Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Fraggert schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:52:
[...]

Herkenbaar, gelukkig bemerk ik mijn spierpijn die nu goed doorkomt van zondag. Ik wilde mijn training van WOE al naar DIN halen, maar dat gaan we maar even niet doen. :P

Lees wat betreft rekken even de topicstart over de do's and dont's (dynamisch vs statisch).

Over die armbanden weet ik dat er ook wat discussie is over het veroorzaken van een geforceerd asymetische loop, vooral bij beginners @Tinusvolkel Ik las daar toevallig gister nog een stukje over en snap dat daar allicht wat inzit. Mijn smartphone kan in mijn broek en allicht is een belt een beter plan.

FWIW*:
https://www.prorun.nl/tra...foon-niet-om-je-arm-moet/

*omdat tweakers graag een bron ziet

Goed je ogen op steeltjes zetten en flink om je heen kijken als je je oortjes als zintuig uitschakelt he ;)
Ik ben vanmiddag toch even bij de Action geweest en daar hadden ze meerdere soorten belts. Ik heb er 2 mee genomen. Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/sportriem-met-opbergvakje/ en https://www.action.com/nl-nl/p/hardloopriem-/

Prima spul! Bedankt voor de goede tip. Ik denk dat dit idd een stuk fijner lopen is dan met zo'n gewicht aan je arm. En ik zal de stretch oefeningen even bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
Tinusvolkel schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:33:
[...]

Had deze calculator even gebruikt maar heb niet zoveel ervaringen met sub-2:30 marathons :P
Krylinck schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:44:
Een vriend van mij heeft 2:29 gelopen op de marathon en hij heeft een besttijd op de 10km van 32:10 of zo. Het klinkt ook niet heel gek bij elkaar. Wel mega-snel en lots of respect. Haha.
Een lage 32'er past absoluut bij de 2:30-grens heren. Maar achter de naam van @chris staat geen 33:30 in de PR-lijst die ene @Tinusvolkel in de openingspost van dit topic beheert.

Aan jou het verlossende antwoord Chris... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Maar wel 34:01. Zo spannend is dat verschil niet, vind ik. Kan me best voorstellen dat hij anderhalve minuut zegt. In mijn geval zou 32:00 mogelijk niet genoeg zijn voor 2:29 op de hele, wellicht is voor iemand die relatief beter wordt naar mate de afstand langer wordt een 33:00 al genoeg. 🤷

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Waarschijnlijk wordt morgen even mijn laatste loopje, aankomende donderdag krijg ik mijn eerste voorzetcontactlensimplantaat (ICL)

Best wel spannend hoe het herstel gaat verlopen, de week erop wordt mijn andere oog gedaan en mag ik door het leven als zijnde bril- en contactlensloos. Hopelijk is er eind december nog een mogelijkheid.

Zijn er toevallig mensen die hetzelfde hebben onderaan?

Strava

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik wil idd graag 2:30 lopen en denk dat ik dan ook minstens 32:30 moet lopen op de 10km, anders wordt t m niet. Ja, dat klinkt voor mij ook nog onmogelijk snel. Ik was misschien zelf wel t meest verbaasd toen ik voor het eerst 34 minuten en een beetje liep (m’n pr was net onder de 37). Combinatie van heel veel trainen en snelle schoenen.

Welke tijd ik precies zou moeten lopen ligt ook aan hoe en wat. M’n 34-ers liep ik beide keren midden in een marathonblok, met nauwelijks taper. De eerste keer in een wedstrijd zonder concurrentie, de tweede keer solo. En beide keren was t “makkelijk”. Ik heb voor m’n gevoel wel eens harder moeten werken om 38 minuten te lopen.

Mijn doel is misschien wel veel te ambitieus. Maar ik ga er toch voor, deze vorm ga ik niet eeuwig vast kunnen houden en ik vind t gewoon veel te leuk 😀. En ik ga m’n doel ook zeker bijstellen in de komende 18 weken (afhankelijk van hoe t gaat).
Krylinck schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:08:
Maar wel 34:01. Zo spannend is dat verschil niet, vind ik. Kan me best voorstellen dat hij anderhalve minuut zegt. In mijn geval zou 32:00 mogelijk niet genoeg zijn voor 2:29 op de hele, wellicht is voor iemand die relatief beter wordt naar mate de afstand langer wordt een 33:00 al genoeg. 🤷
Ik word niet beter naarmate het langer wordt, maar train wel heel specifiek voor de marathon.

[ Voor 21% gewijzigd door chris op 07-12-2020 20:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
@chris we supporten je hoor! Wat je zegt, het klinkt onmogelijk snel maar anderen doen het ook, dus waarom jij niet :+ 34 minuten is al hartstikke snel, maar een marathon in 2:30. Daar zou ik mijn petje voor afzetten. Succes en veel plezier met trainen!

Vanavond weer lekker op de baan getraind. 6 keer 1.000 meter met 2 minuten rust, lekker tempo gelopen (< 4:30). Merk wel dat het de laatste weken allemaal wat minder makkelijk gaat qua hartslag, hoewel ik het prima volhoudt. Het lijkt er gewoon op dat ik een hogere hartslag heb die hetzelfde voelt qua inspanning. Bijzonder, mogelijk ook gewoon meetfouten op het horloge bij een bepaalde temperatuur. Het is sinds vorige week immers ook een stuk kouder weer. Runalyze straft het allemaal gelijk af met de Effective VO2max score die omlaag gaat. Het is maar een getal. Het is maar een getal. Het is maar een getal.

[ Voor 56% gewijzigd door Arjan90 op 07-12-2020 22:20 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
GerGio schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:56:
[...]

Ja daar geef ik je geen ongelijk in. Ik vind buiten ook veel lekkerder dan op een band. Maar ik mis met deze korte dagen wel een beetje vrijheid om te lopen. Ik vind in het donker lopen niet tof. Want platteland en weinig lantaarnpalen. Dus wil ik in de sportschool ook wat gaan lopen
ideaal net! :) Hoofdlampje op/mee voor als het echt te donker is en zorgen dat je voor en achter een fietsenlampje hebt. Het is bijna nergens in Nederland zo donker dat je het snachts niets meer kunt zien :P En anders heb je een hoofdlampje wat aardig wat licht produceert.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Winactie op de FrontPage.........de December Prijzen Parade *O*

plan: December Prijzen Parade - Dag 2

Je kunt vandaag (8-12) de Garmin Genix 6 Pro Solar winnen _/-\o_

Niet bedoelt als discussie maar even ter attendering voor jullie :)

Succes voor hen die meedoen d:)b

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 08-12-2020 08:45 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:26
polthemol schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:42:
[...]

ideaal net! :) Hoofdlampje op/mee voor als het echt te donker is en zorgen dat je voor en achter een fietsenlampje hebt. Het is bijna nergens in Nederland zo donker dat je het snachts niets meer kunt zien :P En anders heb je een hoofdlampje wat aardig wat licht produceert.
Lekker bezig

Ik heb er op de fiets ook geen hekel aan. Maar wel met lopen. Ik vind het gewoon weg niet tof, zal wel raar zijn.
Daarnaast is wat kracht oefeningen voor mij als spijker ook niet echt een slecht idee dus ik ga een jaar de sportschool proberen om mijn de mogelijkheden tot sporten wat breder te houden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
[...]

Uh nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik liep gisteren na het werk nog even een klein rondje door buitengebied, maar daar had ik zonder lamp toch best wel een probleem gehad. Als je dan ook nog een onverhard pad meepakt waar best wel wat kuilen in zitten..
Op de verharde wegen daar, van die mooie 60km/h landweggetjes, is verder geen lantaarnpaal te vinden en dan is het toch wel serieus donker. Het is dat ik de weg daar ken als m'n broekzak, maar anders was ik er denk ik liever niet gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren bericht ontvangen dat de Venloop die gepland stond voor het laatste weekend van maart verzet is naar 19 september. Dat gaat in 1x een hele andere editie worden. Normaal gesproken is het altijd maar de vraag wat de temperatuur doet.

Blijf me alleen verbazen over hoe mensen op social reageren op dit bericht. Het is nou niet dat dit als een complete verrassing komt lijkt mij. Begrijp dat het niet leuk is. Maar laten we eerlijk zijn, maart was gewoon te vroeg om iets te kunnen organiseren, dus het was óf verzetten óf helemaal niet.
Toch zijn er nog steeds mensen die, ondanks alles, de organisatie (die verantwoordelijk is voor de gezondheid van 10 duizenden deelnemers) van alles toewensen.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:53
[...]

ideaal net! :) Het is bijna nergens in Nederland zo donker dat je het snachts niets meer kunt zien :P En anders heb je een hoofdlampje wat aardig wat licht produceert.
Hmm, ligt in mijn ervaring iets genuanceerder, in ieder geval in het noorden en oosten van het land kan het goed donker zijn, vooral met nieuwe maan (en helder weer). Reflectie van bewolking geeft soms wat licht, en laten we het helemaal niet over helder weer met colle maan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
chris schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:40:
Mijn doel is misschien wel veel te ambitieus. Maar ik ga er toch voor, deze vorm ga ik niet eeuwig vast kunnen houden en ik vind t gewoon veel te leuk 😀. En ik ga m’n doel ook zeker bijstellen in de komende 18 weken (afhankelijk van hoe t gaat).
Zonder ambitie geen glans 8)

Voor die sub-2:30 ben ik alleen 10 jaar te laat begonnen met hardlopen. De jaren beginnen inmiddels te tellen. Ik hou het daarom bij m'n BHAG van 2:34:56. En met nog geen enkele fatsoenlijk gelopen marathon, vind ik dat voor mezelf al enorm ambitieus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
@chris @elastiek Meende dat jullie nog lang geen 40 zijn, dan heb je nog jaren voor je om rond die 2:30 te blijven lopen. kijk es naar Tommy Hughes (hou ik me maar aan vast, is mijn generatie): https://3athlon.nl/tommy-...wereldrecord-marathon-60/ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37
powermarcel10 schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:25:
[...]

