• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-01 17:38
Appie76 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:18:
Ik las net dat Strava ook weer gewoon bluetooth HR sensors (borstband) ondersteunt (waar ze een paar maanden geleden mee gestopt waren). Dus voor de mensen die op hun smartwatch bijv. Android (Wear) OS hebben (of hun borstband met hun telefoon verbonden), dat zou nu/binnenkort weer moeten kunnen als ik het zo lees: https://www.strava.com/clubs/231407/posts/12683444
Kreeg gisteren ook de mail met deze info, maar werkt nu al.
Weet niet of ze ook al andere sensoren gaan ondersteunen, want dan hoef ik cyclemeter niet meer te gebruiken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 14:40
In de comments wordt de vraag over bijv. bluetooth power meters wel gesteld, en ze antwoorden dat ze eerst HR sensor stabiel willen uitrollen. Ze sluiten het niet uit, maar bevestigen het evenmin dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie76 op 19-11-2020 16:26 ]

Ik heb geen signature

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:

Toen de trainingen nog door gingen elke dinsdag op de baan. Nu wekelijks 1-2 keer 8 tot 10km door de stad. Wil dit jaar in ieder geval nog 55km dan heb ik dit jaar 400km zonder schoenen gelopen.
Haha sorry, dat heb ik toen gemist denk ik. Maar zo te zien bevalt het dus erg goed.

Strava

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 21:36
Wij hadden van de week ook een 50x50m training op de planning staan met 50m dribbel. We trainen nu niet op de baan dus ik heb hem mooi vervangen door de paraboolloop van vorige week die ik had overgeslagen. Op zich vind ik die korte stukken niet heel erg, maar dan wel op de baan graag.

Ik merk trouwens dat het op de baan allemaal wat makkelijker gaat. Wat is jullie ervaring? Wat is het verschil qua tijd tussen de weg en de baan? Gevoelsmatig kan ik op de baan bijv. 4:15 met dezelfde inspanning lopen als 4:30 op de weg. In principe loop ik nu, op de weg, niet met heel andere tempo's dus de trainingsprikkel voelt groter. Ik merk ook dat mijn gestel het wat zwaarder heeft, de baan loopt toch een stuk zachter.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 19-11-2020 17:42 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier net even een rondje frustratie wegrennen gedaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Was wel lekker weer, al had ik onderschat hoe koud het zou zijn zonder zon. Kort/kort was iets te enthousiast - dan ben ik toch wel blij met een extra laagje door een sportbh haha. Wel mooi tempo gelopen daardoor. Optische HR was totaal van t padje af omdat ik t koud had denk ik. In t begin veel te laag, aan t eind cadence lock. Naja.

Mezelf voorgenomen morgen direct als ik wakker ben mezelf in hardloopkleding te hijsen en meteen te gaan lopen. Voor de derde dag op rij helaas....

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:02
Arjan90 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:41:
Ik merk trouwens dat het op de baan allemaal wat makkelijker gaat. Wat is jullie ervaring? Wat is het verschil qua tijd tussen de weg en de baan? Gevoelsmatig kan ik op de baan bijv. 4:15 met dezelfde inspanning lopen als 4:30 op de weg. In principe loop ik nu, op de weg, niet met heel andere tempo's dus de trainingsprikkel voelt groter. Ik merk ook dat mijn gestel het wat zwaarder heeft, de baan loopt toch een stuk zachter.
Omdat ik niet bij een AV zit (heeel lang geleden wel, Scorpio, oh, ze bestaan nog) kan ik het niet helemaal vergelijken. Ik loop vaak door de stad, en dan is het gewoon heel goed opletten op allerhande troep en scheve tegels. Zeker nu in de herfst en als het donker is. Dat is irritant en maakt het ook zwaarder inderdaad. Je moet je voeten goed optillen om niet te struikelen, bochten remmen af, oversteken. Allemaal obstakels dus. Als ik dan een stukje mooi recht en strak fietspad neem gaat het al gelijk soepeler.

Zou wel weer eens op een baan willen proberen, maar ik denk niet dat ik lid wil worden van een AV met alleen vaste momenten dat je "mag trainen".

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

sander_g schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:59:
[...] Ik loop vaak door de stad, en dan is het gewoon heel goed opletten op allerhande troep en scheve tegels. Zeker nu in de herfst en als het donker is. Dat is irritant en maakt het ook zwaarder inderdaad. Je moet je voeten goed optillen om niet te struikelen, bochten remmen af, oversteken. Allemaal obstakels dus.
En tis maar dat je het weet... het valt niet mee om bijvoorbeeld en gemeente oid daarvoor aansprakelijk te stellen... ach zie het al een prima kniehef training... 8)

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 18:09
Zou de Endorphin speed in een Black Friday actie komen ergens? Snel verdiend om een weekje te wachten, maar kan ook weer niet wachten. ;)

• Krylinck
Wij hadden van de week ook een 50x50m training op de planning staan met 50m dribbel. We trainen nu niet op de baan dus ik heb hem mooi vervangen door de paraboolloop van vorige week die ik had overgeslagen. Op zich vind ik die korte stukken niet heel erg, maar dan wel op de baan graag.

50x50? Spartaans! Als je verkeerd telt, krijg je dan een klap met de zweep van de trainer?

Tempo lopen op de baan gaat vaak ook makkelijker voor mijn gevoel, maar het ligt naar mijn idee heel erg aan de omstandigheden op de weg en de schoenen die je draagt in combinatie met de demping van de weg/baan.

Strava

Verwijderd

Zo, net eerste rondje gelopen na dagen corona. Viel mij niet tegen, maar had mij er al op ingesteld. Rondje van 20 minuten geworden, lang zat na een 1e dag werken.

Lekker weer trouwens.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dirk0s schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:38:
Zou de Endorphin speed in een Black Friday actie komen ergens? Snel verdiend om een weekje te wachten, maar kan ook weer niet wachten. ;)
Volgens mij is er nog altijd een te beperkte beschikbaarheid om dat soort schoenen in de aanbieding te doen.

Na een weekje niks vanwege kuit en achilles (ja, veel Elliptigo-en) liep ik afgelopen week weer vrolijk 70 kilometer. Dat was dom. Vooral de 21km op zonder op zero drop schoenen door relatief zwaar en oneffen terrein. Nu weer rustig aan en niet te lange afstanden. Ik vind het serieus moeilijk na 8 jaar blessurevrij hardlopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:10

Het maakt mij niet zoveel uit waar ik loop. Ik ben begonnen met intervaltrainingen op asfalt bij een loopgroep en dat doe ik al een paar jaar. Kan niet zeggen dat ik op asfalt langzamer loop dan op de baan.
Ben pas sinds begin dit jaar lid bij een AV, dus heel veel baanervaring heb ik nog niet. Alles ligt momenteel sowieso stil vanwege corona.

• Tinusvolkel

50m is wel heel kort toch? Dat is iets van 10 seconden per interval.
En tel je die zelf? zoals @Krylinck al aanhaalt :) of zet je van te voren alles in je horloge?

• Arjan90
@Tinusvolkel Ik geloof zo'n 13 seconden en dan daarna 17 seconden rust dacht ik. Ik zet ze inderdaad in mijn horloge, maar Garmin kan dus maar tot 40 herhalingen ben ik achter gekomen bij deze training erin zetten :+ Dus ik heb 2 herhalingen van 25 herhalingen in het horloge gezet, werkt prima.

Ik loop op de baan overigens gewoon op dezelfde schoenen als op de weg, daar zit bij mij geen verschil in. Paar weken geleden ben ik overgestapt op de Saucony Guide 13 maar de schoen zelf zit niet net zo lekker als de Omni Iso 2. Hij loopt op zich wel wat lekkerder qua demping, maar de schoen zelf zit gewoon net even iets minder. Wat me wel opvalt is het gladde oppervlakte nu met de nattigheid, de Omni geven meer grip op nat asfalt.

Vanavond weer een rustig duurloopje van 75 minuten op het schema, maar het zou zomaar zijn dat ik na een drukke week met twee dagen training en drukte op het werk een langer rondje uitstippel. Vrouwlief werkt in het weekend, dus in het weekend kan ik ook niet de hort op :(

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:13:
@Tinusvolkel Ik geloof zo'n 13 seconden en dan daarna 17 seconden rust dacht ik. Ik zet ze inderdaad in mijn horloge, maar Garmin kan dus maar tot 40 herhalingen ben ik achter gekomen bij deze training erin zetten :+ Dus ik heb 2 herhalingen van 25 herhalingen in het horloge gezet, werkt prima.
Rare keuzes van Garmin... laatst ook al die trainingsschema's die niet heel snel konden..
Zitten er nog meer beperkingen in een Garmin horloge? >:) want anders blijf ik lekker bij Apple :P
Ik loop op de baan overigens gewoon op dezelfde schoenen als op de weg, daar zit bij mij geen verschil in. Paar weken geleden ben ik overgestapt op de Saucony Guide 13 maar de schoen zelf zit niet net zo lekker als de Omni Iso 2. Hij loopt op zich wel wat lekkerder qua demping, maar de schoen zelf zit gewoon net even iets minder. Wat me wel opvalt is het gladde oppervlakte nu met de nattigheid, de Omni geven meer grip op nat asfalt.

Vanavond weer een rustig duurloopje van 75 minuten op het schema, maar het zou zomaar zijn dat ik na een drukke week met twee dagen training en drukte op het werk een langer rondje uitstippel. Vrouwlief werkt in het weekend, dus in het weekend kan ik ook niet de hort op :(
Hier vandaag en morgen geen tijd om te lopen dus zondag ook maar is extra lang op pad, heb al een route uitgestippeld van 31km, alleen twijfel nog over het tempo, wil m'n snelheid op langere afstanden ook wel weer is testen.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren weer voor het eerst een rondje met de club mogen lopen :). Door corona is de groep opgesplitst in groepjes van max 4 personen + 1 trainer. Op donderdag zijn er over het algemeen minder lopers, als gevolg hiervan liepen we met 3 man + 1 trainer. Dit geeft de trainer wel de gelegenheid om de groepen op niveau in te delen. Gisteren heerlijk met 4 man gelopen. Heuveltraining in Venlo, we liepen allemaal hetzelfde tempo, bleven allemaal netjes op onderlinge afstand van elkaar en geen haantjesgedrag van "ik ben sneller, ik ben beter". Gewoon weer ouderwets positieve aanmoedigingen, bovenaan de heuvel iets het tempo laten zakken om de laatste het kleine gat dicht te laten lopen.

Iemand nog op zoek naar een Pegasus 37? Normale prijs €120, nu op Nike.nl in de aanbieding voor €83, hier kun je nog een de kortingscode "Bright30" overheen zetten. Totaalbedrag €58.78.
don't get overexcited, deze code werkt niet voor de Alpa- & vaportfly's ;) :P

[ Voor 16% gewijzigd door Calitomnication op 20-11-2020 09:15 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:13:
@Tinusvolkel
Grappig dat jij dit zegt, ik heb ook beide schoenen en vind de Guide veel fijner, responsiever en lichter lopen dan de Omni ISO 2. Die voelt echt als een klomp aan mijn voeten. Zo persoonlijk kan het zijn dus :)

• Arjan90
@mrwolf Daar ben ik het helemaal mee eens, de Guide is met wat directer ondanks dat de demping fijner voelt. Maar ik vind de fit van de Omni fijner om mijn voet zitten en de grip bij nat weer vind ik ook een stuk beter bij de Omni. De Guide glijdt net wat meer, terwijl de Omni al ruim 600km op de zolen hebben.

