Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sneezzer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Ik wil gaan beginnen met hardlopen. De afgelopen 20 jaar heb ik niets aan sport gedaan.
Ik heb schoenen laten aanmeten maar voor de rest zie ik door de bomen het bos even niet vandaar de volgende vragen.
Welkom! Leuk dat je wil gaan hardlopen. Goede schoenen zijn inderdaad heel belangrijk dus goed dat je die al hebt :)
-Het liefst wordt ik automatisch geholpen door een programma, zodat ik er zelf niet op hoef te letten. Ik heb Evy gezien maar zijn er ook alternatieven die begeleiding geven of waarbij ik zelf schemaś kan inlezen? Ik hoef geen complimenten oid maar als ik een signaal kan krijgen wanneer ik rust moet houden en wanneer ik moet versnellen icm. het luisteren naar spotify dan zou ik dat erg prettig vinden.
Eigenlijk zou ik je een hardloopclinic willen aanraden, helemaal gezien het feit dat je de afgelopen 20 jaar niets aan sport hebt gedaan. Een hardloop app is leuk maar ziet niet hoe je loopt en kan je dus niet helpen bij het ontwikkelen van een goede loophouding. Een goede loophouding draagt bij aan het voorkomen van blessures.

Dat gezegd hebbende, in de huidige omstandigheden is het natuurlijk lastig om een clinic te volgen dus dan is een starters schema wel een goed alternatief. Je kunt op internet wel veel schemas vinden die je in een willekeurige app op je telefoon zou kunnen invoeren. Ik deed dat vroeger altijd in Runkeeper. Was even werk om alle dagen uit het schema in de app te krijgen maar dat is in elk geval gratis. Dit in tegenstelling tot Evy, daar moet je volgens mij tegenwoordig voor betalen. Op mijn iPhone had ik naast Runkeeper ook gewoon Spotify aan en dat ging gewoon prima.

Welk schema je ook volgt, ik zou je zeker adviseren om je er goed aan te houden. Vooral in het begin gaat je conditie harder dan het opbouwen van spieren en aansterken van je pezen waardoor je wellicht af en toe wel het idee heb dat je nog wel wat verder kan dan dat het schema voorschrijft. Als je meer doet dan dat het schema voorschrijft krijg je vrijwel gegarandeerd blessures.

Je zou bijv. kunnen beginnen met het Absolute Beginners schema van Runnersworld.
-Ik zou graag mijn hartslag bijhouden via een horloge, waar moet ik hierbij op letten (aangezien ik beginner ben wil ik niet direct veel geld uitgeven).
In principe ben je geen horloge nodig om lekker te kunnen hardlopen. Je zou bijvoorbeeld eerst eens kunnen kijken of je hardlopen leuk vind voordat je een dure aanschaf doet. Zonde als die anders na een paar weken weer in de kast beland ;) Als je wil weten in welke hartslag zone je ongeveer zit dan kun je ook gewoon gebruik maken van de praattest. Ik heb mij overigens nooit bezig gehouden met mijn hartslag tijdens mijn eerste opbouw naar de 5k, dat kwam pas bij de vervolgschemas.

Wil je toch graag een horloge dan kun je bijvoorbeeld kijken naar de instapmodellen van de Garmin forerunner serie of even hier vragen.
-3x in de week lopen lijkt mij een fijn begin. Ik heb geen overgewicht oid. maar ik denk dat mijn lichaam erg zal moeten wennen aan sporten ;-).
Je zult ook zien dat de meeste beginnersschemas uit gaan van drie keer trainen per week en dat een dergelijk schema gemiddeld 13 weken duurt.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
Calitomnication schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:42:
[...]

Echte lopers hebben de Boston 9 8) 8) :>
Wil toch een echte loper zijn :P dus net besteld bij futurumshop icm met de 25 euro kortingsactie moest wel nog wat meer kopen om aan de 125 euro te komen (met fietsen als 2de hobby is dat geen probleem ) maar dus voor de schoenen nog geen 80 euro betaald :*)

Op de Bostons 8 heb ik er al weer bijna 750km op zitten en m'n NB 1080V10 die even veel gelopen hebben lopen toch niet meer lekker en hebben ook al veel meer slijtage aan de zool. Dus ik ga iig niet meer verder met de 1080 serie omdat mij de kwaliteit van de V9 en V10 toch wat tegen is gevallen.

Dus nu (ofja na 5 december want dit paar gaat nog de zak in :/ ) kan ik mooi wisselen tussen de Boston 8 en Boston 9.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

-Ik zou graag mijn hartslag bijhouden via een horloge, waar moet ik hierbij op letten (aangezien ik beginner ben wil ik niet direct veel geld uitgeven).
Volgens mij kan je Evy best wel uitspelen zonder je hardslag te meten, als je het daarna nog leuk vind kan je altijd nog een horloge kopen.

Voor hetzelfde geld loop je heel snel een blessure omdat je "niks" gewend bent.

[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 07-11-2020 23:40 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 16:51
In 2010 en 2012 heb ik 2 marathons gelopen op Nike Lunar Glide en Eclipse.

Aangezien ik af en toe nog hardloop op die schoenen van toen, is het wel eens tijd voor een nieuwe :P

Ik zie dat de Lunarglides redelijk oud zijn en weinig leverbaar. Weet iemand of hier een opvolger van is gekomen met een andere naam? Ik kan er weinig over vinden namelijk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vast niet alleen mijn ervaring: Zeker na zoveel jaar is een opvolger eigenlijk vrijwel altijd een andere schoen.
Ik had een bepaald type Nike en de opvolger met bijna dezelfde naam bleek totaal anders te zijn.Ben naar een ander merk overgestapt (na testen in de winkel).

De tip dus : Ga op een rustig tijdstip in de week (bijv di-morgen) naar de winkel en je hebt alle tijd om een voor jouw geschikte schoen uit te zoeken. Ook in de winkel hebben ze dan echt rust om je te helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

De Nike member days zijn weer begonnen. 25% korting op veel (hardloop) artikelen. Actie loopt tot de 13e. (nee de vapor's zitten er niet bij helaas ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49
TheDude84 schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:57:
De Nike member days zijn weer begonnen. 25% korting op veel (hardloop) artikelen. Actie loopt tot de 13e. (nee de vapor's zitten er niet bij helaas ;) )
Helaas niet echt boeiende hardloopschoenen in de sale, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 19:25

EgoPro

Time is an illusion.

-Het liefst wordt ik automatisch geholpen door een programma, zodat ik er zelf niet op hoef te letten. Ik heb Evy gezien maar zijn er ook alternatieven die begeleiding geven of waarbij ik zelf schemaś kan inlezen? Ik hoef geen complimenten oid maar als ik een signaal kan krijgen wanneer ik rust moet houden en wanneer ik moet versnellen icm. het luisteren naar spotify dan zou ik dat erg prettig vinden.
Ik train met de podcast Couch 2 5k van de NHS, verder kan je de MP3 serie van Evy ook wel vinden. Dit zijn alternatieven waarbij je geen data deelt via een app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:01
@Sneezzer Ik zou in eerste instantie niet teveel op je hartslag letten om eerlijk te zijn, bij het opbouwen met hardlopen gaat het absoluut niet om je hartslag maar juist om je lichaam te laten wennen aan de belasting. Dat klinkt misschien wat tegenstrijdig, want het opbouwen kan qua conditie echt wel pittig zijn weet ik uit ervaring (omdat je simpelweg snel moe bent). Als je aan het einde van elke interval (hardloopdeel) kapot bent, kun je beter wat rustiger gaan lopen. De belasting op je lichaam is hetgeen wat het meeste tijd nodig heeft: je pezen en spieren moeten wennen aan alles wat je je lichaam gaat aandoen :+ Des te sneller je loopt, des te groter de klap is die je lichaam, met name je knieën, kuiten en enkels, moeten opvangen als je neerkomt op de grond. Deel vooral je verhalen hier, wij hebben allemaal hetzelfde meegemaakt in de opbouw, dus wees welkom! Mijn tip: houd je ook echt aan het schema. Ga niet nog een 7de interval hardlopen tijdens een training als je 6 intervals op het schema hebt staan, ook al voel je je prima. Het schema is met zorg opgebouwd om te voorkomen dat je geblesseerd raakt.

Een hardloopclinic zoals hier al voorgesteld volgen zou inderdaad fijn zijn, hoewel ik persoonlijk denk dat zelf de eerste opbouw doen ook prima kan. Dan kun je daarna bij een loopgroep of iets dergelijks werken aan je techniek, mits je het leuk vindt om te gaan hardlopen. Des te eerder je werkt aan techniek, des te eerder je "slechte gewoontes" ook weer kan afleren (en vooral: des te minder je gewend raakt aan je slechte gewoontes, als je bijv. al een jaar lang helemaal verkeerd loopt, is dat moeilijker af te leren dan wanneer je dat nog maar een paar maanden helemaal verkeerd loopt).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:10
Goedemiddag, ik ben op zoek naar nieuwe hardloopschoenen. Mijn 'main' sport is CrossFit, maar loop daarnaast één of twee keer in de week hard, en dit jaar met corona iets vaker. Ik denk dat het goed is om een loopanalyse uit te voeren omdat ik niet weet wat voor type schoenen ik moet hebben en in het verleden steunzolen heb gehad (in mijn gewone schoenen).

Maar aangezien hardlopen niet mijn voornaamste sport is, het is meer voor er naast, heb ik eigenlijk geen zin om rond de EUR 150-200 aan hardloopschoenen uit te geven (evt. incl. kosten van een loopanalyse). En de bedrijven die loopanalyses aanbieden hier in de regio (Twente) verkopen vrijwel enkel schoenen met een vanaf prijs van ca. EUR 150.

Zijn er goedkopere alternatieven? Het moet toch mogelijk zijn om voor EUR 100 een paar goede schoenen te kopen lijkt me? Zoiets bijvoorbeeld? Ik loop nu op sterk verouderde New Balance 1063 schoenen; zonder blessures, maar zijn wel hard aan vervanging toe.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:16
Ik kan nu voor 200 (2e hands maar nieuwe) Vaporflys kopen. Toch twijfel ik door de duurzaamheid van die schoenen. Slijten toch sneller dan de gemiddelde schoen.

