• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 14:40
Slickk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb zelf vorige week deze borstband besteld. Ik schrok van de prijzen voor een borstband (€70 - €80 voor Polar of Garmin) en gezien de recensies op internet schijnt deze ook nauwkeurig en goed te zijn. Gaat om Coospo H808S (site van fabrikant is niet denderend :+ ) Vond ik voor €20 (nu €23 zie ik) het proberen wel waard. Duur is niet altijd beter.

Ik loop nu met een lichtvest die ik via Bol.com had besteld, maar de connectie met de batterij voor is niet betrouwbaar en valt soms uit. Dat is meestal in het begin en denk dat ik die maar weer terugstuur.
Decathlon heeft een prima ANT+ bluetooth borstband voor ca. 35,- als ik me niet vergis (heb 'm een jaar geleden gekocht), en die runlight van ze is ook prima...

Ik heb geen signature

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:26:
[...]

Hier een 4iiii Viiiiva hartslagband en die doet het prima, maar had je het idee dat een apple watch je cadans wel goed meten? want ik zie hier niet echt vreemde resultaten in m'n cadans grafiekjes gemaakt door de apple watch.
Nee, ook niet. Maar ik heb de tik om heel vaak op mijn horloge te kijken :$ vooral als ik met mijn cadans bezig ben, blijkbaar raakt het algoritme daar van in de war ofzo... Op runs waar ik bewust niet te veel op mijn horloge kijk ziet alles er ook wel redelijk strak uit.
mrwolf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:33:
[...]

Ik ben ook wel op zoek naar een borstband, en de HRM Run klinkt als een ideale aanvulling op mijn Fenix. Ik lees echter heel veel klachten over de duurzaamheid. Met name na het wisselen van een batterij lijkt het alsof de band zo de prullenbak in kan omdat de afdichting dan niet goed meer sluit. Iemand hier ervaring mee?
Er zijn verschillende iteraties van die HRM Run. Volgens mij heb ik de laatste generatie en hij voelt wel solide en van goede kwaliteit. Nadeel is wel dat de band niet vervangbaar is, dus als de band stuk is moet je het hele ding weggooien.

[ Voor 35% gewijzigd door BastiaanN op 17-11-2020 10:46 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Slickk schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb zelf vorige week deze borstband besteld. Ik schrok van de prijzen voor een borstband (€70 - €80 voor Polar of Garmin) en gezien de recensies op internet schijnt deze ook nauwkeurig en goed te zijn. Gaat om Coospo H808S (site van fabrikant is niet denderend :+ ) Vond ik voor €20 (nu €23 zie ik) het proberen wel waard. Duur is niet altijd beter.
Ik wil juist die van Garmin hebben omdat die meer statistieken geeft, zoals grondcontacttijd en balans. Daar wil ik best wat voor betalen, aangezien ik verwacht dat zo'n band wel een tijd meegaat.

Wat @BastiaanN ook zegt dus :)
[...]

Ik ben ook wel op zoek naar een borstband, en de HRM Run klinkt als een ideale aanvulling op mijn Fenix. Ik lees echter heel veel klachten over de duurzaamheid. Met name na het wisselen van een batterij lijkt het alsof de band zo de prullenbak in kan omdat de afdichting dan niet goed meer sluit. Iemand hier ervaring mee?
Oh dat klinkt niet best :/

[ Voor 22% gewijzigd door InZane op 17-11-2020 10:47 ]

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:43:
Er zijn verschillende iteraties van die HRM Run. Volgens mij heb ik de laatste generatie en hij voelt wel solide en van goede kwaliteit. Nadeel is wel dat de band niet vervangbaar is, dus als de band stuk is moet je het hele ding weggooien.
Ik was er een week of wat geleden serieus naar op zoek, maar de comments op DCRainmaker (review van de HRM Pro, maar in de comments hebben mensen het over de HRM Run en Tri) lieten me wel schrikken, Een snel rondje Google laat zien dat veel mensen problemen hebben, ook met de nieuwere versies, na het wisselen van een batterij. Over het algemeen lijkt Garmin die dan wel weer te vervangen, maar het lijkt echt wel een design flaw.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb ook een HRM Run, sinds feb-2020. Ziet er op zich nog steeds goed uit alleen het batterij verbruik is geen 18 maanden en dat lees ik "overal", het varieert van een paar weken.... tot ca een half jaar.. (CR3032 type).

Mijn ervaring is dat je hem goed droog weg moet hangen anders "gaat de electronica niet uit..".... en dat heeft dus flink effect op de accuduur.
Mijn zoon had het dit weekend niet in de gaten, hij lag op een super vochtige plek... en de batterij was al aardig leeg getrokken na ca 1,5 dag permanent aan.... (is toch al 36 uren training...)

Moet nog een keer testen welk type CR3032 het beste is icm de prijs die er aanhangt. Had er voor andere zaken toevallig een strip van de Action in huis, kon hem meteen vervangen.
Ik heb nog mijn twijfels over die Action types... ook al zijn ze goedkoop.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BastiaanN schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:43:
Dan moet je wel net pech hebben. Heb mijn HRM nu zo'n anderhalf jaar. In die periode heb 1x de batterijen moeten vervangen, verder helemaal geen problemen mee. Zit lekker om het lichaam, beter dan de vorige HR band met premium fit. Eigenlijk zit de HRM zo lekker dat ik niet eens merk dat ik 'm om heb.

Zo heb ik pas een kwartier naar m'n band lopen zoeken om er daarna achter te komen dat ik 'm gewoon om had. Of tijdens een loop op de 3km een wat hogere hartslag zag dan normaal, wilde voelen of ik de band wel goed om had om erachter te komen dat hij nog thuis lag. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• BastiaanN
  • Niet online
mrwolf schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:02:
[...]

Ik was er een week of wat geleden serieus naar op zoek, maar de comments op DCRainmaker (review van de HRM Pro, maar in de comments hebben mensen het over de HRM Run en Tri) lieten me wel schrikken, Een snel rondje Google laat zien dat veel mensen problemen hebben, ook met de nieuwere versies, na het wisselen van een batterij. Over het algemeen lijkt Garmin die dan wel weer te vervangen, maar het lijkt echt wel een design flaw.
Je moet 4 schroefjes losdraaien die de hartslagmeter en de rubberen afdichting op zijn plek houden om de batterij te kunnen vervangen. In de handleiding staat vetgedrukt "NOTE: Do not overtighten". Ik gok dat dit is wat er mis gaat bij de meeste mensen waardoor het rubber vervormd en niet meer goed aansluit. :) Maar inderdaad, wel een matige designkeuze.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
InZane schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:45:
[...]

Ik wil juist die van Garmin hebben omdat die meer statistieken geeft, zoals grondcontacttijd en balans. Daar wil ik best wat voor betalen, aangezien ik verwacht dat zo'n band wel een tijd meegaat.

Wat @BastiaanN ook zegt dus :)
Zeker, dat snap ik. Ik wou alleen een goedkoper (soms zelfs beter) alternatief geven voor als je alleen een nauwkeurige hartslagmeter wilt hebben. Aan de recensies op Amazon te lezen is deze in sommige gevallen zelfs beter / betrouwbaarder dan Garmin of Fenix borstbanden.

Het is hetzelfde als met hardloopschoenen; er is altijd wel iets duurder en beter. Voor het gros van de mensen is het vaak niet nodig en is het alternatief dat een kwart of helft kost ook meer dan voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 17-11-2020 11:16 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21
[...]

Inmiddels bij batterij nummer 4 aangeland op de HRM Run (half jaar duur is realistisch) en geen enkel probleem hier. Eerder een positieve ervaring, ding is meer dan degelijk en doet wat ie moet doen. Nooit *klopt af* rare hickups, it just works.

If you can see, look. If you can look, observe

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-01 18:40
Nu maar even pluggen dan, ik heb nog een vrijwel nieuwe Ticker X liggen (mei 2020). Nu ik niet meer kan hardlopen is hij overbodig (met fietsen of suppen boeit me de hartslag niet en heb ik pols nog). PM maar als je interesse hebt.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb de eerste versie van de HRM run, die wel cadans/oscillatie/GCT deed maar geen L/R balance en dergelijke. Batterij zit in een met rubber omgeven compartiment en gaat meestal een jaar mee, maar die hrm kan "uit" door m Los te koppelen van de band (drukknopen). Toen ik m'n 645 bij de ING kocht zat de runpod er bij, die gebruik ik nu voor dynamics. HRM band gebruik ik soms nog, als ik er aan denk. Meestal bij wedstrijden. Voor mij is t een gevecht met m'n bh-onderrand die, ook al is de borstband letterlijk doorweekt voor ik m omdoe, vrijwel altijd voor interferentie zorgt. Band kruipt omhoog, geen idee waarom maar blijkbaar is mijn ribbenkast permanent een beetje ingedeukt waar mijn bh-rand zit en daar wil de borstband dan ook graag heen... Soms met een klein beetje huid er tussen :'( Omdat ik een behoorlijk wit bijna doorschijnend huidje heb werkt de OHR prima. Intervaltraining deed ik al grotendeels op tempo ipv hartslag en rustig lopen doe ik op gevoel.

Voor de mensen die reflectiehesjes te veel stof vinden maar wel iets willen voor naast hun kerstverlichting; ik heb dit naast m'n Decathlon runlight:Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2617/5186/products/Safety-High-Visibility-Reflection-Vest-Outdoor-Running-Cycling-Vest-Harness-Reflective-Belt-Safety-Jacket-for-Adult_large.jpg?v=1573906225 (Google reflectie harnas of bretels. Zelf een keer bij de flying tiger op de kop getikt. Ali heeft ze ook wel.)
Als ik in de schemer binnen de bebouwde kom op stoep/fietspad blijf doe ik die om. Runlight heeft ook wel reflectie maar die stripjes vind ik vrij dun en dan moet je weer met dat lichtje sjouwen terwijl je m eigenlijk niet gebruikt.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
GSX-MAN schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:35:
Gistermiddag helemaal geen zin. Ik zat op zolder te werken, het was koud in huis en we hadden het zondag iets te gezellig gemaakt. Dus ik was er best van overtuigd dat ik ging overslaan, avondje op de bank en lekker op tijd naar bed, tot een collega in training voor de marathon me vroeg wat de plannen voor het lopen waren.