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:59:
Iemand nog op zoek naar een Pegasus 37? Normale prijs €120, nu op Nike.nl in de aanbieding voor €83, hier kun je nog een de kortingscode "Bright30" overheen zetten. Totaalbedrag €58.78.
Hm, dat scheelt wel heel veel ja. Ach ja, dan nog maar een paartje Pegasus bestellen :+
Dan heb ik 3 paar Pegasus 37 in gebruik :D

Er komen steeds meer schoenen bij. Ik hoor m'n vrouw al mopperen.
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:08:
[...]

Nice! Klinkt wel als veel schoen voor het geld. Ik zoek nog een allround schoen om mijn Asics Gel Pursue 4 te vervangen. Hoe zit het met de hielkap van deze schoenen? Ik slijt altijd zo ongeveer altijd een gat in de hiel van alle schoenen die ik heb, zowel normale als wandel of hardloopschoenen en ik heb weinig zin in dezelfde taferelen als bij @Krylinck :P
Ik heb ook schoenen gehad waar ik gaten in de hiel liep, maar mijn oudste paar Pegasus waar nu 670+ km op staat, is nog helemaal heel. Dat probleempje van @Krylinck moet je denk ik al wel aanleg voor hebben trouwens.

[ Voor 42% gewijzigd door InZane op 20-11-2020 11:18 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Nice! Klinkt wel als veel schoen voor het geld. Ik zoek nog een allround schoen om mijn Asics Gel Pursue 4 te vervangen. Hoe zit het met de hielkap van deze schoenen? Ik slijt altijd zo ongeveer altijd een gat in de hiel van alle schoenen die ik heb, zowel normale als wandel of hardloopschoenen en ik heb weinig zin in dezelfde taferelen als bij @Krylinck :P

Iemand nog tips qua maat? Mijn asics heb ik in maat 45. Mijn Brooks ook maar die hadden volgens mij best een half maatje kleiner kunnen zijn achteraf. All4running heeft ze blijkbaar nagemeten en als ik hun maattabel volg kom ik op maat 45 uit. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8bGYGKn9UmlqO4xcrzNfvjcklA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlNq1kSLptneCGM8C9QxZ4Q3.jpg?f=fotoalbum_small :*)
[...]

Omdat ik niet bij een AV zit (heeel lang geleden wel, Scorpio, oh, ze bestaan nog) kan ik het niet helemaal vergelijken. Ik loop vaak door de stad, en dan is het gewoon heel goed opletten op allerhande troep en scheve tegels. Zeker nu in de herfst en als het donker is. Dat is irritant en maakt het ook zwaarder inderdaad. Je moet je voeten goed optillen om niet te struikelen, bochten remmen af, oversteken. Allemaal obstakels dus. Als ik dan een stukje mooi recht en strak fietspad neem gaat het al gelijk soepeler.
Ik heb geluk dat ik aan de goede leuke kant van de snelweg woon :P (lees: aan de rand van Hengelo) en vrijwel al mijn hardlooproutes hebben op zijn minst een fietspad. Op plekken waar het fietspad parallel loopt aan de stoep loop ik gewoon op het fietspad, dat loopt echt stukken beter en vooral in het donker. Hier bij mij in de wijk is er ook een waterpark waar de tegels op sommige plekken zo scheef liggen dat er al genoeg loopmaatjes bijna onderuit gegaan zijn. Al paar keer gemeld bij de gemeente maar blijkbaar valt een tegel die 2cm uitsteekt nog onder acceptabel :X

[ Voor 56% gewijzigd door BastiaanN op 20-11-2020 11:47 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 21:12
Hallo allemaal,

Begin oktober ben ik begonnen met een schema van Garmin coach, de 5K van coach Greg. Mijn activiteiten tot dan waren vooral fietsen (+- 1400 km dit jaar), 2 tot 3 per week tennissen en vooral veel hiken. In september ben ik twee weken naar de Ardennen geweest waar we veel 15 - 20km tochten deden. Voorafgaand aan mijn schema heb ik een benchmarkrun gedaan, waarop het schema dan uitgerold werd. Ik heb gekozen voor 24 minuten als doeltempo. Ik zit nu in week 8 van 11 en mijn betrouwbaarheidgrafiek staat bijna maximaal, dus het ziet er naar uit dat ik het makkelijk ga halen. Wat is dan mijn "probleem".

Ik merk dat ik véél fitter ben, soeperler loop, weinig tot geen spierpijn meer heb na interval/tempo runs.. en toch zie ik in mijn training effect(constant te weinig laag aerobe activiteiten -> onproductief of aanhouden), lactaatdrempel (is van 5:42 gezakt naar slechts 5:33 op 8 weken, hartslag constant gebleven op 164..) en VO2 max (in vrije val van 49 naar 44) niet of nauwelijks verbeterd. Ik volg gewoon letterlijk het schema, en tussendoor fiets ik wat tochtjes in Z2, probeer ik wel eens een herstelrun in Z2 te doen(maar dan ben ik 5 van de 7 dagen aan het hardlopen!) en doe ik wat pilates (10 minuten per dag) voor de core te versterken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QvAU_xsFb5pTg2mNs30xD1tGiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyW6mRuSHS6nBF3Ujxume0U3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOU6XeH7jhbtDKM2XPzF1m87aLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9uGvWgzEycRreyrPTKyDYkn.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat ik "verkeerd" doe? Ik snap wel dat die firstbeat algoritmes niet 100% exact zijn, maar nu krijg ik niet bepaald een goed gevoel van wat ik doe. Train ik dan niet intensief genoeg, of net wel? Of moet ik wat meer geduld hebben? Bedankt om me alleszins wat inzichten te genereren!

[ Voor 19% gewijzigd door Cloclo100 op 20-11-2020 11:17 ]

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21
[...]

Zou wel weer eens op een baan willen proberen, maar ik denk niet dat ik lid wil worden van een AV met alleen vaste momenten dat je "mag trainen".
Ach buiten de stad is het ook niet alles hoor. Ik liep gisteren een rondje door de polder, zo'n weg waar het asfalt lekker een cm of 4~5 bovenop de berm ligt zeg maar en geen lantaarnpalen te bekennen. Als je dan in het donker net niet lekker inschat waar de zijkant van de weg precies is en je voet dus half op en half naast het asfalt plant dan is dat even "minder fijn".

Gelukkig was dat nadat de kern van m'n training er al op zat, maar het uitlopen werd wel even "uitstrompelen".

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
@mobie2
Met een hartslagband om de middel krijg waarschijnlijk al een heel ander resultaat dan met de 'mi band 4' om de pols. Polsmetingen reageren traag en kunnen een hoge hartslag soms niet tellen. Zelfs mijn fenix 5 komt maar tot 160 bij polsmeting terwijl mijn hartslag 180 is.
Heb net de polar h10 binnen gekregen, was gewoon pairen en ik kon meteen starten met officiele app of een 3th party app. Ik heb even snel vergeleken met mi band 4 door push ups te doen en ik moet zeggen dat mi band 4 mijn hartslag amper boven de 120bpm meet terwijl ik met polar h10 al snel op een intensieve hartslag (140+ bpm) zat. Ik denk dat ik 3 maanden lang voor niks heel hard getraind heb om toch maar een beetje op de intensieve hartslag mijn workouts te doen (voordeel: je ziet het wel duidelijk aan mijn lichaam) :') Maarja, ik had dat allemaal pas door toen ik was begonnen met het meten van mijn omslagpunt met behulp van mi band... de cijfers zagen allemaal veel te laag uit en d2 zone was veel te gemakkelijk en dus zeer ongeloofwaardig. Voor mij nooit meer een mi band voor het meten van hartslag, hoewel bij LISS workouts mi band het wel nog beetje goed doet, misschien als ik echte cijfers weet voor zone d2, dat mi band dit wel goed kan meten! Valt voorlopig nog af te wachten, moet er nog even tijd voor maken. :)

• Appie76
Hmm, heb 3 weken geleden net een paar peg's besteld voor 83,- (meen ik). 58,78 is dan wel een heel mooie prijs zeg!

Ik moet trouwens zeggen dat ik sindsdien wat last heb van mijn wreef, alleen op mijn linkervoet. Misschien de veters wat te strak gedaan, misschien ligt het aan de schoen (de tong is niet heel dik/gewatteerd), of misschien gewoon toeval (want mijn rechtervoet heeft er geen last van). Ik wissel dus voor de zekerheid nog maar wat af met mijn andere schoenen.

Ik vond de pasvorm in het begin overigens wat krap, maar na ca. 40km heb ik het gevoel dat ze toch wat ruimer geworden zijn. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik misschien wel een maatje kleiner genomen (want die had ik ook besteld, maar gaan retour).

Ik heb geen signature

• BastiaanN
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:16:
Iemand enig idee wat ik "verkeerd" doe? Ik snap wel dat die firstbeat algoritmes niet 100% exact zijn, maar nu krijg ik niet bepaald een goed gevoel van wat ik doe. Train ik dan niet intensief genoeg, of net wel? Of moet ik wat meer geduld hebben? Bedankt om me alleszins wat inzichten te genereren!
Je moet je realiseren dat een vo2max berekening alleen maar zekerheid geeft wanneer je dit laat meten in een lab waarbij daadwerkelijk je zuurstofopname wordt gemeten. In alle andere gevallen is het een schatting en dus worden er wat beschikbare parameters in een algoritme gegooid en daar rolt dan plat gezegd een getalletje uit. Het kan dus zijn dat je _berekende_ vo2max hoger of lager is afhankelijk van de sport die je uitoefend omdat er dan simpelweg andere parameters worden gebruikt (naast het feit dat je waarschijnlijk beter getrained bent voor de ene sport dan de andere...).

Bij hardlopen speelt ook je looptechniek een grote rol in hoe efficient je loopt maar dat kan je horloge helaas niet voor je meten. (Firstbeat claimt 95% nauwkeurigheid maar ze hebben dit gemeten bij heel ervaren lopers; lopers die al een hele goede looptechniek hebben) Looptechniek is dus bijvoorbeeld zo'n factor die ruis op je lijn gooit bij je vo2max berekening omdat daar voornamelijk naar tempo v.s. hartslag wordt gekeken. Je hoort dus ook vaak hier dat je de vo2max die je horloge geeft niet als absolute waarde kan gebruiken maar wel als iets relatiefs waar je verbetering aan op kunt maken. Alleen dat kan pas zodra het algoritme is gestabiliseerd nadat je van sport bent veranderd en dat kost tijd, zeker gezien het feit dat het algoritme niet in 1x hele grote wijzigingen lijkt toe te staan, in elk geval niet op mijn Fenix 6.

Als voorbeeld: Ik heb mijn Fenix in juli gekocht en ben er mee gaan wandelen, gevolg: geschatte vo2max van 51. Verder gebruik ik hem nu uitsluitend voor het hardlopen ca. 3 keer per week en mijn vo2max is nog steeds niet gestabiliseerd maar je ziet het elke keer maar met hele kleine stapjes omlaag gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bNh9bzskHR8HmKM91a5IYm_Cgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rgeYTCyGYVj41vusaTX3TCe.jpg?f=fotoalbum_large

Zolang je vo2max daalt is Garmin overigens nooit tevreden met een training dus zal er nooit productief komen te staan volgens mij. Enfin, zolang jij denkt dat je lekker bezig bent en het gevoel hebt dat je beter wordt zal dat vast zo zijn en zou ik lekker doorgaan (y) Verder kan je ik je Runalyze van harte aanraden. Daar kun je hele leuke grafiekjes uit trekken zoals Aerobic Efficiency enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 20-11-2020 12:49 ]

• Appie76
Mijn Stratos 3 (die dezelfde Firstbeat technologie gebruikt) zegt dat mijn VO2Max de laatste tijd gedaald is, terwijl ik zelf juist merk dat ik een verbeterde conditie + betere prestaties heb. Dus ja, ik hecht niet zoveel waarde aan dat getalletje...

