influenza schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:10:
[...]
Wat bedoel je precies met schalen?
Naar mijn idee worden je zones steeds smaller naarmate je meer getraind bent. In het begin valt er nog veel winst te halen voor minder getrainde lopers. Vooral in de lagere tempozones. Maar naarmate je over elke zone goed getraind bent komen de zones en tempo's steeds dichter bij elkaar te liggen volgens mij. (omdat het tempo bij een lagere hartslag dan ook flink omhoog kan gaan).
Met schalen bedoel ik dat je hartslag in je range tussen duurlooptempo en omslagpunt redelijk evenredig is met je hartslag.
Boven je omslagpunt klopt het niet meer omdat het Anaerobe systeem er bij komt, waardoor je tijdelijk wat hogere tempi kan lopen en de hartslag niet helemaal mee schaalt.
Onder je normale duurlooptempo klopt ook vaak niet meer omdat de looptechniek vaak wat inefficiënt wordt (sjokken).
Als je beter getraind bent, dan gaan inderdaad de zones schuiven. Je loopt dan hetzelfde tempo, bij lagere hartslag. De beste indicatie hiervoor is een afgenomen rusthartslag. Dit wordt weer veroorzaakt doordat de linkerkant van het hart groter wordt en je slagvolume toeneemt.
Simpel gezegd levert het hart zuurstofrijkbloed naar de spieren. Dit is een bepaald volume afhankelijk van de belasting. De formule is slagvolume x hartfrequentie. Als je fitter wordt, neemt het slagvolume toe en hoef je hart minder vaak te slaan om het zelfde volume in bloed te transporteren.
Bij beginners gaat dit mechanisme vrij snel, dus de progressie gaat vaak snel. Vooral als ook er daarnaast wat kilo's gewicht af gaan, dan gaat het dubbelop.
Disclaimer: ik ben een geïnteresseerde leek, geen medicus. Goed startpunt is het boek: Het geheim van hardlopen van Hans van Dijk en Ron van Megen, met een grondige wetenschappelijke en cijfermatige onderbouwing.