Ik ben vanmiddag toch even bij de Action geweest en daar hadden ze meerdere soorten belts. Ik heb er 2 mee genomen. Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/sportriem-met-opbergvakje/ en https://www.action.com/nl-nl/p/hardloopriem-/

Prima spul! Bedankt voor de goede tip. Ik denk dat dit idd een stuk fijner lopen is dan met zo'n gewicht aan je arm.
En ik heb vorige week deze gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p550571/k$26619a1d9c92a537926ae6f9f4fd2893/sq/Hardloopriem+voor+smartphone+en+sleutels.webp?f=1000x1000
Ik was al langer op zoek naar een heuptasje om m'n telefoon mee te kunnen nemen op de runs waarbij ik geen rugtas mee hoef te nemen. Omdat mijn telefoon (UleFone Armor X7 Pro) best lomp is, stuitert ie bij de meeste tasjes (zeker bij die tweede die je noemt) vervelend op en neer.
Dit Decathlon-tasje is echt exact de juiste maat, telefoon blijft stil tegen mijn rug zitten. De band is elastisch dus geen last dat ie opkruipt of afzakt.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Calitomnication schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:36:
[...]

Blijf me alleen verbazen over hoe mensen op social reageren op dit bericht. Het is nou niet dat dit als een complete verrassing komt lijkt mij. Begrijp dat het niet leuk is. Maar laten we eerlijk zijn, maart was gewoon te vroeg om iets te kunnen organiseren, dus het was óf verzetten óf helemaal niet.
Toch zijn er nog steeds mensen die, ondanks alles, de organisatie (die verantwoordelijk is voor de gezondheid van 10 duizenden deelnemers) van alles toewensen.
Dit. En ik blijf me ook ten zeerste verbazen dat er nog steeds organisaties zijn die met veel bombarie evenementen plannen én promoten in jan/feb/maart (kennelijk is de nood hoog...).
Waar vervolgens ook waanzinnig enthousiast op gereageerd wordt door een hoop mensen. Ik denk dat dat dezelfde zijn, die vervolgens weer diep teleurgesteld worden als het afgelast wordt...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Gisteren voor het eerst een intervaltraining geprobeerd, ging volgens mij wel goed. Idee was om 6x 4 minuten snel te lopen, daarna 2 minuten herstel. Ik had ingeschat dat het met 5 minuten warming up en 5 cool down ik uit zou komen op 10km, wat nog klopte ook.

Hoe langzaam ik moet lopen tijdens herstel is nog even wennen. Het was ook de eerste keer met WorkOutdoors app, handig dat het in Strava ook direct binnenkomt als rondes. Dacht even dat het gewoon gesplitst zou zijn per kilometer. :)

Er zijn talloze intervailoefeningen te vinden, wist niet zo goed waar te beginnen. De meeste schema's zijn toch wel gericht op 4x of vaker lopen per week. Ik wil gewoon snelheid behouden/opbouwen, maar ook qua afstand uitbreiden. Vind 'langzamer' lopen toch wat lastig, terwijl ik meer dan genoeg gelezen heb over dat het goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 08-12-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
TheOmen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]
Ik was al langer op zoek naar een heuptasje om m'n telefoon mee te kunnen nemen op de runs waarbij ik geen rugtas mee hoef te nemen. Omdat mijn telefoon (UleFone Armor X7 Pro) best lomp is, stuitert ie bij de meeste tasjes (zeker bij die tweede die je noemt) vervelend op en neer.
Dit Decathlon-tasje is echt exact de juiste maat, telefoon blijft stil tegen mijn rug zitten. De band is elastisch dus geen last dat ie opkruipt of afzakt.
Die gebruik ik al al een paar jaar en ben er nog steeds tevreden mee!
Enige nadeel is dat mijn huissleutel begint te roesten. Die heb ik er altijd standaard in zitten. Dat is waarschijnlijk te wijten aan mijn gezweet. Ik ben namelijk trots lid van #teamzweet :+

Ik draag het tasje trouwens meestal aan de voorkant. Misschien moet ik hem ook eens aan rugzijde proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
BernieW schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:49:
@chris @elastiek Meende dat jullie nog lang geen 40 zijn, dan heb je nog jaren voor je om rond die 2:30 te blijven lopen. kijk es naar Tommy Hughes (hou ik me maar aan vast, is mijn generatie): https://3athlon.nl/tommy-...wereldrecord-marathon-60/ _/-\o_
Helaas voor m'n looptijden heb ik de 40 inmiddels in het zicht...

...en dat ik er nog steeds wordt afgelopen door 50'ers en 60'ers dat heb ik al lang geaccepteerd. Leeftijdgecorrigeerd lopen ze me er finaal vanaf. Maar supergaaf natuurlijk om met die ervaren knarren te strijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
Gisteren voor het eerst een intervaltraining geprobeerd, ging volgens mij wel goed. Idee was om 6x 4 minuten snel te lopen, daarna 2 minuten herstel. Ik had ingeschat dat het met 5 minuten warming up en 5 cool down ik uit zou komen op 10km, wat nog klopte ook.

Hoe langzaam ik moet lopen tijdens herstel is nog even wennen. Het was ook de eerste keer met WorkOutdoors app, handig dat het in Strava ook direct binnenkomt als rondes. Dacht even dat het gewoon gesplitst zou zijn per kilometer. :)

Er zijn talloze intervailoefeningen te vinden, wist niet zo goed waar te beginnen. De meeste schema's zijn toch wel gericht op 4x of vaker lopen per week. Ik wil gewoon snelheid behouden/opbouwen, maar ook qua afstand uitbreiden. Vind 'langzamer' lopen toch wat lastig, terwijl ik meer dan genoeg gelezen heb over dat het goed is.
Ik gebruik de premium versie van Run Interval, was een paar euro en ik kan nu zelf mijn intervallen instellen en die worden getoond op mijn apple watch. Ik vind het persoonlijk super handig

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Fraggert schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:55:

Ik heb nu de Instinct, die Fenix is wel erg vet.

toen ik de Instinct kocht, had ik al 10 jaar dezelfde Forerunner en zat ik nog in een redelijke dip qua lopen. Dus ben ik maar voor de voordeligste gegaan, omdat ik niet wist of het allemaal een succes zou worden. Achteraf had ik in elk geval voor de solar-functie moeten gaan.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:41
GerGio schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Ik gebruik de premium versie van Run Interval, was een paar euro en ik kan nu zelf mijn intervallen instellen en die worden getoond op mijn apple watch. Ik vind het persoonlijk super handig
Met de workoutdoors app die hij al gebruikt kan je ook heeel uitgebreid intervallen instellen. Hier maak ik ook heel vaak gebruik van.

Maar volgens mij zoek hij meer schema's voor wat hij moet instellen ;)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Fraggert schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:55:

En bedankt >:) nu minder winkansen voor mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
GerGio schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:31:
[...]

Yes, dat had ik ook gedaan in de WorkOutdoors app en werkte goed! Watch gaf een trilsignaal zodra de 4 of 2 minuten voorbij waren. App is erg uitgebreid maar bizar wat je allemaal in kan stellen.

Het ging mij vooral om mijn eigen tempo in praktische zin; hoe hard moet ik lopen om 6x die 4 minuten vol te houden en hoe 'langzaam' moet ik lopen om goed te herstellen in 2 minuten (ik gok het zogenoemde 'dribbelen').

Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand goede schema's heeft waarin er 3x per week wordt gelopen met opbouw naar een (halve) marathon. Die kan ik niet echt vinden. Al die Engelstalige schema's gebruiken allemaal miles ipv kilometers, geen zin om dat steeds te gaan omrekenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:36:
[...]

Yes, dat had ik ook gedaan in de WorkOutdoors app en werkte goed! Watch gaf een trilsignaal zodra de 4 of 2 minuten voorbij waren. App is erg uitgebreid maar bizar wat je allemaal in kan stellen.

Het ging mij vooral om mijn eigen tempo in praktische zin; hoe hard moet ik lopen om 6x die 4 minuten vol te houden en hoe 'langzaam' moet ik lopen om goed te herstellen in 2 minuten (ik gok het zogenoemde 'dribbelen').

Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand goede schema's heeft waarin er 3x per week wordt gelopen met opbouw naar een (halve) marathon. Die kan ik niet echt vinden. Al die Engelstalige schema's gebruiken allemaal miles ipv kilometers, geen zin om dat steeds te gaan omrekenen. :+
Met geluid aan telt "ze" netjes af en hoor je precies op welke interval je zit en geeft bij de laatste aan dat het de laatste is. Dit vind ik ideaal tijdens m'n billat intervals. want dan weet ik precies hoeveel ik nog moet en in de laatste 5 seconden dat ze aftelt ga ik al langzaam versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:40:
[...]