Ik heb geen signature

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15
[...]

Ik heb geluk dat ik aan de goede leuke kant van de snelweg woon :P (lees: aan de rand van Hengelo) en vrijwel al mijn hardlooproutes hebben op zijn minst een fietspad. Op plekken waar het fietspad parallel loopt aan de stoep loop ik gewoon op het fietspad, dat loopt echt stukken beter en vooral in het donker. Hier bij mij in de wijk is er ook een waterpark waar de tegels op sommige plekken zo scheef liggen dat er al genoeg loopmaatjes bijna onderuit gegaan zijn. Al paar keer gemeld bij de gemeente maar blijkbaar valt een tegel die 2cm uitsteekt nog onder acceptabel :X
Dan zijn ze hier wel iets kritischer. Wat in mijn ervaring helpt is niet domweg alleen melden losliggende/scheefliggende tegel, maar ook even de situatie/gevaarzetting schetsen. Hier springt men razendsnel in actie indien deze liggen op een pad dat veel door ouderen met rollators ed gebruikt wordt. Iets waar hoofdzakelijk hondenuitlaters o.i.d. over wandelen blijkt een stuk minder urgent.
Cynische uitleg: omdat men nu expliciet op de hoogte is van de gevaarzetting, wordt eerder geopteerd iets te doen. Een keuze om niets te doen zal nu ook gewogen worden naar evt aansprakelijkheid en wordt vastgelegd, dus men moet er al snel iets mee. Lang leve de juristen samenleving :+

@Cloclo100 In aanvulling op het bericht van @BastiaanN; neem deze getallen vooral met een korreltje zout. Zolang jij zelf progressie blijft maken en merken (en zo leest jouw verhaal absoluut), zou ik Garmin lekker negeren.
Mijn VO2 max is recent ook weer wat gedaald, terwijl het tempo aanzienlijk omhoog gegaan is bij lagere hartslag...en omdat ik die hogere hartslag niet meer haal, lijkt de VO2 max omlaag. Ik snap er de ballen van :+

If you can see, look. If you can look, observe

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Cloclo100 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:16:

De VO2 max berekening is m.i. een aardige indicatie van de werkelijke VO2 max. Maar er zitten wat haken en ogen aan. Over het algemeen geldt des te meer data hoe beter. Vooral de inschatting o.b.v. 1 benchmarkrun is natuurlijk nogal tricky.

Een van de belangrijkste parameters in de algoritmes in de VO2 max berekening is speed per heartbeat. Te berekenen door gemiddelde snelheid van een loopje in km/h gedeeld door gemiddelde hartslag.

Voorbeeld: stel je loopt in een loopje 10km/h, met een gemiddelde hartslag van 150, dan is je speed per heartbeat 0,0667. Als je progressie boekt, neemt je speed per heartbeat toe bv. 11km/h met dezelfde hartslag van 150, dan gaat de waarde naar 0,073.

Probeer deze waarde eens een paar keer handmatig te berekenen. Als het goed is moet de speed per heartbeat stijgen.

NB: naast hardlopen zit ik in het voorjaar/zomer vaak op de racefiets, ca. 100km per week. In het najaar/winter fiets ik niet. Dit heeft behoorlijke invloed op mijn fitheid. Mijn Vo2 max is gedaald van 52 in augustus naar 49 nu. Dit komt redelijk overeen met mijn speed per heartbeat die van ca. 0,070 naar 0,066 is gedaald.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Appie76 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:51:
[...]

Hmm, heb 3 weken geleden net een paar peg's besteld voor 83,- (meen ik). 58,78 is dan wel een heel mooie prijs zeg!

Ik moet trouwens zeggen dat ik sindsdien wat last heb van mijn wreef, alleen op mijn linkervoet. Misschien de veters wat te strak gedaan, misschien ligt het aan de schoen (de tong is niet heel dik/gewatteerd), of misschien gewoon toeval (want mijn rechtervoet heeft er geen last van). Ik wissel dus voor de zekerheid nog maar wat af met mijn andere schoenen.

Ik vond de pasvorm in het begin overigens wat krap, maar na ca. 40km heb ik het gevoel dat ze toch wat ruimer geworden zijn. Als ik dit van tevoren had geweten, had ik misschien wel een maatje kleiner genomen (want die had ik ook besteld, maar gaan retour).
Heb net een paar Pegasus 37 in bestelling gezet, voor 60 euro kan ik ze niet laten liggen. Heb al een paar in gebruik, maar mijn New Balane beginnen langzaam op te raken, dus ik voorzie dat ik begin volgend jaar toch een nieuw paar nodig heb.

Wat je zegt herken ik wel. Mijn andere paar begin nu iets directer aan te voelen, wat weer zorgt dat ik sneller en makkelijker op tempo kom :). Er staat nu ruim 100km op die schoenen. dus het lijkt idd dat je ze even moet inlopen. Enfin, 2e paar komt eraan, wel de zwarte variant, de andere modellen waren niet meer in mijn maat leverbaar. Tenzij ik voor de variant van 120 euro ging, maar dan... 60 is wel heel veel voor een hip kleurtje ;)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

Tazzios

..

Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:28:
[...]
Haha sorry, dat heb ik toen gemist denk ik. Maar zo te zien bevalt het dus erg goed.
Nou ja 'bevalt' een beetje afzien hoort er soms bij. ;)
Met schoenen zou ik natuurlijk harder gaan maar op een training vind ik dat niet zo belangrijk verder is het voor de voeten, enkel en kuitspieren een mooie trainingsprikkel naast schoenen.
Voordeel is verder als ik de vaporfly`s (of zoomfly`s) aantrek lopen die goddelijk. :P
mobie2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:27:
[...]
...
Voor mij nooit meer een mi band polsmeting voor het meten van hartslag, hoewel bij LISS workouts mi band het wel nog beetje goed doet, misschien als ik echte cijfers weet voor zone d2, dat mi band dit wel goed kan meten! Valt voorlopig nog af te wachten, moet er nog even tijd voor maken. :)
Fixed!
Goed om te horen dat je nu wat nuttigere data verkrijgt. De naam 'mi band' wekte bij mij in het begin de indruk dat het al een band om de middel zou zijn. :P

@Calitomnication
Thanks, Extra paar Pegasus 37 gekocht.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:10
Yes ik heb mijn PR voor de 5 km verbroken vandaag. Ik zit nu op de 22.28. Het was wel aardig pittig bij km 3 maar uiteindelijk maar iets teruggeschakeld en vervolgens bij 4.5 km maar weer overgegaan naar sprint. Niet ideaal maar ik moet gewoon wennen aan het sneller lopen. Ik krijg mijn snellere ritme nog niet helemaal gevonden zoals ik dat bijvoorbeeld doe bij de 12km/h. Wel blij mee eigenlijk

Nickname KasPlantje.

• Cloclo100
bert74 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:11:
[...]

De VO2 max berekening is m.i. een aardige indicatie van de werkelijke VO2 max. Maar er zitten wat haken en ogen aan. Over het algemeen geldt des te meer data hoe beter. Vooral de inschatting o.b.v. 1 benchmarkrun is natuurlijk nogal tricky.

Een van de belangrijkste parameters in de algoritmes in de VO2 max berekening is speed per heartbeat. Te berekenen door gemiddelde snelheid van een loopje in km/h gedeeld door gemiddelde hartslag.

Voorbeeld: stel je loopt in een loopje 10km/h, met een gemiddelde hartslag van 150, dan is je speed per heartbeat 0,0667. Als je progressie boekt, neemt je speed per heartbeat toe bv. 11km/h met dezelfde hartslag van 150, dan gaat de waarde naar 0,073.

Probeer deze waarde eens een paar keer handmatig te berekenen. Als het goed is moet de speed per heartbeat stijgen.

NB: naast hardlopen zit ik in het voorjaar/zomer vaak op de racefiets, ca. 100km per week. In het najaar/winter fiets ik niet. Dit heeft behoorlijke invloed op mijn fitheid. Mijn Vo2 max is gedaald van 52 in augustus naar 49 nu. Dit komt redelijk overeen met mijn speed per heartbeat die van ca. 0,070 naar 0,066 is gedaald.
Ok, dus eigenlijk wat ik dacht. Natuurlijk wel jammer dat ze er zo mee dwepen in hun marketing maar kom..
Even wel een kanttekening, het was de lactaatdrempel die berekend werd in de benchmarkrun, niet de VO2 max an sich.

• Cloclo100
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:43:
[...]

Je moet je realiseren dat een vo2max berekening alleen maar zekerheid geeft wanneer je dit laat meten in een lab waarbij daadwerkelijk je zuurstofopname wordt gemeten. In alle andere gevallen is het een schatting en dus worden er wat beschikbare parameters in een algoritme gegooid en daar rolt dan plat gezegd een getalletje uit. Het kan dus zijn dat je _berekende_ vo2max hoger of lager is afhankelijk van de sport die je uitoefend omdat er dan simpelweg andere parameters worden gebruikt (naast het feit dat je waarschijnlijk beter getrained bent voor de ene sport dan de andere...).

Bij hardlopen speelt ook je looptechniek een grote rol in hoe efficient je loopt maar dat kan je horloge helaas niet voor je meten. (Firstbeat claimt 95% nauwkeurigheid maar ze hebben dit gemeten bij heel ervaren lopers; lopers die al een hele goede looptechniek hebben) Looptechniek is dus bijvoorbeeld zo'n factor die ruis op je lijn gooit bij je vo2max berekening omdat daar voornamelijk naar tempo v.s. hartslag wordt gekeken. Je hoort dus ook vaak hier dat je de vo2max die je horloge geeft niet als absolute waarde kan gebruiken maar wel als iets relatiefs waar je verbetering aan op kunt maken. Alleen dat kan pas zodra het algoritme is gestabiliseerd nadat je van sport bent veranderd en dat kost tijd, zeker gezien het feit dat het algoritme niet in 1x hele grote wijzigingen lijkt toe te staan, in elk geval niet op mijn Fenix 6.

Als voorbeeld: Ik heb mijn Fenix in juli gekocht en ben er mee gaan wandelen, gevolg: geschatte vo2max van 51. Verder gebruik ik hem nu uitsluitend voor het hardlopen ca. 3 keer per week en mijn vo2max is nog steeds niet gestabiliseerd maar je ziet het elke keer maar met hele kleine stapjes omlaag gaan:

[Afbeelding]

Zolang je vo2max daalt is Garmin overigens nooit tevreden met een training dus zal er nooit productief komen te staan volgens mij. Enfin, zolang jij denkt dat je lekker bezig bent en het gevoel hebt dat je beter wordt zal dat vast zo zijn en zou ik lekker doorgaan (y) Verder kan je ik je Runalyze van harte aanraden. Daar kun je hele leuke grafiekjes uit trekken zoals Aerobic Efficiency enzo :)
nee klopt wel ergens. Maar ik heb ook een Stryd foodpod voor mijn running dynamics wat in de gaten te houden en met een cadans van gemiddeld 170, een verticale oscillatie van +- 7cm en grondraaktijd van gemiddeld 220ms valt dat nog wel goed mee denk ik. Natuurlijk heb je standaardzaken zoals voorover hellen en zo niet op je hakken te landen, dat haalt natuurlijk alles omlaag. Ik vind het gewoon bizar dat die lactaatdrempel niet aanzienlijk stijgt op 8 weken.. elke week zit er een interval en temporun in dat training schema en ik heb mijn doeltempo toch al één keer naar boven gesteld.

Doet Runalyze niet zowat hetzelfde als Garmin Connect?

