• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Arjan90 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:22:
[...]

Dat eerste weet ik eigenlijk niet, maar het lijkt me niet dat je hartslag bij hogere temperaturen ook hoger kan. Hij gaat wel hoger om warmte beter te kunnen afvoeren.
De ideale temperatuur voor hardlopen (middel- en lange afstanden) is ongeveer 8 graden.

- Bij hoge temperaturen gaat er veel bloed naar de huid om warmte af te voeren, wat niet naar de spieren kan. Daarnaast droog je bij hogere temperaturen sneller uit en dat is ook niet goed.
- Echt lage temperaturen zijn ook niet goed. 1. Je moet je extra warm inpakken, dit scheelt gewicht en gaat te koste van je snelheid. 2. Als je echt te koud wordt gaat je lichaam extra warmte produceren, wat ook energie kost.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
bert74 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:54:
[...]

De ideale temperatuur voor hardlopen (middel- en lange afstanden) is ongeveer 8 graden.

- Bij hoge temperaturen gaat er veel bloed naar de huid om warmte af te voeren, wat niet naar de spieren kan. Daarnaast droog je bij hogere temperaturen sneller uit en dat is ook niet goed.
- Echt lage temperaturen zijn ook niet goed. 1. Je moet je extra warm inpakken, dit scheelt gewicht en gaat te koste van je snelheid. 2. Als je echt te koud wordt gaat je lichaam extra warmte produceren, wat ook energie kost.
Is ook behoorlijk persoonlijk allemaal. Ik heb mijn beste drie 5 kilometers de laatste 3 jaar gelopen bij temperaturen tussen 26 en 32 graden. Waarschijnlijk is dat qua duur (voor mij) prima te doen. Op een 10 kilometer zal het wellicht wel in de weg zitten. Nu loop ik ook meer wedstrijden in het voorjaar en vroege zomer en weinig in de winter, dus dat helpt ook.

• bert74
influenza schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:06:
[...]

Is ook behoorlijk persoonlijk allemaal. Ik heb mijn beste drie 5 kilometers de laatste 3 jaar gelopen bij temperaturen tussen 26 en 32 graden. Waarschijnlijk is dat qua duur (voor mij) prima te doen. Op een 10 kilometer zal het wellicht wel in de weg zitten. Nu loop ik ook meer wedstrijden in het voorjaar en vroege zomer en weinig in de winter, dus dat helpt ook.
De 1 kan beter tegen de warmte dan de ander, maar bij gelijke getraindheid loopt het gros sneller bij 12 graden dan bij 25 graden.

Bij echt korte afstanden is temperatuur minder van belang omdat er minder tijd is om oververhit te raken. Bovendien zijn bij hogere temperaturen de spieren vaak soepeler.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 21:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Afgelopen zaterdag hadden wij het plan om de nieuwe MST Zutphen - Ruurlo te gaan lopen, in totaal 43 kilometer door de Achterhoek. Ik had me alleen een beetje verkeken op het weer, het was zeker in het begin fris en aangezien wij de auto in Ruurlo parkeerden om met de trein naar Zutphen te gaan koelde ik al af. Na de start aldaar was de eerste ruime kilometer de stad uitlopen en hoopte ik dat mijn motortje me weer zou opwarmen. Dat lukte op zich wel aardig en toen kwam de wind er op en merkte ik dat ik ondanks dat ik het niet superwarm had wel mijn onderste shirtje wat vochtig was en dat mijn shirt met lange armen daarboven net te fris was. Maar goed, gelukkig kwamen we na wat kilometers in het bos en viel de wind weer aardig weg.

Ik heb deze 43km op wegschoenen gelopen omdat ik dacht er te veel verhard in zou zitten maar achteraf zou ik misschien toch liever mijn La Sportiva trailschoenen aan doen. Zeker als je niet Vorden in gaat wat wij wel hebben gedaan. Dat was nl. onze VP. Blikje Red Bull (ach, toch eens proberen) en een appelflap. En de 5 kilometer daarna nog nagenieten van die enorme hoeveelheid die ik ineens achterover had gedrukt. :X

Mijn vrouw had geen geweldige dag en dat merkte ik aardig in mijn benen. Ze liep voor haar doen best rustig wat voor mij gewoon betekent dat ik tijdens het lopen al last van mijn benen ga krijgen. Na 38 kilometer lukte het me niet meer om een beetje normaal te kunnen lopen, maar bij haar weglopen wilde ik liever niet doen omdat ze het best zwaar had. Maar gelukkig voor mij had ze een koptelefoon meegenomen en heeft ze een podcast opgezet en ben ik met een flinke versnelling er vandoor gegaan in de hoop mijn benen door de actieve inspanning de spanning van die afstand tot dan toe wat te verminderen. En ik denk wel dat het gelukt is want ik heb zondag geen spierpijn gekregen en vandaag ook niet. En door de lage inspanning denk ik ook niet dat ik morgenavond bij mijn volgende training wat ga merken.

Zondagmiddag ben ik even nieuwe schoenen gaan kopen, het was even kijken maar ik ga weer eens van Sauzony naar Mizuno en ik heb uiteindelijk de nieuwe Wave Rider 24 gekocht. Voelt wat apart, maar ik wilde wel weer eens wat anders proberen.
sebasd schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:48:
Even een andere vraag tussen het schoenen- en gadgetgeweld: heeft iemand deze route wel eens gelopen? Is het de moeite waard om op een doordeweekse ochtend hiervoor uit Amersfoort op en neer te rijden?
Jazeker die heb ik een paar keer gelopen en ik denk wel dat die de moeite waard is. Strava vertelde me net dat ik daar de laatste keer 286 hoogtemeters heb gepakt in die route. De route is geheel bewegwijzerd maar je moet wel af en toe opletten.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-01 17:38
bert74 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:12:
[...]

De 1 kan beter tegen de warmte dan de ander, maar bij gelijke getraindheid loopt het gros sneller bij 12 graden dan bij 25 graden.

Bij echt korte afstanden is temperatuur minder van belang omdat er minder tijd is om oververhit te raken. Bovendien zijn bij hogere temperaturen de spieren vaak soepeler.
Persoonlijk heb ik meer last van de luchtvochtigheid dan van de warme, want bij de loopjes waar ik het zwaarder had afgelopen zomer wat de luchtvochtigheid vrij hoog.

De luchtvochtigheid heeft mij ook gekuld bij de marathon van Eindhoven in 2019

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 18:00

GSX-MAN

de/het/een

Gisteren sowieso lekker in beweging geweest. 10 km hardlopen, even snel douchen en op de fiets naar de skiles van onze oudste, tijdens dat uur nog een rondje van 6,35 km gewandeld, teruggefietst en daarna een avond Netflix.

Ik had na afloop van het rondje wandelen wel serieus kramp in de kuiten.

Slecht idee... Hoe laat?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:10
Het liep gisterochtend weer eens lekker uit de hand :P

Op het programma stond 15x200m, 200m herstel met wat leden van de loopgroep. Helaas liep het snelste groepje 24s/100m / 4.00/km. Eigenlijk net iets te langzaam voor mij, maar ik ben maar meegegaan. Tijdens de versnellingen op gegeven moment wel wat vooruitgelopen.

Eenmaal klaar heb ik nog een paar 100tjes meegedaan met de trainer, maar die loopt niet zo hard meer omdat ie al en jaar of 65 is en het eea aan metaal in z'n heup heeft vanwege een gebroken heup een paar jaar geleden (sowieso een wonder dat ie nog kan hardlopen), dus lekker even meegehobbeld en bijgekletst.

Vervolgens 2 anderen opgehaald waarvan de ene een 10km wedstrijd had gelopen en de andere haas had gespeeld en daar nog een mooi stukje mee uitgelopen.
Eenmaal thuis was de teller inmiddels de 23km gepasseerd. Was niet helemaal gepland, maar soms loopt (haha) het zo :)

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/4373516863/overview

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:45
GSX-MAN schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:35:
Gisteren sowieso lekker in beweging geweest. 10 km hardlopen, even snel douchen en op de fiets naar de skiles van onze oudste, tijdens dat uur nog een rondje van 6,35 km gewandeld, teruggefietst en daarna een avond Netflix.

Ik had na afloop van het rondje wandelen wel serieus kramp in de kuiten.
Goed bezig, gisteren eerst 8x200m speedruns gedaan, in de avond nog 14km.

De Apple watch laat bij de korte speedruns echt steken liggen, deze stukjes loop ik met 45s rust gemiddeld rond de 3m15/3m20. Alleen nu was het tussen de 2m56 en de 4m28. De afstand afgemeten tussen landtaarnpalen verschilt tussende 6 en de 11. Bijna dubbel zoveel terwijl 200m toch echt 200m blijft. Lijkt er dus op dat dit redelijk onbruikbaar is.

De 14km was lekker, vrijwel iedere km sneller kunnen lopen na de eerste 5km gestart te zijn op een relatief rustig tempo (doel was 5m43, maar lag met het tempo op een halve minuut sneller), eindigde de laatste km op 4m18 (en daarvoor nog een hoop lage 4m2x's).

Deze week is de laatste week van het voorbereidingsschema van de Nike Run Club app, dat 9 weken in beslag nam. Op zondag loop ik een halve marathon, even afhankelijk van het weer ergens gedurende de dag op het lint. Hopelijk krijg ik mijn tijd van vorige week zondag weer in de boeken :)

• Mvd1981
InZane schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
Het liep gisterochtend weer eens lekker uit de hand :P

Op het programma stond 15x200m, 200m herstel met wat leden van de loopgroep. Helaas liep het snelste groepje 24s/100m / 4.00/km. Eigenlijk net iets te langzaam voor mij, maar ik ben maar meegegaan. Tijdens de versnellingen op gegeven moment wel wat vooruitgelopen.