"Nog gelopen dit weekend?"
"Nee, verjaardag van mijn zoon"
"En vanavond dan?"
"Eh.... Jaaaaa....."

Dus ik heb na het eten mijn hardloopkleren aangedaan (zwarte tights en zwarte longsleeve, ik zag eruit als een ninja) en ben maar eens aan een rustig duurloopje begonnen. De laatste tijd heb ik eigenlijk veel te hard gelopen, wat resulteerde in moeten wandelen rond de 5 km en pijn in mijn linkerheup. Nu ben ik rustig gestart en heb ik niet teveel naar mijn horloge gekeken, maar geconcentreerd op soepel lopen.
Het resultaat is dat ik na afloop geen pijn had en de 10 km voor het eerst onder de 55 minuten heb gelopen (54:24).

Wel irritant: tijdens de eerste kilometer trok ik mijn mouw op om mijn horloge te checken, drukte daarbij per ongeluk de pauzeknop in en zag dat pas een seconde of 20 later. Dus Strava zegt dat ik de 10K in 54:42 heb gedaan (verstreken tijd). Maar goed, mijn PR lag in 2013 op 55:25 (Zevenheuvelenloop), ik had je de eerste helft van dit jaar uitgelachen als je me verteld had dat ik daar ooit weer in de buurt zou komen. Ik geloof dat ik weer fit ben en dat is meer dan fijn.
Wegens spierblessure, overwerk, goed zien i.c.m. de verplichte 10 dagen quarantaine, heb ik inmiddels 3 weken geen stap kunnen zetten. Daarnaast ben ik door laatstgenoemde ~2 kilo kwijt geraakt, waarbij ik hoop dat het om vet en niet spier gaat.

Met tegenzin en angst voor nieuwe blessure(s) ga ik het morgen wederom proberen, maar de harde rukwinden zorgen ervoor dat ik allerminst zin erin heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Tuxxx op 17-11-2020 12:47 . Reden: typfout ]

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

• KnOeFz
  • Nu online

KnOeFz

no comment...

route99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:06:
Heb ook een HRM Run, sinds feb-2020. Ziet er op zich nog steeds goed uit alleen het batterij verbruik is geen 18 maanden en dat lees ik "overal", het varieert van een paar weken.... tot ca een half jaar.. (CR3032 type).

Mijn ervaring is dat je hem goed droog weg moet hangen anders "gaat de electronica niet uit..".... en dat heeft dus flink effect op de accuduur.
Mijn zoon had het dit weekend niet in de gaten, hij lag op een super vochtige plek... en de batterij was al aardig leeg getrokken na ca 1,5 dag permanent aan.... (is toch al 36 uren training...)

Moet nog een keer testen welk type CR3032 het beste is icm de prijs die er aanhangt. Had er voor andere zaken toevallig een strip van de Action in huis, kon hem meteen vervangen.
Ik heb nog mijn twijfels over die Action types... ook al zijn ze goedkoop.
Een paar weken? Da's wel erg kort.
Heb m'n HRM Run4 nu een jaar, ruim 2100 km mee gelopen en merk nog niets van einde batterijleven. (afkloppen ;) ) Ik spoel hem elke 3 of 4 loopjes af onder de douche. Daarna hangt ie aan de deurklink te drogen.

Hoe merk je eigenlijk wanneer de batterij aan vervanging toe is? Komt er geen verbinding meer? Of krig je een melding?

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 17-11-2020 13:11 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-01 16:26
KnOeFz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:09:
[...]

Heb m'n HRM Run4 nu een jaar, ruim 2100 km mee gelopen en merk nog niets van einde batterijleven. (afkloppen ;) ) Ik spoel hem elke 3 of 4 loopjes af onder de douche. Daarna hangt ie aan de deurklink te drogen.

Hoe merk je eigenlijk wanneer de batterij aan vervanging toe is? Komt er geen verbinding meer? Of krig je een melding?
Dit kun je zien bij de sensor zelf in je horloge, maar alleen als de batterij het nog doet.
Ik heb zojuist de hrm pro besteld. Mijn hrm run heb ik nu al twee keer de batterij vervangen en blijft daarna problemen geven. Het is of een slechte batterij of hij is stuk.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-01 14:22
KnOeFz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:09:
[...]

Ik maak mijn hartslagband nooit schoon. :D
Sterker nog, ik spuug er wel eens op als ik merk dat hij niet goed genoeg contact maakt met de huid. :$

• KnOeFz
  • Nu online

KnOeFz

no comment...

Roadman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:38:
[...]

Sterker nog, ik spuug er wel eens op als ik merk dat hij niet goed genoeg contact maakt met de huid. :$
* KnOeFz maakt deel uit van team #lekkerveelzwetentijdenshethardlopen :+
Schoonmaken is dan geen overbodige luxe O-)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Jup, glijen motten ze, die hartslagmeters. Probleem met hartslagmonitoren is vaak dat ze te droog zijn ipv te nat. Kan ook voor de pols gelden.

Het lijkt erop alsof ik toch gedurende langere tijd langs de kant kom te staan. Tweede slijmbeursontsteking erbij, ditmaal oppervlakkig aan de achillespees rechts. Links gaat wel.

Dus... Haglundse exostose beiderzijds, diepe slijmbeursontsteking beiderzijds (achter de achillespees) en rechts ook een oppervlakkige slijmbeursontsteking (voor de achillespees). Deze klachten gaan meestal niet zomaar weg en kunnen meer dan een maand duren voordat het wat tot rust komt. Daarna vlamt het meestal weer op. Dus ik ga denk ik onderweg naar een operatie, net als mijn pa ervoor gehad heeft.

Wil nog even opmerken dat dit niet komt door overtraining etc. Het is een probleem wat 10% van de lopers heeft en de slijmbeursontsteking wordt met name uitgelokt door het dragen van schoenen met te harde achterkanten, waartegen de exostose (botuitsteeksel) aanschuurt => mijn relatief nieuwe Nike Pegasus Turbo 2's, die ik juist - met succes - gehaald had voor m'n lopersknie. Runners beware dus.

(had overigens beter moeten weten, want mijn pa is voor hetzelfde probleem recent aan beide kanten geopereerd)

Strava

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

He bah vervelend om te horen @Krylinck! Hopelijk een snel, maar vooral volledig herstel zodat je weer lekker kunt dartelen :Y

Vraagje, wat was het idee achter het inzetten van die Nike Pegasus Turbo 2 tegen lopersknie?

• Krylinck
Pathogen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:11:
He bah vervelend om te horen @Krylinck! Hopelijk een snel, maar vooral volledig herstel zodat je weer lekker kunt dartelen :Y

Vraagje, wat was het idee achter het inzetten van die Nike Pegasus Turbo 2 tegen lopersknie?
In mijn specifieke geval lokte ik telkens een lopersknie uit door relatief zwakke heupspieren in combinatie met duurtrainingen doen op schoenen met te harde zolen. Ik heb dus meer gefocust op training van de heupspieren, met name de abductoren. Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar snelle schoenen met een zachte zool. Dat zijn er niet veel. Ik had goede ervaringen met het foam van de Vaporfly, dus ben ik bij de Turbo 2's uitgekomen. Had waarschijnlijk uiteindelijk beter voor de Saucony Triumph 17 kunnen gaan.

Strava

• GSX-MAN
  • Laatst online: 19-01 18:00

GSX-MAN

de/het/een

Vanavond weer bootcamp, even bedenken of ik daar hardlopend naartoe ga of na die 12 km van gisteren gewoon lekker de fiets pak.

Slecht idee... Hoe laat?

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-01 14:33
Leuk dat er ook een hardloop-topic is. Ik zie een schat aan informatie in de openingspost.

Ik ben sinds twee maanden weer aan het hardlopen en aan het trainen voor de Vestingloop in Gorinchem waarbij ik de halve marathon ga doen (is nummer 4 ). Ik heb het voordeel dat ik redelijk makkelijk loop en een goede conditie heb van het Wielrennen en MTBen. Dus ligt het gevaar van overtraining wel altijd op de loer. Maar tot dus ver gaat 2 tot 3 keer lopen per week prima.

Nickname KasPlantje.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roadman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:38:
[...]

Ik neem mijn hartslagband 1x per zoveel keer (niet echt een vast schema voor) mee onder de douche. Zorgt ervoor dat het bandje lekker fris blijft en is ook goed voor onze onderlinge bonding, je bouwt dan écht een band op met elkaar ;) O+
pun intended

[ Voor 6% gewijzigd door Calitomnication op 17-11-2020 16:12 ]

tips voor New York

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
Calitomnication schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:11:
[...]

Ik neem mijn hartslagband 1x per zoveel keer (niet echt een vast schema voor) mee onder de douche. Zorgt ervoor dat het bandje lekker fris blijft en is ook goed voor onze onderlinge bonding, je bouwt dan écht een band op met elkaar ;) O+
pun intended
Dat is ook wel een goed idee! Ik was hem nu weleens af, maar denk er te weinig aan. Overigens heb ik zaterdag het batterijtje voor het eerst vervangen (heb hem sinds februari, dus ongeveer 2000km mee gelopen inmiddels), dus ben benieuwd. Tot nu toe nog geen problemen gehad met water.

Voor wat betreft de status van de batterij: bij Garmin (HRM Run + Fenix) geeft je horloge aan als het batterijtje vervangen moet worden. Ik heb niet getest hoe lang je dan nog door kan lopen...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Deze post is eigenlijk gebasserd op mijn ander bericht uit het mi band 4 topic.

Ik wil mijn omslagpunt meten door 5 a 10 km hard te lopen en dat doe ik met behulp van de mi band 4. Nu heb ik mijn omslagpunt (volgens mi band 4) hier ingevoerd en ben gaan lopen op D2. Maar klopt het dat je op D2 al snel boven die bpm kan zitten? Ik moet namelijk super traag joggen om mijn hartslag op D2 te houden en ik moet zelfs soms eens een wandeling doen om mijn hartslag weer beneden te doen halen. Naar mijn gevoel klopt er dan toch iets niet, ik wil graag blijven joggen zonder wandelingen te maken.

• Roozzz
mobie2 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:55:
Deze post is eigenlijk gebasserd op mijn ander bericht uit het mi band 4 topic.