Alleszins bedankt voor de uitgebreide reactie!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:45
[...]

Iemand nog tips qua maat? Mijn asics heb ik in maat 45. Mijn Brooks ook maar die hadden volgens mij best een half maatje kleiner kunnen zijn achteraf. All4running heeft ze blijkbaar nagemeten en als ik hun maattabel volg kom ik op maat 45 uit. :)
Heb ooit geleerd om voor sportschoenmaten de Amerikaanse maat als referentie te nemen. Ik heb US maat 11, dit komt meestal overeen met maat 45. EU maten willen nog wel eens afwijken (m'n Reebokjes zijn bv 44,5 bij US 11).

• BastiaanN
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:58:
[...]

nee klopt wel ergens. Maar ik heb ook een Stryd foodpod voor mijn running dynamics wat in de gaten te houden en met een cadans van gemiddeld 170, een verticale oscillatie van +- 7cm en grondraaktijd van gemiddeld 220ms valt dat nog wel goed mee denk ik. Natuurlijk heb je standaardzaken zoals voorover hellen en zo niet op je hakken te landen, dat haalt natuurlijk alles omlaag. Ik vind het gewoon bizar dat die lactaatdrempel niet aanzienlijk stijgt op 8 weken.. elke week zit er een interval en temporun in dat training schema en ik heb mijn doeltempo toch al één keer naar boven gesteld.
Garmin meet alleen de lactaatdrempel als je een borstband draagt en dus niet als je de optische sensor in het horloge gebruikt. Daarnaast moet je in de desbetreffende run wel een tijdje boven je lactaatdrempel lopen wil Garmin een nieuwe drempel detecteren dacht ik. In de praktijk is dat bij mij alleen met temporuns.

En ook zorgen dat de max. hartslag ingesteld in het horloge klopt. (220-leeftijd is over het algemeen incorrect).
Doet Runalyze niet zowat hetzelfde als Garmin Connect?
Ja. Maar het is allemaal wat meer verfijnd vind ik en je kunt veel meer data met elkaar vergelijken. Daarnaast gaat mijn VO2Max in runalyze wel omhoog :+

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 20-11-2020 15:29 ]

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:18:
[...]

Garmin meet alleen de lactaatdrempel als je een borstband draagt en dus niet als je de optische sensor in het horloge gebruikt. Daarnaast moet je in de desbetreffende run wel een tijdje boven je lactaatdrempel lopen wil Garmin een nieuwe drempel detecteren dacht ik. In de praktijk is dat bij mij alleen met temporuns.

[...]

Ja. Maar het is allemaal wat meer verfijnd vind ik en je kunt veel meer data met elkaar vergelijken. Daarnaast gaat mijn VO2Max in runalyze wel omhoog :+
Als ik runalyze moet geloven ga ik de komende maanden flink groeien in vo2max :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TpP-mM6f_16Um0Fr8yTOXmZOwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AExW9zkuqxbIZ1e1juo8LKd.png?f=fotoalbum_large

• Cloclo100
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:18:
[...]

En ook zorgen dat de max. hartslag ingesteld in het horloge klopt. (220-leeftijd is over het algemeen incorrect).

[...]

Je kan geen lactaatdrempel test doen zonder borstband :).. en er zit toch minstens één temporun per week bij dus ja, vreemd. Voorts gebruik ik de zones obv max hartslag niet, wel deze obv lactaatdrempel. Er is nog een derde, die ook rekening houdt met de rusthartslag, maar die verschilt bij mij niet zoveel van die lactaatdrempelmethode.

Ik zal eens naar die Runalyze kijken, die synct ook oude activiteiten?

• BastiaanN
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:34:
[...]

Je kan geen lactaatdrempel test doen zonder borstband :).. en er zit toch minstens één temporun per week bij dus ja, vreemd. Voorts gebruik ik de zones obv max hartslag niet, wel deze obv lactaatdrempel. Er is nog een derde, die ook rekening houdt met de rusthartslag, maar die verschilt bij mij niet zoveel van die lactaatdrempelmethode.
Ik weet niet of we elkaar helemaal begrijpen, dus voor de zekerheid: Je hoeft niet perse de 'lactaatdrempel test' te starten op je Garmin. Deze wordt ook gemeten tijdens je normale runs zolang de intensiteit maar hoog genoeg is en je tijdens deze activiteit een borstband draagt. Voorwaarde is wel dat de max hartslag die in je horloge staat klopt want anders heb je kans dat het algoritme niets detecteert.
Ik zal eens naar die Runalyze kijken, die synct ook oude activiteiten?
Yep :)

offtopic: Valt het op dat ik vandaag qua thuiswerken het concentratievermogen heb van een goudvis? :X

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 20-11-2020 15:51 ]

• Cloclo100
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet of we elkaar helemaal begrijpen, dus voor de zekerheid: Je hoeft niet perse de 'lactaatdrempel test' te starten op je Garmin. Deze wordt ook gemeten tijdens je normale runs zolang de intensiteit maar hoog genoeg is en je tijdens deze activiteit een borstband draagt. Voorwaarde is wel dat de max hartslag die in je horloge staat klopt want anders heb je kans dat het algoritme niets detecteert.

[...]

Yep :)
We begrijpen mekaar zeer zeker. Ik draag altijd een borstband, en Garmin detecteert geen drempel zonder borstband :).

Wat bedoel je eigenlijk met die max hartslag? Mijn zones worden bepaald door de lactaatdrempel, die o.b.v. max hartslag is niet nauwkeuring genoeg.

• BastiaanN
  • Niet online
@Cloclo100 Het algoritme voor het bepalen van je lactaatdrempel maakt gebruik van de maximale hartslag die je hebt ingevuld in je Garmin. Dat staat verder los van hoe je zones ingesteld staan.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb geluk dat ik aan de goede leuke eigenlijk Borne kant van de snelweg woon :P (lees: aan de rand van Hengelo)
FTFY :>

Net alsnog "laat" naar buiten (i.e. te lang zitten uitstellen) maar voor zonsondergang dus ben best trots. Ik had nog een virtuele 5k-race van de NYRR op m'n programma staan deze week en dit keer zonder al te veel gedoe gewoon als een malle gaan rennen en wzwwhss. In een behoorlijk nette tijd van 24:49 blijkbaar! Ik kon wel even zo'n opsteker gebruiken *O* m'n pr is 23:59 maar toen liep ik in een echte wedstrijd, in het kopgroepje, dus was wat makkelijker snelheid aanhouden (en het was een ladies run dus geen half ongetrainde mannen die je er met gemak uitlopen er bij als demotivatie muahahaha).
@polthemol zei op Strava al van netjes vlak gelopen, ik denk dat ik gewoon net op dat uiterste puntje zat van nog net kunnen volhouden. De laatste km was ook wel zwaar maar nog niet zo zwaar als toen ik m'n pr liep (en bijkans na de finish moest kotsen >:) dan weet je dat je eigenlijk niet beter kon). Dit belooft toch wat voor als er weer wedstrijden mogen!

• Krylinck
[...]

Wat @InZane zegt. Check of je een gladde hiel hebt en zo ja, dan is een harde hielkap zonder veel ondersteuning niet zo’n probleem. Heb je iets wat lijkt op een Haglundse exostose, dan zou ik wel voorzichtig zijn ja, haha.

In het kader van die blessure... ik ben vanmorgen twee uur lang in het zwembad geweest voor mijn eerste aquajogging training. Wat een verschrikkelijke ‘sport’ is dat zeg. Geestdodend. Je gaat super traag door het water heen, je moet continu op je houding letten en je hartslag komt niet boven de 65-70% van het maximum uit terwijl je het idee hebt dat je enorm veel inspanning aan het leveren bent.

Nu wist ik dat laatste gelukkig al uit onderzoeken die ik heb gelezen, zie onder voor een mooie cohortstudie. Water koelt dusdanig effectief dat je hartslag zomaar 15-20/min lager is dan tijdens hardlopen. De perceived effort is hoger, omdat je heel wat lichaamsdelen onder weerstand heen en weer flappert en daarbij is de ademhalingsfrequentie ook wat hoger dan tijdens hardlopen, in mijn geval rond de 30/min, maar treedt er dus net weer geen verzuring op (RER <1).
https://journals.lww.com/...flotation_vest_in.15.aspx

Ik moet wel zeggen dat het mentaal heel lastig is om het 1,5 uur vol te houden. Misschien doe ik de volgende keer eens een soort intervaltraining. Het gekke is wel dat ik mijn benen voelde tijdens de inspanning, maar daarna eigenlijk al niet meer. Het voelt alsof ik zo nog een paar uur kan doen, dus effect? Volgens studies en fora is het effectiever dan elliptigo’en, wat ik overigens nog nooit heb gedaan, maar het is moeilijk te doorgronden. Kan in ieder geval niemand aanraden om het voor z’n mentale gezondheid te gaan doen.

Strava

• InZane
[...]

[Afbeelding] :*)
Heb dezelfde kleur besteld!

Na het werk nog even 11 km wezen lopen, maar ik vond het maar fris. Na 3 km werd het pas een beetje beter.

• Dirk0s
Oke, ik heb mezelf niet kunnen beheersen, zojuist de Endorphin Speed besteld ;)

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:25
Weer 15 kilometer in de benen vandaag. Die halve marathon in januari gaat wel goed komen. Deze training 3 blokjes van 5 waar de middelste wat sneller (4.37) was.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:06

aerofreak

Steve Jobs

Lees al een tijdje mee hier, maar ik ben ook verslingerd geraakt aan het hardlopen. Ik vond het nooit interessant, maar dat kwam ook door m'n leefstijl. Eind mei stond ik op de weegschaal en woog ik 115 kg en dat was het moment dat de knop is omgegaan en dat het anders moest.
Eerste stap was in gesprek gaan met de dokter en een dietiste. Vandaar uit voeding aangepast en begonnen met gewoon een rondje lopen savonds na het eten.

Het lopen ging toen steeds verder en sneller en toen op aanraden van een collega langzaamaan begonnen met hardlopen. Dit toen stapje voor stapje verder uitgebouwd en sinds een maand of twee echt bezig met hardlopen via schema's en het is zeer motiverend om de progressie te zien. Vanmiddag ging het ook weer zo lekker dat zonder ik het doorhad een uur ben weggeweest en er ruim 9 km op had zitten. Dit was overigens niet volgens het schema... O-) Doel is om voor eind december een 10 km te lopen.

Ik ben er nog lang niet, zowel qua gewicht (inmiddels ben ik 93 kg) en qua hardlopen, maar ik merk aan mezelf dat ik het zo leuk vind om steeds weer een klein stapje te maken en af en toe lekker af te zien, dit geeft zo'n voldaan gevoel! :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:25

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:57:
[...]

@Cloclo100 In aanvulling op het bericht van @BastiaanN; neem deze getallen vooral met een korreltje zout. Zolang jij zelf progressie blijft maken en merken (en zo leest jouw verhaal absoluut), zou ik Garmin lekker negeren.
Mijn VO2 max is recent ook weer wat gedaald, terwijl het tempo aanzienlijk omhoog gegaan is bij lagere hartslag...en omdat ik die hogere hartslag niet meer haal, lijkt de VO2 max omlaag. Ik snap er de ballen van :+
garmin doet een schatting van wat je max prestatie is. Als je te laag obnder die grensm hangt, dan haakt je algoritme nogal af. Bij mij kelderde mijn vo2max intens hard de laatste maanden, omdat ik bijna nooit aan mijn grenzen kwam met trainen. Afaik een flaw in hoe ze het berekenen.