Eenmaal klaar heb ik nog een paar 100tjes meegedaan met de trainer, maar die loopt niet zo hard meer omdat ie al en jaar of 65 is en het eea aan metaal in z'n heup heeft vanwege een gebroken heup een paar jaar geleden (sowieso een wonder dat ie nog kan hardlopen), dus lekker even meegehobbeld en bijgekletst.

Vervolgens 2 anderen opgehaald waarvan de ene een 10km wedstrijd had gelopen en de andere haas had gespeeld en daar nog een mooi stukje mee uitgelopen.
Eenmaal thuis was de teller inmiddels de 23km gepasseerd. Was niet helemaal gepland, maar soms loopt (haha) het zo :)

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/4373516863/overview
Mooie omgeving waar je loopt, heb een aantal jaar geleden op de Houtwal gewoond :)

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Als ik trouwens naar mijn kilometertijden van gisteren kijk, word ik wel bij:
1 5.41 (wilde een rustig duurloopje doen)
2 5.18
3 5.11
4 5.21
5 5.17
6 5.06
7 5.12
8 5.08
9 5.09
10 5.06

Op zich een redelijk vlak tempo, met een rustige eerste kilometer. Qua hartslag wel 72% in zone 5, 24% in zone 4 en 2% in zone 3. Het wordt denk ik tijd om wat meer duurlopen op een lager tempo te doen.

Edit: als ik erover nadenk, klopt er waarschijnlijk geen zak van die hartslagzones op mijn horloge. 72% in zone 5 betekent dat ik bijna driekwart van de 10 km tegen uitputting aan liep.

[ Voor 18% gewijzigd door GSX-MAN op 23-11-2020 11:08 ]

Slecht idee... Hoe laat?

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:41
Ja, met dit weer kan je natuurlijk niet binnen zitten. Ik had een nieuwe route gemaakt nadat een eerdere versie mij dwars door de duinen van Mijendel stuurde. Ook leuk, maar dat was wel even ploeteren op een moment dat ik het niet verwacht had. Helaas was de nieuwe route niet terug te vinden op mijn horloge. Nog steeds niet trouwens, alhoewel ik de synchronisatie al tig keer ook handmatig heb gestart. Op de een of andere manier synchroniseert Garmin mijn koersen niet meer. De rest wel (ik sta open voor tips, maar dat is eigenlijk voor een andere discussie).

Geen zin om veel te prutsen, dus maar globaal de kant op die ik wilde. Over de boulevard, zigzaggen tussen de mensen door. Ik had vooraf wel even de webcams gecheckt en toen leek het rustig. Even wat sneller gelopen dan eigenlijk mijn bedoeling was om hier tussenuit te komen. Maar eigenlijk ging het wel goed op een hoger tempo. Dus maar door. Na een tijdje belandde ik achter een andere loper die min of meer mijn tempo liep. Als een stalker erachteraan ;)

Zo'n beetje op 11km toch maar even kijken waar ik was en of er een handige route terug was. Die zag ik niet, dus maar gewoon omgedraaid. Bijna terug nog even een kilometer erbij om de HM af te maken. Leverde een nieuwe PR op, maar Garmin vond het opnieuw "niet productief". Pff.

https://www.strava.com/activities/4375709089

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Tinusvolkel schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:43:
[...]

Niet te veel naar de rest kijken ;) hoewel ik dat zelf ook weer doe als ik naar de tijden van @Krylinck of @kenneth kijk.
Wie is trouwens de snelste loper van dit forum? >:) misschien wat top 10 lijstjes van verschillende afstanden in de openingspost? :P
Vermoedelijk @chris, @elastiek en ik, maar het ligt er natuurlijk maar net aan welke afstand je bedoelt.

Strava

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier zijn zojuist de Pegasus 37 binnengekomen. Eerste indruk: Wat een dun flapje zeg bovenop :o Pasvorm is goed en ca. een cm over van teen tot voorkant schoen, ze zitten lekker al voelt de bovenkant van de toe-box wat strak als mn teen er tegenaan komt tijdens het lopen, maar denk dat dit nog wel iets losser wordt als ik er een paar kilometer op heb gelopen.

Binnen lopen ze wel goed, maar lastig te testen zonder een rondje buiten te doen. Weet iemand hier of Nike nog schoenen terugneemt waarmee buiten is gelopen? Ik verwacht overigens dat ze prima zijn maar just do it to be sure.

Edit; Even gevraagd aan de chat:
Een kort rondje buiten lopen en deze uitproberen mag, en als ze niet bevallen is retouneren nog gewoon mogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door BastiaanN op 23-11-2020 12:08 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:33
BastiaanN schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:58:
Hier zijn zojuist de Pegasus 37 binnengekomen. Eerste indruk: Wat een dun flapje zeg bovenop :o Pasvorm is goed en ca. een cm over van teen tot voorkant schoen, ze zitten lekker al voelt de bovenkant van de toe-box wat strak als mn teen er tegenaan komt tijdens het lopen, maar denk dat dit nog wel iets losser wordt als ik er een paar kilometer op heb gelopen.
Denk het niet.
Hardloopschoenen moeten imho direct goed zitten en niet na zoveel km eerst gelopen te hebben. Ze zijn niet van leer gemaakt waar nog wat rek in zit he...
Binnen lopen ze wel goed, maar lastig te testen zonder een rondje buiten te doen. Weet iemand hier of Nike nog schoenen terugneemt waarmee buiten is gelopen? Ik verwacht overigens dat ze prima zijn maar just do it to be sure.
Sowieso moeten alle labels er nog aan zitten toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 23-11-2020 12:09 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:23

sebasd

rijdt op espresso

Xaverius schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:19:
Jazeker die heb ik een paar keer gelopen en ik denk wel dat die de moeite waard is. Strava vertelde me net dat ik daar de laatste keer 286 hoogtemeters heb gepakt in die route. De route is geheel bewegwijzerd maar je moet wel af en toe opletten.
Dank! Als het een beetje uitkomt met de tijd dan ga ik denk ik deze week gewoon maar eens die kant op.. Is wel weer een (klein) stukje verder en zwaarder dan het niveau waar ik op zit, maar met rustig aan doen en genieten moet dat lukken.

• InZane
Mvd1981 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:56:
[...]

Mooie omgeving waar je loopt, heb een aantal jaar geleden op de Houtwal gewoond :)
Ah daar heb ik vrienden wonen.
Is inderdaad een fijne omgeving! Woon sinds 2006 in Woudhuis. We zijn wel een keer verhuisd binnen de wijk. Maar het is heel fijn dat je alleen maar even het viaduct over moet om in het buitengebied te komen. En.. er staan strepen elke 100m rondom het bos(je). Handig voor intervaltrainingen.

Enige nadeel is dat je aan deze kant van Apeldoorn weinig hoogtemeters hebt. Daarvoor moet je toch echt aan de andere kant zijn.

• xray79
  • Laatst online: 19-01 21:47
@BastiaanN
Denk niet dat je schoenen die buiten gedragen zijn nog kan ruilen/retourneren bij Nike proberen kan wel maar dragen en wassen dan net meer.
Wij ontwerpen onze schoenen en gear zodat jij je beste performance kunt neerzetten. Als je er niet tevreden mee bent, staan wij klaar om je te helpen. Als je iets op Nike.com koopt, heb je 30 dagen de tijd om je aankopen uit te proberen. Je kunt elk item (er zijn uitzonderingen) om welke reden dan ook binnen 30 dagen retourneren. Dit geldt zelfs voor gepersonaliseerde Nike By You sneakers. Zelfs na 30 dagen kun je de items nog steeds retourneren als ze niet gedragen en gewassen zijn. En voor Nike members zijn retourzendingen altijd gratis.
Dus ga je gang, shop zonder zorgen en profiteer van de risicovrije proefperiode van 30 dagen op Nike.com.

Heb zelf ook gebruik gemaakt van de bright30% actie en heb de Pegasus 37 en de Nike react Miler besteld. Even kijken welke het lekkerste zitten voor de langere duurlopen. Mijn Brooks Ravenna 9 zijn aan het einde en de Nike Zoom structure 22 vind ik net wat te hard voor de langere loopjes alhoewel ik er vorige week moeiteloos 17 km op gelopen heb.
Ben ook van mening dat schoenen meteen goed moeten voelen anders moet je het niet doen. Sinds dat ik die regel gebruik heb ik geen echte miskoop meer begaan. De tweakbokjes zijn een uitzondering en zitten er een beetje tussenin voor mij
Gisteren in de miezer en grijs weer lekker met de hond een HM afgetikt. Was nog druk in het bos met wandelaars (ook zonder hond), MTB'ers en andere hardlopers. Mensen vervelen zich echt want normaal zie je er niet zoveel met dat weer ;)
Ging wel goed later deze week de 25 of 30 km van de lijst afstrepen. Wel even rekening houden met de belasting dus denk dat ik morgen of niks doe of een echt rustig rondje doe.....En woensdag maar de sportschool induiken.
Net terug van een ''herstelrondje'' was zo'n mooi weer dat ik er even snel tussenuit ben geweest ging wel lekker dus 6 keer 400 meter vesneld en weer rustig uitgedribbld naar huis. Toch weer de week mooi begonnen :9

[ Voor 5% gewijzigd door xray79 op 23-11-2020 12:23 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Roadman schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:06:
[...]
Denk het niet.
Hardloopschoenen moeten imho direct goed zitten en niet na zoveel km eerst gelopen te hebben. Ze zijn niet van leer gemaakt waar nog wat rek in zit he...
Misschien moet ik er een beetje aan wennen, dat kan ook. Het is niet iets wat perse irritant is maar wat wel opvalt omdat het in mijn andere schoenen niet heb. Ik trek ze vandaag gewoon even binnen aan en als ik het aan het einde van de dag nog merk doe ik ze terug.

Overigens lees ik over de Pegasus wel in verschillende reviews dat ze wel wat 'break-in' tijd nodig hebben en dat de toe-box wat losser wordt. Ik ben met je eens dat de stof waarschijnlijk niet rekt, maar ik kan me wel voorstellen dat het wat minder stug wordt allemaal na verloop van tijd.

