Welkom! Leuk dat je wil gaan hardlopen. Goede schoenen zijn inderdaad heel belangrijk dus goed dat je die al hebtSneezzer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Ik wil gaan beginnen met hardlopen. De afgelopen 20 jaar heb ik niets aan sport gedaan.
Ik heb schoenen laten aanmeten maar voor de rest zie ik door de bomen het bos even niet vandaar de volgende vragen.
Eigenlijk zou ik je een hardloopclinic willen aanraden, helemaal gezien het feit dat je de afgelopen 20 jaar niets aan sport hebt gedaan. Een hardloop app is leuk maar ziet niet hoe je loopt en kan je dus niet helpen bij het ontwikkelen van een goede loophouding. Een goede loophouding draagt bij aan het voorkomen van blessures.-Het liefst wordt ik automatisch geholpen door een programma, zodat ik er zelf niet op hoef te letten. Ik heb Evy gezien maar zijn er ook alternatieven die begeleiding geven of waarbij ik zelf schemaś kan inlezen? Ik hoef geen complimenten oid maar als ik een signaal kan krijgen wanneer ik rust moet houden en wanneer ik moet versnellen icm. het luisteren naar spotify dan zou ik dat erg prettig vinden.
Dat gezegd hebbende, in de huidige omstandigheden is het natuurlijk lastig om een clinic te volgen dus dan is een starters schema wel een goed alternatief. Je kunt op internet wel veel schemas vinden die je in een willekeurige app op je telefoon zou kunnen invoeren. Ik deed dat vroeger altijd in Runkeeper. Was even werk om alle dagen uit het schema in de app te krijgen maar dat is in elk geval gratis. Dit in tegenstelling tot Evy, daar moet je volgens mij tegenwoordig voor betalen. Op mijn iPhone had ik naast Runkeeper ook gewoon Spotify aan en dat ging gewoon prima.
Welk schema je ook volgt, ik zou je zeker adviseren om je er goed aan te houden. Vooral in het begin gaat je conditie harder dan het opbouwen van spieren en aansterken van je pezen waardoor je wellicht af en toe wel het idee heb dat je nog wel wat verder kan dan dat het schema voorschrijft. Als je meer doet dan dat het schema voorschrijft krijg je vrijwel gegarandeerd blessures.
Je zou bijv. kunnen beginnen met het Absolute Beginners schema van Runnersworld.
In principe ben je geen horloge nodig om lekker te kunnen hardlopen. Je zou bijvoorbeeld eerst eens kunnen kijken of je hardlopen leuk vind voordat je een dure aanschaf doet. Zonde als die anders na een paar weken weer in de kast beland-Ik zou graag mijn hartslag bijhouden via een horloge, waar moet ik hierbij op letten (aangezien ik beginner ben wil ik niet direct veel geld uitgeven).
Wil je toch graag een horloge dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de instapmodellen van de Garmin forerunner serie of even hier vragen.
Je zult ook zien dat de meeste beginnersschemas uit gaan van drie keer trainen per week en dat een dergelijk schema gemiddeld 13 weken duurt.-3x in de week lopen lijkt mij een fijn begin. Ik heb geen overgewicht oid. maar ik denk dat mijn lichaam erg zal moeten wennen aan sporten ;-).
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)