Met geluid aan dan telt "ze" netjes af en hoor je precies op welke interval je zit en geeft bij de laatste aan dat het de laatste is. Dit vind ik ideaal tijdens m'n billat intervals. want dan weet ik precies hoeveel ik nog moet en in de laatste 5 seconden dat ze aftelt ga ik al langzaam versnellen.
Het liefst loop ik met oordoppen met muziek in, maar jammer genoeg is de Spotify watch app nog wat beperkt dat je er niet offline muziek mee kunt luisteren. Daarom neem ik nog steeds m'n iPhone mee. Gevolg is wel dat ik door de oordoppen meestal niet de audio-cue kan horen (want oordoppen zijn gelinkt aan iPhone). In dit geval waren het niet hele heftige intervals, maar ik kan me zeker voorstellen dat het bij kortere, snellere intervals wel beter is.

Ach, zoals gezegd was het de eerste keer en is het nog wat uitproberen. Door m'n borstband kan ik de watch nu ook gewoon over m'n mouw heen dragen, dat is wel een leuk voordeel nu het wat kouder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:35:
En bedankt >:) nu minder winkansen voor mij :+
:P
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
Wat is je vraag nu? wil je een interval training met 3x per week? Zoek je een interval training met een specifiek doel?

Ik weet/we weten niet precies waar je naar zoekt nu :)
GSX-MAN schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:34:

Ik heb nu de Instinct, die Fenix is wel erg vet.

toen ik de Instinct kocht, had ik al 10 jaar dezelfde Forerunner en zat ik nog in een redelijke dip qua lopen. Dus ben ik maar voor de voordeligste gegaan, omdat ik niet wist of het allemaal een succes zou worden. Achteraf had ik in elk geval voor de solar-functie moeten gaan.
Gewoon meedooen dus d:)b Wie weet win je 'm, verkoop je die Forerunner daarna voor schandalig teveel geld een vriendenprijsje aan @Tinusvolkel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:36:
[...]

Als je het gevonden hebt laat het dan even weten want ik ben opzoek naar hetzelfde.

Mijn weekschema bestaat nu uit 3 keer lopen 1x 5km interval waarbij ik 0.5 km sprint 0.5 km dribbel. Met 0.5km warmup en cooldown. Die is in feite nu prima. Ik loop verder nog een snel rondje en een duurloop rondje. Snel rondje is 6.5-8 km tussen de 4.40 en de 5.00 m/km en de duurloop is nu 12-15 op 5.30 tot 6 m/km. Voorlopig bevalt dat prima

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Hee guys, Ik heb even advies nodig.. Ik heb gister mijn eerste sessie gedaan. 20 minuten --> 2 min snel, 2 min lopen, 2 min snel, 2 min lopen.. etc..

Ik heb niet echt spierpijn. Is het desondanks toch verstandig om nog even te wachten en morgen pas weer te gaan lopen? Of zou nog een sessie vandaag geen kwaad kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 13:14
Mijn advies is om niet meteen de volgende dag weer te gaan lopen.
Voorkomen van overbelasting is het het toverwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
powermarcel10 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:53:
Hee guys, Ik heb even advies nodig.. Ik heb gister mijn eerste sessie gedaan. 20 minuten --> 2 min snel, 2 min lopen, 2 min snel, 2 min lopen.. etc..

Ik heb niet echt spierpijn. Is het desondanks toch verstandig om nog even te wachten en morgen pas weer te gaan lopen? Of zou nog een sessie vandaag geen kwaad kunnen.
Persoonlijk, zou ik zelf even kijken naar een of twee keer in de week. Als dit echt je eerste sessie was en dit was de max dan zou ik even mijn spieren laten herstellen. Iets met rustig werken aan een goede basis.

Misschien een rondje fietsen, zodat de spieren iets warm worden en beter kunnen herstellen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Fraggert schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:52:
[...]

Wat is je vraag nu? wil je een interval training met 3x per week? Zoek je een interval training met een specifiek doel?

Oké, dat snap ik! Ik probeer een weekschema voor mezelf te maken waarin ik 3x per week loop (maandag, woensdag, vrijdag). Dat komt qua planning het best uit, omdat het weekend niet altijd voorspelbaar is en niet zeker weet of ik eraan toe kom om te lopen. Daar zit dus mogelijk nog wel een loopje in, maar omdat ik meestal op vrijdag wat verder loop is een extra dag rust tot de maandag ook niet verkeerd denk ik.

Eerst liep ik 3x per week hetzelfde rondje (10km), met ongeveer dezelfde snelheid. Nu is mijn doel om dat rondje groter te maken (laatst al een keer 12km gedaan), maar ook om aan m'n snelheid te werken. Daar is zover ik lees intervaltraining voor nodig, maar hoe of wat vind ik lastig om te bepalen. Ook wat ik dan precies moet doen of hoe een goede intervaltraining eruit ziet.

Het gaat er dus niet om dat elke week hetzelfde is trouwens, een schema van twee maanden is ook prima, zolang het maar elke week 3x is en niet vaker. Uiteindelijke doel is om een marathon te lopen (ha, nu staat het op papier, kan ik niet meer terug :D) en natuurlijk blessurevrij te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 08-12-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:04:
[...]

Oké, dat snap ik! Ik probeer een weekschema.........
OK, dan kunnen de pro's je hier wat beter helpen, want ik heb net training 1 sinds vele jaren erop zitten, maar ik dacht ik zal even doorvragen waar je nu precies tegenaanloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:58:
[...]

Dit. En ik blijf me ook ten zeerste verbazen dat er nog steeds organisaties zijn die met veel bombarie evenementen plannen én promoten in jan/feb/maart (kennelijk is de nood hoog...).
Waar vervolgens ook waanzinnig enthousiast op gereageerd wordt door een hoop mensen. Ik denk dat dat dezelfde zijn, die vervolgens weer diep teleurgesteld worden als het afgelast wordt...
beetje inherent ook aan marketing en het gevoel wat het oproep natuurlijk: enthousiasme opzwepen, veel inschrijvingen krijgen en daarna is het koffiedikkijken. Ik had gehoopt dat organisaties met creatievere oplossingen zouden komen. Denk dat KVS en Traile de Fantomes goede voorbeelden waren van hoe je het ook kunt regelen.

@GerGio tuurlijk is het iettewat ongenuanceerd ;) Maar goed, als een hoofdlampje niet prettig loopt (ieder zijn ding) dan is een sportschool of overdag rennen de enige andere optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

powermarcel10 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:53:

Niet te hard van stapel willen lopen is het devies!

Ook als je geen spierpijn voelt, herstelt je lichaam zich van de inspanning.

#ervaringsdeskundige op het gebied overtrainen bij powerliften |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor de tips. Duidelijk verhaal. Ik houd nog wel even een extra dagje rust! Stukje wandelen of fietsen is misschien wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
TheOmen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zelf een paar broeken van Underarmour met een zogenaamde "speedpocket". Daar past mijn telefoon (iphone 11 pro) prima in en heb je geen last van tijdens het lopen. Ook snel en makkelijk toegankelijk als je de telefoon nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Ik lees over de diverse interval apps voor de Apple Watch; ik loop meestal met mijn telefoon (heb vaak geen zin om mijn Garmin FR235 weer eens op te laden en dan weer een update; loopgemakt met het horloge is uiteraard wel weer veel fijner).

Voor die dagen dat ik mijn telefoon mee heb en er een interval op het programma staat;
in Strava mis ik vooral functionaliteit om me goed te laten zien waar ik zit in mijn interval routines. Nu is 't vaak snel wat rekenen in de rustperioden om de volgende afstand/tijdsmijlpalen te pakken zodat ik daar tijdens de intensieve stukken niet te veel over na hoef te denken.
Ook helpt het dan niet mee dat Strava de tussentijd laat zien obv de huidige KM.

Iemand tips voor goede (iOS) apps om intervallen mee te tracken?
(of heb ik wellicht een enorm handige functie binnen Strava over het hoofd gezien..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
LauryanF schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:33:
Ik lees over de diverse interval apps voor de Apple Watch; ik loop meestal met mijn telefoon (heb vaak geen zin om mijn Garmin FR235 weer eens op te laden en dan weer een update; loopgemakt met het horloge is uiteraard wel weer veel fijner).

Voor die dagen dat ik mijn telefoon mee heb en er een interval op het programma staat;
in Strava mis ik vooral functionaliteit om me goed te laten zien waar ik zit in mijn interval routines. Nu is 't vaak snel wat rekenen in de rustperioden om de volgende afstand/tijdsmijlpalen te pakken zodat ik daar tijdens de intensieve stukken niet te veel over na hoef te denken.
Ook helpt het dan niet mee dat Strava de tussentijd laat zien obv de huidige KM.

(of heb ik wellicht een enorm handige functie binnen Strava over het hoofd gezien..)
Ik gebruik Run Interval. Die doet alles wat ik wil. Laat zien waar je bent en je kunt alles zo na strava sturen als je klaar bent.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
LauryanF schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:33:

dus je vraag is: ik heb een sporthorloge wat heel erg goed is in precies wat ik zoek, maar ik wil het via een app op gaan lossen? ;P

Een beetje snel googlen levert me apps op als https://apps.apple.com/nl...nterval-timer/id957586938, maar ik denk dat er niets zo goed werkt als een horloge om je pols wat je ook netjes signalen kan geven wanneer je wat moet doen (en ook nog eens je hartslagzone / pace kan bijhouden van wanneer je iets aan het doen bent).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
@LauryanF out of the box: verkoop de Garmin en haal een Stryd. Denk dat je daar meer uit haalt, gezien je wensen. Heeft een prima app voor de Watch.