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:55:
[...]

Vermoedelijk @chris, @elastiek en ik, maar het ligt er natuurlijk maar net aan welke afstand je bedoelt.
Oja die hebben we ook nog, maar zijn hier iets minder actief dan tijdens het lopen :P

En daarom ook verschillende top 10 lijstjes ;)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:04

m-vw

Dus?

[...]

Denk dat het vroeger @kramerty88 was, maar hij is helaas moeten stoppen.

edit: Lijkt niet meer actief.

[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 23-11-2020 13:53 ]

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:27
[...]
In welke marathon gaan we dat uitvechten heren? 8)
Tinusvolkel schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:33:
[...]
Oja die hebben we ook nog, maar zijn hier iets minder actief dan tijdens het lopen :P
:P

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-01 09:30
Tinusvolkel schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:33:
[...]

En daarom ook verschillende top 10 lijstjes ;)
Als je een beetje handig bent met Google Forms dan kun je nog een compleet overzicht maken. ;)

Strava Garmin 265

• InZane
[...]

@Rudedadude kan trouwens ook best snel lopen :)

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:08:
[...]

Als je een beetje handig bent met Google Forms dan kun je nog een compleet overzicht maken. ;)
Hoopte op een strava plugin die alle PRs per groep meteen mooi in een overzicht zet.
Maar krijg nog niks gevonden...

• BastiaanN
  • Niet online
Gewoon iedereen die het leuk vind een google docs formuliertje laten invullen? :)
Edit: Ah, wat @Tim_W ook al voorstelde dus...

[ Voor 25% gewijzigd door BastiaanN op 23-11-2020 15:36 ]

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:33:
Gewoon iedereen die het leuk vind een google docs formuliertje laten invullen? :)
Edit: Ah, wat @Tim_W ook al voorstelde dus...
Werkt best mooi, zal hem binnenkort is verder afmaken heb nu helaas niet te veel tijd.

Welke tijden?
1 km, 5km, 10km, 15km, 10EM, 21.1km, 42.2km, 50km? 100km?

• influenza
Tinusvolkel schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:50:
[...]

Werkt best mooi, zal hem binnenkort is verder afmaken heb nu helaas niet te veel tijd.

Welke tijden?
Ik doe alleen nog maar aan 40/45+ PR's. De uit de middeleeuwen vind ik demotiverend :P

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
[...]

Welke tijden?
Voor 1km bijv ook splits of conversies? Ding alleen mee naar de top 10 op de 1km en de 5km. 10km noem ik een duurloop >:)

• influenza
Cranzai schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:06:
[...]

Voor 1km bijv ook splits of conversies? Ding alleen mee naar de top 10 op de 1km en de 5km. 10km noem ik een duurloop >:)
Ik zie ook enige mismatch als ik kijk naar wat Strava produceert als zijnde mijn PR's ;)

1 km. 2:52
1 mijl 4:09
5 km. 15:35
10 km. 38:54
Halve marathon 1:31:44
Marathon 3:30:51

Volgens mij klopt alleen de tijd op de extreem lange duurloop aka marathon.

[ Voor 8% gewijzigd door influenza op 23-11-2020 16:21 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:59

Jebus4life

BE User

GSX-MAN schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:01:
Als ik trouwens naar mijn kilometertijden van gisteren kijk, word ik wel bij:
1 5.41 (wilde een rustig duurloopje doen)
2 5.18
3 5.11
4 5.21
5 5.17
6 5.06
7 5.12
8 5.08
9 5.09
10 5.06

Op zich een redelijk vlak tempo, met een rustige eerste kilometer. Qua hartslag wel 72% in zone 5, 24% in zone 4 en 2% in zone 3. Het wordt denk ik tijd om wat meer duurlopen op een lager tempo te doen.

Edit: als ik erover nadenk, klopt er waarschijnlijk geen zak van die hartslagzones op mijn horloge. 72% in zone 5 betekent dat ik bijna driekwart van de 10 km tegen uitputting aan liep.
Aan de hand van je post even gecheckt, ik zit op iets vergelijkbaar.
Tijdens mijn 10k van gisteren (dat was een PR, dus niet een ontspannend loopje), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik 60% van de tijd in zone5 heb gezeten. Volgens mijn beperkte kennis is zone5 toch echt maximale inspanning, iets wat je absoluut niet lang kan volhouden vooraleer je echt verzuurt.

Wat dieper gaan zoeken dan, Garmin zegt dat mijn zone5 start op hartslag 167 (dat lijkt me een schatting op basis van leeftijd/gewicht/maximale hartslag/rusthartslag).

Als ik dan mijn loop analyseer zie ik dat veel van mijn loop zit nét rond die grens van 167 (165-170), met soms net ietsje hoger of lager. Maar dat lijkt me dus wel ruwweg te kloppen, want als ik zelf voel dat ik te snel ga, zit ik meestal net boven die 170 als ik snel even check.

Als vergelijk met wat ik online kan vinden, zetten die schattingen mij op 170-171 om in zone5 te zitten, Gezien Garmin ook maar een schatting maakt ga ik mijn zones een keertje aanpassen en kijken of het dan, naar mijn gevoel, beter klopt. Want dat lijkt me het verschil tussen 60% zone5, tegenover 15 a 20%ofzo

(noot: Ik heb oa even via deze site gecheckt - https://www.bergfreunde.nl/maximale-hartslag-calculator/ )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Jebus4life schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:27:
[...]

Tijdens mijn 10k van gisteren (dat was een PR, dus niet een ontspannend loopje), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik 60% van de tijd in zone5 heb gezeten. Volgens mijn beperkte kennis is zone5 toch echt maximale inspanning, iets wat je absoluut niet lang kan volhouden vooraleer je echt verzuurt.

Wat dieper gaan zoeken dan, Garmin zegt dat mijn zone5 start op hartslag 167 (dat lijkt me een schatting op basis van leeftijd/gewicht/maximale hartslag/rusthartslag).

Als ik dan mijn loop analyseer zie ik dat veel van mijn loop zit nét rond die grens van 167 (165-170), met soms net ietsje hoger of lager. Maar dat lijkt me dus wel ruwweg te kloppen, want als ik zelf voel dat ik te snel ga, zit ik meestal net boven die 170 als ik snel even check.

Als vergelijk met wat ik online kan vinden, zetten die schattingen mij op 170-171 om in zone5 te zitten, Gezien Garmin ook maar een schatting maakt ga ik mijn zones een keertje aanpassen en kijken of het dan, naar mijn gevoel, beter klopt. Want dat lijkt me het verschil tussen 60% zone5, tegenover 15 a 20%ofzo

(noot: Ik heb oa even via deze site gecheckt - https://www.bergfreunde.nl/maximale-hartslag-calculator/ )
Ik trok dezelfde conclusie en heb mijn max hartslag op 185 gezet. 10 jaar geleden was die 195, dus dit zal wel grofweg kloppen. Na mijn volgende duurloop nog maar eens een sprint trekken om het na te meten.

Slecht idee... Hoe laat?

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

InZane schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:20:
[...]

Leuk, een vrijbrief voor lijstjes :P

Mijn PR's:

5km: 17:31 (2020)
10km: 36:29 (2019)
HM: 1:24:54 (2018)
M: 2:58:14 (2020)

Alleen al @kenneth is volgens mij sneller op de eerste 3. Om niet te spreken van @MrAcid En volgens mij vergeet ik dan nog wel meer lopers hier.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
influenza schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:16:
[...]

Ik zie ook enige mismatch als ik kijk naar wat Strava produceert als zijnde mijn PR's ;)

1 km. 2:52
1 mijl 4:09
5 km. 15:35
10 km. 38:54
Halve marathon 1:31:44
Marathon 3:30:51

Volgens mij klopt alleen de tijd op de extreem lange duurloop aka marathon.
Strava slaat bij mij geen PR's op ofzo
heb alles wel in garmin connect staan, ook gecorrigeerd voor afwijkingen bij baanwedstrijden.
(Baanwedstrijden 5km vallen vaak uit op 5,2km bij mij)

1 km: 3:12,0 (split) (2020)
1 mijl: 5:37,8 (elektronisch gemeten) (2019)
5 km: 19:15,99 (elektronisch gemeten) (2020)
10 km: 47:29 (tijdens een wisseltempo training) (2020)

"Tracing behind on a fair distance" hahaha :9

----
edit:
Nu we de wintermaanden in gaan en het wedstrijdweer een beetje uitblijft ga ik nu in de winter hopelijk bouwen richting mijn sub 19.
Ben van een 20:23 eind 2018 naar een 19:35 in juni 2019 gegaan waarna ik in september dit jaar twee keer verbeterd heb met 19:21,75 en 19:15,99. Die halve minuut moet er echt wel in komen te zitten.

Begin 2019 een achillespees blessure opgelopen, en ja dat gaat steeds beter maar ik heb soms wat terugvallen. Lange duurlopen waren lang niet echt een optie dus hoop nu weken van 30 en 20 km totaal af te kunnen wisselen aangevuld met dan wel racefiets/MTB. Vooral dat fietsen ben ik echt enorm sterk van geworden en het heeft me veel basisconditie gebracht (denk aan tochtjes van 100km 8)7 ). Nu sinds twee weken op de MTB te vinden en dat is me toch een goede krachttraining bij gebrek aan heuvels in NL :)

[ Voor 35% gewijzigd door Cranzai op 23-11-2020 16:51 ]

• InZane
Mijn langzame lijstje:

1 km. 3:23.7 (electronisch gemeten, baan)
5 km. 20:24 (electronisch gemeten, weg)
10 km. 46.02 (tijdens een training :+ )
Halve marathon 1:42:16 (tijdens een 25km wedstrijd :+ )

Edit: Mijn 10em staat op 1.23 volgens mij tijdens de Midwinter, maar dat is een oudje die ik eigenlijk tijdens de 2021 editie wou gaan aanvallen.. maar of ie doorgaat..? Ben er bang voor van niet.