Ik wil mijn omslagpunt meten door 5 a 10 km hard te lopen en dat doe ik met behulp van de mi band 4. Nu heb ik mijn omslagpunt (volgens mi band 4) hier ingevoerd en ben gaan lopen op D2. Maar klopt het dat je op D2 al snel boven die bpm kan zitten? Ik moet namelijk super traag joggen om mijn hartslag op D2 te houden en ik moet zelfs soms eens een wandeling doen om mijn hartslag weer beneden te doen halen. Naar mijn gevoel klopt er dan toch iets niet, ik wil graag blijven joggen zonder wandelingen te maken.
Nee, het is niet logisch dat je in D2 boven je omslagpunt (/anaerobe drempel / lactaatdrempel) zit. Alle D-zones liggen in principe onder je omslagpunt, met de bovenkant van D3 bepaald door de drempel.
Dus dan heb ik het vermoeden dat je omslagpunt nog niet goed bepaald is.

Hoe heb je je omslagpunt bepaald? Met het nemen van de gemiddelde hartslag van een 10km voluit zal je behoorlijk goed zitten.

Sidenote, hoe meet je je hartslag? Ik weet zo niet hoe accuraat/constant de hartslag meting van zo'n Mi band is. Anders kan het probleem ook nog daarin schuilen.

• Krylinck
@mobie2 aangenomen dat de meting van de hartslagband klopt, heb je waarschijnlijk geen goede aerogene basis. Dat is iets wat je dan zult moeten gaan opbouwen. Als daar stukken wandelen voor nodig zijn, dan is dat helaas zo.

Strava

• InZane
Krylinck schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:27:
@mobie2 aangenomen dat de meting van de hartslagband klopt, heb je waarschijnlijk geen goede aerogene basis. Dat is iets wat je dan zult moeten gaan opbouwen. Als daar stukken wandelen voor nodig zijn, dan is dat helaas zo.
Naast dat de meting moet kloppen moet ook de uitvoering van de loper goed zijn. Hij heeft het over 5 a 10km hardlopen. Dat vind ik al een ruim begrip en verder word ik er ook niet wijs uit of het een rondje 'volle bak' was of een rondje joggen.

Zelf vandaag een rustdag trouwens na de afgelopen 4 dagen weer te hebben gelopen. Net al een flink stuk met de hond gewandeld, maar toch nog steeds behoefte aan beweging.
Na de persconferentie toch nog een rondje gaan?

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

InZane schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:46:
[...]
Zelf vandaag een rustdag trouwens na de afgelopen 4 dagen weer te hebben gelopen. Net al een flink stuk met de hond gewandeld, maar toch nog steeds behoefte aan beweging.
Na de persconferentie toch nog een rondje gaan?
Gewoon doen :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• InZane
Ja een streak van 4 dagen is voor jou natuurlijk een peulenschil :D

• mobie2
Roozzz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:07:
[...]

Nee, het is niet logisch dat je in D2 boven je omslagpunt (/anaerobe drempel / lactaatdrempel) zit. Alle D-zones liggen in principe onder je omslagpunt, met de bovenkant van D3 bepaald door de drempel.
Dus dan heb ik het vermoeden dat je omslagpunt nog niet goed bepaald is.

Hoe heb je je omslagpunt bepaald? Met het nemen van de gemiddelde hartslag van een 10km voluit zal je behoorlijk goed zitten.

Sidenote, hoe meet je je hartslag? Ik weet zo niet hoe accuraat/constant de hartslag meting van zo'n Mi band is. Anders kan het probleem ook nog daarin schuilen.
Je zult me verkeerd begrepen hebben, want ik loop bij D2 helemaal niet boven de omslagpunt!! Zou erg zijn als ik al bij D2 boven mijn omslagpunt loop, dan kan ik net zo goed kruipen als een baby. :') Mar het gaat immers over de accuratie van de mi band 4 of het wel accuraat genoeg is om mijn omslagpunt te bepalen. Waarschijnlijk niet, maar zou een schok zijn dat polar h10 hetzelfde omslagpunt zou aangeven. Dan loop ik eigenlijk niet zo graag op de D2, omdat ik graag sneller wil lopen, maar dan zou ik steeds D3 lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door mobie2 op 17-11-2020 19:05 ]

• Roozzz
mobie2 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:03:
[...]

Je zult me verkeerd begrepen hebben, want ik loop bij D2 helemaal niet boven de omslagpunt!! Zou erg zijn als ik al bij D2 boven mijn omslagpunt loop, dan kan ik net zo goed kruipen als een baby. :') Mar het gaat immers over de accuratie van de mi band 4 of het wel accuraat genoeg is om mijn omslagpunt te bepalen. Waarschijnlijk niet, maar zou een schok zijn dat polar h10 hetzelfde omslagpunt zou aangeven.
Dat lees ik toch echt in jouw tekst :> maar nu is duidelijk dat "die bpm" dus niet verwijst naar het omslagpunt, maar naar zone d2.

Maar als de meting klopt, dan heeft @Krylinck de vinger op de zere plek gelegd. Het zal eens niet :+

• mobie2
Roozzz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:10:
[...]

Dat lees ik toch echt in jouw tekst :> maar nu is duidelijk dat "die bpm" dus niet verwijst naar het omslagpunt, maar naar zone d2.

Maar als de meting klopt, dan heeft @Krylinck de vinger op de zere plek gelegd. Het zal eens niet :+
Inderdaad "die bpm" verwees ik naar zone D2. Omslagpunt is veel hoger. Laat het mij zo zeggen: Zone D2 is mij veel te gemakkelijk waardoor ik twijfel dat mi band 4 wel het goede omslagpunt heeft gegeven.

• Roozzz
En weer terug naar vraag 1 en 2: hoe heb je het omslagpunt bepaald en is die meting betrouwbaar?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 17:38

Tazzios

..

@mobie2 wat daadwerkelijke (hartslag)getallen zou mogelijk ook helpen. ;)
Weet je ook je max?

[ Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 17-11-2020 19:22 ]

• mobie2
Tazzios schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:21:
@mobie2 wat daadwerkelijke (hartslag)getallen zou mogelijk ook helpen. ;)
Weet je ook je max?
Heb 10 km heel hard gelopen vanaf begin tot einde. Ongelooflijk dat ik dit heb volgehouden, maar om mijn omslagpunt te weten was ik genoeg aangemoeid. Mijn max is 179 volgens mi band 4. Maarja, wat heb je eraan...
Kzou een collega moeten hebben die een mi band 4 heeft en een hartslagband die het kan vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door mobie2 op 17-11-2020 19:24 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 14:13

m-vw

Dus?

Mvd1981 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:56:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik best blij met mijn lange broek (al een tijdje) en mijn lange mouwen thermo en gewone shirts. Gisteren heb ik tussen 15:00 en 17:00 gelopen in de stromende regen, voelde zelfs het water tussen mijn tenen in mijn schoenen. Dan blijf je in ieder geval goed warm, zou liever geen blessures op willen lopen omdat ik teveel afkoel onderweg door de regen. Of dat ik grieperig word van het afkoelen en zweten.

Nog wel even een frustratie. Wilde gisteren een HM lopen, is ook wel gelukt. Alleen besloot mijn horloge om onderweg zelf maar eens fijn op pauze te gaan. Mis dus 6,25km en 30m40 van de ronde. Kon een vloek niet onderdrukken toen ik daar achter kwam. In totaal 24,35km gelopen in 1u59m01, 4m53 gemiddeld per km. Was een dik record voor mijzelf op de HM, van 1u55m naar 1u42m, maar helaas, niet geregistreerd door het horloge en de app ;w. Kan de run ook niet aanpassen in de app zonder alle overige data kwijt te raken (hartslag, gps route, alles is verder gewoon blijven registreren tijdens de pauze). :( :X
Je bericht nog even opgevist.

Als je je FIT bestand ergens beschikbaar maakt wil ik best wel even kijken of ik iets voor je kan betekenen.

• BastiaanN
  • Niet online
Hoppa. Mijn all-time total zojuist boven de 1000KM gelopen, toch weer een mijlpaal :D

@Krylinck Balen man! Beterschap! Hopelijk valt het allemaal mee en gaat het vanzelf weer over.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
m-vw schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:33:
[...]

Je bericht nog even opgevist.

Als je je FIT bestand ergens beschikbaar maakt wil ik best wel even kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Super, heel fijn, maar als ik het goed begrijp produceert de Nike run club app in combinatie met de Apple Watch geen FIT bestand... ik ga maar eens op zoek in de ge-update op naar een goed advies over een hardloop app. Dan kan ik per 1 december mijn halve marathon programma netjes afronden en een nieuw programma opstarten :)

[ Voor 32% gewijzigd door Mvd1981 op 17-11-2020 20:08 ]

• Krylinck
Heb mezelf eens nuttig gemaakt en de TS een vrij grote schop gegeven.

Strava

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 21:36
@Krylinck Verdorie, dat is balen! Ik zag de foto's al op Strava van je hiel, dat zag er al niet heel lekker uit. Beterschap!

Ik liep gisteren opeens zonder verlichting: vrouwlief had de Runlight ook gebruikt en had hem niet aan de lader gelegd nadertijd... Dus ergens onderweg ging het lampje opeens uit, gelukkig had ik (bij wijze van uitzondering, omdat ik ook echt op donkere stukken ging lopen) mijn armbanden met rood LED licht om. Wat wel mooi was aan de Runlight, was dat je hem wel nog even aan kan zetten af en toe om fietsers e.d. erop te attenderen dat je wel loopt. Vrouwlief wil inmiddels ook een Runlight, ze vond het echt onzin totdat ze met het lampje op heeft gelopen :+ Vooral nu we veel alleen of met zijn tweeën lopen is het echt een uitkomst. Wij hebben ook wel de hardloopvestjes van Action met de lichten erop, ik moet zeggen dat wij die altijd erg goed op afstand zagen (in ieder geval vergeleken met de andere hardlopers).

Vorige week had ik al geplaatst dat ik opeens last had iets boven mijn enkel aan de buitenkant van mijn rechterbeen, dus ik ben ook echt helemaal gestopt vorige week. Mogelijk toch iets verkeerd gelopen op de weg. Bewust ook géén grotere stukken gewandeld. We gingen toch lekker een weekend weg en daar nog wel even op de (gewone) fiets gestapt voor bijna 50 kilometer. Gisteren weer probleemloos kunnen lopen qua pijn aan mijn been. Verder ging het echt voor geen meter, maar de kilometers zaten er weer op :+ Morgen weer lekker trainen, ik merk wel dat ik het mis als ik een week niet loop omdat ik dan net even een beetje ritme mis.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• m-vw

m-vw

Dus?