Keuze gaat toch vallen voor 1 van de Endorphin serie, de speed of de pro.
Mensen hier die in beide gelopen hebben?

Mijn plan is om fanatieker te gaan trainen voor hopelijk een record op de HM in het voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dirk0s schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:59:

Mijn plan is om fanatieker te gaan trainen voor hopelijk een record op de HM in het voorjaar.
Jup, nog steeds erg blij met mijn keuze voor de Speeds. Hier eerder iets geschreven over de verschillen tussen de twee.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier vandaag is een trail loopje gedaan :)
Eigenlijk zou ik smorgens gaan lopen maar de plannen werden gewijzigd omdat we met het gezin naar de bossen gingen, dus ik m’n spullen meegenomen en even last minute een route in elkaar geflanst om via een off road omweg toch weer op een halve marathon uit te komen.

Maar was een mooi tochtje en lekker weer, ook worden je spieren hiervan sterker toch? Heb dat iig bij de pacer gehoord, en aangezien het cross seizoen is afgelast is dit wel een mooi alternatief.

Verder was m’n horloge halverwege vastgelopen maar wonderbaarlijk had ie het eerste deel toch bewaard en kon die met wat moeite aan elkaar knopen met het 2de deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanaf gisteren ook een aqua neuro plyometric sessie in mijn schema opgenomen. Komt in principe neer op een aantal oefeningen gericht op mijn rug, in het zwembad. De T***** wat is dat zwaar. Maar goed, als het werkt...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
Ik kan nu voor 200 (2e hands maar nieuwe) Vaporflys kopen. Toch twijfel ik door de duurzaamheid van die schoenen. Slijten toch sneller dan de gemiddelde schoen.

Als het om trainen gaat de speed kopen.
De pro is echt puur een wedstrijdschoen. (Kun je prima op trainen natuurlijk, maar worden wel vrij prijzige trainingskilometers dan)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20

Als de duurzaamheid van de Vaporfly wordt bepaald door de carbon plaat, zoals wordt gezegd, dan zal hetzelfde gelden voor de andere schoenen met een carbon plaat. Want het schuim gaat nog wel een tijdje langer mee.

Ik heb zelf een beetje het idee dat de bounce van de Vaporfly misschien al iets minder is geworden na de 70 km die ik er nu op heb gezet. Maar misschien is het gewenning aan het gevoel, dat kan ook zijn. Zeker omdat ik train op schoenen met grotendeels hetzelfde schuim.

Toch lekker om gisteren een 3km-PR te pakken :+ 9:29 op de weg is zeker wel okee :) en het toont dat er wat progressie is. Waren er maar wedstrijden!

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31

GSX-MAN

de/het/een

Afgelopen zaterdag een sneltest gedaan (negatief), zodat ik gisteren de Paras'10 kon lopen. Bergschoenen, 5.11 combatbroek, Under Armour longsleeve, Deuter 50+10-rugzak met 18 kilo gewicht erin en gaan!

Na wat logistieke perikelen waren we rond 12.00 eindelijk compleet bij het startpunt in Renkum, Drop Zone X van operatie Market Garden in 1944. De route liep over 10 mijl naar de John Frost-brug in Arnhem, waar ik voor de laatste kilometer nog wel een lus moest maken. De eerste 12 kilometer net boven de 6 kilometer per uur gedaan, maar bij de 13 ben ik van de groep los gegaan en heb ik nog even een eindsprint getrokken. Helemaal tot het gaatje, maar daardoor wel binnen de 2,5 uur.

Mooie loop, prachtige omgeving. Mijn inschatting is dat ik die 2:28:36 makkelijk 10 minuten omlaag had kunnen brengen als ik vanaf de start was gaan knallen, maar dit is wel een stuk gezelliger geweest.

Edit: dat gezegd hebbende: de Engelse para's moeten 'm in 1:50 doen in zwaarder terrein. Dat zie ik mezelf dan weer niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door GSX-MAN op 09-11-2020 10:16 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
TheDeuce schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:40:
Maar aangezien hardlopen niet mijn voornaamste sport is, het is meer voor er naast, heb ik eigenlijk geen zin om rond de EUR 150-200 aan hardloopschoenen uit te geven (evt. incl. kosten van een loopanalyse). En de bedrijven die loopanalyses aanbieden hier in de regio (Twente) verkopen vrijwel enkel schoenen met een vanaf prijs van ca. EUR 150.
Een analyse kost natuurlijk ook geld. Vaak is die gratis of krijg je daar in elk geval korting op wanneer je bij diezelfde zaak ook je schoenen koopt. Zelfs in Twente :P Zeg dat zo'n analyse tussen de 20 en 45 euro kost, dan bespaar je niet zo heel veel als je ergens anders je schoenen gaat kopen lijkt me. En je kunt bij de zaak in kwestie natuurlijk ook gewoon vragen of ze toevallig nog wat overjarige modellen hebben liggen in het magazijn.

Je kunt ook online ergens een leuke aanbieding scoren of wellicht een uitlopend model als je weet welk type schoen je ongeveer zoekt (hoeveelheid drop, mate van ondersteuning, neutral of anti-pronatie) maar dat is wel heel persoonlijk. En dat gedoe met terugsturen als de schoen niet lekker zit moet je ook maar net zin in hebben ;)

Overigens klinkt "maar loop daarnaast één of twee keer in de week hard, en dit jaar met corona iets vaker." best frequent ook al is het niet je hoofdsport. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 09-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
BastiaanN schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:16:
[...]

Een analyse kost natuurlijk ook geld. Vaak is die gratis of krijg je daar in elk geval korting op wanneer je bij diezelfde zaak ook je schoenen koopt. Zelfs in Twente :P Zeg dat zo'n analyse tussen de 20 en 45 euro kost, dan bespaar je niet zo heel veel als je ergens anders je schoenen gaat kopen lijkt me. En je kunt bij de zaak in kwestie natuurlijk ook gewoon vragen of ze toevallig nog wat overjarige modellen hebben liggen in het magazijn.

Je kunt ook online ergens een leuke aanbieding scoren of wellicht een uitlopend model als je weet welk type schoen je ongeveer zoekt (hoeveelheid drop, mate van ondersteuning, neutral of anti-pronatie) maar dat is wel heel persoonlijk. En dat gedoe met terugsturen als de schoen niet lekker zit moet je ook maar net zin in hebben ;)

Overigens klinkt "maar loop daarnaast één of twee keer in de week hard, en dit jaar met corona iets vaker." best frequent ook al is het niet je hoofdsport. ;)
Dank Bastiaan. Ga inderdaad toch maar voor een goed advies incl. loopanalyse, die paar tientjes maakt 'm dan ook niet meer uit en dan heb ik wel goede schoenen. Een goede zaak hier in de regio vraagt EUR 45 voor een uitgebreide loopanalyse, maar als je daar schoenen koopt kost het nog maar EUR 15, dat is het dan ook wel waard lijkt me. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb al een eeuwigheid geen loopanalyse meer gedaan, misschien inderdaad wel verstandig om dat bij mijn volgende paar wel weer een keer te doen. Tripje naar Dodewaard dan maar :)

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-07 17:27
EUR 45,- voor een uitgebreide loopanalyse? Dat is dan neem ik aan meer dan alleen kijken welke schoenen je nodig hebt? Als ik hier een willekeurige speciaalzaak binnenloop, kijken ze of je supineert/(over)proneert, en misschien ook nog of je op je hak/midden/voorvoet landt. Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje, en volgens mij ook wel genoeg voor een beginner om een (type) schoen uit te kiezen. Voor die 45,- verwacht ik dan wel een uitgebreide analyse van looptechniek, maar of dat nou zin heeft bij iemand die net begint...?

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Krylinck schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:23:
[...]

Als de duurzaamheid van de Vaporfly wordt bepaald door de carbon plaat, zoals wordt gezegd, dan zal hetzelfde gelden voor de andere schoenen met een carbon plaat. Want het schuim gaat nog wel een tijdje langer mee.

Ik heb zelf een beetje het idee dat de bounce van de Vaporfly misschien al iets minder is geworden na de 70 km die ik er nu op heb gezet. Maar misschien is het gewenning aan het gevoel, dat kan ook zijn. Zeker omdat ik train op schoenen met grotendeels hetzelfde schuim.

Toch lekker om gisteren een 3km-PR te pakken :+ 9:29 op de weg is zeker wel okee :) en het toont dat er wat progressie is. Waren er maar wedstrijden!
Dat idd. Zelf heb ik ook het idee dat de duurzaamheid van de Vaporfly's ook wordt bepaald door de slijtage van de zolen. Als je vaak op de weg loopt zullen deze eerder slijten dan wanneer je alleen baanwerk doet. Al weet ik niet helemaal of een Vaporfly op de baan helemaal tot zijn recht komt.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden een paar keer op de Fyknit Racers gelopen, was ook een heerlijke schoen (ook voor dagelijks gebruik) en jammer dat Nike deze lijn niet meer heeft. Maar deze schoenen waren na 300km gewoon echt op. Zolen versleten, Flyknit kapot, en de demping was serieus minder.

3km in 9.29' in een serieus strakke tijd :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Appie76 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:29:
EUR 45,- voor een uitgebreide loopanalyse? Dat is dan neem ik aan meer dan alleen kijken welke schoenen je nodig hebt? Als ik hier een willekeurige speciaalzaak binnenloop, kijken ze of je supineert/(over)proneert, en misschien ook nog of je op je hak/midden/voorvoet landt. Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje, en volgens mij ook wel genoeg voor een beginner om een (type) schoen uit te kiezen. Voor die 45,- verwacht ik dan wel een uitgebreide analyse van looptechniek, maar of dat nou zin heeft bij iemand die net begint...?
Educated guess is dat het hier om Step One in Borne gaat. Ze kijken inderdaad iets verder zo wordt er o.a. gekeken naar de drukverdeling onder je voeten en de kromming van je voetboog en hebben ze de expertise in huis om op basis daarvan bijv. iets met zooltjes te kunnen doen. Maar een dergelijke prijs is natuurlijk vooral bedoeld om er voor te zorgen dat je daar ook je schoenen koopt, daar moeten ze het uiteindelijk van hebben (vandaar ook de 30 euro korting in dat geval). Daarnaast is bij alle volgende keren dat je er schoenen koopt de heranalyse gratis.