Marathon staat op m'n todo list.

[ Voor 29% gewijzigd door InZane op 23-11-2020 17:18 ]

• Mvd1981
Okee dan, doe ik ook, heb nog een wereld te gaan zie ik al wel (heb het hardlopen "serieus" opgepakt sinds medio augustus dit jaar, daarvoor liep ik soms 1x per jaar een rondje van 4km :')

1km: 03m48
1em: 06m16
5km: 20m36
8km: 33m31
10km: 45m15
10em: geen idee, rond de 1u19
21,1km: 1u51m55 (al wel sneller gelopen maar helaas geen registratie, zou rond de 1u43m00 uitgekomen zijn)

• InZane
Oeps..

[ Voor 98% gewijzigd door InZane op 23-11-2020 17:17 ]

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:10
Oke ik heb nog wat werk te verzetten. Ik was al blij met mijn 22:30 op de 5 km. Maar goed daarnaast ben ik ook nog aan het fietsen en waarschijnlijk komt er ook nog een keer zwemmen bij.

Nickname KasPlantje.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Volgens mij ben ik de snelste vrouw in dit topic :*)

1km: 4:11 (2017, tijdens een 6 min assessment voor trainasone)
2EM: 14:26 (2017, dit is echt een kloteafstand maar hey, gratis wedstrijd en gratis shirt via werkgever)
5km: 23:59 (2017)
5EM: 40:20 (2017)
10km: 51:00 (2017)
15km: 1:19:59 (2018)
10EM: 1:26:45 (2017, maar afgelopen september een eigen 10em gelopen in 1:26:33...)
HM: 1:54:11 (2017, in 2019 liep ik 1:54:16 :'( )
25km: 2:20:38 (2019, met persoonlijke haas)

Halverwege 2017 ben ik in een depressie geraakt waardoor mijn gewicht omhoog ging en m'n motivatie tijdelijk omlaag. En daar zit ik nu ongeveer weer. Motivatie inmiddels weer wat minder maar gewicht redelijk terug op dat niveau, en nu aan t opletten dat ik dat ook zo hou ondanks die nieuwe depressie.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rudedadude schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:41:
[...]

Leuk, een vrijbrief voor lijstjes :P

Mijn PR's:

5km: 17:31 (2020)
10km: 36:29 (2019)
HM: 1:24:54 (2018)
M: 2:58:14 (2020)

Alleen al @kenneth is volgens mij sneller op de eerste 3. Om niet te spreken van @MrAcid En volgens mij vergeet ik dan nog wel meer lopers hier.
Zoveel scheelt het niet hoor. Alleen mijn HM springt eruit. :)

5km: 17:31 (2010?)
10km: 36:16 (2018)
10EM: 1:00:20 (2016)
HM: 1:16:53 (2019)
M: 2:55:03 (2017)
50mijl/80km: 6:30:44 (2019)

Damn, ik heb nu wel echt zin om weer wedstrijden te gaan lopen!

@Poekie sterkte!

• Krylinck
InZane schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:20:
[...]

Ook alweer een tijdje niet gezien!

Strava

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:41
Altijd leuk lijstjes, kunnen we straks zo door naar de einde jaarslijstjes😀

5km: 19:48. (2019)
10km: 41:34 (2018). (tijdens 15km 7hloop 2019 40:58)
Hm: 1:31:57 (2019) (tijdens 25km midwinter-marathon onofficieel 1:30:47)
Marathon: 3:19:19 (2019)

[ Voor 7% gewijzigd door RobinE op 24-11-2020 08:26 . Reden: Jaartallen toegevoegd ]

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 18:09
Dan ook maar mijn statistieken :P

5km: 18:28
10km: 39:46
HM: Officieel: 1:45:10 - Onofficieel: 1:33:14

• Arjan90
  • Laatst online: 12:43
Ja, hallo, als we allemaal met lijstjes gaan beginnen kan ik niet achterblijven :+ Ik zie al dat ik nog een hele weg heb te gaan met alle tijden hier (waarvan er genoeg zullen zijn die ik niet eens ga bereiken), maar twee jaar geleden liep ik de 10 kilometer wandelend. Gezien hoe relatief kort ik nog loop kan ik beter bij schrijven in welke maand ik de tijd liep O-) In principe zou ik al deze tijden (m.u.v. misschien de 1,5km toen alles goed viel met lopen qua soepelheid en snelheid) wel moeten kunnen verbeteren denk ik.

1,5km (baan)5:38 (3:46 min/km)2020
3km (baan)12:19 (4:06 min/km)2020
5km (weg)22:12 (4:26 min/km)2020
10km (weg)48:10 (4:49 min/km)2020
16,1km (weg)1:23:02 (5:09 min/km)2020
HM (weg)1:48:25 (5:08 min/km)2020

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• InZane
BastiaanN schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:58:

Edit; Even gevraagd aan de chat:

[...]
Heb ze ook net binnen. Dat flapje is idd even wennen. Zeker als ik het vergelijk met de dekbedden in m'n oude Asics :D
Ik laat ze lekker in de doos zitten aangezien ik al 2 paar Pegasus in omloop heb. De oudste zitten nu op bijna 700km. Eens zien hoelang ze het volhouden. Ze zijn nog helemaal heel!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:37
Nog wat vroeg voor een jaarlijstje. Maar dit kan zkr!

5km 17:14 2020
1km3:102020
5km17:142020
10km (Wedstrijd)35:452020
HM (Wedstrijd)1:18:472019
Marathon (Wedstrijd)3:00:102019

Had gehoopt dit jaar die marathon onder de 3 uur te lopen. Maarja Corona.
Wil nog wel dit jaar de 5 km onder de 17 minuten rennen en op de km onder de 3 minuten duiken.

• Martiveen
InZane schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:49:
[...]

Heb ze ook net binnen. Dat flapje is idd even wennen. Zeker als ik het vergelijk met de dekbedden in m'n oude Asics :D
Ik laat ze lekker in de doos zitten aangezien ik al 2 paar Pegasus in omloop heb. De oudste zitten nu op bijna 700km. Eens zien hoelang ze het volhouden. Ze zijn nog helemaal heel!
Mijn paar Peg 37 zit nu op def 700km. Als ik een leuke prijs voorbij zie komen haal ik nog een paar. Heerlijke allround schoen.

• InZane
Martiveen schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:33:
[...]

Mijn paar Peg 37 zit nu op def 700km. Als ik een leuke prijs voorbij zie komen haal ik nog een paar. Heerlijke allround schoen.
Je kunt ze nu voor minder dan 60 euro kopen bij Nike. Goedkoop genoeg? ;)

• Martiveen
InZane schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:09:
[...]

Je kunt ze nu voor minder dan 60 euro kopen bij Nike. Goedkoop genoeg? ;)
Verkeerde maat :( En die ik zie is 87 euro. Ben ik scheel?

• Krylinck
[...]

Welke tijden?
Aangezien alles meer dan een marathon redelijk incourant is, mag er dan ook 100/200/400/800/1500/3000 bij? Of een selectie natuurlijk, haha. Veel van die afstanden zijn namelijk niet in te voeren op Strava.

Strava

• InZane
Martiveen schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:16:
[...]

Verkeerde maat :( En die ik zie is 87 euro. Ben ik scheel?
Ze staan erop voor 83.97 en daar gaat nog 30% af als je BRIGHT30 als coupon code opgeeft bij je bestelling. Dan hou je nog 58.78 over :)

• Krylinck
Hilarisch als ik het lijstje ook echt ga invullen trouwens. Ik heb alleen een goede 3 en 5 km staan, omdat ik bijna alleen maar de 5 loop. En de recente 3 km was erg goed voor mijn doen.

Qua 10 km heb ik een officiële besttijd van 36:46, maar dat was wel op een 10,4 km met veel glibberige bochten. De 10 EM heb ik in 1:02:22 staan, maar dat was bij de businessloop van de Dam tot Dam waar ik 8000+ mensen van eerdere heats heb ingehaald. En een trainingstijd van de halve in 1:21:56. :p

Smoelt niet lekker op lijstjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Krylinck op 24-11-2020 00:31 ]

Strava

• Eric1985
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 22:52
Krylinck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:04:
Hilarisch als ik het lijstje ook echt ga invullen trouwens. Ik heb alleen een goede 3 en 5 km staan, omdat ik bijna alleen maar de 5 loop. En de recente 3 km was erg goed voor mijn doen.

Qua 10 km heb ik een officiële besttijd van 36:46, maar dat was wel op een 10,4 km met veel glibberige bochten. De 10 EM heb ik in 1:02:22 staan, maar dat was bij de businessloop van de Dam tot Dam waar ik 8000+ mensen van eerdere heats heb ingehaald. En een trainingstijd van de halve in 1:21:56. :p

Smoelt niet lekker op lijstjes.
Daar kan je inderdaad echt niet mee thuiskomen :X ;)

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:25
Jeetje, wat wordt er hier snel gelopen zeg. Mijn lijstje is als volgt:

1km: 3:35
5km: 19:46
10km: 41:36
10 em: 1:13:14
HM: 1:38:25
Langste afstand: 25km

• Tim_W
Hier pas 1 officiële (10km) wedstrijd gelopen, dat was 31 December nadat ik net 3.5 maand geleden begonnen was met hardlopen. De rest is dus allemaal in training, de 10km en HM moeten momenteel zeker sneller kunnen. 10km in <45 en HM <1:45. Maar goed, dat komt vanzelf. :P

1km3:442020
5km21:392020
10km (wedstrijd)48:472019
HM1:55:492020
Marathon
Op de planning2021/2022

Strava Garmin 265

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Oe, is het weer lijstjes tijd d:)b Hier worden idd ontzettend snelle tijden gelopen zeg d:)b

Mijn lijstje is als volgt:
1km: 3.03 (2018)
5km: 18.23 (2019)
10km: 39.18 (2019; gelopen in een 15k wedstrijd)
21.1km: 1.30.43 (2019)
Langste afstand; 26.18km

Kon het vorige week niet laten en heb ook een paar Pegasus 37 gekocht, voor die prijs kon ik ze niet laten liggen. Deze zijn gisteren al thuis afgeleverd *O*.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• BastiaanN
  • Niet online
Hier dan mijn lijstje onder het mom van langzaam is het nieuwe snel :P Had dit jaar graag een 10KM willen lopen ergens maar dat zit er vanwege de welbekende reden niet in. Nu maar gewoon lekker doortrainen voor de HM :*)

1km4:252020
5km27:12 (Huidige prognose is 25:05ish)2020
5EM(wedstrijd)44:152020

• Tinusvolkel
Gisterenavond is zitten kijken om via een google form een sheet te vullen en van een tabel een gelinkte afbeelding maken die dan weer in de startpost kan,maar het werkte allemaal net niet....

