Krylinck schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
[...]
Wat ik niet alleen bij veel loopmaatjes merk, maar ook een beetje bij mezelf, is dat ze gek worden van mensen die aan ze vragen of ze wel eens een marathon hebben gelopen. Als je zegt dat je een hardloper bent is dat ongeveer altijd de eerste vraag die je krijgt. En als je de vraag vervolgens ontkennend beantwoordt, ben je in hun ogen geen echte hardloper. Je krijgt dan namelijk vaak de opmerking "oh, maar mijn nichtje/tante/huisdier heeft er wel eens eentje gelopen. Ja, in 5 uur, maar die loopt dus al beter dan jij!"
Enigszins gekscherend natuurlijk, maar voor het gros hier wellicht herkenbaar. Vandaar dat mij altijd enige antipathie bekruipt op het moment dat het gaat over dit soort doelen. Hardlopen is meer dan de marathon. Sterker nog, de marathon is maar een pietepeuterig klein onderdeeltje van de atletiek. Als je aan mensen vraagt wat de moeilijkste hardloopafstand is, zal >90% de marathon noemen. Ik zou tegen iedereen willen zeggen... loop eens een 400 meter wedstrijd op de baan!
Dat niet helemaal, maar wel dat mensen kortere afstanden als "minderwaardig" zien ofzo.
Bijvoorbeeld eem 10km wedstrijd. Als je die gaat lopen dan krijg je nogal snel de opmerking: "ja, maar een 10km is voor jou toch geen probleem, je loopt wel verder". En dan moet je weer gaan uitleggen dat het tempo toch wel een stuk hoger ligt, wat het ook tot afzien maakt.
Waar ik ook een hekel aan heb is de vraag; "en, ben je snel" of "ga je hard". Zelf ben ik van mening dat het sneller kan, maar leg iemand maar eens uit dat je nu 1.30' loopt, maar je eigenlijk niet tevreden bent omdat je 1.24' had willen lopen.
Maar mijn grootste ergernis is dat je altijd iemand tegenkomt die een vriend heeft en daar een kennis van die heeft een neef en daar de zoon van, die loopt de halve marathon toevallig nét 5 minuten sneller en heeft er niet voor getraind. Sterker nog, hij heeft vorige week pas voor het eerst hardloopschoenen gekocht en het startnummer van iemand overgenomen.
Dat is iets wat ik niet kan begrijpen. Waarom de prestatie van iemand downplayen door gewoon te verzinnen dat iemand anders het beter kan.
Zo kende ik een gast (nu niet meer), die vroeg me altijd naar mijn tijden op de HM. En constant haalde hij er iemand bij die 5 minuten sneller was.
Liep ik 1.40' > een vriend van de reddingsbrigade loopt ongetraind 1.35
Ik ging 1.35' > mijn broer, daar een vriend van heeft een zoon.. 1.30', op converse
Ga je 1.30' > Een oud klasgenoot, nooit hardgelopen, liep 1.25'
Maar dan ga je die daarna opzoeken, lopen ze normale tijden 1.50'/2.00'. Niks mis mee en mooie tijden. Maar ik begrijp niet waarom bepaalde mensen altijd behoefte hebben om je te downplayen. Is het om zichzelf beter te voelen, afgunst, stukje interessantdoenerij? Zal opzich ook een stuk onwetendheid zijn denk ik. Een leek zal niet begrijpen dat 5' of 10' verschil een gigantisch verschil in snelheid is.