Ik ben in elk geval een tevreden klant van ze en ik geloof @Poekie ook :)

Overigens kan @TheDeuce ook naar NonStopRunning (vroeger Run2Day) in Hengelo. Daar is de loopanalyze ik dacht 20-25 euro als je er geen schoenen koopt en anders gratis. Daar heb ik ook prima service ervaren alleen is de analyse wat minder uitgebreid (maar prima).

[ Voor 14% gewijzigd door BastiaanN op 09-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bij Run2Day (arnhem/nijmegen) zit de loopanalyse volgens mij in de prijs als je de schoen koopt, heb er nooit extra voor betaald net als bij PKRun/Dodewaard.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 09-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Heuj, 25% korting bij Nike met promotiecode MEMBER25.
Helaas doen de Vapor, Alpha en Tempo Next niet mee, maar de Zoom Fly 3 wel! Voor 120 kon ik ze niet laten liggen, dus we gaan ze maar eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
@BastiaanN Gaat inderdaad om Step One in Borne, heb daar goede verhalen over gehoord en leuk om te horen dat ook jij positief bent.

@Appie76 Betreft een basisanalyse, maar is redelijk uitgebreid (EUR 15 wel waard en bij herhaalbezoeken is het gratis), zie: YouTube: Basisanalyse Step One

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:43
En de Rotterdam Marathon is verplaatst naar 24 oktober 2021.

Nog maar 347 dagen om goed getraind aan de start te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik denk niet dat het er ooit van gaat komen, de marathon. Ik heb in 2010 de halve gedaan, daar merkte ik al dat ik na een kilometer of 15,16 wel klaar was met de bezigheid. Blijkbaar dan toch te eentonig of zo. Maar misschien is het een kwestie van nog harder trainen en fanatiek genoeg worden.

Waar ik me wel weer wat meer in wil verdiepen is trail, lekker de natuur in.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:12
Hmm Marathon Rotterdam inderdaad afgelast.. Waar moet ik nu in januari voor gaan trainen..
Zat te kijken naar de Sallandtrail, maar die is nog totaal niet zeker en sowieso hebben de inschrijvingen van 2020 voorrang; wat logisch is.
Weet iemand een andere goede trail van 50km of langer in het voorjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:43
Martiveen schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:13:
Hier dezelfde vraag.
Denk niet dat er wat georganiseerd gaat worden in het voorjaar. Daarom heb ik me ook niet aangemeld voor de 60 van Texel.

Ik heb deze op mijn lijstje staan als opties voor de kerstvakantie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:12
@elastiek 60 van texel is wel aantrekkelijk. Denk dat ik me daar maar voor inschrijf voordat ie vol is. Als hij aan het einde van de maand word afgelast krijg je nog een groot deel van het geld terug en je inschrijving word niet vooruit geschoven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

s3n

Tazzios schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:53:
@Xaverius Mijn noxgears zijn gister avond binnen gekomen,.. net na het hardlopen. Nu de vraag ga ik deze middag lopen in het zonnetje of wacht ik tot het donker is? :P
Hoelang moest je wachten? De mijne is al 5 weken onderweg, laatste update uit de US was 3 weken terug.

In other news: gisteren een PR op de 10K gedaan in 45:48. Het voorjaar weinig gelopen door knieklachten. Wel met Crossfit door kunnen blijven gaan en daarmee goed mijn conditie op peil kunnen houden. Eerste halve marathon is ook al gelukt. Maar als ik voorlopig iedere week een 10-15k rondje zonder pijn kan blijven doen ben ik dik tevreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

Tazzios

..

@s3n
12 oktober bestelt.
laatste update T&T 15 oktober.
5 november binnen gekomen.

Ben mij nu wel aan het ergeren aan onzichtbare lopers; je weet wel, zoals ik er vorige week ook nog bij liep. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Die noxgear tracer is wel een briljant ding hoor, ik krijg "opeens" complimenten en/of lollige opmerkingen van medeweggebruikers als ik er mee rondloop. In de buitengebieden wissel ik wel van kleur, normaliter loop ik met groen of blauw licht maar in de donkere stukken heb ik liever rood (is wat minder fel in je gezicht).

Bij mij duurde het niet eens drie weken voordat het pakket op te halen was op het pakketpunt.

Vandaag was het prima loopweer, eigenlijk zou ik met mijn vrouw naar de Efteling gaan maar zoals iedereen weet was de Efteling dus dicht. Uiteindelijk heb ik maar mijn schoenen aangetrokken en een kleine 20 KM gelopen. Normaal gesproken ben ik niet zo van de langere loopjes maar eigenlijk ging het allemaal vanzelf deze ochtend. Toch wel een fijn gevoel zo dat de langere afstanden ook prima gaan :)

Overigens zoek ik nog steeds een excuus om de Endorphin Speed te bestellen :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

route99 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:43:
Bij Run2Day (arnhem/nijmegen) zit de loopanalyse volgens mij in de prijs als je de schoen koopt, heb er nooit extra voor betaald net als bij PKRun/Dodewaard.
Klopt, ik heb er in Arnhem ook nog nooit voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:16
vhal schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:21:
Die noxgear tracer is wel een briljant ding hoor, ik krijg "opeens" complimenten en/of lollige opmerkingen van medeweggebruikers als ik er mee rondloop.
Ik ben er zo tevreden mee dat ik er zelfs nog over kan twijfelen om er eentje uit Oostenrijk te bestellen als de usa route niet meer mogelijk is en deze kapot gaat. Dan maar een paar tientjes meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 13:09
TheDude84 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:01:
[...]

Klopt, ik heb er in Arnhem ook nog nooit voor betaald
Runx in Groningen doet het ook. Laatst ook eens gedaan, maar voelt toch weer als een kat in de zak. Ondanks dat ze best een uitgebreide analyse doen, ook een drukplaat hebben en je daar met verschillende schoenen over laten lopen. Topwinkel verder hoor!
1. Je bent niet warmgelopen. (ik loop koud eerst midvoet, bij warme spieren voorvoet)
2. Meten kost geld. Behalve bij aanschaf, dus je koopt sowieso een paar schoenen.
3. De schoenen die je dan koopt zijn de beste op die 10 meter die de test is, maar na 10km op de band lijken ze anders dan je had verwacht in de test.
4. In dit geval lijken de schoenen voor goed te werken op langzame snelheid (je kunt je basissnelheid niet testen op 10m in de winkel)

Ik heb dus een paar schoenen die (ik denk vanwege demping) het op de band en bij lagere snelh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 13:18
elastiek schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:40:
En de Rotterdam Marathon is verplaatst naar 24 oktober 2021.

Nog maar 347 dagen om goed getraind aan de start te staan...
Vervelend voor de andere Nederlandse najaarsmarathons. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
vhal schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:21:

Overigens zoek ik nog steeds een excuus om de Endorphin Speed te bestellen :X
Heb je dat nodig dan? Haha.

Leuk van die Noxgear trouwens. Misschien maar eens overwegen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:59

vhal

ಠ_ಠ

Krylinck schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:35:
[...]

Heb je dat nodig dan? Haha.
Eigenlijk niet maar voor die vlottere intervallen lijkt het mij wel een prettige schoen :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Roadman ik denk toch dat de marathons niet zullen klagen volgend jaar, mits alles doorgaat. Veel mensen zullen toch hun marathon waar ze voor trainden willen en gaan lopen, zeker met de enorme hoeveelheid evenementen die dit jaar geannuleerd zijn. Maar het is natuurlijk wel een groot evenement wat zeker een bepaalde allure heeft.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Vanavond weer een intervaltraining gedaan in pyramidevorm (0.5,1,1.5,2,2.5,3 min en weer omlaag) waarbij de rust constant 30 sec bleef. Ging erg lekker en was gelijk een leuke kans om de Petzl te proberen in het buitengebied.

Ik ben om. Een hoofdlamp is inderdaad een briljante manier om zelf een beetje zicht te krijgen. Lekker rustig licht dat niet heen en weer zwiept. Voel me overigens nog steeds een mijnwerker zodra ik hem opzet maar dat ding is zo licht dat je na een paar minuten bent vergeten dat je hem op hebt :p Op 100 lumen heb ik genoeg licht om goed te zien waar ik loop op de weg bij een gebrek aan straatverlichting zolang de route maar bekend is. Op de hoogste stand (450 lumen) valt er ook prima mee te navigeren.

Nu mezelf alleen nog even aanwennen dat ik het ding helemaal omlaag richt of mijn hand er even voor houdt zodra er tegenliggers aankomen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
vhal schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:46:
[...]

Eigenlijk niet maar voor die vlottere intervallen lijkt het mij wel een prettige schoen :P
Ik doelde eigenlijk op het excuus, niet op de schoenen :+

Semi-related... ik heb soms echt moeite om de Pegasus Turbo 2's van de Vaporflies te onderscheiden als ik tempo's draai... Beetje bounce, veel snelheid. Dus heb nog maar een paar besteld :p

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:13

Fisico

by Fabian

Roadman schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:12:
[...]

Vervelend voor de andere Nederlandse najaarsmarathons. :/
Ik weet niet of er veel mensen een voorjaars- en najaarsmarathon lopen. Ik ga denk ik toch voor Amsterdam een week eerder omdat ik daar nog wat recht te zetten heb. Al zou dit de enige keer zijn dat ik Rotterdam kan lopen, want normaal vind ik een voorjaarsmarathon te vroeg in het jaar.

Ik maak mij het meeste zorgen om de marathon van Utrecht, na de problemen met de route in 2019 en het niet doorgaan in 2020 en dus inmiddels twee keer gratis mensen in 2021 moeten laten lopen, denk dat die wel eens voorbij kan zijn.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:26:
[...]