Mvd1981 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:05:
[...]

Super, heel fijn, maar geen idee hoe ik aan dat FIT bestand zou moeten komen? Ik ga even op zoek...
Staat op je horloge, of je kan het downloaden van de connect website. Op het tandwieltje klikken bij je activiteit.

• Krylinck
Arjan90 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:07:
@Krylinck Verdorie, dat is balen! Ik zag de foto's al op Strava van je hiel, dat zag er al niet heel lekker uit. Beterschap!
Thanks! Die foto was een soort note-to-self, zodat ik hem weer terug kan vinden mocht ik over een tijd nieuwe foto's maken, maar balen dat het probleem zo zichtbaar is.

Herkenbaar wel, van een week niet lopen en direct ritme missen.

Strava

• Tazzios

Tazzios

..

mobie2 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:23:
[...]

Heb 10 km heel hard gelopen vanaf begin tot einde. Ongelooflijk dat ik dit heb volgehouden, maar om mijn omslagpunt te weten was ik genoeg aangemoeid. Mijn max is 179 volgens mi band 4. Maarja, wat heb je eraan...
Kzou een collega moeten hebben die een mi band 4 heeft en een hartslagband die het kan vergelijken.
jaaaaaa en verder,.... wat was je gemiddelde op de 10 km welke trainingszones heb je nu.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
[...]

Super, heel fijn, maar als ik het goed begrijp produceert de Nike run club app in combinatie met de Apple Watch geen FIT bestand... ik ga maar eens op zoek in de ge-update op naar een goed advies over een hardloop app. Dan kan ik per 1 december mijn halve marathon programma netjes afronden en een nieuw programma opstarten :)
Via de healthfit app? Of exporteren uit Strava?
Maar als het alleen een pauze event is dan zou op “race” zetten misschien ook kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiwZnVdIUw4ljXIMoYsRhiwyTDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q3YL94hmozKtxDQPQaRR7HlR.jpg?f=user_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• m-vw

m-vw

Dus?

[...]

Niet meegekregen dat je een Apple watch had.

Mocht je wel iets anders kunnen exporteren (tcx of gpx) kan ik wellicht ook wel iets proberen.

Vind met google wel een aantal AW naar FIT apps. Wellicht kan je daar iets mee.

[ Voor 6% gewijzigd door m-vw op 17-11-2020 20:31 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Het is weer tijd om over hartslag te praten haha. Heb een poosje terug al genoemd hoe ik altijd lijk te "cappen" bij 180bpm.

Blijf het toch bijzonder vinden, vandaag wisseltempo's gedaan met 4x(6min ~5:10, 6min 4:40, 2 min 4:20) de hartslagen daarbij waren ongeveer 160, 170, 180. (Volgens de trainer en onze tempo calibraties komt dit ruwweg overeen met Z1/Z2/Z3). Bij andere duurloopjes van 5:30/5:40 hobbel ik meestal rond met 155bpm, lager is bijna niet te doen.

Op zich niets geks tot nu toe, langzamere tempo's lagere hartslag. Wat echter gek is is dat ik bij hogere tempo's tot 3:30 ofzo meestal rond de 185 ga bij intervallen en that's it. Tijdens 5km wedstrijden noteer ik soms 190bpm (5000m PR 19:15,99).

Lijkt mij dat ik die 190 als max hf kan nemen. Rare is dan dus alleen dat die zones dan volledig breken met de voorgenoemde tempo's. Zijn die standaard zones dan te breed ofzo? (Rust HR is 56 bpm)

Heeft iemand die hier meer kaas van gegeten heeft misschien nuttige inzichten?

Edit:
21 lentes jong, man
Loopt meestal met hartslagband

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 17-11-2020 20:59 ]

• GSX-MAN
  • Laatst online: 19-01 18:00

GSX-MAN

de/het/een

2,5 km heen richting bootcamp, uurtje bewegen en toen 1,5 km terug. Ik voelde op de heenweg mijn hamstrings nog wat van gisteren, maar met een wat lager tempo ging het allemaal best.

Slecht idee... Hoe laat?

• Tazzios

Tazzios

..

Alle zone berekeningsmethodes zijn benaderingen waarbij de gene gebaseerd op max eigenlijk de slechtste is. Op basis van AD is betrouwbaarder maar het beste is een sporttest. Bij getrainde lopers liggen de (3) drempels dichter bij elkaar en hoger bij de max dan beginners.

Bij een 5km wedstrijd bouw je meer schuld op dan bij intervallen. Verder speelt er wedstrijd element meestal ook wel mee waardoor je dieper gaat.

• Appie76
Arjan90 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:07:
Ik liep gisteren opeens zonder verlichting: vrouwlief had de Runlight ook gebruikt en had hem niet aan de lader gelegd nadertijd... Dus ergens onderweg ging het lampje opeens uit
Die vd Decathlon bedoel je? Die geeft toch bij het aanzetten aan hoe vol de accu nog is? Althans de 250 doet dat, de 100 misschien niet?

Ik heb geen signature

• Arjan90
@Appie76 Ik had hem pas aangezet toen ik hem al om had, dus dan kun je dat helaas niet zien :-) Dat was zeker een tip voor mezelf voor de volgende keer, naast de tip aan mijn vrouw om hem wel op te laden na gebruik O-)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Arjan90
Tip van de week: ga lekker hardlopen vandaag! Wat een heerlijk weer, het is net lente! Ben net even de hort op gegaan na het werk. De wind mag wel wat minder maar afijn, je kan niet alles hebben.

• InZane
Arjan90 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:32:
Tip van de week: ga lekker hardlopen vandaag! Wat een heerlijk weer, het is net lente! Ben net even de hort op gegaan na het werk. De wind mag wel wat minder maar afijn, je kan niet alles hebben.
Helaas wordt het pas vanavond, maar ik hoef niet alleen te lopen dus dat maakt het wat minder erg :)
Vanavond ouderwetsch 'gaatje dichtlopen' interval, oftewel 1 iemand loopt een constant tempo en de ander loopt ca. 10 keer 10s terug om vervolgens weer om te draaien en het ontstane gat weer dicht te lopen.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik ben gisteravond om 19.20 ongeveer de deur uitgegaan maar het was superwarm. Liep daar met korte broek, shirt en sleeves tussen de wandelaars met dikke winterjassen en mutsen op hun hoofd. De wind was vrij sterk, wat het iets kouder maakte qua gevoel aan de armen. Maar qua temperatuur zou je idd eerder denken dat het eind maart of april is idd. :).

Overigens waaide het gisteren best pittig, wat maakte dat de eerste 3 tempolopen (3.40'/km (wind mee)) aanzienlijk sneller en gemakkelijker liepen dan de laatste 3 (3.55'/km (wind tegen)).

tips voor New York

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:41:
[...]

Helaas wordt het pas vanavond, maar ik hoef niet alleen te lopen dus dat maakt het wat minder erg :)
Vanavond ouderwetsch 'gaatje dichtlopen' interval, oftewel 1 iemand loopt een constant tempo en de ander loopt ca. 10 keer 10s terug om vervolgens weer om te draaien en het ontstane gat weer dicht te lopen.
Dat klinkt wel als een toffe oefening, die hebben wij nog nooit gedaan. Wel eens tijdens de warming up de variant dat de mensen op 1 tempo in een lange slinger lopen met een onderlinge tussenruimte van 2 meter. De laatste van de rij moet dan op hoog tempo door de groep slalommen en vooraan gaan lopen. Zo een paar rondjes atletiekbaan tot iedereen een paar keer aan de beurt is geweest. Deze oefening is niet coronaproof overigens ;)

tips voor New York

• InZane
Calitomnication schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:48:
[...]

Dat klinkt wel als een toffe oefening, die hebben wij nog nooit gedaan. Wel eens tijdens de warming up de variant dat de mensen op 1 tempo in een lange slinger lopen met een onderlinge tussenruimte van 2 meter. De laatste van de rij moet dan op hoog tempo door de groep slalommen en vooraan gaan lopen. Zo een paar rondjes atletiekbaan tot iedereen een paar keer aan de beurt is geweest. Deze oefening is niet coronaproof overigens ;)
Dat klinkt ook als een leuke oefening trouwens!

Gaatje dichtlopen doen we ook weleens tijdens een duurloop met een groep, toen het nog mocht tenminste. Vaak zijn er een paar bij die wat langzamer lopen en die blijven dan gewoon lekker constant op hun eigen tempo doorlopen en de liefhebbers keren op gegeven moment een paar keer om en lopen daarna het gat weer dicht. Zo heb je toch nog een leuke training! Moet je natuurlijk wel op een rustig stuk doen.

Je kunt natuurlijk ook nog een beetje spelen met het aantal seconden. Denk aan piramidevorm bijv.
Tinusvolkel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:02:
[...]

Mag die ene dan zelf het constante tempo bepalen? >:) maar klinkt idd als een leuke training.
Ja die mag zelf het tempo bepalen, maar dat moet ie natuurlijk wel de hele ronde volhouden. Gelukkig loopt ie een stuk langzamer dan ik, dus dat komt wel goed ;)

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 18-11-2020 16:05 ]

• Tinusvolkel
InZane schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:41:
[...]

Mag die ene dan zelf het constante tempo bepalen? >:) maar klinkt idd als een leuke training.

Hier vanavond afgesproken om samen met iemand te gaan fietsen, anders was ik ook vanmiddag al even gaan lopen, tis heerlijk weer buiten 8)

En morgen die Billat interval is gaan doen, heb er zin in :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-11-2020 16:03 ]

• Roozzz
Calitomnication schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:45:
[...]

Overigens waaide het gisteren best pittig, wat maakte dat de eerste 3 tempolopen (3.40'/km (wind mee)) aanzienlijk sneller en gemakkelijker liepen dan de laatste 3 (3.55'/km (wind tegen)).
Pfoe ja, dat valt soms niet mee!
Vanmiddag hier ook zoiets, op het programma: 4x4min (3:50) 1min rust en vervolgens nog 5x30s versnellingen (~3:05). De 2e interval vol wind tegen, behoorlijk knokken om tempo te houden en daar gewoon de hoogste hartslag van de loop bereikt... daarna bochtje van 90 graden en dat ging een heel stuk soepeler. :P

Iemand trouwens een idee wat precies de achterliggende gedachte is bij de laatste paar versnellingen?
Staat in het schema, ik doe ze braaf, ze gaan soepeltjes en ik vind het wel vermakelijk, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat dit oplevert qua trainingseffect...