En aangezien PR's niet wekelijks verbroken gaan worden valt het bijhouden wel mee (denk ik) dus PM je PR's (met eventueel een link met bewijs) naar mij, dan zorg ik ervoor dat ie in een lijstje in de startpost komt.
Tenminste als @Outerspace of een andere topic starter mij toe wil voegen :)

En hier trouwens nog even mijn lijstje :)

1 km 3:15
5 km 18:34
10 km 39:08
15 km 1:00:47
21.1 km 1:29:05

[ Voor 9% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-11-2020 08:42 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38

aerofreak

Steve Jobs

Ik weet niet hoe het zit met groepen/clubs op strava, maar staan daar niet alle pr's van de deelnemers? Ik ben nergens lid van dus misschien is dat wat handiger?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

aerofreak schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:43:
Ik weet niet hoe het zit met groepen/clubs op strava, maar staan daar niet alle pr's van de deelnemers? Ik ben nergens lid van dus misschien is dat wat handiger?
Is dit een verkapte "mag ik ajb ook lid worden van jullie coole-strava-club" hint ;) :>

tips voor New York

• Tim_W
Die staan daar op zich wel @aerofreak maar alleen op de profielpagina's van elk individueel lid, ze staan nergens verzameld in 1 overzicht.

Strava Garmin 265

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38

aerofreak

Steve Jobs

Haha nee hoor @Calitomnication, (maar als ik nu dus wil joinen op strava weet je wie het is :+ ) maar ik had zoiets dat moet er toch zijn met alle data die beschikbaar is :z

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• bert74
Mijn lijstje met PR's zijn vrij kort ;-)

5km: 23:37 in wedstrijd mei 2019.

In augustus aan het trainen geweest om een 5km wedstrijd te lopen met als doel een 22-er. Helaas afgelast want zat er wel in.

Snelste 10KM zit op 51:23 (sep 2020) in een rondje waar ik de eerste 5km basistempo 5:40 liep en de laatste 5km in 23:31 liep. Met een normale opbouw zat 49minuten er wel in.

Doelen voor volgend jaar:
5km: 22:30
10km: 48:00
HM: Uitlopen

Nu vooral bezig om structureel 25km per week te lopen en hopen dat er volgend jaar weer loopjes georganiseerd worden om naar toe te werken.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:53
Al een tijdje afgestapt van SportTracks, omdat ze de ondersteuning van hun Windows-app gestaakt hebben, dus gebruik nu alleen nog Strava.
Wat ik nu wel mis (nu wel allemaal onze lijstje gaan posten) is de optie in Strava om een bepaalde 'Beste poging' te verwijderen. Ik zie nu dat ik al mijn kortere PR's heb gelopen in een run waarbij de GPS van 't padje ging. Nu kan ik die hele run verwijderen, of gaan zitten hacken in de TCX, maar SportTracks had de simpele optie om een PR te negeren en dan ging ie op zoek naar de eerst volgende beste prestatie.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Topicstarter
Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:40:
En aangezien PR's niet wekelijks verbroken gaan worden valt het bijhouden wel mee (denk ik) dus PM je PR's (met eventueel een link met bewijs) naar mij, dan zorg ik ervoor dat ie in een lijstje in de startpost komt.
Tenminste als @Outerspace of een andere topic starter mij toe wil voegen :)
Done :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• bert74
Jebus4life schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:27:
[...]

Ik vind die zones ook wat ingewikkeld. Vooral wanneer Z5 begint.

Ondanks mijn leeftijd van 46 heb ik een hoge hartslag van ca. 195. Mijn omslagpunt zit ergens tussen de 180-185. Tijdens 5km wedstrijdje in 2019 had ik een gemiddelde hartslag van 188, liep ik een groot deel van de tijd 190, met een piek van 196.

Afgelopen zondag liep ik voor het eerst een intervalletje van 400m, hartslag ging vlot naar de 190, maar kon daarna goed herstellen.

Zeg het maar, of mijn maximale hartslag is in werkelijkheid nog wat hoger, of ik kan die hoge hartslagen redelijk goed aan.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 21:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Lijstjes op Strava zullen bij mij niet kloppen aangezien ik sommige PR's liep voordat ik Strava of uberhaupt een GPS-horloge had. Ja, dat krijg je als je al bijna 30 jaar aan hardlopen doet. Mijn beste tijden op de korte afstanden heb ik niet tijdens wedstrijden gelopen want mijn kortste wedstrijd was éénmaal een 5k tijdens een Ekiden. :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
1km              00:03:44
1mijl            00:06:20
5km              00:21:27
10km             00:46:23
21,1km           01:41:23
Marathon         03:52:04
Langste afstand: 52km

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• influenza
Mijn strava lijstjes zijn totaal vertroebeld doordat ik regelmatig achter mijn hond aanren. Dan krijg je tijden van 15:35 op 5KM, kilometers van 2:40 e.d.. Daarnaast kijk ik liever naar recente tijden, omdat ik anders gedemotiveerd word. Een jaar of 27 geleden woog ik wat minder, sportte ik een stuk fanatieker (geen hardlopen overigens) en liep ik een stuk harder.

Mijn 40+ PR's:
5 KM 18:30 (all time 16:11)
10 KM 37:50
15 KM 59:07
21.1 1:26:20
Marathon niet gelopen na mijn 40e. Jaar of 10 geleden keertje in 3:30.

Ik ben niet bepaald de lichtste loper (schommel tussen de 80 en 85 kilo meestal bij 1.82) en dat merk ik wel op langere afstanden, die zijn relatief wat langzamer.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ben pas op mijn 39e begonnen, heb dus alleen maar Master-tijden. Mijn"Mastertop" was in 2004-2005, daarna liep ik alleen nog maar leeftijds-PR's... ;)

code:
1
2
3
4
5
3000m            00:10:03 (baan, CIKO'66 baan wedstrijd)
5000m            00:17:13 (baan, Utrecht Trackmeeting)
5km              00:17:06 (weg, Lienden)
10km             00:35:44 (weg, Wegenerloop R'dam)
15km             00:55:51 (weg, Montfertlandrun)

In mijn toptijd heb ik nooit een halve marathon/marathon gelopen, ik had het focus op max 15km. Liep wel in het begin na ca 2 jaar hardlopen net iets boven de 3 uur in R'dam en ik herinner me een 20 km in Bennekom rond de 1.17 uur. Zou een halve M ergens ca 1:18 geweest zijn? Ik kreeg teveel last van continu ijzertekort (bleek later agv de impact van de lange afstanden) en heb daarom het focus naar het kortere werk verlegd. Icm met een onderhoudsdosis "ijzer" ging dat probleemloos.

Ik was niet goed genoeg voor de Master medailles op het NK 5000m, eenmaal was ik 4e in Den Haag met storm aan de kust.....
Ben wel een keer 1e geweest op de nationale Abdij Rolduc cross (Kerkrade) in mijn master klasse.

Een van mijn betere leeftijdsgebonden-Master halve marathon tijden toen ik ~59 was: 1.29.27, leverde de 3e plek op bij de M50+. Op latere leeftijd, klinkt mss gek met zulke tijden... , kun je niet zo diep meer gaan... en bleek er geen ijzer probleem meer te zijn icm de onderhoudsdosis "ijzer". Maar naar de hele M ga ik niet meer, vind het afbraak risico te groot. Gewoon lekker lopen nog is nu het belangrijkste, geen wedstrijden nu, ik zie wel of ik ze weer ga lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 24-11-2020 10:23 ]

• influenza
bert74 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:42:
[...]

Ik vind die zones ook wat ingewikkeld. Vooral wanneer Z5 begint.

Ondanks mijn leeftijd van 46 heb ik een hoge hartslag van ca. 195. Mijn omslagpunt zit ergens tussen de 180-185. Tijdens 5km wedstrijdje in 2019 had ik een gemiddelde hartslag van 188, liep ik een groot deel van de tijd 190, met een piek van 196.

Afgelopen zondag liep ik voor het eerst een intervalletje van 400m, hartslag ging vlot naar de 190, maar kon daarna goed herstellen.

Zeg het maar, of mijn maximale hartslag is in werkelijkheid nog wat hoger, of ik kan die hoge hartslagen redelijk goed aan.
Dat kan prima hoor. Ik ben ook 46 en heb een maximale hartslag van rond de 200. Vorig jaar nog een keer 210 aangetikt, maar dat houd ik maar op een meetfoutje :X . Omslagpunt ook zo rond de 183. Dat je hartslag nu zo omhoogschiet heeft denk ik wel met getraindheid te maken. Daar kun je vermoedelijk nog veel winnen, door met name ook je rustige hartslagzones te trainen. In het begin voelt dat allemaal erg irritant aan, maar uiteindelijk zul je dan toch merken dat je snelheid omhoog kan bij een lagere hartslag.