Aan degenen die nieuw zijn: niet meteen de dag na je eerste training weer trainen, je moet je pezen en gewrichten laten wennen aan het opvangen van 300% gewicht. En ook een marathon als eerste doel is niet zo handig, dat gaat je je motivatie kosten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
polthemol schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:52:
[...]

dus je vraag is: ik heb een sporthorloge wat heel erg goed is in precies wat ik zoek, maar ik wil het via een app op gaan lossen? ;P

Een beetje snel googlen levert me apps op als https://apps.apple.com/nl...nterval-timer/id957586938, maar ik denk dat er niets zo goed werkt als een horloge om je pols wat je ook netjes signalen kan geven wanneer je wat moet doen (en ook nog eens je hartslagzone / pace kan bijhouden van wanneer je iets aan het doen bent).
Deze app gebruik ik om interval trainingen te doen. Gebruikt icm mijn Apple Watch. Maar sinds deze stuk is gebruik ik de app via mijn telefoon. Werkt prima en je kunt echt van alles instellen over notificaties van hartslag, pace en sowieso van je intervallen. Hartslag natuurlijk alleen meetbaar met een bluetooth borstband. Maar dat is sowieso veel beter dan een horloge hartslag meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Fraggert schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:52:
[...]

:P

[...]

[...]

Gewoon meedooen dus d:)b Wie weet win je 'm, verkoop je die Forerunner daarna voor schandalig teveel geld een vriendenprijsje aan @Tinusvolkel :P
Haha als ik win dan verkoop ik hem wel hier en haal een stryde voor de apple watch :P
Na al die verhalen over demotiverende niets zeggende getalletjes... trainingsschema's die niet snel genoeg kunnen... interval aantallen die beperkt zijn... sync problemen... word ik niet meer heel warm van Garmin >:) :+
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:45:
[...]

Het liefst loop ik met oordoppen met muziek in, maar jammer genoeg is de Spotify watch app nog wat beperkt dat je er niet offline muziek mee kunt luisteren. Daarom neem ik nog steeds m'n iPhone mee. Gevolg is wel dat ik door de oordoppen meestal niet de audio-cue kan horen (want oordoppen zijn gelinkt aan iPhone). In dit geval waren het niet hele heftige intervals, maar ik kan me zeker voorstellen dat het bij kortere, snellere intervals wel beter is.

Ach, zoals gezegd was het de eerste keer en is het nog wat uitproberen. Door m'n borstband kan ik de watch nu ook gewoon over m'n mouw heen dragen, dat is wel een leuk voordeel nu het wat kouder wordt.
Idd jammer van Spotify, maar daarom heb ik muziek op de watch staan en synced ie automatisch podcasts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:25:

Haha als ik win dan verkoop ik hem wel hier en haal een stryde voor de apple watch :P
Na al die verhalen over demotiverende niets zeggende getalletjes... trainingsschema's die niet snel genoeg kunnen... interval aantallen die beperkt zijn... sync problemen... word ik niet meer heel warm van Garmin >:) :+
Vroegah.....vroegah...hadden we helemaal geen geen schema's en horloges :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYPCRZr3Hs8JwqNHAXEvYapxvOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3V6gw5tKixzNAohiu02uOz5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:57:
@LauryanF out of the box: verkoop de Garmin en haal een Stryd. Denk dat je daar meer uit haalt, gezien je wensen. Heeft een prima app voor de Watch.

Aan degenen die nieuw zijn: niet meteen de dag na je eerste training weer trainen, je moet je pezen en gewrichten laten wennen aan het opvangen van 300% gewicht. En ook een marathon als eerste doel is niet zo handig, dat gaat je je motivatie kosten.
Goed dat je het zegt hoor. t is als bij eten bij een all you can eat restaurant. Je schept je bord veel te vol en komt er halverwege achter dat je toch wat teveel hebt opgeschept. Maar dan heb je al een zere buik! :p

De app van Evy stelt 3 trainingen per week voor. Opzich ben ik redelijk sportief, ben 1.80 met een gewicht van 70kg en redelijk actief met yoga. Verder doe ik alles te voet of op de fiets en ben dus al redelijk bewegelijk. Alleen de conditie is niet fantastisch omdat ik eigenlijk nooit aan duursporten doe waarbij m'n hartslag echt flink omhoog gaat. Denk je dat 3 keer per week prima is? Ik zag eerder iemand 1 tot 2 keer zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

powermarcel10 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:46:
Denk je dat 3 keer per week prima is? Ik zag eerder iemand 1 tot 2 keer zeggen..
Zowel Run2Day als Runnersworld laten je 3 x per week lopen in hun beginnerstrainingen.

De meeste beginnersschema's die ik online vond zaten op 3 a 4 trainingen per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Goed dat je het zegt hoor. t is als bij eten bij een all you can eat restaurant. Je schept je bord veel te vol en komt er halverwege achter dat je toch wat teveel hebt opgeschept. Maar dan heb je al een zere buik! :p

De app van Evy stelt 3 trainingen per week voor. Opzich ben ik redelijk sportief, ben 1.80 met een gewicht van 70kg en redelijk actief met yoga. Verder doe ik alles te voet of op de fiets en ben dus al redelijk bewegelijk. Alleen de conditie is niet fantastisch omdat ik eigenlijk nooit aan duursporten doe waarbij m'n hartslag echt flink omhoog gaat. Denk je dat 3 keer per week prima is? Ik zag eerder iemand 1 tot 2 keer zeggen..
3 is prima als je begint. Minder mag maar zou ik alleen aanraden als je pijntjes krijgt. Want minder vaak trainen betekent ook gewoon dat je minder snel progressie zal maken.
Vaker dan 3x trainen moet je vooral niet doen! Je wilt als beginnende loper na iedere training een rustdag hebben, domweg om te kunnen herstellen. Conditioneel en qua spieren zal de stap vooruit vrij snel gaan, maar je pezen en dergelijke hebben veel meer tijd nodig om te wennen aan de belasting. Kan je eenmaal comfortabel minimaal een half uurtje lopen, dan kan je na gaan denken over het toevoegen van een 4e trainingsdag. Ik zou daar behoorlijk voorzichtig mee zijn want zowel de trainingsbelasting wordt vergroot, als de hersteltijd verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk

[...]

Idd jammer van Spotify, maar daarom heb ik muziek op de watch staan en synced ie automatisch podcasts.
Ah natuurlijk! Ik heb de normale Muziek app van m'n iPhone gegooid omdat ik niks lokaal meer heb staan en elke keer als ik op een play-knop klikte startte die altijd op ipv Spotify. Gelukkig heeft Apple nog een losse Podcasts app en kan ik daarmee wel onderweg offline podcasts luisteren vanaf m'n Watch. Nice!
Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:57:

Marathon is ook niet per se het eerste doel hoor, meer iets dat ik wel graag zou willen en daarom naartoe wil bouwen en niet wil blijven hangen in de 10-15km range. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
[...]

Lijkt me prima, maar is een kwestie van aanvoelen. Houd de komende weken in ieder geval minstens een dag 'rust' tussen het hardlopen in. Uiteraard kun je wel een andere sport beoefenen, liefst eentje zonder impact op de gewrichten. Fietsen, maar niet tennissen bijvoorbeeld.

De meeste blessures bij beginners ontstaan door de impact op de grond. Shin splints, lopersknie, et cetera. Ook ik heb het door schade en schande moeten leren en sta nu ook alweer drie weken half langs de kant met een blessure die minstens nog maanden gaat duren.

@Slickk Wat is er mis met kortere afstanden? Het lopen van een 5 kilometer op maximaal vermogen is moeilijker dan het afleggen van een marathon in zone 1. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Krylinck op 08-12-2020 12:09 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]
Tja, bij Apple stoppen de getalletjes gewoon met updaten. Hoef je je er ook niet meer druk om te maken :> :+

Hier vanochtend super brak wakker, verkouden en rusthartslag+20 dus maar weer een wattenstaaf in mn neus laten duwen door de GGD... dat wordt vanavond dus niet trainen -O-

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanN op 08-12-2020 12:11 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:08:
[...]

Tja, bij Apple stoppen de getalletjes gewoon met updaten. Hoef je je er ook niet meer druk om te maken :> :+
Als ze toch niets zeggen dan kan je ze net zo goed weghalen :P
Maar de Vo2max doet het trouwens weer.... (een beetje...) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:07:
@Slickk Wat is er mis met kortere afstanden? Het lopen van een 5 kilometer op maximaal vermogen is moeilijker dan het afleggen van een marathon in zone 1. ;)
Blij dat dit een keer uitgesproken wordt, want als semi-gevorderde loper vroeg ik me dit al eens af. Met genoeg mentale power en een beetje training kun je al vrij snel een marathon uitlopen leek me. Zeker als ik lees dat de gemiddelde tijd op ~4u22m ligt.

Sinds ik hardlopen weer opgepakt heb en het leuk vind, is het een soort bucketlist dingetje geworden denk ik. Minimaal één keer in m'n leven een marathon lopen, that's it. Extra voorwaarde is wel dat het een 'echte' marathon is en niet een zelfbedachte loop. Aangezien de echte er voorlopig toch niet aan zitten te komen, genoeg tijd om te kijken wat goed gaat en wat niet.