• mobie2
Tazzios schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:27:
[...]

jaaaaaa en verder,.... wat was je gemiddelde op de 10 km welke trainingszones heb je nu.
Maakt niks uit, als ik de cijfers vertel, dan weet je nog niets... Daarom heb ik toch maar een hartslagband gekocht, polar h10. Dus zeker betrouwbaar! Ben heel benieuwd wat mijn "echte" omslagpunt is. Want wat mi band 4 mij heeft gegeven kan ik eigenlijk niet geloven, omdat zone D2 nu veel te gemakkelijk is. Ik kan dat zeker dagelijks 15km volhouden terwijl ik om de 2 dagen het maar 8 - 10km volhoud zonder hartslagmeter bij constant lopen op eigen tempo. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door mobie2 op 18-11-2020 19:27 ]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-01 16:53
Interval op de woensdag ook weer gehad: 7x1000 (streeftempo 4:17) met steeds 2 minuten rust. Gebroken nacht gehad, dat voel je in dit soort trainingen altijd wel terug.

• Tinusvolkel
mobie2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:21:
[...]

Maakt niks uit, als ik de cijfers vertel, dan weet je nog niets... Daarom heb ik toch maar een hartslagband gekocht, polar h10. Dus zeker betrouwbaar! Ben heel benieuwd wat mijn "echte" omslagpunt is. Want wat mi band 4 mij heeft gegeven kan ik eigenlijk niet geloven, omdat zone D2 nu veel te gemakkelijk is. Ik kan dat zeker dagelijks 15km volhouden terwijl ik om de 2 dagen het maar 8 - 10km volhoud zonder hartslagmeter bij constant lopen op eigen tempo. 8)7
Als ik deze tool (die jij dacht ik ook gebruikt) invul, dan zou ik de d2 hartslag ook makkelijk dagelijks 15km kunnen lopen. En een loopje wat je om de 2 dagen volhoud klinkt meer als een D3 training als ik naar mijn eigen hartslag en bijbehorende tempo's kijk.

Maar als je omslagpunt zo belangrijk voor je is dan zou je kunnen overwegen om een sport medische test te doen. Even je zorgpakket er voor 2021 op aanpassen en het is dacht ik nog redelijk betaalbaar.

Hmm dacht dat de mi band 4 al een hartslagband was, maar dat is een activity tracker van nog geen 3 tientjes, dus ik snap je argwaan nu wel...

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:23
Blij dat ik nog even 7km uitlopen heb gepakt gisteren, het weer van vandaag is niet zo briljant. Gelukkig "slechts" 4x400m met 1,5 minuten rust op 4m19 streeftempo op het programma staan. Tijd over dus voor wat extra core stability oefeningen.

• GerGio
Roozzz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:15:
[...]

Vanmiddag hier ook zoiets, op het programma: 4x4min (3:50) 1min rust en vervolgens nog 5x30s versnellingen (~3:05). De 2e interval vol wind tegen, behoorlijk knokken om tempo te houden en daar gewoon de hoogste hartslag van de loop bereikt... daarna bochtje van 90 graden en dat ging een heel stuk soepeler. :P

Iemand trouwens een idee wat precies de achterliggende gedachte is bij de laatste paar versnellingen?
Staat in het schema, ik doe ze braaf, ze gaan soepeltjes en ik vind het wel vermakelijk, maar ik kom er nog niet helemaal uit wat dit oplevert qua trainingseffect...
Oke jullie lopen wel serieus hard :P.

Ik ben sinds kort gestart met interval training. Maar ik moest even wennen aan het concept. Van de week weer 5 km interval gelopen en dat ging al een stuk lekkerder dan de eerste keer.

Nickname KasPlantje.

• Tazzios

Tazzios

..

Roozzz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:15:
[...]

Korte snellere intervallen vragen meer van je techniek, door de vermoeidheid van de eerste serie(4x4min) zul je wat harder moeten werken om de 2e serie netjes door te komen.
Door de korte duur en lage aantal herhalingen zijn ze niet zo belastend maar is het wel een goede techniek training.

ander toepassing is na een langzame duurloop om de volledige spierlengte weer even te gebruiken, dan wel op souplesse uitgevoerd i.p.v. op tempo. Prima alternatief voor rekken na een duurloop.

• Appie76
GerGio schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:17:
Nah, niet iedereen hier hoor. Ik heb deze week bijv. mijn PB op de 5km gelopen in 25:49. Dat vind ik zelf al heel hard (en hield ik een jaar geleden niet voor mogelijk), maar als je het afzet tegen de tijden die anderen hier op het forum lopen, dan stelt het niets voor. Maar ach, ieder loopt op zijn eigen tempo heh? Zolang je er maar lol in hebt is het goed...

Ik heb geen signature

• Roodey
  • Laatst online: 19:15
Appie76 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:37:
[...]

Nah, niet iedereen hier hoor. Ik heb deze week bijv. mijn PB op de 5km gelopen in 25:49. Dat vind ik zelf al heel hard (en hield ik een jaar geleden niet voor mogelijk), maar als je het afzet tegen de tijden die anderen hier op het forum lopen, dan stelt het niets voor. Maar ach, ieder loopt op zijn eigen tempo heh? Zolang je er maar lol in hebt is het goed...
Dat vind ik zelf het leuke van hardlopen. Iedereen loopt op zijn/haar manier hard met de daarbij behorende tempo's.
Top toch dat je een PR hebt gelopen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden? Het gaat om het plezier.

• Appie76
Zo is het! Ok, het is soms wel wat ontnuchterend dat hier mensen zijn die hun LSD op dit tempo lopen met HR in zone 2, terwijl dit voor mij op (en over) m'n omslagpunt is. Maar goed, ik ben dan ook niet zo jong meer (ja: het getal in mijn nickname is mijn geboortejaar, you do the math...), en doe pas structureel aan hardlopen sinds een jaar of zo...

Ik heb geen signature

• GerGio
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:36:
[...]

Korte snellere intervallen vragen meer van je techniek, door de vermoeidheid van de eerste serie(4x4min) zul je wat harder moeten werken om de 2e serie netjes door te komen.
Door de korte duur en lage aantal herhalingen zijn ze niet zo belastend maar is het wel een goede techniek training.

ander toepassing is na een langzame duurloop om de volledige spierlengte weer even te gebruiken, dan wel op souplesse uitgevoerd i.p.v. op tempo. Prima alternatief voor rekken na een duurloop.
Zou je dat laatste een uit willen leggen?
Roodey schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:40:
[...]

Dat vind ik zelf het leuke van hardlopen. Iedereen loopt op zijn/haar manier hard met de daarbij behorende tempo's.
Top toch dat je een PR hebt gelopen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden? Het gaat om het plezier.
Mijn PR staat nu op 23.26 en die is van een jaar geleden toen ik de Strava Escape Plan aan het doen was. Maar ik denk dat hij er komende tijd wel aan gaat, aangezien ik er nu ook met langere lopen tegen aan zit.

Nickname KasPlantje.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Cranzai schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:55:
Het is weer tijd om over hartslag te praten haha. Heb een poosje terug al genoemd hoe ik altijd lijk te "cappen" bij 180bpm.

Blijf het toch bijzonder vinden, vandaag wisseltempo's gedaan met 4x(6min ~5:10, 6min 4:40, 2 min 4:20) de hartslagen daarbij waren ongeveer 160, 170, 180. (Volgens de trainer en onze tempo calibraties komt dit ruwweg overeen met Z1/Z2/Z3). Bij andere duurloopjes van 5:30/5:40 hobbel ik meestal rond met 155bpm, lager is bijna niet te doen.

Op zich niets geks tot nu toe, langzamere tempo's lagere hartslag. Wat echter gek is is dat ik bij hogere tempo's tot 3:30 ofzo meestal rond de 185 ga bij intervallen en that's it. Tijdens 5km wedstrijden noteer ik soms 190bpm (5000m PR 19:15,99).

Lijkt mij dat ik die 190 als max hf kan nemen. Rare is dan dus alleen dat die zones dan volledig breken met de voorgenoemde tempo's. Zijn die standaard zones dan te breed ofzo? (Rust HR is 56 bpm)

Heeft iemand die hier meer kaas van gegeten heeft misschien nuttige inzichten?

Edit:
21 lentes jong, man
Loopt meestal met hartslagband
De breedte van de zones lijkt mij inderdaad wat aan de smalle kant. Sowieso moet je die zones een beetje met een korreltje zout nemen.

M.i. zijn er 3 hartslag(zones) die er wel toe doen:
1. Rusthartslag
2.Omslagpunt
3. Maximale hartslag.

Met name het omslagpunt kun je het best meten in een sportmedisch lab. Dit is wel raadzaam om te doen.

Verder is de hartslag tot aan je omslagpunt redelijk evenredig met je tempo. Dus als je tempo kunt lopen van 5:30/km bij een hartslag van 155, dan zou jouw tempo mee moeten schalen met je hartslag tot aan je omslagpunt.

Maximale hartslag is maximale hartslag. Die kun je zelf meten door eerst goed warm te lopen, daarna goed tempo te lopen en dan in een maximale sprint b.v. een viaduct op te lopen. Bij medische twijfel kun je dit ook bij een lab laten doen als je je omslagpunt aan het meten bent.

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
Appie76 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:44:
Zo is het! Ok, het is soms wel wat ontnuchterend dat hier mensen zijn die hun LSD op dit tempo lopen met HR in zone 2, terwijl dit voor mij op (en over) m'n omslagpunt is. Maar goed, ik ben dan ook niet zo jong meer (ja: het getal in mijn nickname is mijn geboortejaar, you do the math...), en doe pas structureel aan hardlopen sinds een jaar of zo...
Zo nu voel ik me opeens wel oud :+ Overigens is leeftijd natuurlijk geen excuus ;). Ik vind dat ook wel een lekker zone 1 tempo :P Maar vergelijken heeft inderdaad weinig zin. Sommige mensen vinden mijn tijden heel snel, terwijl ik de tijden van mensen die weer een paar minuten sneller zijn op de 10 KM snel vind. En zo kun je doorgaan, tot je bij de wereldrecordhouder uitkomt :X

• influenza
bert74 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:02:
[...]