Ik doelde eigenlijk op het excuus, niet op de schoenen :+

Semi-related... ik heb soms echt moeite om de Pegasus Turbo 2's van de Vaporflies te onderscheiden als ik tempo's draai... Beetje bounce, veel snelheid. Dus heb nog maar een paar besteld :p
Serieus? Die schoenen vind ik echt totaal verschillend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Gisteren weer lekker getraind, maar na het douchen een wat vreemde pijn bij het afrollen van mijn voet, de pijn zat een paar centimeter boven mijn enkel op/rond het kuitbeen. Het doet me wat denken aan de (korte) blessure die ik in juli op vakantie heb gehad, maar even kijken wat het vandaag en morgen doet en anders schuiven we de eerstvolgende training gewoon een paar dagen op. Op vakantie kon ik er overigens prima mee hardlopen, maar daarna had ik vaak (meer) last. Tijdens een baantraining heb ik het er toen, zonder aanleiding, "uit" gelopen. Wel balen, want het gaat nu heel erg goed met lopen verder.

Ik heb gisteren een wat vervelende route gehad, met wegen die bol staan, waardoor mijn voeten ongelijk werden geplaatst. Ik vermoed dat ik onvoldoende heb gewisseld van de ene naar de andere kant, of dat ik net ergens een verkeerd beweging heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
The Grand Slam schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:10:
[...]

Runx in Groningen doet het ook. Laatst ook eens gedaan, maar voelt toch weer als een kat in de zak. Ondanks dat ze best een uitgebreide analyse doen, ook een drukplaat hebben en je daar met verschillende schoenen over laten lopen. Topwinkel verder hoor!
1. Je bent niet warmgelopen. (ik loop koud eerst midvoet, bij warme spieren voorvoet)
2. Meten kost geld. Behalve bij aanschaf, dus je koopt sowieso een paar schoenen.
3. De schoenen die je dan koopt zijn de beste op die 10 meter die de test is, maar na 10km op de band lijken ze anders dan je had verwacht in de test.
4. In dit geval lijken de schoenen voor goed te werken op langzame snelheid (je kunt je basissnelheid niet testen op 10m in de winkel)

Ik heb dus een paar schoenen die (ik denk vanwege demping) het op de band en bij lagere snelh
Ben een tijdje geleden met m'n vrouw bij de RunX in Apeldoorn geweest, maar zij mocht ook gerust even een stukje buiten lopen met de schoenen. Ze is uiteindelijk naar huis gegaan met de New Balance 880v10 trouwens.
Zelf kom ik er niet meer voor schoenen, want ze verkopen geen Nike.

Jaren geleden heb ik me trouwens Asics GT-2000 aan laten smeren meten bij Run2Day in Apeldoorn (bestaat niet meer), want hij zag toch een klein beetje overpronatie. Daar heb ik lang op gelopen, maar ik ben op gegeven moment zelf, eigenwijs als ik ben, overgestapt op neutrale schoenen. Eerst wat lopen klooien met inlegzooltjes, maar dat was hem ook niet en nu loop ik al tijden zonder klachten op neutrale schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Wel leuk die berichten van Trenara, alleen volgens mij luister ik niet zo goed :) en waar baseert hij het in zwart trainen op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0GTKcvFSZa0XToIh1_wrdEVLFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3XxQ8FGcRFO0AVJheB2AOHLs.jpg?f=user_large

Verder gisteren de Boston 9 schoenen is uitgetest, maar ze zijn toch wel wat anders de de Boston 8, de zool komt vrij overeen maar de rest is veel minimalistischer en voelt minder degelijk aan als de Boston 8. Je kijkt er letterlijk dwars doorheen :) maar ze lopen prima, maar denk dat ze minder lang mee gaan dan de Boston 8.

[ Voor 35% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-11-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
InZane schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:19:
[...]
Jaren geleden heb ik me trouwens Asics GT-2000 aan laten smeren meten bij Run2Day in Apeldoorn (bestaat niet meer), want hij zag toch een klein beetje overpronatie. Daar heb ik lang op gelopen, maar ik ben op gegeven moment zelf, eigenwijs als ik ben, overgestapt op neutrale schoenen. Eerst wat lopen klooien met inlegzooltjes, maar dat was hem ook niet en nu loop ik al tijden zonder klachten op neutrale schoenen.
Misschien zit je wel een beetje op de grens van wat onder overpronatie valt en wat niet. Daar zit ik zelf namelijk ook. Bij mijn eerste paar hardloopschoenen hebben ze mij een neutraal paar schoenen verkocht (Gel Pursue 4) en bij mijn laatste analyse (andere winkel) twijfelden ze erg of ze me nu een neutrale schoen of een anti-pronatieschoen moesten aanraden. Uiteindelijk bleek dat bij mij erg af te hangen van welke schoen ik aanhad. Sommige neutrale schoenen, waaronder de pursue serie kon ik prima op lopen maar andere neutrale schoenen gaven mij nét te weinig steun. Inmiddels wissel ik mijn loopjes af tussen bovengenoemde neutrale schoen en een Brooks anti-pronatie schoen (Adrenaline GTS).

Beide lopen prima voor mij :)
Tinusvolkel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:53:
Wel leuk die berichten van Trenara, alleen volgens mij luister ik niet zo goed :) en waar baseert hij het in zwart trainen op?
In het zwart trainen bedoelen ze volgens mij mee dat je zelf een training doet op een dag dat er door Trenara niets gepland was/is.

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanN op 10-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

Tazzios

..

Eerder trainen zonder het met Trenara te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
Slickk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:55:
Ik heb sinds een maand of anderhalf het hardlopen weer opgepakt. In de sportschool altijd wel 10 minuutjes op de loopband op aardig tempo, dus qua basisconditie zat het wel goed.

Uit enthousiasme een paar nieuwe schoenen gekocht (Nike Pegasus 37 shield) want m'n 10 jaar oude Asics waren toch wel op.

Nu loop ik altijd 8-11km, rond de 4m30s per km. Ik wil graag opbouwen qua kilometers, maar heb na de tijd altijd wel last van m'n kuitspieren. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit door de schoenen komt of omdat m'n conditie 'beter' is dan m'n spieren.

Heeft iemand nog tips of is het gewoon doorzetten? Ik loop eigenlijk alleen maar op asfalt en qua routes kan ik ook niet heel veel anders helaas. Het is niet per se pijn, maar ik ben nu wat terughoudend om de afstand op te schroeven.
Eigenlijk geen last meer van m'n kuitspieren, puur na het lopen zelf wat vermoeide benen maar dat mag ook wel. Andere pijntjes waar ik een paar maanden last van had zijn er ook niet meer, dat is mooi.

Zaterdag ging m'n eerste kilometer sneller dan verwacht, dat doorgezet en de tweede liep ik ineens in 4 minuten (o.a. omdat ik andere lopers in moest halen tussen fietsers door op een fietspad :P). Ik was wel benieuwd of het zou lukken om gemiddeld op 4:10 uit te komen en uiteindelijk 10km gelopen in 41:33 (4:08 gem). Gisteren zat ik ook op 4:16 zonder al te veel moeite. Waarom het nu opeens sneller gaat weet ik niet, misschien meer gewend aan de nieuwe schoenen en het lukt me beter om op hoger tempo consistent te lopen waarbij m'n ademhaling ook 'rustig' blijft.

Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel ik nog 'kan' en over heb, daarom ben ik aan het kijken naar een Apple Watch om daar meer mee te doen. Die wil ik gebruiken om meer te trainen op basis van m'n hartslag. AW is misschien niet het meest nauwkeurig, maar denk goed genoeg voor mij en biedt ook wat andere voordelen om die dagelijks te dragen ipv een andere sport watch (en ja, ik zit al een tijdje comfortabel 'klem' in het Apple ecosysteem).

Heb het topic wat doorgezocht en zag al tips voor bepaalde apps, zoals WorkOutdoors, TrainAsOne, en HealthFit. Helpen deze ook bij het opzetten/ondersteunen van een trainingsschema, bijv met intervallen? Het enige wat ik doe tot nu toe is hetzelfde 10km rondje lopen en wil met jullie tips door variatie aan te brengen m'n conditie meer verbeteren (en het leuk te houden). Doel is vooral om meer kilometers te lopen, op een lager tempo.

Ben ook paar weken geleden overgestapt van RunKeeper naar Strava. De iPhone app is een stuk nauwkeuriger, zodra ik stil sta stopt de activiteit vrijwel direct waar dat bij RunKeeper wel een paar seconden kan duren. Ook zijn er blijkbaar veel meer vrienden actief dan ik had verwacht, maakt het ook een stuk leuker. :)

De twee links naar hardloopschema's in de OP werken trouwens niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:14:
[...]

Eigenlijk geen last meer van m'n kuitspieren, puur na het lopen zelf wat vermoeide benen maar dat mag ook wel. Andere pijntjes waar ik een paar maanden last van had zijn er ook niet meer, dat is mooi.
Mooi dat de pijntjes weg zijn, maar vermoeide benen hebben hoeft niet elke loopje ;)
Zaterdag ging m'n eerste kilometer sneller dan verwacht, dat doorgezet en de tweede liep ik ineens in 4 minuten (o.a. omdat ik andere lopers in moest halen tussen fietsers door op een fietspad :P). Ik was wel benieuwd of het zou lukken om gemiddeld op 4:10 uit te komen en uiteindelijk 10km gelopen in 41:33 (4:08 gem). Gisteren zat ik ook op 4:16 zonder al te veel moeite. Waarom het nu opeens sneller gaat weet ik niet, misschien meer gewend aan de nieuwe schoenen en het lukt me beter om op hoger tempo consistent te lopen waarbij m'n ademhaling ook 'rustig' blijft.
Lekker tempo (y) maar om nu 2 tempo loopjes te doen in 3 dagen is volgens mij niet heel verstandig...
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel ik nog 'kan' en over heb, daarom ben ik aan het kijken naar een Apple Watch om daar meer mee te doen. Die wil ik gebruiken om meer te trainen op basis van m'n hartslag. AW is misschien niet het meest nauwkeurig, maar denk goed genoeg voor mij en biedt ook wat andere voordelen om die dagelijks te dragen ipv een andere sport watch (en ja, ik zit al een tijdje comfortabel 'klem' in het Apple ecosysteem).

