Arjan90 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:06:
Ik ben dan wel benieuwd wat er nu gebeurt met het koudere weer. Wat dat betreft ben ik ook bang dat ik mezelf wat voor de gek houd met mijn momenteel lagere hartslag. Simpelweg omdat het ook een stuk kouder is nu. Drie maanden geleden liep ik bijvoorbeeld 5:30 min/km met een gemiddelde hartslag van 166 bpm. Afgelopen vrijdag was het bij een vergelijkbare loop (iets korter), op dezelfde snelheid, een gemiddelde van 153bpm. Maar drie maanden geleden was het zo'n 24 graden terwijl het afgelopen vrijdag omstreeks hetzelfde tijdstip slechts 4 graden was. Dat maakt volgens mij ook nogal verschil

Het zou wel verschil moeten maken, lijkt me, maar als ik naar mijn eigen data kijk blijkt er al zoveel variatie op te zitten dat dat alleen zal kunnen blijken na middeling over flink wat runs.
Bijvoorbeeld, vorige week 4x hetzelfde rondje van 7,5 km, waarvan:
* 2x op hartslag 135-140 met gemiddelde snelheid beiden rond ~7:00/km
* 2x op hartslag 130-135 met gemiddelde snelheid beiden rond ~6:40/km
bij temperaturen van 12-15 graden en wind 2-4
Dus lagere hartslag en hogere snelheid...
Wilde vanmiddag weer zo'n rondje doen, maar vond het nu met 11 graden en windkracht 3 toch te fris voor een rustig loopje in korte broek en shirt, dus bij de warming-up al een tandje bijgezet en een kort tempoloopje gedaan.
Wat zijn de truuks om de eerste km kou te doorstaan bij rustige loopjes? Binnen touwtjespringen tot je merkt dat je bijna gaat zweten, en dan pas naar buiten?