De breedte van de zones lijkt mij inderdaad wat aan de smalle kant. Sowieso moet je die zones een beetje met een korreltje zout nemen.

1. Rusthartslag
2.Omslagpunt
3. Maximale hartslag.

Met name het omslagpunt kun je het best meten in een sportmedisch lab. Dit is wel raadzaam om te doen.

Verder is de hartslag tot aan je omslagpunt redelijk evenredig met je tempo. Dus als je tempo kunt lopen van 5:30/km bij een hartslag van 155, dan zou jouw tempo mee moeten schalen met je hartslag tot aan je omslagpunt.

Maximale hartslag is maximale hartslag. Die kun je zelf meten door eerst goed warm te lopen, daarna goed tempo te lopen en dan in een maximale sprint b.v. een viaduct op te lopen. Bij medische twijfel kun je dit ook bij een lab laten doen als je je omslagpunt aan het meten bent.
Wat bedoel je precies met schalen?

Naar mijn idee worden je zones steeds smaller naarmate je meer getraind bent. In het begin valt er nog veel winst te halen voor minder getrainde lopers. Vooral in de lagere tempozones. Maar naarmate je over elke zone goed getraind bent komen de zones en tempo's steeds dichter bij elkaar te liggen volgens mij. (omdat het tempo bij een lagere hartslag dan ook flink omhoog kan gaan).

• Roodey
  • Laatst online: 19:15
Appie76 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:44:
Snap ik, maar als je nooit hebt gesport voorheen is het des te knapper (weet ik niet overigens). Alles moet je in het juiste perspectief plaatsen. De uitleg van @influenza dat je, als je gaat vergelijken, uiteindelijk uitkomt bij de wereldrecordhouder maakt het erg begrijpelijk.

• Tazzios

Tazzios

..

GerGio schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:45:
[...]

Zou je dat laatste een uit willen leggen?
Op langzame duurloop tempo(bv 5:30) is je techniek heel anders dan op wedstrijd tempo (bv 4:00).
kleine passen,lage(re) pasfrequentie, knie hoef je niet hoog op te tillen, zowat geen been zwaai.
Indien je veel langzame duurlopen doet leer je dus eigenlijk een slechte techniek aan.Praktijk voorbeeld; mensen die na een marathon voorbereiding langzamer zijn geworden.

Ga je na de duurloop korte intervallen doen zul je merken dat de eerste nergens op lijkt omdat je moet omschakelen. Door ze ontspannen op souplesse te doen is het na een duurloop meer benen strekken oefening dan intervaltraining.

Ik bedenk mij nu wel dat 30 seconden dan eigenlijk te lang is. O-)
5x 15sec (of 50meter) is beter voor dit doel.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:10:
[...]

Wat bedoel je precies met schalen?

Naar mijn idee worden je zones steeds smaller naarmate je meer getraind bent. In het begin valt er nog veel winst te halen voor minder getrainde lopers. Vooral in de lagere tempozones. Maar naarmate je over elke zone goed getraind bent komen de zones en tempo's steeds dichter bij elkaar te liggen volgens mij. (omdat het tempo bij een lagere hartslag dan ook flink omhoog kan gaan).
Met schalen bedoel ik dat je hartslag in je range tussen duurlooptempo en omslagpunt redelijk evenredig is met je hartslag.

Boven je omslagpunt klopt het niet meer omdat het Anaerobe systeem er bij komt, waardoor je tijdelijk wat hogere tempi kan lopen en de hartslag niet helemaal mee schaalt.
Onder je normale duurlooptempo klopt ook vaak niet meer omdat de looptechniek vaak wat inefficiënt wordt (sjokken).

Als je beter getraind bent, dan gaan inderdaad de zones schuiven. Je loopt dan hetzelfde tempo, bij lagere hartslag. De beste indicatie hiervoor is een afgenomen rusthartslag. Dit wordt weer veroorzaakt doordat de linkerkant van het hart groter wordt en je slagvolume toeneemt.

Simpel gezegd levert het hart zuurstofrijkbloed naar de spieren. Dit is een bepaald volume afhankelijk van de belasting. De formule is slagvolume x hartfrequentie. Als je fitter wordt, neemt het slagvolume toe en hoef je hart minder vaak te slaan om het zelfde volume in bloed te transporteren.

Bij beginners gaat dit mechanisme vrij snel, dus de progressie gaat vaak snel. Vooral als ook er daarnaast wat kilo's gewicht af gaan, dan gaat het dubbelop.

Disclaimer: ik ben een geïnteresseerde leek, geen medicus. Goed startpunt is het boek: Het geheim van hardlopen van Hans van Dijk en Ron van Megen, met een grondige wetenschappelijke en cijfermatige onderbouwing.

• Appie76
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:41:
[...]

Op langzame duurloop tempo(bv 5:30) is je techniek heel anders dan op wedstrijd tempo (bv 4:00).
kleine passen,lage(re) pasfrequentie, knie hoef je niet hoog op te tillen, zowat geen been zwaai.
Indien je veel langzame duurlopen doet leer je dus eigenlijk een slechte techniek aan.
Vervang 5:30 door 6:30 en je hebt gelijk mijn (en waarschijnlijk menig ander ongetraind persoon's) probleem te pakken: om in zone 2 te kunnen trainen, moet het tempo dermate naar beneden dat het moeilijk is om enige vorm van looptechniek aan te houden, waardoor de boel eigenlijk verkeerd belast wordt en het soms gewoon echt niet lekker loopt. Ik loop veel lekkerder als ik versnel, maar dat hou ik natuurlijk niet vol op lange afstand en heeft uiteraard een heel ander trainingseffect.

Ik heb geen signature

• Tazzios

Tazzios

..

bert74 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:02:
[...]

1. Rusthartslag
2.Omslagpunt
3. Maximale hartslag.

Breedte 'zou kunnen kloppen' maar is wel zeer optimistisch aka voor toplopers. Risico is dat er te hard wordt gelopen/getraind is zo wel groot.

Alle berekeningen blijven een indicatie de meeste website berekeningen gaan uit van recreatief terwijl trainers misschien weer te veel naar informatie over toplopers kijken en dat op hun lopers projecteren.

sportrusten:
Zone D0: 122 t/m 132
Zone D1: 133 t/m 146
Zone D2: 147 t/m 164
Zone D3: 165 t/m 181

Sporttest:
D1 142-163
D2 164-173
D3 174-181

Mijn d2 en d3 vallen beide in de D3 van sportrusten

Rusthartslag is eigenlijk niet zo interessant, daar doe je niets mee met rennen. Het blijven wel 3 omdat er 2 omslagpunten zijn:
1. Aerobe drempel
2. Anaerobe drempel
3. Maximale hartslag.

wat visualisaties vanaf pagina 8 wel marathon gericht.
https://www.atletiekunie....thon%20-%20Dick%20Lam.pdf

• influenza
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:12:
[...]

Rusthartslag is eigenlijk niet zo interessant, daar doe je niets mee met rennen.
Volgens mij is rusthartslag wel degelijk interessant. de bandbreedte tussen rusthartslag en maximale hartslag zegt natuurlijk best wel iets over je trainingsbereik. Mijn rusthartslag is ongeveer 40 en mijn maximale hartslag rond de 200. dat geeft een bereik van 160. Dat geeft toch een wat andere dynamiek van een rusthartslag van 65 en een maximale hartslag van 200. er zijn ook formules die rekening houden met de rusthartslag bij het bepalen van de hartslagzones.(zie bijvoorbeeld Karvonen).

• Tinusvolkel
Mvd1981 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:42:
[...]

Blij dat ik nog even 7km uitlopen heb gepakt gisteren, het weer van vandaag is niet zo briljant. Gelukkig "slechts" 4x400m met 1,5 minuten rust op 4m19 streeftempo op het programma staan. Tijd over dus voor wat extra core stability oefeningen.
Zeg dat wel... lekker wind en regen tegen tijdens m'n eerste Billat interval.
Maar ging toch wel lekker, dus even hem voor een tijdje erin houden en kijken of ik vooruitgang merk.

• influenza
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:39:
[...]

Zeg dat wel... lekker wind en regen tegen tijdens m'n eerste Billat interval.
Maar ging toch wel lekker, dus even hem voor een tijdje erin houden en kijken of ik vooruitgang merk.
Oh verschrikkelijk zeg.... Ik heb van de week 20x 1minuut gedaan. Maar ik doe echt liever wat langere intervallen. Vind 1 minuut al kort, laat staan 30 seconden. Vooral de eerste 5 keer was ik nog niet warm genoeg denk ik. Daarna kan ik wel relatief makkelijk een tempo lopen rond de 3:30/km, maar ervoor ging dat maar moeizaam allemaal. Kort werk doe ik ook liever op de baan, al die GPS afwijkingen op zulke korte stukjes vind ik demotiverend :P

• Tinusvolkel
influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:42:
[...]

Oh verschrikkelijk zeg.... Ik heb van de week 20x 1minuut gedaan. Maar ik doe echt liever wat langere intervallen. Vind 1 minuut al kort, laat staan 30 seconden. Vooral de eerste 5 keer was ik nog niet warm genoeg denk ik. Daarna kan ik wel relatief makkelijk een tempo lopen rond de 3:30/km, maar ervoor ging dat maar moeizaam allemaal. Kort werk doe ik ook liever op de baan, al die GPS afwijkingen op zulke korte stukjes vind ik demotiverend :P
Ik vind die korte ook wel lekker, voordat je echt kapot gaat mag je alweer stoppen, maar 30 seconden rust waarvan je moet blijven rennen maakt het wel zwaarder, gelukkig hoefde de intervals niet maximaal :)

En ik vond de GPS afwijking nog meevallen, tijdens de intervals kijk ik sowieso niet op m'n horloge maar kijk in de rust periode wat de gemiddelde was tijdens de vorige interval en zo kan ik m'n tempo redelijk inschatten.

Verder vond ik deze intervaltraining ook wel lekker, dus misschien iets voor jou?

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-11-2020 12:49 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:42:
[...]