Heb het topic wat doorgezocht en zag al tips voor bepaalde apps, zoals WorkOutdoors, TrainAsOne, en HealthFit. Helpen deze ook bij het opzetten/ondersteunen van een trainingsschema, bijv met intervallen? Het enige wat ik doe tot nu toe is hetzelfde 10km rondje lopen en wil met jullie tips door variatie aan te brengen m'n conditie meer verbeteren (en het leuk te houden). Doel is vooral om meer kilometers te lopen, op een lager tempo.
Hier een tevreden Apple watch gebruiker, alleen je hebt de apps die je noemt wel nodig :)
Met trainingsschema's heb ik geen ervaring, maar je kan met Workoutdoors hele uitbebreide interval trainingen samen stellen waar je nog custom screens kan maken per interval stap (dus in je rust tijd de max hartslag van de vorige interval bekijken), ook werkt de kaart ook prima, hiermee bijvoorbeeld nog prima genavigeerd tijdens m'n laatste trail tochtje.

HealthFit is idd wel makkelijk om te syncen naar bijvoorbeeld strava, runalyzer, icloud, google sheets...
Ben ook paar weken geleden overgestapt van RunKeeper naar Strava. De iPhone app is een stuk nauwkeuriger, zodra ik stil sta stopt de activiteit vrijwel direct waar dat bij RunKeeper wel een paar seconden kan duren. Ook zijn er blijkbaar veel meer vrienden actief dan ik had verwacht, maakt het ook een stuk leuker. :)

De twee links naar hardloopschema's in de OP werken trouwens niet meer.
De strava app heb ik zelf nooit gebruikt om te loggen ook op de watch zelf niet.
Maar ben wel heel gevoelig voor de sociale druk van stava :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Grand Slam
Tinusvolkel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:53:

[Afbeelding]
Foute kledingkeuze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:32:
[...]

Mooi dat de pijntjes weg zijn, maar vermoeide benen hebben hoeft niet elke loopje ;)

[...]

Lekker tempo (y) maar om nu 2 tempo loopjes te doen in 3 dagen is volgens mij niet heel verstandig...

[...]

Hier een tevreden Apple watch gebruiker, alleen je hebt de apps die je noemt wel nodig :)
Met trainingsschema's heb ik geen ervaring, maar je kan met Workoutdoors hele uitbebreide interval trainingen samen stellen waar je nog custom screens kan maken per interval stap (dus in je rust tijd de max hartslag van de vorige interval bekijken), ook werkt de kaart ook prima, hiermee bijvoorbeeld nog prima genavigeerd tijdens m'n laatste trail tochtje.

HealthFit is idd wel makkelijk om te syncen naar bijvoorbeeld strava, runalyzer, icloud, google sheets...

[...]

De strava app heb ik zelf nooit gebruikt om te loggen ook op de watch zelf niet.
Maar ben wel heel gevoelig voor de sociale druk van stava :)
Thanks! Goed om te horen dat de Apple watch prima werkt hiervoor. Juist omdat ik nu alleen maar bekend ben met een soort van tempolopen (3x per week 10km lopen op eenzelfde oranje zone tempo), wil ik dus een watch zodat ik kan kijken naar hartslagzones en daarmee aan de slag kan gaan.

De sociale druk van Strava geeft wel een kleine motivatieboost om zelfs bij slecht weer op pad te gaan.

Ik heb gisteren ook een paar keer onverwachts voorrang gekregen van automobilisten die volgens mij wel waardeerden dat ik een vest met LED lichtjes aan had. Of puur uit medelijden omdat het regende. :+ Niet dat mij dat veel uitmaakt, maar vond het wel leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Grand Slam
[...]

Ik heb een tijdje trainingpeaks gebruikt. Heeft behoorlijk veel tools voor analyse, maar ook interessant voor de opbouw van fitheid. Ik heb hem 5 jaar gehad en je ziet echt een opbouw van resultaten.
Ook veel trainingschemas en zelfs mogelijk om een privé coach te nemen die je kan helpen bij je doelen. (let op, kost geld)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

De qucik win om gevarieerd te trainen die net zoveel of iets duurder is dan Trainingpeaks e.d. is lid te worden van een loopgroep of atletiekvereniging in je buurt. Bij mijn cluppie is het ca 150 euro per jaar incl 22.50 euro voor de wedstrijdlicentie.
Gratis: De sociale contacten...

Veel mensen komen met de app van hun sport watch al een heel end. Wil je meer zul je ook zelf meer energie in de kennis van fysiologie/trainingsleer/biomechanica "moeten" (=willen...) steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ik ben een paar jaar lid geweest van een atletiekvereniging, was inderdaad heel nuttig. Maar ik heb teveel andere dingen te doen om dat nu wekelijks op een vast tijdstip te doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zijn ook wel wat trainers waarmee je op afstand kunt trainen op hun schema icm jouw wensen.
Prijs vaak rond 15 euro p/m.
Een enkele keer is er 1x per maand een gezamenlijke training (als het ivm corona mag)
Effe Googlen, want het verandert nog wel een dat iemand stopt en er een ander bij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40
Martiveen schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:13:
Cretes de Spa, 55km. Heb die al een aantal keer gelopen en is iedere keer weer prima georganiseerd. Hopelijk kunnen we tegen die tijd weer normaal naar Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
f u c k

Sorry, maar dat moest even... Ik heb te vaak achter elkaar getraind op m'n Pegasus Turbo's. Die schoenen gebruik ik om m'n knieën te ontzien en ze lopen gewoon ontzettend lekker. Maarrrrr.... Ze hebben ook een hele harde hielcap waardoor de aanhechtingen van mijn achillespezen nogal schuren. Dat heeft nu geleid tot een slijmbeursontsteking rechts.

Ik heb sowieso een verhoogde kans op een Haglundse exostose vanwege een hoge voetrug en genetische belasting, aangezien mijn pa aan beide kanten is geopereerd. Ik wil hier dus zsm vanaf. Ben direct aan de ontstekingsremmers gegaan.

Mogelijk helpt het inzetten van een stukje foam aan de bovenkant van het hielstuk in de schoen. Morgen neem ik direct contact op met een orthopedisch schoenmaker. Ik wilde de 100 km aantikken deze week, maar ik ga morgen maar geen duurloop doen. Dat lijkt me het stomste wat ik nu zou kunnen doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Krylinck schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:22:
f u c k

Sorry, maar dat moest even... Ik heb te vaak achter elkaar getraind op m'n Pegasus Turbo's. Die schoenen gebruik ik om m'n knieën te ontzien en ze lopen gewoon ontzettend lekker. Maarrrrr.... Ze hebben ook een hele harde hielcap waardoor de aanhechtingen van mijn achillespezen nogal schuren. Dat heeft nu geleid tot een slijmbeursontsteking rechts.

Ik heb sowieso een verhoogde kans op een Haglundse exostose vanwege een hoge voetrug en genetische belasting, aangezien mijn pa aan beide kanten is geopereerd. Ik wil hier dus zsm vanaf. Ben direct aan de ontstekingsremmers gegaan.

Mogelijk helpt het inzetten van een stukje foam aan de bovenkant van het hielstuk in de schoen. Morgen neem ik direct contact op met een orthopedisch schoenmaker. Ik wilde de 100 km aantikken deze week, maar ik ga morgen maar geen duurloop doen. Dat lijkt me het stomste wat ik nu zou kunnen doen.
Die Haglundse exostose moest ik even googlen hoor :+

Maar balen zeg.. veel beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Man, dat is wel een tegenvaller. Beterschap, en ik snap je drang om die 100 km aan te tikken.

Ik ben gisteren zoals inmiddels gebruikelijk hardlopend heen en weer geweest naar bootcamp, maar dat is 2 dagen na die speedmars toch wel een heel stuk zwaarder dan normaal. Ik kwam helemaal gesloopt thuis.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:54

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Krylinck schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:22:
f u c k

Balen.

Licht off-topic vraagje: Heb jij dan ook dat je gaten in de hielen van je schoenen loopt?
Bij mijn huidige speelt het niet, maar ik heb al een aantal keer gehad dat op de drukpunten de binnenkant helemaal weg is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

m-vw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:36:
[...]

Balen.

Licht off-topic vraagje: Heb jij dan ook dat je gaten in de hielen van je schoenen loopt?
Bij mijn huidige speelt het niet, maar ik heb al een aantal keer gehad dat op de drukpunten de binnenkant helemaal weg is.
Dat heb ik eigenlijk alleen met Asics. Wel erg jammer, want los daarvan vind ik het fijne schoenen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een lekkere training gehad. Was voor een interval 12x 400 met 200 herstel onderweg. Ben rond een uur of half 8 naar buiten gegaan en het was echt superrustig op straat. Een paar voetgangers en andere hardlopers tegengekomen. Tijdens het intervallen gelachen met (onbekende) wandelaars.

Om niet te veel afstand te overbruggen en om op de verlichte paden te blijven liep ik 400m, draaide dan om voor 200m herstel, weer om een herhaling van 400m etc. Op de dijk ging ik 2 wandelaars op tempo voorbij, daarna tijdens mijn herstel dribbelde ik ze weer tegemoet, een paar meter verder moest ik weer omdraaien om ze weer op tempo voorbij te gaan.