Een snelle 5km lopen en steeds eigen PR verbeteren... Ja, het kan, ik weet niet of voor mij daar veel lol in zit en lang vol ga houden. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:07:
[...]
En als ik een 5km wedstrijd heb, dan kom ik met in- en uitlopen erbij alsnog op 15km uit. Volgens sommigen overdreven, maar ik heb 't zo aangeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
[...]

Hier vanochtend super brak wakker, verkouden en rusthartslag+20 dus maar weer een wattenstaaf in mn neus laten duwen door de GGD... dat wordt vanavond dus niet trainen -O-
Beterschap! Rusthartslag van +20 is niet mis. Test afwachten en sowieso uitzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

[...]

Dat is wel echt bijzonder laag..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 12:51
Ik zie geen sarcasme-smileys, dus ik veronderstel dat je BastiaanN niet goed begreep.
Hij bedoelt gewoon dat zijn rusthartslag 20 slagen hoger was. Dus 70 ipv 50 ofzo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Krylinck
Slickk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:19:
[...]

Blij dat dit een keer uitgesproken wordt, want als semi-gevorderde loper vroeg ik me dit al eens af. Met genoeg mentale power en een beetje training kun je al vrij snel een marathon uitlopen leek me. Zeker als ik lees dat de gemiddelde tijd op ~4u22m ligt.
Wat ik niet alleen bij veel loopmaatjes merk, maar ook een beetje bij mezelf, is dat ze gek worden van mensen die aan ze vragen of ze wel eens een marathon hebben gelopen. Als je zegt dat je een hardloper bent is dat ongeveer altijd de eerste vraag die je krijgt. En als je de vraag vervolgens ontkennend beantwoordt, ben je in hun ogen geen echte hardloper. Je krijgt dan namelijk vaak de opmerking "oh, maar mijn nichtje/tante/huisdier heeft er wel eens eentje gelopen. Ja, in 5 uur, maar die loopt dus al beter dan jij!"

Enigszins gekscherend natuurlijk, maar voor het gros hier wellicht herkenbaar. Vandaar dat mij altijd enige antipathie bekruipt op het moment dat het gaat over dit soort doelen. Hardlopen is meer dan de marathon. Sterker nog, de marathon is maar een pietepeuterig klein onderdeeltje van de atletiek. Als je aan mensen vraagt wat de moeilijkste hardloopafstand is, zal >90% de marathon noemen. Ik zou tegen iedereen willen zeggen... loop eens een 400 meter wedstrijd op de baan!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
[...]

Wat ik niet alleen bij veel loopmaatjes merk, maar ook een beetje bij mezelf, is dat ze gek worden van mensen die aan ze vragen of ze wel eens een marathon hebben gelopen. Als je zegt dat je een hardloper bent is dat ongeveer altijd de eerste vraag die je krijgt. En als je de vraag vervolgens ontkennend beantwoordt, ben je in hun ogen geen echte hardloper. Je krijgt dan namelijk vaak de opmerking "oh, maar mijn nichtje/tante/huisdier heeft er wel eens eentje gelopen. Ja, in 5 uur, maar die loopt dus al beter dan jij!"
Ieder z'n ding toch, ik krijg vaak vreemde blikken als ik zeg dat ik een 5 km te zwaar vind en liever een halve marathon of 10 mijl loop. Die halve gaat dan wel volle bak wat in mijn geval dan rond de 1:45 is, maar ja bouwjaar eerst helft jaren zestig. En de hele staat (voorlopig) ook niet op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Enigszins gekscherend natuurlijk, maar voor het gros hier wellicht herkenbaar. Vandaar dat mij altijd enige antipathie bekruipt op het moment dat het gaat over dit soort doelen. Hardlopen is meer dan de marathon. Sterker nog, de marathon is maar een pietepeuterig klein onderdeeltje van de atletiek. Als je aan mensen vraagt wat de moeilijkste hardloopafstand is, zal >90% de marathon noemen. Ik zou tegen iedereen willen zeggen... loop eens een 400 meter wedstrijd op de baan!
Ik begrijp wel wat je zegt, maar je kunt het ze ook niet helemaal kwalijk nemen. Op TV zien ze een Usain Bolt lachend een nieuw wereldrecord neerzetten, terwijl er bij de marathon deelnemers helemaal gesloopt strompelend de finishlijn over gaan. Daarom is de algemene perceptie dan ook dat een marathon uitlopen een grotere prestatie is dan een 5km in 17 minuten. Het is in zekere zin appels met peren vergelijken, maar dit fenomeen heb je met elke hobby of vakgebied. Zo denkt het gros van de mensen ook dat elke DJ zelf muziek produceert, om maar wat te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
[...]
Dit herken ik eigenlijk helemaal niet, ook niet bij ons in de groep hardlopers. Wel mensen die dan wel eens vragen hoeveel je loopt, hoe vaak je loopt, etc. Toevallig een paar weken geleden de buurman die vroeg of ik ook weleens de halve marathon had gelopen (ja). Hij vroeg ook wel, belangstellend, of ik dan doelen had. Toen had ik het inderdaad over niet zozeer een afstand, maar vooral een bepaalde tijd en dat dit voor veel hardlopers ook vaak het doel is op de afstand die ze het fijnste vinden lopen. Hij vond het erg interessant, ondanks dat ik maar weinig heb verteld. Toch leuk om iemand wat over je sport te vertellen als ze het willen weten.

Inmiddels bij mij in de omgeving wat meer hardlopers op de weg, de afgelopen weken was het wat minder maar sinds het wat kouder is zie ik de - volgens mij - wielrenners ook de weg op gaan om te hardlopen. Het is te nat en teveel blaadjes om goed te kunnen fietsen en niet iedereen stapt dan op de mountainbike, toch een paar die lekker een stuk gaan hardlopen. Wel mooi om die duursporters dan ook te zien hardlopen: afgezien van de blessuregevoeligheid zie je wel dat ze de snelheid en duur van het hardlopen al snel onder de knie hebben. Leuk om zo wat kruisbestuiving te zien. Vanaf volgend jaar ook meer op de fiets stappen in de weekenden, dat is er de afgelopen maanden door heel veel drukte wat bij ingeschoten dus de fiets staat nu al een tijdje stil in de garage.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Ach ja, mensen zoeken altijd naar iets wat ze wel kennen binnen een onderwerp. Probeer maar eens uit te leggen waarom je 12,5 rondjes op de atletiekbaan zo snel mogelijk wil afleggen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
"Hoe hard loop je" is er nog zo 1 die ik weleens voorbij hoor komen.

Dan moet je vervolgens uitleggen dat je niet altijd maar zo hard loopt als je kunt. 8)7

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

[...]
Zo herkenbaar, hoe vaak hier tijdens de lunch mensen over elkaar heen buitelden om deze trage ultraloper uit te horen en de diverse collega's die harder trainen en prestaties lopen waar ik van droom (10em onder het uur ofzo _/-\o_ ) compleet miskennen. Ook al wijs je daar heel expliciet op. Die marathon, ongeacht hoe snel je die loopt, is altijd meer waardevol. |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier ook bekend, geen marathon betekent voor sommigen dat ik niet echt een hardloper ben blijkbaar. Ik heb ook ergens zelf ook wel de trots dat ik niet aan een marathon wil beginnen voor ik het idee heb die afstand binnen vier uur te kunnen afleggen. Kijk als het dan uiteindelijk iets meer wordt, tja. Maar vijf uur, of zelfs nog meer... Ik voel me dan een beetje een snob/gatekeeper omdat ik het zelf nooit geprobeerd heb, maar als dat je eindtijd is, is de marathon misschien gewoon (nog) niet je afstand.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 16-09 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik zeg altijd dat ik in principe maandelijks een marathon of verder wil lopen, maar dat ik een hekel heb aan 5K's en korter omdat die zo zwaar zijn. En dat iedereen die een 5k prettig vindt die afstand niet snel genoeg loopt. En daar is geen woord gelogen aan. Levert altijd leuke gesprekken op want voor de niet loper is de marathon al iets onaards en voor veel wel lopers is een marathon iets wat je een of max 2 keer per jaar loopt.

Maar goed, met alles wat je zegt, zrg je het meeste over jezelf en hoe jij als hardloper bent. Zo ook mijn teksten :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Met 1 gefaalde marathon krijg ik ook wel af en toe de vraag wanneer ik nu is de 42.2km ga lopen, aangezien ik met de trainingen die ik nu doe uitlopen wel mogelijk is.

Zelf vind ik wel een "dingetje" die ik gedaan wil hebben, maar dan ook met een beetje een fatsoenlijke tijd, dus ik zie het meer als een ontmaagding in de hardloopwereld :P
- Wil hem namelijk bewaren voor een speciaal evenement (wat in deze tijd lastig is)
- Als ik het doe wil ik het goed doen (dus wel rond de 3:15 en als het even kan de 1ste keer meteen onder de 3 uur :S :P )
- Ik moet er klaar voor zijn, dus een goede voorbereiding is een must.