• route99

route99

@bert74 & @influenza De max-HF blijkt super lastig te meten.
Ga uit van bijv die 10 km hartslag, dat zit rond de drempel. (ca 95%) en de 5 km hartslag (103-105%).
Heel veel harde lange trainingen doe je hooguit daar.
De korte (nog hardere) trainingen, die doe je toch vooral op afstand/tijd en veel minder op HF.
Lang niet bij iedereen stelt zich bij een 400 m de HF zich zo snel in dat je er op kunt sturen. Bij mij duurt het bijne 1 km om een redelijk constante HF te hebben. Dus eigenlijk gaan alle baantrainingen op tijd/afstand.

En die streeftijd voor die afstand op de training komt dat uit wat je nu echt waard bent op een 10 km. Dus nooit je PR als anker nemen voor je huidige trainingen.... moet er niet aan denken... is totaal niet realistisch om dat te doen. Behalve als je net een 10 km PR gelopen hebt uiteraard...

• Mvd1981
Krylinck schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:24:
[...]

Allerlei wensen op gebied van het bijhouden van een lijstje
Misschien dan ook maar bijhouden of het op de baan was, op de weg, of een trail, of.... ;) En what about leeftijd, gewicht, et cetera - om alles beter te kunnen relativeren als je niet op #1 staat :D?

• influenza
route99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:37:
@bert74 & @influenza De max-HF blijkt super lastig te meten.
Ga uit van bijv die 10 km hartslag, dat zit rond de drempel. (ca 95%) en de 5 km hartslag (1003-105%).
Heel veel harde lange trainingen die je hooguit daar.
De korte trainingen, die doe je toch vooral op afstand/tijd en veel minder op HF.
Lang niet bij iedereen stelt zich bij een 400 m de HF zich zo snel in dat je er op kunt sturen. Bij mij duurt het bijne 1 km om een redelijk constante HF te hebben. Dus eigenlijk gaan alle baantrainingen op tijd/afstand.

En die streeftijd voor die afstand op de training komt dat uit wat je nu echt waard bent op een 10 km. Dus nooit je PR als anker nemen voor je huidige trainingen.... moet er niet aan denken... is totaal niet realistisch om dat te doen. Behalve als je net een 10 km PR gelopen hebt uiteraard...
Korte intervallen kun je idd slecht lopen op hartslag, want die reageert meestal wat traag en tegen de tijd dat je klaar bent is je hartslag nog niet voldoende gestegen. Ander verhaal natuurlijk als je veel korte intensieve intervallen achter elkaar doet met weinig rust. dan zal er een moment komen dat je rust te kort is om je hartslag voldoende te laten zakken voordat de volgende herhaling begint.

Maar als @bert74 aangeeft dat zijn hartslag op een 400m interval al omhoogschiet dan vermoed ik dat er toch een wat smalle basis is en dat daar wel wat aan gewerkt kan worden ;)

• Tinusvolkel
Mvd1981 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:38:
[...]

Misschien dan ook maar bijhouden of het op de baan was, op de weg, of een trail, of.... ;) En what about leeftijd, gewicht, et cetera - om alles beter te kunnen relativeren als je niet op #1 staat :D?
Haha, je snelste tijd telt hoe oud zwaar en waar je gelopen hebt maakt niet uit :P

Anders blijf ik bezig.... 8)7

• InZane
[...]

Ik vind mezelf met 41 niet echt de jongste meer, maar ik zie er genoeg hier die ouder zijn en een stuk harder lopen. Met m'n gewicht is niet veel mis, dus dat kan ik ook niet als excuus gebruiken :+

Maar goed, met m'n hardloopcarrière van 'pas' een jaartje of 5 en daarvoor jarenlang als een ketter gerookt te hebben ben ik toch wel tevreden hoor :)

• Krylinck
[...]

Meer om te motiveren om ook eens alles te geven op de baan ipv al dat urenlange lopen op de weg ;) ik snap niet zo goed wat er gek is aan het benoemen van baanafstanden. Bij elke atletiekvereniging maken die onderdeel uit van de clubrecords.

Overigens wilde ik eerst ook nog vragen of we een onderscheid tussen mannen en vrouwen moesten maken, maar toen besefte ik me dat we op een techforum zitten en de verdeling nogal scheef is... 😏

Strava

• elastiek
In februari 2016 ben ik begonnen met hardlopen. Inmiddels ben ik 38 en nog steeds gaat het elk jaar met grote sprongen vooruit.

Dit jaar was het doel om in Rotterdam een serieuze poging te wagen om onder de 2u45m te duiken. Dat was waarschijnlijk in onder de 2u40m geworden. M'n ultieme doel op die afstand is om een 2:34:56 te lopen ;)

Omdat ik niet zo veel wedstrijden loop, vertekent onderstaande lijst lekker. M'n 15km en 10em tijden zijn vrijwel gelijk om maar wat te noemen.

De beste tijd in de lijst is de 30km die ik dit jaar in Vorden liep in de aanloop naar Rotterdam. Deze liep ik op marathontempo en dat had ik gevoelsmatig zonder problemen kunnen volhouden tot de marathon-afstand.

In Vorden kwam ik na 21,1km door op 1:18:57. Dat is dus sneller dan m'n officiële PR op de halve marathon.
Ook de 15km heb ik al in 54:27 afgelegd tijdens de 10em in Woudenberg aan het begin van dit jaar. En in Vorden liep ik de eerste 15km in 56:24 en de tweede 15km in 55:51...

Ook de 5 en 10 km heb ik dit jaar al sneller gelopen, alleen kan ik die niet zo snel vinden.

5km17:322019, baan
10km35:582019, weg
15km57:372018, weg
10em58:212020, weg
Halve marathon1:19:352019, weg
30km1:52:152020, weg
Marathon2:57:352019, weg

• elastiek
Krylinck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:57:
[...]

Meer om te motiveren om ook eens alles te geven op de baan ipv al dat urenlange lopen op de weg ;) ik snap niet zo goed wat er gek is aan het benoemen van baanafstanden. Bij elke atletiekvereniging maken die onderdeel uit van de clubrecords.
Ik vind de baan vreselijk. En toch heb ik al twee seizoenen meegelopen met de Amersfoort Baancompetitie. Lekker keihard kapot gaan 8)

800m2:21,222019
1.500m4:44,802019
2.000m6:38,402018
3.000m10:09,632019

• bert74
influenza schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:43:
[...]

Maar als @bert74 aangeeft dat zijn hartslag op een 400m interval al omhoogschiet dan vermoed ik dat er toch een wat smalle basis is en dat daar wel wat aan gewerkt kan worden ;)
De basis is wel redelijk ok. Ik ga dit jaar op ca. 1000 hardloop kilometers uitkomen, loop nu structureel 25km in de week en dat ga ik verder uitbouwen. Naast hardlopen ca. 2500km op de racefiets.

Mijn basistempo is nu ca. 5:40/km bij een gemiddelde hartslag van ~160bpm. Dat 400m intervalletje ging naar ongeveer 4:30/km ongeveer mijn 5km tempo, een hartslag van 190bpm past daar m.i. wel bij. Bij dit tempo voel ik gek genoeg geen verzuring in de benen. Het is bij mij vooral ademhaling waar ik "moe" van wordt.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:33
Krylinck schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:57:

Overigens wilde ik eerst ook nog vragen of we een onderscheid tussen mannen en vrouwen moesten maken, maar toen besefte ik me dat we op een techforum zitten en de verdeling nogal scheef is... 😏
Ik snap eigenlijk sowieso niet echt het nut van het massaal delen van onze PR's hier. Leuk om te lezen, meer interessanter vind ik om te zien hoe iedereen in loop van tijd vooruit is gegaan. Een PR is niets voor niets een persoonlijk record. Kan er niet zoveel mee :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jeej, lijstjes!

Even mijn lijstje delen: 2020 was een bedroevend jaar in hardloopkilometers. Slechts 114 heb ik er afgelegd, evenveel als in 2014.
Werk aan de winkel! Want ik wil weer belastbaar en fit worden en als zodanig ook weer lekker kunnen hardlopen zonder me druk te maken over blessures en dat soort onzin. Ik ben echt volledig klaar met het gekwakkel.

Dus ik ga dit jaar niet meer hardlopen, ik ga aan mijn ondersteunende spieren werken. En pas als ik me weer een beetje stabieler en sterker voel gaat er gelopen worden, niet in omgekeerde volgorde.

• route99

route99

influenza schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:43:
[...]Ander verhaal natuurlijk als je veel korte intensieve intervallen achter elkaar doet met weinig rust. dan zal er een moment komen dat je rust te kort is om je hartslag voldoende te laten zakken voordat de volgende herhaling begint.
Ja, klopt helemaal, maar dat noem je de drift in de hartslag. Ook daar kun je niet op sturen in die zin dat je er geen tempo aan kunt hangen. Wat wij in de weedstrijdgroep al tijd wel deden: de drift in de pauze van harde tempos. Die er er altijd wel.... maar worst die drift echt te groot.. dan kun je beter stoppen met die training.... het verschil tussen tempo en rust wordt te klein.
Ook dat klopt, maar dat betekent ook/nog steeds wat ik al schreef, je kunt bij die korte intervallen dus totaal niet op die hartslag sturen. Beter worden/ meer inhoud krijgen doe je vooral door meer km's te maken en iet door nog harder te trainen.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik vind het wel gaaf dat ik in Strava te zien krijg of ik een PR gelopen heb, maar inderdaad vooral om zelf bij te houden of ik vooruit ga. En omdat ik al mijn vorige prestaties alleen in Garmin bijhield, loop ik de laatste 5 maanden veel PR's.

Maar ik loop de laatste weken ook tempo's die ik vroeger nog niet liep, zoals ik eerder aangaf merk ik dat de combinatie van training en nu ook 10 kilo lichter zijn dan toen toch vruchten afwerpt. Steeds meer zin om weer grotere rondjes te gaan lopen, wat op de winteravond bij mij in de buurt wel heel relaxed is.

Slecht idee... Hoe laat?