Met wandelaars is dit nog wel prima, maar in het eerste gedeelte van de training had ik dit ook met een meid die aan het hardlopen was. Dan voel ik me toch iets meer opgelaten moet ik eerlijk zijn. Vooral omdat je ziet dat iemand het echt zwaar heeft, dat zie je aan de pasfrequentie, houding, hoor je aan de ademhaling. Die ben ik op dezelfde mannier een paar keer voorbij gelopen, niet expres overigens. Als je op dribbeltempo bijna een gelijk tempo hebt en vervolgens op tempo voorbij knalt dan voelt dat toch een beetje ongemakkelijk :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat

als je serieus op hartslag wil trainen en je bent aan het werken aan je snelheid, dan ga je weinig nut hebben met een apple watch of polsmeting in welke vorm dan ook. De verschillen die worden gemeten dan ten opzichte van borstbandmeting, zijn stevig. (als ik kijk naar mijn fenix 6 wat ik gebruik: de polsmeting krijg ik helemaal over de zeik als ik korte intervallen doe, als het horloge niet strak om mijn pols zit (wat irritant is met duurlopen), je zweet heeft dan ook nog impact op hoe goed het ding meet en er lijkt nogal wat vertraging te zijn in het moment dat je hartslag al aan het dalen is).

Overweeg anders om voor de instapmodellen van Garmin of Polar te gaan, samen met een borstband. Voor Garmin is misschien een voordeel dat ze behoorlijk goede trainingsschema's hebben die je netjes via je horloge kunt gebruiken (piepjes en *bzzzts* als je iets moet doen, vooral met intervallen fijn omdat je je dan helemaal kunt focussen op wat belangrijk is: niet sterven tijdens de interval :P ).

Zal zit ik ondertussen in week 3 met Coach Greg! De eerste pijntjes beginnen de kop op te duiken omdat ik natuurlijk niet echt gewend ben aan de lading snelheidswerk, maar het tempo wat ik kan volhouden is aardig omhoog aan het gaan. De trainingen doen me ook goed opgebouwd voor: er is veel focus op intervals in allerlei vormen, duurloop natuurlijk en zelfs nog techniek (korte sprints, cadance enz.).

Ik weet nog niet helemaal zeker of mijn doel (HM sub 1:40, mijn huidige snelste tijd is een 2:10 al heb ik nooit serieus op tempo een HM gedaan) haalbaar is eind januari, maar gezien er aardig wat time on feet is ook, is het ook redelijk bruikbaar om door te stomen naar een volgende uitdaging, vooral omdat mijn vo2max toch een optater heeft gekregen na mijn 100K en nog wat griep.

[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 11-11-2020 09:33 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
polthemol schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:25:
[...]

als je serieus op hartslag wil trainen en je bent aan het werken aan je snelheid, dan ga je weinig nut hebben met een apple watch of polsmeting in welke vorm dan ook. De verschillen die worden gemeten dan ten opzichte van borstbandmeting, zijn stevig.

Overweeg anders om voor de instapmodellen van Garmin of Polar te gaan, samen met een borstband.
Side note: Een Bluetooth borstband werkt ook op een Apple watch, heb door de bovenstaande reden eigenlijk altijd een band om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:28:
[...]

Side note: Een Bluetooth borstband werkt ook op een Apple watch, heb door de bovenstaande reden eigenlijk altijd een band om.
ah dat zou het oplossen dan natuurlijk, weer iets geleerd ^^

Borstband lijkt me in ieder geval key als je serieus met hartslag/zonetrainingen wil werken. Symbolisch meten zet geen zoden aan de dijk :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

polthemol schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:31:
[...]

ah dat zou het oplossen dan natuurlijk, weer iets geleerd ^^

Borstband lijkt me in ieder geval key als je serieus met hartslag/zonetrainingen wil werken. Symbolisch meten zet geen zoden aan de dijk :P
Dit onderwerp is hier al heel vaak besproken idd. Conclusie is eigenlijk; wil je hartslag bijhouden om een beetje te kijken wat je doet en ga je eigenlijk alleen duurlopen. dan is pols ok'ish.
Ga je serieus trainen, interval, snelheid, heuveltraining etc dan kom je met een polsmeting niet goed weg. Die dingen reageren te traag. Borstband is dan gewoon een must :)

oe, zie dat ik promotie heb gemaakt, hail to the emperor

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 11-11-2020 09:43 ]

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
Met een kleine in huis van bijna 7 maanden, is het lastig om regelmatig en wat langer te lopen, maar met 2 tot 3 loopjes in de week als het uitkomt thuis, gaat dat eigenlijk best goed. Je moet vooral niet willen vasthouden aan een schema, vaste loopdagen of denken dat je je niveau kunt vasthouden 8)

Nu heb ik gister iets cools besteld waar ik erg naar uitkijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMuOQikD-cWCQLFpoNQ88dYHv8M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCH8MlIwoXQx7xTwNlqZ98k2.jpg?f=fotoalbum_medium
(showmodel, maakt het iets draaglijker, die krengen zijn niet goedkoop..)

"Joggen" met de kleine, kan niet wachten om het uit te proberen, hopelijk vindt 'ie het leuk. Gewoon wandelen in de kinderwagen is zowiezo altijd helemaal prima, nooit enig protest. Tot een jaar of 3 zou hij erin moeten kunnen..

PS. Ik liep een keer de halve bij de Singelloop in Breda, ik ging voor ongeveer 1:35 eindtijd en vond dat ik goed bezig was onderweg, word ik ingehaald door een papa met zo'n kar, dan voel je je weer iets minder 'atleet' :)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
[...]
Balen.

Ja, dat gebeurde wel eens bij m'n Asics. Maar met de Nikes mis ik gewoon support in de hiel, want daar zit überhaupt geen cushioning. Enkel een harde kap.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
polthemol schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:25:
[...]

als je serieus op hartslag wil trainen en je bent aan het werken aan je snelheid, dan ga je weinig nut hebben met een apple watch of polsmeting in welke vorm dan ook. De verschillen die worden gemeten dan ten opzichte van borstbandmeting, zijn stevig. (als ik kijk naar mijn fenix 6 wat ik gebruik: de polsmeting krijg ik helemaal over de zeik als ik korte intervallen doe, als het horloge niet strak om mijn pols zit (wat irritant is met duurlopen), je zweet heeft dan ook nog impact op hoe goed het ding meet en er lijkt nogal wat vertraging te zijn in het moment dat je hartslag al aan het dalen is).

Overweeg anders om voor de instapmodellen van Garmin of Polar te gaan, samen met een borstband. Voor Garmin is misschien een voordeel dat ze behoorlijk goede trainingsschema's hebben die je netjes via je horloge kunt gebruiken (piepjes en *bzzzts* als je iets moet doen, vooral met intervallen fijn omdat je je dan helemaal kunt focussen op wat belangrijk is: niet sterven tijdens de interval :P ).

Zal zit ik ondertussen in week 3 met Coach Greg! De eerste pijntjes beginnen de kop op te duiken omdat ik natuurlijk niet echt gewend ben aan de lading snelheidswerk, maar het tempo wat ik kan volhouden is aardig omhoog aan het gaan. De trainingen doen me ook goed opgebouwd voor: er is veel focus op intervals in allerlei vormen, duurloop natuurlijk en zelfs nog techniek (korte sprints, cadance enz.).

Ik weet nog niet helemaal zeker of mijn doel (HM sub 1:40, mijn huidige snelste tijd is een 2:10 al heb ik nooit serieus op tempo een HM gedaan) haalbaar is eind januari, maar gezien er aardig wat time on feet is ook, is het ook redelijk bruikbaar om door te stomen naar een volgende uitdaging, vooral omdat mijn vo2max toch een optater heeft gekregen na mijn 100K en nog wat griep.
Tinusvolkel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:28:
[...]

Klopt, daarom vroeg ik hier ook hoe de ervaringen waren. Nu heb ik totaal geen info en iets van hartslag-info is al meer dan niks.

Via een snelle zoektocht zijn er ook genoeg banden te vinden die via bluetooth te verbinden zijn. Weet je toevallig of oordopjes via bluetooth dan nog steeds werken, dus dat er twee apparaten tegelijk verbonden zijn?

Er zit geen haast achter dus ik wacht sowieso nog even tot mogelijke prijsdaling bij Black Friday. Dan ook maar eens kijken naar wat hardloopkleding voor de winter. T-shirt en korte broek gaat nu nog net. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 11-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:24:
[...]

[...]

Klopt, daarom vroeg ik hier ook hoe de ervaringen waren. Nu heb ik totaal geen info en iets van hartslag-info is al meer dan niks.

Via een snelle zoektocht zijn er ook genoeg banden te vinden die via bluetooth te verbinden zijn. Weet je toevallig of oordopjes via bluetooth dan nog steeds werken, dus dat er twee apparaten tegelijk verbonden zijn?
Yep gebruik hier een 4iiii viiiiva hrm en aftershocks aeroplex tegelijkertijd.
Speel wel muziek / podcast van de watch af omdat ik de verbinding met de iphone uitzet om de GPS van de watch te forceren, aangezien die beter bereik heeft dan die iphone die bijvoorbeeld achter een flesje water zit. Dit is helaas nog steeds niet op een fatsoenlijke manier in te stellen.... en wat mij betreft ook het grootste nadeel van de watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Overigens heeft de Watch 6 blijkbaar nog de beste optische hartslagmeting, als ik naar de artikelen van DCrainmaker kijk. Komt overeen met mijn eigen ervaringen.

Even zonder te vergelijken met andere oplossingen dus.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:48:
Overigens heeft de Watch 6 blijkbaar nog de beste optische hartslagmeting, als ik naar de artikelen van DCrainmaker kijk. Komt overeen met mijn eigen ervaringen.

Even zonder te vergelijken met andere oplossingen dus.
Afgelopen maandag even zonder band gelopen, en mijn series 4 pakte hem best goed, maar je ziet wel dat bij een km 3 dat de hartslag een stuk trager oploopt dan bijvoorbeeld bij deze interval met hartslagband.
Verder maak ik toch te vaak mee dat ie hem vooral bij kouder weer niet goed pakt en ben dan aan het pielen om de horlogeband strakker te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-11-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02:58
[...]

Balen.

Heb exact hetzelfde met mijn schoenen, heel vreemd, heb zelf namelijk het idee dat ze een halve maat te groot zijn waardoor ik te veel kan bewegen in mijn schoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:35:
[...]

oe, zie dat ik promotie heb gemaakt, hail to the emperor
Feli :9B

Hoe is het met @Poekie? Gaat het weer een beetje de goede kant op?
Want ik loop je in de nek te hijgen qua karmabadge... al denk ik dat je wel andere dingen aan je hoofd hebt..