Ander voordeel van kort werk op de baan is de extra bounce, neigt naar doping })

• influenza
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:47:
[...]

Ik vind die korte ook wel lekker, voordat je echt kapot gaat mag je alweer stoppen, maar 30 seconden rust waarvan je moet blijven rennen maakt het wel zwaarder, gelukkig hoefde de intervals niet maximaal :)

En ik vond de GPS afwijking nog meevallen, tijdens de intervals kijk ik sowieso niet op m'n horloge maar kijk in de rust periode wat de gemiddelde was tijdens de vorige interval en zo kan ik m'n tempo redelijk inschatten.

Verder vond ik deze intervaltraining ook wel lekker, dus misschien iets voor jou?
Ja 6x1000M of 4x2000M extensief vind ik wel lekkere trainingen. Het is niet dat ik kort werk nooit doe, maar dan liefst op de baan. Loop je iig altijd dezelfde afstand en kun je goed vergelijken en heb je genoeg referentiepunten om te bepalen of je tempo een beetje klopt.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Appie76 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:54:
[...]

Vervang 5:30 door 6:30 en je hebt gelijk mijn (en waarschijnlijk menig ander ongetraind persoon's) probleem te pakken: om in zone 2 te kunnen trainen, moet het tempo dermate naar beneden dat het moeilijk is om enige vorm van looptechniek aan te houden, waardoor de boel eigenlijk verkeerd belast wordt en het soms gewoon echt niet lekker loopt. Ik loop veel lekkerder als ik versnel, maar dat hou ik natuurlijk niet vol op lange afstand en heeft uiteraard een heel ander trainingseffect.
Staar je niet blind op andermans tijden en hartslagen, dat is een verschrikkelijke demotivator.
Ikzelf ben niet veel jonger dan jij, met nu zo'n 3 jaar loopervaring vanaf 0. Een langzame duurloop (zone 2) is bij mij ook echt nog tussen de 6:30 en 7:00. Jammer dan. Overigens kun je bij een duurloop wel prima aan je techniek werken door je pasfrequentie te verhogen. Korte snelle stappen werkt prima, en geeft je ook niet het idee dat je aan het sjokken bent.

• Appie76
Tempo maakt me helemaal niet uit, ook niet hoe dit zich verhoudt tot anderen. Ik loop voor mezelf en omdat ik dat gewoon lekker vind. Op 6:30/km heb ik een pasfrequentie van ca. 160-165, dus kleine stapjes inderdaad. Ik hou het ook prima voor langere tijd vol hoor, dat is het probleem niet. Maar het loopt gewoon niet zo lekker als wanneer je op hoger tempo lekker "die beenzwaai" hebt, dat voelt veel soepeler...

Ik heb geen signature

• Tinusvolkel
influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:54:
[...]

Ja 6x1000M of 4x2000M extensief vind ik wel lekkere trainingen. Het is niet dat ik kort werk nooit doe, maar dan liefst op de baan. Loop je iig altijd dezelfde afstand en kun je goed vergelijken en heb je genoeg referentiepunten om te bepalen of je tempo een beetje klopt.
Aangezien ik niet bij een AV zit heb ik weinig baanervaring :) verder breken die langere intervals wel lekker de langere duurlopen, maar vind de afwisseling tussen extensief en intensieve wel mooi want het zijn 2 compleet verschillende trainingen, dus probeer ze eigenlijk wel elke week mee te pakken.

• GerGio
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:41:
[...]

Indien je veel langzame duurlopen doet leer je dus eigenlijk een slechte techniek aan.Praktijk voorbeeld; mensen die na een marathon voorbereiding langzamer zijn geworden.

Ga je na de duurloop korte intervallen doen zul je merken dat de eerste nergens op lijkt omdat je moet omschakelen. Door ze ontspannen op souplesse te doen is het na een duurloop meer benen strekken oefening dan intervaltraining.

Ik bedenk mij nu wel dat 30 seconden dan eigenlijk te lang is. O-)
5x 15sec (of 50meter) is beter voor dit doel.
Ergens is dat dan wel een idee want rekken vind ik niet grappig naar mijn 10km loop. (Ik denk dat ik qua conditie wel meer afstand kan lopen maar laten we niet proberen meteen mezelf te blesseren door meteen teveel te lopen) Nu ben ik ook echt zo stijf als een hark. Al is dat sterk verbetert sinds ik 's ochtends begin met een goede rek oefening.

Nickname KasPlantje.

• Krylinck
Ik heb net iets gedaan waarvan ik altijd gezworen heb het nooit te zullen doen. Blootsvoets lopen. Ik heb het geluk dat ik dicht bij het strand woon en dus heel makkelijk kilometers kan maken op een relatief zachte, vlakke ondergrond waar je ook nog eens niet al teveel rotzooi tegenkomt.

Ik had verwacht dat mijn kuiten slechts een kilometer of 4 aan zouden kunnen, maar het zijn er 8 geworden. Daarna was de hond moe en de parkeermeter liep af. Misschien maar goed ook, want mijn voeten waren een tikkie koud geworden en nu blijkt dat tussen mijn grote teen en de bal van m'n voet beiderzijds wat huid weg is. Niks gevoeld, kou is een goed anestheticum!

Het vergt wel wat geduld en een continue focus op techniek. Haklanding is funest, dan krijgen je enkels en knieën een hele flinke dreun en ben je vooral bezig om te boel te slopen. Om nog maar te zwijgen over complicaties op de lange termijn, zoals atrofie van het vet dat deel uitmaakt van de zool onder je hielbeen.

Al met al heb ik een redelijke voorvoetlanding kunnen houden, maar met enkele tussenstops. Een duurtraining zie ik mezelf nog niet doen. Wel intervaltrainingen, waarbij ik nu als test 6x300m heb gedaan met 30 seconden rust. Prima tevreden. En de hond ook, die ligt nu te slapen :)

Strava

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:30:
Ik heb net iets gedaan waarvan ik altijd gezworen heb het nooit te zullen doen. Blootsvoets lopen. Ik heb het geluk dat ik dicht bij het strand woon en dus heel makkelijk kilometers kan maken op een relatief zachte, vlakke ondergrond waar je ook nog eens niet al teveel rotzooi tegenkomt.

Ik had verwacht dat mijn kuiten slechts een kilometer of 4 aan zouden kunnen, maar het zijn er 8 geworden. Daarna was de hond moe en de parkeermeter liep af. Misschien maar goed ook, want mijn voeten waren een tikkie koud geworden en nu blijkt dat tussen mijn grote teen en de bal van m'n voet beiderzijds wat huid weg is. Niks gevoeld, kou is een goed anestheticum!

Het vergt wel wat geduld en een continue focus op techniek. Haklanding is funest, dan krijgen je enkels en knieën een hele flinke dreun en ben je vooral bezig om te boel te slopen. Om nog maar te zwijgen over complicaties op de lange termijn, zoals atrofie van het vet dat deel uitmaakt van de zool onder je hielbeen.

Al met al heb ik een redelijke voorvoetlanding kunnen houden, maar met enkele tussenstops. Een duurtraining zie ik mezelf nog niet doen. Wel intervaltrainingen, waarbij ik nu als test 6x300m heb gedaan met 30 seconden rust. Prima tevreden. En de hond ook, die ligt nu te slapen :)
Mooi alternatief gevonden (y) maar zijn die blote voeten trainingen er vooral niet voor bedoeld om je meer te forceren op voor/midden voet te landen? hier hou ik m'n schoenen lekker aan maar merk wel dat ik steeds minder demping nodig heb.

• mobie2
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:06:
[...]

Als ik deze tool (die jij dacht ik ook gebruikt) invul, dan zou ik de d2 hartslag ook makkelijk dagelijks 15km kunnen lopen. En een loopje wat je om de 2 dagen volhoud klinkt meer als een D3 training als ik naar mijn eigen hartslag en bijbehorende tempo's kijk.

Maar als je omslagpunt zo belangrijk voor je is dan zou je kunnen overwegen om een sport medische test te doen. Even je zorgpakket er voor 2021 op aanpassen en het is dacht ik nog redelijk betaalbaar.

Hmm dacht dat de mi band 4 al een hartslagband was, maar dat is een activity tracker van nog geen 3 tientjes, dus ik snap je argwaan nu wel...
Zo'n medische test kost 200 euro (tja 't leven is duur of je moet een ouderwetse dokter vinden). Maar schijnt volgens sportrusten.nl ook te werken als je 3 of 5 of 10km heel hard loopt zonder vertraging ertussen en daarvan het gemiddelde hartslag nemen. Zo'n loop test van 10km heb ik gedaan met de mi band 4. Maar als ik dan d2 hartslag loopje doe, dan is het te makkelijk. Ik denk ook dat mi band 4 de hartslagen veel te snel omhoog en omlaag meet, net alsof het tevaak een random cijfertje geeft. Maarja, het is idd een armbandje die een pro niet meteen zou gebruiken. Iemand op reddit had een paar tests gedaan met polar h10 en mi band 5 te vergelijken, daaruit bleek uit 1 van de workout test dat mi band de hoge hartslag niet weet af te meten alsof de mi band eerder geschikt is voor LISS ipv HIIT.

Maar ik hoop dat de koerier vandaag mijn pakketje komt brengen zodat ik snel kan testen. Maar ik twijfel dat mijn pakket vandaag nog wel zal krijgen, want door corona is het heel druk bij de pakken diensten.

[ Voor 13% gewijzigd door mobie2 op 19-11-2020 13:40 ]

• Krylinck
Eh, een sportmedische test is de gouden standaard en dat vergelijk je met een over-the-counter hartslagband. Ik zou als beginner eerst eens een tijd gaan trainen en pas als je een plateau bereikt hebt, gaan nadenken over een dergelijk onderzoek. Als je dat nu zou doen, ben je het niveau van nu en daarmee het inschattend vermogen van een sportmedisch onderzoek direct ontgroeid.
Ik zou eerst eens lekker gaan trainen en werken aan zowel je aerobe als anaerobe basis. Of je aeroob nu in zone 1 of 2 traint maakt echt niet zo heel veel uit als beginner.

@Tinusvolkel ik ken eigenlijk niemand die barefoot loopt als training, maar ja, het maakt inderdaad vooral de kuiten relatief sterker. De enige mensen die ik ken die het doen, zijn loopmaatjes die wedstrijden op het strand sneller lopen op blote voeten dan op schoenen (denk aan vloed), of 'gekken' die al decennialang niks anders doen.

