke "rust" week in het schema?
Ik ga één keer per maand en dat helpt mij met knie klachten. Misschien zit het in mijn hoofd maar sinds ik daar kom lijken de problemen minder te worden.
Een bijkomend voordeel, hij is ook een fysiotherapeut.

[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 11-12-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
Zijn er hier nog mensen met tips voor (of juist tegen) de koude lucht en de irritatie aan de luchtwegen na het hardlopen? Dus zeg maar wat ze bij het schaatsen het 1500m kuchje noemen... Ik probeer door mijn neus in te ademen, maar bij hogere tempo's is dat niet voldoende. Ik "krul" als het ware mijn tong om daar de lucht zoveel mogelijk mee op te warmen, en dwt helpt wel iets (krijg er iig een koude tong van) maar toch voelen de luchtwegen altijd een beetje naar na het lopen. Ik heb overigens verder nooit klachten, ben ook niet asthmatisch etc.. Moet ik me er maar gewoon bij neerleggen, of zijn er nog trucs voor vóór, tijdens of na het lopen waarmee de irritatie minder is?

[ Voor 9% gewijzigd door Appie76 op 11-12-2020 20:14 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09 22:17
Appie76 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:12:
Zijn er hier nog mensen met tips voor (of juist tegen) de koude lucht en de irritatie aan de luchtwegen na het hardlopen? Dus zeg maar wat ze bij het schaatsen het 1500m kuchje noemen... Ik probeer door mijn neus in te ademen, maar bij hogere tempo's is dat niet voldoende. Ik "krul" als het ware mijn tong om daar de lucht zoveel mogelijk mee op te warmen, en dwt helpt wel iets (krijg er iig een koude tong van) maar toch voelen de luchtwegen altijd een beetje naar na het lopen. Ik heb overigens verder nooit klachten, ben ook niet asthmatisch etc.. Moet ik me er maar gewoon bij neerleggen, of zijn er nog trucs voor vóór, tijdens of na het lopen waarmee de irritatie minder is?
Nek col. Ik loop er altijd mee als het echt fris begint te worden. Afbeeldingslocatie: https://www.hardlopenwinkel.nl/Files/10/233000/233686/ProductPhotos/MaxContent/1118376626.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook wel last van. Onder de +-4 graden loop ik gewoon niet. Moet voor mijzelf wel leuk blijven en geirriteerde longen heb ik geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 08:58
Zijn er hier nog mensen met tips voor (of juist tegen) de koude lucht en de irritatie aan de luchtwegen na het hardlopen?
Ik heb er zelf eigenlijk nooit echt last van, wat ik wel vaak doe is het eerste stukje van het inademen door de neus om vervolgens de grote teug door de mond te doen. Heb mezelf wijsgemaakt dat dat ook goed voor je is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26
Hm, ik heb dat kuchje eigenlijk alleen maar als ik heel diep ben gegaan en dat is dus alleen na een wedstrijd. Heb er verder eigenlijk nooit last van.
Vind die koude lucht juist wel lekker. Liever lekker koud, dan 10 graden met regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
Col gebruik ik ook inderdaad om de nek/hals warm te houden, maar voor de luchtwegen doet dat niets/niet genoeg.

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

Had vanmiddag weinig zin, was moe en had het de hele dag al koud. Ik ben gelukkig wel geweest (in de regen) voor een rustig loopje, maar aan het begin toen ik wind mee had, had ik het wel een beetje warm. :/ Had mn lange broek aan en een lang shirt met een licht windjack. Daar en tegen toen de wind tegen had ging het weer prima. Kleding keuze vind ik altijd wel lastig. Je wilt het niet koud hebben, maar meestal heb ik het toch nog te warm.