Alleen mocht ik je inhalen dan voelt het een beetje zo als in het volgende filmpje.
[YouTube: El gesto de un atleta con un rival antes de llegar a la meta que recorre el mundo]

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
estorino schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:37:
Met een kleine in huis van bijna 7 maanden, is het lastig om regelmatig en wat langer te lopen, maar met 2 tot 3 loopjes in de week als het uitkomt thuis, gaat dat eigenlijk best goed. Je moet vooral niet willen vasthouden aan een schema, vaste loopdagen of denken dat je je niveau kunt vasthouden 8)

Nu heb ik gister iets cools besteld waar ik erg naar uitkijk:
[Afbeelding]
(showmodel, maakt het iets draaglijker, die krengen zijn niet goedkoop..)

"Joggen" met de kleine, kan niet wachten om het uit te proberen, hopelijk vindt 'ie het leuk. Gewoon wandelen in de kinderwagen is zowiezo altijd helemaal prima, nooit enig protest. Tot een jaar of 3 zou hij erin moeten kunnen :D

PS. Ik liep een keer de halve bij de Singelloop in Breda, ik ging voor ongeveer 1:35 eindtijd en vond dat ik goed bezig was onderweg, word ik ingehaald door een papa met zo'n kar, dan voel je je weer iets minder 'atleet' :)
Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik heb wel een enkele keer met onze dochter in de kinderwagen hardgelopen die vond het helemaal super. Grijns van oor tot oor. Iedereen die je passeert moet dan ook wel glimlachen. :)

Grootste nadeel aan joggen met een buggy vind ik dat je je armen niet kunt gebruiken, dat vond ik persoonlijk echt niet lekker lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Nou, de bezorger kwam net mijn bestelde Zoom Fly 3's brengen. Mooi op tijd, want Nike riep in eerste instantie dat ze pas 14 november zouden komen. Eerste indruk is.. even heel wat anders dan mijn Pegasusjes. Lijken wel sokken joh.
Ik ga ze geloof ik maar meteen meenemen met m'n rondje hardlopen straks. Zeer benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:17

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend na een vroege presentatie de auto ingestapt en naar Veenendaal gereden voor dit rondje. Mooie afwisselende route, beetje zand, beetje hei, beetje bos, beetje heuvel, heerlijk. Vooral het stuk bij de Elsterberg is erg mooi. Deze ga ik nog wel eens een keer lopen denk ik!

Sowieso gaat het weer redelijk goed met lopen de laatste tijd. Ben meer aan het crosstrainen, sowieso vaker sporten: fietsen, wandelen, zwemmen (maar nu even niet), pilates en 3x per week lopen en dat begint langzaam zijn vruchten af te werpen. Grootste valkuil is te snel te veel willen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
sebasd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:03:
Vanochtend na een vroege presentatie de auto ingestapt en naar Veenendaal gereden voor dit rondje. Mooie afwisselende route, beetje zand, beetje hei, beetje bos, beetje heuvel, heerlijk. Vooral het stuk bij de Elsterberg is erg mooi. Deze ga ik nog wel eens een keer lopen denk ik!

Sowieso gaat het weer redelijk goed met lopen de laatste tijd. Ben meer aan het crosstrainen, sowieso vaker sporten: fietsen, wandelen, zwemmen (maar nu even niet), pilates en 3x per week lopen en dat begint langzaam zijn vruchten af te werpen. Grootste valkuil is te snel te veel willen..
Mocht je het lopen van dit soort uitgezette rondjes leuk vinden, kan ik deze ook zeker aanbevelen. Parkeren op de Bergweg is het makkelijkst. Net ander startpunt en meer hoogteverschil.
Er liggen hier in het gebied diverse rondjes die je redelijk aan elkaar kan lussen. Ikzelf dwaal meestal een beetje rond zonder al te veel plan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:17

sebasd

loopt op espresso

Roozzz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:59:
[...]

Mocht je het lopen van dit soort uitgezette rondjes leuk vinden, kan ik deze ook zeker aanbevelen. Parkeren op de Bergweg is het makkelijkst. Net ander startpunt en meer hoogteverschil.
Er liggen hier in het gebied diverse rondjes die je redelijk aan elkaar kan lussen. Ikzelf dwaal meestal een beetje rond zonder al te veel plan :)
Niet per se leuk maar vooral lekker makkelijk.. Ik loop zonder gadgets en zo en dan helpen uitgezette routes wel in een omgeving die ik niet zo goed ken. Dank voor de suggestie! Die ga ik vast ook een keer lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Pittige training afgewerkt vanavond: 4x1400m met korte rust van 200m. Het doeltempo was 4:11 min/km maar dat zat er niet echt in vanavond. Was misschien vooral een mentale kwestie om er niet doorheen te lopen. Ach, je hebt soms van die dagen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Vandaag zo'n training op het programma waarbij ik vooraf behoorlijk wat vraagtekens had hoe dat zou gaan. De laatste keer dat ik 8x800m (400 rust) heb gedaan is toch al heel wat jaren geleden namelijk... Streeftempo was 3:50-3:55/km. Uiteindelijk alle 8 tussen de 3:03 en 3:09 gedaan (3:06 gemiddeld ~3:53/km), waarbij de 3:09 wat geflatteerd is want ik moest even rustig aan doen om een auto voor te laten gaan.

Stiekem superblij dat deze training zo soepel ging, het hardlopen begint echt weer ergens op te lijken :*) (en weer een puntje gesprokkeld op de VO2 max aldus Garmin :+ )

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:33:
Vandaag zo'n training op het programma waarbij ik vooraf behoorlijk wat vraagtekens had hoe dat zou gaan. De laatste keer dat ik 8x800m (400 rust) heb gedaan is toch al heel wat jaren geleden namelijk... Streeftempo was 3:50-3:55/km. Uiteindelijk alle 8 tussen de 3:03 en 3:09 gedaan (3:06 gemiddeld ~3:53/km), waarbij de 3:09 wat geflatteerd is want ik moest even rustig aan doen om een auto voor te laten gaan.

Stiekem superblij dat deze training zo soepel ging, het hardlopen begint echt weer ergens op te lijken :*) (en weer een puntje gesprokkeld op de VO2 max aldus Garmin :+ )
je had toch ook de garmin coach? Wat is je doelstelling?

• Tinusvolkel
Het is een Yasso training, dus misschien voor een marathon onder de 3u09 ;)

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:17:
he jasses, Yasso inderdaad :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Totrail schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:13:
Pittige training afgewerkt vanavond: 4x1400m met korte rust van 200m. Het doeltempo was 4:11 min/km maar dat zat er niet echt in vanavond. Was misschien vooral een mentale kwestie om er niet doorheen te lopen. Ach, je hebt soms van die dagen.
200 is wel echt serieus kort overigens. Op welk tempo heb je dit herstel gepakt? Bij ons in de groep zie ik vaker gebeuren dat mensen die de herhalingen langzamer lopen mij tijdens het herstel voorbij lopen. Dan gaan ze eigenlijk te hard.
Maar verder ben ik het met je eens, je hebt van die dagen dat het gewoon echt niet lekker loopt :).

Zelf ben ik weer begonnen om mijn 7 minute workout op te pakken. Nu om de dag, maar misschien dat ik het straks weer iedere dag ga doen. Einddoel is 's morgens en 's avonds. Hoewel ik me ook afvraag of dit niet te veel van het goede is.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:08:
[...]

je had toch ook de garmin coach? Wat is je doelstelling?
Halve marathon < 1:32. Harder kan garmin coach niet :+ maar dat gaat voorlopig erg lekker.
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:17:
Oja, dat zegt men. Slaat dat ook echt ergens op?

Vroeger, voor mijn ongeluk, zei ik altijd dat 3:15 normaal haalbaar was. En als alle sterren goed staan en ik keihard getraind heb, misschien de 3 wel benaderd kan worden.
Deze training bevestigt dan dus eigenlijk dat het weer de goede kant op gaat :P

Hierna is trouwens het plan om even minder te focussen op tempo en de afstand op te bouwen naar marathon.
Daarna de keuze: een keer een snelle marathon doen, of ultratrailen. Die snelle marathon kriebelt, maar met het corona gedoe moeilijk om op vast te pinnen.

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:31:
[...]

200 is wel echt serieus kort overigens. Op welk tempo heb je dit herstel gepakt? Bij ons in de groep zie ik vaker gebeuren dat mensen die de herhalingen langzamer lopen mij tijdens het herstel voorbij lopen. Dan gaan ze eigenlijk te hard.
Maar verder ben ik het met je eens, je hebt van die dagen dat het gewoon echt niet lekker loopt :).
Hier wandel ik meestal totdat de hartslag weer onder de 130 zit en dan ga ik weer dribbelen tot de volgende interval waarvan ik al 5 seconde van te voren aan de versnelling begin zodat ik de snelheid heb als de interval begint :) dan krijg je tenniste een mooi gemiddelde per interval.
Zelf ben ik weer begonnen om mijn 7 minute workout op te pakken. Nu om de dag, maar misschien dat ik het straks weer iedere dag ga doen. Einddoel is 's morgens en 's avonds. Hoewel ik me ook afvraag of dit niet te veel van het goede is.
Hier doe ik op "rust" dagen nu ruim 10 minuutjes core en ruim 10 minuutjes heupoefeningen, en dit bevalt ook wel prima.
Roozzz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:56:
[...]

Halve marathon < 1:32. Harder kan garmin coach niet :+ maar dat gaat voorlopig erg lekker.
Serieus? als ik ooit voor garmin zou gaan dan is het vooral om de schema's maar zo te lezen ga ik er dan weinig aan hebben omdat <1:32 ook wel zonder schema lukt ;)
[...]

Oja, dat zegt men. Slaat dat ook echt ergens op?