Strava

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:48
Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:30:
Top, wel een tikkie jaloers dat je dicht bij het strand woont :P Als ervaringsdeskundige met klachten bij de achillespees aanhechting en Haglund nu afwachten hoe het slijmbeurs zich de komende uren gedraagt en vooral wat je morgenochtend bij het opstaan voelt.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:59

sebasd

rijdt op espresso

Vandaag mezelf weer uitgelaten in het bos. Het rondje van vorige week was overwegend vlak met een kuitenbijter, die van vandaag was een kilometertje langer maar ging vooral veel meer op en neer. Per keer niet zoveel hoogteverschil, maar het telt lekker op. Wel heerlijk rustig in het bos, en ik had gezien de buienradar en de stortbui op de terugweg in de auto geluk, want ben zo goed als droog gebleven en zelfs behoorlijk de zon gezien.

Dit rondje bij Doorn was het trouwens deze week, volgende week weer een ander stuk natuur uitzoeken.

• Krylinck
BernieW schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:52:
[...]

Top, wel een tikkie jaloers dat je dicht bij het strand woont :P Als ervaringsdeskundige met klachten bij de achillespees aanhechting en Haglund nu afwachten hoe het slijmbeurs zich de komende uren gedraagt en vooral wat je morgenochtend bij het opstaan voelt.
Hoe is het bij jou afgelopen als ik vragen mag?

Heb trouwens nog wel een gekke trainingsvorm in gedachten 😅 in blijde verwachting van een pakketje wat vanmiddag binnen moet komen.

Strava

• mobie2
Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
Eh, een sportmedische test is de gouden standaard en dat vergelijk je met een over-the-counter hartslagband. Ik zou als beginner eerst eens een tijd gaan trainen en pas als je een plateau bereikt hebt, gaan nadenken over een dergelijk onderzoek. Als je dat nu zou doen, ben je het niveau van nu en daarmee het inschattend vermogen van een sportmedisch onderzoek direct ontgroeid.
Ik zou eerst eens lekker gaan trainen en werken aan zowel je aerobe als anaerobe basis. Of je aeroob nu in zone 1 of 2 traint maakt echt niet zo heel veel uit als beginner.

@Tinusvolkel ik ken eigenlijk niemand die barefoot loopt als training, maar ja, het maakt inderdaad vooral de kuiten relatief sterker. De enige mensen die ik ken die het doen, zijn loopmaatjes die wedstrijden op het strand sneller lopen op blote voeten dan op schoenen (denk aan vloed), of 'gekken' die al decennialang niks anders doen.
Sportmedische test is zeker goud waard, maar is niet aan mij besteed. Ik ben geen beginner en al helemaal geen topsporter. Voor mij gaat het gewoon om het dichtsbijzijnde omslagpunt, maar liefst ook niet zo'n random nummer die mi band 4 aangeeft.

• Roozzz
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:36:
[...]

Dank voor de toelichting, dat klinkt als een goede reden om ze erin te houden (y)

Begrijp ik ook meteen dat ik hier (en bij bijv strides) de focus goed heb liggen. Ik zie dat altijd maar als het moment waar ik maximaal op mijn techniek let.
GerGio schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:17:
[...]

Ik ben sinds kort gestart met interval training. Maar ik moest even wennen aan het concept. Van de week weer 5 km interval gelopen en dat ging al een stuk lekkerder dan de eerste keer.
Dank, maar probeer niet te veel te meten met anderen. Juist de charme van het hardlopen is dat ieder op zijn eigen niveau zijn uitdagingen heeft.

Gewoon lekker blijven lopen en dan zal je zien dat je je eigen grenzen keer op keer zal gaan verleggen :)

Ik herinner mijn eerste keer 5k, 10k, 21k, 30k, marathon, 50k en 100k nog heel goed. En dan heb ik misschien wel meer trotse gevoelens bij de eerstgenoemden in het rijtje, dan de latere. Die waren meer een logisch gevolg van het ingeslagen pad en het verder uitbouwen van de eerdere afstanden. Misschien toch een voordeel van langere tijd tot stilstand gedwongen zijn, je mag dit hele proces nog een keer doorlopen :+

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 19-11-2020 14:50 ]

• influenza
mobie2 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:36:
[...]
Sportmedische test is zeker goud waard, maar is niet aan mij besteed. Ik ben geen beginner en al helemaal geen topsporter. Voor mij gaat het gewoon om het dichtsbijzijnde omslagpunt, maar liefst ook niet zo'n random nummer die mi band 4 aangeeft.
Tja wat zal ik zeggen... Volgens mij sportmedische test zou ik 10 kilometer moeten kunnen lopen in 50 minuten als ik erg mijn best zou doen met trainen. Terwijl ik twee weken ervoor 37:50 had gelopen.....

Allemaal terug te voeren op het feit dat ik, ondanks mijn uitdrukkelijk verzoek en belofte van de SMA arts, op de fiets werd gezet ipv op de loopband. Zou allemaal niets uitmaken dat ik nauwelijks fiets, werd allemaal rekening mee gehouden in de berekening |:(

• Roozzz
influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:50:
[...]

Tja wat zal ik zeggen... Volgens mij sportmedische test zou ik 10 kilometer moeten kunnen lopen in 50 minuten als ik erg mijn best zou doen met trainen. Terwijl ik twee weken ervoor 37:50 had gelopen.....

Allemaal terug te voeren op het feit dat ik, ondanks mijn uitdrukkelijk verzoek en belofte van de SMA arts, op de fiets werd gezet ipv op de loopband. Zou allemaal niets uitmaken dat ik nauwelijks fiets, werd allemaal rekening mee gehouden in de berekening |:(
Blijft een bizar verhaal! Ik heb het verhaal al meerdere malen gebruikt om mensen te waarschuwen dat ze toch echt op een loopband moeten testen en geen genoegen moeten nemen met een fiets. Dus jouw ervaring heeft in ieder geval anderen dit bespaard :D

De misses heeft hier trouwens een lactaattester in huis gehaald. Nog niet geprobeerd, maar dat gaat zeker gebeuren. Dus dat is ook nog een soort middenweg tussen een hartslagband en een sportmedische test. Moet je alleen niet bang zijn om in je vinger te prikken ;)

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:48
Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:13:
[...]

Hoe is het bij jou afgelopen als ik vragen mag?
Heb het ooit links gehad, dat ging min of meer vanzelf over door meer op mobiliteit en kracht te trainen. Rechts eerst veel te lang mee doorgelopen tot ik uiteindelijk bij de fysio aanklopte. Dry needling van de kuitspieren hielp nog het meest. Kon wel door blijven lopen, maar ingekort tot hooguit 5 km. Begin dit jaar weer rustig op gaan bouwen, Voel 'm nog wel regelmatig, maar kan het niet echt pijn noemen. Ondertussen net voor de tweede lockdown al wel weer een 10 mile en een halve marathon gedaan. Snelheid is er nog niet helemaal, al heb ik de halve al wel weer binnen 1:50 u gelopen (binnen een wedstrijd van uiteindelijk ruim 22,5 km). Doel is weer onder de 1:45 te komen (royaal 50+). Met het vele thuiswerken dit jaar de laatste weken bezig om van 3 loopjes per week naar 4 à 5 te gaan, voelt tot nu toe nog steeds goed.

• Tazzios

Tazzios

..

@mobie2
Met een hartslagband om de middel krijg waarschijnlijk al een heel ander resultaat dan met de 'mi band 4' om de pols. Polsmetingen reageren traag en kunnen een hoge hartslag soms niet tellen. Zelfs mijn fenix 5 komt maar tot 160 bij polsmeting terwijl mijn hartslag 180 is.
Tinusvolkel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:34:
[...]
Mooi alternatief gevonden (y) maar zijn die blote voeten trainingen er vooral niet voor bedoeld om je meer te forceren op voor/midden voet te landen? hier hou ik m'n schoenen lekker aan maar merk wel dat ik steeds minder demping nodig heb.
Er is alleen sprake van forceren indien je dat nog niet doet. Verder moet je goed op je techniek blijven letten om frictie te voorkomen (blaren) en vergt het meer van je enkels. Ow en van je voetzolen :P .
Krylinck schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
Zooo jamnmer dat ik mijzelf moet qoute.
Tazzios schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:31:
@Krylinck De Nike Air Zoom Tempo NEXT% wordt neergezet als trainer optie voor de vaporfly.
Persoonlijk:
wedstrijdschoenen:vaporlfy next% en zoom fly flyknite
training: geen schoenen en de pegasus 37*

Op trainingen hoef ik niet niet zo hard te gaan en zo hou ik het wow gevoel indien ik mijn wedstrijdschoenen aan doe.

* Daarvoor decatlon schoentjes op 1200km gezet.
Toen de trainingen nog door gingen elke dinsdag op de baan. Nu wekelijks 1-2 keer 8 tot 10km door de stad. Wil dit jaar in ieder geval nog 55km dan heb ik dit jaar 400km zonder schoenen gelopen.

@influenza
zo`n score zou ik waarschijnlijk ook halen, zo niet lager. in D1 begin ik al tijdens het fietsen te verzuren. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 19-11-2020 15:30 ]

• mobie2
Tazzios schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
@mobie2
Met een hartslagband om de middel krijg waarschijnlijk al een heel ander resultaat dan met de 'mi band 4' om de pols. Polsmetingen reageren traag en kunnen een hoge hartslag soms niet tellen. Zelfs mijn fenix 5 komt maar tot 160 bij polsmeting terwijl mijn hartslag 180 is.
Dat vind ik toch wel een groot verschil voor zo'n dure fitness horloge. Aan andere kant blijft zo'n horloge wel onmisbaar.

Thanks voor het melden! _/-\o_

• Appie76
Ik las net dat Strava ook weer gewoon bluetooth HR sensors (borstband) ondersteunt (waar ze een paar maanden geleden mee gestopt waren). Dus voor de mensen die op hun smartwatch bijv. Android (Wear) OS hebben (of hun borstband met hun telefoon verbonden), dat zou nu/binnenkort weer moeten kunnen als ik het zo lees: https://www.strava.com/clubs/231407/posts/12683444

Ik heb geen signature

Pagina: 1 ... 64 ... 423 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.