Oh en nog een klacht die brillendragers wel herkennen, maar zo af en toe beslaat je bril helemaal met dit weer. Echt super irritant :X

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:44:
Heb ik ook wel last van. Onder de +-4 graden loop ik gewoon niet. Moet voor mijzelf wel leuk blijven en geirriteerde longen heb ik geen zin in.
Al eens geprobeerd om eerst een half uur te wandelen en dan pas te gaan hardlopen? Dan kunnen je longen wennen aan de koude lucht omdat ook ze niet gelijk hard aan het werk moeten. Dat zou je eens kunnen proberen, tip is dus ook voor @Appie76 :)

Vanavond een lekkere duurloop gelopen, zo'n 100 minuten op het programma en uiteindelijk een paar minuten meer gelopen. Toch weer 19 kilometer gelopen, ook echt lekker gelopen. Ik zag er wat tegenop omdat de tempotrainingen niet echt lekker gaan, maar dit ging prima. Heb weer zonder op mijn horloge te kijken gelopen, alles op gevoel, alleen toen ik weer in de buurt van ons huis kwam even gekeken hoeveel tijd er nog te lopen was. Iets over de helft het tempo wat opgeschroefd en dat liep zo lekker dat ik dat een kilometer of 6 of 7 lekker heb aangehouden, stond niet op de planning maar was wel lekker :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan90 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:01:
[...]

Al eens geprobeerd om eerst een half uur te wandelen en dan pas te gaan hardlopen? Dan kunnen je longen wennen aan de koude lucht omdat ook ze niet gelijk hard aan het werk moeten. Dat zou je eens kunnen proberen, tip is dus ook voor @Appie76 :)

Vanavond een lekkere duurloop gelopen, zo'n 100 minuten op het programma en uiteindelijk een paar minuten meer gelopen. Toch weer 19 kilometer gelopen, ook echt lekker gelopen. Ik zag er wat tegenop omdat de tempotrainingen niet echt lekker gaan, maar dit ging prima. Heb weer zonder op mijn horloge te kijken gelopen, alles op gevoel, alleen toen ik weer in de buurt van ons huis kwam even gekeken hoeveel tijd er nog te lopen was. Iets over de helft het tempo wat opgeschroefd en dat liep zo lekker dat ik dat een kilometer of 6 of 7 lekker heb aangehouden, stond niet op de planning maar was wel lekker :*)
Dan moet ik wel weer eerst even naar huis om om te kleden. Wandelen in hardloopkleding is mij te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Verwijderd Trainingsbroek aan, warme jas aan en lopen maar. Je hebt volledig ritsbare trainingsbroeken die je zo uit kan doen, mijne kan echt van boven naar beneden afgeritst worden. Het is de moeite waard om eens te proberen. Het kan ook een teken van astma zijn, dus daar zou je ook naar kunnen laten kijken via de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan90 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:08:
@Verwijderd Trainingsbroek aan, warme jas aan en lopen maar. Je hebt volledig ritsbare trainingsbroeken die je zo uit kan doen, mijne kan echt van boven naar beneden afgeritst worden. Het is de moeite waard om eens te proberen. Het kan ook een teken van astma zijn, dus daar zou je ook naar kunnen laten kijken via de huisarts.
Dat het hele lichte astma kan zijn geloof ik wel. Mn vader en opa hadden hier beiden last van.
Die trainingsbroek ga ik eens naar kijken, zal toch eens wat warmers moet kopen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Vanavond ook wat last van, maar kan geen kwaad. Is gewoon wat prikkeling van de trilhaartjes in de luchtwegen, wat bij sommigen tot een iets sterkere reactie leidt dan bij anderen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-09 19:29
Zijn er hier nog mensen met tips voor (of juist tegen) de koude lucht en de irritatie aan de luchtwegen na het hardlopen?
Ik heb snel last van mijn keel, maar door door mijn neus te ademen heb ik bijna geen last tijdens of na het hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Heel veel snot, ben constant mijn neus aan het snuiten (of als de zakdoekjes op zijn, nou ja, je snapt het wel ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Vandaag voor het eerst een rondje opgegeven. De hele week al wat last van de linkerlies, zowel bij hardlopen als bv. nadat ik een tijdje heb stilgezeten (beetje stijf gevoel, na een paar stappen gaat het dan wel weer).
Gister wezen wandelen met de directrice en toen trok het na een tijdje wel weg, hoopte dat dat met hardlopen vandaag ook zou gebeuren. Helaas niet het geval.

Na even een beetje zoeken op internet kom ik met name wat statische rekoefeningen tegen, maar wellicht dat er nog wat andere tips zijn.