En tijd om een dom idee te doen, want altijd mooie avonturen! Vandaag eens gaan verkennen om een mooi stukje vertical te vinden: doel is een 20+% helling te vinden om te gaan 'everesten', in navolging van https://www.strava.com/activities/4342758537 de prestatie van Marc Weening en met de allerbeste motivatie van 'why nut?'.

Plan is om volgende week woensdag dit te gaan doen als ik een goed stuk heb gevonden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Tinusvolkel
polthemol schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:17:
[...]

garmin doet een schatting van wat je max prestatie is. Als je te laag obnder die grensm hangt, dan haakt je algoritme nogal af. Bij mij kelderde mijn vo2max intens hard de laatste maanden, omdat ik bijna nooit aan mijn grenzen kwam met trainen. Afaik een flaw in hoe ze het berekenen.

En tijd om een dom idee te doen, want altijd mooie avonturen! Vandaag eens gaan verkennen om een mooi stukje vertical te vinden: doel is een 20+% helling te vinden om te gaan 'everesten', in navolging van https://www.strava.com/activities/4342758537 de prestatie van Marc Weening en met de allerbeste motivatie van 'why nut?'.

Plan is om volgende week woensdag dit te gaan doen als ik een goed stuk heb gevonden.
Pff denk dat je er mentaal helemaal aan gaat door zo vaak een bergje op en af te lopen, maar respect hoor als het je lukt _/-\o_

• Roozzz
[...]

Jup, inderdaad bijzonder. Volgende week staat er 45min op doeltempo op het programma, dus dat zal wel goed voor mijn score zijn :P Ik merk in de cijfers ook altijd meteen als ik een rondje met veel hoogtemeters of lastiger terrein doe, dan daalt ie ook altijd. Domweg omdat de verhouding tussen snelheid en hartslag scheef gaat. Ter indicatie voor als je hoofdzakelijk asfalt ed loopt lijkt het wel vrij aardig te werken. Maar indien je meer mixt krijg je behoorlijk vreemde resultaten.

Haha, jij liever dan ik :> Nu helpt het wel dat je in Limburg wat langere klimmen hebt, want >350x zoals Marc deed is mentaal een uitdaging...

Heel veel succes hiermee! Zoek vooral een goede helling die je steady op en af kan blijven gaan. Te steil is niet fijn, en te flauw maakt dat je teveel meters moet maken. Of ga je ook meteen voor je tweede 100k? :+

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 21:47
[...]

Succes met de uitadging _/-\o_
Voor de mensen die denken wtf hier de site met regels. Ken een jongen die dat hier in Eindhoven/Nuenen op de Gulberg heeft gedaan in Juni. Da is wel een mooi steil segment dat zich ervoor leent.
Ik ga morgen eens kijken of ik een HM+ kan lopen om een langere afstand van de Duivelse uitdaging weg te kunnen strepen..... >:)

• Krylinck
Haha jeetje. Even honderd keer de Gulbergen op... intens.

Strava

• Cloclo100
BastiaanN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:59:
@Cloclo100 Het algoritme voor het bepalen van je lactaatdrempel maakt gebruik van de maximale hartslag die je hebt ingevuld in je Garmin. Dat staat verder los van hoe je zones ingesteld staan.
Toch niet, dit is obv een drempeltest en bij elke temporun past die zich automatisch aan. (fenix 6 pro)

• Dirk0s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfaLyPJ31enf5XumBpphr1ju8q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nbfFRx0nODGcG19IaLsopsY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKpSNfKVacUgwIzGCElnpIVaFx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/713B4AUX24TndBbHD1WRIsTF.jpg?f=fotoalbum_tile

De speeds zijn dus binnen, voelen verder prima voor wat ik binnen kan testen!
Wel twijfel over de maat, op de ene foto zie je in het blauw omcirkelde gedeelte dat er duidelijk veel overtollig stof is door het aantrekken van de veters.
Op de andere foto zit mijn duim tegen mijn grote teen.

Snap dat ik het zelf moet voelen, maar wat zouden jullie zeggen?? :)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:36:
[Afbeelding][Afbeelding]

Wel twijfel over de maat, op de ene foto zie je in het blauw omcirkelde gedeelte dat er duidelijk veel overtollig stof is door het aantrekken van de veters.

Hangt er ook een beetje vanaf wat je fijn vindt hoe ze zitten. Ik heb liever niet dat mijn schoenen te strak zitten. Maar deze lijken mij een halve maat te groot? Heb je de hak helemaal naar achter geduwd of is dit gewoon zo met instappen?

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb volgens de laatste loopanalyse lichteljk last van overpronatie, en heb daarom ook Saucony Guide's en Omni ISO schoenen aangeschaft. Op zicht loopt dat prima. Ik heb echter ook Adidas trailschoenen die, zoals volgens mij alle trailschoenen, geen anti-pronatiemodellen zijn. Daar loop ik net zo goed op, en vaak nog wel langere afstanden dan op de wegschoenen.

Nu is de keuze met antipronatieschoenen vaak beperkt, dus ik vraag me twee dingen af:
- Zijn er ervaringen met goede antipronatie inlegzolen zoals bijvoorbeeld deze? Werkt dat?
- Wat is het risico als ik (gedeeltelijk) switch naar 'gewone' hardloopschoenen, zoals de Nike Pegasus, zonder inlegzolen. Waar moet ik op letten qua mogelijke klachten? Of ben ik dan echt onverstandig bezig?

• Tinusvolkel
[Afbeelding][Afbeelding]

Toen ik bij de runnersworld vertelde dat ik voor marathon ging trainen adviseerde ze mij de schoen iets groter te kiezen zodat je tenen geen pijn gaan doen bij langere afstanden.

Ze adviseerde mij ook om dan de onderstaande strik methode toe te passen (zoals volgens mij bijna elke loper doet) zodat je voeten niet gaan schuiven.

Maar ik weet niet wat voor afstanden je gaat lopen maar dit is een snelle schoen toch? maar daar zou je ook snelle marathons mee kunnen lopen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.glowmagazine.nl/wp-content/uploads/veter-techniek-4-870x580.jpg

• Dirk0s
Tinusvolkel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:58:
[...]

Toen ik bij de runnersworld vertelde dat ik voor marathon ging trainen adviseerde ze mij de schoen iets groter te kiezen zodat je tenen geen pijn gaan doen bij langere afstanden.

Ze adviseerde mij ook om dan de onderstaande strik methode toe te passen (zoals volgens mij bijna elke loper doet) zodat je voeten niet gaan schuiven.

Maar ik weet niet wat voor afstanden je gaat lopen maar dit is een snelle schoen toch? maar daar zou je ook snelle marathons mee kunnen lopen ;)

[Afbeelding]
Heb in de Nike zoom fly flyknit ook 45, alleen deze zijn wel wat smaller waardoor het misschien minder groot lijkt.

Zodra het weer kan wil ik een HM gaan lopen weer.

Mijn eerste en officiële HM was vorig jaar ehv, dit was op Pegasus turbo 35, dit was 44,5 en leverde mij een lange tijd een blauwe nagel op.

Het is ook niet dat ze los zitten als ik ze strak aantrek en strik, misschien even wennen ivm altijd Nike gehad?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

Tazzios

..

mrwolf schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:49:
Ik heb volgens de laatste loopanalyse lichteljk last van overpronatie, en heb daarom ook Saucony Guide's en Omni ISO schoenen aangeschaft. Op zicht loopt dat prima. Ik heb echter ook Adidas trailschoenen die, zoals volgens mij alle trailschoenen, geen anti-pronatiemodellen zijn. Daar loop ik net zo goed op, en vaak nog wel langere afstanden dan op de wegschoenen.

Nu is de keuze met antipronatieschoenen vaak beperkt, dus ik vraag me twee dingen af:
- Zijn er ervaringen met goede antipronatie inlegzolen zoals bijvoorbeeld deze? Werkt dat?
- Wat is het risico als ik (gedeeltelijk) switch naar 'gewone' hardloopschoenen, zoals de Nike Pegasus, zonder inlegzolen. Waar moet ik op letten qua mogelijke klachten? Of ben ik dan echt onverstandig bezig?
Wat voor schoenen heb je nu en heb je daadwerkelijk ergens last van?

- Niet alles hoeft gecorrigeerd te worden iedereen is anders.
- Het nut van anti pronatie schoenen is onduidelijk. Het nut van schoenen tegen blessures is zelfs onduidelijk.
- Je kan ook oefeningen doen om dit te corrigeren.

https://prokinesis.nl/antipronatieschoenen/
Ik heb even gezocht maar alle bronnen die zeggen dat je het moet corrigeren hebben allemaal steunzolen of schoenen naast of onder het artikel te koop staan.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:37

sebasd

rijdt op espresso

Vandaag de lange duurloop weer een beetje verlengd, heb er 13,5km op zitten. Heerlijk loopweertje.

Merkte wel maar weer eens dat ik echt een diesel ben, de eerste 10km moet ik warm worden maar aan het eind had ik voor mijn gevoel er nog wel 10 aan kunnen plakken.. Maar iets met langzaam opbouwen en niet weer geblesseerd raken en zo..

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:35
Dirk0s schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:27:
[...]

Heb in de Nike zoom fly flyknit ook 45, alleen deze zijn wel wat smaller waardoor het misschien minder groot lijkt.

Zodra het weer kan wil ik een HM gaan lopen weer.

Mijn eerste en officiële HM was vorig jaar ehv, dit was op Pegasus turbo 35, dit was 44,5 en leverde mij een lange tijd een blauwe nagel op.

Het is ook niet dat ze los zitten als ik ze strak aantrek en strik, misschien even wennen ivm altijd Nike gehad?
Ik geloof niet zo aan wennen dat een hardloopschoen goed zit. Ze zitten goed of ze zitten niet goed. Net zoiets als hardloopschoenen inlopen. Geloof ik ook niet in. Waar je eventueel wel aan moet wennen is het lopen met een plaat.

Nooit eerder op Saucony gelopen? Dan had ik persoonlijk zelf een wat goedkoper model eerst uitgeprobeerd. Saucony is naar mijn ervaring aardig maat vast. Of je moet 180 euro uitgeven aan een paar snelle snelle schoenen waaraan je twijfelt of ze niet te groot zijn niet zo erg vinden... ;) Ik heb zelf ook een paar Speeds staan maar loop eigenlijk liever op de Endorphin Shifts.De Speeds (en de pro) hebben natuurlijk ook alleen nut wanneer je een bepaald tempo (kunt) lopen.

Net nog een nieuw paar Shifts besteld voor kerst. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 21-11-2020 16:15 ]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01 22:08
Sinds gisteren een Apple Watch series 6, dus ook meteen het uitproberen waard voor een rondje. Ik vind het wel gek dat de gelopen afstand van m'n vaste rondje zo'n 400 meter afwijkt. Ter vergelijking, dit rondje was met AW en dit was een eerder rondje met iPhone SE (2020).

Iemand anders ervaring met dit soort afwijkingen? De watch lijkt wat meer 'af te snijden' vergeleken met m'n iPhone gek genoeg.

Goed, nog één keer lopen om de 100km in november te halen, erg blij mee. Voorheen liep ik wel eens 2x in een week en dan zomaar een maand niet, nu al vijf weken achter elkaar 3x per week. :)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:25

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:04:

Haha, jij liever dan ik :> Nu helpt het wel dat je in Limburg wat langere klimmen hebt, want >350x zoals Marc deed is mentaal een uitdaging...

Heel veel succes hiermee! Zoek vooral een goede helling die je steady op en af kan blijven gaan. Te steil is niet fijn, en te flauw maakt dat je teveel meters moet maken. Of ga je ook meteen voor je tweede 100k? :+
nou. ik ga denkelijk toch voor een kortere klim. Heb wat taktieken overwogen en mijn battleplan zal worden:

- kort (100 tot 200 meter max.)
- onverhard (wat vriendelijker voor mijn knieen :) )
- hellingspercentage van minimaal 12, max. 25%

Op die manier wissel ik vrij rap het klimmen af met dalen waardoor ik veel meer korte rustmomentjes heb ipv een klim waarbij ik veel dieper moet gaan.