Maar stiekem vind de kortere afstanden zoals bijvoorbeeld een hm veel leuker aangezien je dan sneller kan lopen en het niet zoveel tijd kost, die lange langzame duurlopen van rond de 3 uur zit ik nu niet echt meer op te wachten... maar kan mij er wel weer voor gaan zetten als de evenementen weer doorgaan :)

En met 32 jaar jong heb ik nog tijd genoeg om marathon te gaan lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
Vanmiddag (rond 16 in het schemer) een heerlijke training gedraaid van 17km. 40' in ~5:20/km, 20' in ~4:55/km, 10' in 4:20/km met nog een kleine 3 km uitlopen (loop liever geen tempo's binnen de stad dus finishte er net buiten en moest immers wel weer naar huis)

Ondanks dat ik genoten heb moet ik toch ff ventileren, al jaren loop ik trouw met reflectiehesje. Nou liep ik vanavond over een fietspad met daarnaast een drukke auto weg, voldoende "background"-verlichting ondanks het gebrek aan lantaarnpalen leek mij. Toch bijna van mijn sokken gereden door een tegemoet komende fietser welke overigens een goede koplamp had. Kan niet anders dan dat die pipo niet op zat te letten, maar wel boos worden op mij natuurlijk. Scusi dat ik niet in een sukkeldrafje rond hobbel maar met een beetje snelheid zeg maar :(

Uiteindelijk toch ook maar met verlichting gaan lopen in de toekomst denk ik. Ergens wel triest dat mede verkeersdeelnemers niet meer opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Vanavond wederom een kort en langzaam/rustig rondje gelopen. Daar zal het ook nog wel even bij blijven de aankomende tijd: kort en rustig. Hartslag was ook wat hoog vanavond. Even in de gaten houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02:37
Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:55:
Maar stiekem vind de kortere afstanden zoals bijvoorbeeld een hm veel leuker aangezien je dan sneller kan lopen en het niet zoveel tijd kost, die lange langzame duurlopen van rond de 3 uur zit ik nu niet echt meer op te wachten... maar kan mij er wel weer voor gaan zetten als de evenementen weer doorgaan :)

En met 32 jaar jong heb ik nog tijd genoeg om marathon te gaan lopen.
Dat is inderdaad ook hetgeen dat mij zo "tegen staat" van een hele marathon, naar mijn idee ben je echt uren bezig, ondanks dat je de laatste 5 a 7 km waarschijnlijk ook wel op je tandvlees doorkomt als het echt erom spant. Met een HM heb ik in de voorbereiding soms 2 uur lang gelopen, dan is de sjeu er op een gegeven moment ook wel een beetje uit eerlijk gezegd :/ Laat staan dat je dan nog een keer zo lang zou moeten lopen ;w

Met een gezin, familie, vrienden, hobbies en een redelijk veeleisende baan is het toch ook een beetje schipperen met de tijd zo nu en dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mvd1981 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:36:
[...]

Dat is inderdaad ook hetgeen dat mij zo "tegen staat" van een hele marathon, naar mijn idee ben je echt uren bezig, ondanks dat je de laatste 5 a 7 km waarschijnlijk ook wel op je tandvlees doorkomt als het echt erom spant. Met een HM heb ik in de voorbereiding soms 2 uur lang gelopen, dan is de sjeu er op een gegeven moment ook wel een beetje uit eerlijk gezegd :/ Laat staan dat je dan nog een keer zo lang zou moeten lopen ;w

Met een gezin, familie, vrienden, hobbies en een redelijk veeleisende baan is het toch ook een beetje schipperen met de tijd zo nu en dan...
Zodra ik in training ben voor een marathon, loop ik altijd voor alles aan, rond een uurtje of 5:30 naar buiten. Anders kom je er met alle genoemde redenen er inderdaad niet aan toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Secsytime schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:52:
[...]

Zodra ik in training ben voor een marathon, loop ik altijd voor alles aan, rond een uurtje of 5:30 naar buiten. Anders kom je er met alle genoemde redenen er inderdaad niet aan toe :+
Op die manier kom je toch niet aan slaap toe :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Wat een haters hier op die langere afstanden :+
Ik vind de lange duurloop juist heerlijk! Lekker met verstand op nul eindeloos kilometertjes aftikken. Beetje genieten van de omgeving en je vooral niet al te druk maken om het tempo, de hoeveelheid kilometers en hoe ver je nog mag/moet :)

Ik kan me wel voorstellen dat als ernaar toe aan het opbouwen bent en het echt op je tandvlees gaat, dat minder comfortabel is. Maar dan doe je het eigenlijk gewoon verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Cranzai schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:27:
Uiteindelijk toch ook maar met verlichting gaan lopen in de toekomst denk ik.
Met verlichting lopen kan ik van harte aanbevelen, maar reken er niet op dat je met verlichting van dit probleem verlost zult zijn. Ik loop altijd met zowel reflectie als verlichting (voor een koplamp net zo sterk als een gemiddelde fietslamp, rode leds om mijn arm), maar dan nog rijden fietsers op me in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Leuke van hardlopen is wel dat iedereen z'n eigen doelen heeft zeg, al kijk ik toch wel een beetje jaloers naar afstanden en tijden die worden gelopen hier.

Vanavond weer nieuw rondje Billat intervals gedaan, dit keer wel op beter tempo, en m'n 'rust' tempo's zo rond mijn 10k wedstrijdtempo gedaan.

Horloge ingesteld op tien herhalingen, en moet eerlijk bekennen dat ik bij de 10de ook wel blij was dat ik er was (ik train meestal lekker veilig op tempo's waarvan ik weet dat ik ze wel aankan, al is dat misschien ook wel de reden dat ik niet echt verbeter momenteel :P ). Komende weken blijven herhalen en kijken of ik er steeds meer herhalingen aan kan toevoegen.

Stravalinkje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Lange(re) afstanden lopen is volgens met name een mentaal iets. Als je het je voorneemt ga je de afstand heel anders indelen. Afgelopen zpndag liep ik weer eens een dertiger en dan heb ik na 10km echt het gevoel nog maar net op weg te zijn, terwijl ik dan normaal geaproken tegen het einde van een training begin te komen. Bij langere lopen probeer ik ook altijd weer stukjes en routes onbekend terrein mee te nemen. Daarvoor moet ik inmiddels al best een stukkie lopen, elke weg en paadje binnen een straal van 15 km rond m' n huis heb ik zo ongeveer al gehad.

Ook vanavond heb ik in de mist weer een lekkere 16km gelopen. Zelfs weer wat tempoblokjes kunnen doen. Laatste keer dat ik dat deed kreeg ik spontaan last van m'n kuit en sindsdien heb ik zeker een maand lopen sukkelen. Hopelijk is dat nu weer zo ongeveer voorbij. Sinds ik m'n achilles met ijs koel en overdag een soort achillesondersteunende sok draag zijn de klachten daar ook vrijwel weg.

Wie weet zit er nog een marathon in deze maand :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
Kunnen we niet een soort van badge of honour maken voor alle Achillespees strijders :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Iets als:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/14/2e/eb/142eeb2e6f86f37cf3ab0431692d58fe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Cranzai schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:04:
[...]

Op die manier kom je toch niet aan slaap toe :+
Vroeg naar bed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Goed punt je kunt veel beter 's sporten of werken en dan vroeg naar bed. Want ik spreek misschien voor mezelf maar veel wat ik doe na 22.00 uur is niet echt van toegevoegde waarde.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

ik denk dat alles van kort tot lang een kwestie is van mentale kracht, wat geluk in je DNA en trainen :) Voor lange afstanden heb je heel wat eenzame uren voor de boeg, voor snelle afstanden mag je diep gaan. Het vrij snel een marathon uitlopen is dus net zo een understatement als 'even een snelle 5K doen'.

Ik heb eerst voor een marathon/100K getrained, nu ben ik bezig met een schema voor een sub 1:40 halve marathon en qua mentale belasting zit ik eigenlijk net zo ver buiten mijn comfort zone (buiten dat ik rennen door bos/modderpaadjes altijd prachtig vind, want! modder :P ), het piept en kraakt nu alleen op net iets andere wijze (minder moeite met de afstandslopen want die voelen kort aan, meer moeite met de snelle intervallen want die ben ik niet gewend).

@Cranzai troost je, ik hing gisteren bijna over een motorkap van een auto heen. Auto stopte bij kruispunt, dus ik dacht: die geeft me netjes voorrang. Helaas bleek de miep te zijn gestopt om snel op haar telefoon wat te doen en nam ze ook niet de moeite even op te kijken voor ze gas gaf. Ik liep met reflectie en lampjes een ware discoshow te geven, maar op een gegeven moment houd het wle een beetje op wat je kunt doen buiten dergelijke situaties met wat meer achterdocht benaderen I guess. Dus bij tegemoetkomende fietsers kijken dat je er omheen kunt/kunt uitwijken en als het te lang duurt voor een teken is dat die je gezien heeft, uitwijken maar.

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 09-12-2020 07:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
[...]

Sinds ik hardlopen weer opgepakt heb en het leuk vind, is het een soort bucketlist dingetje geworden denk ik. Minimaal één keer in m'n leven een marathon lopen, that's it. Extra voorwaarde is wel dat het een 'echte' marathon is en niet een zelfbedachte loop. Aangezien de echte er voorlopig toch niet aan zitten te komen, genoeg tijd om te kijken wat goed gaat en wat niet.