Baal er een beetje van, na wat last van de knieën een paar weken terug m'n aantal kilometers al flink teruggeschroefd, hoopte dat vanaf deze week weer uit te bouwen, maar ben bang dat de MTB weer uit de kast moet

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik heb vandaag maar weer eens een 10km testje gelopen. Voelde me niet supergoed tijdens het lopen, maar wel ongeveer een PR (34:05). De vorige keer op deze route ben ik volgens mij op 't zelfde punt omgedraaid maar was ik 100m eerder klaar. Ik denk dat er nog wel wat vanaf gaat de komende tijd als ik weer meer tempo's ga trainen. Na de eerste km (de langzaamste op het omdraaien na) dacht ik: dit ga ik nooit volhouden.

Hier was het net boven 't vriespunt. Ik had geen last van m'n longen (eigenlijk nooit echt als 't koud is). Wel van m'n ogen: de laatste paar km had ik het gevoel dat ik ze niet echt goed dicht kon doen. Heel gek, nog nooit gehad. Was ook snel weer weg na de loop. Beetje vervelend maar had niet 't gevoel dat ik daardoor langzamer liep.

Edit: m’n Garmin zegt trouwens dat m’n vo2max 57 is en voorspelt 37:29. Hij was ook wel eens veel te optimistisch.

[ Voor 6% gewijzigd door chris op 12-12-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
aerofreak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:51:

Oh en nog een klacht die brillendragers wel herkennen, maar zo af en toe beslaat je bril helemaal met dit weer. Echt super irritant :X
Je kan dit eens proberen

https://www.mantel.com/mu..._FqIagHe7X3kaAocrEALw_wcB

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-09 06:04
"slechte" dag vandaag, normaal loop ik Z2 ongeveer met tempo 5:10- 5:20, vandaag was dat dus ineens 6:20. Soms snap ik mijn lichaam/hartslag echt niet! Vaak op zaterdag een stuk hoger dan op een doordeweekse avond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBasta
Vandaag een lekkere loop van ruim 13KM gedaan (de langste uit het 10K programma van Coach Jeff). Ik merkte voor het lopen al mijn rechter scheenbeen wat gevoelig was als ik er op drukte. Nu na de loop brand het aan de voorkant (Anterior Tibialis?) - tijdens het lopen geen last gehad. Ben bang dat ik de afgelopen weken toch wat overbelast heb. Hoop dat het een spier is, maar ben bang van niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Dirk0s schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:09:
"slechte" dag vandaag, normaal loop ik Z2 ongeveer met tempo 5:10- 5:20, vandaag was dat dus ineens 6:20. Soms snap ik mijn lichaam/hartslag echt niet! Vaak op zaterdag een stuk hoger dan op een doordeweekse avond.
Drink je misschien minder vocht op zaterdagochtend? Drink je op vrijdagavond alcohol en doe je dat op een doordeweekse avond niet? Ontbijt je zwaarder in het weekend, of ga je korter na je laatste maaltijd lopen? Als ik nuchter loop is m'n hartslag ook lager dus kan me voorstellen dat een heftiger ontbijt dan normaal ook wel resulteert in een hogere hartslag.

Ik ga zo weer een NYRR virtuele 5k race doen. Het is er prima weer voor denk ik zo.

@mhr-zip dat spul moet je stiekem best vaak opdoen en kan de anti-spiegellaag en anti-kraslaag van brillenglazen aantasten. Toen ik een oplossing zocht voor m'n beslagen bril bij t skieën kreeg ik het advies om maar lenzen in te doen of een skibril op sterkte (met van die inzetglaasjes).

[ Voor 15% gewijzigd door Poekie op 12-12-2020 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
MrBasta schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:50:
Vandaag een lekkere loop van ruim 13KM gedaan (de langste uit het 10K programma van Coach Jeff). Ik merkte voor het lopen al mijn rechter scheenbeen wat gevoelig was als ik er op drukte. Nu na de loop brand het aan de voorkant (Anterior Tibialis?) - tijdens het lopen geen last gehad. Ben bang dat ik de afgelopen weken toch wat overbelast heb. Hoop dat het een spier is, maar ben bang van niet :'(
Zonder te weten wat het precies is (zoek een expert!): ik had ook ooit zoiets en dat kwam bij mij door schoenen met niet genoeg ondersteuning. Merk het nu ook soms als ik te veel doe op de verkeerde schoenen. Bij mij was t compartimentssyndroom: de pees (in een compartiment) was te sterk door het compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Netjes @chris !

Strava

Pagina: 1 ... 73 ... 389 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.