• influenza
route99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:48:
[...]
Ja, klopt helemaal, maar dat noem je de drift in de hartslag. Ook daar kun je niet op sturen in die zin dat je er geen tempo aan kunt hangen. Wat wij in de weedstrijdgroep al tijd wel deden: de drift in de pauze van harde tempos. Die er er altijd wel.... maar worst die drift echt te groot.. dan kun je beter stoppen met die training.... het verschil tussen tempo en rust wordt te klein.

[...]
Ook dat klopt, maar dat betekent ook/nog steeds wat ik al schreef, je kunt bij die korte intervallen dus totaal niet op die hartslag sturen. Beter worden/ meer inhoud krijgen doe je vooral door meer km's te maken en iet door nog harder te trainen.
dat is ook precies wat ik bedoel. Een bredere basis door meer langzame kilometers te maken.

@bert74 als je een 400m op 5 km tempo loopt is het niet erg logisch dat je dan ook je 5 km wedstrijdhartslag bereikt hoor. Of vliegt bij jou vanaf de eerste meter op zo'n 5 km je hartslag omhoog? Bij mij duurt het wel een km of 1.5 km voordat die hartslag echt is opgelopen naar een niveau vanaf waar het niet meer enorm oploopt gedurende de rest van de race. Dus zeg dat ik een pittige warming up heb gedaan niet al te lang voor de start, dan begin ik met een hartslag van rond de 100. Die is na een kilometer opgelopen naar een waarde van ongeveer 180 en loopt daarna nog wat wel wat op, maar niet zo gek veel. Als ik een 400 meter op hetzelfde tempo loop kom ik niet veel hoger dan 165.

• route99

route99

Een 400m loop ik puur op tijd, de hartslag is daar een resultante van, ik doe er op dat moment niks mee.
Alleen als mijn pauze hartslag te weinig terug loopt, dan stop ik of ik pas mijn training op een andere manier aan, hoe dan ook rustig eindigen want de hartslag blijft niet voor niets te hoog.

• influenza
route99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:10:
Een 400m loop ik puur op tijd, de hartslag is daar een resultante van, ik doe er op dat moment niks mee.
Alleen als mijn pauze hartslag te weinig terug loopt, dan stop ik of ik pas mijn training op een andere manier aan, hoe dan ook rustig eindigen want het hartslag blijft niet voor niets te hoog.
Ja ik loop al dat soort intervallen op tijd. Die relateer ik dan zoveel mogelijk aan wat een realistisch prestatieniveau zou moeten zijn. Achteraf bekijk ik wel wat mijn hartslag is. En inderdaad te weinig rust merk je vanzelf wel. Normaal gesproken probeer ik alles zo vlak mogelijk te lopen, tenzij we een specifieke opdracht hebben dat elke 400m een x aantal seconden sneller moet dan de voorgaande oid. Met te weinig rust of een iets te enthousiast begin kun je jezelf wel redelijk tegenkomen op een 400m.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

PR lijstje overigens, want daar ging het in eerste instantie over:

5K - 22:30 - 2 Feb 2018
10K - 48:52 - 25 Mar 2017
10EM - 1:23:25 - 30 Sep 2017
HM - 1:53:32 - 25 Aug 2018 <- tijdens een trainingsrondje

Tijd om dit hoofdstuk van kwakkelen af te sluiten, dat begon met dit HM PR tijdens mijn training in 2018.

Too much, too fast, en dat gaat gewoon een keer fout :Y zoals ik zelf en vele anderen hier al heeeeeel vaak tegen andere lopers hebben gezegd. Van blessure naar andere blessure naar te snel starten naar teveel willen omdat je gewend bent méér te kunnen...

Nope, nope en nogmaals nope. Ik kan gewoon niet verwachten om met een zittende kantoorbaan en 2 kinderen een solide basis te hebben om binnen korte tijd weer halve marathons te kunnen lopen! Toen ik écht begon met hardlopen ging het nog veel langzamer, én was ik actiever door de week genomen buiten het hardlopen om.

Dus, tijd voor realisme! Wil ik weer lekker en onbezorgd kunnen lopen (ja!), dan heb ik een basis nodig die ik nu niet heb. Werk aan de winkel!

• GerGio
influenza schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:13:
[...]

Ja ik loop al dat soort intervallen op tijd. Die relateer ik dan zoveel mogelijk aan wat een realistisch prestatieniveau zou moeten zijn. Achteraf bekijk ik wel wat mijn hartslag is. En inderdaad te weinig rust merk je vanzelf wel. Normaal gesproken probeer ik alles zo vlak mogelijk te lopen, tenzij we een specifieke opdracht hebben dat elke 400m een x aantal seconden sneller moet dan de voorgaande oid. Met te weinig rust of een iets te enthousiast begin kun je jezelf wel redelijk tegenkomen op een 400m.
Ja dat heb ik gemerkt. Ik loop nu intervallen van 500 meter om 500 meter en dat 4 keer. Vorige week liep ik die laatste interval echt vol op een onzichtbare muur en was amper vooruit te branden. Dit keer iets rustiger aan gedaan. Scheelde 8 seconden op mijn snelle interval gemiddeld . Maar ik kwam er wel een stuk beter doorheen. Wat ik wel voelde zag is dat ik mijn snelle intervallen constanter liep. Inplaats van afzakken naar het eind. Het was pas de derde keer dat ik het deed dus het is nog even wennen maar al met al ben ik best blij met mijn training vandaag

Nickname KasPlantje.

• Mvd1981
GSX-MAN schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:49:
Ik vind het wel gaaf dat ik in Strava te zien krijg of ik een PR gelopen heb, maar inderdaad vooral om zelf bij te houden of ik vooruit ga. En omdat ik al mijn vorige prestaties alleen in Garmin bijhield, loop ik de laatste 5 maanden veel PR's.

Maar ik loop de laatste weken ook tempo's die ik vroeger nog niet liep, zoals ik eerder aangaf merk ik dat de combinatie van training en nu ook 10 kilo lichter zijn dan toen toch vruchten afwerpt. Steeds meer zin om weer grotere rondjes te gaan lopen, wat op de winteravond bij mij in de buurt wel heel relaxed is.
Exact hetzelfde geld voor mij.

Maar inderdaad, het lijstjeswerk met PR's kan wellicht ook wat digitale e-penisnijd met zich meebrengen :+

• bert74
influenza schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:06:
[...]

dat is ook precies wat ik bedoel. Een bredere basis door meer langzame kilometers te maken.

@bert74 als je een 400m op 5 km tempo loopt is het niet erg logisch dat je dan ook je 5 km wedstrijdhartslag bereikt hoor. Of vliegt bij jou vanaf de eerste meter op zo'n 5 km je hartslag omhoog? Bij mij duurt het wel een km of 1.5 km voordat die hartslag echt is opgelopen naar een niveau vanaf waar het niet meer enorm oploopt gedurende de rest van de race. Dus zeg dat ik een pittige warming up heb gedaan niet al te lang voor de start, dan begin ik met een hartslag van rond de 100. Die is na een kilometer opgelopen naar een waarde van ongeveer 180 en loopt daarna nog wat wel wat op, maar niet zo gek veel. Als ik een 400 meter op hetzelfde tempo loop kom ik niet veel hoger dan 165.
Even mijn laatste race er bijgepakt: https://www.strava.com/activities/2379836586/analysis/0/0 5km wedstrijdje.

Starthartslag was 125bpm (na warmlopen) en hartslag zit letterlijk na anderhalve minuut op 180. Daarna loopt de hartslag langzaam op naar 196 :) Dus ja, mijn hartslag loopt snel op.

Ook in intervallen, maar ook op de racefiets kan mijn hartslag snel omhoog en heb ik er ook geen moeite mee om hoge hartslagen fysiek en mentaal vol te houden.

In de zomer heb ik veel hardlopen en gefietst en was ik goed en vorm en dan zie ik dat de gemiddelde hartslag daalt bij een bepaald tempo.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Mvd1981 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:24:
[...]

Exact hetzelfde geld voor mij.

Maar inderdaad, het lijstjeswerk met PR's kan wellicht ook wat digitale e-penisnijd met zich meebrengen :+
Gefeliciteerd 8)

Mijn lijstje is niet indrukwekkend voor anderen, maar met in mijn achterhoofd dat ik 1 juli nog op BMI 37 zat, weet ik voor mezelf wat het waard is.

Slecht idee... Hoe laat?

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
GerGio schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:19:
[...]

Ja dat heb ik gemerkt. Ik loop nu intervallen van 500 meter om 500 meter en dat 4 keer. Vorige week liep ik die laatste interval echt vol op een onzichtbare muur en was amper vooruit te branden. Dit keer iets rustiger aan gedaan. Scheelde 8 seconden op mijn snelle interval gemiddeld . Maar ik kwam er wel een stuk beter doorheen. Wat ik wel voelde zag is dat ik mijn snelle intervallen constanter liep. Inplaats van afzakken naar het eind. Het was pas de derde keer dat ik het deed dus het is nog even wennen maar al met al ben ik best blij met mijn training vandaag
Mijn trainer maakt in mijn schema onderscheid tussen intervallen op tempozone en intervallen op hartslagzone. Om de 3 maanden ongeveer doen we een zoladztest waarbij we tempo's koppelen aan de hartslagzones. Als ik dan bijvoorbeeld 4x10x45" tempozone 4 moet lopen, is dat (even uit mijn hoofd) ergens tussen de 4:24 en 4:00. Daarbij moet ik altijd proberen om progressief te lopen, al is dat voor zo'n korte interval wel lastig: tegen de tijd dat mijn horloge bij is met het tempo, is de interval al voorbij. Maar bij bijvoorbeeld 10x4' is het wel vet om te beginnen op 4:58, iedere herhaling iets te versnellen en de laatste rond 4:24 te eindigen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• influenza
Pathogen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:17:

Nope, nope en nogmaals nope. Ik kan gewoon niet verwachten om met een zittende kantoorbaan en 2 kinderen een solide basis te hebben om binnen korte tijd weer halve marathons te kunnen lopen! Toen ik écht begon met hardlopen ging het nog veel langzamer, én was ik actiever door de week genomen buiten het hardlopen om.
Volgens mij beschrijf je hier niet een heel unieke situatie hoor ;). Denk dat best veel mensen hier een zittende kantoorbaan hebben, al dan niet met kinderen ;) En ook nog trainen zelf.