Ellende is alleen even om een goed stukje te vinden hier, mijn beoogde klim bleek op privéland te liggen, niet ideaal dus :P

De backup is bij snowworld een stukjhe trail te pakken, maar dan ga ik over de 100K uit komen (wel een optie daar niet van, maar niet de meest ideale logischerwijs).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01 22:08
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zou zeggen te groot, dat er overtollig stof is komt ook omdat je strakker aan moet trekken dan zou moeten. Als de schoennen kleiner zouden zijn, zou je de veters ook niet zo strak aan hoeven trekken lijkt me omdat de bovenkant van je voet er dan wel zit. Die zit er nu niet, omdat er aan de voorkant nog een stuk uitsteekt.

Ik durf niet in te schatten of het nu een hele of een halve maat te groot is. Je moet eigenlijk ook rechtop staan en dan kijken hoe ver je tenen vanaf de voorkant zitten, maar dat is wat lastig om zelf te doen én tegelijk een foto te maken. :+

Wat voor maat had je besteld en wat voor maat heb je in je eerdere (hardloop)schoenen? Hardloopschoenen wil je vaak wel iets groter natuurlijk. Bij mij komt dat uit op een halve maat groter dan wat ik in de meeste normale sneakers heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 21-11-2020 16:42 ]

• InZane

Ik heb lange tijd op antipronatieschoenen gelopen omdat ik ook lichtelijk overproneer volgens de Run2Day meneer.
Ben nu al een hele tijd overgestapt op neutrale schoenen en toevallig loop ik ook graag op de Pegasus. Heb trouwens ooit ook wel een inlegzool geprobeerd, maar daar kreeg ik juist knieklachten van. Werkte voor mij dus niet. Had daarmee ook constant het idee dat ik juist teveel op de buitenkant van m'n voeten liep.

Mijn neutrale schoenen vertonen trouwens ook een normaal slijtpatroon, voornamelijk midden onder m'n voorvoet, dus ik vind het prima zo.

Maar goed, wat voor mij werkt hoeft voor jou natuurlijk niet te werken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vind ze te groot. Smalle voeten ook, of niet?

[ Voor 24% gewijzigd door InZane op 21-11-2020 16:46 ]

• Mr. Bakkebaard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Slickk schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:30:
Sinds gisteren een Apple Watch series 6, dus ook meteen het uitproberen waard voor een rondje. Ik vind het wel gek dat de gelopen afstand van m'n vaste rondje zo'n 400 meter afwijkt. Ter vergelijking, dit rondje was met AW en dit was een eerder rondje met iPhone SE (2020).
Geen idee, 400m afwijking is wel veel ja, dan moeten er flink wat hoekjes weggepythagoriseerd worden. Je zou een beetje kunnen controleren met afstandmeten.nl

• mrwolf
  • Niet online
InZane schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:42:
[...]

Ik heb lange tijd op antipronatieschoenen gelopen omdat ik ook lichtelijk overproneer volgens de Run2Day meneer.
Ben nu al een hele tijd overgestapt op neutrale schoenen en toevallig loop ik ook graag op de Pegasus. Heb trouwens ooit ook wel een inlegzool geprobeerd, maar daar kreeg ik juist knieklachten van. Werkte voor mij dus niet. Had daarmee ook constant het idee dat ik juist teveel op de buitenkant van m'n voeten liep.

Mijn neutrale schoenen vertonen trouwens ook een normaal slijtpatroon, voornamelijk midden onder m'n voorvoet, dus ik vind het prima zo.

Maar goed, wat voor mij werkt hoeft voor jou natuurlijk niet te werken.
Ik heb de Pegasus gekocht in de aanbieding voor nog geen 60 euro, ik ga het gewoon voorzichtig proberen ;)
Tazzios schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:55:
[...]

Wat voor schoenen heb je nu en heb je daadwerkelijk ergens last van?

- Niet alles hoeft gecorrigeerd te worden iedereen is anders.
- Het nut van anti pronatie schoenen is onduidelijk. Het nut van schoenen tegen blessures is zelfs onduidelijk.
- Je kan ook oefeningen doen om dit te corrigeren.

https://prokinesis.nl/antipronatieschoenen/
Ik heb even gezocht maar alle bronnen die zeggen dat je het moet corrigeren hebben allemaal steunzolen of schoenen naast of onder het artikel te koop staan.
Ik heb nu al een tijd de Guide (3e paar inmiddels) en de Omni, dus die ken ik. Lopen prima, op belachelijk snelle slijtage aan de hiel (Guide) na. Ik ken inderdaad de verhalen over dat anti-pronatie schoenen niets toevoegen, maar evenzoveel verhalen (van fabrikanten?) die het tegenovergestelde zeggen. Juist daarom ben ik benieuwd naar de praktijk, zoals @InZane aangaf.

• Dirk0s
Slickk schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:41:
[...]

Ik zou zeggen te groot, dat er overtollig stof is komt ook omdat je strakker aan moet trekken dan zou moeten. Als de schoennen kleiner zouden zijn, zou je de veters ook niet zo strak aan hoeven trekken lijkt me omdat de bovenkant van je voet er dan wel zit. Die zit er nu niet, omdat er aan de voorkant nog een stuk uitsteekt.

Ik durf niet in te schatten of het nu een hele of een halve maat te groot is. Je moet eigenlijk ook rechtop staan en dan kijken hoe ver je tenen vanaf de voorkant zitten, maar dat is wat lastig om zelf te doen én tegelijk een foto te maken. :+

Wat voor maat had je besteld en wat voor maat heb je in je eerdere (hardloop)schoenen? Hardloopschoenen wil je vaak wel iets groter natuurlijk. Bij mij komt dat uit op een halve maat groter dan wat ik in de meeste normale sneakers heb.
Uiteindelijk nog wat getest met hardloop sokken aan en goed gestrikt, en de gok genomen om ermee naar buiten te gaan.

Heerlijk rondje gelopen van 11km op laag tempo (gem 5:14 uiteindelijk)
Ze zitten prima en ben er nu wel uit dat het toch de juiste maat is, heb gewoon smalle voeten waardoor dat overtollige stof komt.
Bij voetbal schoenen ook altijd gehad dat de veter gaatjes dicht bij elkaar kwamen door het aantrekken van de veters.

Ben er iig blij mee en ben benieuwd hoe ze zijn op hoger tempo. Misschien dat ik wel helemaal over ga naar Saucony en dat er de shifts ook nog bij gaan komen.
De pro lijkt mij overigens ook interessant 8)7
InZane schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:42:
[...]

Ik vind ze te groot. Smalle voeten ook, of niet?
Ja volgens mij heb ik in vergelijking met andere hele smalle voeten, maar denk toch echt dat ik de 45 nodig heb.
Ook in mijn achterhoofd gehouden dat ik in een Nike outlet ooit een 44,5 had meegenomen maar bleek uiteindelijk toch net te klein.
En qua CM en maat 45 is Nike en Saucony gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Dirk0s op 21-11-2020 17:59 ]

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:37

sebasd

rijdt op espresso

Even een andere vraag tussen het schoenen- en gadgetgeweld: heeft iemand deze route wel eens gelopen? Is het de moeite waard om op een doordeweekse ochtend hiervoor uit Amersfoort op en neer te rijden?

• Arjan90
@mrwolf Volgens mij is er ook wel een belangrijke koppeling met je looptechniek. Slechte techniek zal vaak ook tot blessures leiden. Ik heb het hier geloof ik al eens gezet, maar ik ben begonnen met hardlopen en heb gelijk de Asics GT-2000 7 (anti pronatie) gebruikt. Veel pijntjes aan scheen, kuit, lopersknie klachten, etc. Op advies van een winkel naar de Asics GT-4000 overgestapt (meer Motion Control). Toen geen klachten meer, daarna de Omni Iso 2 die jou ook bekend zijn (volgens mij neigen die ook meer naar motion control) en daar kwam ik ook echt op uit op basis van de analyse. Inmiddels naar de Guide gestapt omdat de Omni op rechts veel teveel zijn afgesleten op de buitenzijde. Ze corrigeren nu dus teveel. En dat met 600 kilometer op de zolen. Ik ben meer gaan lopen gedurende tijd en heb vooral veel aandacht gekregen van de trainer op looptechniek, dat was nodig :+ Is nog steeds nodig trouwens, haha! Ik heb in ieder geval het gevoel dat looptechniek daardoor ook echt invloed heeft op de hoeveelheid ondersteuning die ik nodig heb. Ik kan me herinneren dat iemand hier in het topic dat ook had die nu op neutrale schoenen loopt.

Hoe drogen jullie je schoenen snel? Mijn schoenen waren van de week nat en anderhalve dag later was het nog niet helemaal droog. Prima reden voor een extra paar schoenen natuurlijk :+

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Arjan90 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:24:
Hoe drogen jullie je schoenen snel? Mijn schoenen waren van de week nat en anderhalve dag later was het nog niet helemaal droog. Prima reden voor een extra paar schoenen natuurlijk :+
Binnenzooltje er uit, kranten er in. En als ze echt heel erg nat zijn; een stuk panty met kattenbakkorrels. Als je die niet hebt zou rijst in koffiefilters vast ook wel moeten werken.
Sowieso een beetje gemalen koffie toevoegen helpt tegen de stank die altijd optreedt nadat schoenen nat zijn geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door Poekie op 21-11-2020 20:37 ]

• InZane
Ik zet ze gewoon in de kast en pak de volgende keer wel een ander paar :+

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:47
Na een aantal beroerde loopweken ben ik afgelopen week weer begonnen met opbouwen: 3x per week lopen, steeds oplopende afstanden. Voor de komende weken mooi schema bedacht.
Vanmiddag lekker in het bos aan het lopen, ik dacht nog 'het loopt lekker', lag ik opeens op mijn snuffert. Hele bos bij elkaar gevloekt, gelijk duidelijk dat mijn enkel mis was. Ik moest nog ruim 5km naar mijn fiets, dat ging ik niet meer halen. Ik voelde met een paar stappen al de pijn onder mijn voet, dus dikke zwelling.
Naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gestrompeld en daar een lift gevraagd. Gelukkig snel gekregen (een lijkwagen! Gelukkig zelf uit kunnen stappen, dat lukt de meeste passagiers niet bij die auto). Nu een dik blauw ei op de enkel. Hopelijk over een week weer belastbaar. Iemand ervaring hoe lang zoiets ongeveer duurt voordat je weer kan rennen?

• Krylinck
Highland schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:46:
Na een aantal beroerde loopweken ben ik afgelopen week weer begonnen met opbouwen: 3x per week lopen, steeds oplopende afstanden. Voor de komende weken mooi schema bedacht.
Vanmiddag lekker in het bos aan het lopen, ik dacht nog 'het loopt lekker', lag ik opeens op mijn snuffert. Hele bos bij elkaar gevloekt, gelijk duidelijk dat mijn enkel mis was. Ik moest nog ruim 5km naar mijn fiets, dat ging ik niet meer halen. Ik voelde met een paar stappen al de pijn onder mijn voet, dus dikke zwelling.
Naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gestrompeld en daar een lift gevraagd. Gelukkig snel gekregen (een lijkwagen! Gelukkig zelf uit kunnen stappen, dat lukt de meeste passagiers niet bij die auto). Nu een dik blauw ei op de enkel. Hopelijk over een week weer belastbaar. Iemand ervaring hoe lang zoiets ongeveer duurt voordat je weer kan rennen?
Vervelend. Kun je nog meer dan vier stappen zetten? Zo nee, heb je sowieso een indicatie voor het laten maken van een röntgenfoto. Zo ja, mag je alsnog even naar de huisartsenpraktijk om je enkel te laten checken (en de rest van de Ottawa ankle rules uit te laten sluiten).