Een snelle 5km lopen en steeds eigen PR verbeteren... Ja, het kan, ik weet niet of voor mij daar veel lol in zit en lang vol ga houden. :>
Ja mijn bucketlist dingetje bevat iets meer dan alleen die marathon 8)7 Dan komt er ook nog 3.8km zwemmen en 180km fietsen bij

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Cranzai schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:27:
Vanmiddag (rond 16 in het schemer) een heerlijke training gedraaid van 17km. 40' in ~5:20/km, 20' in ~4:55/km, 10' in 4:20/km met nog een kleine 3 km uitlopen (loop liever geen tempo's binnen de stad dus finishte er net buiten en moest immers wel weer naar huis)

Ondanks dat ik genoten heb moet ik toch ff ventileren, al jaren loop ik trouw met reflectiehesje. Nou liep ik vanavond over een fietspad met daarnaast een drukke auto weg, voldoende "background"-verlichting ondanks het gebrek aan lantaarnpalen leek mij. Toch bijna van mijn sokken gereden door een tegemoet komende fietser welke overigens een goede koplamp had. Kan niet anders dan dat die pipo niet op zat te letten, maar wel boos worden op mij natuurlijk. Scusi dat ik niet in een sukkeldrafje rond hobbel maar met een beetje snelheid zeg maar :(

Uiteindelijk toch ook maar met verlichting gaan lopen in de toekomst denk ik. Ergens wel triest dat mede verkeersdeelnemers niet meer opletten.
Ik word hier in Duitsland regelmatig ingehaald met minder dan een armlengte afstand, en soms ook met meer dan 50km/h.Best gevaarlijk. Ze zien me dan wel (anders zouden ze tegen me aan rijden) maar vinden waarschijnlijk dat ik maar aan de kant moet, want auto's hebben voorrang. (Ze hebben natuurlijk absoluut geen voorrang en moeten minstens 1.5m afstand houden, maar goed). Ze rijden hier ook allemaal op fietspaden als ze daardoor kunnen afkorten. Soms mis ik NL wel =). Ik kan wel naar de politie en die luistert ook wel, maar het is dweilen met de kraan open: ondanks alle borden en regels doen de mensen toch waar ze zin in hebben zodra ze in hun auto zitten.
elastiek schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:25:
[...]

Helaas voor m'n looptijden heb ik de 40 inmiddels in het zicht...

...en dat ik er nog steeds wordt afgelopen door 50'ers en 60'ers dat heb ik al lang geaccepteerd. Leeftijdgecorrigeerd lopen ze me er finaal vanaf. Maar supergaaf natuurlijk om met die ervaren knarren te strijden 8)
Ik word volgende maand ook 36. Ik denk niet dat leeftijd voor ons amateurlopers de sterkst limiterende factor is, vooral duurvermogen. Natuurlijk speelt leeftijd een rol, maar vooral indirect: met kinderen en een drukke baan is het gewoon lastiger om veel te trainen en herstellen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Gisteren weer een rondje 5 km gedaan, ik zat wat krap in mijn tijd omdat er iemand langs kwam voor een marktplaatsadvertentie. Ging lekker, vanaf de eerste stappen de straat uit voelde het al soepel. Langzaamaan kom ik in de buurt van de 25 minuten op de 5 km, wat ergens in 2009 mijn snelste tijd ooit was. Mijn PR's gisteren, wel vertekend omdat de data van mijn vorige Garmin en de tijd dat ik nog helemaal geen hardloophorloge had niet in Strava staan: ( Er is zelfs een periode geweest dat ik met een Garmin GPS 60 handheld hardliep _O- )

5 KM 25:19
2 mijl 16:05
1 mijl 7:43
1 km 4:43
1/2 mijl 3:47

Voor een vent van 42 en 100 kg niet beroerd. >:)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• influenza
Gisteren voor het eerst in maanden een training gedaan waar ik een super lekker gevoel aan over heb gehouden en het idee dat het qua vorm weer de goede kant op gaat. Was een heel pittige heuveltraining, met eindeloos veel herhalingen op behoorlijk hoog tempo.

Garmin dacht er kennelijk anders over en beloonde met met een VO2MAX daling van 2 punten :P Maak me er niet druk om uiteraard, maar grappig dat het zo tegenstrijdig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Dat niet helemaal, maar wel dat mensen kortere afstanden als "minderwaardig" zien ofzo.
Bijvoorbeeld eem 10km wedstrijd. Als je die gaat lopen dan krijg je nogal snel de opmerking: "ja, maar een 10km is voor jou toch geen probleem, je loopt wel verder". En dan moet je weer gaan uitleggen dat het tempo toch wel een stuk hoger ligt, wat het ook tot afzien maakt.

Waar ik ook een hekel aan heb is de vraag; "en, ben je snel" of "ga je hard". Zelf ben ik van mening dat het sneller kan, maar leg iemand maar eens uit dat je nu 1.30' loopt, maar je eigenlijk niet tevreden bent omdat je 1.24' had willen lopen.

Maar mijn grootste ergernis is dat je altijd iemand tegenkomt die een vriend heeft en daar een kennis van die heeft een neef en daar de zoon van, die loopt de halve marathon toevallig nét 5 minuten sneller en heeft er niet voor getraind. Sterker nog, hij heeft vorige week pas voor het eerst hardloopschoenen gekocht en het startnummer van iemand overgenomen.
Dat is iets wat ik niet kan begrijpen. Waarom de prestatie van iemand downplayen door gewoon te verzinnen dat iemand anders het beter kan.

Zo kende ik een gast (nu niet meer), die vroeg me altijd naar mijn tijden op de HM. En constant haalde hij er iemand bij die 5 minuten sneller was.
Liep ik 1.40' > een vriend van de reddingsbrigade loopt ongetraind 1.35
Ik ging 1.35' > mijn broer, daar een vriend van heeft een zoon.. 1.30', op converse
Ga je 1.30' > Een oud klasgenoot, nooit hardgelopen, liep 1.25'

Maar dan ga je die daarna opzoeken, lopen ze normale tijden 1.50'/2.00'. Niks mis mee en mooie tijden. Maar ik begrijp niet waarom bepaalde mensen altijd behoefte hebben om je te downplayen. Is het om zichzelf beter te voelen, afgunst, stukje interessantdoenerij? Zal opzich ook een stuk onwetendheid zijn denk ik. Een leek zal niet begrijpen dat 5' of 10' verschil een gigantisch verschil in snelheid is.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Wat een heerlijke discussie zo over al die nare mensen die je prestaties downplayen. Haha! Ik geloof dat ik echt mazzel heb dat ik dat niet in de omgeving heb, juist mensen die dus geïnteresseerd zijn en ook niet een oordeel klaar hebben maar juist de vraag stellen als ik een wedstrijd heb gelopen: "Was je tevreden?".

Ik moet wel zeggen dat ik wel mensen in mijn omgeving hebben die een 10km zo "even" rond de 45 minuten lopen terwijl ze bijna nooit hardlopen, die hebben dit jaar bijv. maar 300 a 350 kilometer hardgelopen. Andere mensen halen dat inderdaad regelmatig aan als "dat kan dus gewoon ongetraind", maar staan er niet bij stil dat die mensen bijv. wel veel fietsen of voetballen (en dus eigenlijk continu interval training hebben :+ ). Dan maak je inderdaad niet veel "hardloop"-kilometers, maar je maakt kilometers genoeg op tempo's. Mensen zijn wat dat betreft ook wel snel onder de indruk.

Uiteindelijk geldt: elke wedstrijd waarbij je tot het gaatje gaat en aan het einde niets meer over hebt is een prestatie. Of dat nou een 10 km onder de 60, 45 of onder de 30 minuten is. In alle gevallen zal er net zoveel geleden zijn (sterker nog, degene die de 10 km in 60 minuten lopen en totaal kapot zijn, hebben langere tijd moeten afzien). Dat zien we in dit topic toch ook en dat herkennen we toch ook van onszelf? Ik was net zo blij toen ik de 5km onder de 30 minuten liep, als toen ik hem een tijd later rond de 26 minuten liep en later iets boven de 22 minuten. Ik was blij omdat ik stuk was gegaan. Presteren is afzien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
[...]Ik zou tegen iedereen willen zeggen... loop eens een 400 meter wedstrijd op de baan!
Eens! De korte afstanden vind ik vreselijk! En toch doe ik mee met de baancompetitie. Daar heb ik geleerd om veel harder voor mezelf te zijn...
chris schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:10:
[...]
Ik word volgende maand ook 36. Ik denk niet dat leeftijd voor ons amateurlopers de sterkst limiterende factor is, vooral duurvermogen. Natuurlijk speelt leeftijd een rol, maar vooral indirect: met kinderen en een drukke baan is het gewoon lastiger om veel te trainen en herstellen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat bij ons als amateurlopers leeftijd een veel minder bepalende factor is dan de werk- en privésituatie. En toch zal ook jij een jaar of acht geleden met dezelfde trainingsarbeid een behoorlijk stuk vlotter hebben gelopen... dan was je doel absoluut sub-2:25 geweest 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Calitomnication schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:59:
[...]

Dat niet helemaal, maar wel dat mensen kortere afstanden als "minderwaardig" zien ofzo.
Bijvoorbeeld eem 10km wedstrijd. Als je die gaat lopen dan krijg je nogal snel de opmerking: "ja, maar een 10km is voor jou toch geen probleem, je loopt wel verder". En dan moet je weer gaan uitleggen dat het tempo toch wel een stuk hoger ligt, wat het ook tot afzien maakt.

Waar ik ook een hekel aan heb is de vraag; "en, ben je snel" of "ga je hard". Zelf ben ik van mening dat het sneller kan, maar leg iemand maar eens uit dat je nu 1.30' loopt, maar je eigenlijk niet tevreden bent omdat je 1.24' had willen lopen.