Vroeger, voor mijn ongeluk, zei ik altijd dat 3:15 normaal haalbaar was. En als alle sterren goed staan en ik keihard getraind heb, misschien de 3 wel benaderd kan worden.
Deze training bevestigt dan dus eigenlijk dat het weer de goede kant op gaat :P
Ik geloof er zelf niet echt in, want die 800m moet mij wel lukken in 2:40 maar ik ga echt geen marathon in 2u40 lopen...
Hierna is trouwens het plan om even minder te focussen op tempo en de afstand op te bouwen naar marathon.
Daarna de keuze: een keer een snelle marathon doen, of ultratrailen. Die snelle marathon kriebelt, maar met het corona gedoe moeilijk om op vast te pinnen.
Hier precies andersom, ben mij nu regelmatig aan het intervallen om de snelheid omhoog te krijgen om mijn PRs op de kortere afstanden aan te vallen. (moet toch iets van een doel hebben)

En verder dus elke week een hm om de duurlopen toch een beetje te onderhouden als er weer is een keer een marathon doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-07 11:03
Bij intervallen met kortere rust ga ik ook gewoon wandelen en dan tegen het einde van die rust rustig dribbelen om dan de interval in te gaan op snelheid. Bij de langere intervallen met langere rust dribbel ik meestal het hele stuk.
Laatst ook gelachen met een oudere man die lekker aan het lopen was en ik inhaalde tijdens mijn interval. Hij haalde mij weer in tijdens mijn dribbel en riep dat hij een ouderen compensatie wilde gaan aanvragen :o vertelde hem dat dat niet nodig was omdat ik die snelheid niet lang vol zou houden :D
[...]

zelfde hier.
Ik wilde dit jaar de 44km trail lopen en zo voor een M trainen maar ga nu de duivelse uitdaging aan en hoop zo de M te lopen en heel misschien de 50 km tegen het einde van het jaar.....Hm loop ik nu in training in 2 uur ofzo redelijk makkelijk en mijn langste afstanden zijn een paar 30 km maar dat is op 1 hand te tellen in de afgelopen jaren, dus eerst maar eens kijken hoe het opbouwen naar de aftstanden gaat en laat de snelheid er nu wel even uit in de zwaardere weken.
[...]

Ga zo'n 2 á 3 keer per week naar Basic Fit maar met dat reserveren is dat soms lastig te plannen dus dan is lopen makkelijker. Maar 2 keer in de week gaat wel lukken dus die houd ik erbij voor de kracht en mobiliteit. Doe dan een full body work out van een uurtje ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:01:
[...]

Serieus? als ik ooit voor garmin zou gaan dan is het vooral om de schema's maar zo te lezen ga ik er dan weinig aan hebben omdat <1:32 ook wel zonder schema lukt ;)
Ja, serieus. Nou ja, iets genuanceerder. Garmin Coach heeft (semi-)dynamische schema's voor de 5, 10 en halve, die zich aanpassen aan hoe jij de trainingen hebt volbracht. Deze hebben een snelheidsbeperking (for some reason...).
Daarnaast zijn er nog tig reguliere schema's beschikbaar op Garmin én kan je deze uiteraard zelf inkloppen of via trainingpeaks pushen, hier zit uiteraard geen rare beperking op. Alle workouts met meldingen en instructies werken gewoon erg goed met Garmin, dus ook voor een snelle loper als jij valt er nog wel iets te halen :>
[...]
Ik geloof er zelf niet echt in, want die 800m moet mij wel lukken in 2:40 maar ik ga echt geen marathon in 2u40 lopen...
[...]

Hier precies andersom, ben mij nu regelmatig aan het intervallen om de snelheid omhoog te krijgen om mijn PRs op de kortere afstanden aan te vallen. (moet toch iets van een doel hebben)

En verder dus elke week een hm om de duurlopen toch een beetje te onderhouden als er weer is een keer een marathon doorgaat.
Ja, doelen stellen is een beetje lastig in deze tijd. Ik wissel nu een stukje opbouwen van afstand af met opbouwen van tempo. Houdt het nu leuk. Maar het hebben van een echt doel om naar toe te werken helpt wel :)

Anoniem: 691473

Nou, na een maand lekker gelopen te hebben kreeg ik gisteren te horen dat ik corona heb. In principe weinig klachten, alleen maandag flinke koorts gehad.

Zijn er hier mensen die het ook gehad hebben, en wat was de invloed op conditie? Ben vandaag begonnen met een beetje lichaamsoefeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:21:
[...]

Ja, serieus. Nou ja, iets genuanceerder. Garmin Coach heeft (semi-)dynamische schema's voor de 5, 10 en halve, die zich aanpassen aan hoe jij de trainingen hebt volbracht. Deze hebben een snelheidsbeperking (for some reason...).
Daarnaast zijn er nog tig reguliere schema's beschikbaar op Garmin én kan je deze uiteraard zelf inkloppen of via trainingpeaks pushen, hier zit uiteraard geen rare beperking op. Alle workouts met meldingen en instructies werken gewoon erg goed met Garmin, dus ook voor een snelle loper als jij valt er nog wel iets te halen :>
Loop / Liep wel is ooit met collega's mee die een standaard training van Garmin gebruikte en vond dat wel mooij werken, maar zo te lezen mag ik nog aan de bak om zelf wat in te kloppen of ik moet weer een abbo aanschaffen van trainingspeaks... achja deze week eigenlijk al besloten om nog wat langer weg te bijven uit het garmin ecosysteem, qua fietscomputer ben ik nu meer aan het kijken naar een karoo 2 ipv een Garmin Edge, dus de stap naar een Garmin sporthorloge word dan ook weer minder logisch.
[...]

Ja, doelen stellen is een beetje lastig in deze tijd. Ik wissel nu een stukje opbouwen van afstand af met opbouwen van tempo. Houdt het nu leuk. Maar het hebben van een echt doel om naar toe te werken helpt wel :)
Ik merk wel dat ik vooruit ga dus dat motiveert wel. Ook vond ik de virtuele wedstrijden wel wat hebben.

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
.
waarom een snelle marathon doen als je er 4 of 6 in 1 keer kunt doen? ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
[...]

Ja kort zeker. Dit was een training van Trenara. De rust heb ik gedribbeld. Als ik nu even terugkijk naar de statistieken op een tempo boven de 6:00 min/km. Dat is naar mijn idee niet te hard voor de rust periode. Maar het zat er sowieso niet echt in gisteravond.

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 06:40
[...]

Balen.

Als de rest van je schoen nog gewoon goed is: leren lapjes! Mijn schoenmaker had hier ervaring mee en heeft een mooi stukje leer in de hiel geplakt. Ik heb er daarna onder meer een halve marathon mee gelopen en geen enkele last gehad.
Anoniem: 691473 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:23:
Nou, na een maand lekker gelopen te hebben kreeg ik gisteren te horen dat ik corona heb. In principe weinig klachten, alleen maandag flinke koorts gehad.

Zijn er hier mensen die het ook gehad hebben, en wat was de invloed op conditie? Ben vandaag begonnen met een beetje lichaamsoefeningen.
Dat hangt er helemaal van af hoe het zich bij je ontwikkelt. Ik heb twee weken futloos op de bank gelegen en was daarna al uitgeput van een korte wandeling, maar anderen hebben er een stuk minder last van. Zolang je het lichamelijk aankan, zou ik inderdaad binnen oefeningen blijven doen om de spieren bezig te houden, dat zal na afloop een slok op de borrel schelen. Start sowieso rustig op zodra je weer naar buiten mag, je lichaam heeft toch een klap gehad. Sterkte!

• Roozzz
  • Nu online
polthemol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:34:
[...]

waarom een snelle marathon doen als je er 4 of 6 in 1 keer kunt doen? ;P
Been there, done that, got the t-shirt :+ Bij wijze van spreke dan. De TOR staat wel ergens op een lijstje...

Nee, afwisseling is ook wel even leuk. En stiekem helpt het domweg harder kunnen lopen ook gewoon voor het volbrengen van langere dingen :P

Ik zal in ieder geval niet de komende jaren alleen nog maar focussen op sneller werk op de weg, maar voor nu vermaak ik me wel even. Ik word weer eens op een andere manier uitgedaagd. En daarna weer heel snel terug naar de trails :D

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:52:
[...]

Been there, done that, got the t-shirt :+ Bij wijze van spreke dan. De TOR staat wel ergens op een lijstje...

Nee, afwisseling is ook wel even leuk. En stiekem helpt het domweg harder kunnen lopen ook gewoon voor het volbrengen van langere dingen :P

Ik zal in ieder geval niet de komende jaren alleen nog maar focussen op sneller werk op de weg, maar voor nu vermaak ik me wel even. Ik word weer eens op een andere manier uitgedaagd. En daarna weer heel snel terug naar de trails :D
maar agree, daarom ben ik ook maar aan dat HM schema gegaan. Met al het z2werk wordt je op een gegeven moment wel aardig traag. Je kunt wel heel erg lang traag zijn, maar traag none te less :')

Ik heb wel moeite met de duurlopen op de weg, vooral omdat ze dodelijk saai zijn. De intervallen zijn nog wel redelijk leuk om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:32:
[...]

Loop / Liep wel is ooit met collega's mee die een standaard training van Garmin gebruikte en vond dat wel mooij werken, maar zo te lezen mag ik nog aan de bak om zelf wat in te kloppen of ik moet weer een abbo aanschaffen van trainingspeaks... achja deze week eigenlijk al besloten om nog wat langer weg te bijven uit het garmin ecosysteem, qua fietscomputer ben ik nu meer aan het kijken naar een karoo 2 ipv een Garmin Edge, dus de stap naar een Garmin sporthorloge word dan ook weer minder logisch.
Ik heb ook lang de boot afgehouden. Maar eenmaal overgestapt, nooit meer teruggekeken :P
[...]

Ik merk wel dat ik vooruit ga dus dat motiveert wel. Ook vond ik de virtuele wedstrijden wel wat hebben.
Van de progressie hier krijg ik inderdaad ook alleen maar meer motivatie ja :) Die virtuele wedstrijden triggeren mij niet echt. Misschien dat het meer gaat kriebelen nadat ik deze halve virtueel heb gedaan.

Pagina: 1 ... 62 ... 383 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.