Strava

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Highland schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:46:
Ik wil je niet demotiveren maar ik heb een jaar last gehad. Een foto heb ik niet gedaan en daar heb ik nog spijt van.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:47
Krylinck schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:12:
[...]
Zo ja, mag je alsnog even naar de huisartsenpraktijk om je enkel te laten checken (en de rest van de Ottawa ankle rules uit te laten sluiten).
Weer wat geleerd: Ottawa ankle rules. De 4 stappen kon ik gelukkig nog wel zetten. Net ook even de andere drukpunten gecheckt, dat lijkt wel goed te gaan. Het ei van gisteren is nu een blauwe verdikking geworden. Ik denk dat het gewoon een paar dagen aankijken wordt, als het woensdag niet beter is alsnog naar de huisarts.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vervelend.
Koud/warm water wisselbaden doen vaak dit snel slinken, een aantal keren per dag. Als er echt niks stuk is verder dan heb je geluk en kun je nadat de zwelling weg is, vaak maar een paar dagen, weer opstarten met lopen. Wel even aftasten om zeker te zijn dat je goed belastbaar bent.
Sterkte ermee.

• BastiaanN
  • Niet online

Ik loop ook al 800km op 'neutrale' schoenen terwijl ik met eigen ogen bij mijn laatste analyse heb kunnen zien dat ik wel licht overproneer. Ik heb toen uiteindelijk wel gekozen voor schoenen met een soort 'guidance' systeem (Brooks Adrenaline GTS 20) voor erbij. Ik wissel nu dus af tussen een anti-pronatie schoen en een neutrale schoen en kan op beide prima mijn lange duurlopen doen zonder dat ik klachten krijg. De neutrale schoenen laten in mijn geval ook een normale vorm van slijtage zien.

Overigens zijn er genoeg neutrale schoenen die het ook wel iets corrigeren. Dat was bij mij ook goed te zien toen ik tijdens de analyse telkens de beelden weer te zien kreeg hoe ik op een bepaalde schoen liep. Er waren bij mij best wel wat neutrale schoenen die bij mij de pronatie voldoende corrigeerden, vooral schoenen met een wat stuggere/stevige hielkap. Ik heb uiteindelijk voor de anti-pronatie schoen gekozen omdat de verkoper aangaf dat het bij die neutrale schoenen nog maar de vraag was of na verloop van tijd die ondersteuning niet zou afnemen (maar ja, hetzelfde valt natuurlijk te zeggen over de anti-pronatie schoen). Dat kon je tijdens de filmpjes die gemaakt zijn op mijn oude schoenen wel duidelijk zien dat er wat minder ondersteuning in zat, al loop ik daar nog steeds klachtenvrij op.

Anyway, ik zou het gewoon proberen, YMMV afhankelijk van de gekozen schoen. Fun fact: Als je op nike.com zoekt naar een 'stability-shoe' komt de pegasus 37 ook gewoon in het lijstje voor ook al is het een neutrale schoen ;)

• mrwolf
  • Niet online
BastiaanN schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:54:
[...]

Ik loop ook al 800km op 'neutrale' schoenen terwijl ik met eigen ogen bij mijn laatste analyse heb kunnen zien dat ik wel licht overproneer. Ik heb toen uiteindelijk wel gekozen voor schoenen met een soort 'guidance' systeem (Brooks Adrenaline GTS 20) voor erbij. Ik wissel nu dus af tussen een anti-pronatie schoen en een neutrale schoen en kan op beide prima mijn lange duurlopen doen zonder dat ik klachten krijg. De neutrale schoenen laten in mijn geval ook een normale vorm van slijtage zien.

Overigens zijn er genoeg neutrale schoenen die het ook wel iets corrigeren. Dat was bij mij ook goed te zien toen ik tijdens de analyse telkens de beelden weer te zien kreeg hoe ik op een bepaalde schoen liep. Er waren bij mij best wel wat neutrale schoenen die bij mij de pronatie voldoende corrigeerden, vooral schoenen met een wat stuggere/stevige hielkap. Ik heb uiteindelijk voor de anti-pronatie schoen gekozen omdat de verkoper aangaf dat het bij die neutrale schoenen nog maar de vraag was of na verloop van tijd die ondersteuning niet zou afnemen (maar ja, hetzelfde valt natuurlijk te zeggen over de anti-pronatie schoen). Dat kon je tijdens de filmpjes die gemaakt zijn op mijn oude schoenen wel duidelijk zien dat er wat minder ondersteuning in zat, al loop ik daar nog steeds klachtenvrij op.

Anyway, ik zou het gewoon proberen, YMMV afhankelijk van de gekozen schoen. Fun fact: Als je op nike.com zoekt naar een 'stability-shoe' komt de pegasus 37 ook gewoon in het lijstje voor ook al is het een neutrale schoen ;)
Dat is wel grappig, die had ik niet gezien. Ik denk dat de Pegasus een goede test case is, alleen nog even de goede maat kiezen na een stukje loopband. Jouw verhaal lijkt wel op mijn analyse, dus let's go! ;)

Gisteren voor het eerst een half uur Pilates gedaan, dat was heftig... Die voel ik door mijn hele lijf heen, vanochtend maar even een rustig rondje gelopen. Het voelde wel erg goed na afloop, ik ben benieuwd of ik het volhoud...

[ Voor 5% gewijzigd door mrwolf op 22-11-2020 12:08 ]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:25
Vandaag (eigenlijk gisteren) stond er een 17 km rustige duurloop op het schema. Een vandaag ben ik er toch een tegen aan gelopen wat een weerslag een chaotische, intensieve week op je lichaam heeft. Ik was er na 12-13 km wel klaar mee, maar moest toen nog naar huis. Redelijk stuk kwam ik dat uiteindelijk aan. Wat extra rust pakken de aankomende dagen.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:10
Totrail schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:06:
Vandaag (eigenlijk gisteren) stond er een 17 km rustige duurloop op het schema. Een vandaag ben ik er toch een tegen aan gelopen wat een weerslag een chaotische, intensieve week op je lichaam heeft. Ik was er na 12-13 km wel klaar mee, maar moest toen nog naar huis. Redelijk stuk kwam ik dat uiteindelijk aan. Wat extra rust pakken de aankomende dagen.
Dat kan ik me wel voorstellen. Ik heb vandaag een duurloop van 12km gedaan en dat is mijn langste in tijden. Maar aangezien ik vrijdag mijn PR op de 5 kilometer heb verbeterd heb ik het maar even rustig aan gedaan. uiteindelijk wel de gehele 12 km lekker gelopen.

Nickname KasPlantje.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 13:32

Jebus4life

BE User

Goede loop gedaan vandaag. Mijn eerste 10 kilometer onder het uur (PR van 1u03m09s naar 57m40, serieuze hap eraf dus d:)b)

Mooi afgetikt op mijn Garmin na de trilling van 10 kilometer. Activiteit wordt gesynct naar mijn Adidas Running en Strava. Geeft strava de run aan als 9.99km gelopen |:( Terwijl Garmin Connect en Adidas hem aangeven als 10.01km

Enige verschil is dat mijn record in Strava niet geüpdatet is, en hoewel ik wil zeggen dat het me niet stoort, stoort het me blijkbaar genoeg om er een post over te maken hier :+ Enig idee of ik daar nog iets kan doen (behalve de activiteit wissen en manueel opnieuw aanmaken)?

Wel ontzettend tevreden natuurlijk, ik mikte op 59m59 (en hoopte op een erg goede dag om dat te halen), dus daar nog dik 2 minuten onder is gewoon top *O*)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jebus4life schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:44:
Goede loop gedaan vandaag. Mijn eerste 10 kilometer onder het uur (PR van 1u03m09s naar 57m40, serieuze hap eraf dus d:)b)

Mooi afgetikt op mijn Garmin na de trilling van 10 kilometer. Activiteit wordt gesynct naar mijn Adidas Running en Strava. Geeft strava de run aan als 9.99km gelopen |:( Terwijl Garmin Connect en Adidas hem aangeven als 10.01km

Enige verschil is dat mijn record in Strava niet geüpdatet is, en hoewel ik wil zeggen dat het me niet stoort, stoort het me blijkbaar genoeg om er een post over te maken hier :+ Enig idee of ik daar nog iets kan doen (behalve de activiteit wissen en manueel opnieuw aanmaken)?
Het schijnt dat je bij Strava (op web, niet app) de afstand kan laten herberekenen als er een ? bij distance staat, maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd of überhaupt een ? bij distance zien staan. Maar op het ? klikken en recalculate oid aanklikken.

En gefeliciteerd *O*

• Roozzz
Poekie schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:58:
[...]

Het schijnt dat je bij Strava (op web, niet app) de afstand kan laten herberekenen als er een ? bij distance staat, maar ik heb dit zelf nog niet geprobeerd of überhaupt een ? bij distance zien staan. Maar op het ? klikken en recalculate oid aanklikken.

En gefeliciteerd *O*
Yes, dat kan inderdaad zo op de website. En lost meestal dit probleem op, alle smoothing lijkt dan achterwege gelaten te worden :)

• Krylinck
@Highland dat zijn niet echt dingen die je zelfstandig moet checken, maar vooruit. Eerst maar eens wachten tot de zwelling weg is dan.

Strava

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 20:10
Poekie schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:58:
[...]

En gefeliciteerd *O*
Klopt, kan inderdaad zoals hier gezegd wordt alleen via desktop op de website (niet via app). Meestal komt er dan enkele tientallen meters bij. Heel soms wordt het nog minder, maar dan kan je het weer 'herstellen' ;)

• Arjan90
@Tinusvolkel Runalyze houdt toch rekening met je hartslagfrequentie in relatie tot je tempo? Ik ben dan wel benieuwd wat er nu gebeurt met het koudere weer. Wat dat betreft ben ik ook bang dat ik mezelf wat voor de gek houd met mijn momenteel lagere hartslag. Simpelweg omdat het ook een stuk kouder is nu. Drie maanden geleden liep ik bijvoorbeeld 5:30 min/km met een gemiddelde hartslag van 166 bpm. Afgelopen vrijdag was het bij een vergelijkbare loop (iets korter), op dezelfde snelheid, een gemiddelde van 153bpm. Maar drie maanden geleden was het zo'n 24 graden terwijl het afgelopen vrijdag omstreeks hetzelfde tijdstip slechts 4 graden was. Dat maakt volgens mij ook nogal verschil :D

Ik vind Runalyze trouwens ook wel handig om trainingstempo's enzo er snel uit te halen. Wij krijgen ons schema vaak met de DL-1, DL-2 en DL-3 aanduidingen. Die kan ik nu heel gemakkelijk uit Runalyze halen ahv al je historie. Overigens vind ik Runalyze wel wat optimistisch qua eindtijden, maar misschien dat ik het op de baan wel red om die snelheiden vol te houden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
https://www.bever.nl/p/si...b-neutral-PEAAD90008.html

Deze heb ik voor toen ik nog in Engeland woonde en minimaal 2x in de week me schoenen doordrenkt mee naar huis nam na een loopje in de vaak kleddernatte bergen/heuvels (veelal dik met veen bedekt)... of gewoon na doorwaden van het zoveelste beekje.