Heb zelf ook twee kinderen en een kantoorbaan, maar met een beetje creativiteit en inzet kun je een eind komen. Uiteraard geheel afhankelijk van de leeftijd (en dus aandachtbehoefte) van de kinderen en je partner.

Zelf deed/doe ik bijvoorbeeld: kinderen mee in de babyjogger / verlengde lunchpauze op het werk en dan snel een rondje lopen al dan niet met collega's/Uit het werk naar huis lopen (beetje afhankelijk van de afstand ;)) /lopen als de kinderen op bed liggen / in het weekend heel vroeg lopen en terug zijn voordat iedereen wakker is.

Inmiddels zijn de kinderen wat ouder: 6 en 10 jaar en kan ik weer twee keer per week 's avonds trainen op de AV. In het weekend ga ik nog steeds erg vroeg en als ik thuiskom is men meestal net uit bed / kan ik gelijk door naar de zwemles, scouting, judo e.d.

• influenza
bert74 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:27:
[...]

Even mijn laatste race er bijgepakt: https://www.strava.com/activities/2379836586/analysis/0/0 5km wedstrijdje.

Starthartslag was 125bpm (na warmlopen) en hartslag zit letterlijk na anderhalve minuut op 180. Daarna loopt de hartslag langzaam op naar 196 :) Dus ja, mijn hartslag loopt snel op.

Ook in intervallen, maar ook op de racefiets kan mijn hartslag snel omhoog en heb ik er ook geen moeite mee om hoge hartslagen fysiek en mentaal vol te houden.

In de zomer heb ik veel hardlopen en gefietst en was ik goed en vorm en dan zie ik dat de gemiddelde hartslag daalt bij een bepaald tempo.
Hartslag is ook heel persoonlijk en ik ben zelf ook gewend aan een hoge max hartslag (volgens de vuistregels) en een heel lage rusthartslag. Daar maak ik me ook totaal niet druk om, is nooit anders geweest. Maar een hartslag die zo snel hard oploopt zie ik bij mezelf alleen als ik niet echt fit ben (en toch het tempo wil lopen wat ik denk te moeten kunnen lopen. Kan bij jou natuurlijk heel anders werken en "beschuldig" ik je ten onrechte van een wat te lage basisconditie ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@influenza klopt hoor, maar mijn trainingsbasis is op dit moment al een jaar of 2 nihil, en de loopjes die ik wél heb gedaan zitten direct op randje blessure zodat ik na een km of 3,4,5 mezelf echt moet dwingen te stoppen om niet direct weer de vernieling in te gaan.
Om mezelf niet te blijven demotiveren in hetzelfde cirkeltje heb ik de wens om dat lijntje van potentieel blessureleed een flink eind te verplaatsen.
Mijn overbelasting uit 2018 kwam uiteindelijk ook door de combinatie van teveel willen én onderontwikkelde ondersteunende spiergroepen.

Dus, ik loop nu toch niet. Kan ik net zo goed ervoor gaan zorgen dat ik het straks wél kan :Y

EDIT: Ohja, ik heb ook daadwerkelijk een plan:
https://www.kinetic-revol...welcome-to-the-challenge/

Deze oefeningen in de tijd dat de kinderen in bad zitten. Moet kunnen!

[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 24-11-2020 13:43 ]

• Tinusvolkel
influenza schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:28:
[...]

Volgens mij beschrijf je hier niet een heel unieke situatie hoor ;). Denk dat best veel mensen hier een zittende kantoorbaan hebben, al dan niet met kinderen ;) En ook nog trainen zelf.

Heb zelf ook twee kinderen en een kantoorbaan, maar met een beetje creativiteit en inzet kun je een eind komen. Uiteraard geheel afhankelijk van de leeftijd (en dus aandachtbehoefte) van de kinderen en je partner.

Zelf deed/doe ik bijvoorbeeld: kinderen mee in de babyjogger / verlengde lunchpauze op het werk en dan snel een rondje lopen al dan niet met collega's/lopen als de kinderen op bed liggen / in het weekend heel vroeg lopen en terug zijn voordat iedereen wakker is.

Inmiddels zijn de kinderen wat ouder: 6 en 10 jaar en kan ik weer twee keer per week 's avonds trainen op de AV. In het weekend ga ik nog steeds erg vroeg en als ik thuiskom is men meestal net uit bed / kan ik gelijk door naar de zwemles, scouting, judo e.d.
Hier nog 1tje met een zittende kantoor baan en 3 kinderen (6, 4 en 2)
Maar kan nog gewoon minimaal 3x per week lopen en 1 a 2x fietsen. maar tis ooit wel wat plannen.
Dus soms ben ik al voor 6 uur smorgens op pad. Ik probeer ook vaak dingen te combineren, bijvoorbeeld afgelopen zondag was het sinterklaas bij opa en oma op een km of 11 afstand dus ik loop daar heen met een flinke omweg en heb er weer 31km opzitten.

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
Tinusvolkel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:40:
[...]

Hier nog 1tje met een zittende kantoor baan en 3 kinderen (6, 4 en 2)
Maar kan nog gewoon minimaal 3x per week lopen en 1 a 2x fietsen. maar tis ooit wel wat plannen.
Dus soms ben ik al voor 6 uur smorgens op pad. Ik probeer ook vaak dingen te combineren, bijvoorbeeld afgelopen zondag was het sinterklaas bij opa en oma op een km of 11 afstand dus ik loop daar heen met een flinke omweg en heb er weer 31km opzitten.
Zittende baan en 2 kinderen van 3 en 6 hier. Op dagen dat ik niet loop kom ik tot max 2000 stappen :/ . Gelukkig kan ik mijn agenda redelijk goed zelf beheren, dus op dinsdag en donderdag zet ik 'Lopende zaken' in mijn agenda en ga ik de hort op. En dat haal ik dan 's avonds wel weer in. En als het er overdag niet van komt, ga ik 's avonds zwemmen (oke, 1 keer gedaan nu, maar beviel wel goed :+ )

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Kantoorbaan, 2 kinderen, ook nog andere sporten, maar het lukt me nu in elk geval om op zondag een duurloop te doen en op dinsdag heen en weer naar bootcamp te lopen.

In het nieuwe jaar stopt deze bootcampgroep, ik ben op zoek naar een vervanger. Ik vind de complete workout wel een prettige aanvulling op hardlopen.

Slecht idee... Hoe laat?

• BastiaanN
  • Niet online
Kantoorbaan en een dochtertje van bijna 2. Maar gelukkig een hele lieve vriendin die het allemaal prima vind dat ik een paar uurtjes per week ga lopen dus in de regel lukt 3 keer per week trainen hier wel :) Bij vrijwel alle opdrachtgevers probeer ik ook wel 1 á 2 dagen thuiswerken los te peuteren en op die dagen ga ik dan vaak wel in mijn pauze hardlopen. Dan schuif ik mijn boterham wel naar binnen achter de laptop.

Voor volgend jaar ook mijn zieltje(en hartslaggegevens) verkocht aan Ditzo via hun ASR vitality programma. Kun je sparen voor kadobonnen enzo d.m.v. bewegen. Weer een extra stok achter de deur :P

[ Voor 19% gewijzigd door BastiaanN op 24-11-2020 14:05 ]

• GerGio
Ik heb nu een kantoor baan. Tot een half jaar geleden had ik een baan met heel veel beweging. Zeg dat het regelmatig voorkwam dat ik ergens tussen de 15.000 en 20.000 stappen haalde. Dat tot 7 dagen per week. Daar heeft je sport echt onwijs van te lijden. Want je hebt simpel weg niet de energie om lange stukken te gaan fietsen of te lopen. Daarnaast kreeg ik ook niet echt de balans gevonden met slaap. Nu is dat stukken beter. Ik heb meer slaap en ik heb op momenten dat ik wil meer beweging. Ik voel me meer energieker. Nadeel is wel. Ben slecht in stilzitten. Dus daarom komt er nog wel een zit/sta bureau om wat meer variatie te brengen in mijn werkplek thuis.

Wat ik verder vind qua beweging. Alles wat redelijk binnen een uur te fietsen is zal ik ook vaak op de fiets doen. Het kost echt onwijs weinig tijd en het is toch beweging. Mensen zeggen weleens ben je helemaal op de fiets. Dan is het antwoordt weleens ja dat koste wel 15 hele minuten. Hoe lang denk je dat je er met de auto over doet. Ergens tussen de 7 en de 10 minuten dan kost het je dus 5 minuten en daar krijg je dan 15 minuten beweging voor. Ik snap dat het met kinderen waarschijnlijk lastiger is. Al is het wel iets wat jezelf gewoon kunt aanleren.

[ Voor 8% gewijzigd door GerGio op 24-11-2020 14:10 ]

Nickname KasPlantje.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Kantoorbaan, geen kids. Maar ik heb het geluk dat wij een groot pand hebben voor de mensen die er nu zitten. (700m2 voor 10 man). Dus wij voldoen ruim aan de coronanorm. Hierdoor mag ik nog iedere dag lekker ouderwets naar kantoor komen.

Qua afstand (6km) ideaal om dit lekker met de fiets te doen, alleen als het echt regent ga ik met de auto. Dat fietsen maakt het gebrek aan lopen op een dag meer dan goed. De route is uitdagend genoeg, door het bos (met heuvels voor de spieren) & een oude steengroeve (ook goed veur heuveltraining). De heenweg is voornamelijk heuvelop, terug naar huis is dan voornamelijk heuelaf.

Altijd mooi als daar volledig uitgedoste mountainbikers de heuvel afdenderen en ik er op mijn afgetrapte oma'sfiets uit 1930 achteraan kom gerammelt :D

tips voor New York

Pagina: 1 ... 66 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.