Maar mijn grootste ergernis is dat je altijd iemand tegenkomt die een vriend heeft en daar een kennis van die heeft een neef en daar de zoon van, die loopt de halve marathon toevallig nét 5 minuten sneller en heeft er niet voor getraind. Sterker nog, hij heeft vorige week pas voor het eerst hardloopschoenen gekocht en het startnummer van iemand overgenomen.
Dat is iets wat ik niet kan begrijpen. Waarom de prestatie van iemand downplayen door gewoon te verzinnen dat iemand anders het beter kan.

Zo kende ik een gast (nu niet meer), die vroeg me altijd naar mijn tijden op de HM. En constant haalde hij er iemand bij die 5 minuten sneller was.
Ik ging 1.35' > mijn broer, daar een vriend van heeft een zoon.. 1.30', op converse

Maar dan ga je die daarna opzoeken, lopen ze normale tijden 1.50'/2.00'. Niks mis mee en mooie tijden. Maar ik begrijp niet waarom bepaalde mensen altijd behoefte hebben om je te downplayen. Is het om zichzelf beter te voelen, afgunst, stukje interessantdoenerij? Zal opzich ook een stuk onwetendheid zijn denk ik. Een leek zal niet begrijpen dat 5' of 10' verschil een gigantisch verschil in snelheid is.
Ik heb niet zozeer dat mensen met vage kennissen komen die sneller zijn, maar heb wel regelmatig collega's die doen of ik gek ben als ze vragen naar mijn "hardloopprestaties". Tot aan mensen toe die me gewoon in mijn gezicht uitlachen. Dat zijn over het algemeen mensen die zelf ook lopen of gelopen hebben en niet kunnen geloven dat ik redelijk vlot vooruitkom :+ Dat leidt soms weleens tot hilarische situaties. Zoals een collega die me vraagt of ik zin heb om een rondje te lopen met hem. En daar dan terloops aan toe voegt dat hij zijn tempo dan wel aan zal passen. Op mijn vraag waarom dan komt hij met het antwoord dat hij de 10 km in 50 minuten loopt. Mijn reactie dat die dan inderdaad zijn tempo een beetje moet aanpassen omdat ik dat ruim onder de 40 minuten doe werd eerst nogal sceptisch ontvangen. Maar na wat onderzoek van zijn kant kwam hij met schaamrood op zijn kaken sorry zeggen _/-\o_

Overigens zijn ze er wel hoor die gasten de ongetraind de marathon lopen en nog redelijk hard ook. Twee vrienden van me liepen ongetraind de marathon van New York in 3:10 en 3:20. Ongetraind moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Allebei enorm sportief en goed getraind, maar geen specifieke looptraining. Grappige is dat ze naderhand wel meer op lopen gingen trainen en niet of nauwelijks meer beter werden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Calitomnication schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:59:
[...]

Ja, want stel je voor dat je gewoon een keer blij voor iemand bent of zijn prestatie erkent.

Ik had jaren geleden twee goed getrainde collega's die wel een keer met me wilden gaan hardlopen. Deden ze een beetje bijdehand over, dus heb ik ze op de 10 kilometer helemaal gesloopt. Daarna wel respect. 8)

Trouwens, over korte afstanden en "je bent pas een echte als je de marathon loopt": denken die mensen dat iedereen de tijd heeft om voor zoiets te trainen? 10 kilometer gaat bij mij inclusief aankleden en achteraf weer een beetje op temperatuur komen al snel 5 kwartier in zitten. Bij grotere afstanden ben je al snel je hele avond of een halve zaterdag/zondag kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door GSX-MAN op 09-12-2020 09:47 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
Volgens mij hebben we een handicapverrekening nodig zoals bijvoorbeeld bij golf. Dan kunnen we objectief hardloopprestaties met elkaar vergelijken...

Jouw maximale kunnen is X en daar wijk je 15% van af. Iemand anders kan maximaal A en wijkt daar 8% van af.

De tweede loper heeft dus beter gepresteerd met 55 minuten op de 10km dan de eerste loper die er 36 minuten over deed... zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik ben trouwens wel altijd gespannen als ik met anderen ga sporten. Kan ik het bijhouden, kan ik het waarmaken?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
elastiek schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:56:
Volgens mij hebben we een handicapverrekening nodig zoals bijvoorbeeld bij golf. Dan kunnen we objectief hardloopprestaties met elkaar vergelijken...

Jouw maximale kunnen is X en daar wijk je 15% van af. Iemand anders kan maximaal A en wijkt daar 8% van af.

De tweede loper heeft dus beter gepresteerd met 55 minuten op de 10km dan de eerste loper die er 36 minuten over deed... zoiets.
of misschien wat meer zen voor onszelf zijn en accepteren dat ieder zijn eigen wedstrijd doet (of zijn eigen prestatie levert zelfs) ;)

Ik snap dat vergelijken met elkaar nooit zo echt. Ieder weet hoe hard (of misschien totaal niet) hij/zij trained voor een prestatie. Wat een ander doet lijkt me dan niet zo heel erg interessant, tenzij je echt mee wil doen om de eerste plekken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15

Waar het mij om gaat is dat hardloopprestaties heel erg persoonlijk zijn en dat je die prestaties moeilijk met elkaar kunt vergelijken dan wel een correctiefactor kunt toepassen. Je kunt dan wel aan de gang blijven.

- Correctiefactor op leeftijd?
- Correctiefactor op bouw/aanleg?
- Correctiefactor op natuurlijke VO2 max?
- Correctiefactor op levensfase, druk gezin en baan vs. iemand die alle tijd heeft?
Etc, Etc.

Ik ben een tijdje bij een loopclubje gezeten, een heel divers gezelschap, zowel in leeftijd (30-73) als niveau. Het mooie was dat iemand van 55+ die volledig tot de max de 10km net binnen het uur liep, net zo veel respect kreeg dan een dertiger die de 10 in 34:00 deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
GSX-MAN schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:03:
Ik ben trouwens wel altijd gespannen als ik met anderen ga sporten. Kan ik het bijhouden, kan ik het waarmaken?
Dit is wel heel herkenbaar, daarom ga ik altijd alleen, anders ontstaat er toch altijd een soort competitie.
Heb als ik alleen ben al moeite genoeg om er niet altijd een competitie met mezelf van te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gheh, de Marathon... Daar ga ik voorlopig niet meer aan denken hoor! Ergens in mijn achterhoofd zit nog wel de wil om er voor mijn 40e eentje te lopen, maar of dat echt gaat gebeuren...
Het gevoel om duurlopen van 2u te kunnen doen was wel heerlijk. Daar zou ik graag weer komen!

Hier is het momenteel een worsteling om m'n oefeningen te blijven doen. Ik wil het zeker nog niet opgeven en doe op dit moment gewoon elke keer als ik wél aan oefenen toekom de eerstvolgende "dag" die ik nog niet gedaan heb.
En als ik weer wil gaan lopen, dan heb ik toch écht die basis nodig (vind ik zelf) dus blijven oppakken is het credo :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Pathogen op 09-12-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

FEIJ_87 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:15:
[...]

Dit is wel heel herkenbaar, daarom ga ik altijd alleen, anders ontstaat er toch altijd een soort competitie.
Heb als ik alleen ben al moeite genoeg om er niet altijd een competitie met mezelf van te maken
Ja, precies dat. Eerst een paar jaar alleen gelopen, toen een tijdje bij een atletiekvereniging. En dan iedere les weer mijn best doen om vooraan te lopen. Alsof dat ertoe doet. Wedstrijden, waar ik toch echt als recreant aan meedeed, op de laatste paar honderd meter nog even een tandje bij zetten om nog net even twee of drie mensen in te halen. Van wie ik niet eens wist in welk startvak die hadden gestaan.

En elke keer dat ik train toch weer naar die tijden kijken, terwijl het daar helemaal niet om gaat.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Dat bestaat: https://support.parkrun.c...5263-What-is-age-grading-

Het is niet ontwikkeld door parkrun, het komt van de internationale atletiek federaties, maar dit is een knappe uitleg. Werkt ook grotendeels voor verschillende afstanden (Als is parkrun gefocusd op 5km)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
Nu is de age grading van de atletiek wel redelijk slecht (toch op de piste bij de meerkamp). Ik doe zelf meer dan 30 jaar aan atletiek (vroeger heel intensief, de laatste jaren maar af en toe) maar ben bij de "masters" (35+) nog altijd Belgische top. Nu is het toch zo dat vanaf er iemand met een beetje niveau meedoet bij de 45+, hij mij altijd gaat verslaan ook al ben ik naar verhouding (in mijn 35+ categorie) een stuk beter.

Een andere mogelijkheid is dat ik het/mijn niveauverlies voor binnen 10 jaar serieus onderschat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
GSX-MAN schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:03:
Oh dat heb ik nou nooit eigenlijk. Het is toch geen wedstrijd?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GerGio
Net na middag even gelopen, dit keer was het misschien niet helemaal mijn middag. Het ging gewoon niet zo lekker. Ik had het onwijs koud en kreeg het maar lastig warm. Het was toch weer 5.5 kilometer. Nu zit ik weer achter mijn Pc relax te werken met het goed gevoel want ondanks dat het weer echt niet best was, ben ik toch geweest.

Onder het motto; beter een slecht rondje dan geen rondje

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 72 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.