Zit ook UV lampje in, dat scheelt een boel... onprettigheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• InZane
Arjan90 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:06:
Overigens vind ik Runalyze wel wat optimistisch qua eindtijden, maar misschien dat ik het op de baan wel red om die snelheiden vol te houden.
Heb je de optimistische tijden van Garmin weleens gezien dan? :+

• Mr. Bakkebaard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Ik ben dan wel benieuwd wat er nu gebeurt met het koudere weer. Wat dat betreft ben ik ook bang dat ik mezelf wat voor de gek houd met mijn momenteel lagere hartslag. Simpelweg omdat het ook een stuk kouder is nu. Drie maanden geleden liep ik bijvoorbeeld 5:30 min/km met een gemiddelde hartslag van 166 bpm. Afgelopen vrijdag was het bij een vergelijkbare loop (iets korter), op dezelfde snelheid, een gemiddelde van 153bpm. Maar drie maanden geleden was het zo'n 24 graden terwijl het afgelopen vrijdag omstreeks hetzelfde tijdstip slechts 4 graden was. Dat maakt volgens mij ook nogal verschil :D
Het zou wel verschil moeten maken, lijkt me, maar als ik naar mijn eigen data kijk blijkt er al zoveel variatie op te zitten dat dat alleen zal kunnen blijken na middeling over flink wat runs.
Bijvoorbeeld, vorige week 4x hetzelfde rondje van 7,5 km, waarvan:
* 2x op hartslag 135-140 met gemiddelde snelheid beiden rond ~7:00/km
* 2x op hartslag 130-135 met gemiddelde snelheid beiden rond ~6:40/km
bij temperaturen van 12-15 graden en wind 2-4
Dus lagere hartslag en hogere snelheid... :?

Wilde vanmiddag weer zo'n rondje doen, maar vond het nu met 11 graden en windkracht 3 toch te fris voor een rustig loopje in korte broek en shirt, dus bij de warming-up al een tandje bijgezet en een kort tempoloopje gedaan.

Wat zijn de truuks om de eerste km kou te doorstaan bij rustige loopjes? Binnen touwtjespringen tot je merkt dat je bijna gaat zweten, en dan pas naar buiten?

• Tinusvolkel
@Tinusvolkel Runalyze houdt toch rekening met je hartslagfrequentie in relatie tot je tempo? Ik ben dan wel benieuwd wat er nu gebeurt met het koudere weer. Wat dat betreft ben ik ook bang dat ik mezelf wat voor de gek houd met mijn momenteel lagere hartslag. Simpelweg omdat het ook een stuk kouder is nu. Drie maanden geleden liep ik bijvoorbeeld 5:30 min/km met een gemiddelde hartslag van 166 bpm. Afgelopen vrijdag was het bij een vergelijkbare loop (iets korter), op dezelfde snelheid, een gemiddelde van 153bpm. Maar drie maanden geleden was het zo'n 24 graden terwijl het afgelopen vrijdag omstreeks hetzelfde tijdstip slechts 4 graden was. Dat maakt volgens mij ook nogal verschil :D

Ik vind Runalyze trouwens ook wel handig om trainingstempo's enzo er snel uit te halen. Wij krijgen ons schema vaak met de DL-1, DL-2 en DL-3 aanduidingen. Die kan ik nu heel gemakkelijk uit Runalyze halen ahv al je historie. Overigens vind ik Runalyze wel wat optimistisch qua eindtijden, maar misschien dat ik het op de baan wel red om die snelheiden vol te houden.
Bij mij is mijn hartslag met kouder ook een stuk lager dus dat geeft idd een vertekend beeld, maar past je max hartslag zich ook aan met kouder weer?

Hier vandaag is een testje gedaan hoe lang ik een hoger tempo vast kan houden, doel was eigenlijk rond de 4:30 maar het voelde goed vandaag dus uiteindelijk op 4:21 gemiddeld uitgekomen. Kreeg het op het einde wel wat zwaarder maar was nog wel vol te houden.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:08
Iemand hier ervaring met MapMyRun op de Samsung Active 2 smartwatch? Sinds een paar weken is dat verschrikkelijk instabiel, was vandaag zelfs mijn hele workout kwijt terwijl ik een podcast aan het luisteren was.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
[...]

Bij mij is mijn hartslag met kouder ook een stuk lager dus dat geeft idd een vertekend beeld, maar past je max hartslag zich ook aan met kouder weer?

Hier vandaag is een testje gedaan hoe lang ik een hoger tempo vast kan houden, doel was eigenlijk rond de 4:30 maar het voelde goed vandaag dus uiteindelijk op 4:21 gemiddeld uitgekomen. Kreeg het op het einde wel wat zwaarder maar was nog wel vol te houden.
Dat eerste weet ik eigenlijk niet, maar het lijkt me niet dat je hartslag bij hogere temperaturen ook hoger kan. Hij gaat wel hoger om warmte beter te kunnen afvoeren.

Mooi tempo zeg op je duurloop, poeh! Ik kan me oprecht niet eens voorstellen dat ik dat ooit ga redden :D Als je verder traint kun je mogelijk zelfs gaan voor een marathon sub 3:00 gaan? Ambities? Dat is wel even andere koek dan de halve marathon onder de 1:30.

@Mr. Bakkebaard Dat is ook zo, ik heb nu natuurlijk heel selectief iets vergelijkbaars gezocht maar weet dat ik zowel nu als toen niet zoveel variatie heb in mijn gemiddelde hartslag. Als dat wel zo is kan ik dat in principe altijd wel relateren aan meer hoogteverschil of meer onverhard lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 22-11-2020 18:25 ]

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:22:
[...]

Dat eerste weet ik eigenlijk niet, maar het lijkt me niet dat je hartslag bij hogere temperaturen ook hoger kan. Hij gaat wel hoger om warmte beter te kunnen afvoeren.

Mooi tempo zeg op je duurloop, poeh! Ik kan me oprecht niet eens voorstellen dat ik dat ooit ga redden :D Als je verder traint kun je mogelijk zelfs gaan voor een marathon sub 3:00 gaan? Ambities? Dat is wel even andere koek dan de halve marathon onder de 1:30.

@Mr. Bakkebaard Dat is ook zo, ik heb nu natuurlijk heel selectief iets vergelijkbaars gezocht maar weet dat ik zowel nu als toen niet zoveel variatie heb in mijn gemiddelde hartslag. Als dat wel zo is kan ik dat in principe altijd wel relateren aan meer hoogteverschil of meer onverhard lopen.
Dank je :) < 3 uur is mijn ultieme hardloopdoel, eerst maar is de volgende doelen:
5km onder de 18 minuten.
10km onder de 39 minuten
Hm onder de 1:25
En daarna is een keer die hele marathon onder de 3 uur. ;)

• Arjan90
InZane schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:17:
[...]

Heb je de optimistische tijden van Garmin weleens gezien dan? :+
Die heb ik niet! Komt zeker doordat ik geen Forerunner of Fenix heb maar een Venu. Onzin natuurlijk, want ik heb net zo goed alle aanwezige data om een forecast te doen. Aan de andere kant doet Garmin dit vast aan de hand van de VO2 Max en die zou bij mij 57 zijn. Volgens mij moet ik de 10km dan in 37 minuten ofzo rond gaan, dat lukt me alleen met een fiets :+

• GSX-MAN
  • Laatst online: 19-01 18:00

GSX-MAN

de/het/een

Holy shit, ik heb de 10 kilometer in 52:30 gelopen! Ik weet niet hoe, ik weet niet waarom het weer zo lekker gaat, maar ik ben er waanzinnig blij mee.

Slecht idee... Hoe laat?

• InZane
Arjan90 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:39:
[...]

Die heb ik niet! Komt zeker doordat ik geen Forerunner of Fenix heb maar een Venu. Onzin natuurlijk, want ik heb net zo goed alle aanwezige data om een forecast te doen. Aan de andere kant doet Garmin dit vast aan de hand van de VO2 Max en die zou bij mij 57 zijn. Volgens mij moet ik de 10km dan in 37 minuten ofzo rond gaan, dat lukt me alleen met een fiets :+
Ik zou een 5km in 19.18 moeten kunnen, maar ik ben nog steeds niet onder de 20 gekomen ;(

Ga het binnenkort wel weer proberen. Mijn trainer en haas zitten me aardig te pushen.

• GSX-MAN
  • Laatst online: 19-01 18:00

GSX-MAN

de/het/een

InZane schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:14:
[...]

Ik zou een 5km in 19.18 moeten kunnen, maar ik ben nog steeds niet onder de 20 gekomen ;(

Ga het binnenkort wel weer proberen. Mijn trainer en haas zitten me aardig te pushen.
Dat is wel serieus hard. Mijn beste ligt op 24.58, maar toen was ik wel meer dan 10 kilo zwaarder dan nu. Ik merk dat het mes aan twee kanten snijdt, met alleen afvallen of hard trainen red ik het niet. Ik zal serieus moeten blijven doortrainen en afvallen om nog harder te gaan.

Slecht idee... Hoe laat?

• Tinusvolkel
GSX-MAN schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:56:
[...]

Dat is wel serieus hard. Mijn beste ligt op 24.58, maar toen was ik wel meer dan 10 kilo zwaarder dan nu. Ik merk dat het mes aan twee kanten snijdt, met alleen afvallen of hard trainen red ik het niet. Ik zal serieus moeten blijven doortrainen en afvallen om nog harder te gaan.
Niet te veel naar de rest kijken ;) hoewel ik dat zelf ook weer doe als ik naar de tijden van @Krylinck of @kenneth kijk.
Wie is trouwens de snelste loper van dit forum? >:) misschien wat top 10 lijstjes van verschillende afstanden in de openingspost? :P

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
Gisteren voor het eerst dit jaar een wedstrijdje gelopen. Was een trainingswedstrijdje met alleen clubgenootjes. Kon goed merken dat ik een stuk meer omvang heb getraind want conditioneel ging het erg makkelijk. Maar kon er totaal geen snelheid in krijgen. Toch gevolg van weinig motivatie denk ik (niets om echt naartoe te trainen) en niet echt heel gericht tempo's te trainen. Om over de 2-3 extra "Corona" kilo's maar te zwijgen :P.

Uiteindelijk 19:37 op 5 KM. Niet echt mijn normale niveau, maar geeft in ieder geval wel weer de motivatie om er toch weer echt hard tegenaan te gaan ;)

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:43:
[...]

Niet te veel naar de rest kijken ;) hoewel ik dat zelf ook weer doe als ik naar de tijden van @Krylinck of @kenneth kijk.
Wie is trouwens de snelste loper van dit forum? >:) misschien wat top 10 lijstjes van verschillende afstanden in de openingspost? :P
Beetje jaloers zijn mag toch :+ Mijn snelste 5k heb ik in 27:15 gelopen een paar maand terug. Dat was al een tempo waarvan ik nooit verwacht had dat ik het ooit zou kunnen halen. Helemaal gezien ik nog nooit iets aan sport heb gedaan in mijn gehele leven m.u.v. een half jaartje sportschool. Voortgang gaat nu wel langzamer maar de voortgang is er nog steeds, benieuwd wat er nog meer in het vat zit allemaal.

Maar goed, genoeg mensen in de familie die niet of nauwelijks kunnen sporten vanwege allerlei aandoeningen. Dan koester ik maar het feit dat ik uberhaubt kan hardlopen :) Gisteren voor het eerst sinds lange tijd besloten om een route te lopen zonder snelheids of hartslagdoel op mijn horloge. Gewoon, lekker lopen op gevoel, genieten van de natuur in plaats van mijn horloge :P en even die cijfertjes/prestatiedrang los laten. Dat was best bevrijdend en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar. Wel 2 uur gedaan over 18KM maar soit ;)

Pagina: 1 ... 65 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.